Перегляд за Автор "Титаренко, Л. І."
Зараз показано 1 - 17 з 17
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВикористання дидактичних ігор у процессі формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку(ХНПУ імені Г. С. Cковороди, 2019) Каракуц, Г. М.; Титаренко, Л. І.У статті розглядається питання використання дидактичних ігор у процесі формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку. Виділено вимоги до організації дидактичних ігор поза заняттями з математики. В статье рассматривается вопрос использование дидактических игр в процессе формирования математической компетентности у детей дошкольного возраста. Выделены требования к организации дидактических игр во внеучебное время. The article deals with the use of didactic games in the process of forming mathematical competence in preschool children. Requirements for the organization of didactic games outside mathematics lessons are highlighted.
- ДокументВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.У публікації проаналізовано впровадження STEM-освіти у професійну підготовку майбутніх вчителів початкової школи. У сучасних умовах STEM-освіта як складова професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи стала пріоритетною в освітній політиці нашої держави. Зазначено, що для забезпечення належної якості STEM-підготовки в галузі професійної освіти в Україні необхідним є підвищення рівня STEM-компетентності майбутніх учителів через впровадження інноваційних технологій навчання у ЗВО, модернізації навчально-методичної та матеріально-технічної бази STEM-лабораторій закладів освіти, упровадження в освітній процес цифрових технологій, популяризація STEM-грамотності та STEM-творчості. The publication analyzes the implementation of STEM education in the professional training of future primary school teachers. In modern conditions, STEM education as a component of the professional training of future primary school teachers has become a priority in the educational policy of our state. It is noted that in order to ensure the proper quality of STEM training in the industry of professional education in Ukraine, it is necessary to increase the level of STEM competence of future teachers through the introduction of innovative learning technologies in higher education institutions, the modernization of the teaching-methodical and material-technical base of STEM laboratories of educational institutions, the introduction of digital technologies into the educational process, the popularization of STEM literacy and STEM creativity.
- ДокументМатематика(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Білецька, С. А.Навчальний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 013 «Пoчaткoвa ocвiтa». До посібника включено теоретичний матеріал чотирьох розділів початкового курсу математики: “Множини та операції над ними”, “Елементи математичної логіки”, “Бінарні відповідності та відношення”, “Числові вирази, рівняння та нерівності”. Навчальний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теоретичних основ початкового курсу математики. The study guide is intended for students of higher education first (bachelor's) full field of knowledge 01 "Education/Pedagogy" specialty 013 "Primary Education". The manual includes a theoretical one the material of four sections of the elementary course of mathematics: "Sets and operations on them", "Elements of mathematical logic", "Binary correspondences and relations", "Numerical expressions, equations and inequalities". The study guide provides higher education students with an opportunity understand the essence and practically work out the main theoretical concepts the basics of the elementary course of mathematics.
- ДокументМатематика: Множини та операції над ними(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Білецька, С. А.Навчально-методичний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 013 «Пoчaткoвa ocвiтa» з метою організації самостійної роботи та підготовки до практичних занять з теми «Основні поняття теорії множин» курсу математики. Навчально-методичний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теорії множин, що є теоретичною основою всіх основних понять курсу математики початкової школи. The educational and methodical guide is intended for students of higher education first (bachelor's) full field of knowledge 01 "Education/Pedagogy" specialty 013 "Primary education" for the purpose of organizing independent work and preparation for practical classes on the topic "Basic concepts of the theory sets" of the mathematics course. Educational and methodical guide is provided to higher education applicants the opportunity to understand the essence and practically work out the main concepts set theory, which is the theoretical basis of all the main concepts of the course elementary school mathematics.
- ДокументМатематика: Основи математичної логіки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Білецька, С. А.Навчально-методичний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 013 «Пoчaткoвa ocвiтa» з метою організації самостійної роботи та підготовки до практичних занять з теми «Основні поняття математичної логіки» курсу математики. Навчально-методичний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теорії математичної логіки: прості і складені висловлення, операції з ними; поняття про предикат та визначення множини істинності складеного предиката. The educational and methodical guide is intended for students of higher education first (bachelor's) full field of knowledge 01 "Education/Pedagogy" special 013 "Initial education" for the purpose of organizing independent work and preparation for practical classes on the topic "Basic concepts of mathematics logic" of the mathematics course. Educational and methodical guide is provided to higher education applicants the opportunity to understand the essence and practically work out the main concepts theories of mathematical logic: simple and complex expressions, operations with them; the concept of a predicate and the definition of the truth set of a composite predicate.
