Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 490
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументПедагогіка здоров'я(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011)Збірник містить наукові праці, які присвячені висвітленню результатів психолого-педагогічних досліджень щодо збереження та формування здоров’я дітей, учнівської та студентської молоді. Розглянуті методолого-теоретичні основи педагогіки здоров’я; сучасні підходи до створення здоров’язбережувального освітнього середовища в навчальному закладі; роль фізичного виховання у збереженні здоров’я; психолого-педагогічні основи профілактики шкідливих звичок та соціально-небезпечних захворювань; здоров’язбережувальні освітні технології; актуальні проблеми корекційної педагогіки та сучасних інклюзивних процесів у загальноосвітніх навчальних закладах. Сборник содержит научные работы, посвященные результатам психолого-педагогических исследований по сохранению и формированию здоровья детей, учащейся и студенческой молодежи. Рассмотрены методолого-теоретические основы педагогики здоровья; современные подходы к созданию здоровьесберегающей образовательной среды в учебном заведении; роль физического воспитания в сохранении здоровья; психолого-педагогические основы профилактики вредных привычек и социально опасных заболеваний; здоровьесберегающие образовательные технологии; актуальные проблемы коррекционной педагогики и современных инклюзивных процессов в общеобразовательных учебных заведениях. The collection contains scientific works devoted to the coverage of the results of psychological and pedagogical research on the preservation and formation of the health of children, pupils and students. Methodological and theoretical bases of health pedagogy are considered; modern approaches to creating a healthy educational environment in the school; the role of physical education in maintaining health; psychological and pedagogical bases of prevention of bad habits and socially dangerous diseases; health education technologies; current problems of correctional pedagogy and modern inclusive processes in secondary schools.
- ДокументПроблема формування готовності загальноосвітніх шкіл до інклюзивної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Васильєва, К. І.Автором було розкрито проблему формування готовності загальноосвітніх шкіл до інклюзивної освіти. Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу. Автором было раскрыто проблему формирования готовности общеобразовательных школ к инклюзивному образованию. Инклюзивное образование – это система образовательных услуг, основанная на принципе обеспечение основного права детей и права учиться по месту жительства, что предполагает обучение в условиях общеобразовательного учреждения. The author revealed the problem of forming the readiness of general education schools for inclusive education. Inclusive education is a system of educational services based on the principle of Ensuring the basic right of children and the right to study in the place where they live, It is a system of education services based on the principle that children have the basic right to study in their own home.
- ДокументЗв’язок лекторської майстерності викладача із якістю використання інтерактивних методів викладання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Міщенко, О. А.У статті проаналізувано теоретичні підходи до сутності поняття “інтерактивні методи” викладання у науково-педагогічній літературі, простеження ролі лекторських навичок педагога у їх успішній реалізації. Інноваційні методи більш залежні від успішної розробки інтерактивного методичного комплексу дисципліни, ТЗН, форми навчання і контролю. Організація навчально-виховного процесу із використанням інтерактивних методів викладання особливо доцільна та має значні перспективи за умов реалізації кредитно-модульної системи. В статье проанализированы теоретические подходы к сущности понятия "интерактивные методы" преподавания в научно-педагогической литературе, прослежена роль лекторских навыков педагога в их успешной реализации. Инновационные методы более зависимы от успешной разработки интерактивного методического комплекса дисциплины, ТСО, формы обучения и контроля. Организация учебно-воспитательного процесса с использованием интерактивных методов преподавания особенно целесообразна и имеет значительные перспективы при реализации кредитно-модульной системы. The article analyzes theoretical approaches to the essence of the concept "interactive methods" of teaching in the scientific and pedagogical literature, tracing the role of lecturing skills of a teacher in their successful implementation. Innovative methods are more dependent on the successful development of interactive methodological complex of the discipline, technical means of teaching, forms of learning and control. The organization of educational process with the use of interactive methods of teaching is especially appropriate and has significant prospects for the implementation of credit-module system.
