Кафедра математики
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра математики за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 499
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументDETERMINATION OF DIGITAL COMPETENCE OF TEACHERS OF MEDICAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE PERIOD OF DIGITAL TRANSFORMATION IN EDUCATION(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Batyuk, L.; Zhernovnykova, O.The purpose of the study is to determine the perception of teachers of medical institutions of higher education of educational processes during the period of digital transformation in education. It is shown that the education system formed in the previous technological society does not meet the needs of modernity, the implementation of digital technologies and, in particular, the transition from the traditional «auditory» model of education to online education. The study used a nonexperimental, descriptive design based on surveys of teachers of the Kharkiv National Medical University. The results show a positive correlation between the empowerment of digital pedagogy and the digital environment, students' motivation for digital education, and recent changes in university teaching. The implementation of technological and organizational solutions in the field of education, aimed at adapting the educational system to the dynamically changing needs of the labor market and individualizing educational trajectories and increasing the involvement of students in the educational process are contribute to experience for self-learning and the promotion of initiatives that increase the level of development of digital competences of teachers. Метою дослідження є визначення сприйняття викладачами медичних закладів вищої освіти навчальних процесів в період цифрової трансформації в освіті. Показано, що система освіти, сформована у попередньому технологічному суспільстві, не відповідає потребам сучасності, впровадженню цифрових технологій і зокрема переходу від традиційної «аудиторної» моделі навчання до онлайносвіти. У дослідженні використовувався неекспериментальний, описовий дизайн на основі опитувань викладачів Харківського національного медичного університету. Результати показують позитивну кореляцію між розширенням можливостей цифрової педагогіки і цифрового середовища, мотивацією студентів щодо цифрової освіти, та останніми змінами в університетському викладанні. Впровадження технологічних та організаційних рішень у сфері освіти, спрямованих на адаптацію освітньої системи до динамічне мінливих потреб на ринку праці, індивідуалізація освітніх траєкторій та підвищення залучення студентів у навчальний процес, сприяють досвіду, самонавчанню та просуванню ініціатив, що підвищують рівень розвитку цифрових компетентностей викладачів.
- ДокументDEVELOPING OF MATH EDUCATION IN UKRAINE (HISTORICAL PERSPECTIVE)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Простакова, Ю.The thesis considers main steps in teaching math in Ukraine from post-soviet union period till last time. Some of principles of reforming teaching technology in secondary school are considered. В статі розглянуто основні етапи розвитку системи викладання математики в українських школах за період незалежності. Проаналізовано основні історичні етапи розвитку викладання математики в школах та сучасний стан реформування шкільної освіти в Україні.
- ДокументDYNAMIC GEOMETRY AS AN INTEGRAL COMPONENT OF ELITE MATHEMATICS TEACHERS TRAINING(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Vodolazhenko, A. V.The article deals with the training of elite mathematics teachers. The concept of "pedagogical elite" has not yet acquired a well-established definition, it is not in latest pedagogical, psychological, sociological encyclopedias and dictionaries. There are few publications devoted to this topic, but attempts to formulate a definition of the pedagogical elite, unfortunately, are reduced to political science formulations and general words. В статті розглянуто підготовку елітних вчителів математики. Поняття "педагогічна еліта" ще не набуло усталеного визначення, його немає в новітній педагогічній, психологічній, соціологічній енциклопедії та словниках. Існують поодинокі публікації, присвячені цій темі, але спроби сформулювати визначення педагогічної еліти, на жаль, зводяться до політологічних формулювань і загальних слів.
- ДокументESSAY ON KHARKIV MATHEMATICS SCHOOL(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Deinychenko, T.; Krol, H.The article is devoted to a retrospective review of issues from the history of the Kharkiv mathematical school; information about prominent mathematicians and teachers of the Kharkiv region is provided, and their role in the development of the national science of Ukraine is highlighted. Статтю присвячено ретроспективному огляду питань з історії Харківської математичної школи; подано відомості про видатних математиків, педагогів Харківщини, висвітлено їх роль у розвитку національної науки України.
