Перегляд за Автор "Боярська-Хоменко, А. В."
Зараз показано 1 - 20 з 90
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАДМІНІСТРАТИВНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2021-04-23) Боярська-Хоменко, А. В.У статті мова йде про адміністративний менеджмент у ЗВО, який передбачає сукупність процесів формування і досягнення організаційних завдань за допомогою управлінських функцій (планування, організація, керівництво, координація, моніторинг і оцінка). Адміністративний менеджмент у ЗВО використовує доступні ресурси (людські, інтелектуальні, матеріальні та фінансові ресурси) і розподіляє їх відповідним чином для досягнення заздалегідь визначених освітніх завдань. В статье речь идет об административном менеджменте в ЗВО, который предполагает совокупность процессов формирования и достижения организационных задач посредством управленческих функций (планирование, организация, руководство, координация, мониторинг и оценка). Административный менеджмент в ЗВО использует доступные ресурсы (человеческие, интеллектуальные, материальные и финансовые ресурсы) и распределяет их соответствующим образом для достижения заранее определенных образовательных задач. The article deals with administrative management in HEIs, which implies a set of processes of formation and achievement of organizational objectives through managerial functions (planning, organization, management, coordination, monitoring and evaluation). Administrative management in EHE uses available resources (human, intellectual, material and financial resources) and distributes them appropriately to achieve predetermined educational tasks.
- ДокументАктуальні проблеми порівняльної педагогіки(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2016) Боярська-Хоменко, А. В.Методичні рекомендації до проведення курсу «Актуальні проблеми порівняльної педагогіки» містять організаційно-методичні вказівки, перелік завдань залікових модулів, робочий тематичний план та тематику індивідуальної самостійної роботи здобувачів освіти за модульною системою, питання для обговорення, конструктивні, творчі завдання з порівняльної педагогіки. Завдання для самопідготовки, питання колоквіуму допоможуть здобувачам вищої освіти третього рівня аналітично осмислити зміст лекційних занять, оптимізувати навчальну діяльність під час аудиторних занять, організувати самонавчання, раціонально здійснити самопідготовку до підсумкової атестації. Методические рекомендации к проведению курса «Актуальные проблемы сравнительной педагогики» содержат организационно-методические указания, перечень задач зачетных модулей, рабочий тематический план и тематику индивидуальной самостоятельной работы соискателей образования по модульной системе, вопросы для обсуждения, конструктивные, творческие задания по сравнительной педагогики. Задания для самоподготовки, вопрос коллоквиума помогут соискателям высшего образования третьего уровня аналитически осмыслить содержание лекционных занятий, оптимизировать учебную деятельность во время аудиторных занятий, организовать самообучение, рационально осуществить самоподготовку к итоговой аттестации. Methodical recommendations for conducting the course "Actual problems of comparative pedagogy" include organizational and methodological instructions, a list of tasks of credit modules, working thematic plan and topics of individual independent work of the educational system's learners, discussion questions, constructive, creative tasks of comparative pedagogy. Tasks for self-preparation, questions of the colloquium will help the students of higher education of the third level to analytically comprehend the content of the lectures, to optimize the educational activity during the classroom, to organize the self-study, to rationally carry out the self-preparation for the final attestation.
- ДокументАктуальність педагогічного досвіду Яснополянської школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-09) Белименко, О.; Боярська-Хоменко, А. В.В статті розглянуто педагогічну діяльність Л. М. Толстого, який вважав, що освіта – це таке співвідношення людей, в якому один – сприймає певну міру знань, а другий її надає. При цьому педагог стверджував, що вчителя не мають права примушувати дітей до навчання в дусі прийнятих принципів, запропонував ідею моральної революції. The article deals with the pedagogical activity of Leo Tolstoy, who believed that education is ratio of people, in which one – perceives a certain degree of knowledge, and the second provides it. At the same time, the teacher argued that teachers have no right to to force children to study in the spirit of accepted principles, proposed the idea of moral revolution.
- ДокументВИДИ МОТИВАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Василенко, В. М.; Боярська-Хоменко, А. В.У публікації досліджено мотивацію вчителів, яка має важливе значення для створення позитивного і ефективного освітнього середовища для учнів, а також для сприяння благополуччю та задоволенню самих учителів. Мотивація до професійної діяльності є складною та багатогранною проблемою, на яку можуть впливати різноманітні фактори, зокрема особистісні цінності, інтереси та цілі. Зазначено, що мотивовані вчителі з більшою ймовірністю шукатимуть можливості для професійного розвитку і будуть сприйнятливі до зворотного зв’язку та наставництва, що вдосконалюватиме практики викладання. The publication explores teacher motivation, which is essential for creating a positive and and effective learning environment for students, as well as to promote the well-being and satisfaction of teachers themselves. Motivation for professional activity is a complex and multifaceted problem that can be influenced by various factors, including personal values, interests and goals. It is noted that motivated teachers are more likely to seek professional development opportunities and be receptive to feedback and mentoring, which will improve teaching practices.
