Кафедра суспільно-економічних дисциплін і географії
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра суспільно-економічних дисциплін і географії за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 215
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументТрудовий потенціал Харківщини(Інститут економіки НАН України, 2000) Муромцева, Ю. І.Подано характеристику трудового потенціалу Харківського регіону в 1989 - 1998 рр. у порівнянні з життєвим потенціалом, проаналізовано чинники його формування. За допомогою статистичніих методів і методів потенційної демографії проаналізовано зрушення у демографічній та соціально-економічній компонентах трудового потенціалу населення. Дана характеристика трудового потенциала Харьковского региона в 1989 - 1998 гг. В сравнении с жизненным потенциалом, проанализированы факторы его формирования. С помощью статистичниих методов и методов потенциальной демографии проанализированы сдвиги в демографической и социально-экономической компонентах трудового потенциала населения. The article deals with analysis of the labour potential of Kharkiv region in 1989 - 1998 in comparison with demographic potential and formation of the factors of labour potential. Changes of demographic and social-economic component of labour potential of population are analysed by statistical methods and methods of potential demography.
- ДокументCтатистична оцінка й прогноз закономірностей формування трудового потенціалу населення в перехідний період(Київський національний економічний університет (КНЕУ), Надруковано в мінітипографії ПП Карпенко, 2002-08-16) Муромцева, Ю. І.Дисертація присвячена вивченню та удосконаленню існуючої статистичної методології для комплексної статистичної характеристики населення, як носія трудового потенціалу в умовах транзиції; методології прогнозування трудового потенціалу населення і обгрунтування гіпотез. У роботі вивчені можливості використання індексної методології, зокрема, індекс людського розвитку, і на його основі вперше побудований і застосований в дослідженні узагальнюючий показник - індекс середньої очікуваної тривалості життя в зайнятому стані. Досліджені відтворювальні процеси, які відбуваються в складі населення Харківської області та України, демоекономічні чинники і особливості формування трудового потенціалу населення. Диссертация посвящена изучению и усовершенствованию существующей статистической методологии для комплексной статистической характеристики населения, как носителя трудового потенциала в условиях транзиции; методологии прогнозирования трудового потенциала населения и обоснования гипотез. В работе изучены возможности использования индексной методологии, в частности, индекс человеческого развития, и на его основе впервые построен и применен в исследовании обобщающий показатель – индекс средней ожидаемой продолжительности жизни в занятом состоянии. Исследованы воспроизводственные процессы, которые происходят в составе населения Харьковской области и Украины, демоэкономические факторы и особенности формирования трудового потенциала населения. The work is devoted to research and improvement of existing statistical methodology in area of integrated statistical description of population as a bearer of labour potential, especially in transition conditions; projection methodology and substantiation of hypothesis. The reproduction processes in population of Kharkiv region and Ukraine, also demographical and economical factors and features of forming population`s labour potential in market economy. Also development and structural improvement in economical activity and employment was research. The methodology of potential of life and population`s labour potential projection was work out and realized.
- ДокументВтрати і резерви трудового потенціалу Харківщини(Харківський державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2004) Муромцева, Ю. І.У статті висвітлено теоретичні й методологічні проблеми характеристики трудового потенціалу населення з позицій потенційної демографії. Подана оцінка втрат і резервів у середній тривалості трудового життя населення (трудового потенціалу) Харківської області у перехідний період а також наведено прогнозні оцінки на 2010 рік. The work is illustrated theoretical and methodological problems in area of characteristics of population’s labor potential by methodology of potential demography. The article is illustrated the negative profit and reserves in average expected labor life of population (labor potential) іn Kharkiv region during the transition period, a forecast estimate is also given on 2010.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ УРАХУВАННЯ МІГРАЦІЙ У ПРОГНОЗАХ ТРУДОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2006) Муромцева, Ю. І.У статті висвітлено теоретичні проблеми прогнозування трудового потенціалу населення та особливості прогнозних гіпотез щодо міграційних переміщень. Наведено аналіз міграційної рухливості трудового потенціалу населення на прикладі Харківської області. В статье освещены теоретические проблемы прогнозирования трудового потенциала населения и особенности прогнозных гипотез относительно миграционных перемещений. приведен анализ миграционной подвижности трудового потенциала населения на примере Харьковской области. The work is illustrated theoretical problems in area of characteristics of population’s labor potential that deal with specificity of migrations. The article analyzed migrations of populations labor potential іn Kharkiv region.
