Кафедра початкової і професійної освіти
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра початкової і професійної освіти за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 765
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAPPLICATION OF ICT FOR EXPERT ASSESSMENT OF LATENT VARIABLES IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL RESEARCH(The Institute of Information Technologies and Learning Tools, 2019) Matvieieva, O.; Gryniova, V.; Kuznetsova, O.The article analyzes the approaches to the study of latent variables in psychological and pedagogical research. The study confirms that some competences and personal qualities belong to the latent constructs (tolerance, readiness for life-long learning, value orientations, etc.) that are difficult to measure. To make their assessment more accurate and reliable, the expert evaluation method with ICT support is suggested providing for the involvement of a greater number of experts in the assessment process. The pedagogical expertise, covering a set of procedures necessary for getting collective expert opinion or assessment of a pedagogical object, phenomenon or process, is considered as the core of the expert evaluation method. The developed ICT assessment support for latent variables evaluation is oriented at the three-level classification of competences. It provides for determining the level of development of social-personal, general-scientific, instrumental, general-professional and specialized- professional competences (the first level of classification) and their constituent structural parts (the second level of classification) as well as the level of acquired knowledge, skills, values and personal qualities (the third level of classification). The developed ICT assessment tool includes the data concerning the Author (Developer), Experts, Expert Assessment, the indices obtained as a result of the analysis of Expert Assessment (Coefficients). Experts are expected to assess the significance of smaller structural units correlating them with the larger ones. Initially, the development level of every individual competence in correlation with the social and professional competence is assessed in percentage; the acquisition of social and professional competence is taken as 100%. Then the significance index of the competences that are the structural parts of every given competence is determined; the significance index of competence structural parts in reference to the relevant competence is assessed. У статті проаналізовано підходи до визначення та дослідження латентних змінних у психолого-педагогічних працях. Доведено, що деякі компетенції та якості особистості належать до латентних конструктів (толерантність, здатність до навчання впродовж життя, ціннісні орієнтації тощо), що погано піддаються кількісній оцінці. Для підвищення рівня об’єктивності їх оцінювання запропоновано метод експертного оцінювання з ІКТ-супроводом, що передбачає залучення більшої кількості експертів. Основою експертного методу є педагогічна експертиза, яка включає сукупність процедур, необхідних для одержання колективної думки або оцінки про педагогічний об'єкт, явище або процес. Для оцінювання латентних змінних запропоновано застосування методу експертного оцінювання з ІКТ-супроводом, зорієнтованим на трирівневу класифікацію компетенцій/компетентностей. Перший рівень складають: соціально-особистісна, загальнонаукова, інструментальна, загальнопрофесійна, спеціалізовано-професійна компетентності; другий рівень об’єднує компетенції, що входять до їх складу; третій рівень становлять складники компетенцій – знання, уміння, цінності, особистісні якості. Розроблений і запропонований ІКТ-супровід містить інформацію про Автора (розробника), Експертів, оцінки Експертів, значення, отримані в результаті обробки оцінок Експертів (коефіцієнти). Передбачено оцінювання Експертами значущості більш дрібних структурних одиниць щодо більших. Спочатку оцінюється сформованість кожної окремої компетентності відповідно до всієї соціально- професійної компетентності у відсотках, приймаючи соціально-професійну компетентність за 100%, потім оцінюється вагомість компетенцій, що входять до складу даної компетентності й значущість окремих складників компетенцій щодо відповідної компетенції. В статье проанализированы подходы к определению и изучению латентных переменных в психолого-педагогических исследованиях. Установлено, что некоторые компетенции и качества личности относятся к латентным конструктам (толерантность, способность к обучению в течение жизни, ценностные ориентации и т.д.) и плохо поддаются количественной оценке. Для повышения уровня объективности их оценивания предложен метод экспертного оценивания с ИКТ- сопровождением, что предполагает привлечение большего количества экспертов. Основой экспертного метода является педагогическая экспертиза, которая включает совокупность процедур, необходимых для получения коллективного мнения или оценки о педагогическом объекте, явлении или процессе. Для оценки латентных переменных предложено применение метода экспертного оценивания с ИКТ- сопровождением на основе трехуровневой классификации компетенций/компетентностей. Первый уровень составляют: cоциальноличностная, общенаучная, инструментальная, общепрофессиональная, специализированнопрофессиональная компетентности; второй уровень объединяет компетенции, входящие в их состав; третий уровень объединяет составляющие компетенций (знания, умения, ценности, личностные качества). Предложенное ИКТ-сопровождение содержит информацию об Авторе (разработчик); Экспертах; оценках Экспертов; значениях, полученных в результате обработки оценок Экспертов (коэффициенты). Предусмотрено оценивание Экспертами значимости более мелких структурных единиц относительно больших. Сначала оценивается сформированность каждой отдельной компетентности относительно социально-профессиональной компетентности в процентах, принимая последнюю за 100%, затем оценивается значимость компетенций, входящих в состав данной компетентности и значимость отдельных составляющих компетенции.
- ДокументBADANIE TYPOLOGII WIZERUNKU (IMIDŻU): DOŚWIADCZENIE, REALIA, PERSPEKTYWY(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2019) Fiłatowa, ŁArtykuł podejmuje aktualną na dzień dzisiejszy problematykę: budowanie pozytywnego wizerunku, jako elementu osobistego, czy też zawodowego. Rozbudowa w Ukrainie całościowego systemu i ukierunkowanie państwa na demokratyczne zasady w oświacie, biznesie, chęci młodego pokolenia być konkurencyjnym na rynku pracy – motywuje do wyuczenia światowego doświadczenia w kierunku budowania wizerunku, wypracowania własnych teoretycznych i praktycznych nowinek. Dlatego właśnie ukazana problematyka jest aktualną, a artykuł na czasie. У статті розглядаються актуальні проблеми: побудова позитивного іміджу як особистого чи професійного елемента. Розширення загальної системи в Україні та орієнтація держави на демократичні принципи в освіті, бізнесі, прагнення молодого покоління бути конкурентоспроможними на ринку праці - спонукає до вивчення світового досвіду побудови іміджу, розвитку власних теоретичних та практичних інновацій. Ось чому представлені питання, стаття є актуальними. В статье рассматриваются актуальные вопросы: построение позитивного имиджа как личного или профессионального элемента. Расширение общей системы в Украине и ориентация государства на демократические принципы в образовании, бизнесе, стремление молодого поколения быть конкурентоспособным на рынке труда - побуждает изучать мировой опыт построения имиджа, разработки собственных теоретических и практических инноваций. Вот почему представленные проблемы, статья актуальны. Introduction. The presence of several social roles in a person suggests the presence of the images of corresponding roles. It has been found that scientists distinguish a significant number of such types and classify them according to the characteristic features, among them: in relation to other objects, depending on the spheres of activity, on different social contexts, on different functioning, on parameters of demonstration, on criterion of rationality of perception, etc. However, the conducted research studies the image of one aspect: either in terms of professional activity, or from the position that a person takes in a society (leader, heard, subordinator, project coordinator, etc.). The modern requirements demand a comprehensive study of this definition, that determines the expansion of scientific research. Purpose. Generalization of different views of foreign and native scientists in defining "image", identification of new promising approaches to the study of its types, illustration with modern examples of classification of image types. Methods. Analysis, systematization, generalization. Results. A generalized classification of image types is presented. In articular, approaches to the definition of "image" as a certain social role, professional competence, personal formation, corporate formation are generalized. On the basis of generalization it were revealed: ways of forming an image (imitation or copying, combining, self-image); his perception (internal and external); assessment of a person or his or her environment (mirror, cursory, desirable, multiple, corporate); mental traits (national or stereotype, personal, closed, charismatic, greetings). Based on the analysis of image research in various branches of science, a variety of approaches were identified in determining its formation from the point of view of psychology, political science, and sociology, which based on certain indicators that are inherent in the specifics of scientific research. It is defined that the image - not only the characteristic of personality, but also the environment, sphere of activity (interior, office, business,pedagogical, etc.). A comprehensive analysis allowed to determine the main criteria and generalized classification of image types. Originality. The determining of the main criteria is original. It allows to define approaches to the concept of "image" and to develop a general classification of image types based on certain criteria. Conclusion. Thus, the image is an image of the person, who’s the most visible features have the effect of personal attractiveness, the reputation of the family, the success of the state or private institution, the state, etc. Considering that the image is multifaceted phenomenon, then, accordingly, it is actively used in various spheres of life, and unequivocally requires the emergence of different types of image. Classification of image by origin and activity of objects is the main and priority topic in the understanding of imagology as a science. Classification of the image by origin and activity of the objects is the main, the priority topic in the understanding of imageology as a science. The prospects of image-based strategies studying in Ukraine are evident as we have the opportunity to realize the resulting material in the context of European values, while retaining the mental traits.