- ДокументВИЗНАННЯ НЕФОРМАЛЬНОЇ ТА ІНФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ(ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2018-10) Боярська-Хоменко, А. В.Європейський Союз вже досить тривалий час ефективно працює над розробкою та впровадженням механізмів офіційного визнання й сертифікації неформальної та інформальної освіти дорослих. Зокрема, розроблено нормативні документи щодо процесу визнання неформальної та інформальної освіти, функціонує освітня платформа «Europass», національні Центри «Europass», Національні координаційні центри Європейської системи кваліфікацій, Портал «Освітні можливості та кваліфікація в Європі», Панорама знань ЄС. Европейский Союз уже достаточно длительное время эффективно работает над разработкой и внедрением механизмов официального признания и сертификации неформального и информального образования взрослых. В частности, разработаны нормативные документы по процессу признания неформального и информального образования, функционирует образовательная платформа «Europass», национальные центры «Europass», Национальные координационные центры Европейской системы квалификаций, Портал «Образовательные возможности и квалификация в Европе», Панорама знаний ЕС. The European Union has been working effectively on the development and implementation of mechanisms for the official recognition and certification of adult non-formal and informal education for a long time. In particular, normative documents on the process of recognition of non-formal and informal education have been developed, the Europass educational platform, the Europass National Centers, the National Focal Points of the European Qualifications System, the "Educational Opportunities and Qualifications in Europe" Portal, the EU Knowledge Panorama function.
- ДокументВИЗНАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НЕФОРМАЛЬНОГО НАВЧАННЯ ЯК ОСНОВА РОЗВИТКУ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ В ЧЕСЬКІЙ РЕСПУБЛІЦІ(Донбаська державна машинобудівна академія (ДДМА), 2018-11) Боярська-Хоменко, А. В.На підставі аналізу Закону Чеської Республіки «Про перевірку та визнання результатів подальшої освіти» у статті висвітлено умови оцінювання професійної компетентності та отримання свідоцтва про професійну кваліфікацію, здобуту на основі неформального та інформального навчання. Розкрито основні аспекти проведення іспитів та процедури сертифікації у разі успішного їх складання. Систематизовано завдання і повноваження державних органів (Міністерство освіти, молоді та спорту, Ліцензійні органи, консультативна Рада) у процесі визнання неформальної освіти. На основании анализа Закона Чешской Республики «О проверке и признании результатов дальнейшего образования» в статье освещены условия оценивания профессиональной компетентности и получение свидетельства о профессиональной квалификации, полученную на основе неформального и информального обучения. Раскрыты основные аспекты проведения экзаменов и процедуры сертификации в случае успешного их составления. Систематизированы задачи и полномочия государственных органов (Министерство образования, молодежи и спорта, Лицензионные органы, консультативный Совет) в процессе признания неформального образования. In article the conditions for assessing professional competence and obtaining a certificate of professional qualifications were highlighted on the basis of an analysis of the Law of the Czech Republic "On the verification and recognition of the results of further education", The which was acquired on the basis of informal and informal education. Main aspects of conducting the examinations and certification procedures in case of their successful completion were disclosed. The tasks and powers of state bodies (Ministry of Education, Youth and Sports, Licensing Bodies, Advisory Board) in the process of recognition of non-formal education were systematized.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСУ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ ДЛЯ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ОСІБ, ЯКІ ОТРИМАЛИ ТИМЧАСОВИЙ ЗАХИСТ У НІМЕЧЧИНІ(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-13) Боярська-Хоменко, А. В.Німеччина активно інтегрує вимушених мігрантів через освіту дорослих. Програми професійної підготовки, курси вивчення мови та соціального навчання сприяють адаптації мігрантів, покращенню їхнього рівня життя та зміцненню соціальної згуртованості. Федеральне відомство з питань міграції та біженців (BAMF) відіграє ключову роль у реалізації цих програм. Germany actively integrates forced migrants through adult education. Vocational training programmes, language courses and social learning contribute to the adaptation of migrants, improve their living standards and strengthen social cohesion. The Federal Office for Migration and Refugees (BAMF) plays a key role in implementing these programmes.
- ДокументВИТОКИ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В ЄВРОПІ(Київський національний університет будівництва і архітектури, ГО «Інститут інноваційної освіти», 2018-10) Боярська-Хоменко, А. В.У статті розкрито основні чинники, які сприяли розвитку ідеї освіти дорослих в Європі. Здійснено аналіз причин виникнення ідеї освіти дорослого населення. Визначено причини відкриття перших навчальних закладів для дорослих та виділено основні результати їхньої діяльності. В статье раскрыты основные факторы, которые способствовали развитию идеи образования взрослых в Европе. Осуществлен анализ причин возникновения идеи образования взрослого населения. Определены причины открытия первых учебных заведений для взрослых и выделены основные результаты их деятельности. The article reveals the main factors contributing to the idea of adult education in Europe. The analysis of the reasons for the idea of education of the adult population has been analyzed. The reasons of opening of the first educational institutions for adults are determined and the main results of their activity are highlighted.
