Кафедра української мови
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра української мови за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 347
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументКОМУНІКАТИВНИЙ КОДЕКС УКРАЇНЦІВ У ПАРЕМІЯХ(Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка; Видавництво "Коло", 2010) Космеда, Т. А.; Осіпова, Т. Ф.Уперше в Україні укладено тлумачний словник нового типу, що містить частину паремійного фонду українців, передусім прислів’я та приказки, які омовлюють комунікативні закони, правила, тенденції, принципи, стратегії, тактики та ін., що є підґрунтям моделювання, реалізації, регулювання, розуміння процесу спілкування з урахуванням етнічної своєрідності українців. Словник розрахований на широке коло користувачів інформації – філологів, філософів, психологів, етнологів, культурологів, викладачів середньої та вищої школи, а також усіх тих, хто цікавиться українською культурою, традиціями і прагне оволодіти усталеними нормами комунікативної етики українців. For the first time in Ukraine the thesaurus of a new type comprising a part of Paremia fund of the Ukrainians has been compiled. Paremii in the thesaurus are represented with proverbs and sayings putting into language communicative laws, rules, tendencies, principles, strategies, tactics etc. which are the basis of modeling, realization, regulation of the communication process considering ethnic originality of the Ukrainians. The thesaurus is intended for a wide circle of information users – philologists, philosophers, psychologists, ethnologists, teachers and lecturers, in addition, for all those who are interested in the Ukrainian culture, traditions and eager to become proficient in fixed regulations of the Ukrainians’ communicative ethics.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу «Архівознавство» (для студентів філологічних спеціальностей)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2012) Осіпова, Т. Ф.У методичних рекомендаціях висвітлено предмет, об’єкти і методи архівознавства. Архів є скарбницею нашої історії, невід’ємною складовою сьогодення і гарантом пам'яті майбутнього. Архівні документи не лише зберігають інформацію про минувшину наших предків, для молодого покоління, крім того, вони є своєрідною школою життя із його гуманними й жорстокими уроками, вмінням господарювати й навчатись, творити й руйнувати. Знання архівної системи, правил збереження і користування архівними документами, специфіки роботи з ними є невід’ємною частиною фахових знань і навичок випускників-філологів. Укладачем цього посібника передбачена така групова практика, як реставраційно-палітурна робота в бібліотеці університету, в процесі якої студенти не тільки опановують основи реставраційної майстерності, роблять експертизу документа, але й надають допомогу бібліотеці в збереженні книжкових фондів у належному стані, особливо рідкісних видань. The guidelines cover the subject, objects and methods of archival studies. The archive is a treasure trove of our history, an integral part of the present and a guarantor of the memory of the future. Archival documents not only store information about the past of our ancestors for the younger generation, but also addition, they are a kind of school of life with its humane and cruel lessons, the ability to manage and learn, to create and destroy. Knowledge of the archival system, the rules of preservation and use of archival documents, the specifics of working with them is an integral part of the professional knowledge and skills of philology graduates. The compiler of this manual provides for such group practice as restoration and binding work in the university library, during which students not only master the basics of restoration skills, make examination of the document, but also assist the library in preserving book collections in good condition, especially rare editions.
- ДокументМовний образ міста в поезії В. Голобородька(СИБПРИНТ, 2013) Шленьова, М. Г.У статті аналізуються топонімічні засоби вираження мовного простору в поезії В. Голобородька. Досліджується система просторової організації лірики автора на прикладі топонімічних засобів вираження реалістичного, ідилічного простору і різних явищ, що його визначають. Розглядаються питання про традиції та новаторство, динаміку розвитку мовного образу світу поету. В статье анализируются топонимические средства выражения языкового пространства в поэзии В. Голобородько. Исследуется система пространственной организации лирики автора на примере топонимических средств выражения реалистического, идиллического пространства и различных явлений, которые его определяют. Рассматриваются вопросы о традиции и новаторстве, динамике развития языкового образа мира поэта.
