2023
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд 2023 за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 130
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументCЕМAНТИЧНЕ НAПОВНЕННЯ Й КОМУНIКAТИВНИЙ ПОТЕНЦIAЛ ДИСКУРСИВНИХ СЛIВ HOWEVER/STILL У СУЧAСНIЙ AНГЛIЙСЬКIЙ МОВI(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Адамян, К. Г.В кваліфікаційні роботі проаналізовано значущість та можливості використання дискурсивних слів "however" і "still" у сучасній англійській мові. Дискурсивні маркери представляють собою елементи, які вказують на спосіб побудови тексту. Вони допомагають встановити зв'язок між тим, що вже було сказано і тим, що говориться зараз, сприяючи глибшому розумінню структури попередніх висловлень. Досліджено дискурсивні маркери з точки зору когнітивних та прагматичних аспектів. Запропоновано конкретні підходи до вирішення ключових теоретичних питань у галузі когнітивної та прагматичної лінгвістики, пов'язаних із стратегіями розуміння зв'язності тексту, процесами структурування та сегментації інформації. У роботі було детально розглянуто концепцію дискурсивного маркера як інструменту вираження категорії когерентності, а також категорій виділеності інформації і тематичності тексту з урахуванням останніх досягнень у галузі когнітивної граматики, прагмалінгвістики і дискурсивного аналізу. The qualification paper analyses the significance and possibilities of using the discourse markers "however" and "still" in modern English. Discourse markers are elements that indicate the way a text is constructed. They help to establish a connection between what has already been said and what is being said now, contributing to a deeper understanding of the structure of previous statements. Discourse markers are studied from the point of view of cognitive and pragmatic aspects. Specific approaches to solving key theoretical issues in the field of cognitive and pragmatic linguistics related to strategies for understanding text coherence, processes of structuring and segmentation of information are proposed. The concept of a discourse marker as a tool for expressing the coherence category, as well as the categories of information salience and textual thematicity, is discussed in detail, taking into account the latest developments in cognitive grammar, pragmatics and discourse analysis.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ТРАНСФОРМАЦІІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ НА ЛЕКСИЧНОМУ РІВНІ ПІД ВПЛИВОМ ІНТЕРНЕТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Довгаль, К. В.Роботу присвячено вивченню поняття актуальних трансформацій на лексичному рівні, що відбуваються у англомовному середовищі під впливом Інтернету. Актуальність роботи обумовлена тим, що сфера лексичних інновацій постійно оновлюється. Отже, існує необхідність проведення системних досліджень цієї теми, зважаючи на те, що повсякденний вплив Інтернету на мовне середовище обумовлює появу нових лексичних одиниць, які ще не ставали об’єктами наукових розвідок. Мета роботи – дослідити актуальні трансформації, що відбуваються у англомовному середовищі під впливом Інтернету. У першому розділі було розглянуто історію розвитку Інтернет-лексики в сучасній англійській мові, окреслено лінгво-культурні та психологічні особливості Інтернет-спілкування в англомовному середовищі. Також, було схарактеризовано глобальні трансформації мови на всіх рівнях під впливом соціальних мереж. У другому розділі, досліджено лексичні зміни в світовому вокабулярі під впливом Інтернету, наведено класифікацію лексичних одиниць сленгу як базису Інтернет–спілкування, виконано дослідження особливостей застосування одиниць Інтернет-спілкування у навчальному процесі. У третьому розділі наведено низку вправ застосування Інтернет-неологізмів у навчальному процесі. Також, у розділі наведено практичні поради та рекомендації щодо ефективного застосуванні Інтернет-інновацій у навчальному процесі. Матеріалом для дослідження стали тексти публікацій блогерів-інфлюєнсерів у соціальній мережі Instagram, Facebook, та коментарі до публікацій. The paper deals with the study of actual transformations of the English-speaking environment under the influence of the Internet. The relevance of the paper is because the sphere of lexical innovations is constantly updated. Therefore, there is a need to conduct systematic research on this topic, given that the influence of the Internet on the language environment causes the use of new lexical units. The paper aims to study the current transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. The subject of the research is current transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. The object of research is lexical innovations as a result of transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. In the first chapter, the history of the development of Internet vocabulary in modern English was considered, and linguistic, cultural and psychological features of Internet communication in an English-speaking environment were outlined. Also, global transformations of the language under the influence of social networks were characterized. In the second chapter, the lexical changes in the world vocabulary under the influence of the Internet are studied, the classification of lexical units of slang as the basis of internet communication is given, and the features of using internet communication units in the educational process are studied. The third chapter presents several exercises for applying internet neologisms in the educational process. The section also provides practical tips and recommendations for the effective application of Internet innovations in the educational process. Instagram Facebook and comments on publications were used as the material for the study.
- ДокументАНАЛІЗ СВІТОВИХ СИСТЕМ СПОРТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ В ДЗЮДО ЩОДО МОЖЛИВОСТЕЙ ЗАСТОСУВАННЯ В СУЧАСНОМУ ТРЕНУВАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ УКРАЇНСЬКИХ СПОРТСМЕНІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Проходець, О. А.Дзюдо відноситься до видів спорту, в яких основну роль грає фізична та технічна підготовленість спортсменів. Усі рухи борців виконуються в умовах безпосереднього контакту на різних дистанціях; з постійною зміною взаєморозміщень, взаємозахоплень, взаємоупорів; з варіюючими за ритмом і величиною взаємними зусиллями. Внаслідок різноманіття техніки та тактики боротьби прогнозувати умови протистояння важко. У будь-якому часовому відрізку сутички суперники можуть мати різні цільові установки, що визначають вибір і застосування конкретних технічних елементів, технічних і тактичних дій тощо. Завдання раціонального вибору засобів та методів тренування постійно ставиться у практичній роботі кожного тренера, і її рішення займає важливе місце у загальній проблемі раціоналізації та подальшого вдосконалення тренувального процесу у більшості видів спорту. Метою даного дослідження є проведення порівняльного аналізу наукових робіт, які досліджують різні системи спортивної підготовки в дзюдо, для можливого застосування засобів та методів в тренувальному процесі українських спортсменів Результати. В результаті проведення експерименту було виявлено, що в своїх дослідженнях спортсменів-дзюдоїстів вчені реєстрували показники антропометрії: зріст тіла стоячи/сидячи, масу тіла, вимірювання складок шкіри, провели оцінювання фізичної підготовленості спортсменів: тест на максимальну силу, оцінювання вертикальної стрибучості, тест на динамічний баланс, тест на гнучкість, вимірювання варіабельності серцевого ритму, перетягування канату, спеціальний фітнес-тест, спринтерський тест, тест 10 RM (жим штанги лежачи, бічна тяга, скручування на біцепс, присідання, жим ногами, розгинання ніг та згинання ніг), спеціальний тест для дзюдоїстів (SJFT). Порівняно вплив силового тренування в дзюдо на фізичну підготовку у хлопців та дівчат підліткового віку німецьких та китайських вчених. Виявлено, в дослідженнях Huang R, достовірні відмінності (р<0,01) за показниками тестів «Максимальна сила зап’ястя», «Стрибок проти руху» (CMJ-High, cm), «Стрибок з місця» у дівчат дзюдоїсток в результаті проведення експерименту. У дослідженнях Olaf Prieske за даними цих тестів у дівчат та хлопців цього ж віку достовірних відмінностей не виявлено (р>0,05). Тому вчені Huang R, Zhang M, Huang L отримали кращі дані за коротший проміжок часу. Показано, що проведення вправ різної направленості впливає на показники Спеціального тесту для дзюдоїстів (SJFT), у американських спортсменів результати достовірно підвищились в експериментальній групі (р>0,05; р<0,01 ) після експерименту, а у бразильських дзюдоїстів таких зрушень немає. Порівняльний аналіз систем тренування в дзюдо в різних країнах показав що німецькі вчені в своїй роботі застосували змішаний підхід, де одне тренування мало декілька напрямків роботи. Такий самий підхід, в своєму досліджені застосували американські вчені описавши 4-тижневу програму тренувань для юних дзюдоїстів. Їх експеримент був побудований з урахування змагальної діяльності й був більше направлений на техніко-тактичну підготовку спортсменів. В праці іспанських науковців система тренування дзюдоїстів була побудована таким чином, що кожне заняття мало свою окрему направленість. Вони розробили інтенсивну програму тренувань на 1 місяць для того, щоб проаналізувати реакцію організму, його стрессостійкість і витривалість на великі навантаження. Висновки. Показано, що основними напрямками, які використовують тренери в системі підготовки дзюдоїстів, є технічно-тактична підготовка, яка включає в себе тренування вільних схваток проти різних супротивників, що допомагає розвивати реакцію на непередбачувані ситуації та адаптацію до різних стилів супротивників, у поєднанні з роботою над розвитком силових здібностей, витривалістю, гнучкістю. Judo is one of the sports in which the physical and technical fitness of athletes plays a major role. All the movements of the wrestlers are performed in direct contact at different distances; with a constant change of mutual positions, grips, and holds; with mutual efforts varying in rhythm and magnitude. Due to the variety of fighting techniques and tactics, it is difficult to predict the conditions of confrontation. In any time period of a fight, opponents may have different objectives that determine the choice and application of specific technical elements, technical and tactical actions, etc. The task of rationally choosing training means and methods is constantly posed in the practical work of every coach, and its solution is an important part of the general problem of rationalizing and further improving the training process in most sports. The purpose of this study is to conduct a comparative analysis of scientific works of foreign authors who study different systems of sports training in judo, for the possible use of means and methods in the training process of Ukrainian athletes. Results. As a result of the experiment, it was found that in their studies of judo athletes, foreign scientists recorded anthropometric indicators: standing/sitting body height, body weight, skin fold measurements, and assessed the physical fitness of athletes: maximum strength test, vertical jumping assessment, dynamic balance test, flexibility test, heart rate variability measurement, tug-of-war, special fitness test, sprint test, 10 RM test (bench press, side deadlift, biceps curl, squat, leg press, leg extension, and leg flexion), and a special judo test (SJFT). The influence of strength training in judo on physical fitness in adolescent boys and girls was compared by German and Chinese scientists. In the researches of Huang R, significant differences (p<0,01) in indicators of tests "Maximum force of a wrist", "Jump against movement" (CMJ-High, cm), "Jump from a place" in girls judokas as a result of the experiment are revealed. In Olaf Prieske's research, according to the data of these tests in girls and boys of the same age, no significant differences were found (p>0.05). Therefore, scientists Huang R, Zhang M, Huang L obtained better data in a shorter period of time. It is shown that carrying out exercises of different orientation influences on indicators of the Special test for judokas (SJFT), in American sportsmen results significantly increased in the experimental group (р>0,05; р<0,01) after the experiment, and in Brazilian judokas there are no such shifts. A comparative analysis of judo training systems in different countries showed that German scientists in their work used a mixed approach, where one training had several areas of work. The same approach was used by American scientists in their study, describing a 4-week training program for young judokas. Their experiment was based on competitive activities and was more focused on technical and tactical training of athletes. In the work of Spanish scientists, the judo training system was structured in such a way that each lesson had its own separate focus. They developed an intensive training program for 1 month in order to analyze the body's reaction, stress resistance and endurance to heavy loads. Conclusions. The main directions used by coaches in the judo training system are technical and tactical training, which includes training free fights against different opponents, which helps to develop a reaction to unforeseen situations and adaptation to different styles of opponents, combined with work on the development of strength abilities, endurance, flexibility.
