Перегляд за Автор "Фоменко, К. І."
Зараз показано 1 - 20 з 21
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАДАПТАЦІЯ ДИСПОЗИЦІЙНОЇ ШКАЛИ ПОТОКУ С. А. ДЖЕКСОНА(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Фоменко, К. І.; Рочняк, А. Ю.У статті розглянуто проблему адаптації диспозиційної шкали потоку С. А. Джексона. Оригінальний опитувальник «Диспозиційна шкала потоку. Повна версія» (LONG Dispositional Flow Scale (DFS-2) був представлений С. А. Джексон в 2010 р. Теоретичною основою даної методики є дев’ятивимірна концептуалізація потоку М. Чіксентміхайі (M. Csikszentmihalyi). В статье рассмотрена проблема адаптации диспозиционной шкалы потока С. А. Джексона. Оригинальный опросник «Диспозиционная шкала потока. Полная версия» (LONG Dispositional Flow Scale (DFS-2) был представлен С. А. Джексон в 2010 г. Теоретической основой данной методики является девятивимерная концептуализация потока М. Чиксентмихайи (M. Csikszentmihalyi). The article deals with the problem of adapting the dispositional flow scale of S. A. Jackson. This article considers the problem of adapting S. A. Jackson's Dispositional Flow Scale. The original questionnaire "LONG Dispositional Flow Scale. Full Version" (LONG Dispositional Flow Scale (DFS-2) was introduced by S. A. Jackson in 2010. The theoretical basis of this methodology is M. Csikszentmihalyi's nine-dimensional conceptualization of flow.
- ДокументВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ГУБРИСТИЧНОЇ МОТИВАЦІЇ ТА САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Фоменко, К. І.У статті подано аналіз поняття самоактуалізація особистості, представлено зв'язок самоактуалізації та губристичної мотивації. Доведено, що прагнення до переваги у більшій мірі має негативний зв'язок з самоактуалізацією, а прагнення до досконалості передбачає високу самоактуалізацію. Подано результати кластерного аналізу губристичної мотивації та самоактуалізації, яка представлена трьома типами – спрямованим на самоактуалізацію, спрямованим на самоствердження та збалансованим. В статье представлен анализ понятия самоактуализация личности, представлена связь самоактуализации и губристической мотивации. Доказано, что стремление к превосходству в большей степени имеет отрицательную связь с самоактуализацией, а стремление к совершенству предполагает высокую самоактуализацию. Представлены результаты кластерного анализа губристической мотивации и самоактуализации, которая представлена тремя типами – направленным на самоактуализацию, на самоутверждение и сбалансированным. In the article the analysis of the concepts of self-actualization is presented, the correlation of self-actualization and hubristic motivation are also presented. It was proved, that the aspiration for superiority has negative connection with self-actualization and the aspiration for perfection supposes the high level of self-actualization. The results of cluster analysis of self-actualization and hubristic motivation are shown, it is presented by three types – aimed at self-actualization, self-assertion on and balanced.
- ДокументГУБРИСТИЧНА МОТИВАЦІЯ ОПТИМІСТІВ ТА ПЕСИМІСТІВ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Фоменко, К. І.; Кузнєцова, М. М.У статті подано аналіз понять атрибутивний стиль та губристична мотивація особистості, представлено їх зв'язок. Описано наукові підходи до вивчення атрибутивного стилю особистості, охарактеризовано його параметри. Доведено, що прагнення до переваги у більшій мірі має позитивні зв'язки з параметрами оптимістичного атрибутивного стилю – стабільністю, глобальністю та контролю успіху. Показано, що прагнення до досконалості у більшій мірі пов’язане з контролем невдачі. В статье представлены анализ понятий атрибутивного стиля и губристической мотивации личности, и их связь. Описаны научные подходы к изучению атрибутивного стиля личности, охарактеризованы его параметры. Доказано, что стремление к превосходству в большей степени имеет положительные связи с параметрами оптимистичного атрибутивного стиля – стабильностью, глобальностью и контролем успеха. Показано, что стремление к совершенству в большей степени связано с контролем неудачи. The article presents an analysis of the concepts of attributional style and hubristic motivation, presented their relationship. There were described the scientific approaches to the study of attributive style, characterized by its parameters. It is proved that the pursuit of excellence is largely due to the positive parameters of optimistic attributional style - stability, globality and control of success. It is shown that the pursuit of perfection is largely due to the control of failures.
- ДокументГУБРИСТИЧНІ ПРАГНЕННЯ ТА ЦІЛІ ДОСЯГНЕНЬ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ ПІДЛІТКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Фоменко, К. І.; Жукова, Н. С.У тезах розкрито можливості сучасного психологічного інструментарію для дослідження навчальної мотивації підлітків, розробленого вітчизняними вченими з метою вивчення цілей навчальних досягнень і губристичних прагнень школярів, відповідно до зарубіжних концепцій. Показано теоретичні підходи до визначення цілей навчальних досягнень і губристичної мотивації. Визначено кореляційні зв’язки між губристичними прагненнями і цілями навчальних досягнень підлітків. The study reveals the possibilities of modern psychological tools for studying the educational motivation of adolescents. They were developed by domestic scientists in order to study the goals of educational achievements and the hubristic aspirations of schoolchildren, in accordance with foreign concepts. The theoretical approaches to the definition of goals of educational achievements and a hubristic motivation are shown. The correlation between the ambitious aspirations and goals of educational achievements of adolescents are determined.
