Кафедра спеціальної педагогіки
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра спеціальної педагогіки за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 452
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВід «А» до «Я»(ХДПУ імені Г. С. Сковороди, ТОВ "ЕДЕНА", 2002-12-04) Козачек, Н. А.; Васильева, Е. И.Навчальний посібник «Від "А" до "Я"» призначений для вивчення дактильної і жестової мови. У посібнику подано відомості у вигляді різних ручних азбук : долонний алфавіт Д. Дальгарно (Англія), українська, російська, англійська ручні азбуки, а також наведені правила дактилювання. У практичній частині посібника наведено розробки занять із техніки дактилювання, вправи читання з дактилюючої руки. Представлені жестові зображення найбільш уживаних слів, які згруповані за темами. Запропоновані жести допоможуть краще зрозуміти глуху людину, налагодити тісний контакт між дактильноглухими і тими, хто чує. Посібник спрямовано на соціальну адаптацію і соціальну реабілітацію осіб із порушеннями слуху. Учебное пособие «От "А" до "Я"» предназначено для изучения дактильной и жестовой речи. В пособии представлены сведения в виде различных ручных азбук: ладонная алфавит Д. Дальгарно (Англия), украинская, русская, английская ручные азбуки, а также приведены правила дактилирования. В практической части пособия приведены разработки занятий по технике дактилирования, упражнения чтения с дактилирующей руки. Представленные жестовые изображения наиболее употребляемых слов, которые сгруппированы по темам. Предложенные жесты помогут лучше понять глухого человека, наладить тесный контакт между глухими и теми, кто слышит. Пособие направлено на социальную адаптацию и социальную реабилитацию лиц с нарушениями слуха. Textbook «From "A" to "Z"» is intended for the study of dactyl and gestural speech. The manual presents information in the form of various manual alphabet: the palm alphabet D. Dalgarno (England), Ukrainian, Russian, English manual alphabets, as well as the rules of dactylation. In the practical part of the manual are developed the development of classes on the technique of dactylation, exercises of reading from the dactylating hand. Presented gestures of the most used words, which are grouped by subject. The proposed gestures will help to better understand the deaf person, establish close contact between the deaf and those who hear. The manual is aimed at social adaptation and social rehabilitation of people with hearing impairment.
- ДокументКраткий энциклопедический словарь сурдопедагога(ХНПУ имени Г. С. Сковороды, издатель СПДФЛ Прокопенко А. Е., 2006-05-24) Васильева, Е. И.; Козачек, Н. А.“Краткий энциклопедический словарь сурдопедагога” предназначен для более глубокого понимания сурдопедагогики - раздела специальной педагогики, который содержит специфические термины. Словарь будет полезен студентам педагогических высших учебных заведений по специальности “сурдопедагогика”; учителям и воспитателям школьных и дошкольных учебных заведений для детей с нарушениями слуха; родителям, которые имеют глухих и слабослышащих детей; работникам сурдологических кабинетов. "Короткий енциклопедичний словник сурдопедагога" призначений для більш глибокого розуміння сурдопедагогіки - розділу спеціальної педагогіки, який містить специфічні терміни. Словник буде корисний студентам педагогічних вищих навчальних закладів за спеціальністю "сурдопедагогіка"; учителям і вихователям шкільних і дошкільних навчальних закладів для дітей з порушеннями слуху; батькам, які мають глухих і слабочуючих дітей; працівникам сурдологічних кабінетів. "A short encyclopaedic dictionary of the faculty" is intended for a deeper understanding of the concept of pedagogy - a section of special pedagogy that contains specific terms. The dictionary will be useful to students of pedagogical higher educational institutions in the specialty of "surdopedagogy"; teachers and educators of school and preschool educational institutions for children with hearing impairment; parents who have deaf and hard of hearing children; employees of surdological offices.
