Кафедра початкової і професійної освіти
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра початкової і професійної освіти за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 572
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAPPLICATION OF ICT FOR EXPERT ASSESSMENT OF LATENT VARIABLES IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL RESEARCH(The Institute of Information Technologies and Learning Tools, 2019) Matvieieva, O.; Gryniova, V.; Kuznetsova, O.The article analyzes the approaches to the study of latent variables in psychological and pedagogical research. The study confirms that some competences and personal qualities belong to the latent constructs (tolerance, readiness for life-long learning, value orientations, etc.) that are difficult to measure. To make their assessment more accurate and reliable, the expert evaluation method with ICT support is suggested providing for the involvement of a greater number of experts in the assessment process. The pedagogical expertise, covering a set of procedures necessary for getting collective expert opinion or assessment of a pedagogical object, phenomenon or process, is considered as the core of the expert evaluation method. The developed ICT assessment support for latent variables evaluation is oriented at the three-level classification of competences. It provides for determining the level of development of social-personal, general-scientific, instrumental, general-professional and specialized- professional competences (the first level of classification) and their constituent structural parts (the second level of classification) as well as the level of acquired knowledge, skills, values and personal qualities (the third level of classification). The developed ICT assessment tool includes the data concerning the Author (Developer), Experts, Expert Assessment, the indices obtained as a result of the analysis of Expert Assessment (Coefficients). Experts are expected to assess the significance of smaller structural units correlating them with the larger ones. Initially, the development level of every individual competence in correlation with the social and professional competence is assessed in percentage; the acquisition of social and professional competence is taken as 100%. Then the significance index of the competences that are the structural parts of every given competence is determined; the significance index of competence structural parts in reference to the relevant competence is assessed. У статті проаналізовано підходи до визначення та дослідження латентних змінних у психолого-педагогічних працях. Доведено, що деякі компетенції та якості особистості належать до латентних конструктів (толерантність, здатність до навчання впродовж життя, ціннісні орієнтації тощо), що погано піддаються кількісній оцінці. Для підвищення рівня об’єктивності їх оцінювання запропоновано метод експертного оцінювання з ІКТ-супроводом, що передбачає залучення більшої кількості експертів. Основою експертного методу є педагогічна експертиза, яка включає сукупність процедур, необхідних для одержання колективної думки або оцінки про педагогічний об'єкт, явище або процес. Для оцінювання латентних змінних запропоновано застосування методу експертного оцінювання з ІКТ-супроводом, зорієнтованим на трирівневу класифікацію компетенцій/компетентностей. Перший рівень складають: соціально-особистісна, загальнонаукова, інструментальна, загальнопрофесійна, спеціалізовано-професійна компетентності; другий рівень об’єднує компетенції, що входять до їх складу; третій рівень становлять складники компетенцій – знання, уміння, цінності, особистісні якості. Розроблений і запропонований ІКТ-супровід містить інформацію про Автора (розробника), Експертів, оцінки Експертів, значення, отримані в результаті обробки оцінок Експертів (коефіцієнти). Передбачено оцінювання Експертами значущості більш дрібних структурних одиниць щодо більших. Спочатку оцінюється сформованість кожної окремої компетентності відповідно до всієї соціально- професійної компетентності у відсотках, приймаючи соціально-професійну компетентність за 100%, потім оцінюється вагомість компетенцій, що входять до складу даної компетентності й значущість окремих складників компетенцій щодо відповідної компетенції. В статье проанализированы подходы к определению и изучению латентных переменных в психолого-педагогических исследованиях. Установлено, что некоторые компетенции и качества личности относятся к латентным конструктам (толерантность, способность к обучению в течение жизни, ценностные ориентации и т.д.) и плохо поддаются количественной оценке. Для повышения уровня объективности их оценивания предложен метод экспертного оценивания с ИКТ- сопровождением, что предполагает привлечение большего количества экспертов. Основой экспертного метода является педагогическая экспертиза, которая включает совокупность процедур, необходимых для получения коллективного мнения или оценки о педагогическом объекте, явлении или процессе. Для оценки латентных переменных предложено применение метода экспертного оценивания с ИКТ- сопровождением на основе трехуровневой классификации компетенций/компетентностей. Первый уровень составляют: cоциальноличностная, общенаучная, инструментальная, общепрофессиональная, специализированнопрофессиональная компетентности; второй уровень объединяет компетенции, входящие в их состав; третий уровень объединяет составляющие компетенций (знания, умения, ценности, личностные качества). Предложенное ИКТ-сопровождение содержит информацию об Авторе (разработчик); Экспертах; оценках Экспертов; значениях, полученных в результате обработки оценок Экспертов (коэффициенты). Предусмотрено оценивание Экспертами значимости более мелких структурных единиц относительно больших. Сначала оценивается сформированность каждой отдельной компетентности относительно социально-профессиональной компетентности в процентах, принимая последнюю за 100%, затем оценивается значимость компетенций, входящих в состав данной компетентности и значимость отдельных составляющих компетенции.
- ДокументBADANIE TYPOLOGII WIZERUNKU (IMIDŻU): DOŚWIADCZENIE, REALIA, PERSPEKTYWY(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2019) Fiłatowa, ŁArtykuł podejmuje aktualną na dzień dzisiejszy problematykę: budowanie pozytywnego wizerunku, jako elementu osobistego, czy też zawodowego. Rozbudowa w Ukrainie całościowego systemu i ukierunkowanie państwa na demokratyczne zasady w oświacie, biznesie, chęci młodego pokolenia być konkurencyjnym na rynku pracy – motywuje do wyuczenia światowego doświadczenia w kierunku budowania wizerunku, wypracowania własnych teoretycznych i praktycznych nowinek. Dlatego właśnie ukazana problematyka jest aktualną, a artykuł na czasie. У статті розглядаються актуальні проблеми: побудова позитивного іміджу як особистого чи професійного елемента. Розширення загальної системи в Україні та орієнтація держави на демократичні принципи в освіті, бізнесі, прагнення молодого покоління бути конкурентоспроможними на ринку праці - спонукає до вивчення світового досвіду побудови іміджу, розвитку власних теоретичних та практичних інновацій. Ось чому представлені питання, стаття є актуальними. В статье рассматриваются актуальные вопросы: построение позитивного имиджа как личного или профессионального элемента. Расширение общей системы в Украине и ориентация государства на демократические принципы в образовании, бизнесе, стремление молодого поколения быть конкурентоспособным на рынке труда - побуждает изучать мировой опыт построения имиджа, разработки собственных теоретических и практических инноваций. Вот почему представленные проблемы, статья актуальны. Introduction. The presence of several social roles in a person suggests the presence of the images of corresponding roles. It has been found that scientists distinguish a significant number of such types and classify them according to the characteristic features, among them: in relation to other objects, depending on the spheres of activity, on different social contexts, on different functioning, on parameters of demonstration, on criterion of rationality of perception, etc. However, the conducted research studies the image of one aspect: either in terms of professional activity, or from the position that a person takes in a society (leader, heard, subordinator, project coordinator, etc.). The modern requirements demand a comprehensive study of this definition, that determines the expansion of scientific research. Purpose. Generalization of different views of foreign and native scientists in defining "image", identification of new promising approaches to the study of its types, illustration with modern examples of classification of image types. Methods. Analysis, systematization, generalization. Results. A generalized classification of image types is presented. In articular, approaches to the definition of "image" as a certain social role, professional competence, personal formation, corporate formation are generalized. On the basis of generalization it were revealed: ways of forming an image (imitation or copying, combining, self-image); his perception (internal and external); assessment of a person or his or her environment (mirror, cursory, desirable, multiple, corporate); mental traits (national or stereotype, personal, closed, charismatic, greetings). Based on the analysis of image research in various branches of science, a variety of approaches were identified in determining its formation from the point of view of psychology, political science, and sociology, which based on certain indicators that are inherent in the specifics of scientific research. It is defined that the image - not only the characteristic of personality, but also the environment, sphere of activity (interior, office, business,pedagogical, etc.). A comprehensive analysis allowed to determine the main criteria and generalized classification of image types. Originality. The determining of the main criteria is original. It allows to define approaches to the concept of "image" and to develop a general classification of image types based on certain criteria. Conclusion. Thus, the image is an image of the person, who’s the most visible features have the effect of personal attractiveness, the reputation of the family, the success of the state or private institution, the state, etc. Considering that the image is multifaceted phenomenon, then, accordingly, it is actively used in various spheres of life, and unequivocally requires the emergence of different types of image. Classification of image by origin and activity of objects is the main and priority topic in the understanding of imagology as a science. Classification of the image by origin and activity of the objects is the main, the priority topic in the understanding of imageology as a science. The prospects of image-based strategies studying in Ukraine are evident as we have the opportunity to realize the resulting material in the context of European values, while retaining the mental traits.
