Наукові публікації Л. А. Лисиченко
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Наукові публікації Л. А. Лисиченко за Дата випуску
Зараз показано 1 - 13 з 13
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЛексико-семантична система української мови(Харківський державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 1997) Лисиченко, Л. А.У книзі висвітлено актуальні проблеми сучасної лексичної семантики: визначено основні параметри вивчення слова як одиниці лексико-семантичної системи української мови і основні наукові поняття семасіології. Книга розрахована на викладачів і студентів філологічних факультетів та учителів-словесників. The book covers topical issues of modern lexical semantics: it defines the main parameters of studying the word as a unit of the lexical and semantic system of the Ukrainian language and the basic scientific concepts of semasiology. The book is intended for teachers and students of philological faculties and language teachers.
- ДокументПсихологічний фактор у поетичному мовленні(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2002) Лисиченко, Л. А.В статті розглянуто психологічний фактор у поетичному мовленні. Поетичне мовлення – це цілий світ, у якому єднаються думка, почуття, мова, реальність (об’єктивна чи уявна), музика і т. ін. У поетичному творі для читача, що шукає в ньому не тільки інформативність, а й саму поезію, важливим є не тільки слово і названий ним предмет чи явище, а й той глибинний зміст, що стоїть за цим словом, зміст, висловлений тим чи тим поетом. Зв’язок мови поезії з психічними особливостями творця відзначався віддавна, в тому числі й у вітчизняній традиції. The article deals with the psychological factor in poetic speech. Poetic speech is a whole world, which combines thought, feelings, language, reality (objective or imaginary), music, etc. In a poetic work for reader, who is looking for not only informativeness, but also poetry itself, it is important is not only the word and the object or phenomenon it names, but also the deep meaning that behind this word, the meaning expressed by this or that poet. The connection of the language of poetry with the mental characteristics of the creator was noted long ago, including in the national tradition.
- ДокументПисьменник. – Читач. – Українська літературна мова(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2004) Лисиченко, Л. А.Аналізується взаємодія письменницького твору і читача в історії української літературної мови. The interaction between the writer’s creation and the reader in the history of the Ukrainian literary language is analysed.
- ДокументУкраїнська мова. Практикум(ТОВ «Видавнича група “Основа”», 2008) Лисиченко, Л. А.; Маленко, О. О.У посібнику подається навчальний матеріал з усіх розділів українського мовознавства, що вивчається протягом шкільного курсу мови: фонетика й орфоепія, лексикологія і фразеологія, орфографія, морфологія, синтаксис і пунктуація, практична стилістика. Також уміщено інформацію щодо походження й історичного розвитку української мови, її функціонування як державної в Україні. Враховуючи введення зовнішнього незалежного оцінювання, автори подають після кожної теми контрольні тести, що допоможуть учневі перевірити набуті знання з вивчених розділів. Крім цього, у посібнику вміщено опорний конспект з написання власного висловлення, яке входить до завдань ЗНО (відкритий зошит). Різноманітні завдання, вправи, тексти для перекладу, зразки всіх стилів та їх жанрів, цікаві й пізнавальні диктанти допоможуть учням повторити й закріпити набуті знання з української мови, а також підготуватися до ЗНО. The textbook provides educational material on all sections of Ukrainian linguistics, which is studied during the school language course: phonetics and orthoepy, lexicology and phraseology, spelling, morphology, syntax and punctuation, and practical stylistics. The book also contains information on the origin and historical development of the Ukrainian language. of the Ukrainian language and its functioning as the official language in Ukraine. Taking into account the introduction of external independent testing, the authors provide control tests after each topic to help students test their knowledge of the studied sections. In addition, the textbook contains a reference outline for writing your own statements that are included in the EIT tasks (open notebook). A variety of tasks, exercises, texts for translation, samples of all styles and their genres, interesting and informative dictations will help students to repeat and consolidate their knowledge of the Ukrainian language, as well as prepare for the EIT.
