Перегляд за Автор "Костікова, І. І."
Зараз показано 1 - 20 з 26
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАкадемічна доброчесність очима студентів: розуміння і нерозуміння(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій; видавничий дім "Гельветика", 2021-07-26) Костікова, І. І.; Дорожко, А. О.Статтю присвячено аналізу розуміння і нерозуміння українськими студентами академічної доброчесності. Мета статті – дослідити розуміння студентами академічної доброчесності шляхом анкетування. Робота досліджує ставлення студентів до різних питань академічної доброчесності задля її формування у закладах вищої освіти для магістрів із метою запобігання плагіату в магістерських дипломних роботах. У роботі підкреслюється, що запобіганню академічної недоброчесності й протидії плагіату сприяє не лише розуміння магістрами основних термінів, видів електронних програм перевірки на плагіат, а й знання різноманітних нормативних документів (кодексів, положень). Задля розуміння протидії академічної недоброчесності і плагіату досліджено конкретні приклади боротьби з академічним шахрайством в університетах за кордоном: у Лондонському університетському коледжі Великобританії, у Каролінському медичному університеті Швеції. Наше анкетування магістрів спрямовано на те, щоб з’ясувати, чи розуміють студенти, що таке академічна доброчесність, плагіат, яким він буває, які є програми для його виявлення, що робити з текстом після перевірки на плагіат, які покарання існують за плагіат, які бувають причини, що спонукають студентів до академічної недоброчесності й плагіату. Емпіричну основу нашого дослідження склали дані анкетування студентів Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, анкета проводилася в онлайн-формі за допомогою сервісу Google. Загалом, в анкетуванні взяли участь 40 студентів-магістрів. Результати анкетування свідчать про те, що, на жаль, більшість студентів не вважають плагіат шахрайством. На їхню думку, розміщення тексту в Інтернеті робить його загальним і доступним для всіх, тобто «нічиїм», тому й академічна недоброчесність, і плагіат у студентському середовищі більшістю студентів сприймаються як норма. Отож, ми дійшли висновку, що для формування академічної доброчесності студентів необхідно впроваджувати комплекс різноманітних заходів. Статья посвящена анализу понимания и непонимания украинскими студентами академической порядочности. Цель статьи – исследовать понимание студентами академической порядочности путём анкетирования. Работа исследует отношение студентов к различным вопросам академической порядочности для её формирования в высших учебных заведениях среди магистров с целью предотвращения плагиата в магистерских дипломных работах. В работе подчёркивается, что предотвращению академической непорядочности и противодействия плагиату способствует не только понимание магистрами основных терминов, видов электронных программ проверки на плагиат, но и знание различных нормативных документов (кодексов, положений). Для понимания противодействия академической непорядочности и плагиата исследованы конкретные примеры борьбы с академическим мошенничеством в университетах за рубежом: в Лондонском университетском колледже Великобритании, в Каролинском медицинском университете Швеции. Наше анкетирование магистров направлено на то, чтобы выяснить, понимают ли студенты, что такое академическая порядочность, плагиат, каким он бывает, какие программы для его выявления, что делать с текстом после проверки на плагиат, какие наказания существуют за плагиат, которые бывают причины, побуждающие студентов к академической непорядочности и плагиату. Эмпирическую основу исследования составили данные анкетирования студентов Харьковского национального педагогического университета имени Г.С. Сковороды, опрос проводился в онлайн-форме с помощью сервиса Google. В анкетировании приняли участие 40 студентов-магистров. Результаты анкетирования свидетельствуют о том, что, к сожалению, большинство студентов не считают плагиат мошенничеством. По их мнению, размещение текста в Интернете делает его общим и доступным для всех, то есть «ничьим», поэтому и академическая непорядочность, и плагиат в студенческой среде большинством студентов воспринимаются как норма. Итак, мы пришли к выводу, что для формирования академической порядочности студентов необходимо внедрять комплекс различных мероприятий. The article is devoted to the analysis of understanding and misunderstanding by Ukrainian students of academic integrity. The purpose of the article is to investigate students’ understanding of academic integrity through the questionnaire. The paper investigates students’ attitude to various issues of academic integrity for its development in higher education institutions for Masters, to prevent plagiarism in Masters’ theses. The paper emphasizes that the prevention of academic dishonesty and counteraction to plagiarism help Masters understand not only the basic terms, types of electronic plagiarism testing programs, but also be familiar with various regulations as codes, set of laws. In order to understand the prevention of academic dishonesty and plagiarism, the specific examples of confrontation to academic fraud in universities abroad have been studied: in the UK at the University College London, in Sweden at Karolinska Institutet Medical University. The Masters’ questionnaire was aimed at finding out whether students understand what academic integrity is, what plagiarism is, what programs exist to detect plagiarism, what to do with the text after plagiarism testing, what possible punishments exist for plagiarism, what are the reasons that motivate students to academic dishonesty and plagiarism. The empirical basis of the study was students’ questionnaire data in H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, the survey was conducted online using the Google forms. 40 Masters took part in the survey. The results of the survey show that, unfortunately, most students do not consider plagiarism a fraud. They think, posting a text on the Internet makes it common and accessible to all, it means the text is “nobody’s”, and academic dishonesty and plagiarism in the student environment is accepted by most students as the norm. So, we came to the conclusion that in order to develop the students’ academic integrity it is necessary to implement a set of various procedures.
