Кафедра української мови
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра української мови за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 349
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументBINARY OPPOSITIONS IN RUSSIAN-LANGUAGE POETRY OF XX-th–XXI-st CENTURIES (a case study of hyphenated substantival binomials)(Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, 2017) Skorobohatova, О. О.; Buvalets, О. V.The problem of binary archetypical oppositions based on a certain unity of two contrary entities is under consideration of numerous linguistic and related to linguistics researches. Study of binary oppositions realisation in hyphenated substantival binomials, which we qualify as grammatical binomial expressions representing graphical and grammatical merger of two independent substantival units existing in lexicon, is an advanced and understudied aspect of modern linguopoetics. На прикладі дефісних субстантивних біномів, що функціонують у російськомовному поетичному тексті XX-XXI століть, розглянуто основні бінарні опозиції, що пов’язані з універсальними архетипними протиставленнями. Виявлено загальні та індивідуально-авторські особливості реалізації універсальних бінарних опозицій в дефісних субстантивних біномах. На примере дефисных субстантивных Бином, функционирующих в русскоязычном поэтическом тексте XX-XXI веков, рассмотрены основные бинарные оппозиции, связанные с универсальными архетипическими противопоставлениями. Выявлены общие и индивидуально-авторские особенности реализации универсальных бинарных оппозиций в дефисных субстантивных биномах.
- ДокументIntegration of innovative technologies in the professional training of teachers of literature(2021) Bespartochna, O.; Hruba, T.; Piddubna, N.; Pavlova, I.; Ovdiychuk, L.The main purpose of the study is to analyze the features of the integration of innovative technologies in the context of the professional training of literature teachers. The role of education in general and higher education in particular is being transformed from the status of a resource for the development of society into the status of a leading public sphere. The boundaries of the growth of modern civilization are determined precisely by education, its quality and availability. In order to adequately respond to the modern challenges of education, a new formation of dynamic teaching staff is needed, they constantly update their professional knowledge, know how to live and work in an innovative environment. As a result,the key aspects of the integration of innovative technologies in the context of the professional training of literature teachers were identified. Основною метою дослідження є аналіз особливостей інтеграції інноваційних технологій у контексті професійної підготовки вчителів літератури. Роль освіти в цілому і вищої освіти зокрема перетворюється із статусу ресурсу розвитку суспільства в статус провідної публічної сфери. Межі зростання сучасної цивілізації визначаються саме освітою, її якістю та доступністю. Для того, щоб адекватно реагувати на сучасні виклики освіти, необхідне нове формування динамічних педагогічних кадрів, які постійно оновлюють свої професійні знання, вміють жити та працювати в умовах інноваційного середовища. Як наслідок, ключовими аспектами інтеграції інноваційних технологій у контекст професійної підготовки визначено вчителів літератури. Основная цель исследования - проанализировать особенности интеграции инновационных технологий в контексте профессиональной подготовки учителей литературы. Роль образования в целом и высшего образования в частности трансформируется из статуса ресурса развития общества в статус ведущей общественной сферы. Границы роста современной цивилизации определяются именно образованием, его качеством и доступностью. Чтобы адекватно реагировать на современные вызовы образования, необходима новая формация динамичного педагогического коллектива, который постоянно обновляет свои профессиональные знания, умеет жить и работать в инновационная среда. В результате ключевыми аспектами интеграции инновационных технологий в контекст профессионального обучения определено учителей литературы.
