Кафедра української мови
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Останні подання
Зараз показано 1 - 5 з 347
- ДокументШІСТДЕСЯТНИК ДРУГОГО ПЛАНУ, ЙОГО КОНЦЕПТУАЛЬНІ ІДЕЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Кривенчук, В.Тези Валентини Кривенчук присвячені спробі окреслити антропоцентризм та концептуальність мовознавця і поета другорядного плану Станіслава Шумицького. Зроблено узагальнення: неповторність митця є органічною частиною еволюції прийомів і засобів мовносмислового розкриття дійсності. Theses of Valentina Krivenchuk are devoted to an attempt to outline the anthropocentrism and conceptualism of Stanislav Shumytskyi, a linguist and poet of the secondary plan. A generalization is made: the artist's uniqueness is an organic partof the evolution of techniques and means of linguistic and semantic disclosure of reality.
- ДокументНАВЧАЛЬНИЙ ПРОЄКТ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ: ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНА МОДЕЛЬ ВИВЧЕННЯ ПРОСТОГО НЕПОВНОГО РЕЧЕННЯ (ТЕКСТОЦЕНТРИЧНИЙ ПІДХІД)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Гусенко, К.У публікації досліджено вивчення української мови у шкільному курсі. Одним із видів навчальної діяльності є метод проєктів, суть якого відповідає освітнім вимогам сучасної загальної середньої освіти в Україні, зокрема її мовно-літературної галузі. У системі сучасної мовної освіти метод проєктів є одним із найбільш ефективних щодо реалізації стратегії автономного навчання, позаяк формує в здобувачів здатність діяти самостійно й відповідально. Пропонований проєкт покликаний не лише розвинути мовну культуру старшокласників, підготувати їх до складання іспиту, а й спонукати до креативного мовотворення, нестандартного мислення й естетичного сприйняття дійсності (любов до слова й художньої літератури як простору його втілення). The publication examines the study of the Ukrainian language in the school course. One of the types of educational activity is the method projects, the essence of which meets the educational requirements of modern general secondary education in Ukraine, in particular, its linguistic and literary field. In the system of modern language education, the project method is one of the most effective in the implementation of the strategy of autonomous learning, as it forms in learners the ability to act independently and responsibly. The proposed project is designed not only to develop the language culture of high school students, to prepare them for taking the exam, but also to encourage creative language production, non-standard thinking and aesthetic perception of reality (love of words and fiction as a space for its embodiment).
- ДокументОНТОЛОГІЧНА МЕТАФОРА ЯК ВЕРБАЛІЗАТОР КОНЦЕПТУ СЛОВО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Скидан, Я.У статті розглянуто вербалізацію концепту СЛОВО під кутом предметно-речовинної метафори, суть якої полягає в описуванні абстрактного поняття через конкретні речовини або матеріали. Це сприяє образності, емоційності й концептуалізації лексичної одиниці, крім того, метафора відіграє важливу роль у вербалізації концепту СЛОВО. Об’єктом дослідження стала поезія П. Мовчана. Зазначено, що одним із активних засобів вербалізації концепту СЛОВО є онтологічна метафора, яка репрезентує втілення абстрактних понять у конкретні речовини або матеріали, тим самим сприяючи образності, емоційності та концептуалізації лексичних одиниць. У поезії П. Мовчана мовне вираження концепту СЛОВО оприявнене в таких художньо-семантичних наповненнях, як СЛОВО-КАМІНЬ, СЛОВО-МЕТАЛ, СЛОВО-ІРЖА, що надає йому конкретності та представляє слово та мову як матеріальні об’єкти. Це свідчить про різноплановість і багатошаровість метафоричного вираження концепту СЛОВО в поетичних контекстах аналізованого автора. The article examines the verbalization of the WORD concept from the perspective of a subject-substance metaphor, the essence of which is to describe an abstract concept through concrete substances or materials. This contributes to the imagery, emotionality and conceptualization of the lexical unit, in addition, the metaphor plays an important role in the verbalization of the WORD concept. The object of research was the poetry of P. Movchan. It is noted that one of the active means of verbalizing the WORD concept is an ontological metaphor, which represents the embodiment of abstract concepts into concrete substances or materials, thereby contributing to imagery, emotionality and conceptualization of lexical units. In P. Movchan's poetry, the linguistic expression of the WORD concept is manifested in such artistic and semantic fillings as WORD STONE, WORD METAL, WORD RUST, which gives it concreteness and represents the word and language as material objects. This testifies to the multifaceted and multi-layered metaphorical expression of the WORD concept in the poetic contexts of the analyzed author.
- ДокументПІДХОДИ ДО КОНЦЕПТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ МОВИ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІНГВІСТИЦІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Скидан, М.У статті розглянуто концептуальний аналіз в українській лінгвістиці, який є одним з основних методів когнітивної лінгвістики, що дозволяє аналізувати концепти, що лежать в основі найбільш поширених контекстів слова та створюють його когнітивну карту. Створення концептуальної моделі досягається за допомогою концептуальних структур, таких як пропозиції, фрейми, сітки, прототипні моделі тощо. Лінгвокультурологічний підхід акцентує увагу на необхідності синтезу культурних і світоглядних категорій у семантиці імен. Концепт як інформаційна структура свідомості й культурно позначений вербалізований смисл відіграє важливу роль у процесі пізнання, дозволяючи структурувати й організувати знання про світ. Крім того, він служить важливим інструментом у художньому вираженні, дозволяючи авторам передавати свої думки й емоції. The article deals with conceptual analysis in Ukrainian linguistics, which is one of the main methods of cognitive linguistics, which allows analyzing the concepts underlying the most common contexts of a word and creating its cognitive map. Creating a conceptual model is achieved using conceptual frameworks such as propositions, frames, grids, prototype models, etc. The linguistic and cultural approach emphasizes the need to synthesize cultural and worldview categories in the semantics of names. The concept as an informational structure of consciousness and a culturally marked verbalized meaning plays an important role in the process of cognition, allowing to structure and organize knowledge about the world. In addition, it serves as an important tool in artistic expression, allowing authors to convey their thoughts and emotions.
- ДокументКОМУНІКАТИВНІ МАКРОСТРАТЕГІЇ СУЧАСНОГО ВОЄННОГО ПУБЛІЦИСТИЧНОГО ДИСКУРСУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Поліщук, Б.У статті досліджено комунікативні макростратегії воєнного публіцистичного дискурсу, які стають важливими інструментами для формування думки громадськості, мобілізації духовної та політичної єдності народу. Владні структури, політичні та корпоративні установи, мас-медіа та інші впливові групи можуть використовувати дискурс для маніпуляції громадською думкою, закріплення своєї влади та підтримки своїх інтересів. Однак дискурс також може бути використаний і як інструмент боротьби за права та свободи, для розкриття інформації, що приховується, та для підтримки альтернативних поглядів та ідей. Таким чином, дискурс відіграє ключову роль у формуванні та розвитку суспільства. The article examines the communicative macro-strategies of military journalistic discourse, which become important tools for shaping public opinion, mobilizing the spiritual and political unity of the people. Power structures, political and corporate institutions, mass media and other influential groups can use discourse to manipulate public opinion, consolidate their power and support their interests. However, discourse can also be used as a tool to fight for rights and freedoms, to reveal hidden information, and to support alternative views and ideas. Thus, discourse plays a key role in the formation and development of society.