- ДокументBody length, sports specialization and vegetovascular regulation in students - future specialists in physical education and sports(Wydawnictwo Poznań: Ośrodek Rekreacji, Sportu i Edukacji, 2022) Cieślicka, M.; Ushmarova, V.; Grynyova, V.The monograph purpose was to reveal the features of the indicators of the orthostatic test in students with different body lengths and different sport´s specializations, studying in the specialty "Physical education and sports". The study involved 42 students who play sports at the amateur level. The following research methods were used in the work: method of analysis of literary sources; method of determining body length; orthostatic test method; method of determining stroke volume and minute blood volume. The influence of both factors (body length and sport) on the orthostatic test was significant for the following data: systolic blood pressure in the vertical position, diastolic blood pressure in the vertical position; change in diastolic blood pressure when changing body position from horizontal to vertical; Heart rate in vertical and horizontal positions; change in heart rate during the transition from horizontal to vertical position; stroke volume of blood in the vertical position; change in the stroke volume of blood during the transition from horizontal to vertical position; all indicators of minute volume of a blood-groove . The more significant influence of judo and football classes in comparison with running short and medium distances on the indicators of vegetative-vascular regulation was determined: the best indicators - in judo, the next place - in football, then - athletes. It was found that students with a body length of more than 190 cm have difficulty with vegetative-vascular regulation. To improve the adaptive capacity of vascular regulation to change the position of the body from horizontal to vertical in tall athletes is effective to use any exercise, but the most effective exercises that activate aerobic and anaerobic glycolytic energy systems. Also useful are exercises that require frequent transitions from lying down (sitting) to standing position, as well as changes in the direction of movement. Метою монографії було розкрити особливості показників ортостатичної проби у студентів з різною довжиною тіла та різною спортивною спеціалізацією, які навчаються за спеціальністю «Фізичне виховання і спорт». У дослідженні взяли участь 42 студенти, які займаються спортом на аматорському рівні. У роботі були використані такі методи дослідження: метод аналізу літературних джерел; спосіб визначення довжини тіла; метод ортостатичної проби; метод визначення ударного і хвилинного об'єму крові. Вплив обох факторів (довжини тіла та спорту) на ортостатичну пробу був значущим для таких даних: систолічний артеріальний тиск у вертикальному положенні, діастолічний артеріальний тиск у вертикальному положенні; зміна діастолічного артеріального тиску при зміні положення тіла з горизонтального на вертикальне; ЧСС у вертикальному і горизонтальному положеннях; зміна ЧСС при переході з горизонтального положення у вертикальне; ударний об'єм крові у вертикальному положенні; зміна ударного об'єму крові при переході з горизонтального положення у вертикальне; усі показники хвилинного об’єму кровотоку (р<0,005; р<0,01; р<0,001). Визначено більш суттєвий вплив занять дзюдо та футболом порівняно з бігом на короткі та середні дистанції на показники вегето-судинної регуляції: найкращі показники – у дзюдо, наступне місце – у футболу, далі – у легкоатлетів. Встановлено, що у студентів з довжиною тіла більше 190 см спостерігаються труднощі з вегето-судинною регуляцією. Для вдосконалення адаптаційних можливостей судинної регуляції до зміни положення тіла з горизонтального у вертикальне у спортсменів високого зросту ефективно використовувати будь-які фізичні вправи, але найбільш ефективні вправи, які активізують аеробну та анаеробну гліколітичні енергетичні системи. Також корисні вправи, що вимагають частих переходів з положення лежачи (сидячи) в положення стоячи, а також зміни напрямку руху.
- ДокументCHALLENGES AND PERSPECTIVES IN TRAINING TEACHERS FOR ELEMENTARY SCHOOL NON- FORMAL EDUCATION IN CONTEMPORARY CHINA(Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 2024-05-24) Wu, Yanlin; Dovzhenko, T.; Mkrtichian, O.China has seen significant changes in its educational landscape recently, with a growing focus on holistic education for primary school students. Alongside formal schooling, non-formal education has become increasingly important, seen as a vital supplement to traditional classroom learning. However, the Chinese government perceives the widespread enthusiasm among parents for non-formal education as a negative trend, hindering positive qualitative changes in formal education. There are concerns about the lack of control, particularly regarding ideological influence, educator training, and service quality within the non-formal education sector, which also involves substantial financial investment. This article, drawing from publicly available sources, assesses the current state of China's non-formal education sector and examines the measures undertaken by the government in the past five years to enhance the quality of educational services. Additionally, it explores the future prospects of non-formal education in China within the context of policies aimed at reducing student burdens and improving educational service quality. The focus of the study is on primary and elementary school students, as this age group constitutes the primary target audience for non-formal educational opportunities in modern China. Останнім часом у Китаї відбулися значні зміни в освітньому середовищі, дедалі більше уваги приділяється цілісній освіті для учнів початкової школи. Поряд з формальним навчанням все більшого значення набуває неформальна освіта, яка розглядається як важливий додаток до традиційного навчання в класі. Однак уряд Китаю сприймає поширений серед батьків ентузіазм щодо неформальної освіти як негативну тенденцію, що перешкоджає позитивним якісним змінам у формальній освіті. Є занепокоєння щодо відсутності контролю, зокрема щодо ідеологічного впливу, підготовки педагогів та якості послуг у секторі неформальної освіти, що також передбачає значні фінансові інвестиції. У цій статті, опираючись на загальнодоступні джерела, оцінюється поточний стан сектору неформальної освіти в Китаї та розглядаються заходи, вжиті урядом за останні п’ять років для підвищення якості освітніх послуг. Крім того, він досліджує майбутні перспективи неформальної освіти в Китаї в контексті політики, спрямованої на зменшення навантаження на студентів і покращення якості освітніх послуг. Основна увага дослідження зосереджена на учнях початкової та початкової школи, оскільки ця вікова група є основною цільовою аудиторією для можливостей неформальної освіти в сучасному Китаї.
