Кафедра математики
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра математики за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 496
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументТехнологія підготовки вчителя математики до уроку(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, МОНОГРАФ ФОП Іванченко І. С., 2012-11-01) Моторіна, В. Г.Матеріал посібника повністю відповідає навчальному плану та програмі підготовки майбутнього вчителя математики на математичних факультетах університетів та педагогічних університетів. В посібнику наведено короткий аналіз теоретичних положень до кожної теми, який дозволить і майбутньому вчителю і навіть вчителю-практику чітко зорієнтуватися в різноманітних психолого-педагогічних та методичних підходів до технології організації навчального процесу по вивченню математики. Для студентів фізико-математичних факультетів педагогічних навчальних закладів, учителів математики загальноосвітніх шкіл та шкіл інших типів. Материал пособия полностью соответствует учебному плану и программе подготовки будущего учителя математики на математических факультетах университетов и педагогических институтов. В пособии приведен краткий анализ теоретических положений к каждой теме, который позволит и будущему учителю и даже учителю-практику четко сориентироваться в различных психолого-педагогических и методических подходов к технологии организации учебного процесса по изучению математики. Для студентов физико-математических факультетов педагогических учебных заведений, учителей математики общеобразовательных школ и школ других типов. The material of the manual is fully consistent with the curriculum and program for the preparation of the future mathematics teacher at the mathematical faculties of universities and teacher training institutes. The manual provides a brief analysis of theoretical positions for each topic, which will allow both future teachers and even practicing teachers clearly sort out the different psycho-pedagogical and methodological approaches to the technology of the educational process for the study of mathematics for students of physical and mathematical faculties of teacher training institutions, teachers mathematics of secondary schools and other types of schools.
- ДокументSemilattice decompositions of trioids(Institute of Mathematics and Computer Science, Chisinau, 2013) Zhuchok, A.We describe all semilattice congruences on an arbitrary trioid and define the least semilattice congruence on this trioid. We also show that every trioid is a semilattice of s-simple subtrioids. Ми опишемо все полурешеточние конгруенції на довільному тріоіде і визначимо найменшу полурешеточную конгруенцію на цьому тріоіде. Також показано, що кожен тріоід є полурешеткой s-простих субтріоідов. Мы опишем все полурешеточные конгруэнции на произвольном триоиде и определим наименьшую полурешеточную конгруэнцию на этом триоиде. Также показано, что каждый триоид является полурешеткой s-простых субтриоидов.
- ДокументFree n-nilpotent dimonoids(Луганский национальный университет им. Т. Шевченко, 2013) Zhuchok, A. V.We construct a free n-nilpotent dimonoid and describe its structure. We also characterize the least n-nilpotent congruence on a free dimonoid, construct a new class of dimonoids with zero and give examples of nilpotent dimonoids of nilpotency index 2. Побудуємо вільний н-нильпотентний дімоноід і опишемо його структуру. Ми також охарактеризуємо найменшу n-нильпотентною конгруенцію на вільному дімоноіде, будуємо новий клас дімоноідов з нуля і наводимо приклади нильпотентних дімоноідов нильпотентного індексу 2. Построим свободный н-нильпотентный димоноид и опишим его структуру. Мы также охарактеризуем наименьшую n-нильпотентную конгруэнцию на свободном димоноиде, строим новый класс димоноидов с нуля и приводим примеры нильпотентных димоноидов нильпотентного индекса 2.
- ДокументFree products of dimonoids(Луганский национальный университет им. Т. Шевченко, 2013) Zhuchok, A.We construct a free product of dimonoids which generalizes a free dimonoid presented by J.-L. Loday and describe its structure. Побудуємо вільний добуток дімоноідов, який узагальнює представлений вільний дімоноід Ж.-Л. Лодай і описуємо його структуру. Построим свободное произведение димоноидов, которое обобщает представленный свободный димоноид Ж.-Л. Лодай и опишим его структуру.
