2022
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд 2022 за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 684
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАдаптація першокурсників до навчання у закладі вищої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гречка, К. В.У дослідженні адаптація розглядається як активне пристосування до нових умов в новому середовищі та взаємозв’язок між середовищем і особистістю. В адаптаційному процесі людини до мінливих умов середовища виділено фізіологічну, соціальну і психологічну фази. Визначено, шо основними видами адаптації студентів першого року навчання є формальна, соціально-психологічна, дидактична та особистісно-психологічна адаптація. До основних етапів адаптаційного процесу першокурсника віднесено підстроювання і пристосування до нових умов навчального процесу у ЗВО, пристосування до мінливого режиму навчального процесу, становлення студента-першокурсника членом нового колективу. Схарактеризовано зміст адаптації студентів-першокурсників, який полягає у вирішенні таких основних проблем: відсутність навичок психологічної саморегуляції, більш високі вимоги викладачів, неготовність до самостійного життя, відмінність у формах, методах і засобах навчання школи і ЗВО, соціально-економічні проблеми іногородніх студентів, мовленнєва проблема для студентів-іноземців та їх пристосування до нового культурного середовища. Розглянуто основні методики виявлення основних проблем адаптації студентів-першокурсників. Показана роль студентської академічної групи та її куратора у процесі соціально-психологічної адаптації студентів-першокурсників. Розроблена програма успішної адаптації студентів першого року навчання, яка складається з виховної роботи, групових дій та розробки сценаріїв різноманітних виховних заходів, вечорів тощо. It is determined that the main types of adaptation of students in the first year of study are formal, socio-psychological, didactic and personal-psychological adaptation. The main stages of the adaptation process of the freshman include adjustment and adaptation to the new conditions of the educational process in the institution of higher education, adaptation to the changing regime of the educational process, becoming a first-year student member of a new team. The content of adaptation of first-year students is characterized, which is to solve the following main problems: lack of skills of psychological self-regulation, higher demands of teachers, unpreparedness for independent living, differences in forms, methods and means of teaching schools and vocational schools, socio-economic problems a problem for foreign students and their adaptation to a new cultural environment. The main methods of identifying the main problems of adaptation of first-year students are considered. The role of the student academic group and its curator in the process of social and psychological adaptation of first-year students is shown. The program of successful adaptation of students of the first year of study which consists of educational work, group actions and development of scenarios of various educational actions, evenings, etc. is developed.
- ДокументАдаптації і модифікації освітнього процесу для молодших школярів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Чемова, М. Є.У кваліфікаційній роботі здійснено теоретичний аналіз та узагальнення результатів дослідження проблеми організації інклюзивного навчання молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Розглянуто особливості дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Науково обґрунтовано і експериментально перевірено формування рівня навчальної діяльності дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями з врахуванням адаптації та модифікації освітнього процесу. In the qualification work the theoretical analysis and generalization of the results of the research of the problem of the organization of inclusive education of junior schoolchildren with intellectual disabilities is carried out. Features of children of primary school age with intellectual disabilities are considered. The formation of the level of educational activity of children of primary school age with intellectual disabilities, taking into account the adaptations and modifications of the educational process, has been scientifically substantiated and experimentally tested.
- ДокументАкмеологічний підхід до управління організацією(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Калюжна, Н. С.У дослідженні висвітлено теоретико-прикладні аспекти управління організацією на засадах акмеологічного підходу. Зокрема, обґрунтовано шляхи його реалізації в освітній організації. Проведено оцінювання управління школою з позиції акмеологічного підходу й на підставі отриманих результатів розроблено комплексно-цільову програму з удосконалення акмеологічного управління. Проведено експертизу програми й обчислено валові витрати на її впровадження. The study highlights the theoretical and applied aspects of organizational management on the basis of acmeological approach. In particular, the ways of its implementation in the educational organization are substantiated. The evaluation of school management from the standpoint of acmeological approach was carried out and on the basis of the obtained results a comprehensive and targeted program for improving acmeological management was developed. The examination of the program was carried out and the gross costs for its implementation were calculated.
