Перегляд за Автор "Дрожик, Л. В."
Зараз показано 1 - 20 з 27
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктивізація пізнавальної діяльності майбутніх фахівців охорони здоров’я на заняттях за допомогою групової форми роботи(Херсонський державний університет., Видавничий дім «Гельветика», 2017) Дрожик, Л. В.У статті розглядається групова робота, як одна з форм інтерактивного навчання. Визначено її вплив на пізнавальну діяльність майбутніх фахівців охорони здоров’я. Акцентується увага на різних формах групової роботи, які можна використовувати на практичних та семінарських заняттях. В статье рассматривается групповая работа, как одна из форм интерактивного обучения. Обозначено её влияние на познавательную деятельность будущих специалистов охраны здоровья. Акцентируется внимание на разных формах групповой работы, которые можно использовать на практических и семи- нарских занятиях. In the article is considered the group work as one of the interactive education form. Determined its impact on the cognitive activity of future health care professionals. Attention is focused on various forms of group work, which can be used for practical and seminars.
- ДокументВикористання дидактичних ігор та ігрових прийомів у роботі з розвитку мовлення старших дошкільників з інтелектуальними порушеннями(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-20) Мірошниченко, О. М.; Бойчук, Ю. Д.; Дрожик, Л. В.В статті розглянуто дидактичні ігри, які доцільно використовувати у процесі розвитку мовлення старшого дошкільника на всіх етапах роботи. Організація мовленнєвої діяльності старших дошкільників з інтелектуальними порушеннями передбачає реалізацію цілої низки аспектів: знати дитячу психологію, орієнтуватися в вікових особливостях і індивідуальних відмінностях дітей; знати, мати уявлення та дотримуватися основних принципів організації навчання, взаємодії з вихованцями під час навчального процесу; чітко знати завдання та зміст роботи з розвитку мовлення дітей; творчо володіти методами і прийомами навчання мови; використовувати різні засоби на практиці; поза межами заняття вдосконалювати мовлення на екскурсіях, прогулянках; здійснювати роботу як щодо збагачення і вдосконалення граматики, лексики, фонетики так і розвивати художньо-мовленнєву діяльність; створити та підтримувати у належному стані мовленнєвий осередок у груповій кімнаті; ефективно організовувати освітнє середовище під час занять з рідної мови. The article deals with didactic games that should be used in the process of development of speech of the senior preschooler at all stages of work. The organization of speech activity of senior preschoolers with intellectual disabilities involves the implementation of a number of aspects: to know child psychology, to navigate in age peculiarities and individual differences of children; know, have an idea and to know, have an idea and adhere to the basic principles of organization of training, interaction with pupils during during the educational process; clearly know the tasks and content of work on the development of speech children; creatively master the methods and techniques of language teaching; use various means in practice; outside the classroom to improve speech on excursions, walks; to carry out work both on enrichment and improvement of grammar, vocabulary, phonetics and develop artistic and speech activities; create and to create and maintain in proper condition the speech center in the group room; effectively organize an educational environment during mother tongue classes.
- ДокументЕМОЦІЙНА РЕГУЛЯЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Кіпоть, Л. І.; Дрожик, Л. В.У статті розглянуті питання щодо емоційного впливу на процес пізнання молодших школярів. Вчителю потрібно створити такі умови, які будуть забезпечувати емоційну регуляцію навчальної діяльності на рівні емоційності дидактичного матеріалу, корегування ситуативних емоцій учнів, зміни функціональних станів школярів, а це – раптовість, яскравість, контраст і відчуття успіху у процесі пізнання. В статье рассмотрены вопросы эмоционального воздействия на процесс познания младших школьников. Учителю нужно создать такие условия, которые будут обеспечивать эмоциональную регуляцию учебной деятельности на уровне эмоциональности дидактического материала, корректировки ситуативных эмоций учеников, изменения функциональных состояний школьников, а это – внезапность, яркость, контраст и чувство успеха в процессе познания. The article considers the issues of emotional impact on the process of cognition of junior schoolchildren. The teacher needs to create such conditions that will provide emotional regulation of educational activities at the level of emotional didactic material, adjustment of situational emotions of students, changes in functional states students, and this – suddenness, brightness, contrast and a sense of success in the process of cognition.
- ДокументЗастосування здоров’язбережувальних технологій здобувачами вищої освіти в умовах дистанційного навчання та воєнного стану(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-20) Кришталь, А. І.; Тютюнник, В. В.; Щербак, І. М.; Дрожик, Л. В.; Пашинський, П. П.В статті досліджено застосування здоров’язбережувальних технологій під час дистанційного навчання та в умовах воєнного стану, що може забезпечити покращення самопочуття, зменшення тривожності та підвищення мотивації щодо навчання. Здоров’язбережувальні технології – це сукупність форм, засобів і методів, які направлені на досягнення оптимальних результатів в підтримці фізичного, психічного, етичного і соціального благополуччя людини, у формуванні здорового способу життя, морального і соціального здоров’я об’єкта і суб’єкта освітнього процесу. The article investigates the use of health-saving technologies in distance learning and under martial law. education and under martial law, which can provide improvement of well-being, reduce anxiety and increase motivation to learn. Health-saving technologies are a set of forms, means and methods that aimed at achieving optimal results in maintaining physical, mental, ethical and social well-being of a person, in the formation of a healthy lifestyle, moral and social health of the object and subject of the educational of the educational process.
- ДокументЗНАЧЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИН У ЖИТТІ ДІТЕЙ З НОРМАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Пасікун, А. В.; Дрожик, Л. В.У публікації досліджено міжособистісні відносини у житті дітей з нормальним розвитком. Запорукою успішності є наявність у людини комунікативних вмінь. Дошкільний вік є фундаментальним періодом до формування здорових та правильних міжособистісних відносин. The publication examines interpersonal relationships in the lives of children with normal development. The key to success is a person's communication skills. Preschool age is a fundamental period for the formation of healthy and proper interpersonal relationships.
- ДокументЗНАЧЕННЯ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Агафонова, С. В.; Дрожик, Л. В.У публікації розглянуто значення ігрової діяльності у дошкільників з інтелектуальними порушеннями. В ході вирішення ігрових завдань створюються умови для усвідомлення дитиною власних дій (запам’ятовування і пригадування, побудова складного руху, виділення і застосування соціальної функції контролю тощо), що веде до більш глибокого розуміння їх значення. В грі в певній мірі засвоюються окремі знання і вміння, оскільки в ній моделюються соціальні ситуації і типові побутові відносини. Але, найбільш суттєвим є те, що гра дає ефект загального психічного розвитку. Гра допомагає дитині адаптуватися та соціалізуватися у оточенні. The publication discusses the importance of play activities for preschoolers with intellectual disabilities. In the course of solving game tasks, conditions are created for the child to be aware of their own actions (memorising and recalling, building a complex movement, identifying and applying the social function of control, etc.), which leads to a deeper understanding of their meaning. To a certain extent, certain knowledge and skills are acquired in the game, as it simulates social situations and typical everyday relationships. But the most important thing is that play has the effect of overall mental development. The game helps the child to adapt and socialise in the the environment.
- ДокументНАПРЯМИ РОЗВИТКУ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ В УМОВАХ ПРЕДМЕТНО-ПРАКТИЧНОЇ ТА ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022) Бойчук, Ю. Д.; Науменко, Н. В.; Дрожик, Л. В.В статті розглянуто напрями розвитку діалогічного мовлення у старших дошкільників з інтелектуальними порушеннями. Зазначено, що діалогічне мовлення дітей старшого дошкільного віку, які мають інтелектуальні порушення, характеризується рядом особливостей – малою активністю та ініціативністю, обмеженим життєвим досвідом, низьким рівнем розуміння почутого внаслідок недостатності мислення, низькою мотивацією до промови та взаємодії, відсутністю мовлення за рахунок бідності активного словника та несформованістю граматичного боку мовлення, ухиленням від діалогу, сумбурністю мовлення та інших. Виявлено, що порушення діалогічного мовлення у старших дошкільників з інтелектуальними порушеннями негативно впливає на весь психічний розвиток дитини, відбивається на її діяльності, поведінці, виявляється у несформованості засобів комунікації, перешкоджає здійсненню повноцінного спілкування, негативно впливає на встановлення та підтримку контактів з однолітками. Наголошено на тому, що пріоритетним напрямом розвитку зв’язного діалогічного мовлення дошкільників є реалізація комунікативно-діяльнісного підходу до навчання дітей, що забезпечується при дотриманні таких умов, як: діяльнісний характер організації процесу засвоєння мовленнєвих засобів, здійснення мовленнєвого розвитку в предметно-практичній та ігровій діяльності. Досліджено, що корекційно-розвиткова робота з дошкільниками старшого віку з інтелектуальними порушеннями має відбуватися в умовах предметно-практичної та ігрової діяльності з використанням комунікативних методів – розмови, бесіди, полілогу; різних видів продуктивної діяльності – малювання, ліплення, аплікації, конструювання, побутової праці; сюжетно-рольових та дидактичних ігор; арттерапевтичного методу – казкотерапія, театралізація, створення та розігрування казок. Охарактеризовано види діяльності старших дошкільників з інтелектуальними порушеннями з метою збагачення змісту мовленнєвого виховання та вдосконалення форм та методів мовленнєвої роботи; для формування вміння слухати та чути партнера, підтримувати мовленнєву та ігрову взаємодію, відповідати на висловлювання партнера, розмірковувати, аргументувати висловлювання; для підвищення ігрової та комунікативної мотивації до занять; для формування вміння доповнювати висловлювання партнера: ставити запитання, ввічливо висловлювати припущення, побажання, незгоду; міркувати, обґрунтовувати свої міркування. The article deals with the directions of development of dialogic speech for senior preschoolers with intellectual disabilities. It is noted that the dialogic speech of senior preschool children with intellectual disabilities is characterized by a number of features – low activity and initiative, limited life experience, low level of understanding of what they hear due to lack of thinking, low motivation to speak and interact, lack of speech due to the poverty of active vocabulary and unformed grammatical side of speech, avoidance of dialogue, confusion of speech and others. It is determined, that the violation of dialogic speech in senior preschoolers with intellectual disabilities negatively affects the entire mental development of the child, affects his/her