- ДокументАкадемічна доброчесність: теорія, практика, досвід(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06) Костікова, І. І.; Дорожко, А. О.В представлених методичних рекомендаціях детально розглянуто нормативні документи ХНПУ імені Г. С. Сковороди з дотримання принципів академічної доброчесності, пропоновані кейси з дотримання принципів академічної доброчесності у різних закладах вищої освіти для практичного виконання, тести для самоперевірки дотримання принципів академічної доброчесності студентами. Видання містить як теорію, так і практику формування академічної доброчесності. Також у роботі представлено досвід закордонних колег, а саме досвід закладів вищої освіти Польщі. The presented methodological recommendations include normative documents from H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University that address compliance with the principles of academic integrity. These recommendations also propose practical examples of adhering to academic integrity principles in various higher education institutions. Furthermore, the publication provides detailed self-checking tests for students to ensure their compliance with academic integrity principles. The publication covers both the theoretical and practical aspects of academic integrity formation. Additionally, it presents insights from foreign colleagues, particularly the experiences of Polish higher education institutions.
- ДокументАнглійська мова: практикум з наукового і ділового письма(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-03-13) Костікова, І. І.; Божко, Ю. О.; Солошенко-Задніпровська, Н. К.In the presented methodological recommendations various types of academic writing – abstracts, summaries, and business correspondence – are considered. The textbook contains a number of texts, specialized materials with specific English standard phrases, and clichés accepted in the field of scientific and business writing. It is proposed to use the collected materials to get acquainted with the structure of English-language scientific and business writing and the formation and improvement of relevant competencies. В представлених методичних рекомендаціях детально розглянуті різноманітні види академічного письма – анотації, резюме та ділове листування. Видання містить низку текстів, спеціалізовані матеріали з специфічними англомовними стандартними зворотами, кліше, прийнятими у галузі наукового та ділового письма. Пропонується використовувати зібрані матеріали для ознайомлення здобувачів вищої освіти зі структурою англомовного наукового та ділового письма та формування і удосконалення відповідних компетенцій.
- ДокументВивчення англійської мови у ВНЗ засобами Інтернет-ресурсів(НЮУ імені Ярослава Мудрого, 2016-11-15) Костікова, І. І.Розкрито засади використання Інтернет-ресурсів як інструменту для навчання англійської мови; такі ресурси допомагають викладачу презентувати новий матеріал; дозволяють представити інформацію за допомогою різноманітних мультимедійних ресурсів. Раскрыто основы использования Интернет-ресурсов в качестве инструмента для обучения английскому языку ; такие ресурсы помогают преподавателю представить новый материал ; представить информацию с помощью различных мультимедийных ресурсов. The principles of using the Internet as a tool for training are described; the Internet-resources helps the teacher present the new material; allows submitting information through a variety of multimedia resources, students can study and comment on the material in more detail.
- ДокументВикористання мовного портфоліо у процесі вивчення іноземної мови(Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», видавничий дім «Букрек», 2018-06) Костікова, І. І.Мету і завдання статті розкрито через актуальність і практичну значущість мовного портфоліо учнів у процесі вивчення англійської мови на різних етапах шкільного курсу як важливого засобу мотивації навчальної діяльності, самоорганізації, самоконтролю, розвитку пізнавальних навичок і творчих здібностей для оцінки власного рівня володіння англійською мовою відповідно до європейських норм. У роботі використано комплекс методів теоретичного дослідження: аналіз методичних джерел з метою визначення ефективності використання мовного портфоліо в освітньому просторі; аналіз видів мовного портфоліо, його компонентів, етапів упровадження у процес навчання англійської мови; систематизація власного досвіду, використання мовного портфоліо учнів на уроках англійської мови. Основним результатом проведеної роботи є висновок, що використання мовного портфоліо сприяє вирішенню комунікативних завдань, розвиває різні види мовленнєвої діяльності учнів під час вивчення мови, формує стійку мотивацію діяльності учнів на уроці та в позаурочний час; поєднання методу мовного портфоліо з традиційними методами оцінювання дозволяє школярам практично застосовувати свої знання та навички, в цілому позитивно впливає на ефективність вивчення англійської мови. Перспективи подальших розвідок полягають в аналізі використання портфоліо у старших класах. Практичне значення полягає у пропонованому досвіді створення учнівського портфоліо як комплексу завдань, що дозволяє вивести процес навчання англійської мови в закладах загальної середньої освітина новий продуктивний рівень, підвищити якість уроку та вмотивованість учнів до вивчення англійської мови. Оригінальність дослідження забезпечує власний досвід роботи у системі освіти. Цель и задачи статьи раскрыто через актуальность и практическую значимость языкового портфолио учащихся в процессе изучения английского языка на разных этапах школьного курса как важного средства мотивации учебной деятельности, самоорганизации, самоконтроля, развития познавательных навыков и творческих способностей для оценки собственного уровня владения английским языком в соответствии с европейскими норм. В работе использован комплекс методов теоретического исследования: анализ методических источников с целью определения эффективности использования языкового портфолио в образовательном пространстве; анализ видов языкового портфолио, его компонентов, этапов внедрения в процесс обучения английскому языку; систематизация собственного опыта, использование языкового портфолио учащихся на уроках английского языка. Основным результатом проведенной работы является вывод, что использование языкового портфолио способствует решению коммуникативных задач, развивает различные виды речевой деятельности учащихся при изучении языка, формирует устойчивую мотивацию деятельности учащихся на уроке и во внеурочное время; сочетание метода языкового портфолио с традиционными методами оценки позволяет школьникам практически применять свои знания и навыки, в целом положительно влияет на эффективность изучения английского языка. Перспективы дальнейших исследований заключаются в анализе использования портфолио в старших классах. Практическое значение состоит в предлагаемом опыте создания ученического портфолио как комплекса задач, позволяет вывести процесс обучения английскому языку в учреждениях общего среднего образования на новый производительный уровень, повысить качество урока и мотивированность учеников к изучению английского языка. Оригинальность исследования обеспечивает собственный опыт работы в системе образования. The article shows the relevance and practical significance of usage leaners’ language portfolio in the study of the English language at different classes in school as an important means of motivation of learning activity, self-organization, self-control, development of cognitive skills and creative abilities, assessing one's own level of English as for European norms. The work used a set of theoretical research methods: analysis of methodical sources to determine the effectiveness of using language portfolio in the educational environment; analysis of language portfolio types, portfolio components, stages of implementation in the English learning; systematization of own experience of using students’ language portfolio at English lessons. The result of the work is the conclusion that the usage of language portfolio influences the communicative problems, develops various types of learners’ speech activity at different stages of language learning, forms a stable motivation for learners’ activities in class and after-hours. The combination of language portfolio with traditional assessment allows learners to use their knowledge and skills in practice, it influences positively the effectiveness of English learning. It is underlined that usage of language portfolio influences the effective English learning. Learners’ preparation to making European language portfolio is a long-term process. But if it is done systematically and complexly, it is possible to get the expected results. Such a way of learners’ evaluation and assessment gives positive results, the level of learners’ motivation rises in fact. Introduction of such an activity form as European language portfolio helps to achieve the new level of learners’ consciousness, where they elect, estimate, manage the learning process, making it modern and interesting. The prospects consist of the analysis of using portfolio with high school students.The practical value consists of the offered complex of exercises forlearners’ portfolio asthe mean that allows to achieve the best results in English learning at schools, to improve a lesson quality and learners’ motivation while English learning. The research uniqueness is provided by our own teacher’s experience in education system.
