Факультет фізичного виховання і спорту
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Факультет фізичного виховання і спорту за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 459
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументApplication of technical devices at the initial stage of training in technical techniques in volleyball(Health, sport, rehabilitation, 2018) Cieślicka, M.; Kozina, Zh. L.; Muszkieta, R.; Zhigaeva, M. V.; Kazina, V. V.; Safronova, T. N.; Kudryavtsev, M. D.In this article the author developed and substantiated the technique of initial training for technical techniques in volleyball with the use of technical devices of young volleyball players of 11-12 years. It is shown that the use of simulators and interactive technologies is effective, expedient, reliable, affordable and easy to use in the manufacture of equipment for initial training in volleyball technical techniques. У даній статті автор розробив і обгрунтував методику початкового навчання технічним прийомам в волейболі із застосуванням технічних пристроїв юних волейболістів 11-12 років. Показано, що застосування тренажерів та інтерактивних технологій є ефективним, доцільним, надійним, досить доступним в застосуванні і простим у виготовленні засобом для початкового навчання технічним прийомам в волейболі. В данной статье автор разработал и обосновал методику начального обучения техническим приемам в волейболе с применением технических устройств юных волейболистов 11-12 лет. Показано, что применение тренажеров и интерактивных технологий является эффективным, целесообразным, надежным, достаточно доступным в применении и простым в изготовлении средством для начального обучения техническим приемам в волейболе.
- ДокументAssessing the effects of targeted soccer exercises on the physical fitness of 15-16-year-old schoolchildren(Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2024) Popovych, J.; Nesen, O.; Prusik, K.; Lutskyi, V.Background and Study Aim: Soccer activities are a good means of physical activity for high school students. However, the living conditions of teenagers in war zones necessitate organizing education in an online format. Overall, this affects the physical fitness of adolescents. The purpose of the study was to evaluate the impact of soccer exercises on the physical fitness indicators of high school students under the conditions of online learning. Material and Methods: The study involved 21 high school students (15-16 years old, n=16 boys; n=5 girls). To assess physical fitness indicators, standardized tests were used, including the Bondarevsky test and the Yarotsky test. Results: A significant improvement in coordination abilities was observed in boys: according to the Bondarevsky test (t=2.16, p<0.05) and the Yarotsky test (t=2.18, p<0.05). There were also statistically significant changes in the level of endurance: in the “running around the perimeter of a 15 x 15 m square” test (t=2.08, p<0.05) and when performing the “Burpee” test (t=2.45, p<0.01). The abilities of girls almost did not change, which may be related to their low interest in football. Conclusions: The introduction of specific football exercises in remote physical education lessons can contribute to the improvement of the physical fitness of high school students, especially boys. Results confirm and expand existing knowledge about the positive impact of participation in football activities on the physical and social well-being of students. It emphasizes the importance of implementing sports programs in the educational process, especially in situations where traditional forms of physical education are limited. Передумови та мета дослідження: Футбол є хорошим засобом фізичної активності для старшокласників. Проте умови проживання підлітків у зоні бойових дій зумовлюють необхідність організації навчання в онлайн-форматі. В цілому це позначається на фізичній підготовленості підлітків. Мета дослідження – оцінити вплив вправ із футболу на показники фізичної підготовленості старшокласників за умов онлайн-навчання. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь 21 старшокласник (15-16 років, n=16 хлопців; n=5 дівчат). Для оцінки показників фізичної підготовленості використовували стандартизовані тести, зокрема тест Бондаревського та тест Яроцького. Результати: У хлопців спостерігалося достовірне покращення координаційних здібностей: за тестом Бондаревського (t=2,16, р<0,05) та за тестом Яроцького (t=2,18, р<0,05). Також спостерігалися статистично значущі зміни рівня витривалості: у тесті «біг по периметру квадрата 15 х 15 м» (t=2,08, p<0,05) та при виконанні тесту «Burpee» (t=2,45, p<0,01). Здібності дівчат майже не змінилися, що може бути пов'язано з їх низьким інтересом до футболу. Висновки: Впровадження специфічних футбольних вправ на дистанційних уроках фізичної культури може сприяти покращенню фізичної підготовленості старшокласників, особливо хлопців. Результати підтверджують і розширюють наявні знання про позитивний вплив участі у футбольних заходах на фізичне та соціальне благополуччя студентів. Підкреслюється важливість впровадження спортивних програм у навчальний процес, особливо в умовах обмеженості традиційних форм фізичного виховання.
- ДокументChanges in circumference sizes of bodybuilders using machine and free weight exercises in combination with different load regimes(Health, sport, rehabilitation, 2023) Potop, V.; Manolachi, V.; Chernozub, A.; Kozin, V.; Syvokhop, E.; Spivak, A.; Sharodi, V.; Zhao, JiePurpose. To evaluate the changes in circumference sizes of bodybuilders using machine and free weight exercises in conditions of different load regimes at the stage of specialized basic training. Methods. 64 bodybuilders aged 20±1.2 years were divided into 4 study groups. The stage of specialized basic training lasted 12 weeks. Group 1 and 2 participants used free weight and machine exercises in conditions of medium-intensity training load (Rа =0.58). Group 3 and 4 athletes performed the same exercises in conditions of high-intensity training load (Ra =0.71). The changes in circumference measurements (shoulder, hip and shin) were recorded every 30 days. Non-parametric methods of mathematical statistics were used in the study. The results. Using free weight exercises in the regime of high-intensity loads (Rа =0.71) contributed to the greatest increase in the body circumference (by 4.9%) compared to the initial data. The smallest increase in the controlled indicators (by 1.8%) was found in athletes using machine exercises in the regime of medium-intensity loads (Ra =0.58). Performing free weight exercises in different load regimes led to more than double increase in the body circumference measurements. The dependence of the controlled indicators dynamics on the load regimes was observed when using machine exercises. The dynamics of body circumference depends on the features of the training load regimes but not on the type of exercises. Conclusions. At the stage of specialized basic training in bodybuilding, the use of high-intensity training loads (Ra =0.71) was the main factor that affected the accelerated increase in body circumference of athletes. Combination of machine strength exercises with high-intensity loads allowed achieving the most pronounced adaptive changes. Мета. Дослідити зміну обвідних розмірів тіла у бодібілдерів на етапі спеціалізовано-базової підготовки в умовах використання комплексів вправ на тренажерах та з вільною вагою обтяження в різних режимах навантаження Методи. В дослідженнях приймали участь 64 бодібілдери віком 20±1,2 років. Дослідження відбувались на етапі спеціалізованої базової підготовки протягом 12 тижнів. Сформовано 4 дослідні групи по 16 спортсменів в кожній. Учасники 1 та 2 груп в умовах режиму навантажень середньої інтенсивності (Rа =0,58) використовували комплекс вправ с вільною вагою обтяження та на тренажерах. Відповідні комплекси вправ використовували представники 3 та 4 груп, але в умовах режиму навантажень високої інтенсивності (Rа =0,71). Контроль за динамікою обвідних розмірів (плеча, стегна та гомілки) відбувався через кожні 30 діб. В процесі досліджень використовували непараметричні методи математичної статистики. Результати. Виявлено, використання вправ з вільною вагою обтяження в режимі навантажень високої інтенсивності (Rа =0,71) сприяє найбільшому зростанню обвідних розмірів тіла на 4,9% порівняно з вихідними даними. Найменше зростання контролюючих показників на 1,8% протягом 12 тижнів, виявлено у спортсменів в використання вправ на тренажерах в режимі навантажень середньої інтенсивності (Rа =0,58). Використання вправ з вільною вагою обтяження, але в різних режимах навантажень призводить до різниці більше ніж в 2 рази збільшення обвідних розмірів тіла. Відповідну залежність динаміки досліджуваних показників від особливостей режимів навантаження, спостерігаємо під час використання комплекс вправ на тренажерах. виражене Динаміка обвідних розмірів тіла залежить саме від особливостей використовуваних режимів навантаження, а не від комплексу тренувальних вправ. Висновки. На етапі спеціалізовано-базової підготовки в бодібілдингу використання під час тренувань режиму навантажень високої інтенсивності (Ra =0,71) є основним фактором, який впливає на прискорене збільшення обвідних розмірів тіла спортсменів. Використання в процесі тренувальних занять варіантів поєднання комплексу силових вправ на тренажерах з навантаженнями високої інтенсивності дозволяє досягти найбільш виражених адаптаційних змін.
