Перегляд за Автор "Кабусь, Н. Д."
Зараз показано 1 - 20 з 24
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктуальність створення духовно насиченого розвивально-творчого середовища в процесі підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до сталого розвитку соціальних груп(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Стиль-Издат, 2017-04-11) Кабусь, Н. Д.У дослідженні обґрунтовано важливість створення духовно насиченого розвивально-творчого середовища в контексті підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до професійної діяльності зі стимулювання соціальних груп до сталого розвитку. Визначено суть, складові, способи створення такого середовища з метою забезпечення духовно-творчого, особистісно-соціального, суб’єктного розвитку представників різних соціальних груп. В исследовании обоснована важность создания духовно насыщенной развивающие-творческой среды в контексте подготовки будущих специалистов социальной сферы к профессиональной деятельности по стимулированию социальных групп к устойчивому развитию. Определена суть, составляющие, способы создания такой среды с целью обеспечения духовно-творческого, личностно-социального, субъектного развития представителей различных социальных групп. The study substantiates the importance of creating spiritual full-filled, developmental and creative environment in the context of training future experts of social sphere for professional activities on stimulation of social groups towards sustainable development. The essence, components, ways of creating such environment in order to provide spiritual and creative, personal and social, subjective development of representatives of various social groups have been determined.
- ДокументАКТУАЛЬНІСТЬ ІДЕЙ І. МЕЧНИКОВА ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ СТАЛОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-05-15) Кабусь, Н. Д.Актуальність ідей І. Мечникова для прогресу людського суспільства, реалізації стратегії його сталого розвитку є незаперечною. Здатність до удосконалення людиною своєї природи, перетворення дисгармоній в гармонію за допомогою волі, життя на засадах ортобіозу, визначальними ознаками якого є оптимістичне світобачення, усвідомлення особистої відповідальності за власне життя і здоров’я, конкретні дії для найповнішого розвитку індивідуальності, здійснення свого призначення, а також досягнення суспільного благополуччя, розуміння цінності взаємодопомоги та солідарності є визначальними умовами сталого прогресивного розвитку суспільства. Актуальность идей И. Мечникова для прогресса человеческого общества, реализации стратегии его устойчивого развития является неоспоримым. Способность к совершенствованию человеком своей природы, превращения дисгармоний в гармонию с помощью воли, жизнь на началах ортобиоза, отличительными особенностями которого является оптимистическое мировоззрение, осознание личной ответственности за собственную жизнь и здоровье, конкретные действия для полного развития индивидуальности, осуществление своего назначения, а также достижения общественного благополучия, понимания ценности взаимопомощи и солидарности являются определяющими условиями устойчивого прогрессивного развития общества. The urgency of Mechnikov's ideas for the progress of human society, the implementation of the strategy of its sustainable development is undeniable. The ability to improve a person's nature, the transformation of disharmony into harmony with the help of will, life on the basis of orthobiosis, the distinctive features of which is an optimistic outlook, an awareness of personal responsibility for one's own life and health, specific actions for the full development of individuality, the exercise of one's purpose, social well-being, understanding of the value of mutual assistance and solidarity are the defining conditions for sustainable progressive development tions of society.