- ДокументНаступність дошкільної та початкової освіти у формуванні математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями(Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды, 2019) Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.; Титаренко, Л. І.Проблема наступності дошкільної та початкової освіти набула особливого значення в умовах розбудови Нової української школи, розвитку інклюзивної форми навчання дітей з особливими освітніми потребами. Мета статті полягає у виявленні напрямів реалізації наступності у процесі формування математичної компетентності дошкільників та учнів початкової школи з мовленнєвими порушеннями. Нами використано емпіричний і системний підходи, методи аналізу та синтезу, згідно з якими виявлено напрями впровадження наступності у формуванні математичної компетентності і виокремлено специфічні чинники, що впливають на рівень її сформованості у дітей з вадами мовлення. Основні результати дослідження полягають у розробленні змістового та методичного забезпечення наступності у формуванні математичної компетентності дошкільників та учнів початкової школи з мовленнєвими порушеннями. Наступність між дошкіллям і початковою школою забезпечується змістовим і методичним напрямами з врахуванням індивідуальних особливостей учнів. Особливості формування математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями полягають у тому, що у учнів спостерігаються труднощі в оволодінні відповідним рівнем абстракції понять, термінами, символами, схемами, у формуванні складних програм математичної діяльності, у недостатньому розвитку комунікативних навичок. Тому реалізація змістового напряму наступності у дошкільній освіті у процесі формування математичної компетентності у дітей з мовленнєвими порушеннями передбачає зміщення акцентів з предметних математичних компетентностей на формування прийомів розумових дій. А в учнів початкової школи – на визначеному програмою змісті, на проведення досліджень об’єктів, з’ясування наявних і прихованих зв’язків між ними. Методичний напрям наступності реалізується через методики навчання, прийоми і методи роботи з дітьми і передбачає роботу в групах, залучення до рухової активності, виконання вправ на розвиток дрібної моторики. Дослідження визначає подальший розвиток питання реалізації наступності дошкільної та початкової освіти та розробку змістового і методичного забезпечення наступності у процесі формуванні математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями. Проблема преемственности дошкольного и начального образования приобрела особое значение в условиях развития Новой украинской школы, развития инклюзивной формы обучения детей с особыми образовательными потребностями. Цель статьи заключается в выявлении направлений реализации преемственности в процессе формирования математической компетентности дошкольников и учеников начальной школы с речевыми нарушениями. Нами использованы эмпирический и системный подходы, методы анализа и синтеза, согласно которым выявлены направления внедрения преемственности в формировании математической компетентности и выделены специфические факторы, влияющие на уровень ее сформированности у детей с нарушениями речи. Основные результаты исследования заключаются в разработке содержательного и методического обеспечения преемственности в формировании математической компетентности дошкольников и учеников начальной школы с речевыми нарушениями. Преемственность между дошкольным образованием и начальной школой обеспечивается содержательным и методическим направлениями с учетом индивидуальных особенностей учащихся. Особенности формирования математической компетентности детей с речевыми нарушениями заключаются в том, что в учащихся наблюдаются трудности в овладении соответствующим уровнем абстракции понятий, сроками, символами, схемами, в формировании сложных программ математической деятельности, в недостаточном развитии коммуникативных навыков. Поэтому реализация содержательного направления преемственности в дошкольном образовании в процессе формирования математической компетентности у детей с речевыми нарушениями предполагает смещение акцентов с предметных математических компетентностей на формирование приемов умственных действий. А у учащихся начальной школы - на определенном программой смысле, на проведение исследований объектов, выяснение имеющихся и скрытых связей между ними. Методическое направление преемственности реализуется через методики обучения, приемы и методы работы с детьми и предусматривает работу в группах, привлечение к двигательной активности, выполнение упражнений на развитие мелкой моторики. Исследование определяет дальнейшее развитие вопроса реализации преемственности дошкольного и начального образования и разработку содержательного и методического обеспечения преемственности в процессе формировании математической компетентности детей с речевыми нарушениями. The problem of preschool and primary school continuity has become especially important in the context of the development of New Ukrainian School, the introduction of inclusive form of education for children with special educational needs. The article purpose is to identify the areas for continuity in the process of forming preschoolers and primary school learners with speech disorders mathematical competence. We used empirical and systematic approaches, methods of analysis and synthesis, according to which the directions of continuity in forming mathematical competence were identified and specific factors influencing the level of its formation in children with speech disorders were identified. The main results of the study are to work out semantic and methodological