- ДокументCharacteristics of mobile games that are used in football(Health Technologies, 2023) Sobko, I.; Dovbnia, M.; Franshchuk, V.Rationale and purpose: The high emotionality of mobile games, as well as the simplicity and naturalness of the motor content are an effective means and method widely used in used in sports. The purpose of the study is to develop and substantiate the use of mobile games for the development of physical abilities of young football players. Material and Methods: Participants of the research are athletes (boys) of the early development football academy of the “Equator” shopping center, Kharkiv, number 28, age 5-6 years. Athletes were randomly divided into control (14 people) and experimental (14 people) groups. The experiment was conducted over a period of 6 months. Research methods: analysis of scientific and methodical sources, anthropometry, special tests were used to control the level of power, coordination, speed qualities, mathematical and statistical methods. Results The methodology for developing the physical qualities of the control group consisted of specially developing exercises. The experimental group used mobile games to develop coordination, strength, speed qualities and endurance. An increase in the results of the tests of power and coordination was established, the indicators in the experimental group were significantly higher compared to the athletes of the control group (p <0.05). It is shown that the game approach is based on a variety of motor actions, which are characterized by high dynamics of operations associated with quick decision-making for the performance of motor tasks. This aspect is important for the development of motor skills. When choosing mobile games for football players, it is necessary to take into account the characteristics of each player, their level of preparation and motivation for training. These games should be interesting, varied in difficulty and accessibility, as well as match the nature of the game of football and have a competitive focus Conclusions The effectiveness of the use of mobile games for the development of strength, speed, endurance, agility during training classes of young football players was revealed. Обгрунтування і мета: Висока емоційність рухливих ігор, а також простота та природність рухового змісту є ефективним засобом та методом, якийшироко використовується в спорті. Мета дослідження: розробити та обґрунтувати застосування рухливих ігор для розвитку фізичних здібностей юних футболістів. Матеріал і методи: Учасники дослідження спортсмени (хлопці) футбольної академії раннього розвитку ТРЦ «Екватор», м. Харків, кількість 28 чоловік, вік 5-6 років. Спортсменів було розподілено вибірковим способом на контрольну (14 чоловік) та експериментальну (14 чоловік) групи. Експеримент проводився потягом 6 місяців. Методи дослідження: аналіз науковометодичних джерел, антропометрія, були використані спеціальні тести для контролю рівня силових, координаційних, швидкісних якостей, математичні та статистистичні методи. Результати Методика розвитку фізичних якостей контрольної групи складалась із спеціальнорозвиваючих вправ. Експериментальна група використовувала рухливі ігри на розвиток координаційних, силових, швидкісних якостей та витривалості. Встановлено підвищення результатів тестування сили та координації, в експериментальній групі показники достовірно вище (р <0,05) ніж у футболістів контрольної групи. Показано, що ігровий підхід базується на розмаїтості рухових дій, які характеризуються високою динамічністю операцій, пов’язаних з швидким прийняттям рішень для виконання рухових завдань. Цей аспект має важливе значення для розвитку рухових здібностей. При виборі рухливих ігор футболістів необхідно враховувати особливості кожного гравця, їх рівень підготовки та мотивацію до тренувань. Ці ігри повинні бути цікавими, різноманітними за складністю та доступністю, а також відповідати характеру гри у футбол і мати змагальну спрямованість. Висновки: Виявлено, ефективність застосування рухливих ігор на розвиток сили, швидкості, витривалості, спритності під час тренувальних занять юних футболістів.
- ДокументCHARACTERISTICS OF THE TECHNICAL-TACTICAL AND PHYSICAL TRAINING OF ĖPĖE FENCERS AGED 8 TO 10 YEARS(Discobolul Publishing House, 2019) Pavel, L.; Pavel, A.; Kriventsova, I.; Potop, V.; Jurat, V.The purpose of this paper is to investigate the level of technical-tactical and physical training of the fencer (épée fencer) aged 8 to 10 years. The study was conducted within the épée training group of « Quarto » Sports Club, in the fencing gym of « Steaua » Club throughout the competitive year 2016-2017, with a group formed of 10 athletes of 8 to 10 years old. The results of the study point out the degree of somatic development, the improvement of the specific physical and technicaltactical indicators and the raising of the performance level. The higher values of the capacity for performance were highlighted by athletes in two national competitions where the number of victories in groups tour increased (p < 0.01), the number of made touches increased by 2.5 (p < 0.001), the received touches decreased by 5.1 (p < 0.001), the direct elimination victories increased by 0.5 (p > 0.05) and the obtaining of the direct result during competitions decreased by 2.8 points (p > 0.05). The higher value of these indicators proves the tight connection between the physical training and the technical-tactical one during the fencing sessions. This connection is scientifically argued by the correlative analysis of the investigated indicators. In this sense we can state that by ensuring an adequate level of the technical-tactical and physical training with the help of the most important means we contributed to the achievement of better performances in competitions. Мета цього документу - дослідити рівень техніко-тактичної та фізичної підготовки фехтувальників у віці від 8 до 10 років. Дослідження проводилось в епі-тренувальній групі спортивного клубу «Quarto», в спортзалі з фехтування клубу «Steaua» протягом змагального 2016-2017 року, в групі було 10 спортсменів віком від 8 до 10 років. Результати дослідження вказують на ступінь соматичного розвитку, поліпшення конкретних фізико-технічних тактичних показників та підвищення рівня продуктивності. Більш високі значення працездатності були виділені спортсменами на двох національних змаганнях, де кількість перемог у груповому турі збільшилась (p <0,01), кількість зроблених штрихів збільшилася на 2,5 (p <0,001), отримані штрихи зменшились на 5.1 (p <0,001) перемоги в прямому елімінації збільшилися на 0,5 (p> 0,05), а отримання прямого результату під час змагань зменшилось на 2,8 бала (p> 0,05). Більш висока цінність цих показників доводить тісний зв’язок між фізичною підготовкою та техніко-тактичною під час занять з фехтування. Цей зв'язок науково аргументується кореляційним аналізом досліджуваних показників. У цьому сенсі можна констатувати, що, забезпечуючи належний рівень техніко-тактичної та фізичної підготовки за допомогою більшості важливими засобами ми сприяли досягненню кращих виступів на змаганнях. Цель этого документа - исследовать уровень технико-тактической и физической подготовки фехтовальщиков в возрасте от 8 до 10 лет. Исследование проводилось в эпи-тренировочной группе спортивного клуба «Quarto», в спортзале по фехтованию клуба «Steaua» в течение соревновательного 2016-2017 года, в группе было 10 спортсменов в возрасте от 8 до 10 лет. Результаты исследования указывают на степень соматического развития, улучшения конкретных физико-технических тактических показателей и уровня производительности. Более высокие значения работоспособности были выделены спортсменами на двух национальных соревнованиях, где количество побед в групповом туре увеличилась (p <0,01), количество сделанных штрихов увеличилась на 2,5 (p <0,001), полученные штрихи уменьшились на 5.1 (p <0,001 ) победы в прямом элиминации увеличились на 0,5 (p <0,05), а получение прямого результата во время соревнований уменьшилось на 2,8 балла (p> 0,05). Более высокая ценность этих показателей доказывает тесную связь между физической подготовкой и технико-тактической во время занятий по фехтованию. Эта связь научно аргументируется корреляционного анализа исследуемых показателей. В этом смысле можно констатировать, что, обеспечивая надлежащий уровень технико-тактической и физической подготовки с помощью большинства важными средствами мы способствовали достижению лучших выступлений на соревнованиях.