- ДокументАКСІОМАТИЧНИЙ МЕТОД У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ГЕОМЕТРІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Трошечко, В. В.У роботі схарактеризовано основні питання аксіоматичного методу в геометрії в їх історичній ретроспективі, обґрунтовано теоретичні основи аксіоматичного методу, а саме: з’ясовано загальні питання аксіоматики про математичну структуру; інтерпретації систем аксіом; несуперечливість, незалежність і повноту системи аксіом; проаналізовано аксіоматичні побудови евклідової геометрії (системи аксіом Д. Гільберта, Г. Вейля, А. Колмогорова, О. Погорєлова та інших); розглянуто деякі форми неевклідових геометрій (сферична геометрія, геометрія М. Лобачевського) тощо. У дослідженні представлено методичну розробку елективного курсу «Аксіоматичний метод у геометрії. Неевклідові геометрії», з’ясовано вплив його реалізації на підвищення якісних показників навчання школярів. The main characteristics of the axiomatic method in geometry in their historical retrospective are characterized in the work, the theoretical bases of the axiomatic method are substantiated, namely: the general questions of axiomatics about mathematical structure are clarified; interpretation of axiom systems; consistency, independence and completeness of the system of axioms; axiomatic constructions of Euclidean geometry (systems of axioms of D. Hilbert, G. Weil, A. Kolmogorov, O. Pogorelov and others) are analyzed; some forms of non-Euclidean geometries (spherical geometry, Lobachevsky's geometry), etc. are considered. The study presents the methodological development of the elective course "Axiomatic method in geometry. Non-Euclidean geometries ", the influence of its implementation on the improvement of quality indicators of schoolchildren's education is clarified.
- ДокументАКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБОМ КОПЛЕКСНИХ ЗАНЯТЬ З ОЗНАЙОМЛЕННЯ З КАРТИНАМИ ХУДОЖНИКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гуренко, С. В.У роботі розглянуто теоретичні питання проблеми активізації пізнавальної діяльності старших дошкільників. Розкрито значення художньої професійної творчості у пізнавальному розвитку дошкільників. Запропоновано технологію використання комплексних занять з ознайомлення з картинами художників з метою активізації пізнавальної діяльності дітей старшого дошкільного віку. Theoretical issues of the problem of activation of cognitive activity of older preschoolers are considered in the paper. The paper reveals role of artistic professional creativity in the cognitive development of preschoolers. It proposes the technology of using complex classes for getting acquainted with the paintings of artists in order to activate the cognitive activity of older preschool children.
- ДокументАкцентуації характеру у підлітків з психосоматичними захворюваннями(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Саутенко, К. О.В роботі досліджено проблему проявів у поведінці типів акцентуацій характеру у дітей підліткового віку з різними психосоматичними хворобами. Результати даного дослідження можуть бути використані психологами і педагогами у різних сферах суспільного життя, батьками дітей, вчителями загальноосвітніх шкіл, класними керівниками, керівниками дитячих гуртків, студій при проведенні бесід, диспутів. The problem of manifestations in behavior of types of accentuations of character at children of teenage age with various psychosomatic illnesses is investigated in work. The results оf thіs study can be used by psychоlоgіsts and educatоrs іn varіоus spheres оf publіc lіfe, parents оf chіldren, secоndary schооl teachers, class teachers, leaders оf chіldren's clubs, studіоs fоr іntervіews, debates.