- ДокументВиховний потенціал кафедри освітології та інноваційної педагогіки(2021) Боярська-Хоменко, А. В.; Золотухіна, С. Т.; Штефан, Л. А.У статті на основі аналізу діяльності кафедри освітології та інноваційної педагогіки розкрито її виховний потенціал. Підкреслено, що саме кафедра має створювати умови для розкриття здатності її членів чітко організовувати процес якісної підготовки здобувачів вищої освіти (першого-третього рівнів), впливати на формування особистості майбутніх фахівців, а також забезпечувати комфортну атмосферу для роботи і відпочинку співробітників. Установлено, що першими очільниками кафедри педагогіки були професори А. Валицький, М. Лавровський, пізніше – Т. Гарбуз, І. Синепол, С. Литвинов, М. Григорьєв. Саме вони доклали зусиль для повноцінного становлення кафедри педагогіки. Подальший її інтенсивний розвиток відбувся в період управління професорами А. Зільберштейном, Л. Поповою, доктором педагогічних наук, професором І. Федоренком, докторами педагогічних наук, професорами, членами-кореспондентами НАПН України В. Лозовою, А. Троцко. З’ясовано, що виховний потенціал, як «комплекс засобів», «резерви», «потужність» є основними показниками кафедри, члени якої об’єднані спільними ідеями, віддані служінням професії, педагогічній науці на основі взаємодовіри, взаємоповаги, взаємопідтримки. У статті визначено і схарактеризовано умови, за яких здійснюється реалізація виховного потенціалу кафедри: знання і шанобливе ставлення до історії кафедри; урахування науково-педагогічного досвіду очільників і провідних науковців кафедри; наявність наукових шкіл, продуктивність їх діяльності; потужний склад кафедри, який ініціює і реалізує стратегію і місію університету; організаційно-методичне забезпечення роботи кафедри, що дисциплінує і стимулює викладачів до активної діяльності; персональна унікальність членів кафедри. На конкретних прикладах показано ефективність реалізації виховного потенціалу кафедри: високі показники у науковій діяльності; посилення особистісної ініціативи членів кафедри у розробці наукових проєктів, грантів, навчальних дисциплін; застосування інноваційних технологій; посилення 36 індивідуальної роботи із здобувачами всіх рівнів; запровадження заходів заохочення викладачів і традицій кафедри. Based on the analysis of the activities of the Department of Educology and Innovative Pedagogy, its educational potential is revealed in the article. The author emphasizes that it is the department that should create the conditions for formation of its members’ ability to organize the process of high-quality training of higher education applicants (the 2nd – the 3rd levels), influence the formation of future specialist’s personality as well as provide a comfortable atmosphere for work and rest of all members of the department. It is revealed that the educational potential, being “a complex of means”, “reserves” and “power”, is the main indicators of the department, whose members are united by common ideas, devotion to the profession and pedagogical science on the basis of mutual trust, mutual respect and mutual support. The author determines and characterizes the conditions under which the implementation of the educational potential of the department is carried out. They are: knowledge and respectful attitude to the history of the department; taking into account the scientific-pedagogical experience of the heads and prominent scientists of the department; development of scientific schools and productivity of their activities; powerful teaching staff of the department, initiation and implementation of the strategy and mission of the university by the teaching staff; organizational and methodical support of the activities of the department, which disciplines and stimulates lecturers to be active; personal uniqueness of the members of the department. The effectiveness of implementation of the educational potential of the department is shown on specific examples. It includes high indicators in scientific activity; strengthening of the department members’ personal initiative in the development of research projects, grants and subject; the use of innovative technologies; strengthening of individual work with applicants of all levels; the introduction of incentives for the teaching staff and traditions of the department.
- ДокументВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО ЯК ЗАСІБ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Український культурний фонд, 2019) Боярська-Хоменко, А. В.; Твердохліб, Т. С.; Прокопенко, І. А.; Чеботова, Я. В.У виданні розкрито мету, завдання, зміст семінару-практикуму «Візуальне мистецтво як засіб профілактики та подолання емоційного вигорання педагогів», представлено розробки п’яти занять, шо входять до його складу. Методичні матеріали розраховані на використання в закладах вищої освіти та закладах загальної середньої освіти. The publication describes the purpose, objectives, and content of the workshop "Visual art as a means of preventing and overcoming emotional burnout of teachers", presents the development of five classes that are part of of the workshop. The methodological materials are intended for use in higher education institutions higher education institutions and general secondary education institutions.
- ДокументГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА ЯК РЕСУРС ДЛЯ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-13) Бойчук, Ю. Д.; Боярська-Хоменко, А. В.Стаття присвячена аналізу ролі громадянської освіти у процесі соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в умовах воєнних дій в Україні. Громадянська освіта виступає як інструмент зміцнення соціальної згуртованості, сприяє розвитку критичного мислення, соціальної відповідальності та активної участі ВПО у суспільному житті. У статті розглядається досвід Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди щодо реалізації програм громадянської освіти, зокрема через волонтерські проєкти, що допомагають ВПО інтегруватися в нові спільноти та покращити їх психоемоційний стан. Стаття акцентує на важливості волонтерської діяльності для розвитку соціального капіталу та підтримки процесів демократизації на місцевому рівні. The article analyzes the role of civic education in the social adaptation of internally displaced persons (IDPs) during the ongoing war in Ukraine. Civic education serves as a tool for strengthening social cohesion, fostering critical thinking, social responsibility, and active involvement of IDPs in public life. The article presents the experience of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in implementing civic education programs, particularly through volunteer projects that assist IDPs in integrating into new communities and improving their emotional well-being. The paper highlights the importance of volunteer activities for developing social capital and supporting democratization processes at the local level.
- ДокументДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА ДОРОСЛИХ ЯК ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ ПОДОЛАННЯ НЕГАТИВНИХ НАСЛІДКІВ ВІЙСЬКОВОГО КОНФЛІКТУ(Publicatia Periodica Revista “JURNALUL UMANITAR MODERN” societatea cu raspundere limitata, 2018) Боярська-Хоменко, А. В.Сучасне українське суспільство переживає глибоку соціальну кризу, причиною якої став військових конфлікт на Сході України. Дорослі люди, котрі втекли від військових дій, втратили роботу та відповідно матеріальний дохід. Колишні військовослужбовці, які отримали травми нині стали не конкурентоздатними на сучасному ринку праці. Ці категорії дорослих мають гостру потребу в удосконаленні своїх знань та компетентностей для того щоб отримати гідне робоче місце та високу заробітну плату. Розвиток дистанційної освіти дорослих в Україні забезпечить подолання негативного пливу військового конфлікту на рівень освіти дорослих українців та на їх конкурентоздатність на сучасному ринку праці. Дистанційне навчання може задовольнити потреби вимушених переселенців та колишніх військових в удосконаленні професійних умінь та навичок, в отриманні певного рівня освіти. Ми пропонуємо такі шляхи розвитку дистанційної освіти в Україні: законодавче урегулювання та чітке нормативно-правове забезпечення; створення державного органу контролю та перевірки; розробка стандартів якості дистанційного навчання; виокремлення напрямів дистанційної освіти (академічне дистанційне навчання – здобуття освітнього рівня бакалавра чи магістра у дистанційному форматі, субакадемічне дистанційне навчання – підвищення рівня освіти, який був здобутий раніше, дистанційне навчання особистісного розвитку – навчання з метою отримання нових чи удосконалення набутих раніше знань, умінь та навичок за вузьким професійним напрямом або у якості хобі); розробка дистанційних освітніх програм та навчальних курсів з різноманітних напрямів з метою забезпечення можливості підвищення кваліфікації чи перекваліфікації; удосконалення певних видів компетенцій (цифрової, мовної, економічної, валеологічної, культурної); забезпечення ефективного моніторингу успішності у процесі дистанційного навчання у формі дистанційного письмового іспиту, тестування через електронну дистанційну систему або в усній формі під час очної присутності здобувача в навчальному закладі; кваліфікований інформаційний супровід здобувачів освіти шляхом створення єдиного онлайн-ресурсу, який охоплюватиме усі заклади дистанційної освіти. Современное украинское общество переживает глубокий социальный кризис, причиной которого стал военных конфликт на Востоке Украины. Взрослые люди, бежавших от военных действий, потеряли работу и соответственно материальный доход. Бывшие военнослужащие, получившие травмы в настоящее время стали неконкурентоспособными на современном рынке труда. Эти категории взрослых остро нуждаются в совершенствовании своих знаний и компетенций для того чтобы получить достойное рабочее место и высокую заработную плату. Развитие дистанционного образования взрослых в Украине обеспечит преодоление негативного плыву военного конфликта на уровень образования взрослых украинском и на их конкурентоспособность на современном рынке труда. Дистанционное обучение может удовлетворить потребности вынужденных переселенцев и бывших военных в совершенствовании профессиональных умений и навыков, в получении определенного уровня образования. Мы предлагаем такие пути развития дистанционного образования в Украине: законодательное урегулирование и четкое нормативно-правовое обеспечение; создание государственного органа контроля и проверки; разработка стандартов качества дистанционного обучения; выделение направлений дистанционного образования (академическое дистанционное обучение - получение образовательного уровня бакалавра или магистра в дистанционном формате, субакадемичне дистанционное обучение - повышение уровня образования, который был взят раньше, дистанционное обучение личностного развития - обучение с целью получения новых или совершенствования приобретенных ранее знаний, умений и навыков по узким профессиональным направлением или в качестве хобби) разработка дистанционных образовательных программ и учебных курсов по различным направлениям с целью обеспечения возможности повышения квалификации или переквалификации; совершенствование определенных видов компетенций (цифровой, речевой, экономической, валеологического, культурной) обеспечение эффективного мониторинга успешности в процессе дистанционного обучения в форме дистанционного письменного экзамена, тестирования по электронной дистанционную систему или в устной форме во время очной присутствия соискателя в учебном заведении; квалифицированный информационное сопровождение соискателей образования путем создания единого онлайн-ресурса, который будет охватывать все заведения дистанционного образования. Modern Ukrainian society is experiencing a deep social crisis. The cause of this crisis is the military conflict in eastern Ukraine. Many adults were forced to flee from hostilities, lost their jobs and material income. Ex-servicemen who have been injured have become not competitive in today's job market. These categories of adults are in dire need of improving their knowledge and competencies. They need it to get a decent job and high pay. The development of adult education in Ukraine will overcome the negative effects of the military conflict and will have a positive impact on the competitiveness of Ukrainians in today's labor market. Distance learning can meet the needs of internally displaced persons and ex-military to improve their professional skills and attain a certain level of education. We offer the following ways of developing distance education in Ukraine: legislative regulation and clear regulatory support; establishment of a state institution of control and verification; development of quality standards for distance learning; separation of directions of distance education (academic distance learning – Bachelor's or Master's degrees in distance learning; subacademic distance learning – previously acquired education; personal development distance learning – learning to acquire new or improving previously acquired knowledge, skills and competences or as a hobby); development of distance education programs and training courses in various fields to provide for the possibility of advanced training or retraining, improvement of certain types of competences (digital, linguistic, economic, valeological, cultural); ensuring effective monitoring of success in the distance learning process (in the form of a distance written examination, testing via an electronic remote system or verbally in the presence of the applicant in the educational establishment); qualified information support for education seekers through the creation of a single online resource covering all distance education institutions.
