Перегляд за Автор "Ямпольська, Л. М."
Зараз показано 1 - 20 з 68
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- Документ1-й ОКРЕМИЙ ЧЕХОСЛОВАЦЬКИЙ ПІХОТНИЙ БАТАЛЬЙОН ЯК ІНТЕРНАЦІОНАЛЬНЕ ФОРМУВАННЯ У СКЛАДІ РОБІТНИЧО-СЕЛЯНСЬКОЇ ЧЕРВОНОЇ АРМІЇ У 1942‒1943 РР.: ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ТА БОЙОВИЙ ШЛЯХ(Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс, Ін-т історії України НАН України, 2019-06-26) Ямпольська, Л. М.Проаналізовано історію створення та бойовий шлях інтернаціонального військового формування ‒ 1-го окремого Чехословацького піхотного батальйону під командуванням Людвіка Свободи, що діяв на території СРСР у складі Робітничо-селянської Червоної Армії в 1942‒1943 рр., його участь у Харківській оборонній операції 19 лютого ‒ 14 березня 1943 р. Уточнено кількісний та етнічний склад батальйону, чисельність загиблих добровольців у боях за с. Соколове 8‒13 березня 1943 р. Проанализировано историю создания и боевой путь интернационального военного формирования – 1-го отдельного Чехословацкого пехотного батальона под командованием Людвика Свободы, действовавшего на территории СССР в составе Рабоче-крестьянской Красной Армии в 1942–1943 гг., его участие в Харьковской оборонительной операции 19 февраля – 14 марта 1943 г. Уточнено количественный и этнический состав батальона, численность погибших добровольцев в боях за с. Соколово 8‒13 марта 1943 г. The history of international military formations, for example the Polish Army of General Vladislav Anders, the 1st Polish Infantry Division named after Tadeusz Kosciuszko, the 1st Separate Czechoslovak Infantry Battalion that were formed on the territory of the USSR during the World War II and fought in the Workers’ and Peasants’ Red Army isn’t a well-studied problem of military history. The article is devoted to the analysis of the military way of the international military formation, the 1st Separate Czechoslovak Infantry Battalion under the command of Ludvik Svobodа, which was operating on the territory of the USSR in the composition of the Workers’ and Peasants’ Red Army in 1942–1943, and its participation in the Kharkiv defensive operation on February 19th – March 14th, 1943. General scientific and special historical methods of research have been used by the author. After the signing of the Munich Agreement on September 29th, 1938 the group of Czechoslovak politicians, led by Edward Benes, formed in exile the overseas center of resistance to restore the statehood of the republic ‒ the Czechoslovak Provisional Government in exile. The 1st Separate Czechoslovak Battalion was formed in February 1942 in Buzuluk of Orenburg region on the basis of the Soviet-Czechoslovak Treaty on joint actions against Nazi Germany on the territory of the USSR. The battalion included troops of the former Czechoslovak Legion in Poland, Czechoslovak refugees who found refuge in the Soviet territory, as well as Soviet citizens, Czechs and Slovaks by ethnic origin. The battalion personnel was dressed in English uniform, had Czechoslovak military titles and was armed with Soviet small arms. The battalion obeyed the Czechoslovak government in emigration in organizational matters and the highest command of the Soviet military units in the operational matters. The colonel of Czechoslovak Army Ludvik Svoboda has led it. At the beginning of March in 1943 the Czechoslovak battalion was included in the 3rd Panzer Army of the Voronezh Front, transferred to the operational subordination of the 25th Guards Infantry Division and directed to one of the most important sections of the front in the southwestern approaches to Kharkiv. The battalion took up the defensive positions on the northern shore of the Mzha River between Merefa and Zmiyiv and received the task to prevent crossing the river by the forces of the Wehrmacht. The village Sokolovo on the southern riverbank became the key defense point for the battalion, which was defended by the 1st infantry company under the command of the supra officer Otakar Yarosh. Leading heroic defense on March 8th – 13th, 1943 the 1st Separate Czechoslovak Battalion held the occupied frontier, after it was taken to the reserve of the Voronezh Front. The conclusions about the battle and historical tragedy of the foreign, multicultural military formation the 1st Separate Czechoslovak Battalion was a component part of the tragic completion of the Kharkiv defense operation on February 19th ‒ March 14th, 1943 have been made by the author. The third battle for Kharkiv showed strategic and tactical faults of the Soviet command, high combat effectiveness of the Wehrmacht, which led to the defeat of the Soviet and Czechoslovak troops and the encirclement near Lozova, Kharkiv, Zmiyiv, Chuguyiv. However the well-coordinated military operations of the 1st Separate Czechoslovak Battalion together with the 25th and 62d Guards Infantry Divisions, the personal courage and heroism of the Czechoslovak volunteers helped the troops of the Voronezh Front to win time that the troops of the Central Front and the 60th Army could approach the Siversky Donets. The Czechoslovak volunteers together with the Red Army units fulfilled their combat mission. As a result of research the quantitative and ethnic composition of the battalion and the number of dead volunteers in the battles on March 8th – 13th, 1943 for the village Sokolovo have been clarified. The study of the history of international military formations which were created in the Soviet territory, the research of hostilities in March 1943 in the context of oral history, biography studies, daily history, ethnic history has further developed.
