Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 518
  • Документ
    ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Шаповалова, Ю. А.
    У статті висвітлено результати експериментального дослідження розвитку комунікативних навичок у молодших школярів із інтелектуальними порушеннями засобами арт-терапевтичних технологій. Мистецтво відіграє важливу роль у гармонізації розвитку комунікативних навичок дітей з порушенням інтелектуального розвитку, і його застосування знаходить втілення у арт-терапії. Для молодших школярів з інтелектуальними порушеннями арт-терапія може стати потужним інструментом для розвитку комунікативних навичок. Результати дослідження вказують на те, що дітям молодшого шкільного віку з порушенням інтелектуального розвитку до впровадження арт-терапевтичних технологій важко було описати ситуацію, свої дії, вступити в контакт з однолітками. Завдяки впровадженню арт-терапевтичних технологій у дітей з’явилася можливість висловитися, вступити в діалог з дітьми, поділитися своїми емоціями. За результатами педагогічного дослідження та нашого досвіду застосування арт-терапевтичних технологій для розвитку комунікативних навичок молодших школярів з інтелектуальними порушеннями розроблено методичні рекомендації для педагогів. The article highlights the results of an experimental study of the development of communication skills in younger schoolchildren with intellectual disabilities using art therapy technologies. Art plays an important role in harmonizing the development of communication skills in children with intellectual disabilities, and its application is embodied in art therapy. For younger schoolchildren with intellectual disabilities, art therapy can become a powerful tool for the development of communication skills. The results of the study indicate that before the introduction of art therapy technologies, it was difficult for younger schoolchildren with intellectual disabilities to describe the situation, their actions, and to make contact with peers. Thanks to the introduction of art therapy technologies, children have the opportunity to express themselves, enter into a dialogue with children, and share their emotions. Based on the results of pedagogical research and our experience in using art therapy technologies to develop communication skills in younger schoolchildren with intellectual disabilities, methodological recommendations for teachers have been developed.
  • Документ
    ПРОФІЛАКТИКА ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ СУЧАСНИХ РЕАЛІЙ
    (Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024-11-14) Сичов, А. Ю.
    У статті проаналізовано профілактику девіантної (асоціальної) поведінки підлітків. Девіантна поведінка визначається системою вчинків особистості, що відхиляються від загальноприйнятої норми психічного здоров’я, права, культури, моралі тощо. Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних компетентностей для її успішної самореалізації, виховання відповідальних громадян, здатних до свідомого суспільного вибору. Тому одним із основних завдань педагогів є виховання дітей та молоді в гармонії з собою і соціумом, формування загальнолюдських цінностей, збереження та зміцнення їхнього фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я. Зазначено, що під час профілактики девіантної поведінки, важливо враховувати всі чинники, слід звернути увагу на типи, засоби, форми, функції, види, заходи для формування здорової та гармонійної особистості та рівні профілактики, ураховуючи особистісні характеристики підлітків, їхні інтереси, прагнення і сподівання. The article analyzes the prevention of deviant (asocial) behavior of adolescents. Deviant behavior is determined by a system of actions of an individual that deviate from the generally accepted norm of mental health, law, culture, morality, etc. The goal of education is the comprehensive development of a person as an individual and the highest value of society, the development of his talents, mental, creative and physical abilities, the formation of values ​​and necessary competencies for his successful self-realization, the upbringing of responsible citizens capable of conscious social choice. Therefore, one of the main tasks of teachers is to educate children and youth in harmony with themselves and society, the formation of universal human values, the preservation and strengthening of their physical, mental, social and spiritual health. It is noted that during the prevention of deviant behavior, it is important to take into account all factors, attention should be paid to the types, means, forms, functions, types, measures for the formation of a healthy and harmonious personality and levels of prevention, taking into account the personal characteristics of adolescents, their interests, aspirations and hopes.
  • Документ
    ВІДНОВЛЮЮЧІ ФОРМИ РОБОТИ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЯК ОДИН ІЗ АСПЕКТІВ ОРГАНІЗАЦІЇ БЕЗПЕКООРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ РИЗИКІВ
    (Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024-11-14) Науменко, Н. В.; Козлов, А. В.
