Кафедра теорії і методики викладання філологічних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра теорії і методики викладання філологічних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 284
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAnalysis of professional competencies in the characterization of the teacher of the future: global challenges of the present(Futurity Education, 2023-06-25) Tkachenko, L.; Kushevska, N.; Kabysh, M.A highly qualified teacher of the future should demonstrate to students the highest performance and expected results of their activities after completing the proposed tasks and activities. At the same time, the professional teacher of the future should take care of the adaptation of students and the fact of their diversity by changing teaching strategies and learning materials that are appropriate to the age, prior learning, cultural values, and individual needs of the educational program. The role of the teacher in the future is to ensure the formation and education of the personalities of new generations and their professional training within educational institutions, closely related to life, social and professional, moral, and civic activities. Therefore, the purpose of the article is to analyze the problems of forming the skills and personality traits of a teacher that would cause reverberations in students for many years after graduation. The work uses general scientific and special scientific research methods, adheres to the principles of objectivity, scientificity, specificity, and systematicity to argue for the normative reason, of updating the system of professional competencies in an increasingly globalized, multicultural, diverse, and complex environment marked by digital technologies and transformations. It is about the need to change the system of acquiring thorough knowledge to mobilize the professional achievements of teachers. Висококваліфікований учитель майбутнього має продемонструвати студентам найвищі показники та очікувані результати своєї діяльності після виконання запропонованих завдань і заходів. Водночас професійний учитель майбутнього повинен дбати про адаптацію учнів та факт їхньої різноманітності, змінюючи стратегії навчання та навчальні матеріали відповідно до віку, попереднього навчання, культурних цінностей та індивідуальних потреб учнів. освітня програма. Роль педагога в майбутньому полягає у забезпеченні формування та виховання особистості нових поколінь та її професійної підготовки в закладах освіти, тісно пов’язаних із життям, соціально-професійною, моральною та громадянською діяльністю. Метою статті є аналіз проблем формування якостей особистості вчителя, які б викликали резонанс у студентів протягом багатьох років після закінчення школи. У роботі використовуються загальнонаукові та спеціально-наукові методи дослідження, дотримується принципів об’єктивності, науковості, конкретності та системності для аргументації нормативності, оновлення системи професійних компетентностей у все більш глобалізованому, полікультурному, різноманітному та складному середовищі. Йдеться про необхідність зміни системи здобуття ґрунтовних знань для мобілізації професійних досягнень педагогів.
- ДокументDeveloping learner autonomy via choosing a person’s tducational pathway(Lumen Publishing House, 2020-03) Tuchina, N.; Borysov, V.; Podhurska, I.; Kupina, I.; Borysenko, N.The article examines the correlation between choosing a personal educational pathway and developing learner autonomy. The authors share the opinion that educational pathways and selfdirected studies have been getting vital in life-long learning. Thus, pedagogical universities should equip their students with skills of autonomous learners who are able to make well-informed choices about their own education and, in future, can facilitate a similar choice for their prospective schoolchildren. The study describes the authors’ positive experience in increasing students’ awareness of responsibility for choosing their personal educational pathways. The survey participants included 421 students who enrolled in the Bachelor’s program and the Master’s program at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine, in 2018 and in 2019. The obtained data indirectly proved the fact that learner autonomy of the 1st Year students was not sufficiently developed and it impeded designing their personal educational pathways. The students of the master’s program evinced more mature position in making choices and setting goals. The analysis of the students’ motivation demonstrates a certain dynamics towards a more conscious choice of elective components in the academic program and gradual transition from external motivation to instrumental and intrinsic ones. The results of the research show that an appropriate balance between teachers’ guidance and students’ personal responsibility enhances the process of designing a personal educational pathway. У статті розглядається взаємозв'язок між вибором особистого освітнього шляху та розвитком автономії учня. Автори поділяють думку, що освітні шляхи та самостійні дослідження стають життєво важливими у процесі навчання протягом усього життя. Таким чином, педагогічні університети повинні забезпечити своїх студентів навичками самостійного навчання, щоб вони могли робити обґрунтований вибір щодо власної освіти і, в майбутньому, могли полегшити подібний вибір для своїх майбутніх школярів. Дослідження описує позитивний досвід авторів щодо підвищення обізнаності учнів про відповідальність за вибір своїх особистих освітніх шляхів. Учасниками опитування були студенти , що вступили до Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди у 2018 та в 2019 рр.(421 сту дент бакалаврату та магістратури). Отримані дані опосередковано підтверджували той факт, що автономія студентів 1 курсу була недостатньо розвиненою, і це перешкоджало проектуванню їхніх особистих освітніх шляхів. Студенти магістратурии виявили більш зрілі позиції у виборі та постановці цілей. Аналіз мотивації студентів демонструє певну динаміку до більш усвідомленого вибору факультативних компонентів академічної програми та поступового переходу від зовнішньої мотивації до інструментальної та внутрішньої. Результати дослідження показують, що відповідний баланс між керівництвом вчителів та особистою відповідальністю учнів покращує процес розробки особистого освітнього шляху. В статье рассматривается взаимосвязь между выбором личного образовательного пути и развитием автономии ученика. Авторы разделяют мнение, что образовательные пути и самостоятельные исследования становятся жизненно важными в процессе обучения в течение всей жизни. Таким образом, педагогические университеты должны обеспечить своих студентов навыками самостоятельных учеников, которые могут делать обоснованный выбор в собственном образовании и, в будущем, могут облегчить подобный выбор для своих будущих школьников. Исследование описывает положительный опыт авторов по повышению осведомленности учеников об ответственности за выбор своих личных образовательных путей. Участниками опроса были студенты, поступившие в Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды в 2018 и в 2019 гг. (421 студент бакалавриата и магистратуры). Полученные данные косвенно подтверждали тот факт, что автономия студентов 1 курса была недостаточно развитой, и это препятствовало проектированию их личных образовательных путей. Студенты магистратуры обнаружили более зрелые позиции в выборе и постановке целей. Анализ мотивации студентов демонстрирует определенную динамику к более осознанному выбору факультативных компонентов академической программы и постепенного перехода от внешней мотивации к инструментальной и внутренней. Результаты исследования показывают, что соответствующий баланс между руководством учителей и личной ответственностью учеников улучшает процесс разработки личного образовательного пути.