- ДокументEvaluation of the professional teaching competence: chinese experience(Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland, 2020) Zhernovnykova, O.; Kovalenko, O.; Mkrtichian, O; Zelenska, L.The article describes the rules and procedures for hiring and evaluating the professional competence of teachers on the example of China, where there is a system for evaluating the professional competence of teachers. Стаття описує правила та процедури прийняття на роботу та оцінки професійна компетентність викладачів на прикладі Китаю, де існує система для оцінювання професійної компетентності вчителів. Статья описывает правила и процедуры принятия на работу и оценки профессиональной компетентности преподавателей на примере Китая, где существует система для оценки профессиональной компетентности учителей.
- ДокументFORMATION OF A NEW STRATEGY IN HIGHER EDUCATION IN UKRAINE: DIGITALIZATION OF MEDICAL EDUCATION(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Batyuk, L. V.; Zhernovnykova, O. A.The increased and early integration of the topic of digital medicine into the medical curriculum can potentially compensate for the existing differences in competence at the beginning and end of the training of future specialists, which contributes to the growth of students’ self-confidence during the course of study, compensating for possible bias in self-esteem. Digital transformation in the higher education industry in Ukraine is a roadmap to a sustainable education management strategy in higher medical institutions and determines the future of the country’s medical services sector. Більш широка і рання інтеграція теми цифровізації медичної освіти в навчальну програму потенційно може компенсувати існуючі відмінності в компетентностях на початку та наприкінці навчання майбутніх фахівців, що сприяє зростанню впевненості студентів у собі протягом навчання, компенсуючи можливі перекоси в самооцінці. Цифрова трансформація у сфері вищої освіти в Україні - це дорожня карта до стратегії сталого управління освітою у вищих медичних закладах та визначає майбутнє сектору медичних послуг країни.
- ДокументFree (ℓr, rr)-dibands(Луганский национальный университет им. Т. Шевченко, 2013) Zhuchok, A.We prove that varieties of (ℓr, rr)-dibands and (ℓn, rn)-dibands coincide and describe the structure of free (ℓr, rr)-dibands. We also show that operations of an idempotent dimonoid with left (right) regular bands coincide, construct a new class of dimonoids and for such dimonoids give an example of a semiretraction. Доведемо, що різновиди (ℓr, rr) -дибандів та (ℓn, rn) -дибанд збігаються та описують структуру вільних (ℓr, rr) -дибандів. Ми також показуємо, що операції ідентичного потенціалу дімоноїда з лівою (правою) регулярною смугою збігаються, будують новий клас дімоноїдів і для таких дімоноїдів наводять приклад напіввідведення. Докажем, что разновидности (ℓr, rr) -дибандов и (ℓn, rn) -дибанд совпадают и описывают структуру свободных (ℓr, rr) -дибандов. Мы также показываем, что операции идентичного потенциала димоноида с левой (правой) регулярной полосой совпадают, строят новый класс димоноидов и для таких димоноидов приводят пример полувыведения.
- ДокументFree n-dinilpotent doppelsemigroups(Луганский национальный университет им. Т. Шевченко, г. Старобельск, 2016) Zhuchok, A. V.; Demko, M.A doppelalgebra is an algebra defined on a vector space with two binary linear associative operations. Doppelalgeb-ras play a prominent role in algebraic K-theory. In this paper we consider doppelsemigroups, that is, sets with two binary asso-ciative operations satisfying the axioms of a doppelalgebra. We construct a free n-dinilpotent doppelsemigroup and study sepa-rately free n-dinilpotent doppelsemigroups of rank 1. Moreover, we characterize the least n-dinilpotent congruence on a free dop-pelsemigroup, establish that the semigroups of the free n-dinilpotent doppelsemigroup are isomorphic and the automorphism group of the free n-dinilpotent doppelsemigroup is isomorphic to the symmetric group. We also give different examples of doppelsemigroups and prove that a system of axioms of a doppelsemigroup is independent. Доппелалгебра - це алгебра, певна в векторному просторі з двома бінарними лінійними асоціативними операціями. Doppelalgeb-ras грають видну роль в алгебраїчній K-теорії. У цій статті ми розглядаємо подвійні напівгрупи, т. е. безлічі з двома бінарними асоціативними операціями, що задовольняють аксіоми доппелалгебри. Ми будуємо вільну n-дінілпотентную подвійну групу і вивчаємо окремо вільні n-дінілпотентние подвійні групи рангу. Доппелалгебра - это алгебра, определенная в векторном пространстве с двумя бинарными линейными ассоциативными операциями. Doppelalgeb-ras играют видную роль в алгебраической K-теории. В этой статье мы рассматриваем двойные полугруппы, т. е. множества с двумя бинарными ассоциативными операциями, удовлетворяющими аксиомы доппелалгебры. Мы строим свободную n-динилпотентную двойную группу и изучаем отдельно свободные n-динилпотентные двойные группы ранга.
