Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 252
  • Документ
    ПОЕТАПНІСТЬ В КОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИМ НЕДОРОЗВИНЕННЯМ МОВЛЕННЯ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Котелевська, В. Ю.
    У статті висвітлено актуальність питання корекційно-логопедичної роботи з подолання фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення як одного з найпоширеніших порушень мовлення у дітей дошкільного віку. Розкрито доцільність дотримання послідовності у формуванні фонематичних процесів під час корекційної роботи з подолання фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення, зумовлену специфікою даного порушення (ланцюжкову ієрархію у формуванні фонематичних процесів в онтогенезі), та ланцюжкову ієрархію в формуванні онтогенезу корекційної роботи з дітьми дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення. The article highlights the relevance of the issue of correctional and speech therapy work to overcome phonetic-phonemic underdevelopment of speech as one of the most common speech disorders in preschool children. The expediency of observing the sequence in the formation of phonemic processes during correctional work to overcome phonetic-phonemic underdevelopment of speech, due to the specifics of this disorder (chain hierarchy in the formation of phonemic processes in ontogeny), and the chain hierarchy in the formation of ontogeny of correctional work with preschool children with phonetic-phonemic underdevelopment of speech is revealed.
  • Документ
    АРТТЕРАПІЯ У КОРЕКЦІЙНО-ЛОГОПЕДИЧНІЙ РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Клевцова, Т. В.
    У статті розглянуто використання арт-терапії у корекційно-логопедичній роботі з дітьми дошкільного віку. Сутність арттерапії полягає не в професійному навчанні певного виду мистецтва, а в тому, щоб дитина змогла самовиразитись, подолати в собі негативні емоції, покращити свій психоемоційний стан. Важливо отримати не кінцевий результат, а сам процес який зцілює. Зазначено, що розвиток мовлення дитини тісно пов’язаний з психологічними аспектами. Доцільно проводити заняття регулярно. Заняття з арттерапії відрізняються своєю різноманітністю, креативністю викликаючи пізнавальний інтерес, при цьому не тільки розвивають творчі здібності дитини, але й здатні допомогти їй позбутися психічної напруги, стресу. The article discusses the use of art therapy in correctional and speech therapy work with children of preschool age. The essence of art therapy is not professional training of a certain type of art, but in the child being able to express himself, overcome negative emotions, and improve his psycho-emotional state. It is important not to get the final result, but the healing process itself. It is noted that the development of a child's speech is closely related to psychological aspects. It is advisable to conduct classes regularly. Art therapy classes are distinguished by their diversity, creativity causing cognitive interest, while not only developing the child's creative abilities, but also able to help him get rid of mental tension and stress.
  • Документ
    ВИКОРИСТАННЯ ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ У ФОРМУВАННІ ГРАФОМОТОРНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Бондаренко, О. М.
    У публікації досліджено вплив альтернативних або нетрадиційних технік у роботі з дошкільниками з порушеннями мовлення над розвитком графомоторних навичок та підготовки руки дитини до письма, а саме методом пісочної терапії або Sandplay – ігор з піском, основним принципом якого полягає у використанні піску, води і спеціальних атрибутів (дерев’яного ящика чітко визначеного розміру, піску та набору дрібних іграшок). Сам термін «графомоторні навички» означає певне положення та рухи пишучої руки, що дозволяють дитині малювати, розфарбовувати, копіювати прості візерунки, з’єднувати точки та правильно тримати пишучий інструмент. Зазначено, що саме метод пісочної терапії буде найбільш сприятливим у формуванні графомоторних навичок у дітей дошкільного віку. Крім того, у ході гри з піском у дітей активізуються самозцілюючі резерви психіки, які виявляються за певних умов у процесі терапії. Пісок поглинає негативну психічну енергію дитини, стабілізує її емоційний стан і гармонізує психоемоційне самопочуття дитини. Діти отримують величезне задоволення від ігор і занять з піском і при цьому вони не бояться зробити щось неправильно, чи помилитися. The publication examines the influence of alternative or non-traditional techniques in working with preschoolers with speech disorders on the development of grapho-motor skills and preparation of the child's hand for writing, namely the method of sand therapy or Sandplay - games with sand, the main principle of which is the use of sand, water and special attributes (a wooden box of a clearly defined size, sand and a set of small toys). The very term "graphomotor skills" refers to a certain position and movements of the writing hand that allow the child to draw, color, copy simple patterns, connect the dots and hold the writing instrument correctly. It is noted that the method of sand therapy will be the most favorable in the formation of graphomotor skills in preschool children. In addition, in the course of playing with sand, self-healing reserves of the psyche are activated in children, which are revealed under certain conditions in the course of therapy. Sand absorbs the child's negative mental energy, stabilizes the child's emotional state and harmonizes the child's psycho-emotional well-being. Children get great pleasure from playing and doing activities with sand and at the same time they are not afraid to do something wrong or make a mistake.
