Електронний архів Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

ISSN 2521-6961

EKhNPUIR– (Electronic Kharkiv National Pedagogical University Institutional Repository) – відкритий електронний архів (репозитарій) Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.

В EKhNPUIR розміщено електронні повнотекстові документи наукового та навчально-методичного призначення, створені науковцями, викладачами, аспірантами, магістрантами, а також студентами університету.

Наповнення Репозитарію регламентується Положенням про електронний архів, затвердженим Вченою радою ХНПУ імені Г. С. Сковороди від 08.02.2021 року.

Положення про репозитарій ХНПУ імені Г. С. Сковороди

Авторський договір

Реєстрація нового користувача

Інструкція реєстраціі документів

Приклади бібліографічного опису документів

Для індексації публікацій світовими рейтингами радимо розміщувати електронні версії публікацій у форматах DOC або PDF з розпізнаванням, заповнювати поля "заголовок", "анотація" та "ключові слова" українською та англійською мовами.

Розміщення наукових робіт студентів здійснюється за умови наявності рекомендації наукового керівника.

Наукові публікації прохання передавати: repository@hnpu.edu.ua

За питаннями роботи з репозитарієм звертатись до бібліотеки
вул. Алчевських, 29 кім. 131, т. 717-10-34

 

Останні подання

Документ
Гімнастика у хореографії
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2025) Алтухов, В. А.
Методичні рекомендації «Гімнастика у хореографії» присвячені актуальним питанням інтеграції гімнастичних елементів у процес підготовки танцюристів. У роботі розглядаються основні аспекти використання гімнастики для розвитку фізичних якостей, необхідних для виконання складних хореографічних елементів, таких як гнучкість, сила, витривалість, координація та баланс. Детально висвітлюються основні елементи гімнастики, що можуть бути ефективно застосовані у хореографічній практиці, надає рекомендації щодо проведення розминки, силових вправ, розтяжки, вправ на координацію та релаксацію. Особлива увага приділяється технікам, які сприяють підвищенню безпеки тренувального процесу та зниженню ризику травм. Методичні рекомендації будуть корисними для викладачів хореографії, тренерів з гімнастики, здобувачів за спеціальністю 024 Хореографія, а також для танцівників, які прагнуть вдосконалити свою техніку за допомогою гімнастичних вправ. Methodological recommendations "Gymnastics in choreography" are devoted to the current issues of integrating gymnastic elements into the process of training dancers. The work considers the main aspects of using gymnastics to develop physical qualities necessary for performing complex choreographic elements, such as flexibility, strength, endurance, coordination and balance. The main elements of gymnastics that can be effectively applied in choreographic practice are covered in detail, recommendations are given for conducting warm-ups, strength exercises, stretching, coordination and relaxation exercises. Special attention is paid to techniques that contribute to increasing the safety of the training process and reducing the risk of injuries. Methodological recommendations will be useful for choreography teachers, gymnastics coaches, applicants for the specialty 024 Choreography, as well as for dancers who seek to improve their technique through gymnastic exercises.
Документ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ «ПРАКТИКУМ У СОЦІАЛЬНІЙ ГАЛУЗІ»
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2025) Єсіна, Н. О.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.
Методичні рекомендації до семінарсько-практичних занять розроблені згідно з програмою обов’язкової навчальної дисципліни «Практикум у соціальній галузі», складеної відповідно до освітньої програми підготовки фахівців першого «бакалаврського» рівня вищої освіти, галузі знань 23 Соціальна робота, спеціальності 231 Соціальна робота. Мета вивчення навчальної дисципліни «Практикум у соціальній галузі» – ознайомлення здобувачів освіти з практичним аспектом, основними напрямами соціальної роботи з різною категорією населення у соціальній сфері та оволодіння професійними функціями соціального працівника, закріплення на практиці здобутих теоретичних знань та формування умінь щодо організації соціально-виховної, профілактичної та реабілітаційної діяльності з незахищеними верствами населення. Methodological recommendations for seminar and practical classes are developed in accordance with the program of the mandatory academic discipline "Practical training in the social sphere", compiled in accordance with the educational program for training specialists of the first "bachelor's" level of higher education, field of knowledge 23 Social work, specialty 231 Social work. The purpose of studying the academic discipline "Practical training in the social sphere" is to familiarize students with the practical aspect, the main areas of social work with different categories of the population in the social sphere and master the professional functions of a social worker, consolidate the theoretical knowledge gained in practice and form skills in organizing socio-educational, preventive and rehabilitation activities with vulnerable segments of the population.