- ДокументFree n-nilpotent dimonoids(Луганский национальный университет им. Т. Шевченко, 2013) Zhuchok, A. V.We construct a free n-nilpotent dimonoid and describe its structure. We also characterize the least n-nilpotent congruence on a free dimonoid, construct a new class of dimonoids with zero and give examples of nilpotent dimonoids of nilpotency index 2. Побудуємо вільний н-нильпотентний дімоноід і опишемо його структуру. Ми також охарактеризуємо найменшу n-нильпотентною конгруенцію на вільному дімоноіде, будуємо новий клас дімоноідов з нуля і наводимо приклади нильпотентних дімоноідов нильпотентного індексу 2. Построим свободный н-нильпотентный димоноид и опишим его структуру. Мы также охарактеризуем наименьшую n-нильпотентную конгруэнцию на свободном димоноиде, строим новый класс димоноидов с нуля и приводим примеры нильпотентных димоноидов нильпотентного индекса 2.
- ДокументFree products of dimonoids(Луганский национальный университет им. Т. Шевченко, 2013) Zhuchok, A.We construct a free product of dimonoids which generalizes a free dimonoid presented by J.-L. Loday and describe its structure. Побудуємо вільний добуток дімоноідов, який узагальнює представлений вільний дімоноід Ж.-Л. Лодай і описуємо його структуру. Построим свободное произведение димоноидов, которое обобщает представленный свободный димоноид Ж.-Л. Лодай и опишим его структуру.
- ДокументGoogle Apps як засіб вивчення систем рівнянь у 9-му класі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2018) Корюкова, С. І.Розкрите поняття Google Apps як засіб вивчення систем рівнянь у 9-му класі. Раскрыто понятие Google Apps как средство изучения систем уравнений в 9-м классе. Disclosed the concept of Google Apps as a means of studying systems of equations in the 9th grade.
- ДокументIntellectual competence : essence, components, levels of formation(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2017) Zhernovnykova, O. A.; Nalyvaiko, O. O.; Chornous, N. A.The article reveals the essence of the concept of «intelligence» and «intellectual competence», grounded components of formation of intellectual competence», grounded components of formation of intellectual competence and determine the levels of its formation. Тhe authors on the basis of the analysis of scientific literature, determined that intellectual competence covers all elements of the content of education: general educational skills, meta-knowledge, over-subject activities. Intellectual competence is the basis of the іndividual style of cognitive activity of students, which underlies their future professional functioning. Attention is focused on the fact that intellectual competence is the basic and fundamental for the formation of the rest of the competence, under which the authors understand the ability to master the methods of active cognitive processes in the comprehension, application, analysis, generalization, evaluation and synthesis of information. As a result of the work, carried out, the structure of intellectual competence, which consists of motivational-value, cognitive, met cognitive, self-educational, research, communicative and personal components. The described components of intellectual competence helped us determine the levels of the formation of intellectual competence of future specialists: high, average and low. High level of students intellectual competence provides the ability of a creative approach to solving intellectual problems and analysis of the results. Average level is characterized by students understanding the meaning, of importance of their intellectual activity, have the ability to understand the purpose of activity. The low level of intellectual competence of students is characterized by a lack of understanding of the importance and value of intellectual competence, demonstrate fickle interest in solving intellectual problems, impossibility of realizing the goal of their intellectual activity, have difficulties in analyzing own intellectual activity. У статті розкрито