Перегляд за Автор "Чернявська, М. В."
Зараз показано 1 - 17 з 17
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКТИВІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ ХУДОЖНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Чіхічіна, О. М.; Чернявська, М. В.У публікації розглянуто художню діяльніость дітей, яка спрямовується на виявлення потенційних можливостей і здібностей дітей з метою забезпечення подальшого їх розвитку в навчально-виховному процесі закладів дошкільної освіти. Зазначено, що з метою вирішення цієї проблеми особливе значення в закладах дошкільної освіти має надаватися створенню відповідних куточків для самостійної музичної, образотворчої, театральної, ігрової, художньо-мовленнєвої діяльності дітей, які забезпечуватимуться відповідним обладнанням із врахуванням вікових особливостей дошкільнят. The publication examines the artistic activity of children, which is aimed at identifying potential opportunities and abilities of children in order to ensure their further development in the educational process of preschool education institutions. It is noted that in order to solve this problem, special importance should be given in preschool education institutions to the creation of appropriate corners for independent musical, visual, theatrical, game, artistic and speech activities of children, which will be provided with appropriate equipment taking into account the age characteristics of preschoolers.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ МУЗИЧНОЇ СПАДЩИНИ КОМПОЗИТОРІВ-КЛАСИКІВ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІЙ РОБОТІ З ДОШКІЛЬНИКАМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Губська, А. В.; Чернявська, М. В.У публікації проаналізовано використання музичної спадщини композиторів-класиків у навчально-виховній роботі з дошкільниками. Музичне мистецтво є могутнім засобом формування особистості дитини, її всебічного розвитку. Тому важливим є питання збагачення повсякденного життя дошкільників кращими зразками музичного мистецтва відомих композиторів-класиків. Зазначено, що задля підсилення інтересу дошкільників до слухання класичної музики бажано використовувати художні ілюстрації на тему музичного твору, залучати дітей до створення малюнків, аплікацій після прослуховування «музичних казок». У зв’язку з цим, сучасний вихователь закладу дошкільної освіти має бути компетентним у питаннях ефективного здійснення музичного виховання дітей у різноманітних видах діяльності дошкільників. The publication analyzes the use of the musical heritage of classical composers in educational work with preschoolers. Musical art is a powerful means of forming a child's personality and its comprehensive development. Therefore, it is important to enrich the everyday life of preschoolers with the best examples of musical art by famous classical composers. It is noted that in order to increase the interest of preschoolers in listening to classical music it is desirable to use artistic illustrations on the theme of a musical piece, to involve children in creating drawings, applications after listening to "musical fairy tales". In this regard, a modern teacher of a preschool education institution must be competent in matters of effective implementation of musical education children in various types of activities of preschoolers.
- ДокументВИХОВАННЯ У ДОШКІЛЬНИКІВ ЛЮБОВІ ДО УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Кузнецова, Д. Д.; Чернявська, М. В.У публікації розглянуто виховання у дошкільників любові до української народної творчості. Особливу цінність для виховання у дітей інтересу до традицій рідного народу становлять різноманітні народні ігри. Зазначено, що велику роль у розв’язанні цієї проблеми відіграватиме створення спеціальних українських куточків, у яких зберігатимуться кращі зразки української народної творчості: вишиванки, декоративний посуд, ілюстративний матеріал, аудіоматеріали та ін. The publication examines the upbringing of preschoolers' love for Ukrainian folk art. Of particular value for raising children's interest in the traditions of their native people are various folk games. It is noted that a major role in solving this problem will be played by the creation of special Ukrainian corners where the best examples of Ukrainian folk art will be preserved: embroidery, decorative dishes, illustrative material, audio materials, etc.
- ДокументВСТАНОВЛЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ І СІМ’Ї У ПРОЦЕСІ ВИХОВАННЯ КУЛЬТУРИ ПОВЕДІНКИ В ДОШКІЛЬНИКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Бірюкова, В. В.; Чернявська, М. В.У публікації проаналізовано встановлення взаємодії закладів дошкільної освіти і сім’ї у процесі виховання культури поведінки у дошкільників. Зазначено, що головним завданням вихователя має бути підвищення педагогічної обізнаності та культури батьків у питаннях засвоєння дітьми загальнолюдських цінностей, виховання їх загальної культури. Роботу з батьками вихователю слід спрямовувати у таких напрямах, як: вивчення досвіду сімейного виховання (здійснення аналізу досягнень і недоліків, як зі свого боку, так і з боку батьків); надання дієвої допомоги батькам у вихованні дітей; координація роботи з дошкільниками і батьками. Основним змістом консультацій для батьків повинні стати загальні питання виховання культури поведінки, зокрема її значення, сутності, необхідності, передумов розвитку, можливостей дітей; свідчення про взаємодію дітей з однолітками протягом дня, наявність доброзичливого, чуйного, ввічливого ставлення один до одного та ін. The publication analyzes the establishment of interaction between preschool education institutions and the family in the process of raising the culture of behavior in preschoolers. It is noted that the main task of the educator should be to increase the pedagogical awareness and culture of parents in matters of children's assimilation of universal values, education of their general culture. The educator should direct work with parents in such directions as: studying the experience of family upbringing (performing an analysis of achievements and shortcomings, both on their part and on the part of parents); provision of effective assistance to parents in raising children; coordination of work with preschoolers and parents. The main content of consultations for parents should be general issues of raising a culture of behavior, in particular, its meaning, essence, necessity, prerequisites for development, children's capabilities; evidence of the interaction of children with their peers during the day, the presence of a friendly, sensitive, polite attitude towards each other, etc.
- ДокументДЕЯКІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ХОРМЕЙСТЕРСЬКОЇ РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Чернявська, А. Ю.; Чернявська, М. В.У публікації розглянуто організацію хормейстерської роботи у закладах загальної середньої освіти. Хормейстер повинен бути зразком компетентності, лояльності, діловитості та професіоналізму. Міцні фахові знання та навички у поєднанні з постійним творчим пошуком є обов’язковими якостями хормейстера, які забезпечують успіх у професійній діяльності. Він повинен усвідомлювати роль хору в загальноосвітній системі як осередку духовності, культури та творчості. Зазначено, що складовою творчого життя хорового колективу мають бути не тільки заняття, репетиції, концерти, а й зустрічі з музикантами, артистами, видатними людьми, спільні відвідування вистав, концертів, виставок, які розширюватимуть кругозір учнів. The publication examines the organization of choirmaster work in institutions of general secondary education. A choirmaster should be a model of competence, loyalty, business acumen and professionalism. Strong professional knowledge and skills combined with constant creative search is the necessary qualities of a choirmaster, which ensure success in professional activities. He should be aware of the role of the choir in the general education system as a center of spirituality, culture and creativity. It is noted that a component of the creative life of the choral group should be not only classes, rehearsals, concerts, but also meetings with musicians, artists, prominent people, joint visits to performances, concerts, exhibitions, which will expand the horizons of students.
- ДокументЕстетичне виховання дошкільників як наукова проблема у першій половині ХХ століття(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка (К-ПНУ), Інститут педагогіки НАПН України, 2019) Танько, Т. П.; Чернявська, М. В.У статті систематизовано погляди провідних науковців першої половини ХХ століття на проблему естетичного виховання дошкільників, проаналізовано методичні посібники з питань використання мистецтва у процесі естетичного виховання дітей у дитячих садках. В статье систематизированы взгляды ведущих ученых первой половины ХХ столетия на проблему эстетического воспитания дошкольников, проанализированы методические пособия по вопросам использования искусства в процессе эстетического воспитания детей в детских садах. The search of ways to improve the process of aesthetic education of preschoolers is impossible without appeal to historical experience in order to rethink and outline the prospects for the creative use of progressive finds in modern conditions. In the article views of the leading scientists of the first half of the XX century on a problem of esthetic education of children are systematized; methodical manuals on the use of art in the process of children aesthetic activities in kindergartens are analyzed. It was found that the process of finding ways of aesthetic activities of preschool children took place under the influence of the theory of “free education” at the beginning of the 20th century the main provisions of which were the refutation of formal education and old traditional methods as well as negation of the leadership role of the educator. The artwork of preschool children was considered only as their independent activity, and the main function of the teacher in this process was to give “help” to the natural development of the child. In the forties of the XX century there was a need to develop a theory of preschool education, specific instructions for holding classes with preschoolers, methods of active guidance for children's aesthetic perceptions and activities criteria for reading, performance by children of musical material, poems, etc. The theory of learning appears to replace of ”free education” in the field of art and aesthetic education of preschoolers according to which a teacher is given a leading role in the educational process of kindergarten. These years the researches of experts are devoted the questions of determining the content of study in kindergarten, methods of art education (visibility and word), requirements for art material for preschoolers, development of art and creative abilities in children, the succession of tasks and methods of art education for kindergartens and schools, development of techniques for using folk art in aesthetic activities of preschoolers, conducting classes on singing, drawing, learning poetry, organizing games, holidays, entertainments and methodical issues of aesthetic activities of preschoolers.