- ДокументКАРТОГРАФІЯ З ОСНОВАМИ ТОПОГРАФІЇ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2009) Некос, С. В.Курс лекцій по картографії призначен для студентів, які навчаються на історичному факультеті в групах географічної спеціалізації. Текстовий матеріал відповідає програмному матеріалу з курсу картографії. Картографія - наука про карти, методи їх складання і використання. Картографія це ціла система картографічних дисциплін : картознавство, математична картографія, картометрія,топографія, Студенти навчаються аналізувати географічні карти і правильно їх використовувати. Курс лекций по картографии предназначен для студентов, обучающихся на историческом факультете в группах географической специализации.Текстовый материал соответствует программному материала по курсу картографии. Картография - наука о картах, методы их составления и использования. Картография это целая система картографических дисциплин: картоведение, математическая картография, картометрия, топография Студенты учатся анализировать географические карты и правильно их использовать. Kurs lektsíy po kartografiiíí̈ priznan dlya studentív, yakí navchayut'sya na ístoricheskom fakul'tete v grupakh geografíchnoí̈ spetsíalízatsíí̈. Tekstovoy materíal vídpovídaê programnomu materíalu z kursu Kartografíí̈. Kartografíya - nauka pro karti, metodi í̈kh skladannya í vikoristannya. Kartografíya tse tsíla sistema kartograficheskikh distsiplin: kartoznavstvo, matematichna kartografiya, kartometríya, topografíya, Studenti í navchayut'sya analízuvati geografíchní kartinka í pravil'no í̈kh vikoristovuvati.
- ДокументТрудовий потенціал населення у макроекономічному прогнозуванні(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2009) Муромцева, Ю. І.У статті висвітлено теоретичні й методологічні проблеми характеристики трудового потенціалу населення з позицій потенційної демографії. Розглянуто основні етапи та особливості прогнозування трудового потенціалу. В статье освещены теоретические и методологические проблемы характеристики трудового потенциала населения с позиций потенциальной демографии. Рассмотрены основные этапы и особенности прогнозирования трудового потенциала. The work is illustrated theoretical and methodological problems in area of characteristics of population’s labor potential by methodology of potential demography. The article is considered the main phases and features of labor potential projections.
- ДокументРезервы и потери трудового потенциала населения Украины(ИНЖЭК, 2010) Муромцева, Ю. И.В работе рассмотрена эволюция понятия «трудовой потенциал», методы его изучения, дана характеристика трудового потенциала Украины на основе применения методологии потенциальной демографии. Проанализированы сдвиги в демографической и экономической компонентах трудового потенциала за период с 1989 по 2008 год, а также проанализированы потери и резервы трудового потенциала населения Украины. У роботі розглянуто еволюцію поняття «трудовий потенціал», методи його вивчення, дана характеристика трудового потенціалу України на основі застосування методології потенційної демографії. Проаналізовано зрушення в демографічній та економічній компонентах трудового потенціалу за період з 1989 по 2008 рік, а також проаналізовано втрати і резерви трудового потенціалу населення України. The article reviews the evolution of the concept of "labour potential", methods of its study, given the characteristics of the labor potential of Ukraine on the basis of the methodology of potential demography. Analyzed changes in the demographic and economic components of the labor potential in the period from 1989 to 2008, and also analyzed the loss and potential labor reserves in Ukraine.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЇ У XVIII СТОЛІТТІ(Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2012) Стадник, О. Г.У публікації висвітлено питання забезпечення шкільної географії засобами навчання у XVIII ст. Зазначено, що у першій половині XVIII ст. створюються спеціальні освітні заклади, де викладалася географія. Це обумовило необхідність забезпечення нового предмету засобами навчання. Найбільше уваги приділялось підручникам, перші з яких були перекладними. Вони не мали на меті виконання освітніх функцій і не призначались для використання на території Росії, але містили данні з математичної географії. Згодом готуються і видаються перші російські підручники, які мають, переважно, краєзнавчий зміст та описово-довідковий характер. The publication highlights the issue of providing school geography with teaching aids in the 18th century. It is noted that in the first half of the 18th century. special educational institutions were created where geography was taught. This necessitated the provision of a new subject with teaching aids. Most attention was paid to textbooks, the first of which were translated. They were not intended to perform educational functions and were not intended for use on the territory of Russia, but contained data from mathematical geography. Subsequently, the first Russian textbooks are prepared and published, which mainly have a local history content and a descriptive and reference nature.