- ДокументГендерна лінгвістика в Україні: історія, теоретичні засади, дискурсивна практика(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2014) Космеда, Т. А.; Карпенко, Н. А.; Осіпова, Т. Ф.; Саліонович, Л. М.; Халіман, О. В.У цій колективній монографії вперше узагальнено напрацювання, здійснені українськими мовознавцями в царині гендерної лінгвістики, починаючи від І. Франка. Виокремлено й схарактеризовано архетипні гендерні стереотипи, норми й ролі, що характерні для української національної традиції, ментальності, українського національного характеру й зафіксовані у звичаях, обрядах і фольклорних текстах, насамперед паремійних. Акцентовано увагу на мовній фіксації змін, що репрезентують трансформацію патріархальних гендерних норм, ролей і стереотипів, найпослідовніше представлених у сучасній українській публіцистиці, що виражається насамперед на словотвірному, лексико-семантичному, морфологічному (категорія роду) і синтаксичному рівнях, а також фразеологічному проміжному рівні мовної системи. Йдеться про специфіку гендерних комунікативних стратегій і тактик, а також особливостей відтворення універсальних гендерних категорій і гендерних категорій специфічно національних у дискурсивній практиці українців і українок. Досліджено вербалізацію гендеру в різних типах дискурсів І. Франка (науковий і публіцистичний тексти, живе повсякденне мовлення, листування, художні тексти різних жанрів) та П. Загребельного (живе мовлення, інтерв’ю, художні тексти) як елітарних українських мовних особистостей. Аспектуально окреслено перспективу української лінгвогендерології, вказано на деякі типові помилки гендерних досліджень і їхні ключові теоретичні засади. Монографія може викликати зацікавлення в науковців, викладачів вишів, аспірантів і студентів, а також у всіх тих, хто цікавиться проблемами специфіки відтворення гендеру в мові та мовленні. The corporate monograph has fi rst presented a generalized lifelong work of Ukrainian linguists in the domain of gender linguistics, beginning with Ivan Franko. There are outlined and defi ned archetypical gender stereotypes, norms and roles characteristic for Ukrainian national tradition, mentality, Ukrainian national character and rooted in customs, traditions, rites, folklore texts, paremiic in particular. The attention is paid to the language fi xing of changes that represent the transformation of patriarchal gender roles, norms and stereotypes which is most consistently observed in modern Ukrainian media on wordbuilding, lexicalsemantic and morphological (the category of gender) levels as well as on the intermediary phraseological level of the language system. The monograph traces the specifi city of gender communicative strategies and tactics, and peculiarities of rendering universal gender categories and specifi cally national categories in the discursive practice of the Ukrainians. The authors have studied gender verbalization in various types of Ivan Franko’s discourses (scientifi c and publicist texts, live veryday speech, correspondence, literary texts of different genres) and of Pavlo Zagrebelnij’s ones (live everyday speech, interviews, literary texts) as elite Ukrainian language personalities. The perspective of Ukrainian gender studies is aspectually outlined, typical mistakes in gender studies are pointed at, and key theoretical basis is suggested. The monograph may be interesting for scientists, lecturers of higher educational establishments, postgraduate students and all those keen on the problem of refl ecting gender in the language.
- ДокументМовний образ села в поезії Василя Голобородька(Горлів. ін-т інозем. мов, 2014) Шленьова, М. Г.В статті розглянуто художньо-семантичну реалізацію мовного образу села в ідіостилі сучасного поета Донбасу Василя Голобородька. Простежується функціонально-стильова завантаженість мовних одиниць, які є домінантними в ідіостилі письменника. Досліджуються архетипні образи у поетичних текстах митця на основі когнітивних механізмів, що відтворюють особливості етнічної свідомості та менталітету народу. В статье рассмотрена художественно-семантическая реализация языкового образа села в идиостиле современного поэта Донбасса Василия Голобородько. Прослеживается функционально-стилевая наполненность языковых единиц, которые являются доминантными в идиостиле писателя. Исследуются архетипные образы в поэтических текстах поэта на основе когнитивных механизмов, которые воспроизводят особенности этнического сознания и менталитета народа. The article considers the art and semantic realization of language image of the village in the idiostyle of the modern Donbass poet Vasyle Holoborodko. The functional and style fullness of language units which are dominant at the idiostyle of the writer is traced. Archetypical imagesin poetic texts of the poet on the basis of cognitive mechanisms which reproduce features of ethnic consciousness and mentality of the people are investigated.
