Кафедра олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 80
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументApplication of technical devices at the initial stage of training in technical techniques in volleyball(Health, sport, rehabilitation, 2018) Cieślicka, M.; Kozina, Zh. L.; Muszkieta, R.; Zhigaeva, M. V.; Kazina, V. V.; Safronova, T. N.; Kudryavtsev, M. D.In this article the author developed and substantiated the technique of initial training for technical techniques in volleyball with the use of technical devices of young volleyball players of 11-12 years. It is shown that the use of simulators and interactive technologies is effective, expedient, reliable, affordable and easy to use in the manufacture of equipment for initial training in volleyball technical techniques. У даній статті автор розробив і обгрунтував методику початкового навчання технічним прийомам в волейболі із застосуванням технічних пристроїв юних волейболістів 11-12 років. Показано, що застосування тренажерів та інтерактивних технологій є ефективним, доцільним, надійним, досить доступним в застосуванні і простим у виготовленні засобом для початкового навчання технічним прийомам в волейболі. В данной статье автор разработал и обосновал методику начального обучения техническим приемам в волейболе с применением технических устройств юных волейболистов 11-12 лет. Показано, что применение тренажеров и интерактивных технологий является эффективным, целесообразным, надежным, достаточно доступным в применении и простым в изготовлении средством для начального обучения техническим приемам в волейболе.
- ДокументChanges in circumference sizes of bodybuilders using machine and free weight exercises in combination with different load regimes(Health, sport, rehabilitation, 2023) Potop, V.; Manolachi, V.; Chernozub, A.; Kozin, V.; Syvokhop, E.; Spivak, A.; Sharodi, V.; Zhao, JiePurpose. To evaluate the changes in circumference sizes of bodybuilders using machine and free weight exercises in conditions of different load regimes at the stage of specialized basic training. Methods. 64 bodybuilders aged 20±1.2 years were divided into 4 study groups. The stage of specialized basic training lasted 12 weeks. Group 1 and 2 participants used free weight and machine exercises in conditions of medium-intensity training load (Rа =0.58). Group 3 and 4 athletes performed the same exercises in conditions of high-intensity training load (Ra =0.71). The changes in circumference measurements (shoulder, hip and shin) were recorded every 30 days. Non-parametric methods of mathematical statistics were used in the study. The results. Using free weight exercises in the regime of high-intensity loads (Rа =0.71) contributed to the greatest increase in the body circumference (by 4.9%) compared to the initial data. The smallest increase in the controlled indicators (by 1.8%) was found in athletes using machine exercises in the regime of medium-intensity loads (Ra =0.58). Performing free weight exercises in different load regimes led to more than double increase in the body circumference measurements. The dependence of the controlled indicators dynamics on the load regimes was observed when using machine exercises. The dynamics of body circumference depends on the features of the training load regimes but not on the type of exercises. Conclusions. At the stage of specialized basic training in bodybuilding, the use of high-intensity training loads (Ra =0.71) was the main factor that affected the accelerated increase in body circumference of athletes. Combination of machine strength exercises with high-intensity loads allowed achieving the most pronounced adaptive changes. Мета. Дослідити зміну обвідних розмірів тіла у бодібілдерів на етапі спеціалізовано-базової підготовки в умовах використання комплексів вправ на тренажерах та з вільною вагою обтяження в різних режимах навантаження Методи. В дослідженнях приймали участь 64 бодібілдери віком 20±1,2 років. Дослідження відбувались на етапі спеціалізованої базової підготовки протягом 12 тижнів. Сформовано 4 дослідні групи по 16 спортсменів в кожній. Учасники 1 та 2 груп в умовах режиму навантажень середньої інтенсивності (Rа =0,58) використовували комплекс вправ с вільною вагою обтяження та на тренажерах. Відповідні комплекси вправ використовували представники 3 та 4 груп, але в умовах режиму навантажень високої інтенсивності (Rа =0,71). Контроль за динамікою обвідних розмірів (плеча, стегна та гомілки) відбувався через кожні 30 діб. В процесі досліджень використовували непараметричні методи математичної статистики. Результати. Виявлено, використання вправ з вільною вагою обтяження в режимі навантажень високої інтенсивності (Rа =0,71) сприяє найбільшому зростанню обвідних розмірів тіла на 4,9% порівняно з вихідними даними. Найменше зростання контролюючих показників на 1,8% протягом 12 тижнів, виявлено у спортсменів в використання вправ на тренажерах в режимі навантажень середньої інтенсивності (Rа =0,58). Використання вправ з вільною вагою обтяження, але в різних режимах навантажень призводить до різниці більше ніж в 2 рази збільшення обвідних розмірів тіла. Відповідну залежність динаміки досліджуваних показників від особливостей режимів навантаження, спостерігаємо під час використання комплекс вправ на тренажерах. виражене Динаміка обвідних розмірів тіла залежить саме від особливостей використовуваних режимів навантаження, а не від комплексу тренувальних вправ. Висновки. На етапі спеціалізовано-базової підготовки в бодібілдингу використання під час тренувань режиму навантажень високої інтенсивності (Ra =0,71) є основним фактором, який впливає на прискорене збільшення обвідних розмірів тіла спортсменів. Використання в процесі тренувальних занять варіантів поєднання комплексу силових вправ на тренажерах з навантаженнями високої інтенсивності дозволяє досягти найбільш виражених адаптаційних змін.
- ДокументCharacteristics of mobile games that are used in football(Health Technologies, 2023) Sobko, I.; Dovbnia, M.; Franshchuk, V.Rationale and purpose: The high emotionality of mobile games, as well as the simplicity and naturalness of the motor content are an effective means and method widely used in used in sports. The purpose of the study is to develop and substantiate the use of mobile games for the development of physical abilities of young football players. Material and Methods: Participants of the research are athletes (boys) of the early development football academy of the “Equator” shopping center, Kharkiv, number 28, age 5-6 years. Athletes were randomly divided into control (14 people) and experimental (14 people) groups. The experiment was conducted over a period of 6 months. Research methods: analysis of scientific and methodical sources, anthropometry, special tests were used to control the level of power, coordination, speed qualities, mathematical and statistical methods. Results The methodology for developing the physical qualities of the control group consisted of specially developing exercises. The experimental group used mobile games to develop coordination, strength, speed qualities and endurance. An increase in the results of the tests of power and coordination was established, the indicators in the experimental group were significantly higher compared to the athletes of the control group (p <0.05). It is shown that the game approach is based on a variety of motor actions, which are characterized by high dynamics of operations associated with quick decision-making for the performance of motor tasks. This aspect is important for the development of motor skills. When choosing mobile games for football players, it is necessary to take into account the characteristics of each player, their level of preparation and motivation for training. These games should be interesting, varied in difficulty and accessibility, as well as match the nature of the game of football and have a competitive focus Conclusions The effectiveness of the use of mobile games for the development of strength, speed, endurance, agility during training classes of young football players was revealed. Обгрунтування і мета: Висока емоційність рухливих ігор, а також простота та природність рухового змісту є ефективним засобом та методом, якийшироко використовується в спорті. Мета дослідження: розробити та обґрунтувати застосування рухливих ігор для розвитку фізичних здібностей юних футболістів. Матеріал і методи: Учасники дослідження спортсмени (хлопці) футбольної академії раннього розвитку ТРЦ «Екватор», м. Харків, кількість 28 чоловік, вік 5-6 років. Спортсменів було розподілено вибірковим способом на контрольну (14 чоловік) та експериментальну (14 чоловік) групи. Експеримент проводився потягом 6 місяців. Методи дослідження: аналіз науковометодичних джерел, антропометрія, були використані спеціальні тести для контролю рівня силових, координаційних, швидкісних якостей, математичні та статистистичні методи. Результати Методика розвитку фізичних якостей контрольної групи складалась із спеціальнорозвиваючих вправ. Експериментальна група використовувала рухливі ігри на розвиток координаційних, силових, швидкісних якостей та витривалості. Встановлено підвищення результатів тестування сили та координації, в експериментальній групі показники достовірно вище (р <0,05) ніж у футболістів контрольної групи. Показано, що ігровий підхід базується на розмаїтості рухових дій, які характеризуються високою динамічністю операцій, пов’язаних з швидким прийняттям рішень для виконання рухових завдань. Цей аспект має важливе значення для розвитку рухових здібностей. При виборі рухливих ігор футболістів необхідно враховувати особливості кожного гравця, їх рівень підготовки та мотивацію до тренувань. Ці ігри повинні бути цікавими, різноманітними за складністю та доступністю, а також відповідати характеру гри у футбол і мати змагальну спрямованість. Висновки: Виявлено, ефективність застосування рухливих ігор на розвиток сили, швидкості, витривалості, спритності під час тренувальних занять юних футболістів.