- ДокументProfessor Leonid Ushkalov’s Skovorodiana(Revista Amazonia Investiga, 2021-08-31) Levchenko, N.; Вozhko, Y.; Hontarenko, I.; Baibekova, L.; Chetveryk, V.The article analyzes the contribution of Professor Leonid Ushkalov’s scientific works to the intellectual matrix of Kharkiv Philological School and Skovoroda studies. He outlined in his researches such complex problems of literary and philosophical reasonings by H. Skovoroda as the source of his works; genre-artistic features of his poetry versification; afable definition by Skovoroda as an independent literary genre of philosophical style, and a parable as a model of a fable and philosophical dialogue peculiar fusion; vivid mythological and biblical imagery and the original structure of treatises; deployment in magnificent Baroque forms and in biblical, mythological, emblematic images in the plane of Christian Neoplatonism of philosophical and theological thoughts in the theologian’s «Socratic» dialogues; Skovoroda’s Biblical noematics and heuristics as a text comprehensive allegory of the Holy Bible; the influence of works by Skovoroda on the new, modern and contemporary Ukrainian literature and a great number of other issues, each of which has the prospect of deploying into a separate Skovoroda studies discourse. In particular, it is stated that L. Ushkalov offered more than three hundred themes for further works about H. Skovoroda’s creative activity. У статті проаналізовано внесок наукових праць професора Леоніда Ушкалова в інтелектуальну матрицю Харківської філологічної школи та студії Сковороди. У своїх дослідженнях він окреслив такі складні проблеми літературно-філософських міркувань Г. Сковороди як джерело його творів; жанрово-художні особливості його поетичної версифікації; визначення байки Сковородою як самостійного літературного жанру філософського стилю та притчі як моделі байки та своєрідного злиття філософського діалогу; яскраві міфологічні та біблійні образи та оригінальна структура трактатів; розгортання у чудових формах бароко та в біблійних, міфологічних, емблематичних образах у площині християнського неоплатонізму філософських та богословських думок у «сократичних» діалогах богослова; Біблійна ноематика та евристика Сковороди як текстова всебічна алегорія Святої Біблії; вплив творів Сковороди на нову, сучасну та сучасну українську літературу та велику кількість інших питань, кожна з яких має перспективу розгорнутись в окремому дискурсі Сковороди. Зокрема, зазначено, що Л. Ушкалов запропонував понад триста тем для подальших робіт про творчу діяльність Г. Сковороди В статье проанализирован вклад научных трудов профессора Леонида Ушкалова в интеллектуальную матрицу Харьковской филологической школы и студии Сковороды. В своих исследованиях он очертил такие сложные проблемы литературно-философских рассуждений Г. Сковороды как источник его произведений; жанрово-художественные особенности его поэтической версификации; определение басни Сковородой как самостоятельного литературного жанра философского стиля и притчи как модели басни и своеобразного слияния философского диалога; яркие мифологические и библейские образы и оригинальная структура трактатов; развёртывание в замечательных формах барокко и в библейских, мифологических, эмблематических образах в плоскости христианского неоплатонизма философских и богословских мнений в «сократических» диалогах богослова; Библейская ноематика и эвристика Сковороды как текстовая всесторонняя аллегория Святой Библии; влияние произведений Сковороды на новую, современную и современную украинскую литературу и большое количество других вопросов, каждый из которых имеет перспективу развернуться в отдельном дискурсе Сковороды. В частности, указано, что Л. Ушкалов предложил более трехсот тем для дальнейших работ о творческой деятельности Г. Сковороды
- ДокументTHE INFLUENCE OF ENGLISH IDIOMS ON FAMILY EDUCATION(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-22) Пепескул, В. А.English idioms reflect the value system of the English people, which includes values such as mutual respect in marriage, the division of responsibilities, child-rearing, and the appreciation of family ties, with the home as the center of family life. These values are in complete harmony with Ukrainian ones, which can also be observed through examples from Ukrainian phraseology. Англійські ідіоми відображають систему цінностей англійського народу, яка включає такі цінності, як взаємоповага у шлюбі, розподіл обов'язків, виховання дітей, цінування родинних зв'язків, де дім є центром сімейного життя. Ці цінності повністю співзвучні з українськими, що також можна спостерігати на прикладах з української фразеології.
