Перегляд за Автор "Ворожбіт-Горбатюк, В. В."
Зараз показано 1 - 20 з 40
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументHANDBOOK В РЕАЛІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ(Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, 2021-10-21) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.Handbook як дидактичний ресурс в освітній процес проник з технологій організації корпорацій, формування корпоративної культури. Це відносно нове явище в практиці українського шкільництва. Handbook как дидактический ресурс в образовательный процесс проник из технологий организации корпораций, формирования корпоративной культуры. Это относительно новое явление в практике украинского школ. Handbook as a teaching resource in the educational process has penetrated from technology Corporate organizations; shaping corporate culture. This is a relatively new phenomenon in the practice of Ukrainian schools.
- ДокументАКСІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОГО ДИСКУРСУ БАЗОВИХ АСПЕКТІВ ПЕДАГОГІКИ МИРУ(Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2022) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, C. Т.У статті представлено узагальнення кордоцентричні цінності спадку Григорія Сковороди для обґрунтування методологічного базису і визначення змісту педагогіки миру, ініційованої ректором Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди Юрієм Бойчуком. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові методи історико-педагогічного аналізу, синтезу, узагальнення, історико-структурний метод для визначення системоутворювальних компонентів досліджуваного феномена, конструктивно-ґенезисний метод, який дозволив у динаміці проаналізувати досліджувану ідею. У статті зазначено, що педагогіка миру – міждисциплінарна освітня компонента, покликана формувати нове глибинне мислення педагога-миротворця, здатного на основі гуманістичного осмислення національних і загальнолюдських цінностей миру, життя, свободи, людяності формувати у здобувачів освіти різних рівнів матриці конструктивної поведінки, діяльності і духовно-практичного освоєння світу на основі любові до ближнього, визнання самоцінності кожної людини. Через призму аксіологічного підходу розглянуто сутнісні аспекти кордоцентричних імперативів спадку гуманіста, народного вчителя Григорія Сковороди для педагогіки миру, зокрема: опори в пізнанні і самопізнанні на учення про споріднену працю, духовне значення батьківства і материнства, моральний імператив вдячності, ідеї нерівної рівності, сердечне ставлення до себе і світу. Конкретизовані кордоцентричні цінності органічно можуть бути представлені за такими напрямами педагогіки миру: 1. Національні і загальнолюдські цінності у визначенні цілей освіти, навчання, виховання і розвитку особистості, формування почуття захищеності людини в колективі. Філософські, культурні, мистецькі базиси. 2. Мовна, інфомедійна, професійна культура педагога-миротворця як умова вироблення життєвої і професійної стійкості. 3. Творче використання в сучасних реаліях кращих досягнень народної, козацької, християнської, гуманної і гуманістичної педагогіки під час розроблення і втілення суспільно значимих проєктів, покликаних для збереження миру і цивілізаційного розвитку. The article presents a generalization of the cordocentric values of Hryhoriy Skovoroda's legacy to justify the methodological basis and determine the content of peace pedagogy, initiated by the rector of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University by Yury Boychuk. To achieve the goal, general scientific methods of historical-pedagogical analysis, synthesis, generalization, historical-structural method for determining the system-forming components of the studied phenomenon, constructivegenesis method, which allowed to analyze the studied idea in dynamics, were used. The article states that peace pedagogy is an interdisciplinary educational component designed to form a new in-depth thinking of a peacemaker educator who, on the basis of a humanistic understanding of the national and universal values of peace, life, freedom, and humanity, can form matrices of constructive behavior, activity and spirituality in students of various levels of education -practical development of the world based on love for one's neighbor, recognition of the selfworth of each person. Through the prism of the axiological approach, the essential aspects of the cordocentric imperatives of the legacy of the humanist, folk teacher Hryhoriy are considered Skovoroda for the pedagogy of peace, in particular: support in knowledge and self-knowledge on the teaching of related work, the spiritual meaning of fatherhood and motherhood, the moral imperative of gratitude, ideas of unequal equality, a cordial attitude towards oneself and the world. The concretized cordocentric values can be organically represented in the following areas of peace pedagogy: 1. National and universal values in determining the goals of education, training, upbringing and personal development, forming a sense of human security in the team. Philosophical, cultural, artistic bases. 2. Language, infomedia, professional culture of a teacher-peacemaker as a condition for development of life and professional stability. 3. Creative use in modern realities of the best achievements of folk, Cossack, Christian, humane and humanistic pedagogy during the development and implementation of socially significant projects designed to preserve peace and civilizational development.