- ДокументComparative characteristics of the functional state of future art teachers and other pedagogical specialties students(Health, sport, rehabilitation, 2022) Kozin, O.; Cretu, M.; Boychuk, Yu.; Kozina, Zh.; Korobeinik, V.; Sirenko, P.Purpose: to reveal the autonomic regulation peculiarities of the functional state based on indicators of the nervous and cardiovascular systems work of future fine arts and music teachers for the development of recommendations for the use of physical exercises. Material and methods: 812 students of pedagogical institutions of higher education of Ukraine took part in the study. During psychophysiological testing, the following indicators were determined for each test: reaction time, number of errors. The shorter the reaction time, the higher the mobility of nervous processes. The lower the number of errors in the reaction test of choosing two elements out of three, the higher the stability of nervous processes. Orthostatic reactions were determined by the results of heart rate in the lying position and in the standing position. Parametric processing methods (Student's method for comparing average values) and hierarchical cluster analysis were used. Results: Two groups of students - future teachers were identified: with a predominance of the sympathetic department of the autonomic nervous system and with a predominance of the parasympathetic department of the autonomic nervous system. The largest number of students with predominance of the parasympathetic department of the autonomic nervous system was found among students – future teachers of creative specialties (faculty of arts). Students of the Faculty of Arts have significantly longer latency time of visual-motor reaction compared to representatives of other faculties. This indicates a lower mobility of nervous processes of students of the Faculty of Arts in comparison with students of other faculties. Along with this, future art teachers have significantly fewer errors in the test for choosing 2 elements out of 3. This indicates greater stability of nervous processes in future teachers – representatives of art compared to other future teachers. Conclusions: Students – future teachers of creative specialties (faculty of arts) have the more stability and less mobility nervous system in combination with the autonomic nervous system parasympathetic department predominance. That is why endurance exercises that do not require frequent switching of attention are suitable for them. Such exercises include walking, slow running, swimming et. all. Exercises should be performed for at least one hour. They will also be suitable for exercises with the activation of visual perception. Мета: виявити особливості вегетативної регуляції функціонального стану на основі показників роботи нервової і серцево-судинної систем майбутніх викладачів з образотворчого мистецтва і музики для розробки рекомендацій щодо застосування фізичних вправ. Матеріал і методи: В дослідженні взяли участь 812 студентів педагогічних університетів України. При психофізіологічному тестуванні за кожним тестом визначались наступні показники: час реакції, кількість помилок. Чим менше час реакції, тим вища рухливість нервових процесів, Чим менша кількість помилок в тесті реакції вибору двох елементів з трьох, тим вища сила та стійкість нервових процесів, Ортостатичні реакції визначались за результатами ЧСС в положенні лежачі та в положенні стоячи. Застосовувались параметричні методи обробки (метод Стьюдента для порівняння середніх значень) та ієрархічний кластерний аналіз. Результати: Виявлено дві групи студентів – майбутніх педагогів: з переважанням симпатичного відділу вегетативної нервової системи та з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи. Найбільша кількість студентів з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи виявлена серед студентів – майбутніх педагогів творчих спеціальностей (факультет мистецтв). У студентів факультету мистецтв достовірно більший латентний час зорово-моторної реакції у порівнянні з представниками інших факультетів. Це свідчить про меншу рухливість нервових процесів студентів факультету мистецтв у порівнянні зі студентами інших факультетів. Разом з цим у майбутніх викладачів мистецтва достовірно менша кількість помилок в тесті на вибір 2-х елементів з 3-х. Це свідчить про більшу стійкість нервових процесів у майбутніх педагогів – представників мистецтва у порівнянні з іншими майбутніми педагогами. Висновки: У студентів – майбутніх педагогів творчих спеціальностей (факультет мистецтв) більше стійкість нервової системи та менша рухливість у поєднанні з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи. Саме тому їм підходять вправи на витривалість, які не вимагають частого перемикання уваги. До таких вправ належить ходьба, повільний біг, плавання та інші. Вправи повинні виконуватись не менш, ніж одну годину. Також їм підійдуть вправи з активізацією образного сприйняття.
- ДокументComparative characteristics of the young football players of different game roles technical and physical fitness at the specialized basic training stage(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Protas, M.; Siryi, O.; Hresko, O.; Zavada, V.; Ovdiienko, P.; Semenov, O.Rationale and purpose: to reveal the peculiarities of the technical and physical fitness of young football players of 15 years of age in various playing roles. Material and Methods: 51 young football players were examined according to the level of physical and technical preparation, including 9 goalkeepers, 12 defenders, 15 midfielders and 15 attackers. The following indicators were measured: body length, body weight, running time for 15 m, 30 m, 60 m, shuttle running time 5X20 m, heart rate at rest, heart rate after shuttle running, ball juggling (number of kicks with the ball before losing it), time of the ball in a certain area of the goal. For the comparative analysis of the indicators of football players of different playing roles, the dispersion analysis of the comparison of several unrelated samples according to Duncan’s multiple comparisons criterion was used. Results: Based on the results of variance analysis using Duncan’s multiple comparisons criterion, it was established that goalkeepers have the smallest body length (p<0.05) and the highest indicator of technical readiness “Ball hit per range, m” (p<0.05). Defenders and midfielders showed the best indicators of speed endurance according to the indicators of the test “Time of execution of the shuttle run 5X20 m, s” (p<0.05). At the same time, their heart rate after performing this test is significantly lower than that of attackers (p<0.001). Also, attackers and defenders have significantly higher indicators of speed abilities compared to representatives of other playing roles according to the results of the “30 m, s” test (p<0.001). In addition, defenders and midfielders and forwards have significantly higher speed abilities according to the results of the “Run 15 m, s” and “Run 60 m, s” tests compared to goalkeepers (p<0.001). Defenders can keep the ball on their feet the longest (p<0.001) and forwards can perform the most kicks (juggling the ball) (p<0.01). Attackers and midfielders have the highest quality of shots on goal compared to goalkeepers and defenders (p<0.05). Conclusions: As a result of the cluster analysis, the functions of volleyball players were clarified and the players most similar to each other in terms of their preparation structure were identified, which sometimes causes some difficulties for coaches when working with athletes with implicitly expressed game functions. Individual profiles of players were compiled and individual recommendations for training volleyball players were developed based on the individual values of readiness factors and the results of cluster analysis. Обгрунтування і мета: виявити особливості технічної та фізичної підготовленості юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа. Матеріал і методи: 51 юних футболістів було обстежено за рівнем фізичної та технічної підготовленості, з них 9 воротарів, 12 захисників, 15 півзахисників та 15 нападників. Вимірювалися наступні показники: довжина тіла, маса тіла, час бігу на 15 м, 30 м, 60 м, час човникового бігу 5Х20 м, ЧСС в стані спокою, ЧСС після човникового бігу, жонглювання м’яча (кількість набивань ногою м’яча до втрати), час м’яча у певну ділянку воріт. Для порівняльного аналізу показників футболістів різного ігрового амплуа використовувався дисперсійний аналіз порівняння кількох незв’язаних вибірок за критерієм множинних порівнянь Дункан. Результати: За результатами дисперсійного аналізу за критерієм множинних порівнянь Дункана встановлено, що у воротарів достовірно найменша довжина тіла (p<0,05) і достовірно найвищий показник технічної підготовленості «Удар м’яча на дальність, м» (p<0,05). У захисників і напівзахисників виявлено найкращі показники швидкісної витривалості за показниками тесту «Час виконання човникового бігу 5Х20 м, с» (p<0,05). При цьому їхні показники ЧСС після виконання даного тесту достовірно нижчі, ніж у нападників (p<0,001). Також у нападників і захисників достовірно вищі показники швидкісних здібностей у порівнянні з представниками інших ігрових амплуа за результатами тесту «Біг на 30 м, с» (p<0,001). Крім того, у захисників і напівзахисників та у нападників достовірно вищі показники швидкісних здібностей за результатами тестів «Біг на 15 м, с» і «Біг на 60 м, с» у порівнянні з воротарями (p<0,001). Захисники найдовше можуть утримувати м’яч на стопі (p<0,001), а нападники можуть виконувати найбільшу кількість набивань м’яча ногою (жонглювання м’яча) (p<0,01). У нападників і напівзахисників найбільша якість ударів м’ячом по воротах у порівнянні з воротарями і захисниками (p<0,05). Висновки: На етапі спеціалізованої базової підготовки у футболістів 15 років вже спостерігаються достовірні розходження за результатами тестування за показниками спеціальної фізичної і технічної підготовленості. Це свідчить про необхідність диференційованого підходу до тренувального процесу юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа.
- ДокументDivers recovery methods during the competitive period(Health Technologies, 2023) Sobko, I.; Shevchenko, M.Background and purpose: Due to the high loads of skilled underwater swimmers during the competitive period, the use of recovery means to improve the functional capabilities of athletes is of particular importance. Purpose: To experimentally test the recovery methodology in the competitive period of swimmers specialising in bilast and monolast swimming based on the use of sauna, taping and massage. Material and methods: 10 diving swimmers aged 18-20 years (males), who have the title of master of sports, who train in the swimming pool “Kupava”, Brovary. The experiment was conducted from January to May 2023. Swimmers were divided into two groups depending on their specialisation: swimming with a monolast and swimming with a bilast. Methods: theoretical analysis of scientific literature, testing of “Surface Flipper Swimming (SF)”, “Bi-flipper Swimming (BF)” at distances of 50 metres during the competition period. Results: As a result of the experiment, athletes specialising in swimming with a monofin significantly reduced the time of swimming the distance (p<0.05) in the test “Surface Flipper Swimming (SF)”, as a result of testing “Breathless Swimming (BF)”, a significant improvement in the results of athletes was not revealed. The presented method allows to significantly improve the functional state of the neuromuscular apparatus, preparing the swimmers’ organism for repeated physical loads, because the cyclic muscular activity in swimming in fins makes particularly high demands on the cardiovascular system, and special performance clearly correlates with the characteristic of functional abilities of the heart of qualified athletes Conclusions: The results of the study confirmed the effectiveness of the use of combined methods of recovery in the competitive process of qualified scuba divers, based on the use of sauna, massage, taping. Обґрунтування і мета: У зв’язку з великими навантаженнями кваліфікованих плавців підводників протягом змагльного періоду особливого значення набуває використання відновлюваних засобів для підвищення функціональних можливостей спортсмені. Мета: експериментально перевірити методику відновлення у змагальному періоді плавців, які спеціалізуються на плаванні з біластом та моноластом, на основі використання сауни, тейпування та масажу. Матеріал і методи: 10 плавців-підводників віком 18-20 років (юнаки), які мають звання майстрів спорту, що тренуються в басейні «Купава», м. Бровари. Експеримент проводився у період з січня по травень 2023 року. Плавці були розділені на дві групи в залежності від їх спеціалізації: плавання з моноластом та плавання з біластом. Методи:, теоретичной аналіз нваукової літератури, тестування «Поверхневе плавання на ластах (SF)», «Плавання в біластах (BF)» на дистанціях 50 метрів протягом змагального періоду. Результати: У результаті проведення експерименту у спортсменів, які спеціалізуються у плаванні з моноластою, достовірно зменшився час пропливання дистанції (p<0,05) у тесті «Поверхневе плавання на ластах (SF)», В результаті проведення тестування «Плавання в біластах (BF)» достовірного покращення результатів спортсменів не виявлено. Представлена методика дозволяє значно покращити функціональний стан нервово-м’язового апарату, готуючи організм плавців до повторних фізичних навантажень, адже м’язова діяльність циклічного характеру у плаванні в ластах висуває особливо високі вимоги до серцево-судинної системи, а спеціальна працездатність чітко корелює з характеристикою функціональних здібностей серця кваліфікованих спортсменів Висновки: Результати дослідження підтвердили ефективність використання комбінованих методів відновлення у змагальному процесі кваліфікованих плавців-підводників, на основі застосування сауни, масажу, тейпування.