activity, behavior, manifests itself in the unformed means of communication, prevents the implementation of full communication, negatively affects the establishment and maintenance of contacts with peers. It is emphasized that the priority direction of the development of coherent dialogic speech of preschoolers is the implementation of a communicative-activity approach to teaching children, which is ensured under the following conditions: the activity nature of the organization of the process of mastering speech means, the implementation of speech development in subject-practical and game activities. It is researched, that correctional and developmental work with older preschoolers with intellectual disabilities should take place in the conditions of subject-practical and game activities using communicative methods - conversation, talk, polylogue; various types of productive activities – drawing, modeling, application, design, work; role-playing and didactic games; art therapy method - fairy tale therapy, theatricalization of creating and playing fairy tales. The types of activities of senior preschoolers with intellectual disabilities for enriching the content of speech education and improving the forms and methods of speech work are described; for the formation of the ability to listen and hear a partner, to support speech and game interaction, to respond to the partner's statements, to reflect, to argue statements; to increase the game and communicative motivation for classes; to form the ability to complement the partner's statements: ask questions, politely express assumptions, wishes, disagreement; reason, justify their reasoning.
- ДокументОПЕРАЦІЙНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-05-15) Дрожик, Л. В.Аналізуючи сучасні наукові дослідження з питань педагогічної технології, ми розуміємо технологію формування еколого-валеологічної компетентності студентів як педагогічну систему великої кількості взаємопов’язаних та взаємообумовлених міждисциплінарними зв’язками цілісних еколого-валеологічних елементів, поєднаних спільною метою і спрямованих на становлення особистості вчителя, здатного проектувати та здійснювати свою еколого-валеологічну діяльність в умовах екологічної кризи. Така діяльність сприяє формуванню у студентів не тільки еколого-валеологічних умінь та навичок, але й виховує у них відповідальність, комунікабельність, рішучість у прийнятті важливих рішень, ініціативність, формує в них професійно-особистісні якості, які допоможуть їм у подальшій еколого-валеологічній діяльності. Анализируя современные научные исследования по вопросам педагогической технологии, мы понимаем технологию формирования эколого-валеологической компетентности студентов как педагогической системы большого количества взаимосвязанных и взаимообусловленных междисциплинарными связями целостных эколого-валеологических элементов, объединенных общей целью и направленных на становление личности учителя, способного проектировать и осуществлять свою эколого-валеологическую деятельность в условиях экологического кризиса. Такая деятельность способствует формированию у студентов не только эколого-валеологических умений и навыков, но и воспитывает у них ответственность, коммуникабельность, решительность в принятии важных решений, инициативность, формирует у них профессионально-личностные качества, которые помогут им в дальнейшей эколого-валеологической деятельности. Analyzing modern scientific research on pedagogical technology, we understand the technology of formation of eco-valeological competence of students as a pedagogical system of a large number of interconnected and interdisciplinary connections of holistic ecological and valeological elements united by a common goal and aimed at the formation of a teacher's personality capable of designing and implementing its ecological -valeological activity in the conditions of ecological crisis. Such activity contributes to the formation of not only eco-valeological skills among students, but also brings them responsibility, communication skills, determination in making important decisions, initiative, and forms professional and personal qualities that will help them in further ecological and valeological activities.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Тищенко, Т. Г.; Дрожик, Л. В.У публікації розглянуто соціальний розвиток дітей з інтелектуальними порушеннями. Соціальний розвиток є однією з найважливіших сфер розвитку людини. Дефіцит соціальних навичок може негативно вплинути на кілька важливих сфер, включаючи академічні досягнення, міжособистісні стосунки, поведінку, психічне здоров’я та доросле життя. Розвиток соціальної компетентності дитини з порушенням інтелекту має бути на першому місці у батьків та педагогів. Оскільки розвиток соціальної компетентності дитини дошкільного віку здійснюється в періоди, коли основною діяльністю дитини є гра, то діти з особливими освітніми потребами і в сфері розвитку життєво необхідних компетентностей потребують особливої уваги та спеціалізованих форм та методів їх розвитку. The publication discusses the social development of children with intellectual disabilities. Social development is one of the most important areas of human development. Deficits in social skills can negatively affect several important areas, including academic achievement, interpersonal relationships, behaviour, mental health and adulthood. Developing the social competence of a child with an intellectual disability should be a top priority for parents and educators. Since the development of social competence of a preschool child is carried out during periods when the child's main activity is play, children with special educational needs and in the development of vital competences require special attention and specialised forms and methods of their development.