Кафедра психологічної та педагогічної антропології
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра психологічної та педагогічної антропології за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 142
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументCONSTITUTION OF FAMILY TRANSTEMPORAL IDENTITY(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Dorozhko, I.The use of biographical method makes it possible to strengthen existential, cultural and anthropological meanings of family education hermeneutically. These meanings create conditions for transtemporal family identity construction. The aim of the article is to determine the role of biographical method for family transtemporal identity construction. The analysis of biographical method has revealed that biography is a means which enables the subject to reflect the life segment he has lived as a whole filled with the system of meanings. Застосування біографічного методу дозволяє герменевтично посилити екзистенціальні та культурно-антропологічні смисли родинного виховання, що створюють умови для конституювання транстемпоральної ідентичності родини. Метою статті є визначення ролі біографічного методу у конституюванні транстемпоральної ідентичності родини. Аналіз досліджень біографічного методу показав, що біографія є засобом, що дозволяє суб’єкту відзеркалювати прожитий відрізок життя як цілісність, що наповнена системою сенсів.
- ДокументCROSS-SECTIONAL STUDIES OF UKRAINIAN AND NORWEGIAN PRE-SERVICE EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHERS’ DIGITAL(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Madsen, S.; Krasin, S.; Krasina, H.; Khodykina, Y.Пандемія Covid-19 спровокувала різкі зміни в освітньому контексті. Здається, що у використанні онлайн-навчання є певні успіхи, та проблема соціальної дистанції більш не є актуальною проблемою.У цій статті представлені результати опитувань, проведених у Норвегії та Україні, щодо динаміки професійної цифрової компетентності в період освітньої трансформації. The context of education has changed dramatically due to the Covid-19 pandemic. It seems that the use of online education has increased even though the need for social distancing is no essential. This article presents results of the surveys conducted in Norway and Ukraine and dedicated to the dynamics of professional digital competence in times of educational transformation.
- ДокументEffect of Young Basketball Players’ Self-Regulation on Their Psychological Indicators(University of Pitesti, Romania - (EUP), 2020) Rochniak, A.; Kostikova, I.; Fomenko, K.; Khomulenko, T.; Arabadzhy, T.; Viediernikova, T.; Diomidova, N.; Kramchenkova, V.; Scherbakova, O.; Kovalenko, M.; Kuznetsov, O.Problem statement: One of the most important factors in the success of sports activities is the level of psychological readiness. The most significant indicator of psychological readiness is the ability to qualitatively regulate athlete’s activity, behavior, and mental state by their own psychic means (i.e., the ability to selfregulate). At the same time, there is not enough insightful research in sports science and in this area of knowledge. Purpose: To determine the nature of the relationship and links between the psychological characteristics of young basketball players and the specific features of their self-regulation. Materials and methods: A total of 160 basketball players (15–20 years old) participated in the study. The methods of selfregulation of sports activity, dispositional state of flow, basic beliefs, and dispositive optimism were used. Results: Correlation links between the indicators of self-regulation of sports activities and the indicators of dispositional state of flow, basic beliefs, and dispositive optimism were revealed. The most significant link was defined with self-inductance and identified regulation. The differences between young basketball players with different peculiarities of self-regulation of sports activity were determined by almost all indicators of the dispositional state of flow, basic beliefs, and dispositive optimism. Conclusions: It was confirmed that the specificity of self-regulation of young basketball players is connected with the peculiarities of the dispositional state of flow, dispositional optimism, and basic beliefs. Through comparison, it is determined that young basketball players with autonomous sports self-regulation have the advantage of almost all indicators of the dispositional state of flow and they have more optimistic views on the future. Постановка проблеми: Одним з найважливіших факторів успіху спортивної діяльності є рівень психологічної готовності. Найважливішим показником психологічної готовності є здатність якісно регулювати діяльність, поведінку та психічний стан спортсмена власними психічними засобами (тобто здатність до саморегуляції). У той же час