- ДокументПроблема оздоровлення дітей на Слобожанщині в кінці ХІХ – на початку ХХ століття(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Туренко, Н. М.У даній статті було проаналізовано проблему оздоровлення дітей на Слобожанщині в кінці ХІХ – на початку ХХ століття. Одним із шляхів вирішення проблеми оздоровлення дітей на Слобожанщині в кінці ХІХ – початку ХХ ст. стало заснування прогресивною громадськістю ясел та ясел притулків. Зазначено, що особливістю цих закладів стало те, що діти отримували в них усе необхідне для їх правильного розвитку, збереження здоров’я та самого життя. В данной статье были проанализированы проблемы оздоровления детей на Слобожанщине в конце ХIХ – начале ХХ века. Одним из путей решения проблемы оздоровления детей на Слобожанщине в конце ХІХ – начале ХХ ст. стало основание прогрессивной общественностью яслей и яслей приютов. Отмечено, что особенностью этих заведений стало то, что дети получали в них все необходимое для их правильного развития, сохранения здоровья и самой жизни. This article analyzes the problems of improving the health of children in Slobozhanshchina in the late nineteenth and early twentieth centuries. One of the ways to solve the problem of improving the health of children in Slobozhanshchina in the late nineteenth and early twentieth centuries was the establishment of crèches and orphanages by the progressive public. It is noted that the peculiarity of these institutions was that children in them received everything they needed for their proper development, preservation of health and life itself.
- ДокументРухливі ігри як засіб фізичного розвитку глухих дошкільників(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Козачек, Н. О.У статті розглянуто використання рухливих ігор, які є засобом фізичного розвитку глухих дошкільників. Основними завданнями в роботі з дітьми, які мають вади слуху по застосуванню ігор з елементами спорту є загальний розвиток дитини, оздоровлення її організму, розвиток руху, рухових можливостей і фізичних якостей, виховання любові та інтересу до різних видів фізичних вправ. В статье рассмотрено использование подвижных игр, являющихся средством физического развития глухих дошкольников. Основными задачами в работе с детьми, имеющими недостатки слуха относительно применения игр с элементами спорта, является общее развитие ребенка, оздоровление его организма, развитие движения, двигательных возможностей и физических качеств, воспитание любви и интереса к разным видам физических упражнений. In his article the use of movement games as a means of physical development of deaf preschool children is considered. The tasks in work with hearing-impaired children regarding the use of games with elements of sport are the general development of the child, health improvement of their organism, development of movement, motor capabilities and physical qualities, fostering love and interest in various types of physical exercises.
- ДокументСтруктура професійної підготовки вчителя-логопеда(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Сінопальнікова, Н. М.В статті розглянуто професійно-педагогічну підготовку вчителя-логопеда, яка характеризується сьогодні багатоаспектністю та варіативністю змісту і вимагає пошуку шляхів її вдосконалення з метою забезпечення комплексності, повноти, цілісності знань, формування системного мислення майбутнього педагога, глибокого осмислення професійної діяльності. Майбутній вчитель-логопед повинен також володіти системою методичних знань, умінь та навичок: знати психолого-педагогічні концепції корекційного навчання і використовувати їх як основу в своїй практичній діяльності. В статье рассмотрена профессионально-педагогическая подготовка учителя-логопеда, которая характеризуется сегодня многоаспектностью и вариативностью содержания и требует поиска путей ее совершенствования с целью обеспечения комплексности, полноты, целостности знаний, формирования системного мышления будущего педагога, глубокого осмысления профессиональной деятельности. Будущий учитель-логопед должен также владеть системой методических знаний, умений и навыков: знать психолого-педагогические концепции коррекционного обучения и использовать их в качестве основы в своей практической деятельности. The article deals with professional-pedagogical training of a speech therapist, which is characterized today by multidimensionality and variability of content and requires finding ways to improve it in order to ensure complexity, completeness, integrity of knowledge, formation of systemic thinking of a future teacher, deep understanding of professional activity. A future teacher of speech therapy must also possess a system of methodological The future teacher of speech therapy must also possess a system of methodological knowledge, abilities and skills: know the psychological and pedagogical concepts of remedial education and use them as a basis in their practical activities.