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Агафонова, С. В.; Дрожик, Л. В.У публікації проаналізовано розвиток ігрової діяльності у дітей з інтелектуальними порушеннями. Розглянуто особливості ігрової діяльності дітей дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Сюжетно-рольова гра допомагає дитині зрозуміти мотиви різних видів діяльності дорослих, розкриває їх суспільне значення. Виділено умови, які будуть сприяти формуванню ігрової діяльності у дітей дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями, а саме: активна діяльність дитини при знайомстві її з навколишнім середовищем та його устроєм; використання навчальних ігор, які необхідні для того, щоб навчити дитину здійснювати ігрові дії; створення предметно-ігрового простору; побудова взаємодії між дитиною та дорослим в ігровому процесі; зв'язок вихователя з дефектологом, сумісна робота спеціалістів дошкільного закладу. The publication analyzes the development of play activities in children with intellectual disabilities. Peculiarities of play activities of preschool children with intellectual disabilities are considered. Story-role play helps the child understand the motives of various activities of adults, reveals their social significance. The conditions that will contribute to the formation of play activities in preschool children with intellectual disabilities are highlighted, namely: active activity of the child when familiarizing him with the environment and its structure; the use of educational games, which are necessary in order to teach the child to perform game actions; creation of subject-game space; building interaction between a child and an adult in the game process; communication between the teacher and the defectologist, joint work of preschool specialists.
- ДокументПедагогічна практика в закладах освіти на посаді асистента вчителя(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Науменко, Н. В.; Дрожик, Л. В.У методичних рекомендаціях представлені зміст, завдання та особливості педагогічної практики в закладах освіти на посаді асистента вчителя для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня; містяться приклади оформлення документів звіту, представлено вимоги до його оформлення. Методичні рекомендації розроблено для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 016 «Спеціальна освіта» ОП «Олігофренопедагогіка» та керівників практики. The methodical recommendations present the content, tasks and features of pedagogical practice in educational institutions in the position of assistant teacher for students of higher education of the first (bachelor) level; contains examples of document preparation of the report, the requirements for its preparation are presented. Methodical recommendations were developed for students of higher education of the first (bachelor) level of specialty 016 "Special education" OP "Oligophrenopedagogy" and practice managers.
- ДокументПедагогічне керівництво емоційною регуляцією навчально-пізнавальної діяльності учнів з мовленнєвими порушеннями(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Кіпоть, Л. І.; Дрожик, Л. В.В статті розглянуто питання вивчення та дослідження особливостей емоційно-вольової сфери у навчально-пізнавальній діяльності дітей з порушеннями мовлення. Регулювання емоційного стану молодших школярів можливо через використання різних прийомів, а саме арт-терапії, серед яких можна виділити ізотерапію, казкотерапію, лялькотерапію, танцетерапію, які сприятимуть створенню доброго настрою, впевненості, оптимізму. Зроблено висновок, що використання методів арт-терапії у роботі з дітьми з порушенням мовлення є позитивним елементом у структурі психолого-педагогічного супроводу, забезпечує психологічний комфорт та сприяє гармонійному розвитку учнів. В статье рассмотрены вопросы изучения и исследования особенностей эмоционально-волевой сферы в учебно-познавательной деятельности детей с нарушениями речи. Регулирование эмоционального состояния младших школьников возможно через использование различных приемов, а именно арт-терапии, среди которых можно выделить изотерапию, сказкотерапию, куклотерапию, танцетерапию, которые будут способствовать созданию хорошего настроения, уверенности, оптимизма. Обосновано, что использование методов арт-терапии в работе с детьми с нарушением речи является положительным элементом в структуре психолого-педагогического сопровождения, обеспечивает психологический комфорт и способствует гармоничному развитию учащихся. The article deals with the study and research of the peculiarities of the emotional-volitional sphere in the learning and cognitive activity of children with speech disorders. Regulation of the emotional state of younger students is possible through the use of various techniques, namely art therapy, among which isotherapy, fairy-tale therapy, puppet therapy, dance therapy can be highlighted, which will contribute to the creation of a good mood, confidence, optimism. It is concluded that the use of art therapy methods in work with children with speech impairment is a positive element in the structure of psychological and pedagogical support, provides psychological comfort and contributes to the harmonious development of students.