- ДокументАктуальні зарубіжні та вітчизняні освітні концепції(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Друганова, О. М.; Штефан, Л. А.; Штефан, М. В.Методичні рекомендації з навчальної дисципліни «Актуальні зарубіжні та вітчизняні освітні концепції» розроблені відповідно до ОПП «Освітологія», що ліцензована у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. У змістовій частині методичних рекомендацій увагу приділено ресурсам і можливостям, необхідним здобувачам другого (магістерського) рівня вищої освіти для формування індивідуальної освітньої траєкторії. Відповідно до компетентнісного підходу розкрито тематичний план, очікувані результати вивчення кожної теми наавчальної дисципліни; надані методичні поради до самостійної роботи, до підготовки до семінарських занять і підсумкового контролю. Методичні рекомендації розраховані для використання здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти, галузь знань 01 Освіта, педагогіка, викладачами закладів вищої педагогічної освіти. Methodological recommendations for the academic discipline "Actual foreign and domestic educational concepts" were developed in accordance with the OPP "Education", licensed at the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. In the substantive part of the methodological recommendations, attention is paid to the resources and opportunities necessary for applicants of the second (master's) level of higher education to form an individual educational trajectory. In accordance with the competence approach, the thematic plan, the expected results of the study of each topic of the academic discipline are disclosed; methodical advice for independent work, preparation for seminar classes and final control is provided. Methodological recommendations are designed for use by applicants of the second (master's) level of higher education, field of knowledge 01 Education, pedagogy, teachers of institutions of higher pedagogical education.
- ДокументВитоки духовно-морального виховання дітей в Україні крізь призму суперечностей сучасності(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-09) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.У статті йдеться про українські народні традиції духовно-морального виховання дітей упродовж розвитку національної педагогічної практики від давнини до суперечливого й кризового сьогодення.В статье рассматриваются украинские народные традиции духовно-морального воспитания детей в процессе развития национальной педагогической практики от древности до противоречивой кризисной современности.The article describes the Ukrainian folk tradition of spiritual and moral education of children in the development of the national pedagogical practice from antiquity to the controversial crisis of modernity.
- ДокументДосвід Фінляндії щодо організації виховання батьків учнів: цільовий і змістовий компоненти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Волкова, Я. В.Стаття присвячена аналізу досвіду визначення цільових і змістових компонентів виховання батьків у Фінляндії. Проведено науковий аналіз ступеня розробки проблеми. Указано, що досвід Фінляндії є цінним, не суперечить ціннісним пріоритетам української парадигми освіти і до цього часу не був предметом окремого дослідження. У ході проведення дослідження визначено особливості цільного компонента виховання батьків учнів у Фінляндії. Зокрема, зазначено про те, що основою розвитку дитини у цій країні визначено забезпечення батьками або компенсування освітнім закладом добробуту дитини, створення середовища відчуття радості, успіху. Така орієнтація суттєво відрізняється від практики українського досвіду організації педагогічної просвіти батьків. Конкретизовано той факт, що головне завдання виховання батьків у цій країні полягає в формування у них бачення ходу дитячого зростання, їхнього розвитку та навчальних можливостей, коли доросла людина підтримує та наставляє фізично, психологічно, соціально, пізнавально й емоційно, попереджує труднощі, що можуть виникнути. У статті наголошено на тому, що провідним принципом організації виховання батьків у Фінляндії є інтеграція. Зміст інтегративної просвіти забезпечується темами, пов’язаними зі сферою дитячого життя, аналізом змісту дитячих поглядів на світ. Цілі такої інтегративної просвіти батьків сумісно договірні та визнані середовищним суспільством, у якому живуть діти. Авторами зазначено, що у Фінляндії діє система універсального розвитку дітей у ранньому віці, система патронування і допомоги в організації догляду за дітьми, система охорони здоров’я, розгалужена система громадських бібліотек. Аналіз публікацій, дописів численних форумів батьків, спілкування з фінами засвідчило, що під час планування проблематики зустрічей чи занять з батьками і дітьми беруться до уваги різні галузі знань і розглядаються як частина обраної теми. Вибір тематичних модулів має за мету залучення батьків і дітей до планування занять. Новизна змістового компоненту забезпечується інтеграційним підходом у визначенні змісту занять і створенням розгалуженої мережі установ додаткових освітніх послуг у сфері спорту, мистецтва, культури, організації спільного дозвілля. The article is devoted to the analysis of the experience of determining the target and substantial components of training parents in Finland. A scientific analysis of the problem development degree has been conducted by scholars. It has been stated that the experience of Finland is valuable, does not contradict the value priorities of the Ukrainian paradigm of education, has never been the subject of a separate study. In the course of the scientific research the peculiarities of the substantial component of training students’ parents in Finland have been determined. In particular, it has been noted that the basis for a child’s development in this country is the provision of a child’s welfare by parents or compensating by the educational institution, creating conditions when children feel joy, success. This orientation is very different from the practice of the Ukrainian experience in organizing pedagogical education of parents. There is a fact that the main task of training parents in this country is the formation of their understanding of the child's growth, development and learning opportunities, when the adult maintains and teaches physically, psychologically, socially, cognitively and emotionally, prevents the difficulties that may arise. The article emphasizes that the main principle of the organization of training parents in Finland is integration. The content of integrating education is provided by topics related to childhood, by the analysis of the content of children's views on the world. The goals of such an integrative education of parents are consistently contractual and approved by the environmental community in which children live. The authors state that in Finland there is a system of universal early childhood development, a system of patronage and assistance in the organization of child care, a health care system, an extensive system of public libraries. The analysis of publications, numerous message boards for parents and communication with Finns has testified that different branches of knowledge are taken into account and considered as part of the chosen topic during the planning of the issues of meetings or classes with parents and children. The choice of the thematic modules is intended to involve parents and children in the planning of classes. The novelty of the substantial component is provided by the integration approach in determining the content of classes and creating an extensive network of institutions for additional educational services in the field of sports, art, culture, and organization of joint leisure activities.
