Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 325
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAntroposophic approach to the imagine of man(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018) Ionova, О.R. Steiner’s anthroposophically oriented views on the essence of man have been analyzed. They are based on ideas about the unity of human body-soul-spir-itual being, connection of thinking, feeling and will with physiological organization of man, interdependence of physical, mental and spiritual development in the rhythm of seven years. Проаналізовано антропософсько-орієнтовані погляди Р. Штейнера на сутність людини. Вони ґрунтуються на уявленнях про єдність людського тіла-душі-духовно-італійного буття, зв’язку мислення, почуття та волі з фізіологічною організацією людини, взаємозалежності фізичного, розумового та духовного розвитку в ритмі семи років. Проанализированы Антропософская-ориентированные взгляды Р. Штейнера на сущность человека. Они основываются на представлениях о единстве человеческого тела-души духовно-италийного бытия, связи мышления, чувства и воли с физиологической организацией человека, взаимозависимости физического, умственного и духовного развития в ритме семи лет.
- ДокументBRINGING THE IDEAS OF STEINER EDUCATION INTO FUTURE TEACHER’S TRAINING FOR WORK IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL(OKTANT PRINT s.r.o., 2020-02) Zolotukhina, S.; Ionova, O.; Luparenko, S.The relevance of the study is caused by pedagogical expediency and insufficient development of the problem of attracting the ideas and experience of Steiner education (Waldorf education) for training motivated teacher of the New Ukrainian school. The aim of the article is to clarify the possibilities of implementation of Waldorf ideas and experience in the process of future teacher’s training for work in the New Ukrainian school. The scientific novelty is that the authors’ special courses “The Fundamentals of Waldorf Education” and “Anthroposophical Adult Education” have been first developed and introduced into the process of future teachers’ training. The authors have proved the effectiveness of using Waldorf ideas and experience for development of motivated teacher for work in the New Ukrainian school. A complex of general-scientific methods has been used for the research. These methods are theoretical (study, analysis, systematization, generalization of scientific sources, induction and deduction, interpretation, simulation; comparative analysis) and empirical (pedagogical observation, oral and written survey, analysis of results of students’ activities, expert assessment). In order to bring the ideas of Steiner education into teachers’ training for work in the conditions of implementation of the Concept of the New Ukrainian School, the authors have developed the special courses “The Fundamentals of Waldorf Education” (for bachelor’s degree) and “Anthroposophical Adult Education” (for master’s degree) as elective disciplines. The special courses have been introduced into the educational process of the Department of Primary Education in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The learning process has occurred in seven steps, namely: observation or perception, formation of attitude to the object of observation, processing and mastering, individualization, doing exercises as a process of support, development of new abilities, creativity. The effectiveness of using Waldorf ideas and experience for future teacher’s professional training for work in the New Ukrainian school has been proved. The vast majority of students have shown an awareness of responsibility for their future professional activity, interest and desire for their professional and personal development. The prospects for further research have been outlined. They are the analysis of using the gained anthroposophical Waldorf knowledge and experience by university graduates in their professional-pedagogical activities and taking into account the peculiarities of work with students of different departments. Актуальність дослідження зумовлена педагогічною доцільністю та недостатньою розробкою проблеми залучення ідей та досвіду освіти Штайнера (Вальдорфська освіта) для підготовки мотивованого вчителя Нової української школи. Метою статті є з’ясування можливостей реалізації вальдорфських ідей та досвіду в процесі підготовки майбутнього вчителя до роботи в Новій українській школі. Наукова новизна полягає в тому, що спеціальні курси авторів «Основи вальдорфської освіти» та «Антропософська освіта дорослих» були вперше розроблені та впроваджені в процес підготовки майбутніх учителів. Автори довели ефективність використання вальдорфських ідей та досвіду для розвитку мотивованого вчителя для роботи в Новій українській школі. Для дослідження використано комплекс загальнонаукових методів. Ці методи є теоретичними (вивчення, аналіз, систематизація, узагальнення наукових джерел, індукція та дедукція, інтерпретація, моделювання; порівняльний аналіз) та емпіричними (педагогічне спостереження, усне та письмове опитування, аналіз результатів діяльності студентів, експертна оцінка). З метою впровадження ідей освіти Штайнера в підготовку вчителів для роботи в умовах реалізації Концепції нової української школи автори розробили спеціальні курси «Основи вальдорфської освіти» (для бакалавра) та «Антропософська освіта дорослих» (для магістра) як факультативні дисципліни. Спецкурси впроваджені в навчальний процес факультету початкового навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Процес навчання відбувався у сім етапів, а саме: спостереження чи сприйняття, формування ставлення до об’єкта спостереження, обробка та засвоєння, індивідуалізація, виконання вправ, як процес підтримки, розвиток нових здібностей, креативність. Доведено ефективність використання вальдорфських ідей та досвіду для професійної підготовки майбутнього вчителя для роботи в Новій українській школі. Переважна більшість студентів виявила усвідомлення відповідальності за свою майбутню професійну діяльність, зацікавленість та прагнення до свого професійного та особистісного розвитку. Окреслено перспективи подальших досліджень. Вони являють собою аналіз використання отриманих антропософських вальдорфських знань та досвіду випускниками університетів у їх професійно-педагогічній діяльності та врахування особливостей роботи зі студентами різних факультетів. Актуальность исследования обусловлена педагогической целесообразностью и недостаточной разработкой проблемы привлечения идей и опыта образования Штайнера (Вальдорфское образование) для подготовки мотивированного учителя Новой украинской школы. Целью статьи является выяснение возможностей реализации вальдорфских идей и опыта в процессе подготовки будущего учителя к работе в Новой украинской школе. Научная новизна заключается в том, что специальные курсы авторов «Основы вальдорфского образования» и «Антропософское образование взрослых» были впервые разработаны и внедрены в процесс подготовки будущих учителей. Авторы доказали эффективность использования вальдорфских идей и опыта для развития мотивированного учителя для работы в Новой украинской школе. Для исследования использован комплекс общенаучных методов. Эти методы являются теоретическими (изучение, анализ, систематизация, обобщение научных источников, индукция и дедукция, интерпретация, моделирование; сравнительный анализ) и эмпирическими (педагогическое наблюдение, устный и письменный опрос, анализ результатов деятельности студентов, экспертная оценка). С целью внедрения идей образования Штайнера в подготовку учителей для работы в условиях реализации Концепции новой украинской школы авторы разработали специальные курсы «Основы вальдорфского образования» (для бакалавра) и «Антропософское образование взрослых» (для магистра) как факультативные дисциплины. Спецкурсы внедрены в учебный процесс факультета начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени Г.С. Сковороды. Процесс обучения проходил в семь этапов, а именно: наблюдение или восприятие, формирование отношения к объекту наблюдения, обработка и усвоения, индивидуализация, выполнение упражнений, как процесс поддержки, развитие новых способностей, креативность. Доказана эффективность использования вальдорфских идей и опыта для профессиональной подготовки будущего учителя для работы в Новой украинской школе. Подавляющее большинство студентов обнаружила осознание ответственности за свою будущую профессиональную деятельность, заинтересованность и стремление к своему профессиональному и личностному развитию. Определены перспективы дальнейших исследований. Они представляют собой анализ использования полученных антропософских Вальдорфских знаний и опыта выпускниками университетов в их профессионально-педагогической деятельности и учета особенностей работы со студентами разных факультетов.
