Кафедра теорії та методики викладання суспільно-правових дисциплін
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра теорії та методики викладання суспільно-правових дисциплін за Автор "Микитюк, С. О."
Зараз показано 1 - 19 з 19
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВнесок професорів польського походження у розбудову правової освіти і науки на Слобожанщині у ХІХ столітті(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2019-11) Микитюк, В. О.; Микитюк, С. О.Стаття присвячена внеску професорів польського походження у розвиток правової освіти на Слобожанщині у ХІХ ст., які вивчали особливості литовсько-руського права, простежували тісний зв'язок права Великого князівства литовського із загальними закономірностями розвитку руського права, підкреслювали своєрідність державно-правового укладу на українських і білоруських землях. Знаходили і видавали рідкісні пам’ятки литовсько-руського законодавства, матеріали з історії права Польщі, Литви і України. Науковий доробок професорів польського походження сприяв розширенню меж вивчення права, активного залучення прикладів із законодавства для викладання і став підґрунтям для подальшого дослідження окремих історико-правових питань іншими науковцями. Тому незаперечним є зарахування цих постатей до польської національної спадщини, і до українського наукового надбання. Статья посвящена вкладу профессоров польского происхождения в развитие правового образования на Слобожанщине в XIX в., которые изучали особенности литовско-русского права, прослеживали тесную связь права Великого княжества литовского с общими закономерностями развития русского права, подчеркивали своеобразие государственно-правового уклада на украинских и белорусских землях. Находили и выдавали редкие памятники литовско-русского законодательства, материалы по истории права Польши, Литвы и Украины. Научный потенциал профессоров польского происхождения способствовал расширению границ изучения права, активного привлечения примеров из законодательства для преподавания и стал основой для дальнейшего исследования отдельных историко-правовых вопросов другими учеными. Поэтому неоспоримым является зачисление этих фигур в польской национальной наследия, и к украинскому научного достояния. The article is devoted to the contribution of the professors of Polish origin in developing the law education in Slobozhanschina in the XIX century, who studied features of Lithuanian and Russian law, traced close connection of law of Grand Duchy of Lithuania with common patterns of development of Russian law, emphasized the originality of state and legal system on Ukrainian and Belarusian lands, found and published rare memorials of Lithuanian and Russian legislation, documents from the history of law of Poland, Lithuania and Ukraine. Scientific contribution of professors of Polish origin promoted expanding boundaries of studying law, active attraction of examples from legislation for teaching and became the foundation for further research of separate historical and legal issues by other scientists. Thus, enrollment of these personalities to Polish national heritage and to Ukrainian scientific heritage is considered to be incontrovertible.
- ДокументДержава і право Японії в період формування правової держави (ріцурьо кокка)(НУ "Одеська юридична академія" ; Видавничий дім "Гельветика", 2021-07) Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.Робота присвячена одному з найцікавіших періодів історії Японії – створення і функціонування держави ріцурьо кокка (правова держава). Держава як історичний інститут є історичним феноменом, а держава, яка була створена на основі законів у 8 ст., була і залишається феноменом стародавньої історії. Особливістю держави ріцурьо кокка було чітке визначення ролі імператора (який ототожнювався із самою державою), впливом родинних груп на владу імператора і реалізацію функцій держави (охоронна, військова підтримка, зберігання казни), створення центрального апарату влади і розподіл повноважень між міністераствами, формування чиновницького апарату на професійній основі, чіткій адміністративно-територіальний поділ, судово-адміністративний порядок розгляду справ, що утворює своєрідну модель правової держави азійського типу, яка сформувалася за конкретними культурно-історичними умовами. The work is devoted to one of the most interesting periods in the history of Japan – the creation and functioning of the state of ritsuryo kokka (rule of law). The state as a historical institution is a historical phenomenon, and the state, which was created on the basis of laws in the 8th century, was and remains a phenomenon of ancient history. The peculiarity of the Rizzurrio Cocca state was a clear definition of the role of the emperor (who was identified with the state itself), the influence of family groups on the power of the emperor and the implementation of the functions of the state (security, military support, treasury), the creation of a central apparatus of power and the distribution of powers between ministries, formation of the bureaucratic apparatus on a professional basis, clear administrative-territorial division, judicial-administrative procedure for consideration of cases, which forms a peculiar model of the Asian-type rule of law, which was formed under specific cultural and historical conditions.