- ДокументThe language image of the word "tree" in Vasyl Holoborodko’s poetry(2016) Shleneva, M. G.The article is devoted to the language image of the word "tree" in poetic texts of Vasyl Holoborodko. The image of the word "tree" is analyzed as an element of the poet’s language picture of the world. The interpretatio Enter the names of any sponsors and/or funding codes in the box.n of the language image of the word "tree" is considered in various forms: as element of the nature, as the personified image, as mythological figure, etc. The conclusion is drawn about the role of the language image of the word "tree" in the author’s language picture of the world. Стаття присвячена образу дерева в поетичних текстах Василя Голобородька. Образ дерева аналізується як елемент мовної картини світу поета. Розглядається інтерпретація образу дерева в різних іпостасях: як природного елемента, як персоніфікованого образу, як міфологічної фігури і т. д. Робиться висновок про роль образу дерева в поезії автора. Статья посвящена образу дерева в поэтических текстах Василя Голобородько. Образ дерева анализируется как элемент языковой картины мира поэта. Рассматривается интерпретация образа дерева в различных ипостасях: как природного элемента, как персонифицированного образа, как мифологической фигуры и т.д. Делается вывод о роли образа дерева в поэзии автора.
- ДокументThe organization of students’ study control as activity of faculty boards of Ukrainian universities at the second half of the XIXth century(Készült a Rózsadomb Contact Kft, Budapest, 2018) Razumenko, T. O.The article reveals the authorities of Faculty Boards of Ukrainian Universities at the second half of the XIXth century on ensuring teaching and educational process, in particular the organization of students’ knowledge control; the attention is focused onthefactors of effective work of Faculty Boards in the conditions of operation theCharters (1863-1884years); the characteristics oftypes and forms of the control during the researched period is given. У статті розкрито владу факультетських рад українських університетів у другій половині XIX століття щодо забезпечення навчально-виховного процесу, зокрема організації контролю знань студентів; увага зосереджена на факторах ефективної роботи Рад факультетів в умовах експлуатації Статутів (1863-1884років); дано характеристику видів і форм контролю за досліджуваний період. В статье раскрыто власть факультетских советов украинских университетов во второй половине XIX века по обеспечению учебно-воспитательного процесса, в частности организации контроля знаний студентов; внимание сосредоточено на факторах эффективной работы Советов факультетов в условиях эксплуатации Уставов (1863-1884рокив) дана характеристика видов и форм контроля за исследуемый период.
- ДокументUKRAINIAN URBANONYMY IN THE CONTEXT OF ONOMASTIC STUDIES(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2017) Hrichchina, A. V.The article covers the topic of Ukrainian urbanism in the context of onomastic research. У статті висвітлюється тема української урбанонімії в контексті ономастичних досліджень. В статье освещается тема украинской урбанонимии в контексте ономастических исследований.
- ДокументАКСІОЛОГІЙНІ ЗАСОБИ ОПИСУ ВНУТРІШНЬОГО СВІТУ ЛІРИЧНОГО ГЕРОЯ — УЧАСНИКА БОЙОВИХ ДІЙ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРЧОСТІ В’ЯЧЕСЛАВА ДАНИЛЮКА)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство, 2023) Гнатишева, О.У публікації досліджено відображення через поезію внутрішнього світу людини, яка зіткнулася з війною, на прикладі поета В’ячеслава Данилюка, що презентував свої поезії на порталі «Поезія Вільних». У них він описує життєвий досвід людини, яка стала свідком окупації Київської області, а також сама брала участь у бойових діях. Одразу стає помітним прийом емоційних повторів окремих висловів або створення синонімічної групи, яка по суті теж є повтором однієї й тієї самої ідеї. У результаті проведеного аналізу зроблено висновок, що психічний тип В. Данилюка як поета — холеричний інтроверт, для якого важливу роль відіграють внутрішні переживання