у спортивній науці та в цій галузі знань недостатньо проникливих досліджень. Мета: Визначити характер стосунків та зв’язок між психологічними характеристиками молодих баскетболістів та специфічними особливостями їх саморегуляції. Матеріали та методи: Загалом у дослідженні взяли участь 160 баскетболістів (15–20 років). Були використані методи саморегуляції спортивної діяльності, диспозиційний стан потоку, основні переконання та диспозитивний оптимізм. Результати: Виявлено кореляційні зв’язки між показниками саморегуляції спортивної діяльності та показниками диспозиційного стану потоку, основних переконань та диспозитивного оптимізму. Найбільш значуща ланка була визначена із самоіндуктивністю та визначена регуляція. Відмінності між молодими баскетболістами з різними особливостями саморегуляції спортивної діяльності визначались майже за всіма показниками диспозиційного стану потоку, основних переконань та диспозитивного оптимізму. Висновки: Було підтверджено, що специфіка саморегуляції молодих баскетболістів пов’язана з особливостями диспозиційного стану потоку, диспозиційним оптимізмом та основними переконаннями. Через порівняння встановлено, що молоді баскетболісти з автономною спортивною саморегуляцією мають перевагу майже за всіма показниками диспозиційного стану потоку та мають більш оптимістичні погляди на майбутнє. Постановка проблемы: Одним из важнейших факторов успеха спортивной деятельности является уровень психологической готовности. Важнейшим показателем психологической готовности является способность качественно регулировать деятельность, поведение и психическое состояние спортсмена собственными психическими средствами (то есть способность к саморегуляции). В то же время в спортивной науке и в этой области знаний недостаточно проницательных исследований. Цель: Определить характер отношений и связь между психологическими характеристиками молодых баскетболистов и специфическими особенностями их саморегуляции. Материалы и методы: Всего в исследовании приняли участие 160 баскетболистов (15-20 лет). Были использованы методы саморегуляции спортивной деятельности, диспозицийний состояние потока, основные убеждения и диспозитивный оптимизм. Результаты: Выявлены корреляционные связи между показателями саморегуляции спортивной деятельности и показателями диспозиционного состояния потока, основных убеждений и диспозитивного оптимизма. Наиболее значимая звено была определена с самоиндуктивнистю и определенная регуляция. Различия между молодыми баскетболистами с различными особенностями саморегуляции спортивной деятельности определялись почти по всем показателям диспозиционного состояния потока, основных убеждений и диспозитивного оптимизма. Выводы: Было подтверждено, что специфика саморегуляции молодых баскетболистов связана с особенностями диспозиционного состояния потока, диспозиционные оптимизмом и основными убеждениями. Через сравнение установлено, что молодые баскетболисты из автономной спортивной саморегуляцией имеют преимущество почти по всем показателям диспозиционного состояния потока и имеют более оптимистичные взгляды на будущее.
- ДокументFeatures Of Psychological And Pedagogical Conditions For The Development Of Motivation Of Applicants For Higher Education.(IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 2021-07) Chernova, I.; Vdovina, O.; Dragomyretska, O.; Khodykina, Y.; Medvedieva, O.; Gvozdetska, S.The article analyzes the psychological and pedagogical scientific literature on the roblem of motivation of students' educational activity, compiled and implemented a diagnostic research program, studied the system of conditions for the development of motivation for educational activity of students, compiled and implemented a program for the velopment of motivation for educational activity of students, highlighted the features of motivation for educational activity of students and conducted a comparative study analysis. У статті здійснено психолого-педагогічний аналіз наукової літератури з проблеми мотивації навчально-виховної діяльністі студентів, складено та реалізовано програму діагностичних досліджень, вивчено систему умов розвитку мотивації до навчально-виховної діяльності студентів, складено та реалізовано програму розвитку мотивації до навчальної діяльності студентів. Виділено особливості мотивації навчальної діяльності студентів, проведено порівняльний аналіз дослідження. В статье проведен психолого-педагогический анализ научной литературы по проблеме мотивации учебно-воспитательной деятельности студентов, составлена и реализована программа диагностических исследований, изучена система условий развития мотивации к учебно-воспитательной деятельности студентов, составлена и реализована программа развития мотивации к учебной деятельности студентов. Выделены особенности мотивации учебной деятельности студентов, проведен сравнительный анализ исследования.