- ДокументЕмоційно-вольова регуляція суб’єкта художньо-спортивної діяльності(Видавництво «Діса плюс», 2019-04) Кузнєцов, М. А.; Фоменко, К. І.; Полілуєва, І. В.Монографія присвячена дослідженню емоційно-вольової регуляції суб’єкта художньо-спортивної діяльності. В роботі подано теоретичний огляд проблеми емоційно-вольової регуляції у спортивній діяльності та її детермінації, розроблено комплекс психодіагностики суб’єкта художньо-спортивної навчальної діяльності. Показано психологічні предиктори актуалізації сприятливих психоемоційних станів суб’єкта художньо-спортивної діяльності. Розроблено програму розвитку емоційно-вольової саморегуляції суб’єкта художньо-спортивної діяльності, ефективність якої доведено. Для психологів, викладачів, аспірантів, студентів гуманітарних спеціальностей. Монография посвящена исследованию эмоционально-волевой регуляции субъекта художественно-спортивной деятельности. В работе представлен теоретический обзор проблемы эмоционально-волевой регуляции в спортивной деятельности и ее детерминации, разработан комплекс психодиагностики субъекта художественно-спортивной учебной деятельности. Показаны психологические предикторы актуализации благоприятных психоэмоциональных состояний субъекта художественно-спортивной деятельности. Разработана программа развития эмоционально-волевой саморегуляции субъекта художественно-спортивной деятельности, эффективность которой доказана. Для психологов, преподавателей, аспирантов, студентов гуманитарных специальностям. The monograph is devoted to the study of the emotional-volitional regulation of the subject of artistic and sports activity. The paper presents a theoretical review of the problem of emotional-volitional regulation in sports activity and its determination, a complex of psychodiagnostics of the subject of artistic and sports educational activity is developed. The psychological predictors of actualization of favorable psychoemotional states of the subject of artistic and sports activity are shown. A program for the development of emotional-volitional self-regulation of the subject of artistic and sports activity has been developed, the effectiveness of which has been proven. For psychologists, teachers, graduate students, students of humanitarian specialties.
- ДокументОпитувальник мотиваційних орієнтацій підприємницької діяльності(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Фоменко, К. І.Актуальність дослідження. Проблема мотивації підприємницької діяльності у вітчизняній психології залишається недостатньо досліджуваною, що і зумовило необхідність створення психодіагностичного інструментарію. Метою дослідження було створення психодіагностичної методики для вивчення мотиваційних орієнтацій на підприємницьку діяльність. Методи і вибірка дослідження. У психометричну вибірку увійшли 180 досліджуваних, серед них — 104 жіночої статі та 76 — чоловічої. Вік випробовуваних варіював від 17 до 60 років. Обробка даних проводилася в пакеті Stat-Soft STATISTICA 6.Психометрична обробка результатів дослідження включала перевірку внутрішньої узгодженості методики за коефіцієнтом альфа Кронбаха, оцінку конструктивної валідності та ретестової надійності опитувальника. Результати. Статистика альфа Кронбаха для шкали, що включає всі 70 пунктів склала 0,951. Для виявлення внутрішньої структури методики проводився факторний аналіз, що дозволило перевірити правомірність операціоналізації даного психологічного конструкту через десять латентних факторів (шкали). Висновки. Запропонована психодіагностична методика дослідження мотиваційних орієнтацій на підприємницьку діяльність відповідає сучасним вимогам до психометричного обґрунтування особистісних опитувальників. Психометричними параметрами мотиваційних орієнтацій на підприємницьку діяльність визначено такі мотиви – комерційного успіху, свободи і самостійності, самореалізації, глорістичні, влади, вимушеності, афіліативні мотиви, самоствердження, інноваційності, ризику. Стандартизація опитувальника показала його високу тест-ретестову надійність та валідність. Опитувальник може бути використаний для психодіагностики у структурі досліджень у галузі психологічного супроводу кар’єрного розвитку та у галузі психології праці. Relevance of problem. The problem of motivation of entrepreneurial activity in domestic psychology remains insufficiently studied, which led to the need to create psycho-diagnostic tools. The Aim of the study was to create a psycho-diagnostic methodology for studying motivational orientations to entrepreneurial activity. Research methods and sampe. The psychometric sample included 180 subjects, including 104 females and 76 males. The age of the subjects ranged from 17 to 60 years. Data processing was performed in the package Stat-Soft STATISTICA 6. Psychometric processing of the results of the study included checking the internal consistency of the method by the Cronbach's alpha, assessing the design validity and retest reliability of the questionnaire. Results. Cronbach's alpha stats for a scale comprising all 70 points were 0.951. To identify the internal structure of the method, a factor analysis was performed, which allowed to check the legitimacy of the operationalization of this psychological construct through ten latent factors (scales). Conclusions. The proposed psycho-diagnostic method of research of motivational orientations on entrepreneurial activity meets modern requirements to psychometric substantiation of personal questionnaires. Psychometric parameters of motivational orientations to entrepreneurial activity determine the following motives - commercial success, freedom and independence, self-realization, gloristic, power, compulsion, affiliative, self-affirmation, innovation, risk. The standardization of the questionnaire showed its high test-retest reliability and validity. The questionnaire can be used for psycho-diagnostics in the structure of research in the field of psychological support of career development and in the field of occupational psychology.