ліричного героя, його відчуття та сподівання, а світ виглядає ніби замкнутим на ньому. Емоційне ставлення ліричного героя до подій нерідко вербалізується за допомогою згущення — повторів або синонімічних рядів мовних, зокрема й оцінних, одиниць. Негативну оцінку автор виражає за допомогою емоційно забарвлених іменників, що показують руйнування та жорстокість загарбників, а його позитивні оцінки пов’язані із символами народної творчості та уособлюють волелюбність українського народу. The publication explores the reflection through poetry of the inner world of a person who faced war, using the example of the poet Vyacheslav Danylyuk, who presented his poems on the "Poetry of the Free" portal. In them, he describes the life experience of a person who witnessed the occupation of the Kyiv region and also took part in hostilities. The reception of emotional repetitions of individual statements or the creation of a synonymous group, which in fact is also a repetition of the same idea, immediately becomes noticeable. As a result of the analysis, it was concluded that the mental type of V. Danyliuk as a poet is a choleric introvert, for whom the inner experiences of the lyrical hero, his feelings and hopes play an important role, and the world seems closed to him. The lyrical hero's emotional attitude to events is often verbalized with the help of condensation — repetitions or synonymous series of linguistic, in particular, evaluative units. The author expresses a negative assessment with the help of emotionally colored nouns that show the destruction and cruelty of the invaders, and his positive assessments are connected with the symbols of folk art and personify the freedom-loving Ukrainian people.
- ДокументАксіологічні особливості інтернет-форумів (на матеріалі форумів "Теревені", "Дівочі посиденьки")(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-15) Ломоносова, І. Т.В дослідженні розглянуто теоретичну базу аксіологічних особливостей; знайдено особливості на різних мовних рівня (фонографічному, фонетичному, граматичному) на інтернет-форумах («Теревені», «Дівочі посиденьки»); порівняно та проаналізувано оцінне ставлення користувачів. Граматичні засоби та використання користувачами слів з оцінним значенням для вираження свого ставлення, хоч і неунормовані, але саме вони створюють уяву про настрій, з яким пише користувач та, можливо, додають певної легкості, доступності у спілкуванні, або навіть колориту. В исследовании рассмотрена теоретическая база аксиологических особенностей; найдены особенности на разных языковых уровнях (фонографическом, фонетическом, грамматическом) на интернет-форумах («Травы», «Девичьи посиделки»); сравнительно и проанализировано оценочное отношение пользователей. Грамматические средства и использование пользователями слов с оценочным значением для выражения своего отношения, хотя и ненормированы, но именно они создают представление о настроении, с которым пишет пользователь и, возможно, придают определенную легкость, доступность в общении, или даже колорит. The study examines the theoretical basis of axiological features; finds features on different linguistic levels (phonological, phonetic, grammatical) in Internet forums ("Grass", "Girls' Sitting"); compares and analyses users' evaluative attitudes. Grammatical means and the use of of words with evaluative value to express their attitudes, though not standardized, are what create a picture of the mood in which a user writes and perhaps add a certain lightness, accessibility in communication, or even flavor.
- ДокументАктуальність вивчення урбанонімії в контексті сучасних ономасіологічних студій(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2017-11-17) Гріччіна, А. В.У данній статті автор розглянув актуальність вивчення урбанонімії в контексті сучасних ономасіологічних студій. В данной статье автор рассмотрел актуальность изучения урбанонимии в контексте современных ономасиологических студий. In this article the author has considered the relevance of the study of urbanonymy in the context of contemporary onomasiological studies.