- ДокументFree (ℓr, rr)-dibands(Луганский национальный университет им. Т. Шевченко, 2013) Zhuchok, A.We prove that varieties of (ℓr, rr)-dibands and (ℓn, rn)-dibands coincide and describe the structure of free (ℓr, rr)-dibands. We also show that operations of an idempotent dimonoid with left (right) regular bands coincide, construct a new class of dimonoids and for such dimonoids give an example of a semiretraction. Доведемо, що різновиди (ℓr, rr) -дибандів та (ℓn, rn) -дибанд збігаються та описують структуру вільних (ℓr, rr) -дибандів. Ми також показуємо, що операції ідентичного потенціалу дімоноїда з лівою (правою) регулярною смугою збігаються, будують новий клас дімоноїдів і для таких дімоноїдів наводять приклад напіввідведення. Докажем, что разновидности (ℓr, rr) -дибандов и (ℓn, rn) -дибанд совпадают и описывают структуру свободных (ℓr, rr) -дибандов. Мы также показываем, что операции идентичного потенциала димоноида с левой (правой) регулярной полосой совпадают, строят новый класс димоноидов и для таких димоноидов приводят пример полувыведения.
- ДокументПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, МОНОГРАФ ФОП Іванченко І. С., 2014-03-01) Моторіна, В. Г.У навчальному посібнику розкриваються методичні й технологічні аспекти навчання математики в профільній школі на засадах компетентнісного підходу, де компетентність – високий рівень володіння вчителем математики професійною діяльністю, здатність використовувати прийоми особистісного самовизначення і саморозвитку, вміння застосовувати компетенції у життєвих ситуаціях. Посібник призначений для студентів майбутніх учителів математики та вчителів-практиків. В учебном пособии раскрываются методические и технологические аспекты обучения математике в профильной школе на основе компетентностного подхода, где компетентность – высокий уровень владения учителем математики профессиональной деятельностью, способность использовать приемы личностного самоопределения и саморазвития, умение применять компетенции в жизненных ситуациях. Пособие предназначено для студентов будущих учителей математики и учителей-практиков. The training manual reveals the methodological and technological aspects of teaching mathematics in a specialized school on the basis of a competence approach, where competence is a high level of proficiency in the mathematics profession by the professional activity, the ability to use personal self-determination and self-development techniques, and the ability to apply competencies in life situations. The manual is intended for students of future mathematics teachers and practical teachers.
- ДокументВисвітлення проблеми домашніх завдань у народній школі в педагогічній пресі другої половини XIX – початку ХХ століття(Класичний приватний університет, 2014-09) Проскурня, О. І.У статті на основі аналізу матеріалів педагогічної преси другої половини XIX - початку XX ст. визначено особливості розробки й використання домашніх завдань у формі письмових робіт. З’ясовано, що домашні завдання в зазначений період запроваджувати принаймні у двох формах: усній і письмовій. Розкрито специфіку поглядів учених і педагогів-практиків на проблему задання домашніх робіт, повторення навчального матеріату, методики оволодіння навичками підготовки письмових робіт. В статье на основе анализа материалов педагогической прессы второй половины XIX — начала XX в. определены особенности разработки и использования домашних заданий в форме письменных работ. Выяснено, что домашние задания в указанный период вводились по крайней мере в двух формах: устной и письменной. Раскрыта специфика взглядов ученых и педагогов-практиков на проблему задания домашних работ, повторения учебного материла, методики овладения навыками подготовки письменных работ. On the basis of analysis of materials pedagogical press of the late nineteenth century, the peculiarities of the development and use of homework in the form of written work. It was found that home tasks during this period were introduced in at least two forms: ora! and written The specific views of scientists and educators and practitioners in problem setting domestic work, repetition training material, training methods learn how writing works. During the research it was found that some teachers thought that it is necessary to speak out against underestimating homework and class resaluation. They reinforced homework compared to as the higher class is. the bigger home tasks are. The article deals with the question of the mechanism of writing works written in the Russian language, foreign languages and history It was revealed that the description of the experience of practicing teachers with their work problems with grammatical mistakes students forming then skills mastering grammar and usage in practice grammatical rules, writing dictations These different points of view by teachers on the methodology of written work in a collective class work (observation, description, small pieces) and written translations.