- ДокументОПИТУВАЛЬНИК ПРОСОЦІАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ ФАХІВЦЯ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Фоменко, К. І.У статті проаналізовано опитувальник просоціальної мотивації фахівця соціономічних професій. Просоціальна мотивація є цілісною системою спонукальних процесів, спрямованих на благо інших людей або суспільство в цілому, які мають соціальні наслідки, що класифікуються як соціально корисні дії. В статье проанализирован опросник просоциальной мотивации специалиста социономических профессий. Просоциальная мотивация является целостной системой побудительных процессов, направленных на благо других людей или общество в целом, которые имеют социальные последствия, которые классифицируются как социально полезные действия. The article analyzes a questionnaire on the social motivation of a specialist in socionomic professions. Prosocial motivation is a holistic system of motivational processes aimed at the benefit of others or society as a whole, which have social consequences that are classified as socially beneficial actions.
- ДокументОсобистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій : психологічна теорія і практика(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ), 2017-03-07) Блинова, О. Є.; Борисюк, А. С.; Варій, М. Й.; Василевська, О. І.; Долинська, Л. В.; Єрмакова, Н. О.; Завацька, Н. Є.; Завацький, В. Ю.; Зливков, В. Л.; Карпенко, З. С.; Кокун, О. М.; Кряж, І. В.; Кузікова, С. Б.; Кузнєцов, М. А.; Лукомська, С. О.; Максименко, С. Д.; Олефір, В. О.; Радчук, Г. К.; Сафін, О. Д.; Седих, К. В.; Титаренко, Т. М.; Тімченко, О. В.; Усик, Д. Б.; Фоменко, К. І.; Хомуленко, Т. Б.; Черенщикова, Д. В.; Шаповалова, В. С.; Швалб, Ю. М.; Щербак, Т. І.; Яблонська, Т. М.Колективна монографія присвячена сучасним проблемам психології особистості. У книзі висвітлюються теоретичні та прикладні аспекти дослідження особистості у кризових умовах і критичних ситуаціях життя. Розглядаються особливості переживання персонологічних, вікових, професійних і соціокультурних криз; умови адаптації, ресоціалізації та розвитку особистості в ускладнених умовах життя. Особливу увагу в представленому науковому доробку приділено проблемам збереження психічного здоров’я людини та надання їй психологічної допомоги в консультативно-терапевтичній практиці. Адресується фахівцям у галузі психології та суміжних із нею дисциплін, студентам, аспірантам, широкому загалу освітян. Коллективная монография посвящена современным проблемам психологии личности. В книге освещаются теоретические и прикладные аспекты исследования личности в кризисных условиях и критических ситуациях жизни. Рассматриваются особенности переживания персонологических, возрастных, профессиональных и социокультурных кризисов; условия адаптации, ресоциализации и развития личности в осложненных условиях жизни. Особое внимание в представленном научной разработке уделено проблемам сохранения психического здоровья человека и предоставления ему психологической помощи в консультативно-терапевтической практике. Адресуется специалистам в области психологии и смежных с ней дисциплин, студентам, аспирантам, широкой общественности педагогов. The collective monograph is devoted to contemporary problems of psychology of personality. Theoretical and practical aspects of studies of a person in crisis conditions and life critical situations have been discovered. The peculiarities of person-feature experience of age, socio-cultural and professional crises have been considered; conditions of adaptation, re-socialization and personal development in the complex conditions of life have been examined. Particular attention in the submitted scientific heritage has been paid to the problems of mental health preservation and person's psychological assistance in a consultative and therapeutic practice. It has been addressed to specialists in psychology and its related disciplines, students, graduate students, general educators public.