- ДокументУкраїнські оптативні висловлення: лінгвокультурологічний аспект(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Умрихіна, Л. В.Статтю присвячено виявленню етноментальних рис українців у моделях українського пареміного фонду, зокрема серед паремій - оптативних висловлень. Статья посвящена выявлению этноментальных черт украинцев в моделях украинского паремийного фонда, в том числе среди паремий - оптативных высказываний. The article is devoted to the identifi cation of ethnic and cultural features of the Ukrainian people in Ukrainian Fund of the proverbs, including among - optative sentences.
- ДокументРоль харківської філологічної школи в запровадженні української мови як державної в 20–30-ті роки ХХ ст.(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Лисиченко, Л. А.; Лисиченко, Т. Ю.У статті окреслено внесок харківських лінгвістів у наукову інтерпретацію й інтенсифікацію впровадження української мови в усі сфери суспільного й наукового життя та освіти перших десятиліть ХХ ст. Дано оцінку великій роботі, що проводилася харківськими вченими з популяризації української мови та створення наукових праць, словників, підручників і посібників для викладання її в середній та вищій школі. В статье очерчен вклад харьковских лингвистов в научную интерпретацию и интенсификацию внедрения украинского языка во все сферы общественной и научной жизни и образования первых десятилетий ХХ ст. Дана оценка большой работе, проводимой харьковскими учеными по популяризации украинского языка и созданию научных трудов, словарей, учебников и пособий для его преподавания в средней и высшей школе. The contribution of Kharkiv linguists in scientifi c interpretation and intensifi cation of the implementation of the Ukrainian language in public and scientifi c life and education is outlined in the article. The extensive work carried out by scientists from Kharkiv on the promotion and creation of scientifi c works, dictionaries, textbooks and aids for teaching of the Ukrainian language in secondary and high school is assess.
- ДокументПрофесійний словник української кінокомунікації(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Ісаєнко, О. В.У статті розглянуто професійний словник української кінокомунікації, виокремлено тематичні групи термінів на основі вивчення словників й інтернет-глосаріїв лексики сфери кіно, проілюстровано випадки використання оказіоналізмів і приклади переходу термінів кіно до слів повсякденного вживання. В статье рассматривается профессиональный словарь украинской кинокомуникации, выделяются тематические группы терминов на основе изучения словарей и интернет-глоссариев лексики сферы кино, показаны случаи использования окказионализмов и примеры перехода терминов кино к словам ежедневного употребления. The article deals with the professional vocabulary of Ukrainian fi lm communication. The thematic groups of terms were singled out on basis of studying dictionaries and internetglossaries of the fi lm terms. The examples of using the occasionalisms and transition of the fi lm terms to the words of everyday usage were shown.
- ДокументГрафічні засоби мовної гри в поезії українського постмодерну(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Мартакова, А. В.У статті прокоментовано засоби реалізації мовної гри в поетичному постмодерному тексті на графічному рівні. Відзначено, що сучасне осмислення мовної гри характеризується поліаспектністю й різновимірністю. Особливого вираження на функційному рівні мовна гра набула в українській поезії постмодерну, що зумовлено зміною художньо-естетичних домінант, смисловим навантаженням тексту і, відповідно, ресурсами його творення на усіх можливих рівнях.В статье прокомментированы средства реализации языковой игры в поэтическом постмодерном тексте на графическом уровне. Отмечено, что современное осмысление языковой игры характеризуется полиаспектностью и различиями в измерении. Особого выражения на функциональном уровне языковая игра получила в украинской поэзии постмодерна, что обусловлено сменой художественно-эстетических доминант, смысловой нагрузкой текста и, соответственно, ресурсами его создания на всех возможных уровнях. The article comments on the methods of realization the language game phenomenon in postmodern poetry text on the graphical level. It is emphasized that modern understanding of language games is characterized by its polyaspectuality and multimensurability. Language game acquired special functionality in Ukrainian postmodern poetry, due to the change in artistic and aesthetic ideas, ideological meaning of the text and, naturally, the methods and resources of its creation on the all possible levels.