- ДокументПсихолого-педагогічний супровід навчального процесу дітей з інтелектуальними порушеннями у молодшій школі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-16) Докійчук, І. О.; Дрожик, Л. В.У статті розглянуто психолого-педагогічний супровід навчального процесу дітей з інтелектуальними порушеннями у молодшій школі, проаналізовано, що молодший шкільний вік є вирішальним у подальшому розвитку дитини, адже саме у цей час закладаються основи, на які вона буде спиратися не тільки у ланках середньої та старшої школи, а й протягом всього життя, а психолого-педагогічний супровід дітей з інтелектуальними порушеннями є важливою системою заходів з організації навчально-виховного процесу, в якій головним є створення умов для розвитку дитини з інтелектуальними порушеннями та адаптації її у суспільстві. В статье рассмотрено психолого-педагогическое сопровождение учебного процесса детей с интеллектуальными нарушениями в младшей школе, проанализировано, что младший школьный возраст является решающим в дальнейшем развитии ребенка,ведь именно в это время закладываются основы, на которые она будет опираться не только в звеньях средней и старшей школы, но и на протяжении всей жизни, а психолого-педагогическое сопровождение детей с интеллектуальными нарушениями является важной системой мероприятий по организации учебно-воспитательного процесса, в которой главным является создание условий для развития ребенка с интеллектуальными нарушениями и адаптации его в обществе. The article considers psychological and pedagogical support of educational process of children with intellectual disabilities in the junior school. It is analyzed that the junior school age is crucial in the further development of the child, because at this time the foundations are laid, on which it will be based not only in the middle and high school, but throughout life, and psychological and pedagogical support of children with intellectual disabilities is an important system of educational and pedagogical process, in which.
- ДокументПідготовка викладачів медичних та фармацевтичних спеціальностей до реалізації особистісно орієнтованого навчання(Класичний приватний університет, 2019) Дрожик, Л. В.У статті висвітлено теоретичні аспекти підготовки викладача фармацевтичних та медичних спеціальностей до реалізації особистісно орієнтованого навчання. Для ефективної професійної підготовки викладачів медичної та фармацевтичної галузі необхідно їх ознайомлювати з особливостями особистісно орієнтованого навчання, із сучасними вимогами до організації навчального процесу закладів вищої освіти. Результатами аналізу сучасного стану професійної підготовки викладачів фармацевтичного та медичного профілю засвідчено, що викладачі мають знання своєї дисципліни, але ще не достатньо підготовлені до впровадження сучасних особистісно орієнтованих педагогічних технологій. Наголошено на доцільності підготовки викладачів у контексті особистісно орієнтованого навчання, що в подальшому розкриє здібності особистості та буде сприяти реалізації потенційних можливостей здобувачів освіти. Зазначено, що навчання має перебудовуватися згідно з психологічними особливостями майбутніх фахівців та інтересами. Для цього можна використовувати різні психологічно орієнтовані моделі навчання, за якими викладачі можуть організовувати свою навчально-педагогічну діяльність. Серед них можна виділити такі моделі навчання: вільну, особистісну, розвивальну, активізувальну, формувальну та збагачувальну. Ці моделі орієнтовані на баланс між рівнем свободи здобувача освіти та спрямовувальним впливом на нього. Зазначено, що однією з особливостей особистісно орієнтованого навчання є мотивація майбутніх фахівців медичних та фармацевтичних спеціальностей до навчання, яка викликає стан захопленості своєю професією. Доведено, що для реалізації особистісно орієнтованого навчання слід використовувати особистісно орієнтовані педагогічні технології, які будуть розвивати здібності майбутніх фахівців, формувати світогляд здобувачів освіти, давати їм можливість обмінюватися власним досвідом та набувати досвід професійної діяльності. Також здобувачі освіти мають бути впевненими, що отриманні ними знання та вміння вони можуть застосувати у своїй професійній діяльності. Реалізація особистісно орієнтованого навчання викладачами фармацевтичних та медичних спеціальностей дасть можливість розвивати індивідуальні та пізнавальні здібності здобувачів освіти, максимально виявляти, використовувати індивідуальний досвід та допоможе майбутнім фахівцям пізнати себе, самовизначитися і самореалізуватися, а також стимулювати майбутніх фахівців до самовиховання та самопізнання. В статье освещены теоретические аспекты подготовки преподавателя фармацевтических и медицинских специальностей к реализации личностно ориентированного обучения. Для эффективной профессиональной подготовки преподавателей медицинской и фармацевтической отрасли необходимо их знакомить с особенностями личностно ориентированного обучения, с современными требованиями к организации учебного процесса высших учебных заведений. Результатам анализа современного состояния профессиональной подготовки преподавателей фармацевтического и медицинского профиля засвидетельствовано, что преподаватели имеют знания своей дисциплины, но еще недостаточно подготовлены к внедрению современных личностно ориентированных педагогических технологий. Отмечено целесообразность подготовки преподавателей в контексте личностно ориентированного обучения, в дальнейшем раскроет способности личности и будет способствовать реализации потенциальных возможностей соискателей образования. Отмечено, что обучение должно перестраиваться в соответствии с психологическими особенностями будущих специалистов и интересами. Для этого можно использовать различные психологически ориентированные модели обучения, по которым преподаватели могут организовывать свою учебно-педагогическую деятельность. Среди них можно выделить такие модели обучения: свободную, личностную, развивающую, активизуальную, формовочную и обогатительную. Эти модели ориентированы на баланс между уровнем свободы соискателя образования и направляющих влиянием на него. Отмечено, что