- ДокументДуховно-моральні константи у контексті спілкування студентів у соціальних мережах(Всесвітнє наукове ноосферно-онтологічне товариство; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Асоціація російськомовних вчених штату Масачусетс, м. Бостон, США, 2019) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.У статті проаналізовано духовно-моральні константи у контексті спілкування студентів у соціальних мережах. Соціальна мережа – це віртуальне об’єднання людей для обміну певною інформацією. Аналіз впливу соціальних мереж на якість життя людини здійснюється на багатьох рівнях різними академічними галузями. Сьогодення свідчить про те, що соціальні мережі частіше стають епіцентром для розв’язання різних соціальних проблем, висвітлюють роботу організацій, показують як досягають успіху на шляху до власних цілей окремі особистості. В статье проанализированы духовно-нравственные константы в контексте общения студентов в социальных сетях. Социальная сеть – это виртуальное объединение людей для обмена определенной информацией. Анализ влияния социальных сетей на качество жизни человека осуществляется на многих уровнях разными академическими отраслями. Сегодняшний день свидетельствует о том, что социальные сети чаще становятся эпицентром для решения различных социальных проблем, освещают работу организаций, показывают как преуспевают на пути к собственным целям отдельные личности.The article analyzes the spiritual and moral constants in the context of students' communication in social networks. A social network is a virtual association of people to share certain information. Analysis of the impact of social media on people's quality of life is carried out on many levels by different academic disciplines. Today's evidence is that social media are increasingly becoming an epicentre for addressing various social issues, highlighting the work of organisations, showing how individuals are succeeding in their own goals.
- ДокументЕфективне навчання – педагогічні інновації і традиції(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.У статті автором порушено актуальну для сучасного вчителя проблему ефективності навчання. Поняття ефективного навчання автор трактує як цілеспрямований процес послідовного опанування учасником освітнього процесу дидактичного матеріалу відносно завершеними частинами на рівні осмислення, розуміння, розвитку на цій основі певних особистісних якостей, здатності використовувати засвоєний матеріал в новій ситуації. На підставі логіко-системного аналізу зроблено висновок про те, що ефективність у навчанні передбачає синтез навчальних цілей і особистісного прогресу. Тому автором запропоновано алгоритм формування змісту освітньої компоненти: 1. Чітке визначення навчальних цілей. 2. Чітка візуалізація очікуваного результату як синтезу навчальної продуктивності і особистісного розвитку. 3. Формування навчального контенту (які знання і навички потрібні для досягнення поставленої мети, які форми методи навчання використати). Для забезпечення ефективного навчання важливими є умови: вивчення рівня академічних досягнень аудиторії, в якій перебуває учень; дослідження дитини (рівень довільної уваги, інших мисленевих процесів, мотивації); поєднання навчання і праці, створення академічно цінного інформаційного простору, реалізація принципу складності і доступності, підтримка бажання учня бути помічником учителя, експертом, критиком, систематиком тощо. У статті схарактеризовано принципові моменти ефективного навчання: цілеспрямованості, конструювання змісту навчання в частини-модулі, позитивної мотивації, системності, колаборації з академічною спільнотою, громадськими просвітницькими організаціями, інтелектуальними заходами. У статті охарактеризовано інструменти ефективного навчання: шлях героя, прийом помилки, вивчення реальних феноменів, елементи екосистеми навчання, метод В. Діснея, ментальні карти, технологія трьох «П» (процес-проблема-програма), взаємне і самооцінювання. Зазначено, що перспективним напрямом розроблення проблеми ефективного навчання є використання практик Дж. Гордона з використання методів синектики у створенні освітньої продукції. In the article the author raises the problem of teaching efficiency, which is relevant for a modern teacher. The author interprets the concept of effective learning as a purposeful process of consistent mastering of didactic material by a participant of the educational process in relatively complete parts at the level of comprehension, understanding, development on this basis of certain personal qualities, ability to use mastered material in a new situation. Based on the logical-system analysis, it is concluded that the effectiveness of learning involves the synthesis of learning goals and personal progress. Therefore, the author proposed an algorithm for forming the content of the educational component: 1. Clear definition of educational goals. 2. Clear visualization of the expected result as a synthesis of educational productivity and personal development. 3. Formation of educational content (what knowledge and skills are needed to achieve the goal, what forms of teaching methods to use). To ensure effective learning, the following conditions are important: studying the level of academic achievement of the audience in which the student is; research of the child (level of arbitrary attention, other thought processes, motivation); combination of study and work, creation of academically valuable information space, realization of the principle of difficulty and accessibility, support of the student's desire to be a teacher's assistant, expert, critic, systematist, etc. The article describes the main points of effective learning: purposefulness, construction of learning content in the module part, positive motivation, system, collaboration with the academic community, public educational organizations, intellectual activities. The article describes the tools of effective learning: the hero's path, error reception, study of real phenomena, elements of the learning ecosystem, Disney's method, mental maps, technology of three "P" (process-problem-program), mutual and self-evaluation. It is noted that a promising area for developing the problem of effective learning is the use of J. Gordon's practices in the use of synectics in the creation of educational products.