- ДокументLogopedic technologies in work with children with special educational needs(LUMEN Publishing House, 2023-09) Lyndina, Y.; Soloviova, T.; Tkachenko, L.; Bielova, O.; Lisova, L.; Buhera, Y.The scientific substantiation of motor sphere examination as one of the important components of complex pedagogical examination of children with speech disorders is considered. The article considers the problem of application of speech therapy technologies for preschool children with special educational needs. On the basis of theoretical analysis of sources of the problem, as well as practical experience of work with such children the necessity of multidisciplinary approach to the organization of their speech therapy support. Algorithms of variant technologies of speech therapy support of preschool children with delayed speech development and developmental disorders are given. The importance of involving parents of preschool children with special educational needs in joint activities with a speech therapist is given. Particular attention is paid to the need for diagnostics of the child's speech development. The problem of organization of joint work of a speech therapist and parents bringing up a child with special educational needs is revealed. The ways of solving problems arising in such families are shown. The necessity of timely and systematic correctional and speech therapy work is pointed out. Розглянуто наукове обґрунтування обстеження рухової сфери як одного з важливих компонентів комплексного педагогічного обстеження дітей з порушеннями мовлення. У статті розглядається проблема застосування логопедичних технологій для дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами. На підставі теоретичного аналізу витоків проблеми, а також практичного досвіду роботи з такими дітьми встановлено необхідність мультидисциплінарного підходу до організації їх логопедичного супроводу. Наведено алгоритми варіативних технологій логопедичної підтримки дітей дошкільного віку із затримкою мовленнєвого розвитку та порушеннями розвитку. Наведено важливість залучення батьків дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами до спільної діяльності з логопедом. Особливу увагу приділено необхідності діагностики мовленнєвого розвитку дитини. Розкрито проблему організації спільної роботи логопеда та батьків, які виховують дитину з особливими освітніми потребами. Показано шляхи вирішення проблем, що виникають у таких сім'ях. Вказано на необхідність своєчасної та систематичної корекційно-логопедичної роботи.
- ДокументMASTER CLASS ON DEVELOPING AND PERFORMING A SONG IN SIGN LANGUAGE AS A MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGY(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024-09-26) Mishchenko, O.; Kupina, I.; Kozachek, N.The conducted Master Classes “Development and Performance of a Song in Sign Language" Based on the Poetic Work of T. H. Shevchenko “My Thoughts, My Thoughts” (Dumy Moi Dumy) and “Development and Performance of a Soundtrack to the Animated Film “Mavka. Forest Song (Lisova Pisnia) in Sign Language” based on the drama extravaganza “Forest Song” by Lesia Ukrainka can be considered an effective modern pedagogical initiative in a remote format. Among the prospects, we consider the possibility of conducting the Master Classes on the development and performance of songs in sign language according to the preferences of higher education seekers at the meetings of the student scientific circle “Special Didactic Workshop: the Latest Technologies in Working with Children with Special Educational Needs”. Проведені майстер-класи «Розробка та виконання пісні жестовою мовою» за мотивами поетичного твору Т. Г. Шевченка “Думи мої, думи мої” та «Розробка та виконання саундтреку до анімаційного фільму ”Мавка. Лісова пісня"» жестовою мовою за мотивами драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки можна вважати ефективною сучасною педагогічною ініціативою у дистанційному форматі. Серед перспектив розглядаємо можливість проведення майстер-класів з розробки та виконання пісень жестовою мовою відповідно до вподобань здобувачів вищої освіти на засіданнях студентського наукового гуртка «Спеціальна дидактична майстерня: новітні технології в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами».