- ДокументЕлементи сторітелінгу як навчального методу у поглядах педагогів, громадських діячів минулого(КНПУ імені М. П. Драгоманова, 2019) Микитюк, С. О.У статті звертається увага на витоки формування сучасного навчального методу як сторітеллінг у процесі освітньої діяльності педагогів і громадських діячів минулого. Так, ще педагоги ХІХ ст. звертали увагу на необхідність покращення організації навчальної роботи з учнями для свідомого засвоєння ними знань і формування вмінь використати їх практично; на вміння вчителя збудити душевні емоції учня і спонукати його до навчання. Крім того, підкреслювалась необхідність уміння працювати з аудиторією слухачів: зацікавити їх на початку розповіді, втримати їх увагу, і нарешті – підвести до логічного завершення, начебто вони самі прийшли до цього висновку. Доведено, що використання педагогічних надбань минулого є міцним і ґрунтовним фундаментом для подальшого вдосконалення, розширення педагогічних можливостей, що сприяє кращому розумінню, сприйняттю і відтворенню навчального матеріалу учнями, студентами. В статье обращается внимание на истоки формирования современного учебного метода как сторителлинг в процессе образовательной деятельности педагогов и общественных деятелей прошлого. Так, педагоги ХІХ в. обращали внимание на необходимость улучшения организации учебной работы с учениками для сознательного усвоения ими знаний и формирования умений использовать их практически; на умение учителя воздействовать на душевные эмоции ученика и вызвать желание учиться. Кроме того, подчеркивалась необходимость умения работать с аудиторией слушателей: заинтересовать их вначале рассказа, удержать внимание, и наконец – подвести к логическому завершению, как будто это они сами пришли к такому выводу. Доказано, что использование педагогического достояния прошлого есть крепким и основательным фундаментом для дальнейшего усовершенствования, расширения педагогических возможностей и содействует лучшему пониманию, восприятию и воспроизведению учебного материала школьниками, студентами. The article draws attention to the origins of the formation of storytelling as a modern educational method in the educational process of educators and public figures of the past. So, educators of the ХІХ century paidattention to the necessity of improvements in the organization of educational work with students for their conscious learning and creation of skills to use them in a practical way; to the ability of the teacher to affect students’ mental emotions and make them learn. In addition, the need of the ability to work with audience was emphasized: to catch their interest at the beginning of the story, to hold attention and finally to bring to a logical conclusion as if they came to this conclusion themselves. It is proved that the usage of the pedagogical heritage of the past is a strong and solid foundation for further improvement, expansion of pedagogical capabilities and it contributes to better understanding, perception and reproduction of the educational material by schoolchildren and students.
- ДокументЗміст правової освіти у процесі сучасних освітніх перетворень(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Микитюк, С. О.У статті розглядаються аспекти змісту правової освіти у процесі сучасних освітніх перетворень. На основі аналізу історико-педагогічної, правової літератури автором визначено основні складові змісту правової освіти у процесі сучасних освітніх перетворень. Доводиться необхідність розробки оновлених компетентностей у правовій освіті і необхідність впровадження сучасних методик викладання права. В статье рассматриваются аспекты содержания правового образования в процессе современных образовательных преобразований. На основе анализа историко-педагогической, правовой литературы автором определены основные составляющие содержания правового образования в процессе современных образовательных преобразований. Доказывается необходимость разработки обновленных компетентностей в правовом образовании и необходимость внедрения современных методик преподавания права. The article considers some aspects of content of legal education in the process of modern educational transformations. The author has defined the main components of content of legal education in the process of modern educational transformations. The necessity of development of new competencies of legal law and the introduction of improved new methods of teaching law is also being proved.
- ДокументМЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ЛЕКЦІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ПРАВОВИХ ДИСЦИПЛІН У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2013-11-11) Микитюк, С. О.У статті досліджується методика та виявляються особливості проведення лекцій при викладанні правових дисциплін у вищих навчальних закладах другої половини ХІХ – початку ХХ століття. В статье исследуется методика и выявляются особенности проведения лекций при преподавании правовых дисциплин в высших учебных заведениях второй половины ХІХ – начала ХХ столетия. In the article the methodology is investigated and the features of conducting the lectures come to light at teaching of law disciplines in higher educational establishments of the second half of ХІХ – the beginning ХХ century.
