Перегляд за Автор "Лисенко, Л. М."
Зараз показано 1 - 13 з 13
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВплив взаємин між дітьми та батьками на формування особистості дошкільника(Класичний приватний університет, Гельветика, 2021) Лисенко, Л. М.Автор статті розглядає проблему побудови взаємин між дітьми дошкільного віку та батьками. Розглядаються механізми розвитку особистості дошкільника в роботах провідних психологів (О.В. Запорожця, А.М. Прихожан, А. І. Захарова та ін.). У статті представлено результати дослідження особистісної сфери дошкільників та стилю виховання в сім'ї. Надано рекомендації щодо позитивної взаємодії дітей та батьків. Автор статьи рассматривает проблему построения взаимоотношений между детьми дошкольного возраста и родителями. Рассматриваются механизмы развития личности дошкольника в работах ведущих психологов (А. Запорожца, А. М. Прихожан, А. И. Захарова и др.). В статье представлены результаты исследования личностной сферы дошкольников и стиля воспитания в семье. Даны рекомендации по позитивному взаимодействию детей и родителей. The author of the article considers the problem of building relationships between preschool children and parents. The mechanisms of development of the preschooler's personality in the works of leading psychologists (OV Zaporozhets, AM Prikhozhan, AI Zakharova, etc.) are considered. The article presents the results of a study of the personal sphere of preschoolers and the style of family upbringing. Recommendations for positive interaction between children and parents are given.
- ДокументВікова психологія(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2020) Лисенко, Л. М.Методичні рекомендації до семінарських занять та самостійної роботи з курсу «Вікова психологія» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 053 Психологія, спрямовані на оволодіння теоретичними та практичними знаннями закономірностей і механізмів психічного розвитку людини в онтогенезі. Методичні рекомендації включають навчальну програму, рекомендації до підготовки та питання до семінарських занять, інформаційний блок, питання до самостійної роботи, рекомендовану літературу, матеріал до практичної частини занять, тестові завдання. Методические рекомендации к семинарским занятиям и самостоятельной работе по курсу «Возрастная психология» для соискателей высшего образования первого (бакалаврского) уровня по специальности 053 Психология, направленные на овладение теоретическими и практическими знаниями закономерностей и механизмов психического развития человека в онтогенезе. Методические рекомендации включают учебную программу, рекомендации к подготовке и вопросы к семинарским занятиям, информационный блок, вопрос к самостоятельной работе, рекомендованную литературу, материал к практической части занятий, тестовые задачи. Guidelines for seminars and independent work on the course "Age Psychology" for applicants for higher education of the first (bachelor's) level, specialty 053 Psychology, aimed at mastering the theoretical and practical knowledge of the laws and mechanisms of human mental development in ontogenesis. Methodical recommendations include a curriculum, recommendations for preparation and questions for seminars, an information block, a question for independent work, recommended literature, material for the practical part of classes, test tasks.
- ДокументВікові кризи дорослості: причини та шляхи вирішення(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ), 2018-02-23) Лисенко, Л. М.У статті автор аналізує психологічні дослідження робіт провідних вітчизняних і зарубіжних психологів які свідчать нормативність та необхідність для подальшого розвитку особистості переживання вікових криз. У більшій мірі визначено характер проходження вікових криз періоду дитинства (Л. І. Божович, Л. С. Виготський, Д. Б. Ельконін та ін.), в меншій мірі представлено особливості переживання криз періоду дорослості (Е. Еріксон, Г. Д. Левінсон К.- Г. Юнг та ін.). В статье автор анализирует психологические исследования работ ведущих отечественных и зарубежных психологов свидетельствующие нормативность и необходимость для дальнейшего развития личности переживания возрастных кризисов. В большей степени определен характер прохождения возрастных кризисов периода детства (Л. И. Божович, Л. С. Выготский, Д.Б. Эльконин и др.), в меньшей степени представлены особенности переживания кризисов периода взрослости (Э. Эриксон, Г. Д . Левинсон К.- Г. Юнг и др.). In the article the author analyzes psychological studies of the works of leading domestic and foreign psychologists testifying normality and necessity for further development of personality of the experience of age crises. To a greater extent, the nature of the passage of age crises during the period of childhood (L. I. Bozhovich, L. S. Vygotsky, D. B. Elkonin, etc.) has been determined, to a lesser extent, the peculiarities of the crisis of the adult period (E. Erickson, G. D. Levinson K. - G. Jung, et al.).