- ДокументЛінгвокультурологічна інтерпретація повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся» (на основі демінутивної лексики твору)(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Умрихіна, Л. В.Статтю присвячено виявленню етноментальних рис українців у мові твору першого українського прозаїка Г. Ф. Квітки-Основ’яненка «Маруся» на основі аналізу демінутивів. Статья посвящена выявлению этноментальных черт украинцев в языке произведения первого украинского прозаика Г. Ф. Квитки-Основ’яненко «Маруся» на основе анализа деминутивов. The article focuses on ethnic and mental traits of Ukrainians in the language of the fi rst Ukrainian writer H. F. Kvitka-Osnovyanenko’s work «Marusia» by analyzing diminutives.
- ДокументРоздуми під час захисту дисертацій з мовознавчих проблем(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Лисиченко, Л. А.У статті розглянуто питання про розвиток проблематики наукових досліджень загалом і дисертацій зокрема впродовж понад півстоліття, проаналізовано найбільш характерні й типові огріхи в кандидатських дисертаціях, що захищалися та захищаються. На такому значному відрізку часу окреслено основні напрями наукових пошуків і зміни, що відбувалися в лінгвістиці другої половини ХХ й на початку ХХІ століть, виділено дослідницькі знахідки й консервативні лакуни, що потребують стимулів до наукового розвитку. В статье рассмотрен вопрос о развитии проблематики научных исследований вообще и диссертаций в частности на протяжении более полувека, проанализированы наиболее характерные и типичные огрехи в кандидатских диссертациях, которые защищались и защищаются. На таком значительном отрезке времени обозначены основные направления научных поисков и изменения, происходившие в лингвистике второй половины ХХ и в начале ХХІ столетий, выделены исследовательские находки и консервативные лакуны, требующие стимулов к научному развитию. The article deals with the issue of mainstreaming the development of scientifi c research in general and in particular theses for over half a century. The most characteristic and typical fl aws in the master’s theses are analyzed. Taking into account such a signifi cant period of time allowed to designate the basic directions of scientifi c research and the changes taking place in the linguistics of the second half of the twentieth and early twenty-fi rst centuries and to highlight the research fi ndings and conservative gaps requiring incentives for scientifi c development.
- ДокументФормування терміносистеми українського кіно: фіксація й типологія термінів(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Ісаєнко, О. В.У статті розглянуто процеси формування термінологічної системи сфери кіно й словникової фіксації її лексичних одиниць. Беручи за основу лексико-семантичні ознаки термінів, було виділено три групи термінів: власне кінотерміни, транспозитивні кінотерміни й метафоричні кінотерміни. Окрім типологізації лексики професійного словника кінематографу, було простежено її використання безпосередньо на тлі українського професійного кінодискурсу. В статье были рассмотрены процессы формирования терминосистемы сферы кино, фиксации ее лексических единиц в словарях кинотерминов. На основе лексикосемантичных признаков терминов было выделено три группы терминов: собственно кинотермины, транспозитивные и метафоричные кинотермины. Кроме типологизации лексики профессионального словаря кинематографа, было прослежено ее непосредственное использование на фоне украинского профессионального кинодискурса. .The article deals with the processes of formation of the fi lm terms system and fi xation of its lexical units in dictionaries. On the basis of terms’ lexico-semantic peculiarities three groups of fi lm terms were singled out: properly film terms, transpositional and metaphorical film terms. In addition to the typology of the cinematographic vocabulary, its direct usage in Ukrainian professional film discourse was observed.