- ДокументВикористання інтерактивної дошки на заняттях з англійської мови(РВВ Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені В. Винниченка (ЦДПУ), 2018-02-15) Костікова, І. І.Розкрито засади використання інтерактивної дошки на заняттях з англійської мови. Використання інтерактивної дошки сприяє формуванню у студентів компетенцій з мови й мовлення (читання й письма), в цілому позитивно впливає на ефективність навчання англійської мови, разом із розвитком мотивації й інтересу самих учнів. Раскрыто основы использования интерактивной доски на занятиях по английскому языку. Использование интерактивной доски способствует формированию у учащихся языковой компетенции (чтения и письма), в целом положительно влияет на эффективность обучения английскому языку, вместе с развитием мотивации и интереса самих учащихся. The present paper reveals basics of using the interactive whiteboard board in class English language. The use of an interactive whiteboard contributes to the formation of language competence in students (reading and writing); also Interactive Whiteboard has a positive effect on the effectiveness of teaching English, along with the development of students' motivation and interest.
- ДокументВикористання інтерактивної дошки на уроках іноземної мови(Державна наукова установа "Інститут модернізації змісту освіти", видавничий дім "Букрек", 2018-06) Костікова, І. І.Метою статті є обґрунтування засад використання інтерактивної дошки у процесі навчання іноземної мови учнів закладів загальної середньої освіти. Для досягнення вказаної мети постали такі завдання: визначити поняття «інтерактивної дошки», розкрити засоби інтерактивної дошки, схарактеризувати вправи з інтерактивною дошкою для розвитку іноземної мови і мовлення, проаналізувати переваги використання інтерактивної дошки у вивченні іноземної мови з учнями. У роботі використовувався комплекс методів теоретичного дослідження: порівняльний аналіз наукових джерел, навчально-методичної літератури, систематизація поглядів різних учених. Основні результати дослідження полягають у розкритті основних переваг і принципів використання інтерактивної дошки, характеристиці вправ для інтерактивної дошки для розвитку іноземної мови і мовлення. Перспективи подальших розвідок полягають в аналізі використання інтерактивної дошки зі студентами. Практичне значення полягає у пропонованому комплексі вправ для інтерактивної дошки як засобу, що дозволяє вивести процес навчання іноземної мови в закладах загальної середньої освіти на новий продуктивний рівень, підвищити якість уроку та вмотивованість учнів до вивчення іноземної мови. Оригінальність дослідження забезпечується власним досвідом роботи в системі освіти. Целью статьи является обоснование принципов использования интерактивной доски в процессе обучения иностранному языку учащихся учреждений общего среднего образования. Для достижения указанной цели стоят следующие задачи: определить понятие «интерактивной доски», раскрыть средства интерактивной доски, охарактеризовать упражнения с интерактивной доской для развития иностранного языка и речи, проанализировать преимущества использования интерактивной доски в изучении иностранного языка с учениками. В работе использовался комплекс методов теоретического исследования: сравнительный анализ научных источников, учебно-методической литературы, систематизация взглядов различных ученых. Основные результаты исследования заключаются в раскрытии основных преимуществ и принципов использования интерактивной доски, характеристике упражнений для интерактивной доски для развития иностранного языка и речи. Перспективы дальнейших исследований заключаются в анализе использования интерактивной доски со студентами. Практическое значение состоит в предлагаемом комплексе упражнений для интерактивной доски как средства, позволяющего вывести процесс обучения иностранному языку в учреждениях общего среднего образования на новый производительный уровень, повысить качество урока и мотивированность учеников к изучению иностранного языка. Оригинальность исследования обеспечивается собственным опытом работы в системе образования. The aim of the article is to ground interactive board use in the process of foreign language learning by school students. To achieve the aim the tasks are set: to define a concept «interactive board», illustrate the means of interactive board, describe the exercises for interactive board to improve foreign language and speech, analyze interactive board advantages in foreign language learning by school students. The complex of theoretical research methods is used in the article: comparative analysis of scientific literature and course books, systematization of different scientists’ views. The basic research results consist of showing main advantages and principles of interactive board use, describing offered exercises for interactive board to develop students’ language and speech. Thus the main conclusions of interactive board use are to raise greatly the productivity and quality of students’ foreign language learning; to help making up substantial, attractive lesson for modern students; to promote students’ motivation level to foreign language learning; to facilitate teachers’ preparation time for lessons; to shorten the unproductive time use for lesson preparation. Interactive board can be used not only at lessons but also while outdoor activities. The prospects consist of the analysis of using interactive board with university students. The practical value consists of the offered complex of exercises for interactive board as the mean that allows to achieve the process of foreign language learning at schools on the creative level, to improve lesson quality and students’ motivation while foreign language learning. The research uniqueness is provided by our own experience in education system
- ДокументВикористання інтернет-ресурсів на заняттях з іноземної мови(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, ТОВ "ДІСА ПЛЮС", 2018-02) Костікова, І. І.; Безбавна, Г. І.