- ДокументДосвід формування готовності до професійного кар’єрного зростання випускників аспірантури Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди(Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2021) Друганова, О. М.; Боярська-Хоменко, А. В.; Золотухіна, С. Т.Стаття присвячена аналізу накопиченого досвіду формування готовності до професійного самовдосконалення й кар’єрного зростання випускників аспірантури за спеціальністю 011 Освітні / Педагогічні науки. У статті визначено поняття готовності до професійного кар’єрного зростання випускників аспірантури за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки, розкрито принципи підготовки здобувача третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти: "гнучкості"; взаємозв’язку між трудовим і професійним навчанням; єдності професійних компетентностей, зацікавленості і практичної спрямованості; цілісності освіти. Представлено типову траєкторію кар’єрного зростання у трьох варіантах. У статті доведено, що аналіз мотивів професійного зростання починається ще на етапі вступу до аспірантури. Належне місце в змісті підготовки здобувачів відведено дисциплінам, що покликані забезпечити формування універсальних базових навичок (soft skills): "Академічно і професійно pорієнтоване спілкування (англійське / німецьке / французьке / українське / російське)", "Грантова та проєктна діяльність", "Розвиток світової та вітчизняної педагогічної думки". Формування універсальних навичок дослідника забезпечується навчальними дисциплінами за вільним вибором здобувачів ("Теоретичні основи дидактичних досліджень", "Актуальні питання компаративістських досліджень", "Історія педагогіки як наука і напрям педагогічних досліджень" тощо). Підготовка до подальшого кар’єрного зростання тісно пов’язана із упровадженням в освітній процес інноваційних технологій у цілому й активних та інтерактивних методів навчання (моделювання професійних ситуацій, ділова гра, сторітелінг, метод кейс-стаді, елементи кооперованого навчання (групове практичне завдання), дискусія, майстер-клас тощо). Належне місце в освітньому процесі відведено науково-викладацькій (педагогічній) практиці. В університеті проводиться робота щодо формування системи "зворотного зв’язку" із випускниками та провідними роботодавцями в галузі вищої освіти, зокрема створено Асоціацію випускників, мережу гуртків і творчих, спортивних колективів. Стимулом для кар’єрного зростання в науковій діяльності є членство в Раді молодих учених, що діє в університеті. Статья посвящена анализу накопленного опыта формирования готовности к профессиональному самосовершенствованию и карьерному росту выпускников аспирантуры по специальности 011 Образовательные / Педагогические науки. В статье определено понятие готовности к профессиональному карьерному росту выпускников аспирантуры по специальности 011 Образовательные, педагогические науки, раскрыты принципы подготовки соискателя третьего (образовательно-научного) уровня высшего образования: "гибкости"; взаимосвязи между трудовым и профессиональным обучением; единства профессиональных компетентностей, заинтересованности и практической направленности; целостности образования. Представлена типичная траектория карьерного роста в трех вариантах. В статье подтверждено, что анализ мотивов профессионального роста начинается еще на этапе поступления в аспирантуру. Должное место в содержании подготовки соискателей отведено дисциплинам, призванным обеспечить формирование универсальных базовых навыков (soft skills): "Академически и профессионально ориентированное общение (английское / немецкое / французское / украинское / русское)", "Грантовая и проектная деятельность", "Развитие мирового и отечественного педагогического мнения". Формирование универсальных навыков исследователя обеспечивается учебными дисциплинами по свободному выбору соискателей ("Теоретические основы дидактических исследований", "Актуальные вопросы компаративистских исследований", "История педагогики как наука и направление педагогических исследований"). Подготовка к дальнейшему карьерному росту тесно связана с внедрением в образовательный процесс инновационных технологий в целом и активных и интерактивных методов обучения (моделирование профессиональных ситуаций, деловая игра, сторителлинг, метод кейс-стади, элементы кооперированного обучения (групповая практическая задача), дискуссия, мастер-класс и т. п.). Должное место в образовательном процессе отведено научно-преподавательской (педагогической) практике. В университете проводится работа по формированию системы "обратной связи" с выпускниками и ведущими работодателями в области высшего образования, в частности, создана Ассоциация выпускников, сеть кружков и творческих, спортивных коллективов. Стимулом для карьерного роста в научной деятельности является членство в Совете молодых ученых, действующее в университете. In the article, the concept of readiness for professional career growth of postgraduate students majoring in 011 Educational, Pedagogical Sciences has been defined. The principles of training postgraduate students of the third (educational and scientific) level of higher education have been revealed. They are: "flexibility"; the relationship between labour and vocational training; the unity of professional competences, interest and practical orientation; the integrity of education. A typical career trajectory was presented in three variants. The article proved that the analysis of motives for professional growth begins at the stage of admission to postgraduate courses. An appropriate place in the content of postgraduates’ training is given to the disciplines ensuring the development of universal basic skills (soft skills): "Academically and professionally oriented communication (“English / German / French / Ukrainian / Russian)", "Grant and Project Activities", "World Development and Domestic Pedagogical Thought". The development of universal skills of the researcher is provided by disciplines of applicants’ free choice ("Theoretical Foundations of Didactic Research", "Current Issues of Comparative Research", "History of Pedagogy as a Science and Direction of Pedagogical Research", etc.). The training for further career growth is closely related to the introduction of innovative technologies within general, active and interactive teaching methods (modelling of professional situations, role-playing games, storytelling, case study method, elements of cooperative learning) (group practical tasks), discussion, master class, etc.). A proper place in the educational process is given to research and teaching (pedagogical) practice. The university is working to form a "feedback" system with graduates and leading employers in the field of higher education. In particular, the Association of Alumni, a network of clubs alongside creative and sports teams were created. The membership in the Council of Young Scientists, which operates at the university, is an incentive for career growth in scientific activity.