- ДокументMingzu Universities as an Educational and Social Phenomena in PR China(Lumenis, 2021-09) Kalashnyk, L.; Levchenko, Y.; Tkachenko, L.; Mkrtichan, O.Mingzu University is a common name for educa-tional institutions for ethnic minorities established in China in 1950. By establishing such kind of higher education institu-tions, PR China as a state pursued several goals. In one hand, they started the opportunity for minor ethnic groups` repre-sentatives enter a higher education institution and thereby enlist their support for the state government. In the other hand, Chi-na saves the originality and the identity of small nationalities` cultures at the state level by studying and promoting it. Today such educational institutions also serve to train leading cadres from ethnic minorities’ representatives, loyal to the state system and the political and social course of modern China as they are brought up in the spirit of modern Chinese social and pedagog-ical guidelines. The article aims to represent different social functions of Minzu Universities as a social phenomena com-mon for China as well as cultural and social strategy of the PR China state in the field of ethnic minorities, an important part of which is implemented through them. Using the research methods typical for scientific studies of this kind (mainly em-pirical and theoretical ones) the article proves the idea that Mingzu Universities in China play a great not only the educa-tional, but also social role in the country to form an ideological-ly homogeneous society and respect for human rights in the country. Університет Мінцзу — загальна назва навчальних закладів для етнічних меншин, створених у Китаї в 1950 році. Створюючи такі види вищих навчальних закладів, КНР як держава переслідувала декілька цілей. З одного боку, вони створили можливість для представників дрібних етнічних груп вступити до вищого навчального закладу і тим самим заручитися підтримкою державної влади. З іншого боку, Китай зберігає самобутність культур малих національностей на державному рівні, вивчаючи та пропагуючи це. Сьогодні такі навчальні заклади також служать для підготовки керівних кадрів із представників етнічних меншин, лояльних до державного устрою та політичного та соціального курсу сучасного Китаю. Метою статті є представлення різних соціальних функцій університетів Мінцзу як загального для Китаю соціального феномена, а також культурно-соціальної стратегії держави КНР у сфері етнічних меншин. Використовуючи типові для наукових досліджень такого роду (переважно емпіричні та теоретичні) методи дослідження, доведено, що університети Мінцзу в Китаї відіграють велику не лише освітню, а й соціальну роль у країні у формуванні ідеологічно однорідного суспільство та дотримання прав людини в країні. Университет Минцзу – общее название учебных заведений для этнических меньшинств, созданных в Китае в 1950 году. Создавая такие виды вузов, КНР как государство преследовало несколько целей. С одной стороны, они создали возможность для представителей мелких этнических групп поступить в вуз и тем самым заручиться поддержкой государственной власти. Кроме того, Китай сохраняет самобытность культур малых национальностей на государственном уровне, изучая и пропагандируя это. Сегодня такие учебные заведения также служат для подготовки руководящих кадров из представителей этнических меньшинств, лояльных государственному устройству и политическому и социальному курсу современного Китая. Целью статьи является представление различных социальных функций университетов Минцзу как общего социального феномена Китая, а также культурно-социальной стратегии государства КНР в сфере этнических меньшинств. Используя типичные научные исследования такого рода (преимущественно эмпирические и теоретические) методы исследования, доказано, что университеты Минцзу в Китае играют большую не только образовательную, но и социальную роль в стране в формировании идеологически однородного общества и соблюдения прав человека.
- ДокументPREPARATION CONTENT UPDATING OF FUTURE DENTISTS TO PROFESSIONAL INTERACTION(Wydawnictwo Aluna, 2019) Palamar, B.; Proshkin, V.; Volkova, N.; Rezvan, O.; Tkachenko, L.One of the most important indicators of the professional training of future dentists, their competitiveness is the development of professional interaction. The aim of the article is to update the content of the training of future dentists to engage in professional interaction. For realization of the research purpose it was specially eveloped a discipline “Professional interaction of dentists” which is aimed at the realization of the tasks: the acquisition of future dentists theoretical knowledge on problems of communication and interaction; increasing the need for communication, implementing a variety of interactions; the formation of future dentists readiness for the implementation of professional interaction, positive communicative attitude to team interaction and receiving satisfaction from it. The program results of the study of the indicated discipline are presented, content of its modules is disclosed. Interactive forms which are used in the process of training future dentists (trainings, business games, problem situations, etc.) and teaching methods (dialogue-discussion, polygon, brainstorming, method of ideas generation, situational dialogues, etc.) are described. The components of future dentist’s readiness for professional interaction are developed: motivational, cognitive, operational and personal. The results of the pedagogical experiment, which proved the effectiveness of the implementation of the special course “Professional Interaction of Dentists», are presented. Statistical analysis of the results of the study made it possible to establish that after studying the special course in the experimental group there was a noticeable significant increase in the number of students assigned to the high level, in addition, the number of future dentists with a low level was significantly