- ДокументComparative characteristics of the functional state of future art teachers and other pedagogical specialties students(Health, sport, rehabilitation, 2022) Kozin, O.; Cretu, M.; Boychuk, Yu.; Kozina, Zh.; Korobeinik, V.; Sirenko, P.Purpose: to reveal the autonomic regulation peculiarities of the functional state based on indicators of the nervous and cardiovascular systems work of future fine arts and music teachers for the development of recommendations for the use of physical exercises. Material and methods: 812 students of pedagogical institutions of higher education of Ukraine took part in the study. During psychophysiological testing, the following indicators were determined for each test: reaction time, number of errors. The shorter the reaction time, the higher the mobility of nervous processes. The lower the number of errors in the reaction test of choosing two elements out of three, the higher the stability of nervous processes. Orthostatic reactions were determined by the results of heart rate in the lying position and in the standing position. Parametric processing methods (Student's method for comparing average values) and hierarchical cluster analysis were used. Results: Two groups of students - future teachers were identified: with a predominance of the sympathetic department of the autonomic nervous system and with a predominance of the parasympathetic department of the autonomic nervous system. The largest number of students with predominance of the parasympathetic department of the autonomic nervous system was found among students – future teachers of creative specialties (faculty of arts). Students of the Faculty of Arts have significantly longer latency time of visual-motor reaction compared to representatives of other faculties. This indicates a lower mobility of nervous processes of students of the Faculty of Arts in comparison with students of other faculties. Along with this, future art teachers have significantly fewer errors in the test for choosing 2 elements out of 3. This indicates greater stability of nervous processes in future teachers – representatives of art compared to other future teachers. Conclusions: Students – future teachers of creative specialties (faculty of arts) have the more stability and less mobility nervous system in combination with the autonomic nervous system parasympathetic department predominance. That is why endurance exercises that do not require frequent switching of attention are suitable for them. Such exercises include walking, slow running, swimming et. all. Exercises should be performed for at least one hour. They will also be suitable for exercises with the activation of visual perception. Мета: виявити особливості вегетативної регуляції функціонального стану на основі показників роботи нервової і серцево-судинної систем майбутніх викладачів з образотворчого мистецтва і музики для розробки рекомендацій щодо застосування фізичних вправ. Матеріал і методи: В дослідженні взяли участь 812 студентів педагогічних університетів України. При психофізіологічному тестуванні за кожним тестом визначались наступні показники: час реакції, кількість помилок. Чим менше час реакції, тим вища рухливість нервових процесів, Чим менша кількість помилок в тесті реакції вибору двох елементів з трьох, тим вища сила та стійкість нервових процесів, Ортостатичні реакції визначались за результатами ЧСС в положенні лежачі та в положенні стоячи. Застосовувались параметричні методи обробки (метод Стьюдента для порівняння середніх значень) та ієрархічний кластерний аналіз. Результати: Виявлено дві групи студентів – майбутніх педагогів: з переважанням симпатичного відділу вегетативної нервової системи та з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи. Найбільша кількість студентів з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи виявлена серед студентів – майбутніх педагогів творчих спеціальностей (факультет мистецтв). У студентів факультету мистецтв достовірно більший латентний час зорово-моторної реакції у порівнянні з представниками інших факультетів. Це свідчить про меншу рухливість нервових процесів студентів факультету мистецтв у порівнянні зі студентами інших факультетів. Разом з цим у майбутніх викладачів мистецтва достовірно менша кількість помилок в тесті на вибір 2-х елементів з 3-х. Це свідчить про більшу стійкість нервових процесів у майбутніх педагогів – представників мистецтва у порівнянні з іншими майбутніми педагогами. Висновки: У студентів – майбутніх педагогів творчих спеціальностей (факультет мистецтв) більше стійкість нервової системи та менша рухливість у поєднанні з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи. Саме тому їм підходять вправи на витривалість, які не вимагають частого перемикання уваги. До таких вправ належить ходьба, повільний біг, плавання та інші. Вправи повинні виконуватись не менш, ніж одну годину. Також їм підійдуть вправи з активізацією образного сприйняття.
- ДокументComparative characteristics of the young football players of different game roles technical and physical fitness at the specialized basic training stage(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Protas, M.; Siryi, O.; Hresko, O.; Zavada, V.; Ovdiienko, P.; Semenov, O.Rationale and purpose: to reveal the peculiarities of the technical and physical fitness of young football players of 15 years of age in various playing roles. Material and Methods: 51 young football players were examined according to the level of physical and technical preparation, including 9 goalkeepers, 12 defenders, 15 midfielders and 15 attackers. The following indicators were measured: body length, body weight, running time for 15 m, 30 m, 60 m, shuttle running time 5X20 m, heart rate at rest, heart rate after shuttle running, ball juggling (number of kicks with the ball before losing it), time of the ball in a certain area of the goal. For the comparative analysis of the indicators of football players of different playing roles, the dispersion analysis of the comparison of several unrelated samples according to Duncan’s multiple comparisons criterion was used. Results: Based on the results of variance analysis using Duncan’s multiple comparisons criterion, it was established that goalkeepers have the smallest body length (p<0.05) and the highest indicator of technical readiness “Ball hit per range, m” (p<0.05). Defenders and midfielders showed the best indicators of speed endurance according to the indicators of the test “Time of execution of the shuttle run 5X20 m, s” (p<0.05). At the same time, their heart rate after performing this test is significantly lower than that of attackers (p<0.001). Also, attackers and defenders have significantly higher indicators of speed abilities compared to representatives of other playing roles according to the results of the “30 m, s” test (p<0.001). In addition, defenders and midfielders and forwards have significantly higher speed abilities according to the results of the “Run 15 m, s” and “Run 60 m, s” tests compared to goalkeepers (p<0.001). Defenders can keep the ball on their feet the longest (p<0.001) and forwards can perform the most kicks (juggling the ball) (p<0.01). Attackers and midfielders have the highest quality of shots on goal compared to goalkeepers and defenders (p<0.05). Conclusions: As a result of the cluster analysis, the functions of volleyball players were clarified and the players most similar to each other in terms of their preparation structure were identified, which sometimes causes some difficulties for coaches when working with athletes with implicitly expressed game functions. Individual profiles of players were compiled and individual recommendations for training volleyball players were developed based on the individual values of readiness factors and the results of cluster analysis. Обгрунтування і мета: виявити особливості технічної та фізичної підготовленості юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа. Матеріал і методи: 51 юних футболістів було обстежено за рівнем фізичної та технічної підготовленості, з них 9 воротарів, 12 захисників, 15 півзахисників та 15 нападників. Вимірювалися наступні показники: довжина тіла, маса тіла, час бігу на 15 м, 30 м, 60 м, час човникового бігу 5Х20 м, ЧСС в стані спокою, ЧСС після човникового бігу, жонглювання м’яча (кількість набивань ногою м’яча до втрати), час м’яча у певну ділянку воріт. Для порівняльного аналізу показників футболістів різного ігрового амплуа використовувався дисперсійний аналіз порівняння кількох незв’язаних вибірок за критерієм множинних порівнянь Дункан. Результати: За результатами дисперсійного аналізу за критерієм множинних порівнянь Дункана встановлено, що у воротарів достовірно найменша довжина тіла (p<0,05) і достовірно найвищий показник технічної підготовленості «Удар м’яча на дальність, м» (p<0,05). У захисників і напівзахисників виявлено найкращі показники швидкісної витривалості за показниками тесту «Час виконання човникового бігу 5Х20 м, с» (p<0,05). При цьому їхні показники ЧСС після виконання даного тесту достовірно нижчі, ніж у нападників (p<0,001). Також у нападників і захисників достовірно вищі показники швидкісних здібностей у порівнянні з представниками інших ігрових амплуа за результатами тесту «Біг на 30 м, с» (p<0,001). Крім того, у захисників і напівзахисників та у нападників достовірно вищі показники швидкісних здібностей за результатами тестів «Біг на 15 м, с» і «Біг на 60 м, с» у порівнянні з воротарями (p<0,001). Захисники найдовше можуть утримувати м’яч на стопі (p<0,001), а нападники можуть виконувати найбільшу кількість набивань м’яча ногою (жонглювання м’яча) (p<0,01). У нападників і напівзахисників найбільша якість ударів м’ячом по воротах у порівнянні з воротарями і захисниками (p<0,05). Висновки: На етапі спеціалізованої базової підготовки у футболістів 15 років вже спостерігаються достовірні розходження за результатами тестування за показниками спеціальної фізичної і технічної підготовленості. Це свідчить про необхідність диференційованого підходу до тренувального процесу юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа.