суть поняття «інтелект» і «інтелектуальна компетентність», обґрунтовані компоненти формування інтелектуальної компетентності та визначено рівні її формування. Авторами на основі аналізу наукової літератури визначено, що інтелектуальна компетентність охоплює всі елементи змісту освіти: загально-навчальних вміння та навички, мeтазнання і надпредметні види діяльності. Інтелектуальна компетентність є основою індивідуального стилю пізнавальної діяльності студентів, що лежить в основі їх майбутнього професійного функціонування. В результаті проведеної роботи, обґрунтовано структуру інтелектуальної компетентності, яка складається з мотиваційно-ціннісного, когнітивного, метакогнітивного, самоосвітнього, дослідницького, комунікативного та особистісного компонентів. На основі виокремлених компонентів визначено рівні сформованості інтелектуальної компетентності майбутніх фахівців: високий, середній та низький. Високий рівень сформованої інтелектуальної діяльності, здатності усвідомлювати мету цієї діяльності. Низький рівень розвитку інтелектуальної компетентності у студентів характеризується відсутністю розуміння значущості й цінності інтелектуальної компетентності, при формуванні якої переважає невміння творчо підходити до вирішення поставлених завдань, відсутні необхідні вміння або виникають труднощі з аналізом власної інтелектуальної діяльності. В статье раскрыта суть понятия «интеллект» и «интеллектуальная компетентность», обоснованны компоненты формирования интеллектуальной компетентности и определены уровни ее формирования. Авторами на основе анализа научной литературы определено, что интеллектуальная компетентность охватывает все элементы содержания образования: общеучебных умения и навыки, мeтазнания и надпредметные виды деятельности. Интеллектуальная компетентность является основой индивидуального стиля познавательной деятельности студентов, лежит в основе их будущего профессионального функционирования. В результате проведенной работы, обоснована структура интеллектуальной компетентности, которая состоит из мотивационно-ценностного, когнитивного, метакогнитивного, самообразовательного, исследовательского, коммуникативного и личностного компонентов. На основе выделенных компонентов определены уровни сформированности интеллектуальной компетентности будущих специалистов: высокий, средний и низкий. Высокий уровень сложившейся интеллектуальной компетентности предполагает проявление способности студента творчески подходить к решению интеллектуальных задач и анализа полученных результатов. Средний уровень характеризуется пониманием студентами значения, важности своей интеллектуальной деятельности, способности осознавать цель этой деятельности. Низкий уровень развития интеллектуальной компетентности студентов характеризуется отсутствием понимания значимости и ценности интеллектуальной компетентности, при формировании которой преобладает неумение творчески подходить к решению поставленных задач, отсутствуют необходимые умения или возникают трудности с анализом собственной интеллектуальной деятельности.
- ДокументIСТОРIЯ ВИНИКНЕННЯ МЕТОДУ КООРДИНАТ ТА ЙОГО РОЗВИТОК(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-14) Кoстанда, Я. В.; Сіра, І. Т.У тезах розкрито ґенезу історичного розвитку координатного методу. При цьому важливо зберігати зв’язність та логіку подання матеріалу. Для досягнення мети в роботі пропонується теоретичне обґрунтування історичних аспектів розвитку координатного методу курсу геометрії. Обґрунтовано, що координатний метод складає одну з основних змістовних лiнiй куpсу математики. The thesis describes the genesis of the historical development of the coordinate method. In doing so, it is important to maintain the coherence and logic of the presentation of the material. In order to achieve this goal, we propose a theoretical substantiation of the historical aspects of the development of the coordinate method of the geometry course. It is substantiated that the coordinate method is one of the main content lines of mathematics.