- ДокументПСИХОДІАГНОСТИКА ВІДМОВИ ВІД ПАЛІННЯ(МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2016-04-18) Крамченкова, В. О.; Фоменко, К. І.У статті представлено опитувальник мотивації відмови від паління, як самостійний інструмент, для визначення міри вираженості мотивів відмови від паління для використання у психокорекції тютюнової залежності. У структурі опитувальника мотивації відмови від паління виділяються компоненти автономної (внутрішньої), інтроектованої, екстернальної (зовнішньої) та амотивації (негативної мотивації). Охарактеризовано конвергентну та дискримінативну валідність методики шляхом визначення кореляційних зв’язків показників мотивації відмови від паління та показників самооцінки мотивації схвалення, психологічного благополуччя, самоефективності та нікотинової залежності. Встановлено, що показники автономної мотивації позитивно пов’язані із показниками самоефективності та рівня психологічного благополуччя. Показники екстернальної та інтроектованої мотивації відмови від паління позитивно пов’язані з показниками самооцінки мотивації соціального схвалення та негативно пов’язані з показниками психологічного благополуччя. Амотивація передбачає зниження рівня само ефективності. Домінування того чи іншого мотивів в індивідуальному мотиваційному профілі дозволяють прогнозувати успішність відмови від паління. Дана психодіагностична методика відповідає сучасним вимогам до психометричного обґрунтування особистісних опитувальників. Стандартизація опитувальника показала його високу тест-ретестову надійність та валідність. В статье представлено опросник мотивации отказа от курения, как самостоятельный инструмент для определения меры выраженности мотивов отказа от курения, для использования в психокорекции табачной зависимости. В структуре опросника мотивации отказа от курения выделяются компоненты автономной (внутренней), инторецированной, екстернальной (внешней) и амотивации (негативной мотивации). Охарактеризована конвергентная и дискриминативная валидность методики путем определения корреляционных связей показателей мотивации отказа от курения и показателей самооценки мотивации одобрения, психологического благополучия, самоэффективности и никотиновой зависимости. Установлено, что показатели автономной мотивации положительно связаны с показателями самоэффективности и уровня психологического благополучия. Показатели экстернальной и интроецированной мотивации отказа от курения положительно связанны с показателями самооценки мотивации социального одобрения и негативно связаны с показателями психологического благополучия. Амотивация предусматривает снижение уровня самоэффективности. Доминирования того или иного мотива в индивидуальном мотивационном профиле позволяет прогнозировать успешность отказа от курения. Данная психодиагностическая методика отвечает современным требованиям к психометрическому обоснованию личностных опросников. Стандартизация опросника показала его высокую тест-ретестову надежность и валидность. The article presents the questionnaire of motivation of smoking rejection, as a standalone tool for determining the severity of the measures of smoking rejection motives for use in psychological correction of tobacco dependence. Autonomous components are distinguished in the structure of the questionnaire motivate internal, introjected, external and amotivation (negative motivation). It was characterized the convergent and discriminative validity of the method by determining correlations indicators of motivate smoking rejection and motivational self-approval parameters, psychological well-being, self-efficacy, and nicotine addiction. It was found that the performance of autonomous motivation is positively related to self-efficacy and performance levels of psychological well-being. Indicators of external and introjected motivation of quitting smoking are associated with a positive performance of self-motivation social approval and negatively associated with indicators of psychological well-being. Amotivation provides for the reduction of self-efficacy level. Domination of a motive in the individual motivational profile allows to predict the success of quitting. This psycho-diagnostic technique meets modern requirements for the justification of psychometric personality questionnaires. Standardization of the questionnaire showed its high test-retest reliability and validity.
- ДокументПсиходіагностика естетичного інтелекту особистості(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Найчук, В. В.; Фоменко, К. І.; Кузнецов, О. І.Актуальність дослідження. Прискорення темпу життя, зростання економічної спроможності громадян, виробничих потужностей і товарообігу, процеси глобалізації соціальноекономічного простору і зростання ролі Інтернет-торгівлі – все це виступає чинником високої потреби суспільства в естетизації різних видів економічної діяльності загалом та життєдіяльності людини – зокрема. Попри широке використання терміну «естетичний інтелект» в економіці, у психології міра вивчення естетичного інтелекту значно поступається іншим видам інтелекту. Мета дослідження: здійснити апробацію методики психодіагностики естетичного інтелекту особистості. Методи і вибірка. Вибірку досліджуваних склали 272 особи, віком 17-60 років, 156 жінок та 116 чоловіків. Для обґрунтування конструктної валідності методики було використано опитувальник, що діагностує провідний тип репрезентативної системи (К. І. Фоменко), опитувальник емоційного інтелекту Н. Холла, батарею адаптованих тестів для вивчення рівня розвитку естетичного сприйняття (О. М. Торшилова і Т. В. Морозова). Результати. Концептцалізовано та операціоналізовано поняття естетичного інтелекту. Доведено валідність та надійність опитувальника, що вимірює рівень розвитку естетичного інтелекту. Висновки. Теоретичний аналіз проблеми естетичного інтелекту дозволив визначити його як здатність розуміти, аналізувати, інтерпретувати, оцінювати та використовувати для розв’язання повсякденних та професійних завдань інформацію про об’єкти та явища навколишньої дійсності природного чи штучного походження, отриману на основі естетичного сприйняття. У результаті апробації методики дослідження естетичного інтелекту було доведено її високу надійність та валідність. Виявлено позитивні зв’язки естетичного інтелекту та естетичних здібностей, причому достатній рівень останніх є умовою для високого рівня естетичного інтелекту особистості. Relevance of research. Accelerating the pace of life, increasing economic capacity of citizens, production capacity and turnover, the globalization of socio-economic space and the growing role of e-commerce - all this is a factor in the high need of society to aestheticize various economic activities in general and human life in particular. Despite the widespread use of the term "aesthetic intelligence" in economics, in psychology the degree of study of aesthetic intelligence is much inferior to other types of intelligence. Aim: to test the method of psychodiagnostics of aesthetic intelligence of the individual. Methodology. The sample consisted of 272 people aged 17-60 years, 156 women and 116 men. To substantiate the constructive validity of the method, a questionnaire diagnosing the leading type of representative system (K. I. Fomenko), N. Hall's emotional intelligence questionnaire, a battery of adapted tests to study the level of development of aesthetic perception (O. Torshilova, T. Morozova). Results. The concept of aesthetic intelligence is conceptualized and operationalized. The validity and reliability of the questionnaire, which measures the level of development of aesthetic intelligence, is proved. Conclusions. Theoretical analysis of the problem of aesthetic intelligence allowed to define it as the ability to understand, analyze, interpret, evaluate and use to solve everyday and professional problems information about objects and phenomena of the surrounding reality of natural or artificial origin, obtained on the basis of aesthetic perception. As a result of testing the method of research of aesthetic intelligence, its high reliability and validity were proved. Positive connections between aesthetic intelligence and aesthetic abilities have been revealed, and a sufficient level of the aesthetic abilities is a condition for a high level of aesthetic intelligence of a person.
