2022
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд 2022 за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 684
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументУдосконалення системи мотивації персоналу організації до творчої діяльності(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Андрусь, Г. Ю.У дослідженні проведено аналіз наукових напрацювань із проблеми удосконалення системи мотивації персоналу до творчої діяльності. Уточнено суть і структуру творчої діяльності, визначено зміст управління творчою діяльністю персоналу та засоби формування мотивації персоналу до неї, упорядковано діагностичний інструментарій вимірювання управлінської діяльності з удосконалення системи мотивації персоналу. Розроблено комплексно-цільову програму з удосконалення означеного аспекту управління. In the study, an analysis of scientific developments on the problem of improving the system of motivating personnel for creative activity was carried out. The essence and structure of creative activity has been clarified, the content of managing the creative activity of the staff and the means of forming the motivation of the staff for creative activity have been defined, the diagnostic toolkit for measuring management activity for improving the staff motivation system has been organized. A comprehensive and targeted program for improving this aspect of management has been developed.
- ДокументСТРУКТУРА РІЧНОГО ЦИКЛУ ПІДГОТОВКИ ГІМНАСТОК У СПОРТИВНІЙ АЕРОБІЦІ З РІЗНИМИ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИМИ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Скрипник, Ю. С.Спортивна аеробіка – це складний і емоційний вид спорту. У спортивній аеробіці спортсмени виступають в різних змагальних категоріях: індивідуальні чоловічі, індивідуальні жіночі виступи, змішані пари, трійки, групи (5 спортсменів), а також танцювальна гімнастика (Aerodance, 8 спортсменів) і гімнастична платформа (Aerostep, 8 спортсменів). У зв'язку з цим є певні складнощі в оптимальному підборі партнерів в парах, трійках, групах, оскільки спортсмени повинні певним чином поєднуватися між собою, підходити один одному не тільки за морфологічними показниками, руховими уміннями і навичками, але й за психофізіологічними функціями. Психофізіологічні функції являються вродженими характеристиками, і тому є одними з основних факторів, що визначають основні аспекти спортивної діяльності. Розроблено загальні принципи побудови тренувальних програм підготовки. Програми включають базовий та варіативний компоненти. Базовий компонент програм являє собою стандартизовану структуру підбору засобів і методів підготовки гімнасток у спортивній аеробіці, однакову для всіх груп спортсменів, що утворилися. Варіативний компонент програм підготовки містив спеціальні засоби та методи, що відрізняються за характером та обсягом для представників кожної групи. Однією з основних частин варіативного компонента є психофізичне тренування. Воно ґрунтується на виконанні спеціальних комплексів вправ у поєднанні з образними уявленнями характеру рухів. Виявлено достовірні відмінності (р<0,001) показників тестування гімнасток у спортивній аеробіці за рівнем фізичної та функціональної підготовленості та фізичної працездатності, проведеного на початку та наприкінці педагогічного експерименту. Показано достовірний (р<0,001) приріст більшості досліджуваних показників спеціальної фізичної підготовленості в експериментальній групі. Планування тренувального процесу у річному циклі підготовки доцільно здійснювати з урахуванням індивідуальних особливостей факторної структури підготовленості спортсменів. Sports aerobics is a complex and emotional sport. In sports aerobics, athletes perform in various competitive categories: individual men's, individual women's performances, mixed pairs, trios, groups (5 athletes), as well as dance gymnastics (Aerodance, 8 athletes) and gymnastic platform (Aerostep, 8 athletes). In this regard, there are certain difficulties in the optimal selection of partners in pairs, trios, and groups, since athletes must in a certain way be combined with each other, match each other not only by morphological indicators, motor skills and skills, but also by psychophysiological functions. Psychophysiological functions are innate characteristics, and therefore are one of the main factors that determine the main aspects of sports activities. The general principles of building training training programs have been developed. Programs include basic and variable components. The basic component of the programs is a standardized structure of selection of means and methods of training gymnasts in sports aerobics, the same for all groups of athletes formed. The variable component of the training programs contained special means and methods, differing in nature and scope for representatives of each group. One of the main parts of the variable component is psychophysical training. It is based on the performance of special sets of exercises in combination with imaginary representations of the nature of movements. Significant differences (р<0.001) were found in the test indicators of gymnasts in sports aerobics according to the level of physical and functional preparedness and physical capacity, conducted at the beginning and at the end of the pedagogical experiment. A significant (p<0.001) increase in most of the studied indicators of special physical fitness in the experimental group was shown. It is advisable to plan the training process in the annual training cycle taking into account the individual characteristics of the factor structure of athletes' readiness.