- ДокументАНГЛІЙСЬКІ Й УКРАЇНСЬКІ ФРАЗЕОЛОГІЧНІ ОДИНИЦІ З КОМПОНЕНТОМ-НАЗВОЮ ПРЕДМЕТІВ ПОБУТУ: СЕМАНТИЧНИЙ ТА ЕТНОКУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Козакова, М. В.У кваліфікаційній роботі розглянуто англійські й українські фразеологічні одиниці з назвами предметів побуту. Актуальність дослідження зумовлена загальними тенденціями в сучасній лінгвістиці до всебічного вивчення фразеологічної семантики, а також необхідністю детального аналізу різних фразеологічних груп у зіставному аспекті, що допоможе з’ясувати деякі невирішені питання у сфері фразеології. У роботі визначено найбільш продуктивні компоненти-назви предметів побуту у фразеологізмах англійської й української мов, класифіковано досліджувані одиниці за семантичною ознакою, окреслено етнокультурну специфіку фразеологізмів, що виявляється передусім на рівні їх семантики, яка пов’язана з економікою й культурою країни, способом життя, традиціями та світоглядом певного народу. The graduation paper deals with English and Ukrainian idioms containing the names of household items. The topicality of this research is determined by the general trends in modern linguistics towards a comprehensive study of phraseological semantics as well as the necessity of a detailed comparative analysis of various phraseological groups in different languages that will help to clarify some unresolved issues in the field of phraseology. The research focuses on identifying the most productive components of English and Ukrainian idioms containing the names of household items, classifying the phraseological units in question according to the semantic criterion, and describing their national and cultural characteristics. It has been found that the distinctive ethnocultural features are mostly manifested in the semantics of the phraseological units related to the economy and culture of the country, way of living, traditions, and world view of a particular nation.
- ДокументАНГЛІЙСЬКІ ЛЕКСИЧНІ ОДИНИЦІ НОМІНАЦІЇ ТА ДЕСКРИПЦІЇ ЮВЕЛІРНИХ ПРИКРАС (НА МАТЕРІАЛІ СУЧАСНИХ ЛЕКСИКОГРАФІЧНИХ ТА ПУБЛІЦИСТИЧНИХ ДЖЕРЕЛ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Собченко, Т. М.У роботі представлено дослідження англомовних лексичних одиниць номінації та дескрипції на позначення «ювелірних прикрас», яке виконане на матеріалі сучасних лексикографічних та публіцистичних джерел. На першому етапі розглянуто співвідношення структури та семантики в мові, поняття лексико-семантичної групи та особливості вивчення лексики найменувань ювелірних прикрас та виробів в англійській мові. На другому етапі основна увага приділена дослідженню лексико-семантичного поля «ювелірні прикраси», аналізу мотивації номінацій одиниць на позначення «ювелірних прикрас», та дослідженню функціонування таких одиниць у площині публіцистичних (Інтернет) видань. На останньому етапі розроблено систему вправ для розвитку іншомовної комунікативної компетенції з теми “Jewellery” для старших класів закладів загальної середньої освіти з поглибленим вивченням англійської мови. The presented paper studies the English-language lexical units of nomination and description of “jewellery”; the study is based on the material of modern lexicographic and media sources. In the first stage, the relationship between structure and semantics in the language, the concept of the lexical-semantic group, and the peculiarities of studying the vocabulary of the names of jewellery in English were considered. In the second stage, the main attention is paid to the study of the lexical-semantic field “jewellery”, the analysis of the motivation of nominations of units related to the sphere of “jewellery”, and the study of the functioning of such units in the field of Internet editions. In the last stage, a system of exercises for the development of foreign language communicative competence on the topic of “Jewellery” was developed for senior forms of secondary schools specializing in English.
- ДокументАнодування танталу в електролітах різного складу(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гончар, Ю. В.У кваліфікаційній роботі розглянуто одержання оксидних плівок на поверхні танталу під час анодування у кислотних електролітах. Виявлено оптимальні умови анодування, при яких формуються забарвлені оксидні плівки. Одержані дані показали, що такі плівки виявляють високу корозійну стійкість, а застосування органічних електролітів для анодування є таким же ефективним, як і застосування сульфатного електроліту. The qualification work considers the production of oxide films on tantalum surface during anodizing in acidic electrolytes. Optimal anodizing conditions are revealed, in which colored oxide films are formed. The data obtained showed that such films show high corrosion resistance, and using of organic electrolytes for anodizing is as effective as using of sulfuric electrolyte.