- ДокументFormation of social competence: family educationin in the risk society(Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогіки НАПН України, 2019-05-16) Dorozhko, I.The article touches upon the formation of social competence. Family counselling is an effective means of family support. Counselling focuses on specific issues such as conflicts between generations or marital relationships. У статті порушено тему формування соціальної компетентності. Сімейне консультування є ефективним засобом підтримки сім'ї. Консультування фокусується на конкретних питаннях, таких як конфлікти між поколіннями або подружні стосунки. В статье затронута тема формирования социальной компетентности. Семейное консультирование является эффективным средством поддержки семьи. Консультирование фокусируется на конкретных вопросах, таких как конфликты между поколениями или супружеские отношения.
- ДокументLego construction sets as a means of primary schoolchildren’s critical thinking development(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Dorozhko, I. I.; Turishcheva, L. V.To evaluate the level of development of critical thinking elements in the process of working with a constructor in elementary school students. The main tasks are:1) to analyze the concept of "critical thinking" in the works of researchers; 2) to establish the main characteristics of critical thinking and its ability; 3) to identify the impact of "LEGO" on the development of critical thinking in younger students. Comparative analysis of sources of scientific pedagogical literature, interpretation, formulation of conclusions. The results are processed mathematically and presented in the format of comparative tables. The article presents the analysis of psychological and pedagogical research. The concept of "critical thinking" is analyzed, its signs are shown. The peculiarities of critical thinking of the younger student are formulated, the educational possibilities of the designer are considered. The peculiarities of the development of critical thinking in younger students in the process of tasks with the designer "LEGO" are revealed. LEGO classes provide opportunities for diverse development of students and the formation of the most important competences reflected in the concept of the New Ukrainian School. critical thinking is formed and developed when processing information, solving problems, problems, assessing the situation, choosing rational ways of activity. It is in the process of working with the designer, first of all, is the processing of information, assessment of the situation. Therefore, this process can be considered a condition for the development of critical thinking. The study contains empirical results obtained during the work with the experimental data. In the process of completing the tasks, the following indicators are observed: the ability to put ideas into words; ability to find cause and effect; the ability to combine several ideas into one, to create a new idea. School practice requires the development of new technologies for the formation of students' critical thinking in the learning process, the use of a variety of different pedagogical techniques that encourage students to creative activity, create conditions for them to become aware of the educational material, generalization of the acquired knowledge. Tasks with "LEGO" should be used in working with younger students to develop critical thinking. У статті представлено аналіз психолого-педагогічних досліджень. Проаналізовано поняття «критичне мислення», показано його ознаки. Сформульовано особливості критичного мислення молодшого школяра, розглянуто навчальні можливості конструктора. Виявлено особливості розвитку критичного мислення у молодших школярів у процесі виконання завдань з конструктором «LEGO». Заняття з «LEGO» надають можливості різнобічного розвитку учнів і формування найважливіших компетенцій, відображених у концепції Нової української школи. критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Саме, у процесі роботи з конструктором, у першу чергу, здійснюється опрацювання інформації, оцінка ситуації. Тому, цей процес можна вважати умовою розвитку критичного мислення. Дослідження містить емпіричні результати, які отримано у ході роботи з експериментальними даними. У процесі виконання завдань зафіксовано наступні показники: здатність викласти ідеї своїми словами; вміння знайти причини та наслідки; вміння поєднати кілька ідей в одну, створити нову ідею. Шкільна практика потребує розробки нових технологій формування критичного мислення школярів у процесі навчання, використання сукупності різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними навчального матеріалу, узагальнення отриманих знань. Завдання з «LEGO» необхідно використовувати в роботі з молодшими школярами для розвитку критичного мислення.