- ДокументДосвід формування психовалеологічної компетентності майбутніх фахівців соціальної галузі в контексті попередження й подолання професійного вигорання(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2021) Кабусь, Н. Д.; Боярська-Хоменко, А. В.У дослідженні показано, що професійне вигорання як реакція організму й психологічної сфери людини на тривалий вплив професійних стресів середньої інтенсивності, що спричиняють емоційне, розумове виснаження, фізичну втому та формальний підхід до виконання професійних функцій, є суттєвою перепоною на шляху досягнення професійного успіху. Доведено, що формування психовалеологічної компетентності фахівців соціальної галузі як спеціалістів, що працюють з різними категоріями населення у різних соціальних сферах та інституціях й у силу специфіки професійної діяльності належать до професій «групи ризику» в аспекті емоційного вигорання, є актуальним. Обґрунтовано, що психовалеологічна компетентність майбутніх фахівців соціальної галузі є інтегрованим особистісним утворенням, що базується на цінностях, мотиваційних установках, знаннях, уміннях, досвіді й особистісних якостях, котрі сприяють збереженню і зміцненню професійного здоров’я, попередженню професійних криз на підґрунті здатності до саморегуляції і самовідновлення, що уможливлює сталий професійний розвиток фахівця й ефективну реалізацію різних напрямів соціально-педагогічної діяльності в різних соціальних сферах та інституціях. Висвітлено досвід формування психовалеологічної компетентності майбутніх фахівців за спеціальністю «Соціальна робота» у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Досвід впровадження системи роботи з формування психовалеологічної компетентності майбутніх соціальних педагогів та працівників, що реалізовувалася у різних видах діяльності під час навчання в університеті, зокрема, у ході вивчення дисциплін «Профілактика ризиків у соціальній роботі», «Теорія і методика соціальної роботи з сім’єю», «Соціально-педагогічне консультування», «Прикладні методики», «Методики арт-терапії», в процесі виробничої практики у центрах соціальних служб та службах зайнятості, закладах загальної та спеціальної освіти, в ході науково-дослідної роботи здобувачів, у самоосвітній діяльності, підтвердив її позитивний вплив на формування мотиваційно-ціннісного, змістового й особистісно-діяльнісного компонентів досліджуваної компетентності. Майбутні фахівці усвідомлюють проблему і діють для її вирішення: розглядають здоров’я як безумовну цінність, невід’ємну умову досягнення особистісного й професійного успіху, розуміють суть, ознаки та причини виникнення професійного вигорання, володіють способами попередження професійних криз, методиками самовідновлення й самореабілітації, характеризуються прагненням до професійного саморозвитку, здійснюють конкретні дії для збереження індивідуального й професійного здоров’я, застосовують технології стрес- і тайм- менеджменту у життєдіяльності. В исследовании показано, что профессиональное выгорание как реакция организма и психологической сферы человека на длительное влияние профессиональных стрессов средней интенсивности, вызывающих эмоциональное, умственное истощение, физическую усталость и формальный подход к выполнению профессиональных функций, является существенным препятствием на пути достижения профессионального успеха. Доказано, что формирование психовалеологической компетентности специалистов социальной отрасли как специалистов, работающих с разными категориями населения в разных социальных сферах и институтах и в силу специфики профессиональной деятельности относятся к профессиям «группы риска» в аспекте эмоционального выгорания, является актуальным. Обосновано, что психовалеологическая компетентность будущих специалистов социальной сферы является интегрированным личностным образованием, что базируется на ценностях, мотивационных установках, знаниях, умениях, опыте и личностных качествах, способствующих сохранению и укреплению профессионального здоровья, предупреждению профессиональных кризисов на основе способности к саморегуляции и самовосстановлению, что позволяет обеспкчить устойчивое профессиональное развитие специалиста и эффективную реализацию различных направлений социально-педагогической деятельности в различных социальных сферах и институциях. Освещен опыт формирования психовалеологической компетентности будущих специалистов по специальности "Социальная работа" в Харьковском национальном педагогическом университете имени Г. С. Сковороды. Опыт внедрения системы работы по формированию психовалеологической компетентности будущих социальных педагогов и работников реализовывался в разных видах деятельности во время обучения в университете, в частности, в ходе изучение дисциплин «Профилактика рисков в социальной работе», «Теория и методика социальной работы с семьей», «Социально-педагогическое консультирование», «Прикладные методики», «Методики арт-терапии», в процессе производственной практики в центрах социальных служб и службах занятости, заведениях общего и специального образования, в ходе научно-исследовательской работы соискателей, самообразовательной деятельности, подтвердил ее положительное влияние на формирование мотивационно-ценностного, содержательного и личностно-деятельностного компонентов изучаемой компетентности. Будущие специалисты осознают проблему и действуют для ее решения: рассматривают здоровье как безусловную ценность, неотъемлемое условие достижения личностного и профессионального успеха, понимают сущность, признаки и причины возникновения профессионального выгорания, обладают способами предупреждения профессиональных кризисов, методиками самовосстановления и самореабилитации, характеризуются стремлением к профессиональному саморазвитию, осуществляют конкретные действия по сохранению индивидуального и профессионального здоровья, применяют технологии стресс- и тайм- менеджмента в жизнедеятельности. Introduction. The study shows that burnout as a reaction of the human body and psychological sphere to the long-term impact of occupational stress, causing emotional, mental exhaustion, physical fatigue and a formal approach to professional functions, is a significant obstacle to professional success. It is proved that the formation of psycho-valeological competence of social workers (as specialists working with different categories of the population in different social spheres and institutions) who