- ДокументРоль і значення преси у відображенні передового педагогічного досвіду (друга половина XIX – початок ХХ ст.)(Класичний приватний університет (КПУ), 2014-09-24) Проскурня, О. І.У статті проаналізовано роль і значення преси у відображенні передового педагогічного досвіду в досліджуваний період, обгрунтовано етапи відображення педагогічного досвіду в педагогічній пресі у другій половині XIX - на початку XX ст. В статье проанализированы роль и значение прессы в отражении передового педагогического опыта в исследуемый период, обоснованы эпапы отображения педагогического опыта в педагогической прессе во второй половине XIX - начале XX в. Modern Educational Scientific solve problems is impossible without knowledge of how to develop the theory and practice of national education and schools in the past, without creative thinking and rethinking gained national and international experience. The main purpose – to reveal the role of educational media in reflecting progressive pedagogical experience in the study period. To prove phases display pedagogical periodical press forward the theory and practice of teaching experience in the study period. The main factor in teaching journalism is focus on the development of national education. Teaching journalism is an important link between teachers and scientists, educators, reflect the situation, problems and needs of the school, allowing them to organize discussions, facilitates dialogue between teachers and scientists and teachers. Development and teaching experience under his reflection in the pedagogical press is uneven. XIX – XX centuries. - a sharpening of social and economic contradictions. During this period pedagogical press has made considerable progress. In 60 years of teaching in the pages of publications was possible to discuss important issues and school participation of the teachers and practitioners. Quickly reacting to everything new in the field of pedagogy and education, democratic educational journals have played a significant role in the dissemination of progressive educational ideas, teaching experience of teachers and practitioners. On the development of teaching experience, we have identified a pedagogical press stages: Phase I – 1850-60-ies. – rapid new experience and broad coverage of its extensive network of educational media; Phase II – 1870-80-ies. – certain limit further development due to curtailment of reforms in education, growth formalism and conservatism; Phase III – 1890-1919 years. – acquisition and extensive coverage of advanced teaching experience, the emergence of schools based on certain pedagogical ideas rooting different pedagogical concepts.
- ДокументДиференціація навчання у вивченні математичної логіки у вищому педагогічному навчальному закладі(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2014-11-21) Дейніченко, Т. І.; Панько, О. Л.В статті розглянута проблема диференціації навчання у психолого-педагогічній науці ХХ століття. Підготовка студентів до вивчення математичної логіки як складника професійної підготовки, що має на меті формування вчителя, позитивно спрямованого на здійснення навчальної діяльності з предмету в межах професійної компетенції як кола обов’язків і передбачає організацію навчальної роботи, варіативної за змістом, обсягом, складністю, методами і засобами, спрямованої на реалізацію індивідуального підходу в навчанні математичної логіки. В статье рассмотрена проблема дифференциации обучения в психолого-педагогической науке ХХ века. Подготовка студентов к изучению математической логики как составляющей профессиональной подготовки, цель которой, формирование учителя, положительно направленного на осуществление учебной деятельности по предмету в рамках профессиональной компетенции как круг обязанностей и предусматривает организацию учебной работы, вариативной по содержанию, объему, сложности, методами и средствами, направленной на реализацию индивидуального подхода в обучении. математической логики. The article deals with the problem of the differentiation of education in the psychological and pedagogical science of the twentieth century. Preparation of students for the study of mathematical logic as a component of vocational training, the purpose of which, the formation of a teacher, positively directed to the implementation of educational activities on the subject within the framework of professional competence as a circle of duties and provides for the organization of educational work, varied in content, volume, complexity, methods and means, aimed at implementing an individual approach to teaching. mathematical logic.
- ДокументВибрані питання викладання математики в навчальних закладах середньої професійної та загальної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Мітра, 2015) Жерновникова, О. А.Навчально-методичний посібник містить матеріали для організації навчальних занять з математики в навчальних закладах середньої професійної та загальної освіти. У посібнику наведені приклади з математики, що відповідають заданому профілю навчальних закладів. Посібник може бути корисним як студентам фізико-математичних факультетів педагогічних університетів, так і вчителям математики. The teaching and methodical manual contains materials for the organization of mathematics classes in educational institutions of secondary professional and general education. The manual contains examples from mathematics that correspond to the given profile of educational institutions. The manual can be useful both to students of physics and mathematics faculties of pedagogical universities, and to teachers of mathematics.