- ДокументМетодичні рекомендації до практичних робіт з геології : «Кристалографія. Мінералогія. Петрографія»(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2012) Білокопитова, В. С.Методичні рекомендації до практичних робіт з геології призначено для студентів, які навчаються на історичному факультеті в групах географічної спеціалізації. В рекомендаціях визначені поняття кристалографії, мінерології,петрографії, визначення і вивчення гірськіх порід,наданий необхідний теоретичний матеріал для самостійного вивчення розділу, перелічено основний термінологічний апарат, який необхідно засвоїти під час вивчення курсу, наведений зміст та хід виконання практичних робіт.Методические рекомендации к практическим работам по геологии предназначено для студентов, обучающихся на историческом факультете в группах географической специализации. В рекомендациях определены понятия кристаллографии, минерологии, петрографии, определение и изучение горных пород, предоставлен необходимый теоретический материал для самостоятельного изучения раздела, перечислены основной терминологический аппарат, который необходимо усвоить при изучении курса, приведен содержание и ход выполнения практических работ.Metodicheskiye rekomendatsii k prakticheskim rabotam po geologii prednaznacheno dlya studentov, obuchayushchikhsya na istoricheskom fakul'tete v gruppakh geograficheskoy spetsializatsii. V rekomendatsiyakh opredeleny ponyatiya kristallografii, Minerologi, petrografii, opredeleniye i izucheniye gornykh porod, predostavlen neobkhodimyy teoreticheskiy material dlya samostoyatel'nogo izucheniya razdela, perechisleny osnovnoy terminologicheskiy apparat, kotoryy neobkhodimo usvoit' pri izuchenii kursa, priveden soderzhaniye i khod vypolneniya prakticheskikh rabot.
- ДокументОсновы социально-экономической географии(ХНПУ имени Г. С. Сковороды, 2012) Муромцева, Ю. И.; Вавилова, И. В.Навчальний посібник з основ соціально-економічної географії призначений для студентів-іноземців, які навчаються на підготовчому факультеті в групах гуманітарного та економічного профілів. Текстовий матеріал відповідає програмному матеріалу з соціально-економічної географії, що вивчають на підготовчому факультеті, і представлений спеціально складеними, адаптованими і неадаптованими (додатковими) текстами загальнонаукового характеру, які пов'язані з майбутньою спеціальністю студентів. Кожна тема містить глосарій чотирма мовами – українською, російською, англійською та французькою, що дасть змогу освоїти основну термінологію студентам з більшості країн світу. Данное учебное пособие по основам социально-экономической географии предназначено для студентов-иностранцев, обучающихся на подготовительном факультете в группах гуманитарного и экономического профилей. Текстовый материал соотнесен с программным материалом по социально-экономической географии, изучаемым на подготовительном факультете, и представлен специально составленными, адаптированными и неадаптированными (дополнительными) текстами общенаучного характера, связанными с будущей специальностью студентов. В учебном пособии каждая тема содержит глоссарий на четырех языках - украинском, русском, английском и французском, что даст возможность освоить основную терминологию студентам из большинства стран мира. This training manual on the basics of socio-economic geography is intended for foreign students studying at the preparatory faculty in groups of humanitarian and economic profiles. The text material is correlated with the program material on socio-economic geography studied at the preparatory faculty and is presented by specially compiled, adapted and unadapted (additional) texts of general scientific nature related to the future specialty of students. In the training manual, each topic contains a glossary in four languages - Ukrainian, Russian, English and French, which will provide an opportunity to master the basic terminology of students from most countries of the world.
- ДокументВизначення стану ділової активності адміністративних територій України(Харківський національний економічний університет МОН України, Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України, 2012-05-08) Зеленько, О. О.Проголошений шлях стратегічної спрямованості нашої країни на інтеграцію з європейським економічним співтовариством потребує як комплексної оцінки можливостей даної інтеграції, так і трансформації економічної політики країни в політику підвищення конкурентоспроможності національної економіки. Створення конкурентоспроможної економіки України та перетворення її на країну з високим рівнем життя неможливе без створення привабливого інвестиційного середовища. Саме шлях створення інвестиційно привабливого клімату має сприяти підвищенню ділової активності національної економіки. Провозглашенный путь стратегической направленности нашей страны на интеграцию с европейским экономическим сообществом требует как комплексной оценки возможностей данной интеграции, так и трансформации экономической политики страны в политику повышения конкурентоспособности национальной экономики. Создание конкурентоспособной экономики Украины и превращения ее в страну с высоким уровнем жизни невозможно без создания привлекательного инвестиционного среды. Именно путь создания инвестиционно привлекательного климата должно способствовать повышению деловой активности национальной экономики. The proclaimed path of the strategic orientation of our country for integration with the European economic community requires both a comprehensive assessment of the possibilities of this integration as well as the transformation of the country's economic policy into the policy of increasing the competitiveness of the national economy. Creating a competitive economy of Ukraine and turning it into a country with a high standard of living is impossible without creating an attractive investment the environment. The very way of creating an investment-friendly climate should help increase the business activity of the national economy.