- ДокументБагатозначність у лексико-семантичній системі: структурний, семантичний, когнітивний аспекти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; ТОВ «Видавнича група “Основа”», 2008) Лисиченко, Л. А.У монографії багатозначність слова розглядається як одне з ключових явищ, що задовольняє потреби економності мовної системи, дозволяючи безкінечність людського досвіду передавати порівняно обмеженою кількістю номінативних одиниць – лексем. Багатозначна лексема аналізується з погляду відображення в ній структури окремих лексичних значень, їх взаємодії в організації лексеми з конструктивного, когнітивного, лінгвального поглядів. Структура багатозначної лексеми розглядається в її зв’язках з іншими лексико-семантичними явищами – омонімією, синонімією, антонімією. Праця розрахована на науковців, викладачів та студентів вищих навчальних закладів, учителів та аспірантів. In the monograph the word polysemy is considered as one of the key phenomena that satisfies the needs of economy of the language system, allowing infinity of human experience to convey a relatively limited number of nominal units – lexemes. A polysemous lexeme is analyzed from the point of view of reflecting in it the structure of individual lexical meanings, their interaction in organization of the lexeme from the constructive, cognitive, linguistic points of view. The structure of a polysemous lexeme is considered in its relations with other lexical and semantic phenomena – homonymy, synonymy, antonymy. The work is intended for scientists, teachers and students of higher educational institutions, teachers and graduate students.
- ДокументЛексико-семантичний вимір мовної картини світу(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; ТОВ «Видавнича група “Основа”», 2009) Лисиченко, Л. А.У монографії розглядаються деякі теоретичні питання мовної картини світу взагалі (сутність, структура, рівні, національна й індивідуальна своєрідність) і явища лінгвального рівня у їх співвіднесенні з ментальним превербальним і концептуальним (поняттєвим) рівнями. Для аспірантів, докторантів, викладачів та студентів вищих навчальних закладів. The monograph deals with some theoretical issues of the linguistic picture of the world in general (the essence, structure, levels, national and individual peculiarity) and the phenomena of the linguistic level in their correlation with the mental preverbal and conceptual levels. For postgraduate students, doctoral students, teachers and students of higher educational institutions.
- ДокументЦі невичерпні глибини мови(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011) Лисиченко, Л. А.У монографії видатного українського мовознавця розглядаються загальнотеоретичні питання української мови, проаналізовано витоки Харківської філологічної школи, висвітлено походження словникового складу української мови, зазначено динаміку лексико-семантичних процесів, параметри мовної картини світу, наведено спостереження над мовою художніх творів, репрезентовано психологічний аспект вивчення поетичного мовлення. Для докторантів, аспірантів, науковців, викладачів та студентів вищих навчальних закладів. The monograph of the outstanding Ukrainian linguist deals with the general theoretical issues of the Ukrainian language, analyzes the origins of the Kharkiv philological school, the origin of the vocabulary of the Ukrainian language, the dynamics of lexical and semantic processes, the parameters of the The dynamics of lexical and semantic processes, parameters of the linguistic picture of the world, observations on the language of works of art are presented, the psychological aspect of the study of poetic speech is represented. For doctoral students, postgraduates, scientists, teachers and students of higher of higher educational institutions.
- ДокументГовірки Східної Слобожанщини: поліаспектний аналіз(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2013) Лисиченко, Л. А.У монографії видатного українського мовознавця розглядаються загально-теоретичні питання діалектології, здійснено поліаспектний аналіз говірок Східної Слобожанщини, висвітлено фонетичні, граматичні та лексичні особливості діалектного мовлення регіону. Монографія містить зразки говірок й відомості про інформаторів. Для широкого кола мовознавців, студентів вищих навчальних закладів і всіх, хто цікавиться питаннями української діалектології. In the monograph of the prominent Ukrainian linguist the general theoretical issues of dialectology are considered, a multidimensional analysis of the dialects of Eastern Slobozhanshchyna is carried out, phonetic, grammatical and lexical features of of the dialect speech of the region. The monograph contains samples of dialects and information about the informants. For a wide range of linguists, students of higher educational institutions and everyone interested in the issues of Ukrainian dialectology.