- ДокументАНАЛІЗ ФАКТОРІВ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА СИЛУ УДАРІВ БОКСЕРІВ-ЛЮБИТЕЛІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Зіпунов, А. В.Бокс вимагає високих техніко-тактичних навичок, а також високого рівня фізичної підготовки. У боксі задіяні практично всі групи м’язів при виконанні специфічних рухів високої інтенсивності з короткими перервами, яких недостатньо для повного відновлення. Щоб досягти успіху в змагальній боротьбі, необхідно підтримуватися на фоні втоми - точність, силу ударів, інтенсивність рухів і захисні дії. Здатність наносити удари з високою ударною силою є важливим атрибутом для боксерів. Розуміння фізичних характеристик, які пов'язані з силою удару, є важливим для розробки тренувальних стратегій для покращення результативності удару. На сьогоднішній день існує огляд про технічні особливості ударів в боксі, однак важливо проаналізувати новітні методи тестування та засоби розвитку сили ударів, тому дане дослідження набуває актуальності. Тому метою даного дослідження є визначити впливові чинники на формування сили удару в боксі шляхом аналізу актуальних наукових джерел. Результати. Встановлено наявність великої кількості діагностичної апаратури для вимірів сили і частоти удару, правильності виконання техніки ударів, визначення часу реакції боксерів. За результатами дослідження Dunn at. al. показано, що м'язи ніг впливають на силу удару в боксі, оскільки вони дозволяють боксерам генерувати потужність, зберігати баланс і ефективно виконувати техніку ударів. Тому тренери можуть максимізувати силу удару боксера, реалізуючи силові та тренувальні програми, спрямовані на збільшення сили нижніх кінцівок без збільшення маси тіла. Kamandulis at. al. підкреслюють, що правильність техніки виконання удару та вибір позиції в боксі має величезний вплив на силу удару, коли всі елементи тіла працюють разом відповідно до правильної техніки, це дозволяє боксерам надавати удару більшу потужність, це створює ефективну ланцюгову реакцію та дає можливість максимально використовувати м'язи для нанесення удару. Порівняльний аналіз методик для розвитку сили ударів боксерів показав достовірне підвищення показників м’язової сили та потужності ударів, швидкості реакції боксерів-аматорів в результаті застосування повторного спринтерського тренування, пліометричного тренування та стрибкових вправ зі скакалкою. Висновки. Виявлено, що сила удару в боксі залежить від комплексної взаємодії різних факторів, які включають техніку виконання удару, м'язову силу як верхніх, так і нижніх кінцівок, швидкість руху, масу тіла, координацію рухів, гнучкість та кут удару. Всі ці фактори взаємодіють між собою та спільно допомагають визначити рівень сили, яку боксер може передати через свій удар. Boxing requires high technical and tactical skills, as well as a high level of physical fitness. Boxing involves almost all muscle groups in the performance of specific high-intensity movements with short breaks that are not enough for full recovery. To succeed in a competitive fight, it is necessary to maintain accuracy, punching power, intensity of movement and defensive actions against the background of fatigue. The ability to deliver high impact punches is an important attribute for boxers. Understanding the physical characteristics that are associated with punching power is important for developing training strategies to improve punching performance. To date, there is an overview of the technical features of punches in boxing, but it is important to analyse the latest testing methods and means of developing punching power, so this study is becoming relevant. Therefore, the purpose of this study is to determine the influencing factors on the formation of punching force in boxing by analysing relevant scientific sources. Results. The presence of a large number of diagnostic equipment for measuring the force and frequency of the blow, the correctness of the technique of blows, determining the reaction time of boxers was established. According to the results of the Dunn at. al. study, it was shown that leg muscles affect the power of a punch in boxing, as they allow boxers to generate power, maintain balance and effectively perform punching techniques. Therefore, coaches can maximise a boxer's punching power by implementing strength and conditioning programmes aimed at increasing lower limb strength without increasing body weight. Kamandulis at. al. emphasise that the correct punching technique and the choice of position in boxing has a huge impact on punching power, when all body elements work together in accordance with the correct technique, it allows boxers to impart more power to the punch, it creates an effective chain reaction and makes it possible to maximise the use of muscles to deliver a punch. The comparative analysis of techniques for the development of the power of blows of boxers showed a significant increase in indicators of muscle strength and power of blows, speed of reaction of amateur boxers as a result of the use of repeated sprint training, plyometric training and jumping exercises with a rope. Conclusions. It was found that the force of a blow in boxing depends on a complex interaction of different factors, which include a technique of a blow, muscular force of both upper and lower extremities, speed of movement, body weight, coordination of movements, flexibility and an angle of a blow. All of these factors interact with each other and together help determine the level of force that a boxer can transmit through his punch.
- ДокументАНГЛОМОВНЕ ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНЕ ПОЛЕ «РУХ ЛЮДИНИ» (НА МАТЕРІАЛІ ЛЕКСИКОГРАФІЧНИХ ДЖЕРЕЛ І ТВОРІВ ДЖЕЙН ОСТІН)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Прокопович, Ю. Г.У кваліфікаційній роботі досліджується лексико-семантичне поле «Рух людини» на матеріалі лексикографічних джерел i творів Джейн Остін “Emma” та “Pride and Prejudice”. Установлюється обсяг, структура й склад поля. Розмежовується ядерне мікрополе «Загальні найменування руху людини», два центральних мікрополя: «Специфіковані найменування руху-зміни місця знаходження / переміщення людини» та «Специфіковані найменування руху зміни положення людини, її частин тіла та органів», і периферійне мікрополе «Найменування дій, суміжних руху людини». У центральних та периферійному мікрополях виокремлюється низка лексико-семантичних груп та підгруп за диференційними семами. Визначаються особливості функціонування конституентів поля в романах Джейн Остін. The paper studies the lexicosemantic field “A Person’s Movement” based on lexicographic sources and Jane Austen’s novels “Emma” and “Pride and Prejudice”. It establishes the scope, structure and composition of the field, singling out the core microfield “General terms for a person’s movement”, two central microfields: “Specific terms for a person’s movement as a change in the location” and “Specific terms for movement as a change in the position of a person, their body parts and organs”, and the peripheral microfield “Terms for actions and activities related to a person’s movement”. In the central and peripheral microfields, a number of lexicalsemantic groups and subgroups are distinguished according to differential semes. Features of the functioning of the field constituents in Jane Austen’s novels are identified.