- ДокументМетодичні рекомендації до практичних робіт з курсу " Гідросфера" для студентів географічних спеціальностей(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2013) Некос, С. В.У посібнику викладено коротку відомості щодо структурних частин Світового океану. Зміст практичних завдань. Для кожного завдання вказані вихідні матеріали, порядок виконання та методичні рекомендації щодо виконання оформлення. Для студентів географічних спеціальностей. В пособии изложена короткая ведомости относительно структурных частей Мирового океана. Содержание практических заданий. Для каждого задания указаны исходные материалы, порядок выполнения и методические рекомендации относительно выполнения оформления. Для студентов географических специальностей. In a manual the short to the list is expounded in relation to structural parts of the World ocean. Table of contents of practical tasks. For every task pre-product, order of implementation and methodical recommendations is indicated in relation to implementation of registration. For the students of geographical specialities.
- ДокументНАПРЯМИ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНИХ КОРПОРАЦІЙ В НАЦІОНАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ(Кам’янець-Подільский національний університет імені Івана Огієнка, ТзОВ «Абетка», 2013-04-29) Гуцан, Т. Г.; Чекардіна, Є. Ю.Стаття присвячена дослідженню особливостей функціонування державних корпорацій та з’ясуванню напрямів їх ефективного розвитку в національній економіці. Статья посвящена исследованию особенностей функционирования государственных корпораций и выяснению направлений их эффективного развития в национальной экономике. The paper is devoted to the research off unctioning of public corporation sand clarifying the ways of their effective development in the national economy.
- ДокументМетодичні рекомендації до практичних робіт з Географії грунтів для студентів географічних спеціальностей(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2014) Білокопитова, В. С.У посібнику викладені основні питання розповсюдження географії ґрунтів та зміст завдань для практичних робіт з курсу “Географія ґрунтів”. Визначення поняття грунтів, значення грунтів для інших областей діяльності людського суспільства. Класифікація і характеристика грунтів. В пособии изложены основные вопросы распространения географии почв и содержание задач для практических работ по курсу "География почв". Определение понятия почв, значение почв для других областей деятельности человеческого общества. Классификация и характеристика почв. The manual outlines the main issues of the geography of soils and the content of tasks for practical work on the course "Geography of soils." The definition of the concept of soils, the significance of soils for other areas of human society. Classification and characterization of soils.
- ДокументМетодичні умови використання навчально-методичного забезпечення шкільного предмета (на прикладі географії)(Класичний приватний університет (КПУ), 2014-09-03) Стадник, О. Г.Статтю присвячено методичним умовам використання навчально-етодичного забезпечення шкільного предмету як продуктивного інформаційного середовища. Розглянуто визначення понять “методичні умови” й “система”. На основі системного підходу сформульовано й розкрито методичні умови використання навчально-методичного забезпечення шкільного предмету (на прикладі географії). Статья посвящена методическим условиям использования учебно-методического обеспечения школьного предмета как продуктивной информационной среды. Рассмотрены определения терминов “методические условия” и “система”. На основе системного подхода сформулированы и раскрыты методические условия использования учебно-методического обеспечения школьного предмета (на примере географии). The article is devoted to methodic conditions of use training and methodological support school subject. Considered definitions of “methodical conditions” and “system”. On the basis of a systematic approach to formulate and disclose methodic conditions of use training and methodological support school subject (on example geography). It was found that the methodic conditions are considered as a set of contents, knowledge, skills, values, factors, methods and tools to implement the training and educational objectives of the subject; system – a collection of pieces, between which there are definite connections and relations, thus providing a certain unity, unity. On this basis, offered the following methodic conditions of effective use of training and methodological support school subject compliance training and methodological support aims, objectives and content of geography education; conjugation in the learning process with the learner-oriented, activity and competence-based approach; establishment of close relations between the components of training and methodological support and the most appropriate methods and instructional techniques; use in conjunction with other means of learning; use the variety of general and specific forms of training; applying components training and methodological support at different stages of the lessons; formation in teachers skills in the organization and implementation of training activities of students with the components of training and methodological support; formation in teachers and pupils of use skills on the computer. Their integrity, unity is provided by the fact that they include all the components of the educational system.