- ДокументDynamics of strength training of qualified wrestlers during weight loss: case study(Health Technologies, 2023) Sobko, I.; Ohar, K.; Ohar, H.Purpose: to investigate the dynamics of strength training of qualified wrestlers under the influence of an experimental strength training program during the period of weight loss. Material and Methods: A member of the national freestyle wrestling team. took part in the research. The athlete is 20 years old, and has been practicing wrestling for 9 years. The study was conducted during the preparation for the national championship. A training program was developed for qualified wrestlers, which is advisable to use when preparing for competitions in special conditions of weight loss. The experimental program consisted of a strength training program and a body weight loss program with the use of a specially developed diet and drinking regime, and additional use of ergogenic means was also foreseen. In addition, the experimental training program included special training work. Research methods: analysis of scientific and methodological sources; summarizing the practical experience of specialists; pedagogical observations; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. Results: During the study period, the tested athlete, despite a significant decrease in his own weight by 6.5 kg (7.4%), managed to maintain the absolute power index in the bench press (100%), increase the result in the squat with a barbell by 2.8%, by 10% in the deadlift and by 10.5% in the standing long jump. Significant positive changes were observed in the study of relative strength indicators. The subject improved by 8.1% in the bench press, 18.8% in the barbell squat, 11.6% in the deadlift, and 19.3% in the long jump. A significant positive dynamic of the special speed strength indicator is observed when the athlete performs a double leg shot during training bouts (t = 9.4; p ˂ 0.01). The study of general and special speed-power endurance also revealed significant positive changes in the tested athlete. The time for performing a set of CrossFit exercises decreased by 17.6%. Special Endurance coefficientt improved by 10.7%. Conclusions: The results of the study showed that the use of an experimental program for training qualified wrestlers for competitions, in the conditions of reducing body weight, during eight weeks, contributed to a significant positive dynamic of the strength general and special preparedness of the athletes. Мета: дослідити динаміку силової підготовленості кваліфікованих борців під впливом експериментальної програми силового тренування, в період зниження маси тіла. Матеріал і методи: У дослідженні взяв участь член національної збірної з вільної боротьби. Вік спортсмена 20 років, стаж занять спортивною боротьбою 9 років. Дослідження проводилось під час підготовки до національного чемпіонату України. Розроблена тренувальна програма для кваліфікованих борців, яку доцільно застосовувати при підготовці до змагань в спеціальних умовах зниження маси тіла. Експериментальна програма складалась з програми силового тренування та програми зниження маси тіла з використанням спеціально розробленого режиму харчування і питного режиму. Крім цього, в експериментальній програмі тренування залишалась й спеціальна навчальнотренувальна роботу на килимі. Методи дослідження: аналіз науково-методичних джерел; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; методи математичної статистики. Результати: За період дослідження випробуваний спортсмен, не зважаючи на істотне зменшення власної ваги на 6,5 kg (7,4%), спромігся зберегти абсолютний силовий показник у жимі штанги лежачи, збільшити на 10% результат у присіданні зі штангою на плечах, на 2,8% у становій тязі та на 7,9% у стрибку в довжину з місця. Суттєві позитивні зрушення були помічені при дослідженні відносних силових показників. У випробуваного на 8,1% покращився показник у жимі лежачі, на 18,8% у присіданні зі штангою, на 11,6% у становій тязі та на 16,4% в стрибку у довжину. Спостерігається значна позитивна динаміка показника спеціальної швидкісної сили при проведення спортсменом фронтального проходу в ноги під час тренувальних сутичок (t = 9,4; р ˂ 0,01). Дослідження загальної та спеціальної швидкісно-силової витривалості також виявило суттєві позитивні зрушення у випробуваного спортсмена. Час виконання комплексу вправ колового тренування зменшився на 17,6%. Коефіцієнт спеціальної витривалості покращився на 10,7%. Висновки: Використання експериментальної програми підготовки кваліфікованих борців до змагань, в умовах зниження маси тіла протягом восьми тижнів,сприяє суттєвій позитивній динаміці загальної і спеціальної силової підготовленості спортсменів.
- ДокументEffective, accessible and easy-to-use technologies for the integral development of motor and cognitive abilities of young football players in the modern realities of Ukraine: a review article(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Vasyutin, O.; Ganin, V.; Martynenko, R.; Orobchenko, D.; Borodin, B.; Zhylin, M.Background and purpose: The current level of football development requires the combined development of physical fitness and various cognitive aspects. That is why the development and application of technologies that combine the development of motor skills and various aspects of cognition are needed. Purpose: on the basis of the analysis of modern scientific literature, to determine the most effective, accessible, easy-to-use technologies for the integral development of motor and cognitive abilities of young football players in the modern realities of Ukraine. Material and methods: Internet platforms Scopus, Web of Science, PubMed were used to select articles for analysis of the effectiveness of various technologies for the combined development of motor and cognitive abilities of young football players. The benefits were for issues of categories Q1-Q3 for 2020-2023. Also, preference was given to randomized control studies in which a reliable effect of the applied technologies on both motor and cognitive abilities was found at a significance level of less than 0.05. Based on the articles selected in this way, an analysis of the technologies of integral development of cognitive and motor skills of young football players was carried out. The technologies had to meet the following criteria: efficiency, integrality of impact, accessibility. Results: As a result of the search for literary sources on the topic of the integral influence on the motor and cognitive abilities of young football players, 4360 sources were selected using the keyword "football", from which, after clarification, the keywords "physical fitness", "motor abilities", "psychophysiological capabilities" were selected. "nervous system", "cognitive abilities", "intelligence" 143 sources were selected, from which 30 sources were identified for analysis. Of these sources, 6 reflect the relationship between psychophysiological and intellectual aspects of cognitive abilities and motor readiness, 4 sources reflect the development of the aspect of movement perception, and 20 articles are devoted to technologies and methods for the development of motor readiness with a combined effect on various aspects of cognitive abilities. Conclusions: The analysis of literary sources according to the parameters of effectiveness, accessibility and ease of application of technologies for the integral development of motor and cognitive abilities allowed us to highlight the following: 1 – the technology of using balls of different sizes to develop the accuracy of movements in combination with performing exercises with balls from various sports and by exercises with balls to develop attention, speed of mental processes, reaction and ability to concentrate; 2 – the technology of developing "feeling of the ball" to combine the impact on the aspect of perception in cognitive abilities and accuracy of movements; 3 - the technology of using plyometric exercises in water for the integral development of the ability to control the body in space and speed-power abilities. The use of football as a means of integral influence on the development of cognitive and motor abilities was also highlighted separately. Обґрунтування і мета: Сучасний рівень розвитку футболу передбачає необхідність поєднаного розвитку фізичної підготовленості і різних аспектів когнітивності. Саме тому потрібна розробка і застосування технологій, які поєднують в собі розвиток і рухових здібностей, і різних аспектів когнітивності. Мета: на основі аналізу сучасної наукової літератури визначити найбільш ефективні, доступні, прості у застосуванні технології інтегрального розвитку рухових і когнітивних здібностей юних футболістів в сучасних реаліях України. Матеріал і методи: Для відбору статей для проведення аналізу щодо ефективності різних технологій поєднаного розвитку рухових і когнітивних здібностей юних футболістів було застосовано інтернет – платформи Scopus, Web of Science, PubMed. Переваги були для видань категорій Q1-Q3 за 2020-2023 роки. Також переваги надавались рандомізованим контрольним дослідженням, в яких було виявлено достовірний вплив застосованих технологій і на рухові, і на когнітивні здібності, на рівні значимості менше 0,05. За відібраними таким чином статтями проводився аналіз технологій інтегрального розвитку когнітивних і рухових здібностей юних футболістів. Технології повинні були відповідати наступним критеріям: ефективність, інтегральність впливу, доступність. Результати: В результаті пошуку літературних джерел на тему інтегрального впливу на рухові і когнітивні здібності юних футболістів було відібрано за ключовим словом «футбол» 4360 джерел, з яких потім за уточненнями за ключовими словами «фізична підготовленість», «рухові здібності», «психофізіологічні можливості», «нервова система», «когнітивні можливості», «інтелект» було відібрано 143 джерела, з яких для аналізу було виявлено 30 джерел. З цих джерел 6 відображують взаємозв’язок між психофізіологічним та інтелектуальним аспектами когнітивних здібностей і руховою підготовленістю, 4 джерела відображують розвиток аспекту сприйняття рухів, і 20 статей присвячено технологіям та методикам розвитку рухової підготовленості з поєднаним впливом на різні аспекти когнітивних здібностей. Висновки: Аналіз літературних джерел за параметрами ефективності, доступності та простоти в застосуванні технологій інтегрального розвитку рухових і когнітивних можливостей дозволив виділити наступні: 1 – технологія застосування м’ячів різного розміру для розвитку точності рухів у поєднанні з виконанням вправ з м’ячами з різних видів спорту та за вправами з м’ячами на розвиток уваги, швидкості розумових процесів, реакції та здатності до концентрації; 2 – технологія розвитку «почуття м’яча» для поєднання впливу на аспект сприйняття в когнітивних здібностях і точності рухів; 3 – технологія застосування пліометричних вправ у воді для інтегрального розвитку вміння керувати тілом в просторі та швидкісно-силових здібностей. Також окремо було виділено застосування футболу як засобу інтегрального впливу на розвиток когнітивних і рухових здібностей.