- ДокументЕкологічна психологія(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Лисенко, Л. М.Методичні рекомендації до семінарських занять та самостійної роботи з курсу «Екологічна психологія» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія, спрямовані на оволодіння теоретичними та практичними знаннями про закономірності розвитку і поведінки людини в системі взаємовідносин з навколишнім середовищем. Методичні рекомендації включають зміст програми, рекомендації з підготовки та питання до семінарських занять, інформаційний блок, питання до самостійної роботи, рекомендовану літературу, матеріал до практичної частини занять, тестові завдання. Методические рекомендации к семинарским занятиям и самостоятельной работе по курсу «Экологическая психология» для соискателей первого (бакалаврской) уровня высшего образования по специальности 053 Психология, направлены на овладение теоретическими и практическими знаниями о закономерностях развития и поведения человека в системе взаимоотношений с окружающей средой. Методические рекомендации включают содержание программы, рекомендации по подготовке и вопросы к семинарским занятиям, информационный блок, вопросы к самостоятельной работе, рекомендованную литературу, материал к практической части занятий, тестовые задачи.Methodical recommendations for seminars and independent work on the course "Environmental Psychology" for applicants for the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 053 Psychology, aimed at mastering theoretical and practical knowledge about the patterns of human development and behavior in the relationship with the environment. Methodical recommendations include the content of the program, recommendations for preparation and questions for seminars, information block, questions for independent work, recommended literature, material for the practical part of classes, test tasks.
- ДокументЕмпатія як компонент професійної компетентності у майбутніх психологів(Vinnitsa, Ukraine Yevropeiska naukova platforma, 2021) Лисенко, Л. М.Автором публікації проведено теоретичний аналіз робіт провідних зарубіжних вчених (Т. Рібо, В. Щтерна, Е. Фромма та вітчизняних (С. Максименко, І. Дружиніної, Л. Перетятько, Н. Юдіної) щодо вивчення емпатії. У статті представлено результати власного дослідження по вивченню емпатії зі студентами психологами. Зазначено, що розвиток емпатійних здібностей сприяє конструктивній поведінці та ефективному спілкуванню. Автором публикации проведен теоретический анализ работ ведущих зарубежных ученых (Т. Рибо, В. Штерна, Э. Фромма и отечественных (С. Максименко, И. Дружининой, Л. Перетятько, Н. Юдиной) по изучению эмпатии. В статье представлены результаты собственного исследования по изучению эмпатии со студентами психологами. Отмечено, что развитие эмпатических способностей способствует конструктивному поведению и эффективному общению. The author of the publication conducted a theoretical analysis of the works of leading foreign scientists (T. Ribo, V. Shchtern, E. Frome and domestic) (S. Maksymenko, I. Druzhinina, L. Peretyatko, N. Yudina) on the study of empathy. It is noted that the development of empathic abilities promotes constructive behavior and effective communication.