- ДокументОсобливості тілесного локусу контролю у осіб з різними типами харчової поведінки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Сєгодіна, А. Б.В роботі досліджено вплив локусу контролю на осіб з різними типами харчової поведінки, взаємозвязок тілесного локусу контролю, індексу маси тіла та харчової поведінки. В процесі наукового дослідження виявлено взаємозвя’зок індексу маси тіла та типу харчової поведінки, а саме чим вищий індекс маси тіла, тим більше обмежувальна харчова поведінка. Також було встановлено наступний взаємозв’язок: чим більше індекс маси тіла, тим більший тілесний локус контролю. Крім того, в результаті дослідження виявлено наступну залежність харчової поведінки та тілесного локусу контролю: чим вище рівень емоційної харчової поведінки, тим більше спостерігається інтернальності в ході фізичної активності, тобто опитуванні, в першу чергу, були зосереджені на пошук причин в собі, у власній активності і розуміли, що тільки від їх фізичної активності залежить їх вага, індекс маси тіла. Аналіз результатів показав, тілесний локус контролю ніяким чином не залежить від особливостей харчової поведінки у осіб з різними індексом маси тіла (індексом Кетле). This work is focused on control of different types of eating behavior, the relationship of the body of control, body mass index and eating behavior. Research has examined the relationship between body mass index and the type of eating behavior, namely the higher the body mass index, the more restrictive eating behavior. It was also found a correlation: the higher the body mass index, the greater the body's locus of control. In addition, as a result of research dependence is revealed between eating behavior and bodily locus of control: the higher the level of emotional eating behavior, the more observed internality during physical activity, ie surveys were primarily focused on finding causes in themselves, in their own activity and understood that only their physical activity depends on their weight, body mass index. Analysis of the results showed that the bodily locus of control in no way depends on the characteristics of eating behavior in people with different body mass index (Kettle index).
- ДокументЛабораторний практикум з комп'ютерного моделювання для майбутніх учителів інформатики(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Носова, Я. В.У кваліфікаційній роботі проаналізовано освітні програми вищих навчальних закладів України за спеціальність 014 Середня освіта (Інформатика). Схарактеризовано сучасні середовища для комп’ютерногомоделювання. Розроблено навчально-методичні матеріали до проведення лабораторного практикуму з комп'ютерного моделювання, які складаються із чотирьох робіт: Дослідження можливостей OpenOffice.org Calc для завданькомп’ютерного моделювання на прикладі розв’язання задач лінійногопрограмування; Дослідження можливостей OpenOffice.org Calc для завданькомп’ютерного моделювання на прикладі розв’язання транспортної задачі; Дослідження можливостей системи комп’ютерного моделювання Matlab на прикладі перетворення колірних моделей; Дослідження можливостей системи комп’ютерного моделювання Matlabза заданим алгоритмом.
- ДокументСоціокультурний простір та господарське життя єврейського населення в період Другої світової війни на прикладі Артемівського (Бахмутського) району(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Вільк, Д. О.У роботі зазначається, що єврейське населення займало всі ланки суспільства. Вони приймали активну участь а адміністративному управлінні, самоврядуванні, в культурному житті міста, в медичній та аптечній справі, в науковій та навчальній сферах. Акцент зроблено на зростанні кількості єврейського населення, налічується близько 20-25 відсотків від всього населення Бахмута. Доведено, що в Україні антиєврейський геноцид мав особливо жорстоку форму: у розумінні нацистів, тут жили не просто євреї, a євреї «більшовицькі», нібито складова основа радянської влади, які представляли собою рушійну силу світової революції, для запобігання якої і необхідно було будь-якими способами позбутися від її носіїв. The paper notes that the Jewish population occupied all parts of society. They took an active part in administrative management, self-government, in the cultural life of the city, in medical and pharmacy business, in scientific and educational spheres. Emphasis is placed on the growth of the Jewish population, accounting for about 20- 25 percent of the total population of Bakhmut. It has been proven that the anti-Jewish genocide in Ukraine was particularly brutal: according to the Nazis, it was not just Jews who lived here, but "Bolshevik" Jews, supposedly part of the Soviet government. what ways to get rid of its carriers.
- ДокументФормування фахової компетентності майбутніх вихователів у сучасному соціокультурному просторі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Мальченко, Д. Ю.У кваліфікаційній роботі здійснено аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, з’ясовано структуру та умови формування фахової компетентності майбутніх вихователів. Експериментально досліджено рівні сформованості фахової компетентності майбутніх вихователів. Розроблено, впроваджено та перевірено ефективність програми спрямованої на формування фахової компетентності майбутніх вихователів. Запропоновано методичні рекомендації щодо формування фахової компетентності майбутніх вихователів. In the qualification work, an analysis of psychological-pedagogical and methodical literature was carried out, the structure and conditions of formation of professional competence of future educators were clarified. The levels of formation of professional competence of future educators were experimentally investigated. The effectiveness of the program aimed at forming the professional competence of future educators was developed, implemented and verified. Methodological recommendations on the formation of professional competence of future educators are offered.