- ДокументЕфективні форми і методи роботи із запобігання торгівлі людьми(Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда-Україна», друкарня ТОВ “Агентство “Україна”, 2008-11-11) Трубавіна, І. М.; Ковальчук, Л. Г.У данній статті автор розкрив ефективні форми і методи роботи із запобігання торгівлі людьми. В данной статье автор раскрыл эффективные формы и методы работы по предупреждению торговли людьми. In this article, the author has disclosed the effective forms and methods of work on the prevention of trafficking in persons.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з профілактики торгівлі людьми(Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда-Україна», друкарня ТОВ “Агентство “Україна”, 2008-11-11) Трубавіна, І. М.Розглянуто соціально-педагогічну діяльність з профілактики торгівлі людьми. Рассмотрена социально-педагогическая деятельность по профилактике торговли людьми. The socio-pedagogical activities for the prevention of trafficking in persons are considered.
- ДокументСоціальна профілактика торгівлі людьми в ПТНЗ(Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда-Україна», друкарня ТОВ “Агентство “Україна”, 2008-11-11) Трубавіна, І. М.; Калашнікова, Л. М.В цьому розділі автор обгрунтував соціальну профілактику торгівлі людьми в ПТНЗ. В данной главе автор обосновал социальную профилактику торговли людьми в профессионально-технических учебных заведениях. In this chapter the author substantiates the social prevention of human trafficking in vocational educational institutions.
- ДокументМетодичні рекомендації щодо використання лицевих, артикуляційних, дихальних вправ та розвитку дрібної моторики у дошкільників з вадами слуху(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, ПП «Євромедія», 2009-06-11) Васильєва, К. І.; Козачек, Н. О.«Методичні рекомендації щодо використання лицевих, артикуляційних, дихальних вправ та розвитку дрібної моторики у дошкільників з вадами слуху» призначені для проведення практичних занять зі студентами за спеціалізацією «сурдопедагогіка». Методичні рекомендації можуть використовуватися сурдопедагогами спеціальних дошкільних закладів; вчителями початкових класів шкіл для дітей з вадами слуху; батьками, які мають дітей з порушеним слухом, працівниками сурдологічних центрів. «Методические рекомендации по использованию лицевых, артикуляционных, дыхательных упражнений и развития мелкой моторики у детей с нарушениями слуха» предназначены для проведения практических занятий со студентами по специальности «сурдопедагогика». Методические рекомендации могут использоваться сурдопедагоги специальных дошкольных учреждений; учителями начальных классов школ для детей с недостатками слуха родителями, имеющих детей с нарушенным слухом, работниками сурдологических центров. "Methodical recommendations on the use of facial, articulatory, respiratory exercises and the development of fine motor skills in children with hearing impairments" are designed for practical classes with students in the specialty of "surdopedagogics". Methodical recommendations may be used by the faculty of the special preschool institutions; teachers of primary school classes for children with hearing impairments by parents with children with hearing impairment, and workers in the auditory centers.
- ДокументПрава членів родини і права сім'ї – новий погляд на зміст громадянської освіти батьків(ГО «Центр демократичного лідерства", Національний університет «Острозька академія», 2013) Трубавіна, І. М.Стаття присвячена змісту батьківської освіти в ЗНЗ та ДНЗ – правам членів родини в сім’ї, усвідомленому і відповідальному батьківству як меті роботи з батьками класних керівників, класоводів і вихователів ДНЗ. Визначено сутність усвідомленого і відповідального батьківства, їх спільне і відмінне, зміст. Подано перелік батьківських і життєвих вмінь, сімейних цінностей, прав та обов’язків членів родини, прав сім’ї. Статья посвящена содержания родительского образования в ОУЗ и ДУЗ - правам членов семьи в семье, осознанном и ответственному отцовству как цели работы с родителями классных руководителей, классовода и воспитателей ДОУ. Определена сущность осознанного и ответственного отцовства, их общее и отличное, содержание. Перечислены родительских и жизненных умений, семейных ценностей, прав и обязанностей членов семьи, прав семьи. The article deals with the content of parents’ education in different educational institutions (schools and daycare centers). Particularly the concepts of family rights, responsibility of parents as an aim of the cooperation between class masters and parents are emphasized. The author defines and compares the notions of conscious and responsible parenthood, as well as offers the list of parents’ capabilities, family values, rights and duties of family members and family rights.