support for continuity in the forming preschoolers and primary school learners with speech disorders mathematical competence. The continuity between preschool and primary school is provided by semantic and methodical directions taking into account individual features of learners. The peculiarities of forming children with speech disorders mathematical competence are that learners have the difficulties in mastering the appropriate level of abstraction of concepts, definitions, symbols, schemes, in forming complex programs of mathematical activities, insufficient development of communication skills. Therefore, the implementation of the content direction of continuity in preschool education in the process of forming children with speech disorders mathematical competence involves shifting the emphasis from subject mathematical competencies to the formation of mental actions, and primary school learners on the content defined by the program, clarification of existing and hidden connections between them. The methodological direction of continuity is realized through teaching methods, techniques and methods of working with children and involves working in groups, involvement in motor activity, performing activities for the fine motor skills development. The research underlines the development of continuity implementation of preschool and primary school and the development of semantic and methodological support for continuity in the process of forming children with speech disorders mathematical competence.
- ДокументПедагогічні умови розвитку творчих математичних здібностей учнів початкової школи(Класичний приватний університет, 2020) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.Статтю присвячено пошуку ефективних способів розвитку творчих математичних здібностей учнів початкової школи. Відзначено, що ця проблема в теорії й практиці навчання стоїть особливо гостро у теперішній час, коли Новою українською школою висуваються нові освітні завдання. Аналіз Концепції Нової української школи, Державного стандарту початкової освіти свідчить, що пріоритетними у навчальному процесі є розвиток дитини, формування в неї ключових та предметних компетентностей. Це своєю чергою спонукає фахівців розробляти нові дидактичні підходи у навчанні школярів – формувати математичну грамотність і компетентність, що дозволить застосовувати набуті знання та уміння як у звичній, так й у нестандартній ситуації. Виявлено, що для формування творчих здібностей у молодших школярів під час навчання математики необхідна цілеспрямована педагогічна робота. Особлива увага вчителів повинна бути спрямована на пробудження задатків та природних здібностей дитини, розвиток її здатності до навчання, пізнавальних інтересів, бажання пізнавати та відкривати нові знання. Такі позитивні можливості з’являються в процесі творчої діяльності. З’ясовано, що під розвитком творчих математичних здібностей молодшого школяра потрібно розуміти цілеспрямоване дидактично і методично організоване формування і розвиток математичного стиля мислення дитини, її здібностей до математичного пізнання дійсності. Аналіз практики та численних досліджень показав, що пошукова активність спонукає дитину постійно вдосконалювати свої знання та уміння, підтримує і зміцнює позитивну мотивацію та інтерес до навчання математики. У результаті дослідження було визначено умови розвитку творчих здібностей молодших школярів під час навчання математики, виявлено вимоги, яким повинні задовольняти творчі завдання з математики. Аналіз практичного застосування знань та умінь з математики, можливість їх використання в житті стають актуальними для розвитку творчих здібностей, ініціативності та самостійності молодших школярів. Урахування зазначених умов розвитку творчих математичних здібностей учнів в умовах масової початкової школи значною мірою залежить від надання вчителю конкретного і принципово нового методичного забезпечення. Створення спеціальних методичних матеріалів з математики для забезпечення творчої роботи учнів під час навчання математики – це ефективний спосіб реалізації розвитку творчих математичних здібностей молодших школярів. Статья посвящена поиску эффективных способов развития творческих математических способностей учащихся начальной школы. Отмечено, что эта проблема в теории и практике обучения стоит особенно остро в настоящее время, когда Новой украинской школой выдвигаются новые образовательные задачи. Анализ Концепции Новой украинской школы, Государственного стандарта начального образования свидетельствует, что приоритетными в учебном процессе является развитие ребенка, формирование у него ключевых и предметных компетентностей. Это в свою очередь побуждает специалистов разрабатывать новые дидактические подходы в обучении школьников - формировать математическую грамотность и компетентность, что позволит применять приобретенные знания и умения как в обычной, так и в нестандартной ситуации. Выявлено, что для формирования творческих способностей у младших школьников при обучении математики необходима целенаправленная педагогическая работа. Особое внимание учителей должно быть направлено на пробуждение задатков и природных способностей ребенка, развитие его способности к обучению, познавательных интересов, желание познавать и открывать новые знания. Такие позитивные возможности появляются в процессе творческой деятельности. Установлено, что под развитием творческих математических способностей младшего школьника нужно понимать целенаправленное дидактически и методически организованное формирование и развитие математического стиля мышления ребенка, его способностей к математическому познанию