- ДокументDevelopment of coordination abilities of fencers aged 10–12 years living in the territory of martial law(Pedagogy of Health, 2022) Kryventsova, I.; Potop, V.; Prusik, K.; Samoilov, D.Success in sports activities is determined by various criteria, among which the level of development of coordination abilities stands out. The initial stage of training young athletes is important for the development of coordination abilities. At the same time, the martial law in the territory of residence of the athletes entails the need to ensure the safety conditions of life. Forced relocation of young athletes to safer places of residence presents coaches and parents with other training conditions. The purpose of the research is to identify opportunities for the development of special coordination abilities of young fencers aged 10–12 years in crisis situations caused by martial law. Young fencers (n=16, age – 10–12 years, Kharkiv, Ukraine) took part in the study. The participants were divided into 2 groups – the experimental group (EG, n=8) and the control group (CG, n=8). The selection of groups took place depending on the possibility of compact accommodation of at least 8 athletes in one place and the possibility of training. The groups studied three times a week for 3 hours. The control group studied according to the standard program of the fencing department of the sports school. The experimental group studied according to the author’s program. The study lasted 6 months. Parents gave their consent for their children to participate in the experiment. The extremely difficult conditions of conducting the research had a significant impact on the result. The effectiveness of the developed program for improving the level of coordination abilities of 10–12-year-old fencers has been proven. At the end of the study, positive changes occurred in both groups. It is recommended to use video media of communication to correct plans for preparing and performing tests. The focus of the training program for athletes should be focused on increasing the amount of load that can be performed at home. Ensuring safety conditions for young athletes and coaches is a mandatory condition for training. Успіх у спортивній діяльності визначається різними критеріями, серед яких виділяється рівень розвитку координаційних здібностей. Початковий етап підготовки юних спортсменів є важливим для розвитку координаційних здібностей. Водночас, воєнний стан на території проживання спортсменів тягне за собою необхідність забезпечення безпечних умов життєдіяльності. Вимушене переселення юних спортсменів у більш безпечні місця проживання ставить перед тренерами та батьками інші умови тренувань. Мета дослідження – виявити можливості розвитку спеціальних координаційних здібностей юних фехтувальників 10–12 років у кризових ситуаціях, спричинених воєнним станом. У дослідженні взяли участь юні фехтувальники (n=16, вік – 10–12 років, м. Харків, Україна). Учасники були розподілені на 2 групи – експериментальну (ЕГ, n=8) та контрольну (КГ, n=8). Відбір учасників до груп відбувався в залежності від можливості компактного розміщення не менше 8 спортсменів в одному приміщенні та можливості проведення тренувань. Групи займалися тричі на тиждень по 3 години. Контрольна група займалася за стандартною програмою відділення фехтування спортивної школи. Експериментальна група займалася за авторською програмою. Дослідження тривало 6 місяців. Батьки дали згоду на участь дітей в експерименті. Надзвичайно складні умови проведення дослідження мали значний вплив на результат. Ефективність розробленої програми підвищення рівня координаційних здібностей 10–12-річних фехтувальників доведено. Наприкінці дослідження позитивні зміни відбулися в обох групах. Рекомендовано використовувати відеозасоби комунікації для корекції планів підготовки та виконання тестів. Фокус тренувальної програми для спортсменів повинен бути спрямований на збільшення збільшення обсягу навантаження, яке можна виконувати в домашніх умовах. Забезпечення умов безпеки для юних спортсменів та тренерів є обов'язковою умовою проведення тренувань.
- ДокументDevelopment of speed and strength abilities of children aged 12–13 years in physical education classes in the COVID-19 pandemic(Pedagogy of Health, 2022) Nesen, O.The COVID-19 pandemic has created unusual conditions for physical education teachers to work with schoolchildren. Children are forced to spend some time at home, which reduces the time for physical activity. The aim of the work is to track changes in the indicators of speed and strength abilities of children aged 12–13 years during the year in the conditions of mixed and distance learning. Schoolchildren aged 12–13 years took part in the study (Kharkiv, Ukraine; n=31; boys - n=16; girls – n=15). Parental consent was obtained for their children’s participation in the study. The following tests were used: “30 meter sprint test, sec.”; “60 meter sprint test, sec.”; “Standing Long Jump Test (Broad Jump), cm”; “Long jump, cm”. Assessment of schoolchildren’s speed and strength abilities was conducted at the beginning of the school year and repeated data – at the end of the school year. The obtained results were analyzed by methods of mathematical statistics: correlation analysis was conducted to identify relationships between the results of control standards of schoolchildren, the reliability of the difference was determined by the Student’s criterion. There is a significant decrease in physical activity of children. Trends to reduce the level of development of speed and strength abilities of schoolchildren during the school year have been identified. There are high and medium correlations between speed and power tests. It is recommended to reduce the number of mandatory control standards in the school of choice between: “30 meter sprint test” – “60 meter sprint test”; “Standing Long Jump Test (Broad Jump)” – “Long jump”. Пандемія COVID-19 створила незвичні умови для роботи вчителів фізичної культури зі школярами. Діти змушені певний час проводити вдома, що зменшує час на фізичну активність. Мета роботи – відстежити зміни показників швидкісно-силових здібностей дітей віком 12–13 років протягом року в умовах змішаного та дистанційного навчання. У дослідженні взяли участь школярі віком 12–13 років (м. Харків, Україна; n=31; хлопчиків – n=16; дівчаток n=15). Було отримано згоду батьків на участь їхніх дітей у дослідженні. У дослідженні були використані наступні тести: "Спринтерський біг на 30 метрів, сек."; "Спринтерський біг на 60 метрів, сек."; "Стрибок у довжину з розбігу стоячи (стрибок у довжину з місця)"; "Стрибок у довжину з місця". Оцінка швидкісно-силових здібностей школярів проводилося на початку навчального року, а повторні дані – наприкінці навчального року. Отримані результати аналізували методами математичної статистики: проведено кореляційний аналіз для виявлення взаємозв'язків між результатами контрольних нормативів школярів, достовірність різниці визначалася за критерієм Студента. Спостерігається значне зниження рухової активності дітей. Виявлено тенденції до зниження рівня розвитку швидкісно-силових здібностей школярів протягом навчального року. Існують високі та середні кореляційні зв'язки між швидкісними та силовими тестами. Рекомендовано зменшити кількість обов'язкових контрольних нормативів у школі за вибором між: "Спринтерський біг на 30 метрів" –"Спринтерський біг на 60 метрів"; "Стрибок у довжину з місця (стрибок у ширину)"– "Стрибок у довжину з місця".
