Кафедра спеціальної педагогіки
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Останні подання
Зараз показано 1 - 5 з 483
- ДокументРОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗВО ДО ЗАПОБІГАННЯ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(Національний університет цивільного захисту України, 2025-02-28) Бойчук, Ю. Д.; Мірошниченко, О. М.У статті досліджено психологічну готовність науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти до запобігання надзвичайних ситуацій в умовах воєнного стану, що є ключовим фактором для ефективного реагування та подолання наслідків кризових подій. Для її формування необхідно застосовувати комплексний підхід, що включає різноманітні методи психологічної підготовки. Рекомендовано способи психологічної підготовки. Зазначено, що психологічна підготовка до надзвичайних ситуацій в умовах воєнного стану – це інвестиція у власну безпеку та благополуччя. Комбінація різних методів: тренінги, семінари, консультування та корекція дозволяє досягти кращих результатів. Люди, які психологічно готові, краще справляються із стресом і приймають ефективні рішення, а це, в свою чергу, збільшує шанси на виживання. Регулярні тренінги та консультації допомагають розпізнавати симптоми і своєчасно звертатися за допомогою (зменшення ризику розвитку посттравматичного стресового розладу). Психологічна підготовка дозволяє жити повноцінним життям, не побоюючись непередбачуваних ситуацій (покращення якості життя). The article examines the psychological readiness of scientific and pedagogical workers of higher education institutions to prevent emergencies in martial law, which is a key factor for effective response and overcoming the consequences of crisis events. To form it, it is necessary to apply a comprehensive approach that includes various methods of psychological training. Methods of psychological training are recommended. It is noted that psychological preparation for emergencies in martial law is an investment in one's own safety and well-being. A combination of different methods: trainings, seminars, counseling and correction allows you to achieve better results. People who are psychologically prepared are better able to cope with stress and make effective decisions, which in turn increases their chances of survival. Regular training and counseling help them recognize symptoms and seek help in a timely manner (reducing the risk of developing post-traumatic stress disorder). Psychological preparation allows them to live a full life without fear of unforeseen situations (improving the quality of life).
- ДокументЗБАГАЧЕННЯ СЛОВНИКА ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ФРАЗЕОЛОГІЗМАМИ НА ПОЗНАЧЕННЯ ПРИРОДИ(Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2024-12-30) Купіна, І.; Радченя, І.; Міщенко, О.В Україні сьогодні пріоритетними напрямами дошкільної освіти залишаються безпечність та збереження життя дітей. Спочатку COVID-19, наразі повномасштабна війна, змушена еміграція сімей із дітьми – усе це вплинуло на зазначену царину. Незважаючи на такі виклики часу, заклади дошкільної освіти продовжують працювати в надскладних умовах, організація освітнього процесу відбувається на високому рівні. У статті висвітлено основні аспекти роботи над збагаченням словника дітей старшого дошкільного віку, визначено актуальність, окреслено завдання. У науковій розвідці, з огляду на науково-методичну літературу й чинні документи, що регулюють організацію освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, репрезентовано зміст понять і термінів «дошкільна освіта», «словник дитини», «фразеологія», маніфестовано систему занять, спрямованих на збагачення словника дітей старшого дошкільного віку засобами фразеологізмів на позначення природи, перевірено їхню ефективність, наголошено на важливості засобів фразеології для збагачення словника дітей старшого дошкільного віку та обґрунтовано доцільність розроблених занять.У дослідженні акцентовано увагу на вагоме значення методичної роботи, спрямованої на збагачення словника дітей, а також важливість використання образних виразів у їхньому психічному розвитку. Завдяки образним мовним одиницям, діти ознайомлюються з глибокими національними традиціями, культурними символами, явищами природи й красою української мови. Це сприяє розвитку їхньої уяви, оригінального мислення та самобутності. Так само наголошено, що мовлення вихователя відіграє ключову роль у цьому процесі, адже саме через нього дитина сприймає взірець. Тому вихователь має відповідально ставитися до своєї мовленнєвої культури, дотримуватися точності, чистоти та виразності, зазначене слугуватиме дітям прикладом, стимулюватиме різнобічне зростання й збагачуватиме словник. У розвідці зауважено, що ці аспекти свідчать про необхідність більш детальної розробки змісту роботи з фразеологізмами