- ДокументАУТОГЕННЕ ТРЕНУВАННЯ ЯК ЗАСІБ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИСОКОКВАЛІФІКОВАНИХ БОРЦІВ СУМО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Караченко, Д. А.Сумо – це японський бойовий вид спорту, який має багато вікових традицій і витоків. Сумо має глибокі корені в японській культурі і традиціях. Це виявляється у формі одягу (маваши, якуша), ритуалах перед боєм, музиці і тексті, які супроводжують змагання. Боротьба сумо є видовищним видом спорту завдяки різним аспектам, які роблять його цікавим та захоплюючим для глядачів. Даний вид боротьби вражає глядачів величезними розмірами та фізичною масою борців. Борці сумо, які важать сотні кілограмів, зіштовхуються на рингу, що робить змагання імпресивними. Сучасна боротьба сумо поєднує в собі спадок давніх традицій і засоби розвитку спорту у відповідності до сучасних стандартів. Вона залишається одним із символів японської культури та спорту, а також має потенціал для подальшого розвитку в міжнародному масштабі. Дослідження проводилось з борцями сумо на базі спортивного клубу «Адреналін». Кількість досліджуваних складало 10 спортсменів, серед яких було 4 майстра спорту України, 4 майстри спорту міжнародного класу та 2 заслужених майстра спорту. Опанування техніки аутогенного тренування відбувалось в групі протягом 5 тижнів наприкінці кожного тренування, після першого тижня до аутогенного тренування була додана методика візуалізації. На першому тижні аутогенне тренування проводилось під аудіозапис для вивчення тексту формулювань та настанов, а потім спортсмени самостійно виконували. Результати дослідження після використання аутогенного тренування з візуалізацією в процесі підготовки висококваліфікованих борців сумо показали, що частота серцевих скорочень була майже однаковою з показниками до початку тренування (p>0,05), що свідчить про відновлення після тренувального навантаження. Спостерігалось вірогідне покращення показників реакціометрії на 3,4см (p<0,05). Також відмічені покращення показників проби Штанге на 6,3с, проби Генчі на 5,1 с, але зміни не вірогідні. Наприкінці дослідження після проведення аутогенного тренування відмічено вірогідне зниження рівню тривожності на 6,5 бали (p<0,01). Опанування технікою аутогенного тренування дозволяє корегувати психоемоційний стан спортсменів. При проведенні анкетування «САН» наприкінці експерименту спортсмени відзначили покращення самопочуття (p<0,05), настрою (p<0,01) при одночасному підвищенні активності (p<0,05). В роботі розглянуто та обґрунтовано методику застосування комплексу вправ аутогенного тренування у поєднанні з методом візуалізації в процесі психологічної підготовки висококваліфікованих борців сумо. Експериментально доведено, що відбувається покращення психоемоційного стану (самопочуття, активності, настрою), знижується рівень тривожності, сприяє поверненню показників фізичного стану в норму після тренувального навантаження, відновлюється концентрація уваги до подальшої діяльності. Sumo is a Japanese combat sport that has many age-old traditions and origins. Sumo has deep roots in Japanese culture and traditions. This manifests itself in the form of clothing (mawashi, yakusha), rituals before the battle, music, and text that accompany the competition. Sumo wrestling is a spectacular sport due to various aspects that make it interesting and exciting for spectators. This type of struggle amazes spectators with its huge size and physical mass of wrestlers. Sumo wrestlers, who weigh hundreds of kilograms, collide in the ring, which makes the competition impressive. Modern sumo wrestling combines the heritage of ancient traditions and the means of developing sports by modern standards. It remains one of the symbols of Japanese culture and sports, and also has the potential for further development on an international scale. The study was conducted with sumo wrestlers on the basis of the adrenaline sports club. The number of subjects was 10 athletes, including 4 masters of sports of Ukraine, 4 masters of sports of international class and 2 honored masters of sports. Mastering the technique of autogenous training took place in the group for weeks at the end of each training, after the first week, an imaging technique was added to the autogenous training. In the first week, autogenic training was conducted under audio recording to study the text of the formulations and instructions, and then the athletes performed independently. The results of the study after using autogenic training with visualization in the process of training highly qualified sumo wrestlers showed that the heart rate was almost the same as before the start of training (p > 0.05), which indicates recovery after training load. There was a probable improvement in the reactionometry values by 3.4 cm (p < 0.05). There are also improvements in the Stange sample by 6.3 s, the Genchi sample by 5.1s, but changes are not likely. At the end of the study, after autogenous training, a probable decrease in the level of anxiety by 6.5 points was noted (p < 0.01). Mastering the technique of autogenic training allows you to correct the psycho-emotional state of athletes. When conducting the SAN questionnaire at the end of the experiment, athletes noted an improvement in well-being (p < 0.05), mood (p < 0.01) with a simultaneous increase in activity (p < 0.05). The paper considers and substantiates the technique of using a set of exercises of autogenic training in combination with the method of visualization in the process of psychological training of highly qualified sumo wrestlers. It has been experimentally proven that there is an improvement in the psycho-emotional state (well-being, activity, mood), the level of anxiety decreases, contributes to the return of physical condition indicators to normal after the training load, the concentration of attention to further activity is restored.
- ДокументАФІКСОЇДИ В СИСТЕМІ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО СЛОВОТВОРУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Чернявська, С. М.Кваліфікаційна робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків і списку використаних джерел. Загальний обсяг роботи становить 68 сторінок. Мета роботи - виявити найбільш вживані афіксоїди в сучасній українській мові, з’ясувати їхнє словотвірне значення й етимологію (для елементів іншомовного походження) та поширеність у новотворах. У першому розділі розглянуто проблеми визначення афіксоїдів у сучасній дериватології, зокрема в працях В. В. Виноградова, К. Г. Городенської, Є. А. Карпіловської, Н. Ф. Клименко, О. Г. Муромцевої, В. П. Олексенка. Подано також інформацію про шляхи і процеси виникнення афіксоїдів. Порушено й проблему складу слів, до яких увіходять афіксоїди: мають вони один корінь чи більше. Підтримано думку В. І. Теркулова про такі слова як квазікомпозити, чи, за термінологією Г. Марчанда, псевдокомпозити. Основну відмінність між композитом і квазікомпозитом вбачаємо в тому, що в основі творення останніх лежить не складання основ чи слів певного словосполучення, а мотиваційні процеси на ґрунті словотвірного значення форманта, представленого афіксоїдом. У другому розділі визначено місце афіксоїдів іншомовного походження у творенні мовної картини світу українців. Акцентовано на їхній ролі в інтенсифікації розвитку словникового складу як у напрямку інтелектуалізації, так і демократизації української мови в аспекті відображення концептуальної картини світу українців. Частина афіксів іншомовного походження адаптована українською мовою і легко поєднується з питомою твірною основою, слугуючи у свою чергу словотвірною базою для нових дериватів. Висловлено думку про причини кількісної переваги афіксоїдів іншомовного походження проти питомих. Вони запозичуються як зв’язані корені, тому легше потрапляють під десемантизацію і поповнюють склад синкретичних морфем. Звернено увагу й на проблеми правопису слів з афіксоїдами, висловлено думку про залежність написання від ступеня десемантизацції. Афіксоїди іншомовного походження беруть дуже активну участь в інновативному словотворенні, зокрема це такі, як екс-, нео-, пост-, псевдо-, квазі-, -гейт, нано-, топ-, віп-, міні-, макро-, веб-, бліц- , арт-, техно-, -фоб, -ман, фіто-, -бот тощо. У роботі розглянуто їхню семантику і, за потреби, етимологію та аксіологічний потенціал. У 3 розділі проаналізовано утворення з питомими для української мови афіксоїдами, які виникли внаслідок делексикалізації й афіксалізації у зв’зку з високою частотністю використання. Передусім це прислівники, займенники і числівники, такі як пів-, напів-, першо-, само-, все-, багато-, мало-, високо-, після- , проти-, рідко-, густо-, коротко-, довго-, а також прикметники -подібний, - видний, -видий та утворенні усіченням дієслівних основ -люб, -роб, -нос, -мір тощо. Префіксоїди за первісним кореневим значенням належать до слів, що називають розміри, кількість, поширеність у часі і просторі. Суфіксоїди, утворені від прикметників та дієслів, мають ознакову семантику – схожий на щось чи когось або семантику носія стану. Афіксоїди новітньої української мови обслуговують як сферу термінології, тобто книжні стилі, так й інші стилі, утворюючи яскраво конотовані слова, часто одноденки, які збагачують образну систему української мови. У висновках до роботи викладено узагальнені результати дослідження. The qualification work consists of an introduction, three parts, conclusions and a list of references. The total volume of work is 66 pages. The purpose of the study is to identify the most used affixoids in the modern Ukrainian language, find out their word-forming meaning and etymology (for elements of foreign origin) and prevalence in new forms. In the first chapter, the problems how to determine affixoids in modern derivatology are considered, in particular in the works by V. Vynogradov, K. Horodenska, E. Karpilovska, N. Klymenko, O. Muromtseva, and V. Oleksenko. The information about the ways and processes of emergence of affixoids is also provided. The problem of the composition of words that include affixoids is discussed: whether they have one or more roots. The idea of V. Terkulov about such words as quasicomposites, or pseudo-composites, according to the terminology of H. Marchand, is supported. The main difference between a composite and a quasi-composite lies in the fact that the creation of the latter is not based on the composition of the bases or words of a certain word combination, but on motivational processes based on the word-forming meaning of the formant represented by the affixoid. In the second chapter, the place of affixoids of foreign origin in the creation of the linguistic picture of the world of the Ukrainians is determined. The emphasis is placed on their role in the intensification of vocabulary development both in the direction of intellectualization and democratization of the Ukrainian language in the aspect of reflecting the conceptual picture of the world of the Ukrainians. Some of the affixes of foreign origin are adapted to the Ukrainian language and are easily combined with a specific formation base, serving in its turn as a word-forming base for new derivatives. An opinion about the reasons for the quantitative advantage of affixoids of foreign origin compared to native ones is expressed. They are borrowed as bound roots, so they are more easily subject to desemanticization and replenish the composition of syncretic morphemes. Attention is also drawn to the problems of spelling words with affixoids, the opinion about the dependence of spelling on the degree of desemanticization is expressed. Affixoids of foreign origin take a very active part in innovative word formation, in particular, such as екс-, нео-, пост-, псевдо-, квазі-, - гейт, нано-, топ-, віп-, міні-, макро-, веб-, бліц-, арт-, техно-, -фоб, -ман, фіто-, -бот (ex-, neo-, post-, pseudo-, quasi-, -gate, nano-, top-, vip-, mini-, macro-, web -, blitz-, art-, techno-, -fob, -man, phyto-, -bot), etc. The work examines their semantics and, if necessary, etymology and axiological potential. The third part analyses formations with affixoids peculiar to the Ukrainian language, which arose as a result of delexicalization and affixalization in connection with high frequency of use. First of all, these are adverbs, pronouns and numerals, such as пів-, напів-, першо-, само-, все-, багато-, мало-, високо-, після-, проти-, рідко-, густо-, коротко-, довго- (half-, semi-, first-, self-, all-, many-, few-, high-, after-, against-, rare-, thick-, short-, long) as well as adjectives -подібний, -видний, -видий (similar, -visible, -looking), and formations by truncation of verb bases --люб, -роб, -нос, -мір, etc. According to their original root meaning, prefixoids belong to words that refer to size, quantity, distribution in time and space. Suffixoids formed from adjectives and verbs have indicative semantics - similar to something or someone or the semantics of a state carrier. Affixoids of the modern Ukrainian language serve both the field of terminology (i.e. book styles) and other styles, forming vividly connoted words, often short-lived words, which enrich the figurative system of the Ukrainian language. The conclusions present the generalized results of the research.