одной из особенностей личностно ориентированного обучения является мотивация будущих специалистов медицинских и фармацевтических специальностей к обучению, которая вызывает состояние увлеченности своей профессией. Доказано, что для реализации личностно ориентированного обучения следует использовать личностно ориентированные педагогические технологии, которые будут развивать способности будущих специалистов, формировать мировоззрение соискателей образования, давать им возможность обмениваться собственным опытом и приобретать опыт профессиональной деятельности. Также соискатели образования должны быть уверены, что полученные ими знания и умения они могут применить в своей профессиональной деятельности. Реализация личностно ориентированного обучения преподавателями фармацевтических и медицинских специальностей позволит развивать индивидуальные и познавательные способности соискателей образования, максимально выявлять, использовать индивидуальный опыт и поможет будущим специалистам познать себя, самоопределиться и самореализоваться, а также стимулировать будущих специалистов к самовоспитания и самопознания. The article deals with the theoretical aspects of training a pharmaceutical and medical teacher for imple-mentation of the personality centred education. For efficient training of teachers in the medical and pharma-ceutical industries, it is necessary to familiarize them with the peculiarities of personality centred education, with modern requirements for arrangement of the educational process in the higher education institutions. It is evidenced by the results of the analysis of the current condition of the professional training of pharmaceutical and medical teachers that the said teachers have knowledge of their subjects, but are not well prepared for introduction of the modern personality centred pedagogical techniques. Expediency of training teachers in the context of personality centred education, which will further reveal the personality abilities and facilitate imple-mentation of the potential opportunities for education recipients, is emphasized. It is also noted that training should be rebuilt according to the psychological features of future specialists and their interests. For this pur-pose, one can use a variety of the models focused on psychological items, whereupon teachers can arrange their educational and pedagogical activities. Among them one can distinguish such models of education as the free, personality, developing, activating, forming and enriching ones. The mentioned models are focused on balance between the level of freedom of the education recipient and the effect exerted on him/her. It is noted that one of the features of the personality centred education consists in motivation of future medical and phar-maceutical professionals to study, which causes a state of enthusiasm for their profession. It is proved that for carrying out the personality centred education one should deploy the personality centred pedagogical tech-niques, which will develop currently available skills of future professionals, form a worldview of education recip-ients, enable them to share their experience and gain expertise in their professional activities. Moreover, the education recipients shall be sure that they are able to use the knowledge and skills that they have gained in their professional activities. Exercise of the personality centred education by the pharmaceutical and medical teachers will enable development of the individual and cognitive abilities of the education recipients, maximal identification, use of their individual experience and assistance to future professionals to know themselves, to have self-determination and self-realization, as well as encouragement of future professionals to self-educa-tion and self-cognition.
- ДокументПідготовка майбутніх вчителів початкової школи до збереження і зміцнення фізичного здоров’я учнів з особливими освітніми потребами в умовах дистанційного навчання(Харкiвський національний унiверситет радiоелектронiки, Харкiвський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2023) Бойчук, Ю. Д.; Козлов, А. В.; Науменко, Н. В.; Дрожик, Л. В.Стаття присвячена проблемі професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи за допомогою цифрових освітніх технологій на прикладі ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Мета статті — висвітлити особливості дистанційної підготовки майбутніх вчителів початкової школи до збереження і зміцнення фізичного здоров’я дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання під час вивчення навчальної дисципліни «Фізична культура з методикою навчання». Для реалізації поставленої мети було визначено концептуальні ідеї інклюзивного навчання, що базуються на засадах демократизації, недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів та схарактеризовано професійні компетентності майбутнього вчителя початкових класів, зокрема, інклюзивну, здоров’язбережувальну та проєктувальну, які дозволяють реалізувати завдання збереження та зміцнення фізичного здоров’я дітей з особливими освітніми потребами. З метою висвітлення особливостей професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів в дистанційному форматі проаналізовано досвід викладання навчальної дисципліни «Фізична культура з методикою навчання» для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 013 «Початкова освіта з методиками спеціальної освіти». Викладання дисципліни здійснювалося за допомогою освітньої платформи Moodle ХНПУ імені Г. С. Сковороди та додатків Googlе. Визначено, що реалізація завдань підготовки майбутніх вчителів молодшої школи має відбуватися як за рахунок аналізу, трансформації та оптимізації змісту теоретичної і практичної професійної підготовки, так і оновлення змісту освітніх програм та навчальних планів з урахуванням реалій сьогодення. The article is devoted to the problem of professional training of future primary school teachers using digital educational technologies on the example of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The purpose of the article is to highlight the peculiarities of distance training of future primary school teachers