- ДокументАнтикорупційні засади діяльності органів доходів і зборів в Україні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2014) Клімова, С. М.; Крайник, Г. С.; Ніколайчук, С. В.; Роздайбіда, А. В.; Трубавіна, І. М.Науково-практичний посібник підготовлений на основі сучасних антикорупційних засад діяльності органів доходів і зборів в Україні. У ньому розглянуто питання запобігання та протидії корупції. Розкрито проблеми і можливі шляхи їхнього вирішення щодо таких способів запобігання корупції як обмеження і заборони особам, на яких поширюється антикорупційне законодавство, фінансовий контроль за доходами і видатками публічних службовців тощо. Визначено психологічні аспекти запобігання корупції. Проведено аналіз правових норм, які регламентують порядок і підстави притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності за корупцію, наведено приклади застосування цього законодавства судами. Для службовців Міністерства доходів і зборів України, науковців та всіх небайдужих до проблем запобігання і протидії корупції в Україні. Научно-практическое пособие подготовлено на основе современных антикоррупционных принципов деятельности органов доходов и сборов в Украине. В нем рассмотрены вопросы предотвращения и противодействия коррупции. Раскрыты проблемы и возможные пути их решения по таким способов предотвращения коррупции как ограничения и запреты лицам, на которых распространяется антикоррупционное законодательство, финансовый контроль за доходами и расходами публичных служащих и тому подобное. Определены психологические аспекты предотвращения коррупции. Проведен анализ правовых норм, регламентирующих порядок и основания привлечения к административной и уголовной ответственности за коррупцию, приведены примеры применения этого законодательства судами. Для служащих Министерства доходов и сборов Украины, ученых и всех неравнодушных к проблемам предотвращения и противодействия коррупции в Украине. The scientific and practical manual has been prepared on the basis of modern anti-corruption principles of the activities of the bodies of incomes and fees in Ukraine. It addresses the issues of preventing and combating corruption. Problems and possible ways of their solution are revealed in ways of preventing corruption as restrictions and prohibitions to persons subject to anti-corruption legislation, financial control over incomes and expenses of public servants, and the like. The psychological aspects of the prevention of corruption are defined. An analysis of legal norms regulating the procedure and grounds for bringing to administrative and criminal responsibility for corruption is given, examples of application of this legislation by courts are given. For employees of the Ministry of Income and Fees of Ukraine, scientists and all non-indifferent to the problems of preventing and counteracting corruption in Ukraine.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО РОБОТИ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ У МАЙБУТНІХ ПРАЦІВНИКІВ ОВС(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Сумська філія Харківського національного університету внутрішніх справ, 2014) Білоус, Т. Л.У запропонованих методичних рекомендаціях розкрито сутність екстремальних умов праці працівників ОВС, подано їх авторську класифікацію, яка стала основою для відбору знань, які необхідні для формування такої готовності, показано вплив екстремальних умов на життя, особистість і якість роботи правоохоронця. Автором уточнено сутність поняття «професійна готовність до роботи в екстремальних умовах у майбутніх працівників ОВС», її структуру, та методично забезпечено впровадження комплексу педагогічних умов формування професійної готовності до роботи в екстремальних умовах у ВНЗ МВС України. Призначено для викладачів ВНЗ системи МВС, працівників кадрових відділів системи МВС, центрів бойової підготовки обласних ОВС. The proposed methodological recommendations reveal the essence of extreme working conditions of internal affairs officers, their author's classification is presented, which became the basis for the selection of knowledge that necessary for the formation of such readiness, and shows the impact of extreme conditions on life, personality and quality of law enforcement officers' work. The author clarifies the essence of the concept of "professional readiness to work in extreme conditions in future law enforcement officers", its structure, and methodically ensured the introduction of a set of pedagogical conditions for the formation of professional readiness to work in extreme conditions in higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Designed for teachers of of the MIA system, employees of personnel departments of the MIA system, combat training centers of regional internal affairs agencies.