- ДокументMEDICAL EDUCATION OF ADULT STUDENTS AND THE DIGITAL DIVIDE(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-08) Batyuk, L. V.; Zhernovnykova, O. A.The article іssues that led to the «digital divide» phenomenon in adult medical education are discussed; the theoretical concepts of «adult medical education» and the concept of «digital divide» were analyzed. The issue of studying the mandatory educational component «Informatization in the field of public health» when obtaining the qualification «Master of Public Health» with the specialty «Public Health» in medical institutions of higher education was considered. У статті з’ясовані питання феномену «цифровий розрив» у медичній освіті дорослих; проаналізовані теоретичні поняття «медична освіта дорослих» та поняття «цифровий розрив». Розглянуто питання вивчення обов’язкового освітнього компонента «Інформатизація в сфері громадського здоров’я» при отриманні кваліфікації «Магістр громадського здоров’я» за спеціальністю «Громадське здоров’я» в медичних закладах вищої освіти.
- ДокументModern educational digital competence of future doctors of Poland as a European state(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2022) Batyuk, L.; Zhernovnykova, О.The article examines and analyzes the acquisition of digital competence by students studying in medical education institutions in Poland. In order to fulfill the set goal, the analysis and synthesis of search results in information and reference systems was carried out in order to determine the concepts of research, methods of expert evaluation, testing, questionnaires, observation, modeling, forecasting. The process of implementing information processes in the field of health care in Poland is considered against the background of the use of digital technologies in the countries of the European Union in order to ensure the quality of education and accelerate progress towards the Sustainable Development Goals, which were presented by the United Nations and aimed at achieving a digital future for all. In cooperation with the European Commission in promoting digitalization in education, the Polish government is focused on promoting the development of a highly effective digital education ecosystem and improving digital skills and opportunities for digital transformation to ensure bridging the digital divide in education and strengthening competences. A noticeable change in the development of digital competences of students of medical education institutions in Poland is a greater emphasis on the practical use of both these competences and resources available on the Internet. The development of recommendations of Polish institutions of medical education, specifying the various branches of digital health, terminology, learning objectives, optimal approach to training, duration, evaluation method and structure, was considered. The COVID-19 pandemic has increased the importance of digital health in society. Doctors must be properly prepared to work in a new environment, where a greater share of medical care is provided by digital methods, which involves the use of digital technologies, and determines the priority need for future medical workers to acquire the relevant competencies necessary to work with remote consultation models, eHealth systems, processing of medical data. Розглянуто та проаналізовано надбання цифрової компетентності студентами, які навчаються в закладах медичної освіти Польщі. Для виконання поставленої мети проведено аналіз і синтез результатів пошуку в інформаційно-довідкових системах з метою визначення понять дослідження, методів експертного оцінювання, тестування, анкетування, спостереження, моделювання, прогнозування. Розглядається процес упровадження інформаційних процесів в галузі охорони здоров’я Польщі на фоні використання цифрових технологій в країнах Європейського союзу, щоб забезпечити якість освіти та прискорити прогрес до Цілей сталого розвитку, які були представлені Організацією Об’єднаних Націй і спрямовані на досягнення цифрового майбутнього для всіх. У співпраці з Європейською комісією у сприянні цифровізації в освіті Польський уряд зосереджений на сприянні розвитку високоефективної екосистеми цифрової освіти та вдосконаленні цифрових нави- чок і можливості для цифрової трансформації, щоб гарантувати подолання цифрового розриву в освіті та посилення компетентностей. Помітною зміною щодо розвитку цифрових компетентностей студентів закладів медичної освіти Польщі є більший акцент на практичне використання як цих компетенцій, так і ресурсів, доступних в Інтернеті. Розглянута розробка рекомендацій Польських закладів медичної освіти із зазначенням різних галузей цифрового здоров'я, термінології, цілей навчання, оптимального підходу до проведення навчання, тривалості, методу оцінювання та структури. Пандемія COVID-19 підвищила важливість цифрового здоров’я суспільства. Лікарі повинні бути належним чином підготовлені для роботи в новому середовищі, де більша частка медичної допомоги надається цифровими методами, що передбачає використання цифрових технологій, та обумовлює пріоритетну необхідність набуття майбутніми медичними працівниками відповідних компетентностей, необхідних для роботи із моделями дистанційного консультування, системами eHealth, опрацюванням медичних даних.