Документ
Методичні рекомендації з освітнього компоненту «Історія і теорія соціального виховання»
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2025) Костіна, В. В.
Дане видання складається з п’яти розділів. У першому розділі наведено робочу програму дисципліни «Історія і теорія соціального виховання», що допоможе здобувачам вищої освіти у мотивуванні власної самостійної роботи, розкритті логічної структури курсу. Матеріал другого розділу надасть здобувачам вищої освіти можливості більш свідомого засвоєння основних питань лекційного курсу за допомогою самостійного опрацювання літературних джерел за певними тематичними блоками, а також допоможе у підготовці реферативних робіт. У третьому розділі містяться методичні вказівки щодо семінарсько-практичних занять: плану семінарського заняття у вигляді переліку питань для самостійної підготовки, а також практичних завдань, серед яких є індивідуальні та групові для поповнення власних методичних знань і умінь. Маємо надію, що це сприятиме підвищенню якості знань, а також набуттю професійної компетентності здобувачів вищої освіти у процесі навчання. Четвертий розділ методичних рекомендацій присвячено підготовці індивідуальних науково-дослідних завдань. Враховуючи специфіку даного виду діяльності, і труднощі, які виникають у здобувачів вищої освіти, тут подано методичні матеріали, за допомогою яких вони більш ефективно зможуть виконати всі етапи роботи над рефератом та навчальним проектом, починаючи від вибору теми і закінчуючи аналізом результатів наукового дослідження. Зміст п’ятого розділу методичних рекомендацій сприятиме формуванню вмінь здобувачів вищої освіти здійснювати самоконтроль й самооцінювання в процесі навчання, оскільки містить критерії оцінювання різних видів навчальної роботи, а також пояснення щодо системи підсумків й оцінювання підготовки здобувачів вищої освіти з дисципліни «Історія і теорія соціального виховання». У додатковій частині можна знайти перелік підручників і посібників, які рекомендовано для засвоєння курсу, необхідні пояснення з підготовки окремих завдань семінарських занять, а також теми рефератів та навчальних проектів. This publication consists of five sections. The first section provides a work program for the discipline "History and Theory of Social Education", which will help higher education applicants to motivate their own independent work, to reveal the logical structure of the course. The material of the second section will provide higher education applicants with the opportunity to more consciously master the main issues of the lecture course through independent study of literary sources in certain thematic blocks, and will also help in the preparation of abstract works. The third section contains methodological instructions for seminar and practical classes: a seminar class plan in the form of a list of questions for independent preparation, as well as practical tasks, including individual and group ones to supplement their own methodological knowledge and skills. We hope that this will contribute to improving the quality of knowledge, as well as the acquisition of professional competence of higher education applicants in the learning process. The fourth section of the methodological recommendations is devoted to the preparation of individual research tasks. Taking into account the specifics of this type of activity and the difficulties that arise for higher education students, methodological materials are presented here, with the help of which they will be able to more effectively complete all stages of work on an essay and an educational project, starting from the choice of a topic and ending with the analysis of the results of scientific research. The content of the fifth section of the methodological recommendations will contribute to the formation of the skills of higher education students to carry out self-control and self-assessment in the learning process, as it contains criteria for evaluating various types of educational work, as well as explanations of the system of summaries and evaluation of the preparation of higher education students in the discipline "History and Theory of Social Education". In the additional part, you can find a list of textbooks and manuals recommended for mastering the course, the necessary explanations for the preparation of individual tasks of seminar classes, as well as the topics of essays and educational projects.
Документ
ОСВІТНІЙ ПОТЕНЦІАЛ МАСОВИХ ВІДКРИТИХ ОНЛАЙН-КУРСІВ (МООС) У СТАНОВЛЕННІ ФАХІВЦЯ