- ДокументЕстетичне виховання дітей у дошкільних закладах освіти України (друга половина ХХ століття)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Вид-во «Мітра», 2017-10-16) Танько, Т. П.; Чернявська, М. В.Проаналізовано та систематизовано теоретичні ідеї вітчизняних учених і педагогів про естетичне виховання дошкільників у другій половині ХХ століття, визначено якісно нові зміни в розвитку традиції естетичного виховання дітей дошкільного віку, обґрунтовано етапи розвитку проблеми естетичного виховання у дошкільних закладах освіти досліджуваного періоду. Узагальнено досвід (реалізація змісту, форми і методи) естетичного виховання дітей у вітчизняних дошкільних закладах освіти та визначено перспективи використання позитивного досвіду минулого в сучасних умовах реформування національної освітньої системи. Матеріали можуть бути використані в лекційних курсах загальної та дошкільної педагогіки, історії педагогіки та дисциплін художньо-естетичного профілю. Навчальний посібник адресований викладачам ВНЗ, студентам, магістрантам і аспірантам. Проанализированы и систематизированы теоретические идеи отечественных ученых и педагогов об эстетическом воспитании дошкольников во второй половине ХХ века, определены качественно новые изменения в развитии традиции эстетического воспитания детей дошкольного возраста, обосновано этапы развития проблемы эстетического воспитания в дошкольных учебных заведениях исследуемого периода. Обобщен опыт (реализация содержания, формы и методы) эстетического воспитания детей в отечественных дошкольных учебных заведениях и определены перспективы использования положительного опыта прошлого в современных условиях реформирования национальной образовательной системы. Материалы могут быть использованы в лекционных курсах общей и дошкольной педагогики, истории педагогики и дисциплин художественно-эстетического профиля. Учебное пособие адресовано преподавателям вузов, студентам, магистрантам и аспирантам. Analyzed and systematized theoretical ideas of domestic scientists and teachers about the aesthetic education of preschoolers in the second half of the twentieth century, identified qualitatively new changes in the development of the tradition of aesthetic education of children of preschool age, the stages of development of the problem of aesthetic education in preschool educational institutions of the studied period are justified. The experience (implementation of content, forms and methods) of aesthetic education of children in domestic preschool educational institutions is summarized and the prospects for using the positive experience of the past in modern conditions of reforming the national educational system are defined. Materials can be used in lecture courses of general and preschool pedagogy, history of pedagogy and disciplines of artistic and aesthetic profile. The manual is addressed to university teachers, students, undergraduates and graduate students.