- ДокументЗначущість соціального інтелекту в професіях системи «людина - людина»(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Лисенко, Л. М.У данній статті автор розкриває значущість соціального інтелекту в професіях системи «людина - людина». В данной статье автор раскрывает значимость социального интеллекта в профессиях системы «человек - человек». In this article the author reveals the importance of social intelligence in the professions of the "man-man" system.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ДИВЕРГЕНТНОГО МИСЛЕННЯ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій; видавничий дім "Гельветика", 2021) Лисенко, Л. М.У статті розглянуто теоретичні підходи до визначення поняття дивергентного мислення у зарубіжній та вітчизняній психології. Представлено результати дослідження дивергентного мислення, способи його розвитку у молодших школярів. Актуальність даної проблематики обумовлена необхідністю пошуку нових технологій розвитку інтелектуальних здібностей у дітей, зокрема творчого мислення. Для вивчення особливостей дивергентного мислення у молодших школяpiв використано психодіагностичну методику Є.Є. Рослякової нa склaдaння pечення з тpьох зaпpопоновaних слiв, тест «Зaкiнчи мaлюнок» (П. Тоppенса), методику «Неповнi фiгуpи» (К. Г. Pечицької тa О. A. Сошиної). На основі проведеного дослідження визначено, що в учнів початкової школи переважають середні показники креативності як за продуктами вербальної так і художньої творчості. Запропоновано методи та вправи для розвитку дивергентного мислення у процесі навчальної діяльності та тренінгових формах роботи. Основними формами, що сприяють розвитку дивергентного мислення є уроки, екскурсії, навчально-пізнавальна діяльність з використанням пошукових методів, словникової, ігрової, практичної діяльності, художньої творчості, залученням індивідуального досвіду. Саме розвиток дивергентного мислення дитини в системі начальної освіти є необхідною складовою при організації особистісно орієнтованого навчання, метою якого є творчий розвиток дитини. Теоретично обгрунтовано, що мислення учня розиваючись у навчальному діалозі стає критичним, більш результативним та продуктивним. Для розвитку креативних здібностей, необхідним є раціональне поєднання репродуктивних, частково-пошукових та творчих завдань. Отримані результати дослідження дозволяють по-новому побачити проблему пошуку способів для розвитку дивергентного мислення учнів молодших класів. Перспективи подальшої роботи вбачаємо у розробці розвивальної програми, спрямованої на удосконалення здібностей дивергентного мислення та кращого пізнання емоційної сфери молодших школярів. В статье рассмотрены теоретические подходы к определению понятия дивергентного мышления в зарубежной психологии. Представлены результаты исследования дивергентного мышления, способы его развития у младших школьников. Актуальность данной проблематики обусловлена необходимостью поиска новых технологий развития интеллектуальных способностей у детей, в частности, творческого мышления. Для изучения особенностей дивергентного мышления у младших школьников использована психодиагностическая методика Е. Е. Росляковой на составление предложения из трех предложенных слов, тест «Закончи рисунок» (П. Торпенса), методику «Неполные фигуры» (К. Г. Речицкой и О. А. Сошиной). На основе проведенного исследования определено, что у учащихся начальной школы преобладают средние показатели креативности как по продуктам вербального, так и художественного творчества. Предложены методы и упражнения по развитию дивергентного мышления в процессе учебной деятельности и тренинговых формах работы. Основными формами, способствующими развитию дивергентного мышления, являются уроки, экскурсии, учебно-познавательная деятельность с использованием поисковых методов, словарной, игровой, практической деятельности, художественного творчества, привлечением индивидуального опыта. Именно развитие дивергентного мышления ребенка в системе начального образования является необходимой составляющей при организации личностно нацеленного обучения, целью которого является творческое развитие ребенка. Теоретически обосновано, что мышление учащегося, развиваясь в учебном диалоге, становится критическим, более результативным и продуктивным. Для развития креативных способностей необходимо рациональное сочетание репродуктивных, частично-поисковых и творческих задач. Полученные результаты исследования позволяют по-новому увидеть проблему поиска способов развития дивергентного мышления учащихся младших классов. Перспективы дальнейшей работы видим в разработке развивающей программы, направленной на усовершенствование способностей дивергентного мышления и лучшего познания эмоциональной сферы младших школьников. This article reviews theoretical approaches to the definition of divergent thinking concept in foreign and domestic psychology. The results of the study of divergent thinking, means of its development in primary school students are presented. The relevance of this issue is based on the necessity to search for new technologies of the development of intellectual capabilities in children, in particular of creative thinking. For studying peculiarities of divergent thinking in primary school students, psychodiagnostic methodology of Ye.Ye.Rosliakova for making sentences out of three suggested words, picture completion test (P.Torrance) and incomplete figure methodology (K.H. Rechytska and O.A. Soshyna) were used. On the basis of the carried out study, it was determined that the average indicators of creativity in both the products of verbal and artistic creativity prevail in primary school students. Methods and exercises for