- ДокументНавчально-методичний посібник "Безпека існування людини в навколишньому середовищі"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Бережна, С. В.; Васильєва, М. В.; Микитюк, В. О.; Микитюк, С. О.Навчально-методичний посібник призначений для використання студентами з дисципліни "Безпека існування людини в навколишньому середовищі" – обов’язкової у навчальному плані підготовки здобувачів освітнього рівня бакалавр. Видання містить: конспект лекцій; комплекс необхідних матеріалів для проведення практичних (семінарських) занять; теми для самостійної роботи; тести для самоконтролю і самоперевірки знань; додатковий матеріал для підготовки до занять і організації самостійної роботи до модуля 1. Цивільний захист. Для студентів вищих навчальних закладів педагогічного спрямування. Учебно-методическое пособие предназначено для использования студентами по дисциплине "Безопасность существования человека в окружающей среде" - обязательной в учебном плане подготовки соискателей образовательного уровня бакалавр. Издание содержит конспект лекций; комплекс необходимых материалов для проведения практических (семинарских) занятий; темы для самостоятельной работы; тесты для самоконтроля и самопроверки знаний; дополнительный материал для подготовки к занятиям и организации самостоятельной работы к модулю 1. Гражданская защита. Для студентов высших учебных заведений педагогического направления. The educational-methodical manual is intended for use by students in the discipline "Safety of human existence in the environment" - mandatory in the curriculum for the preparation of applicants for the educational level of bachelor. The edition contains lecture notes; a set of necessary materials for conducting practical (seminar) classes; topics for independent work; tests for self-control and self-examination of knowledge; additional material for preparing for classes and organizing independent work for module 1. Civil protection. For students of higher educational institutions of the pedagogical direction.
- ДокументОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ АДВОКАТСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ФУНКЦІОНУВАННЯ СУДУ ПРИСЯЖНИХ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ(Juris Europensis Scientia, 2022-02) Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.Адвокатська діяльність є важливим елементом функціонування сучасного суспільства. Захист є необхідним для осіб, які потрапили у складну життєву ситуацію і потребують професійного консультування щодо подальших дій. Проте, визнання суспільством ролі адвокатури як правозахисного інституту стало можливим у результаті складного історико-правового процесу, який активно почав розвиватися на території України після проведення судових реформ 1864 року. Тож, звернення до історичного минулого допоможе заповнити певні прогалини у розумінні взаємозв’язку функціонування таких прогресивних інституцій як суд присяжних і адвокатура. Узагальнено, що досвід функціонування суду присяжних другої половини ХІХ – початку ХХ ст. свідчить про поетапність його запровадження, особливість процедури обрання колегії присяжних, яка вирішувала питання про винуватість або невинуватість дій підсудного, запровадження принципів структурованості і послідовності розгляду кримінальної справи, виділення основних частин судового процесу. З’ясовано, що особливу роль щодо захисту прав людини відігравали присяжні повірені (адвокати) організаційно-правові засади діяльності яких закріплювалися «Судовими статутами». Виявлено, що високий рівень професійної майстерності адвокатів включав володіння ораторським мистецтвом, уміння доводити і спростовувати факти, аргументувати докази, сприяло успішному завершенню справи і виправданню обвинуваченого. Але, враховуючи те, що адвокати у своїх промовах звертали увагу на проблеми не лише особи, але і суспільства вцілому; зацікавленість суспільства у промовах, які друкувалися у пресі, їх діяльність викликала незадоволення з боку урядових чиновників, що і стало причиною поступового обмеження як діяльності адвокатури, так і суду присяжних. У статі наведено приклади гучних політичних процесів, що відбувалися у суді присяжних зазначеного періоду, які принесли відомість і славу адвокатам і спричинили реакційні настрої у суспільстві. Advocacy is an important part of the functioning of modern society. Protection is necessary for individuals who find themselves in a difficult life situation and need professional advice on further actions. However, recognition of the role of the advocacy as a human rights institution became possible as a result of a complex historical and legal process that began to develop actively on the territory of Ukraine after the judicial reform of 1864. So, turning to the historical past will help fill in certain gaps in understanding the relationship between the functioning of such progressive institutions as the jury trial and advocacy. It is generalized that the experience of functioning of the jury trial in the second half of the 19th - early 20th century indicates the gradual introduction of it, the peculiarities of the procedure for electing a jury, which decided the issue of the guilt or innocence of the defendant's actions, the introduction of the principles of structuredness and sequence in the consideration of a criminal case, the allocation of the main parts of the trial. It was found that sworn attorneys were of particular importance in the protection of human rights, the organizational and legal foundations of whose activities were fixed by the "Judicial Statutes". It was revealed that the high level of professional skills of lawyers included the possession of oratory skills, the ability to prove and refute facts, argue evidence, contributed to the successful completion of the case and the acquittal of the accused. But, given the fact that lawyers in their speeches paid attention to the problems not only of a person, but of the whole society as a whole; public interest in the speeches that were placed in the press, their activities caused dissatisfaction on the part of government officials, which was the reason for the gradual restriction of both the activities of the lawyer and the jury trial. The article provides examples of high-profile political trials that took place in the jury of the named period, which brought fame and glory to lawyers and led to reactionary moods in society.