- Документ«Берберське питання» та його політизація в Алжирі у 80-х рр. ХХ – 10-х рр. ХХІ ст.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-03-19) Ямпольська, Л. М.; Абдулкадер, А.Виходячи з контексту зазначеної проблематики, завданнями дослідження є: визначення сутності «берберського питання», аналіз причин політизації етнічного фактору в постколоніальному Алжирі в 60-х рр. ХХ ‒ на початку ХХІ ст. і наслідків етнополітичного курсу держави ‒ протиставлення «берберського партикуляризму» ісламського фундаменталізму. Исходя из контекста данной проблематики, задачами исследования являются: определение сущности «берберского вопроса», анализ причин политизации этнического фактора в постколониальном Алжире в 60-х гг. ХХ – начала XXI века и последствий этнополитического курса государства – противопоставление «берберского партикуляризма» исламского фундаментализма. Based on the context of this issue, the objectives of the study are: to determine the essence of the "Berber question", analysis of the causes of politicization of the ethnic factor in postcolonial Algeria in the 60's of XX – early XXI century. and the consequences of the ethnopolitical course of the state – the opposition of "Berber particularism" to Islamic fundamentalism.
- ДокументБРИТАНСЬКА КОНЦЕПЦІЯ СПІЛЬНОЇ ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ ТА БЕЗПЕКИ ЄВРОСОЮЗУ НА МІЖУРЯДОВІЙ КОНФЕРЕНЦІЇ 1996–1997 РР.(Альма-матер, 2007-04-27) Ямпольська, Л. М.Робота присвячена британській позиції щодо формування Спільної зовнішньої політики і політики безпеки на Міжурядовій конференції держав-членів ЄС в Турині (1996‒1997). Британська концепція ґрунтувалася на домінуючій ролі НАТО в Європі, що унеможливлювало створення суто європейських оборонних структур. Перспективи розвитку Північноатлантичного Альянсу форін-офіс вбачав у механізмі програми «Партнерство заради миру» 1994 р., яка забезпечувала НАТО життєво важливу роль у створенні безпеки і стабільності в Центральній і Східній Європі, поєднуючи її з культивацією атлантичних цінностей. Оптимальною метою визнавалося зміцнення ЗЄС із збереженням подвійної функції ‒ «європейської опори» НАТО і оборонного компонента Євросоюзу. Работа посвящена британской позиции по формированию Общей внешней политики и политики безопасности на Межправительственной конференции государств-членов ЕС в Турине (1996‒1997). Британская концепция основывалась на доминирующей роли НАТО в Европе, что делало невозможным создание чисто европейских оборонных структур. Перспективы развития Североатлантического Альянса форин-оффис видел в механизме программы «Партнерство ради мира» 1994 г., которая обеспечивала НАТО жизненно важную роль в создании безопасности и стабильности в Центральной и Восточной Европе, объединяя ее с культивацией атлантических ценностей». Оптимальной целью признавалось укрепление ЗЕС с сохранением двойственной функции – «европейской опоры» НАТО и оборонного компонента Евросоюза. The work is dedicated to the British position regarding the formation of the Common Foreign and Security Policy at the Intergovernmental Conference of the EU Member States in Turin (1996‒1997). The British concept was based on NATO’s dominant role in Europe, which made impossible to create purely European defense structures. The prospects for the development of the North Atlantic Alliance were seen by the Foreign Office in the mechanism of the program «Partnership for Peace» 1994, which provided to NATO a vital role in creating security and stability in Central and Eastern Europe, combining with the cultivation of Atlantic values. The optimal goal was to strengthen the WEU with conservation of the dual function ‒ the NATO’s «European pillar» and the European Union’s defense component.
- ДокументБРИТАНСЬКА КОНЦЕПЦІЯ СПІЛЬНОЇ ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПОЛІТИКИ БЕЗПЕКИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ НА МІЖУРЯДОВІЙ КОНФЕРЕНЦІЇ В ТУРИНІ (1996‒1997 РР.)(Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2022-10-06) Ямпольська, Л. М.Стаття присвячена британській позиції щодо формування Спільної зовнішньої політики і політики безпеки на Міжурядовій конференції держав-членів ЄС в Турині (1996‒1997). Британська концепція ґрунтувалася на домінуючій ролі НАТО в Європі, що унеможливлювало створення суто європейських оборонних структур. Перспективи розвитку Північноатлантичного Альянсу форін-офіс вбачав у механізмі програми «Партнерство заради миру» 1994 р., яка забезпечувала НАТО життєво важливу роль у створенні безпеки і стабільності в Центральній і Східній Європі, поєднуючи її з культивацією атлантичних цінностей. Оптимальною метою визнавалося зміцнення ЗЄС із збереженням подвійної функції ‒ «європейської опори» НАТО і оборонного компонента Євросоюзу. The article is dedicated to the British position regarding the formation of the Common Foreign and Security Policy at the Intergovernmental Conference of the EU Member States in Turin (1996‒1997). The British concept was based on NATO’s dominant role in Europe, which made impossible to create purely European defense structures. The prospects for the development of the North Atlantic Alliance were seen by the Foreign Office in the mechanism of the program «Partnership for Peace» 1994, which provided to NATO a vital role in creating security and stability in Central and Eastern Europe, combining with the cultivation of Atlantic values. The optimal goal was to strengthen the WEU with conservation of the dual function ‒ the NATO’s «European pillar» and the European Union’s defense component.