- ДокументChildcare and Educational Activities of Religious and Public Organizations in Western Ukraine in 1900-1930(Asian Exercise and Sport Science Journal, 2020) Dychkivska, I.; Ionova, O.; Druhanova, O.; Luparenko, S.The article presents the study of childcare and educational activities of religious and public organizations which existed in Western Ukraine in 1900-1930. These organizations were Maris Squads, Catholic Action, Ukrainian Catholic Union, Prosvita, Shevchenko Literary Society, M. Kachkovskiy Society, Russian Pedagogical Society, P. Mogila Society of scientific presentation, Society of Galician Greek Catholic priests (Russian protection, Ukrainian Regional Society of Children’s Protection and Youth’s Tutelage, Russian Conversation, Citizens’ reading room, Fedkovich Russian National House, Russian School, O. Dukhnovich Society. They were aimed at child's harmonic development and children's protection and social secure. The religious and public organizations established such children's institutions as preschool establishments (children’s ward, nursery schools, Frebel gorodets), tutelary-educational establishments (orphanages, shelters, vacation houses, special establishments for blind, deaf and dumb, mentally disabled and abandoned children, American kitchens for homeless children, consultations for mothers), school establishments (state and private gymnasiums, schools). The directions of childcare and educational activities implemented by religious and public organizations have been characterized. They are organization of preschool education and expansion of a network of preschools and schools; care for sick, poor and destitute children and orphans; financing of primary and secondary schools. These organizations promoted the development of Ukrainian culture and renewal of activity of national schools. У статті представлено дослідження догляду за дітьми та освітньої діяльності релігійних та громадських організацій, що існували в Західній Україні в 1900-1930 рр. Цими організаціями були загони Маріса, Католицька акція, Українська католицька спілка, Просвіта, Літературне товариство Шевченка, Товариство М. Качковського, Російське педагогічне товариство, Товариство наукових презентацій П. Могили, Товариство галицьких греко-католицьких священиків Опіка дітей та молоді, російська бесіда, читальня громадян, Російський національний дім Федьковича, Російська школа, Товариство О. Духновича. Вони були спрямовані на гармонійний розвиток дитини та захист дітей та соціальне забезпечення. Релігійні та громадські організації створили такі дитячі установи як дошкільні заклади (дитячий відділ, ясла-садок, городок Фребеля), виховні заклади (дитячі будинки, притулки, будинки відпочинку, спеціальні заклади для сліпих, глухих і німих, розумових інвалідів та покинутих дітей, американські кухні для бездомних дітей, консультації для матерів), шкільні заклади (державні та приватні гімназії, школи). Охарактеризовано напрямки догляду за дітьми та освітньої діяльності, які здійснюють релігійні та громадські організації. Вони - організація дошкільної освіти та розширення мережі дошкільних закладів та шкіл; догляд за хворими, бідними та знедоленими дітьми та сиротами; фінансування початкових та середніх шкіл. Ці організації сприяли розвитку української культури та поновленню діяльності національних шкіл. В статье представлено исследование ухода за детьми и образовательной деятельности религиозных и общественных организаций, существовавших в Западной Украине в 1900-1930 гг. Этими организациями были отряды Мариса, Католическая акция, Украинский католический союз, Просвита, Литературное общество Шевченко, Общество М. Качковского, российское педагогическое общество, Общество научных презентаций П. Могилы, Общество галицких греко-католических священников Опека детей и молодежи, российская беседа, читальня граждан, Российский национальный дом Юрия, Русская школа, Общество А. Духновича. Они были направлены на гармоничное развитие ребенка и защите детей и социальное обеспечение. Религиозные и общественные организации создали такие детские учреждения как дошкольные учреждения (детский сад, ясли-сад, городок Фребеля), воспитательные учреждения (детские дома, приюты, дома отдыха, специальные заведения для слепых, глухих и немых, умственно инвалидов и брошенных детей, американские кухни для бездомных детей, консультации для матерей), школьные учреждения (государственные и частные гимназии, школы). Охарактеризованы направления ухода за детьми и образовательной деятельности, осуществляющих религиозные и общественные организации. Они - организация дошкольного образования и расширение сети дошкольных учреждений и школ; уход за больными, бедными и обездоленными детьми и сиротами; финансирование начальных и средних школ. Эти организации способствовали развитию украинской культуры и возобновлению деятельности национальных школ.
- ДокументChildren’s Health Maintenance Activities of the State and the Public Organizations in Ukraine at the Beginning of the 20th Century(Asian Exercise and Sport Science Journal, 2020) Ionova, O.; Luparenko, S.; Zolotukhina, S.; Zelenska, L.; Sira, I.; Kabanska, O.; Kutsenko, T.The problem of development of healthy people requires analyzing and taking into consideration the theory and practice of health maintenance activities, implemented in various countries in different historical time. The article reveals children’s health maintenance activities implemented by the Ukrainian state and the public organization during 1900-1917. Based on the archive materials, legislative documents of the studied period, scientific sources of university libraries, information of periodicals and original works of the scientists, memoirs and autobiographical literature, the authors have determined the reasons for children’s poor health, named public organizations which were involved in medical and educational activities and specified the directions of their health maintenance activities. The reasons for children’s poor health were weaknesses in organization of educational process at school, difficult living conditions in families, children’s particular tendency to infectious diseases. The public organizations which provided health maintenance activities were societies of spread of literacy among people, Frebel societies, poor students’ assistance societies, societies of care for homeless young orphans, physical education societies, the Society for the Promotion of Primary Education, the Ukrainian Society of School Education and charitable societies. The directions of health maintenance activities were providing hospital care for children, arrangement of children’s institutions with educational materials and providing them with rationally-constructed furniture, carrying out children’s medical examinations, inspections of classrooms, arrangement of school first-aid kits, conducting talks about health maintenance activities by teachers and doctors, organization of special classes at schools and shelters for shelters for children of refugees during holidays, creation of children’s summer colonies. The results and difficulties which the state and public organizations faced with have been revealed. Проблема розвитку здорових людей вимагає аналізу та врахування теорії та практики діяльності з охорони здоров'я, що впроваджуються в різних країнах у різний історичний час. У статті розкриваються заходи з охорони здоров’я дітей, що проводились Українською державою та громадською організацією протягом 1900-1917 років. На основі архівних матеріалів, законодавчих документів досліджуваного періоду, наукових джерел університетських бібліотек, інформації періодичних видань та оригінальних праць учених, спогадів та автобіографічної літератури автори визначили причини погіршення самопочуття дітей, назвавши громадські організації, які залучалися до медичної та освітньої діяльності та вказували напрямки їх діяльності з охорони здоров'я. Причинами поганого самопочуття дітей були слабкі місця в організації навчального процесу в школі, важкі умови життя в сім'ях, особлива схильність дітей до інфекційних захворювань. Громадськими організаціями, що проводили заходи з охорони здоров’я, були товариства поширення грамотності серед людей, товариства Фребеля, товариства допомоги бідним студентам, товариства піклування про безпритульних молодих сиріт, товариства фізичної культури, Товариство сприяння початковій освіті, Українське товариство шкільної освіти та благодійних товариств. Напрямами діяльності з охорони здоров’я були надання лікарняної допомоги дітям, облаштування дитячих закладів навчальними матеріалами та забезпечення їх раціонально побудованими меблями, проведення медичних оглядів дітей, огляди навчальних кабінетів, облаштування шкільних аптечок, проведення бесід про діяльність з охорони здоров’я вчителями та лікарями, організація спеціальних класів у школах та притулках для дітей біженців під час канікул, створення дитячих літніх колоній. Виявлено результати та труднощі, з якими стикалися держава та громадські організації. Проблема развития здоровых людей требует анализа и учета теории и практики деятельности по охране здоровья, которые внедряются в разных странах в разное историческое время. В статье раскрываются меры по охране здоровья детей, которые проводились Украинским государством и общественной организацией в течение 1900-1917 годов. На основе архивных материалов, законодательных документов исследуемого периода, научных источников университетских библиотек, информации периодических изданий и оригинальных работ ученых, воспоминаний и автобиографической литературы авторы определили причины ухудшения самочувствия детей, назвав общественные организации, которые привлекались к медицинской и образовательной деятельности и указывали направления их деятельности по охране здоровья. Причинами плохого самочувствия детей были слабые места в организации учебного процесса в школе, тяжелые условия жизни в семьях, особая склонность детей к инфекционным заболеваниям. Общественными организациями, проводились мероприятия по охране здоровья, были общества распространения грамотности среди людей, общества Фребеля, общества помощи бедным студентам, общества попечения о беспризорных молодых сиротах, общества физической культуры, Общество содействия начальному образованию, Украинское общество школьного образования и благотворительных обществ. Направлениями деятельности по охране здоровья были предоставления больничной помощи детям, обустройство детских учреждений учебными материалами и обеспечения их рационально построенной мебелью, проведение медицинских осмотров детей, обзоры учебных кабинетов, обустройство школьных аптечек, проведение бесед о деятельности по охране здоровья учителями и врачами, организация специальных классов в школах и приютах для приютов для детей беженцев во время каникул, создания детских летних колоний. Выявлено результаты и трудности, с которыми сталкивались государство и общественные организации.