- ДокументКАЛІГРАМА ЯК ГРАФІЧНИЙ ВИЯВ МОВНОЇ ГРИ В ПОЕЗІЇ УКРАЇНСЬКОГО ПОСТМОДЕРНУ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Мартакова, А. В.У статті прокоментовано оновлення формально-змістових рівнів художньої парадигми в контексті українського постмодерного досвіду кінця ХХ – початку ХХІ ст., наголошено на трансформаціях, що відбуваються на мовному рівні поетичного текстотворення, для яких домінантним явищем є мовна гра. Подано приклади мовної гри на графічному рівні, що зумовлено переорієнтацією смислового навантаження поетичного дискурсу на формальне, виражене за допомогою віршів-каліграм. В статье прокоментировано обновление формально-смысловых уровней художественной парадигмы в контексте украинского постмодерного опыта конца ХХ – начала ХХI ст., отмечены транформации, которые происходят на языковом уровне поэтического текстообразования, для которых домининтным явлением выступает языковая игра. Представлены примеры языковой игры на графическом уровне, что обусловлено переориентацией смысловой нагруженности поезии на формальное, которое выражается с помощью стихов-калиграмм. The renewal process on the formalistic and notional levels of the artistic paradigm in the Ukrainian Postmodern consept of the end of the XX – beginning of the XXI centuries is commented in the article, also it is noticed the transformations, which consist in the language poetry text creation level, where the language games are in the dominant condition. The attention of this article is concentrated on the visual postmodern poetry, particularly – on the caligrama. The object of the article is in the analyzing the graphical method of the language game realization as the dominant factor of the text creation, revealing of the functional intensity. The research material is based on the Ukrainian poets-visualists’ poetry texts of the Postmodern period. Because of the creation the wide literary and visual form, visual poetry combines verbal and graphical art, which makes the one unit in the visual poetry. The unique aspect of the language game realization is the caligrama. Caligrama – it’s the poem, written in the form of the picture. Such caligram poems are an innovative experiment, which transforms the format of the poetry. Analyzing the graphical organization of the modern Ukrainian Postmodern poetry, we can make the conclusion, that the method of the figured content disposal in writing in the modern poetry increasing, that generate wider variety of the graghic methods of creating such kind of texts. The game, which is seen in the form organization method with a help of graphic, has its own context intensity and sens.
- ДокументВисловлення бажальної модальності як засіб ввічливого непрямого спонукання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2016) Умрихіна, Л. В.Статтю присвячено аналізу бажальних (оптативних) висловлень з точки зору прояву стратегій ввічливості в українській комунікативній культурі. Виявлено здатність оптативних висловлень слугувати засобом непрямого спонукання з метою пом’якшення комунікативного впливу на співрозмовника. Статья посвящена анализу желательных (оптативных) высказываний с точки зрения проявления стратегий вежливости в украинской коммуникативной культуре. Обнаружена способность оптативных высказываний служить средством косвенного побуждения к действию с целью смягчения коммуникативного воздействия на собеседника. The article is devoted to analysis of the desirable (optative) statements from the point of politeness strategies view in the Ukrainian communicative culture. The article elaborates the optatives ability to serve as a mean of indirect call to mitigate the communicative impact on the interlocutor.
- ДокументВербализация религиозных концептов в дневнике Тараса Шевченко(University of Gdańsk, Faculty of Languages, Gdańsk, 2016) Поддубная, Н. В.Статья посвящена исследованию некоторых аспектов вербализации концептосферы ‘религия’, в частности анализируется специфика вербализации концептов: ‘христианство’, ‘священник’, ‘церковь’ в дискурсе дневника Тараса Шевченко, что позволяет более полно и объективно изучить специфику его восприятия религии. Диарист исповедует христианскую религию, целиком воспринимая свойственные ей идеи милосердия и всепрощения, а вербализатор соответственного концепта, лексема христианский, выступает в его дискурсе контекстуальным синонимом к прилагательному свободный, внедряя в текст смыслы ‘братолюбие’, ‘человечность’, ‘равенство’. Поэт по-своему понимает значение слова христианин, актуализируя прежде всего такие его смыслы, как ‘порядочность’, ‘доброта’, ‘чистота помыслов’, ‘искренность’. Стаття присвячена дослідженню деяких аспектів вербалізації концептосфери 'релігія', зокрема аналізується специфіка вербалізації концептів: 'християнство', 'священик', 'церква' в дискурсі щоденника Тараса Шевченка, що дозволяє більш повно і об'єктивно вивчити специфіку його сприйняття релігії. Діаріст сповідує християнську релігію, цілком сприймаючи властиві їй ідеї милосердя і всепрощення, а вербалізатор відповідного концепту, лексема християнський, виступає в його дискурсі контекстуальних синонімом до прикметника вільний, впроваджуючи в текст смисли 'братолюбство', 'людяність', 'рівність'. Поет по-своєму розуміє значення слова християнин, актуалізуючи перш за все такі його смисли, як 'порядність', 'доброта', 'чистота помислів', 'щирість'. The article is devoted to the chosen aspects of the verbalization of the concept sphere ‘religion’ in Taras Shevchenko’s diary. Such concepts as ‘Christianity’, ‘priest’ or ‘church’ are analyzed, which allows to draw conclusions about Shevchenko’s attitude towards religion. The diarist respects the Christian religion for its ideas of charity and for-giveness, which is verbalized by the usage of the lexeme христианский (christian) as a contextual synonym to the adjective свободный (free)introducing meanings of ‘brotherly love’, ‘humanity’ and ‘equality’ in the text. The poet understands the word христианин (a christian) in his own way and associates it with ‘decency’, ‘kindness’, ‘purity of thoughts’ and ‘sincerity’.