to preserve and strengthen the physical health of children with special educational needs in inclusive education in the course of studying the discipline "Physical Education with Teaching Methods". To achieve this goal, the conceptual ideas of inclusive education based on the principles of democratization, non-discrimination, consideration of human diversity, effective involvement and inclusion of all participants in the educational process, taking into account their individual needs, capabilities, abilities and interests, and the professional competencies of the future primary school teacher, in particular, inclusive, health-saving and designing needs, which allow to execute the task of preserving and strengthening of the physical health of the children with special educational needs. In order to highlight the peculiarities of professional training of future primary school teachers in a distance format, the experience of teaching the discipline "Physical Culture with Teaching Methods" for students of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 013 "Primary Education with Special Education Methods" was analyzed. The discipline was taught using the educational platform Moodle of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University and Google applications. It is determined that the execution of the tasks of training future primary school teachers should be carried out both through the analysis, transformation and optimization of the content of theoretical and practical professional training, as well as updating the content of educational programs and curricula, taking into account the realities of today.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО СТВОРЕННЯ ЕКОЛОГО- ВАЛЕОЛОГІЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ОСНОВИ ЗДРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ УЧНІВ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019) Щербак, І. М.; Дрожик, Л. В.У статті розглядаються основні питання створення еколого-валеологічного освітнього середовища в умовах формування нової моделі освіти для сталого розвитку. Наведено основні характеристики та функції еколого-валеологічного освітнього середовища, особливості його впливу на особистість учня, процес формування його екологічної культури. Визначено і описано блоки еколого-валеологічного освітнього середовища: інтелектуальний, соціально-психологічний, ресурсний, духовно-культурний, екологічний блок, здоров’язбережувальний. В статье рассматриваются основные вопросы создания эколого-валеологической образовательной среды в условиях формирования новой модели образования для устойчивого развития. Приведены основные характеристики и функции эколого-валеологической образовательной среды, особенности ее влияния на личность ученика, процесс формирования его экологической культуры. Определены и описаны блоки эколого-валеологической образовательной среды: интеллектуальный, социально-психологический, ресурсный, духовно-культурный, экологический блок, здоровьесберегающий. The article examines the main issues of the creation of eco-valeological educational environment in the formation of a new model of education for sustainable development. The basic features and functions of eco-valeological educational environment are given, especially it’s influence on the individuality of a pupil, the process of formation of his environmental culture. Considered the basis of training of future teacher to creation of eco-valeological educational environment in secondary school, which is an environmental training and psycho-pedagogical process that aims purposeful formation of ecological competent person. Deals with the principles of training of teachers to creation ecovaleological educational environment, the main basis of which are the following: cooperation of teachers and students in the process of professional training, joint productive activity, orientation on the formation of ecological and valeological competence of future teacher; humanization of education as a rejection of technocratic approach to training of future teachers, the formation of students’ thinking, based on environmental values. The role of entity is described: teachers, class teachers, heads of groups, families (parents, relatives, friends), school psychological services, school administration in creation of eco-valeological environment. It is proved that to the group of main functions can refer conservation, restoration and health saving. To the group of developmental functions in relation to the entities of the educational process include the following: integrative, regulative, compensating, structural, socialized. Defined and described blocks of eco-valeological educational environment: intellectual, social and psychological resources, spiritual, cultural, ecological block, health saving.
- ДокументРОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КРЕАТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО(Львівський науковий форум, 2020-11-09) Дрожик, Л. В.У статті розглянуто комплексний вплив на професійну креативність як інтегрований, багатокомпонентний феномен можливий завдяки поліфункціональності арт-терапії, що дозволяє одночасно впливати на емоційно-почуттєву сферу студентів, активізувати їх творчі пізнавальні процеси, сприяти професійному креативному самопізнанню та саморозвитку майбутніх фахівців. В статье рассмотрено комплексное воздействие на профессиональную креативность как интегрированный, многокомпонентный феномен, который возможен благодаря полифункциональности арт-терапии, позволяющий одновременно воздействовать на эмоционально-чувственную сферу студентов, активизировать их творческие познавательные процессы, способствовать профессиональному креативному самопознанию и саморазвитию будущих специалистов. The article considers the complex impact on professional creativity as an integrated, multicomponent phenomenon possible due to the multifunctionality of art therapy, which allows to simultaneously influence the emotional sphere of students, activate their creative cognitive processes, promote professional creative self-knowledge and self-development of future professionals.