- ДокументRelatively free doppelsemigroups(Potsdam University Press, 2018-05-17) Zhuchok, A. V.A doppelalgebra is an algebra defined on a vector space with two binary linear associative operations. Doppelalgebras play a prominent role in algebraic K-theory. We consider doppelsemigroups, that is, sets with two binary associative operations satisfying the axioms of a doppelalgebra. Doppelsemigroups are a generalization of semigroups and they have relationships with such algebraic structures as interassociative semigroups, restrictive bisemigroups, dimonoids, and trioids. In the lecture notes numerous examples of doppelsemigroups and of strong doppelsemigroups are given. The independence of axioms of a strong doppelsemigroup is established. A free product in the variety of doppelsemigroups is presented. We also construct a free (strong) doppelsemigroup, a free commutative (strong) doppelsemigroup, a free n-nilpotent (strong) doppelsemigroup, a free n-dinilpotent (strong) doppelsemigroup, and a free left n-dinilpotent doppelsemigroup. Moreover, the least commutative congruence, the least n-nilpotent congruence, the least n-dinilpotent congruence on a free (strong) doppelsemigroup and the least left n-dinilpotent congruence on a free doppelsemigroup are characterized. The book addresses graduate students, post-graduate students, researchers in algebra and interested readers. Доппельагебра - це алгебра, визначена на векторному просторі з двома дворядковими лінійними асоціативними операціями. Доппельагебра відіграє видатну роль у алгебраїчній K-теорії. Ми розглядаємо доппленапівігрупу, тобто встановлює з двома бінарними асоціативними операціями, що задовольняють аксіомам доппелагебру. Доппельнапівігрупи є узагальненням полугрупп, і вони мають зв'язки з такими алгебраїчними структурами, як межуасоціативні напівгрупи, обмежувальні бисемигруппы, димоноиды і тройіди. В лекції зазначені численні приклади доппельнапівігруп і сильних доппельнапівгруп. Встановлено незалежність аксіом сильної доппельнапівігрупи. Представлений безкоштовний продукт у різноманітті доппельнапівігруп. Ми також побудуємо вільну (сильну) доппельнапівігрупу, вільну комутативну (сильну) доппельнапівігрупу, вільну n-нильпотентную (сильну) доппельнапівігрупу, вільну n-динілпотентну (сильну) доппельнапівгрупу і вільну ліву n-динілпотентну доппельнапівгрупу. Окрім того, характеризується найменш комутативна конгруентність, найменша n-нильпотентна конгруентність, найменша n-динілпотентна конгруентність на вільній (сильній) доппельнапівгрупі і найменш ліве n-динілпотентне конгруентність на вільну доппельнапівгрупу. Книга адресована аспірантам, дослідникам з алгебри та зацікавленим читачам. Доппельагебра - это алгебра, определенная на векторном пространстве с двумя двухстрочными линейными ассоциативными операциями. Доппельагебра играет выдающуюся роль в алгебраической K-теории. Мы рассматриваем доппельполугруппу, то есть устанавливаем с двумя бинарными ассоциативными операциями, удовлетворяющими аксиомам доппельагебру. Доппельполугруппы являются обобщением полугрупп, и они имеют связи с такими алгебраическими структурами, как межасоциативные полугруппы, ограничительные бисемигруппы, димоноиды и троиды. В лекции указанные многочисленные примеры доппельполугрупп и сильных доппельполугрупп. Установлено независимость аксиом сильной доппельполугрупы. Представлен бесплатный продукт в многообразии доппельполугрупп. Мы также построим свободную (сильную) доппельполугрупу, свободную коммутативную (сильную) доппельсемигруппу, свободную n-нильпотентную (сильную) доппельполугруппу, свободную n-динилпотентную (сильную) доппельполугрупу и свободную левую n-динилпотентную доппельполугруппу. Кроме того, характеризуется наименее коммутативная конгруэнтность, наименьшая n-нильпотентная конгруэнтность, наименьшая n-динилпотентная конгруэнтность на свободной (сильной) доппельполугруппы и наименее левое n-динилпотентное конгруэнтность на свободную доппельполугруппу. Книга адресована аспирантам, исследователям по алгебре и заинтересованным читателям.