- ДокументМЕТОДИКА НАВЧАННЯ ПОХІДНОЇ ТА ЇЇ ЗАСТОСУВАНЬ У ПОГЛИБЛЕНОМУ КУРСІ АЛГЕБРИ І ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Чібісов, О. Д.Наукова робота присвячено науковому обґрунтуванню теоретичних основ навчання диференціального числення в поглибленому курсі алгебри і початків аналізу на засадах компетентністного підходу, розробці й експериментальній перевірці методики вивчення похідної та її застосувань в умовах профільної диференціації навчання. У роботі проведено аналіз науково-методичної та навчальної літератури, виконано порівняльний аналіз навчальних програм та підручників з математики профільного і поглибленого рівня. Розкрито методичні особливості навчання учнів теми «Похідна та її застосування» на поглибленому рівні, розроблено методику формування предметної математичної компетентності та дослідницької компетентності учнів. У роботі представлено інтерактивні та тренувальні вправи, рівневі завдання з теми, самостійні і контрольні роботи, конспекти компетентнісно-орієнтованих уроків. Підготовлено методичні рекомендації щодо вивчення теми на засадах компетентнісного підходу на поглибленому рівні математичної підготовки учнів. The study is devoted to the scientific substantiation of the theoretical foundations of learning differential calculus in an advanced course of algebra and the beginnings of analysis based on the competence learning, the development and experimental verification of the methodology for studying the derivative and its applications in the conditions of specialized differentiation of education. In the work, an analysis of scientific and methodological and educational literature was performed, a comparative analysis of educational programs and textbooks in mathematics at the basic and advanced level was performed. The methodical features of teaching the students of the topic "Derivative and its application" at the advanced level are revealed, the method of forming the subject mathematical competence and research competence of students are developed. The work presents interactive and training exercises, levellevel tasks of the topic, self-study and control works, summaries of competency-based lessons. Methodological recommendations for studying, based on the competence principles at the advanced level of mathematical training of students have been prepared.
- ДокументДЕРИВАЦІЙНА СТРУКТУРА Й МОТИВАЦІЯ КІНОНІМІВ У СУЧАСНІЙ АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Шовкопляс, Н. О.Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню системи кінонімів у сучасній англійській мові. Розглянуто особливості будови й деривації кличок собак, визначено основні способи їх творення – трансонімізацію та онімізацію. Досліджувані назви також класифіковано за типом мотивації: за мотиваційною основою та згідно з мотиваційною класифікацією власних назв Михайла Торчинського. З’ясовано, що найпродуктивнішим типом є номінальний, тобто найбільш поширеними є клички собак, які не мають чіткої мотивації. Окрім того, асоціативний тип охоплює значну кількість одиниць. Досить часто клички собак у сучасній англійській мові можуть бути квалітативними, символічними та меморіальними. Також у дослідженні окреслені можливі шляхи вивчення кінонімів у межах позакласної роботи з англійської мови в школі. The Master’s thesis focuses on the research into the system of kynonyms in Contemporary English. The graduation paper provides an analysis of the structure and derivation of the dog names; their basic word-formation methods, notably transonymization and onymization, have been identified. The names in question have been also classified according to their motivation: depending on the type of their motivational basis and according to Mykhailo Torchynskyi’s classification of proper names. It has been found that the most productive motivational type is represented by nominal dog names, which have no specific motivation. Besides them, associative kynonyms are rather popular. Quite often the names in question can be qualitative, symbolic, and memorial. The research also suggests possible ways of studying English kynonyms within extracurricular activities at school.