- ДокументЖИТТЄВІ ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ПІДЛІТКІВ – ОСНОВА ПРОПЕДЕВТИКИ ПРИХОВАНИХ СИТУАЦІЙ РИЗИКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.У статті представлено узагальнення практичного досвіду психолого-педагогічної роботи з формування життєвих ціннісних орієнтацій підлітків. На підставі практичного досвіду з пропедевтики і корекції прихованих ситуацій ризику в середовищі підлітків розроблено шляхи їхньої підтримки і практичні поради для вчителів, психологів, батьків дітей. The article presents a generalization of practical experience of psychological and pedagogical work on the formation of life value orientations among adolescents. Based on practical experience in propaedeutics and correction of hidden risk situations among adolescents, ways to support adolescents and practical advice for teachers, psychologists, parents of children have been developed.
- ДокументКОГНІТИВНИЙ КОМПОНЕНТ ІННОВАЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2021) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.У статті розкрито питання сутності і значення когнітивного компонента інноваційної педагогічної діяльності вчителя, сформульовано відповідні практичні поради. Автор стоїть на позиції, що сучасна українська школа потребує учителя-інноватора. Такий учитель здатний до осмислення суті та специфіки інноваційних педагогічних технологій, володіє комплексом умінь і навичок застосування таких технологій у професійній діяльності. Учитель-інноватор демонструє компетентності когнітивного спілкування, продукує кластеризацію знання. Для нього характерні асертивність професійної поведінки, критичне мислення. Особливу цінність мають презентовані у статті універсальні прийоми формування критичного мислення як в учителя, так і в здобувачів. Розроблення відповідних методик, обґрунтування й укладання практичних комплексів визначено перспективою подальшого розроблення заявленої проблеми. In the article the author presents the theoretical aspect and practical recommendations for the implementation of the cognitive component of innovative pedagogical activities of teachers. The article specifies that the understanding of the essence and specifics of innovative pedagogical technologies can be assessed through the characteristics of the teacher: expressiveness (verbal, nonverbal means for accurate understanding), efficiency (focus on rapid successful solving of practical problems), algorithmic (in such activities there is a sequence, it can be reproduced), digestibility (assimilated as a result of learning), adaptability (reproducibility under any circumstances). The author emphasizes that cognitive communication is always future-oriented. Therefore, such communication involves finding conditions for joint understanding with the applicants and overcoming difficulties. The article highlights and characterizes the levels of formation of cognitive communication. The age characteristics of applicants, advice and methodological resources for the formation of cognitive communication are provided. In primary school it is recommended to widely use the method of explanation: comparison, analogy, identification of differences, indication of the reasons, the creation of simple models. In adolescence, the emphasis on proof is a reduction to the obvious: refutation of the partner’s point of view, belief in the correctness of his point of view, the search for convincing arguments, the logic of proof. In adolescence, the emphasis is on refutation: it involves interaction at the level of “strong – strong”, finding a mistake, assessing the position of the opponent, making a hypothesis, aligning and assessing reality. The article presents general requirements for the use of knowledge clustering techniques to develop the experience of cognitive communication. Essential aspects and methods of forming assertive behavior of a teacherinnovator are also described. The methods proposed by the author for the formation of critical thinking in teachers are of interest. The author described those once that can be used in school practice. The universality and variety of methods of forming critical thinking is determined by the prospect of further development of the stated problem.
- ДокументКонтроль і оцінювання навчальних досягнень здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди; друкарня ФОП Петров В. В., 2021-11-11) Боярська-Хоменко, А. В.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Собченко, Т. М.Методичні рекомендації містять глосарій та інформаційно-дорадчі матеріали щодо організації контролю і оцінки навчальних досягнень здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. Навчальне видання розраховане для використання здобувачами другого (магістерського) рівня вищої педагогічної освіти, науково-педагогічними працівниками груп забезпечення освітньо-професійних програм, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка. Методические рекомендации содержат глоссарий и информационно-консльтативные материалы по организации контроля и оценки достижений соискателей второго (магистерского) уровня высшего образования. Учебное издание предназначено для соискателей второго (магистерского) уровня высшего педагогического образования, научно-педагогических работников групп обеспечения образовательно-профессиональных программ, отрасль знаний 01 Образование/Педагогика.Methodical recommendations contain a glossary and information and advisory materials on the organization of control and evaluation of academic achievements of applicants for the second (master's) level of higher education. The educational publication is designed for use by applicants for the second (master's) level of higher pedagogical education, research and teaching staff of groups of educational and professional programs, field of knowledge 01 Education / Pedagogy.