- ДокументDivers recovery methods during the competitive period(Health Technologies, 2023) Sobko, I.; Shevchenko, M.Background and purpose: Due to the high loads of skilled underwater swimmers during the competitive period, the use of recovery means to improve the functional capabilities of athletes is of particular importance. Purpose: To experimentally test the recovery methodology in the competitive period of swimmers specialising in bilast and monolast swimming based on the use of sauna, taping and massage. Material and methods: 10 diving swimmers aged 18-20 years (males), who have the title of master of sports, who train in the swimming pool “Kupava”, Brovary. The experiment was conducted from January to May 2023. Swimmers were divided into two groups depending on their specialisation: swimming with a monolast and swimming with a bilast. Methods: theoretical analysis of scientific literature, testing of “Surface Flipper Swimming (SF)”, “Bi-flipper Swimming (BF)” at distances of 50 metres during the competition period. Results: As a result of the experiment, athletes specialising in swimming with a monofin significantly reduced the time of swimming the distance (p<0.05) in the test “Surface Flipper Swimming (SF)”, as a result of testing “Breathless Swimming (BF)”, a significant improvement in the results of athletes was not revealed. The presented method allows to significantly improve the functional state of the neuromuscular apparatus, preparing the swimmers’ organism for repeated physical loads, because the cyclic muscular activity in swimming in fins makes particularly high demands on the cardiovascular system, and special performance clearly correlates with the characteristic of functional abilities of the heart of qualified athletes Conclusions: The results of the study confirmed the effectiveness of the use of combined methods of recovery in the competitive process of qualified scuba divers, based on the use of sauna, massage, taping. Обґрунтування і мета: У зв’язку з великими навантаженнями кваліфікованих плавців підводників протягом змагльного періоду особливого значення набуває використання відновлюваних засобів для підвищення функціональних можливостей спортсмені. Мета: експериментально перевірити методику відновлення у змагальному періоді плавців, які спеціалізуються на плаванні з біластом та моноластом, на основі використання сауни, тейпування та масажу. Матеріал і методи: 10 плавців-підводників віком 18-20 років (юнаки), які мають звання майстрів спорту, що тренуються в басейні «Купава», м. Бровари. Експеримент проводився у період з січня по травень 2023 року. Плавці були розділені на дві групи в залежності від їх спеціалізації: плавання з моноластом та плавання з біластом. Методи:, теоретичной аналіз нваукової літератури, тестування «Поверхневе плавання на ластах (SF)», «Плавання в біластах (BF)» на дистанціях 50 метрів протягом змагального періоду. Результати: У результаті проведення експерименту у спортсменів, які спеціалізуються у плаванні з моноластою, достовірно зменшився час пропливання дистанції (p<0,05) у тесті «Поверхневе плавання на ластах (SF)», В результаті проведення тестування «Плавання в біластах (BF)» достовірного покращення результатів спортсменів не виявлено. Представлена методика дозволяє значно покращити функціональний стан нервово-м’язового апарату, готуючи організм плавців до повторних фізичних навантажень, адже м’язова діяльність циклічного характеру у плаванні в ластах висуває особливо високі вимоги до серцево-судинної системи, а спеціальна працездатність чітко корелює з характеристикою функціональних здібностей серця кваліфікованих спортсменів Висновки: Результати дослідження підтвердили ефективність використання комбінованих методів відновлення у змагальному процесі кваліфікованих плавців-підводників, на основі застосування сауни, масажу, тейпування.
- ДокументDynamics of strength training of qualified wrestlers during weight loss: case study(Health Technologies, 2023) Sobko, I.; Ohar, K.; Ohar, H.Purpose: to investigate the dynamics of strength training of qualified wrestlers under the influence of an experimental strength training program during the period of weight loss. Material and Methods: A member of the national freestyle wrestling team. took part in the research. The athlete is 20 years old, and has been practicing wrestling for 9 years. The study was conducted during the preparation for the national championship. A training program was developed for qualified wrestlers, which is advisable to use when preparing for competitions in special conditions of weight loss. The experimental program consisted of a strength training program and a body weight loss program with the use of a specially developed diet and drinking regime, and additional use of ergogenic means was also foreseen. In addition, the experimental training program included special training work. Research methods: analysis of scientific and methodological sources; summarizing the practical experience of specialists; pedagogical observations; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. Results: During the study period, the tested athlete, despite a significant decrease in his own weight by 6.5 kg (7.4%), managed to maintain the absolute power index in the bench press (100%), increase the result in the squat with a barbell by 2.8%, by 10% in the deadlift and by 10.5% in the standing long jump. Significant positive changes were observed in the study of relative strength indicators. The subject improved by 8.1% in the bench press, 18.8% in the barbell squat, 11.6% in the deadlift, and 19.3% in the long jump. A significant positive dynamic of the special speed strength indicator is observed when the athlete performs a double leg shot during training bouts (t = 9.4; p ˂ 0.01). The study of general and special speed-power endurance also revealed significant positive changes in the tested athlete. The time for performing a set of CrossFit exercises decreased by 17.6%. Special Endurance coefficientt improved by 10.7%. Conclusions: The results of the study showed that the use of an experimental program for training qualified wrestlers for competitions, in the conditions of reducing body weight, during eight weeks, contributed to a significant positive dynamic of the strength general and special preparedness of the athletes. Мета: дослідити динаміку силової підготовленості кваліфікованих борців під впливом експериментальної програми силового тренування, в період зниження маси тіла. Матеріал і методи: У дослідженні взяв участь член національної збірної з вільної боротьби. Вік спортсмена 20 років, стаж занять спортивною боротьбою 9 років. Дослідження проводилось під час підготовки до національного чемпіонату України. Розроблена тренувальна програма для кваліфікованих борців, яку доцільно застосовувати при підготовці до змагань в спеціальних умовах зниження маси тіла. Експериментальна програма складалась з програми силового тренування та програми зниження маси тіла з використанням спеціально розробленого режиму харчування і питного режиму. Крім цього, в експериментальній програмі тренування залишалась й спеціальна навчальнотренувальна роботу на килимі. Методи дослідження: аналіз науково-методичних джерел; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; методи математичної статистики. Результати: За період дослідження випробуваний спортсмен, не зважаючи на істотне зменшення власної ваги на 6,5 kg (7,4%), спромігся зберегти абсолютний силовий показник у жимі штанги лежачи, збільшити на 10% результат у присіданні зі штангою на плечах, на 2,8% у становій тязі та на 7,9% у стрибку в довжину з місця. Суттєві позитивні зрушення були помічені при дослідженні відносних силових показників. У випробуваного на 8,1% покращився показник у жимі лежачі, на 18,8% у присіданні зі штангою, на 11,6% у становій тязі та на 16,4% в стрибку у довжину. Спостерігається значна позитивна динаміка показника спеціальної швидкісної сили при проведення спортсменом фронтального проходу в ноги під час тренувальних сутичок (t = 9,4; р ˂ 0,01). Дослідження загальної та спеціальної швидкісно-силової витривалості також виявило суттєві позитивні зрушення у випробуваного спортсмена. Час виконання комплексу вправ колового тренування зменшився на 17,6%. Коефіцієнт спеціальної витривалості покращився на 10,7%. Висновки: Використання експериментальної програми підготовки кваліфікованих борців до змагань, в умовах зниження маси тіла протягом восьми тижнів,сприяє суттєвій позитивній динаміці загальної і спеціальної силової підготовленості спортсменів.