- ДокументВплив оздоровчої гімнастики цигун на емоційну сферу особистості жінок середнього віку(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Філімонова, В. В.Проблема дослідження впливу оздоровчих систем та фізичних практик на психіку людини, зокрема емоційну сферу особистості, її гендерна та вікова специфіка набуває все більшої актуальності та розглядається крізь призму холістичного підходу до вивчення людини в єдності її біологічного, соціального, тілесного та духовного. У дослідженнях науковців підкреслюється роль методів саморегуляції та психічної інтеграції у корекції негативних психічних станів та психологічної реакції на стресову подію. Водночас практично не дослідженим залишається питання особливостей впливу оздоровчої гімнастики цигун на емоційну сферу особистості жінок середнього віку. У проведеному емпіричному дослідженні визначено, що емоційність жінок середнього віку в процесі занять «цигун» розвивається у бік диференційованості, збагачення чутливості, зменшення амплітуди емоційних коливань та зростання стійкості до негативних подразників. Домінуючий тип емоційної реакції на зовнішні стимули має тенденцію до поступового зниження реакцій за дисфоричним типом та за рефрактерним типом за рахунок зростання позитивних реакцій за ейфоричним типом. Встановлено поступове зростання показники емоційних станів самовідчуття, активності, настрою та загального психоемоційного стану, а також, зменшення тривожності у складних та фруструючих життєвих ситуаціях. Загальне самопочуття зазнало позитивної динаміки за рахунок зміни дістимних характеристик самопочуття на гіпертимні. За емоційними станами енергійності, емоційного підйому та піднесення позитивна динаміка зафіксована після дев'яти місяців занять, що показує необхідність довготривалої практики «цигун» задля стабілізації психоемоційного стану як спокійного, енергійного, сповненого почуттям самовпевненості та рішучості. Відмічається розвиток внутришньо особистісних складових емоційного інтелекту жінок середнього віку, що практикують «цигун». Найбільш значущі позитивні зміни загального самопочуття відзначаються після шести місяців занять. Отримані закономірності дозволяють рекомендувати «цигун» як підтримуючий засіб для розвитку емоційної сфери особистості та як один із засобів саморегуляції емоційних станів. The problem of researching the influence of health systems and physical practices on the human psyche, in particular the emotional sphere of the personality, its gender and age specificity is gaining more and more relevance and is considered through the prism of a holistic approach to the study of a person in the unity of his biological, social, physical and spiritual. Research by scientists emphasizes the role of methods of self-regulation and mental integration in correcting negative mental states and the psychological response to a stressful event. At the same time, the issue of the specifics of the impact of qigong health gymnastics on the emotional sphere of the personality of middle-aged women remains practically unexplored. In the conducted empirical research, it was determined that the emotionality of middle-aged women in the process of practicing "qigong" develops towards differentiation, enrichment of sensitivity, a decrease in the amplitude of emotional fluctuations, and an increase in resistance to negative stimuli. The dominant type of emotional reaction to external stimuli tends to gradually decrease reactions of the dysphoric type and refractory type due to the increase of positive reactions of the euphoric type. A gradual increase in indicators of emotional states of wellbeing, activity, mood and general psycho-emotional state was established, as well as a decrease in anxiety in difficult and frustrating life situations. General wellbeing underwent positive dynamics due to the change of dysthymic characteristics of well-being to hyperthymic. In terms of emotional states of energy, emotional uplift and elation, positive dynamics were recorded after nine months of classes, which shows the need for long-term practice of "qigong" in order to stabilize the psycho-emotional state as calm, energetic, full of self-confidence and determination. The development of the internal personal components of the emotional intelligence of middle-aged women who practice "qigong" is noted. The most significant positive changes in general well-being are noted after six months of classes. The obtained patterns allow us to recommend "qigong" as a supportive tool for the development of the emotional sphere of the individual and as one of the means of self-regulation of emotional states.
- ДокументРОЗРОБКА ЗМІСТОВНО-МЕТОДИЧНОГО НАПОВНЕННЯ ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО КУРСУ «МАТЕМАТИКА 5»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Потапова, Т. В.В роботі проаналізувано теоретичні, цифрові та методичні аспекти розробки змістовно-методичного наповнення дистанційного курсу з математики, та експериментально перевірено його ефективність для вдосконалення освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час дистанційного навчання п’ятикласників. Досліджено організацію процесу навчання математики у закладах загальної середньої освіти під час дистанційного навчання. Розроблено змістовно-методичне наповнення для дистанційного курсу з математики для п’ятикласників; ця робота може бути використана вчителями для удосконалення якості освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти під час дистанційного навчання. Опрацьовано та систематизовано відомості щодо розробки змістовно-методичного наповнення на уроках математики при підготовці учнів 5-х класів у закладах загальної середньої освіти під час дистанційного навчання. The paper analyses the theoretical, digital and methodological aspects of developing the content and methodological content of a distance learning course in mathematics, and experimentally tested its effectiveness for improving the educational process in general secondary education institutions in the course of distance learning of fifth-graders. The organisation of the learning process in of mathematics in general secondary education institutions during distance learning. the organisation of the process of teaching mathematics in general secondary education institutions during distance learning. The content and methodological content for a distance learning course in mathematics for fifth graders has been developed. for fifth graders; this work can be used by teachers to improving the quality of the educational process in general secondary education institutions during distance learning. The data on the development of the content of the course have been processed and systematised information on the development of content and methodological content at mathematics lessons in the preparation of 5th grade students in general secondary education institutions in distance learning.