- ДокументАрмія і сучасне суспільство: соціологічний вимір(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Постол, А. В.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі функціонуванні армії у сучасному українському суспільстві. Армія розглядається як головний та вирішальний засіб ведення війни, основний інструмент забезпечення принципу суверенності, як гарант суверенітету національної держави. Об’єктом дослідження виступили студенти факультету соціальних і поведінкових наук Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Предметом дослідження — особливості ставлення населення України до армії в умовах сучасного українського суспільства. Мета кваліфікаційної роботи полягає у визначенні особливостей функціонування армії у сучасному українському суспільстві. Метод дослідження проблеми — анкетне опитування студентів факультету соціальних і поведінкових наук Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. У роботі розглянуто теоретико-методологічні підходи до вивчення проблеми армії як соціального явища, схарактеризовано чинники та особливості функціонування армії у сучасному українському суспільстві; обґрунтовується сутність та роль армії як основного інструменту забезпечення принципу суверенності; за результатами пілотажного соціологічного дослідження схарактеризовано ставлення населення України до армії в сучасному українському суспільстві. The qualification work is devoted to the problem of the functioning of the army in modern Ukrainian society. The army is considered as the main and decisive means of warfare, the main resource for ensuring the principle of sovereignty, as a guarantor of the sovereignty of the nation-state. The object of the study was students of the Faculty of Social and Behavioral Sciences of Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda. The subject of the study is the peculiarities of the attitude of the population of Ukraine to the army in the conditions of modern Ukrainian society. The purpose of the qualification work is to determine the peculiarities of the functioning of the army in modern Ukrainian society. Method of researching the problem — questionnaire survey of students of the Faculty of Social and Behavioral Sciences of Kharkiv National Pedagogical University named after H.S. Skovoroda. The qualification work considers theoretical and methodological approaches to the study of the problem of the army as a social phenomenon, describes the factors and features of the functioning of the army in modern Ukrainian society; the essence and role of the army as the main resource for ensuring the principle of sovereignty is substantiated; based on the results of the sociological research, the attitude of the population of Ukraine to the army in modern Ukrainian society is characterized.
- ДокументАРХЕТИПИ ТА СТЕРЕОТИПИ В АНГЛОМОВНІЙ ЛІТЕРАТУРІ: Т. ДРАЙЗЕР «СЕСТРА КЕРРІ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Колесник, М. А.Ця робота присвячена осмисленню та аналізу роману видатного американського письменника Теодора Драйзера «Сестра Керрі». У першому розділі осмислено тенденції американської літератури початку ХХ століття, доби, коли був написаний роман «Сестра Керрі» (1900 р.). Виокремлено літературні напрями: реалізм та натуралізм. Розглянуто чинники соціального життя, які вплинули на літературу цього періоду. У другому розділі дипломної роботи представлено аналіз творчості Теодора Драйзера. Досліджено вплив суспільно-політичних факторів на творчість письменника, який віддзеркалився у романі «Сестра Керрі». Проаналізовано роботи відомих критиків, які намагалися визначити стиль та особливості рис напрямів. Досліджено новаторство Теодора Драйзера у створенні жіночого образу в американській літературі, а саме новий підхід до образу «занепалої жінки». У третьому розділі представлено детальний аналіз художнього образу головної героїні роману та інтерпретація інших жіночих образів, їхній вплив на Керрі, а саме образи Мінні, місіс Гейл, місіс Герствуд, місіс Венс та Лоли. Завдяки детальному аналізу усіх жіночих образів, ми змогли наблизитися до повного визначення самої Керрі та простежити зміну її образу упродовж роману. Дослідивши жіночі образи, ми змогли зробити висновок, що вони ввібрали в себе загальні якості американського національного характеру з його прагненням успіху та заможності. Розроблено план уроку з зарубіжної літератури для старших класів. This work is devoted to the comprehension and analysis of the novel "Sister Carrie" by the famous American writer Theodore Dreiser.In the first part, the trends of American literature of the early 20-th century, the era when the novel "Sister Carrie" (1900) was written, are comprehended. Literary trends are singled out: realism and naturalism. The factors of social life that influenced the literature of this period are considered. The second part of the thesis presents an analysis of the works of Theodor Dreiser. The influence of socio-political factors on the writer’s work, which is reflected in the novel "Sister Carrie", is investigated. The works of famous critics who tried to define the style and features of the trends are analyzed. The innovation of Theodore Dreiser in the creation of the female image in American literature, namely a new approach to the image of the "fallen woman" is investigated. The third part presents a detailed analysis of the artistic image of the main character of the novel and interpretation of other female characters, their influence on Carrie, namely the images of Minnie, Mrs. Gale, Mrs. Gerstwood, Mrs. Vance and Lola. Through a detailed analysis of all female characters, we were able to come closer to a complete definition of Carrie herself and trace the change of her image throughout the novel. Having studied the female characters, we were able to conclude that they absorbed the general qualities of the American national character with its desire for success and wealth. A lesson plan on foreign literature for high school students has been developed.