- ДокументРоль харківської філологічної школи в запровадженні української мови як державної в 20–30-ті роки ХХ ст.(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Лисиченко, Л. А.; Лисиченко, Т. Ю.У статті окреслено внесок харківських лінгвістів у наукову інтерпретацію й інтенсифікацію впровадження української мови в усі сфери суспільного й наукового життя та освіти перших десятиліть ХХ ст. Дано оцінку великій роботі, що проводилася харківськими вченими з популяризації української мови та створення наукових праць, словників, підручників і посібників для викладання її в середній та вищій школі. В статье очерчен вклад харьковских лингвистов в научную интерпретацию и интенсификацию внедрения украинского языка во все сферы общественной и научной жизни и образования первых десятилетий ХХ ст. Дана оценка большой работе, проводимой харьковскими учеными по популяризации украинского языка и созданию научных трудов, словарей, учебников и пособий для его преподавания в средней и высшей школе. The contribution of Kharkiv linguists in scientifi c interpretation and intensifi cation of the implementation of the Ukrainian language in public and scientifi c life and education is outlined in the article. The extensive work carried out by scientists from Kharkiv on the promotion and creation of scientifi c works, dictionaries, textbooks and aids for teaching of the Ukrainian language in secondary and high school is assess.
- ДокументХарківська філологічна школа. Лінгвістичні традиції(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Видавництво «НТМТ», 2015) Лисиченко, Л. А.; Лисиченко, Т. Ю.Видання містить інформацію про історію виникнення та становлення Харківської філологічної школи, заснованої на ідеях О. О. Потебні та його попередників. Виокремлено й узагальнено традиції харківської лінгвістики, змальовано імена найвагоміших представників школи, науковців кінця ХІХ – початку ХХІ ст.ст. Окреслено місце філологічної школи в українському та світовому науковому просторі, внесок харківських лінгвістів у сучасний національний та світовий мовознавчий досвід, їхні здобутки на початок ХХ ст. як підґрунтя для розвитку в Харкові сучасного мовознавства. Адресовано науковцям, викладачам, учителям, аспірантам і студентам, усім, хто цікавиться проблемами сучасного мовознавства. The publication contains information about the history of origin and formation of the Kharkiv school of philology, based on the ideas of O. O. Potebnya and his predecessors. The traditions of Kharkiv linguistics are singled out and generalized, the names of the most important representatives of of the school, scientists of the late XIX – early XXI centuries. Philological school in the Ukrainian and world scientific space, the contribution of Kharkiv linguists to the modern national and world linguistic experience, their achievements in the early twentieth century as a basis for the development of modern linguistics in Kharkiv. development of modern linguistics in Kharkiv. Addressed to scientists, lecturers, teachers, graduate students and students, all those interested in the problems of modern linguistics.
- ДокументРоздуми під час захисту дисертацій з мовознавчих проблем(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Лисиченко, Л. А.У статті розглянуто питання про розвиток проблематики наукових досліджень загалом і дисертацій зокрема впродовж понад півстоліття, проаналізовано найбільш характерні й типові огріхи в кандидатських дисертаціях, що захищалися та захищаються. На такому значному відрізку часу окреслено основні напрями наукових пошуків і зміни, що відбувалися в лінгвістиці другої половини ХХ й на початку ХХІ століть, виділено дослідницькі знахідки й консервативні лакуни, що потребують стимулів до наукового розвитку. В статье рассмотрен вопрос о развитии проблематики научных исследований вообще и диссертаций в частности на протяжении более полувека, проанализированы наиболее характерные и типичные огрехи в кандидатских диссертациях, которые защищались и защищаются. На таком значительном отрезке времени обозначены основные направления научных поисков и изменения, происходившие в лингвистике второй половины ХХ и в начале ХХІ столетий, выделены исследовательские находки и консервативные лакуны, требующие стимулов к научному развитию. The article deals with the issue of mainstreaming the development of scientifi c research in general and in particular theses for over half a century. The most characteristic and typical fl aws in the master’s theses are analyzed. Taking into account such a signifi cant period of time allowed to designate the basic directions of scientifi c research and the changes taking place in the linguistics of the second half of the twentieth and early twenty-fi rst centuries and to highlight the research fi ndings and conservative gaps requiring incentives for scientifi c development.