- ДокументFormation of ecological culture of primary school students : historical aspects (the second half of the 20-th centure)(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018) Smolyanyuk, N.In this article the essence of the concepts of «competence», «key competence» and «ecological culture» are disclosed ; the content of ecological competence in modern educational documents is determined (Concept of the New Ukrainian School and State Standard of Elementary Education, 2018) ; the purpose of the modern natural education in the elementary school is determined; the most recent age of the formation of ecological culture is substantiated.The forms, methods and means of realization of natural education in the second half of the twentieth century are generalized, prerequisites have been clarifi ed, that led to the strengthening and deepening of the process of formation of ecological culture in educational institutions were outlined; the prospect of using the experience of the studied period in a modern school was considered. У цій статті розкрито сутність понять «компетентність», «ключова компетентність» та «екологічна культура»; визначено зміст екологічної компетентності в сучасних навчальних документах (Концепція Нової української школи та Державного стандарту початкової освіти, 2018 р.); визначається мета сучасного природничого виховання в початковій школі; обґрунтовується найновіша епоха становлення екологічної культури. Форми, методи та засоби реалізації природничого виховання у другій половині ХХ століття узагальнені, з'ясовані передумови, що призвели до зміцнення та поглиблення окреслено процес формування екологічної культури в навчальних закладах; розглянуто перспективу використання досвіду досліджуваного періоду в сучасній школі. В этой статье раскрыта сущность понятий «компетентность», «ключевая компетентность» и «экологическая культура»; определено содержание экологической компетентности в современных учебных документах (Концепция Новой украинской школы и Государственного стандарта начального образования, 2018) определяется цель современного естественного воспитания в начальной школе; обосновывается самая эпоха становления экологической культуры. Формы, методы и средства реализации естественного воспитания во второй половине ХХ века обобщены, выяснены причины, которые привели к укреплению и углублению обозначены процесс формирования экологической культуры в учебных заведениях; рассмотрено перспективу использования опыта исследуемого периода в современной школе.
- ДокументFormation of professionally important qualities of students with weakened motor fitness using a health related and sport-oriented training program(University of Pitesti, Romania – (EUP), 2016-03-25) Kuzmin, V. A.; Kopylov, Yu. A.; Kudryavtsev, M. D.; Tolstopyatov, I. A.; Galimov, G. Y.; Ionova, O. M.The purpose of the work: analysis of effectiveness of trainings in sport section by health related program, oriented on formation of professionally important qualities for students with weakened motor fitness. Material and methods: in the research students of main and preparatory health groups participated. We formed experimental group of students with weakened motor fitness (n=47, age 21.14±0.36 years). In sport section trainings, in this group special complex of exercises for attention, static exercises from Hatha yoga and breathing exercises by A.N. Strelnikova’s system were applied. Control group included students with higher motor fitness (n=40, age 21.44±0.26 age). Statistical distinctions in age between control and experimental groups were not confident (p>0.05). For determination of weakened motor fitness we conducted six pedagogic tests. Results: we worked out training program, consisting of four parts: exercises for attention, specially selected Hatha yoga static postures, breathing exercises and technical actions from chosen kind of sports. It was found that all indicators (left and right hands’ strength, vital capacity of lungs, breathing pause after inhale, heart beats rate in rest, Romberg’s test, Kopylov’s test) statistically confidently (p<0.05–0.01) improved after pedagogic experiment. It was also found that level of students’ motor fitness formation increased (p<0.05–0.01) by tests: long jump from the spot, chin ups on high bar, shuttle run 3 х 10 meters, run during six minutes, forward bents. It was shown that formation of personality’s professionally important qualities increased statistically confidently (р<0.05) practically by all tested parameters, with the only exclusion: awareness of significance of own study for modern society. Conclusions: The received data about motor fitness level formation and students’ interest to physical exercises’ practicing permit to plan physical culture classes. The purpose of such classes is to form personality’s professionally important qualities: concentration of attention, interpersonal communication, resistance to stresses of different character, acquiring knowledge and skills in independent practicing of physical culture. Мета роботи: аналіз ефективності занять у спортивній секції за програмою охорони здоров'я, орієнтованої на формування професійно значущих якостей для студентів зі зниженим рівнем рухової підготовленості. Матеріал і методи: в дослідженні брали участь студенти основних і підготовчих груп здоров'я. Ми сформували експериментальну групу студентів зі зниженим рівнем рухової підготовленості (n=47, вік 21.14±0.36 років). На заняттях спортивних секцій у цій групі проводиться спеціальний комплекс вправ для уваги, статичні вправи від хатха-йоги і дихальні вправи за системою О. М. Стрельникової. Контрольна група включала студентів з більш високим рівнем рухової підготовленості (n=40, вік 21.44±0.26 років). Статистичні відмінності у віці між контрольною та експериментальною групами не були достовірними (р>0.05). Для визначення рівня рухової підготовленості ми провели шість педагогічних тестів. Результати: ми розробили програму навчання, що складається з чотирьох частин: вправи для уваги, спеціально відібрані статичні пози Хатха-йоги, дихальні вправи і технічні дії від обраного виду спорту. Було встановлено, що після педагогічного експерименту покращилися всі показники (сила лівої і правої руки, життєва ємкість легень, дихальна пауза після вдиху, частота серцевих скорочень в спокої, тест Ромберга, тест Копилова) статистично достовірно (p<0.05-0.01). Було також виявлено, що рівень формування рухової підготовленості студентів збільшився (p<0.05-0.01) після випробувань: довгий стрибок з місця, підйом підборіддя на високій планці, човниковий біг 3 х 10 метрів, пробіг протягом шести хвилин, форвардні нахили. Було показано, що професійно значущі якості особистості підвищувалися статистично достовірно (р<0.05) практично за всіма перевіреними параметрами, з єдиним винятком: усвідомлення значущості власного дослідження для сучасного суспільства. Висновки: отримані дані про формування рівня рухової підготовленості й зацікавленості учнів в практичних заняттях фізичних вправ дозволяють планувати заняття фізичної культури. Метою таких класів є формування професійно значущих якостей особистості: концентрація уваги, міжособистісне спілкування, стійкість до стресів різного характеру, придбання знань і навичок у самостійній практиці фізичної культури. Цель работы: анализ эффективности занятий в спортивной секции по программе здравоохранения, ориентированной на формирование профессионально значимых качеств для студентов с пониженным уровнем двигательной подготовленности. Материал и методы: в исследовании участвовали учащиеся основных и подготовительных групп здоровья. Мы сформировали экспериментальную группу студентов с пониженным уровнем двигательной подготовленности (n=47, возраст 21.14±0.36 лет). На занятиях спортивных секций в этой группе проводится специальный комплекс упражнений для внимания, статические упражнения от хатха-йоги и дыхательные упражнения по системе А. Н. Стрельниковой. Контрольная группа включала студентов с более высоким уровнем двигательной подготовленности (n=40, возраст 21.44±0.26 лет). Статистические различия в возрасте между контрольной и экспериментальной группами не были достоверными (р>0.05). Для определения уровня двигательной подготовленностью мы провели шесть педагогических тестов. Результаты: мы разработали программу обучения, состоящую из четырех частей: упражнения для внимания, специально отобранные статические позы Хатха-йоги, дыхательные упражнения и технические действия от выбранного вида спорта. Было установлено, что после педагогического эксперимента улучшились все показатели (сила левой и правой руки, жизненная емкость легких, дыхательная пауза после вдоха, частота сердечных сокращений в покое, тест Ромберга, тест Копылова) статистически достоверно (p<0.05-0.01). Было также обнаружено, что уровень формирования двигательной подготовленности студентов увеличился (p<0.05-0.01) после испытаний: длинный прыжок с места, подъём подбородка на высокой планке, челночный бег 3 х 10 метров, пробег в течение шести минут, форвардные наклонности. Было показано, что профессионально значимые качества личности повышались статистически достоверно (р<0.05) практически по всем проверенным параметрам, с единственным исключением: осознание значимости собственного исследования для современного общества. Выводы: полученные данные о формировании уровня двигательной подготовленности и заинтересованности учащихся в практических занятиях физических упражнений позволяют планировать занятия физической культуры. Целью таких классов является формирование профессионально значимых качеств личности: концентрация внимания, межличностное общение, устойчивость к стрессам различного характера, приобретение знаний и навыков в самостоятельной практике физической культуры.
- ДокументGENERAL CULTURAL TRAINING OF BACHELORS OF AN ART DIRECTION IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE PEOPLE’S REPUBLIC OF CHINA AND UKRAINE(2021-05) Ionova, O.; Tsyn, Shen; Pei, ChzhyiunThe article clarifies the concept of “general cultural training”. On the basis of the comparative analysis the common and distinctive features of the general cultural component of the maintenance of professional training of bachelors' of higher educational institutions of an art direction of the People’s Republic of China and Ukraine are defined. There are similarities in the curricula of Chinese and Ukrainian students, which provide a fairly in-depth study of foreign languages, mostly English, students also thoroughly master the basics of pedagogy and psychology. У статті уточнюється поняття «загальнокультурна підготовка». На основі порівняльного аналізу визначено спільні та відмінні риси загальнокультурної складової змісту професійної підготовки бакалаврів вищих навчальних закладів мистецького напряму Китайської Народної Республіки та України. Є схожість у навчальних програмах китайських та українських студентів, які передбачають досить поглиблене вивчення іноземних мов, переважно англійської, студенти також ґрунтовно оволодівають основами педагогіки та психології. В статье уточнено понятие «общекультурная подготовка». На основе сравнительного анализа определены общие и отличительные черты общекультурной составляющей содержания профессиональной подготовки бакалавров ВУЗов художественного направления Китая и Украины. Установлено сходство в учебных планах подготовки китайских и украинских студентов, которыми предусмотрено достаточно углубленное изучение иностранных языков, в основном английского, также студенты достаточно основательно осваивают азы педагогики, психологии.