- ДокументВажливість доповнення класичного курсу математичного аналізу економічним змістом похідної на основі аналізу роботи Ю. М. Гайдука(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2015) Дворякова, А. М.; Яловега, І. Г.Актуальною є задача відповідності навчальних програм сучасному стану науки. Значної уваги в цьому питанні заслуговує постать харківського педагога, математика Ю. М. Гайдука. Він, певною мірою, передбачив майбутнє: стрімкий розвиток економічного аналізу та перехід до ринкової економіки нашої країни, – ті зміни, що привели до необхідності удосконалення математичної освіти у відповідному напрямку. Актуальной является задача соответствия учебных программ современному состоянию науки. Значительное внимание в этом вопросе заслуживает личность харьковского педагога, математика Ю. М. Гайдука. Он в определенной степени предсказал будущее: стремительное развитие экономического анализа и переход к рыночной экономике нашей страны, – те изменения, которые привели к необходимости совершенствования математического образования в соответствующем направлении. The problem of the correspondence of curricula to the present state of science is topical. Considerable attention in this matter deserves the personality of the Kharkov teacher, mathematician Yu. M. Gaiduk. He to some extent predicted the future: the rapid development of economic analysis and the transition to a market economy of our country - the changes that led to the need to improve mathematical education in the corresponding direction.
- ДокументКомпетентнісно орієнтована модель навчання диференціальних рівнянь студентів технічних ВНЗ(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (ЧНУ), 2015-02-12) Моторіна, В. Г.; Михайленко, І. В.У статті наголошується на зростаючу потребу в професіоналах із високим духовним і інтелектуальним потенціалом та реформуванні вищої професійної освіти. В статті розглянуто особливості реалізації компетентнісного підходу при навчанні диференціальним рівнянням студентів технічного напряму, на основі чого визначено структуру компетентнісної моделі інженера-механіка, з’ясовано науково-методичні засади для побудови компетентнісно орієнтованої моделі навчання диференціальних рівнянь, визначено її основні компоненти, охарактеризовано кожен з цих компонентів, на базі яких побудовано компетентнісно орієнтовану модель навчання диференціальних рівнянь. В статье отмечается растущая потребность в профессионалах с высоким духовным и интеллектуальным потенциалом и реформировании высшего профессионального образования. В статье рассмотрены особенности реализации компетентностного подхода при обучении дифференциальным уравнениям студентов технического направления, на основе чего определена структура компетентностной модели инженера-механика, выяснено научно- методические основы для построения компетентно ориентированной модели обучения дифференциальным уравнениям, определены ее основные компоненты, охарактеризованы каждый из этих компонентов, на базе которых построена компетентно ориентированная модель обучения дифференциальным уравнениям. The article emphasizes the growing need for professionals with high spiritual and intellectual potential and higher education reforming. A high level of professional, including mathematical knowledge, which determines readiness for professional engineering, is the basis of this potential. Thus, the formation of a number of competencies for a future engineer is of particular relevance. In this regard, the article deals with the peculiarities of competence approach while teaching students of technical direction the differential equation what defines a competency structure model of a mechanical engineer, finds scientific and methodological basis for creating a competence-oriented education model of differential equations, defines its main components and characterizes each of these components which a competency-oriented learning model of differential equations are built on.
- ДокументМЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕЛАСТИЧНОСТІ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-04-17) Яловега, І. Г.; Сидоров, М. В; Гончаров, Д. О.В статті розглядаються методологічні особливості вивчення поняття еластичності функції, як найважливішого напряму застосування диференціального числення в економіці. Виділено поняття похідної функції, центрального поняття диференціального числення, яке має важливе значення в економіці та є основою базового економічного поняття еластичність. Розглянуто проблему відповідності процесу викладання основ математичного аналізу студентам ВНЗ вимогам сучасності та теперішньому стану наукового розвитку. На основі аналізу навчальних матеріалів з математичного аналізу виявлено недостатність наочних прикладів застосувань основних положень диференціального числення в економічних дисциплінах. Запропоновано доповнення класичного курсу математичного аналізу економічним змістом похідної. Включення поняття еластичність функції до курсу математичного аналізу має допомогти студентам опанувати важливе математичне поняття похідної, яке має велике значення у економічних дисциплінах. В статье рассматриваются методологические особенности изучения понятия эластичности функции, как важнейшего направления применения дифференциального исчисления в экономике. Выделено понятие производной функции, центрального понятия дифференциального исчисления, которое имеет важное значение в экономике и является основой базового экономического понятия эластичность. Рассмотрена проблема соответствия процесса преподавания основ математического анализа студентам ВУЗов требованиям современности и нынешнему состоянию научного развития. На основе анализа учебных материалов по математическому анализу выявлено недостаточность наглядных примеров приложений основных положений дифференциального исчисления в экономических дисциплинах. Предложены дополнения классического курса математического анализа экономическим содержанием производной. Включение понятия эластичность функции к курсу математического анализа должно помочь студентам овладеть важным математическим понятием производной, которое имеет большое значение в экономических дисциплинах. In the article the methodological features of the study of the concept of elasticity functions as an important direction of application of differential calculus in economics. Highlight features original concept, the central concept o f differential calculus, which is important in the economy and is the foundation of basic economic concept of elasticity. The problem of matching process teaching of mathematical analysis for students o f our university requirements and the present state of scientific development. On the basis of educational materials on mathematical analysis the failure of illustrative examples of applications o f the main provisions differential calculus in economic disciplines. A supplement classical course o f mathematical analysis the economic content of the original. The inclusion of the concept of elasticity function to mathematical analysis course should help students learn important mathematical concept of derivative, which is important in economic disciplines.
- ДокументЧисленный анализ фазових превращений на примере одномерной задачи Стефана(Харьковский национальный университет радиоэлектроники (ХНУРЭ), 2015-06) Подгорный, А. Р.; Сидоров, М. В.; Яловега, И. Г.Рассматривается задача расчета температурного поля в стержне при наличии фазовых превращений (одномерная задача Стефана). На основании метода Галеркина для нестационарных задач строится численный метод решения задачи Стефана. Эффективность численного метода иллюстрируется серией вычислительных экспериментов. Розглядається задача розрахунку температурного поля в стрижні при наявності фазових перетворень (одномірна задача Стефана). На підставі методу Гальоркіна для нестаціонарних задач будується чисельний метод розв'язання задачі Стефана. Ефективність чисельного методу ілюструється серією обчислювальних експериментів. We consider the problem of calculating the temperature field in a rod in the presence of phase transformations (the one-dimensional Stefan problem). Based on the Galerkin method for non-stationary problems, a numerical method for solving the Stefan problem is constructed. The efficiency of the numerical method is illustrated by a series of computational experiments.
- ДокументТестова компетентність майбутніх учителів математики як складова їх сучасної професійної підготовки(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (ЧНУ), 2015-06-05) Сушко, Ю. С.У статті розглянуто шляхи набуття майбутніми учителями математики тестової компетентності в процесі професійної підготовки. В статье рассмотрены способы формирования тестовой компетентности будущих учителей математики в процессе профессиональной подготовки. The questions of forming of test competence offuture teachers of mathematics are considered in this paper.
- ДокументУніверсальні навчальні дії як засіб реалізації стандарту математичної освіти(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (ЧНУ), 2015-06-05) Нелін, Є. П.; Долгова, О. Є.У статті розглянуто питання реалізації діяльнісного та компетентнісного підходів в освіті через універсалізацію предметних і мета предметних навчальних дій, якими мають оволодіти учні. В статье рассмотрены вопросы реализации деятельностного и компетентностного подходов к образованию через универсализацию предметных и метапредметных учебных действий, которыми должны овладеть учащиеся. The questions of the implementation of activity and completence approach in education universalization of education through action are considered in this paper.
- ДокументРозвиток просторової уяви майбутніх вчителів математики в процесі їх геометричної підготовки(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (ЧНУ), 2015-06-05) Моторіна, В. Г.Розвиток просторової уяви майбутніх вчителів математики в процесі їх геометричної підготовки. Розглядаються вимоги до системи методів і засобів (систем візуальних задай), що уможливлюють керування процесом розвитку просторових уявлень студентів та активізують їх візуальне мислення. Развитие пространственного воображения будущих учителей математики в процессе их геометрической подготовки. Рассматриваются требования к системе методов и средств (систем визуальных задач), позволяющих управлять процессом развития пространственных представлений студентов и активизировать их визуальное мышление. Development of spatial imagination of future math teachers while geometrical preparation. We consider the system of requirements to methods and tools (systems, visual problems), that enable the management of the development of students' spatial representations and enhance their visual thinking.