- ДокументПЕДАГОГІЧНІ ТА СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПРАЦІВНИКІВ ОВС УКРАЇНИ ДО РОБОТИ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Сумська філія Харківського національного університету внутрішніх справ, 2015) Білоус, Т. Л.; Клімова, С. М.; Лазаренко, О. О.; Лукаш, С. С.; Трубавіна, І. М.; Тюріна, В. О.У монографії розкриваються поняття екстремальних умов роботи працівника ОВС України, уточнено їх класифікацію, уперше узагальнено і розкрито механізм їх дії та наслідки їх впливу на особистість та якість роботи працівника ОВС, показано актуальність змін в підготовці майбутніх міліціонерів до роботи в таких умовах в період трансформації українського суспільства. Авторами розкрито правовий статус працівника ОВС України в екстремальних умовах. Виявлено недостатній стан розробленості проблеми в науково-педагогічних дослідженнях, зокрема в аспекті формування професійної готовності майбутніх працівників ОВС до роботи в таких умовах. Відзначено роль особистісного фактору поруч з професійною компетентністю міліціонера в протидії впливу екстремальним умовам роботи. Проаналізовано вітчизняний і закордонний досвід з проблеми підготовки поліцейських до роботи в екстремальних умовах. Визначено корисні ідеї для запозичення і розвитку в українській системі підготовки працівників ОВС, зокрема, в аспекті забезпечення професійної надійності, професіоналізації викладання навчальних дисциплін, формування критичного і нестандартного мислення тощо. Все склало основу обґрунтованих авторами педагогічних і соціально-педагогічних умов формування професійної готовності майбутніх працівників ОВС України до роботи в екстремальних умовах. Окреме місце посідають розробки авторів щодо підготовки до роботи окремих підрозділів міліції в екстремальних умовах. The term of extreme work conditions of people who work at internal affairs is defined in the monograph. Its classification is classified. The mechanism of its action and its impact upon the person as well as upon the quality of work of law enforcement officers is generalized and discovered under the conditions of the urgency of changes in the training of future police officers to work in such conditions during the transformation of Ukrainian society. The authors solved the legal status of law enforcement officers in the extreme conditions. Lack of attention to this problem in scientific and pedagogical researches is elicited, especially in terms of forming professional readiness of law enforcement officers to the work in such conditions. The role of the personal factor next to the professional competence of policemen’s reaction to the impact of extreme conditions is mentioned. The national and international experience concerning the problem of training policemen to the work under the extreme conditions is analyzed. The useful ideas for borrowing and development in Ukrainian system of training police officers, particularly in terms of ensuring professional reliability, professionalization of teaching, formation of critical and innovative thinking, etc. All above mentioned was the reasonable basis for studying educational and social-pedagogical conditions of formation the professional readiness of future law enforcement officers of Ukraine to the work in extreme conditions. A special place is occupied by the authors’ scientific research results for the work of particular subdivisions to the work under the extreme conditions.
- ДокументШляхи здійснення взаємозв’язку в роботі вихователя та вчителя-логопеда(Харківська академія неперервної освіти, 2015) Лященко, В. М.У методичному пораднику розлянуто здійснення взаємозв’язку в роботі вихователя та вчителя-логопеда. Основна мета навчання дошкільника – це забезпечення різностороннього його розвитку. Головною задачею в групах старшого дошкільного віку є формування у дітей зв’язного мовлення. Зазначено, що учитель-логопед і вихователь повинні працювати в тісному контакті. Тісний взаємозв’язок учителя-логопеда в роботі з вихователем полягає в тому, що вихователь закріплює ці поняття в життєвих побутових ситуаціях у процесі виконанні дій (надягнути, одягнути, зняти, повісити, просушити та ін.). Таким чином створюються умови для багаторазового повторення на заняттях і поза ними. Крім того, спілкування під час спільної діяльності – це своєрідна школа практики, у результаті якої дитина навчається, засвоює слова-дії з префіксами, дізнається зміст нових для неї слів. Від такої спільної роботи залежить успіх навчання дітей із порушенням мовлення. The methodical advisor describes the implementation of the relationship in the work of an educator and a speech therapist. The main goal of a preschooler's education is to ensure his versatile development. The main task in groups of older preschool age is the formation of coherent speech in children. It is noted that the speech therapist teacher and educator should work in close contact. The close relationship of the speech therapist teacher in working with the educator consists in the fact that the educator consolidates these concepts in daily life situations in the process of performing actions (put on, dress, take off, hang, dry, etc.). In this way, conditions are created for multiple repetitions in and outside of classes. In addition, communication during joint activities is a kind of school of practice, as a result of which the child learns, learns action words with prefixes, learns the meaning of words new to him. The success of teaching children with speech disorders depends on such joint work.