- ДокументCritical thinking development of primary school pupils by means of inventive problems(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2021) Dotsenkо, S.; Gavrysh, І.The article investigates effective means of developing critical thinking in primary school students using a retrospective analysis of the development of primary education systems in Ukraine and in highly developed countries. The research material was typical educational programs of primary education, educational areas, and current academic subjects. В статті досліджено ефективні засоби розвитку критичного мислення учнів початкових класів з використанням ретроспективного аналізу розвитку систем початкової освіти в Україні і в високорозвинених країнах. Матеріалом дослідження стали типові освітні програми початкової освіти, освітніх областей, і діючих навчальних предметів. В статье исследованы эффективные средства развития критического мышления учащихся начальных классов с использованием ретроспективного анализа развития систем начального образования в Украине и в высокоразвитых странах. Материалом исследования стали типичные образовательные программы начального образования, образовательных областей, и действующих учебных предметов.
- ДокументDEVELOPMENT OF SELF-MOTIVATION TO LEARN A FOREIGN LANGUAGE AMONG MEDICAL STUDENTS(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Iukhno, N. V.Distance learning presents unique challenges for students, and maintaining a high level of self-motivation in learning a foreign language becomes even more crucial. In conclusion, developing self-motivation in learning a foreign language is essential for medical university students, particularly in the context of distance learning. It is a valuable skill that not only facilitates effective language acquisition but also contributes to the personal and professional growth of students, making them more competent and self-assured medical professionals in the globalized world. Дистанційне навчання ставить перед студентами унікальні виклики, а підтримка високого рівня самомотивації у вивченні іноземної мови стає ще більш важливою. Отже, розвиток самомотивації у вивченні іноземної мови є важливим для студентів медичних університетів, особливо в умовах дистанційного навчання. Це цінна навичка, яка не тільки сприяє ефективному засвоєнню мови але й сприяє особистісному та професійному зростанню студентів, роблячи їх більш компетентними та впевненими у собі медичними працівниками у глобалізованому світі.
- ДокументENHANCING CHINESE EDUCATION: A POLICY PERSPECTIVE ON INTERNATIONAL EDUCATIONAL PROGRAMS AND INTERCULTURALISM(Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України, Українсько-польське наукове видавництво «Liha-Pres», 2023-12-14) Vitchynkina, K. O.The growth of industries in China, such as manufacturing, advertising, media, publishing, and IT technologies, imposes new demands on graphic design professionals. In this context, the emphasis on product images and visual communication becomes increasingly important. This leads to the globalization of the graphic design profession, necessitating educational organization in this field based on intercultural principles. An analysis of the graphic design market indicates a rapid annual growth in China, highlighting the escalating demand for professionals in this sector. This led to a demand for such professionals, which, in turn, spurred the need for the enhancement of design education. Розвиток таких галузей у Китаї, як виробництво, реклама, медіа, видавнича справа та ІТ-технології, висуває нові вимоги до професіоналів графічного дизайну. У цьому контексті акцент на зображеннях продуктів і візуальній комунікації стає все більш важливим. Це призводить до глобалізації професії графічного дизайну, що зумовлює необхідність організації освіти в цій галузі на основі міжкультурних принципів. Аналіз ринку графічного дизайну свідчить про стрімке щорічне зростання в Китаї, що підкреслює зростаючий попит на професіоналів у цьому секторі. Це спричинило попит на таких фахівців, що, своєю чергою, зумовило потребу в удосконаленні дизайн-освіти.
- ДокументEvent-технології в закладах освіти(Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д.Ушинського», Південноукраїнський центр професійного розвитку керівників та фахівців соціономічної сфери, 2022-06-15) Філатова, Л. С.У тезисах розкрито сутність дефініції «event», історія походження цього явища. Визначені властиві характеристики та розглянута існуюча класифікація event. The theses reveal the essence of the definition of "event", the history of the origin of this phenomenon. The inherent characteristics are determined and the existing event classification is considered.
- ДокументFormation and development of inclusive education in Ukraine and abroad(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Dovzhenko, T. О.The global political, socio-cultural and economic changes in many countries around the world of the second half of the XXth century have led to increased attention from the legal system to the problems of children with special needs, in particular to their quality education. In view of this, it is worth studying the experience of the formation and development of inclusive education in Ukraine and abroad. The purpose of the study is to highlight the stages of the formation and development of inclusive education in Ukraine and abroad. General scientific (historical-pedagogical analysis, generalization, retrospective, chronological), historical-structural and comparative methods of scientific cognition have been used. Based on the analysis of scientific and pedagogical literature, the essence of the concept of «inclusive education» has been determined. The main historical stages of the formation and development of inclusive education abroad have been described (the first stage: the beginning of the XVIth – the middle of the XVIIIth century; the second stage: the middle of the XVIIIth – the beginning of the XXth century; the third stage: 40s of the XXth century – 90s of the XXth century, the fourth stage: 1994 of the XXth century – present).Domestic and foreign experience of introduction of inclusive education in the educational process (England, Denmark, Italy, the USA, Hungary, and Sweden) has been analyzed. The principles of inclusive education that are documented in the Salamanca Statement on Principles, Policy and Practice in Special Needs Education and a Framework for Action have been described. Based on the analysis of the world experience of implementation of inclusive education, the basic principles of inclusion that define a new paradigm of educational relations have been described. Based on the scientific achievements of domestic and foreign scholars, the benefits of inclusive education for children with special educational needs have been identified. It has been proved that the development of inclusive education directly depends on socioeconomic conditions, educational traditions and has certain specifics. It has been determined that inclusive education now is an officially accepted area of special education in 75% of countries. Глобальні політичні, соціокультурні та економічні зміни, що відбувалися в багатьох країнах світу в другій половині XX століття, зумовили посилення уваги законодавства до проблем дітей з особливими потребами, зокрема до отримання ними якісної освіти. З огляду на це доцільним є вивчення досвіду становлення і розвитку інклюзивної освіти в Україні та за кордоном. Метою статті є висвітлення етапів становлення і розвитку інклюзивної освіти в Україні та за кордоном. Використано загальнонаукові (історико-педагогічний аналіз, узагальнення, ретроспективний, хронологічний), історико-структурний і порівняльно-зіставний методи наукового пізнання. На основі аналізу науково-педагогічної літератури визначено суть поняття «інклюзивна освіта». Охарактеризовано основні історичні етапи становлення і розвитку інклюзивної освіти за кордоном (перший етап: початок XVI – середина XVIII ст.; другий етап: середина XVIII – початок XX ст.; третій етап: 40 рр. XX ст. – 90 рр. XX ст., четвертий етап: 1994 р. XX ст. – теперішній час). Проаналізовано вітчизняний і закордонний досвід упровадження інклюзивного навчання в освітній процес (Англія, Данія, Італія, США, Угорщина, Швеція). Охарактеризовано принципи інклюзивної освіти, що зафіксовані в Саламанський декларації «Про засади, політику та практичну діяльність у сфері освіти осіб з особливими потребами». На основі аналізу світового досвіду впровадження інклюзивної освіти, окреслено основні принципи інклюзії, що визначають нову парадигму освітніх відносин. Ґрунтуючись на наукових здобутках вітчизняних і зарубіжних науковців, визначено переваги інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами. Доведено, що розвиток інклюзивної освіти безпосередньо залежить від соціально-економічних умов, освітніх традицій і має певну специфіку. Визначено, що зараз інклюзивна освіта є офіційно прийнятим напрямом галузі спеціальної освіти в 75% країн світу.