- ДокументBody length, sports specialization and vegetovascular regulation in students - future specialists in physical education and sports(Wydawnictwo Poznań: Ośrodek Rekreacji, Sportu i Edukacji, 2022) Cieślicka, M.; Ushmarova, V.; Grynyova, V.The monograph purpose was to reveal the features of the indicators of the orthostatic test in students with different body lengths and different sport´s specializations, studying in the specialty "Physical education and sports". The study involved 42 students who play sports at the amateur level. The following research methods were used in the work: method of analysis of literary sources; method of determining body length; orthostatic test method; method of determining stroke volume and minute blood volume. The influence of both factors (body length and sport) on the orthostatic test was significant for the following data: systolic blood pressure in the vertical position, diastolic blood pressure in the vertical position; change in diastolic blood pressure when changing body position from horizontal to vertical; Heart rate in vertical and horizontal positions; change in heart rate during the transition from horizontal to vertical position; stroke volume of blood in the vertical position; change in the stroke volume of blood during the transition from horizontal to vertical position; all indicators of minute volume of a blood-groove . The more significant influence of judo and football classes in comparison with running short and medium distances on the indicators of vegetative-vascular regulation was determined: the best indicators - in judo, the next place - in football, then - athletes. It was found that students with a body length of more than 190 cm have difficulty with vegetative-vascular regulation. To improve the adaptive capacity of vascular regulation to change the position of the body from horizontal to vertical in tall athletes is effective to use any exercise, but the most effective exercises that activate aerobic and anaerobic glycolytic energy systems. Also useful are exercises that require frequent transitions from lying down (sitting) to standing position, as well as changes in the direction of movement. Метою монографії було розкрити особливості показників ортостатичної проби у студентів з різною довжиною тіла та різною спортивною спеціалізацією, які навчаються за спеціальністю «Фізичне виховання і спорт». У дослідженні взяли участь 42 студенти, які займаються спортом на аматорському рівні. У роботі були використані такі методи дослідження: метод аналізу літературних джерел; спосіб визначення довжини тіла; метод ортостатичної проби; метод визначення ударного і хвилинного об'єму крові. Вплив обох факторів (довжини тіла та спорту) на ортостатичну пробу був значущим для таких даних: систолічний артеріальний тиск у вертикальному положенні, діастолічний артеріальний тиск у вертикальному положенні; зміна діастолічного артеріального тиску при зміні положення тіла з горизонтального на вертикальне; ЧСС у вертикальному і горизонтальному положеннях; зміна ЧСС при переході з горизонтального положення у вертикальне; ударний об'єм крові у вертикальному положенні; зміна ударного об'єму крові при переході з горизонтального положення у вертикальне; усі показники хвилинного об’єму кровотоку (р<0,005; р<0,01; р<0,001). Визначено більш суттєвий вплив занять дзюдо та футболом порівняно з бігом на короткі та середні дистанції на показники вегето-судинної регуляції: найкращі показники – у дзюдо, наступне місце – у футболу, далі – у легкоатлетів. Встановлено, що у студентів з довжиною тіла більше 190 см спостерігаються труднощі з вегето-судинною регуляцією. Для вдосконалення адаптаційних можливостей судинної регуляції до зміни положення тіла з горизонтального у вертикальне у спортсменів високого зросту ефективно використовувати будь-які фізичні вправи, але найбільш ефективні вправи, які активізують аеробну та анаеробну гліколітичні енергетичні системи. Також корисні вправи, що вимагають частих переходів з положення лежачи (сидячи) в положення стоячи, а також зміни напрямку руху.
- ДокументCritical thinking development of primary school pupils by means of inventive problems(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2021) Dotsenkо, S.; Gavrysh, І.The article investigates effective means of developing critical thinking in primary school students using a retrospective analysis of the development of primary education systems in Ukraine and in highly developed countries. The research material was typical educational programs of primary education, educational areas, and current academic subjects. В статті досліджено ефективні засоби розвитку критичного мислення учнів початкових класів з використанням ретроспективного аналізу розвитку систем початкової освіти в Україні і в високорозвинених країнах. Матеріалом дослідження стали типові освітні програми початкової освіти, освітніх областей, і діючих навчальних предметів. В статье исследованы эффективные средства развития критического мышления учащихся начальных классов с использованием ретроспективного анализа развития систем начального образования в Украине и в высокоразвитых странах. Материалом исследования стали типичные образовательные программы начального образования, образовательных областей, и действующих учебных предметов.
- ДокументEvent-технології в закладах освіти(Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д.Ушинського», Південноукраїнський центр професійного розвитку керівників та фахівців соціономічної сфери, 2022-06-15) Філатова, Л. С.У тезисах розкрито сутність дефініції «event», історія походження цього явища. Визначені властиві характеристики та розглянута існуюча класифікація event. The theses reveal the essence of the definition of "event", the history of the origin of this phenomenon. The inherent characteristics are determined and the existing event classification is considered.
- ДокументFormation and development of inclusive education in Ukraine and abroad(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Dovzhenko, T. О.The global political, socio-cultural and economic changes in many countries around the world of the second half of the XXth century have led to increased attention from the legal system to the problems of children with special needs, in particular to their quality education. In view of this, it is worth studying the experience of the formation and development of inclusive education in Ukraine and abroad. The purpose of the study is to highlight the stages of the formation and development of inclusive education in Ukraine and abroad. General scientific (historical-pedagogical analysis, generalization, retrospective, chronological), historical-structural and comparative methods of scientific cognition have been used. Based on the analysis of scientific and pedagogical literature, the essence of the concept of «inclusive education» has been determined. The main historical stages of the formation and development of inclusive education abroad have been described (the first stage: the beginning of the XVIth – the middle of the XVIIIth century; the second stage: the middle of the XVIIIth – the beginning of the XXth century; the third stage: 40s of the XXth century – 90s of the XXth century, the fourth stage: 1994 of the XXth century – present).Domestic and foreign experience of introduction of inclusive education in the educational process (England, Denmark, Italy, the USA, Hungary, and Sweden) has been analyzed. The principles of inclusive education that are documented in the Salamanca Statement on Principles, Policy and Practice in Special Needs Education and a Framework for Action have been described. Based on the analysis of the world experience of implementation of inclusive education, the basic principles of inclusion that define a new paradigm of educational relations have been described. Based on the scientific achievements of domestic and foreign scholars, the benefits of inclusive education for children with special educational needs have been identified. It has been proved that the development of inclusive education directly depends on socioeconomic conditions, educational traditions and has certain specifics. It has been determined that inclusive education now is an officially accepted area of special education in 75% of countries. Глобальні політичні, соціокультурні та економічні зміни, що відбувалися в багатьох країнах світу в другій половині XX століття, зумовили посилення уваги законодавства до проблем дітей з особливими потребами, зокрема до отримання ними якісної освіти. З огляду на це доцільним є вивчення досвіду становлення і розвитку інклюзивної освіти в Україні та за кордоном. Метою статті є висвітлення етапів становлення і розвитку інклюзивної освіти в Україні та за кордоном. Використано загальнонаукові (історико-педагогічний аналіз, узагальнення, ретроспективний, хронологічний), історико-структурний і порівняльно-зіставний методи наукового пізнання. На основі аналізу науково-педагогічної літератури визначено суть поняття «інклюзивна освіта». Охарактеризовано основні історичні етапи становлення і розвитку інклюзивної освіти за кордоном (перший етап: початок XVI – середина XVIII ст.; другий етап: середина XVIII – початок XX ст.; третій етап: 40 рр. XX ст. – 90 рр. XX ст., четвертий етап: 1994 р. XX ст. – теперішній час). Проаналізовано вітчизняний і закордонний досвід упровадження інклюзивного навчання в освітній процес (Англія, Данія, Італія, США, Угорщина, Швеція). Охарактеризовано принципи інклюзивної освіти, що зафіксовані в Саламанський декларації «Про засади, політику та практичну діяльність у сфері освіти осіб з особливими потребами». На основі аналізу світового досвіду впровадження інклюзивної освіти, окреслено основні принципи інклюзії, що визначають нову парадигму освітніх відносин. Ґрунтуючись на наукових здобутках вітчизняних і зарубіжних науковців, визначено переваги інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами. Доведено, що розвиток інклюзивної освіти безпосередньо залежить від соціально-економічних умов, освітніх традицій і має певну специфіку. Визначено, що зараз інклюзивна освіта є офіційно прийнятим напрямом галузі спеціальної освіти в 75% країн світу.