belong to professions "at risk" in the context of emotional burnout, is relevant. The purpose of the article is to highlight the experience of formation of psychovaleological competence of future specialists in the specialty "Social Work" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Results. It is substantiated that psychovaleological competence of future specialists in the social field is an integrated personal entity based on values, motives, knowledge, skills, experience and personal qualities that contribute to maintaining and strengthening professional health, prevention of occupational crises based on the ability to self-regulation and self-recovery. This allows for sustainable professional development of the specialist, as well as the effective implementation of various areas of socio-pedagogical activities in various social spheres and institutions. Conclusion. The system of work on the formation of psychovaleological competence of future social teachers and workers was implemented in various activities during university studies, in particular, during the study of academic disciplines “Risk prevention in social work”, “Theory and methods of social work with the family”, “Socio- pedagogical counseling”, “Applied methods”, “Methods of art therapy”, in the process of practice in the centers of social services, institutions of general and special education, in the course of students research work, in self- educational activities. The experience of implementation of this system confirmed its positive impact on the formation of motivational-value, content and personal-activity components of the researched competence. Future specialists are aware of the problem and act to solve it. They consider health as an integral condition for personal and professional success, understand the essence, signs and causes of burnout as well as ways to prevent occupational crises, have techniques for self-recovery and self-rehabilitation. Future specialists are characterized by desire for professional self-development, take concrete actions to preserve individual and professional health, apply stress and time management technologies in life.
- ДокументЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД НАДАННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯМ ТА ЦИВІЛЬНОМУ НАСЕЛЕННЮ В ЗОНІ ЗБРОЙНИХ КОНФЛІКТІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Кабусь, Н. Д.; Мартинюк, І. М.; Погребняк, Т. Д.У статті висвітлено актуальність професійної підготовки психологів, соціальних педагогів та працівників до роботи з наслідками травматичного досвіду, розглянуто види психотравмівних подій та криз, з якими стикаються військові та цивільне населення під час війни, представлено досвід зарубіжних країн щодо надання соціально-психологічної допомоги військовослужбовцям та населенню в зоні збройних конфліктів. The article highlights the relevance of professional training of psychologists, social teachers and workers to deal with the consequences of traumatic experiences. It considers the types of traumatic events and crises faced by the military and civilians during the war as well as presents the experience of foreign countries in providing social and psychological assistance to servicemen and population in areas of armed conflict.
- ДокументКОУЧИНГ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА УСТАНОВИ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Кабусь, Н. Д.; Андріамбау, Д. Н.У публікації досліджено коучинг у професійній діяльності керівника установи соціальної сфери. Зазначено, що систематичне застосування коучингових технологій у роботі керівника установи соціальної сфери сприятиме досягненню місії та інноваційному розвитку установи, підвищенню професіоналізму й продуктивності праці співробітників, згуртованості й відповідальності колективу, що покращує загальні та спеціальні показники діяльності установи, рівень задоволення потреб споживачів соціальних послуг, упливає на розвиток галузі, загальний добробут суспільства. The article examines coaching in the professional activity of the head of a social institution. It is noted that the systematic use of coaching technologies in the work of the head of a of a social institution will contribute to the achievement of the mission and innovative development of the institution. of the institution, increase the professionalism and productivity of employees, cohesion and responsibility of the team, which improves the general and special performance indicators of the institution, the level of satisfaction of the needs of consumers of social services consumers, influences the development of the industry and the overall well-being of society.
- ДокументМЕНЕДЖМЕНТ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Кабусь, Н. Д.Методичні рекомендації до виконання індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни «Менеджмент соціальної роботи» укладені для здобувачів спеціальності 231 «Соціальна робота» освітньої програми «Соціальна педагогіка» другого (магістерського) рівня вищої освіти денної і заочної форми навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Здобувачі вищої освіти з освітньої програми «Соціальна педагогіка» в результаті вивчення цієї дисципліни мають засвоїти зміст найважливіших ідей та практик, які стосуються управління установами соціальної сфери; оволодіння навичками прийняття рішень та управлінської комунікації з використанням інноваційних підходів до менеджменту соціальної роботи; опанувати здатність здійснювати управлінську діяльність в соціальній сфері. Methodological recommendations for the implementation of an individual scientific research task in the discipline "Social work management" concluded for applicants of the specialty 231 "Social work" educational program "Social pedagogy" of the second (master's) level of full-time and part-time higher education of the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Students of higher education from the educational program "Social pedagogy" as a result of studying this discipline should learn the content of the most important ideas and practices related to the management of institutions of the social sphere; mastering the skills of decision-making and managerial communication using innovative approaches to the management of social work; master the ability to perform management activities in the social sphere.