- ДокументАКТУАЛІЗАЦІЯ МОВЛЕННЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ПІДГОТОВКИ ДО НАПИСАННЯ ВЛАСНОГО ВИСЛОВЛЕННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-23) Печериця, С.У публікації досліджено актуалізацію мовленнєвих компетентностей учнів на уроках підготовки до написання власного висловлення, яка може бути досягнута за допомогою різноманітних завдань. Мовленнєва компетентність — це здатність учня продукувати свої звернення, думки, враження тощо в будь-яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних і невербальних засобів. Запроновано різні форми роботи на уроках вивчення рідної / української мови. Зазначено, що навчання української мови потребує комунікативного спрямування, щоб діти в процесі навчально-мовленнєвої практики навчалися використовувати мову, засоби спілкування для побудови усних і писемних власних висловлювань у певному стилі, ураховуючи обставини мовлення. The publication examines the actualization of students' speaking competences in the lessons of preparation for writing their own statement, which can be achieved with the help of various tasks. Speech competence is the student's ability to produce his/her appeals, thoughts, impressions, etc. in any form of speech expression using verbal and non-verbal means. Different forms of work in native/Ukrainian language lessons are proposed. It is noted that learning the Ukrainian language needs a communicative orientation, so that children in the process of educational and speaking practice learn to use the language, means of communication to build their own oral and written expressions in a certain style, taking into account the circumstances of speech.
- ДокументАКТУАЛІЗАЦІЯ НЕВЕРБАЛІКИ В ДИСКУРСІ УКРАЇНСЬКИХ ШІСТДЕСЯТНИКІВ(Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM, Poznań, 2017) Осіпова, Т. Ф.Перспективні письменники 60-х років грають важливу роль у формуванні та розвитку системи естетичних основ - єдність традицій (світовий і національний), індивідуалізації, інтелектуалізму, естетизму, еліти, метафоричного мислення. В українських мовних дослідженнях відсутні наукові дослідження, які будуть зосереджені на актуалізації представлення коштів невербальної комунікації в художньому дискурсі, написаному шістдесятниками. Їх тексти ілюструють приклади невербальної комунікації, що представляють її особливими лінгво-стилістичними засобами. Zasady światopoglądu sześćdziesiątników leżą u podstaw kształtowania i rozwoju systemu zasad estetycznych — jedności tradycji (narodowych i ogólnoświatowych) i nowatorstwa, takich jak: indywidualizacja, intelektualizm, estetyzm, elitarność, myślenie metaforyczne, obrazowe. Pomimo, iż teksty przedstawicieli generacji lat 60. XX w. wyraźnie ilustrują przykłady komunikacji niewerbalnej z wykorzystaniem specyficznych środków stylistycznych, w ukraińskim językoznawstwie nie prowadzono badań naukowych poświęconych zagadnieniom komunikacji niewerbalnej w dyskursie literackim sześćdziesiątników. Перспективные писатели 60-х годов играют важную роль в формировании и развитии системы эстетических основ - единстве традиций (мировой и национальной), индивидуализации, интеллектуализма, эстетизма, элиты, метафорического мышления. В украинских языковых исследованиях отсутствуют научные исследования, которые будут сосредоточены на актуализации представления средств невербальной коммуникации в художественном дискурсе, написанном шестидесятниками. Их тексты иллюстрируют примеры невербальной коммуникации, представляющие ее особыми лингво-стилистическими средствами. The outlook bases of the writers of the 60-s play an important role in the formation and development of the system of esthetic fundamentals — the unity of traditions (world and national), individualization, intellectualism, estheticism, elite, metaphoric think-ing. In Ukrainian linguistic studies there is a lack of the scientific researches that would focus on the actualization of the representation of the means of a non-verbal communication in a fiction discourse written by the writers of the 60-s. Their texts illustrate the examples of a non-verbal communication representing it by peculiar linguo-stylistic means.
- ДокументАНАЛІЗ СПІВВІДНОШЕННЯ ТРАДИЦІЙНИХ І ЖИВОМОВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ НАЙДАВНІШИХ ВАРІАНТІВ ПІСНІ «ЇХАВ КОЗАК ЗА ДУНАЙ»(Інститут інноваційної освіти (ІІО), Одеса, 2017-05-26) Чевичелова, О. О.Обгрунтовано аналіз співвідношення традиційних і живомовних елементів найдавніших варіантів пісні «Їхав козак за Дунай». Обоснован анализ соотношения традиционных и разговорных элементов в речи в древнейших вариантов песни «Ехал казак за Дунай». The analysis of the correlation of traditional and colloquial elements in a speech in the oldest versions of the song “Rode a Cossack beyond the Danube” is substantiated.