- ДокументВарваризація Римської імперії як покажчик трансформації на межі епох(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Діас, Г.В роботі розглянуто падіння Римської імперії, що становить одну з найцікавіших і найважливіших проблем світової історії. Питання про пізню Римську імперію викликало і викликає величезний інтерес у істориків різних напрямів. В дослідженні римської історії узагальнено картину римсько-варварських відносин доби пізньої Римської імперії, встановлено характерні риси римсько-варварського культурного симбіозу. The paper examines the fall of the Roman Empire, which constitutes one of the most interesting and important issues in world history. The question of the Late Roman Empire has aroused and is of great interest to historians of different directions. The study of Roman history summarises the picture of Roman-Barbarian relations of the Late Roman Empire era and establishes the characteristic features of Roman-Barbarian cultural symbiosis.
- ДокументВдосконалення процесу навчання фізики в закладах загальної середньої освіти шляхом використання інтерактивних технологій(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Пацульда, В. В.В роботі проаналізовано теоретичні і методичні аспекти вдосконалення процесу навчання фізики в закладах загальної середньої освіти шляхом використання інтерактивних технологій. Опрацьовано та систематизовано відомості щодо використання інтерактивних технологій на уроках фізики при підготовці здобувачів у закладах загальної середньої освіти. Проаналізовано та систематизовано наукову літературу з питань застосування інтерактивних технологій при підготовці здобувачів у закладах загальної середньої освіти на заняттях з фізики; узагальнено та синтезовано освітні концепції підготовки здобувачів у закладах загальної середньої освіти; досліджено емпіричні методи: спостереження, експертну оцінку, бесіди, анкетування. Розроблено методичні поради для удосконалення процесу навчання фізики, які сприяють підвищенню ефективності освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти. This paper analyses theoretical and methodological aspects of improving the process of teaching physics in general secondary education institutions through the use of interactive technologies. The information on the use of interactive technologies in physics classes has been processed and systematized. The information of using interactive technologies at physics lessons in preparation of applicants for general secondary education was processed and systematized. The scientific literature on the issues of interactive technologies application in the training of applicants in institutions of general secondary education in physics classes was analyzed and systematized; the educational concepts of applicants' training in institutions of general secondary education were summarized and synthesized; empirical research methods: observation, expert evaluation, expert evaluation, training of applicants in physics classes were studied. the following empirical methods were researched: observation, expert assessment, interviews, questionnaires. Methodological advice on improving the process of teaching physics, which contributes to the effectiveness of the educational process in general secondary education institutions, has been developed.