- ДокументВЕЛИКА БРИТАНІЯ ПІСЛЯ ПАРЛАМЕНТСЬКИХ ВИБОРІВ 1997 РОКУ : «НОВИЙ ЛЕЙБОРИЗМ» І «ЄВРОПЕЙСЬКЕ ПИТАННЯ»(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, вид-во "Майдан", 2010-01-25) Ямпольська, Л. М.У праці досліджене ставлення британського лейбористського уряду Тоні Блера до «європейського питання», формування інтеграційної політики Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії. Питання економічної, політичної та військової інтеграції проаналізовані через реакцію офіційного Лондона на Маастрихтський процес, впровадження єдиної валюти, формування Спільної європейської системи безпеки та оборони.В работе исследовано отношение британского лейбористского правительства Тони Блэра к «европейскому вопросу», формирование интеграционной политики Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии. Вопросы экономической, политической и военной интеграции проанализированы через реакцию официального Лондона на Маастрихтский процесс, введение единой валюты, формирование Общей европейской системы безопасности и обороны.The attitude of British Labour government under the leadership of Tony Blair as to the «European question», the formation of the integration policy of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland have been researched in this work. The items of economic, political and military integration have been analyzed through official London’s reaction at the Maastricht process, adoption of the common currency, formation of the common European system of the security and defense.
- ДокументВЕЛИКА БРИТАНІЯ ПІСЛЯ ПАРЛАМЕНТСЬКИХ ВИБОРІВ 1997 РОКУ : «НОВИЙ ЛЕЙБОРИЗМ» І «ЄВРОПЕЙСЬКЕ ПИТАННЯ»(Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка, вид-во "Альма-матер", 2007-02-23) Ямпольська, Л. М.У праці досліджене ставлення британського лейбористського уряду Тоні Блера до «європейського питання», формування інтеграційної політики Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії. Питання економічної, політичної та військової інтеграції проаналізовані через реакцію офіційного Лондона на Маастрихтський процес, впровадження єдиної валюти, формування спільної європейської системи безпеки та оборони, розширення ЄС на схід.В работе исследовано отношение британского лейбористского правительства Тони Блэра к «европейскому вопросу», формирование интеграционной политики Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии. Вопросы экономической, политической и военной интеграции проанализированы через реакцию официального Лондона на Маастрихтский процесс, введение единой валюты, формирование общей европейской системы безопасности и обороны, расширение ЕС на восток.The attitude of British Labour government under the leadership of Tony Blair as to the «European question», the formation of the integration policy of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland have been researched in this work. The items of economic, political and military integration have been analyzed through official London’s reaction at the Maastricht process, adoption of the common currency, formation of the common European system of the security and defense, the expansion to the East.
- ДокументВЕЛИКА БРИТАНІЯ ТА ПРОБЛЕМИ РЕФОРМУВАННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ НА МІЖУРЯДОВІЙ КОНФЕРЕНЦІЇ 1996–1997 РР.(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2009-12-29) Ямпольська, Л. М.Зміни та доповнення до консолідованих договорів про створення Євросоюзу були розглянуті на Міжурядовій конференції (далі МУК) держав-членів ЄС, що почалася 29 березня 1996 р. в італійському місті Турині і продовжувала свою роботу до червня 1997 р. Проект договору, підготовлений роботою конференції, в цілому був схвалений у червні 1997 р. на сесії Європейської ради в Амстердамі і став новою цеглиною в будівництві Євродому. Аналіз позиції правлячої еліти Великої Британії – країни, яка виконувала роль "фільтру" в прийнятті рішень стосовно перспектив інтеграції, вказуючи на перестороги від участі в тотальних процесах європейського будівництва, на МУК 1996 – 1997 рр. є проблемою даної наукової розвідки. Изменения и дополнения к консолидированным договорам о создании Евросоюза были рассмотрены на Межправительственной конференции (далее МУК) государств-членов ЕС, которая началась 29 марта 1996 в итальянском городе Турине и продолжала свою работу в июне 1997 Проект договора, подготовленный работой конференции, в целом был одобрен в июне 1997 г. на сессии Европейского совета в Амстердаме и стал новым кирпичом в строительстве Евродома. Анализ позиции правящей элиты Великобритании - страны, которая выполняла роль "фильтра" в принятии решений относительно перспектив интеграции, указывая на предостережения от участия в тотальных процессах европейского строительства, на МУК 1996 - 1997 гг. является проблемой данной научной разведки.