в програмах дошкільної освіти, зокрема щодо формування в дітей мовленнєвих умінь та навичок, які забезпечують вільне й доречне використання фразеологічного матеріалу. Today, in Ukraine, the safety and preservation of children’s lives remain the priority areas of preschool education. First, COVID-19, and now a full-scale war, forced emigration of families with children – all this has affected the indicated area. Despite such challenging times, preschool educational institutions continue to work in extremely difficult conditions, the organization of the educational process is at a high level. The article highlights the main aspects of work on enriching the vocabulary of older preschool children, determines the relevance, and outlines the tasks. In the scientific investigation, taking into account the scientific and methodological literature and current documents regulating the organization of the educational process in preschool educational institu tions, the content of the concepts and terms «preschool education», «children’s dictionary», «phraseology» is represented. A system of classes aimed at enriching the vocabulary of children of senior preschool age with the help of phraseological units to denote nature is manifested, their effectiveness is checked, the importance of phraseological units for enriching the vocabulary of children of senior preschool age is emphasized and the expediency of the developed classes is substantiated. The study focuses on the significant importance of methodological work aimed at enriching the vocabulary of children, as well as the importance of using figurative expressions in their mental development. Thanks to figurative language units, children become acquainted with deep national traditions, cultural symbols, natural phenomena and the beauty of the Ukrainian language. This contributes to the development of their imagination, original thinking and identity. It is also emphasized that the teacher’s speech plays a key role in this process, because it is through the teacher the child perceives the model. Therefore, the teacher must be responsible for their speech culture, adhere to accuracy, purity and expressiveness, which will serve as an example for children, stimulate all-round growth and enrich the vocabulary.
- ДокументСУЧАСНІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ІНКЛЮЗИВНІЙ ОСВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-10) Бойчук, Ю.; Омельченко, П.; Мірошниченко О.У публікації проаналізовано здоров’язбережувальні освітні технології в інклюзивній освіті. Мета цих технологій – формування усвідомленого ставлення до здоров’я та життя людини; накопичення знань про здоров’я й розвиток вмінь і навичок зберігати та підтримувати його, що дозволяє самостійно й ефективно вирішувати завдання здорового способу життя та безпечної поведінки; завдання, пов’язані з наданням елементарної медичної, психологічної самодопомоги та взаємодопомоги. Інклюзивна освіта – це освіта, у якій всі, незважаючи на свої фізичні, інтелектуальні та інші особливості, залучені до загальної системи освіти та навчаються в загальноосвітніх школах і закладах вищої освіти разом зі своїми однолітками. На сьогоднішній день здоров’язбережувальні технології – актуальне завдання всієї освітньої системи. Вони реалізуються на підставі особистісно орієнтованого підходу і належать до тих життєво важливих факторів, завдяки яким люди навчаються жити разом. Зазначено, що здоров’язбережувальні технології складаються з диференційованого навчання, раціональної організації уроку, створення сприятливого психологічного клімату, зорової гімнастики, динамічних пауз. The publication analyses health-saving educational technologies in inclusive education. The purpose of these technologies is to form a conscious attitude to human health and life; accumulation of knowledge about health and development of skills and abilities to preserve and maintain it, which allows to independently and effectively solve the problems of a healthy lifestyle and safe behaviour; tasks related to the provision of basic medical, psychological self-help and mutual assistance. Inclusive education is education in which everyone, regardless of their physical, intellectual and other characteristics, is involved in the general education system and studies in secondary schools and higher education institutions together with their peers. Today, health-saving technologies are an urgent task for the entire educational system. They are implemented on the basis of a personality-oriented approach and are among the vital factors that help people learn to live together. It is noted that health-saving technologies consist of differentiated teaching, rational organisation of the lesson, creation of a favourable psychological climate, visual gymnastics, dynamic pauses.