- ДокументБІНАРНІ КОНЦЕПТИ GLORY ТА DISGRACE В АМЕРИКАНСЬКІЙ ЛІНГВОКУЛЬТУРІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Грєзєва, Г. Ю.Магістерське дослідження присвячене аналізу бінарних концептів GLORY та DISGRACE в американській лінгвокультурі. Вивчено сутність концепту як лінгвокультурного та лінгвокогнітивного поняття, його структуру, базові характеристики та типологію. Розглянуто засоби вербалізації концептів GLORY та DISGRACE в англомовних словниках, описано їх понятійний, образний та ціннісний компоненти. Дослідження також акцентує на важливості цих концептів у формуванні ідентичності та культурного самовизначення в сучасному американському суспільстві. Робота вивчає способи відображення та реалізації цих понять у художній літературі, зокрема на прикладах з роману Дж. Мартіна "A Clash of Kings". Вивчено, як концепти GLORY та DISGRACE впливають на сприйняття героїзму, моральності та справедливості, розкриваючи їхню роль у формуванні уявлень про цінності через призму фентезійного наративу. The master’s research analyzes the binary concepts of GLORY and DISGRACE in American linguistic culture. The essence of the concept as a linguistic-cultural and linguistic-cognitive notion, its structure, basic characteristics, and typology are studied. The means of verbalizing the GLORY and DISGRACE concepts in English dictionaries are considered, and their conceptual, figurative, and valuable components are described. The research also emphasizes the importance of these concepts in forming identity and cultural self-determination in contemporary American society. The paper studies ways of displaying and implementing these concepts in fiction, in particular, using examples from G. R. R. Martin’s novel “A Clash of Kings”. The research also studies how the GLORY and DISGRACE concepts influence perceptions of heroism, morality, and justice, revealing their role in shaping perceptions of values through the prism of a fantasy narrative.
- ДокументВДОСКОНАЛЕННЯ КООРДИНАЦІЙНОЇ ВИТРИВАЛОСТІ ТАНЦІВНИКА В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ДО КОНЦЕРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Хуан, ШентінУ кваліфікаційній роботі проаналізовано літературу з проблеми вдосконалення координаційної витривалості танцівника засобами підготовки до концертної діяльності та встановлено, що більшість фахівців пропонують розглядати витривалість як фізичну якість, яка має різновиди й розвивається в залежності від типу рухової активності особистості. Координаційна витривалість має велике значення в професійній діяльності танцівника різних видів танців, пов'язана із розвитком координації, дихальної системи, м'язового апарату. Уточнено сутність ключових понять: витривалість, координаційна витривалість танцівника, концертна діяльність. З’ясовано специфіку вдосконалення координаційної витривалості танцівника в процесі підготовки до концертної діяльності, яка виявляється у розробці етапності цього процесу в тісному зв'язку методів та засобів. The qualification work analyses the literature on the problem of improving the dancer's coordination endurance by means of preparation for concert activity and establishes that most experts propose to consider endurance as a physical quality that has varieties and develops depending on the type of motor activity of the individual. Coordination endurance is of great importance in the professional activity of a dancer of different types of dances, associated with the development of coordination, respiratory system, muscular apparatus. The essence of key concepts is clarified: endurance, coordination endurance of a dancer, concert activity. The specificity of improving the dancer's coordination endurance in the process of preparation for concert activity is revealed, which is manifested in the development of the stages of this process in close connection with methods and means.
- ДокументВЕРБАЛІЗАЦІЯ БІБЛІЙНОСТІ В РОМАНАХ ВОЛОДИМИРА ЛИСА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Котелевець, А. С.У роботі досліджуються засоби вербалізації біблійності в романах Володимира Лиса, зокрема лексичні бібліїзми та біблійні фразеологізми, використання біблійних мотивів та сюжетів у творчості українського письменника Володимира Лиса. Дослідження розкриває та аналізує структурні, стилістичні й семантичні аспекти використання біблійних мотивів у творчості письменника, що допомагає розуміти глибину та значущість цього аспекту в його творчому доробку. Робота вирізняється оригінальним підходом до аналізу текстів Володимира Лиса. Отримані результати магістерського дослідження можуть сприяти глибшому розумінню творчості Володимира Лиса та взаємозв'язку літературного й релігійного дискурсів у вивченні української мови та літератури у ЗЗСО. Мета роботи – виявити дослідити багатство мовних засобів вираження біблійності у сучасних українських текстах, а саме в романі Володимира Лиса «Діва Млинища», «Соло для Соломії», «Століття Якова». Для досягнення зазначеної мети потрібно розв’язати такі завдання: 1) опрацювати теоретичну базу мовних засобів вербалізації біблійності; 2) проаналізувати мову романів Володимира Лиса «Діва Млинища», «Соло для Соломії», «Століття Якова»; 3) укласти картотеку мовних засобів вираження біблійності в романі та з’ясувати особливості вживання мовних засобів вираження біблійності в романах Володимира Лиса «Діва Млинища», «Соло для Соломії», «Століття Якова»; 4) дослідити підходи вивчення мовних засобів вербалізації біблійності в ЗЗСО; 5) розробити методичний проект. Об‘єктом дослідження є особливості вербалізації біблійності в українській мові та літературі. Предмет дослідження – мовні засоби вираження біблійності в романі Володимира Лиса. The work is devoted to the study of the means of verbalizing biblicality in the novels of Volodymyr Lys, in particular lexical biblicisms and biblical phraseology, the use of biblical motifs and plots in the works of the Ukrainian writer Volodymyr Lys. The structural, stylistic, and semantic aspects of the use of biblical motifs in the writer's work are analyzed. The work is characterized by an original approach to the analysis of Volodymyr Lys's texts. The results of the master's research can contribute to a deeper understanding of Volodymyr Lys's work and the relationship between literary and religious discourses in the study of Ukrainian language and literature in secondary schools. The work is aimed at identifying and studying the linguistic means of expressing biblicality in contemporary Ukrainian texts, namely in Volodymyr Lys's novels «The Maiden of Mlynyshche», «Solo for Solomiya», and «The Age of Jacob». To achieve this goal, the following tasks need to be solved: 1) to study the theoretical basis of the linguistic means of verbalizing biblicality; 2) to analyze the language of Volodymyr Lys's novels «The Maiden of Mlynyshche», «Solo for Solomiya», and «The Age of Jacob»; 3) to compile a file of linguistic means of expressing biblicality in the novel and to find out the peculiarities of using linguistic means of expressing biblicality in Volodymyr Lys's novels «The Maiden of Mlynyshche», «Solo for Solomiya», and «The Age of Jacob»; 4) to explore approaches to studying the linguistic means of verbalizing biblicality in general secondary education; 5) to develop a methodological project. The object of the study is the peculiarities of the verbalization of biblicality in the Ukrainian language and literature. The subject of the study is the linguistic means of expressing biblicality in the novel by Volodymyr Lys.
- ДокументВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ВИДІВ ПІДГОТОВКИ З РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЮ ВИСТУПІВ НА МІЖНАРОДНІЙ АРЕНІ ЧЛЕНІВ ЗБІРНОЇ КОМАНДИ УКРАЇНИ З ФЕХТУВАННЯ НА ШПАГАХ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Деркач, А. М.Вірний підбір методів та засобів навчання спортсменів найвищого рівня є необхідністю щодо досягнення максимуму їх спортивної майстерності. Важливим для підбору цих методів та засобів є аналіз фізичної та техніко-тактичної підготовки найсильніших спортсменів у різні роки. Гіпотезою дослідження є те, що різні умови тренувань, різної спрямованості методики та технології тренувального процесу, а також антропометричні й індивідуальні особливості шпажистів впливають на досягнення спортивного результату збірної команди України. Мета роботи: дослідити тенденції ретроспективних змін щодо підготовленості шпажистів найвищого рівня; надати практичні рекомендації щодо необхідних коректив у фізичній та техніко-тактичній підготовці шпажистів на етапах відбору. Результати. Проведено аналіз фехтувальної діяльності. Визначені особливості навчально-тренувального процесу з фехтування на шпагах. Надано ретроспективний аналіз виступів збірної команди України на міжнародній арені в період 2000-х років. Представлено програму організації тренувального процесу збірної команди України на шпагах у макроциклі. Для проведення оцінки загальної та спеціальної підготовленості шпажистів застосовано 7 тестів: «стрибок у довжину з місця»; «біг на 100 м»; «підтягування на перекладині»; «згинання-розгинання рук в упорі лежачи»; «виконання імітаційних вправ у бойовій стойці середньої складності на швидкість» (3 окремі зв’язки пересувань); «виконання простих фехтувальних атак у довжину»; «Пересування за партнером». Проведено порівняльний аналіз показників в групах. Висновки. Результати порівняння у групах КГ1 та КГ2 свідчать, що половина тестів мають достовірну відмінність при значущості p˂0,05. Інші тести доводять, що достовірних відмінностей не спостерігалося. Достовірні відмінності помітні в тестах на користь КГ2 - діючих членів збірної команди. При порівнянні викових та ростових характеристик: середній вік спортсменів КГ2 на 6,3 роки більше ніж у шпажистів КГ1. Середній зріст - менший на 3 сантиметри. При порівнянні сукупності всіх показників можна зробити висновок, що група кандидатів у збірну команду поступається обом іншим групам у фізичній підготовці. The correct selection of methods and means of education for toplevel athletes is a necessity for achieving the maximum of their sportsmanship. It is important for the selection of these methods and means to analyze the physical and technical-tactical preparation of the strongest athletes in different years. The hypothesis of the study is that different training conditions, different orientation of methods and technologies of the training process, and also anthropometric and individual characteristics of fencers affect the achievement of sports results of the national team of Ukraine. Purpose: to investigate the trends of retrospective changes in the preparation of top-level fencers; to provide practical recommendations on the necessary adjustments in the physical and technical and tactical preparation of fencers at the selection stages. Results. An analysis of fencing activity was carried out. Specific features of the educational and training process in epee fencing are determined. A retrospective analysis of the performances of the national team of Ukraine on the international arena in the period of the 2000s is provided. The program for organizing the training process of the national epee team of Ukraine in the macro cycle is presented. 