- ДокументСтавлення до зовнішності підлітків та інших вікових груп(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Задоя, І. А.В роботі показано ставлення до власної зовнішності як оцінний компонент «образу тіла», інтегральний компонент, що відображає емоції, почуття, оцінки, переконання, щодо власної зовнішності що виражаються у ступені задоволеності тілесною зовнішністю і зовнішнього вигляду в цілому, а також переконаннях і вчинках по відношенню до своєї зовнішності, на них впливають власні оцінки, з урахуванням сприйняття індивідом чужих ставлень до неї. Виявлено, що формування образу тіла відбувається під впливом різних соціальних фільтрів: сім’я, спільнота, етнічна або референтна група, релігія тощо, та отримується образ, який відповідає вимогам часу і суспільства. Ставлення до зовнішності у більшому ступені пов’язано з життєвими подіями чим з віковим фактором. Показано, що дівчата підліткового та юнацького віку мають більш негативно-забарвлений аспект схеми власного тіла, хлопці ж навпаки, не схильні підкорюватися негативно емоційно-забарвленими аспектами, щодо образу власного тіла. При порівнянні інших показників щодо ставлення до власної зовнішності респондентів статистичного значення між респондентами жіночої статі та респондентами чоловічої статі не виявлено. Виявлено, що позитивне тлумачення своєї зовнішності респондентами юнацького та підліткового віку є емоційно-збагаченим складовою ціннісно-чуттєвої сфери особистості що регулюють її переживання з соціальною реальністю. Життєвий стиль та якість життя має позитивні зв’язки зі змінними якості життя та здоров’я людини. Емоції молодих людей підліткового та юнацького віку відносно значущості зовнішнього обліку мають позитивний зв'язок зі ступенем задоволеності власною зовнішністю. Мотивація молодих людей, щодо вдосконалення власної зовнішності залежить від ступеню задоволеності власним тілом. The work shows the attitude towards one's own appearance as an evaluative component of "body image", an integral component that reflects emotions, feelings, assessments, beliefs about one's own appearance, which are expressed in the degree of satisfaction with one's physical appearance and appearance in general, as well as beliefs and actions on in relation to their appearance, they are influenced by their own assessments, taking into account the individual's perception of other people's attitudes towards her. It was found that the formation of body image takes place under the influence of various social filters: family, community, ethnic or reference group, religion, etc., and an image that meets the requirements of time and society is obtained. Attitudes towards appearance are more related to life events than to the age factor. It is shown that girls of adolescent and young age have a more negatively colored aspect of their own body scheme, while boys, on the contrary, are not inclined to obey negatively emotionally colored aspects of their own body image. When comparing other indicators regarding respondents' attitude to their own appearance, no statistical significance was found between female respondents and male respondents. It was revealed that the positive interpretation of one's appearance by the respondents of youth and adolescence is an emotionally enriched component of the value-sensual sphere of the personality that regulates its experiences with social reality. Lifestyle and quality of life have positive relationships with variables of quality of life and human health. The emotions of young people of teenage and youth age regarding the importance of external accounting have a positive relationship with the degree of satisfaction with their own appearance. The motivation of young people to improve their own appearance depends on the degree of satisfaction with their own body.
- ДокументМовна особистість персонажа-детектива в сучасних англомовних детективних фільмах(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Кодола, І. Т.Дослідження присвячено опису структури та змісту трьох рівнів професійної мовної особистості персонажа-детектива в сучасних англомовних детективних фільмах. На вербально-семантичному рівні виявляється професійний семантикон, що складається з лексикону, утвореному тематичними групами лексичних одиниць, та граматикону, утвореному граматичними та синтаксичними одиницями. Лінгвокогнітивний рівень представлений професійною концептуальною картиною світу детектива, утвореною професійними доменами та концептами. На комунікативно-прагматичному рівні визначаються комунікативні стратегії і тактики, що використовуються персонажем-детективом у детективному дискурсі. The study examines the structure and content of the three levels of the detective character’s professional linguistic personality in contemporary English-language mystery films. At the verbal-semantic level it identifies the detective’s professional semanticon, consisting of a lexicon formed by thematic groups of lexical units, and a grammaticon formed by grammatical and syntactic units. The linguocognitive level is represented by the detective’s professional conceptual worldview, formed by professional domains and concepts. At the communicative-pragmatic level, the study highlights the communicative strategies and tactics used by the detective character in detective discourse.
- ДокументОблік частоти ядерних порушень еритроцитів у карася звичайного Carassius Carassius L. із різних водойм м. Люботин Харківської області(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Данилова, П. М.Метою даної роботи було дослідження, яке полягало в досліді частоти ядерних порушень красних кровʼяних тілець – еритроцитів у карася звичайного Carassius carassius L. із декількох водоймищ м. Люботин. The aim of this work was to investigate the frequency of nuclear disorders of red blood cells - erythrocytes in the common crucian Carassius carassius L. from several reservoirs in Lyubotyn.