У статті розкрито засади використання Інтернет-ресурсів на заняттях з англійської мови. У роботі представлено комплекс методів теоретичного дослідження: порівняльний аналіз методичних джерел з метою визначення останніх аутентичних розвідок з проблеми дослідження ; аналіз ресурсів мережі Інтернет щодо інтеграції у процес навчання англійської мови різноманітних сайтів навчального призначення ; систематизація власного досвіду використання Інтернет-ресурсів на заняттях з англійської мови зі студентами. Основні результати роботи полягають у визначенні провідних засобів інтернет-ресурсів з англійської мови, установленні основних напрямів використання Інтернет-ресурсів для формування англомовних компетенцій, використання Інтернет-ресурсів для формування компетенцій з англійського читання та письма. Результатом проведеного дослідження є висновок про те, що використання мережі Інтернет з різноманіттям інформації і ресурсів, засобів комунікації сприяє формуванню у студентів компетенцій з мови й мовлення (читання й письма), в цілому позитивно впливає на ефективність навчання англійської мови, разом із розвитком мотивації й інтересу самих студентів. В статье раскрыты основы использования интернет-ресурсов на занятиях по английскому языку. В работе представлен комплекс методов теоретического исследования: сравнительный анализ методических источников с целью определения аутентичной библиографии по проблеме исследования; анализ ресурсов сети Интернет по интеграции в процесс обучения английскому языку разнообразных сайтов учебного назначения ; систематизация собственного опыта использования интернет-ресурсов на занятиях по английскому языку со студентами. Основные результаты работы заключаются в определении основных средств интернет-ресурсов по английскому языку, направлений использования интернет-ресурсов для формирования англоязычных компетенций, характеристике использования Интернет-ресурсов для формирования компетенций по английскому чтению и письму. Результатом проведенного исследования является вывод о том, что использование сети Интернет с многообразием информации и ресурсов, средств коммуникации способствует формированию у студентов компетенций (по чтению и письму), в целом положительно влияет на эффективность обучения английскому языку, развивает мотивацию и интерес самих студентов. In the article the underpinnings of using Internet recourses at English lessons are shown. The complex of theoretical methods was drawn in the research: comparative analysis of methodical sources with the purpose of determination the authentic bibliography of the research problem; analysis of Internet sources as for integration different sites into the process of English study; systematization of own experience of using Internet recourses at English lessons with students. As we know traditionally language learners use Internet recourses simply as a reference source. But modern possibilities allow an English teacher to use Internet recourses for development different competences at English lessons and during extracurricular activities. Besides many Internet recourses have their tools for individual English learning. The basic results of the article are determination the main Internet recourses at English lessons, the ways of using Internet recourses for English competence formation, advantages of using Internet recourses for forming reading and writing competences. The article shows the peculiarities of using Internet resources with students at English lessons. The sites, their content, texts, tasks, exercises to study English are analyzed for development reading and writing competences at English lessons. Also we recommend some kinds of tasks with Internet resources, because they make language learning easier and more efficient. We give some methodical recommendations to use Internet resources for forming pronunciation, vocabulary and grammar skills, and also for development reading and writing competences at English lessons. So, the use of Internet with plenty of recourses, communication means, learning tools at English lessons is not just possible, it is essential in the English learning process, because they are useful for forming reading and writing competences. Internet resources give a teacher a great environment for classroom and extracurricular creativity as well as Internet recourses develop students’ motivation and interest in the English learning process.
- ДокументГнучкі непрофесійні навички Soft Skills у студентів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-03) Костікова, І. І.Незважаючи на будь-яку спеціалізацію в будь-якій професії, деякі особисті, непрофесійні навички також дуже важливі у професійній діяльності. Останнім часом серед потенційних роботодавців, крім професійних навичок, так званих hard skills, є вимоги до випускників вищих навчальних закладів мати непрофесійні навички, так звані soft skills. Аналіз hard skills та soft skills показує, що легше визначити розвиток hard skills за допомогою тестів, сертифікації, іспитів, і важче визначити розвиток soft skills. Прикладами гнучких навичок є спілкування, робота в команді, тайм-менеджмент, креативність, управління конфліктами, стресостійкість. Soft skills потрібні як у повсякденному житті, так і в професії. Особливістю soft skills є те, що їх розвиток не обмежується професією. За власним досвідом викладання в університеті, успіхи студентів у навчанні не означають, що студенти також успішні в спілкуванні, вміють керувати своїми емоціями, ефективно керувати конфліктами тощо. Можу лише сказати, що необхідно розвивати в учнів soft skills, щоб допомогти їм бути успішними як у професії, так і в повсякденному житті. Несмотря на любую специализацию в любой профессии, некоторые личные, непрофессиональные навыки также очень важны в профессиональной деятельности. В последнее время среди потенциальных работодателей кроме профессиональных навыков, так называемых hard skills, есть требования к выпускникам высших учебных заведений иметь непрофессиональные навыки, так называемые soft skills. Анализ hard skills и soft skills показывает, что легче определить развитие hard skills навыков с помощью тестов, сертификации, экзаменов, и труднее определить развитие soft skills. Примерами гибких навыков есть общение, работа в команде, тайм-менеджмент, креативность, управление конфликтами, стрессоустойчивость. Soft skills требуются как в повседневной жизни, так и в профессии. Особенностью soft skills является то, что их развитие не ограничивается профессией. По собственному опыту преподавания в университете успехи студентов в учебе не означают, что студенты также успешны в общении, умеют управлять своими эмоциями, эффективно управлять конфликтами и т.д. Могу лишь сказать, что необходимо развивать у учащихся soft skills, чтобы помочь им быть успешными как в профессии, так и в повседневной жизни. In spite of any specialization in any profession, some personal, non-professional skills are also very important in a professional activity. Recently, among potential employers of professions, except the professional skills, so-called hard skills, there are requirements for graduates of higher education to have non-professional skills, socalled soft skills. The analysis of hard skills and soft skills shows that it is easier to identify the development of hard skills through tests, certification, exams, and more difficult to identify the development of soft skills. Examples of soft skills are communication, teamwork, time management, creativity, conflict management, stress resistance. Soft skills are needed both in everyday life and in a profession. The peculiarity of soft skills is that their development is not limited to a profession. According to my own experience of teaching at University, the students’ success in academic progress does not mean that students are also successful in communication, able to manage their emotions, manage conflicts effectively and so on. I can only say that it is necessary to develop soft skills for students to help them to be successful as in a profession as in everyday life.