- ДокументПРОБЛЕМА ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДІТЬМИ З МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-05-15) Туренко, Н. М.; Осьмачко, С. А.Останнім часом спостерігається активна інтеграція України в європейський простір як в соціально-економічному так і в освітньому напрямах. За новими стандартами іноземна мова обов’язково вивчається тільки з першого класу загальноосвітньої школи, а в дитячих садках додатково за бажанням батьків. Cьогодні зустрічаються випадки, коли іноземну мову вивчають діти із мовними порушеннями, серед яких значна кількість з загальним недорозвитком мовлення. Дітям, які мають вади мовлення рекомендується вивчення іноземної мови лише при наявності сформованих мовних структур рідної мови, навчання відбувається в тісній взаємодії логопеда та викладача іноземної мови з урахуванням специфіки мовного дефекту та індивідуальних особливостей дошкільника. Малюкам з важкими мовними порушеннями вивчення не рекомендоване. В последнее время наблюдается активная интеграция Украины в европейское пространство как в социально-экономическом так и в образовательном направлениях. По новым стандартам иностранный язык обязательно изучается только с первого класса общеобразовательной школы, а в детских садах дополнительно по желанию родителей. Сегодня встречаются случаи, когда иностранный язык изучают дети с речевыми нарушениями, среди которых значительное количество с общим недоразвитием речи. Детям, имеющим недостатки речи рекомендуется изучение иностранного языка только при наличии сложившихся языковых структур родного языка, обучение происходит в тесном взаимодействии логопеда и преподавателя иностранного языка с учетом специфики речевого дефекта и индивидуальных особенностей дошкольника. Малышам с тяжелыми речевыми нарушениями изучение не рекомендуется. Recently there has been active integration of Ukraine into the European space both in the socio-economic and educational areas. According to the new standards, the foreign language is studied only from the first grade of the general education school, and in kindergartens additionally at the request of the parents. Today, there are cases when a foreign language is studied by children with speech disorders, among which a significant number with a general underdevelopment of speech. Children who have speech deficiencies are recommended to study a foreign language only in the presence of existing language structures of the native language, instruction occurs in close interaction between the speech therapist and the teacher of a foreign language, taking into account the specific speech defect and the individual characteristics of the preschool child. Children with severe speech disorders are not recommended for study.
- ДокументРАЗВИТИЕ РЕЧИ И РЕЧЕВОЙ СПОСОБНОСТИ У ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЕМ СЛУХОВОЙ ФУНКЦИИ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-05-15) Козачек, Н. А.; Райчук, М. И.У детей с нарушением слуха развитие речевых способностей и произносительных навыков происходит по тем же природным закономерностям, как и у слышащих, с той лишь разницей, что эти процессы не укладываются в обычные возрастные границы, а протекает своеобразно. Развитие речи и речевых способностей у неслышащих детей зависят от следующих обстоятельств: формирование речевой инициативы, склонности к словесному общению и постоянная практика речевого общения не только в школе, но и дома с родителями. У дітей з порушенням слуху розвиток мовних здібностей і вимовних навичок відбувається за тими ж природним закономірностям, як і у тих, що чують, з тією лише різницею, що ці процеси не вкладаються в звичайні вікові межі, а протікають своєрідно. Розвиток мови і мовних здібностей у нечуючих дітей залежать від наступних обставин: формування мовної ініціативи, схильності до словесного спілкування і постійна практика мовного спілкування не тільки у школі, але і вдома з батьками. In children with hearing impairment, the development of speech abilities and pronunciation skills occurs according to the same natural laws as hearers, with the only difference that these processes do not fit into the usual age limits, but proceed in a peculiar way. The development of speech and speech abilities in deaf children depends on the following circumstances: the formation of speech initiative, the propensity to verbal communication and the constant practice of verbal communication not only in school, but also at home with parents.