reduced. Одним із найважливіших показників професійної підготовки майбутніх стоматологів, їх конкурентоспроможності є розвиток професійної взаємодії. Тому метою статті визначено оновлення змісту підготовки майбутніх стоматологів до здійснення професійної взаємодії. Для реалізації мети дослідження спеціально розроблено навчальну дисципліну „Професійна взаємодія стоматологів”, що спрямована на реалізацію завдань: набуття майбутніми стоматологами теоретичних знань із проблем комунікації та взаємодії; підвищення рівня потреби у спілкуванні, здійсненні розмаїття взаємодій; формування в майбутніх стоматологів готовності до здійснення професійної взаємодії, позитивної комунікативної налаштованості на командну взаємодію і отримання задоволення від неї. Подано програмні результати вивчення зазначеної дисципліни, розкрито зміст її модулів. Описано інтерактивні форми (тренінги, ділові ігри, проблемні ситуації та ін.) та методи навчання (діалог-обговорення, полілог, мозковий штурм, метод генерування ідей, ситуативні діалоги тощо), що застосовано в процесі професійної підготовки майбутніх стоматологів. Розроблено компоненти готовності майбутніх стоматологів до професійної взаємодії: мотиваційний, когнітивний, операційний та особистісний. Подано результати педагогічного експерименту, який довів ефективність реалізації спецкурсу „Професійна взаємодія стоматологів”. Статистична обробка результатів дослідження дозволила встановити, що після вивчення спецкурсу в експериментальній групі помітне суттєве збільшення кількості студентів, яких віднесено до високого рівня, крім того, значно зменшилася кількість майбутніх стоматологів, які мають низький рівень. Одним из важнейших показателей профессиональной подготовки будущих стоматологов, их конкурентоспособности является развитие профессионального взаимодействия. Поэтому целью статьи определено обновление содержания подготовки будущих стоматологов к осуществлению профессиональной взаимодействия. Для реализации цели исследования специально разработана учебная дисциплина "Профессиональное взаимодействие стоматологов", направленная на реализацию задач: приобретение будущими стоматологами теоретических знаний по проблемам коммуникации и взаимодействия; повышение уровня потребности в общении, осуществлении разнообразие взаимодействий; формирования у будущих стоматологов готовности к осуществлению профессиональной взаимодействия, положительной коммуникативной настроенности на командное взаимодействие и получение удовольствия от нее. Подано программные результаты изучения указанной дисциплины, раскрыто содержание ее модулей. Описаны интерактивные формы (тренинги, деловые игры, проблемные ситуации и др.) И методы обучения (диалог-обсуждение, полилог, мозговой штурм, метод генерирования идей, ситуативные диалоги и т.п.), применены в процессе профессиональной подготовки будущих стоматологов. Разработаны компоненты готовности будущих стоматологов к профессиональной взаимодействия: мотивационный, когнитивный, операционный и личностный. Представлены результаты педагогического эксперимента, который доказал эффективность реализации спецкурса "Профессиональное взаимодействие стоматологов». Статистическая обработка результатов исследования позволила установить, что после изучения спецкурса в экспериментальной группе заметно существенное увеличение количества студентов, отнесенных к высокому уровню, кроме того, значительно уменьшилось количество будущих стоматологов, имеющих низкий уровень.
- ДокументThe role of online debate in building future specialists’ (philologists’) professional competencies(Journal of the Graduate Program in Education from the State University of Ceará (UECE), 2023) Sydorenko, O.; Voshkolup, H.; Kupina, І.; Kovalenko, B.; Kovalenko, N.The pedagogical science has always been interested in the problem of identifying effective mechanisms for building future specialists’ professional competencies. Methods: surveys and questionnaires, remote collection and processing of information, reduced version of the Multifactor Personal Questionnaire B5-10; Academic Motivation Scale; Short Self-Control Scale; Diagnostics of the Dominant Perceptual Modality; Raven’s Progressive Matrices. Statistical analysis was carried out using the Kolmogorov-Smirnov test, Spearman’s Rank correlation coefficient, and the Mann–Whitney U test was used to assess the reliability of differences between contrasting groups. According to the research findings, students are convinced that participation in debates can contribute to the professional competence development. Students’ diligence was indicated as the main component of motivation for building professional competencies. Further research should be aimed at studying the role of debates in building professional competencies among students of narrow majors. It is also necessary to develop a detailed methodology of introducing the student debate. Педагогічна наука завжди цікавилася проблемою виявлення ефективних механізмів формування професійних компетентностей майбутніх фахівців. Методи дослідження: опитування та анкетування, дистанційний збір та обробка інформації, скорочена версія багатофакторного особистісного опитувальника В5-10; шкала навчальної мотивації; коротка шкала самоконтролю; діагностика домінуючої перцептивної модальності; прогресивні матриці Равена. Статистичний аналіз проводився за допомогою критерію Колмогорова-Смірнова, коефіцієнта рангової кореляції Спірмена, а для оцінки достовірності відмінностей між контрастними групами використовувався U-критерій Манна-Уітні. Згідно з результатами дослідження, студенти переконані, що участь у дебатах може сприяти розвитку професійної компетентності. Основним компонентом мотивації до розвитку професійних компетентностей студенти назвали старанність. Подальші дослідження мають бути спрямовані на вивчення ролі дебатів у формуванні професійних компетентностей серед студентів вузьких спеціальностей. Також необхідно розробити детальну методику впровадження студентських дебатів.