- ДокументДиджиталізація викладання англійської мови(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-19) Костікова, І. І.; Черненко, А. В.В представлених методичних рекомендаціях детально розглянуті різноманітні цифрові освітні ресурси для викладання англійської мови. Видання містить низку методичних порад для роботи з цифровими освітніми серіалами, цифровими застосунками, сайтами, програмами, платформами. Пропонується використовувати проаналізовані цифрові освітні ресурси у дистанційному викладанні англійської мови бакалаврам і магістрам для формування їх інформаційно-цифрової компетентності. In the presented methodological recommendations various digital educational resources for teaching English are considered. The publication contains a number of methodological tips for working with digital educational series, digital applications, sites, programs, platforms. It is proposed to use the analyzed digital educational resources in the distance teaching of English to bachelors and masters for the formation of their information and digital competence.
- ДокументДослідницька культура вчителів у системі методичної роботи школи(ТОВ «Видавнича група “Основа”», Харків, 2018-05-11) Костікова, І. І.; Дерев’янко, Т. Є.У виданні розкрито проблеми формування дослідницької культури вчителів предметів гуманітарного циклу в системі методичної роботи закладу загальної середньої освіти. Визначено сутність, структуру дослідницької культури педагогів; проаналізовано систему методичної роботи; розкрито середовище для формування дослідницької культури вчителів предметів гуманітарного циклу. Для керівників освітніх закладів, організаторів науково-методичної роботи. В издании раскрыты проблемы формирования исследовательской культуры учителей предметов гуманитарного цикла в системе методической работы заведения общего среднего образования. Определены сущность, структура исследовательской культуры педагогов; проанализирована система методической работы; раскрыто среду для формирования исследовательской культуры учителей предметов гуманитарного цикла. Для руководителей образовательных учреждений, организаторов научно-методической работы. The present monograph reveals the problems of formation of the teachers’ research culture of Humanities in the system of methodical work in school. The monograph is intended for managers of educational institutions, organizers of scientific and methodical work.
- ДокументЕЛЕКТРОННА ПЕДАГОГІКА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Інститут педагогіки та психології, Смугаста типографія, друк. ФОП Петров В. В., 2015-09-09) Костікова, І. І.У монографії аналізуються теоретичні й методичні аспекти електронної педагогіки як науки. Широке впровадження електронних дидактичних засобів навчання сприяє оновленню процесу професійно-педагогічної підготовки студентів у вищих навчальних закладах України. Монографія розрахована на студентів, магістрантів, аспірантів, викладачів, наукових працівників системи вищої освіти, викладачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних кадрів та всіх, хто цікавиться проблемами сучасної педагогічної освіти. В монографии анализируются теоретические и методические аспекты электронной педагогики как науки. Широкое внедрение электронных дидактических средств обучения способствует обновлению процесса профессионально-педагогической подготовки студентов в высших учебных заведениях Украины. Монография рассчитана на студентов, магистрантов, аспирантов, преподавателей, научных работников системы высшего образования, преподавателей курсов повышения квалификации педагогических кадров и всех, кто интересуется проблемами современного педагогического образования. The theoretical and methodical aspects of electronic pedagogics as a science are analyzed in a monograph. The wide usage of electronic didactic means of study assists in updating the professional and pedagogical students’ training process in higher educational establishments in Ukraine. The monograph is intended for students, masters, postgraduate students, university teachers, researchers in the system of higher education, teachers of advanced training courses, anyone who is interested in the problems of modern pedagogical education.