- ДокументДослідження підходів до визначення поняття «змішане навчання» в ВНЗ(Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди (ПХДПУ), 2015-06-23) Моторіна, В. Г.; Михайленко, І. В.У статті проаналізовано сучасний стан вищої освіти, розглянуто термінологія змішаного навчання, різні підходи до визначення поняття «змішане навчання», наголошується на ролі ІКТ у інтеграції аудиторної та поза аудиторної роботи студентів, визначено переваги та недоліки змішаного навчання, сформульовано позитивні риси моделі змішаного навчання, вказуються напрями подальших досліджень. А статье проанализировано современное состояние высшего образования, рассмотрены терминология смешанного обучения, различные подходы к определению понятия «смешанное обучение», отмечается роль ИКТ в интеграции аудиторной и внеаудиторной работы студентов, определены преимущества и недостатки смешанного обучения, сформулированы положительные черты модели смешанного обучения, указываются направления дальнейших исследований. The article analyzes the current state of higher education, considered the terminology blended learning, different approaches to the definition of «blended learning», stressed the role of ICT in the integration of classroom and extracurricular work of students, identified advantages and disadvantages of Blended Learning, formulated positive features blended learning model, indicate directions for future research.
- ДокументРобоча програма та методичні рекомендації до курсу «Історія математики»(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-09-22) Сіра, І. Т.Курс "Історія математики" має ознайомити студентів з історією виникнення та розвитку окремих математичних понять, ідей, відкриттів, з основними віхами життя та діяльності як видатних математиків світу так і вітчизняних вчених; з старовинними задачами та старовинними і сучасними методами розв’язування; прищепити студентам любов до математики, до вітчизняної історії, виховувати почуття патріотизму; виробляти навички користування науковою літературою, вміти аналізувати та систематизувати історичний матеріал. Курс "История математики" должен ознакомить студентов с историей возникновения и развития отдельных математических понятий, идей, открытий, с основными вехами жизни и деятельности как выдающихся математиков мира так и отечественных ученых; со старинными задачами и старинными и современными методами решения; привить студентам любовь к математике, к отечественной истории, воспитывать чувство патриотизма; вырабатывать навыки пользования научной литературой, уметь анализировать и систематизировать исторический материал. The course "History of Mathematics" should acquaint students with the history of the emergence and development of certain mathematical concepts, ideas, discoveries, with the main milestones of life and activity of both outstanding mathematicians of the world and domestic scientists; with old tasks and old and modern methods of solving; instill in students a love of mathematics, of national history, to cultivate a sense of patriotism; to develop skills in the use of scientific literature, to be able to analyze and systematize historical material.
- ДокументОсобливості викладання математики в гуманітарних класах профільної школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Мітра, 2016) Жерновникова, О. А.Навчально-методичний посібник дозволяє ознайомити студентів з цілями, змістом та особливостями викладання математики в гуманітарних класах профільної школи, містить основні теоретичні відомості з дидактичної підготовки майбутніх учителів математики до роботи в гуманітарних класах з метою повторення, узагальнення й систематизації знань, що сприятиме покращенню їх професійної підготовки. Навчально-методичний посібник містить матеріали для організації навчальних занять з математики в загальноосвітніх навчальних закладах гуманітарного профілю. У посібнику наведено методичні розробки, що допоможуть вчителю організувати урок в гуманітарних класах профільної школи. The teaching-methodical guide allows students to get acquainted with the goals, content and features of teaching mathematics in the humanities classes of a specialized school, it contains basic theoretical information on the didactic training of future teachers of mathematics to work in the humanities classes with the aim of repeating, generalizing and systematizing knowledge, which will contribute to the improvement of their professional preparation The teaching and methodical manual contains materials for the organization of mathematics classes in general educational institutions of the humanitarian profile. The manual provides methodological developments that will help the teacher organize a lesson in the humanities classes of a specialized school.