- ДокументTheory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Andriievska, V.; Baidala, V.; Balatsynova, A.; Bashkir, O.; Bilousova, L.; Borysenko, N.; Boychuk, Y.; Burlachenko, N.; Byhar, A.; Chernovol-Tkachenko, R.; Danylyuk, S.; Kramska, Z.; Krapivnyk, G.; Kravets, V.; Kryshchuk, B.; Kupina, I.; Kuzmina, O.; Lebedyk, L.; Lebid, O.; Loiik, H.; Luparenko, S.; Pisotska, M.; Malykhina, E.; Marionda, I.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Masiuk, O.; Meshko, H.; Meshko, O.; Mohammad Ameri, S.; Naboka, O.; Nahachevska, Z.; Pits, I.; Nebytova, I.; Ostrovska, N.; Рartola, V.; Peklina, G.; Peretyaha, L.; Petryshyn, L.; Pinskiy, O.; Plis, V.; Popova, O.; Prokop, I.; Prokopenko, A.; Prokopenko, I.; Prokopenko, I.; Pylypiv, O.; Radziievska, O.; Sultanova, N.; Rohalska-Yablonskaa, I.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, V.; Sapozhnikova, D.; Savchenko, S.; Semenovych, K.; Shcheblykina, T.; Shpak, V.; Shyshenko, V.; Syvokhop, E.; Sivak, N.; Skhirta, M.; Smolуanyuk, N.; Sobchenko, T.; Starikova, L.; Stepanenko, V.; Strelnikov, V.; Temchenko, O.; Tkachenko, L.; Tkachov, A.; Tkachov, S.; Tkachova, N.; Tokarieva, A.; Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Domina, V.; Turishcheva, L.; Tytarenko, L.; Ushmarova, V.; Volkova, N.; Vorozhbit-Horbatiuk, V.; Yepikhina, M.; Yermakova, T.; Yershova-Babenko, I.; Yesman, I.; Yurkiv, Y.; Dorozhko, I.; Zelenska, L.; Zhadko, O.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zhyrska, H.; Zolotukhina, S.; Zozulia, K.; Dovzhenko, T.; Dzhezheley, O.; Dzhus, O.; Emets, A.; Fentsуk, O.; Filatova, L.; Fomina, L.; Gepenko, L.; Gerasimova, N.; Gerasymova, I.; Grechanyk, О.; Grygorash, V.; Guzenko, N.; Havrysh, I.; Horovenko, O.; Ionova, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalina, K.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Karpova, M.; Kazachiner, O.; Kazakova, N.; Khlebnikova, T.; Kikinezhdi, O.; Kin, O.; Kiz, O.; Kniaz, H.; Korinna, H.; Koroliova, L.; Kovalenko, O.; Kovalenko, V.The monograph is dedicated to substantiation of future teacher’s training for work in New Ukrainian school, which is an important problem of reforms in modern education in Ukraine. The study of the authors presents the theory, methods and generalized experience in teacher’s training on a new basis. The authors have generalized the new approaches to teacher’s training, ways, conditions and methods of introduction of them into practice of higher pedagogical education. They have revealed the new concepts, which are important for updating the content and methods of future teacher’s training, the new and improved methods of organizing the educational process on a new basis. The new experience in teacher’s training, which was experimentally verified and tested in theprocess of future teachers’ training, has been broadly generalized. The monograph is based on the Concept of the New Ukrainian School, current legislation on education, higher and general secondary education in Ukraine. It can be recommended for training teachers, students and applicants for bachelor’s and master’s degrees, post-graduate students, research and teaching staff of institutions of higher pedagogical education and for a wide range of scholars and teachers. Монографія присвячена обґрунтуванню підготовки майбутніх учителів до роботи в новій українській школі, що є важливою проблемою реформ сучасної освіти в Україні. У дослідженні авторів на новій основі представлена теорія, методи та узагальнений досвід підготовки вчителів. Автори узагальнили нові підходи до навчання вчителів, шляхи, умови та методи впровадження їх у практику вищої педагогічної освіти. Вони розкрили нові концепції, важливі для оновлення змісту та методів навчання майбутнього вчителя, нові та вдосконалені методи організації навчального процесу на нових засадах. Новий досвід підготовки вчителів, який був експериментально перевірений та перевірений у процесі підготовки майбутніх учителів, широко узагальнений. Монографія базується на Концепції Нової української школи, чинному законодавстві про освіту, вищу та загальну середню освіту в Україні. Це може бути рекомендовано для підготовки викладачів, студентів та здобувачів ступеня бакалавра та магістра, аспірантів, науково-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів, а також для широкого кола науковців та викладачів. Монография посвящена обоснованию подготовки будущих учителей к работе в Новой украинской школе, что является важной проблемой реформ современного образования в Украине. В исследовании авторов на новой основе представлена теория, методы и обобщенный опыт подготовки учителей. Авторы обобщили новые подходы к обучению учителей, пути, условия и методы внедрения их в практику высшего педагогического образования. Они раскрыли новые концепции, важные для обновления содержания и методов обучения будущего учителя, новые и усовершенствованные методы организации учебного процесса на новых принципах. Новый опыт подготовки учителей, который был экспериментально проверенный и проверенный в процессе подготовки будущих учителей, широко обобщенный. Монография базируется на Концепции новой украинской школы, действующем законодательстве об образовании, высшее и среднее образование в Украине. Это может быть рекомендовано для подготовки преподавателей, студентов и соискателей степени бакалавра и магистра, аспирантов, научно-преподавательского состава высших педагогических учебных заведений, а также для широкого круга ученых и преподавателей.
- ДокументАДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ТА МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(Видавнича група "Наукові перспективи", 2022) Фроленкова, Н. О.; Купіна, І. О.В статті досліджують специфічні особливості та умови адаптації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку до навчання в умовах війни. Зазначається, що повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України призвело до трансформацій в сфері освіти. Адаптація до навчання в умовах воєнного стану в закладах дошкільної освіти має відбуватися в умовах чіткого дотримання педагогами та вихователями вимог офіційних нормативних документів, включати в себе широке використання ігрових технологій навчання. В умовах воєнного стану заклади дошкільної освіти повинні не лише надавати можливість вихованцям здобувати необхідні знання, уміння, навички. Вони мають забезпечувати усвідомлення сімей себе в якості частини великого українського соціуму, надавати батькам та дітям педагогічну та психологічну підтримку. Важливу роль під час воєнного стану відіграють способи взаємодії закладу освіти з педагогічними працівниками, вихованцями, їхніми батьками. Встановлено, що навчання в умовах воєнного стану потребує нової специфіки психологічного супроводу учнів початкової школи. Особлива увага педагогічних працівників має бути прикутою до учнів молодшого шкільного віку, які мають статус внутрішньо переміщених осіб. В даному контексті потрібно звертатись до досвіду української освітньої системи, який накопичився внаслідок окупації російською федерацією частини Донецької та Луганської областей після 2014 року. Визначено, що в зазначених умовах педагоги та вихователі повинні надавати ефективні освітні послуги, організувати ефективну взаємодію з усіма учасниками освітнього процесу. Доведено, що особливі труднощі в процесі адаптації до навчання виникають удітей, які, внаслідок активних бойових дій, стали вимушеними переселенцями, адже, окрім стресу, спричиненого війною, вони відчувають складнощі через виникнення нового соціального становища. The article examines the specific features and conditions of adaptation of children of preschool and primary school age to study in wartime. It is noted that the full-scale invasion of the Russian Federation on the territory of Ukraine has led to transformations in the field of education. Adaptation to martial law in preschool education should take place in conditions of strict compliance by teachers and educators with the requirements of official regulations, include the widespread use of game learning technologies. Under martial law, preschool institutions should not only provide students with the opportunity to acquire the necessary knowledge, skills and abilities. They should ensure that families are aware of themselves as part of the great Ukrainian society, provide pedagogical and psychological support to parents and children. An important role during martial law is played by the ways of interaction of the educational institution with pedagogical workers, pupils and their parents. It is established that training in martial law requires a new specificity of psychological support of primary school students. Special attention of pedagogical workers should be paid to primary school students who have the status of internally displaced persons. In this context, it is necessary to refer to the experience of the Ukrainian educational system, which has accumulated as a result of the Russian occupation of parts of Donetsk and Luhansk regions after 2014. It is determined that in these conditions, teachers and educators must provide effective educational services, organize effective interaction with all participants in the educational process. It has been proven that children who have become displaced as a result of active hostilities have experienced special difficulties in adapting to learning, because, in addition to the stress caused by the war, they experience difficulties due to the emergence of a new social situation.
- ДокументАктивізація словника учнів початкових класів на основі вивчення історико-культурної спадщини українського народу(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-16) Цікало, О.У публікації досліджено формування активного словника учнів. Дієвим дидактичним матеріалом у початкових класах стає усна народна творчість, яка дає змогу поповнити словник новими словами і розширити уявлення про традиції, звичаї, красномовство українців. Зазначено, що активізація словникового складу молодших школярів потребує постійної і цілеспрямованої роботи. Робота зі словом не може обмежуватися виключно уроками навчання грамоти, української мови чи літературного читання. Сьогодні маємо нагальну потребу більш широко використовувати історико-культурну спадщину нашого народу. The publication examines the formation of students' active vocabulary. An effective didactic material in elementary grades is oral folk creativity, which makes it possible to add new words to the dictionary and expand the idea of traditions, customs, and eloquence of Ukrainians. It is noted that activation of the vocabulary of younger schoolchildren is necessary permanent and purposeful work. Work with the word cannot be limited exclusively to lessons of literacy, Ukrainian language or literary reading. Today we have an urgent need to use it more widely historical and cultural heritage of our people.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022-10-25) Купіна, І. О.; Радченя, І. В.Адаптація до навчання містить у собі низку характерних особливостей. На етапі становлення молодшого шкільного віку відбувається безпосереднє формування особистості як учасниці суспільних відносин. Освітні заклади – це базові інститути дитячої адаптації. Під час перебування в них дитина отримує необхідні навички взаємодії із соціумом, довкіллям, засвоює матеріал із навчальних предметів. Від успішності адаптації до навчання залежить майбутнє дитини, рівень її компетенцій, адже початкова шкільна освіта створює фундаментальні умови формування особистості на різних етапах життєдіяльності. Adaptation to learning contains a number of characteristic features. At the stage of formation of primary school age, the personality is directly formed as a participant in social relations. Educational institutions are the basic institutions of children's adaptation. During their stay, the child receives necessary skills of interaction with society, the environment, learns material from educational subjects. The future of the child depends on the success of adaptation to learning, the level of his competences, because primary school education creates fundamental conditions for the formation of personality at various stages of life.