- ДокументFighting Style of Qualified Veteran Boxers(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, IP Zhanneta Kozna, 2023) Kozin, V. Yu.The monograph presents reveaingl the fighting style of veteran boxers based on the individual factor structure of psychophysiological and biomechanical indicators. The study involved 42 qualified veteran boxers (aged 45-50). A biomechanical analysis of the indicators of the movement speed of various points and the values of the joint angles while performing a direct blow by boxers has been used as a research method. The psychophysiological method has been used to determine the time of a simple and complex reaction under standard conditions and in various testing modes. Descriptive Statistics and Factor Analysis have been applied as methods of statistical analysis. Two main factors have been identified in the structure of the complex performance of qualified veteran boxers,. Factor 1 (55.063% of the total aggregate variance) is named "Speed". Factor 2 (44.937% of the total aggregate variance) stands for “Speed Endurance”. Individual factor structure, which is characterized by the distinctive factor "Speed and Coordination Endurance" by more than 80% as well as by the marked factor "Speed" by less than 30% is considered to be a particularity of the tempo style boxers. Individual factor structure, which is characterized by the intensity of the factor "Speed" by more than 80%, and by the distinctive factor "Speed and Coordination Endurance" by less than 30% is considered to be typical for the playing style boxers. The individual factor structure, which is characterized by the marked factor "Speed" by more than 50%, and by the intencity of the factor "Speed and Coordination Endurance" by less than 30% is seen to be peculiar to the strength style boxers. It is shown that the psychophysiological features of boxers of different fighting styles are reflected in the features of the direct strike technique. The lack of speed at the beginning of the movement in tempo style boxers is supplemented and compensated by the high speed of movement. Playing style boxers are characterized by a high speed of movement at the very beginning of the strike. Strength style boxers are characterized by the gradual development of movement speed. У монографії представлено виявлення стилю ведення бою боксерів-ветеранів на основі індивідуальної факторної структури психофізіологічних та біомеханічних показників. У дослідженні взяли участь 42 кваліфіковані боксери-ветерани (віком 45-50 років). Як метод дослідження використано біомеханічний аналіз показників швидкості переміщення різних точок і величин суглобових кутів при виконанні прямого удару боксерами. Психофізіологічний метод використовувався для визначення часу простої та складної реакції в стандартних умовах та в різних режимах тестування. В якості методів статистичного аналізу були застосовані описова статистика та факторний аналіз. У структурі комплексної працездатності кваліфікованих боксерів-ветеранів було виявлено два основні фактори. Фактор 1 (55,063% загальної сукупної дисперсії) отримав назву "Швидкість". Фактор 2 (44,937% загальної сукупної дисперсії) - "Швидкісна витривалість". Особливістю боксерів темпового стилю вважається індивідуальна факторна структура, яка характеризується виразним фактором "Швидкісно-координаційна витривалість" більш ніж на 80%, а також маркованим фактором "Швидкість" менш ніж на 30%. Для боксерів ігрового стилю характерна індивідуальна факторна структура, яка характеризується вираженістю фактора "Швидкість" більше ніж на 80%, а також вираженістю фактора "Швидкісно-координаційна витривалість" менше ніж на 30%, що є характерним для боксерів ігрового стилю. Для боксерів силового стилю характерна індивідуальна факторна структура, яка характеризується вираженістю фактора "Швидкість" більш ніж на 50%, а інтенсивністю фактора "Швидкісно-координаційна витривалість" - менш ніж на 30%. Показано, що психофізіологічні особливості боксерів різних стилів боротьби відображаються на особливостях техніки виконання прямого удару. Недостатня швидкість на початку руху у боксерів темпового стилю доповнюється і компенсується високою швидкістю пересування. Для боксерів ігрового стилю характерна висока швидкість пересування на самому початку удару. Для боксерів силового стилю характерний поступовий розвиток швидкості рухів.
- ДокументFootball as a means of integral development of intellectual abilities and physical fitness of middle school students(Health, sport, rehabilitation, 2023) Pavlović, R.; Siryi, O.Purpose: to scientifically substantiate the positive influence of football on the physical and intellectual development of chieldren. Material and Methods: When conducting experimental research, a student questionnaire was first conducted to identify the success of studies and the specific interests of students who play football, play other sports, and students who do not play sports at all. 82 fifth-grade students of schools No. 38, 49 took part in the survey. The formative experiment was conducted on the basis of Kindergarten No. 38, in the fifth grades. It was found that the largest percentage of the total number of students are those engaged in other sports (58.5%). A large number are students who do not play any sports (34.10% of the total number of students). The smallest percentage was found among students who play football (7.3% of the total number of students). Results: It has been established that among the students who play football, there are absolutely no students who study at the first level of competence (in the final grades there are grades of 1- 3 points on a 12-point scale), 33.3% are those whose academic success is level 2 competence (among the final grades there are grades of 4-6 points), and the largest percentage are students studying at the third level of competence (66.7%) (among the final grades there are no grades below 7 points). Among the students who are engaged in other sports, there are also absolutely no students who study at the first level of competence. Among students who do not play sports, the largest number of those who study are dissatisfied and satisfied. This shows that playing sports, both football and other sports, provide conditions for improving academic performance. Conclusions: The obtained data indicate that the practice of sectional work on football provides conditions for the combined physical, intellectual and artistic development of children, about the possibility of a comprehensive all-round influence on the process of child development through the use of effective means of comprehensive development of children. Мета: науково обґрунтувати позитивний вплив занять футболом на фізичний та інтелектуальний розвиток дітей. Матеріал і методи: При проведенні експериментальних досліджень спочатку було проведене анкетування учнів для виявлення успішності навчання та особливості інтересів учнів, які займаються футболом, займаються іншими видами спорту та учнів, які не займаються спортом зовсім. В анкетуванні брали участь 82 учня п’ятих класів шкіл №№ 38, 49. Формуючий експеримент був проведений на базі ЗООШ №38, у п’ятих класах. Виявлено, що найбільший відсоток від загальної кількості учнів складають ті, що займаються іншими видами спорту (58,5%). Велику кількість складають учні, які не займаються ніякими видами спорту (34,10% від загальної кількості учнів). Найменший відсоток був виявлений учнів, які займаються футболом (7,3% від загальної кількості учнів). Результати: Встановлено, що серед учнів, які займаються футболом, зовсім немає тих, хто навчаються на першому рівні компетентності (в підсумкових оцінках маються оцінки 1-3 бали за 12-бальною шкалою), 33, 3% складають ті, успішність навчання яких складає 2 рівень компетентності (серед підсумкових оцінок є оцінки в 4-6 бали), і найбільший відсоток складають учні, які навчаються на третьому рівні компетентності (66,7%) (серед підсумкових оцінок немає оцінок нижче 7 балів). Серед учнів, які займаються іншим видами спорту, також зовсім немає тих, хто навчається на першому рівні компетентності. Серед учнів, які не займаються спортом, найбільша кількість таких, хто вчиться незадовільнено і задовільнено. Це свідчить про те, що заняття спортом, як футболом, так і іншим видами спорту, надають умови для підвищення успішності навчання Висновки: Отримані дані свідчать про те, що практика секційної роботи з футболу надає умови для поєднаного фізичного, інтелектуального і художнього розвитку дітей, про можливість комплексного усебічного впливу на процес розвитку дитини шляхом застосування ефективних засобів комплексного розвитку дітей.
- ДокументFormation of doubles and mixed categories in badminton using multivariate analysis methods(2020-11) Sobco, I.; Zharkova, Yеv.; Vitsko, S.; Zhukov, V.; Tsapko, A.The purpose of the this study work is to experimentally substantiate the use of multivariate analysis methods for creating doubles and mixed categories in badminton by, taking into account the physical, technical, and psychophysiological capabilities of 14–15-year-old badminton players aged 14-15 years. Materials and methods. This e experimentstudy involved 14–15-years-old badminton players from of the WBC sports club (age 14-15): girls (n = 10), boys (n = 10). The experiment study was performed carried out induring the preparatory period in, September 2019. The Testing of athletes were tested in terms of physical readiness (100 meter m run, shuttle run 4 × x9 meterm shuttle run, bending of the arms in a lying position, jumping rope, pulling up on the bar, forward bending of the body from a sitting position, long jump from a place) and, technical readiness (stuffing shuttlecocks by open and the closed side of the racket in 1 minutemin, mistakes when filling shuttlecocks, hitting shuttlecocks from the wall in 1 minutemin, and mistakes when hitting shuttlecocks from the wall). To determine the psychophysiological state of athletes, psychophysiological indexes were experimented withevaluated using the "Psychodiagnostics" computer program, which measured (the speed of a simple and complex reaction in various testing modes). The results of our cluster analysis of testing showed that athletes are were divided into three groups, with similar outcomes for both boys and girls. Clusters were determined according to the degree of "similarity" of athletes in terms of complex testing. Mixed discharges were formed using expert assessment methods. As a result of one-way analysis of variance, a significant difference (p < < 0.05) between the groups in terms of the level of physical fitness of boys was revealed in terms of the level of physical fitness of boys. In girls, the groups significantly (p < <0.05) differed among themselves in terms of physical fitness and psychophysiological capabilities. Our analysis has revealed two ways of forming doubles discharges. The first method, “similarity,” is based on the similarity of athletes in terms of the pace of play and, the level of development of physical and psychological qualities. This method is suitable for the formation of men and women doubles, where the athletes are equal and have the same tasks. The second method, “compensation”, is where a partner with pronounced leading physical qualities will be suitable for a partner who can compensate for his shortcomings. It is recommended to use rational means and methods of physical and technical training of badminton players at the stage of special basic training for the optimal construction of the training process of athletes. Метою даної роботи є експериментальне обгрунтування використання методів багатовимірного аналізу для створення парних і змішаних розрядів в бадмінтоні з урахуванням фізичних, технічних і психофізіологічних можливостей бадмінтоністів 14-15 років. Матеріали