- ДокументВЕДЕННЯ ВИПАДКУ СІМЕЙ З ДІТЬМИ З ЧИСЛА ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УКРАЇНІ ЯК ШЛЯХ ДО БЕЗПЕЧНОГО ДИТИНСТВА В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОГО КОНФЛІКТУ(Stowarzyszenie „Edukacja dla bezpieczeństwa”, 2016) Трубавіна, І. М.Стаття присвячена проблемі створення безпечних умов життя і виховання українських дітей з числа внутрішньо переміщених осіб засобами соціальної роботи. Автор розкриває методику соціальної роботи з ведення випадку в залежності від його складності і результатів оцінки потреб сімей з дітьми в соціальних послугах. Artykuł poświęcony jest tworzeniu bezpiecznych warunków życia i wychowywania dzieci ukraińskich przesiedleńców wewnętrznych poprzez pracę społeczną. Autor ukazuje metodykę pracy socjalnej metodą analizy przypadku, w zależności od jego złożoności i wyników oceny potrzeb rodzin z dziećmi w zakresie usług społecznych. Статья посвящена проблеме создания безопасных условий жизни и воспитания украинских детей из числа внутренне перемещенных лиц средствами социальной работы. Автор раскрывает методику социальной работы по ведению случая в зависимости от его сложности и результатов оценки потребностей семей с детьми в социальных услугах. The article devoted to the creation of safe living conditions and upbringing of Ukrainian children among internally displaced persons by means of social work. The author reveals the methodology of social work case management, depending on its complexity and the results of the assessment needs of families with children in social services.
- ДокументПРОСТОРОВІ, ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ, СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ РЕСУРСИ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ФОРМУВАННЯ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Голуб, Н. М.В статті наведені педагогічні спостереження та методи комплексної діагностики особливостей і недоліків розвитку учнів із загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ) та порушенням формування писемного мовлення (ПФПМ) на уроках рідної мови та на логопедичних заняттях. Труднощі формування та порушення писемного мовлення пов’язані з недорозвиненням вищих психічних функцій внаслідок перинатальної органічної патології ЦНС, яка в дошкільний період розвитку дитини часто сполучалася зі зниженими ресурсами соматичного здоров’я та низькими можливостями компенсаторно-розвивального впливу соціальних факторів. Для успішного розв’язання навчально-виховних та корекційно-розвивальних цілей має бути доцільним використання всіх ресурсів корекційно-розвивального освітнього середовища. Просторові, здоров’язбережувальні, соціально-психологічні ресурси в сукупності з ключовими ресурсами – дидактичними, мають сприяти розв’язанню основних завдань корекційно-розвивального освітнього середовища: формуванню навичок усного і писемного мовлення, профілактиці та усуненню порушень читання та письма, зміцненню здоров’я дітей. В статье приведены педагогические наблюдения и методы комплексной диагностики особенностей и недостатков развития учащихся с общим недоразвитием речи (ОНР) и нарушениями формирования письменной речи (НФПР) на уроках родного языка и на логопедических занятиях. Трудности формирования и нарушения письменной речи связаны с недоразвитием высших психических функций вследствие перинатальной органической патологии ЦНС, которая в дошкольный период развития ребенка часто сочеталась со сниженными ресурсами соматического здоровья и низкими возможностями компенсаторно-развивающего воздействия социальных факторов. Для успешного решения учебно-воспитательных и коррекционно-развивающих целей должно быть целесообразным использование всех ресурсов коррекционно-развивающей образовательной среды. Пространственные, здоровьесберегающие социально-психологические ресурсы в совокупности с ключевыми ресурсами – дидактическими, должны содействовать решению основных задач коррекционно-развивающей образовательной среды: формированию навыков устной и письменной речи, профилактике и устранению нарушений чтения и письма, укреплению здоровья детей.