- ДокументКОМУНІКАЦІЯ ЯК ГНУЧКА НАВИЧКА СТУДЕНТІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-04-07) Костікова, І. І.Успішна комунікація, як soft skill – це вже не бонус чи опція, а абсолютна необхідність для студента, який прагне до успішної кар'єри в суспільстві. Комунікативні навички – це вміння ввічливо і чітко висловлювати свої думки в усному та письмовому діалозі, вміння слухати і чути співрозмовників. На робочому місці ці навички включають ведення переговорів, презентацію ідей, публічні виступи, утримання уваги аудиторії, читання невербальних і вербальних знаків, дар переконання, ведення ділового листування. Усна комунікація характеризується вмінням говорити чітко і виразно, враховувати особливості особливості співрозмовників, як у спілкуванні з окремими особами, так і виступаючи перед аудиторією чи групою. На заняттях з англійської мови у ВНЗ, на мою думку, необхідно вчити студентів спілкуватися таким чином, щоб це не виглядало як сухе і побіжне опитування: питання – відповідь. Необхідно знати, які питання можна ставити в невеликих розмовах, а які не варто, дуже важливо проявляти щирість у спілкуванні. Важливо вдосконалювати навички спілкування, практикуючи дискусії або граючи в рольові ігри на заняттях зі студентами. Successful communication as a soft skill is no longer a bonus or an option, but the absolute must for a student, who aspires to a successful career in a society. Communication skills are the ability to express politely and clearly one's thoughts in oral or written dialogue, the ability to listen and hear interlocutors. In the workplace the skills include negotiating, presenting ideas, public speaking, holding the audience's attention, reading non-verbal and verbal signs, the persuasion gift, reporting business correspondence. Oral communication is characterized by the ability to speak clearly and distinctly, to take into account the interlocutors’ characteristics, both in communication with individuals and speaking in front of an audience or a group. At English lessons in universities, in my opinion, it is necessary to teach students to communicate in such a way that it does not seem like a dry and flash poll: a question – an answer. It is necessary to know which questions you can ask in small talks and which you shouldn't, it is great to show sincerity in your communication. It is important to improve communication skills by practicing discussions or playing role games at lessons with students.
- ДокументМетодичні рекомендації щодо написання та захисту курсових робіт з англійської мови, літератури та методики їх викладання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-01-19) Костікова, І. І.; Гончарова, О. А.; Гуліч, О. О.Методичні рекомендації розроблені з метою науково-методичного забезпечення самостійної роботи здобувачів під час виконання наукового дослідження (курсової роботи) з англійської мови, літератури та методики їх викладання. Видання призначене для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Methodical recommendations are developed for the purpose of scientific and methodical maintenance of independent work of applicants during writing of scientific research (course work) on English language, literature and methods of their teaching. The publication is intended for applicants of the first (bachelor's) level of higher education.
- ДокументНавчання іноземних мов молодших школярів: варіативність організаційних форм(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Ін-т педагогіки та психології, вид-во ТОВ «Щедра садиба плюс», 2014-05-20) Костікова, І. І.; Казачінер, О. С.У роботі уточнено сутність понять: «форми організації навчання», «організаційні форми навчання», «принцип варіативності», «іншомовна компетентність»; проаналізовано підходи вчених до класифікації організаційних форм навчання, визначено їх функцій у навчальному процесі, критерії їх ефективного вибору та поєднання. Теоретично обґрунтовано технологію варіативного використання організаційних форм навчання іноземних мов молодших школярів: визначено компоненти іншомовної компетентності, а також етапи, критерії, показники, рівні сформованості компонентів технології. В основу практичної частини покладено засади формування іншомовної компетентності молодших школярів, коли учитель може обирати найбільш ефективні організаційні форми навчання та їх відповідні варіативні з'єднання як на уроках, так і в позаурочній діяльності. В работе уточнена суть понятий «организационные формы обучения», «принцип вариативности», «иноязычная компетентность»; проанализированы подходы к классификации организационных форм обучения; охарактеризованы особенности реализации принципа вариативности в использовании организационных форм обучения; теоретически разработана эффективность технологии вариативного использования организационных форм обучения иностранным языкам младших школьников. В создание практической части положены основы формирования иноязычной компетентности младших школьников, когда учитель может выбирать наиболее эффективные организационные формы обучения и их соответствующие вариативные сочетания как на уроках, так и во внеурочной деятельности. In the work the essence of concepts: «forms of studying organization», «organizational forms of teaching», «principle of variability», «foreign language competence» is specified; the approaches of scientists to classification the organizational forms of teaching, to the determination of their functions in the educational process, the criteria of their effective choice and combination were analysed. The technology of the variable using the organizational forms of teaching foreign languages in primary school was grounded: certainly the components of foreign competence, and also stages, criteria, indexes, the levels of forming the components of technology were singled out. In the practical chapter the means that a teacher should choose among the most effective organizational forms of teaching and their variative combinations both at the lessons and out-of-class activity are shown.
- ДокументОнлайн навчання іноземної мови у закладах вищої освіти(Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2021-02-22) Костікова, І. І.У роботі йдеться про онлайн-викладання іноземних мов у вищих навчальних закладах. Настоящая статья посвящена онлайн-обучению иностранным языкам в высших учебных заведениях. The present paper deals with online foreign language teaching in higher education institutions.
- ДокументОсвітні виклики у викладанні іноземної мови онлайн в університетах(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2021-02-25) Костікова, І. І.У представленій роботі йдеться про освітні виклики у викладанні іноземної мови онлайн в університетах. В представленной работе речь идет об образовательных вызовах в преподавании иностранного языка онлайн в университетах. The present paper deals with the educational challenges in teaching a foreign language online at universities.