- ДокументДосвід формування психовалеологічної компетентності майбутніх фахівців соціальної галузі в контексті попередження й подолання професійного вигорання(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2021) Кабусь, Н. Д.; Боярська-Хоменко, А. В.У дослідженні показано, що професійне вигорання як реакція організму й психологічної сфери людини на тривалий вплив професійних стресів середньої інтенсивності, що спричиняють емоційне, розумове виснаження, фізичну втому та формальний підхід до виконання професійних функцій, є суттєвою перепоною на шляху досягнення професійного успіху. Доведено, що формування психовалеологічної компетентності фахівців соціальної галузі як спеціалістів, що працюють з різними категоріями населення у різних соціальних сферах та інституціях й у силу специфіки професійної діяльності належать до професій «групи ризику» в аспекті емоційного вигорання, є актуальним. Обґрунтовано, що психовалеологічна компетентність майбутніх фахівців соціальної галузі є інтегрованим особистісним утворенням, що базується на цінностях, мотиваційних установках, знаннях, уміннях, досвіді й особистісних якостях, котрі сприяють збереженню і зміцненню професійного здоров’я, попередженню професійних криз на підґрунті здатності до саморегуляції і самовідновлення, що уможливлює сталий професійний розвиток фахівця й ефективну реалізацію різних напрямів соціально-педагогічної діяльності в різних соціальних сферах та інституціях. Висвітлено досвід формування психовалеологічної компетентності майбутніх фахівців за спеціальністю «Соціальна робота» у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Досвід впровадження системи роботи з формування психовалеологічної компетентності майбутніх соціальних педагогів та працівників, що реалізовувалася у різних видах діяльності під час навчання в університеті, зокрема, у ході вивчення дисциплін «Профілактика ризиків у соціальній роботі», «Теорія і методика соціальної роботи з сім’єю», «Соціально-педагогічне консультування», «Прикладні методики», «Методики арт-терапії», в процесі виробничої практики у центрах соціальних служб та службах зайнятості, закладах загальної та спеціальної освіти, в ході науково-дослідної роботи здобувачів, у самоосвітній діяльності, підтвердив її позитивний вплив на формування мотиваційно-ціннісного, змістового й особистісно-діяльнісного компонентів досліджуваної компетентності. Майбутні фахівці усвідомлюють проблему і діють для її вирішення: розглядають здоров’я як безумовну цінність, невід’ємну умову досягнення особистісного й професійного успіху, розуміють суть, ознаки та причини виникнення професійного вигорання, володіють способами попередження професійних криз, методиками самовідновлення й самореабілітації, характеризуються прагненням до професійного саморозвитку, здійснюють конкретні дії для збереження індивідуального й професійного здоров’я, застосовують технології стрес- і тайм- менеджменту у життєдіяльності. В исследовании показано, что профессиональное выгорание как реакция организма и психологической сферы человека на длительное влияние профессиональных стрессов средней интенсивности, вызывающих эмоциональное, умственное истощение, физическую усталость и формальный подход к выполнению профессиональных функций, является существенным препятствием на пути достижения профессионального успеха. Доказано, что формирование психовалеологической компетентности специалистов социальной отрасли как специалистов, работающих с разными категориями населения в разных социальных сферах и институтах и в силу специфики профессиональной деятельности относятся к профессиям «группы риска» в аспекте эмоционального выгорания, является актуальным. Обосновано, что психовалеологическая компетентность будущих специалистов социальной сферы является интегрированным личностным образованием, что базируется на ценностях, мотивационных установках, знаниях, умениях, опыте и личностных качествах, способствующих сохранению и укреплению профессионального здоровья, предупреждению профессиональных кризисов на основе способности к саморегуляции и самовосстановлению, что позволяет обеспкчить устойчивое профессиональное развитие специалиста и эффективную реализацию различных направлений социально-педагогической деятельности в различных социальных сферах и институциях. Освещен опыт формирования психовалеологической компетентности будущих специалистов по специальности "Социальная работа" в Харьковском национальном педагогическом университете имени Г. С. Сковороды. Опыт внедрения системы работы по формированию психовалеологической компетентности будущих социальных педагогов и работников реализовывался в разных видах деятельности во время обучения в университете, в частности, в ходе изучение дисциплин «Профилактика рисков в социальной работе», «Теория и методика социальной работы с семьей», «Социально-педагогическое консультирование», «Прикладные методики», «Методики арт-терапии», в процессе производственной практики в центрах социальных служб и службах занятости, заведениях общего и специального образования, в ходе научно-исследовательской работы соискателей, самообразовательной деятельности, подтвердил ее положительное влияние на формирование мотивационно-ценностного, содержательного и личностно-деятельностного компонентов изучаемой компетентности. Будущие специалисты осознают проблему и действуют для ее решения: рассматривают здоровье как безусловную ценность, неотъемлемое условие достижения личностного и профессионального успеха, понимают сущность, признаки и причины возникновения профессионального выгорания, обладают способами предупреждения профессиональных кризисов, методиками самовосстановления и самореабилитации, характеризуются стремлением к профессиональному саморазвитию, осуществляют конкретные действия по сохранению индивидуального и профессионального здоровья, применяют технологии стресс- и тайм- менеджмента в жизнедеятельности. Introduction. The study shows that burnout as a reaction of the human body and psychological sphere to the long-term impact of occupational stress, causing emotional, mental exhaustion, physical fatigue and a formal approach to professional functions, is a significant obstacle to professional success. It is proved that the formation of psycho-valeological competence of social workers (as specialists working with different categories of the population in different social spheres and institutions) who belong to professions "at risk" in the context of emotional burnout, is relevant. The purpose of the article is to highlight the experience of formation of psychovaleological competence of future specialists in the specialty "Social Work" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Results. It is substantiated that psychovaleological competence of future specialists in the social field is an integrated personal entity based on values, motives, knowledge, skills, experience and personal qualities that contribute to maintaining and strengthening professional health, prevention of occupational crises based on the ability to self-regulation and self-recovery. This allows for sustainable professional development of the specialist, as well as the effective implementation of various areas of socio-pedagogical activities in various social spheres and institutions. Conclusion. The system of work on the formation of psychovaleological competence of future social teachers and workers was implemented in various activities during university studies, in particular, during the study of academic disciplines “Risk prevention in social work”, “Theory and methods of social work with the family”, “Socio- pedagogical counseling”, “Applied methods”, “Methods of art therapy”, in the process of practice in the centers of social services, institutions of general and special education, in the course of students research work, in self- educational activities. The experience of implementation of this system confirmed its positive impact on the formation of motivational-value, content and personal-activity components of the researched competence. Future specialists are aware of the problem and act to solve it. They consider health as an integral condition for personal and professional success, understand the essence, signs and causes of burnout as well as ways to prevent occupational crises, have techniques for self-recovery and self-rehabilitation. Future specialists are characterized by desire for professional self-development, take concrete actions to preserve individual and professional health, apply stress and time management technologies in life.