- ДокументМІЖГАЛУЗЕВІ ТЕРМІНИ В ТЕРМІНОЛОГІЧНІЙ СИСТЕМІ УКРАЇНСЬКОЇ СФЕРИ КІНО(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Ісаєнко, О. В.У статті розглянуто особливості функціонування міжгалузевих термінів у термінологічній системі української кіногалузі. Використання міжгалузевих термінів у кінодискурсі зумовлене тим, що лексика сфери кіно є неоднорідною щодо професійного походження й уживання. Виявлено природу і специфіку функціонування таких міжгалузевих терміноодиниць на матеріалі кінематографічних рецензій, кінооглядів і критичних статей українських електронних кінопорталів. Визначено сфери, що є донорськими для міжгалузевих кінотермінів. В статье рассмотрены особенности функционирования межотраслевых терминов в терминологической системе украинской сферы кино. Использование межотраслевых терминов в кинодискурсе обусловлено тем, что лексика сферы кино является неоднородной с точки зрения профессионального происхождения и использования. Выявлены природа и специфика функционирования таких межотраслевых терминов на материале кинематографических рецензий, кинообзоров и критических статей украинских электронных кинопорталов. Определены сферы, которые являются донорскими для межотраслевых терминов. The article deals with the lexical units from the field of cinematography from the point of view of their intersectoral usage on the basis of Ukrainian film terms system. One of the peculiar features of terminology is the functioning of its units in different scientific, cultural and social fields. The appearance of terms which are used in different term systems is explained by the fact, that a term as a component of lexical semantic system changes and develops its peculiarities as well as the language is constantly in motions enriching its lexical structure under the influence of different factors. The vocabulary of the film terms is integrated and dissimilar, because its terms interact with terms of the other fields of scientific knowledge and are borrowed from the other term systems so that they obtain absolutely new meanings or preserve the original meanings as well but changing the sphere of usage. The specific character of the film terms and their functioning in Ukrainian language has been identified on the material of film reviews and critical articles taken from the national Ukrainian film portals.
- ДокументСемантичне наповнення особових прономінативів в інтимній ліриці Олександра Високого(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Калашник, О. В.У статті проаналізовано шляхи семантизації особових займенників у мові інтимної лірики Олександра Високого, зокрема прономінативів Я, ТИ, МИ, ВИ та 3-ї особи, що розкривають індивідуальну мовну картину світу О. Високого у контексті романтичного світу поета на матеріалі поетичних збірок «Любити серцем», «Образ твій вигадувать не стану». Розглянуто контекстуальну семантику особових прономінативів як рису поетики цього письменника. Окреслено індивідуально-авторські особливості їх уживання. Визначено семантичне поле особових займенників у мові інтимної поезії Олександра Високого. В статье проанализированы пути семантизации личных местоимений в языке интимной лирики Александра Высокого, в частности прономинативов Я, ТЫ, МЫ, ВЫ и 3-го лица, которые раскрывают индивидуальную языковую картину мира А. Высокого в контексте романтического мира поэта на материале поэтических сборников «Любить сердцем», «Образ твой выдумывать не стану». Рассмо- трена контекстуальная семантика личных прономинативов как черта поэтики этого писателя. Очерчены индивидуально-авторские особенности их применения. Определено сематическое поле личных местоимений в языке интимной поэзии Александра Высокого. The article is devoted to the ways of semantization of personal pronouns in the language space of Olexander Vysoky’s intimate lyrics, in particular, pronominatives I, YOU (denoting the singular forms), WE, YOU (denoting the plural forms) and the 3rd person, which reveal Olexander Vysoky’s individual language picture of the world in the context of poet’s romantic world, on the base of poetry collections «To love by heart», «Not going to dream up your portrait». The contextual semantics of personal pronominative units is considered as the author’s poetics feature. The individual author’s peculiarities of their use are outlined. The semantic field of personal pronouns in the language of Olexander Vysoky’s intimate poetry is defined. Relevance of the research is determined by the need to identify a set of semantic peculiarities of this class of words in poets’ idiostyle in order to build a general system of pronoun literary implicational space and generalize its style-composing opportunities. The main purpose of the article is to determine the semantic field of personal pronouns in the language of Olexander Vysoky’s intimate poetry. The object of the study occurs in the field of Olexander Vysoky’s individual language picture of the world. The subject of the investigation concerns contextual semantics of personal pronouns as a feature of Olexander Vysoky’s poetics. Material for study is based on Olexander Vysoky’s collection of poems «To love by heart», «Not going to dream up your portrait». As the analysis of Olexander Vysoky’s collection of poems «To love by heart», «Not going to dream up your portrait» reveals, the semantics of personal pronouns in his intimate poetry comes.