- ДокументПрофілактика булінгу в контексті формування досвіду моральної поведінки старших підлітків(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій; видавничий дім "Гельветика", 2021-07-26) Костікова, І. І.; Гузенко, Н. О.Статтю присвячено пошуку шляхів формування гуманістичних ціннісних орієнтацій старших підлітків, основ їх моральних уподобань у школі, зумовлених новою гуманістичною парадигмою освіти для профілактики булінгу. Мета статті – окреслити шляхи формування досвіду моральної поведінки старших підлітків для профілактики булінгу. У роботі стверджується, що відсутність системи моральних знань, що лежать в основі переконань і мотивів поведінки, призводить до деформації поведінки старших підлітків, сприяє виявам булінгу. У дослідженні визначається, що різноманітні ігри та ігрові вправи педагогічного та психокорекційного характеру для старших підлітків позитивно впливають на їх морально-психологічні якості. У системі роботи вчителя вони стають засобом корекції, виправлення не зовсім коректно сформованого психічного процесу або негативної особистісної поведінки старших підлітків. Стаття засвідчує, що старшим підліткам можна пропонувати різноманітні ігри, орієнтовані на творче самовираження, комунікацію, ненасильницьке спілкування. У статті нами пропонуються кроки з підготовки старших підлітків до формування досвіду моральної поведінки, як-от залучення до обговорення цінностей, що зумовлено гуманістичними установками, які зовні виражаються в поведінці (система моральногуманістичних міжособистісних відносин), що сприяє формуванню поведінки за рахунок педагогічних засобів; опанування знань про сутність моральних відносин; орієнтація на цінності й ціннісні відносини у взаємодії старших підлітків; вплив форм і методів активної ненасильницької комунікації, що усуває розрив між ціннісними смислами старших підлітків. У роботі підкреслюється, що діяльність старших підлітків, заснована на участі в тренінгах з упровадженням різноманітних ігрових вправ із тем «Булінг і його наслідки», «Основи безконфліктної поведінки», «Засади толерантності», шкільного проєкту «Формування досвіду моральної поведінки старших підлітків для профілактики булінгу», є ефективною, оскільки предметом педагогічної рефлексії є конструктивний характер взаємодії й ненасильницького спілкування з іншими старшими підлітками. Статья посвящена поиску путей формирования гуманистических ценностных ориентаций старших подростков, основ их нравственных предпочтений в школе, обусловленных новой гуманистической парадигмой образования для профилактики буллинга. Цель статьи – определить пути формирования опыта нравственного поведения старших подростков для профилактики буллинга. В работе утверждается, что отсутствие системы нравственных знаний, лежащих в основе убеждений и мотивов поведения, приводит к деформации поведения старших подростков, способствует проявлениям буллинга. В исследовании определяется, что разнообразные игры и игровые упражнения педагогического и психокоррекционного характера для старших подростков оказывают положительное влияние на их морально-психологические качества. В системе работы учителя они становятся средством коррекции, исправления не совсем корректно сложившегося психического процесса или отрицательного личного поведения старших подростков. Статья свидетельствует, что старшим подросткам можно предлагать разные игры, ориентированные на творческое самовыражение, коммуникацию, ненасильственное общение. В статье нами предлагаются шаги по подготовке старших подростков к формированию опыта нравственного поведения, как привлечение к обсуждению ценностей, что обусловлено гуманистическими установками, которые внешне выражаются в поведении (система морально-гуманистических межличностных отношений), что способствует формированию поведения за счет педагогических средств; овладение знаниями о сущности моральных отношений; ориентация на ценности и ценностные отношения во взаимодействии старших подростков; влияние форм и методов активной ненасильственной коммуникации, устраняющей разрыв между ценностными смыслами старших подростков. В работе подчеркивается, что деятельность старших подростков, основанная на участии в тренингах с внедрением разнообразных игровых упражнений по темам «Булинг и его последствия», «Основы бесконфликтного поведения», «Начала толерантности», школьного проекта «Формирование опыта нравственного поведения старших подростков для профилактики буллинга», является эффективным, поскольку предметом педагогической рефлексии является конструктивный характер взаимодействия и ненасильственного общения с другими старшими подростками. The article is devoted to the search for ways to develop humanistic value orientations of senior adolescents, the foundations of their moral preferences in school, due to the new education humanistic paradigm for bullying prevention. The purpose of the article is to outline the ways to develop the moral behavior experience of senior adolescents for bullying prevention. The paper argues that the lack of the moral knowledge system that underlies the beliefs and motives of the behavior, leads to the deformation of senior adolescents’ behavior, contributes to the bullying appearance. The study determines that the variety of games and game exercises, game activities of pedagogical and psychocorrectional nature for senior adolescents have the positive effect on their moral, psychological qualities. In the system of a teacher’s work, the games become the correctional means, the corrections the existing mental process or personal behavior of senior adolescents. The paper shows that senior adolescents can be offered the variety of games focused on creative self-expression, communication, antidestructive communication. In the article we propose some steps to prepare senior adolescents to develop the moral behavior experience: their involvement in the discussion of values, due to humanistic attitudes, which are externally expressed in behavior (system of moral and humanistic interpersonal relations), which is developed through the pedagogical means; mastering knowledge about the moral relations essence, focusing on values and value relations in the interaction of senior adolescents; the influence of forms and methods for active communication, that eliminates the gap between the values of senior adolescents. The paper emphasizes that the activities of senior adolescents, based on participation in games and trainings such as “Bullying and its consequences”, “Fundamentals of conflict-free behaviour”, “Principles of tolerance”, the school project “Development of moral behavior experience of senior adolescents” are effective, because the subject of pedagogical reflection has the interaction constructive nature and nonviolent communication with other senior adolescents.
- ДокументСЛОВО О М.Ф. ГЕТМАНЦЕ ЧЕРЕЗ «СЛОВО О ПОЛКУ ІГОРЕВІМ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-09-15) Костікова, І. І.У публікації проаналізовано вивчення М. Ф. Гетманцем видатної давньої української пам’ятки «Слово о полку Ігоревім». Науковець вивчав історію походу князя Ігоря, поєднуючи теоретичні дослідження з місцевими практичними пошуками. Найбільш значна робота була проведена ним на підставі вивчення історико-географічних матеріалів і місцевих розшуків, а річка Каяла продовжувала манити своєю таємницею. М. Ф. Гетманцем була спростована версія про те, що назва річки Каяла символічна, бо він знайшов її на місцевості. Зазначено, що для М. Ф. Гетманця було характерне ставлення до життя як до процесу, що віддзеркалює вольові зусилля людини, яка ніколи не залишається осторонь подій, але прагне уловити їх сенс, їхнє місце в тому, що зветься життям. The publication analyzes M. F. Hetmants's study of the outstanding ancient Ukrainian monument «On the Campaign of Igor». The scientist studied the history of Prince Igor's campaign, combining theoretical studies with local practical searches. The most significant work was carried out by him based on the study of historical and geographical materials and local searches, and the Kayala River continued to beckon with its mystery. M. F. Hetmanets refuted the version that the name of the Kayala River is symbolic, because he found it in the area. It is noted that for M.F. The hetman had a characteristic attitude to life as a process that reflects the volitional efforts of a person who never remains aloof from events, but strives to grasp their meaning, their place in what is called life.