- ДокументРОЛЬ І МІСЦЕ СКОВОРОДИНІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ В РЕАЛІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ НА ХАРКІВЩИНІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-10) Бойчук, Ю.; Коваленко, В.Сковородинівський університет (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди) відіграє ключову роль у розвитку інклюзивної освіти в Харківській області. Його діяльність спрямована на підготовку педагога, фахівця, який уособлює українську національну ідею, володіє інноваційним типом мислення, здійснює наукові дослідження й педагогічне просвітництво, керуючись настановами національної філософії освіти, педагогіки, психології, культури, а також комплексу суспільно-гуманітарних і природничих наук для розбудови освітнього простору й розвитку громадянського суспільства в Україні. Варто наголосити на тому, що Сковородинівський університет не лише здійснює підготовку висококваліфікованих фахівців у сфері спеціальної та інклюзивної освіти, але й створює умови для формування толерантного та інклюзивного суспільства в регіоні, забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх категорій населення. Сковородинівський університет є одним із провідних закладів вищої освіти України, який активно впроваджує принципи інклюзії та соціальної рівності, діяльність якого охоплює не лише підготовку висококваліфікованих фахівців, але й сприяє створенню толерантного суспільства через просвітницькі ініціативи та підтримку соціальних проєктів. Завдяки діяльності Сковородинівського університету Харківщина стає прикладом регіону, де інклюзивна освіта розвивається як невід’ємна частина освітньої системи. Університет формує покоління педагогів, які не лише мають високу професійну компетентність, але й поділяють європейські цінності рівності, гуманізму та соціальної відповідальності. Skovoroda University (H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University) plays a key role in the development of inclusive education in the Kharkiv region. Its activities are aimed at training a teacher, a specialist who embodies the Ukrainian national idea, has an innovative type of thinking, conducts research and pedagogical education, guided by the guidelines of the national philosophy of education, pedagogy, psychology, culture, as well as a set of social sciences, humanities and natural sciences to build the educational space and develop civil society in Ukraine. It is worth noting that Skovorodyniv University not only trains highly qualified specialists in the field of special and inclusive education, but also creates conditions for the formation of a tolerant and inclusive society in the region, ensuring equal access to quality education for all categories of the population. Skovoroda University is one of the leading higher education institutions in Ukraine that actively implements the principles of inclusion and social equality, whose activities include not only training highly qualified specialists but also contribute to the creation of a tolerant society through educational initiatives and support for social projects. Thanks to the activities of Skovoroda University, Kharkiv region is becoming an example of a region where inclusive education is developing as an integral part of the educational system. The university is forming a generation of teachers who not only have high professional competence but also share the European values of equality, humanism and social responsibility.
- ДокументВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ДІАЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ У МУЛЬТИДИСЦИПЛІНАРНОМУ ПІДХОДІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Якуба, Л. С.У статті досліджено визначення методів дослідження стану діалогічної компетентності дошкільників з інтелектуальними порушеннями на основі мультидисциплінарного та функціонального підходів. З огляду на структуру діалогічної компетентності визначено такі її компоненти як: мотиваційно-особистісний, діяльнісно-ситуативний, комунікативномовленнєвий та когнітивно-мисленнєвий. Кожен з компонентів має психологічну, мовленнєву та когнітивну сторону, і, таким чином, формування діалогічної компетентності стає комплексним, міждисциплінарним напрямом корекційно-розвивальної роботи. Для визначення стану сформованості діалогічної компетентності дошкільника з порушеннями інтелектуального розвитку необхідно визначити рівень сформованості кожного з компонентів, спираючись на такі критері оцінки: мотиваційний, особистісний, когнітивний, діяльнісний, невербальний та вербальний. Зазначено, що метод спостереження та аналізу відеозаписів є незамінним інструментом для оцінки та розвитку діалогічної компетентності у дітей з інтелектуальними порушеннями. Він дозволяє отримати об'єктивну, детальну та комплексну картину їхніх комунікативних здібностей, враховуючи вербальні та невербальні аспекти. Отримані результати можуть бути використані для розробки спеціальних рекомендацій для батьків та педагогів щодо розвитку діалогічних навичок у дітей з інтелектуальними порушеннями, а також для створення адаптованих програм навчання і розвитку. The article examines the definition of methods for studying the state of dialogical competence of preschoolers with intellectual disabilities based on multidisciplinary and functional approaches. Given the structure of dialogical competence, its components are defined as: motivational-personal, activity-situational, communicative-speech and cognitive-thinking. Each of the components has a psychological, speech and cognitive side, and, thus, the formation of dialogical competence becomes a complex, interdisciplinary direction of correctional and developmental work. To determine the state of development of dialogical competence of a preschooler with intellectual disabilities, it is necessary to determine the level of development of each of the components, based on the following assessment criteria: motivational, personal, cognitive, activity, non-verbal and verbal. It is noted that the method of observation and analysis of video recordings is an indispensable tool for assessing and developing dialogical competence in children with intellectual disabilities. It allows you to get an objective, detailed and comprehensive picture of their communicative abilities, taking into account verbal and non-verbal aspects. The results obtained can be used to develop special recommendations for parents and teachers regarding the development of dialogical skills in children with intellectual disabilities, as well as to create adapted training and development programs.