- ДокументКОМУНІКАТИВНО-ПРАГМАТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПАРЕМІЙ ІЗ КОМПОНЕНТОМ БОГ (на матеріалі «Галицько-руських народних приповідок», зібраних І. Франком)(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Піддубна, Н. В.Стаття присвячена дослідженню комунікативно-прагматичного потенціалу українських паремій з компонентом Бог, зокрема тих, що увійшли до «Галицько-руських народних приповідок», зібраних й упорядкованих І. Франком. З’ясовано, що такі паремії активно використовувалися в мовленні українців для вербалізації почуттів й емоцій в різних комунікативних жанрах (клятва, привітання, прощання, подяка, прокльон, засторога та ін.). Це підтверджує цінність релігії, віри в Бога, для формування української мовної, зокрема паремійної, картини світу. Статья посвящена исследованию коммуникативно-прагматического потенциала украинских паремий с компонентом Бог, в частности вошедших в издание «Галицько-руські народні приповідки», собранное и упорядочненное И. Франко. Установлено, что такие паремии активно использовались в речи украинцев для вербализации чувств и эмоций в различных коммуникативных жанрах (клятва, приветствие, прощание, благодарность, проклятие, предостережение и др.). Это подтверждает ценность религии, веры в Бога, для формирования украинской языковой, в частности паремийной, картины мира. The article is devoted to the research of the communicative and pragmatic potential of the proverbs with the component God in particular those ones, which are comprised into “Galitsko-Rusky national proverbs”. Despite the activity in the research of Stonemason’s writing language, his living language, one of the valid vectors of his activity, which is connected with his invaluable contribution in the Ukrainian linguistics, still stays not enough investigated, in particular gathering, ordering, systematization, edition of the proverbs in the interpretation of which the scientist was the first to use the principle of communicatively-pragmatic description, that gives the opportunity to consider proverbs as communicative and discourse verbal and speech units. This is why the research of the proverbs pragmatic potential especially those with the representant-leximes to denote concepts from the religious sphere remains actual. The main aim of the article is to determine features of genre use of the proverbs with the component God in the light of prism of I. Franko’s commentaries. To reach the goal the following tasks have been realized: the composition of proverbs with the component God has been defined, communicative genres have been established, I. Franko’s role in decoding of the pragmatic potential of proverbs with the component God has been characterized. It has been defined that such proverbs were used in spoken language of the Ukrainians to verbalize feelings and emotions in different communicative genres (oath, greeting, farewell, gratitude, curse, warning). All this proves the value of religion, faith in God in formation of the Ukrainian proverbs picture of the world.