- ДокументКордоцентризм педагогічного світогляду Івана Прокопенка і Григорія Сковороди(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2022) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Боярська-Хоменко, А. В.; Собченко, Т. М.Дослідження єдиного базису педагогічного світогляду Івана Прокопенка і Григорія Сковороди актуальне в умовах провадження в Україні воєнного стану і обумовлене трагічними подіями, які проживає увесь цивілізований світ. Метою статті визначено розкриття кордоцентричного базису педагогічного світогляду цим просвітників, педагогів. Для досягнення мети використано методи порівняльний історичний і системно структурний – для характеристики педагогічного світогляду кожного просвітника, розкриття основного поняття публікації. Методи конкретно пошукові – аналіз, синтез узагальнення історичних фактів використано для характеристики кордоцентризму саме через призму педагогічного доробку Григорія Сковороди і педагогічних досягнень Івана Прокопенка. Ретроспективний метод використано для творчої інтерпретації результатів проведеної розвідки. Результати дослідження представлено відповідно до синергетичного, системного, аксіологічного підходів. Авторами наголошено увагу н6а тому, що кордоцентризм може бути синтезуючою ознакою педагогічного світогляду цих просвітників. Педагогічні погляди вони формували на основі ідеї сродності праці, розуміння вдячності як основи світоглядної етики і якості, єдності світської і релігійної етики, життєвої практики сердечного ставлення до людини, душевної налаштованості на співрозмовника, щирості навіть у найінтимніших почуваннях і пошуку себе, пізнання себе. Автори виділили значення феномену Сковородинівської людини, Сковородинівського інтелігента. Затребуваними, на погляд авторів, є практики глибокого знання себе для відновлення і утвердження миру в Україні, розвиток кращих рис ментальності для неперервного цивілізаційного поступу українців, аксіологічне розуміння волі, визнання самоцінності та психоемоційної залежності від рідної землі, збереження пам’яті поколінь, працьовитості як ознаки душевної гармонії і чуттєвого проживання усього сущого. Ці кордоцентричні імперативи поєднують педагогічні світогляди великого просвітника Григорія Сковороди і визначного академіка Івана Прокопенка. Перспективою подальшого дослідження визначено педагогічний аналіз листів Григорія Сковороди до свого учня і друга Миколи Ковалинського, систематизація спогадів учнів Івана Прокопенка. The study of the unified basis of the pedagogical worldview of Ivan Prokopenko and Grigory Skovoroda is relevant in the conditions of martial law in Ukraine and is due to the tragic events that the entire civilized world lives. The article is aimed at revealing the cordocentric basis of the pedagogical worldview of these educators and teachers. To achieve the goal, comparative historical and systemically structural methods were used to characterize the pedagogical worldview of each educator, to reveal the basic concept of publication. Methods specifically search — analysis, synthesis of generalization of historical facts — used to characterize cordocentrism through the prism of the pedagogical work of Grigory Skovorolda and pedagogical achievements of Ivan Prokopenko. The retrospective method was used to creatively interpret the results of the research. In the article, the results of the study are presented in accordance with synergistic, systemic, axiological approaches. The authors emphasized n6a because cordocentrism can be a synthesizing feature of the pedagogical worldview of these enlighteners. They formed pedagogical views on the basis of the idea of the naturalness of work, understanding of gratitude as the basis of worldview ethics and quality, unity of secular and religious ethics, life practice of cordial attitude to a person, mental attitude to the interlocutor, sincerity even in the most intimate senses and search for oneself, self-knowledge. The authors highlighted the significance of the phenomenon, Skovorodinovsky person, Skovorodinovsky intelligentst. In demand, in the opinion of the authors, are the practices of deep knowledge of themselves for the restoration and establishment of peace in Ukraine, the development of the best mentality traits for the continuous civilizational progress of Ukrainians, axiological understanding of the will, recognition of self-worth and psycho-emotional dependence on the native land, preservation of the memory of generations, diligence as signs of spiritual harmony and sensual residence of all things.These cordocentric imperatives combine the peda- gogical worldviews of the great enlightener Grigory Skovoroda and the outstanding academician ivan Prokopenko. These cordocentric imperatives combine the peda- gogical worldviews of the great enlightener Grigory Skovoroda and the outstanding academician ivan Prokopenko.
- ДокументКОРДОЦЕНТРИЗМ ПЕДАГОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ІВАНА ПРОКОПЕНКА І ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Боярська-Хоменко, А. В.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Собченко, Т. М.В статті розглянуто кордоцентричні імперативи, які поєднують педагогічні світогляди великого просвітника Григорія Сковороди і визначного академіка Івана Прокопенка. У життєвому просвітницькому подвижництві й педагогічній діяльності вони послуговувалися аксіомами філософії серця. Щоб осмислити кордоцентризм педагогічного світогляду Григорія Сковороди, варто читати листи Григорія Савича до свого учня і друга Миколи Ковалинського. Щоб осмислити сердечну велич Івана Прокопенка, варто спілкуватися й аналізувати спогади колишніх учнів Івана Федоровича. The article deals with the cordocentric imperatives that combine the pedagogical worldviews of of the great enlightener Hryhorii Skovoroda and the outstanding academician Ivan Prokopenko. In their life educational asceticism and pedagogical activity they used the axioms of the philosophy of the heart. To understand the cordocentrism of Hryhorii Skovoroda, it is worth reading Hryhoriy Savych's letters to his student and friend Mykola Kovalynsky. To comprehend the heart greatness of Ivan Prokopenko, it is worth to communicate and analyze the memories of former students of Ivan Prokopenko.