- ДокументМетодичні рекомендації з виконання кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Васильєва, М. П.; Кабусь, Н. Д.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації визначають процедуру написання й захисту кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки майбутнього фахівця соціальній галузі за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти спеціальності 231 "Соціальна робота" у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Methodological recommendations determine the procedure for writing and defending qualification work in accordance with the requirements of professional training of the future specialist in the social sphere at the first (bachelor's) level higher education specialty 231 "Social Work" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
- ДокументМЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ТА РЕАБІЛІТАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-11-23) Кабусь, Н. Д.; Сиротюк, М. І.The methodological principles of social protection and rehabilitation of servicemen of the Joint Forces Operation are considered. Розглянуто методологічні засади соціального захисту й реабілітації військовослужбовців операції Об’єднаних сил. Розкрито соціальні гарантії, що надаються ветеранам та їх сім’ям, акцентовано увагу на медичній, соціальній та психологічній реабілітації захисників, наведено приклади мотиваційних проектів для ветеранів. The social guarantees provided to veterans and their families are revealed. The attention is focused on medical, social and psychological rehabilitation of servicemen. Examples of motivational projects for veterans of the Joint Forces Operation, in particular, “Games of the Unconquered”, “Brother’s Shoulder”, “Patriots to Power” are given.
- ДокументОбґрунтування змісту освітнього компонента «професійні ризики в соціальній роботі» в системі професійної підготовки фахівців соціальної галузі(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка»; Видавничий дім «Гельветика», 2021) Кабусь, Н. Д.; Погребняк, Т.У статті доведено, що здатність фахівця соціальної галузі до профілактики ризиків у професійній діяльності з метою збереження працездатності, індивідуального й професійного здоров’я є невід’ємним компонентом його професійної компетентності, здатності до сталого професійного розвитку. Відповідно до мети статті обґрунтовано зміст освітнього компонента «Професійні ризики в соціальній роботі» в системі професійної підготовки фахівців соціальної галузі, що передбачає ознайомлення з теоретичними засадами й практичними аспектами профілактики ризиків у соціально-педагогічній діяльності й сприяє формуванню ризикологічної компетентності майбутніх фахівців соціальної галузі, умінь і навичок попередження професійних ризиків, збереження здоров’я, працездатності та мотивації праці. В межах теоретичного модулю доцільним є вивчення тем: «Професійні ризики в соціально-педагогічній роботі як науково-практична проблема», «Види умов праці та їх вплив на здоров’я людини», «Професійні ризики соціального педагога та працівника», «Вплив ризиків на професійне здоров’я фахівця соціальної галузі», «Професійний розвиток фахівця соціальної сфери. Відхилення у професійному розвитку», «Професійна зрілість. Рух у професії»,«Управління ризиками. Основи ризик-менеджменту». Практичний модуль передбачає ознайомлення з темами: «Методика попередження ризиків діяльності фахівця соціальної сфери під час роботи з окремими категоріями клієнтів», «Проблема профілактики руйнівних комунікацій», «Профілактика деструкції професійного самоствердження та демотивації продуктивності праці», «Стрес у професійній діяльності фахівця соціальної сфери», «Синдром професійного вигорання як чинник ризику соціально-педагогічної професії», «Профілактика та психологічна корекція професійного вигорання фахівця соціальної галузі», «Форми та методи роботи з профілактики та корекції професійного вигорання фахівця соціальної сфери», «Психогігієна праці соціального педагога та працівника», «Самоменеджмент та техніки саморегуляції у діяльності фахівця соціальної галузі». Досвід впровадження курсу в освітній процес підтвердив підвищення рівня ризикологічної компетенції майбутніх фахівців соціальної галузі як невід’ємної складової їхньої професійної компетентності. В статье доказано, что способность специалиста социальной отрасли к профилактике рисков в профессиональной деятельности с целью сохранения трудоспособности, индивидуального и профессионального здоровья является неотъемлемым компонентом его профессиональной компетентности, устойчивого профессионального развития. Согласно цели статьи обосновано содержание образовательного компонента «Профессиональные риски в социальной работе» в системе профессиональной подготовки специалистов социальной отрасли, что предусматривает ознакомление с теоретическими основами и практическими аспектами профилактики рисков в социально-педагогической деятельности и способствует формированию рискологической компетентности будущих специалистов социальной отрясли, навыков предупреждения профессиональных