- ДокументВдосконалення фізичного лабораторного практикуму в ЗЗСО з використанням сучасних вимірювальних приладів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Зінченко, Є. О.В роботі досліджено організацію та проведення лабораторного фізичного практикуму з використанням сучасних вимірювальних приладів, яка сприятиме підвищенню міцності знань студентів. Виявлено стан проблеми організації лабораторного фізичного практикуму у психолого-педагогічній, методичній літературі та практиці вищої школи; розглянуто особливості організації фізичного лабораторного практикуму у педагогічному закладі вищої освіти; проаналізовано переваги та недоліки віртуального лабораторного практикуму з фізики; виявлено можливості використання сучасних вимірювальних приладів під час проведення лабораторного практикуму з курсу загальної фізики у педагогічному закладі вищої освіти. The paper investigates the organization and carrying out of laboratory physical workshop with the use of modern measuring instruments, which will help to increase the strength of students' knowledge. The condition of the problem of laboratory physics practical work organisation in psycho-pedagogical and methodical literature and in higher school practice was revealed; Peculiarities of organization of laboratory physics practical work in pedagogical institute of higher education were considered; advantages and disadvantages of virtual laboratory practical work on physics were analyzed; possibilities of modern measuring instruments using for laboratory practical work on the general physics course in pedagogical institute of higher education were revealed.
- Документ«Великий стрибок» у КНР (1958-1961 рр.) та його наслідки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Дівицька, С. В.Наукову роботу присвячено економічній та політичній кампанії в Китайській Народній Республіці, яка отримала назву «Великий стрибок» та охоплює період з 1958 до 1961 роки. У дослідженні висвітлено формування Мао Цзедуна як комуніста. Проаналізовано вплив Китайської комуністичної партії на чолі з Мао Цзедуном на внутрішню і зовнішню політику Китаю у 1958-1961 роках. Висвітлено запровадження нових форм господарювання задля посилення економічного зростання та зміцнення індустріальної бази шляхом різкої колективізації й підміни професіоналізму ентузіазмом. Проаналізовано наслідки впливу політики «Великого стрибка» на становище Китайської Народної Республіки та її населення. У підсумках наукового дослідження визначено результати кампанії «Великого стрибка» та їх значення. The scientific work is devoted to the economic and political campaign in the People's Republic of China, which was called «The Great Leap Forward» and covers the period from 1958 to 1961. The study highlights Mao Zedong's formation as a communist. The influence of the Chinese Communist Party, headed by Mao Zedong, on China's domestic and foreign policy in 1958-1961 is analyzed. The introduction of new forms of management, in order to increase economic growth and strengthen the industrial base through sharp collectivization and to replace professionalism with enthusiasm, is highlighted. The consequences of the influence of the «Great Leap Forward» policy on the situation of the People's Republic of China and its population are analyzed. The results of the «Great Leap» campaign and their significance were determined in the results of the scientific study.
- ДокументВЕРБАЛЬНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ КОНЦЕПТУ ЩАСТЯ У ХУДОЖНІЙ КАРТИНІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Вагаршакян, Я. О.Кажуть, що справжній поет не повинен бути щасливим. Цей вислів можна віднести до долі Лесі Українки. Здається, вона народилася для щастя, адже Бог дав їй стільки талантів, але життєвий шлях виявився важким, тернистим, переповненим фізичного болю, душевних мук і нещасливого кохання... Щастя Лесі в тому, що найрідніші люди завжди підтримували її, піклувалися про неї. Тридцять років вона боролося із невиліковною хворобою, і рідні люди, як могли, полегшували її страждання. Але жоден з них не міг захистити Лесю від неї самої, від її кохання. Вона любила без міри. Для письменників кохання – наче світло наприкінці тунелю: без нього життя перетворюється на темряву, бруд та вічні пошуки себе. Тому творчість будь-якого поета чи прозаїка – це передусім історія його кохання, зрад, інтриг і пристрастей. Такі історії не схожі між собою, кожна має свою родзинку та особливе значення, і в тому, мабуть, головна принада любові. Лінгвостилістична картина світу письменниці дає змогу провести сукупний аналіз концепту щастя в просторі художнього мовлення Лесі Українки, тому наше дослідження передбачає глибокий та фундаментальний розбір особливостей стилю письменниці та аналіз певних оповідних стратегій на основі шедевральних літературних композицій Лесі Українки. Сюжети поетичної та прозової спадщини Лесі Українки констатуються лексемами, серед яких: життя, радість, любов, щастя, спокій, гарний, краса, зло, світло та ін. Концепт щастя у творах письменниці має свою специфіку