- ДокументEffective, accessible and easy-to-use technologies for the integral development of motor and cognitive abilities of young football players in the modern realities of Ukraine: a review article(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Vasyutin, O.; Ganin, V.; Martynenko, R.; Orobchenko, D.; Borodin, B.; Zhylin, M.Background and purpose: The current level of football development requires the combined development of physical fitness and various cognitive aspects. That is why the development and application of technologies that combine the development of motor skills and various aspects of cognition are needed. Purpose: on the basis of the analysis of modern scientific literature, to determine the most effective, accessible, easy-to-use technologies for the integral development of motor and cognitive abilities of young football players in the modern realities of Ukraine. Material and methods: Internet platforms Scopus, Web of Science, PubMed were used to select articles for analysis of the effectiveness of various technologies for the combined development of motor and cognitive abilities of young football players. The benefits were for issues of categories Q1-Q3 for 2020-2023. Also, preference was given to randomized control studies in which a reliable effect of the applied technologies on both motor and cognitive abilities was found at a significance level of less than 0.05. Based on the articles selected in this way, an analysis of the technologies of integral development of cognitive and motor skills of young football players was carried out. The technologies had to meet the following criteria: efficiency, integrality of impact, accessibility. Results: As a result of the search for literary sources on the topic of the integral influence on the motor and cognitive abilities of young football players, 4360 sources were selected using the keyword "football", from which, after clarification, the keywords "physical fitness", "motor abilities", "psychophysiological capabilities" were selected. "nervous system", "cognitive abilities", "intelligence" 143 sources were selected, from which 30 sources were identified for analysis. Of these sources, 6 reflect the relationship between psychophysiological and intellectual aspects of cognitive abilities and motor readiness, 4 sources reflect the development of the aspect of movement perception, and 20 articles are devoted to technologies and methods for the development of motor readiness with a combined effect on various aspects of cognitive abilities. Conclusions: The analysis of literary sources according to the parameters of effectiveness, accessibility and ease of application of technologies for the integral development of motor and cognitive abilities allowed us to highlight the following: 1 – the technology of using balls of different sizes to develop the accuracy of movements in combination with performing exercises with balls from various sports and by exercises with balls to develop attention, speed of mental processes, reaction and ability to concentrate; 2 – the technology of developing "feeling of the ball" to combine the impact on the aspect of perception in cognitive abilities and accuracy of movements; 3 - the technology of using plyometric exercises in water for the integral development of the ability to control the body in space and speed-power abilities. The use of football as a means of integral influence on the development of cognitive and motor abilities was also highlighted separately. Обґрунтування і мета: Сучасний рівень розвитку футболу передбачає необхідність поєднаного розвитку фізичної підготовленості і різних аспектів когнітивності. Саме тому потрібна розробка і застосування технологій, які поєднують в собі розвиток і рухових здібностей, і різних аспектів когнітивності. Мета: на основі аналізу сучасної наукової літератури визначити найбільш ефективні, доступні, прості у застосуванні технології інтегрального розвитку рухових і когнітивних здібностей юних футболістів в сучасних реаліях України. Матеріал і методи: Для відбору статей для проведення аналізу щодо ефективності різних технологій поєднаного розвитку рухових і когнітивних здібностей юних футболістів було застосовано інтернет – платформи Scopus, Web of Science, PubMed. Переваги були для видань категорій Q1-Q3 за 2020-2023 роки. Також переваги надавались рандомізованим контрольним дослідженням, в яких було виявлено достовірний вплив застосованих технологій і на рухові, і на когнітивні здібності, на рівні значимості менше 0,05. За відібраними таким чином статтями проводився аналіз технологій інтегрального розвитку когнітивних і рухових здібностей юних футболістів. Технології повинні були відповідати наступним критеріям: ефективність, інтегральність впливу, доступність. Результати: В результаті пошуку літературних джерел на тему інтегрального впливу на рухові і когнітивні здібності юних футболістів було відібрано за ключовим словом «футбол» 4360 джерел, з яких потім за уточненнями за ключовими словами «фізична підготовленість», «рухові здібності», «психофізіологічні можливості», «нервова система», «когнітивні можливості», «інтелект» було відібрано 143 джерела, з яких для аналізу було виявлено 30 джерел. З цих джерел 6 відображують взаємозв’язок між психофізіологічним та інтелектуальним аспектами когнітивних здібностей і руховою підготовленістю, 4 джерела відображують розвиток аспекту сприйняття рухів, і 20 статей присвячено технологіям та методикам розвитку рухової підготовленості з поєднаним впливом на різні аспекти когнітивних здібностей. Висновки: Аналіз літературних джерел за параметрами ефективності, доступності та простоти в застосуванні технологій інтегрального розвитку рухових і когнітивних можливостей дозволив виділити наступні: 1 – технологія застосування м’ячів різного розміру для розвитку точності рухів у поєднанні з виконанням вправ з м’ячами з різних видів спорту та за вправами з м’ячами на розвиток уваги, швидкості розумових процесів, реакції та здатності до концентрації; 2 – технологія розвитку «почуття м’яча» для поєднання впливу на аспект сприйняття в когнітивних здібностях і точності рухів; 3 – технологія застосування пліометричних вправ у воді для інтегрального розвитку вміння керувати тілом в просторі та швидкісно-силових здібностей. Також окремо було виділено застосування футболу як засобу інтегрального впливу на розвиток когнітивних і рухових здібностей.