- ДокументSoft skills: лідерські якості в моделях життєтворчості особистості(Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2024-02-14) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Стаття присвячена дослідженню лідерських якостей здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету дошкільної освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Для фахівців закладів дошкільної освіти розвиток soft skills має велике значення, що дозволяє успішно будувати кар’єру та професійно зростати. The article devoted to investigation of leadership qualities students of first (bachelor’s) degree of high education faculty of preschool education H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. For specialists of preschool education institutions development of soft skills have a great value what accept to successful building of career and professional gowning.
- ДокументSTREAM-ТЕХНОЛОГІЇ В ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Дорожко, І. І.; Довженко, О. О.; Туріщева, Л. В.У роботі авторами представлено інноваційну модульну програму «STREAM освіта дітей дошкільного віку», спрямовану на розвиток інтелектуальних здібностей у процесі пізнавальної діяльності особистості, формування її допитливості, самостійності, відповідальності, креативності. Це абсолютно нова конструкція освітнього процесу, складником якого є розвивальне предметнопросторове середовище. The authors have introduced the innovative module program “STREAM-education of preschool children”. It is aimed at the development of intellectual abilities in the process of person’s cognitive activity, formation of his curiosity, independence, responsibility, creativity. This is a completely new construction of educational process, and the developmental object-space environment is a part of it.
- ДокументАРТ-ТЕРАПІЯ , ЯК СПОСІБ ПОДОЛАННЯ НЕВПЕВНЕНОСТІ У СОБІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-10) Басенко, О.У публікації розглянуто подолання невпевненості у собі засобом арт-терапії, яка надає можливість виражати свої думки, почуття через призму мистецтва. Наведено способи для подолання невпевненості та збільшення своєї самооцінки. Зазначено, що арт-терапія сприяє розвитку творчих навичок, які можна використовувати в усіх сферах життя. Це сприяє розвитку позитивного підходу до вирішення проблем і подоланню невпевненості. The publication discusses overcoming self-doubt by means of art therapy, which provides an opportunity to express one's thoughts and feelings through the prism of art. There are ways to overcome self-doubt and increase your self-esteem. It is noted that art therapy promotes the development of creative skills that can be used in all spheres of life. This contributes to the development of a positive approach to solving problems and overcoming uncertainty.
- ДокументАРТТЕРАПІЯ У РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-10) Флоренко, А.У публікації розглянуто арттерапію у роботі з дітьми дошкільного віку, яка є одним із найефективніших методів психотерапії, що включає творчість і різноманітні художні техніки. Корекція арттерапією є найбільш продуктивною для дитини. Це дозволяє вирішувати різноманітні проблеми, починаючи від проблем соціальної адаптаціїі закінчуючи розвитку потенціалу дітей. Наведено техніки арттерапії. The publication discusses art therapy in working with preschool children, which is one of the most effective methods of psychotherapy, which includes creativity and various artistic techniques. Art therapy correction is the most productive for a child. This allows you to solve a variety of problems, starting from the problems of social adaptation and ending with the development of children's potential. Techniques of art therapy are given.
- ДокументБЕЗПЕЧНИЙ ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРОСТІР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-10) Пара, А.У публікації розглянуто безпечний психологічний простір. Війна з її потужним психотравмуючим впливом показала, наскільки важливим є розвиток фахових, спеціалізованих програм допомоги учасникам освітнього процесу. Зазначено, що працівники психологічної служби покликані допомогти здобувачам освіти опрацювати неефективні реакції на стрес, напрацювати механізми стресостійкості, навчити технікам, які допоможуть стабілізуватися та легше впоратися зі спогадами про пережите. The publication discusses a safe psychological space. The war with its powerful psycho-traumatic influence showed how much it is important to develop professional, specialized programs to help participants in the educational process. It is noted that the employees of the psychological service are called to help students to work out ineffective reactions to stress, develop mechanisms of stress resistance, teach techniques that will help stabilize and cope with memories of past experiences more easily.