- ДокументМетодичний порадник для підготовки матеріалів і тез виступів на науково-практичних конференціях, присвячених персоналії у науково-педагогічному дискурсі, для здобувачів вищої освіти другого і третього освітніх рівнів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Борисенко, Н. О.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Штефан, Л. А.У методичному пораднику зібрано інформаційні матеріали, які стануть корисними для здобувачів вищої освіти другого і третього освітніх рівнів для підготовки матеріалів і тез виступів на науково-практичних конференціях, присвячених вшануванню педагогічного доробку визначних педагогів, освітян, науковців у галузі гуманітарних наук. В методическом советчике собраны информационные материалы, которые станут полезными для соискателей высшего образования второго и третьего образовательных уровней для подготовки материалов и тезисов выступлений на научно-практических конференциях, посвященных чествованию педагогического наследия выдающихся педагогов, просвещенцев, ученых в области гуманитарных наук. The methodological adviser contains information materials that will be useful for applicants for higher education of the second and third educational levels for preparing materials and abstracts for presentations at scientific and practical conferences dedicated to honoring the pedagogical heritage of outstanding teachers, educators, scientists in the field of the humanities.
- ДокументМетодичні рекомендації для батьків і педагогів щодо використання сценаріїв сучасних сервісів і цифрових застосунків в організації художньо-продуктивної діяльності дітей(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-11-11) Штефан, М. В.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Доценко, С. О.Методичні рекомендації містять дидактичні матеріали, розробки занять та інструкції до використання сценаріїв сучасних сервісів і застосунків для організації самостійної художньо-продуктивної діяльності дітей. Навчальне видання розраховане для використання здобувачами першого бакалаврського, другого (магістерського) рівня вищої педагогічної освіти, педагогічними працівниками закладів дошкільної і загальної середньої освіти, батьками дітей, організаторами прикладної/мистецької діяльності дітей. Методические рекомендации содержат дидактические материалы, разработки занятий и инструкции по использованию сценариев современных сервисов и приложений для организации самостоятельной художественно-продуктивной деятельности детей. Учебное издание рассчитано на использование соискателями первого бакалаврского, второго (магистерского) уровня высшего педагогического образования, педагогическими работниками учреждений дошкольного и общего среднего образования, родителями детей, организаторами прикладной/художественной деятельности детей. The methodological recommendations contain teaching materials, lesson development and instructions on the use of scripts of modern services and applications for the organization of independent artistic and productive activity of children. The textbook is designed for use by candidates at the first bachelor’s and second (master’s) levels of higher pedagogical education, by pedagogical staff at pre-school and general secondary schools, parents of children, organizers of applied/artistic activities of children.
- ДокументМетодичні рекомендації до самостійної роботи з навчальної дисципліни "Історія світової і вітчизняної педагогічної думки" для здобувачів освітнього ступеня "Доктор філософії"(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2016) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Штефан, Л. А.Мета дисципліни „Історія світової і вітчизняної педагогічної думки ”: забезпечити умови для формування здатності особи розв’язувати комплексні задачі у професійній (викладацькій) і дослідницько-інноваційній діяльності, що передбачає осмислене застосування положень і методів гуманістичної педагогіки з урахуванням принципу історизму, здатність до саморозвитку, професійного самовдосконалення. Цель дисциплины "История мировой и отечественной педагогической мысли": обеспечить условия для формирования способности соискателя решать комплексные задачи в профессиональной (преподавательской) и исследовательско-инновационной деятельности, что предусматривает осмысленное применение положений и методов гуманистической педагогики с учетом принципа историзма, способность к саморазвитию , профессионального самосовершенствования. The purpose of the discipline "History of world and national pedagogical thought": to provide conditions for the formation of the ability of a person to solve complex problems in professional (teaching) and research and innovation activities, which involves a meaningful application of the provisions and methods of humanistic pedagogy, taking into account the principle of history , professional self-improvement.
- ДокументМетодичні рекомендації до семінарських занять з модуля «Педагогіка НУШ» навчальної дисципліни «Інформаційно-педагогічні студії»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Борисенко, Н. О.; Боярська-Хоменко, А. В.; Васильєва, С. О.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Калашнікова, Л. М.; Лазарєва, О. М.; Разуменко, Т. О.; Твердохліб, Т. С.; Собченко, Т. М.Методичні рекомендації містять розробки планів-конспектів семінарських занять та зміст завдань для здобувачів, які опановують темами модуля «Педагогіка НУШ» за індивідуальним навчальним планом. Методичні рекомендації розраховані для використання здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти, викладачами закладів вищої педагогічної освіти. Методические рекомендации содержат разработки планов-конспектов семинарских занятий и содержание задач для соискателей, которые овладевают темами модуля «Педагогика НУШ» по индивидуальному учебному плану. Методические рекомендации рассчитаны для использования соискателями второго (магистерского) уровня высшего образования, преподавателями учреждений высшего педагогического образования. Methodical recommendations include the development of plans-summaries of seminars and the content of tasks for applicants who master the topics of the module "Pedagogy of the new Ukrainian school" according to the individual curriculum. Methodical recommendations are designed for use by applicants for the second (master's) level of higher education, teachers of institutions of higher pedagogical education.