- ДокументEffects of varied packages of plyometric training on selected motor ability components among university students(Iermakov Sergii Sidorovich, 2020) Khan, W.; Arif, T.; Muhammad, K.; Sohail, S.; Kriventsova, I.The main focus of the study was to examine the effect of varied packages of plyometric training on speed, leg explosive power, and muscular endurance among university students. Material: Sixty students (age= 21.37+1.40) were divided into two groups namely, Control Group (CG, n=15) and Experimental Group (EG, n=45). The EG was further divided into three different groups based on the different training packages such as Low, Medium, and High-Intensity plyometric training. The .05 level of confidence was fixed as the level of significance to test the ‘F’ ratio obtained by the analysis of covariance, which was considered as appropriate. Plyometric training for a period of eight weeks offered to the participants of the Experimental Group. Results: The results revealed that various plyometric training programs have produced significant development in improving motor ability components such as speed, leg explosive power, and muscular endurance of the participants (p<.05). The results indicated that high-intensity plyometric training was noticed as superior then low and medium intensity plyometric training in the perspective of the effect of varied packages of plyometric on selected motor ability components among participants. Conclusions: Keeping in view the utility and importance of plyometric training, we recommended that the exercise protocol used in this study may helpful for the development and improvement of such components to get peak performance in sports. Основна увага в дослідженні полягала у вивченні впливу різноманітних пакетів плиометричних тренувань на швидкість, вибухова сила ніг та м’язова витривалість серед студентів університетів. Матеріал: Шістдесят студентів (вік = 21,37 + 1,40) були розділені на дві групи, а саме, контрольну групу (КГ, n = 15) та експериментальну групу (ЕГ, n = 45). Далі ЕГ була розділена на три різні групи на основі різних навчальних пакетів, таких як низький, середній та високоінтенсивний пліометричний тренінг. Рівень довіри .05 був визначений як рівень значущості для перевірки коефіцієнта ‘F’, отриманого в результаті аналізу коваріації, який вважався належним. Пліометричний тренінг протягом восьми тижнів пропонується учасникам експериментальної групи. Результати: Результати показали, що різні пліометричні тренувальні програми дали значний розвиток у вдосконаленні компонентів рухової здатності, таких як швидкість, вибухова сила ніг та м’язова витривалість учасників (p <.05). Результати показали, що високоінтенсивна пліометрична підготовка була помічена як вища, ніж низька та середня інтенсивність пліометричної підготовки, з точки зору впливу різноманітних пакетів плиометричних на вибрані компоненти рухової здатності серед учасників. Висновки: Беручи до уваги корисність і важливість пліометричного тренування, ми рекомендували, щоб протокол вправ, використаний у цьому дослідженні, може бути корисним для розробки та вдосконалення таких компонентів для досягнення пікових показників у спорті. Основное внимание в исследовании заключалась в изучении влияния различных пакетов плиометричних тренировок на скорость, взрывная сила ног и мышечная выносливость среди студентов университетов. Материал: Шестьдесят студентов (возраст = 21,37 + 1,40) были разделены на две группы, а именно, контрольную группу (КГ, n = 15) и экспериментальную группу (ЭГ, n = 45). Далее ЭГ была разделена на три различные группы на основе различных учебных пакетов, таких как низкий, средний и высокоинтенсивных плиометричний тренинг. Уровень доверия .05 был определен как уровень значимости для проверки коэффициента 'F', полученного в результате анализа ковариации, который считался должным. Плиометричний тренинг в течение восьми недель предлагается участникам экспериментальной группы. Результаты Результаты показали, что разные плиометрични тренировочные программы дали значительное развитие в совершенствовании компонентов двигательной способности, таких как скорость, взрывная сила ног и мышечная выносливость участников (p <.05). Результаты показали, что высокоинтенсивная плиометрична подготовка была замечена как выше, чем низкая и средняя интенсивность плиометричнои подготовки, с точки зрения влияния различных пакетов плиометричних на выбранные компоненты двигательной способности среди участников. Выводы: Учитывая полезность и важность плиометричного тренировки, мы рекомендовали, чтобы протокол упражнений, использованный в этом исследовании, может быть полезным для разработки и совершенствования таких компонентов для достижения пиковых показателей в спорте.
- ДокументEnhancing high school students’ physical fitness via Crossfit: a study on 15-16-year-olds(Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2024) Vypasniak, I.; Nesen, O.; Jagiello, M.Background and Study Aim: CrossFit represents a high-intensity functional training that has recently gained popularity among the youth. At the same time, restrictions imposed by military actions require different approaches to organizing CrossFit sessions. The most acceptable solution in such a situation is online education and training. The purpose of this study was to investigate the impact of CrossFit sessions within the framework of remote physical education on the physical fitness indicators of high school students. Material and Methods: The study involved 27 students (aged 15-16 years) from a 10th-grade class at a school located in a war conflict zone (Kharkiv, Ukraine). The group consisted of 11 boys and 16 girls. Due to the military conflict and corresponding restrictions, physical education was conducted remotely. Physical education classes were held three times a week, lasting 45 minutes each. The structure of the lesson included 30 minutes of synchronous online work with the teacher and 15 minutes for independent task completion. Tests aimed at measuring strength, endurance, flexibility, and speed were used to assess the impact of CrossFit programs on physical fitness. Data were collected at the beginning and end of the experiment. The experiment was conducted over 8 weeks. Testing was carried out at home by students under the control and guidance of the teacher via video link during the first three lessons. Results: The test results confirm improvement in all indicators. The boys increased their plank hold duration from 48 seconds to 53 seconds, and the girls from 46 seconds to 52 seconds. In the squat series, an increase in indicators was noted: for boys from 21 to 25 in the third series. Girls also showed significant improvement across all squat series. The boys’ speed-strength indicators improved from 43 cm to 46 cm. Girls demonstrated improvement in performing “Burpees” within 60 seconds, increasing the number of repetitions from 8 to 12. Conclusions: The study results indicate that CrossFit effectively enhances the physical fitness of high school students. However, the improvement in girls occurs to a slightly lesser extent compared to boys. This may be due to the initial level of physical fitness and individual physiological characteristics. Передумови та мета дослідження: CrossFit – це високоінтенсивне функціональне тренування, яке останнім часом набуло популярності серед молоді. Водночас обмеження, які накладають військові дії, вимагають інших підходів до організації занять кроссфітом. Найбільш прийнятним рішенням у такій ситуації є онлайн-навчання. Метою даного дослідження було дослідити вплив занять кросфітом в рамках дистанційної фізичної культури на показники фізичної підготовленості старшокласників. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь 27 учнів (віком 15-16 років) 10-го класу школи, що знаходиться в зоні бойових дій (м. Харків, Україна). Група складалася з 11 хлопців та 16 дівчат. У зв’язку з військовим конфліктом та відповідними обмеженнями фізкультура проводилась дистанційно. Заняття з фізичної культури проводились тричі на тиждень тривалістю 45 хвилин. Структура уроку передбачала 30 хвилин синхронної он-лайн роботи з викладачем та 15 хвилин для самостійного виконання завдань. Тести, спрямовані на вимірювання сили, витривалості, гнучкості та швидкості, використовувалися для оцінки впливу програм CrossFit на фізичну форму. Дані збирали на початку та в кінці експерименту. Експеримент проводився протягом 8 тижнів. Тестування проводилось учнями вдома під контролем і керівництвом викладача по відеозв’язку протягом перших трьох уроків. Результати: Результати тесту підтверджують покращення всіх показників. Хлопчики збільшили тривалість утримання планки з 48 секунд до 53 секунд, а дівчата з 46 секунд до 52 секунд. У серії присідань відзначено зростання показників: у хлопців від 21 до 25 років у третій серії. Дівчата також показали значне покращення в усіх серіях присідань. Швидкісно-силові показники хлопців підвищилися з 43 см до 46 см. Дівчата продемонстрували покращення у виконанні «Burpees» протягом 60 секунд, збільшивши кількість повторень з 8 до 12. Висновки: Результати дослідження свідчать про те, що CrossFit ефективно підвищує фізичну підготовленість старшокласників. Однак поліпшення у дівчаток відбувається в дещо меншому ступені, ніж у хлопчиків. Це може бути пов'язано з початковим рівнем фізичної підготовки та індивідуальними фізіологічними особливостями.