- ДокументЗНАЧЕННЯ МУЗИЧНИХ ІГОР ДЛЯ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Пачева, Ю. Е.; Чернявська, М. В.У публікації розглянуто значення музичних ігор для розвитку дітей дошкільного віку. Музичні ігри відіграють велику роль у вихованні й навчанні дошкільників, розвитку в них музичних здібностей, естетичного сприймання та смаку. Рухаючись під музику, діти прислуховуються до неї, сприймають її характер, розвиток її образів. У них формуються вміння і навички поєднувати свої рухи з характером музики, що сприяє поглибленню їх відчуттів у процесі сприймання музичного матеріалу та покращенню якості рухів. Зазначено, що завдяки поступовому ускладненню завдань, багаторазовому їх повторенню, колективній узгодженій роботі можливе успішне засвоєння музичної гри. Враховуючи особливу цінність музичних ігор для загального розвитку дошкільників, бажано не обмежувати їх проведення тільки під час музичних занять, а й створювати можливості для їх використання і в повсякденному житті дітей. The publication considers the importance of musical games for the development of preschool children. Musical games play an important role in the upbringing and education of preschoolers, the development of their musical abilities, aesthetic perception and taste. Moving to music, children listen to it, perceive its character, development of her images. They develop skills and abilities to combine their movements with the character of the music, which contributes to the deepening of their feelings in the process of perceiving musical material and improving the quality of movements. It is noted that due to the gradual complexity of the tasks, their multiple repetition, collective coordinated work, successful learning of the musical game is possible. Taking into account the special value of musical games for the general development of preschoolers, it is desirable not to limit their use only during music classes, but also to create opportunities for their use in the everyday life of children.
- ДокументЗНАЧЕННЯ ІГОР-ДРАМАТИЗАЦІЙ ДЛЯ ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Ямпольська, А. В.; Чернявська, М. В.У публікації розглянуто ігри-драматизації, що відіграють велику роль у розвитку творчої особистості дитини. Вони здійснюється за змістом оповідання чи казки, які мають бути добре знайомі дітям, цікаві та доступні для відтворення ними. Процес залучення дошкільників до гри-драматизації характеризується цілеспрямованою, систематичною роботою з боку вихователя. Зазначено, що ігри-драматизації приносять величезну користь для творчого розвитку дітей, тому повинні активніше використовуватися у закладах дошкільної освіти. The publication examines dramatization games that play a major role in the development of a child's creative personality. They are carried out according to the content of a story or fairy tale, which should be well known to children, interesting and available for their reproduction. The process of involving preschoolers in the game-dramatization is characterized purposeful, systematic work on the part of the educator. It is noted that dramatization games are of great benefit to the creative development of children, so they should be used more actively in preschool education institutions.
- ДокументМУЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-13) Чернявська, А. Ю.; Чернявська, М. В.У статті розглянуто музичну дошкільну освіту з дітьми дошкільного віку із використанням дистанційних технологій. З метою забезпечення повноцінного музичного освітнього процесу педагогічним працівникам слід відповідально відноситись до існуючих реалій, ретельно добирати відповідний музичний матеріал для занять з дітьми дошкільного віку, які тимчасово перебувають вдома, та надсилати батькам через електронну пошту або розміщувати на сайті закладу дошкільної освіти, чи організовувати спілкування з дітьми через онлайн-ресурси. В статье рассматривается музыкальное дошкольное образование с детьми дошкольного возраста с использованием дистанционных технологий. С целью обеспечения полноценного музыкального образовательного процесса педагогическим работникам следует ответственно относиться к существующим реалиям, тщательно подбирать соответствующий музыкальный материал для занятий с детьми дошкольного возраста, которые временно находятся дома, и отправлять родителям по электронной почте или размещать на сайте заведения дошкольного образования, или организовывать общение с детьми через онлайн-ресурсы. The article considers music preschool education with preschool children using distance technologies. In order to ensure a full-fledged music education process, teachers should be responsible for existing realities, carefully select appropriate music material for classes with preschool children who are temporarily at home, and send it to parents via e-mail or post on the website of the preschool institution, or organize communication with children through online resources.
- ДокументОсобливості використання арт-терапевтичних методик у сучасному закладі дошкільної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Артем’єва, І. О.; Чернявська, М. В.Авторами досліджено використання різноманітних видів арт-терапії в роботі з дітьми дошкільного віку. The authors investigated the use of various types of art therapy in working with preschool children.