та методи. В даному експериментальному дослідженні брали участь бадмінтоністи спортивного клубу WBC у віці 14-15 років: дівчата (n = 10), хлопці (n = 10). Дослідження експерименту проводилося в підготовчий період у вересні 2019 року. Тестування спортсменів проводилося за показниками фізичної підготовленості (біг на 100 м, човниковий біг 4х9 м, згинання рук в положенні лежачи, стрибки зі скакалкою, підтягування на перекладині, нахил корпусу вперед з положення сидячи, стрибок в довжину з місця) і, технічна підготовленість (набивання воланів відкритою і закритою стороною ракетки за 1 хвилину, помилки при набиванні воланів, удари воланів від стіни за 1 хвилину і помилки при ударах воланів від стіни). Для визначення психофізіологічного стану спортсменів експериментували з психофізіологічними показниками, оцінюючи їх за допомогою комп'ютерної програми «Психодіагностика», яка вимірювала швидкість простої та складної реакції в різних режимах тестування. Результати нашого кластерного аналізу тестування показали, що спортсмени були розділені на три групи з однаковими результатами як для хлопців, так і для дівчат. Кластери визначалися за ступенем «схожості» спортсменів при комплексному тестуванні. Змішані розряди формувалися методами експертної оцінки. В результаті однофакторного дисперсійного аналізу виявлено достовірна різниця (p <0,05) між групами за рівнем фізичної підготовленості хлопців з У дівчат групи достовірно (p <0,05) розрізнялися між собою по фізичній підготовленості і психофізіологічних можливостей. Проведений аналіз виявив два способи формування подвійних розрядів. Перший метод, «подібність», заснований на схожості спортсменів за темпами гри і рівнем розвитку фізичних і психологічних якостей. Цей метод підходить для формування чоловічих і жіночих пар, де спортсмени рівні і мають однакові завдання. Другий метод, «компенсація», коли партнер з яскраво вираженими провідними фізичними якостями підійде партнеру, здатному компенсувати свої недоліки. Для оптимального побудови тренувального процесу спортсменів рекомендується використовувати раціональні засоби і методи фізичної і технічної підготовки бадмінтоністів на етапі спеціальної базової підготовки. Целью данной работы является экспериментальное обоснование использования методов многомерного анализа для создания парных и смешанных разрядов в бадминтоне с учетом физических, технических и психофизиологических возможностей бадминтонистов 14–15 лет. Материалы и методы. В данном экспериментальном исследовании участвовали бадминтонисты спортивного клуба WBC в возрасте 14–15 лет: девочки (n = 10), мальчики (n = 10). Исследование эксперимента проводилось в подготовительный период в сентябре 2019 года. Тестирование спортсменов проводилось по показателям физической подготовленности (бег на 100 м, челночный бег 4х9 м, сгибание рук в положении лежа, прыжки со скакалкой, подтягивание на перекладине, наклон корпуса вперед из положения сидя, прыжок в длину с места) и, техническая подготовленность (набивка воланов открытой и закрытой стороной ракетки за 1 минуту, ошибки при набивании воланов , удары воланов от стены за 1 минуту и ошибки при ударах воланов от стены). Для определения психофизиологического состояния спортсменов экспериментировали с психофизиологическими показателями, оценивая их с помощью компьютерной программы «Психодиагностика», которая измеряла скорость простой и сложной реакции в различных режимах тестирования. Результаты нашего кластерного анализа тестирования показали, что спортсмены были разделены на три группы с одинаковыми результатами как для мальчиков, так и для девочек. Кластеры определялись по степени «сходства» спортсменов при комплексном тестировании. Смешанные разряды формировались методами экспертной оценки. В результате однофакторного дисперсионного анализа выявлена достоверная разница (p <0,05) между группами по уровню физической подготовленности мальчиков по уровню физической подготовленности мальчиков. У девочек группы достоверно (p <0,05) различались между собой по физической подготовленности и психофизиологическим возможностям. Проведенный анализ выявил два способа формирования двойных разрядов. Первый метод, «подобие», основан на сходстве спортсменов по темпам игры и уровню развития физических и психологических качеств. Этот метод подходит для формирования мужских и женских пар, где спортсмены равны и имеют одинаковые задачи. Второй метод, «компенсация», когда партнер с ярко выраженными ведущими физическими качествами подойдет партнеру, способному компенсировать свои недостатки. Для оптимального построения тренировочного процесса спортсменов рекомендуется использовать рациональные средства и методы физической и технической подготовки бадминтонистов на этапе специальной базовой подготовки.
- ДокументFunctional readiness and properties of the nervous system peculiarities of art specialties’ future teachers(Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2022) Kozin, O.; Kozina, Zh.; Korobeinik, V.Background and Study Aim: The future professional work of students of the Faculty of Arts is characterized by an insufficient level of physical activity of a dynamic nature in combination with a large static load and highly coordinated finger work. Representatives of these specialties have their own psychological characteristics. Purpose: to reveal the peculiarities of the properties of the nervous system and the functional potential of the cardiovascular system of students - future teachers of fine arts and music and, based on the obtained data, to develop recommendations for physical education and sports. Material and Methods: Students of Pedagogical University took part in the study. The total number of students was 812. 24 of them were students of the Faculty of Arts. Future specialists in physical education and sports took part in the number of 25 people. 763 students were representatives of other faculties. Properties of the nervous system were determined using psychophysiological testing. During psychophysiological testing, the reaction time and the number of errors were determined for each test. The indicators of the orthostatic test were used as indicators of functional readiness. In the orthostatic test, the heart rate was measured in the lying position and in the standing position and the difference between these indicators. Statistical analysis involved comparing students of the Faculty of Arts with students of other faculties using parametric methods, since all samples corresponded to a normal distribution. Results: Future teachers of creative specialties have reliably the least mobility in combination with the highest stability of nervous processes in comparison with representatives of other pedagogical specialties. Reliable differences were found between the indicators of orthostatic reactions of students of the Faculty of Arts and the faculty where future sports coaches are trained. Orthostatic regulation is significantly better in students of the Faculty of Physical Education and Sports. Conclusions: It is necessary to adjust the program of physical education of students of creative specialties to increase the interest of students and to match physical exercises to the features of the nervous system of students of the Faculty of Arts. Future teachers of creative specialties can be recommended to engage in any kind of sport or motor activity, but the most suitable for them are exercises that require the development of endurance in combination with the inclusion of cognitive processes and concentration: walks with observation of nature and the city, exercises performed to music, exercises with a concentration on various natural images, etc. Передумови та мета дослідження: Майбутня професійна діяльність студентів факультету мистецтв характеризується недостатнім рівнем фізичної активності динамічного характеру в поєднанні з великим статичним навантаженням та висококоординованою роботою пальців рук. Представники цих спеціальностей мають свої психологічні особливості. Мета: виявити особливості властивостей нервової системи та функціонального потенціалу серцево-судинної системи студентів - майбутніх учителів образотворчого мистецтва і музики та на основі отриманих даних розробити рекомендації з фізичного виховання і спорту. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь студенти педагогічного університету. Загальна кількість студентів склала 812 осіб. 24 з них - студенти факультету мистецтв. Майбутні фахівці з фізичного виховання та спорту взяли участь у кількості 25 осіб. 763 студенти були представниками інших факультетів. Властивості нервової системи визначалися за допомогою психофізіологічного тестування. Під час психофізіологічного тестування визначали час реакції та кількість помилок для кожного тесту. Як показники функціональної готовності використовували показники ортостатичної проби. В ортостатичній пробі вимірювали частоту серцевих скорочень в положенні лежачи і в положенні стоячи та різницю між цими показниками. Статистичний аналіз передбачав порівняння студентів факультету мистецтв зі студентами інших факультетів за допомогою параметричних методів, оскільки всі вибірки відповідали нормальному розподілу. Результати: Майбутні вчителі творчих спеціальностей мають достовірно найменшу рухливість у поєднанні з найвищою стійкістю нервових процесів порівняно з представниками інших педагогічних спеціальностей. Виявлено достовірні відмінності між показниками ортостатичних реакцій студентів факультету мистецтв та факультету, де готують майбутніх спортивних тренерів. Ортостатична регуляція достовірно краща у студентів факультету фізичного виховання та спорту. Висновки: Необхідно скоригувати програму фізичного виховання студентів творчих спеціальностей для підвищення зацікавленості студентів та підібрати фізичні вправи до особливостей нервової системи студентів факультету мистецтв. Майбутнім учителям творчих спеціальностей можна рекомендувати займатися будь-яким видом спорту або рухової активності, але найбільш придатними для них є вправи, що вимагають розвитку витривалості в поєднанні з включенням пізнавальних процесів і концентрації уваги: прогулянки зі спостереженням за природою і містом, вправи, що виконуються під музику, вправи з концентрацією уваги на різних природних образах тощо.
- ДокументHealth, sport, rehabilitation(Health, sport, rehabilitation , 2018)The journal presents articles on topical issues of physical education and sport, as well as on the problems of the formation, restoration, strengthening and preservation of health of representatives of different groups of people, physical rehabilitation and recreation, medical and recreational physical culture. It also reflects materials on the theory and methodology of training of sportsmens ; the means of physical culture, its forms and methods, the basic principles of health-saving technologies and disease prevention. У журналі представлені статті з актуальних проблем фізичного виховання і спорту, а також з проблем формування, відновлення, зміцнення і збереження здоров'я представників різних груп населення, фізичної реабілітації та рекреації, лікувальної та оздоровчої фізичної культури. У ньому також відображені матеріали з теорії та методики підготовки спортсменів; засобифізичної культури, її форми та методи, основні принципи здоров'язберігаючих технологій та профілактики захворювань. В журнале представлены статьи по актуальным проблемамфизического воспитания и спорта, а также по проблемам формирования, восстановления, укрепления и сохранения здоровья представителей различных групп населения, физической реабилитации и рекреации, лечебной и оздоровительной физической культуры. В нем также отражены материалы по теории и методике подготовки спортсменов ; средства физической культуры, ее формы и методы, основные принципы здоровьесберегающих технологий и профилактики заболеваний.