7 tests were used to assess the general and special preparedness of fencers: "long jump from a standing position"; "100 m run"; "pull-ups on the crossbar"; "flexion-extension of the arms in a lying position"; "performance of simulated exercises in a combat stance of medium complexity at speed" (3 separate links of movements); "performing simple fencing attacks at length"; "Moving for a partner." A comparative analysis of indicators in groups was carried out. Conclusions. The results of the comparison in groups (CG1) and (CG2) show that half of the tests have a significant difference at the significance level of p˂0.05. Other tests prove that no significant differences were observed. Significant differences are visible in the tests in favor of (CG2) - active members of the national team. When comparing age and growth characteristics: the average age of (CG2) athletes is 6.3 years older than that of (CG1) fencers. The average height is 3 centimeters shorter. When comparing the totality of all indicators, it can be concluded that the group of candidates for the national team is inferior to both other groups in physical training.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ВПРАВ ЙОГИ В ХУДОЖНІЙ ГІМНАСТИЦІ ДЛЯ РОЗВИТКУ ГНУЧКОСТІ ДІВЧАТ 12-13 РОКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Гладких, М. В.У сучасному світі, де великий акцент робиться на фізичному розвитку та збереженні здоров'я, важливо розробляти та вдосконалювати методи тренувань, спрямовані на комплексний розвиток організму. Для підлітків, таких як дівчата віком 12-13 років, забезпечення оптимальних умов для формування здорового тіла та гнучкості є особливо актуальним. Зростаючий інтерес до йоги як системи фізичних вправ та психічного розвитку підкреслює необхідність дослідження її ефективності в контексті спортивного тренування, зокрема в художній гімнастиці. Йога володіє потенціалом покращення гнучкості та координації рухів, що є ключовими аспектами у гімнастичному виконанні. Зараз багато молоді проводить значний час перед екранами гаджетів та комп'ютерів, що може призвести до сидячого способу життя та обмеження фізичної активності. Дослідженням використання йоги в спортивному вихованні можна знайти інноваційні методи вирішення цього проблемного питання. У художній гімнастиці висуваються високі вимоги до гнучкості, пластичності рухів та естетики виконання. Впровадження елементів йоги може сприяти покращенню артистичності та загального враження від виступу гімнасток, що важливо для спортивного успіху та привертання уваги глядачів. З відкриттям нових аспектів спортивного тренування та зростанням популярності інтеграції різних методик, дослідження використання йога-практик у художній гімнастиці є відповідним в контексті сучасних тенденцій у спортивній науці. У сучасному світі вимогливого спорту, де досягнення високих результатів вимагає не тільки сили та витривалості, але й гнучкості, багато спортсменів та тренерів звертають увагу на традиційні методи покращення фізичної форми, такі як йога. У цьому дослідженні ми зосередимося на вплив вправ йоги на гнучкість гімнасток у віці 12-13 років. In the modern world, where great emphasis is placed on physical development and health preservation, it is important to develop and improve training methods aimed at the comprehensive development of the body. For teenagers, such as girls aged 12-13, providing optimal conditions for the formation of a healthy body and flexibility is especially relevant. The growing interest in yoga as a system of physical exercise and mental development emphasizes the need to investigate its effectiveness in the context of sports training, particularly in rhythmic gymnastics. Yoga has the potential to improve flexibility and coordination of movements, which are key aspects in gymnastic performance. Nowadays, many young people spend a lot of time in front of the screens of gadgets and computers, which can lead to a sedentary lifestyle and limit physical activity. By studying the use of yoga in sports education, innovative methods of solving this problem can be found. In rhythmic gymnastics, high demands are placed on flexibility, plasticity of movements and aesthetics of performance. The introduction of elements of yoga can contribute to the improvement of artistry and the overall impression of the performance of gymnasts, which is important for athletic success and attracting the attention of the audience. With the discovery of new aspects of sports training and the growing popularity of the integration of different techniques, the study of the use of yoga practices in artistic gymnastics is appropriate in the context of current trends in sports science. In today's world of demanding sports, where achieving high results requires not only strength and endurance, but also flexibility, many athletes and trainers are turning to traditional methods of improving physical fitness, such as yoga. In this study, we will focus on the effect of yoga exercises on the flexibility of female gymnasts aged 12-13 years.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ДЖИУ-ДЖИТСУ НА ЗАНЯТТЯХ ФІТНЕСОМ З ЕЛЕМЕНТАМИ БОЙОВИХ МИСТЕЦТВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Ісічко, Г. Л.За останнє десятиріччя індустрія фітнесу набула великого розвитку. За ці роки спостерігається поява великої кількості напрямків, які роблять цю сферу послуг загально доступною, цікавою, різноманітною, під майже будь-які потреби людини. Це дуже добре мотивує людей до занять фізичною культурою та здорового способу життя. За даними сучасних досліджень виявлено, що відсутність фізичної активності є важливим фактором ризику, пов’язаним із надмірною вагою та ожирінням, змінами рівня артеріального тиску та частоти серцевих скорочень, а також вживання алкоголю, куріння та дієта з високим вмістом жирів [7, 37, 46, 19, 20, 46, 64]. Сучасні науковці в своїх дослідженнях вивчають позитивний вплив оздоровчих напрямів фітнесу на фізичний, психічний стан різних верств населення, які займаються фітнесом [74, 51, 58, 57, 25, 60, 31]. Експериментально доведено, що фізична активність безпосередньо пов’язана з якістю життя [68, 25, 54, 26, 47]. Отже, мода на фітнес, яку ми відчуваємо зараз, завжди шукає нові шляхи та методи досягнення ідеального тіла, особливо для жіночої аудиторії. Стрімкий розвиток сфери фітнес-послуг вимагає від спортивних клубів та тренерів постійно впроваджувати нові напрямки та технології у свою діяльність, щоб залучити якомога більше людей до здорового способу життя [11, 51. 55, 75, 63, 24]. Також великої популярності за останні роки набули бойові мистецтва та одноборства. Хоча більшістю з них треба починати займатися ще з дитинства, але деякими одноборствами чоловіки та, навіть, жінки починають займатись вже в дорослому віці (айкідо та джиу-джитсу), які більш спрямовані навчанню навичкам самозахисту. Сучасні дослідження доводять, що заняття з джиу-джитсу покращують фізичні якості людини. Так, Орлов А. І. (2014) експериментально підтвердив покращення показників фізичної, функціональної та теоретичної підготовленості студентів у процесі вивчення бойового мистецтва джиу-джитсу. Крім цього доведено, що джиу-джитсу розвиває швидке мислення, покращує увагу та концентрацію, являється профілактикою депресій та інших психологічних розладів, поліпшення сну та покращення якості життя, є гарним енерговитратним видом діяльності [68, 67, 21, 13, 14, 65, 66]. Over the last decade, the fitness industry has developed a lot. Over the years, the emergence of a large number of directions has been observed, which makes this sphere of services generally available, interesting, and diverse, for almost any human needs. It motivates people very well to engage in physical education and a healthy lifestyle. According to modern studies, it has been found that lack of physical activity is an important risk factor associated with overweight and obesity, changes in blood pressure and heart rate, as well as alcohol consumption, smoking, and a high-fat diet [7, 37, 46, 19, 20, 46, 64]. In their research, modern scientists are studying the influence of health-improving trends in fitness on the physical and mental state of various segments of the population who are engaged in fitness [74, 51, 58, 57, 25, 60, 31]. It has been experimentally proven that physical activity is directly related to the quality of life [68, 25, 54, 26, 47]. So, the fitness fad we experience now is always looking for new ways and methods to achieve the perfect body, especially for the female audience. The rapid development of the field of fitness services requires sports clubs and trainers to constantly introduce new directions and technologies into their activities in order to attract as many people as possible to a healthy lifestyle [11, 51, 55, 75, 63, 24]. Martial arts and martial arts have also gained great popularity in recent years. Although most of them should be practiced since childhood, men and even women start practicing some martial arts already in adulthood (aikido and jiu-jitsu), which are more aimed at teaching self-defense skills. Modern studies prove that jiu-jitsu classes improve a person's physical qualities. Yes, Orlov A. I. (2014) experimentally confirmed the improvement of indicators of physical, functional, and theoretical preparedness of students in the process of learning the martial art of jiu-jitsu. In addition, it has been proven that jiu-jitsu develops quick thinking, improves attention and concentration, is prevention of depression and other Over the last decade, the fitness industry has developed a lot. Over the years, the emergence of a large number of directions has been observed, which makes this sphere of services generally available, interesting, and diverse, for almost any human needs. It motivates people very well to engage in physical education and a healthy lifestyle. According to modern studies, it has been found that lack of physical activity is an important risk factor associated with overweight and obesity, changes in blood pressure and heart rate, as well as alcohol consumption, smoking, and a high-fat diet [7, 37, 46, 19, 20, 46, 64]. In their research, modern scientists are studying the influence of health-improving trends in fitness on the physical and mental state of various segments of the population who are engaged in fitness [74, 51, 58, 57, 25, 60, 31]. It has been experimentally proven that physical activity is directly related to the quality of life [68, 25, 54, 26, 47]. So, the fitness fad we experience now is always looking for new ways and methods to achieve the perfect body, especially for the female audience. The rapid development of the field of fitness services requires sports clubs and trainers to constantly introduce new directions and technologies into their activities in order to attract as many people as possible to a healthy lifestyle [11, 51, 55, 75, 63, 24]. Martial arts and martial arts have also gained great popularity in recent years. Although most of them should be practiced since childhood, men and even women start practicing some martial arts already in adulthood (aikido and jiu-jitsu), which are more aimed at teaching self-defense skills. Modern studies prove that jiu-jitsu classes improve a person's physical qualities. Yes, Orlov A. I. (2014) experimentally confirmed the improvement of indicators of physical, functional, and theoretical preparedness of students in the process of learning the martial art of jiu-jitsu. In addition, it has been proven that jiu-jitsu develops quick thinking, improves attention and concentration, is prevention of depression and other psychological disorders, improves sleep and improves the quality of life, and is a good energy-consuming type of activity [68, 67, 21, 13, 14, 65, 66].