- ДокументIMPLEMENTATION OF STEM-EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOLS VIA SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL PROJECT “THE INTELLECT OF UKRAINE”(Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, 2022-11-12) Gavrysh, I.; Ushmarova, V.The article considers trends in STEM-education, globally and in Ukraine. It reports that the general civilization tendency of the 21st century, which determines the development of mankind, is NBIC-convergence (convergence of nano-, bio-, information and cognitive technologies), which is the core of the 6th technological way. It is revealed that NBIC-convergence is considered by the world political and scientific elite as the new dominant of scientific and technological progress, the measures taken in the countries with powerful economics aimed at the formation and development of the 6th technological way are highlighted. The thesis that education is designed to satisfy the order of economy and production for fundamentally new, universal STEM-educated qualified specialists is substantiated, which led to the modernization of educational systems of leading countries of the world on the basis of STEM-education. The issues of realization of STEM-education in secondary school and out-of-school education in Ukraine are covered. The theoretical and methodological foundations of STEM-education in the elementary school of the scientific and pedagogical project “The Intellect of Ukraine” are defined: a post-classical paradigm of education, which presupposes an organic combination of technocracy with humanistic priorities and cultural-centricity as a methodological base; formation of the basics of innovation, mathematical, information and communication, environmental competencies, as well as competencies in the field of natural sciences, technology and technology as a conceptual goal; the fundamentalization of education, continuity, integrated subject-based learning on a cross-disciplinary and project-based approach, learning based on one's own discoveries and its practical focus, in-depth study of English as a characteristic feature. The results of the experimental realization of STEM-education in the elementary school of the scientific and educational project “The Intellect of Ukraine”, aimed at the formation of interconnected STEM-competencies of students (mathematical, research and inventive, technological, informative competencies) as a unity of cross-conceptual, conceptual, operational, axiological competencies. The educational programs of the mathematical and natural educational branches, which make up the semantic block of experimental work, are given; educational technologies that allow to realize the subject content of STEM-education in elementary school in the educational environment of the scientific and educational project “The Intellect of Ukraine”: multi-disciplinary integration, enhancement of the natural learning process, the presentation of learning in cohesive units, interactive educational technology and critical thinking, reading and reflection. У статті здійснено аналіз світових і вітчизняних тенденцій розвитку STEM-освіти. Встановлено, що загальноцивілізаційною тенденцією ХХІ століття, яка визначає розвиток людства, є NBIC-конвергенція (конвергенція нано-, біо-, інформаційних і когнітивних технологій), що становить ядро 6-го технологічного укладу. Виявлено, що NBIC-конвергенція розглядається світовою політичною та науковою елітою як нова домінанта науково-технічного прогресу, висвітлено заходи, що здійснюються в країнах із потужною економікою, спрямовані на становлення й розвиток 6-го технологічного укладу. Обґрунтовано тезу про те, що освіта покликана задовольняти замовлення економіки і виробництва на принципово нових, універсальних STEM-освічених кваліфікованих фахівців, що обумовило модернізацію освітніх систем провідних країн світу на засадах STEM-освіти. Висвітлено питання реалізації STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти в Україні. Визначено теоретико-методологічні основи STEM-освіти у початковій школі науково-педагогічного проекту «Інтелект України»: постнекласична парадигма освіти, що передбачає органічне поєднання технократизму з гуманістичними пріоритетами та культуроцентричністю як методологічна база; формування в учнів основ інноваційності, математичної, інформаційно-комунікаційної, екологічної компетентностей, а також компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій як концептуальна мета; фундаменталізація освіти, неперервність, інтегроване навчання за темами на засадах міждисциплінарного та проектного підходів, навчання на основі власних відкриттів та його практична спрямованість, поглиблене вивчення англійської мови як характерні властивості. Представлено результати експериментальної реалізації STEM-освіти у початковій школі науково-педагогічного проекту «Інтелект України», спрямованої на формування взаємопов’язаних STEM-компетентностей школярів (математичної, дослідницької і винахідницької, технологічної, інформатичної компетентності) як єдності наскрізних концептуальної, стратегічної, когнітивної, операційної, аксіологічної компетентностей. Наведено освітні програми математичної і природничої освітніх галузей, що становлять змістовий блок експериментальної роботи; освітні технології, що дозволяють реалізувати предметний зміст STEM-освіти у початковій школі в умовах освітнього середовища науково-педагогічного проекту «Інтелект України»: технологія міждисциплінарної інтеграції, технологія збагачення освітнього процесу, технологія повного засвоєння навчальних одиниць, інтерактивні освітні технології та технології критичного мислення, технологія раціонального читання.
- ДокументINCLUSIVE EDUCATION IMPLEMENTATION: THE EXPERIENCE OF THE FACULTY OF PRIMARY EDUCATION(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2022) Dovzhenko, T.Considering the current reality, there are new requirements for the organization of the educational process in higher education institutions of Ukraine. Thus, the problems and ways of the implementation of inclusive education for students with special educational needs are becoming increasingly important. The purpose of the study is to substantiate theoretically the problems and ways of implementing inclusive education in Ukraine based on the experience of the Faculty of Primary Education of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Methodology. A retrospective analysis of the development of inclusive higher education in Ukraine has been used; it has been found that it is necessary to organize an inclusive environment and implement training for students with special educational needs in higher education institutions. The study was based on the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of July 10, 2019 № 635 “On approval of the Procedure for the organization of inclusive education in higher education institutions”, educational programs on 013 Primary Education, and scientific and pedagogical works on conceptual approaches to the implementation of inclusive education; organization of training of persons with special educational needs; principles and functions of inclusive education, which indicated the need for inclusive education in higher education institutions. Results. The essence of the concept "inclusive education" has been defined. Problems of higher education of people with special needs have been described. The system of education of students with special needs has been determined. It is noted that art HUB for students and university teachers with special educational needs in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University has been opened. It has been determined that there are elective subjects “Fundamentals of inclusive education” (for the 3rd year students) and “Features of working with an inclusive child” (for the 4th year students) in the educational program “Primary Education” at the Faculty of Primary Education of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The educational program "Primary education with methods of special education" for applicants for the first (bachelor's) level of higher education has been described. The examples of students’ working with an inclusive child are described. Conclusions. The process of successful integration of people with special needs in a higher education institution requires a systematic solution of many tasks. Creating an environment accessible to people with special needs is becoming an unconditional requirement for the development of higher education institutions and significantly affects the competitiveness of a modern IHE. Реалії сьогодення диктують нові вимоги до організації освітнього процесу в закладах вищої освіти України. З огляду на це проблеми і шляхи реалізації інклюзивного навчання для студентів, що мають особливі освітні потреби, набувають дедалі більшої актуальності. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати проблеми і шляхи реалізації інклюзивного навчання, спираючись на досвід факультету початкового навчання ХНПУ Г. С. Сковороди. Методологія. Було використано ретроспективний аналіз розвитку вищої інклюзивної освіти в Україні; з’ясовано, що у закладах вищої освіти необхідною є організація інклюзивного середовища та реалізація навчання студентів, що мають особливі освітні проблеми. Матеріалом дослідження стали Конвенція про права осіб з інвалідністю, Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 635 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти», освітні програми зі спеціальності 013 Початкова освіта, а також науковопедагогічні праці щодо концептуальних підходів до впровадження інклюзивної освіти у ЗВО; організації навчання осіб з особливими освітніми потребами; принципів та функцій інклюзивної освіти, що вказують на необхідність організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти. Результати. Визначено сутність понять «інклюзивна освіта». Охарактеризовано проблеми вищої освіти осіб з особливими потребами. Визначено систему навчання студентів з особливими потребами. Зазначено, що у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди відкрито художньо-мистецький ХАБ для здобувачів освіти та викладачів університету з особливими освітніми потребами. Визначено, що на факультеті початкового навчання ХНПУ імені Г. С. Сковороди у складі освітньої програми «Початкова освіта» є вибіркові дисципліни «Основи інклюзивної освіти» (для студентів 3 курсу) та «Особливості роботи з інклюзивною дитиною» (для студентів 4 курсу). Охарактеризовано освітню програму «Початкова освіта з методиками спеціальної освіти» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Надано приклади залучення студентів до роботи з інклюзивною дитиною. Висновки. Процес успішної інтеграції осіб з особливими потребами в закладі вищої освіти вимагає системного вирішення багатьох завдань. Створення середовища, доступного для осіб з особливими потребами, стає безумовною вимогою до розвитку закладів вищої освіти та істотно впливає на конкурентоспроможність сучасного ЗВО.