(«Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2023) Собченко, Т. М.; Желізняк, О. А.
У науковій статті проводиться дослідження потенціалу MOOC у формуванні спеціалістів. У статті міститься аналіз досвіду вітчизняних та зарубіжних науковців. Методологія дослідження базується на теоретичних та емпіричних методах. За допомогою спостереження та математичних розрахунків виявлено динаміку змін у кількості користувачів інтернету та кількості видань у світі. Проаналізовано електронні ресурси закладів освіти всіх рівнів, які мають досвід впровадження МООС в освітній процес. Досліджено існуючі цифрові платформи з відкритими масовими онлайн-курсами в Україні. Сформовано етапи проєктування МООС. Розглянуто досвід навчання в онлайн-середовищі авторами статті та виявлено відмінності в результатах теоретичного та емпіричного дослідження. Знайдено успішний проєкт з найкращими показниками ефективності. Виявлено та запропоновано шляхи покращення якості освіти в онлайн-середовищі. The article investigates the potential of mass open online courses (MOOCs) in the formation of specialists and identifies the ways to improve the quality of education in an online environment. The possibilities of optimizing teaching methods, course structure, assessment system and interaction between students in the context of MOOCs are investigated. The article includes an overview of previous research in this area, as well as the work of domestic and foreign scientists studying various aspects of MOOCs, including characteristics, student’s satisfaction and pedagogical aspects of MOOC training. The research methodology is based on theoretical methods, such as analysis of scientific and pedagogical sources and generalization of the results of previous studies, as well as empirical methods, including data analysis and research on the practical use of MOOCs. With the rapid development of digital technologies, the question of studying the real number of Internet users in the world and the dynamics of their growth arises. The Worldometers website was used for the study as a reference. With the help of observation and mathematical calculations, the dynamics of changes in the number of Internet users and the number of printed publications in the world have been revealed. The electronic resources of educational institutions of all levels of education that have experience in implementing MOOCs in the educational process are analyzed. The existing digital platforms with mass open online courses in Ukraine are studied. The results of the study are covered in the article. Based on the results of the study, the stages of designing open online courses have been formed. The article also examines the experience of learning in an online environment by the authors of the article and identifies differences in the results of theoretical and empirical research. A hypothesis was put forward about the reasons for the difference in the results of the study. In the process of further searching for practical cases of the implementation of MOOCs in the educational process, a successful state project with the best performance indicators was found. Ways to improve the quality of education in the online environment are also identified and proposed. The results of this study can be useful for developing strategies for improving the educational environment and training specialists in Ukraine and abroad.
Документ
РОЗВИТОК ГНУЧКОСТІ В УЧНІВ СЕРЕДНІХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ СТРЕТЧІНГ ПРОГРАМИ
(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Грідіна, А. В.
Актуальність. Кваліфікаційна робота присвячена питанням, що пов’язані з розробкою, обґрунтуванням, впровадженням та оцінкою стретчинг-програми задля розвитку гнучкості в учениць 8-х класів закладів загальної середньої освіти, які займаються у гуртку сучасного танцю закладу позашкільної освіти. У зв’язку з воєнним станом в Україні навчання школярів відбувається в дистанційному та змішаному форматах. Заклади позашкільної освіти відіграють важливу роль в соціалізації, підтримці психологічного стану та фізичного розвитку учнівської молоді. Мета: експериментально дослідити ефективність розробленої стретчінг програми для розвитку гнучкості в учениць 8-х класів. Матеріал і методи. Дослідження проводилося на базі Навчально-виховного комплексу № 15 м. Харкова. Учасники: у дослідженні взяли участь 16 учениць 8-х класів, які займалися у групі хореографічної підготовки гуртка позашкільної освіти. Заняття відбувалися у змішаному форматі. В офлайн режимі з дотриманням вимог безпеки та у дистанційному, за допомогою Zoom конференції та платформи Google classroom. Відповідно до результатів дослідження дівчат поділили на 2 групи: експериментальну (ЕГ, n=8) та контрольну (КГ, n=8). Відбувалося впровадження стретчинг-програми в навчально-тренувальний процес дівчат ЕГ. Заняття за розробленою