- ДокументВикористання засобів танцювального мистецтва на етапі базової підготовки у художній гімнастиці(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Папка, Л. В.Художня гімнастика останнім часом зазнає значних змін у правилах змагань, в яких визначається підвищення вимог до оцінок артистизму, оригінальності композицій та техніки виконання. Висока виконавча майстерність гімнасток, видовищність композиційних вправ, висока техніка виконання – це те, що забезпечує популярність художньої гімнастики у світі. Провідні спортсменки різних країни на високому рівні демонструють вдосконалену техніку виконання програми змагань з художньої гімнастики. Посилення суперництва в сучасній художній гімнастиці вимагає від спортсменок та їх тренерів високих вимог до створення змагальних вправ. Але завдяки системному використанню засобів танцювального мистецтва на тренуваннях з художньої гімнастики призведе до створення оригінальних композицій, насичених танцювальними елементами і оригінальною хореографією [31]. Мета. Визначити ефективність застосування засобів танцювальної підготовки для виховання артистизму гімнасток групи базової підготовки. Результати. В останні роки художня гімнастика зазнає значних змін у правилах змагань, що призводить до підвищення вимог до оцінки артистизму, оригінальності композицій і майстерності виконання. Поруч з високою виконавчою майстерність гімнасток, ефектність композиційних вправ і високий технічний рівень виконання йде артистична майстерність, що робить художню гімнастику популярною у всьому світі. Введення до навчально-тренувального процесу різних видів танцювальної підготовки (хореографічна підготовка, засоби сучасної хореографії, вправи музично-ритмічного виховання, музичні ігри, вправи історико-побутових і бальних танців, вправи вільної пластики, імпровізація, пантоміміка) дає змогу підвищити рівень артистизму при виконанні змагальних вправ. В експериментальні групі після проведення дослідження було виявлено вірогідне підвищення рівня відчуття ритму (р<0,05), якість виконання пластичних рухів («хвилі») (р<0,01). При оцінюванні виконання танцювальних комбінацій спостерігалось підвищення оцінки за виконання (р<0,05), що відобразилось і на оцінюванні артистизму на змаганнях суттєвим зменшенням збавок за артистичні помилки і відповідним підвищенням оцінки (р< 0,05). Висновки. Використання засобів танцювальної підготовки, які містять у собі вправи класичної хореографії, народної хореографії, засоби артистичної та сценічної майстерності, сучасні види хореографії сприяє розвитку мистецьких здібностей та артистичної виразності у гімнасток груп базової підготовки. Особливо позитивний вплив відмічено при виконанні танцювальних комбінацій (р<0,05), при відтворені образу, рухово-пластичної виразності (р<0,01), виховання почуття ритму (р<0,05) та підвищення якості змагальної діяльності (р < 0,05). Rhythmic gymnastics has recently undergone significant changes in the rules of competitions, in which increased requirements for artistry assessments, originality of compositions, and performance techniques are determined. The high performance skills of gymnasts, the spectacle of compositional exercises, and the high performance technique are what ensure the popularity of rhythmic gymnastics in the world. Leading sportswomen from different countries at a high level demonstrate the improved technique of performing the rhythmic gymnastics competition program. Increasing competition in modern rhythmic gymnastics requires high demands from athletes and their coaches to create competitive exercises. But thanks to the systematic use of the means of dance art in rhythmic gymnastics training, it will lead to the creation of original compositions, saturated with dance elements and original choreography [31]. Objective. To determine the effectiveness of the use of dance training tools for nurturing the artistry of gymnasts of the basic training group. Results. In recent years, rhythmic gymnastics has undergone significant changes in the rules of competitions, which leads to increased requirements for the assessment of artistry, originality of compositions, and skill of performance. Along with the high performance skills of gymnasts, the effectiveness of compositional exercises, and the high technical level of performance, there is an artistic skill, which makes rhythmic gymnastics popular all over the world. Introduction to the educational and training process of various types of dance training (choreographic training, tools of modern choreography, musical and rhythmic education exercises, musical games, historical and domestic and ballroom dance exercises, free plastic exercises, improvisation, pantomime) makes it possible to increase the level of artistry during performance competitive exercises. In the experimental group, after the study, a probable increase in the level of feeling of rhythm (p<0.05), the quality of performing plastic movements ("waves") (p<0.01) was found. When evaluating the performance of dance combinations, an increase in the score for performance was observed (р<0.05), which was also reflected in the assessment of artistry at competitions by a significant decrease in penalties for artistic mistakes and a corresponding increase in the score (р<0.05). Conclusions. The use of dance training tools, which include classical choreography exercises, folk choreography exercises, artistic and stage skill tools, and modern types of choreography, contributes to the development of artistic abilities and artistic expressiveness of gymnasts in basic training groups. A particularly positive effect was noted when performing dance combinations (р<0.05), when reproducing an image, motor-plastic expressiveness (р<0.01), developing a sense of rhythm (р<0.05) and improving the quality of competitive activity (р < 0.05).
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ФІТНЕСУ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ЮНИХ СПОРТСМЕНОК ЗІ СПОРТИВНОЇ АЕРОБІКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Кіраш, І. Ю.Оздоровчий фітнес – це комплекс фізичних вправ і активностей, спрямованих на поліпшення загального стану здоров’я та фізичної форми. Ці заняття зазвичай включають у себе різноманітні види аеробіки, силові тренування, розтяжку та інші елементи, які сприяють зміцненню м’язово-скелетної системи, зміцненню серцево-судинної системи та загального самопочуття. Оздоровчий фітнес часто базується на індивідуалізованих програмах, що враховують фізичну підготовку та потреби кожної особи. Основна мета є в досягненні гармонії між фізичним і психічним благополуччям. Напрямки використання оздоровчого фітнесу різноманітні та різнобічні, так само, як і самі види цього фітнесу. Результати. Перед проведенням дослідження учасниці пройшли тестування фізичних якостей. У межах дослідження використовувалися методи тестування наступних рухових якостей: силових, координаційних, гнучкості, витривалості та швидкості. Основу педагогічного тестування становив перелік з 10 контрольних вправ. Результати даного тестування дозволяли належним чином оцінити рівень фізичних вмінь юних спортсменок зі спортивної аеробіки і сприяли створенню 5 урізноманітнених фітнес-програм для включення в навчально-тренувальний процес учасниць експерименту. Педагогічний експеримент проводився з юними спортсменками зі спортивної аеробіки протягом 5 тижнів. Кожного тижня в заключній частині стандартного і привичного для учасниць тренувального заняття було проведено додатковий комплекс з фітнес вправ (програма з гумовою стрічкою (як комплекс вправ для м’язів ніг); в якості комплексу на витривалість, застосували програму з використанням скакалки; кругове виконанням вправ; програма з елементами йоги, як комплекс на гнучкість та рівновагу та програма з використанням гімнастичної лави. За результатами тестування вкінці експерименту, показники покращилися за всіма результатами, при цьому по всім контрольним вправам показники були вище середнього від 3,62 до 4,85 балів. Якщо ж говорити про вірогідність згідно критерія Стьюдента, то вірогідно покращилися результати за шістьма з десяти контрольними вправами (p<0,05). В результаті впровадження цих програм у навчально-тренувальний процес спостерігалися значущі покращення в результатах тестування сили, гнучкості та координації юних спортсменок. Висновки. В роботі розглянуто та обґрунтовано застосування та вплив додаткових програм з фітнес-вправами на розвиток та покращення фізичних якостей юних спортсменок зі спортивної аеробіки. Результати дослідження свідчать, що використання додаткових фітнес-засобів під час стандартного навчально-тренувального процесу зі спортивної аеробіки позитивно впливає на показники розвитку фізичних здібностей спортсменок і може бути включене в підготовчий процес на постійній основі. Health fitness is a complex of physical exercises and activities aimed at improving overall health and fitness. These classes usually include a variety of types of aerobics, strength training, stretching and other elements that help strengthen the musculoskeletal system, strengthen the cardiovascular system and overall well-being. Health fitness is often based on individualized programs that take into account physical fitness and the needs of each person. The main goal is to achieve harmony between physical and mental well-being. The directions of use of health fitness are diverse and versatile, as well as the types of this fitness. Results. Before the study, participants underwent testing of physical qualities. The study used methods of testing the following motor qualities: strength, coordination, flexibility, endurance and speed. The basis of pedagogical testing was a list of 10 control exercises. The results of this testing allowed us to properly assess the level of physical skills of young athletes in sports aerobics and contributed to the creation of 5 diversified fitness programs for inclusion in the training process of the participants in the experiment. Pedagogical experiment was conducted with young athletes in sports aerobics for 5 weeks. Every week, in the final part of the standard and familiar to the participants of the training session, an additional set of fitness exercises was conducted (a program with a rubber band (as a set of exercises for the muscles of the legs); as an endurance complex, they applied a program using a rope; circular exercise performance; program with elements of yoga, as a complex on flexibility and balance and a program using a gymnastic bench. According to the results of testing at the end of the experiment, the indicators improved for all results, while for all control exercises the indicators were above the average from 3.62 to 4.85 points. If we talk about the probability according to the Student's test, then the results for six out of ten control exercises probably improved (p < 0.05). As a result of the implementation of these programs in the training process, significant improvements were observed in the results of testing the strength, flexibility and coordination of young athletes. Conclusions. The paper considers and substantiates the application and impact of additional programs with fitness exercises on the development and improvement of physical qualities of young athletes in sports aerobics. The results of the study indicate that the use of additional fitness tools during the standard training process in sports aerobics has a positive effect on the development of physical abilities of athletes and can be included in the preparatory process on an ongoing basis.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ РУХЛИВИХ ІГОР ДЛЯ РОЗВИТКУ ФІЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЮНИХ СПОРТСМЕНОК ЩО ЗАЙМАЮТЬСЯ СПОРТИВНОЮ АЕРОБІКОЮ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Скумін, А. О.