- ДокументДОСВІД ІННОВАЦІЙ ЗАГАЛЬНОПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ(Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2021) Бойчук, Ю. Д.; Боярська-Хоменко, А. В.Сучасна вища педагогічна освіта повинна забезпечувати підготовку вчителя, здатного провадити інноваційну освітню діяльність, розв’язувати комплексні педагогічні проблеми з урахуванням національного і світового досвіду, володіти мистецтвом навчати й виховувати інших. Інноваційна діяльність Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди реалізується через трансформацію змісту загально-педагогічної освіти шляхом запровадження наскрізних, диференційованих навчальних програм, метою вивчення яких є формування здатності здобувачів вищої освіти до організації педагогічного процесу, а також здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі з його організації, що характеризуються комплексністю і невизначеністю умов. Зміст загально-педагогічної підготовки покликаний формувати у майбутніх учителів такі компетентності: розробляти та впроваджувати інноваційні методики і технології викладання; організовувати освітній процес з використанням сучасних засобів, методів, прийомів, технологій навчання; приймати ефективні рішення у складних і непередбачуваних умовах, адаптуватися до нових ситуацій професійної діяльності та інші. Інноваційна діяльність у процесі підготовки майбутніх учителів також здійснюється через реалізацію навчання через дослідження, цифровізацію освітнього контенту, залучення здобувачів до міжнародної академічної спільноти, позааудиторну роботу, розширення мережі креативних освітніх просторів. Труднощі у підготовці сучасного вчителя, здатного реалізовувати у власній професійній діяльності педагогічні традиції у поєднанні з інноваціями є такі: скорочення чисельності абітурієнтів і здобувачів освіти, недостатній рівень забезпечення освітнього процесу сучасними програмними засобами, неготовність деяких викладачів до провадження інноваційної діяльності та деякі інші. Modern higher pedagogical education should provide training for teachers who are able to conduct innovative educational activities, solve complex pedagogical problems based on national and world experience, have the art of teaching and educating others. Innovative activity of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University is realized through the transformation of the content of general pedagogical education through the introduction of cross-cutting, differentiated curricula. The purpose of studying the programs is to form the ability of higher education students to organize the pedagogical process, as well as the ability to solve complex specialized problems of its organization, characterized by complexity and uncertainty of conditions. The content of general pedagogical training is designed to form the competence of future teachers. They are: to develop and implement innovative teaching methods and technologies; to organize the educational process with the use of modern means, methods, techniques, learning technologies; make effective decisions in difficult and unpredictable conditions, adapt to new situations of professional activity and others. Innovative activities in the process of training future teachers are also carried out through the implementation of training through research, digitization of educational content, attracting students to the international academic community, extracurricular activities, expanding the network of creative educational spaces. Difficulties in training a modern teacher who can implement pedagogical traditions in combination with innovations in their own professional activity are: reduction of the number of entrants and students, insufficient level of provision of the educational process with modern software, unwillingness of some teachers to innovate and some others.
- ДокументЕМОЦІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ВЧИТЕЛЯ У СПАДЩИНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ТА В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Боярська-Хоменко, А. В.У статті здійснено порівняльний аналіз ідеї В. О. Сухомлинського та провідних положень концепції Нової української школи щодо підтримки та збереження емоційного здоров'я вчителя. Визначено шляхи та засоби максимального удосконалення діяльності вчителя згідно з ідеями В. О. Сухомлинського та положеннями Нової української школи. Сформульовано поради для збереження емоційного здоров'я вчителя, які можна простежити у спадщині видатного педагога та у концепції Нової української школи. In the article a comparative analysis of the idea Sukhomlin and the leading provisions of the New Ukrainian School's concept of maintaining and preserving the emotional health of the teacher were implemented. Ways and means of maximum improvement of teacher's activity according to V. О. Sukhomlin and New Ukrainian schools were identified. Tips for preserving the emotional health of teachers that can be traced to the heritage of a prominent teacher and the concept of the New Ukrainian School were outlined.