действительности. Анализ практики и многочисленных исследований показал, что поисковая активность побуждает ребенка постоянно совершенствовать свои знания и умения, поддерживает и укрепляет положительную мотивацию и интерес к обучению математике. В результате исследования были определены условия развития творческих способностей младших школьников при обучении математике, выявлены требования, которым должны удовлетворять творческие задания по математике. Анализ практического применения знаний и умений по математике, возможность их использования в жизни становятся актуальными для развития творческих способностей, инициативности и самостоятельности младших школьников. Учет указанных условий развития творческих математических способностей учащихся в условиях массовой начальной школы в значительной степени зависит от предоставления учителю конкретного и принципиально нового методического обеспечения. Создание специальных методических материалов по математике для обеспечения творческой работы учащихся при обучении математике - это эффективный способ реализации развития творческих математических способностей младших школьников. The article is dedicated to the search of the effective ways of development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities. It has been noted that this problem is particularly acute in the theory and practice of teaching nowadays, when the New Ukrainian school puts forward new educational challenges. The analysis of the concept of New Ukrainian School and State Standard of Primary Education has shown that child’s development and formation of his key and subject competencies are the priorities in the learning process. In turn, it encourages specialists to develop new didactic approaches to teaching schoolchildren – to form mathematical literacy and competence, which will enable to apply the acquired knowledge and skills in both in standard and non-standard situations. It has been revealed that purposeful pedagogical work is required for formation of primary schoolchildren’s creative abilities in teaching mathematics. Teachers should pay particular attention to awakening child’s inclinations and natural abilities, development of his cognitive interests, ability to learn, desire to learn and discover new knowledge. Such positive opportunities arise in the process of creative activity. It has been found that the development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities means purposeful didactically and methodically organized formation and development of child’s mathematical style of thinking, his abilities for mathematical cognition of reality. The analysis of practice and numerous researches has shown that the search activity encourages children to improve their knowledge and skills constantly, supports and reinforces positive motivation and interest in learning Mathematics. As a result of the study, the conditions of development of primary schoolchildren’s creative abilities in learning Mathematics have been identified. Besides, the authors have determined the requirements that creative Mathematics tasks should meet. The analysis of practical application of knowledge and skills in Mathematics and possibilities to use them in life become relevant for development of primary schoolchildren’s creative abilities, initiative and independence. Taking into account the mentioned conditions of development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities in mass primary school depends greatly on providing a teacher with specific and fundamentally new methodical support. Creation of special teaching materials in Mathematics to ensure schoolchildren’s creative work when learning Mathematics is an effective way to implement development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities.
- ДокументПРАКТИКУМ З ОСНОВ МАТЕМАТИКИ ІЗ СПЕЦМЕТОДИКАМИ ВИКЛАДАННЯ В УМОВАХ СПЕЦІАЛЬНОГО ТА ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ (модуль І)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.Навчально-методичний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» спеціальності 016 “Спеціальна освіта” з метою організації самостійної роботи та підготовки до практичних занять з модуля «Теоретичні основи та методичні особливості формування основних математичних понять» курсу «Основи математики із спецметодиками викладання в умовах спеціального та інклюзивного навчання». Навчально-методичний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність методики формування таких тем з початкового курсу математики, як формування кількісних уявлень та уявлень про цілі невід’ємні числа та дії з ними; формування уявлень про величини; формування геометричних та просторових уявлень в учнів з особливими освітніми потребами. Educational and The study guide is intended for applicants for higher education of the first (bachelor's) level of the field of knowledge 01 "Education/Pedagogy", speciality 016 "Special Education" in order to organise independent work and prepare for practical classes in the module "Theoretical foundations and methodological features of the formation of basic mathematical concepts" of the course "Fundamentals of Mathematics with special teaching methods in special and inclusive education". The study guide provides higher education students with the opportunity to understand the essence of the methodology of forming such topics in the elementary mathematics course as the formation of quantitative concepts and concepts of non-negative integers and actions with them; formation of concepts of quantities; formation of geometric and spatial concepts in students with special educational needs.