- ДокументВЕЛИКА БРИТАНІЯ ТА ПРОБЛЕМИ РЕФОРМУВАННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ НА МІЖУРЯДОВІЙ КОНФЕРЕНЦІЇ 1996–1997 РР.(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2007-06-07) Ямпольська, Л. М.Стаття присвячена трансформації консолідованих договорів про створення Європейського Союзу (Маастрихтських угод 7 лютого 1992 р.) на Міжурядовій конференції держав-членів ЄС у Турині (1996‒1997), зокрема питанням розвитку Економічного і валютного союзу (ЕВС), спільної соціальної політики, стратегії політичного співробітництва, визначенню місця Західноєвропейського Союзу (ЗЄС) у системі зовнішньої політики та безпеки ЄС. Проект договору, підготовлений у процесі роботи конференції, в цілому був схвалений у червні 1997 р. на сесії Європейської Ради в Амстердамі і став новою цеглиною в будівництві ЄС. Проблемою даної наукової розвідки є аналіз позиції Великої Британії, яка виконувала роль «фільтру» в прийнятті рішень стосовно перспектив інтеграції, вказуючи на перестороги від участі в тотальних процесах європейського будівництва. Статья посвящена трансформации консолидированных договоров о создании Европейского Союза (Маастрихтских соглашений 7 февраля 1992 г.) на Межправительственной конференции государств-членов ЕС в Турине (1996‒1997), в частности вопросам развития Экономического и валютного союза (ЭВС), общей социальной политики, стратегии политического сотрудничества, определению места Западноевропейского союза (ЗЕС) в системе внешней политики и безопасности ЕС. Проект договора, подготовленный в процессе работы конференции, в целом был одобрен в июне 1997 г. на сессии Европейского Совета в Амстердаме и стал новым кирпичом в строительстве ЕС. Проблемой данной научной разведки является анализ позиции Великобритании, которая выполняла роль «фильтра» в принятии решений относительно перспектив интеграции, указывая на предостережения от участия в тотальных процессах европейского строительства. The article is focused on the transformation of the consolidated agreements on the establishment of the European Union (the Maastricht Agreements on February 7, 1992) at the Intergovernmental Conference of the EU Member States in Turin (1996‒1997), in particular the development of the Economic and Monetary Union (EMU), the Common social policy, the strategy of political cooperation, the determining of the Western European Union’s (WEU) place in the system of the EU foreign policy and security. The draft treaty which was prepared during the conference, was generally approved in June 1997 at a session of the European Council in Amsterdam and it became a new brick in the construction of the EU. The problem of this scientific work is the analysis of the UK’s position, which acted as a «filter» in making decisions about the prospects of integration, pointing to warnings from participation in the total processes of European construction.
- ДокументВійськова реформа Мейдзійської Японії та її вплив на долю самурайства(ГО “Наукова спільнота”; ФОП Шпак В. Б., 2023-12-14) Галич, Ю. В.; Ямпольська, Л. М.Стаття присвячена аналізу військової реформи доби «Мейдзі ісін» та визначенню її впливу на долю самурайського стану. Зроблено висновки про те, що військова реформа періоду «Мейдзі ісін», хоча й не повернула самурайство як колишній стан у тогочасне стратифіковане суспільство, однак дозволила послідовникам кодексу самурайської честі зайняти провідні місця в новій адміністративно-політичній системі. Самурайська ідеологія міцно вкорінилася у військових і політичних структурах, що вплинуло на подальше формування Японської імператорської армії, її підготовку, стратегію зовнішньополітичних відносин на межі ХІХ ‒ ХХ ст., участь у регіональних військових конфліктах, Першій і Другій світових війнах, формування державної ідеології останньої третини ХІХ ‒ першої половини ХХ ст. The article is devoted to the analysis of the military reform of the "Meiji Isin" era and the determination of its influence on the fate of the samurai state. It is concluded that the military reform of the "Meiji Isin" period, although it did not return samurai as a former state in the then stratified society, but allowed the followers of the samurai code of honor to occupy leading positions in the new administrative and political system. Samurai ideology was firmly rooted in military and political structures, which influenced the further formation of the Imperial Japanese Army, its training, the strategy of foreign political relations at the turn of the 19th - 20th centuries, participation in regional military conflicts, the First and Second World Wars, the formation of the state ideology of the last third XIX - the first half of the XX century.
- ДокументВІЙСЬКОВО-ПОЛІТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕШМЕРГА У КУРДСЬКО-ІРАКСЬКОМУ КОНФЛІКТІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.(Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського, 2020-12-28) Ямпольська, Л. М.Проаналізовано історію створення, визначено основні вектори діяльності збройних формувань Пешмерга у курдсько-іракському конфлікті другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Зроблені висновки про те, що становлення Пешмерга проходило у боротьбі Іракського Курдистану за автономію та «з ворогами Курдистану». Незважаючи на ідейно-патріотичну спрямованість, на військово-політичну діяльність Пешмерга впливали партикуляризм, клановість, комерціалізація війн «четвертого покоління», етноконфесійні конфлікти, зовнішній фактор, унеможливлюючи реалізацію основного завдання курдизму – власного державотворення. Проанализирована история создания, определены основные векторы деятельности вооруженных формирований Пешмерга в курдско-иракском конфликте второй половины ХХ – начале ХХI в. Сделаны выводы о том, что становление Пешмерга проходило в борьбе Иракского Курдистана за автономию и «с врагами Курдистана». Несмотря на идейно-патриотическую направленность, на военно-политическую деятельность Пешмерга влияли партикуляризм, клановость, коммерциализация войн «четвертого поколения», этноконфессиональные конфликты, внешний фактор, делая невозможной реализацию основной задачи курдизма – собственного государствообразования. The history of creation of the Peshmerga’s armed formations has been analyzed, the main vectors its activity in the Kurdish-Iraqi conflict in the second half of the XXth – at the beginning of the XXIth century have been determined in this article. The conclusions about the Peshmerga’s formation took place in the struggle of Iraqi Kurdistan for its autonomy and «against the enemies of Kurdistan» have been made. Despite the ideological and patriotic orientation, Peshmerga’s military and political activities were influenced by particularism, clannishness, commercialization of the «fourth generation» wars, ethnic and confessional conflicts and the external factor, which made impossible to implement the main task of Kurdism – its own statehood.