- ДокументРОЛЬ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Земляна, К. А.; Дрожик, Л. В.У публікації розглянуто трудове навчання в процесі професійного самовизначення дітей з інтелектуальними порушеннями. У процесі праці у школярів з порушеннями інтелекту формуються такі цінні риси особистості, як колективізм, працелюбність, дисциплінованість, наполегливість, самостійність. У процесі праці, здійснюваного під керівництвом і спрямовуючим впливом вчителя, у дітей згаданої категорії відбуваються значні зрушення у розумовому розвитку, у розвитку пізнавальних, навчальних, громадських та інших потреб та інтересів. The publication deals with labour training in the process of professional self-determination of children with intellectual disabilities. In the process of work, students with intellectual disabilities develop such valuable personality traits as collectivism, hard work, discipline, perseverance, and independence. In the process of work, carried out under the guidance and directing influence of a teacher, children in this category experience significant shifts in mental development, in the development of cognitive, educational, social and other needs and interests.
- ДокументСтаріння населення в України як соціально-демографічна і валеологічна проблема(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-05-18) Дрожик, Л. В.; Осинський, М. І.Отже, зусилля в галузі охорони здоров’я та, перш за все первинної медико-санітарної допомоги, слід зосередити на заходах, реалізація яких дозволила б людям похилого якомога довше зберігати здатність до самообслуговування і вести активне інтегроване в суспільстві життя. Следовательно, усилия в области здравоохранения и, прежде всего первичной медико-санитарной помощи, следует сосредоточить на мероприятиях, реализация которых позволила бы пожилым как можно дольше сохранять способность к самообслуживанию и вести активную и интегрированную жизнь в обществе. Consequently, efforts in the field of health care and, above all, primary health care should be focused on activities that would enable older people to remain self-sufficient and lead an active and integrated life in society.
- ДокументТЕАТРАЛІЗОВАНА ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА ІЗ ЗПР(Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022) Бойчук, Ю. Д.; Дрожик, Л. В.; Науменко, Н. В.; Щербак, І. М.В статті розглянуто шляхи розвитку емоційно-вольової сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку. Зазначено, що емоційно-вольова сфера являє собою комплекс властивостей особистості людини, що характеризують зміст, якість та динаміку її почуттів та емоцій. Охарактеризовано специфіку емоційно-вольової сфери у дітей з затримкою психічного розвитку, що проявляється у неможливості на тривалий час сконцентруватися на цілеспрямованій діяльності. Виявлено, що психологічною причиною нестійкості емоційно-вольової сфери є низький рівень довільної психічної активності, прояв негативних характеристик кризового розвитку, труднощі у встановленні комунікативних контактів, поява емоційних розладів. Наголошено на тому, що серед психокорекційних технологій, завдяки яким можна здійснити позитивний вплив на емоційний розвиток дітей із затримкою психічного розвитку, є театралізована ігрова діяльність, оскільки дозволяє дітям емоційно та фізично розрядитися, сприяє формуванню лідерських якостей, умінню спілкуватися з однолітками, знаходити способи спілкування, долаючи почуття боязкості. Досліджено, що корекційно-розвиткова робота з дошкільниками з затримкою психічного розвитку має включати такі напрямки театралізованої діяльності, як режисерські ігри: настільний театр картинок, настільний театр ляльок; ігри-драматизації з пальчиками, ігри-драматизації з ляльками, імпровізація. Охарактеризовано вправи для розвитку уяви та уваги; вправи для формування вмінь розуміти та емоційно виражати стани героїв за допомогою інтонації; знаходити засоби виразності для адекватного вираження свого настрою за допомогою міміки; вправи, які формують вміння психологічно налаштуватися на виконання майбутньої дії, швидко переключатися з однієї на іншу, контролювати міміку, позу, жести; здатність змінювати свої переживання, вираз обличчя, ходу, рух відповідно до емоційного стану. In the article, the ways of development of the emotional and volitional sphere of preschool children with delayed mental development are considered. It is indicated that the emotional and volitional sphere is a complex of properties of a person’s personality, characterizing the content, quality and dynamics of their feelings and emotions. The specificity of the emotional and volitional sphere in children with mental retardation, which is manifested in the inability to concentrate on purposeful activity for a long time, is characterized. Low level of voluntary mental activity, manifestation of negative characteristics of crisis development, difficulties in establishing communicative contacts, emergence of emotional disorders are the psychological reasons for instability of the emotional and volitional sphere. It is noted that among the psychologically corrective techniques through which it is possible to have a positive impact on the emotional development of children with mental retardation, there is theatrical play activity, because it allows children to discharge emotionally and physically, promotes the formation of leadership skills, ability to communicate with peers, to find ways to communicate, overcoming a sense of timidity. It is researched that correctional and developmental work with preschool children with mental retardation should include such directions of theatrical activity as director’s games, table picture theater, table puppet theater; drama games with fingers, drama games with puppets, improvisation. Exercises for the development of imagination and attention are characterized; exercises for the formation of skills to understand and emotionally express the state of the characters through intonation; to find means of expression to adequately express their mood through facial expressions; exercises that form the ability to psychologically tune into the future action, to quickly switch from one to another, control facial expression, posture, gestures; ability to change their experiences, facial expressions, gait, movement according to the emotional state.