- ДокументInfluence of the OBOR value culture on the internality principles of a primary school teacher in Modern China(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) He, LinaThe article aims to define "internality" as a pedagogical concept and to explore how the principles of the One Belt One Road (OBOR) initiative influence the ideological and ethical standards of primary school teachers in China. The study focuses on the intersection of global cultural and ethical values promoted by OBOR with the local pedagogical principles in Chinese primary education. "Internality" is defined as the combination of professional ethics, values, and ideological orientations that shape a teacher's identity, decision-making, and classroom interactions. For primary school teachers in China, these internal principles are increasingly influenced by the OBOR initiative, which promotes values like mutual respect, cooperation, cultural inclusivity, and shared growth. The article investigates how OBOR's values are integrated into the professional development, teaching practices, and ethical standards of primary educators in China. It highlights the ways in which these values shape the ideological orientation and ethical behaviour of teachers, impacting both their professional identity and their practical teaching methods. By embedding OBOR principles into daily educational practices, the initiative seeks to cultivate a sense of global citizenship and interconnectedness among young students while also reshaping the internal pedagogical frameworks of their teachers. The article also considers the broader implications of aligning OBOR values with China's educational system. It suggests that while integrating these global values can enrich the teaching profession by fostering a broader worldview and ethical outlook, it must also carefully balance the complexities of local educational traditions and established internal principles of teachers. By framing internality as a core pedagogical concept, the article offers a deeper insight into how global initiatives like OBOR can transform foundational aspects of education, redefining the ethical and ideological standards that guide the professional lives of teachers in contemporary China. Мета статті — визначення «інтернальності» як педагогічної категорії та дослідження того, як загальні принципи ініціативи «Один пояс, один шлях» (OBOR) впливають на ідеологічні та етичні стандарти вчителів початкової школи в Китаї. Дослідження зосереджено на перетині глобальних культурних та етичних цінностей, які пропагує OBOR, із педагогічними принципами китайської початкової освіти. «Інтернальність» визначається як поєднання професійної етики, цінностей та ідеологічних орієнтацій, які формують ідентичність учителя, впливають на процес прийняття рішень і взаємодію в класі. Для вчителів початкової школи в Китаї на ці внутрішні принципи все більше впливає ініціатива OBOR, яка пропагує такі цінності, як взаємна повага, співпраця, культурна інклюзивність і спільне зростання. Досліджується, як цінності OBOR інтегровані в професійний розвиток, практику викладання та етичні стандарти вчителів початкової освіти в Китаї. Висвітлюються способи, якими ці цінності формують ідеологічну орієнтацію та етичну поведінку вчителів, впливаючи як на їх професійну ідентичність, так і на практичні методи навчання. Впроваджуючи принципи OBOR у щоденну освітню практику, ініціатива прагне культивувати почуття глобального громадянства та взаємозв’язку серед молодших учнів, а також змінювати внутрішні педагогічні рамки їхніх викладачів. Розглядаються ширші наслідки узгодження цінностей OBOR з освітньою системою Китаю. Це свідчить про те, що хоча інтеграція цих глобальних цінностей може збагатити професію вчителя шляхом розвитку ширшого світогляду та етичного світогляду, вона також повинна ретельно збалансувати складність місцевих освітніх традицій та усталених внутрішніх принципів учителів. Розглядаючи інтернальність як основну педагогічну концепцію, стаття пропонує глибше зрозуміти, як такі глобальні ініціативи, як OBOR, можуть трансформувати фундаментальні аспекти освіти, переосмислюючи етичні та ідеологічні стандарти, якими керуються у своєму професійному житті вчителі у сучасному Китаї.
- ДокументKEY ASPECTS OF CREATIVENESS ACTIVITY DEVELOPMENT OF FUTURE GRAPHIC DESIGN PROFESSIONALS(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2023-11-10) Vitchynkina, K. O.In the world of design, encouraging creativity is vital for aspiring graphic designers. This active cultivation plays a foundational role, enhances students’ innovative abilities, enabling them to tackle complex visual challenges and contribute significantly to the field of graphic design. Development of creativeness activity of future graphic design professionals has its own peculiarities. The aim of the abstract is to observe some key aspects of this process. У світі дизайну заохочення творчості є життєво важливим для графічних дизайнерів-початківців. Це активне культивування відіграє фундаментальну роль, розвиває інноваційні здібності студентів, дозволяє їм вирішувати складні візуальні завдання та робити значний внесок у сферу графічного дизайну. Розвиток творчої активності майбутніх фахівців з графічного дизайну має свої особливості. Метою тез є розгляд деяких ключових аспектів цього процесу.
- ДокументNON-STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITIES AS TEACHER TRAINING INSTITUTIONS IN THE PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA(AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 2023) Mkrtichian, O.; Shyshenko, V.; Nebytova, I.; Parfonova, O.; Zhenyu, ZhouA detailed study of the development of higher pedagogical education in China makes it possible to objectively assess the path traveled, to determine the trends and prospects for its development, taking into account the national characteristics and cultural specifics of the country, as well as taking into account the development trends of higher pedagogical education in other countries. The study of this process acquires significance in connection with the changes that have taken place in politics, the economy, and in the social life of China. The study indicates some positive results in the development of a modern system of higher professional education for students in non-state universities, which include state accreditation of a whole network of nonstate universities, organized training of specialists in specialties missing in the labor market, optimization of the modern network and capacity of non-state pedagogical higher educational institutions. Детальне дослідження розвитку вищої педагогічної освіти в Китаї дає можливість об'єктивно оцінити пройдений шлях, визначити тенденції та перспективи її розвитку з урахуванням національних особливостей і культурної специфіки країни, а також з огляду на тенденції розвитку вищої педагогічної освіти в інших країнах. Вивчення цього процесу набуває значущості у зв'язку зі змінами, що відбулися в політиці, економіці та суспільному житті Китаю. Дослідження свідчить про певні позитивні результати в розвитку сучасної системи вищої професійної освіти студентів недержавних університетів, які включають державну акредитацію цілої мережі недержавних університетів, організовану підготовку фахівців за спеціальностями, яких бракує на ринку праці, оптимізацію сучасної мережі та потенціалу недержавних педагогічних вищих навчальних закладів.