- ДокументВІЙСЬКОВІ ФОРМУВАННЯ ПЕШМЕРГА В КУРДСЬКО-ІРАКСЬКОМУ КОНФЛІКТІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ ‒ ПОЧАТОК ХХІ СТ.)(Видавничий дім "Гельветика", 2023-08-30) Ямпольська, Л. М.Внутрішня суперечливість курдського національного руху, його зовнішньополітична різновекторність представлені у діяльності збройних формувань Іракського Курдистану другої половини ХХ ‒ початку ХХІ ст. Розвиток структур Пешмерга, їхні військові традиції розвивалися в контексті державотворчих процесів курдського народу, тому потребують ґрунтовного вивчення, з огляду на недостатнє висвітлення в сучасній орієнталістиці. Основні завдання статті: проаналізувати історію виникнення та становлення, склад, визначити основні вектори діяльності Пешмерга в курдсько-іракському конфлікті другої половини ХХ ‒ початку ХХІ ст., приділити увагу ґендерному фактору, окреслити мирні ініціативи щодо припинення конфронтації та інтеграції іракських курдів у військово-політичні структури Республіки Ірак. У результаті дослідження зроблено висновки про те, що становлення Пешмерга проходило у боротьбі Іракського Курдистану за автономію та «проти ворогів Курдистану». У процесах кланового протистояння та боротьби з Ісламською Державою Іраку і Леванту в 2014‒2019 рр. Пешмерга трансформувалися з військового ополчення в складну систему безпеки Курдського автономного району. Їхня військово-політична діяльність визначається підтримкою республіканського уряду (Багдад), Регіонального уряду Курдистану (Ербіль), провідних політичних сил ‒ Демократичної партії Курдистану (ДПК) та Патріотичного союзу Курдистану (ПСК) на чолі з кланами Барзані і Талабані. Незважаючи на ідейно-патріотичну спрямованість, на військово-політичну діяльність Пешмерга впливають партикуляризм, клановість, комерціалізація війн «четвертого покоління», етноконфесійні конфлікти, зовнішній фактор, унеможливлюючи реалізацію основного завдання курдизму ‒ власного державотворення. Автором зроблено оцінку останніх ініціатив Республіканського уряду Іраку і Регіонального уряду Курдистану, спрямованих на подолання конфронтації між Багдадом і Ербілем, вироблення стратегій співробітництва, деполітизацію Пешмерга та їх подальшу інтеграцію у військово-політичні структури Іраку. The internal contradictions of the Kurdish national movement, its different foreign policy vectoriality are presented in the activities of the armed formations of Iraqi Kurdistan in the second half of the XXth ‒ early XXIst centuries. The development of the Peshmerga structures, their military traditions developed in the context of the state-building processes of the Kurdish people, therefore they need a thorough study, given the insufficient coverage in modern oriental studies. The main tasks of the article are to analyze the history of its origin and formation, its composition, to determine the main vectors of the Peshmerga activity in the Kurdish-Iraqi conflict of the second half of the XXth ‒ early XXIst centuries, to pay attention to the gender factor, to outline peaceful initiatives to end the confrontation and integrate the Iraqi Kurds into the military and political structures of the Republic of Iraq. As a result of the study, it was concluded that the formation of the Peshmerga took place in the struggle of Iraqi Kurdistan for autonomy and «against the enemies of Kurdistan». In the processes of clan confrontation and fighting with the Islamic State of Iraq and the Levant in 2014‒2019, the Peshmerga have been transformed from a military guard into a complex security system of the Kurdish Autonomous Region. Their military and political activities are determined by the support of the Republican government (Baghdad), the Kurdistan Regional Government (Erbil), the leading political forces ‒ the Democratic Party of Kurdistan (KDP) and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK) led by the Barzani and Talabani clans. Despite the ideological and patriotic orientation, the military and political activities of the Peshmerga are influenced by particularism, clannishness, the commercialization of «fourth generation wars», ethno-confessional conflicts, and external factors, making it impossible to fulfill the main task of Kurdism ‒ achieving its own statehood. The assessments of the latest initiatives of the Republican Government of Iraq and the Kurdistan Regional Government which are aimed at overcoming the confrontation between Baghdad and Erbil, developing cooperation strategies, depoliticizing of the Peshmerga and their further integration into the military and political structures of Iraq have been made by the author.
- ДокументВІЙСЬКОВІ ФОРМУВАННЯ ПЕШМЕРГА В ІРАКСЬКОМУ КУРДИСТАНІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ ‒ ПОЧАТОК ХХІ СТ.)(Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2021-12-28) Ямпольська, Л. М.Проаналізовано історію створення, визначено основні вектори діяльності збройних формувань Пешмерга у курдсько-іракському конфлікті другої половини ХХ ‒ початку ХХІ ст. Зроблені висновки про те, що становлення пешмерга проходило у боротьбі Іракського Курдистану за автономію та «з ворогами Курдистану». Незважаючи на ідейно-патріотичну спрямованість, на військово-політичну діяльність Пешмерга впливали партикуляризм, клановість, комерціалізація війн «четвертого покоління», етноконфесійні конфлікти, зовнішній фактор, унеможливлюючи реалізацію основного завдання курдизму ‒ власного державотворення. The history of creation of the Peshmerga’s armed formations has been analyzed, the main vectors its activity in the Kurdish-Iraqi conflict in the second half of the XXth ‒ at the beginning of the XXIth century have been determined in this article. The conclusions about the Peshmerga’s formation took place in the struggle of Iraqi Kurdistan for its autonomy and «against the enemies of Kurdistan» have been made. Despite the ideological and patriotic orientation, Peshmerga’s military and political activities were influenced by particularism, clannishness, commercialization of the «fourth generation» wars, ethnic and confessional conflicts and the external factor, which made impossible to implement the main task of Kurdism ‒ its own statehood.