    У публікації проаналізовано форми роботи з дітьми молодшого шкільного віку по зміцненню здоров'я та імунітету. Сучасні ризики спричинили необхідність впровадження нових моделей організації освітнього середовища, орієнтованих на збереження фізичного, психічного, соціального та духовного здоров'я дітей, а також забезпечення їхньої безпеки в нинішніх умовах. З огляду на проблему, вчителі початкової школи мають бути здатними організовувати безпекоорієнтоване освітнє середовище на засадах взаємопідтримки та взаємодопомоги, в якому учні зможуть відчувати себе комфортно та в безпеці. У нагоді вчителю стануть ігрові методи навчання, казкотерапія, арт-терапевтичні технології, фізичні вправи для психологічного розвантаження, змагання, які допоможуть подолати у молодших школярів існуючи страхи та тривоги, а також навчать їх долати майбутні. Ураховуючи сучасні ризики, загрози та небезпеки, що негативно позначаються на здоров’ї та благополуччі молодших школярів, професійна діяльність учителя початкової школи має бути спрямована на створення комфортного безпекоорієнтованого освітнього середовища на засадах рівноправної взаємодії та психологічної підтримки, в межах якого серйозна увага приділяється визначенню вікових та індивідуальних особливостей учнів. The publication analyzes the forms of work with children of primary school age to strengthen health and immunity. Modern risks have necessitated the introduction of new models of organizing the educational environment, focused on preserving the physical, mental, social and spiritual health of children, as well as ensuring their safety in the current conditions. Given the problem, primary school teachers must be able to organize a safety-oriented educational environment on the basis of mutual support and mutual assistance, in which students can feel comfortable and safe. The teacher will be useful game teaching methods, fairy tale therapy, art therapy technologies, physical exercises for psychological relief, competitions that will help to overcome existing fears and anxieties in younger schoolchildren, and also teach them to overcome future ones. Taking into account modern risks, threats, and dangers that negatively affect the health and well-being of younger schoolchildren, the professional activities of a primary school teacher should be aimed at creating a comfortable, safety-oriented educational environment based on equal interaction and psychological support, within which serious attention is paid to determining the age and individual characteristics of students.
  • Документ
    КОРИГУВАННЯ СТРЕСОВИХ СТАНІВ ТА СТРАХІВ У ДІТЕЙ ЗАСОБАМИ КАЗКОТЕРАПІЇ
    (Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024-11-14) Казачінер, О. С.; Бойчук, Ю. Д.
    У публікації досліджено питання боротьби зі страхами, переживаннями та надмірною тривожністю засобами казкотерапії. Казка – як чарівне дзеркало, в якому дитина може побачити свої недоліки та працювати над собою, відстежити, як герої зустрічаються з переживаннями, як долають їх, та набути гармонії. Щоб перемогти страх, потрібно прочитати, а краще придумати казку, в якій герой успішно бореться з тим чи іншим страхом. Співпереживаючи казкового персонажа, дитина ідентифікує себе з нею і розуміє, що зі страхами можна впоратися. Зазначено, що казкотерапія є дієвим та безпечним засобом коригування страхів та стресових станів у дітей, що зумовлені різними причинами. Використання ігрових вправ та завдань сприятиме закріпленню досягнутих результатів. Казкові твори та різні види діяльності можна застосовувати як під час освітньої, корекційно-розвивальної роботи, так і в домашніх умовах. The publication explores the issue of combating fears, experiences and excessive anxiety by means of fairy tale therapy. A fairy tale is like a magic mirror in which a child can see his shortcomings and work on himself, track how the heroes meet experiences, how they overcome them, and gain harmony. To overcome fear, you need to read, or better yet, come up with a fairy tale in which the hero successfully fights this or that fear. Empathizing with a fairy tale character, the child identifies with him and understands that fears can be dealt with. It is noted that fairy tale therapy is an effective and safe means of correcting fears and stressful conditions in children, which are caused by various reasons. The use of game exercises and tasks will help consolidate the achieved results. Fairy tales and various types of activities can be used both during educational, correctional and developmental work, and at home.
  • Документ
    ДИФЕРЕНЦІЙНА ДІАГНОСТИКА ПОКАЗНИКІВ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
    (Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024-11-14) Галій, А. І.; Бородінова, С. О.
    У публікації досліджено проблему затримки психічного розвитку (ЗПР) та інтелектуальні порушення (ІП). Поняття «затримка психічного розвитку» вживається стосовно до дітей зі слабко вираженою органічною або функціональною недостатністю центральної нервової системи, які мають такі особливості інтелекту і особистості, що не дозволяють їм вчасно і якісно опановувати елементарні знання. Причини формування затримки психічного розвитку, зазвичай, є наслідком тимчасових негативних факторів, таких як депривація або мінімальні патології мозку, вони можуть бути скоригованими за допомогою корекційної роботи. Зазначено, що диференційна діагностика дітей із ЗПР та з ІП є ключовим завданням в роботі фахівця Інклюзивно-ресурсних центрів, оскільки правильна постановка діагнозу дозволяє кваліфіковано здійснити психолого-педагогічний супровід, вибрати ефективні методи корекційної роботи. Діти із ЗПР мають більший потенціал для розвитку і можуть досягти значних успіхів за умови правильно організованого навчання, тоді як діти з ІП потребують спеціальних програм, спрямованих на адаптацію та соціалізацію. The publication examines the problem of mental retardation (MR) and intellectual disabilities (ID). The concept of "mental retardation" is used in relation to children with mild organic or functional insufficiency of the central nervous system, who have such features of intelligence and personality that do not allow them to master elementary knowledge in a timely and high-quality manner. The causes of mental retardation are usually the result of temporary negative factors, such as deprivation or minimal brain pathologies, they can be corrected through corrective work. It is noted that differential diagnosis of children with MR and with ID is a key task in the work of a specialist of Inclusive Resource Centers, since the correct diagnosis allows for qualified psychological and pedagogical support, and the selection of effective methods of corrective work. Children with developmental disabilities have greater potential for development and can achieve significant success if properly organized education is provided, while children with intellectual disabilities need special programs aimed at adaptation and socialization.