- ДокументIMPLEMENTATION OF STEM-EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOLS VIA SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL PROJECT “THE INTELLECT OF UKRAINE”(Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, 2022-11-12) Gavrysh, I.; Ushmarova, V.The article considers trends in STEM-education, globally and in Ukraine. It reports that the general civilization tendency of the 21st century, which determines the development of mankind, is NBIC-convergence (convergence of nano-, bio-, information and cognitive technologies), which is the core of the 6th technological way. It is revealed that NBIC-convergence is considered by the world political and scientific elite as the new dominant of scientific and technological progress, the measures taken in the countries with powerful economics aimed at the formation and development of the 6th technological way are highlighted. The thesis that education is designed to satisfy the order of economy and production for fundamentally new, universal STEM-educated qualified specialists is substantiated, which led to the modernization of educational systems of leading countries of the world on the basis of STEM-education. The issues of realization of STEM-education in secondary school and out-of-school education in Ukraine are covered. The theoretical and methodological foundations of STEM-education in the elementary school of the scientific and pedagogical project “The Intellect of Ukraine” are defined: a post-classical paradigm of education, which presupposes an organic combination of technocracy with humanistic priorities and cultural-centricity as a methodological base; formation of the basics of innovation, mathematical, information and communication, environmental competencies, as well as competencies in the field of natural sciences, technology and technology as a conceptual goal; the fundamentalization of education, continuity, integrated subject-based learning on a cross-disciplinary and project-based approach, learning based on one's own discoveries and its practical focus, in-depth study of English as a characteristic feature. The results of the experimental realization of STEM-education in the elementary school of the scientific and educational project “The Intellect of Ukraine”, aimed at the formation of interconnected STEM-competencies of students (mathematical, research and inventive, technological, informative competencies) as a unity of cross-conceptual, conceptual, operational, axiological competencies. The educational programs of the mathematical and natural educational branches, which make up the semantic block of experimental work, are given; educational technologies that allow to realize the subject content of STEM-education in elementary school in the educational environment of the scientific and educational project “The Intellect of Ukraine”: multi-disciplinary integration, enhancement of the natural learning process, the presentation of learning in cohesive units, interactive educational technology and critical thinking, reading and reflection. У статті здійснено аналіз світових і вітчизняних тенденцій розвитку STEM-освіти. Встановлено, що загальноцивілізаційною тенденцією ХХІ століття, яка визначає розвиток людства, є NBIC-конвергенція (конвергенція нано-, біо-, інформаційних і когнітивних технологій), що становить ядро 6-го технологічного укладу. Виявлено, що NBIC-конвергенція розглядається світовою політичною та науковою елітою як нова домінанта науково-технічного прогресу, висвітлено заходи, що здійснюються в країнах із потужною економікою, спрямовані на становлення й розвиток 6-го технологічного укладу. Обґрунтовано тезу про те, що освіта покликана задовольняти замовлення економіки і виробництва на принципово нових, універсальних STEM-освічених кваліфікованих фахівців, що обумовило модернізацію освітніх систем провідних країн світу на засадах STEM-освіти. Висвітлено питання реалізації STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти в Україні. Визначено теоретико-методологічні основи STEM-освіти у початковій школі науково-педагогічного проекту «Інтелект України»: постнекласична парадигма освіти, що передбачає органічне поєднання технократизму з гуманістичними пріоритетами та культуроцентричністю як методологічна база; формування в учнів основ інноваційності, математичної, інформаційно-комунікаційної, екологічної компетентностей, а також компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій як концептуальна мета; фундаменталізація освіти, неперервність, інтегроване навчання за темами на засадах міждисциплінарного та проектного підходів, навчання на основі власних відкриттів та його практична спрямованість, поглиблене вивчення англійської мови як характерні властивості. Представлено результати експериментальної реалізації STEM-освіти у початковій школі науково-педагогічного проекту «Інтелект України», спрямованої на формування взаємопов’язаних STEM-компетентностей школярів (математичної, дослідницької і винахідницької, технологічної, інформатичної компетентності) як єдності наскрізних концептуальної, стратегічної, когнітивної, операційної, аксіологічної компетентностей. Наведено освітні програми математичної і природничої освітніх галузей, що становлять змістовий блок експериментальної роботи; освітні технології, що дозволяють реалізувати предметний зміст STEM-освіти у початковій школі в умовах освітнього середовища науково-педагогічного проекту «Інтелект України»: технологія міждисциплінарної інтеграції, технологія збагачення освітнього процесу, технологія повного засвоєння навчальних одиниць, інтерактивні освітні технології та технології критичного мислення, технологія раціонального читання.
- ДокументINCLUSIVE EDUCATION IMPLEMENTATION: THE EXPERIENCE OF THE FACULTY OF PRIMARY EDUCATION(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2022) Dovzhenko, T.Considering the current reality, there are new requirements for the organization of the educational process in higher education institutions of Ukraine. Thus, the problems and ways of the implementation of inclusive education for students with special educational needs are becoming increasingly important. The purpose of the study is to substantiate theoretically the problems and ways of implementing inclusive education in Ukraine based on the experience of the Faculty of Primary Education of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Methodology. A retrospective analysis of the development of inclusive higher education in Ukraine has been used; it has been found that it is necessary to organize an inclusive environment and implement training for students with special educational needs in higher education institutions. The study was based on the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of July 10, 2019 № 635 “On approval of the Procedure for the organization of inclusive education in higher education institutions”, educational programs on 013 Primary Education, and scientific and pedagogical works on conceptual approaches to the implementation of inclusive education; organization of training of persons with special educational needs; principles and functions of inclusive education, which indicated the need for inclusive education in higher education institutions. Results. The essence of the concept "inclusive education" has been defined. Problems of higher education of people with special needs have been described. The system of education of students with special needs has been determined. It is noted that art HUB for students and university teachers with special educational needs in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University has been opened. It has been determined that there are elective subjects “Fundamentals of inclusive education” (for the 3rd year students) and “Features of working with an inclusive child” (for the 4th year students) in the educational program “Primary Education” at the Faculty of Primary Education of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The educational program "Primary education with methods of special education" for applicants for the first (bachelor's) level of higher education has been described. The examples of students’ working with an inclusive child are described. Conclusions. The process of successful integration of people with special needs in a higher education institution requires a systematic solution of many tasks. Creating an environment accessible to people with special needs is becoming an unconditional requirement for the development of higher education institutions and significantly affects the competitiveness of a modern IHE. Реалії сьогодення диктують нові вимоги до організації освітнього процесу в закладах вищої освіти України. З огляду на це проблеми і шляхи реалізації інклюзивного навчання для студентів, що мають особливі освітні потреби, набувають дедалі більшої актуальності. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати проблеми і шляхи реалізації інклюзивного навчання, спираючись на досвід факультету початкового навчання ХНПУ Г. С. Сковороди. Методологія. Було використано ретроспективний аналіз розвитку вищої інклюзивної освіти в Україні; з’ясовано, що у закладах вищої освіти необхідною є організація інклюзивного середовища та реалізація навчання студентів, що мають особливі освітні проблеми. Матеріалом дослідження стали Конвенція про права осіб з інвалідністю, Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 635 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти», освітні програми зі спеціальності 013 Початкова освіта, а також науковопедагогічні праці щодо концептуальних підходів до впровадження інклюзивної освіти у ЗВО; організації навчання осіб з особливими освітніми потребами; принципів та функцій інклюзивної освіти, що вказують на необхідність організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти. Результати. Визначено сутність понять «інклюзивна освіта». Охарактеризовано проблеми вищої освіти осіб з особливими потребами. Визначено систему навчання студентів з особливими потребами. Зазначено, що у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди відкрито художньо-мистецький ХАБ для здобувачів освіти та викладачів університету з особливими освітніми потребами. Визначено, що на факультеті початкового навчання ХНПУ імені Г. С. Сковороди у складі освітньої програми «Початкова освіта» є вибіркові дисципліни «Основи інклюзивної освіти» (для студентів 3 курсу) та «Особливості роботи з інклюзивною дитиною» (для студентів 4 курсу). Охарактеризовано освітню програму «Початкова освіта з методиками спеціальної освіти» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Надано приклади залучення студентів до роботи з інклюзивною дитиною. Висновки. Процес успішної інтеграції осіб з особливими потребами в закладі вищої освіти вимагає системного вирішення багатьох завдань. Створення середовища, доступного для осіб з особливими потребами, стає безумовною вимогою до розвитку закладів вищої освіти та істотно впливає на конкурентоспроможність сучасного ЗВО.