- ДокументОсновні аспекти психолого-педагогічних особливостей формування поведінки молодших школярів(Херсонський державний унiверситет (ХДУ), 2016) Мірошниченко, О. М.Стаття присвячена основним аспектам психолого-педагогічних особливостей формування поведінки молодших школярів. Здійснено спробу довести, що у молодшому шкільному віці закладаються навички здоров’язбережувальної поведінки. У статті теоретично обґрунтовані структурні компоненти поведінки та засоби поведінкової діяльності, розглянуті інструменти активної поведінки. Статья посвящена основным аспектам психолого-педагогических особенностей формирования поведения младших школьников. Предпринята попытка доказать, что в младшем школьном возрасте закладываются навыки здоровьесберегающего поведения. В статье теоретически обоснованы структурные компоненты поведения и средства поведенческой деятельности, рассмотрены инструменты активного поведения. The article is devoted to the main aspects of the psychological and pedagogical features of the formation of behavior of primary school students. An attempt was made to prove that at the primary school age skills of healthy behavior are laid. The article theoretically substantiates the structural components of behavior and means of behavioral activity, considers the tools of active behavior.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ВАДАМИ МОВЛЕННЯ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Сінопальнікова, Н. М.У статті розглянуто особливості логічно-математичного розвитку дітей з порушеннями мовлення. Вони свідчать, що в основі формування мовленнєвої діяльності та елементарних математичних уявлень, знаходяться одні ті ж самі психічні процеси і мислительні дії. Тому, заняття з формування логіко-математичнго розвитку доцільно інтегрувати з логопедичними заняттями. В статье рассмотрены особенности логически-математического развития детей с нарушениями речи. Они свидетельствуют, что в основе формирования речевой деятельности и элементарных математических представлений, находятся одни те же психические процессы и мыслительные действия. Поэтому, занятия по формированию логико-математического развития целесообразно интегрировать с логопедическими занятиями.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ “ІГРИ В ЛОГОПЕДИЧНІЙ РОБОТІ”(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Райчук, М. І.В статті розглянуто мету і завдання навчальної дисципліни “Ігри в логопедичній роботі”, структуру, природу мовленнєвих порушень, основні питання теорії ігор, різновиди дитячих ігор, умови для правильної організації і використання ігор в логопедичній роботі, принципи підбору ігор при різних видах мовленнєвих порушень; особливості психомоторного і мовленнєвого розвитку при підборі логопедичних ігор. В статье рассмотрены цель и задачи учебной дисциплины “Игры в логопедической работе”, структура, природа речевых нарушений, основные вопросы теории игр, разновидности детских игр, условия для правильной организации и использования игр в логопедической работе, принципы подбора игр при разных видах речевых нарушений; особенности психомоторного и речевого развития при подборе логопедических игр.
- ДокументІСТОРІЯ РОЗРОБКИ ТА ЗАПОЧАТКУВАННЯ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ОСОБАМИ, ЯКІ ВЧИНИЛИ НАСИЛЬСТВО В СІМ'Ї, В УКРАЇНІ(Вид-во Держ. закл. „Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка”, 2016) Трубавіна, І. М.Стаття розкриває сутність корекційної роботи з особами, які вчинили насильство в родині, у системі соціальної роботи в Україні. Її теоретичними основами є родиноцентричний, проблемно зорієнтований підхід, концепція „допомоги для самодопомоги”. Уперше розкрито сутність корекційної роботи на основі корекційно-реабілітаційної функції соціального працівника, місце корекційної роботи в системі соціальної роботи. Засобом здійснення корекційної роботи є корекційні програми, які є новими для України. У статті розкрито історію розробки, апробації, упровадження корекційних програм з насильниками в родині з урахуванням закордонного досвіду й діючих теоретичних основ соціальної роботи з сім'єю в Україні в системі соціальних служб. Автором узагальнено закордонний досвід розробки корекційних програм і показано їхню різноманітність, розкрито вітчизняні варіанти розробки змісту корекційних програм та їх спрямованість. Розроблена програма - багатомодульна, з обов'язковими й варіативними модулями, які враховують причини й чинники насильства в родині, портрет українського кривдника. Обов'язковими модулями є правовий, психологічний, соціально-педагогічний, варіативними - соціально-економічний та соціально-медичний. Показано шляхи їх апробації та впровадження в роботу соціальних служб разом з іншими варіантами авторських програм, розкрито централізований характер упровадження багатомодульної програми як типової в роботу соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді України. Статья раскрывает сущность коррекционной работы с лицами, совершившими насилие в семье, в системе социальной работы Украины. Ее теоретическими основами являются семейно-центрический, проблемно ориентированный подходы, концепция „помощи для самопомощи”. Впервые раскрыта сущность коррекционной работы на основе коррекционно-реабилитационной функции социального работника, место коррекционной работы в системе социальной работы. Средством