- ДокументАнтропонімікон роману «Еґоїст» Марини Гримич : структурно-семантичний і функційний аспекти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Бєляєва, Т. В.; Щербакова, Н. В.Статтю присвячено дослідженню структурно-семантичних і функційних особливостей літературно-художніх антропонімів роману «Еґоїст» Марини Гримич; визначенню зв’язку з реальними постатями в українській історії як логічною основою для формування прецедентних номінацій; установленню вектора декодування авторського задуму. Зазначено, що функція прізвищ персонажів твору полягає, загалом, у встановленні походження, соціального становища, визначенні комплексу ментальних і поведінкових характеристик, що регламентують віднесеність/не віднесеність до еліти суспільства, а власне імена покликані зорієнтувати на характер стосунків між героями твору. Статья посвящена изучению структурно-семантических и функциональных особенностей литературно-художественных антропонимов романа «Эгоист» Марины Грымыч; определению связи с реальными фигурами в украинской истории как логической основой для формирования прецедентных номинаций; установлению вектора декодирования авторского замысла. Указано, что функция фамилий персонажей произведения заключается, в основном, в установлении происхождения, социального положения, определении комплекса ментальных и поведенческих характеристик, регламентирующих отнесенность/неотнесенность к элите общества, а собственно имена ориентируют на характер отношений между их носителями-персонажами. Despite numerous works in the field of literary and artistic onomastics, the study of the onomastic space of works of Ukrainian writers remains relevant. The object of this miniresearch is defined as the proper names of the characters of the novel by Maryna Hrymych “Egoist”, and the subject is their structure and features in the text. The goal is to establish the correlation between the formation of characters and the structural and semantic characteristics of the proper names. Thus, the main tasks are to study the structural, semantic and functional features of literary and artistic anthroponyms of the novel “Egoist” by Marina Grymych; to define the connection with real figures in Ukrainian history as a logical basis for the formation of precedent nominations; to decode the author’s ideas. It is indicated that the functionof the names of the characters of the work consists, basically, in establishing the origin, social status, the definition of a complex of mental and behavioral characteristics regulating the reference/non-attribution to the elite of society, and the names themselves focus on the nature of the relationship between the characters.
- ДокументАнтропонімія творів І. Нечуя-Левицького(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-15) Кравцова, А. Є.У статті було визначено походження антропонімів у творах І. Нечуя-Левицького : «Кайдашева сім’я», «Микола Джеря», «Старосвітські батюшки та матушки», «Хмари». Антропоніміка – розділ ономастики, що вивчає антропоніми, або імена людей (включаючи прізвища, прізвиська, по-батькові, псевдоніми і т.д), їх походження та закономірності функціонування у мовленні. Антропоніміка вивчає також історичний вплив, будову, географію власних імен людей. В статье были определены происхождения антропонимов в произведениях И. Нечуй-Левицкого «Кайдашева семья», «Николай Джеря», «Старосветские батюшки и матушки», «Облака». Антропонимика – раздел ономастики, изучающий антропонимы, или имена людей (включая фамилии, прозвища, отчество, псевдонимы и т.д), их происхождение и закономерности функционирование в речи. Антропонимика изучает также историческое влияние, строение, географию имен собственных людей. The article identified the origins of anthroponyms in the works of I. Nechuy-Levitsky "Kaidasheva family", "Mikolai Jerya", "Old World fathers and mothers", "Clouds". Anthroponymy is a branch of onomastics that studies anthroponyms, or names of people (including surnames, nicknames, patronymics, pseudonyms, etc.), their origins and patterns of functioning in speech. Anthroponymy also studies the historical impact, structure, geography of proper names of people.