Спортивна аеробіка, яка з'явилася у другій половині 20 століття, отримала значний рівень популярності як форма фізичної активності [16]. Однією з характерних особливостей цього виду спорту є поєднання елементів хореографії та аеробних вправ в одну композицію, яку виконують під музичний супровід. Усі рухи виконуються безперервно з високою інтенсивністю, що передбачає від спортсменів високий рівень фізичної підготовки. Система тренування в спортивній аеробіці охоплює різноманітні напрями, такі як фізична, технічна, психологічна, тактична, теоретична та інтегральна. Мета дослідження: визначити ефективність застосування рухливих ігор як засобу розвитку фізичних здібностей на етапі початкової підготовки в спортивній аеробіці. Результати. Для вирішення завдання комплексної фізичної підготовки юних вихованок нами було розроблено програму застосування рухливих ігор відповідно завданням навчально-тренувальних занять згідно плану мезоциклу. Для розвитку кожної фізичної здібності підібрані рухливі ігри, які враховують особливості підготовки в спортивній аеробіці. У підготовчій частині тренувального заняття застосовувались менш активні ігри з простими правилами, спрямовані на стимулювання концентрації уваги вихованок. В основній частині тренувального заняття застосовувалися більш активні ігри, спрямовані на розвиток швидкості, спритності, подолання перешкод, виконання різних стрибків, а також вправи для розвитку рівноваги та одноборств. У заключній частині уроку проводилися менш інтенсивні ігри, спрямовані на активний відпочинок після значного фізичного навантаження в основній частині уроку. Як результат застосування розробленої програми застосування рухливих ігор в спортивній підготовці юних спортсменок, які займаються спортивною аеробікою, ми спостерігали вірогідне покращення результатів контрольних нормативів за показниками човниковий біг 3х10 на 0,7с (p<0,1), згинання та розгинання рук в упорі лежачи на 1,3 рази (p<0,05), зменшилась відстань до підлоги у поперечному шпагаті на 3,4 см (p<0,05). За іншими показниками визначено, що вони мають зрушення в бік покращення, але різниця не вірогідна. Висновки. Аналізуючи отримані дані, ми можемо зазначити про позитивний вплив застосування рухливих ігор на розвиток фізичних якостей у юних спортсменок групи початкової підготовки зі спортивної аеробіки. За період проведення експерименту виявлено вірогідні покращення у формуванні таких фізичних якостей, як гнучкість, координаційні здібності та сила, що вважаються провідними на етапі початкової підготовки в спортивній аеробіці. Sports aerobics, which appeared in the second half of the 20 century, gained a significant level of popularity as a form of physical activity [16]. One of the characteristic features of this sport is the combination of elements of choreography and aerobic exercises in one composition, which is performed under musical accompaniment. All movements are performed continuously with high intensity, which implies a high level of physical fitness from athletes. The system of training in sports aerobics covers a variety of areas, such as physical, technical, psychological, tactical, theoretical and integral. Objective: determine the effectiveness of the use of mobile games as a means of developing physical abilities at the initial training stage in sports aerobics. Results: To solve the problem of complex physical training of young pupils, we developed a program for the use of mobile games in accordance with the tasks of training sessions according to the mesocycle plan. To develop each physical ability, mobile games are selected that take into account the peculiarities of training in sports aerobics. In the preparatory part of the training session, less active games were used with simple rules aimed at stimulating the concentration of attention of pupils. In the main part of the training session, more active games were used aimed at developing speed, agility, overcoming obstacles, performing various jumps, as well as exercises for developing balance and single combats. In the final part of the lesson, less intensive games were held, aimed at active rest after considerable physical activity in the main part of the lesson. As a result of the application of the developed program for the use of mobile games in the sports training of young athletes involved in sports aerobics, we observed a likely improvement in the results of control standards for shuttle running 3x10 per 0, 7c (p<0.1), flexion and extension of hands in the emphasis lying 1.3 times (p<0.05), the distance to the floor in the transverse twine decreased by 3.4 cm (p<0.05). Other indicators are determined to have a shift towards improvement, but the difference is not likely. Conclusions: Analyzing the data obtained, we can note the positive impact of the use of mobile games on the development of physical qualities in young athletes of the initial training group in sports aerobics. During the period of the experiment, probable improvements were identified in the formation of such physical qualities as flexibility, coordination abilities and strength, which are considered to be leading at the initial training stage in sports aerobics.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Ліпатніков, Р. А.Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню процесу формування лексичної компетентності учнів старших класів з використанням Інтернет-ресурсів. У роботі досліджено поняття лексичної компетентності, її складові елементи та взаємозвʼязок із процесом формування на уроках іноземної мови за допомогою Інтернет-ресурсів. Аналізовано вплив використання Інтернет-ресурсів на формування лексичної компетентності та проведено експериментальне дослідження ефективності їх використання для розвитку лексичної компетентності учнів старших класів. The qualification project is devoted to the study of the process of developing lexical competence of high school students using Internet resources. The work investigates the concept of lexical competence, its components, and the relationship with the process of its development in foreign language lessons using Internet resources. The influence of the use of Internet resources on the development of lexical competence is analyzed, and an experimental study of the effectiveness of their use for developing the lexical competence of high school students is conducted.
- ДокументВИХОВАННЯ АРТИСТИЗМУ У ГІМНАСТОК НА ЕТАПІ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Проніна, В. Р.Художня гімнастика – естетичний, витончений та емоційний вид спорту. Гімнастичні вправи поєднують в собі складно координаційні технічні елементи і віртуозну та складну роботу предметами з артистичною забарвленістю акцентами тіла та міміки згідно композиційного задуму та музичного супроводу. Актуальні правила з художньої гімнастики мають критерії оцінювання суддями бригади Артистики (А) артистичної складової виконання вправи. Важливим є саме питання виховання артистизму на етапі базової підготовки, для усвідомлення гімнастками важливості артистично забарвленого виступу. Бригада суддів, яка оцінює артистизм має критерії за якими оцінюється експресивність та чуйність виступу, прояву емоцій, виконання стилістичних танцювальних кроків, характер постановки тощо. Мета роботи: Розробка комплексів вправ на розвиток та удосконалення проявів артистизму у художніх гімнасток, покращення музичності виконання постановки почуттям такту та ритму, експресивності чіткими рухами тіла та підкреслення музикальних акцентів мімікою обличчя для більшої забарвленості та довершення композиції. Визначення впливу виховання артистизму у дівчат базової підготовки, як важливого елементу оцінювання цього критерію суддями. За результатами дослідження гімнастки повинні робити в своїх вправах: технічні елементи тіла, акробатичні елементи в поєднанні з хореографією, танцювальні доріжки з акцентами виконання стилістики вправи з додаванням роботи предмета, хвилі тілом або частинами тіла (тулубом, однією чи двома руками) виконуючи їх в різних положеннях: стоячи, сидячи або лежачи. Лише в поєднанні перелічених «компонентів» вправи з виразами обличчя та артистизмом, чіткими акцентами тіла та предмета можна зробити все цілу композицію. Аналіз результатів після впровадження експериментального дослідження показав суттєве покращення вираження артистизму, тому вірогідність підвищення результативності вказує на ефективність запропонованої методики. Висновки: підсумки проведеного експерименту дозволили встановити, що представлена методика з виховання артистизму гімнасток базової підготовки суттєво покращили результативність вираження навичок проявів та артистичного виконання вправи. Rhythmic gymnastics is an aesthetic, refined and emotional sport. Gymnastic exercises combine complex kordinatsionnuyu technical elements and virtuoso and complex objects with artistic coloring accents of the body and facial expressions according to the compositional design and musical accompaniment. The actual rules for rhythmic gymnastics have criteria for evaluation by the judges of the Artistic Team (A) of the artistic component of the exercise. It is the question of educating artistry at the stage of basic training that is important for gymnasts to realize the importance of an artistically colored performance. The team of judges that evaluates the artistry has criteria by which the expressiveness and responsiveness of the performance, the manifestation of emotions, the performance of stylistic dance steps, the nature of the production, etc. are evaluated. Purpose of the work: Development of sets of exercises for the development and improvement of manifestations of artistry in artistic gymnasts, improving the musicality of the performance of the production with a sense of tact and rhythm, expressiveness with clear movements of the body and emphasizing musical accents with facial expressions for greater coloring and perfection of the composition. Determination of the influence of education of artistry in girls of basic training, as an important element of evaluation of this criterion by judges. The research was conducted on the basis of ST “Spartak” in Kharkiv. The experiment was attended by 20 gymnasts of the basic training group. The group applied a set of exercises to educate the expressiveness of body accents and facial expressions. In order to verify the effectiveness of the complexes, a pedagogical experiment was conducted. Comparison of artistic performance scores at the beginning of testing and at the end of the experiment (October 2022 to November 2023). According to the results of the study, gymnasts should do in their exercises: technical elements of the body, acrobatic elements in combination with choreography, dance tracks with accents of performing the stylistics of the exercise with the addition of the work of the object, waves with the body or body parts (body, one or two hands) performing them in different positions: standing, sitting or lying. Only in combination of the listed “components” of the exercise with facial expressions and artistry, clear accents of the body and subject can you make the whole composition. Analysis of the results after the introduction of the experimental study showed a significant improvement in the expression of artistry, so the probability of increasing the effectiveness indicates the effectiveness of the proposed methodology. Conclusions: the results of the experiment made it possible to establish that the presented methodology for the education of artistry of gymnasts of basic training significantly improved the effectiveness of expressing the skills of manifestations and artistic performance of the exercise.