- ДокументОсобливості використання мандалотерапії у роботі з дітьми дошкільного віку(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Товкайло, К. С.; Чернявська, М. В.У статті розкрито цікавий та ефективний метод арт-терапії – мандалотерапія та його використання у роботі з дітьми дошкільного віку. The article reveals an interesting and effective method of art therapy - mandala therapy and its use in working with preschool children.
- ДокументПИТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ У ПОГЛЯДАХ ВІТЧИЗНЯНИХ ПЕДАГОГІВ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ(Харківський Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва, ТОВ «Друкарня Мадрид», 2018-06-22) Чернявська, М. В.Проблема залучення дітей до традицій народного мистецтва рідного краю хвилювала педагогів у різні часи, оскільки велика народна спадщина завжди вважалася вагомим засобом національного виховання. Прищеплення дітям із раннього віку любові до рідного краю, народу, його традицій сприятиме подальшому збереженню і поширенню духовних цінностей у сучасному суспільстві. Проблема привлечения детей к традициям народного искусства родного края волновала педагогов в разное время, так как большая народное наследие всегда считалась весомым средством национального воспитания. Привитие детям с раннего возраста любви к родному краю, народу, его традициям будет способствовать дальнейшему сохранению и распространению духовных ценностей в современном обществе. The problem of attracting children to the traditions of folk art of their native land excited teachers at different times, since a large national heritage has always been considered a powerful means of national education. The inoculation of children from an early age into the love of the native land, of the people, of its traditions will contribute to the further preservation and dissemination of spiritual values in modern society.
- ДокументРОЛЬ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут педагогіки НАПН України, 2019) Чернявська, М. В.У статті наголошується на необхідності удосконалення процесу музичної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів освіти. Зокрема, розкривається значення музичного мистецтва у навчально-виховній діяльності з дітьми дошкільного віку, окреслюються напрями музичної підготовки майбутніх вихователів у закладах професійної освіти. В статье акцентируется внимание на необходимости усовершенствования процесса музыкальной подготовки будущих воспитателей дошкольных учреждений. Раскрывается значение музыкального искусства в учебно-воспитательной деятельности с детьми дошкольного возраста, определяются направления музыкальной подготовки будущих воспитателей в условиях высших учебных заведениях. The article describes the problem of necessity to improve the process of musical training of future preschool educators. In particular, the importance of musical art in educational activities with preschool children is revealed, the directions of musical training of future educators in institutions of vocational education are outlined. The necessity for music education of children in the daily life of preschool education, including the use of music during various classes and walks, necessitates the training of qualified educators who will be familiar with the musical repertoire for preschool children, having a culture of singing, in other words to develop a culture of singing. Therefore, the special attention is paid to the importance of mastering students the skills of solo and choral singing, rhythmic movements, playing musical instruments, as well as the study of musical literacy, musical literature, and methods of musical education. It is mentioned that all disciplines should be interrelated, complementary and deepening one another, to promote the overall musical development of students and to prepare them for practical work in preschool educational institutions. Students' training should be directed at developing their ability to aesthetically perceive and understand the idea of highly artistic works of music, to evaluate the elements of musical expressiveness with help of which the idea of a musical work is revealed. Formation of musical competence of future educators, mastering of special knowledge, abilities and skills in the field of music will facilitate successful realization of the tasks of musical education of preschool children during various kinds of activity in educational process of preschool educational institutions. In such circumstances, it becomes urgent to expand the disciplines of musical direction in the process of professional training of future educators, the introduction of various optional courses during which students will learn aesthetic perception of musical art.
- ДокументСІМЕЙНІ ЦІННОСТІ ТА ТРАДИЦІЇ У ВИХОВАННІ ДОШКІЛЬНИКІВ(Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва, вид-во "Точка", 2016-05-20) Чернявська, М. В.У статті автор пропонує різноманітні форми збереження сімейних традицій та відродження духовної культури сім’ї. Важливе значення надається взаємодії дошкільних закладів освіти з батьками. В статье автор предлагает разнообразные формы сохранения семейных традиций и возрождения духовной культуры семьи. Важное значение уделяется взаимодействию дошкольный учебных заведений с родителями. In the article the author offers various forms of preservation of family traditions and the revival of spiritual culture of the family. The importance given to the interaction of preschool educational institutions with parents.
- ДокументТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ТА БАТЬКІВ(Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, 2023-05-23) Чернявська, М. В.У публікації розкрито теоретичні аспекти партнерської взаємодії закладу дошкільної освіти і батьків. Партнерська взаємодія у закладі дошкільної освіти ґрунтується на принципах добровільності, відповідальності обох сторін, планомірності і довготривалості. Засадами партнерської взаємодії є принципи особистісно орієнтованої педагогіки, що реалізуються через організацію різноманітних форм співпраці з батьками. Зазначено, що партнерська взаємодія закладу дошкільної освіти та батьків, зокрема, поєднання спільних зусиль у реалізації поставлених цілей, знаходження оптимальних варіантів вирішення педагогічних проблем та добір ефективних форм і методів партнерської взаємодії є необхідною умовою для забезпечення повноцінного розвитку дітей дошкільного віку, зокрема, задоволення їхніх інтелектуальних, емоційних й соціальних потреб, що обумовлено запитами сучасної освітньої системи. The publication reveals the theoretical aspects of partnership interaction institution of preschool education and parents. Partnership interaction in a preschool education institution is based on the principles of voluntariness, responsibility of both parties, planning and longevity. The basis of partnership interaction are the principles of person-oriented pedagogy, which are implemented through the organization of various forms of cooperation with parents. It is noted that the partnership interaction of the preschool education institution and parents, in particular, the combination of joint efforts in the realization of the set goals, finding optimal options for solving pedagogical problems and the selection of effective forms and methods of partnership interaction is a necessary condition for ensuring the full development of preschool children, in particular, the satisfaction of their intellectual, emotional and social needs, which is due to the demands of modern education systems.
- ДокументХОРОВЕ МИСТЕЦТВО ЯК ЗАСІБ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ(Харківський Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва, 2017-06-23) Чернявська, М. В.Протягом останніх років педагогічна наука значну увагу приділяє проблемам вищої школи, серед яких актуальною є музично-естетичне виховання студентів. Серед різноманітних форм залучення студентської молоді до музичного мистецтва слід відзначити художню самодіяльність, фестивалі, свята та ін., але на особливу увагу заслуговує питання залучення студентів до участі в хорових колективах. Така форма роботи є дієвою, оскільки найбільш доступна для широкого кола з погляду музичного виконавства, а також сприяє формуванню гармонійно розвиненої особистості й підвищенню рівня естетичної культури молоді. Заняття хоровим співом прийнятні для всіх вищих навчальних закладів, ураховуючи рівень естетичного розвитку студентської молоді, традиції та особливості культурного життя кожного закладу освіти. За последние годы педагогическая наука уделяла значительное внимание проблемам высшего образования, среди которых актуально музыкальное и эстетическое воспитание студентов. Среди различных форм привлечения студентов к музыкальному искусству следует отметить любительские выступления, фестивали, праздники и т. п., но особое внимание следует уделить привлечению студентов к участию в хоровых коллективах. Эта форма работы эффективна, поскольку она наиболее доступна в широком диапазоне с точки зрения музыкального исполнения, а также способствует формированию гармонично развитой личности и повышению уровня эстетической культуры молодежи. Классы хорового пения приемлемы для всех высших учебных заведений, учитывая уровень эстетического развития студенческой молодежи, традиции и особенности культурной жизни каждого учебного заведения. Over the past years, pedagogical science has paid considerable attention to the problems of higher education, among which the musical and aesthetic upbringing of students is relevant. Among the various forms of attracting students to musical art should be noted amateur performances, festivals, holidays, etc., but the special attention should be paid to attracting students to participate in choir collectives. This form of work is effective, since it is most accessible to a wide range from the point of view of musical performance, as well as contributes to the formation of a harmoniously developed personality and raising the level of aesthetic culture of youth. Classes of choral singing are acceptable to all higher educational institutions, taking into account the level of aesthetic development of student youth, traditions and peculiarities of cultural life of each institution of education.