- ДокументДосвід формування санітарно-гігієнічної культури майбутніх учителів біології при вивченні паразитичних червів у курсі зоології безхребетних(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Бойчук, Ю. Д.; Максимова, Ю. П.Авторами у статті проаналізовано досвід формування санітарно-гігієнічної культури майбутніх учителів біології при вивченні паразитичних червів у курсі зоології безхребетних. Паразитування гельмінтів є небезпечним для здоров’я людини: продукти життєдіяльності, що виділяються ними в організм зараженої людини, значно змінюють її реактивність і сприяють розвитку алергічних захворювань. Отримані студентами знання та навички з гельмінтології стають основою їх санітарно-гігієнічної культури, що дозволяє у майбутній педагогічній діяльності на високому професійному рівні проводити роботу з профілактики гельмінтозів серед шкільної молоді. Авторами в статье проанализирован опыт формирования санитарно-гигиенической культуры будущих учителей биологии при изучении паразитических червей в курсе зоологии беспозвоночных. Паразитирование гельминтов опасно для здоровья человека: продукты жизнедеятельности, выделяемые ими в организм зараженного человека, значительно изменяют ее реактивность и способствуют развитию аллергических заболеваний. Полученные студентами знания и навыки гельминтологии становятся основой их санитарно-гигиенической культуры, что позволяет в будущей педагогической деятельности на высоком профессиональном уровне проводить работу по профилактике гельминтозов среди школьной молодежи. The authors analyze the experience of forming sanitary and hygienic culture of future biology teachers in the study of parasitic worms in the course of invertebrate zoology. Helminth parasitism is dangerous for human health: products of their life activity excreted into the body of an infected person significantly change its reactivity and contribute to the development of allergic diseases. The knowledge and skills of helminthology acquired by students become the basis of their sanitary and hygienic culture, which allows in future teaching activities at a high professional level to work on the prevention of helminth infections among school youth.
- ДокументПодолання синтаксичних порушень дітей з розумовою відсталістю(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Потамошнєва, О. М.У даній статті автором було розкрито подолання синтаксичних порушень дітей з розумовою відсталістю. Логопедична робота по формуванню синтаксичної структури речення у дітей з розумовою відсталістю повинна здійснюватися із застосуванням диференційованого підходу, з врахуванням загальних і специфічних особливостей синтаксичних порушень, які притаманні дітям з розумовою відсталістю, на основі симультано-сукцесивного формування операцій змістовного, семантичного і поверхневого синтаксування. В данной статье автором было раскрыто преодоление синтаксических нарушений детей с умственной отсталостью. Логопедическая работа по формированию синтаксической структуры предложения у детей с умственной отсталостью должна осуществляться с применением дифференцированного подхода, с учетом общих и специфических особенностей синтаксических нарушений, присущих детям с умственной отсталостью, на основе симультано-сукцессивного формирования операций содержательного, семантического и поверхностного синтаксирования. In this article, the author revealed the overcoming of syntactic disorders in children with mental retardation. Speech therapy work on the formation of the syntactic structure of a sentence in children with mental retardation should be carried out using a differentiated approach, taking into account general and specific The speech therapy work on the formation of the syntactic structure of sentences in children with mental retardation should be carried out using a differentiated approach, taking into account the general and specific features of syntactic disorders inherent in children with mental retardation.