the development of divergent thinking in the process of learning activity and training forms of work were suggested. The main forms that improve development of divergent thinking include lessons, excursions, learning and cognitive activity using searching methods, vocabulary, play, practical activity, artistic creativity, involvement of individual experience. The development of divergent thinking of the child in the system of primary education is a necessary component in the organization of personality-centered education, the purpose of which is the creative development of the child. It is theoretically substantiated that by developing in the educational dialogue the student's thinking becomes critical, more efficient and productive. For the development of creative abilities, a rational combination of reproductive, partly search and creative assignments is necessary. The results of the study allow us to see the issue of searching for means of development of divergent thinking in primary school students in a new way. The perspectives of our further work lie in the development of developing program aimed at improving capabilities of divergent thinking and better knowledge of emotional scope of primary school students.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ СЕНСОЖИТТЄВИХ ОРІЄНТАЦІЙ ВИМУШЕНИХ ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ(Видавнича група "Наукові перспективи", 2022-12) Лисенко, Л. М.; Москаленко, В. С.Проблема міграційних процесів в Україні гостро постала під час воєнного стану. Частина населення залишила межі держави отримавши захист в інших країнах. Особливою категорію внутрішніх мігрантів стали вимушено перемішені особи, які залишили постійні місця проживання через загрозу життю та здоров'ю, зруйновану інфраструктуру, втрату майна, страхи. Саме в складних життєвих умовах, коли погляди на різні аспекти життя стрімко змінюються, особливого значення набувають проблемні питання стосовно пошуку сенсу життя. Пріоритетність цінностей дозволяє людині під час складних обставин відкривати новий сенс життя та сенсожиттєві орієнтації. Також закономірною є зміна пріоритетності цінностей під час воєнного стану, який наразі діє в Україні. Актуальним на сьогодні є питання дослідження життєстійкості людей, які перебувають в стресовій ситуації та динаміки сенсожиттєвих орієнтацій під впливом складних обставин. Отже, дослідження психологічних особливостей сенсожиттєвих орієнтацій вимушених переселенців під час воєнних дій та виявлення пріоритетності їх цінностей є актуальним і важливим на сьогоднішній день. The problem of migration processes in Ukraine became acute during the martial law. Part of the population left the borders of the state after receiving protection in other countries. A special category of internal migrants were forcibly displaced people who left their permanent places of residence due to threats to life and health, destroyed infrastructure, loss of property, fears. Problematic questions regarding the search for the meaning of life become of great importance in difficult life conditions, when views on various aspects of life are changing rapidly. The priority of values allows a person to discover a new meaning of life and life-meaning orientations during difficult circumstances. Changing the priority of values during the martial law currently operating in Ukraine is also logical. Nowadays, the issue of studying the hardiness of people who are in a stressful situation and the dynamics of life-meaning orientations under the influence of difficult circumstances is relevant. Therefore, the study of psychological peculiarities of life-meaning orientations of forcibly displaced people during military actions and the identification of priority of their values is relevant and important today.
- ДокументПРОГРАМА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2019-10-26) Лисенко, Л. М.У статті розглянуто комунікативну компетентність, як здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми. Для ефективної комунікації характерно: досягнення взаєморозуміння партнерів, краще розуміння ситуації та предмета спілкування, досягнення більшої визначеності в розумінні ситуації вирішення проблем, забезпечення досягнення цілей з оптимальною затратою ресурсів. В статье рассмотрена коммуникативная компетентность, как способность устанавливать и поддерживать необходимые контакты с другими людьми. Для эффективной коммуникации характерно: достижение взаимопонимания партнеров, лучшее понимание ситуации и предмета общения, достижение большей определенности в понимании ситуации решения проблем, обеспечение достижения целей с оптимальной затратой ресурсов. The article considers communicative competence as an ability to establish and maintain necessary contacts with other people. Effective communication is characterized by: achieving mutual understanding of partners, better understanding of the situation and the subject of communication, achieving greater certainty in understanding the situation of problem solving, ensuring the achievement of goals with an optimal expenditure of resources.
- ДокументПсихологічні особливості регуляції емоції гніву в підлітковому та юнацькому віці(Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Факультет психології, Вежа-Друк, 2016-03-30) Лисенко, Л. М.У статті автор розкриває психологічні особливості регуляції емоції гніву в підлітковому та юнацькому віці. В статье автор раскрывает психологические особенности регуляции эмоции гнева в подростковом и юношеском возрасте. In the article the author reveals psychological peculiarities of the regulation of the emotion of anger in adolescence and youthful age.