- ДокументSemilattice decompositions of trioids(Institute of Mathematics and Computer Science, Chisinau, 2013) Zhuchok, A.We describe all semilattice congruences on an arbitrary trioid and define the least semilattice congruence on this trioid. We also show that every trioid is a semilattice of s-simple subtrioids. Ми опишемо все полурешеточние конгруенції на довільному тріоіде і визначимо найменшу полурешеточную конгруенцію на цьому тріоіде. Також показано, що кожен тріоід є полурешеткой s-простих субтріоідов. Мы опишем все полурешеточные конгруэнции на произвольном триоиде и определим наименьшую полурешеточную конгруэнцию на этом триоиде. Также показано, что каждый триоид является полурешеткой s-простых субтриоидов.
- ДокументSтаges of training future mathematіcs teachers in the field of pedagogical improvisation(ВНЗ Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», 2018-03-14) Zolotukhina, S. Т.; Bashkir, О. І.; Zhernovnykova, О. А.Pedagogical improvisation helps a teacher to respond tonew unexpected situations in a quick, flexible and adequate way. The aim of the research is to test the effectiveness of theoretically developed stages of training future mathematics teachers in the field of pedagogical improvisation (motivational-target, content-procedural, evaluative-reflexive). The following criteria for future. Mathematics teachers pedagogical interaction skills were distinguished : motivational, substantive, procedural-behavioral, reflexive, on the basis of which the examination of the investigated phenomenon was carried out. At the initial stage of the pedagogical experiment, the students were interviewed, and the results showed alow level of their pedagogical improvisation skills according to all indicators. Subsequently, each group was subdivided into experimental and control subgroups. In the experimental subgroup, the suggested stages were implemented while in the control group lessons were conducted in a traditional way. The results of the pedagogi- experiment confirmed. У статті розглянуто підходи сучасних науковців до визначення сутності процесу підготовки майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації. Згідно з дослідницьким задумом, формування готовності майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації сприятиме тому, що в майбутній професійній діяльності студенти швидко, гнучко й адекватно реагуватимуть на щойно створені ситуації або ті, що виникли стихійно й раптово. Мета статті полягає вефективності теоретично розроблених етапів підготовки майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації (мотиваційно-цільовий, змістово-процесуальний, оціно-рефлексивний). Методи дослідження : теоретичні - аналіз, синтез, порівняння, класифікація науково-методичної літератури з метою визначення ключових понять дослідження; емпіричні – фрагменти педагогічного експерименту; анкетування студентів, майбутніх учителів математики. Проаналізовано наукові позиції щодо визначення критеріїв формування готовності майбутніх учителів математики до педагогічної взаємодії: мотиваційний, змістовий, процесуально-поведінковий, рефлексивний, на основі яких здійснюється оцінка досліджуваного феномена. На початковому етапі педагогічного експерименту було проведено анкетування та бесіди зі студентами, результати яких зафіксували низький рівень оволодіння ними вміннями педагогічної імпровізації за всіма показниками. Після цього кожну групу було розподілено на експериментальну та контрольну підгрупи. В експериментальній реалізовано етапи підготовки майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації, а в контрольній заняття проведено традиційно. Результати педагогічного експерименту засвідчують, що в цілому у всіх групах покращилися показники, що сприяли формуванню готовності майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації, найвищі були зафіксовані в експерементальній групі. В статье рассмотрены подходы современных ученых к определению сущности процесса подготовки будущих учителей математики к педагогической импровизации. Согласно исследовательскому замыслу, формирование готовности будущих учителей математики к педагогической импровизации будет способствовать тому, что в будущей профессиональной деятельности студенты быстро, гибко и адекватно будут реагировать на только что созданные ситуации или те, которые возникли стихийно и внезапно. Цель статьи заключается в эффективности теоретически разработанных этапов подготовки будущих учителей