- ДокументТеоретико-методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов засобами інформаційно-комунікаційних технологій(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, ФОП “Азамаєв В. Р.”, 2009-09-18) Костікова, І. І.У дисертації визначено сутність засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у професійній підготовці майбутніх учителів іноземних мов. Схарактеризовано методологічні засади підготовки майбутніх учителів іноземних мов засобами ІКТ. Теоретично обґрунтовано концепцію професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов засобами ІКТ. Розроблено й експериментально перевірено модель підготовки засобами ІКТ. Обґрунтовано сутність інформаційно-навчального середовища як необхідної умови успішного функціонування пропонованої моделі підготовки. Визначено особливості дидактичних принципів і функцій методичної підготовки майбутніх учителів іноземних мов засобами ІКТ. Виявлено особливості використання дистанційної форми організації навчання майбутніх учителів іноземних мов. Розроблено науково-методичне й організаційно-методичне забезпечення процесу професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов засобами ІКТ. Визначено критерії та показники рівнів сформованості готовності професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов засобами ІКТ. В диссертации выявлена сущность средств информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в профессиональной подготовке будущих учителей иностранных языков. Охарактеризованы методологические основы подготовки будущих учителей иностранных языков средствами ИКТ. Теоретически обоснована концепция профессиональной подготовки будущих учителей иностранных языков средствами ИКТ. Разработана и экспериментально проверена модель подготовки средствами ИКТ. Обоснована сущность информационно-учебной среды как необходимого условия успешного функционирования предложенной модели подготовки. Отмечены особенности дидактических принципов и функций методической подготовки будущих учителей иностранных языков средствами ИКТ. Выявлены особенности использования дистанционной формы организации обучения будущих учителей иностранных языков. Разработано научно-методическое и организационно-методическое обеспечение процесса профессиональной подготовки будущих учителей иностранных языков средствами ИКТ. Выявлены критерии и показатели уровней сформированности готовности профессиональной подготовки будущих учителей иностранных языков средствами ИКТ. The thesis presents the theoretical basis for solving the problem of professional training of prospect live foreign languages teachers in the context of large - scale educational innovations connected with the employment of means of information and communication technologies in the language classroom. The thesis elucidates the essence of means of information and communication technologies in professional training of future teachers of foreign languages. The multimedia computing enables computer-assisted language learning to enter the mainstream of language learning with its newly-found ability to deliver sound and video. It allows combining the media with text, make it interactive. Multimedia can both provide input, through text, sound, video, and combinations of these, while additionally making this input more comprehensible. The students use learning strategies such as comprehensive checks, clarification requests, and asking for repetition to aid comprehension. The convergence of hardware and software and the ways of their functioning makes the training of prospective foreign languages teachers more effective. The methodological underpinnings of professional training of foreign languages teachers-to-be by means of information and communication technologies are characterized. The conception of professional training of future teachers of foreign languages by means of information and communication technologies is theoretically substantiated. It is offered to reform the traditional system of professional training of foreign languages teachers-to-be by means of information and communication technologies, to get over to the innovative system of professional training. A new model of professional training of future teachers of foreign languages by means of information and communication technologiesis worked out and experimentally tested. The suggested model provides for the unity of the learning content, structure, purpose, ways of getting knowledge, skills, and basic competences. Such a way allows to reach the goal of the research, to take into consideration the international and national experience of the technology usage. The essence of informational and educational environment as a necessary condition of effective model functioning of professional training of future teachers of foreign languages is established. The components of the informational and educational environment are as follows: the content/informational part, technical equipment and hardware/software, users. Beneficial for the professional training of prospective foreign language teachers, this environment provides for the systematic use the means of information and communication technologies. The environment can aid the processing and the recall of information and language when these are delivered, and processed simultaneously through both the verbal and non-verbal channels. Main features of didactic principles and functions of methodical training of foreign languages teachers-to-be by means of information and communication technologies are outlined. Information and communication technologies allow students to do difficult learning tasks using Internet, project work, communicating via e-mail, in chats, forums, working with authentic literature, etc. Students understand the underlying reasons why multimedia might be seen as an effective and useful language learning tool. The means of information and communication technologies have endless repeatability, the variety of ways in which they can be used, they add to students’interest and motivation. The technology has a high face-validity and its provision can assist in professional training. Foreign languages teachers-to-be have also access to authentic on-line literature, political, cultural, scientific news (digests), students’competitions and contests, language games, so nowadays it is impossible to do without means of information and communication technologies in professional training of foreign languages teachers-to-be. The specificity of distance learning of future teachers of foreign languages in professional training is brought to light. The demands for methods of creating distance multimedia courses for teaching English based on module principles are substantiated. Scientific/methodical, organizational/methodical provision for professional training process of foreign languages teachers-to-be by means of information and communication technologies is elaborated. The author’s monographs, multimedia courses, textbooks of different levels help students, teachers, professors, researchers in the sphere of professional training of foreign languages teachers-to-be. In the experiment the criteria and indices of the levels of forming the readiness of professional training of future teachers of foreign languages by means of information and communication technologies are suggested. A comparative analysis of statistics based on selected indices has revealed a steady positive dynamics and changes in training students of the experimental groups. The variance analysis has proved the effectiveness of the suggested model in comparison with the traditional training.