- ДокументПсиходіагностика мотиваційної особистості молодшого школяра(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-03-10) Фоменко, К. І.У статті представлено комплекс методів діагностики мотиваційної сфери особистості молодшого школяра. Охарактеризовано три психодіагностичні методики: перша спрямована на діагностику губристичної мотивації особистості, друга спрямована на діагностику екстеріоризації-інтеріоризації успіху у молодшому шкільному віці, третя спрямована на вивчення мотивів академічної саморегуляції учнів початкової школи. У статті подано психометричні характеристики розроблених методик та стимульний матеріал. В статье представлен комплекс методов диагностики мотивационной сферы личности младшего школьника. Охарактеризованы три психодиагностические методики: первая направлена на диагностику губристической мотивации личности, вторая направлена на диагностику экстериоризации-интериоризации успеха в младшем школьном возрасте, третья направлена на изучение мотивов академической саморегуляции учащихся начальной школы. В статье представлены психометрические характеристики разработанных методик и стимульный материал. The article presents a set of methods for diagnosing the motivational sphere of a younger school student. Three psychodiagnostic methods have been characterized: the first is aimed at diagnosing the self-motivated personal motivation, the second is aimed at diagnosing the exteriorization-internalizing of success in elementary school age, the third is aimed at studying the motives of the academic self-regulation of elementary school students. The article presents the psychometric characteristics of the developed techniques and stimulus material.
- ДокументПсиходіагностика селфі-залежності як заміщення психологічного дефіциту(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Фоменко, К. І.; Дереповська, М. О.Актуальність дослідження. Феномен «селфі-залежності», незважаючи на недовготривалість існування, вже почав впливати на поведінку та світогляд як сучасного суспільства, що зумовлює необхідність його психологічного аналізу та розробки методів психодіагностики. Мета дослідження: обрунтувати феномен селфі-залежності з позицій явища психологічного деіциту та стандартизувати психодіагностичну методику для її дослідження. Вибірка. 192 особи, віком від 15 до 50 років (середній вік 20 років). Результати і висновки. Встановлено зв’язок природи селфізалежності за видами голоду по Е. Берну. Так голод за сенсорною стимуляцією втамовується через розгляд естетичних та яскравих фотографій, голод за контактам – через можливість спілкування шляхом листування селфі та знаходження нових знайомств, голод за визнанням можуть послабити лайки, сексуальний голод – інтимне листування селфі, а також демонстрація своєї сексуальності на фото, структурний голод або голод щодо структурування часу змушує робити селфі заради заповнення паузи або позбавлення нудьги, а голод за інцидентами може призвести до необдуманих та ризикових вчинків. Створена авторська методика для виявлення селфі-залежності. Встановлений високий рівень надійності за коефіцієнтом альфа Кронбаха, а також проведений факторний аналіз, що дозволив виокремити вісім основних шкал опитувальника: «Змінення реальності», що дозволяє демонструвати своє життя як більш гарне шляхом селфі, «Естетичне задоволення», що може стимулювати сенсорний голод, «Прояв довіри», як символ дружби та близьких стосунків через фотографування разом, «Заповнення часу», що втамовує структурний голод, «контакти», що дозволяє демонструвати активну соціальну насиченість свого життя та певну популярність, «визнання», через отримання лайків за фотографії, «Селфрепрезентація», що дозволяє проявити власне Я, свою позицію та незгоду з правилами або подіями, «Інтимність», де селфі використовується як доказ наявності почуттів або інтересу у партнерських взаємовідносинах. Встановлено, що між ними не існує кореляційних зв’язків достатнього рівня значущості. Це може свідчити про те, що селфізалежність має більш широку природу та більш загальний характер, а тому не може бути пов’язана лише із нарцисичними особистостями. Relevance of research. The phenomenon of "selfie addiction", despite the short existence, has already begun to influence behavior and worldview as a modern society, which necessitates its psychological analysis and development of methods of psychodiagnostics. The Aim of the study: to substantiate the phenomenon of selfdependence from the standpoint of the phenomenon of psychological deitsit and standardize psychodiagnostic methods for its study. Sample. 192 people, aged 15 to 50 years (average age 20 years). Results and conclusions. The connection between the nature of selfie addiction and the type of hunger according to E. Bern has been established. Thus, hunger for sensory stimulation is quenched by looking at aesthetic and vivid photos, hunger for contacts - through the ability to communicate by selfie correspondence and finding new acquaintances, hunger for recognition can weaken likes, sexual hunger - intimate selfie correspondence, as well as demonstrating their sexuality in photos. structural hunger or time-structuring hunger forces you to take selfies to fill a pause or get rid of boredom, and hunger for incidents can lead to reckless and risky actions. An author's method for detecting selfie addiction has been created. A high level of Cronbach's alpha reliability was established, as well as a factor analysis that identified eight key questionnaire scales: "Manifestation of trust" as a symbol of friendship and close relationships through photography together, "Filling time", which quenches structural hunger, "contacts", which allows you to demonstrate active social saturation of your life and a certain popularity, "recognition" by receiving likes for photos, "Self-presentation", which allows you to express your self, your position and disagreement with the rules or events, "Intimacy", where a selfie is used as proof of feelings or interest in a relationship. It has been established that there are no correlations between them of sufficient significance. This may indicate that selfie addiction is broader in nature and more general, and therefore cannot be associated with narcissistic individuals alone.