- ДокументПідготовка дитини з вадами слуху у родині до навчання в інклюзивному навчальному закладі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Пушкаренко, В.Автором у статі було проаналізовано підготовку дитини з вадами слуху у родині до навчання в інклюзивному навчальному закладі. Батьки відіграють головну роль в розвитку та освіті своєї дитини, вони оберають тип освіти для дитини і будуть підтримувати її в навчанні. Батьки мають знати про різні комунікативні можливості дітей з вадами слуху: усне мовлення, жестову мову, дактилювання. Вони повинні прийняти власне рішення стосовно спілкування і бути впевненими, що воно є правильним для їхньої дитини з вадами слуху. Дуже скоро батьки зрозуміють, яка система навчання є найефективнішою для неї – спеціальний чи загальноосвітній навчальні заклади. Автором в статье было проанализировано подготовку ребенка с недостатками слуха в семье к обучению в инклюзивном образовательном учреждении. Родители играют главную роль в развитии и образовании своего ребенка, они выбирают тип образования для ребенка и будут поддерживать его в обучении. Родители должны знать о различных коммуникативных возможностях детей с пороками слуха: устная речь, жестовой язык, дактилирование. Они должны принять собственное решение об общении и быть уверенными, что оно правильно для их ребенка с недостатками слуха. Очень скоро родители поймут, какая система обучения является наиболее эффективной для нее – специальное или общеобразовательное учебное заведение. The author in the article analyzed the preparation of a child with hearing impairments in the family to study in an inclusive educational institution. Parents play a major role in their child's development and education, they choose the type of education for their child and will support them in their learning. Parents should be aware of the different communication abilities of children with hearing loss: Speech, sign language, dactyling. They must make their own decision about communication and be confident that it is right for their hearing impaired child. Very soon the parents will understand whether special education or mainstream education is the most effective system for her.
- ДокументМісце музичної терапії у вихованні дітей зі складними порушеннями психофізичного розвитку(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Квітка, Н. О.; Галій, А. І.Музична терапія для дітей з особливими потребами є надзвичайно важливою. В навчально-виховному процесі шкіл та роботі реабілітаційних центрів, де активно відбувається формування та розвиток дітей, вона має зайняти своє належне місце. І чим більше буде впроваджено нестандартних, творчих, не медичних засобів впливу на активізацію внутрішніх ресурсів організму дитини, тим більше шансів допомогти кожній конкретній дитині. Музыкальная терапия для детей с особыми потребностями является чрезвычайно важной. В учебно-воспитательном процессе школ и работе реабилитационных центров, где активно происходит формирование и развитие детей, она должна занять свое достойное место. И чем больше будет внедрено нестандартных, творческих, не медицинских средств воздействия на активизацию внутренних ресурсов организма ребенка, тем больше шансов помочь каждому конкретному ребенку. Music therapy for children with special needs is extremely important. It should occupy its rightful place in the educational process of schools and in the work of rehabilitation centres, where children are actively shaping and developing. The more non-standard, creative, non-medical means of influencing the activation of the inner resources of the child's body are introduced, the better the chances of helping each individual child.
- ДокументПорушення письма як причина шкільних труднощів та шкільної дезадаптації у молодших школярів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Хребтова, Н. П.У статті автором було порушено тему письма як причину шкільних труднощів та шкільної дезадаптації у молодших школярів. Порушення писемного мовлення – найпоширеніші мовленнєві вади у дітей молодшого шкільного віку. Розлади письма негативно впливають на весь процес навчання, на шкільну адаптацію дітей, на формування особистості і характер психічного розвитку дитини. Своєчасне виявлення цих порушень надзвичайно важливе для розробки системи логопедичної роботи з корекції дисграфії, яка вимагає високої професійної майстерності логопеда та систематичної роботи протягом тривалого часу, і попередження шкільної дезадаптації у цілому. В статье автором была затронута тема письма как причину школьных трудностей и школьной дезадаптации у младших школьников. Нарушение письменной речи – самые распространенные речевые изъяны у детей младшего школьного возраста. Расстройства письма оказывают негативное влияние на весь процесс обучения, на школьную адаптацию детей, на формирование личности и характер психического развития ребенка. Своевременное выявление этих нарушений чрезвычайно важно для разработки системы логопедической работы по коррекции дисграфии, требующей высокого профессионального мастерства логопеда и систематической работы в течение длительного времени, и предупреждения школьной дезадаптации в целом. In the article the author raised the topic of writing as a cause of school difficulties and school maladaptation in primary school children. Writing disorders are the most common speech defects in primary school children. Writing disorders have a negative impact on the whole learning process, on the school adaptation of children, on the formation of personality and on the character of the child's mental development. Timely identification of these disorders It is extremely important to develop a system of speech therapy for the correction of dysgraphia, which requires high professional skills of a speech therapist and systematic work over a long period of time, and the prevention of school disadaptation in general.