- ДокументГЕОПОЛІТИЧНІ ІНТЕРЕСИ ТРАНСНАЦІОНАЛЬНИХ КОРПОРАЦІЙ США В КАСПІЙСЬКОМУ РЕГІОНІ НА ПОЧАТКУ ХХІ СТ.(Oxford-Vinnytsia : P.C. Publishing House & European Scientific Platform, 2021-12-10) Матей, Ю. Ф.; Ямпольська, Л. М.При аналізі комплексу проблем у реалізації геополітичних і геоекономічних інтересів нерегіональних країн Каспійського регіону особливо виділяються стратегічні питання освоєння вуглеводневих ресурсів, їх транспортування та реалізація найбільшими світовими транснаціональними корпораціями. У статті проаналізовано геополітичні інтереси транснаціональних корпорацій США в Каспійському регіоні на початку ХХІ ст. When analyzing a complex of problems in the implementation of geopolitical and geoeconomic interests of non-regional countries of the Caspian region, the strategic issues of the development of hydrocarbon resources, their transportation and implementation by the world’s largest transnational corporations are particularly highlighted. The geopolitical interests of US transnational corporations in the Caspian region at the beginning of the XXst century have been analyzed in this article.
- ДокументГРОМАДСЬКА ДУМКА ТА АНТИВОЄННІ РУХИ У США ПІД ВПЛИВОМ ВІЙНИ У В’ЄТНАМІ (1964 ‒ 1975 РР.)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Кіндратішин, К. І.; Ямпольська, Л. М.У публікації проаналізовано антивоєнні рухи у США під впливом війни у В’єтнамі. Зазначено, що антивоєнний рух другої половини 1960-х ‒ початку 1970-х рр. показав силу і можливості масового протесту проти американської стратегії «гнучкого реагування», ведення «локальних війн», привернув увагу громадян США і світової спільноти до прихованих справжніх мотивів цієї політики. Війна у В’єтнамі (1964-1975 рр.) стала однією з найдраматичніших сторінок історії США ХХ ст., відчутним потрясінням для всієї американської нації, торкнулася кожного окремо і визначила долі цілого покоління шістдесятників, хіппі, бейбібумерів («baby-boomers»). ЗМІ зіграли одну з ключових ролей у формуванні громадської думки щодо війни у В’єтнамі. Піднесення масового руху за мир, проти продовження війни у В’єтнамі стало одним із серйозних факторів, що змусили Вашингтон піти на мирні переговори (27 січня 1973 р. було підписано Паризьку мирну угоду), а потім і на повне виведення своїх військ з Індокитаю. The publication analyzes anti-war movements in the USA under the influence of the Vietnam War. It is noted that the anti-war movement of the second half of the 1960s - early 1970s showed the power and possibilities of mass protest against the American strategy of "flexible response", waging "local wars", drew the attention of the citizens of the United States and the world community to the hidden true motives of this policy . The war in Vietnam (1964-1975) became one of the most dramatic pages in the history of the USA in the 20th century. a tangible upheaval for the entire American nation, affected everyone individually and determined the fate of an entire generation of sixties, hippies, and baby boomers. The media played one of the key roles in shaping public opinion about the Vietnam War. The rise of the mass movement for peace, against the continuation of the war in Vietnam became one of the serious factors that forced Washington to go to peace negotiations (the Paris Peace Agreement was signed on January 27, 1973), and then to the complete withdrawal of its troops from Indochina.
- ДокументДЖЕРЕЛЬНА БАЗА У ДОСЛІДЖЕННІ ПРОБЛЕМИ ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ НАПРЯМКУ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТ.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди (ХНПУ), Фірма «ОВС» ТОВ, 2005) Ямпольська, Л. М.Автором проведено класифікацію джерел із проблеми зовнішньополітичної діяльності Сполученого Королівства на європейському напрямку в другій половині ХХ ст., визначено їхні переваги та недоліки, ступінь достовірності, значення для проведення дослідження. Цінність джерел офіційного характеру полягає в тому, що вони містять тексти нормативних актів, фактологічний і статистичний матеріал про розвиток інтеграційних процесів на Європейському континенті та участь у них Великої Британії. Незважаючи на окремі вади неофіційних джерел, зокрема мемуаристики, зазначено, що широкий спектр цих видань сприяє різноплановій інтерпретації матеріалу та достовірно віддзеркалює полярність підходів до «європейського питання» у британському політикумі та суспільстві. Автором проведена классификация источников по проблеме внешнеполитической деятельности Соединенного Королевства на европейском направлении во второй половине ХХ в., определены их преимущества и недостатки, степень достоверности, значение для проведения исследования. Ценность источников официального характера заключается в том, что они содержат тексты нормативных актов, фактический и статистический материал о развитии интеграционных процессов на Европейском континенте и участии в них Великобритании. Несмотря на отдельные недостатки неофициальных источников, в частности мемуаристики, указано, что широкий спектр этих изданий способствует разноплановой интерпретации материала и достоверно отражает полярность подходов к «европейскому вопросу» в британском политикуме и обществе. The classification of sources on the problem of the United Kingdom’s foreign policy activities in the European direction in the second half of the XXth century has been fulfilled by the author. Its advantages and disadvantages, degree of reliability, significance for the study have been identified in this article. The value of official sources is that they contain texts of normative acts, factual and statistical material on the development of integration processes on the European continent and Great Britain’s participation in them. The author indicates that despite some drawbacks of unofficial sources, in particular memoirs, the wide range of these publications contributes to diverse interpretation of the material and reliably reflects the polarity of approaches to the «European issue» in British politics and society.