- ДокументАктуальні питання сучасної освіти в умовах війни (український досвід)(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2022) Ткаченко, Л. П.; Калашник, Д. С.; Коваленко, Н. Д.У пропонованій статті представлено аналіз основних векторів вдосконалення освітнього процесу в умовах воєнних дій. Зокрема, розкрито сутність змін освіти сьогодення. Засвідчено, що суттєві трансформації, що наразі відбуваються в суспільстві значним чином впливають на процес надання освітніх послуг, формуючи ряд нових обмежень та ускладнюючи процес якісної підготовки освітян. Висвітлено основні обмеження, що наразі модифікують означнеий процес. Сформовано узагальнення щодо даних обмежень та наведено три основні категорії, що їх об’єднують: фінансові, професійні та гігієнічні. Відповідно, кожна із них відображає окремий аспект освітнього процесу, що постраждав унаслідок дій російських військових. Окрім того, представлено результати аналізу цифрового аспекту освітнього процесу сучасности, зважаючи на зростаючий попит серед освітян до використання інформаційно-технологічного забезпечення для збереження, продовження та удосконалення навчального процесу. The proposed article presents an analysis of the main vectors of improving the educational process in the conditions of military operations. In particular, the essence of changes in today's education is revealed. It is proven that significant transformations currently taking place in society significantly affect the process of providing educational services, forming a number of new restrictions and complicating the process of quality training of educators. The main limitations that currently modify the specified process are highlighted. A generalization of these restrictions is formed and three main categories that unite them are given: financial, professional and hygienic. Accordingly, each of them reflects a separate aspect of the educational process that suffered as a result of the actions of the Russian military. In addition, the results of the analysis of the digital aspect of the modern educational process are presented, taking into account the growing demand among educators for the use of information and technological support to preserve, continue and improve the educational process.
- ДокументАНАЛІЗ ВЛАСНОГО ДИТЯЧОГО ЧИТАЦЬКОГО ДОСВІДУ СТУДЕНТІВ РІЗНИХ КУРСІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-13) Кривуля, Ю. П.У статті розглянуто дослідження дитячого читацького досвіду дорослих, зокрема студентів факультету початкового навчання різних курсів, у динаміці. З огляду потреби аналізу читацького досвіду, отриманого дорослою людиною в дитинстві, до характеристик груп читачів запропоновано до використання у полі дослідження такий конструкт, як соціофольклор, якому за аналогією з визначеннями соціолекту та фольклору надано таку дефініцію: культурні особливості народної творчості у певних стратах суспільства або субкультурах. В статье рассмотрены исследования детского читательского опыта взрослых, в том числе студентов факультета начального обучения различных курсов, в динамике. Учитывая потребности анализа читательского опыта, полученного взрослым человеком в детстве, к характеристикам групп читателей предложено к использованию в поле исследования такой конструкт, как социофольклор, которому по аналогии с определениями социолекта и фольклора предоставлено такую дефиницию: культурные особенности народного творчества в определенных стратах общества или субкультурах. The article considers the study of children's reading experience of adults, in particular students of the faculty of primary education of different courses, in dynamics. Given the need to analyze the reading experience gained as an adult in childhood, to the characteristics of groups of readers proposed to use in the field of research such a construct as sociofolklore, which by analogy with the definitions of sociolect and folklore we give the following definition: cultural features of folk art in certain strata of society or subcultures.
- ДокументАналіз підручника з читання для учнів початкової школи Латвії(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Сирота, А. Р.; Ємець, А. А.Авторами здійснено аналіз підручника з читання для учнів початкової школи Латвії (Zenta Anspoka "Latviešu valoda"). The authors analyzed the reading textbook for Latvian elementary school students (Zenta Anspoka "Latviešu valoda").
- ДокументАналіз сформованості інтересу до читання в сучасних першокласників(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-16) Науменко, А.У публікації розглянуто сформованість інтересу до читання в сучасних першокласників. Питання формування читацької компетентності в учнів початкової школи є надзвичайно важливим, адже саме в цьому віці діти розпочинають свій шлях у світ писемної культури. Особливого значення на перших етапах навчання набуває інтерес до читання. Зазначено, що в сучасних першокласників є проблеми у формуванні інтересу до читання, які в умовах дистанційного навчання набувають відозмінення. The publication examines the formation of interest in reading in modern first-graders. The question of the formation of reading competence in primary school students is extremely important, because it is at this age that children begin their journey into the world of written culture. Interest in reading acquires special importance in the first stages of education. It is noted that modern first-graders have problems in developing an interest in reading, which become more pronounced in the conditions of distance learning.