- ДокументHealth Maintenance Activity of Heads of Educational Establishments: the Technology of Improving(Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, India, 2018-11) Ionova, O.; Luparenko, S.; Gres, O.; Partola, V.; Dovzhenko, T.The article focuses on the technology of improving the efficiency of health maintenance activity of heads of comprehensive educational establishments. This technology was substantiated and verified by the authors. The technology included the following stages: orientational stage (development of heads’ orientation to implementation of health maintenance activity), cognitive stage (strengthening of heads’ epistemological potential) and activity-result stage (improvement of skills and practical actions on planning, providing, motivating and monitoring of schoolchildren’s health maintenance). The article reveals the criteria and indicators of efficiency of health maintenance activity of heads of comprehensive educational establishments. The criteria are motivational-value, cognitive, procedural-reflexive. The indicators are positive attitude to the problems of health maintenance, persistent interest in development of health maintenance activity, fullness of knowledge about human health and the ways to maintain it in the process of education, formation of analytical-designing, organizational-coordination, mobilization-regulating and evaluative-reflexive skills. The results of the experimental work were proved the efficiency of the technology; there has been increase in number of pedagogues who had positive attitude to the problems of health maintenance, general knowledge about human health and developed skills that are necessary for implementation of health maintenance activity. Стаття присвячена технології підвищення ефективності здоров’язберігаючої діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Ця технологія була обґрунтована та підтверджена авторами. Технологія включала наступні етапи: орієнтаційний етап (розвиток спрямованості керівників на реалізацію здоров’язберігаючої діяльності), пізнавальний етап (зміцнення гносеологічного потенціалу керівників) та стадія результатів діяльності (удосконалення навичок та практичних дій щодо планування, забезпечення, мотивації та моніторингу здоров’язбереження школярів). Розкрито критерії та показники ефективності здоров’язберігаючої діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Критерії – мотиваційно-ціннісні, когнітивні, процедурно-рефлекторні. Показники – позитивне ставлення до проблем здоров’язбереження, постійний інтерес до розвитку діяльності в галузі здоров’язбереження, повнота знань про здоров’я людини та способи його підтримки в процесі навчання, формування аналітичного проектування, організаційна координація, мобілізаційно-регулюючі та оціночно-рефлексивні навички. Результати експериментальної роботи підтвердили ефективність технології; спостерігається збільшення кількості педагогів, які мали позитивне ставлення до проблем здоров’язбереження, загальні знання про здоров’я людини та розвинені навички, необхідні для здійснення здоров’язберігаючої діяльності. В статье основное внимание уделяется технологии повышения эффективности здоровьесберегающей деятельности руководителей общеобразовательных учреждений. Эта технология была обоснованна и подтверждена авторами. Эта технология включала в себя следующие этапы: ориентационный этап (развитие ориентации руководителей на осуществление здоровьесберегающей деятельности), когнитивный этап (усиление гносеологического потенциала руководителей) и этап результатов действия (улучшение навыков и практических действий по планированию, мотивации и мониторинга состояния здоровья школьников). В статье раскрываются критерии и показатели эффективности здоровьесберегающей деятельности руководителей общеобразовательных учреждений. Критерии – мотивационно-ценностные, когнитивные, процедурно-рефлексивные. Показатели – позитивное отношение к проблемам здоровьесбережения, постоянный интерес к развитию здоровьесберегающей деятельности, полнота знаний о здоровье человека и пути его поддержания в процессе образования, формирование аналитического проектирования, организационная координация, мобилизационно-регулирующие и оценочно-рефлексивные навыки. В результате экспериментальной работы была доказана эффективность технологии; наблюдается рост числа педагогов, которые позитивно относятся к проблемам здоровьесбережения, общих знаний о здоровье человека и разработанных навыков, необходимых для осуществления здоровьесберегающей деятельности.
- ДокументHealth Maintenance of Person: Experience of Waldorf School(Eurasian Exercise and Sport Science Association (EESA), 2019-10-16) Ionova, O.; Dovzhenko, T.; Luparenko, S.; Chornovol-Tkachenko, R.; Maslova, N.; Shyshenko, V.; Kokhan, L.The problem of formation of healthy young generation requires analysis of theory and practice of schools which aim at children’s health maintenance. The article is dedicated to generalization of world and Ukrainian experience of activity of Waldorf schools that practically solve the problem of ensuring healthy spiritual-mental-physical development of person. For conducting the research, the theoretical methods (analysis, synthesis, systematization, generalization) and empirical methods (observation, assessment, methods of psychological-pedagogical diagnostics) have been used. The results of the study have shown that pupils’ health maintenance is carried out due to using health potential of pedagogical means. In pupils have better indicators of physical and mental health. Waldorf school pupils have well-developed qualities of perception of information, mathematical and other abilities. Waldorf school has positive influence on development of such qualities as individual initiative, creativity, independence of decisions, ability to work with people and social mobility. There are almost no unemployed people and people with asocial behaviour among Waldorf school graduates; they work in social sphere, education, medicine etc. So, solving the problem of pupils’ health maintenance requires comprehension and creative use of comparison with pupils of traditional schools, Waldorf school Waldorf school theory and experience in pupils’ health support. Then, a sentence must be mentioned regarding the implications of the study. Проблема формування здорового молодого покоління потребує аналізу теорії та практики шкіл, спрямованих на здоров’язбереження дітей. Стаття присвячена узагальненню світового та українського досвіду діяльності вальдорфських шкіл, що практично вирішує проблему забезпечення здорового духовно-психічного та фізичного розвитку особистості. Для проведення дослідження використані теоретичні методи (аналіз, синтез, систематизація, узагальнення) та емпіричні методи (спостереження, оцінка, методи психолого-педагогічної діагностики). Результати дослідження показали, що здоров’язбереження учнів здійснюється завдяки використанню оздоровчого потенціалу педагогічних засобів. Школярі мають кращі показники фізичного та психічного здоров’я. Учні вальдорфської школи володіють добре розвиненими якостями сприйняття інформації, математичними та іншими здібностями. Вальдорфська школа позитивно впливає на розвиток таких якостей, як індивідуальна ініціативність, креативність, незалежність рішень, уміння працювати з людьми та соціальна мобільність. Серед випускників вальдорфської школи майже немає безробітних та людей з асоціальною поведінкою; вони працюють у соціальній сфері, освіті, медицині тощо. Отже, вирішення проблеми здоров'язбереження учнів вимагає осмислення та творчого використання порівняння з учнями традиційних шкіл, теорії вальдорфської школи та досвіду здоров'язбереження учнів. Потім слід згадати кілька речень щодо наслідків дослідження. Проблема формирования здорового молодого поколения требует анализа теории и практики школ, направленных на здоровьесбережение детей. Статья посвящена обобщению мирового и украинского опыта деятельности вальдорфских школ, которые практически решают проблему обеспечения здорового духовно-психического и физического развития личности. Для проведения исследования использовались теоретические методы (анализ, синтез, систематизация, обобщение) и эмпирические методы (наблюдение, оценка, методы психолого-педагогической диагностики). Результаты исследования показали, что здоровьесбережение учеников осуществляется за счет использования оздоровительного потенциала педагогических средств. Ученики имеют лучшие показатели физического и психического здоровья. Ученики вальдорфской школы обладают развитыми качествами восприятия информации, математическими и другими способностями. Вальдорфская школа оказывает положительное влияние на развитие таких качеств, как индивидуальная инициатива, креативность, независимость от решений, умение работать с людьми и социальная мобильность. Среди выпускников вальдорфской школы почти нет безработных и людей с асоциальным поведением; они работают в социальной сфере, образовании, медицине и т. д. Таким образом, решение проблемы здоровьесбережения учеников требует понимания и творческого использования сравнения с учениками традиционных школ, теории вальдорфской школы и опыта здоровьесбережения учеников. Затем должно быть упомянуто предложение о последствиях исследования.