- ДокументОсобливості організації чумацького промислу на території України(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-14) Микитюк, С. О.В статті зазначено, що торговий обмін, який покращився з кінця ХІІІ–ХІV ст. обумовив виникнення чумацького промислу і чумаків – особливої категорії людей, що займалися торгівлею і перевозили товари на далекі відстані. Така торгівля, яка була дуже тривалою за часом, потребувала особливої організації, до якої можна віднести: наявність артільної форми на основі договору; регулювання відносин на основі звичаїв, традицій; наявність солідарної відповідальності, що дозволяло пройти тривалий шлях і з мінімальними втратами, шляхом розкладки збитків на всіх учасників і повернутися додому отримавши прибуток. В статье отмечено, что торговый обмен, который улучшился с конца ХІІІ–XIV в. обусловил возникновение чумацкого промысла и чумаков – особой категории людей, которые занимались торговлей и перевозили товары на дальние расстояния. Такая торговля, которая была очень длительной по времени, требовала особой организации, к которой можно отнести: наличие артельной формы на основе договора; регулирования отношений на основе обычаев, традиций; наличие солидарной ответственности, что позволяло пройти долгий путь и с минимальными потерями, путем раскладки убытков на всех участников и вернуться домой получив прибыль. The author of the article notes that trade, which improved from the end of the XIII – XIV centuries. caused the emergence of the dairy industry and the Chumaks – a special category of people engaged in trade and transporting goods over long distances. Such trade, which was very long in time, required a special organization, which includes: the presence of an artel form on the basis of the contract; regulation of relations on the basis of customs, traditions; the presence of joint and several liability, which allowed to go a long way and with minimal losses, by spreading the losses to all participants and return home with a profit.
- ДокументОсобливості формування правосвідомості майбутніх вчителів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-29) Микитюк, С. О.У статті розглядаються суттєві зміни у підготовці майбутніх вчителів, що ґрунтуються на компетентнісному підході. Особлива увага приділяється формуванню правосвідомості майбутніх вчителів, яка включає знання основ законодавства, прав людини та уміння їх захищати; зміни спрямовані на формування громадянської компетентності, утвердження національної та громадянської ідентичності, а також підвищення значення медіаосвіти. Високий рівень правосвідомості забезпечить повагу до прав і свобод кожного учасника освітнього процесу, актуалізує здатність захищати права учнів у разі їх порушення та надасть можливість вирішувати конфлікти у правових рамках. The article discusses significant changes in the preparation of future teachers that are based on a competency-based approach. Special attention is paid to the formation of legal consciousness of future teachers, which includes knowledge of the basics of legislation, human rights, and the ability to protect them. In addition, the changes are aimed at developing civic competence, promoting national and civic identity, and increasing the importance of media education. A high level of legal consciousness will ensure respect for the rights and freedoms of each participant in the educational process, activate the ability to protect the rights of students in case of their violation, and provide an opportunity to resolve conflicts within the legal framework.