- ДокументАФІКСОЇДИ ЯК ПРОДУКТИВНИЙ ЗАСІБ ІННОВАТИВНОГО СЛОВОТВОРУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-04-27) Чернявська, С. М.У публікації досліджено форманти, що презентують таку неоднозначну з погляду теорії неології морфему, як афіксоїд. Мета роботи – виявити найбільш функціональні для останнього періоду розвитку мови одиниці з-поміж афіксоїдів, з’ясувати семантико-прагматичні особливості словотворчих моделей з цими морфемами. Зазначено, що процес розвитку новітньої української мови позначений розширенням сфери функціонування і виникненням нових словотвірних гнізд з регулярно повторюваними компонентами – афіксоїдами певної тематичної спрямованості. Передусім слід відзначити емоційно-експресивну конотацію (зазвичай негативну), що супроводжує вживання таких новотворів. The publication examines the formants presenting such an ambiguous morpheme from the point of view of the theory of neology, as an affixoid. The purpose of the work is to identify the most functional units from among the affixoids for the last period of language development, to find out semantic and pragmatic features of word-formation models with these morphemes. It is noted that the process of development of the modern Ukrainian language is marked by the expansion of the sphere of functioning and the emergence of new word-forming nests with regularly repeated components - affixoids certain thematic focus. First of all, it should be noted the emotional and expressive connotation (usually negative) that accompanies the use of such innovations.
- ДокументБЛОГ ЯК ФОРМА КОМУНІКАЦІЇ У ХУДОЖНЬОМУ ТЕКСТІ (НА МАТЕРІАЛІ КНИГИ Ю. СЛИВКИ «ЧУЄШ, КОЛИ ПРИЇДЕШ ДОДОМУ?»)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-04-27) Хемліна, А. С.У публікації досліджено блог як новий засіб комунікації на матеріалі книги Ю. Сливки «Чуєш, коли приїдеш додому?». Блог визначається як інтернет-щоденник, персональний хронологічний журнал роздумів автора. Це збірка історій, онлайн-есеїв, інтернет-новел, що мають специфічне мовне оформлення. Зазначено, що авторка використовує сучасний модний підхід в оформленні творчості, стилізує свою творчість та контент в соціальній мережі українською вишиванкою, квітами, традицією, символами. Цей спосіб дуже вдалий і дає можливість донести українське слово до безтурботних сердець сучасної молоді, показати особливість української традиції, пісні, вчить поваги до предків, батьків та віри в Бога. The publication examines the blog as a new means of communication based on the material of Yu. Slyvka's book "Do you hear when you come home?". A blog is defined as an online diary, a personal chronological journal of the author's thoughts. This is a collection of stories, online essays, internet novels that have a specific language design. It is noted that the author uses a modern, fashionable approach in the design of her work, stylizes her work and content in the social network with Ukrainian embroidery, flowers, tradition, and symbols. This method is very successful and gives the opportunity to convey the Ukrainian word to the carefree hearts of modern youth, to show the peculiarity of Ukrainian tradition, songs, teaches respect for ancestors, parents and faith in God.