- ДокументПРО ФОРМУВАННЯ ОЦІНЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ В. СУХОМЛИНСЬКОГО(Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2023-09-27) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.Курс Нової української школи на формування компетентностей зумовлює творчий перегляд ідей В. Сухомлинського, який надавав особливу увагу дитиноцентризму, дотриманню глибокої поваги до особистості дитини, розвитку в неї високої духовної культури, необхідності самовиховання і саморозвитку впродовж усього життя. Серед важливих засобів саморегуляції навчання і поведінки учнів В. Сухомлинський відзначав виняткову роль оцінки навчальних досягнень учнів, взаємостосунків вчителя та його учнів. Зазначено, що до проблеми формування оцінювальної діяльності учнів В. Сухомлинський ставився з особливою психолого-педагогічною увагою, пильністю і наголошував на важливості та необхідності починати цей процес з початкової школи. Видатний педагог звертає увагу на те, що «маленька людина» має на власному досвіді переконатися, що уміння вимірювати результати власної навчальної діяльності різними мірами та з різних боків допомагає досягати успіхів у навчанні. The publication analyzes the formation of students' evaluation activity in the pedagogical heritage of V. Sukhomlynskyi. Course of the New Ukrainian School on the formation of competences causes a creative revision of the ideas of V. Sukhomlynskyi, who paid special attention to child-centrism, the observance of deep respect for the child's personality, the development of a high spiritual culture in him, the need for self-education and self-development throughout life. Among the important means of self-regulation of learning and behavior of students, V. Sukhomlynskyi noted the exceptional role of evaluating students' educational achievements, the relationship between the teacher and his students. It is noted that V. Sukhomlynskyi treated the problem of forming the evaluation activity of students with special psychological and pedagogical attention and vigilance and emphasized the importance and necessity of starting this process from elementary school. The outstanding teacher draws attention to the fact that the "little person" has to make sure on his own experience that the ability to measure the results of his own educational activity by different measures and from different angles helps to achieve success in education.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РОБОТИ З УЧНЯМИ З ВАДАМИ МОВЛЕННЯ(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Видавничий дім «Гельветика», 2024) Купіна, І. О.; Радченя, І. В.; Титаренко, Л. І.Стаття присвячена одній з актуальних проблем підготовки майбутніх учителів початкових класів – роботі з учнями з логопедичними проблемами на уроках. Основна увага зосереджується на дисципліні вільного вибору «Підготовка вчителя до роботи з учнями з логопедичними проблемами на уроках природничого і математичного циклів», що є складником компонентою блоку дисциплін вільного вибору із циклу професійної підготовки для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти «Робота з різними категоріями дітей з особливими освітніми потребами». Висвітлюється мета, завдання дисципліни, основні документи, за якими має бути організовано навчання дітей із ООП та роботу вчителя із зазначеною категорією учнів. Зазначається, що здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти при вивченні дисципліни формують уміння здійснювати розвиток в учнів з мовленнєвими порушеннями процесів і функцій пізнавальної діяльності; логічних операцій; сенсомоторної функції мовлення та оперативної пам’яті; вербально-логічного та наочно-образного мислення і мовлення. Звертається увага на те, що на практичних заняттях здобувачі ознайомлюються з дихальними вправами та дидактичними іграми, опановують нескладні досліди, проєктну діяльність, моделювання, різноманітні інтерактивні технології, навчаються розробляти ментальні картки, аналізують уроки в логопедичному класі за відео-сюжетами, використовують у своїй практичній діяльності діагностику порушення мовлення за методикою В. Тарасун. Проведено опитування батьків, для якого використовувалася анкета «Готовність дитини до вступу в початкову школу». Було з’ясовано, що основна кількість дітей, які за результатами опитування батьків були не готові до вступу в ЗЗСО – це майбутні першокласники з дизартріями. Учитель початкових класів, працюючи з дітьми, які мають мовленнєві порушення, веде корекційну роботу у різних напрямах (фонетична, лексична, граматичної будова мовлення; подолання супровідних дефектів). The article is devoted to one of the urgent problems of training future primary school teachers – working with students with speech therapy problems in the lessons of science and