- ДокументPRESENT-DAY CHALLENGES IN HOMESCHOOLING SPECIALISTS’ TRAINING IN CANADA(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2021) Svyrydova, T.The article deals with the results of the recent scientific research concerning training of experts for homeschooling in general and its today’s challenges in particular. Canada has been chosen as a target country due to its specific attitude towards homeschooling and its significant experience in specialist and/or teacher training for homeschooling. The urgency of the problem has recently aggravated because of the present-day situation with covid-19 worldwide restrictions in education and subsequent increase in the number of homeschooling families that need expert advice from certified specialists. The purpose of the article is to highlight the actual state of homeschooling specialist training in Canada in order to decide on a possibility to apply the experience of Canada in those counties which face similar challenges. To conduct the scientific results such methods as a continuous sampling method and a data classification method were used. The present research resulted into revealing current challenges in the realm of teacher training for homeschooling in Canada along with possible ways of overcoming of all the revealed difficulties with the help of various institutions that provide pedagogical education or practical support within the process of specialist training for homeschooling. The article considers acquiring skills and knowledge necessary for organizing family (home) education from colleges, institutes, universities, teacher training courses, associations, homeschooling support groups, etc. Some relevant educational programs provided by these establishments are under consideration as well. Thus, the following conclusions were inferred from the results of the research: the system of Homeschooling Specialists’ Training in Canada is highly-developed and well-prepared to cope with the difficulties connected with the Present-day Challenges. У статті розглядаються результати нещодавніх наукових досліджень, що стосуються підготовки фахівців для домашнього навчання в цілому, та особливості сучасних проблем. Для проведення дослідження було обрано саме Канаду через її специфічне ставлення до домашнього навчання та значний досвід у підготовці спеціалістів та/або вчителів для домашнього навчання. Актуальність проблеми загострюється через сучасну ситуацію зі світовими обмеженнями через Covid-19 в освіті та подальше збільшення кількості сімей, що навчають дітей вдома та потребують консультації експертів і сертифікованих фахівців. Мета статті – висвітлити фактичний стан підготовки спеціалістів з домашнього навчання в Канаді, щоб визначити можливість застосування досвіду Канади в тих країнах, які стикаються з подібними проблемами. Для проведення наукових результатів використовувались такі методи, як метод суцільної вибірки та метод класифікації даних. Результатом цього дослідження стало виявлення сучасних проблем у галузі підготовки вчителів для домашнього навчання в Канаді, а також можливих шляхів подолання всіх виявлених труднощів за допомогою різних установ, що надають педагогічну освіту або практичну підтримку в процесі підготовки спеціалістів для домашнього навчання. У статті розглядається набуття навичок та знань, необхідних для організації сімейного (домашнього) навчання в коледжах, інститутах, університетах, асоціаціях, групах підтримки домашнього виховання, курсах підвищення кваліфікації вчителів тощо. Також було проаналізовано деякі відповідні освітні програми, що надаються цими закладами. Таким чином, результати дослідження дозволили сформулювати наступні висновки: система підготовки спеціалістів для домашнього навчання в Канаді є високорозвиненою та добре підготовленою для подолання труднощів, пов’язаних із сучасними проблемами.
- ДокументProfessional development school: pre-service primary school teachers training involving dual education elements(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Ushmarova, V.; Krapivnyk, G.; Yesman, I.The research confirms the efficiency of pre-service primary school teachers training that includes dual education elements following the results of introducing the pilot program “Professional Development School. (A Day at School)” at the primary school education faculty of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The paper discusses the experience of pre-service primary school teachers’ practical training that aims at educating primary school pupils under the pilot program “Professional Development School. (A Day at School)”. Its goal is to ensure comfortable and smooth transition for pre-service primary school teachers from teaching to educating in real-life educational contexts at secondary schools being guided by experienced mentors – secondary school primary school teachers from Kharkiv as well as by the teaching staff of the primary school and professional education department of the primary school education faculty of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. A brief syllabus on the Theory and Methods of Education is presented. It defines the course duration and structure (4 months, 2 modules, 10 topics, and 25 tasks), teaching methods (work in a mastermind group, micro teaching, individual work, individual classes, counseling sessions etc.) and the course outcome – gaining practical experience by case studying in real-life primary-schooling educational conditions at primary grades of secondary schools. Scientific novelty of the research is that it is the first study to offer theoretical grounds and summary of the results of the experimental research into the practical pre-service primary school teachers training that includes dual education elements under the program “Professional Development School” (based on the course of the Theory and Methods of Education). У дослідженні обгрунтовано доцільність здійснення підготовки майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності з елементами дуальної освіти за результатами впровадження експериментальної програми «Школа професійного зростання. (День у школі)» на факультеті початкового навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Презентовано досвід здійснення практичної підготовки майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів у межах експериментальної програми "Школа професійного зростання. (День у школі)", мета якої полягає в забезпеченні для майбутніх учителів початкових класів комфортного переходу від навчальної діяльності до професійної виховної діяльності в умовах реального освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під керівництвом досвідчених наставників - вчителів початкових класів закладів загальної середньої освіти м. Харків та професорсько-викладацького складу кафедри початкової школи та професійної освіти факультету початкової навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Представлено стислий план теорії та методів навчання. Він визначає тривалість та структуру курсу (4 місяці, 2 модулі, 10 тем та 25 завдань), методи викладання (робота в групі керівників, мікровикладання, індивідуальна робота, індивідуальні заняття, консультаційні заняття тощо) та результат курсу - набуття практичного досвіду з використанням кейсів у реальних умовах навчання в початковій школі в початкових класах загальноосвітніх шкіл. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що це перше дослідження, яке пропонує теоретичні обгрунтування та підсумок результатів експериментального дослідження практичної підготовки вчителів початкової школи, що включає елементи дуальної освіти за програмою «Школа професійного розвитку» (на основі з курсу теорії та методики виховання). В исследовании обоснована целесообразность осуществления подготовки будущих учителей начальных классов к профессиональной деятельности с элементами дуальной образования по результатам внедрения экспериментальной программы «Школа профессионального роста. (День в школе) »на факультете начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. Представлен опыт осуществления практической подготовки будущих учителей начальных классов к воспитанию младших школьников в рамках экспериментальной программы "Школа профессионального роста. (День в школе)", цель которой заключается в обеспечении для будущих учителей начальных классов комфортного перехода от учебной деятельности к профессиональной воспитательной деятельности в условиях реального образовательного процесса в учреждениях общего среднего образования под руководством опытных наставников - учителей начальных классов учреждений общего среднего образования г.. Харьков и профессорско-преподавательского состава кафедры начальной школы и профессионального образования факультета начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени г. С. Сковороды. Представлены краткий план теории и методов обучения. Он определяет продолжительность и структуру курса (4 месяца, 2 модуля, 10 тем и 25 задач), методы преподавания (работа в группе руководителей, микропреподавание, индивидуальная работа, индивидуальные занятия, консультационные занятия и т.п.) и результат курса - приобретение практического опыта с использованием кейсов в реальных условиях обучения в начальной школе в начальных классах общеобразовательных школ. Научная новизна исследования заключается в том, что это первое исследование, которое предлагает теоретические обоснования и итог результатов экспериментального исследования практической подготовки учителей начальной школы, включающий элементы дуальной образования по программе «Школа профессионального развития» (на основе по курсу теории и методики воспитания).