- ДокументHow Does Circuit Plank Exercise Affect Arm Muscle Strength and Archery Accuracy?(2023) Yachsie, B.; Pranata, D.; Hita, I.; Kozina, Zh.; Suhasto, S.Knowledge related to training programs that support archery accuracy improvement is vital. Circuit plank training is expected to improve archery accuracy supported by the dominant component in archery: arm muscle strength. This research used a one-group pretestposttest design that provided circuit plank training activities in as many as 18 meetings and was carried out three times a week. The study populations were 22 athletes in Yogyakarta, which were then filtered again to take 12 athletes as the study sample using purposive sampling techniques with the criteria of male athletes aged 16-18 years. The instrument of this study included the holding bow digit test and archery distance of 40 meters. The movements of each post involved (1) Basic Plank, (2) Elbow Plank, (3) Single Leg Plank, (4) Plank Arm Reach, (5) Side Plank, (6) Elevated Side Plank, and (7) Archer Plank. The analytical techniques used were normality, homogeneity, and hypothesis tests. The hypothesis testing used a T-test, a statistical analysis technique that can be used to determine whether there is a significant difference between the two mean samples. The analysis of the arm muscle strength data resulted in a t-count value of (41,894) > t-table (1.80) and a p-value of (0.000) < 0.05. Meanwhile, the archery accuracy analysis obtained a t-count value of (55,001) > t-table (1.80), and a p-value of (0.000) < 0.05. The results of the two t-tests showed that the t-count value > t-table increased after being given treatment. There was an increase in the strength and accuracy of archery athletes after having circuit plank training and increased endurance component of the arm muscles. Знання, пов'язані з тренувальними програмами, які сприяють підвищенню точності стрільби з лука, є життєво важливими. Очікується, що тренування на круговій дошці покращить точність стрільби з лука за рахунок домінуючого компоненту в стрільбі з лука - сили м'язів рук. У цьому дослідженні використовувався одногруповий дизайн претест-посттест, який передбачав тренування на кругових дошках протягом 18 зустрічей і проводився тричі на тиждень. У дослідженні взяли участь 22 спортсмени з Джакарти, які потім були знову відфільтровані, щоб відібрати 12 спортсменів в якості вибірки дослідження з використанням методів цілеспрямованої вибірки з критеріями спортсменів-чоловіків у віці 16-18 років. Інструментарій цього дослідження включав тест на утримання лука та стрільбу з лука на дистанцію 40 метрів. Рухи в кожній позиції включали (1) базову планку, (2) планку на ліктях, (3) планку на одній нозі, (4) планку на руках, (5) бічну планку, (6) підняту бічну планку та (7) планку для стрільби з лука. Аналітичні методи, що використовувалися, включали перевірку на нормальність, однорідність та гіпотези. Для перевірки гіпотези було використано T-тест - метод статистичного аналізу, який дозволяє визначити, чи існує значуща різниця між двома середніми вибірками. Аналіз даних про силу м'язів рук показав, що значення t-критерію (41 894) > t-табличного (1,80) і p-значення (0,000) < 0,05. Водночас, аналіз точності стрільби з лука показав, що t-критерій (55 001) > t-табл. (1,80), а p-значення (0,000) < 0,05. Результати двох t-тестів показали, що значення t-критерію > t-таблиці збільшилося після лікування. У спортсменів-стрільців з лука після тренувань на кругових дошках збільшилася сила і точність стрільби, а також підвищився компонент витривалості м'язів рук.
- ДокументIndividual chronobiological regularity in track-and-field sprint(Kharkov Regional Branch of the National Olympic Committee of Ukraine, Publishing House KSADA, 2018-06-30) Kozina, Zh. L.; Prokopenko, I. F.; Cretu, M.; Chaika, O. I.; Repko, O. A.; Osiptsov, A. V.; Razumenko, T.; Kudryavtsev, M. D.; Polianskyi, A. O.Purpose: to identify the patterns of individual dynamics of competitive performance in track and field sprint. Material: The study involved a highly qualified athlete (running for short distances, long jumps). Results: In the sinusoidal functions of the competitive performance of the athlete, the period of oscillation was 32 to 48 days. It is shown that the period of the sinusoidal function of the dynamics of competitive performance (about 30-40 days) coincides with the period of the ovarian cycle of the athlete. A reliable relationship between the 400 m run time and intuitive biorhythm values was established (the oscillation period is 38 days (r = -0.58, p <0.05)). The data obtained coincided with the period of fluctuations in the sports form. Training programs are built on the patterns of ups and downs of the functional state. Conclusions: Regularities of the individual dynamics of the sports form make it possible to provide the necessary correspondence between the state of the organism and the dynamics of the loads. Мета роботи: виявити закономірності індивідуальної динаміки змагальної результативності в легкоатлетичному спринті. Матеріал. У дослідженні взяла участь атлетка високої кваліфікації (біг на короткі дистанції, стрибки в довжину). Результати. У синусоїдальних функціях змагальної результативності атлетки період коливань склав від 32 до 48 діб. Показано, що період синусоїдальної функції динаміки змагальної результативності (близько 30-40 днів) збігається з періодом овариального циклу атлетки. Виявлено вірогідний взаємозв'язок між часом пробегания дистанції 400 м і значеннями інтуїтивного біоритму (період коливань складає 38 днів (r = -0,58,)). Отримані дані співпали з періодом коливань спортивної форми. Тренувальні програми побудовані по закономірностям підйомів і спадів функціонального стану. Висновки. Закономірності індивідуальної динаміки спортивної форми дозволяють забезпечити необхідне відповідність між станом організму і динамікою навантажень. Цель работы: выявить закономерности индивидуальной динамики соревновательной результативности в легкоатлетическом спринте. Материал. В исследовании приняла участие атлетка высокой квалификации (бег на короткие дистанции, прыжки в длину). Результаты. В синусоидальных функциях соревновательной результативности атлетки период колебаний составил от 32 до 48 суток. Показано, что период синусоидальной функции динамики соревновательной результативности (около 30-40 дней) совпадает с периодом овариального цикла атлетки. Выявлена достоверная взаимосвязь между временем пробегания дистанции 400 м и значениями интуитивного биоритма (период колебаний составляет 38 дней (r=-0,58, )). Полученные данные совпали с периодом колебаний спортивной формы. Тренировочные программы построены по закономерностям подъемов и спадов функционального состояния. Выводы. Закономерности индивидуальной динамики спортивной формы позволяют обеспечить необходимое соответствие между состоянием организма и динамикой нагрузок.
- ДокументInfluence of the professional and motor skills integral development method application on physical fitness indicators of Arts Faculty students: a randomized control trial(JPES, 2023) Kozin, O.; Kozina, Zh.; Kozin, V.; Korobeinik, V.; Panyok, T.; Schepelenko, T.; Polishchuk, S.Purpose: to substantiate the effectiveness of the application of a special method of integral professional and motor development to increase the level of physical fitness of Arts Faculty students. Material and methods. 50 first-year students of the Faculty of Arts of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University took part in the study. Of them, 25 students made up the control group, 25 students entered the intervention (experimental) group. The experiment was conducted in November – December 2022 online. Students of the intervention group (experimental group) instead of the tasks from the subject "physical education" performed the tasks of the methodology specially developed for them. The students of the control group performed tasks on the subject "physical education". In terms of workload, the tasks for the students of the control group and the intervention group were the same: students of both groups had to walk 6-8 km every day and do special exercises 3 times a week for the development of physical qualities. But the nature of these tasks was different for students in the control group and the intervention group. Students in the control group just had to do exercises and walk. Students of the intervention group performed special complexes in poems about nature as exercises for the development of physical qualities. When performing the exercises, they imagined those pictures of nature that were discussed in the poetic lines (plants, birds, animals, etc.). They were also given the task of illustrating lines of poems that they liked the most. During the walks, experimental group students had to photograph objects and landscapes they liked from an artistic point of view. Results. The results of the study convincingly showed the effectiveness of the application of a special method of integral development of professional abilities and physical fitness of students of the Faculty of Arts. The biggest differences were found in indicators of the work of the cardiovascular system and in indicators of vegetative regulation of vascular tone (p<0.001). According to the results of the testing of students of the control and experimental groups, significant differences were also found in the indicators of strength endurance (tests "Push-ups, maximum number of times (p<0.05) and "Squats in 20 s, number of times" (p<0.001)). In students of the experimental group, these indicators are significantly higher than those of the control group. Conclusions. In the students of the experimental group, a significant increase in almost all test indicators was observed as a result of the experiment (p<0.05; p<0.001), while in the control group, significant changes in the direction of improving results were observed only in the indicator of the maximum number of trunk lifts from the lying position to the sitting position (p<0.05). According to all other indicators of physical fitness, the changes in test results of students of the control group are not reliable (p>0.05). Мета: обґрунтувати ефективність застосування спеціальної методики інтегрального професійно-рухового розвитку для підвищення рівня фізичної підготовленості студентів факультету мистецтв. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 50 студентів першого курсу факультету мистецтв Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. З них 25 студентів склали контрольну групу, 25 студентів увійшли до основної (експериментальної) групи. Експеримент проводився в листопаді - грудні 2022 року в онлайн-режимі. Студенти інтервенційної групи (експериментальної групи) замість завдань з предмету "фізичне виховання" виконували завдання спеціально розробленої для них методики. Студенти контрольної групи виконували завдання з предмету "фізичне виховання". За обсягом навантаження завдання для студентів контрольної та основної груп були однаковими: студенти обох груп повинні були щодня проходити 6-8 км пішки та 3 рази на тиждень виконувати спеціальні вправи для розвитку фізичних якостей. Але характер цих завдань відрізнявся для студентів контрольної та основної груп. Студенти контрольної групи повинні були просто робити зарядку і гуляти. Студенти основної групи виконували спеціальні комплекси у віршах про природу як вправи для розвитку фізичних якостей. Виконуючи вправи, вони уявляли ті картини природи, про які йшлося у поетичних рядках (рослини, птахи, тварини тощо). Вони також отримали завдання проілюструвати рядки віршів, які їм найбільше сподобалися. Під час прогулянок студенти експериментальної групи повинні були фотографувати об'єкти та пейзажі, які їм сподобалися з художньої точки зору. Результати. Результати дослідження переконливо засвідчили ефективність застосування спеціальної методики інтегрального розвитку професійних здібностей та фізичної підготовленості студентів факультету мистецтв. Найбільші відмінності виявлено в показниках роботи серцево-судинної системи та в показниках вегетативної регуляції судинного тонусу (р<0,001). За результатами тестування студентів контрольної та експериментальної груп достовірні відмінності виявлено також у показниках силової витривалості (тести "Віджимання, максимальна кількість разів (p<0,05) та "Присідання за 20 с, кількість разів" (p<0,001)). У студентів експериментальної групи ці показники достовірно вищі, ніж у студентів контрольної групи. Висновки. У студентів експериментальної групи в результаті експерименту спостерігається достовірний приріст майже всіх показників тесту (p<0,05; p<0,001), тоді як у контрольній групі достовірні зміни в бік покращення результатів спостерігаються лише в показнику максимальної кількості підйомів тулуба з положення лежачи в упор сидячи (p<0,05). За всіма іншими показниками фізичної підготовленості зміни в результатах тестування студентів контрольної групи не є достовірними (p>0,05).