- ДокументЗ досвіду організації наукової, навчально-методичної та виховної діяльності кафедри історії педагогіки і порівняльної педагогіки(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Боярська-Хоменко, А. В.; Денисенко, А. О.У статті розкрито процеси досвіду організації наукової, навчально-методичної та виховної діяльності кафедри історії педагогіки і порівняльної педагогіки. Важливими для викладачів нашої кафедри є погляди видатного філософа та педагога на особистість вчителя й вихователя. Г. С. Сковорода вважав, що вчитель повинен мати ґрунтовні знання та захоплюватися власною справою, бути благородним, справедливим, чесним та безмежно любити дітей, бути прикладом для інших в усьому, вміти володіти власним голосом, викладати чітко та лаконічно, але «тихо і без крику». Викладачі кафедри постійно пам’ятають про настанови видатного мислителя та намагаються відповідати тому високому званню педагога та тій високій планці, яку поставив для нас Г. С. Сковорода. В статье раскрыты процессы опыта организации научной, учебно-методической и воспитательной деятельности кафедры истории педагогики и сравнительной педагогики. Важными для преподавателей нашей кафедры являются взгляды выдающегося философа и педагога на личность учителя и воспитателя. Сковорода считал, что учитель должен иметь основательные знания и увлекаться собственным делом, быть благородным, справедливым, честным и безгранично любить детей, быть примером для других во всем, уметь владеть собственным голосом, излагать четко и лаконично, но «тихо и без крика». Преподаватели кафедры постоянно помнят о наставлениях выдающегося мыслителя и пытаются соответствовать тому высокому званию педагога и той высокой планке, которую поставил для нас Г. С. Сковорода. The article reveals the processes of experience in the organization of scientific, educational, methodological and educational activities of the Department of History of Pedagogy and Comparative Pedagogy. Important for teachers in our department are the views of the outstanding philosopher and pedagogue on the personality of the teacher and educator. Skovoroda believed that a teacher should have a thorough knowledge and a passion for his own work, be noble, fair, honest and infinitely love children, be He also believed that teachers should be thorough, knowledgeable, articulate, noble, fair, honest, and without fear of ridicule. The teachers of the department are constantly mindful of the precepts of the outstanding thinker and try to live up to the high title of an educator and the high standard set for us by Skovoroda.
- ДокументЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЧЕРЕЗ ДОСТУП ВСТУПНИКІВ ДО ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПРОГРАМИ І ВИЗНАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ(Publishing House of University of Technology, 2021) Боярська-Хоменко, А. В.; Сотніков, Д. В.; Шматько, К. В.Одним із напрямів забезпечення якості вищої освіти у Харківському національному педагогічному університеті є забезпечення доступу вступників до освітньо-наукової програми (відкритість та доступність інформації, визначеність критеріїв вступу, наявність переліку питань та їх змістове обґрунтування, проведення іспитів і співбесіди за фаховим спрямуванням тощо), а також визначення процедури визнання результатів навчання (визнання результатів здобутих в інших ЗВО, результатів неформального навчання і дистанційного онлайн-навчання). Разом з тим професорсько-викладацький склад університету здійснює активну підтримку здобувачів вищої освіти, пропагує принципи навчання впродовж усього життя та активно залучає здобувачів до наукової спільноти. Одним из направлений обеспечения качества высшего образования в Харьковском национальном педагогическом университете является предоставление доступа поступающих к образовательно-научной программе (открытость и доступность информации, определенность критериев вступления, наличие перечня вопросов и их содержательное обоснование, проведение экзаменов и собеседования по специальностям и т. д.), а также определения процедуры признания результатов обучения (признание результатов, полученных в других вузах, результатов неформального обучения и дистанционного онлайн-обучения). Вместе с тем профессорско-преподавательский состав университета осуществляет активную поддержку студентов, пропагандирует принципы обучения в течение всей жизни и активно привлекает их к научному сообществу. One of the areas of quality assurance in higher education at Kharkiv National Pedagogical University is to ensure access of entrants to the educational and scientific program (openness and availability of information, definition of admission criteria, availability of a list of questions and their content, examinations and interviews, etc.), and also definition of the procedure for recognition of learning outcomes (recognition of results obtained in other free educational institutions, results of non-formal learning and distance online learning). At the same time, the teaching staff of the university actively supports applicants for higher education, promotes the principles of lifelong learning and actively involves applicants in the scientific community.
- ДокументЗНАЧЕННЯ НАВИЧОК КОМАНДОТВОРЕННЯ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Маренич, В. В.; Боярська-Хоменко, А. В.У публікації розглянуто командотворення та установлено, що навички побудови команди дають змогу людям ефективно працювати разом у команді. Зазначено, що навички побудови команди необхідні вчителям для досягнення успіху в професійній діяльності. Вони можуть допомогти педагогам ефективно співпрацювати, чітко спілкуватися, творчо розв’язувати проблеми, професійно розвиватися та, зрештою, покращувати результати учнів. The publication examines team building and establishes that team building skills enable people to work effectively together in a team. It is noted that team building skills are necessary for teachers to succeed in their professional activities. They can help teachers to collaborate effectively, communicate clearly, solve problems creatively, develop professionally, and ultimately improve student outcomes.
- ДокументКонтроль і оцінювання навчальних досягнень здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди; друкарня ФОП Петров В. В., 2021-11-11) Боярська-Хоменко, А. В.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Собченко, Т. М.Методичні рекомендації містять глосарій та інформаційно-дорадчі матеріали щодо організації контролю і оцінки навчальних досягнень здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. Навчальне видання розраховане для використання здобувачами другого (магістерського) рівня вищої педагогічної освіти, науково-педагогічними працівниками груп забезпечення освітньо-професійних програм, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка. Методические рекомендации содержат глоссарий и информационно-консльтативные материалы по организации контроля и оценки достижений соискателей второго (магистерского) уровня высшего образования. Учебное издание предназначено для соискателей второго (магистерского) уровня высшего педагогического образования, научно-педагогических работников групп обеспечения образовательно-профессиональных программ, отрасль знаний 01 Образование/Педагогика.Methodical recommendations contain a glossary and information and advisory materials on the organization of control and evaluation of academic achievements of applicants for the second (master's) level of higher education. The educational publication is designed for use by applicants for the second (master's) level of higher pedagogical education, research and teaching staff of groups of educational and professional programs, field of knowledge 01 Education / Pedagogy.