вербалізації: щастя – це і життя в спокої, щастя – це й безтурботне життя людини, щастя – це й відсутність бентежності, щастя – це й гармонія, однак щастя – це й отрута (за оригінальною інтерпретацією письменниці, щастя – це творіння зла, що має на меті позбавити людство спокійного, безтурботного життя). Для чіткого та повного аналізу концепту щастя нами було обрано як поетичні, так і прозові твори, що чітко та яскраво висвітлюють вербальне означення мовних явищ у творчості Лесі Українки. Практична значущість отриманих результатів дає можливість у широкому використанні матеріалів для випуску навчальних посібників, відповідних розділів підручників з когнітивної лінгвістики, курсів лекцій про творчість Лесі Українки, при підготовці різноманітних статей, не тільки художнього а й філософського напрямку при дослідженнях базових одиниць, які кодують тлумачення особистістю концепту «внутрішнього щастя». Досліджуючи художню картину Лесі Українки ми бачимо розширення та ускладнення проблематики української малої прози кінця ХІХ ст., її розвиток у річищі європейської модерної літератури, збагачення стильової палітри та поетики. They say that a real poet should not be happy. This saying can be attributed to the fate of Lesya Ukrainka. It seems that she was born for happiness, because God gave her so many talents, but her life path turned out to be difficult, thorny, full of physical pain, mental torment and unhappy love... Lesya's happiness is that the closest people always supported her, took care of her. For thirty years she struggled with an incurable disease, and her relatives eased her suffering as best they could. But none of them could protect Lesya from herself, from her love. She loved without measure. For writers, love is like a light at the end of the tunnel: without it, life turns into darkness, dirt and the eternal search for oneself. Therefore, the work of any poet or novelist is primarily the story of his love, betrayals, intrigues and passions. Such stories are not similar to each other, each has its own highlight and special meaning, and that, perhaps, is the main charm of love. Linguistic and stylistic picture of the world of the writer makes it possible to carry out an overall analysis of the concept of happiness in the space of Lesya Ukrainka's artistic speech, therefore our research involves a deep and fundamental analysis of the features of the writer's style and the analysis of certain narrative strategies based on Lesya Ukrainka's masterpiece literary compositions. The plots of Lesya Ukrainka's poetic and prose heritage are ascertained by lexemes, including: life, joy, love, happiness, peace, good, beauty, evil, light, etc. The concept of happiness in the works of the writer has its own specificity of verbalization: happiness is a life in peace, happiness is a carefree life of a person, happiness is the absence of embarrassment, happiness is also harmony, but happiness is also poison (according to the original interpretation of the writer , happiness is a creation of evil, which aims to deprive humanity of a calm, carefree life). For a clear and complete analysis of the concept of happiness, we chose both poetic and prose works, namely the eponymous miniature "Happiness", which clearly and vividly highlight the verbal meaning of linguistic phenomena in Lesya Ukrainka's work. The practical significance of the obtained results makes it possible to widely use the materials for the release of training manuals, relevant sections of textbooks on cognitive linguistics, courses of lectures on the work of Lesya Ukrainka, in the preparation of various articles, not only in the artistic but also in the philosophical direction, in the research of basic units that encode the interpretation of personality the concept of "inner happiness". Studying the artistic picture of Lesya Ukrainka, we see the expansion and complication of the problems of Ukrainian short prose of the end of the 19th century, its development in the stream of European modern literature, the enrichment of the stylistic palette and poetics.
- ДокументВЕРБАЛІЗАТОРИ КОНЦЕПТУ ДОЛЯ У ХУДОЖНІЙ КАРТИНІ ЛІНИ КОСТЕНКО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Ельшейдт, А.У кваліфікаційній роботі досліджено мовні засоби, що вербалізують концепт «доля» у художніх текстах Ліни Костенко. Визначено значення та проаналізовано теоретичні засади дослідження концепту в сучасній лінгвістиці. Виявлено та систематизовано мовні засоби, які репрезентують концепт «доля», у творах Ліни Костенко. Схарактеризовано мовні реалізації етнокультурного образу-стереотипу «доля». In the qualifying work, linguistic means that verbalize the concept of "fate" in Lina Kostenko's artistic texts were investigated. The meaning and theoretical foundations of the study of the concept in modern linguistics are analyzed. Linguistic means representing the concept of "fate" in the works of Lina Kostenko have been identified and systematized. Linguistic realizations of the ethno-cultural image-stereotype "fate" are characterized.
- ДокументВЕРБАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПТУ "HOME / ДІМ" ЗАСОБАМИ АНГЛІЙСЬОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ (ЛІНГВОКУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Чубук, О. О.Магістерська робота являє собою дослідження змісту та засобів вербалізації концепту HOME засобами англійської фразеології, здійснене із залученням апарату лінгвокультурології. Як універсальність культури, що фіксує приналежність людини до власного коріння, ДІМ традиційно входить до найглибших і значущих основ аксіологічного тезауруса, виражаючи парадигму позитивного сприйняття світу, фундаментальної довіри до буття. Це робить ДІМ основним поняттям європейської культури, включно з англомовною. Це посилює інтерес до вивчення концепту ДІМ як культурної універсалії, одиниці колективної свідомості, що має мовне вираження та відзначена етнокультурною специфікою. Застосування теоретико-методологічного підґрунтя лінгвокультурологічної когнітивної парадигми дозволило зробити фундаментальні висновки щодо етнокультурної специфіки концепту дім в англомовній лінгвокультурній спільноті, віддзеркаленої засобами фразеології. concept, phraseology, linguo-culturology, axiology, representation.
- ДокументВЕРБАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПТУ ЛЮБОВ В АНГЛІЙСЬКИХ ДРАМАТИЧНИХ КОМЕДІЯХ ПЕРІОДУ РЕСТАВРАЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Назаревич, А. О.Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню вербалізації концепту LOVE у англомовних літературних творах (комедіях) періоду Реставрації. Вибір обувлено змінами у соціально-економічних, політичних, а звідси й літературних процесах країни, що призвело до появи нових тем і персонажів у драматургії. Для аналізу способів вербалізації одного із ключових концептів культури у англійських комедіях часів Реставрації, у першому розділу увага приділяється дослідженню теоретичних аспектів поняття «концепт», його відбраження у мовній картині світу, аналізуються особливості перекладу концептів. Другий розділ кваліфікаційної роботи вивчає специфіку вербалізіції концепту в драматичних комедіях “The Way of the World” Вільяма Конгріва, “The Country Wife” Вільяма Вічерлі та “The Man of Mode” Джорджа Етереге. The qualification project is dedicated to the research of the verbalization of the concept LOVE in English-language literary works (comedies) of the Restoration period. The choice is explained by the changes in the country's socioeconomic, political, and literary processes, which led to the emergence of new themes and characters in drama. In order to analyze the ways of verbalization of one of the key concepts of culture in English comedies of the Restoration period, in the first chapter, the attention is paid to the study of the theoretical aspects of “concept”, its reflection in the language picture of the world, the peculiarities of the translation of concepts. The second part of the qualification work studies the specifics of the verbalization of the concept in the dramatic comedies “The Way of the World” by William Congreve, “The Country Wife” by William Wycherley and “The Man of Mode” by George Etherege.
- ДокументВЕРБАЛІЗАЦІЯ НЕВЕРБАЛІКИ В УКРАЇНСЬКОМУ МЕДІА-ДИСКУРСІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гутченко, Ю. О.У кваліфікаційній роботі досліджено процес вербалізації невербаліки в тканині живого мас-медійного мовлення. Розглянуто семантичні і прагматичні зв’язки між невербальними і вербальними одиницями, а також особливості їхнього функціонування в текстах публіцистичного стилю, що є базовим у сфері медіалінгвістики. The qualification work investigates the process of verbalisation of non-verbal language in the fabric of live mass media broadcasting. The semantic and pragmatic connections between nonverbal and verbal units, as well as the peculiarities of their functioning in texts of the journalistic style, which is basic in the field of media linguistics, are considered.