- ДокументРозвиток емоційної компетентності у юнаків(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Сердюк, О. О.В роботі досліджуються особливості розвитку емоційних компеттностей у осіб юнацького віку. Проаналізовано науково-теоретичні концепції та підходи до вивчення емоційної компетнтності у зарубіжній та вітчизняній психології. В процесі експериментального дослідження виявлено, що є особливості прояву емоційого інтелекту у осіб юнацького віку. Переважна більшість учасників дослідження демонструють середній рівень емоційної зрілості та емоційного інтелекту, що вказує на здатність розпізнавати та розуміти емоції, так і особливості їх вираження у інших людей. Програма розвитку емоційної компетентності спрямована на розвиток когнітивних, емоційних, адаптивних, соціальних здібностей. The work examines the peculiarities of the development of emotional competences in youth. Scientific and theoretical concepts and approaches to the study of emotional competence in foreign and domestic psychology are analyzed. In the process of experimental research, it was found that there are peculiarities of the manifestation of emotional intelligence in persons of youthful age. The vast majority of research participants demonstrate an average level of emotional maturity and emotional intelligence, which indicates the ability to recognize and understand emotions, as well as the peculiarities of their expression in other people. The program for the development of empathic competences is aimed at the development of cognitive, emotional, adaptive, and social abilities.
- ДокументГолокост на Харківщині в роки Другої світової війни та увічнення пам’яті про цю трагедію(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Ляшенко, К. І.У роботі досліджено антигуманний характер ідеології нацизму, трансформація та реалізація расової теорії в процесі окупації українських територій та факти масового вбивства євреїв у роки нацистської окупації часів Другої світової війни на Харківщині. Значна увага приділяється аналізу змін у політиці пам’яті щодо Голокосту від завершення Другої світової війни до теперішнього часу. The inhumane nature of the ideology of Nazism, the transformation and implementation of racial theory in the occupation of Ukrainian territories and the facts of mass murder of Jews during the Nazi occupation during Second world war in Kharkiv region are studied. Much attention is paid to the analysis of changes in Holocaust memory policy from the end of Second world war to the present.
- ДокументГрафічне мистецтво в поліграфії як засіб впливу на естетичний розвиток студентів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Кукобіна, В. С.У наданій кваліфікаційній роботі висвітлюються багатогранні аспекти вивчення графічного мистецтва як засобу естетичного розвитку студентів. Зі знайомством і оволодінням техніки графіки студенти налаштовані пізнавати історію української графічної школи, вивчати творчість видатних майстрів художньої графіки, активно займатися створенням нових графічних художніх цінностей. Графіка – найпопулярніший вид образотворчого мистецтва. Твори оригінальної графіки — станкові (від слова «верстат» — мольберт, на якому закріплений аркуш паперу). Характерною особливістю друкованої графіки є можливість її тиражування. У цьому особливість і перевага гравірування перед виробами оригінальної графіки. Сучасний вид графіки - растрова графіка, яка є частиною комп'ютерної графіки і яка займається створенням, обробкою та зберіганням растрових зображень, заслуговує на особливу увагу з точки зору естетичного розвитку. Растрове зображення є масивом кольорових точок (пікселів). Растрова графіка обробляється редакторами растрової графіки. Творча робота повністю виконана в Adobe Photoshpop 2020. Робота складається з двох частин. Перша частина – це малювання та підготовка портретів викладачів факультету образотворчого мистецтва у цифровому форматі. Друга частина – розробка календаря на кожен місяць, де сторінка календаря відповідала б викладачу, його творчості та була цікавою за композицією. Гарним подарунком колезі, керівництву чи коханій людині є сучасний календар, виконаний за власними розробками. Тому ми наголосили на календарній версії кафедри образотворчого мистецтва як рекламного продукту нашого факультету. В залежності від вимог до якості зображення та розміру файлу, від методу оцифровки, створення ілюстрації, вибраного формату файлу та інших параметрів залежить роздільна здатність оригіналу, яка вимірюється в точках на дюйм (dpi). Чим вищі вимоги до якості, тим вища роздільна здатність оригіналу – таке правило діє в такому випадку. Photoshop дозволяє змінювати реальність. У цьому сенсі він діє як інструмент ретуші, що широко використовується у звичайній фотографії. Неймовірна надійність цифрової фотографії жодним чином не применшує важливості редагування зображень. The given qualification work highlights the multifaceted aspects of the study of graphic art as a means of aesthetic development of students. With acquaintance and mastering the technique of graphics, students are set to learn the history of the Ukrainian graphic school, to study the work of outstanding masters of graphic art, to actively engage in the creation of new graphic artistic values. Graphics are the most popular form of fine art. Works of original graphics - easel (from the word "machine" - an easel on which a sheet of paper is fixed). A characteristic feature of printed graphics is the possibility of its reproduction. This is the feature and advantage of engraving over products of original graphics. Modern type of graphics - raster graphics, which is part of computer graphics