- ДокументProject Learning as a Means of Development of Schoolchildren’s Cognitive Activity in Waldorf School(Asian Exercise and Sport Science Journal (AESA), 2020) Dovzhenko, T.; Ionova, O.; Kirychenko, S.; Luparenko, S.The article depicts the problem of project learning (types of projects, specific features and results of project learning) in Waldorf school as one of the schools, which are aimed at formation of creative, active, initiative and independent person who is able and willing to learn lifelong. The purpose of this article is to reveal project learning as a means of development of schoolchildren’s cognitive activity in Waldorf school. A complex of methods has been used for this study, namely: theoretical methods (analysis and synthesis of scientific, educational and methodical literature for comparison of different views on the researched problem, definition of conceptual and categorical apparatus) and empirical methods (questionnaire, survey, observation, conversation, dialogue, study of the results of educational activities of schoolchildren to identify the level of development of their cognitive activity). The aim of project learning in Waldorf school is to form various general and special skills and abilities. The tasks of project learning in Waldorf school are: to create preconditions for the mental development of schoolchildren; to form basic habits; to strengthen schoolchildren’s will and confidence in their abilities; to develop schoolchildren’s independence in learning; to promote the development of creative abilities and imagination of schoolchildren; to awaken schoolchildren’s active interest in learning and a sense of responsibility; to maintain schoolchildren’s desire and create the conditions for lifelong learning; to develop communication skills, etc. Project learning in Waldorf school involves keeping schoolchildren’s workbooks “by epoch”, conducting schoolchildren’s own research on various topics (often socially significant) and creation of game situations in the study of theoretical subjects and playing life situations. Project learning in Waldorf school enables schoolchildren to test themselves in various activities and contributes to the formation of practical skills, development of individuality, hard working, purposefulness and initiative, attention, memory and will. У статті висвітлено проблему проєктного навчання (типи проєктів, специфічні особливості та результати проєктного навчання) у вальдорфській школі як одній із шкіл, спрямованих на формування творчої, активної, ініціативної та незалежної людини, здатної та бажаючої вчитися протягом усього життя. Мета цієї статті - розкрити проєктне навчання як засіб розвитку пізнавальної діяльності школярів у вальдорфській школі. Для цього дослідження було використано комплекс методів, а саме: теоретичні методи (аналіз та синтез наукової, навчальної та методичної літератури для порівняння різних поглядів на досліджувану проблему, визначення понятійно-категоріального апарату) та емпіричні методи (анкетування, опитування , спостереження, бесіда, діалог, вивчення результатів навчальної діяльності школярів для виявлення рівня розвитку їх пізнавальної діяльності). Метою проєктного навчання у вальдорфській школі є формування різноманітних загальних та спеціальних умінь та навичок. Завданнями проєктного навчання у вальдорфській школі є: створення передумов для психічного розвитку школярів; формувати основні звички; зміцнити волю школярів та впевненість у своїх силах; розвивати самостійність школярів у навчанні; сприяти розвитку творчих здібностей та уяви школярів; пробудити в школярів активний інтерес до навчання та почуття відповідальності; підтримувати бажання школярів та створювати умови для навчання впродовж життя; розвивати навички спілкування тощо. Навчання за проєктом у вальдорфській школі передбачає ведення робочих зошитів школярів «за епохою», проведення власних досліджень школярів з різних тем (часто соціально значущих) та створення ігрових ситуацій при вивченні теоретичних предметів та ігрових життєвих ситуацій. Проєктне навчання у вальдорфській школі дозволяє школярам перевірити себе в різних видах діяльності та сприяє формуванню практичних навичок, розвитку індивідуальності, працьовитості, цілеспрямованості та ініціативи, уваги, пам’яті та волі. В статье освещена проблема проектного обучения (типы проектов, специфические особенности и результаты проектного обучения) в вальдорфской школе как одной из школ, направленных на формирование творческой, активной, инициативной и независимого человека, способного и желающего учиться в течение всей жизни. Цель этой статьи - раскрыть проектное обучение как средство развития познавательной деятельности школьников в вальдорфской школе. Для этого исследования был использован комплекс методов, а именно: теоретические методы (анализ и синтез научной, учебной и методической литературы для сравнения различных взглядов на исследуемую проблему, определение понятийно-категориального аппарата) и эмпирические методы (анкетирование, опросы, наблюдение, беседа, диалог , изучение результатов учебной деятельности школьников для выявления уровня развития их познавательной деятельности). Целью проектного обучения в вальдорфской школе является формирование различных общих и специальных умений и навыков. Задачами проектного обучения в вальдорфской школе являются: создание предпосылок для психического развития школьников; формировать основные привычки; укрепить волю школьников и уверенность в своих силах; развивать самостоятельность школьников в обучении; способствовать развитию творческих способностей и воображения школьников; пробудить у школьников активный интерес к обучению и чувство ответственности; поддерживать желание школьников и создавать условия для обучения в течение жизни; развивать навыки общения и тому подобное. Обучение по проекту в вальдорфской школе предполагает ведение рабочих тетрадей школьников «за эпохой», проведение собственных исследований школьников по различным темам (часто социально значимых) и создание игровых ситуаций при изучении теоретических предметов и игровых жизненных ситуаций. Проектное обучение в вальдорфской школе позволяет школьникам проверить себя в различных видах деятельности и способствует формированию практических навыков, развития индивидуальности, трудолюбия, целеустремленности и инициативы, внимания, памяти и воли.
- ДокументROLE OF THE COMPETENCY-BASED APPROACH IN THE PROCESS OF FUTURE ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS’ PROFESSIONAL GROWTH(Premier Publishing, 2019) Dovzhenko, T.; Nebytova, I.The article considers the role of the competency-based approach in the process of future elementary school teachers’ professional growth. On the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of the concepts of "competence", "competency", "competency-based approach" has been determined. The views of well-known scholars on the competency-based approach introduction in the educational process have been noted. The features of the competency-based approach in the professional training of future specialists have been analyzed and summarized. Based on scholars’ scientific achievements, the role of the competency-based approach in the process of future elementary school teachers’ professional growth has been determined and theoretically substantiated. It has been proved that the relevance of this research is to study in detail the influence of the competency-based approach on the process of future elementary school teachers’ professional growth, since this approach is the key to the successful professional growth of future teachers and their formation as highly educated and competitive specialists. У статті розглянуто роль компетентнісного підходу у професійному зростанні майбутніх вчителів початкових класів. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури складено сутність понять "компетентність", "компетентнісний підхід". Відзначено погляди відомих науковців щодо впровадження підходу, орієнтованого на компетентності, у навчальний процес. Проаналізовано та узагальнено особливості компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутніх фахівців. На основі наукових досягнень науковців визначено та теоретично обґрунтовано роль компетентнісного підходу в процесі професійного зростання майбутніх вчителів початкової школи. Доведено, що актуальність цього дослідження полягає у детальному вивченні впливу компетентнісного підходу на процес професійного зростання майбутніх учителів початкових класів, оскільки цей підхід є запорукою успішного професійного зростання майбутніх учителів та їх формування як високоосвічених і конкурентоспроможних фахівців. статье рассмотрена роль компетентностного подхода в профессиональном росте будущих учителей начальных классов. На основе анализа психолого-педагогической литературы составлен сущность понятий "компетентность", "компетентностный подход". Отмечены взгляды известных ученых по внедрению подхода, ориентированного на компетентности, в учебный процесс. Проанализированы и обобщены особенности компетентностного подхода в профессиональной подготовке будущих специалистов. На основе научных достижений ученых определены и теоретически обоснованы роль компетентностного подхода в процессе профессионального роста будущих учителей начальной школы. Доказано, что актуальность данного исследования заключается в детальном изучении влияния компетентностного подхода на процесс профессионального роста будущих учителей начальных классов, поскольку этот подход является залогом успешного профессионального роста будущих учителей и их формирование как высокообразованных и конкурентоспособных специалистов.
- ДокументSCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS DURING TEACHING PRACTICE(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2022) Nebytova, I.Considering the current reality, when the state needs highly qualified and creative specialists, the problem of scientific and pedagogical support for future primary school teachers’ professional growth during teaching practice is becoming increasingly important. The purpose of the research is to substantiate theoretically the scientific and pedagogical support for future primary school teachers’ professional growth during teaching practice. Methodology. A retrospective analysis of the process of future primary school teachers’ professional growth has been used. We have found that the process of professional growth becomes more effective if certain pedagogical conditions of students’ teaching practice are created and implemented. They facilitate the development of future specialists’ desire and readiness for faithful implementation of their professional duties, professional competence and important personal qualities development, the ability to self-educate, etc. The basis for our research was scientific and pedagogical studies relevant to future primary school teachers’ professional growth during teaching practice. Results. The essence of the concepts “scientific and pedagogical support”, “professional potential” has been defined. The main tasks of future teachers’ preparation for future pedagogical activity with orientation on their professional growth as well as professional potential components and the factors having an impact on their formation and realization have been characterized. It has been determined that teaching practice creates ample opportunities for future teachers’ personal abilities purposeful development, the desire for creativity through their systematic involvement in the various activities of a modern primary school teacher. The directions in which scientific and pedagogical support for future primary school teachers is implemented during the experimental teaching practice “A Day at School” have been stated. It has been defined that the system of creative scientific and pedagogical support for future teachers’ practical training deals with an introduction to pedagogical activities, adaptation to the professional skill requirements since the 1st year of study, professional self-realization, and pedagogical credo approval in the final year of study. Conclusions. Future primary school teachers’ scientific and pedagogical support during teaching practice deals with preparation for practical pedagogical activities, providing scientific and methodological assistance (both University and school teachers). Teaching practice ensures future specialists deepen and expand professional knowledge and skills, revealing their professional potential and facilitating professional growth in general. З огляду на сучасні реалії, коли держава потребує висококваліфікованих та креативних фахівців, проблема науковопедагогічного супроводу професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики для розкриття їхнього професійного потенціалу набуває дедалі більшої актуальності. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати науково-педагогічний супровід професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики. Методологія. Було використано ретроспективний аналіз процесу професійного зростання майбутнього вчителя початкових класів; з’ясовано, що процес професійного зростання стає більш ефективним, якщо створюються й реалізуються певні педагогічні умови, які забезпечують таку організацію освітньої діяльності та педагогічної практики студентів, що сприяє формуванню бажання й готовності майбутніх фахівців до сумлінного виконання в майбутньому їхніх професійних обов’язків, розвитку професійної компетентності і важливих особистісних якостей, здатності до самоосвітньої діяльності тощо. Матеріалом дослідження стали науково-педагогічні праці, що вказують на необхідність професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі пелагічної практики. Результати. Визначено сутність понять «науково-педагогічний супровід», «професійний потенціал». Охарактеризовано основні завдання підготовки майбутніх вчителів до майбутньої педагогічної діяльності з орієнтацією на їхнє професійне зростання. Охарактеризовано складники професійного потенціалу та чинники, що впливають на його формування і реалізацію. Визначено, що педагогічна практика створює широкі можливості для цілеспрямованого розвитку особистих здібностей, професійного потенціалу студентів, прагнення до творчості через систематичне включення їх у різноманітну діяльність сучасного вчителя початкових класів. Зазначено напрями, за якими здійснюється науково-педагогічний супровід майбутніх учителів початкових класів під час експериментального виду педагогічної практики «День у школі». Визначено, що система творчого науково-педагогічного супроводу практичної підготовки майбутнього педагога передбачає наступність: від введення в педагогічну діяльність, адаптації до вимог професії ще на 1 курсі навчання до професійної самореалізації та утвердження свого педагогічного кредо на випускному курсі. Висновки. Науково-педагогічний супровід майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики передбачає їх підготовку до практичної педагогічної діяльності, надання науково-методичної допомоги (як викладачами ЗВО, так і шкільними вчителями) під час проходження педагогічної практики, що забезпечує поглиблення та розширення професійних знань, умінь та навичок майбутніх фахівців, розкриває їхній професійний потенціал, а отже, сприяє процесу професійного зростання, у цілому.
- ДокументSome issues of teacher professional development in the cientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine” under russian aggression(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Gavrysh, I.; Dovzhenko, T.; Shyshenko, V.The article summarizes the experience of solving one of the most pressing problems of continuing teacher education under martial law — increasing teachers’ readiness to develop students’ ability to learn within the framework of the scientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine.” The results of the survey of 4752 teachers of the “Intellect of Ukraine” project classes (April 2022 and 2023) clearly show that there is a contradiction between the significant increase in the share of independent work in the students’ learning load under martial law and the insufficient training of Ukrainian teachers to use effective technologies for developing students’ ability to learn as a key competence. It is substantiated that the module “Technology of formation of the key competence of learning skills as a priority area for the implementation of the competence-based approach in education in wartime and post-war times” should be included in the educational program of the annual in-service training courses for teachers of the project classes “Intellect of Ukraine” (30 hours). The content of the module includes the following topics: the relevance of the problem under consideration, normative, theoretical and methodological as well as practical issues of its solution. It is proved that it is expedient to prepare teachers for the implementation of a systemic model of mastering students’ ability to learn, which organically combines the subject and thematic, interdisciplinary and educational models. In 1 – 11th grade project classes of “Intellect of Ukraine”, this key competence is developed during the study of subjects in all educational areas (the interdisciplinary model), morning meetings and communication lessons (the educational model), as well as during the study of the discipline “Studying Together” (the subject and thematic model). The systemic component of this model is the subject “Studying Together”, which is a part of the curriculum of 1–9 project classes “Intellect of Ukraine” and is an integral part of the curriculum. It is concluded that mastering by teachers of the technology of forming the ability to learn, which is based on a systemic model and aimed at developing students’ motivation for learning and cognitive activity, the desire for lifelong learning, the formation of rational reading skills, the ability to apply behavioural models based on moral values and positive thinking, will help to improve the quality of general secondary education in the conditions of war and the post-war period. Узагальнено досвід розв’язання однієї з найактуальніших проблем безперервної педагогічної освіти в умовах воєнного стану — підвищення готовності вчителів до формування у дітей уміння вчитися у рамках науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». На основі аналізу результатів анкетування 4752 вчителів проєктних класів «Інтелект України» (квітень 2022 р. та 2023 р.) виявлено уперечність між значним збільшенням частки самостійної роботи в навчальному навантаженні учнів в умовах воєнного стану та недостатньою підготовкою українських учителів до використання ефективних технологій формування у здобувачів освіти уміння вчитися як ключової компетентності. Обґрунтовано доцільність включення до освітньої програми щорічних курсів підвищення кваліфікації вчителів проєктних класів «Інтелект України» (30 годин) модуля «Технологія формування ключової компетентності уміння вчитися як пріоритетний напрям реалізації компетентнісного підходу в освіті в умовах воєнного та післявоєнного періодів». Зміст навчального модуля охоплює питання актуальності проблеми, нормативні, теоретико-методологічні та практичні аспекти її вирішення. Доведено доцільність підготовки вчителів до реалізації системної моделі опанування учнями умінням вчитися, яка органічно поєднує предметно-тематичну, міжпредметну та виховну моделі. У 1 – 11-х проєктних класах «Інтелект України» формування цієї ключової компетентності здійснюється під час вивчення навчальних предметів усіх освітніх галузей (міжпредметна модель), проведення ранкових зустрічей і годин спілкування (виховна модель), а також під час вивчення дисципліни «Навчаємося разом» (предметно-тематична модель). Системотворним компонентом цієї моделі є предмет «Навчаємося разом», який входить до інваріантної частини навчальних планів 1 – 9 проєктних класів «Інтелект України». Зроблено висновок, що опанування вчителями технології формування уміння вчитися, яка базується на системній моделі та спрямована на розвиток у учнів мотивації до навчально-пізнавальної діяльності, прагнення до освіти впродовж життя, формування навичок раціонального читання, здатності застосовувати моделі поведінки, орієнтовані на моральні цінності та позитивне мислення, сприятиме підвищенню якості загальної середньої освіти в умовах війни та післявоєнного періоду.