програмою проводилися 3 рази на тиждень по 30 хвилин в ході навчально-тренувальних занять гурта. Впровадження стретчинг програми тривало 4 місяці. Дівчата КГ займалися за програмою гуртка. Методи дослідження: аналіз науково-методичних джерел; анкетування; опитування; мотиваційні бесіди; педагогічні спостереження; педагогічний експеримент; тестування фізичних здібностей (гнучкості); методи математичної статистики обробки отриманих результатів. Результати. В ході аналізу спеціальних літературних джерел проведено теоретичне дослідження щодо розвитку гнучкості у школярів. Встановлено сенситивні періоди розвитку гнучкості. Розроблено спеціальну стретчинг-програму. Стретчинг-вправи було впроваджено в підготовчу та заключну частину кожного заняття ЕГ. Методика передбачала систематичне застосування вправ та врахування індивідуальних особливостей кожної учасниці. Позитивні зміни у розвитку гнучкості відбулися в обох досліджуваних групах, що підтверджує положення науковців про сенситивний період розвитку гнучкості. Перевага у тестових показниках ЕГ доводить ефективність розробленої програми. Висновки. Доведено, приріст показників гнучкості у дівчат ЕГ, при p<0,001. Дівчата КГ також покращили свої результати, при p<0,05. У порівнянні результатів в обох групах між собою, зазначимо, що тест 1, на гнучкість у верхньому плечовому поясі переважає у дівчат ЕГ, при p<0,1. А в тесті 5., на рухливість хребта, відбулися значні зрушення також на користь дівчат ЕГ, при p<0,05. Запропоновану програму стретчинг вправ можна впроваджувати до уроків фізичної культури, занять в оздоровчих та спортивних гуртках. Topicality. The qualification work is devoted to issues related to the development, substantiation, implementation and evaluation of a stretching program for the development of flexibility in 8th-grade female students of general secondary education institutions, who are engaged in a modern dance group of an extracurricular education institution. In connection with the state of war in Ukraine, the education of schoolchildren takes place in distance and mixed formats. Out-of-school education institutions play an important role in socialization, maintenance of the psychological state and physical development of schoolchildren. Purpose: to experimentally investigate the effectiveness of the developed stretching program for the development of flexibility in 8-th grade girls. Material and methods. The study was carried out on the basis of Educational Complex No. 15 of the city. Kharkiv. Participants: 16 middle school students who participated in the choreographic training group of the after-school education circle took part in the study. Classes were held in a mixed format. In offline mode with compliance with security requirements and in remote mode, using the Zoom conference and the Google classroom platform. According to the research results, the girls were divided into 2 groups: experimental (EG, n=8) and control (CG, n=8). The introduction of a stretching program into the educational and training process of the EG girls took place. Classes according to the developed program were held 3 times a week for 30 minutes during the band's educational and training sessions. The implementation of the stretching program lasted 4 months. The girls of CG studied according to the program of the circle. Research methods: analysis of scientific and methodological sources; survey; poll; motivational talks; pedagogical observations; pedagogical experiment; testing of physical abilities (flexibility); methods of mathematical statistics for processing the obtained results. Results. During the analysis of special literary sources, a theoretical study was conducted on the development of flexibility in schoolchildren. Sensitive periods of flexibility development have been established. A special stretching program has been developed. Stretching exercises were implemented in the preparatory and final part of each EG class. The methodology involved the systematic application of exercises and taking into account the individual characteristics of each participant. Positive changes in the development of flexibility occurred in both studied groups, which confirms the position of scientists about the sensitive period of flexibility development. The advantage in EG test scores proves the effectiveness of the developed program. Conclusions. It has been proven that the increase in flexibility indicators in EG girls is p<0.001. CG girls also improved their results, at p<0.05. Comparing the results in both groups, we note that test 1, for flexibility in the upper shoulder girdle, prevails in EG girls, at p<0.1. And in test 5., on the mobility of the spine, there were significant shifts also in favor of EG girls, at p<0.05. The proposed program of stretching exercises can be implemented in physical education lessons, classes in health and sports clubs.