- ДокументInformation-Educational Environment as a Condition of Formation of Gifted Children's Informational-Digital Competence(Lumen Publishing House, 2020-09-07) Karpova, L.; Shtefan, L.; Kovalska, V.; Ionova, O.; Luparenko, S.The article deals with the influence of information-educational environment on gifted child’s development. The study was carried out on the basis of the Laboratory of informational technologies of education in Kharkiv Regional Specialized Boarding School of the 2nd – 3rd degrees “Giftedness”. The directions of the activities of the Laboratory of informational technologies of education have been revealed. They included: introduction and integration of distance learning into educational process, organization of distance learning through cooperation with institutions of higher education (dual education); creation and replenishment of methodical-informational resources of school; ensuring sustainable functioning and development of computer network, use of new means of informational technologies; software and technical, methodic and organizational support of educational computer classrooms and computer equipment; providing school representation in world informational space; support of projects that include use of new informational technologies and Internet; funding educational software; researching the effectiveness of using software tools etc. The requirements to information-educational environment and organization of gifted children’s work have been determined. They are development of informational culture and competence of the participants of the environment, its orientation on monitoring of development of child’s giftedness, harmonization of relationships between participants of educational process, strengthening school ties with the external environment. У статті розглядається вплив інформаційно-освітнього середовища на розвиток обдарованої дитини. Дослідження проводилося на базі Лабораторії інформаційних технологій навчання Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату 2-3 ступенів «Обдарованість». Виявлено напрямки діяльності Лабораторії інформаційних технологій навчання. Зокрема: впровадження та інтеграція дистанційного навчання в освітній процес, організація дистанційного навчання через співпрацю з вищими навчальними закладами (дуальна освіта); створення і поповнення навчально-методичної бази школи; забезпечення сталого функціонування і розвитку комп'ютерної мережі, використання нових засобів інформаційних технологій; програмно-технічне, методичне та організаційне забезпечення навчальних комп'ютерних класів і комп'ютерної техніки; забезпечення представництва школи в світовому інформаційному просторі; підтримка проектів з використанням нових інформаційних технологій та Інтернету; фінансування освітнього програмного забезпечення; дослідження ефективності використання програмних засобів та ін. Визначено вимоги до інформаційно-освітнього середовища і організації роботи обдарованих дітей. Це розвиток інформаційної культури та компетентності учасників середовища, її орієнтація на моніторинг розвитку дитячої обдарованості, гармонізація взаємин між учасниками освітнього процесу, зміцнення зв'язків школи із зовнішнім середовищем. В статье рассматривается влияние информационно-образовательной среды на развитие одаренного ребенка. Исследование проводилось на базе Лаборатории информационных технологий обучения Харьковской областной специализированной школы-интерната 2–3 ступеней «Одаренность». Выявлены направления деятельности Лаборатории информационных технологий обучения. В их числе: внедрение и интеграция дистанционного обучения в образовательный процесс, организация дистанционного обучения через сотрудничество с высшими учебными заведениями (дуальное образование); создание и пополнение учебно-методической базы школы; обеспечение устойчивого функционирования и развития компьютерной сети, использование новых средств информационных технологий; программно-техническое, методическое и организационное обеспечение учебных компьютерных классов и компьютерной техники; обеспечение представительства школы в мировом информационном пространстве; поддержка проектов с использованием новых информационных технологий и Интернета; финансирование образовательного программного обеспечения; исследование эффективности использования программных средств и др. Определены требования к информационно-образовательной среде и организации работы одаренных детей. Это развитие информационной культуры и компетентности участников среды, ее ориентация на мониторинг развития детской одаренности, гармонизация взаимоотношений между участниками образовательного процесса, укрепление связей школы с внешней средой.
- ДокументMathematical basis for the integral development of strength, speed and endurance in sports with complex manifestation of physical qualities(University of Pitesti, Romania - (EUP), 2016-03-25) Kozina, Zh. L.; Repko, O. O.; Ionova, O. M.; Boychuk, Yu. D.; Korobeinik, V. A.The aim is to devise a model of integral development of antagonistic physical qualities in sports that require complex manifestation of motor abilities. Materials: there were analyzed 32 literary sources for devising the theoretical theses of a model of development of different physical qualities. The elite climbers took part in the pedagogical experiment in order to test the effectiveness of the developed model. There were 26 sportsmen involved in the study (among them were 10 sports masters of international class who specialize in speed climbing, 10 sports masters who specialize in difficulty climbing and 6 world-class climbers. The age of sportsmen was from 19 to 22. Results. We developed the concept of an integrated physical training. It, in general, can be applied at any stage of sports perfection. It was found that the components of physical preparedness (strength, speed and endurance) are in inverse interrelations. The data of dependences are hyperbolic. We demonstrated these dependencies (between strength, speed and time limit of acting) are, in generalized form, in the shape of a hyperboloid. We also showed that the inverse interrelations between the components of speed and strength preparedness make difficulty in building of training process. The solution of this problem lies in the gradual alternation of means aimed at the development of contradictory qualities. Conclusions. We proved experimentally the effectiveness of the developed model of integral development of physical qualities in training process of elite climbers. Мета полягає в тому, щоб розробити модель цілісного розвитку антагоністичних фізичних якостей у спорті, які вимагають комплексного прояву рухових здібностей. Матеріали: проаналізовано 32 літературних джерела для розробки теоретичних положень моделі розвитку різних фізичних якостей. Щоб перевірити ефективність розробленої моделі в педагогічному експерименті взяли участь кращі альпіністи. У дослідженні брало участь 26 спортсменів (серед них 10 майстрів спорту міжнародного класу, які спеціалізуються в швидкісному лазінні, 10 майстрів спорту, які спеціалізуються в лазінні на складність і 6 альпіністів світового класу). Вік спортсменів від 19 до 22 років. Результати. Ми розробили концепцію інтегрованої фізичної підготовки, яка в цілому може бути застосована на будь-якій стадії спортивної досконалості. Було виявлено, що компоненти фізичної підготовленості (сила, швидкість і витривалість) знаходяться в зворотному зв'язку. Ми показали ці залежності (між силою, швидкістю і тимчасовою межею дії) в узагальненому вигляді, у формі гіперболоїда. Ми також показали, що зворотні взаємозв'язки між компонентами швидкості і силовою підготовленістю ускладнюють побудову процесу тренування. Вирішення цієї проблеми полягає в поступовому чергуванні засобів, спрямованих на розвиток суперечливих якостей. Висновки. Експериментально доведено ефективність розробленої моделі інтегрального розвитку фізичних якостей в процесі підготовки кращих альпіністів. Цель состоит в том, чтобы разработать модель целостного развития антагонистических физических качеств в спорте, которые требуют комплексного проявления двигательных способностей. Материалы: проанализировано 32 литературных источника для разработки теоретических положений модели развития различных физических качеств. С целью проверки эффективности разработанной модели в педагогическом эксперименте приняли участие лучшие альпинисты. В исследовании участвовало 26 спортсменов (среди них 10 мастеров спорта международного класса, которые специализируются в скоростном лазании, 10 мастеров спорта, которые специализируются в лазании на сложность и 6 альпинистов мирового класса). Возраст спортсменов от 19 до 22 лет. Результаты. Мы разработали концепцию интегрированной физической подготовки, которая в целом может быть применена на любой стадии спортивного совершенства. Было обнаружено, что компоненты физической подготовленности (сила, скорость и выносливость) находятся в обратной взаимосвязи. Мы показали эти зависимости (между силой, скоростью и временным пределом действия) в обобщенном виде, в форме гиперболоида. Мы также показали, что обратные взаимосвязи между компонентами скорости и силовой подготовленности затрудняют построение процесса тренировки. Решение этой проблемы заключается в постепенном чередовании средств, направленных на развитие противоречивых качеств. Выводы. Экспериментально доказана эффективность разработанной модели интегрального развития физических качеств в процессе подготовки лучших альпинистов.