  • Документ
    ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РОБОТИ З УЧНЯМИ З ВАДАМИ МОВЛЕННЯ
    (Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Видавничий дім «Гельветика», 2024) Купіна, І. О.; Радченя, І. В.; Титаренко, Л. І.
    Стаття присвячена одній з актуальних проблем підготовки майбутніх учителів початкових класів – роботі з учнями з логопедичними проблемами на уроках. Основна увага зосереджується на дисципліні вільного вибору «Підготовка вчителя до роботи з учнями з логопедичними проблемами на уроках природничого і математичного циклів», що є складником компонентою блоку дисциплін вільного вибору із циклу професійної підготовки для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти «Робота з різними категоріями дітей з особливими освітніми потребами». Висвітлюється мета, завдання дисципліни, основні документи, за якими має бути організовано навчання дітей із ООП та роботу вчителя із зазначеною категорією учнів. Зазначається, що здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти при вивченні дисципліни формують уміння здійснювати розвиток в учнів з мовленнєвими порушеннями процесів і функцій пізнавальної діяльності; логічних операцій; сенсомоторної функції мовлення та оперативної пам’яті; вербально-логічного та наочно-образного мислення і мовлення. Звертається увага на те, що на практичних заняттях здобувачі ознайомлюються з дихальними вправами та дидактичними іграми, опановують нескладні досліди, проєктну діяльність, моделювання, різноманітні інтерактивні технології, навчаються розробляти ментальні картки, аналізують уроки в логопедичному класі за відео-сюжетами, використовують у своїй практичній діяльності діагностику порушення мовлення за методикою В. Тарасун. Проведено опитування батьків, для якого використовувалася анкета «Готовність дитини до вступу в початкову школу». Було з’ясовано, що основна кількість дітей, які за результатами опитування батьків були не готові до вступу в ЗЗСО – це майбутні першокласники з дизартріями. Учитель початкових класів, працюючи з дітьми, які мають мовленнєві порушення, веде корекційну роботу у різних напрямах (фонетична, лексична, граматичної будова мовлення; подолання супровідних дефектів). The article is devoted to one of the urgent problems of training future primary school teachers – working with students with speech therapy problems in the lessons of science and mathematics cycles. The main focus is on the subject of free choice «Preparation of the teacher to work with students with speech therapy problems in the lessons of natural and mathematical cycles», which is a component of the block of subjects of free choice from the cycle of professional training for applicants of the second (master’s) level of higher education «Working with various categories of children with special educational needs». The goal, the tasks of the discipline, the main documents, according to which the education of children with SEN and the teacher’s work with the specified category of students should be organized, are highlighted. It is noted that students of the second (master’s) level of higher education when studying the discipline form the ability to develop the processes and functions of cognitive activity in students with speech disorders; logical operations; sensorimotor function of speech and working memory; verbal-logical and visual-figurative thinking and speech. Attention is drawn to the fact that in practical classes, applicants get acquainted with breathing exercises and didactic games, master simple experiments, project activities, modeling, various interactive technologies, learn to develop mind maps, analyze lessons in a speech therapy class based on video plots, use in their practical diagnosis of speech disorders according to the method of V. Tarasun. A survey of parents was conducted, for which the questionnaire «Readiness of the child to enter primary school» was used. It was found out that the main number of children who, according to the results of the parents’ survey, were not ready to enter the preschool are future first-graders with dysarthria. The elementary school teacher, working with children who have speech disorders, conducts corrective work in various directions (phonetic, lexical, grammatical structure of speech; overcoming accompanying defects).
  • Документ
    ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО В КОНТЕКСТІ ЦИВІЛІЗАЦІЙНИХ ВИКЛИКІВ СУЧАСНОСТІ
    (КЗ «Нікопольський фаховий педагогічний коледж» ДОР», 2024-02-29) Купіна, І. О.; Радченя, І. В.
    У тезах розглядається формування екологічної свідомості майбутніх вихователів ЗДО в контексті цивілізаційних викликів сучасності. Звертається увага на формування екологічної свідомості під час вивчення курсів «Основи природознавства і методики ознайомлення дітей із природою» та «Сучасна українська мова з практикумом». Theses consider the formation of environmental consciousness of future educators of early childhood education in the context of modern civilizational challenges. Attention is paid to the formation of ecological awareness during the study of the courses "Fundamentals of natural science and methods of familiarizing children with nature"; and "Modern Ukrainian language with practicum".