- ДокументДО ПИТАННЯ ДЕФІНІЦІЇ ЯВИЩА «ІНТЕГРАЦІЯ» ТА РОЗВИТКУ ЗАРУБІЖНИХ ІНТЕГРАЦІЙНИХ ТЕОРІЙ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ.(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, історичний факультет, 2008-12-26) Ямпольська, Л. М.Стаття присвячена дослідженню європейських інтеграційних процесів у зарубіжній історичній та економічній науці. Автором проаналізовані концепції федералізму, функціоналізму, інституціоналізму та міждержавного підходу, а також інтерпретація явища «інтеграція» фундаторами цих шкіл. Зроблено висновки про вплив досліджуваних теорій на пояснення характеру інтеграційних процесів глобального та реґіонального масштабів.Статья посвящена исследованию европейских интеграционных процессов в зарубежной исторической и экономической науке. Автором проанализированы концепции федерализма, функционализма, институционализма и межгосударственного подхода, а также интерпретация явления «интеграция» основателями этих школ. Сделаны выводы о влиянии изучаемых теорий на объяснение характера интеграционных процессов глобального и регионального масштабов.The article is devoted to the research of European integration processes in the foreign historic and economic science. The conceptions of federalism, functionalism, institutionalism and intergovernmental approach, and also the interpretation of the phenomenon «integration» by the initiators of these schools have been analyzed by the author. The conclusions about the influence of the researched theories on the explanation of the character of integration processes of the global and regional scales have also been made.
- ДокументДО ПИТАННЯ ПРО ДОВОЄННИЙ ПЕРІОД БІОГРАФІЇ ГЕРОЯ РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ К. Ф. ОЛЬШАНСЬКОГО (ЗА МАТЕРІАЛАМИ КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ "МУЗЕЙ ГЕРОЯ РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ К. Ф. ОЛЬШАНСЬКОГО")(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Колегіум, 2021-03-31) Ямпольська, Л. М.В статті розглядається історія родини Ольшанських і довоєнний період біографії Героя Радянського Союзу К. Ф. Ольшанського. Проаналізовано етапи довоєнної біографії в контексті історії дитинства, усної історії, історії повсякденності, визначено особливості формування характеру, лідерських якостей, що привели в подальшому до командування Миколаївським морським десантом. У дослідженні використані джерела краєзнавчого характеру: матеріали експозиції та фондів Комунального закладу «Музей Героя Радянського Союзу К. Ф. Ольшанського» (смт. Приколотне Великобурлуцького району Харківської області). В статье рассматривается история семьи Ольшанских и довоенный период биографии Героя Советского Союза К. Ф. Ольшанского. Проанализированы этапы довоенной биографии в контексте истории детства, устной истории, истории повседневности, определены особенности формирования характера, лидерских качеств, что привели в дальнейшем к командованию Николаевским морским десантом. В исследовании использованы источники краеведческого характера: материалы экспозиции и фондов коммунального учреждения «Музей Героя Советского Союза К. Ф. Ольшанского»(пгт. Приколотное Великобурлукского района Харьковской области). The article deals with the history of the Olshanskys family and the prewar period of the biography of K.F. Olshanskiy, Hero of the Soviet Union. The stages of his pre-war biography in the context of childhood history, oral history, history of everyday life are analyzed; the peculiarities of character formation and leadership qualities, which later led to the command of the Nikolaev Marines, are defined. The study uses local history sources: materials of the exposition and funds of the municipal institution "Museum of Hero of the Soviet Union K.F. Olshansky" (Prykolotnoe village, Velikoburlukskiy district, Kharkiv region).