- ДокументOrganization of health-preserving activity of the head of general educational institution(Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2018-03-31) Gres, O. V.; Ionova, O. M.; Partola, V. V.The technology stages for the implementation of health-preserving activities by the manager of the general educational institution (GEI) were substantiated, namely: orientational (the development of the orientation of the manager of the GEI for the implementation of health-preserving activities, which is facilitated by familiarization of managers with the most important problems and experience of health development through education and comprehensive promotion of teacher training, considering their personal needs and interests); cognitive (strengthening of the epistemological potential of the manager by systematization and generalization of professionally significant knowledge and ideas about the basics of human health and management of its preservation in the process of education); activity-productive (practical actions to plan, ensure, motivate and control the health-preserving of schoolchildren, which requires improvement of the set of skills associated with the implementation of management functions, and involves the use of active-discussion forms and methods of education and self-educational work). Обґрунтовано технологічні етапи реалізації заходів зі здоров'язберігаючої діяльності керівником загальноосвітнього навчального закладу (ЗНЗ), а саме: орієнтаційна (розробка орієнтації керівника ЗНЗ на здійснення здоров'язберігаючої діяльності, яка полегшується ознайомленням керівників із найбільш важливими проблемами та досвідом розвитку охорони здоров'я за допомогою освіти й всебічного просування підготовки вчителів з урахуванням їхніх особистих потреб та інтересів); пізнавальний (зміцнення епістемологічного потенціалу керівника шляхом систематизації та узагальнення професійно значущих знань та ідей про основи здоров'я людини й управління його збереженням у процесі навчання); (практичні дії з планування, забезпечення, мотивування і контролю охорони здоров'я школярів, що вимагає вдосконалення набору навичок, пов'язаних із виконанням управлінських функцій, і передбачає використання форм активної дискусії та методів навчання і роботи з самоосвіти). Обоснованы технологические этапы реализации мероприятий со здоровьесохраняющей деятельности руководителем общеобразовательного учебного заведения (ОУЗ), а именно: ориентационная (разработка ориентации руководителя ОУЗ на осуществление здоровьесохраняющей деятельности, которая облегчается ознакомлением руководителей с наиболее важными проблемами и опытом развития здравоохранения посредством образования и всестороннего продвижения подготовки учителей с учетом их личных потребностей и интересов); познавательный (укрепление эпистемологического потенциала руководителя путем систематизации и обобщения профессионально значимых знаний и идей об основах здоровья человека и управлении его сохранением в процессе обучения); (практические действия по планированию, обеспечению, мотивированию и контролю охраны здоровья школьников, что требует совершенствования набора навыков, связанных с выполнением управленческих функций, и предполагает использование форм активной дискуссии и методов обучения и работы по самообразованию).
- ДокументPedagogy as a subject at higher Ukrainian theological school: specific feature of teaching between 1884 and 1905(Editura Universitatea Alexendru Ion Cuza, 2020) Tverdokhlib, T.; Rogova, T.; Ionova, O.; Luparenko, S.The focus of this article is the development of Pedagogy as a higher Ukrainian theological school’s subject during K. Pobedonostsev’s counter reforms in the field of higher theological education. The authors present a comparative analysis of the statutes of 1869 and 1884, and reveal the influence of 1884 statute rules on the quality of academic pedagogical education. They focus on the content of Pedagogy courses taught by different lecturers in the academy. The main disadvantage is the lack of preparation for teaching in seminaries. Forms of teaching Pedagogy are exposed; also, at stake are the increase of the quantity of theses concerning different problems of education (in spite of reactionary measures of the Holy Synod), the activities of Pedagogy lecturers (Markelin Olesnytskyi, Victor Chekan, Fedor Ornatskyi, Mykola Makkaveiskyi) and their contribution to educational and methodic support for teaching the matter between 1884 and 1905. У центрі уваги даної статті - розвиток педагогіки як предмета вищої духовної школи України в період контрреформи К. Побєдоносцева в сфері вищої богословської освіти. Автори проводять порівняльний аналіз статутів 1869 і 1884 рр. і розкривають вплив статутних правил 1884 року на якість академічної педагогічної освіти. Вони зосереджені на змісті курсів педагогіки, які ведуть різні викладачі академії. Головний недолік - недостатня підготовка до викладання в семінаріях. Розкрито форми навчання педагогіки; також на карту поставлено збільшення кількості дисертацій з різних проблем освіти (незважаючи на реакційні заходи Священного Синоду), діяльність викладачів педагогіки (Маркелін Олесницький, Віктор Чекан, Федір Орнацький, Микола Маккавецький) і їх внесок у навчально-методичне забезпечення викладання предмета з 1884 по 1905 рік. В центре внимания данной статьи - развитие педагогики как предмета высшей духовной школы Украины в период контрреформы К. Победоносцева в сфере высшего богословского образования. Авторы проводят сравнительный анализ статутов 1869 и 1884 гг. и раскрывают влияние статутных правил 1884 г. на качество академического педагогического образования. Они сосредоточены на содержании курсов педагогики, которые ведут разные преподаватели академии. Главный недостаток - недостаточная подготовка к преподаванию в семинариях. Раскрыты формы обучения педагогике; также на карту поставлено увеличение количества диссертаций по различным проблемам образования (несмотря на реакционные меры Священного Синода), деятельность преподавателей педагогики (Маркелин Олесницкий, Виктор Чекан, Федор Орнацкий, Николай Маккавейский) и их вклад в учебно-методическое обеспечение преподавания предмета с 1884 по 1905 год.
- ДокументPersonality oriented system of strengthening of students' physical, psychic and social-moral health(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016-06-28) Kudryavtsev, M. D.; Kopylov, Yu. A.; Kuzmin, V. A.; Ionova, O. M.; Yermakova, T. S.Purpose: to work out content of individualized trainings, permitting to correct deviations in different aspects of physical, psychic and social-moral health of higher educational establishments’ students. Material: in experiment 105 boy students of 20-24 years’ age participated. All students gave conscious consent to participate in experiment. The trainings were practiced 4 times a week, 45 minutes each. Results: it is interesting that change of different personality’s features is rather long process, which in some aspects resist to changes. We showed approaches to training vitally important skills and abilities, required for adaptation to modern social cultural medium; to the simplest techniques of organization of independent health related physical culture trainings; to means of health strengthening, formation of knowledge on health related physical culture. We developed personality-oriented system of formation of psychic and socialmoral health. Conclusions: the worked out approach permits to achieve real positive psychic and socially important qualities of student’s personality during one academic year. Мета: Розробити зміст індивідуалізованих тренувальних занять, що дозволяють коригувати відхилення в різних аспектах фізичного, психічного і соціально-морального здоров’я студентів вищих навчальних закладів. Матеріал: В експерименті брали участь 105 студентів (юнаки, вік 20-24 роки). Всі студенти дали інформовану згоду на участь в експерименті. Заняття проводилися по 4 рази в тиждень по 45 хвилин кожне. Результати: Звертає на себе увагу той факт, що зміна різних якостей особистості - досить тривалий процес, що трудно піддається змінам. Показані підходи до навчання: життєво важливих навичок і вмінь, необхідних для адаптації в сучасному соціокультурному середовищі; найпростішим прийомам організації самостійних занять оздоровчою фізичною культурою; способам зміцнення здоров’я, формування знань з оздоровчої фізичної культури. Розроблена особистісно-орієнтована система формування фізичного, психічного і соціально-морального здоров’я. Висновки: розроблений підхід дозволяє протягом одного навчального року домагатися реальних позитивних змін психічних і соціально-значущих якостей особистості студентів. Цель: Разработать содержание индивидуализированных тренировочных занятий, позволяющих корректировать отклонения в различных аспектах физического, психического и социально-нравственного здоровья студентов высших учебных заведений. Материал: В эксперименте принимали участие 105 студентов (юноши, возраст 20-24 года). Все студенты дали информированное согласие на участие в эксперименте. Занятия проводились по 4 раза в неделю по 45 минут каждое. Результаты: Обращает на себя внимание тот факт, что изменение различных качеств личности - достаточно длительный и не во всем поддающийся изменениям процесс. Показаны подходы к обучению: жизненно важным навыкам и умениям, необходимым для адаптации в современной социокультурной среде; простейшим приемам организации самостоятельных занятий оздоровительной физической культурой; способам укрепления здоровья, формирования знаний по оздоровительной физической культуре. Разработана личностно-ориентированная система формирования физического, психического и социально-нравственного здоровья. Выводы: разработанный подход позволяет в течение одного учебного года добиваться реальных положительных изменений психических и социально-значимых качеств личности студентов.
