Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 284
  • Документ
    Дидактика вальдорфської школи
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Іонова, О. М.; Лупаренко, С. Є.
    Навчальна програма вибіркової навчальної дисципліни "Дидактика вальдорфської школи" складена відповідно до освітньої програми підготовки фахівців третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, галузі знань спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Метою викладання навчальної дисципліни «Дидактика вальдорфської школи» є систематизувати теорію й узагальнити досвід здійснення вальдорфських підходів до освіти особистості задля формування здатності здобувача здійснювати аналіз педагогічних явищ та процесів, розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності. The curriculum of the selective educational discipline "Didactics of the Waldorf School" is compiled in accordance with the educational program for the training of specialists of the third (educational and scientific) level of higher education, the field of knowledge of the specialty 011 Educational, pedagogical sciences. The purpose of teaching the educational discipline "Didactics of the Waldorf School" is to systematize the theory and generalize the experience of implementing Waldorf approaches to personality education. The educational discipline is aimed at forming the applicant's ability to analyze pedagogical phenomena and processes, to solve complex problems in the field of professional and/or research and innovation activities.
  • Документ
    ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
    (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024-02) Смолянюк, Н.; Домилівська, Ю.
    На основі аналізу психолого-педагогічних джерел розкрито основні поняття дослідження; визначено, що передумовами формування пізнавальної мотивації дітей як дошкільного, так і молодшого шкільного віку є створення умов емоційного благополуччя; визначено сучасні тенденції розвитку освіти (доповнена (віртуальна або змішана) реальність; технічне оснащення класу; оновлений простір для навчання; персоналізоване навчання (індивідуалізована програма); штучний інтелект; гейміфікація); окреслено традиційні й інноваційні прийоми формування пізнавальної мотивації молодших школярів. Based on the analysis of psychological and pedagogical sources, the basic concepts of the study are revealed (motive (internal, as a rule, conscious stimulus of activity), motivation (internal motivating force that ensures the interest of the individual in cognitive activity, activates mental efforts, cognitive motivation (a set of internal and external motives that encourage the child to active cognitive activity in the learning process); it is determined that the prerequisites for the formation of cognitive motivation of children of both preschool and primary school age are the creation of conditions for the emotional well-being of the child; it is found that in order to form cognitive motivation in preschoolers, it is necessary to support the child in the desire to ask questions and respond to them, to stimulate the manifestation of cognitive interest in every possible way, primarily through a positive attitude towards children, to support the childʼs cognitive interest through interesting and relevant play activities, and in primary school, in addition to the above, it is advisable to always explain to students why they need to learn this or that material; to take into account the interests of students; to demonstrate interest in student progress; diversify forms of explanation and types of tasks; select interesting and modern visuals; allow students to make mistakes; check homework on time, etc.; outline current trends in education (augmented (virtual or mixed) reality; technical equipment of the classroom; updated space for learning; personalized learning (individualized program); artificial intelligence; gamification); digital services (Kahoot, Wordwall, LearningApps, Genially, Vseosvita, Na Urok, Canva, Google Slides, Prezi, Piktochat, SlideDog) and neural networks (Kazka. fun, Bing Image Creator, Character.AI, Adobe Make Animations, Festisite, Studio D-ID, Skybox Lab, Wayfinder) that can be used as modern methods of developing the cognitive motivation of younger students; automating the process of assessing studentsʼ learning achievements; organizing personalized learning; modernizing educational material, etc.
  • Документ
    СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ТА ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДИТИНИ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Партола, В. В.; Смолянюк, Н. М.
    У даних методичних рекомендаціях розкриваються основні питання теоретичної і методичної підготовки майбутніх спеціалістів дошкільних навчальних закладів з формування логіко-математичної та природничо-екологічної компетентності дитини дошкільного віку шляхом використання основних та інноваційних форм, методів та засобів організації навчально-виховного процесу, організації розвиваючого середовища ЗДО. Методичні рекомендації можуть бути використані вихователями дитячих садків, студентами та викладачами факультетів дошкільної освіти вищих навчальних педагогічних закладів. These methodological recommendations reveal the main issues of theoretical and methodological training of future specialists of preschool educational institutions on the formation of logical, mathematical, natural and environmental competence of preschool children through the use of basic and innovative forms, methods and means of organising the educational process, organising the developmental environment of preschool educational institutions. The methodological recommendations can be used by kindergarten teachers, students and teachers of preschool education faculties of higher educational pedagogical institutions.
  • Документ
    ФОРМУВАННЯ ЕЛЕМЕНТАРНИХ МАТЕМАТИЧНОЇ УЯВЛЕНЬ У ДОШКІЛЬНИКІВ (МОДУЛЬ ІІ, ІІІ)
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-20) Смолянюк, Н. М.; Титаренко, Л. І.
    У методичних рекомендаціях представлено тези лекцій з курсу «Формування елементарних математичних уявлень дошкільників» та надано методичну допомогу для підготовки до практичних занять з курсу, а саме модулю ІІ, ІІІ), представлено питання для самоперевірки та наведено найсучасніші джерела для опрацювання курсу. Методичні рекомендації можуть бути використані вихователями дитячих садків, студентами та викладачами факультетів дошкільної освіти вищих навчальних педагогічних закладів. The methodological recommendations present lecture notes on the course "Formation of Elementary Mathematical Representations of Preschool Children" and provide methodological assistance for preparing for practical classes in the course, namely Module ІІ, ІІІ), present questions for self-checking and provide the most up-to-date sources for studying the course. The methodological recommendations can be used by kindergarten teachers, students and teachers of preschool education faculties of higher educational pedagogical institutions.
  • Документ
    Навчання складанню розповіді дітей дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-12-05) Суровцова, Є.
    У тезах проаналізовано навчання складанню розповіді дітей дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення. Несформованість зв’язного мовлення у дошкільнят з ЗНМ може негативно позначитися на подальшій їх навчальній діяльності у школі, обмежувати їх комунікативні потреби та пізнавальні можливості. Зауважено, що складання розповіді вимагає від дитини оволодіння низкою навичок таких, як: будування розповіді відповідно до теми та основної думки; дотримуватись структури тексту; з’єднання речень та їх частин за допомогою різних типів зв’язків та різноманітних засобів; використання адекватних лексичних та граматичних засобів. In theses, the teaching of narrative composition of preschool children with general underdevelopment of speech is analyzed. Immaturity of coherent speech in preschoolers with SEN can negatively affect their further educational activities at school, limit their communicative needs and cognitive abilities. It is noted that composing a story requires the child to master a number of skills, such as: building a story according to the topic and main idea; adhere to the structure of the text; connecting sentences and their parts using different types of connections and various means; use of adequate lexical and grammatical means.