рисков, сохранения здоровья, трудоспособности и мотивации труда. В рамках теоретического модуля целесообразно изучение тем: "Профессиональные риски в социально-педагогической работе как научно-практическая проблема", "Виды условий труда и их влияние на здоровье человека", "Профессиональные риски социального педагога и работника", "Влияние рисков на профессиональное здоровье специалиста социальной отрасли" , «Профессиональное развитие специалиста социальной сферы. Отклонения в профессиональном развитии», «Профессиональная зрелость. Движение в профессии», «Управление рисками. Основы риск-менеджмента». Практический модуль предусматривает ознакомление с темами: «Методика предупреждения рисков деятельности специалиста социальной сферы при работе с отдельными категориями клиентов», «Проблема профилактики разрушительных коммуникаций», «Профилактика деструкции профессионального самоутверждения и демотивации производительности труда», «Стресс в профессиональной деятельности специалиста социальной сферы», «Синдром профессионального выгорания как фактор риска социально-педагогической профессии», «Профилактика и психологическая коррекция профессионального выгорания специалиста социальной отрасли», «Формы и методы работы по профилактике и коррекции профессионального выгорания специалиста социальной сферы», «Психогигиена труда социального педагога и работника», «Самоменеджмент и техника саморегуляции в деятельности специалиста социальной отрасли». Опыт внедрения курса в образовательный процесс подтвердил повышение уровня рискологической компетенции будущих специалистов социальной отрасли как неотъемлемой составляющей их профессиональной компетентности. The article proves that the ability of a social worker to prevent risks in professional activities in order to maintain ability to work, individual and occupational health is an integral component of his professional competence, ability to sustainable professional development. According to the purpose of the research, the content of the educational component "Professional risks in social work" in the system of professional training of social workers has been substantiated. The course provides acquaintance with theoretical principles and practical aspects of risk prevention in socio-pedagogical activities and promotes formation of risk competence of future social workers, development of skills and abilities to prevent occupational risks, maintain health, efficiency and motivation. Within the theoretical module it is advisable to study the topics: "Professional risks in socio-pedagogical work as a scientific and practical problem", "Types of working conditions and their impact on human health", "Professional risks of social teachers and workers", "Impact of risks on the professional health of a social worker", "Professional development of the specialist in the social field. Deviations in professional development", "Professional maturity. Movement in the profession", "Risk management. Fundamentals of risk management". The practical module provides acquaintance with the following topics: "Methods of preventing the risks of a social worker when working with certain categories of clients", "The problem of prevention of destructive communications", "Prevention of destruction of professional self-affirmation and demotivation of labor productivity", "Stress in professional activity of a social worker", "Professional burnout syndrome as risk factor of socio-pedagogical profession", "Prevention and psychological correction of professional burnout of a social worker", "Forms and methods of work on prevention and correction of professional burnout of a social worker", "Psychohygiene of social pedagogue and worker", "Self-management and self-regulation techniques in the activities of a specialist in the social field". The experience of course introducing into the educational process confirmed increase in the level of risk competence of future specialists in the social field as an integral part of their professional competence.
- ДокументПАРАДИГМАЛЬНИЙ АСПЕКТ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО СТАЛОГО РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНИХ ГРУП(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Видавництво «Мітра», 2015-11-24) Кабусь, Н. Д.Визначено та обумовлено парадигмальний аспект дослідження проблеми підготовки майбутніх соціальних педагогів до сталого розвитку соціальних груп. Определен и обусловлен парадигмальный аспект исследования проблемы подготовки будущих социальных педагогов к устойчивому развитию социальных групп.
- ДокументПедагогічні умови як чинник ефективності підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до сталого розвитку соціальних груп(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-22) Кабусь, Н. Д.Розкриті педагогічні умови як чинник ефективності підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до сталого розвитку соціальних груп. Раскрыты педагогические условия как фактор эффективности подготовки будущих специалистов социальной сферы к устойчивому развитию социальных групп.