- ДокументТИПОЛОГІЯ МОВНИХ ПОРТРЕТІВ ПЕРСОНАЖІВ У ХУДОЖНІХ ТЕКСТАХ ТРИПТИХУ «ХРЕСНА ПРОЩА» Р. ІВАНИЧУКА: ЗМІСТОВИЙ АСПЕКТ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Писаренко, К. В.У статті окреслено проблему термінологічного визначення поняття мовного портрета, розкрито погляди лінгвістів на портретизацію в межах різних напрямів сучасного мовознавства. Подано багатоаспектну тематичну класифікацію мовних портретів персонажів з урахуванням різнорівневих відношень людини із суспільством, визначено підсистеми в межах відповідних груп та домінантні зображувально-виражальні засоби лексико-семантичного поля «людина», на підставі яких їх виділено. Розкрито специфіку використання лексичного матеріалу відповідно до авторського методу творення художнього тексту. В статье обозначена проблема терминологического определения языкового портрета, раскрыты взгляды лингвистов на портретизацию в рамках различных направлений современного языкознания. Представлена многоаспектная тематическая классификация языковых портретов персонажей с учетом разноуровневых отношений человека и общества, определены подсистемы в рамках соответствующих групп и доминантные описательно-выразительные средства лексико-семантического поля «человек», на основе которых они выделены. Определена специфика использования лексического материала в рамках авторского метода создания художественных текстов. The publication is written in the context of modern linguistics in reference to problems of human nature and its determination. The article designates a problem of terminology definitions of linguistic portrait. The point of view of linguists on portraying are shown according to the various directions of modern linguistics. The publication presents a multidimensional thematic classification of linguistic portraits of the characters based on different levels of society and human relations. The language portraits are characterized on the basis of sex, number, physical, social, mental activity. The subsystems within the respective groups are defined. The dominant descriptive and expressive means of the lexical-semantic field “human being” are identified. The using of the communication tools and the verbal expression of human mentality, the specialties of using of verbal and nominative units, the key units in creation of the lexical background are showed and classified. The peculiarities of the author’s style in describing the defining features of the humans’ life are analyzed. The specific using of lexical material to indicate different levels of human relationships, its applying according to the author’s intention providing objectivity in the portrait of human are analyzed in this publication.
- ДокументІННОВАТИВНІ СУБСТАНТИВИ З АБСТРАКТНИМ ЗНАЧЕННЯМ ЯК ВИЯВ ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЇ ТА ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ МОВИ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Олексенко, О. А.Сучасний стан категоризації світу засобами української мови відбувається на перетині двох тенденцій у її розвитку – інтелектуалізації й демократизації, з огляду на це актуальним є вивчення іменників з абстрактним значенням, що активно поповнюють словниковий склад, оскільки часом їхня форма та внутрішній зміст дисонують із загальноприйнятим розумінням книжної лексики, розвій якої пов’язують із явищем інтелектуалізації мови. У статті звернена увага на семантику мотивувальних слів (дієслів та прикметників) та на особливості процесів деривації таких субстантивів, що віддзеркалює загальні тенденції появи інновативів у мові. Современное состояние категоризации мира средствами украинского языка происходит на пересечении двух тенденций в его развитии – интеллектуализации и демократизации, в связи с этим актуально изучение существительных с абстрактным значением, активно пополняющих словарный состав, поскольку иногда их форма и внутреннее содержание диссонируют с общепринятым пониманием книжной лексики, развитие которой связывают с явлением интеллектуализации языка. В статье обращено внимание на семантику мотивирующих слов (глаголов и прилагательных), а также на особенности процессов деривации таких субстантивов, что отражает общие тенденции появления инновативов в языке. Modern state of the world`s categorizatization by means of the Ukrainian language happens on the crossroads of two tendencies of its development – intellectualization and democratization; accordingly it is topical to study nouns with abstract meaning that enrich the vocabulary very quickly as far as their form and inner content are discordant with the common understanding of bookish words, the development of which is connected with the phenomenon of language intellectualization. The aim of the article is the exposure of the specificity of word-building meanings of these derivatives and the establishment of sense connections between the phenomenon of democratization and intellectualization of a language on the level of these units. The material of the analysis is taken from dictionaries of new words and from the author’s data file. The article pays close attention to the semantics of motivating words (verbs and adjectives, which are often taken from substandard lexis and social dialects), and also to the features of derivational processes of such substantives; in particular it was found that in many cases the derivational chain breaks and derivation is made missing one step, which reflects general tendencies of the appearance of innovatives in the language. It was found that the most productive affixes are suffixes –ізацій-/-ацій-, -ість, -изм/-ізм and prefixes квазі-, пост-, анти-, де-, не-, недо-.