- ДокументВизначення тривожності та нервово-психічного напруження студентської молоді(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Щербак, І. М.; Пашинський, П. П.В статті розглянуто рівень тривожності у студентської молоді. Тривожність – це властивість, яка постійно або ситуативно проявляється у людини, яка переходить в стан підвищеної тривожності, відчуття страху в специфічних ситуаціях. На відміну від страху як реакції на конкретну загрозу, тривожність представляє собою безпредметний страх. Рівень тривожності та нервово-психічного напруження у студентської молоді можна розглядати як показник соціальної зрілості та культури, а його комплексне визначення дозволяє наблизити студентів до цілей самореалізації і зберегти здоров’я. В статье рассмотрен уровень тревожности у студенческой молодежи. Тревожность – это свойство, постоянно или ситуативно проявляющееся у человека, переходящего в состояние повышенной тревожности, чувство страха в специфических ситуациях. В отличие от страха как реакции на конкретную угрозу тревожность представляет собой беспредметный страх. Уровень тревожности и нервно-психического напряжения у студенческой молодежи можно рассматривать как показатель социальной зрелости и культуры, а его комплексное определение позволяет приблизить студентов к целям самореализации и сохранить здоровье. The article considers the level of anxiety in student youth. Anxiety is a property, constantly or situationally manifested in a person, which transitions to a state of increased anxiety, a sense of fear in specific situations. In contrast to fear as a reaction to a specific threat, anxiety is an objectless fear. The level of anxiety and neuropsychological tension in student youth can be considered as an indicator of social maturity and culture, and its comprehensive definition allows to bring students closer to the goals of self-realisation and health preservation.
- ДокументТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ ПІДГОТОВКИ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ НА ПІДГОТОВЧИХ ФАКУЛЬТЕТАХ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2013) Шмоніна, Т. А.; Бойчук, Ю. Д.Монографія присвячена проблемі пошуку шляхів підвищення якості природничо-наукової підготовки іноземних студентів на підготовчих факультетах. Розкрито зміст і особливості підготовки іноземних студентів на підготовчих факультетах. Визначено структурні компоненти природничо-наукової підготовки іноземних студентів на підготовчих факультетах. Науково обґрунтовано педагогічні умови, спрямовані на підвищення ефективності природничо-наукової підготовки іноземних студентів підготовчих факультетів. Монографія розрахована для викладачів, що працюють на підготовчих факультетах для іноземних студентів, викладачів природничих дисциплін, аспірантів і широкого кола читачів, що цікавляться сучасними питаннями освіти і виховання. This monograph reviews the ways of improving the quality of natural science training of foreign students at the preparatory departments of high education institutions in Ukraine. It describes the specifics of foreign students training and defines the components of training courses. The pedagogical conditions directed on increasing the efficiency of natural science training of foreign students at the preparatory departments are scientifically grounded. The monograph is written to aid teachers of foreign students, especially those teaching natural sciences at preparatory faculties. It will also be useful for postgraduate students and a wider circle of readers interested in modern teaching methods.
- ДокументЕфективність реалізації науково- методичної моделі розвитку професійної компе- тентності фахівців пожежно-рятувальної служби у системі підвищення кваліфікації(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Приватна фірма «Колегіум», 2015) Таймасов, Ю. С.Показано актуальність розвитку професійної компетентності фахівців пожежно-рятувальної служби, зважаючи на сучасні умови життя. Проведений аналіз психолого-педагогічних джерел стосовно компетентнісного підходу до підготовки фахівців пожежнорятувальної служби. Представлено результати педагогічного експерименту з впровадження науковометодичної моделі розвитку професійної компетентності у навчально-виховному процесі підвищення кваліфікації фахівців пожежно-рятувальної служби. пожежно-рятувальна служба, слухач, підвищення кваліфікації, компетентність, модель. In this article the relevance of professional competence of specialists fire and rescue service, given the current living conditions. The analysis of psychological and pedagogical sources regarding competence approach to training specialists fire and rescue service. The results of pedagogical experiment on introduction of scientific and methodological model of professional competence in the educational process of training specialists fire and rescue service.
- ДокументІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015) Бойчук, Ю. Д.; Бородіна, О. С.; Микитюк, О. М.Монографія присвячена дослідженню проблеми формування інклюзивної компетентності майбутнього вчителя основ здоров’я як невід’ємного складника його готовності до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. У монографії обґрунтовано зміст інклюзивної компетентності майбутнього вчителя основ здоров’я як результату підготовки до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. Визначено структурні компоненти інклюзивної компетентності майбутнього вчителя основ здоров’я (мотиваційно-ціннісний, когнітивно-операційний, рефлексивнооцінний) та її функції (конструктивно-комунікативна, навчально-виховна, аналітикокорегувальна). Уточнено критерії, показники і рівні підготовки майбутнього вчителя основ здоров’я до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. Розроблено, теоретично обґрунтовано організаційно-педагогічну модель формування інклюзивної компетентності майбутнього вчителя основ здоров’я в умовах професійно-педагогічної підготовки. The monograph is dedicated to research of problem of forming of inclusive competence of a future teacher of the bases of health as a basis of his professional activity in the conditions of inclusive education. It givesprove of the content of inclusive competence of a future teacher of the bases of health as the result of preparation to professional activity in the conditions of inclusive education. It defines the structural components of inclusive competence of a future teacher of the bases of health (motivationally-valued, cognitively-operational, reflectionally-evaluative). It also defines its functions (structurally-communicative, educational andanalytically-corrected). The work specifies the criteria, rates and the levels of training of a future teacher of the bases of health in professional activity in the conditions of inclusive education. It also develops and theoretically grounds the organizationally-pedagogical model of forming of inclusive competence of a future teacher of the bases of health in the conditions of professional pedagogical training. Монография посвещена исследованиям проблемы формирования инклюзивной компетентности будущего учителя основ здоровья как неотъемлемой составляющей его готовности к профессиональной деятельности в условиях инклюзивного обучения. В монографии обосновано содержание инклюзивной компетентности будущего учителя основ здоровья как результата подготовки к профессиональной деятельности в условиях инклюзивного обучения. Определены структурные компоненты инклюзивной компетентности будущего учителя основ здоровья (мотивационно-ценностный, когнитивнооперационный, рефлексивно-оценочный) и ее функции (конструктивнокоммуникативная, учебно-воспитательная, аналитико-коррекционная). Уточнены критерии, показатели и уровни подготовки будущего учителя основ здоровья к профессиональной деятельности в условиях инклюзивного обучения. Разработана, теоретически обоснована организационно-педагогическая модель формирования инклюзивной компетентности будущего учителя основ здоровья в условиях профессионально-педагогической подготовки.
- ДокументОрганізація навчально-виховного процесу з іноземної мови в інклюзивному класі(Гуманитарно-педагогическая академия (филиал) Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского, 2015) Казачінер, О. С.У статті розроблено модель організації навчально-виховного процесу з іноземної мови в інклюзивному класі. Виділено чинники її ефективності, складові компоненти, результат. Подана модель ґрунтується на специфіці предмету «Іноземна мова» й на особливостях організації навчально-виховного процесу на засадах інклюзивної освіти. В статье разработана модель организации учебно-воспитательного процесса по иностранному языку в инклюзивном классе. Выделены факторы ее эффективности, составляющие компоненты, результат. Данная модель основана на специфике предмета «Иностранный язык» и на особенностях организации учебно-воспитательного процесса на основе инклюзивного обучения. In the article the model of organization the educational process of foreign language in inclusive classroom was worked out. The factors of its effectiveness, components and result were singled out. This model is based on the specifics of subject “Foreign language” and on the specifics organization of the inclusive educational process.