- ДокументPreparation Of A Class Teacher In The Institutions Of Higher Pedagogical Education(RJPBCS, 2019-04) Bashkir, O.; Smolyanyuk, N.; Sobchenko, T.; Tsapko, A.Were disclosed the content and results of the pilot study of the Department of Pedagogy and Pedagogy of the Higher School of KhNPU named after G. S. Skovoroda regarding the place of educational work of a class teacher in conditions of pedagogical educational institution (PEI). Was determined the value of the specially organized educational teacher’s work in the educational process of the school and the students attitude towards educational activities; was analyzed the views of class teachers on their belonging to the process of education of students and the adequacy of the level of knowledge on issues of educational work with them, which they have gained in PEI. We’re observing disadvantages in the preparation of class teachers (lack of development of relevant technologies, the unpreparedness of most students to innovations, etc.), were summarized the proposals, which should be taken into account by teachers in their preparation. Were offered the innovative forms of organization of educational work in the class rooms (trainings, quests, interactive exercises, musicals, hepening, flash mobs, etc.), which successfully realized in conditions of specially organized work in the educational process of school, which proves the important place of a class teacher in the educational process of a modern PEI. Були розкриті зміст і результати експериментального дослідження кафедри педагогіки і педагогіки Вищої школи ХНПУ імені Г. С. Сковороди щодо місця виховної роботи класного керівника в умовах педагогічного навчального закладу (ПНЗ). Була визначена цінність спеціально організованої педагогічної роботи вчителя в навчальному процесі школи і ставлення учнів до освітньої діяльності; були проаналізовані погляди класних керівників на їх приналежність до процесу навчання учнів та адекватність рівня знань з питань виховної роботи з ними, які вони придбали в ПНЗ. Ми спостерігаємо недоліки в підготовці класних керівників (відсутність розробки відповідних технологій, непідготовленість більшості учнів до інновацій і т.д.), були узагальнені пропозиції, які повинні враховуватися вчителями при їх підготовці. Були запропоновані інноваційні форми організації виховної роботи в класних кімнатах (тренінги, квести, інтерактивні вправи, мюзикли, гепенінг, флешмоби та ін.), які успішно реалізуються в умовах спеціально організованої роботи в навчальному процесі школи, яка доводить важливе місце класного керівника в освітньому процесі сучасного ПНЗ. Были раскрыты содержание и результаты экспериментального исследования кафедры педагогики и педагогики Высшей школы ХНПУ имени Г. С. Сковороды относительно места воспитательной работы классного руководителя в условиях педагогического учебного заведения (ПУЗ). Была определена ценность специально организованной педагогической работы учителя в учебном процессе школы и отношение учащихся к образовательной деятельности; были проанализированы взгляды классных руководителей на их принадлежность к процессу обучения учащихся и адекватность уровня знаний по вопросам воспитательной работы с ними, которые они приобрели в ПУЗ. Мы наблюдаем недостатки в подготовке классных руководителей (отсутствие разработки соответствующих технологий, неподготовленность большинства учащихся к инновациям и т.д.), были обобщены предложения, которые должны учитываться учителями при их подготовке. Были предложены инновационные формы организации воспитательной работы в классных комнатах (тренинги, квесты, интерактивные упражнения, мюзиклы, хеппенинг, флешмобы и др.), которые успешно реализуются в условиях специально организованной работы в учебном процессе школы, которая доказывает важное место классного руководителя в образовательном процессе современного ПУЗ.
- ДокументProfessional Competence of Future Engineers in the Process of Training of Computer Science Disciplines(Rezekne Academy of Technologies, 2019-06-22) Shumilova, I.; Ionova, O.; Syvak, O.The theoretical principles of formation professional competences of future engineers are presented by means of informatics disciplines in this article. The issue of reforming of the higher system of education in Ukraine is considered by introducing a competent approach to the organization of the educational process. The role of teaching computer science disciplines is determined in the formation of professional competencies of future engineers, psychological and pedagogical background and methodical requirements as for the design of competence-oriented content of training of the informational disciplines of future engineers. The article reveals the ways of practical implementation of the competence approach during the training of the computer science disciplines by future engineers and describes the developed model of formation of professional competencies of future engineers in the process of studying computer science disciplines. The peculiarities of forming professional competencies are determined during classroom sessions. The means of development of professional competencies and formation of research skills of future engineers are revealed by means of the using of competence-oriented tasks in students’ independent work and methodical peculiarities of organization of educational computer-technology practice in the context of implementation of the competence approach. The experimental review of the effectiveness of the developed model is described as for the formation of professional competencies of future engineers in the process of training computer science disciplines. У цій статті теоретичні засади формування професійних компетенцій майбутніх інженерів представлені засобами комп’ютерних дисциплін. Розглядається питання реформування вищої системи освіти в Україні шляхом запровадження компетентнісного підходу до організації навчального процесу. Роль викладання комп’ютерних дисциплін визначається у формуванні професійних компетенцій майбутніх інженерів, психолого-педагогічних основ і методичних вимог щодо розробки компетентнісно-орієнтованого змісту вивчення комп’ютерних дисциплін майбутніми інженерами. У статті розкрито шляхи практичного впровадження компетентнісного підходу під час вивчення майбутніми інженерами комп’ютерних дисциплін та описано розроблену модель формування професійних компетенцій майбутніх інженерів у процесі вивчення комп’ютерних дисциплін. Особливості формування професійних компетенцій визначаються під час аудиторних занять. Розкриваються засоби розвитку професійних компетенцій та формування дослідницьких навичок майбутніх інженерів шляхом використання компетентнісно-орієнтованих завдань у самостійній роботі студентів та методичних особливостей організації навчальної практики комп’ютерних технологій у контексті впровадження компетентнісного підхіду. Експериментальний огляд ефективності розробленої моделі описано як формування професійних компетенцій майбутніх інженерів у процесі вивчення комп’ютерних дисциплін. В данной статье теоретические основы формирования профессиональных компетенций будущих инженеров представлены средствами компьютерных дисциплин. Вопрос реформирования системы высшего образования в Украине рассматривается путем внедрения грамотного подхода к организации образовательного процесса. Роль преподавания компьютерных дисциплин определяется в формировании профессиональных компетенций будущих инженеров, психолого-педагогических основ и методических требований к разработке компетентностно-ориентированного содержания изучения компьютерных дисциплин будущими инженерами. В статье раскрываются пути практической реализации компетентностного подхода при обучении будущих специалистов компьютерным дисциплинам и описывается разработанная модель формирования профессиональных компетенций будущих инженеров в процессе изучения компьютерных дисциплин. Особенности формирования профессиональных компетенций определяются в ходе аудиторных занятий. Средства развития профессиональных компетенций и формирования исследовательских умений будущих инженеров раскрываются посредством использования компетентностных задач в самостоятельной работе студентов и методических особенностей организации учебной компьютерно-технологической практики в контексте реализации компетентностного подхода. Экспериментальный обзор эффективности разработанной модели описан как формирование профессиональных компетенций будущих инженеров в процессе обучения компьютерным дисциплинам.
- ДокументProject Learning as a Means of Development of Schoolchildren’s Cognitive Activity in Waldorf School(Asian Exercise and Sport Science Journal (AESA), 2020) Dovzhenko, T.; Ionova, O.; Kirychenko, S.; Luparenko, S.The article depicts the problem of project learning (types of projects, specific features and results of project learning) in Waldorf school as one of the schools, which are aimed at formation of creative, active, initiative and independent person who is able and willing to learn lifelong. The purpose of this article is to reveal project learning as a means of development of schoolchildren’s cognitive activity in Waldorf school. A complex of methods has been used for this study, namely: theoretical methods (analysis and synthesis of scientific, educational and methodical literature for comparison of different views on the researched problem, definition of conceptual and categorical apparatus) and empirical methods (questionnaire, survey, observation, conversation, dialogue, study of the results of educational activities of schoolchildren to identify the level of development of their cognitive activity). The aim of project learning in Waldorf school is to form various general and special skills and abilities. The tasks of project learning in Waldorf school are: to create preconditions for the mental development of schoolchildren; to form basic habits; to strengthen schoolchildren’s will and confidence in their abilities; to develop schoolchildren’s independence in learning; to promote the development of creative abilities and imagination of schoolchildren; to awaken schoolchildren’s active interest in learning and a sense of responsibility; to maintain schoolchildren’s desire and create the conditions for lifelong learning; to develop communication skills, etc. Project learning in Waldorf school involves keeping schoolchildren’s workbooks “by epoch”, conducting schoolchildren’s own research on various topics (often socially significant) and creation of game situations in the study of theoretical subjects and playing life situations. Project learning in Waldorf school enables schoolchildren to test themselves in various activities and contributes to the formation of practical skills, development of individuality, hard working, purposefulness and initiative, attention, memory and will. У статті висвітлено проблему проєктного навчання (типи проєктів, специфічні особливості та результати проєктного навчання) у вальдорфській школі як одній із шкіл, спрямованих на формування творчої, активної, ініціативної та незалежної людини, здатної та бажаючої вчитися протягом усього життя. Мета цієї статті - розкрити проєктне навчання як засіб розвитку пізнавальної діяльності школярів у вальдорфській школі. Для цього дослідження було використано комплекс методів, а саме: теоретичні методи (аналіз та синтез наукової, навчальної та методичної літератури для порівняння різних поглядів на досліджувану проблему, визначення понятійно-категоріального апарату) та емпіричні методи (анкетування, опитування , спостереження, бесіда, діалог, вивчення результатів навчальної діяльності школярів для виявлення рівня розвитку їх пізнавальної діяльності). Метою проєктного навчання у вальдорфській школі є формування різноманітних загальних та спеціальних умінь та навичок. Завданнями проєктного навчання у вальдорфській школі є: створення передумов для психічного розвитку школярів; формувати основні звички; зміцнити волю школярів та впевненість у своїх силах; розвивати самостійність школярів у навчанні; сприяти розвитку творчих здібностей та уяви школярів; пробудити в школярів активний інтерес до навчання та почуття відповідальності; підтримувати бажання школярів та створювати умови для навчання впродовж життя; розвивати навички спілкування тощо. Навчання за проєктом у вальдорфській школі передбачає ведення робочих зошитів школярів «за епохою», проведення власних досліджень школярів з різних тем (часто соціально значущих) та створення ігрових ситуацій при вивченні теоретичних предметів та ігрових життєвих ситуацій. Проєктне навчання у вальдорфській школі дозволяє школярам перевірити себе в різних видах діяльності та сприяє формуванню практичних навичок, розвитку індивідуальності, працьовитості, цілеспрямованості та ініціативи, уваги, пам’яті та волі. В статье освещена проблема проектного обучения (типы проектов, специфические особенности и результаты проектного обучения) в вальдорфской школе как одной из школ, направленных на формирование творческой, активной, инициативной и независимого человека, способного и желающего учиться в течение всей жизни. Цель этой статьи - раскрыть проектное обучение как средство развития познавательной деятельности школьников в вальдорфской школе. Для этого исследования был использован комплекс методов, а именно: теоретические методы (анализ и синтез научной, учебной и методической литературы для сравнения различных взглядов на исследуемую проблему, определение понятийно-категориального аппарата) и эмпирические методы (анкетирование, опросы, наблюдение, беседа, диалог , изучение результатов учебной деятельности школьников для выявления уровня развития их познавательной деятельности). Целью проектного обучения в вальдорфской школе является формирование различных общих и специальных умений и навыков. Задачами проектного обучения в вальдорфской школе являются: создание предпосылок для психического развития школьников; формировать основные привычки; укрепить волю школьников и уверенность в своих силах; развивать самостоятельность школьников в обучении; способствовать развитию творческих способностей и воображения школьников; пробудить у школьников активный интерес к обучению и чувство ответственности; поддерживать желание школьников и создавать условия для обучения в течение жизни; развивать навыки общения и тому подобное. Обучение по проекту в вальдорфской школе предполагает ведение рабочих тетрадей школьников «за эпохой», проведение собственных исследований школьников по различным темам (часто социально значимых) и создание игровых ситуаций при изучении теоретических предметов и игровых жизненных ситуаций. Проектное обучение в вальдорфской школе позволяет школьникам проверить себя в различных видах деятельности и способствует формированию практических навыков, развития индивидуальности, трудолюбия, целеустремленности и инициативы, внимания, памяти и воли.