- ДокументПОТЕНЦІАЛ РІЗНИХ ВИДІВ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНИХ ГРУП(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-22) Кабусь, Н. Д.В статті розглянуто підготовку майбутніх фахівців соціальної галузі до діяльності зі стимулювання представників різних соціальних груп до сталого розвитку. Вона має здійснюватись протягом всього періоду навчання в університеті у всіх видах діяльності – навчальній, громадсько-виховній, практичній, волонтерській, науково-дослідній, самоосвітній, котрі мають значний потенціал для формування готовності майбутніх фахівців до діяльності в контексті сталого розвитку. В статье рассмотрена подготовка будущих специалистов социальной сферы к деятельности по стимулированию представителей различных социальных групп к устойчивому развитию. Она должна осуществляться в течение всего периода обучения в университете во всех видах деятельности – учебной, общественно-воспитательной, практической, волонтерской, научно-исследовательской, самообразовательной, которые имеют значительный потенциал для формирования готовности будущих специалистов к деятельности в контексте устойчивого развития. The article considers the preparation of future specialists in the social sphere for the activity of stimulating representatives of various social groups to sustainable development. It should be carried out during the whole period of study at university in all types of activities - educational, social-educational, practical, volunteer, research, self-educational, which have significant potential to form the readiness of future specialists to activity in the context of sustainable development.
- ДокументПРОФЕСІЙНІ РИЗИКИ ФАХІВЦЯ СОЦІАЛЬНОЇ ГАЛУЗІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-11-20) Кабусь, Н. Д.У статті розглянуто професійну діяльність, яка займає значну частину продуктивного життя людини й неодмінно впливає на особистість фахівця, і якщо людина не володіє способами попередження чи зниження рівня дії професійних ризиків, це може вкрай негативно вплинути на рівень як особистого, так і професійного здоров᾽я фахівця. Під професійним ризиком розуміють ймовірність заподіяння шкоди здоров᾽ю людей в процесі професійної діяльності; ймовірність пошкодження (втрати) здоров᾽я або загибелі працівника внаслідок впливу на нього небезпечного чи шкідливого виробничого чинника при виконанні ним своїх трудових обов᾽язків. Професія фахівця соціальної галузі – соціального педагога, соціального працівника, поряд з професіями педагога і лікаря, належить до групи професій з підвищеною моральною відповідальністю за життя людини. Під час вибору професії людина має зважати як на позитивні сторони, так і на потенційні ризики професійної діяльності й, на підґрунті свідомого професійного вибору, оволодівати стратегіями попередження й мінімізації означених ризиків як під час навчання в університеті, так і розширювати відповідні знання та вміння в процесі трудової діяльності для збереження високого рівня працездатності й продуктивної життєдіяльності в цілому. В статье рассмотрена профессиональная деятельность, которая занимает значительную часть продуктивной жизни человека и непременно влияет на личность специалиста, и если человек не владеет способами предупреждения или снижения уровня воздействия профессиональных рисков, это может крайне негативно повлиять на уровень как личного, так и профессионального здоровья специалиста. Под профессиональным риском понимают вероятность причинения вреда здоровью людей в процессе профессиональной деятельности; вероятность повреждения (утраты) здоровья или смерти работника вследствие воздействия на него опасного или вредного производственного фактора при выполнении им своих трудовых обязанностей. Профессия специалиста социальной сферы – социального педагога, социального работника, наряду с профессиями педагога и врача, относится к группе профессий с повышенной моральной ответственностью за жизнь человека. При выборе профессии человек должен учитывать как позитивные стороны, так и на потенциальные риски профессиональной деятельности и, в основе сознательного профессионального выбора, овладевать стратегиями предупреждения и минимизации указанных рисков как во время учебы в университете, так и расширять соответствующие знания и умения в процессе трудовой деятельности для сохранения высокого уровня работоспособности и продуктивной жизнедеятельности в целом. The article considers professional activity, which occupies a significant part of a person's productive life and necessarily affects the personality of a specialist, and if a person does not know how to prevent or reduce exposure to occupational risks, it can have an extremely negative impact on the level of both personal and professional health of the specialist. Occupational risk is understood as the probability of causing harm to people's health in the process of professional activity; the probability of damage (loss) of health or death of an employee due to exposure to a hazardous or harmful production factor during the performance of his or her work duties. The profession of a social specialist - social pedagogue, social worker, along with the professions of teacher and doctor, belongs to the group of professions with increased moral responsibility for human life. When choosing a profession, a person should consider both the positive aspects and the potential risks of professional activity and, based on a conscious professional choice, master strategies to prevent and minimize these risks both during university studies and to expand relevant knowledge and skills in the process of work activity in order to maintain a high level of efficiency and productive life activity in general.