- ДокументВПЛИВ ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ ТАБАТА НА ПІДГОТОВКУ СПОРТСМЕНОК ГРУПИ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ У СПОРТИВНІЙ АЕРОБІЦІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Суков, В. Д.Проблема фізичної підготовки спортсменок базового рівня в спортивній аеробіці є насущною з різних причин. По-перше, відповідна фізична готовність є критично важливою для досягнення високих результатів у спортивних змаганнях. По-друге, оцінка рівня фізичної підготовки може виявити слабкі пункти, які потребують уваги та поліпшень для підвищення ефективності та запобігання можливим травмам. По-третє, зростаючий рівень конкуренції у спортивній аеробіці підкреслює значущість збалансованого та ефективного тренувального процесу для успішного виступу у цій дисципліні. Одним із методів, які можна використовувати у підготовці спортсменок базового рівня в спортивній аеробіці, є використання системи Табата. Мета дослідження: Експериментально перевірити ефективність використання системи Табата в підготовці спортсменок групи базової підготовки в спортивній аеробіці. Результати: Дослідження проводилось з 15 гімнастками групи базової підготовки в спортивній аеробіці на базі КДЮСША №13 м. Харків у період з жовтня 2022 року по листопад 2023 року. На початку та в кінці експерименту були зроблені тестування, які складалися з вправ та орієнтовних нормативів для групи базової підготовки із загальнофізичної підготовки з навчальної програми для дитячо-юнацьких спортивних шкіл «Спортивна аеробіка». Ми впровадли в навчально-тренувальний процес комплекси вправ, що ґрунтувалися на системі Табата, з метою розвитку фізичних здібностей. Ці комплекси складалися з різних вправ, спрямованих на покращення загальної та спеціальної фізичної підготовленості учасниць. В експерименті було представлені комплекси, спрямовані на розвиток фізичних здібностей, важливих в спортивній аеробіці (гнучкість, силові здібності, швидкісно-силові здібності, координація, аеробна витривалість). Результати експерименту виявили покращення показників фізичної підготовки гімнасток та мають такі вірогідні зрушення в бік покращення: згинання та розгинання рук в упорі лежачи – на 1,8 рази (p0,01), вистрибування з глибокого присіду – на 5,7 рази (p0,001), піднімання тулуба в положенні лежачи – на 6,6 рази (p0,001), підтягування на низькій перекладині – на 2,2 рази (p0,001). Отримані данні знаходяться у межах допустимих величин і є достовірними. Позитивні зміни величин показників фізичної підготовки гімнасток були також отримані у інших 7 показників із 11 запропонованих тестів. Однак, динаміка змін має нижчий рівень значень, аніж у чотирьох представлених вище. Ми отримали покращення таких результатів: човниковий біг 3x10 – на 0,2с (p0,05), потрійний стрибок – на 18,6см (p0,05), біг 30 метрів – на 0,4с (p0,05), біг 60 метрів – на 0,4с (p0,05), біг 300 метрів – на 4,1с (p0,05), шпагат поперечний – на 0,6см (p0,05), шпагат повздовжній – на 0,9см (p0,05), що не виявляє статистично значущих покращень групи досліджуваних дівчат. Висновки: В роботі розглянуто та обґрунтовано використання системи «Табата» на підготовку спортсменок групи базової підготовки у спортивній аеробіці. За результатами проведеного експерименту можемо відзначити ефективність використання тренувань за системою Табата на загальнофізичну підготовку спортсменок групи базової підготовки в спортивній аеробіці. The problem of physical training of female athletes of the basic level in sports aerobics is urgent for various reasons. First, adequate physical fitness is critical for achieving high results in sports competitions. Second, assessing the level of physical fitness can reveal weak points that need attention and improvements to improve performance and prevent possible injuries. Third, the increasing level of competition in sports aerobics emphasizes the importance of a balanced and effective training process for successful performance in this discipline. One of the methods that can be used in the training of female athletes at the basic level in sports aerobics is the use of the Tabata system. Objective: To experimentally check the effectiveness of using the Tabata system in the training of female athletes of the basic training group in sports aerobics. Results: The study was conducted with 15 gymnasts of the basic training group in sports aerobics on the basis of KDYUUSA No. 13 in Kharkiv in the period from October 2022 to November 2023. At the beginning and at the end of the experiment, testing was done, which consisted of exercises and approximate standards for the group of basic training in general physical training from the curriculum for children's and youth sports schools "Sports aerobics". We introduced a set of exercises based on the Tabata system into the educational and training process with the aim of developing physical abilities. These complexes consisted of various exercises aimed at improving the general and special physical fitness of the participants. The experiment presented complexes aimed at the development of physical abilities important in sports aerobics (flexibility, strength abilities, speed-power abilities, coordination, aerobic endurance). The results of the experiment revealed an improvement in the indicators of the physical training of the gymnasts and have the following probable shifts in the direction of improvement: bending and extension of the arms in the lying position - by 1.8 times (p0.01), jumping out of a deep squat - by 5.7 times (p0.001), raising the trunk in a lying position - by 6.6 times (p0.001), pull-ups on the low bar - by 2.2 times (p0.001). The obtained data are within the permissible values and are reliable. Positive changes in the values of indicators of physical training of gymnasts were also obtained in other 7 indicators from 11 proposed tests. However, the dynamics of changes have a lower level of values than the four presented above. We have improved the following results: shuttle run 3x10 - by 0.2s (p0.05), triple jump - by 18.6 cm (p0.05), running 30 meters - by 0.4s (p0.05), running 60 meters - by 0.4 seconds. (p0.05), running 300 meters - by 4.1s (p0.05), transverse twine - by 0.6 cm (p0.05), longitudinal twine - by 0.9 cm (p0.05), which does not reveal statistically significant improvements in the group of girls under study. Conclusions: The paper examines and substantiates the use of the "Tabata" system for the training of female athletes of the basic training group in sports aerobics. According to the results of the conducted experiment, we can note the effectiveness of using Tabata training for the general physical training of female athletes of the basic training group in sports aerobics.
- ДокументВПЛИВ ЗАСОБІВ ТАНЦЮВАЛЬНОГО ФІТНЕСУ НА ГРУПУ ГІМНАСТИКИ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Семенова, А. А.Художня гімнастика дає можливість вивчати дотримання правил естетичної поведінки, формувати поняття про красу тіла, виховувати музичність, смак. Велике значення у художній гімнастиці мають такі різновиди мистецтва, як музика та танець. Музичний супровід покликаний розвивати почуття ритму, музичний слух, узгодженість рухів з музикою. Елементи танців сприяють розширенню загального кругозору гімнасток, знайомлять із народною творчістю, розвивають у них любов до мистецтва народів світу, власного народу. Вони сприяють розвитку координації рухів, ритмічності, танцювальності, емоційності, розкутості, вдосконалення рухових якостей. Художня гімнастика поєднує вже існуючу естетичну гімнастику, в якій за основу взято виразність тіла, а також ритмічну гімнастику, в якій основним є темп або ритм музичний супровід. Вправи у художній гімнастиці характеризуються як правило, довільним керуванням рухом. Тому метою нашого дослідження застосування методики поєднання дитячого та танцювального фітнесу в навчально-тренувальному процесі гімнасток на початковому етапі навчання. Результати. Розроблено та впроваджено в тренувальний процес вправи з елементими дитячого фітнесу, танцювальні комбінації та кроки Kid's Plastic Art та танцювальних напрямів Zumba, Hip-Hop Body ballet, Афро Джаз, Латиноаэробика у поєднанні з програмою спортивної підготовки юних гімнасток початкового етапу навчання. Виявлено, після проведення дослідження у спортсменок обох груп підтвердилось статистично значуще покращення показників тестів (p <0,05; p <0,01; p <0,001), при проведенні міжгрупового порівняння результатів в кінці дослідження було виявлено в експериментальній групі показники тестів достовірно вище в порівнянні зі спортсменками контрольної групи (р <0,05). Висновки. Впровадження засобів дитячого та танцювального фітнесу в тренувальний процес юних гімнасток, має позитивний вплив на фізичну підготовленість та емоційний стан спортсменок 6-7 років. Rhythmic gymnastics provides an opportunity to learn the rules of aesthetic behaviour, to form the concept of body beauty, to develop musicality and taste. Music and dance are of great importance in rhythmic gymnastics. Musical accompaniment is designed to develop a sense of rhythm, musical ear, and coherence of movements with music. Dance elements help broaden the gymnasts' general horizons, introduce them to folk art, and develop their love for the art of the world's peoples and their own nation. They contribute to the development of coordination of movements, rhythmicity, dancing, emotionality, relaxation, and improvement of motor skills. Rhythmic gymnastics combines the already existing aesthetic gymnastics, which is based on the expressiveness of the body, as well as rhythmic gymnastics, in which the main tempo or rhythm of the musical accompaniment is the main thing. Exercises in rhythmic gymnastics are usually characterised by arbitrary movement control. Therefore, the aim of our research is to apply the methodology of combining children's and dance fitness in the educational and training process of gymnasts at the initial stage of training. Results. Exercises with elements of children's fitness, dance combinations and steps of Zumba, Hip-Hop Body ballet, Afro Jazz, Latin aerobics in combination with the programme of sports training of young gymnasts of the initial stage of training were developed and implemented in the training process. It was found that after the research the sportswomen of both groups confirmed statistically significant improvement of indicators of tests (p <0,05; p <0,01; p <0,001), at the intergroup comparison of results at the end of the research it was found in the experimental group indicators of tests are significantly higher in comparison with sportswomen of the control group (p <0,05). Conclusions. The introduction of means of children's and dance fitness into the training process of young gymnasts has a positive influence on physical fitness and emotional state of sportswomen of 6-7 years old.