- ДокументQuestion of learning English in the Waldorf schools of China(Наукова громадська організація "Соборність" (Україна), Центр сучасної педагогіки "Навчання без кордонів" (Канада, Монреаль), 2017-10) Ionova, O. M.; Lakhmotova, Y. V.Were discussed the study of English in Waldorf schools in China. Were analyzed the methodology of teaching foreign languages in Waldorf primary schools. The purpose and content of the study of foreign languages at Waldorf School was determined. Were formed the peculiarities of studying English in the Waldorf schools. It was determined that the study of foreign languages at Waldorf Elementary School leads to the formation of a foreign language culture of students and to effective results in learning a foreign language. The role assigned to the teacher of English at Waldorf Primary School of the People's Republic of China was outlined. Розглянуто питання вивчення англійської мови у вальдорфських школах Китаю. Проаналізовано методику навчання іноземним мовам у вальдорфських початкових школах. Визначено мету та зміст вивчення іноземних мов у вальорфській школі. Сформовано особливості вивчення англійської мови у вальдорфських школах. Було визначено, що вивчення іноземних мов у вальдорфській початковій школі призводить до сформованості іншомовної культури учнів та до ефективних результатів у вивченні іноземної мови. Окреслена роль, яку відводять учителю англійської мови у вальдорфській початковій школі КНР. Рассмотрены вопросы изучения английского языка в вальдорфских школах Китая. Проанализировано методику обучения иностранным языкам в вальдорфских начальных школах. Определены цели и содержание изучения иностранных языков в вальдорфской школе. Сформированы особенности изучения английского языка в вальдорфских школах. Было определено, что изучение иностранных языков в вальдорфской школе приводит к формированию иноязычной культуры учащихся и к эффективным результатам в изучении иностранного языка. Обозначена роль, которую отводят учителю английского языка в вальдорфской школе КНР.
- ДокументScientific and Methodic Model of Formation of Future Teachers’ Inclusive Competence(Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, India, 2019-02) Boichuk, Yu.; Chernovol-Tkachenko, R.; Dovzhenko, T.; Ionova, O.; Luparenko, S.; Maslova, N.; Shyshenko, V.The article focuses on revelation of the scientific and methodic model of formation of future teachers’ inclusive competence and the ways of realization of the model in educational establishments. Future teachers’ inclusive competence is considered to be an important integral component of their readiness for professional activity in the field of inclusive education. The scientific and methodic model includes certain blocks. They are aim block (it includes the aim, tasks and principles), content block (it includes the structural elements of inclusive competence), operational block (it describes the stages and the complex of means of formation of inclusive competence) and evaluative-resultant block (it describes the levels and the results of the implementation of the model). The article depicts the stages of formation of future teachers’ inclusive competence, namely: preparatory, cognitive, practical and analytical stages. The formation of future teachers’ inclusive competence is determined by criteria and indicators. They are: personal criterion (level of development of inclusive competence of future teacher’s personality), procedural criterion (level of future teachers’ awareness regarding the specificity of inclusive education and level of development of special inclusive skills), analytical-evaluative criterion (level of person’s capacity for self-improvement and self-assessment). Стаття присвячена розкриттю науково-методичної моделі формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів та шляхів реалізації моделі у навчальних закладах. Інклюзивна компетентність майбутніх учителів є важливою складовою їхньої готовності до професійної діяльності у галузі інклюзивної освіти. Науково-методична модель включає певні блоки. Це цільовий блок (містить мету, завдання та принципи), змістовий блок (містить структурні елементи інклюзивної компетентності), оперативний блок (описує етапи та комплекс засобів формування інклюзивної компетентності) та оцінно-результативний блок (описує рівні та результати реалізації моделі). У статті зображено етапи формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів, а саме: підготовчий, пізнавальний, практичний та аналітичний етапи. Формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів визначається критеріями та показниками. Це: особистісний критерій (рівень розвитку інклюзивної компетентності особистості майбутнього вчителя), процесуальний критерій (рівень обізнаності майбутніх учителів щодо специфіки інклюзивної освіти та рівень розвитку спеціальних інклюзивних навичок), аналітично-оцінний критерій (рівень здатності людини до самовдосконалення та самооцінки). Статья посвящена раскрытию научно-методической модели формирования инклюзивной компетентности будущих учителей и путей реализации модели в учебных заведениях. Инклюзивная компетентность будущих учителей является важной составляющей их готовности к профессиональной деятельности в области инклюзивного образования. Научно-методическая модель включает определенные блоки. Это целевой блок (содержит цели, задачи и принципы), содержательный блок (содержит структурные элементы инклюзивной компетентности), оперативный блок (описывает этапы и комплекс средств формирования инклюзивной компетентности) и оценочно-результативный блок (описывает уровне и результаты реализации модели). В статье отражены этапы формирования инклюзивной компетентности будущих учителей, а именно: подготовительный, познавательный, практический и аналитический этапы. Формирования инклюзивной компетентности будущих учителей определяется критериями и показателями. Это: личностный аспект (уровень развития инклюзивной компетентности личности будущего учителя), процессуальный критерий (уровень осведомленности будущих учителей о специфике инклюзивного образования и уровень развития специальных инклюзивных навыков), аналитически-оценочный критерий (уровень способности человека к самосовершенствованию и самооценки).
- ДокументSTEAM-освіта як сучасний освітній тренд(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-10) Гончаренко, М.У статті розглянуто STEAM-освіту - це новітній напрям у навчально-виховному процесі, що дозволяє навчити учнів досліджувати світ, застосовуючи одночасно такі напрями, як Science (наука), Technology (технології), Engineering (інженерія), Arts (мистецтво) та Mathematics (математика), які вивчаються не окремо, а у комплексі. Зазначено, що STEAM-освіта здатна суттєво змінити навчально-виховний процес початкової школи, переорієнтувати його на посилення мотивації навчання та його практичу спрямованість. The article discusses STEAM education - this is the newest direction in the educational process, which allows students to be taught to explore the world, simultaneously applying such areas as Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (mathematics), which are not studied separately, but in a complex. It is noted that STEAM education is capable of significantly changing the educational process of primary school, reorienting it to strengthening the motivation of learning and its practical orientation.