математики к педагогической импровизации (мотивационно-целевой, содержательно-процессуальный, оценочно-рефлексивный). Методы исследования : теоретические - анализ, синтез, сравнение, классификация научно-методической литературы с целью определения ключевых понятий исследования; эмпирические - фрагменты педагогического эксперимента; анкетирование студентов, будущих учителей математики. Проанализированы научные позиции по определению критериев формирования готовности будущих учителей математики к педагогическому взаимодействию : мотивационный, содержательный, процессуально-поведенческий, рефлексивный, на основе которых осуществляется оценка исследуемого феномена. На начальном этапе педагогического эксперимента было проведено анкетирование и беседы со студентами, результаты которых зафиксировали низкий уровень овладения ими умениями педагогической импровизации по всем показателям. После этого каждую группу было разделено на экспериментальную и контрольную подгруппы. В экспериментальной были реализованы этапы подготовки будущих учителей математики к педагогической импровизации, а в контрольной занятия были проведены традиционно. Результаты педагогического эксперимента показывают, что в целом во всех группах улучшились показатели, способствующие формированию готовности будущих учителей математики к педагогической импровизации, самые высокие были зафиксированы в экспериментальной группе.
- ДокументTRAINING THE STUDENTS OF NATURAL–MATHEMATICAL SPECIALTIES IN ENGINEERING DESIGN AT HIGHER INSTITUTIONS OF PEDAGOGICAL EDUCATION(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018-04-25) Deynychenko, G. V.; Deinychenko, V. G.; Deynichenko, T. I.The monograph is dedicated to scientifi c achievements of Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher School in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It contains works on modern transformations of education in Ukraine in methodological, theoretical, methodic and technological aspects. The monograph reveals new scientifi c approaches in theory of pedagogy, since they have been implemented, experimentally verifi ed and approved in educational practice. New terms and concepts are defi ned in the monograph, and it reveals the pedagogical conditions for improving the quality of education and upbringing, for they have been identifi ed and tested in experimental work. Socialpedagogical, historical and managerial aspects of improving the realization of the human right to education are outlined. Монографія присвячена науковим досягненням кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. У ній представлені роботи за сучасними перетвореннями освіти в Україні в методологічних, теоретичних, методичних і технологічних аспектах. Монографія розкриває нові наукові підходи в теорії педагогіки, оскільки вони реалізовані, експериментально підтверджені і затверджені в навчальній практиці. У монографії визначені нові терміни і поняття, що розкривають педагогічні умови для підвищення якості освіти і виховання, оскільки вони були ідентифіковані і випробувані в експериментальній роботі. Викладено соціально-педагогічні, історичні та управлінські аспекти вдосконалення реалізації права людини на освіту. Монография посвящена научным достижениям кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. В ней представлены работы по современным преобразованиям образования в Украине в методологических, теоретических, методических и технологических аспектах. Монография раскрывает новые научные подходы в теории педагогики, поскольку они реализованы, экспериментально подтверждены и утверждены в учебной практике. В монографии определены новые термины и понятия, раскрывающие педагогические условия для повышения качества образования и воспитания, поскольку они были идентифицированы и испытаны в экспериментальной работе. Изложены социально-педагогические, исторические и управленческие аспекты совершенствования реализации права человека на образование.
- ДокументАБСТРАГУВАННЯ ЯК МЕТОД НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-11-23) Дейніченко, Т. І.; Зінченко, А. М.У тезах на основі наукового аналізу літературних джерел з’ясовано суть абстрагування, схарактеризовано його види, наведено приклади застосування в шкільному курсі математики. In the theses on the basis of the scientific analysis of literary sources the essence of abstraction is found out, its kinds are charac terized, examples of application in a school course of mathematics are resulted.