mathematics cycles. The main focus is on the subject of free choice «Preparation of the teacher to work with students with speech therapy problems in the lessons of natural and mathematical cycles», which is a component of the block of subjects of free choice from the cycle of professional training for applicants of the second (master’s) level of higher education «Working with various categories of children with special educational needs». The goal, the tasks of the discipline, the main documents, according to which the education of children with SEN and the teacher’s work with the specified category of students should be organized, are highlighted. It is noted that students of the second (master’s) level of higher education when studying the discipline form the ability to develop the processes and functions of cognitive activity in students with speech disorders; logical operations; sensorimotor function of speech and working memory; verbal-logical and visual-figurative thinking and speech. Attention is drawn to the fact that in practical classes, applicants get acquainted with breathing exercises and didactic games, master simple experiments, project activities, modeling, various interactive technologies, learn to develop mind maps, analyze lessons in a speech therapy class based on video plots, use in their practical diagnosis of speech disorders according to the method of V. Tarasun. A survey of parents was conducted, for which the questionnaire «Readiness of the child to enter primary school» was used. It was found out that the main number of children who, according to the results of the parents’ survey, were not ready to enter the preschool are future first-graders with dysarthria. The elementary school teacher, working with children who have speech disorders, conducts corrective work in various directions (phonetic, lexical, grammatical structure of speech; overcoming accompanying defects).
- ДокументТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.Навчальний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 016 «Спеціальна ocвiтa». До посібника включено теоретичний матеріал п’яти розділів початкового курсу математики: «Множини та операції над ними», «Бінарні відповідності та відношення», «Числові вирази. Рівняння та нерівності», «Величини. Властивості величин», «Основи геометрії». Навчальний посібник надає здобувачам вищої педагогічної освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теоретичних основ початкового курсу математики. The textbook is intended for applicants for higher education of the first (bachelor's) level of the field of knowledge 01 "Education/Pedagogy", speciality 016 "Special Education". The textbook includes theoretical material of five sections of the elementary mathematics course: "Sets and operations on them", "Binary correspondences and relations", "Numerical expressions. Equations and inequalities", "Values. Properties of quantities", "Fundamentals of geometry". The textbook provides applicants for higher pedagogical education with the opportunity to understand the essence and practically work out the basic concepts of the theoretical foundations of the primary course of mathematics.
- ДокументУпровадження елементів дуальної освіти в систему професійної підготовки вчителів початкової школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Мітра, 2021-03-31) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.; Смолянюк, Н. М.Стаття присвячена актуальній проблемі підвищення якості професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. З’ясовано, що одним із шляхів вирішення цієї проблеми є впровадження в систему професійної підготовки студентів елементів дуальної освіти. У статті розкриваються цілі, завдання та особливості організації педагогічного проєкту з елементами дуальної освіти «Школа професійного зростання «День у школі». Статья посвящена актуальной проблеме повышения качества профессиональной подготовки будущих учителей начальной школы. Установлено, что одним из путей решения этой проблемы является внедрение в систему профессиональной подготовки студентов элементов дуальной образования. В статье раскрываются цели, задачи и особенности организации педагогического проекту с элементами дуальной образования «Школа профессионального роста «День в школе». The article is devoted to the topical problem of improving the quality of future primary school teachers’ professional training. It was found that one of the ways to solve this problem was the introduction of dual education elements in the system of students’ professional training. The article reveals the goals, objectives and features of the organization of a pedagogical project «School of Professional Growth «Day at School» which includes elements of dual education.