- ДокументБулінг в освітньому просторі: реалії сьогодення(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-10-26) Дорожко, І. І.; Довженко, О. О.В статті розглянуто булінг, що в перекладі означає залякування, цькування, знущання. Існують різні форми булінгу: словесні образи, глузування, обзивання, погрози, образливі жести чи дії, залякування, ігнорування, бойкот, вимагання грошей, їжі, речей, фізичне насилля, кібербулінг. Види булінгу об’єднуються у групи словесного, фізичного, соціального (емоційного), електронного характеру (кібербулінг). Підкреслено, що педагогам важливо вміти правильно будувати свою діяльність і поведінку для запобігання виникнення такого явища як булінг. В статье рассмотрен буллинг, что в переводе означает запугивание, травля, издевательства. Существуют различные формы буллинга: словесные оскорбления, насмешки, обзывание, угрозы, оскорбительные жесты или действия, запугивание, игнорирование, бойкот, вымогательство денег, еды, вещей, физическое насилие, кибербуллинг. Виды буллинга объединяются в группы словесного, физического, социального (эмоционального), электронного характера (кибербуллинг). Подчеркнуто, что педагогам важно уметь правильно строить свою деятельность и поведение для предотвращения возникновения такого явления как буллинг. This article looks at bullying, which translates as intimidation, harassment and bullying. There are different forms of bullying: verbal abuse, taunts, name-calling, threats, offensive gestures or actions, bullying, ignoring, boycotting, extorting money, food, things, physical violence, cyberbullying. Types of bullying are grouped into verbal, physical, social (emotional), electronic (cyberbullying). It is emphasised that it is important for educators to know how to manage their activities and behaviour to prevent the phenomenon of bullying from occurring.
- ДокументБібліотерапія як засіб розвитку соціального інтелекту в учнів з особливими потребами(Харківська державна академія культури, 2023-11-22) Туріщева, Л.; Дорожко, І.; Малихіна, О.Стаття присвячена вивченню ролі бібліотерапії в розвитку соціального інтелекту дітей з особливими потребами. Показано, що бібліотерапія допомагає учням ототожнити себе з героєм твору, знайти подібності в ситуаціях, які описуються в книгах та відбуваються в житті; проявити співпереживання; забезпечує емоційну розрядку, формує адекватну самооцінку, сприяє зміні ставлення чи поведінки. The article is devoted to the study of the role of bibliotherapy in the development of social intelligence of children with special needs. It is shown that bibliotherapy helps students identify with the hero of the work, find similarities in situations described in books and occurring in life; show empathy; provides emotional relief, forms adequate self-esteem, promotes changes in attitude or behaviour.
- ДокументБіографічний метод у дослідженні творчої особистості(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Стиль-Издат, 2017-04-11) Малихіна, О. Є.Тези присвячені особливостям використання біографічного методу при вивченні життєвого шляху творчої особистості. Розглядається історія виникнення біографічного методу на основні підходи до біографічних досліджень у психології. Розкриваються особливості, переваги та недоліки методу,окреслено деякі принципи біографічного дослідження закономірностей розвитку та становлення творчої особистості. Тезисы посвящены особенностям использования биографического метода при изучении жизненного пути личности. Рассматривается история возникновения биографического метода на основные подходы к биографическим исследованиям в психологии. Раскрываются особенности, преимущества и недостатки метода, определены некоторые принципы биографического исследования закономерностей развития и становления личности. The article depicts the peculiarities of use of the biographical method in the study of creative personality’s way of life. The history of emergence of the biographical method and the main approaches to the biographical researches in psychology have been revealed. The peculiarities, advantages and disadvantages of the method have been characterized. Some principles of the biographical method in the study of patterns of creative personality’s development have been outlined.