- Документ«ДОГОВІР ПРО ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СОЮЗ» (1992 Р.) У КОНТЕКСТІ ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ: МІЖ ГЛОБАЛІЗМОМ, РЕГІОНАЛІЗМОМ І НАЦІОНАЛЬНИМ СУВЕРЕНІТЕТОМ(Видавничий дім "Гельветика", 2023-06-30) Ямпольська, Л. М.Досвід участі національних держав у процесах глобалізації та регіональної інтеграції, які визначають характер сучасних міжнародних відносин, є актуальною темою, що потребує ґрунтовного вивчення. Стаття присвячена дослідженню ролі Великої Британії в інтеграційних процесах Європи на початку 90-х рр. ХХ ст. через дилему: «Британська Європа чи Європейська Британія?» Метою статті є аналіз «Договору про Європейський Союз» (1992 р.) у контексті зовнішньої політики держави: між глобалізмом, європейським регіоналізмом і захистом національного суверенітету. Автором використані загальнонаукові та спеціально-історичні методи дослідження. З’ясовано основні положення Маастрихтського договору та особливості його ратифікації Сполученим Королівством. Проаналізовано «європейське питання» в політиці провідних британських партій ‒ Консервативної, Лейбористської, Партії ліберальних демократів. Визначено здобутки і втрати, які принесли державі підписання та ратифікація Договору. Визначено основні цінності британської політичної еліти на зламі ХХ‒ХХІ ст.: глобалізм (витоки імперської спадщини), європейський регіоналізм (прагнення бути в «серці Європи») та національний суверенітет. У результаті дослідження зроблено висновки про те, що проєвропейська політика консервативного уряду Джона Мейджора (1990-1997 рр.) дала можливість Сполученому Королівству активно долучитися до інтеграційних процесів, пов’язаних із формуванням Єдиного внутрішнього ринку, Економічного та валютного союзу, контролюючи їх «зсередини». Проте підписання «Договору про Європейський Союз», який трансформувався в наднаціональне федеративне об’єднання, мало для Великої Британії і негативні наслідки: подальшу інституціоналізацію ЄС, обмеження національного суверенітету у фінансовій, податковій, правовій, зовнішньополітичній, безпековій сферах. The experience of national states’ participation in the processes of globalization and regional integration, which determine the nature of modern international relations is an actual topic that requires thorough study. The article is devoted to the study of Great Britain’s role in the European integration processes in the early 90s of the XXth century through the dilemma «British Europe or European Britain?» The purpose of the article is to analyze the Treaty on European Union (1992) in the context of the state’s foreign policy: between globalism, European regionalism and the protection of national sovereignty. General scientific and special historical methods of research have been used by the author. The main provisions of the Maastricht Treaty and the peculiarities of its ratification by the United Kingdom have been clarified. The «European question» in the politics of the leading British parties such as the Conservative Party, the Labor Party and the Liberal Democrat Party have been analyzed. The achievements and losses witch brought to the state by the signing and ratification of the Treaty have been determined. The main values of the British political elite at the turn of the ХХth ‒ ХХІst centuries have been define, such as globalism (origins of the imperial heritage), European regionalism (the desire to be in the «heart of Europe») and national sovereignty. As a result of the study, it was concluded that the pro-European policy of the conservative government led by John Major (1990-1997) enabled the United Kingdom to actively participate in the integration processes associated with the formation of the Single Internal Market, the Economic and Monetary Union, controlling them «from the inside». However, the signing of the Treaty on European Union, which was transformed into a supranational federal union, also had negative consequences for Great Britain: further institutionalization of the EU, restrictions on national sovereignty in the financial, tax, legal, foreign policy and security spheres.
- ДокументЕТНОКОНФЕСІЙНІ ВІДНОСИНИ В АФГАНІСТАНІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ ‒ ПОЧАТОК ХХІ СТ.): ВИТОКИ, ОСОБЛИВОСТІ, СЦЕНАРІЇ РОЗВИТКУ(Liha-Pres, 2022-11-10) Ямпольська, Л. М.Завдання статті: проаналізувати культурну гетерогенність афганського суспільства, з’ясувати причини етноконфесійних конфліктів, розкрити основи етнополітики у складні періоди розвитку держави – після Саурської революції та приходу до влади НДПА (1978-1992 рр.), у період правління моджахедів і талібів (1992-2001 рр.) і постталібівський період. Зроблено висновки про те, що етнічний і конфесійний фактори продовжують відігравати провідну роль в еволюції афганського суспільства, оскільки залишаються привабливим інструментом, за допомогою якого різні суспільно-політичні сили боротимуться за владу в країні на сучасному етапі. The task of the article are: to analyze the cultural heterogeneity of Afghan society, to find out the causes of ethno-confessional conflicts, to reveal the foundations of ethnopolitics during the difficult periods of the state's development - after the Saur revolution and the coming to power of the NDPA (1978-1992), during the period of the Mujahideen and the Taliban (1992- 2001) and the post-Taliban period. It is concluded that ethnic and religious factors continue to play a leading role in the evolution of Afghan society, as they remain an attractive tool with which various socio-political forces will fight for power in the country at the current stage.
- ДокументЕТНОКОНФЕСІЙНІ ФАКТОРИ У ВНУТРІШНЬОАФГАНСЬКОМУ КОНФЛІКТІ 1992‒2001 РР.(ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2012-04) Ямпольська, Л. М.Доповідь присвячена аналізу полікультурності як конфліктогенного фактору за умов політизації етнічності, невиваженої національної політики в кризовий період розвитку Афганістану. Досліджено етнічну та культурну гетерогенність афганського суспільства, витоки міжетнічних проблем, етнополітику держави у період правління моджахедів і талібів (1992–2001 рр.). Доклад посвящен анализу поликультурности как конфликтогенного фактора в условиях политизации этничности, неуравновешенной национальной политики в кризисный период развития Афганистана. Исследовано этническую и культурную гетерогенность афганского общества, истоки межэтнических проблем, этнополитику государства в период правления моджахедов и талибов (1992–2001 рр.). The report is focused on the analysis of multiculturalism as a conflict-generating factor in the conditions of politicization of ethnicity, the unbalanced national policy in time of crisis development of Afghanistan. Ethnic and cultural heterogeneity of Afghan society, the origins of ethnic problems, the ethnic politics of the state during the rule of the Mujahideen and the Taliban (1992–2001) have been researched.