- ДокументПсихологічні чинники задоволеності стосунками в подружніх парах(Класичний приватний університет (КПУ), м. Запоріжжя, 2018-10-22) Лисенко, Л. М.Стаття присвячена проблемі дослідження психологічних чинників задоволеності стосунками в подружніх парах. Актуальність цієї теми пов’язана з тим, що сім’я є певним середовищем впливу на особистість, чим позитивнішим є образ сім’ї у свідомості особистості, тим гармонійнішим є світовідчуття. У роботі наведені дані емпіричного дослідження, які визначають задоволеність стосун¬ками в подружніх парах, виявлений їх взаємозв’язок. Представлена тенденція впливу стажу в шлюбі на розвиток кохання та задоволеність стосунками. Представлено напрями профілактичної програми щодо поліпшення та збереження благополуччя в родині. Статья посвящена проблеме исследования психологических факторов удовлетворенности отношениями в супружеских парах. Актуальность этой темы связана с тем, что семья является определенной средой воздействия на личность, чем позитивнее является образ семьи в сознании личности, тем более гармоничным является мироощущение. В работе приведены данные эмпирического исследования, которые определяют удовлетворенность отношений в супружеских парах, обнаружена их взаимосвязь. Представлена тенденция влияния стажа в браке на развитие любви и удовлетворенности отношениями. Представлены направления профилактической программы по улучшению и сохранению благополучия в семье. The article is devoted to the problem of studying psychological factors of satisfaction with relationships in married couples. The relevance of this topic is related to the fact that the family is a certain environment of influence on the personality, the more positive is the image of the family in the consciousness of the personality, the more harmonious is the world view. The paper presents the data of empirical research, which determine the satisfaction of relationships in married couples, found their relationship. The tendency of the influence of experience in marriage on the development of love and relationship satisfaction is presented. The directions of the preventive program to improve and preserve the well-being in the family are presented.
- ДокументТеоретичні аспекти проблеми психічногого здоров'я особистості(Рівненський державний гуманітарний університет (РДГУ), 2015) Лисенко, Л. М.У статті розглядаються основні підходи до вивчення психологічних аспектів здоров’я, особливостей формування ставлення до здоров’я на різних вікових етапах життя людини. Розкривається сутність поняття психічне здоров’я та визначаються основні критерії. Перспективу подальшого дослідження складають проблеми психічного здоров’я, діагностика ставлення до здоров’я в онтогенезі. В статье рассматриваются основные подходы к изучению психологических аспектов здоровья, особенностей формирования отношения к здоровью на разных возрастных этапах жизни человека. Раскрывается сущность понятия психическое здоровье и определяются основные критерии. Перспективу дальнейшего исследования составляют проблемы психического здоровья, диагностика отношения к здоровью в онтогенезе. The article considers the main approaches to the study of psychological aspects of health, the peculiarities of the formation of attitudes to health at different age stages of human life. The essence of the concept of mental health is revealed and the main criteria are determined. The prospect of further research consists of problems of mental health, diagnostics of attitudes to health in ontogenesis.
- ДокументІсторія психології(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Лисенко, Л. М.Методичні рекомендації до семінарських занять та самостійної роботи з курсу «Історія психології» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 053 Психологія, спрямовані для формування обізнаності з методологічних проблем становлення психологічного знання, сутності та проблематики психологічної думки в донауковий та науковий періоди; щодо специфіки та розвитку провідних психологічних напрямків та шкіл, внеску провідних вітчизняних і зарубіжних вчених у розвиток психологічної науки; формування компетенцій щодо збору та аналізу історичних знань психологічної науки. Методичні рекомендації включають навчальну програму, рекомендації до підготовки та питання до семінарських занять, інформаційний блок, питання до самостійної роботи та іспиту, рекомендовану літературу, тестові завдання. Methodological recommendations for seminar classes and independent work from the course "History of Psychology" for students of higher education of the first (bachelor's) level in the specialty 053 Psychology, aimed at forming awareness of the methodological problems of the formation of psychological knowledge, the essence and problems of psychological thought in pre-scientific and scientific periods; regarding the specifics and development of leading psychological directions and schools, the contribution of leading domestic and foreign scientists to the development of psychological science; formation of competencies regarding the collection and analysis of historical knowledge of psychological science. Methodological recommendations include the curriculum, recommendations for preparation and questions for seminar classes, an information block, questions for independent work, recommended literature, test tasks.