- ДокументNON-STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITIES AS TEACHER TRAINING INSTITUTIONS IN THE PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA(AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 2023) Mkrtichian, O.; Shyshenko, V.; Nebytova, I.; Parfonova, O.; Zhenyu, ZhouA detailed study of the development of higher pedagogical education in China makes it possible to objectively assess the path traveled, to determine the trends and prospects for its development, taking into account the national characteristics and cultural specifics of the country, as well as taking into account the development trends of higher pedagogical education in other countries. The study of this process acquires significance in connection with the changes that have taken place in politics, the economy, and in the social life of China. The study indicates some positive results in the development of a modern system of higher professional education for students in non-state universities, which include state accreditation of a whole network of nonstate universities, organized training of specialists in specialties missing in the labor market, optimization of the modern network and capacity of non-state pedagogical higher educational institutions. Детальне дослідження розвитку вищої педагогічної освіти в Китаї дає можливість об'єктивно оцінити пройдений шлях, визначити тенденції та перспективи її розвитку з урахуванням національних особливостей і культурної специфіки країни, а також з огляду на тенденції розвитку вищої педагогічної освіти в інших країнах. Вивчення цього процесу набуває значущості у зв'язку зі змінами, що відбулися в політиці, економіці та суспільному житті Китаю. Дослідження свідчить про певні позитивні результати в розвитку сучасної системи вищої професійної освіти студентів недержавних університетів, які включають державну акредитацію цілої мережі недержавних університетів, організовану підготовку фахівців за спеціальностями, яких бракує на ринку праці, оптимізацію сучасної мережі та потенціалу недержавних педагогічних вищих навчальних закладів.
- ДокументPRESENT-DAY CHALLENGES IN HOMESCHOOLING SPECIALISTS’ TRAINING IN CANADA(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2021) Svyrydova, T.The article deals with the results of the recent scientific research concerning training of experts for homeschooling in general and its today’s challenges in particular. Canada has been chosen as a target country due to its specific attitude towards homeschooling and its significant experience in specialist and/or teacher training for homeschooling. The urgency of the problem has recently aggravated because of the present-day situation with covid-19 worldwide restrictions in education and subsequent increase in the number of homeschooling families that need expert advice from certified specialists. The purpose of the article is to highlight the actual state of homeschooling specialist training in Canada in order to decide on a possibility to apply the experience of Canada in those counties which face similar challenges. To conduct the scientific results such methods as a continuous sampling method and a data classification method were used. The present research resulted into revealing current challenges in the realm of teacher training for homeschooling in Canada along with possible ways of overcoming of all the revealed difficulties with the help of various institutions that provide pedagogical education or practical support within the process of specialist training for homeschooling. The article considers acquiring skills and knowledge necessary for organizing family (home) education from colleges, institutes, universities, teacher training courses, associations, homeschooling support groups, etc. Some relevant educational programs provided by these establishments are under consideration as well. Thus, the following conclusions were inferred from the results of the research: the system of Homeschooling Specialists’ Training in Canada is highly-developed and well-prepared to cope with the difficulties connected with the Present-day Challenges. У статті розглядаються результати нещодавніх наукових досліджень, що стосуються підготовки фахівців для домашнього навчання в цілому, та особливості сучасних проблем. Для проведення дослідження було обрано саме Канаду через її специфічне ставлення до домашнього навчання та значний досвід у підготовці спеціалістів та/або вчителів для домашнього навчання. Актуальність проблеми загострюється через сучасну ситуацію зі світовими обмеженнями через Covid-19 в освіті та подальше збільшення кількості сімей, що навчають дітей вдома та потребують консультації експертів і сертифікованих фахівців. Мета статті – висвітлити фактичний стан підготовки спеціалістів з домашнього навчання в Канаді, щоб визначити можливість застосування досвіду Канади в тих країнах, які стикаються з подібними проблемами. Для проведення наукових результатів використовувались такі методи, як метод суцільної вибірки та метод класифікації даних. Результатом цього дослідження стало виявлення сучасних проблем у галузі підготовки вчителів для домашнього навчання в Канаді, а також можливих шляхів подолання всіх виявлених труднощів за допомогою різних установ, що надають педагогічну освіту або практичну підтримку в процесі підготовки спеціалістів для домашнього навчання. У статті розглядається набуття навичок та знань, необхідних для організації сімейного (домашнього) навчання в коледжах, інститутах, університетах, асоціаціях, групах підтримки домашнього виховання, курсах підвищення кваліфікації вчителів тощо. Також було проаналізовано деякі відповідні освітні програми, що надаються цими закладами. Таким чином, результати дослідження дозволили сформулювати наступні висновки: система підготовки спеціалістів для домашнього навчання в Канаді є високорозвиненою та добре підготовленою для подолання труднощів, пов’язаних із сучасними проблемами.
- ДокументProfessional development school: pre-service primary school teachers training involving dual education elements(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Ushmarova, V.; Krapivnyk, G.; Yesman, I.The research confirms the efficiency of pre-service primary school teachers training that includes dual education elements following the results of introducing the pilot program “Professional Development School. (A Day at School)” at the primary school education faculty of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The paper discusses the experience of pre-service primary school teachers’ practical training that aims at educating primary school pupils under the pilot program “Professional Development School. (A Day at School)”. Its goal is to ensure comfortable and smooth transition for pre-service primary school teachers from teaching to educating in real-life educational contexts at secondary schools being guided by experienced mentors – secondary school primary school teachers from Kharkiv as well as by the teaching staff of the primary school and professional education department of the primary school education faculty of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. A brief syllabus on the Theory and Methods of Education is presented. It defines the course duration and structure (4 months, 2 modules, 10 topics, and 25 tasks), teaching methods (work in a mastermind group, micro teaching, individual work, individual classes, counseling sessions etc.) and the course outcome – gaining practical experience by case studying in real-life primary-schooling educational conditions at primary grades of secondary schools. Scientific novelty of the research is that it is the first study to offer theoretical grounds and summary of the results of the experimental research into the practical pre-service primary school teachers training that includes dual education elements under the program “Professional Development School” (based on the course of the Theory and Methods of Education). У дослідженні обгрунтовано доцільність здійснення підготовки майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності з елементами дуальної освіти за результатами впровадження експериментальної програми «Школа професійного зростання. (День у школі)» на факультеті початкового навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Презентовано досвід здійснення практичної підготовки майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів у межах експериментальної програми "Школа професійного зростання. (День у школі)", мета якої полягає в забезпеченні для майбутніх учителів початкових класів комфортного переходу від навчальної діяльності до професійної виховної діяльності в умовах реального освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під керівництвом досвідчених наставників - вчителів початкових класів закладів загальної середньої освіти м. Харків та професорсько-викладацького складу кафедри початкової школи та професійної освіти факультету початкової навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Представлено стислий план теорії та методів навчання. Він визначає тривалість та структуру курсу (4 місяці, 2 модулі, 10 тем та 25 завдань), методи викладання (робота в групі керівників, мікровикладання, індивідуальна робота, індивідуальні заняття, консультаційні заняття тощо) та результат курсу - набуття практичного досвіду з використанням кейсів у реальних умовах навчання в початковій школі в початкових класах загальноосвітніх шкіл. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що це перше дослідження, яке пропонує теоретичні обгрунтування та підсумок результатів експериментального дослідження практичної підготовки вчителів початкової школи, що включає елементи дуальної освіти за програмою «Школа професійного розвитку» (на основі з курсу теорії та методики виховання). В исследовании обоснована целесообразность осуществления подготовки будущих учителей начальных классов к профессиональной деятельности с элементами дуальной образования по результатам внедрения экспериментальной программы «Школа профессионального роста. (День в школе) »на факультете начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. Представлен опыт осуществления практической подготовки будущих учителей начальных классов к воспитанию младших школьников в рамках экспериментальной программы "Школа профессионального роста. (День в школе)", цель которой заключается в обеспечении для будущих учителей начальных классов комфортного перехода от учебной деятельности к профессиональной воспитательной деятельности в условиях реального образовательного процесса в учреждениях общего среднего образования под руководством опытных наставников - учителей начальных классов учреждений общего среднего образования г.. Харьков и профессорско-преподавательского состава кафедры начальной школы и профессионального образования факультета начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени г. С. Сковороды. Представлены краткий план теории и методов обучения. Он определяет продолжительность и структуру курса (4 месяца, 2 модуля, 10 тем и 25 задач), методы преподавания (работа в группе руководителей, микропреподавание, индивидуальная работа, индивидуальные занятия, консультационные занятия и т.п.) и результат курса - приобретение практического опыта с использованием кейсов в реальных условиях обучения в начальной школе в начальных классах общеобразовательных школ. Научная новизна исследования заключается в том, что это первое исследование, которое предлагает теоретические обоснования и итог результатов экспериментального исследования практической подготовки учителей начальной школы, включающий элементы дуальной образования по программе «Школа профессионального развития» (на основе по курсу теории и методики воспитания).