- ДокументПСИХОДІАГНОСТИКА СТРЕС-ФАКТОРІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНЯ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Фоменко, К. І.; Жукова, Н. С.У статті розглянуто проблему психодіагностики стрес-факторів навчальної діяльності учня основної школи. Психодіагностичний інструментарій був створений на основі опитувальника «Стрес-фактори навчально-пізнавальної діяльності студентів» (М. А. Кузнєцов, 2015). В статье рассмотрена проблема психодиагностики стресс-факторов учебной деятельности ученика основной школы. Психодиагностический инструментарий был создан на основе опросника «Стресс-факторы учебно-познавательной деятельности студентов» (М. А. Кузнецов, 2015). The article deals with the problem of psychodiagnostics of stress factors of educational activity of a primary school student. The psychodiagnostic toolkit was created on the basis of the questionnaire "Stress factors of students' learning and cognitive activity" (M. A. Kuznetsov, 2015).
- ДокументПсиходіагностика художніх естетичних здібностей особистості(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Фоменко, К. І.; Найчук, В. В.Актуальність дослідження. Проблема психодіагностики естетичної обдарованості особистості є маловивченою у сучасній психології, що викликано невизначеністю статусу естетичних здібностей, естетичного інтелекту та естетичного сприйняття як її складових. Мета дослідження: розробити психодіагностичний інструментарій для дослідження естетичних здібностей особистості. Методи і вибірка. Вибірку досліджуваних склали 272 особи, віком 17-60 років, 156 жінок та 116 чоловіків. Для обґрунтування конструктної валідності методики було використано тест Векслера, батарею адаптованих тестів для вивчення рівня розвитку естетичного сприйняття (О. М. Торшилова і Т. В. Морозова), методику діагностики естетичного інтелекту особистості (В. Найчук, К. Фоменко, О. Кузнецов). Результати. Розроблено тест естетичних здібностей, перевірено його валідність та надійність. Виявлено, що вибір «почерку художника» в якості пояснювального принципу для сортування репродукцій картин відповідає найвищому рівню естетичних здібностей до чуття форми. Виявлено зв’язки естетичних здібностей із показниками невербального інтелекту,естетичного інтелекту та здібностей. Висновки. У результаті апробації тесту естетичних здібностей було доведено високу валідність та надійність представленої методики. Виявлено, що три з девяти завдань мають високу міру складності та передбачають більшу відповідність невербальному інтелекту. Доведено, що високий рівень естетичних здібностей є умовою високого рівня розвитку естетичного інтелекту. Більш складні завдання передбачають більш розвинені здатності до чуття форми та спроможність чинити опір естетично-смаковим стереотипам. Успішність у завданнях оптимальної складності більш високо корелює із здатністю до сприйняття виразності форми, тобто чутливості до образного ладу твору. Relevance of research. The problem of psychodiagnostics of aesthetic giftedness of the individual is poorly understood in modern psychology, which is caused by the uncertainty of the status of aesthetic abilities, aesthetic intelligence and aesthetic perception as its components. Aim of the study: to develop psychodiagnostic tools for the study of aesthetic abilities of the individual. Research methodd and sample. The sample consisted of 272 people aged 17-60 years, 156 women and 116 men. To substantiate the constructive validity of the method, the Wechsler test, a battery of adapted tests to study the level of development of aesthetic perception (O. Torshilova and T. Morozova), the method of diagnosing the aesthetic intelligence of the individual were used (V. Naichuk, K. Fomenko, O. Kuznetsov). Results. A test of aesthetic abilities was developed, its validity and reliability were checked. It was found that the choice of "artist's handwriting" as an explanatory principle for sorting reproductions of paintings corresponds to the highest level of aesthetic abilities to sense of form. The connections of aesthetic abilities with the indicators of nonverbal intelligence, aesthetic intelligence and abilities have been revealed. Conclusions. As a result of approbation of the test of aesthetic abilities the high validity and reliability of the presented technique was proved. It was found that three of the nine tasks are highly complex and involve greater compliance with nonverbal intelligence. It is proved that a high level of aesthetic abilities is a condition for a high level of development of aesthetic intelligence. More complex tasks include more developed abilities to sense form and the ability to resist aesthetic and taste stereotypes. Success in tasks of optimal complexity is more highly correlated with the ability to perceive the expressiveness of the form, ie sensitivity to the figurative structure of the work.