- ДокументПолітично-правові студії: робоча навчальна програма та методичні рекомендації для підготовки до лекційних і практичних занять(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Васильєва, М. В.; Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.; Стрельнікова, О. О.Методичні рекомендації до навчальної дисципліни “Політично-правові студії” включають робочу навчальну програму, яка конкретизує зміст, послідовність, організаційні форми вивчення, визначає засоби поточного і підсумкового контролю відповідно до освітньої програми. Розділ методичні рекомендації до лекційних занять містить перелік тем лекцій, рекомендовану літературу, необхідні презентації для використання (Модуль 2. Правознавство). В методичних рекомендаціях є загальні поради щодо підготовки до практичних (семінарських) занять з необхідними темами, питаннями для усного опрацювання та завданнями для розв'язання. Наприкінці практичного заняття, модуля 2. Правознавство, є тести для самоперевірки, які необхідно пройти перейшовши за посиланням. Methodical recommendations for the discipline "Political and legal Studies" include a working curriculum that specifies the content, sequence, organizational forms of study, determines the means of current and final control in accordance with the educational program. Section methodical recommendations for lectures contains a list of topics lectures, recommended literature, necessary presentations for use (Module 2. Jurisprudence). The guidelines contain general advice on preparing for practical (seminar) classes with the necessary topics, questions for oral processing and tasks to be solved. At the end of practical lesson, Module 2: Jurisprudence, there are tests for self-testing, which must be passed by clicking on the link.
- ДокументПравове регулювання прав і свобод людини у мережі Інтернет(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-21) Микитюк, В. О.; Микитюк, С. О.Стаття присвячена правовому регулюванню прав і свобод людини у мережі Інтернет. Правове регулювання функціонування мережі Інтернет, онлайн прав і свобод людини стає все більш актуальним і необхідним. Значний крок для запровадження загальних стандартів правового регулювання онлайн прав людини було зроблено Радою ООН, яка визначила необхідність захисту всіх офлайн прав в онлайн середовищі. Зміни продовжили відображатися в українському законодавстві і сьогодні ми вже можемо говорити про правове регулювання прав і свобод людини в мережі Інтернет, серед яких доступ до Інтернету, право на приватне життя і захист даних, право на освіту та доступ до знань. The article is devoted to the legal regulation of human rights and freedoms on the Internet. Legal regulation of the functioning of the Internet, online human rights and freedoms is becoming more and more relevant and necessary. A significant step for the introduction of general standards of legal regulation of online human rights was taken by the UN Council, which determined the need to protect all offline rights in the online environment. Changes continued to be reflected in Ukrainian legislation, and today we can already talk about the legal regulation of human rights and freedoms on the Internet, including access to the Internet, the right to privacy and data protection, the right to education and access to knowledge.
- ДокументПравознавство: робоча навчальна програма та матеріали до семінарських занять(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.Методичні рекомендації до навчальної дисципліни “Правознавство” включають робочу навчальну програму, яка конкретизує зміст, послідовність, організаційні форми вивчення, визначає засоби поточного і підсумкового контролю; питання і рекомендації щодо підготовки до семінарських занять з необхідними нормативно-правовими актами для використання; проблемні ситуації та юридичні завдання до кожного заняття. Для перевірки рівня засвоєння знань наприкінці теми є посилання на тестові завдання, які необхідно пройти. Додатковий матеріал для підготовки до семінарських занять містить витяги і активні посилання на тексти законів, рішення Європейського суду з прав людини, необхідні під час розв'язання проблемних ситуацій та юридичних завдань. Methodological recommendations for the discipline "Jurisprudence" include a working curriculum, which specifies the content, sequence, organisational forms of study, defines the means of current and final control; questions and recommendations for preparing for seminars with the necessary legal regulations to use; problem situations and legal problems for each lesson. In order to check the level of knowledge assimilation at the end of the topic there are links to the test tasks to be passed. Additional material The additional material for preparing for the seminar contains extracts and active references to the texts of laws and decisions of the European Court of Human Rights, which are necessary when solving problematic situations and legal tasks.
- ДокументРОЛЬ І ЗНАЧЕННЯ МЕТОДИК ВИКЛАДАННЯ ПРАВОВИХ ДИСЦИПЛІН(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-10-28) Микитюк, С. О.У статті звертається увага на різноманітні методики викладання правових дисциплін. Визначено, що методика викладання, з одного боку сприяє розробці певних алгоритмів викладацької діяльності, з іншого – вдосконаленню і систематизації знань студентів у галузі права. Підкреслено прогресивну роль і значення методик викладання правових дисциплін у загальній системі вищої освіти. В статье обращается внимание на разнообразные методики преподавания правових дисциплин. Обозначено, что методика преподавания, с одной стороны содействует разработке четкого алгоритма преподавательской деятельности, с другой – усовершенствованию и систематизации знаний студентов в сфере права. Подчеркнуто прогрессивную роль и значение методик преподавания правовых дисциплин в общей системе высшего образования. In the article the main attention is paid to different methods of teaching law disciplines. It is marked that, on the one hand, methods of teaching assist the development of the exact algorithm of teaching and, on the other hand, they help to improve and systematize students’ knowledge in the law system. The progressive role and the sense of teaching law disciplines in general system of high education is emphasized.
- ДокументСУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ З УРАХУВАННЯМ НОВИХ ВИМОГ ДО НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-29) Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.У публікації досліджено проблеми формування в учнів ідей національно-патріотичного виховання. Метою національно-патріотичного виховання є формування у громадян почуття патріотизму, поваги до Конституції і законів України, соціальної активності та відповідальності за доручені державні та громадські справи. Важливим аспектом є готовність до захисту незалежності та територіальної цілісності України, а також сповідування європейських цінностей. Зазначено, що в Україні, де актуальність національно-патріотичного виховання зростає, підготовка вчителя набуває нового значення, а засвоєння сучасних підходів до виховання стає критично важливим, оскільки вони дозволяють ефективно набувати досвід громадянської свідомості та національної ідентичності. Інноваційні методи навчання сприяють вдосконаленню підготовки майбутніх учителів, здатних впроваджувати цінності патріотизму, любові до Вітчизни та поваги до історії країни. The publication examines the problems of forming the ideas of national and patriotic education in students. The purpose of national-patriotic education is to develop in citizens a sense of patriotism, respect for the Constitution and laws of Ukraine, social activity and responsibility for the state and public affairs entrusted to them. An important aspect is the readiness to defend the independence and territorial integrity of Ukraine, as well as the practice of European values. It is noted that in Ukraine, where the relevance of national-patriotic education is growing, teacher training is gaining new importance, and the adoption of modern approaches to education is becoming critically important, as they allow for effective acquisition of experience of civic consciousness and national identity. Innovative teaching methods help to improve the training of future teachers who are able to implement the values of patriotism, love for the Motherland and respect for the country's history.
- ДокументФЕНОМЕН ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ У КРАЇНАХ СТАРОДАВНЬОГО СХОДУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.У публікації розглянуто правову державу у країнах Стародавнього Сходу. Зазначено, що стародавній період в країнах Сходу мав особливості щодо створення феномену правової держави або держави створеної на основі закону, відмінної від сучасного уявлення про неї, в якій життя людей підпорядковувалося закону, державна влада панувала над суспільством, основним вважався лише суспільний інтерес, поглинаючи особистість, але це стало невід'ємною частиною історії цих держав і національно-культурною особливістю їх подальшого розвитку. The article examines the rule of law in the countries of the Ancient East. It is noted that the ancient period in the countries of the East had peculiarities in terms of creation of the phenomenon of the rule of law or the state created on the basis of law, different from the modern idea of it, in which people's lives were subject to law, the state power dominated society, only the public interest was considered to be the main one, absorbing the individual, but this became an integral part of the history of these states and a national and cultural feature of their further development.
- ДокументФормування громадської компетентності під час викладання права в педагогічних закладах вищої освіти(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Гельветика, 2020) Микитюк, С. О.Формування громадянської компетенції в педагогічних закладах вищої освіти пов’язане з низкою питань організаційно-методологічного характеру. Одним з основних є побудова її основи, запровадження компетентнісного підходу в навчанні, що сприяє успішній адаптації студентів у соціумі, рішенню ключових проблем сучасного життя, їх професійному самовизначенню. Незважаючи на велику кількість праць, присвячених різним аспектам формування громадянської компетентності, необхідно констатувати, що в науковій літературі це питання досліджено недостатньо, що й зумовило вибір теми дослідження. Мета статті – виявлення особливостей формування громадянської компетентності під час викладання правових курсів у вищих педагогічних закладах освіти. Установлено, що зміни в системі вищої освіти переорієнтовано на результат за сформованістю сукупності ключових компетентностей, що допоможе студенту, майбутньому спеціалісту набути необхідні навички міжособистісного спілкування, ефективно використовувати знання та вміння на практиці для успішної життєдіяльності. З’ясовано, що однією із ключових компетентностей є громадянська, яка охоплює: розуміння соціальних і політичних рухів і сталого розвитку; конструктивну участь у діяльності громади та прийняття рішень на всіх рівнях; повагу до прав людини, пошук компромісів та забезпечення соціальної справедливості і правосуддя. Варто підкреслити, що всебічне формування навичок громадянської компетентності можливе під час викладання таких курсів як «Правознавство» або «Громадянська освіта» для