- ДокументProject Learning as a Means of Development of Schoolchildren’s Cognitive Activity in Waldorf School(Asian Exercise and Sport Science Journal (AESA), 2020) Dovzhenko, T.; Ionova, O.; Kirychenko, S.; Luparenko, S.The article depicts the problem of project learning (types of projects, specific features and results of project learning) in Waldorf school as one of the schools, which are aimed at formation of creative, active, initiative and independent person who is able and willing to learn lifelong. The purpose of this article is to reveal project learning as a means of development of schoolchildren’s cognitive activity in Waldorf school. A complex of methods has been used for this study, namely: theoretical methods (analysis and synthesis of scientific, educational and methodical literature for comparison of different views on the researched problem, definition of conceptual and categorical apparatus) and empirical methods (questionnaire, survey, observation, conversation, dialogue, study of the results of educational activities of schoolchildren to identify the level of development of their cognitive activity). The aim of project learning in Waldorf school is to form various general and special skills and abilities. The tasks of project learning in Waldorf school are: to create preconditions for the mental development of schoolchildren; to form basic habits; to strengthen schoolchildren’s will and confidence in their abilities; to develop schoolchildren’s independence in learning; to promote the development of creative abilities and imagination of schoolchildren; to awaken schoolchildren’s active interest in learning and a sense of responsibility; to maintain schoolchildren’s desire and create the conditions for lifelong learning; to develop communication skills, etc. Project learning in Waldorf school involves keeping schoolchildren’s workbooks “by epoch”, conducting schoolchildren’s own research on various topics (often socially significant) and creation of game situations in the study of theoretical subjects and playing life situations. Project learning in Waldorf school enables schoolchildren to test themselves in various activities and contributes to the formation of practical skills, development of individuality, hard working, purposefulness and initiative, attention, memory and will. У статті висвітлено проблему проєктного навчання (типи проєктів, специфічні особливості та результати проєктного навчання) у вальдорфській школі як одній із шкіл, спрямованих на формування творчої, активної, ініціативної та незалежної людини, здатної та бажаючої вчитися протягом усього життя. Мета цієї статті - розкрити проєктне навчання як засіб розвитку пізнавальної діяльності школярів у вальдорфській школі. Для цього дослідження було використано комплекс методів, а саме: теоретичні методи (аналіз та синтез наукової, навчальної та методичної літератури для порівняння різних поглядів на досліджувану проблему, визначення понятійно-категоріального апарату) та емпіричні методи (анкетування, опитування , спостереження, бесіда, діалог, вивчення результатів навчальної діяльності школярів для виявлення рівня розвитку їх пізнавальної діяльності). Метою проєктного навчання у вальдорфській школі є формування різноманітних загальних та спеціальних умінь та навичок. Завданнями проєктного навчання у вальдорфській школі є: створення передумов для психічного розвитку школярів; формувати основні звички; зміцнити волю школярів та впевненість у своїх силах; розвивати самостійність школярів у навчанні; сприяти розвитку творчих здібностей та уяви школярів; пробудити в школярів активний інтерес до навчання та почуття відповідальності; підтримувати бажання школярів та створювати умови для навчання впродовж життя; розвивати навички спілкування тощо. Навчання за проєктом у вальдорфській школі передбачає ведення робочих зошитів школярів «за епохою», проведення власних досліджень школярів з різних тем (часто соціально значущих) та створення ігрових ситуацій при вивченні теоретичних предметів та ігрових життєвих ситуацій. Проєктне навчання у вальдорфській школі дозволяє школярам перевірити себе в різних видах діяльності та сприяє формуванню практичних навичок, розвитку індивідуальності, працьовитості, цілеспрямованості та ініціативи, уваги, пам’яті та волі. В статье освещена проблема проектного обучения (типы проектов, специфические особенности и результаты проектного обучения) в вальдорфской школе как одной из школ, направленных на формирование творческой, активной, инициативной и независимого человека, способного и желающего учиться в течение всей жизни. Цель этой статьи - раскрыть проектное обучение как средство развития познавательной деятельности школьников в вальдорфской школе. Для этого исследования был использован комплекс методов, а именно: теоретические методы (анализ и синтез научной, учебной и методической литературы для сравнения различных взглядов на исследуемую проблему, определение понятийно-категориального аппарата) и эмпирические методы (анкетирование, опросы, наблюдение, беседа, диалог , изучение результатов учебной деятельности школьников для выявления уровня развития их познавательной деятельности). Целью проектного обучения в вальдорфской школе является формирование различных общих и специальных умений и навыков. Задачами проектного обучения в вальдорфской школе являются: создание предпосылок для психического развития школьников; формировать основные привычки; укрепить волю школьников и уверенность в своих силах; развивать самостоятельность школьников в обучении; способствовать развитию творческих способностей и воображения школьников; пробудить у школьников активный интерес к обучению и чувство ответственности; поддерживать желание школьников и создавать условия для обучения в течение жизни; развивать навыки общения и тому подобное. Обучение по проекту в вальдорфской школе предполагает ведение рабочих тетрадей школьников «за эпохой», проведение собственных исследований школьников по различным темам (часто социально значимых) и создание игровых ситуаций при изучении теоретических предметов и игровых жизненных ситуаций. Проектное обучение в вальдорфской школе позволяет школьникам проверить себя в различных видах деятельности и способствует формированию практических навыков, развития индивидуальности, трудолюбия, целеустремленности и инициативы, внимания, памяти и воли.
- ДокументROLE OF THE COMPETENCY-BASED APPROACH IN THE PROCESS OF FUTURE ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS’ PROFESSIONAL GROWTH(Premier Publishing, 2019) Dovzhenko, T.; Nebytova, I.The article considers the role of the competency-based approach in the process of future elementary school teachers’ professional growth. On the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of the concepts of "competence", "competency", "competency-based approach" has been determined. The views of well-known scholars on the competency-based approach introduction in the educational process have been noted. The features of the competency-based approach in the professional training of future specialists have been analyzed and summarized. Based on scholars’ scientific achievements, the role of the competency-based approach in the process of future elementary school teachers’ professional growth has been determined and theoretically substantiated. It has been proved that the relevance of this research is to study in detail the influence of the competency-based approach on the process of future elementary school teachers’ professional growth, since this approach is the key to the successful professional growth of future teachers and their formation as highly educated and competitive specialists. У статті розглянуто роль компетентнісного підходу у професійному зростанні майбутніх вчителів початкових класів. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури складено сутність понять "компетентність", "компетентнісний підхід". Відзначено погляди відомих науковців щодо впровадження підходу, орієнтованого на компетентності, у навчальний процес. Проаналізовано та узагальнено особливості компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутніх фахівців. На основі наукових досягнень науковців визначено та теоретично обґрунтовано роль компетентнісного підходу в процесі професійного зростання майбутніх вчителів початкової школи. Доведено, що актуальність цього дослідження полягає у детальному вивченні впливу компетентнісного підходу на процес професійного зростання майбутніх учителів початкових класів, оскільки цей підхід є запорукою успішного професійного зростання майбутніх учителів та їх формування як високоосвічених і конкурентоспроможних фахівців. статье рассмотрена роль компетентностного подхода в профессиональном росте будущих учителей начальных классов. На основе анализа психолого-педагогической литературы составлен сущность понятий "компетентность", "компетентностный подход". Отмечены взгляды известных ученых по внедрению подхода, ориентированного на компетентности, в учебный процесс. Проанализированы и обобщены особенности компетентностного подхода в профессиональной подготовке будущих специалистов. На основе научных достижений ученых определены и теоретически обоснованы роль компетентностного подхода в процессе профессионального роста будущих учителей начальной школы. Доказано, что актуальность данного исследования заключается в детальном изучении влияния компетентностного подхода на процесс профессионального роста будущих учителей начальных классов, поскольку этот подход является залогом успешного профессионального роста будущих учителей и их формирование как высокообразованных и конкурентоспособных специалистов.
- ДокументSCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS DURING TEACHING PRACTICE(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2022) Nebytova, I.Considering the current reality, when the state needs highly qualified and creative specialists, the problem of scientific and pedagogical support for future primary school teachers’ professional growth during teaching practice is becoming increasingly important. The purpose of the research is to substantiate theoretically the scientific and pedagogical support for future primary school teachers’ professional growth during teaching practice. Methodology. A retrospective analysis of the process of future primary school teachers’ professional growth has been used. We have found that the process of professional growth becomes more effective if certain pedagogical conditions of students’ teaching practice are created and implemented. They facilitate the development of future specialists’ desire and readiness for faithful implementation of their professional duties, professional competence and important personal qualities development, the ability to self-educate, etc. The basis for our research was scientific and pedagogical studies relevant to future primary school teachers’ professional growth during teaching practice. Results. The essence of the concepts “scientific and pedagogical support”, “professional potential” has been defined. The main tasks of future teachers’ preparation for future pedagogical activity with orientation on their professional growth as well as professional potential components and the factors having an impact on their formation and realization have been characterized. It has been determined that teaching practice creates ample opportunities for future teachers’ personal abilities purposeful development, the desire for creativity through their systematic involvement in the various activities of a modern primary school teacher. The directions in which scientific and pedagogical support for future primary school teachers is implemented during the experimental teaching practice “A Day at School” have been stated. It has been defined that the system of creative scientific and pedagogical support for future teachers’ practical training deals with an introduction to pedagogical activities, adaptation to the professional skill requirements since the 1st year of study, professional self-realization, and pedagogical credo approval in the final year of study. Conclusions. Future primary school teachers’ scientific and pedagogical support during teaching practice deals with preparation for practical pedagogical activities, providing scientific and methodological assistance (both University and school teachers). Teaching practice ensures future specialists deepen and expand professional knowledge and skills, revealing their professional potential and facilitating professional growth in general. З огляду на сучасні реалії, коли держава потребує висококваліфікованих та креативних фахівців, проблема науковопедагогічного супроводу професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики для розкриття їхнього професійного потенціалу набуває дедалі більшої актуальності. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати науково-педагогічний супровід професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики. Методологія. Було використано ретроспективний аналіз процесу професійного зростання майбутнього вчителя початкових класів; з’ясовано, що процес професійного зростання стає більш ефективним, якщо створюються й реалізуються певні педагогічні умови, які забезпечують таку організацію освітньої діяльності та педагогічної практики студентів, що сприяє формуванню бажання й готовності майбутніх фахівців до сумлінного виконання в майбутньому їхніх професійних обов’язків, розвитку професійної компетентності і важливих особистісних якостей, здатності до самоосвітньої діяльності тощо. Матеріалом дослідження стали науково-педагогічні праці, що вказують на необхідність професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі пелагічної практики. Результати. Визначено сутність понять «науково-педагогічний супровід», «професійний потенціал». Охарактеризовано основні завдання підготовки майбутніх вчителів до майбутньої педагогічної діяльності з орієнтацією на їхнє професійне зростання. Охарактеризовано складники професійного потенціалу та чинники, що впливають на його формування і реалізацію. Визначено, що педагогічна практика створює широкі можливості для цілеспрямованого розвитку особистих здібностей, професійного потенціалу студентів, прагнення до творчості через систематичне включення їх у різноманітну діяльність сучасного вчителя початкових класів. Зазначено напрями, за якими здійснюється науково-педагогічний супровід майбутніх учителів початкових класів під час експериментального виду педагогічної практики «День у школі». Визначено, що система творчого науково-педагогічного супроводу практичної підготовки майбутнього педагога передбачає наступність: від введення в педагогічну діяльність, адаптації до вимог професії ще на 1 курсі навчання до професійної самореалізації та утвердження свого педагогічного кредо на випускному курсі. Висновки. Науково-педагогічний супровід майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики передбачає їх підготовку до практичної педагогічної діяльності, надання науково-методичної допомоги (як викладачами ЗВО, так і шкільними вчителями) під час проходження педагогічної практики, що забезпечує поглиблення та розширення професійних знань, умінь та навичок майбутніх фахівців, розкриває їхній професійний потенціал, а отже, сприяє процесу професійного зростання, у цілому.
- ДокументStudy of Aspects Facilitating "Lifelong Learning" Competence Development in High School Students(Lumen Publishing House, 2019) Matvieieva, O.; Ovcharenko, N.; Korchagina, A.; Kuznetsova, O.; Grineva, V.The «lifelong learning» competence is considered in the article as an integrated ability of an individual, incorporating knowledge, skills and habits that students acquire during schooling, as well as certain qualities that ensure their readiness for further learning, socialization and personal growth. Success-oriented motivation and success in learning are determined as the essential prerequisites for the «lifelong learning» competence development in high school learners. The article presents the results of an empirical study of the correlation between success-oriented motivation, high school students’ academic self-regulation and their success in learning. The experimental assessment was carried out in two different types of institutions of secondary education (the general secondary school, the lyceum). To carry out the diagnostic assessment of 9th grade students (n = 134, age 13–15 years) the adaptation of the method of motivating students to achieve success, the method of «Academic self-regulation» and the technique of hubristic motivation diagnostic assessment were used. It has been determined that high level indicators of internalization and exteriorization are more evident in lyceum students, confirming their desire for self-development, self-improvement and self-education. The existence of direct correlation between the external regulation of learning activity and the motivation oriented to preventing failure, and between the internal motivation and success-oriented motivation has been proved. The peculiarities of the success-oriented motivation and academic self-regulation of high school students of different types of schools (general secondary school, lyceum) have been specified. The study has confirmed that the motives of the internal success-oriented motivation of high school students have a greater impact on their achievements in learning than the motives of external motivation and are more valuable for «lifelong learning» competence development.