- ДокументФОРМУВАННЯ ЕЛЕМЕНТАРНИХ МАТЕМАТИЧНОЇ УЯВЛЕНЬ У ДОШКІЛЬНИКІВ (МОДУЛЬ ІІ, ІІІ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-20) Смолянюк, Н. М.; Титаренко, Л. І.У методичних рекомендаціях представлено тези лекцій з курсу «Формування елементарних математичних уявлень дошкільників» та надано методичну допомогу для підготовки до практичних занять з курсу, а саме модулю ІІ, ІІІ), представлено питання для самоперевірки та наведено найсучасніші джерела для опрацювання курсу. Методичні рекомендації можуть бути використані вихователями дитячих садків, студентами та викладачами факультетів дошкільної освіти вищих навчальних педагогічних закладів. The methodological recommendations present lecture notes on the course "Formation of Elementary Mathematical Representations of Preschool Children" and provide methodological assistance for preparing for practical classes in the course, namely Module ІІ, ІІІ), present questions for self-checking and provide the most up-to-date sources for studying the course. The methodological recommendations can be used by kindergarten teachers, students and teachers of preschool education faculties of higher educational pedagogical institutions.
- ДокументФормування критичного мислення у процесі підготовки вчителя початкової школи(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2020-10-28) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.; Бужин, О. В.У тезах розглядається формування критичного мислення у процесі підготовки вчителя початкової школи. Звертається увага на те, що успішність підготовки майбутнього вчителя початкової школи значною мірою залежить від орієнтації навчальної роботи на прогресивні педагогічні ідеї, інноваційні форми і методи навчання. В тезисах рассматривается формирование критического мышления в процессе подготовки учителя начальной школы. Обращается внимание на то, что успешность подготовки будущего учителя начальной школы в значительной степени зависит от ориентации учебной работы на прогрессивные педагогические идеи, инновационные формы и методы обучения. The theses examines the formation of critical thinking in the process of preparing an elementary school teacher. Attention is drawn to the fact that the success of training a future primary school teacher largely depends on the orientation of educational work towards progressive pedagogical ideas, innovative forms and methods of teaching.
- ДокументФормування математичної компетентності учнів молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Мітра, 2021-03-31) Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.; Титаренко, Л. І.В статті розглянуто формування математичної компетентності учнів початкової школи з особливими освітніми потребами. Розкрито сутність та складники математичної компетентності учнів початкової школи, виокремлено напрями і чинники її формування. Розроблено змістове та методичне забезпечення напрямів формування математичної компетентності учнів молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. В статье рассмотрено формирование математической компетентности учащихся начальной школы с особыми образовательными потребностями. Раскрыта сущность и составляющие математической компетентности учащихся начальной школы, выделены направления и факторы ее формирования. Разработано содержательное и методическое обеспечение направлений формирования математической компетентности учащихся младшего школьного возраста с особыми образовательными потребностями. The article reveals the research of the directions of the formation of mathematical competence of primary school students with special educational needs. The essence and components of the mathematical competence of primary school students are revealed, directions and factors of its formation are highlighted. The substantive and methodological support of the directions of the formation of the mathematical competence of primary schoolchildren with special educational needs has been developed.
- ДокументФОРМУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.В статті розглянуто пролема формування у майбутніх вчителів початкової школи інклюзивної компетентності, їх підготовка до роботи в умовах інклюзивної освіти. Висвітлено заходи, направлені на формування інклюзивної компетентності здобувачів вищої педагогічної освіти у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. The article examines the problem of the formation of inclusive competence among future primary school teachers, their preparation for work in the conditions of inclusive education. Measures aimed at the formation of inclusive competence of students of higher pedagogical education at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University are highlighted.
- ДокументШляхи підготовки магістрів дошкільної освіти до викладацької діяльності(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-10) Титаренко, Л. І.Зростання ролі дошкільної освіти в сучасному українському суспільстві обумовлює підвищення вимог до підготовки фахівців у ВНЗ. Реорганізація системи вищої освіти в Україні передбачає ступеневу підготовку фахівця в умовах вищого навчального закладу. Проведені дослідження вказують на шляхи, які дозволяють наблизити навчальний процес до конкретного середовища професійної діяльності, відкриють майбутньому викладачеві можливості аналізувати свій досвід і ефективно сприймати досвід інших у проектуванні й здійсненні навчання майбутніх вихователів. Рост роли дошкольного образования в современном украинском обществе обусловливает повышение требований к подготовке специалистов в вузах. Реорганизация системы высшего образования в Украине предусматривает ступенчатую подготовку специалиста в условиях высшего учебного заведения. Проведенные исследования указывают на пути, позволяющие приблизить учебный процесс к конкретной среде профессиональной деятельности, откроют будущему преподавателю возможности анализировать свой опыт и эффективно воспринимать опыт других в проектировании и осуществлении обучения будущих воспитателей.