- ДокументАнтоніми як засіб збагачення словникового запасу молодших школярів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-10) Вороницька, В.У статті розглянуто антоніми – це слова, що належать до однієї частини мови й мають протилежне значення. В основі антонімії знаходяться істотні особливості дійсності, які відображаються як протилежні поняття в логіці й антонімічні значення в мові. Зазначено, що навчання антонімії в початковій школі ґрунтується на засвоєнні та розумінні семантичної специфіки антонімів. Ознайомлення учнів із їхнім значенням вимагає застосування різних прийомів семантизації антонімів: етимологізація, переклад, описовий спосіб, опора на контекст, спосіб наочної демонстрації, робота зі словником. The article discusses antonyms - these are words that belong to the same part of the language and have the opposite meaning. At the core of antonymy are essential features of reality, which are reflected as opposite concepts in logic and antonymic meanings in language. It is noted that the teaching of antonyms in primary school is based on learning and understanding the semantic specificity of antonyms. Acquainting students with their meaning requires the use of various methods of semanticization of antonyms: etymology, translation, descriptive method, reliance on context, method of visual demonstration, working with a dictionary.
- ДокументАнтропоніми у творах Марії Матіос(ГО "Міжнародний центр наукових досліджень" ; ГО "Європейська наукова платформа", Вінниця, 2021-04-23) Мисик, К. В.У статті порушується актуальна проблема дослідження антропонімів у творах сучасних письменників, зокрема Марії Матіос. В статье поднимается актуальная проблема исследования антропонимов в произведениях современных писателей, в частности Марии Матиос. The article raises the actual problem of the study of anthroponyms in the works of modern writers, in particular Maria Matios.
- ДокументБАГАТОВЕКТОРНІСТЬ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЬСТВА ОСНОВА ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЕЛІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Ткаченко, Л. П.В статті розглянуто багатовекторність у підготовці майбутнього вчителя, яка завжди була актуальною проблемою, оскільки представники цієї професії виконують чимало функцій у будь-якому суспільстві: вони є носіями унікальних знань, особистостями, що формують світогляд, розвивають соціум, упроваджують ідеї гуманізму та ціннісного ставлення до надбань людства. Педагогічна освіта сьогодні залишається запорукою й гарантом не лише надання якісних освітніх послуг, а й показником свідомого спрямування суспільного розвитку на перспективу, забезпечення конкурентоздатності молодого покоління, націлення на глобалізацію й водночас на збереження автентичності кожної нації та її культури. The article deals with the multidirectionality in the training of future teachers, which has always been an urgent problem, since representatives of this profession perform many functions in any society: they are carriers of unique knowledge, personalities who shape the worldview, develop society, introduce the ideas of humanism and value attitude to the achievements of mankind. Pedagogical education today remains the key and guarantor of not only the provision of quality educational services, but also an indicator of the conscious direction of social development in the perspective, ensuring the competitiveness of the younger generation, focusing to globalization and at the same time to preserve the authenticity of each nation and its culture.
- ДокументБАТЬКІВСЬКА ПІДТРИМКА ДІТЕЙ З ООП(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Онишко, С. В.У статті розглянуто батьківську підтримку дітей з особливими освітніми потребами. Сім'я дитини з відхиленнями в розвитку є її першим соціалізуючим інститутом. Процес дорослішання дітей такої категорії проходить з великими труднощами та у дещо сповільненому темпі. Наведено етапи соціалізації дитини. Зазначено, що батьки потребують відповідної підтримки і допомоги, що безумовно, підвищить у цьому їхню роль. Обов’язковим є отримання батьками широкого спектру послуг аби надати їм можливість стати компетентними захисниками прав своїх дітей, для подальшого використання цих навичок у відстоюванні права дитини на рівний доступ до якісної освіти, забезпечення економічної та соціальної незалежності дітей у майбутньому. The article discusses parental support of children with special educational needs. The family of a child with developmental disabilities is his first socializing institution. The process of growing up of children in this category takes place with great difficulty and at a somewhat slower pace. The stages of child socialization are given. It is noted that parents need appropriate support and help, which will certainly increase their role in this. It is mandatory for parents to receive a wide range of services to give them the opportunity to become competent defenders of their children's rights, to further use these skills in defending the child's right to equal access to quality education, ensuring children's economic and social independence in the future.
- ДокументБеседа на уроках чтения в начальной школе (заметки к разработке лекционного материала)(Видавництво ХНПУ, 2019) Джежелей, О. В.В статье представлены характеристики беседы как педагогического феномена в системе обучения чтению в начальной школе. Дано описание основных компонентов беседы на уроках литературного чтения. Предложены материалы для более детального рассмотрения проблемы в разных аспектах методического направления. У статті представлені характеристики бесіди як педагогічного феномена в системі навчання читання в початковій школі. Подано опис основних компонентів бесіди на уроках літературного читання. Запропоновано матеріали для більш детального розгляду проблеми в різних аспектах методичного спрямування. The article presents the characteristics of the conversation as a pedagogical phenomenon in the system of reading instruction in elementary school. A description of the main components of the conversation at the lessons of literary reading is given. Materials are offered for a more detailed consideration of the problem in various aspects of the methodological direction.