- ДокументМІЖУНІВЕРСИТЕТСЬКІ КОМУНІКАЦІЙНІ ЗАХОДИ ЯК СПОСІБ ФОРМУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО ДОСЛІДНИЦЬКОГО СЕРЕДОВИЩА(Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет», 2021-04-25) Хижняк, І.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.У статті описано практичний досвід міжуніверситетської співпраці Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди і ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» у створенні регіонального дослідницького середовища шляхом проведення спільного комунікаційного заходу, розкрито функціональні та організаційно-процесуальні аспекти вебконференції як дієвого й ефективного способу формування єдиного науково-дослідницького середовища на регіональному рівні. Обрання формату комунікаційного заходу автори обґрунтували положеннями теорії інформаційного суспільства, теорії комунікаційних технологій, ресурсами інтеракційного підходу, що декларує усвідомлення цінності рівних прав і паритетності усіх учасників – суб’єктів комунікаційних заходів. У результатах дослідження наведено практичний матеріал, що використовувався в міжуніверситетському комунікаційному заході: складники чек-листа, пам’ятки для учасників, стендові доповіді, питання для обговорення та ін. В статье описан практический опыт межуниверситетского сотрудничества Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды и Донбасского государственного педагогического университета в создании региональной исследовательской среды путем проведения совместного коммуникационного мероприятия, раскрыты функциональные и организационно-процессуальные аспекты веб-конференции как действенного и эффективного способа единой научно-исследовательской среды на региональном уровне. Избрание формата коммуникационного мероприятия авторы обосновали положениями теории информационного общества, теории коммуникационных технологий, ресурсами интеракционного подхода, декларирующего осознание ценности равных прав и паритетности всех участников – субъектов коммуникационных мероприятий. В результатах исследования приведен практический материал, который использовался в межуниверситетском коммуникационном мероприятии: составляющие чек-листа, памятки для участников, стендовые доклады, вопросы для обсуждения и т.д. The article describes the practical experience of interuniversity cooperation in creating a regional research environment through a communication event. The authors substantiated the urgency of the problem with the need to reform higher pedagogical education in Ukraine in connection with the demands of society in the XXI century. The analysis of publications on scientific communication activities led the authors to the conclusion that the problem is especially relevant and urgent in the context of higher education reform. The authors note that the regional aspect of creating a research environment on the example of real educational practices of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University and SHEI “Donbas State Pedagogical University” is presented in this publication for the first time. In this regard, the purpose of the article is to reveal the functional and organizational and procedural aspects of the web conference as an effective way of forming a regional research environment. The results of the study indicate that a joint research environment is created in the constructive cooperation of all stakeholders. In view of this, the choice of the format of the communication event was made in favor of a web conference with the active participation of the PhD students. The functionality of a web conference is traditionally determined by the need for a joint meeting, a meeting when important scientific issues are discussed in real time using Internet resources. Web conferencing allows the participants to conduct online presentations, collaborate with the documents and applications, view sites, videos, files, and images synchronously. The web conference described in the article provided preliminary work of the applicants on preparation of poster reports according to the declared theme. The conclusions of the study contain the proposals for the groups of educational and scientific programs in the field of knowledge 01 Education / Pedagogy: specification of research competencies, introduction of the appropriate modules in the courses, introduction of new educational components, creation of a single regional research environment, etc
- ДокументМІКРОНАВЧАННЯ В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: КЛЮЧОВІ МОМЕНТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-13) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Штефан, М. В.У статті розглянуто мікронавчання в сучасному освітньому середовищі. Мікронавчання – це такий спосіб навчання, коли навчання організується малими відносно завершеними фрагментами. Ці фрагменти надаються для опрацюванння через невеликі перерви часу, з урахуванням психолого-педагогічних засад оптимальної сприйнятливості нової навчально-пізнавальної інформації. В статье рассмотрено микрообучение в современной образовательной среде. Микрообучение – это такой способ обучения, когда обучение организуется малыми относительно завершенными фрагментами. Эти фрагменты предоставляются для обработки через небольшие перерывы времени, с учетом психолого-педагогических основ оптимальной восприимчивости новой учебно-познавательной информации. This article examines microlearning in a modern learning environment. Microlearning is a way of learning, when learning is organised in small relatively complete fragments. These fragments are provided for processing at short intervals of time, taking into account psychological and pedagogical foundations of optimal receptivity of new learning and cognitive information.