and which deals with the creation, processing and storage of raster images, deserves special attention in terms of aesthetic development. A raster image is an array of colored dots (pixels). Raster graphics are processed by raster graphics editors. Creative work is completely done in Adobe Photoshpop 2020. The work consists of two parts. The first part is drawing and preparing portraits of teachers of the Faculty of Fine Arts in digital format. The second part is the development of a calendar for each month, where the calendar page would correspond to the teacher, his work and was interesting in composition. A good gift for a colleague, management or loved one is a modern calendar, made according to their own designs. Therefore, we emphasized the calendar version of the Department of Fine Arts as an advertising product of our faculty. Depending on the image quality and file size requirements, the digitization method, the artwork, the selected file format, and other parameters, the resolution of the original, measured in dots per inch (dpi), depends. The higher the quality requirements, the higher the resolution of the original - this rule applies in this case. Photoshop allows you to change reality. In this sense, it acts as a retouching tool, widely used in ordinary photography. The incredible reliability of digital photography in no way diminishes the importance of image editing.
- ДокументФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ В ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Каледа, В. Ю.У кваліфікаційній роботі досліджено процес формування готовності майбутніх вихователів до методичної роботи в закладах дошкільної освіти. Розроблено модель комплексу організаційно-педагогічних роботи в ЗДО і отримані результати підтвердили ефективність і практичну її значущість. Достовірність результатів і висновків, що доводять ефективність розробленої моделі формування готовності майбутніх фахівців до методичної роботи в ЗДО, забезпечується представленою вибіркою, багатократним повторенням і широким діапазоном експерименту, а також проведенням його в строгій відповідності з навчальним режимом ЗВО та об'ємом навчального навантаження студентів. Проведене теоретико-експериментальне дослідження підтвердило ефективність, доцільність і перспективність розроблених дидактичних і методичних положень і принципів, внаслідок чого розроблено практичні рекомендації щодо формування готовності майбутніх фахівців до методичної роботи в ЗДО. he qualification work investigates the process of forming the readiness of future educators for methodological work in preschool education institutions. A model of a complex of organisational and pedagogical conditions for the formation of future specialists' readiness for methodological work in preschool educational institutions, and the results confirmed its effectiveness and practical significance. The reliability of the results and conclusions proving the effectiveness of the developed model of forming the readiness of future specialists for methodological work in the preschool education is ensured by the presented sample, multiple repetition and wide range of the experiment, as well as its conduct in strict accordance with the educational regime of the HEI and the volume of students' workload. The conducted theoretical and experimental study confirmed the effectiveness, expediency and prospects of the developed didactic and methodological provisions and principles, which resulted in the development of practical recommendations for the formation of future specialists' readiness for methodological work in the preschool education.
- ДокументФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ЗДОБУВАЧІВ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Ковічинська, К. А.Одне з найважливіших завдань системи освіти - навчання критичного мислення, про що свідчать основні документи (Проект стратегії європейської економічної комісії ООН у сфері освіти на користь сталого розвитку (2004), Рекомендації Ради Європи (2001), у державних стандартах освіти країн Європи та світу.) У даній роботі було проаналізовано можливості методів та прийомів розвитку критичного мислення для предметів фізико-математичного циклу та виділено стратегії та прийоми, здатні зробити процес навчання на цих уроках найбільш ефективним. Робота включала методи аналізу та узагальнення змісту наукових та методологічних публікацій, присвячених розвитку критичного мислення. Оцінка рівня критичного мислення та його змін проводилася за допомогою тест критичного мислення (методика Л. Старки, адаптація Е. Л. Луценка) та емпіричного спостереження за навчальною діяльністю старшокласників. Мета роботи: дослідити рівень розвитку критичного мислення у здобувачів, виділити етапи формування критичного мислення; виділити такі умови, які мають бути створені, для розвитку критичного мислення; розробити, апробувати та перевірити методи спрямовані на розвиток критичного мислення у здобувачів при вивченні предметів фізико-математичного циклу. Новизна та теоретична значущість роботи полягає в тому, що в роботі узагальнено та систематизовано матеріал з використання методів розвитку критичного мислення у закладах загальної середньої освіти, реалізовано особистісно-орієнтований підхід у навчанні. В результаті дослідження було показано, що ефективність формування критичного мислення в рамках розглянутих методів і прийомів забезпечується перш за все, реалізацією комплексу наступних умов: створення потреби у оволодінні критичним мисленням; активізація самостійної діяльності; створення можливості для прояву і придбання здобувачами досвіду критичного мислення. Експериментальна