- ДокументЕкскурс в історію кафедри української мови(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018) Лисиченко, Л. А.В статті розглянуто історію кафедри української мови Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. За п’ятдесятиліття кафедра зросла від невеликого педагогічного колективу із семи осіб, серед яких тільки завідувач мав науковий ступінь, до потужного науково-педагогічного колективу, де всі мають наукові ступені й гарні перспективи професійного зросту. Викладачі кафедри відіграють важливу роль в організації навчально-виховного процесу на українському мовно-літературному факультеті й університеті загалом. The article deals with the history of the Department of Ukrainian Language of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. For fifty years the department has grown from a small teaching staff of seven people, among whom only the head had a scientific degree, to a powerful scientific and pedagogical team, where all have scientific degrees and good prospects for professional growth. Teachers of the department play an important role in the organization of the educational process at the Ukrainian Faculty of Language and Literature and the University as a whole.
- ДокументБіля джерел української культури: Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2018) Лисиченко, Л. А.; Лисиченко, Т. Ю.В історії кожного народу, кожної культури є видатні постаті, діяльність яких була визначальною. Зазвичай ми їх знаємо, згадуємо, шануємо, але чи відповідає наша вдяч-ність тій ролі, яку вони відіграли в історії? Нам уявляється, що такий діяч, як Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко, заслуговує на більше, ніж назва віддаленої вулиці чи то скромний пам’ятник, пошанування й серед харків’ян, і серед українців загалом. Тож спробуємо окреслити характер та обсяг культурницької діяльності людини, яку можна вважати патріархом українського відродження, і звернути увагу, що постать Г. Ф. Квітки-Основ’яненка та його справи варті довгої пам’яті й поцінування в українському суспільстві. Ця стаття є своєрідним запрошенням виправити цю ситуацію. В истории каждого народа, каждой культуры есть выдающиеся личности, деятельность которых была определяющей. Обычно мы их знаем, вспоминаем, чтим, но отвечает ли наша благодарность той роли, которую они сыграли в истории? Нам представляется, что такой деятель, как Григорий Федорович Квитка-Основьяненко, заслуживает большего, чем название удаленной улицы или скромный памятник, признания и среди харьковчан, и среди украинцев вообще. Поэтому попробуем очертить характер и объем культурной деятельности человека, которого можно считать патриархом украинского возрождения, и обратить внимание, что фигура Г. Ф. Квитки-Основьяненко и его дела стоят долгой памяти и признания в украинском обществе. Эта статья является своеобразным приглашением исправить эту ситуацию. There are outstanding personalities in the history of every nation and every culture whose doings were defining. As a rule, we know them, remember, revere, but does our honor respect the role they played in history? It seems to us that such a personality as Hryhorii Kvitka-Osnovyanenko deserves more memory and it’s materialization among Kharkiv citizens and among Ukrainians as a whole. We’ll try to tell about the nature and scope of cultural activity of the person who can be considered a patriarch of the Ukrainian revival, and to draw attention to the fact that the memory of Hryhorii Kvitkа-Osnovyanenko and his doings deserves much more than the name of a remote street, or modest monument. This article is a kind of appeal to fix this situation.