- ДокументПідготовка майбутніх соціальних педагогів до профілактики вживання алкоголю в підлітковому середовищі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-21) Алєксєєва, Н. І.; Кабусь, Н. Д.У статті обґрунтовано необхідність запобігання проблеми алкогольної залежності підлітків, визначено суть та основні напрями соціально-педагогічної діяльності з профілактики вживання алкоголю в підлітковому середовищі, виокремлено компоненти готовності фахівця до професійної діяльності в означеному напрямі, запропоновано комплекс засобів навчально-методичного забезпечення підготовки майбутніх соціальних педагогів до профілактики алкоголізму серед підлітків у закладах загальної середньої освіти. The article substantiates the need to prevent the problem of alcohol addiction among adolescents, as well as defines the essence and main directions of sociopedagogical activities for the prevention of alcohol use in the adolescent environment. The components of a specialist᾽s readiness for professional activity in the prevention of alcohol addiction among adolescents are highlighted. A set of means of educational and methodological support for the training of future social pedagogues for the prevention of alcoholism among teenagers in institutions of general secondary education has been proposed.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ФАНДРЕЙЗИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПРОФЕСІЙНІЙ ГАЛУЗІ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-25) Кабусь, Н. Д.; Бойко, О. В.У публікації проаналізовано підготовку майбутніх соціальних працівників до фандрейзингової діяльності. Зазначено, що під час вивчення дисципліни «Фандрейзингова діяльність» здобувачі знайомляться з сутністю фандрейзингу як інструментом соціально-відповідальної взаємодії суб’єктів суспільних відносин, його завданнями, принципами та інструментами, видами та формами підтримки, перспективним досвідом фандрейзингової діяльності в Україні і світі, правилами успішного та причинами невдалого фандрейзингу, значенням IT- та PR-технологій в фандрейзинговій діяльності, джерелами і способами залучення ресурсів. The publication analyses the training of future social workers in fundraising activities. It is noted that when studying the discipline "Fundraising Activities", students get acquainted with the essence of fundraising as a tool for socially responsible interaction of social relations, its tasks, principles and tools, types and forms of support, promising experience of fundraising in Ukraine and the world, rules of successful and reasons for unsuccessful fundraising, the importance of IT and PR technologies in fundraising activities, sources and methods of attracting resources.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ДО КРИЗОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ В УПРАВЛІННІ УСТАНОВАМИ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-25) Васильєва, М. П.; Кабусь, Н. Д.У публікації проаналізовано наукові праці Р. Улмера, Т. Селлнау та М. Сіджера та визначено, що вони належать до кращих світових практик ефективного кризового управління та комунікації, ознайомлено зі стратегіями діяльності організації, що здатна забезпечити попередження виникнення криз в майбутньому. Зазначено, що набуття відповідних компетенцій та формування готовності майбутніх фахівців соціальної галузі управлінської ланки діяти в умовах кризи відбувається під час вивчення навчальних дисциплін «Психологія (за професійним спрямуванням)», «Педагогічна деонтологія», «Соціальна політика», «Менеджмент соціальної роботи» та «Управління персоналом у соціальних інституціях» у процесі навчання у закладі вищої освіти. The publication analyses the scientific works of R. Ulmer, T. Sellnau and M. Singer and determines that they belong to the best world practices of effective crisis management and communication, and provides an overview of the strategies of the organisation's activities that can prevent crises in the future. It is noted that the acquisition of relevant competencies and the formation of the readiness of future social sector professionals of the managerial level to act in a crisis occurs during the study of the disciplines "Psychology (by professional direction)", "Pedagogical Deontology", "Social Policy", "Social Work Management" and "Human Resources Management in Social Institutions" in the process of studying at a higher education institution.
- ДокументРОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА СОЦІАЛЬНИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАВДАНЬ СТАЛОГО РОЗВИТКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-11-23) Кабусь, Н. Д.В статті розлянуто розвиток особистості як суб’єкта життєдіяльності й активного суб’єкта соціальних змін, який потребує впровадження цілісної системи роботи, що сприяє розвитку стійкої особистісно-соціальної позиції представників різних соціальних груп й реалізується на різних рівнях. Реалізація стратегії сталого розвитку людства визнана світовою спільнотою однім із провідних завдань третього тисячоліття й означає збалансований екологічний, економічний і соціальний прогрес світової спільноти протягом тривалого часу, збереження умов існування людського суспільства, цілісності й життєздатності біосфери, стабільності соціальних і культурних систем та їх подальше поліпшення, можлива за умови забезпечення сталості розвитку різних соціальних суб’єктів – як кожної особистості, так і соціальних груп (зокрема, дітей, молоді, дорослих, сім’ї, громади, нації) як важливих спільнот, що становлять основну соціальну структуру суспільства й визначають вектор його розвитку. В статье рассмотрено развитие личности как субъекта жизнедеятельности и активного субъекта социальных изменений, который требует внедрения целостной системы работы, способствует развитию устойчивой личностно-социальной позиции представителей различных социальных групп и реализуется на разных уровнях. Реализация стратегии устойчивого развития человечества признана мировым сообществом одним из ведущих задач третьего тысячелетия и означает сбалансированный экологический, экономический и социальный прогресс мирового сообщества в течение длительного времени, сохранение условий существования человеческого общества, целостности и жизнеспособности биосферы, стабильности социальных и культурных систем и их дальнейшее улучшение, возможно при условии обеспечения устойчивости развития различных социальных субъектов – как каждой личности, так и социальных групп (в частности, детей, молодежи, взрослых, семьи, общины, нации) как важных сообществ, составляющих основную социальную структуру общества и определяют вектор его развития. The article discusses the development of the individual as a subject of life and an active subject of social change, which requires the implementation of a holistic system of work that promotes the development of a stable personal and social position of different social groups and is implemented at different levels. The implementation of the strategy of sustainable development of mankind is recognized by the world community as one of the leading tasks of the third millennium and means balanced ecological, economic and social progress of the world community over time, preservation of human society, integrity and viability of the biosphere. possible provided that the sustainability of the development of various social actors – both individuals and social groups (including children, youth, adults, families, communities, nations) as important communities that constitute the basic social structure of society and determine the vector its development.
- ДокументСКЛАДОВІ СТАЛОСТІ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ГРУПИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Кабусь, Н. Д.У тезах визначено складові (духовно-ціннісна, інтелектуально-світоглядна, суб’єктно-діяльнісна, особистісна, соціальна) сталості розвитку соціальної групи як спільноти, що становить основну соціальну структуру суспільства й визначає вектор його розвитку; показано, що технологія соціально-педагогічної діяльності зі сталого розвитку соціальних груп спрямована на удосконалення й розвиток означених складових. The article depicts the components (spiritual-value, intellectual-worldview, subjectactivity, personal, social) of sustainability of the development of social group as a community that makes up the basic social structure of society and determines the vector of development of it. It has been shown that the technology of social and pedagogical activity on sustainable development of social groups is aimed at improvement and development of the determined components.
- ДокументСПЕЦКУРС У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ДО СТАЛОГО РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНИХ ГРУП(Держ. вищ. навч. закл. «Ужгород. нац. ун-т», 2016-09-16) Кабусь, Н. Д.Важливою умовою формування готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до сталого розвитку соціальних груп є поєднання комплексної підготовки на основі базових дисциплін, що викладаються у вищому навчальному закладі, й спеціальної підготовки, основу якої складає спецкурс "Актуальні питання сталого розвитку соціальних груп", що має низку переваг як у змістовному, так і процесуальному аспектах порівняно з іншими формами організації навчального процесу у вищому навчальному закладі. Важным условием формирования готовности будущих специалистов социальной сферы к устойчивому развитию социальных групп является сочетание комплексной подготовки на основе базовых дисциплин в высшем учебном заведении и специальной подготовки, основу которой составляет спецкурс "Актуальные вопросы устойчивого развития социальных групп", который имеет ряд преимуществ как в содержательном, так и процессуальном аспектах по сравнению с другими формами организации учебного процесса в вузе.
- ДокументСтратегічні напрями профілактики наркотичної залежності учнівської молоді в закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-21) Кабусь, Н. Д.; Чернушенко, А. В.Автором розглянуті стратегічні напрями попередження розвитку залежності від наркотичних речовин серед учнів закладів загальної середньої освіти. Профілактична діяльність серед учнівської молоді дає найкращий результат, адже більшість залежних людей вирішує вперше спробувати наркотичні речовини у юнацькому віці. The author considered the strategic directions of preventing the development of addiction to of narcotic substances among students of general secondary education institutions. Preventive activities among school youth give the best result, because most addicts decide to try for the first time narcotic substances in youth.