- ДокументТеоретико-методичні аспекти підготовки майбутніх вихователів щодо залучення дітей до рухової активності як складової здоров'язбережувальної діяльності(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2015) Щербак, I. М.У статті розглядаються основні теоретичні питання підготовки майбутніх вихователів щодо залучення дітей до рухової активності як складової здоров’язбережувальної діяльності. Визначено мотиваційно-особистісний критерій та мотиваційний компонент підготовки майбутніх вихователів щодо залучення дітей до рухової активності. В статье рассматриваются основные теоретические вопросы подготовки будущих воспитателейдля привлечения детей к двигательной активности как составляющей здоровьесберигающей деятельности. Определено мотивационно-личностный критерий и мотивационный компонент подготовки будущих воспитателей для привлечения детей к двигательной активности. In article the main theoretical questions of training of future tutors for involvement of children to physical activity as the making health saving activity are considered. It is defined motivational and personal criterion and a motivational component of training of future tutors for involvement of children to physical activity.
- ДокументПідготовка майбутніх вихователів до формування рухової активності у дітей дошкільного віку(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2015) Щербак, І. М.У статті розглядаються основні питання підготовки майбутніх вихователів до формування рухової активності у дітей дошкільного віку. Визначено складові підготовки майбутніх вихователів до формування рухової активності та наведено їх характеристику. В статье рассматриваются основные вопросы подготовки будущих воспитателей к формированию двигательной активности у детей дошкольного возраста. Определено составляющие подготовки будущих воспитателей к формированию двигательной активности и подана их характеристика. In the article the main questions of training of future tutors for formation of physical activity at preschoolers are considered. It is defined components of training of future tutors for formation of physical activity and their characteristic is submitted.
- ДокументПідготовка майбутніх учителів до створення еколого-орієнтованого освітнього середовища як основи здоров’язбереження учнів: структура і функція(Чернігівський національний педагогічний університет ім. Т. Г. Шевченка, 2015) Щербак, І. М.У статті розглядаються основні питання створення еколого-орієнтованого освітнього середовища в умовах формування нової моделі освіти для сталого розвитку. Наведено основні характеристики та функції еколого-орієнтованого освітнього середовища, особливості його впливу на особистість учня, процес формування його екологічної культури. В статье рассматриваются основные вопросы создания эколого-ориентированного образовательного среды в условиях формирования новой модели образования для устойчивого развития. Приведены основные характеристики и функции эколого-ориентированного образовательного среды, особенности его влияния на личность ученика, процесс формирования его экологической культуры. The article examines the main issues of the creation of eco-oriented educational environment in the formation of a new model of education for sustainable development. The basic features and functions of ecology-oriented educational environment are given, especially its influence on the individuality of a pupil, the process of formation of his environmental culture. Considered the basis of training of future teacher to creation of eco-oriented educational environment in secondary school, which is an environmental training and psycho-pedagogical process that aims purposeful formation of ecological competent person. Deals with the principles of training of teachers to creation eco-oriented educational environment, the main basis of which are the following: cooperation of teachers and students in the process of professional training, joint productive activity, orientation on the formation of ecological and valeological competence of future teacher; humanization of education as a rejection of technocratic approach to training of future teachers, the formation of students’ thinking, based on environmental values. The role of entity is described: teachers, class teachers, heads of groups, families (parents, relatives, friends), school psychological services, school administration in creation of ecooriented environment. It is proved that to the group of main functions can refer conservation,restoration and health saving. To the group of developmental functions in relation to the entities of the educational process include the following: integrative, regulative, compensating, structural, socialized. Defined and described blocks of eco-oriented educational environment: intellectual, social and psychological resources, spiritual, cultural, ecological block, health saving.
- ДокументПоказники та педагогічні основи створення еколого-орієнтованого освітнього середовища в загальноосвітній школі(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2015) Щербак, І. М.У статті досліджується теоретичне обгрунтування питання про педагогічні засади створення екологоорієнтованого освітнього середовища в загальноосвітній школі, визначення його показників. В статье исследуется теоретическое обоснование вопрос о педагогических основах создания экологоориентированной образовательной среды в общеобразовательной школе, определение его показателей. The paper deals with the researching of theoretical grouding the question about pedagogical foundations of ecologicaldirected educational environment creation at secondary school, determining its’ indicators.