- ДокументВивчення проблем розвитку лідерських soft skills компетенцій сучасних здобувачів ЗВО(Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет», 2024) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Актуальність даної теми не викликає сумнівів, оскільки вона розкриває важливі аспекти забезпечення ефективності функціонування сучасної системи освіти, досліджує розвиток soft skills (м’яких навичок) учасників освітнього процесу, майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Сучасні виклики в освіті, такі як перехід до дистанційного навчання, вимагають гнучкості та високого рівня лідерських якостей від особистості. Оптимізація та вдосконалення управлінського процесу відбувається в контексті нової парадигми – лідерської, де акцент робиться на розвитку лідерів, здатних адаптуватися до змін та впроваджувати інноваційні підходи в освітню систему. Actuality of this theme is no doubt because it opens important aspects for providing effective functioning of modern educational system, research development of soft skills of participants of educational process, future educators of preschool education institutions. Modern challenges in education, such as transition to distance learning, demand flexibility and high level of leadership qualities from personality. Optimization and improvement of management process is taking place in context of new paradigm such as leadership, where accent on development of leaders who possible to adaptation to changes and improve innovation approach to educational system.
- ДокументВикористання Lego-технології при корекції мислення у молодших школярів із затримкою психічного розвитку(Харківський національний університет радіоелектроніки; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Дорожко, І. І,; Малихіна, О, Є.; Туріщева, Л. В.Наукова робота містить аналіз психологічних досліджень з проблеми мислення молодших школярів із затримкою психічного розвитку. Подано характеристику видів конструювання, дано теоретичне обґрунтування ефективності корекції мислення у молодших школярів у процесі LЕGО-технологій, розкрито вплив занять з конструктором на розвиток розумових процесів у молодших школярів із затримкою психічного розвитку. Розроблено та апробовано програму з корекції мислення для роботи з молодшими школярами із затримкою психічного розвитку. В научной работе представлен анализ психологических исследований по проблеме развития мышления младших школьников с задержкою психического развития. Рассмотрена характеристика видов конструирования, проанализирована эффективность коррекции мышления у младших школьников в процессе Lego-технологий, раскрыто влияние занятий с конструктором на развитие мыслительных процессов у младших школьников с задержкою психического развития. Разработана и апробирована программа по коррекции мышления для работы с младшими школьниками с задержкой психического развития. Scientific work contains an analysis of psychological research on the problem of thinking of younger schoolchildren with mental retardation. The characteristics of the types of construction are presented, a theoretical substantiation of the effectiveness of the correction of thinking in younger schoolchildren in the process of LEGO technologies is given, the influence of classes with a designer on the development of thought processes in younger students with mental retardation is revealed. A correction program for working with younger schoolchildren with mental retardation has been tested.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ «КУБИКІВ ІСТОРІЙ» У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Луцик, О. А.У публікації розглянуто виявлення особливостей зв'язного мовлення в учнів із затримкою психічного розвитку та розробка рекомендацій щодо розвитку зв'язного мовлення. Одним з чинників, що перешкоджають повноцінному навчанню дітей, є несформованість їх зв'язного мовлення. Уміння зв'язно, послідовно і точно, граматично правильно і образно висловлювати свої думки є необхідною умовою успішності, дозволяє розширювати можливості в спілкуванні з присутніми людьми. Для розвитку зв’язного мовлення у дітей із затримкою психічного розвитку розроблено дидактичний посібник «Кубики історій», який використовували в індивідуальній роботі з піддослідними на логопедичних заняттях. Зазначено, що особливостями зв'язного мовлення дітей із затримкою психічного розвитку є: порушення зв'язності і послідовності викладу, низька інформативність, бідність і стереотипність лексико-граматичних засобів мови, пропуски смислових ланок і необгрунтовані повтори слів, паузи по тексту, незакінченість смислового вираження думки. За допомогою дидактичного