- ДокументПсихологічна Т-гра "Креативність"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Фоменко, К. І.; Большакова, А. М.Актуальність дослідження. Окремої уваги потребує розвиток творчих здібностей та дивергентного мислення особистості у процесі навчання та фахової підготовки та створення психотехнологій розвитку креативності, які відповідають викликам сучасності. Мета дослідження – створити та перевірити ефективність Т-гри «Креативність». Вибірка і методи дослідження. У дослідженні використано методику діагностики креативності О. Тунік (2001). Вибірку склали 21 особа (10 осіб увійшли в експериментальну групу та 11 – в контрольну) – усі студенти факультету психології і соціології ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Результати. Мета апробованої гри – скласти паззл, отримуючи його деталі у результаті успішного виконання у команді та індивідуально завдань, спрямованих на розвиток творчих здібностей, а також на усвідомлення власних мотивів, установок та ставлень, релевантних проблемі творчої діяльності. Процес гри: учасники під керівництвом ведучого виконують завдання та вправи, згруповані за змістом за такими проблемними категоріями: «розвиток невербальної креативності», «розвиток вербальної креативності», «розвиток естетичних здібностей», «розвиток мотивації до творчої діяльності», «розвиток здатності розв’язання творчих проблем у групі», «розвиток семантичної гнучкості як креативної здатності». Потрапляючи на певну кольорову зону шляхом кручення стрілки-дзиги, учасники отримують можливість вибрати завдання відповідної кольорової зони. Номер завдання у зоні визначається шляхом кидання кубику (від 1 до 6). За результатами виконання завдань учасники просуваються у грі, отримуючи частики паззлу, який вони мають заповнити. Переможцем вважається той учасник, який першим складе паззл. Висновки. Подана у дослідженні Т-гра «Креативність» є дієвим інструментом у розвитку вербальної та образної креативності суб’єкта навчальної-діяльності. На відміну від тренінгових методів формування творчих здібностей або інших групових чи індивідуальних форм роботи з клієнтом Т-гра «Креативність», маючи найбільш суттєві ознаки гри, створює сприятливі умови для залучення до формувальних впливів різних категорій учасників, знімає психологічні бар’єри участі у розвивальних програмах, дозволяє охопити різні аспекти творчих здібностей та розвинути їх у межах ігрової взаємодії. Relevance of research. Special attention needs to be paid to the development of creative abilities and divergent thinking of the individual in the process of education and professional training and the creation of psychotechnologies for the development of creativity that meet the challenges of today. The purpose of the study is to create and test the effectiveness of the T-game "Creativity". Research sample and methods. The method of diagnostics of creativity O. Tunik (2001) was used in the research. The sample consisted of 21 people (10 people were included in the experimental group and 11 - in the control) - all students of the Faculty of Psychology and Sociology of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Results. The purpose of the tested game is to put together a puzzle, getting its details as a result of successful teamwork and individual tasks aimed at developing creative abilities, as well as understanding one's own motives, attitudes and attitudes relevant to the problem of creative activity. Game process: participants under the guidance of the facilitator perform tasks and exercises grouped by content in the following problem categories: "development of nonverbal creativity", "development of verbal creativity", "development of aesthetic abilities", "development of motivation for creative activity", "development of developmental ability", "solving creative problems in a group", "development of semantic flexibility as a creative ability". Getting to a certain color zone by rotating the spinning top arrow, participants get the opportunity to select the task of the appropriate color zone. The task number in the zone is determined by throwing the dice (1 to 6). As a result of the tasks, participants move through the game, receiving pieces of the puzzle that they have to fill. The winner is the participant who is the first to complete the puzzle. Conclusions. The T-game "Creativity" presented in the research is an effective tool in the development of verbal and figurative creativity of the subject of educational activity. Unlike training methods of forming creative abilities or other group or individual forms of work with the client T-game "Creativity", having the most significant features of the game, creates favorable conditions for involvement in the formative influences of different categories of participants, removes psychological barriers to developmental development. programs, allows you to cover various aspects of creativity and develop them within the game interaction.
- ДокументПсихологія губристичної мотивації: феноменологія, структура, детермінація(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2018-02) Фоменко, К. І.Монографія присвячена дослідженню губристичної мотивації суб’єкта діяльності. В роботі подано теоретичний огляд проблеми губристичної мотивації та її детермінації, розкрито її значення у прагненні до самоствердження, підтвердження власної значущості та збереження самоповаги. Розроблено комплекс психодіагностики суб’єкта навчальної, навчально-професійної та трудової діяльності. Показано роль губристичних мотивів у становленні мотивації провідної діяльності та позитивної Я-концепції суб’єкта діяльності, виявлено регулятивні, когнітивні, емоційні та поведінкові пре диктори губристичних мотивів досягнення переваги та досокналості. Для викладачів, аспірантів, студентів гуманітарних спеціальностей. Монография посвящена исследованию губристической мотивации субъекта деятельности. В работе представлены теоретический обзор проблемы губристической мотивации и ее детерминации, раскрыто ее значение в стремлении к самоутверждению, подтверждение собственной значимости и сохранения самоуважения. Разработан комплекс психодиагностики субъекта учебной, учебно-профессиональной и трудовой деятельности. Показана роль губристических мотивов в становлении мотивации ведущей деятельности и положительной Я-концепции субъекта деятельности, выявлены регулятивные, когнитивные, эмоциональные и поведенческие пре дикторы губристических мотивов достижения преимущества и досокналости. Для преподавателей, аспирантов, студентов гуманитарных специальностей.
- ДокументПсихічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, вид-во "Діса плюс", 2015) Кузнєцов, М. А.; Фоменко, К. І.; Кузнецов, О. І.У монографії розкривається психолого-педагогічний аспект проблеми особистісних чинників, що визначають динаміку психічних станів у процесі навчально-пізнавальної діяльності у студентів, що характеризуються різними рівнями успішності. Вивчено внесок особистісних, ситуаційних і діяльнісних чинників у актуалізацію, підтримання та динаміку основних функціональних систем психічних станів успішних і неуспішних студентів на семінарі, лекції та в умовах навчальної роботи вдома. Пропонується коригувально-розвиваюча програма, спрямована на вдосконалення психологічних механізмів саморегуляції психічних станів, що виникають у студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності. В монографии раскрывается психолого-педагогический аспект проблемы личностных факторов, определяющих динамику психических состояний в процессе учебно-познавательной деятельности у студентов с разными уровнями успеваемости. Исследован вклад личностных, ситуационных и деятельностных факторов в актуализацию, поддержание и динамику основных функциональных систем психических состояний успевающих и слабоуспевающих студентов на семинарах, лекциях и в процессе учебной работы в домашних условиях. Предлагается коррекционно-развивающая программа, предназначенная для усовершенствования психологических механизмов саморегуляции психических состояний, возникающих у студентов в процессе учебно-познавательной деятельности. The monograph defines the psychological and pedagogical aspect of the problem of personal factors that determine the dynamics of mental states in the process of educational and cognitive activity of students, characterized by different levels of success. The contribution of personal, situational and activity factors to actualization, maintenance and dynamics of the basic functional systems of mental states of successful and unsuccessful students at a seminar, lecture and in the conditions of study at home is studied. Corrective and developmental program aimed at improving the psychological mechanisms of self-regulation of mental states that arise in students in the process of educational and cognitive activity is proposed.
- ДокументРОЗРОБКА ТА АПРОБАЦІЯ ОПИТУВАЛЬНИКА МОТИВАЦІЇ ВІДМОВИ ВІД ПАЛІННЯ(Видавництво «Плеяда», 2015-04-07) Сосін, І. К.; Крамченкова, В. О.; Фоменко, К. І.Розроблено опитувальник мотивації відмови від паління. Структурна модель опитувальника представлена компонентами автономної, інтроектованої, екстернальної та негативної мотивації. Стандартизація опитувальника показала його високу тест-ретестову надійність та валідність. Разработан опросник мотивации отказа от курения. Структурная модель опросника представлена компонентами автономной, интернальной, экстернальной и негативной мотивации. Стандартизация опросника показала его высокую тест-ретестову надежность и валидность. Inquirer motivation of smoking cessation was developed. Inquirer structural model includes autonomous motivation, introjected motivation, external motivation and amotivation. Standardization of inquirer showed its high test re-test reliability and validity.
- ДокументСЕМАНТИЧНИЙ ДИФЕРЕНЦІАЛ «СТАВЛЕННЯ ДО ТІЛА»(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2019-10-26) Хомуленко, Т. Б.; Фоменко, К. І.; Миронович, Б. С.Предстaвленo розробку семантичного диференціалу «Ставлення до тіла». Предстaвлена разработка семантического дифференциала «Отношение к телу». The development of the semantic differential "Attitude to the body" is presented.
- ДокументСтавлення до навчання студентів з низьким рівнем академічної мотивації(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, видавництво "Діса плюс", 2019) Кузнєцов, М. А.; Фоменко, К. І.; Жданюк, Л. О.Монографія присвячена дослідженню емоційного ставлення до навчання у студентів з низьким рівнем академічної мотивації. У роботі подано теоретичний огляд проблеми емоційного ставлення до навчання та навчальної мотивації, розроблено комплекс психодіагностики потреб студентів, що задовольняються у навчально-професійній діяльності. Показано типологію академічної мотивації студентів та її взаємну обумовленість з емоційним ставленням до навчання. Розроблено програму оптимізації ставлення до навчання студентів та формування зрілих форм академічної мотивації, ефективність якої доведено. Монография посвящена исследованию эмоционального отношения к учебе у студентов с низким уровнем академической мотивации. В работе представлены теоретический обзор проблемы эмоционального отношения к учебе и учебной мотивации, разработан комплекс психодиагностики потребностей студентов, которые удовлетворяются в учебно-профессиональной деятельности. Показано типологию академической мотивации студентов и ее взаимную обусловленность с эмоциональным отношением к учебе. Разработана программа оптимизации отношение к учебе студентов и формирования зрелых форм академической мотивации, эффективность которой доказана. The monograph is devoted to the study of the emotional attitude to learning among students with a low level of academic motivation. The paper presents a theoretical review of the problem of emotional attitude to learning and educational motivation, developed a complex of psychodiagnostics of students' needs, which are satisfied in educational and professional activities. The typology of academic motivation of students and its interdependence with an emotional attitude to learning are shown. A program has been developed to optimize students' attitude to learning and the formation of mature forms of academic motivation, the effectiveness of which has been proven.