перевірка підтвердила перехід здобувачів на вищі рівні розвитку критичного мислення. One of the most important tasks of the education system is the teaching of critical thinking, as evidenced by the main documents (the draft strategy of the European Economic Commission of the United Nations in the field of education in favor of sustainable development (2004), the recommendations of the Council of Europe (2001), in the State Education Standards the world.) This work analyzed the possibilities of methods and techniques for the development of critical thinking for subjects of the physical and mathematical cycle and highlighted strategies and techniques that can make the learning process in these lessons the most effective. The work included methods of analysis and generalization of the content of scientific and methodological publications on the development of critical thinking. Assessment of the level of critical thinking and its changes was carried out by means of a test of critical thinking (L. Stark's technique, adaptation by E. L. Lutsenko) and empirical observation of high school students' learning activities. Purpose: to investigate the level of development of critical thinking in students, to distinguish stages of formation of critical thinking; distinguish the conditions to be created to develop critical thinking; Develop, test methods aimed at developing critical thinking in students in the study of subjects of the physical and mathematical cycle. The novelty and theoretical significance of the work is that the work is generalized and systematized material on the use of methods of development of critical thinking in secondary education schools, a person-oriented approach to learning is implemented. As a result of the study, it was shown that the effectiveness of forming critical thinking within the considered methods and techniques is ensured primarily by the implementation of the complex of the following conditions: creating a need for mastering critical thinking; activation of independent activity; Creating an opportunity to manifest and acquire critical thinking experiences. The experimental test confirmed the transition of students to higher levels of development of critical thinking.
- ДокументУправління розвитком закладу освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Сліпухіна, К. В.У роботі розкрито особливості закладу дошкільної освіти й управління ним; визначено сутність понять «розвиток закладу дошкільної освіти» та «управління розвитком закладу дошкільної освіти»; здійснено аналіз стану базового закладу дошкільної освіти й управління ним; розроблено комплексно-цільову програму з управління розвитком закладу дошкільної освіти; проведено її експертизу та обґрунтовано умови для впровадження. The peculiarities of the preschool institution and its management are revealed in the work; the essence of the concepts «development of preschool education institution» and «management of preschool education institution development» is determined; the analysis of a condition of an institution of preschool education and its management is carried out; developed a comprehensive and targeted program to manage the development of preschool education; its examination was carried out and the conditions for implementation were substantiated.
- ДокументНОВІТНІ ЗАПОЗИЧЕННЯ-АНГЛІЗМИ В МОВІ УКРАЇНСЬКОГО ПОВСЯКДЕННЯ: ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНІ, СТРУКТУРНІ ТА ФУНКЦІЙНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Лебідь, К. В.У кваліфікаційній роботі виявлено й проаналізовано структурно-семантичні й функційні особливості англізмів у комунікації повсякдення. Комплексний аналіз новітніх англіцизмів в українській мові здійснено в руслі теорії запозичення. Обґрунтовано правомірність виділення сучасного етапу входження запозичень, який відзначається інтенсифікованим англомовним впливом на українську мову. У магістерській роботі зафіксовано й проаналізовано склад запозичених лексичних англіцизмів різних тематичних груп в українській мові повсякдення. Визначено попередні етапи та специфіку сучасного періоду запозичення англіцизмів в українську мову, здійснено їх класифікацію за тематичним принципом. Автором укладено реєстр нових англійських запозичень в українській мові повсякдення; визначено тематичні групи англіцизмів, охарактеризовано їх структурно-семантичні особливості; виділено етапи запозичення англіцизмів в українську мову й відзначено специфічні риси сучасного періоду запозичення. The qualification work revealed and analyzed the structural, semantic and functional features of anglicisms in everyday communication. A comprehensive analysis of the latest anglicisms in the Ukrainian language was carried out in line with the theory of borrowing. The legality of distinguishing the modern stage of the introduction of borrowings, which is marked by the intensified English-speaking influence on the Ukrainian language, is substantiated. The composition of borrowed lexical anglicisms of various thematic groups in the everyday Ukrainian language was recorded and analyzed in the master's thesis. The previous stages and specifics of the modern period of borrowing Anglicisms into the Ukrainian language were determined, and their classification was carried out according to the thematic principle. The author compiled a register of new English loanwords in everyday Ukrainian; thematic groups of anglicisms are defined, their structural and semantic features are characterized; the stages of the borrowing of anglicisms into the Ukrainian language are highlighted and the specific features of the modern period of borrowing are noted.