неюридичних спеціальностей у вищих педагогічних закладах освіти. Для успішного й ефективного формування громадянської компетентності в педагогічних закладах вищої освіти необхідно створювати методологічну основу її функціонування: для успішного – створювати правову базу для компетентнісного підходу і змісту громадянської компетентності (Національна стратегія розвитку освіти в Україні, Закон України «Про освіту»); запровадження нових методів і прийомів викладання права (кейс-метод); для ефективного – попереднє визначення результату навчання і правильна організація їх досягнення. Формирование гражданской компетенции в педагогических учреждениях высшего образования связано с рядом вопросов организационно-методологического характера. Одним из основных является построение ее основы, введение компетентностного подхода в обучении, что способствует успешной адаптации студентов в социуме, решению ключевых проблем современной жизни, их профессиональному самоопределению. Несмотря на большое количество работ, посвященных различным аспектам формирования гражданской компетентности, необходимо констатировать, что в научной литературе этот вопрос исследован недостаточно, что и обусловило выбор темы исследования. Цель статьи – выявление особенностей формирования гражданской компетентности во время преподавания правовых курсов в высших педагогических учебных заведениях. Установлено, что изменения в системе высшего образования переориентированы на результат по сформированности совокупности ключевых компетентностей, поможет студенту, будущему специалисту приобрести необходимые навыки межличностного общения, эффективно использовать знания и умения на практике для успешной жизнедеятельности. Установлено, что одной из ключевых компетенций является гражданская, которая включает: понимание социальных и политических движений и устойчивого развития; конструктивное участие в деятельности общества и принятия решений на всех уровнях; уважение прав человека, поиск компромиссов и обеспечения социальной справедливости и правосудия. Следует подчеркнуть, что всестороннее формирование навыков гражданской компетентности возможно при преподавании таких курсов как «Правоведение» или «Гражданское образование» для неюридических специальностей в высших педагогических учебных заведениях. Для успешного и эффективного формирования гражданской компетентности в педагогических учреждениях высшего образования необходимо создавать методологическую основу ее функционирования: для успешного – создавать правовую базу для компетентностного подхода и содержания гражданской компетентности (Национальная стратегия развития образования в Украине, Закон Украины «Об образовании»); внедрение новых методов и приемов преподавания права (кейс-метод); для эффективного – предварительное определение результата обучения и правильная организация их достижения. The formation of civic competence in pedagogical institutions of higher education is associated with a number of organizational and methodological issues. One of the main is the construction of its basis, the introduction of a competency-based approach to learning, which contributes to the successful adaptation of students in society, solving key problems of modern life, their professional self-determination. Despite the large number of works devoted to various aspects of the formation of civic competence, it should be noted that in the scientific literature this issue is insufficiently studied, which led to the choice of research topic. The purpose of the article is to identify the features of the formation of civic competence during the teaching of legal courses in higher pedagogical educational institutions. It is established that changes in the system of higher education are refocused on the result of the formation of a set of key competencies that will help the student, future specialist to acquire the necessary skills of interpersonal communication, effectively use knowledge and skills in practice for successful life. It was found that one of the key competencies is civic, which includes: understanding of social and political movements and sustainable development; constructive participation in community activities and decision-making at all levels; respect for human rights, the search for compromises and the provision of social justice and justice. It should be emphasized that the comprehensive formation of skills of civic competence is possible during the teaching of such courses as "Jurisprudence" or "Civic Education" for non-legal specialties in higher pedagogical educational institutions. For successful and effective formation of civic competence in pedagogical institutions of higher education it is necessary to create a methodological basis for its functioning: for successful - to create a legal basis for the competence approach and content of civic competence (National Strategy for Education Development in Ukraine, Law of Ukraine "On Education"); introduction of new methods and techniques of teaching law (case method); for effective - preliminary determination of learning outcomes and the correct organization of their achievement.
- ДокументФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Микитюк, В. О.; Микитюк, С. О.У публікації розглянуто формування громадянської компетентності в умовах модернізації сучасної системи освіти. Формування громадянської компетентності передбачає створення системи громадянської освіти й охоплює всі складники освіти, рівні та ступені освіти, стандарти освіти, заклади освіти. Зазначено, що формування громадянської компетентності в умовах модернізації сучасної системи освіти означає прищеплювати розуміння власної громадянської ідентичності, державної приналежності; знання принципів демократії та здатність застосовувати їх у повсякденному житті. The publication examines the formation of civic competence in the conditions of modernization of the modern education system. The formation of civic competence involves the creation of a system of civic education and covers all components of education, levels and degrees of education, standards of education, educational institutions. It is noted that the formation of civic competence in the conditions of modernization of the modern education system means instilling an understanding of one's own civic identity, state belonging; knowledge of the principles of democracy and the ability to apply them in everyday life.
- ДокументФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО–ЕТИЧНИХ НОРМ ПОВЕДІНКИ ВИКЛАДАЧА ПРАВОВИХ ДИСЦИПЛІН ВИЩОЇ ШКОЛИ(ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2016-04-11) Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.У статті звертається увага на проблему необхідності встановлення єдиних норм морально-етичної поведінки викладачів вищої школи, зокрема правових дисциплін, що обумовлено історичними особливостями формування таких морально-педагогічних категорій у діяльності педагога, як: людяність, любов і повага до особистості, чесність, відвертість, моральна стійкість. Поєднання морально-педагогічних і морально-юридичних категорій позитивно відобразяться на практичному досвіді викладачів вищої школи під час викладання правових дисциплін. В статье обращается внимание на проблему необходимости принятия единых норм морально-этического поведения преподавателей высшей школы, особенно правовых дисциплин, что обусловлено историческими особенностями формирования таких морально-педагогических категорий в деятельности педагога, как: человечность, любовь и уважение к личности, честность, откровенность, моральная стойкость. Объединение морально-педагогических и морально-юридических категорий позитивно отобразиться на практическом опыте преподавателей высшей школы во время преподавания правовых дисциплин. The article draws attention to the problem of the necessity of establishing general standards of moral and ethical behavior of high school teachers, particularly law disciplines, due to the historical features of formation of such ethical and pedagogical categories in teaching as humanity, love and respect to the personality, honesty, openness, moral stability. Moral and ethical standards of behavior of high school teachers can be consolidated in three main areas: 1) standards of ethical behavior in connection to the profession (eg to initiate the development and to provide new educational technologies, methodologies aimed to improve educational services, to increase and improve professional skills and to selfimprove constantly), 2) standards of ethical behavior in the teacher-student relationship (personal moral responsibility of the teacher according to the professional development of students, promoting the realization of the rights of students to obtain modern, wide knowledge, necessary skills in their future profession); 3) standards of ethical behavior of the teacher in communication with colleagues (respect to the other teacher as a person and professional). It should be emphasized that these ethical rules become fixed and necessary for other activities that are morally close to the teaching profession. For example, for law activity it is typical to consolidate such deontological principles as legality, objectivity, political impartiality, competence. Therefore, the combination of moral teaching, moral and legal categories will be positively reflected on the practical experience of high school teachers in the teaching of law disciplines.
- ДокументІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ(Baltija Publishing, 2023-06) Микитюк, С. О.У роботі розглядаються історичні і педагогічні умови формування громадянської освіти в Україні в конкретний історичний період. В результаті дослідження встановлено, що погляди громадських діячів та педагогів минулого сприяли формуванню важливих елементів сучасного змісту громадянської освіти, таких як необхідність виховання людини громадянина, поваги до закону і законності, патріотизму, гуманності, правильного розуміння прав і обов’язків людини і громадянина тощо. Активна громадська діяльність цих осіб сприяла впровадженню прогресивних ідей в життя, була спрямована на вирішення суспільно значущих проблем, розповсюдження знань та допомогу тим, хтоїї потребував, забезпечувала поступовий соціальний прогрес в українському суспільстві. Тож, громадська діяльність та погляди цих осіб мали великий вплив на формування громадянської освіти в Україні. The paper examines the historical and pedagogical conditions for the formation of civic education in Ukraine in a particular historical period. The study found that the views of public figures and teachers of the past contributed to the formation of important elements of the modern content of civic education, such as the need to educate a person as a citizen, respect for the law and the rule of law, patriotism, humanity, a correct understanding of the rights and responsibilities of a person and a citizen, etc. The active civic engagement of these individuals contributed to the implementation of progressive ideas, was aimed at solving socially significant problems, disseminating knowledge and helping those in need, and ensured gradual social progress in Ukrainian society. Therefore, the social activities and views of these individuals had a great influence on the formation of civic education in Ukraine.