- ДокументInfluence of typological features of the nervous system on individual performance in running for short distances in athletes with visual impairment on the example of an elite athlete(Projack, 2018) Kozina, Zh.; Chebanu, O.; Repko, O.; Kozin, S.; Osiptsov, A.The purpose of the work is to theoretically and experimentally substantiate the influence of psychophysiological factors on individual performance in athletics sprint in high-qualified athletes on the example of an elite athlete. Метою роботи є теоретичне та експериментальне обґрунтування впливу психофізіологічних чинників на індивідуальні показники в легкоатлетичному спринту у висококваліфікованих спортсменів на прикладі елітного спортсмена. Целью работы является теоретическое и экспериментальное обоснование влияния психофизиологических факторов на индивидуальные показатели в легкоатлетическом спринта у высококвалифицированных спортсменов на примере элитного спортсмена.
- ДокументIntegral method for improving precompetition training of athletes in Mixed Martial Arts(JPES, 2023) Manolachi, V.; Chernozub, A.; Tsos, A.; Potop, V.; Kozina, Zh.; Zoriy, Ya.; Shtefiuk, I.Background: Correction of the training system in various sports based on the previous competition results analysis is a common practice allowing to quickly increase the training level. However, such studies have not been conducted in MMA for athletes who primarily use a wrestling or striking style of fighting. The purpose of the study was the development and practical implementation of an integral methodology for improving the precompetition training of athletes, taking into account their fighting style, based on the analysis of the previous competitions results. Material and methods: 10 athletes of the Ukrainian national MMA junior team (16-17 years old) took part in the study. At the first stage of the study, the training process of the pre-competition mesocycle and the 2022 European MMA Championship results were analyzed. At the second stage, the methodology for correcting the training process was developed and implemented during 2 months of precompetition preparation for the 2022 MMA World Championship. At the third stage, there was a comparative analysis of the athletes’ performance results in both competitions. Results: The study showed that using the "classical" method of pre-competition preparation for the European Championship contributed to the fact that during the competition, 68.7% of the fights were won. The use of the experimental methodology for two months of training contributed to the development of maximal strength by 8.8% in athletes with wrestling style and by 20.6% in athletes with striking style of fighting. The practical implementation of increasing the adaptive body reserves during pre-competition training was carried out during the World Championship. 84.4% of the total number of fights were won. At the same time, the number of fights, which ended early by knockout, painful or choke hold, or with a clear advantage, increased by 19.0% compared to the results of the European Championship. Conclusions: The use of the integral training method allowed increasing the implementation of technical skills and functional capabilities of athletes, taking into account their style of fighting in competitive activities. Історія питання: Корекція системи підготовки в різних видах спорту на основі аналізу результатів попередніх змагань є поширеною практикою, що дозволяє швидко підвищити рівень підготовки. Однак у ММА для спортсменів, які переважно використовують борцівський або ударний стиль ведення бою, подібні дослідження не проводилися. Метою дослідження була розробка та практична реалізація комплексної методики вдосконалення передзмагальної підготовки спортсменів з урахуванням їх стилю ведення бою на основі аналізу результатів попередніх змагань. Матеріал і методи: у дослідженні взяли участь 10 спортсменів юніорської збірної команди України з ММА (16-17 років). На першому етапі дослідження було проаналізовано тренувальний процес передзмагального мезоциклу та результати чемпіонату Європи з ММА 2022 року. На другому етапі було розроблено та впроваджено методику корекції тренувального процесу протягом 2 місяців передзмагальної підготовки до чемпіонату світу з ММА 2022 року. На третьому етапі було проведено порівняльний аналіз результатів виступів спортсменів на обох змаганнях. Результати: Дослідження показало, що використання "класичної" методики передзмагальної підготовки до чемпіонату Європи сприяло тому, що під час змагань було виграно 68,7% боїв. Застосування експериментальної методики протягом двох місяців тренувань сприяло розвитку максимальної сили на 8,8% у спортсменів з борцівським стилем боротьби та на 20,6% у спортсменів з ударним стилем ведення бою. Практична реалізація підвищення адаптаційних резервів організму під час передзмагальної підготовки була здійснена під час чемпіонату світу. Було виграно 84,4% від загальної кількості боїв. При цьому кількість поєдинків, які закінчилися достроково нокаутом, больовим або задушливим прийомом, або з явною перевагою, збільшилася на 19,0% порівняно з результатами чемпіонату Європи. Висновки: Використання методу інтегральної підготовки дозволило підвищити реалізацію технічних навичок і функціональних можливостей спортсменів з урахуванням їх стилю ведення бою в змагальній діяльності.
- ДокументIntegral method for the development of motor abilities and psycho-physiological functions in children from 2 to 4 years old(Publisher University of Piteşti, Romania, 2018-03-30) Kozina, Zh. L.; Prokopenko, I. F.; Lahno, O. G.; Kozin, S.; Razumenko, T.; Osiptsov, A. V.The aim of the work: to develop and substantiate the method of integral development of the child on the basis of the integrated application of poems about nature and imitation movements. Material and methods. There are 108 children involved in the study. Among them were 56 children who are 2 and 3 years old (28 were in control group and 28 were in experimental group), 52 children who are 3 and 4 years old (24 were in control group and 28 were in experimental group). Measures. Anthropometry (body length (kg), body weight (m)), motor tests, psychophysiological indices, an expert evaluation of the speech. Methods for determination of motor abilities. To monitoring the state of general physical fitness of children 2 years was used run 10 m (c). To monitoring the state of general physical fitness of children 3-4 years, the following tests were applied: running 10 m (s), jump in length from place (m), throwing a bag of sand with a weight of 40 g (m), balance time at one leg (s). Methods of psychophysiological testing. Psychophysiological indicators reflect the speed of thought processes on the basis of determining the speed of impulses in the central nervous system. The following measurements were made: measurement of the simple reaction speed to the light stimulus: in response to the appearance of any image on the monitor, it was necessary to press and release the left mouse button as soon as possible; measurement of the simple reaction speed to the sound stimulus: in response to the sound, you should press and release the left mouse button as soon as possible. Comprehensive application of poems about nature and exercises contributed to an increase in the development of psychomotor abilities of children 2-4 years. The essence of the technique is to perform exercises not under the expense, but under verse lines about nature; Each line of the verse corresponds to physical exercise. In addition, in these techniques, an original sequence of movements that flow smoothly from each other and built on the natural movements of the child, carried out immediately all over the body on the principle of animal imitation, as well as - by wave principle. Results. The complex application of poems about nature and exercises contributed to an increase in the development of psychomotor abilities of children 2-4 years old. In the age group of 2 years, the most significant changes occurred in the times of a simple reaction to light and sound. The running time of the 10 m segment significantly improved both in the control and in the experimental groups, however, in the experimental group the change in this index is more pronounced. In the experimental group also more pronounced verbal develop as a result of the application of the technique. In the age group 3-4 years, a significant improvement in the parameters of a simple reaction to light and sound stimuli was revealed. Significantly improved the performance of throwing a bag with sand right hand, a long jump from the seat. In the control group, these changes are less pronounced or unreliable. The development of speech significantly changed both in the experimental group and in the control group, but in the control group these changes were more pronounced. Conclusions.A greater number of significant differences were found between the test scores of the children of the experimental group compared with the control group after the experiment. It is recommended to use the integral technique of combining poems about nature and movements for the development of psychomotor abilities of children 2-4 years old. Мета роботи: розробити і обґрунтувати методику інтегрального розвитку дитини на основі комплексного застосування віршів про природу і наслідувальних рухах. Матеріал і методи. У дослідженні беруть участь 108 дітей. Серед них було 56 дітей у віці 2 і 3 років (28 були в контрольній групі і 28 в експериментальній групі), 52 дитини у віці 3 і 4 років (24 в контрольній групі і 28 в експериментальній групі). Заходи. Антропометрія (довжина тіла (кг), маса тіла (м)), моторні тести, психофізіологічні показники, експертна оцінка мови. Методи визначення рухових здібностей. Для спостереження за станом загальної фізичної підготовленості дітей 2 років використовувався пробіг 10 м (с). Для контролю стану загальної фізичної підготовленості дітей 3-4 років були застосовані наступні тести: біг 10 м (с), стрибати в довжину з місця (м), кидати мішок з піском вагою 40 г (м), час рівноваги на одну ногу (и ). Методи психофізіологічного тестування. Психофізіологічні показники відображають швидкість розумових процесів на основі визначення швидкості імпульсів в центральній нервовій системі. Були виконані наступні вимірювання: вимірювання швидкості простої реакції на світловий подразник: у відповідь на появу будь-якого зображення на моніторі, необхідно було якомога швидше натиснути і відпустити ліву кнопку миші; вимір швидкості простої реакції на звуковий стимул: у відповідь на звук, ви повинні натиснути і відпустити ліву кнопку миші як можна швидше. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло збільшенню розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. Суть техніки в тому, щоб виконувати вправи не за гроші, а під вірші про природу; Кожен рядок вірша відповідає фізичним вправам. Крім того, в цих прийомах оригінальна послідовність рухів, які плавно перетікають одна в одну і будуються на природних рухах дитини, виконуються відразу по всьому тілу за принципом імітації тварин, а також - за хвильовим принципом. Результати. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. У віковій групі 2 роки Найбільш значні зміни відбулися за часів простої реакції на світло і звук. Час пробігу сегмента 10 м значно покращився як в контрольній, так і в експериментальній групах, проте в експериментальній групі зміна цього показника більш виражено. У дослідній групі також більш яскраво виражено словесне розвиток в результаті застосування методики. У віковій групі 3-4 роки виявлено значне поліпшення показників простої реакції на світлові і звукові подразники. Значно покращилися показники кидка сумки з піском правою рукою, стрибок в довжину з місця. У контрольній групі ці зміни менш виражені або ненадійні. Розвиток мови значно змінилося як в дослідній групі, так і в контрольній групі, але в контрольній групі ці зміни були більш вираженими. Висновки. Було виявлено більшу кількість значущих відмінностей між результатами тестів дітей експериментальної групи в порівнянні з контрольною групою після експерименту. Рекомендується використовувати інтегральну техніку поєднання віршів про природу і рухах для розвитку психомоторних здібностей дітей 2-4 років. Мета роботи: розробити і обґрунтувати методику інтегрального розвитку дитини на основі комплексного застосування віршів про природу і наслідувальних рухах. Матеріал і методи. У дослідженні беруть участь 108 дітей. Серед них було 56 дітей у віці 2 і 3 років (28 були в контрольній групі і 28 в експериментальній групі), 52 дитини у віці 3 і 4 років (24 в контрольній групі і 28 в експериментальній групі). Заходи. Антропометрія (довжина тіла (кг), маса тіла (м)), моторні тести, психофізіологічні показники, експертна оцінка мови. Методи визначення рухових здібностей. Для спостереження за станом загальної фізичної підготовленості дітей 2 років використовувався пробіг 10 м (с). Для контролю стану загальної фізичної підготовленості дітей 3-4 років були застосовані наступні тести: біг 10 м (с), стрибати в довжину з місця (м), кидати мішок з піском вагою 40 г (м), час рівноваги на одну ногу (и ). Методи психофізіологічного тестування. Психофізіологічні показники відображають швидкість розумових процесів на основі визначення швидкості імпульсів в центральній нервовій системі. Були виконані наступні вимірювання: вимірювання швидкості простої реакції на світловий подразник: у відповідь на появу будь-якого зображення на моніторі, необхідно було якомога швидше натиснути і відпустити ліву кнопку миші; вимір швидкості простої реакції на звуковий стимул: у відповідь на звук, ви повинні натиснути і відпустити ліву кнопку миші як можна швидше. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло збільшенню розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. Суть техніки в тому, щоб виконувати вправи не за гроші, а під вірші про природу; Кожен рядок вірша відповідає фізичним вправам. Крім того, в цих прийомах оригінальна послідовність рухів, які плавно перетікають одна в одну і будуються на природних рухах дитини, виконуються відразу по всьому тілу за принципом імітації тварин, а також - за хвильовим принципом. Результати. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. У віковій групі 2 роки Найбільш значні зміни відбулися за часів простої реакції на світло і звук. Час пробігу сегмента 10 м значно покращився як в контрольній, так і в експериментальній групах, проте в експериментальній групі зміна цього показника більш виражено. У дослідній групі також більш яскраво виражено словесне розвиток в результаті застосування методики. У віковій групі 3-4 роки виявлено значне поліпшення показників простої реакції на світлові і звукові подразники. Значно покращилися показники кидка сумки з піском правою рукою, стрибок в довжину з місця. У контрольній групі ці зміни менш виражені або ненадійні. Розвиток мови значно змінилося як в дослідній групі, так і в контрольній групі, але в контрольній групі ці зміни були більш вираженими. Висновки. Було виявлено більшу кількість значущих відмінностей між результатами тестів дітей експериментальної групи в порівнянні з контрольною групою після експерименту. Рекомендується використовувати інтегральну техніку поєднання віршів про природу і рухах для розвитку психомоторних здібностей дітей 2-4 років. Цель работы: разработать и обосновать методику интегрального развития ребенка на основе комплексного применения стихов о природе и подражательных движениях. Материал и методы. В исследовании участвуют 108 детей. Среди них было 56 детей в возрасте 2 и 3 лет (28 были в контрольной группе и 28 в экспериментальной группе), 52 ребенка в возрасте 3 и 4 лет (24 в контрольной группе и 28 в экспериментальной группе). Меры. Антропометрия (длина тела (кг), масса тела (м)), моторные тесты, психофизиологические показатели, экспертная оценка речи. Методы определения двигательных способностей. Для наблюдения за состоянием общей физической подготовленности детей 2 лет использовался пробег 10 м (с). Для контроля состояния общей физической подготовленности детей 3-4 лет были применены следующие тесты: бег 10 м (с), прыгать в длину с места (м), бросать мешок с песком весом 40 г (м), время равновесия на одну ногу (ы). Методы психофизиологического тестирования. Психофизиологические показатели отражают скорость мыслительных процессов на основе определения скорости импульсов в центральной нервной системе. Были выполнены следующие измерения: измерение скорости простой реакции на световой раздражитель: в ответ на появление какого-либо изображения на мониторе, необходимо было как можно быстрее нажать и отпустить левую кнопку мыши; измерение скорости простой реакции на звуковой стимул: в ответ на звук, вы должны нажать и отпустить левую кнопку мыши как можно скорее. Комплексное применение стихов о природе и упражнениях способствовало увеличению развития психомоторных способностей у детей 2-4 лет. Суть техники в том, чтобы выполнять упражнения не за деньги, а под стихи о природе; Каждая строка стиха соответствует физическим упражнениям. Кроме того, в этих приемах оригинальная последовательность движений, которые плавно перетекают друг в друга и строятся на естественных движениях ребенка, выполняются сразу по всему телу по принципу имитации животных, а также - по волновому принципу. Результаты. Комплексное применение стихов о природе и упражнениях способствовало развитию психомоторных способностей у детей 2-4 лет. В возрастной группе 2 года Наиболее значительные изменения произошли во времена простой реакции на свет и звук. Время пробега сегмента 10 м значительно улучшилось как в контрольной, так и в экспериментальной группах, однако в экспериментальной группе изменение этого показателя более выражено. В опытной группе также более ярко выражено словесное развитие в результате применения методики. В возрастной группе 3-4 года выявлено значительное улучшение показателей простой реакции на световые и звуковые раздражители. Значительно улучшились показатели броска сумки с песком правой рукой, прыжок в длину с места. В контрольной группе эти изменения менее выражены или ненадежны. Развитие речи значительно изменилось как в опытной группе, так и в контрольной группе, но в контрольной группе эти изменения были более выраженными. Выводы. Было выявлено большее количество значимых различий между результатами тестов детей экспериментальной группы по сравнению с контрольной группой после эксперимента. Рекомендуется использовать интегральную технику сочетания стихов о природе и движениях для развития психомоторных способностей детей 2-4 лет.
- ДокументIntegral testing indicators individual features of various playing roles volleyball players at the specialized basic training stage(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Polishchuk, D.; Polishchuk, S.Rationale and purpose: Volleyball has a unique feature of combining both tall attackers and small, fast liberos in one team. The purpose of the study was to develop individual programs of the educational and training process of volleyball players at the stage of specialized basic training based on factor models of their readiness. Material and Methods: The women's volleyball team of the Children's League of Ukraine of sports boarding school No. 1 in the city of Kharkiv took part in the study, in the number of 12 players aged 15-16 years. The testing was carried out on 10 tests of physical fitness. From the methods of statistical analysis, the method of descriptive statistics, factor analysis by the method of principal components with the determination of the individual manifestation of each factor in female athletes, and cluster analysis were used. Results: On the basis of the factor analysis, the structure of the preparedness of volleyball players at the stage of specialized basic training was determined, in which four pronounced factors were revealed. The model of the existing or possible belonging of the players to the role according to the determined factor structure is determined: in the forwards of the first tempo, the factors "speed-power readiness" and "power endurance" come to the fore, in the attackers of the second pace - "speed-power readiness" and "speed endurance", in "communication" - "speed endurance" and "special (aerobic-anaerobic) endurance", in libero - "power endurance" and "special (aerobic-anaerobic) endurance". Using this scheme, you can determine the individual potential opportunities of different players to play in different roles. Conclusions: As a result of the cluster analysis, the functions of volleyball players were clarified and the players most similar to each other in terms of their preparation structure were identified, which sometimes causes some difficulties for coaches when working with athletes with implicitly expressed game functions. Individual profiles of players were compiled and individual recommendations for training volleyball players were developed based on the individual values of readiness factors and the results of cluster analysis. Обгрунтування і мета: Волейбол відрізняється унікальною особливістю поєднувати в одній команді як високорослих нападників, так і маленьких швидких ліберо. Мета дослідження полягала у розробці індивідуальних програм навчально-тренувального процесу волейболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки на основі факторних моделей їх підготовленості. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь жіноча волейбольна команда дитячої ліги України спортивного інтернату № 1 міста Харкова у кількості 12 гравців віком 15-16 років Тестування проводилося по 10 тестам з фізичної підготовленості. З методів статистичного аналізу застосовувались метод описової статистики, факторний аналіз методом головних компонет з визначенням індивідуального прояву кожного фактора у спортсменок та кластерний аналіз. Результати: На підставі факторного аналізу була визначена структура підготовленості волейболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки, у якій виявилося чотири виражених фактори. Визначено модель наявної чи можливої належності гравців до амплуа згідно до визначеної факторної структури: у нападників першого темпу на перший план виступають фактори «швидкісно-силова підготовленість» та «силова витривалість», у нападників другого темпу – «швидкісно-силова підготовленість» та «швидкісна витривалість», у «зв'язок» – «швидкісна витривалість» та «спеціальна (аеробно-анаеробна) витривалість», у ліберо – «силова витривалість» та «спеціальна (аеробно-анаеробна) витривалість». Користуючись даною схемою, можна визначити індивідуальні потенціальні можливості різних гравців до гри в різних амплуа. Висновки: У результаті кластерного аналізу уточнено функції волейболісток та виявлені найбільш схожі між собою гравці за своєю структурою підготовленості, що викликає іноді деякі труднощі в тренерів при роботі зі спортсменами з неявно вираженими ігровими функціями. Складено індивідуальні профілі гравців та розроблено індивідуальні рекомендації щодо тренування волейболісток на основі індивідуальних значень факторів підготовленості і результатів кластерного аналізу.