- ДокументНауковий гурток в реалізації ідеї навчання через дослідження здобувачів першого бакалаврського рівня вищої освіти (з досвіду ХНПУ імені Г. С. Сковороди)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Зозуля, К. В.; Собченко, Т. М.У статті автори презентували досвід роботи наукового гуртка «Педагогічне коріння» в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Науковий гурток об’єднав студентів-бакалаврів на факультеті іноземної філології (2001 – 2014 рр.) і на юридичному факультеті університету (2012 – 2014 рр.). Проаналізований і узагальнений у статті досвід реалізує ідею навчання через дослідження. Робота координатора і членів гуртка була спрямована на формування навичок дослідника, умінь критичного мислення, академічного усного і писемного мовлення, досвіду аргументувати і доводити свою позицію. Авторами проаналізовано програма і положення про роботу наукового гуртка, звітні матеріали, результати творчих студій і науково-популярних публікацій, які підтверджують участь членів гуртка «Педагогічне коріння» в розробленні методичного забезпечення самостійної роботи здобувачів першого бакалаврського рівня вищої освіти. У статті зазначено, що ініціатива створення гуртка виходила від самих студентів, які зацікавилися історією педагогіки з позицій спільності форм, прийомів і методів роботи з першоджерелами з фаховою підготовкою філологів. Згодом до роботи гуртка долучилися і студенти юридичного факультету. Робота наукового гуртка була спрямована на особистісне зростання студентів, системну професійну профорієнтацію. Просвітницькі ініціативи студентів – членів гуртка передбачали адаптування наукового доробку визначних персоналій історикопедагогічного дискурсу для вчителів-практиків, батьків дітей, одногрупників, молоді, яка не має педагогічної підготовки. Гуртківці приділяли увагу дослідженню індивідуального шляху успіху визначних педагогів. І з успіхом інтерпретували свої знахідки. Переваги наукового гуртка в реалізації ідеї навчання через дослідження здобувачів першого бакалаврського рівня вищої освіти: підвищення рівня зацікавленості педагогічними науками, системна профорієнтація, доцільна інформаційна, організаційна, методична підтримка. In the article the authors presented the experience of the scientific circle "Pedagogical Roots" at the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The research group united bachelor students at the Faculty of Foreign Philology (2001 – 2014) and at the Faculty of Law of the University (2012 – 2014). The experience analyzed and generalized in the article implements the idea of learning through research. The work of the coordinator and members of the circle was aimed at developing the skills of the researcher, critical thinking skills, academic oral and written speech, experience in arguing and proving their position. The authors analyzed the program and regulations on the work of the scientific circle, reporting materials, results of creative studies and popular science publications, which confirm the participation of members of the circle "Pedagogical Roots" in developing methodological support for independent work of first bachelor's degree. The article notes that the initiative to create a circle came from the students themselves, who were interested in the history of pedagogy from the standpoint of common forms, techniques and methods of working with primary sources with professional training of philologists. Later, law students joined the group. The work of the scientific circle was aimed at personal growth of students, systematic professional career guidance. Educational initiatives of students - members of the group provided for the adaptation of scientific achievements of prominent personalities of historical and pedagogical discourse for teachers-practitioners, parents of children, classmates, young people who do not have pedagogical training. The students paid attention to the study of the individual path of success of outstanding teachers. And successfully interpreted their findings. Advantages of the scientific circle in the implementation of the idea of education through the study of applicants for the first bachelor's degree in higher education: increasing interest in pedagogical sciences, systematic career guidance, appropriate information, organizational, methodological support.
- ДокументНауково-педагогічна практика здобувачів другого магістерського рівня вищої освіти, спеціальність 051 Економіка: досвід ХНПУ імені Г. С. Сковороди(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка., 2021) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Мельникова, О. В.; Кабанська, Г. А.У статті авторами представлено досвід науково-педагогічної практики здобувачів другого магістерського рівня вищої освіти, спеціальність 051 Економіка, виділено цільові і змістові аспекти. Угруповано види і форми відповідного практикування, проаналізовано процесуальний аспект. Презентовано досвід формування компетентностей у здобувачів на етапі організаційнтх заходів, основному та підсумковому етапах практики. Авторами представлено позицію здобувачів-практикантів про сильні сторони і перспективи оновлення програми науково-педагогічної практики за спеціальністю 051 Економіка. В статье авторами представлен опыт научно-педагогической практики соискателей второго магистерского уровня высшего образования, специальность 051 Экономика, выделены целевые и содержательные аспекты. Сгруппированы виды и формы соответствующего практикования, проанализирован процессуальный аспект. Представлен опыт формирования компетентностей у соискателей на этапе организационных мероприятий, основном и итоговом этапах практики. Авторами представлена позиция соискателей-практикантов о сильных сторонах и перспективах обновления программы научно-педагогической практики по специальности 051 Экономика.In the article the authors present the experience of scientific and pedagogical practice of applicants for the second master's level of higher education, specialty 051 Economics, highlighted the target and content aspects. The types and forms of relevant practice are grouped, the procedural aspect is analyzed. The experience of forming competencies of applicants at the stage of organizational activities, the main and final stages of practice is presented. The authors present the position of applicants-interns on the strengths and prospects of updating the program of scientific and pedagogical practice in the specialty 051 Economics.