- ДокументБіблійні антропоніми й топоніми в українській мові: основні вектори розвитку досліджень(Institute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciences, 2021) Піддубна, Н. В.This article considers the main features of the functioning and development of biblical anthroponyms in the modern Ukrainian language. On the one hand, proper names associated with religion serve to reflect the religious map of the world; on the other – they undergo desacralization and resacralization. This means that their pragmatic potential can expand and they can acquire non-religious semantics. As precedent names, biblical anthroponyms and toponyms reveal their pragmatic potential, first of all, in the belles-lettres style. Despite the conservatism of academic style, biblical anthroponyms function there as well, enriching scientific terminology. In the publicist style, biblical proper names are often used in strong text positions of headings. Most of the analysed units are used as symbols. Semantic and connotative amplitudes of biblical onyms are so wide that they have become the object of word game resulting in polysemy of some units and even their enantiosemy. У цій статті розглянуто основні особливості функціонування та розвитку біблійних антропонімів у сучасній українській мові. З одного боку, власні назви, пов'язані з релігією, служать для відображення релігійної карти світу; з іншого – вони зазнають десакралізації та ресакралізації. Це означає, що їх прагматичний потенціал може розширюватися, і вони можуть набувати нерелігійної семантики. Як прецедентні назви, біблійні антропоніми та топоніми розкривають свій прагматичний потенціал, насамперед, у художньому стилі. Незважаючи на консерватизм академічного стилю, там функціонують і біблійні антропоніми, збагачуючи наукову термінологію. У публіцистичному стилі біблійні власні імена часто вживаються в сильних текстових позиціях заголовків. Більшість проаналізованих одиниць використовуються як символи. Семантичні та конотативні амплітуди біблійних онімів є настільки широкими, стали об’єктом гри слів, що призвело до полісемії окремих одиниць і навіть їх енантіосемії. В статье рассматриваются основные особенности функционирования и развития библейских антропонимов в современном украинском языке. С одной стороны, имена собственные, связанные с религией, служат отражением религиозной карты мира; с другой - они подвергаются десакрализации и ресакрализации. Это означает, что их прагматический потенциал может расширяться, и они могут приобретать нерелигиозную семантику. Как прецедентные имена, библейские антропонимы и топонимы раскрывают свой прагматический потенциал, прежде всего, в стиле художественной литературы. Несмотря на консерватизм академического стиля, здесь также действуют библейские антропонимы, обогащающие научную терминологию. В публицистическом стиле библейские имена собственные часто используются в сильных текстовых позициях заголовков. Большинство анализируемых единиц используются как символы. Семантические и коннотативные амплитуды библейских онимов настолько широки, что стали предметом словесной игры, приводящей к многозначности некоторых единиц и даже их энантиосемии.
- ДокументБіблійні цитати в поезії Ірини Жиленко(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-15) Матвеєва, С. В.В статті розглянуто основні типи біблійних цитат як мовних форм вияву рецедентних біблійних феноменів у літературній творчості Ірини Жиленко. Творчість поетеси насичена біблійними паралелями й ремiнiсценцiями. Біблійні цитати фіксуються в передтекстовій і внутрішньотекстовій позиції. В статье рассмотрены основные типы библейских цитат как языковых форм проявления рецедентных библейских феноменов в литературном творчестве Ирины Жиленко. Творчество поэтессы насыщено библейскими параллелями и ремисценциями. Библейские цитаты фиксируются в предтекстовой и внутритекстовой позиции.The article considers the main types of biblical quotations as linguistic forms of manifestation of the precedent biblical phenomena in the literary works of Iryna Zhylenko. The poet's work is full of biblical parallels and reminiscences. Biblical quotations are fixed in the pre-textual and intra-textual positions.
- ДокументБіблійність як ознака щоденника Олеся Гончара(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Гашуренко, В. А.В статті досліджено особливості мовного вираження біблійності в щоденнику видатного українського письменника Олеся Гончара. Письменник був дуже релігійною людиною, що глибоко вірує в Господа. На формування його світогляду значний вплив здійснила Біблія. Записи О. Гончара рясніють лексемами-бібліїзмами, фразеологічними одиницями біблійного походження, афоризмами, цитатами з Біблії. В статье исследованы особенности языкового выражения библийности в дневнике выдающегося украинского писателя Олеся Гончара. Писатель был очень религиозным человеком, глубоко верующий в Господа. На формирование его мировоззрения значительное влияние осуществила Библия. Записи О. Гончара изобилуют лексемами-библиизмамы, фразеологическими единицами библейского происхождения, афоризмами, цитатами из Библии. The article explores the features of the linguistic expression of biblicality in the diary of the outstanding Ukrainian writer Oles Honchar. The writer was a very religious person, deeply believing in God. The Bible had a significant influence on the formation of his worldview. O. Gonchar's notes are replete with biblical lexemes, phraseological units of biblical origin, aphorisms, quotations from the Bible.