- ДокументSystem of continuous training of elementary school teachers to work with the gifted students: experimental research(Education: Modern Discourses, 2021) Ushmarova, V.; Gavrysh, I.; Kholtobina, O.The study investigates the preparation of elementary school teachers for working with gifted students, and the process of its formation in the system of continuous pedagogical education. The methodological, theoretical and methodological principles of the study are presented. The study theoretically substantiated the main principles of the elementary school teachers’ preparation to work with gifted students. Core components are demonstrated to be motivational, cognitive, activity, reflexive and personal. The author’s scientific-methodical system of forming readiness elementary school teachers to work with gifted students in the conditions of continuous pedagogical education are presented The stages of its realization are determined and the effectiveness of implementation of the said system is experimentally proved. The criteria, indicators and levels of preparedness of elementary school teachers to work with gifted students are clarified. У статті розкрито методологічні, теоретичні та методичні засади дослідження готовності вчителів початкової школи до роботи з обдарованими учнями та процесу її формування в системі неперервної педагогічної освіти. У нашому дослідженні формування готовності учителя початкової школи до роботи з обдарованими учнями в системі неперервної педагогічної освіти – це процес набуття вчителем початкової школи необхідних для роботи з обдарованими учнями мотиваційно-ціннісних орієнтацій, знань, умінь, професійно-особистісних якостей у системі вищої педагогічної освіти та удосконалення їх у системі післядипломної педагогічної освіти на засадах неперервності, наступності й перспективності. Готовність учителя початкової школи до роботи з обдарованими учнями визначаємо як інтегративне особистісне утворення, що містить мотиваційний, когнітивний, діяльнісний і рефлексивно-особистісний компоненти та є умовою й регулятором успішної професійно-педагогічної діяльності з обдарованими школярами молодшого шкільного віку. Визначальним чинником готовності вчителів початкової школи до роботи з обдарованими учнями є системність знань, що обумовлює доцільність формування методологічних, теоретичних і методичних знань як елементів когнітивного компоненту досліджуваної готовності. На підставі аналізу наукових поглядів на суть і структуру педагогічних умінь обґрунтовано доцільність формування гностичних, проектувальних, конструктивних, організаційних, комунікативних умінь, що є складовими практичної готовності вчителів початкової школи до роботи з обдарованими учнями. Установлено, що здатність вчителя початкової школи до рефлексивного аналізу власної професійної діяльності та професійно важливі особистісні якості мають формуватися з урахуванням професійних вимог до змісту роботи вчителя початкової школи з обдарованими учнями. Формування готовності вчителя початкової школи до роботи з обдарованими учнями забезпечується реалізацією цілісної, багаторівневої, багатокомпонентної науково-методичної системи як органічної єдності цільового, концептуального, змістово-процесуального, контрольно-коригувального та оцінно-результативного компонентів на засадах наступності й перспективності. Процес формування досліджуваної готовності мав розгалужену систему заходів і дій з формування готовності майбутніх учителів початкової школи і вчителів-практиків до роботи з обдарованими учнями, що охоплював університетську й післядипломну ланки неперервної педагогічної освіти. Поетапний процес формування досліджуваної готовності забезпечувався реалізацією багатокомпонентної науково-методичної системи в університетській (бакалаврат, магістратура), післядипломній (курсова, міжкурсова підготовка, самоосвіта) ланках неперервної педагогічної освіти, що в кожній з них конкретизувався в змісті, методах, формах, засобах досягнення оперативних, тактичних і стратегічної цілей. Розроблено й апробовано наскрізну навчальну програму формування готовності майбутніх учителів початкової школи до роботи з обдарованими учнями, створено навчально-методичні комплекти, що забезпечують її реалізацію.
- ДокументTEACHING STAFF TRAINING IN THE AUSTRALIAN HIGHER EDUCATION SYSTEM(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Doronina, O.; Kalashnyk, N.The article aims at presenting the system of teaching staff training in Australia’s system of higher education. In Australia, as in the rest of the world, the teaching staff is aging. In this context, the training of new staff alongside their continuous professional development is considered as the key to maintaining educational standards at the proper level. It was revealed that teacher training in Australia is a continuous system aimed at training all kinds of teaching staff. Initial teacher education is acquired at universities at the bachelor's level at the faculties of education, with a future opportunity to get the qualifications of a Master or Doctor of Education. Australian universities offer quality teacher training programs and a wide range of courses. A further selection of staff is carried out following national standards for the professional development of teachers: after obtaining a qualification, a novice teacher applies for accreditation to conduct the professional activity. The research results show that future teaching staff receives high-quality knowledge and skills for further professional activity regarding children, students in HEIs, disabled people, older persons, and people with special needs. The quality of future teachers is dependent on their initial training and further continued development. The novelty of the results presents stages of teacher staff training in Australia and highlighting that this is a multilevel and flexible system with high standards. Стаття має на меті презентувати систему підготовки педагогічних працівників у системі вищої освіти Австралії. Зважаючи на глобальне старіння, в Австралії, як у всьому світі, відбувається старіння педагогічного персоналу. Разом із цим, міжнародні інституції наголошують на нестачі вчителів як світовій проблемі. У цьому контексті, підготовка нових педагогічних працівників та їх постійний професійний розвиток вважається актуальними для підтримки освітніх стандартів країни. Було визначено, що підготовка педагогічних працівників в Австралії є безперервною системою, що спрямована на підготовку всіх видів педагогічних працівників. Початкова освіта вчителів здобувається в університетах (ступінь бакалавра) на факультетах освіти, із майбутньою перспективою отримання ступенів Магістра або Доктора Освіти. Австралійські університети пропонують якісні програми підготовки вчителів. Подальший розвиток відбувається згідно з національними стандартами професійного розвитку вчителів: після отримання кваліфікації, вчителі-початківці повинні отриматиакредитацію для здійснення професійної діяльності. Робиться висновок, що майбутні вчителі в Австралії отримують якісні знання та навички для подальшої роботи зі дітьми дошкільного віку, школярами, студентами, людьми з особливими потребами, людьми похилого віку. Педагогічна компетентність учителя є прямо залежною від якісної початкової освіти та подальшого професійного розвитку. Новизна отриманих результатів полягає у презентації етапів підготовки педагогічного персоналу в системі вищої освіти Австралії та висвітленні того, що це система з високими стандартами.
- ДокументThe didactic system of training prospective teachers for the pupil's creative development(European institute of further education, 2023-04-18) Zhernovnykova, O. A.; Mkrtichan, O. A.The article is devoted to solving the problem of training teachers for the creative development of students. The purpose of the study is to substantiate the didactic system of training future teachers for the creative development of students. To solve the set goal, the following research methods were used: theoretical (analysis of philosophical, sociological, cultural, art, psychological, pedagogical scientific knowledge); empirical (observation, expert evaluations, generalization of information, conversations, interviews, questionnaires, testing; pedagogical experiment). The research substantiates the didactic system, which is aimed at preparing future teachers for the creative development of students. The theoretical-methodological basis of the study was made up of such basic approaches as: systemic, acmeological, axiological, activity-based, competence-based, and person-oriented. In the structure of the readiness of teachers for the creative development of the student, interrelated components are distinguished – motivational, cognitive-creative, operational-active, reflective, when determining the content of which the educational and qualification characteristics of future teachers were taken into account, as well as the peculiarities of preparation for this type of activity. In the study, a didactic system of teacher training was theoretically substantiated and developed, which contains conceptual-target, projective-content, procedural-technological, control-evaluation subsystems. Further research is aimed at implementing the developed didactic system. Стаття присвячена вирішенню проблеми підготовки вчителя до творчого розвитку учнів. Мета дослідження – обґрунтувати дидактичну систему підготовки майбутніх учителів до творчого розвитку студентів. Для вирішення поставленої мети використано такі методи дослідження: теоретичний (аналіз філософських, соціологічних, культурологічних, мистецтвознавчих, психологічних, педагогічних наукових знань); емпіричні (спостереження, експертні оцінки, узагальнення інформації, бесіди, бесіди, анкетування, тестування; педагогічний експеримент). У дослідженні обґрунтовано дидактичну систему, яка спрямована на підготовку майбутніх учителів до творчого розвитку студентів. Теоретико-методологічну основу дослідження склали такі основні підходи, як: системний, акмеологічний, аксіологічний, діяльнісний, компетентнісний, особистісно-орієнтований. У структурі готовності вчителя до творчого розвитку студента виділяють взаємопов’язані компоненти – мотиваційний, пізнавально-творчий, операційно-діяльнісний, рефлексивний, при визначенні змісту яких враховувалися освітньо-кваліфікаційні характеристики майбутніх учителів. рахунку, а також особливості підготовки до даного виду діяльності. У дослідженні теоретично обґрунтовано та розроблено дидактичну систему підготовки вчителя, яка містить концептуально-цільову, проективно-змістову, процесуально-технологічну, контрольно-оцінювальну підсистеми. Подальші дослідження спрямовані на впровадження розробленої дидактичної системи.