- ДокументПерше покоління стабільних, безальтернативних підручників географії(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Приватна фірма «Колегіум», 2015) Стадник, О. Г.Присвячено питанням створення стабільних підручників географії, які використовувались при викладанні предмета в середніх закладах освіти з середини 30-х до середини 50-х рр. XX ст. З’ясовано, що на підготовку цих засобів навчання вплинули соціальні і культурно-історичні умови того часу. Виявлено основні особливості структури та методичного апарату стабільних підручників як носіїв змісту шкільної географічної освіти. The article is devoted to the creation of stable geography textbooks, which are used in teaching the subject in secondary schools from mid 30-s to mid 50-s XX century. It was found that the preparation of these training tools influenced the social, cultural and historical conditions of the time. The basic features of the structure and methodological apparatus stable textbooks, as bearers of the content of school geography education.
- ДокументОснови економічної теорії(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2015)У навчальному посібнику викладені теоретичні положення курсу основ економічної теорії, розкрита сутність основних понять, механізму, функціонування ринкової економіки на мікро-, макро- й міжнародному рівні, основаних на сучасних теоретичних дослідженнях і використанні практики ринкової трансформації в Україні. В учебном пособии изложены теоретические положения курса основ экономической теории, раскрыта сущность основных понятий, механизма функционирования рыночной экономики на микро-, макро- и международном уровне, основанных на современных теоретических исследованиях и использовании практики рыночной трансформации в Украине. The textbook sets out the theoretical provisions of the course of basics of economic theory, reveals the essence of the basic concepts, mechanism, functioning of a market economy at the micro, macro and international levels, based on modern theoretical research and the use of market transformation in Ukraine.
- ДокументПАВЛО ЧУБИНСЬКИЙ(Видавнича група «Основа», 2015) Стадник, О. Г.Стаття присвячена українському етнографу, народознавцю, фольклористу, громадському діячу Павлу Платоновичу Чубинському. З’ясовні основні, поворотні етапи життя, які сформували Павла Платоновича як науковця і українського патріота. Розглянуто внесок в проведення статистичних, географічних, історичних, етнографічних та лінгвістичних досліджень на території України. Статья посвящена украинскому этнографу, народоведу, фольклористу, общественному деятелю Павлу Платоновичу Чубинскому. Выяснены основные, поворотные этапы жизни, которые сформировали Павла Платоновича как ученого и украинского патриота. Рассмотрен вклад в проведение статистических, географических, исторических, этнографических и лингвистических исследований на территории Украины.
- ДокументВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ УКРАЇНОЗНАВСТВА У ШКОЛАХ ХАРКІВСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ В 1917–1918 РР.(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015) Маньківська, Т. О.У статті аналізуються програми з українознавчих дисциплін 1917–1918 рр. та особливості їх запровадження в Харківській губернії. В статье анализируются программы с украиноведческих дисциплин 1917–1918 гг. и особенности их введения в Харьковской губернии. Curriculums of Ukrainian subjects of 1917–1918 and features of its introduction in Kharkiv province are analyzed in the article.
- ДокументЖИТТЯ ТА ДІЯЛЬНІСТЬ І. МЕЧНИКОВА ЯК ПРИКЛАД СЛУЖІННЯ МАЙБУТНЬОМУ ЛЮДСТВА(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-05-15) Костюк, Н. Г.; Гуцан, Т. Г.Наукові ідеї та розробки І. Мечникова актуальні в теперішній час. І. Мечников (1845-1916), перший з України лауреат Нобелевської премії – один із засновників сучасного вчення про імунітет, засновник порівняльної патології, еволюційної ембріології. Мав широке коло наукових інтересів і залишив після себе велику духовну спадщину. В статті були розкриті маловідомі факти самовідданого життя та діяльності І. Мечникова на благо людства як приклад для наукової, викладацької та студентської молоді. Научные идеи и разработки И. Мечникова актуальны в настоящее время. И. Мечников (1845-1916), первый из Украины лауреат Нобелевской премии - один из основателей современного учения об иммунитете, основатель сравнительной патологии, эволюционной эмбриологии. Имел широкий круг научных интересов и оставил после себя большое духовное наследие. В статье были раскрыты малоизвестные факты самоотверженной жизни и деятельности И. Мечникова на благо человечества как пример для научной, преподавательской и студенческой молодежи. I. Mechnikov's scientific ideas and developments are relevant at the present time. I. Mechnikov (1845-1916), the first of Ukraine Nobel laureate - one of the founders of the modern doctrine of immunity, the founder of comparative pathology, evolutionary embryology. He had a wide range of scientific interests and left behind a great spiritual heritage. In the article, little-known facts of self-sacrificing life and Mechnikov's activities for the benefit of mankind were revealed as an example for scientific, teaching and student youth.