осуществления коррекционной работы являются коррекционные программы, которые новы для Украины. В статье раскрыто историю разработки, апробации, внедрения коррекционных программ с насильниками в семье с учетом зарубежного опыта и действующих теоретических основ социальной работы с семьей в Украине в системе социальных служб. Автором обобщен зарубежный опыт разработки коррекционных программ и показано их разнообразие, раскрыты отечественные варианты разработки содержания коррекционных программ и их направленность. Разработанная авторская программа - многомодульная, с обязательными и вариативными модулями, которые учитывают причины и факторы насилия в семье, портрет украинского насильника. Обязательными модулями является правовой, психологический, социально-педагогический, вариативными - социально-экономический и социально-медицинский. Показаны пути апробации и внедрения коррекционных программ в работу социальных служб вместе с другими вариантами авторских программ, раскрыт централизованный характер внедрения многомодульной программы как типовой в работу социальных служб для семьи, детей и молодежи Украины. The article reveals the essence of correctional work with personalities violence, in the social work system of Ukraine. Its theoretical foundations are problem-oriented approach, family-centred approach, the concept of “help for self-help”. For the first time reveals the essence of correctional work on the basis of correctional and rehabilitative functions of the social worker. Correctional work shows the place in the system of social work. The means of implementation of remedial work are correctional programs that are new for Ukraine. In the article the history of development, testing, implementation of intervention programs with the family, taking into account international experience and the existing theoretical foundations of social work with the personalities violence in family in Ukraine. The author summarizes foreign experience in the development of correctional programs and indicated their diversity, disclosed domestic options for developing the content of intervention programs and their orientation. Drawing the author's program offered a multi, the mandatory and variant modules that address the causes and factors of violence in the family, the portrait of Ukrainian rapist. The mandatory modules is legal, psychological, socialpedagogical, variability - the socio-economic and socio-medical. The auther reflected the ways of testing and implementation of intervention programs in the work of social services together with other variants of author's p ro g r am s , d i s c lo s e d c e n t r a l i z e d implementation of multi-module program as a sample in the work of social services for families, children and youth in Ukraine.
- ДокументОСОБЕННОСТИ ВОСПИТАНИЯ ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЯМИ ПСИХОФИЗИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ(ХНПУ им. Г. С. Сковороды, 2016) Козачек, Н. А.В статье отражена деятельность современной коррекционной педагогики, которая выделяет детей с особыми аномалиями развития: глухие, слабослышащие, дети с недостатками зрения, с тяжелыми дефектами речи и тяжелыми формами заикания, умственно отсталые дети, с задержкой психического развития, с нарушениями опорно –двигательного аппарата. Приведено несколько форм дошкольного воспитания и обучения детей с нарушениями психофизического развития – в семье и в специальных учреждениях, куда входят и медицинские учреждения: психоневрологические диспансеры, стационары клиник, социальные службы, общественные организации. Рассматривается проблема отбора детей в специальные учебные заведения на основе последних достижений медицины, психологии, дефектологии, который осуществляется специальной медико–педагогической комиссией. Все профессиональные усилия делают педагогический процесс многоплановым. Осуществляя специальное обучение по определенному нарушению развития у конкретно взятого ребенка, говорится в статье, важно исходить из значимости комплексного подхода к воспитанию. что позволяет сделать жизнь каждого ребенка с нарушениями психофизического развития более полезной, комфортной, эмоционально окрашенной. У статті відображена діяльність сучасної коректувальної педагогіки, яка виділяє дітей з особливими аномаліями розвитку: глухі, слабочуючі, діти з недоліками зору, з важкими дефектами мови і важкими формами заїкання, розумово відсталі діти, із затримкою психічного розвитку, з порушеннями опорно –рухового апарату. Приведено декілька форм дошкільного виховання і навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку – в сім'ї і в спеціальних установах, куди входять і медичні установи: психоневрологічні диспансери, стаціонари клінік, соціальні служби, громадські організації. Розглядається проблема відбору дітей в спеціальні учбові заклади на основі останніх досягнень медицини, психології, дефектології, який здійснюється спеціальною медико-педагогічною комісією. Всі професійні зусилля роблять педагогічний процес багатоплановим. Здійснюючи спеціальне навчання за певним порушенням розвитку у конкретно взятої дитини, йдеться в статті, важливо виходити із значущості комплексного підходу до виховання. що дозволяє зробити життя кожної дитини з порушеннями психофізичного розвитку кориснішою, комфортнішою, емоційно забарвленою.