посібника «Кубики історій» можна розширити словник дітей; показати спосіб складання розповіді, спираючись на наочно-графічний план за допомогою вибудовування ланцюжка з кубиків. The publication examines the identification of the features of coherent speech in students with mental retardation and the development of recommendations for the development of coherent speech. One of the factors hindering the full education of children is lack of formation of their coherent speech. The ability to express one's thoughts coherently, consistently and precisely, grammatically correctly and figuratively is a necessary condition for success, it allows to expand opportunities in communication with the people present. For the development of coherent speech in children with mental retardation, a didactic guide "Story Cubes" was developed, which was used in individual work with test subjects in speech therapy classes. It is noted that the features of coherent speech of children with mental retardation are: violation of coherence and sequence of presentation, low informativeness, poverty and stereotypy of lexical and grammatical means of speech, omissions of semantic links and unreasonable repetitions of words, pauses in the text, incompleteness of semantic expression thoughts With the help of the didactic guide "Story Cubes" you can expand children's vocabulary; to show the method of composing a story, based on a visual and graphic plan with the help of building a chain from cubes.
- ДокументВикористання настільних ігор як умова соціалізації дітей з особливими освітніми потребами(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, видавництво "Мітра", 2019-12-12) Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Настільна гра формує типові навички соціальної поведінки, орієнтацію на групові або індивідуальні дії, розвиває комунікативні навички. У будь-якій грі дитина прагне реалізувати себе як особистість, тому для неї найбільш важливим є процес гри, а не результат. Гра дає змогу визначити можливі чи існуючі проблеми дитини і моделювати їх подолання. Тому можна вважати настільні ігри умовою соціалізації дітей. Настольная игра формирует типичные навыки социального поведения, ориентацию на групповые или индивидуальные действия, развивает коммуникативные навыки. В любой игре ребенок стремится реализовать себя как личность, поэтому для него наиболее важным является процесс игры, а не результат. Игра дает возможность определить возможные или существующие проблемы ребенка и моделировать их преодоление. Поэтому можно считать настольные игры условием социализации детей. The board game generates typical social behavior, orientation to group or individual actions, develops communicative skills. In any game, a child seeks to realize himself as a person, so the process of a game (not the result of it) is of great importance for him. The game enables to identify possible or existing problems of a child and simulate overcoming of them. Therefore, board games are considered to be a condition of children’s socialization.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ІЗОТЕРАПІЇ У РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-10) Яковлєва, А.У публікації розглянуто використання ізотерапії у роботі з дітьми дошкільного віку. Ізотерапія є безцінною у роботі з дітьми, які мають психологічні травми, невротичні та психосоматичні розлади, поведінкові проблеми тощо. Висловлюючись через малюнок, дошкільник дає вихід своїм почуттям, бажанням, мріям. Наведено арсенал технік ізотерапії, які використовуються у практиці сучасних закладів дошкільної освіти. The publication examines the use of isotherapy in working with preschool children. Isotherapy is invaluable in working with children who have psychological trauma, neurotic and psychosomatic disorders, behavioral problems, etc. Expressing himself through drawing, the preschooler gives vent to his feelings, desires, and dreams. The arsenal of isotherapy techniques used in the practice of modern preschool education institutions is given.
- ДокументВища освіта у глобальних викликах XXI cтоліття(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2017-04-11) Дорожко, I. І.У данній статті розглянута вища освіта у глобальних викликах XXI cтоліття а також трансформація у контексті і вимог загальноєвропейських стандартів. В данной статье рассмотренo высшее образование в глобальных вызовах XXI век а также трансформация в контексте и требований общеевропейским стандартам. This article examines higher education in the global challenges of the twenty-first century as well as transformation in the context and requirements of pan-European standards.