- ДокументThe role of choreography classes in the comprehensive young learners’ development in the new ukrainian school(OKTAN PRINT s.r.o., Prague, 2020) Zozulia, K.The role of choreography classes in the comprehensive young learners’ development in the new Ukrainian school has been first analyzed in the article. The relevance of the topic is to establish the role of choreography classes in the comprehensive young learners’ development in the context of the new Ukrainian school Concept. The purpose of the article is to analyze the role of choreography classes in the comprehensive young learners’ development in the new Ukrainian school. The scientific novelty is that the theoretical substantiation of the role of choreography classes in the comprehensive young learners’ development has been carried out and the peculiarities of methodological provision of choreography classes in the new Ukrainian school have been studied. The methods of analysis, synthesis and theoretical generalization of scientific and methodical literature have been applied while writing the article. The theoretical substantiation of the choreography classes’ influence on the comprehensive young learners’ development has been made based on analyzing the scientific-methodological and psychologicalpedagogical literature. The peculiarities of methodological provision of choreography classes in the new Ukrainian school and choreographic work with young learners have been studied by the author. Studying the State primary education standard has revealed that studying the “Art” integrated course, the teacher has an opportunity to organically introduce the artistic and synthetic content line (theatre, choreography, cinema, television) or it is possible to hold a choreography lesson through one or two physical education classes. Modern scholars’ views on the importance of the role of art, choreographic in particular, while realizing the comprehensive personality development as the ultimate goal of all pedagogical efforts have been revealed. The relevance of the choreography introduction in the modern primary education system as an important component of the physical, spiritual, artistic development of young learners, their healing and further successful socialization has been studied. The choreography classes’ purpose is to promote the aesthetic education and physical development of young learners, provide them with initial choreographic training, identify the tendencies and meet the need for movement activities, the rhythm sense development, dance expressiveness, movement coordination and the artistic taste education, the ability to fully perceive the art of dance. The psychological characteristics of young learners are described and it is found that choreography educates the basics of etiquette and competent behavior in the society, gives an idea of acting, forming the correct posture. The prospects of further research are to study the theory and practice of organizing choreography education both in the new Ukrainian school and in extracurricular educational institutions. У статті вперше проаналізовано роль занять з хореографії у всебічному розвитку учнів нової української школи. Актуальність теми полягає у встановленні ролі занять хореографією у всебічному розвитку молоді в контексті Концепції нової української школи. Мета статті – проаналізувати роль занять з хореографії у всебічному розвитку молоді в новій українській школі. Наукова новизна полягає в тому, що проведено теоретичне обґрунтування ролі хореографічних занять у всебічному розвитку молодшого школяра та досліджено особливості методичного забезпечення занять з хореографії в новій українській школі. При написанні статті використано методи аналізу, синтезу та теоретичного узагальнення науково-методичної літератури. На основі аналізу науково-методичної та психолого-педагогічної літератури здійснено теоретичне обґрунтування впливу занять хореографією на всебічний розвиток учнів молодшого віку. Автором досліджено особливості методичного забезпечення занять з хореографії в новій українській школі та хореографічної роботи з молоддю. Вивчення Державного стандарту початкової освіти виявило, що вивчаючи інтегрований курс «Мистецтво», вчитель має можливість органічно ввести художньо-синтетичний зміст (театр, хореографія, кіно, телебачення) або провести урок хореографії через один-два уроки фізкультури. Проаналізовані погляди сучасних учених на значення ролі мистецтва, зокрема хореографічного у всебічному розвитку особистості, актуальність введення хореографії в сучасну систему початкової освіти як важливий компонент фізичного, духовного, художнього розвитку молодших школярів. Метою занять з хореографії є популяризація естетичного виховання та фізичний розвиток молодших школярів, забезпечення їх початкової хореографічної підготовки, виявлення схильності задовольняти потреби в руховій діяльності, розвиток почуття ритму, виразності танцю, координації рухів, виховання художнього смаку, здатності повноцінно сприймати мистецтво. танцювати. Описано психологічні особливості молодших школярів. Зроблено висновок, що хореографія виховує основи етикету та грамотної поведінки в суспільстві.Перспективи подальшого дослідження полягають у вивченні теорії та практики організації хореографії навчання як у новій українській школі, так і в позашкільній освіті. В статье впервые проанализирована роль занятий по хореографии во всестороннем развитии учащихся новой украинской школы. Актуальность темы состоит в установлении роли занятий хореографией во всестороннем развитии молодежи в контексте Концепции новой украинской школы. Цель статьи – проанализировать роль занятий по хореографии во всестороннем развитии молодежи в новой украинской школе. Научная новизна состоит в том, что проведено теоретическое обоснование роли хореографических занятий во всестороннем развитии младших школьников и исследованы особенности методического обеспечения занятий по хореографии в новой украинской школе. При написании статьи использованы методы анализа, синтеза и теоретического обобщения научно-методической литературы. На основе анализа научно-методической и психолого-педагогической литературы осуществлено теоретическое обоснование влияния занятий хореографией на всестороннее развитие учащихся младшего возраста. Автором исследованы особенности методического обеспечения занятий по хореографии в новой украинской школе и хореографической работе с молодежью. Изучение Государственного стандарта начального образования выявило, что, изучая интегрированный курс «Искусство», учитель имеет возможность органически ввести художественно-синтетический смысл (театр, хореография, кино, телевидение) или провести урок хореографии через один-два урока физкультуры. Проанализированы взгляды современных ученых на значение роли искусства, в частности хореографического в всестороннему развитию личности, актуальность введения хореографии в современную систему начального образования как важный компонент физического, духовного, художественного развития младших школьников. Целью занятий по хореографии является популяризация эстетического воспитания и физическое развитие младших школьников, обеспечение их начальной хореографической подготовки, выявление склонности удовлетворять потребности в двигательной деятельности, развитие чувства ритма, выразительности танца, координации движений, воспитание художественного вкуса, способности полноценно воспринимать искусство. танцевать. Описаны психологические особенности младших школьников. Сделано вывод, что хореография воспитывает основы этикета и грамотного поведения в обществе. Перспективы дальнейшего исследования состоят в изучении теории и практики организации хореографического обучения как в новой украинской школе, так и во внешкольном образовании.
- ДокументThe specific features of the primary school development at the eastern ukrainian territories in the second half of the 19th-the beginning of the 20th centuries(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018) Agarkova, N.The paper gives a brief description of the four stages of the primary education development at the eastern Ukrainian territories since the middle of the 19th century till the beginning of the 20th century, taking into account the develop-ment of state legislation relating to primary education, the dynamics of quantitative and qualitative growth of the primary school network, the transformation of the eco-nomic, cultural and education spheres of the region, which contributed to the change in the content, forms and methods of primary education. On the basis of the use of published and archive materials, a pedagogically valuable experience of the activity of the eastern Ukrainian territories primary schools in the middle of the 19th and the beginning of the 20th century was determined (reform ideas for literacy among the general population and experience in introducing educational reforms, the formation of a special type of state and civil management of public schools, the involvement of zemstvos, urban and rural associations in determining the content, methods and forms of primary education). The data on the content, forms and methods of primary school education at the eastern Ukrainian territories are specifi ed and elaborated. У статті подано короткий опис чотирьох етапів розвитку початкової освіти на східних територіях України з середини ХІХ до початку ХХ століття, враховуючи розробку державного законодавства, що стосується початкової освіти, динаміка кількісного та якісного зростання мережі початкових шкіл, трансформація економічної, культурної та освітньої сфер регіону, що сприяло зміні змісту, форм і методів початкової освіти. На основі використання опублікованих та архівних матеріалів було визначено педагогічно цінний досвід діяльності початкових шкіл східноукраїнських територій середини 19 - початку 20 століття (реформування ідей щодо грамотності серед широкого населення та досвід впровадження освітніх реформ, формування особливого типу державного та цивільного управління державними школами, залучення земств, міських та сільських об’єднань до визначення змісту, методів та форм початкової освіти). Дані про зміст, форми та методи навчання початкової школи на східноукраїнських територіях конкретизовані та опрацьовані. В статье представлены краткое описание четырех этапов развития начального образования на восточных территориях Украины с середины XIX до начала ХХ века, учитывая разработку государственного законодательства, касающегося начального образования, динамика количественного и качественного роста сети начальных школ, трансформация экономической, культурной и образовательной сфер региона, что способствовало изменению содержания, форм и методов начального образования. На основе использования опубликованных и архивных материалов были определены педагогически ценный опыт деятельности начальных школ восточно территорий середины 19 - начала 20 века (реформирование идей по грамотности среди широкого населения и опыт внедрения образовательных реформ, формирования особого типа государственного и гражданского управления государственными школами, привлечения земств, городских и сельских объединений к определению содержания, методов и форм начального образования). Данные о содержании, формах и методах обучения начальной школы на восточно территориях конкретизированы и проработаны.