- ДокументFighting Style of Qualified Veteran Boxers(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, IP Zhanneta Kozna, 2023) Kozin, V. Yu.The monograph presents reveaingl the fighting style of veteran boxers based on the individual factor structure of psychophysiological and biomechanical indicators. The study involved 42 qualified veteran boxers (aged 45-50). A biomechanical analysis of the indicators of the movement speed of various points and the values of the joint angles while performing a direct blow by boxers has been used as a research method. The psychophysiological method has been used to determine the time of a simple and complex reaction under standard conditions and in various testing modes. Descriptive Statistics and Factor Analysis have been applied as methods of statistical analysis. Two main factors have been identified in the structure of the complex performance of qualified veteran boxers,. Factor 1 (55.063% of the total aggregate variance) is named "Speed". Factor 2 (44.937% of the total aggregate variance) stands for “Speed Endurance”. Individual factor structure, which is characterized by the distinctive factor "Speed and Coordination Endurance" by more than 80% as well as by the marked factor "Speed" by less than 30% is considered to be a particularity of the tempo style boxers. Individual factor structure, which is characterized by the intensity of the factor "Speed" by more than 80%, and by the distinctive factor "Speed and Coordination Endurance" by less than 30% is considered to be typical for the playing style boxers. The individual factor structure, which is characterized by the marked factor "Speed" by more than 50%, and by the intencity of the factor "Speed and Coordination Endurance" by less than 30% is seen to be peculiar to the strength style boxers. It is shown that the psychophysiological features of boxers of different fighting styles are reflected in the features of the direct strike technique. The lack of speed at the beginning of the movement in tempo style boxers is supplemented and compensated by the high speed of movement. Playing style boxers are characterized by a high speed of movement at the very beginning of the strike. Strength style boxers are characterized by the gradual development of movement speed. У монографії представлено виявлення стилю ведення бою боксерів-ветеранів на основі індивідуальної факторної структури психофізіологічних та біомеханічних показників. У дослідженні взяли участь 42 кваліфіковані боксери-ветерани (віком 45-50 років). Як метод дослідження використано біомеханічний аналіз показників швидкості переміщення різних точок і величин суглобових кутів при виконанні прямого удару боксерами. Психофізіологічний метод використовувався для визначення часу простої та складної реакції в стандартних умовах та в різних режимах тестування. В якості методів статистичного аналізу були застосовані описова статистика та факторний аналіз. У структурі комплексної працездатності кваліфікованих боксерів-ветеранів було виявлено два основні фактори. Фактор 1 (55,063% загальної сукупної дисперсії) отримав назву "Швидкість". Фактор 2 (44,937% загальної сукупної дисперсії) - "Швидкісна витривалість". Особливістю боксерів темпового стилю вважається індивідуальна факторна структура, яка характеризується виразним фактором "Швидкісно-координаційна витривалість" більш ніж на 80%, а також маркованим фактором "Швидкість" менш ніж на 30%. Для боксерів ігрового стилю характерна індивідуальна факторна структура, яка характеризується вираженістю фактора "Швидкість" більше ніж на 80%, а також вираженістю фактора "Швидкісно-координаційна витривалість" менше ніж на 30%, що є характерним для боксерів ігрового стилю. Для боксерів силового стилю характерна індивідуальна факторна структура, яка характеризується вираженістю фактора "Швидкість" більш ніж на 50%, а інтенсивністю фактора "Швидкісно-координаційна витривалість" - менш ніж на 30%. Показано, що психофізіологічні особливості боксерів різних стилів боротьби відображаються на особливостях техніки виконання прямого удару. Недостатня швидкість на початку руху у боксерів темпового стилю доповнюється і компенсується високою швидкістю пересування. Для боксерів ігрового стилю характерна висока швидкість пересування на самому початку удару. Для боксерів силового стилю характерний поступовий розвиток швидкості рухів.
- ДокументFootball as a means of integral development of intellectual abilities and physical fitness of middle school students(Health, sport, rehabilitation, 2023) Pavlović, R.; Siryi, O.Purpose: to scientifically substantiate the positive influence of football on the physical and intellectual development of chieldren. Material and Methods: When conducting experimental research, a student questionnaire was first conducted to identify the success of studies and the specific interests of students who play football, play other sports, and students who do not play sports at all. 82 fifth-grade students of schools No. 38, 49 took part in the survey. The formative experiment was conducted on the basis of Kindergarten No. 38, in the fifth grades. It was found that the largest percentage of the total number of students are those engaged in other sports (58.5%). A large number are students who do not play any sports (34.10% of the total number of students). The smallest percentage was found among students who play football (7.3% of the total number of students). Results: It has been established that among the students who play football, there are absolutely no students who study at the first level of competence (in the final grades there are grades of 1- 3 points on a 12-point scale), 33.3% are those whose academic success is level 2 competence (among the final grades there are grades of 4-6 points), and the largest percentage are students studying at the third level of competence (66.7%) (among the final grades there are no grades below 7 points). Among the students who are engaged in other sports, there are also absolutely no students who study at the first level of competence. Among students who do not play sports, the largest number of those who study are dissatisfied and satisfied. This shows that playing sports, both football and other sports, provide conditions for improving academic performance. Conclusions: The obtained data indicate that the practice of sectional work on football provides conditions for the combined physical, intellectual and artistic development of children, about the possibility of a comprehensive all-round influence on the process of child development through the use of effective means of comprehensive development of children. Мета: науково обґрунтувати позитивний вплив занять футболом на фізичний та інтелектуальний розвиток дітей. Матеріал і методи: При проведенні експериментальних досліджень спочатку було проведене анкетування учнів для виявлення успішності навчання та особливості інтересів учнів, які займаються футболом, займаються іншими видами спорту та учнів, які не займаються спортом зовсім. В анкетуванні брали участь 82 учня п’ятих класів шкіл №№ 38, 49. Формуючий експеримент був проведений на базі ЗООШ №38, у п’ятих класах. Виявлено, що найбільший відсоток від загальної кількості учнів складають ті, що займаються іншими видами спорту (58,5%). Велику кількість складають учні, які не займаються ніякими видами спорту (34,10% від загальної кількості учнів). Найменший відсоток був виявлений учнів, які займаються футболом (7,3% від загальної кількості учнів). Результати: Встановлено, що серед учнів, які займаються футболом, зовсім немає тих, хто навчаються на першому рівні компетентності (в підсумкових оцінках маються оцінки 1-3 бали за 12-бальною шкалою), 33, 3% складають ті, успішність навчання яких складає 2 рівень компетентності (серед підсумкових оцінок є оцінки в 4-6 бали), і найбільший відсоток складають учні, які навчаються на третьому рівні компетентності (66,7%) (серед підсумкових оцінок немає оцінок нижче 7 балів). Серед учнів, які займаються іншим видами спорту, також зовсім немає тих, хто навчається на першому рівні компетентності. Серед учнів, які не займаються спортом, найбільша кількість таких, хто вчиться незадовільнено і задовільнено. Це свідчить про те, що заняття спортом, як футболом, так і іншим видами спорту, надають умови для підвищення успішності навчання Висновки: Отримані дані свідчать про те, що практика секційної роботи з футболу надає умови для поєднаного фізичного, інтелектуального і художнього розвитку дітей, про можливість комплексного усебічного впливу на процес розвитку дитини шляхом застосування ефективних засобів комплексного розвитку дітей.
- ДокументFormation of doubles and mixed categories in badminton using multivariate analysis methods(2020-11) Sobco, I.; Zharkova, Yеv.; Vitsko, S.; Zhukov, V.; Tsapko, A.The purpose of the this study work is to experimentally substantiate the use of multivariate analysis methods for creating doubles and mixed categories in badminton by, taking into account the physical, technical, and psychophysiological capabilities of 14–15-year-old badminton players aged 14-15 years. Materials and methods. This e experimentstudy involved 14–15-years-old badminton players from of the WBC sports club (age 14-15): girls (n = 10), boys (n = 10). The experiment study was performed carried out induring the preparatory period in, September 2019. The Testing of athletes were tested in terms of physical readiness (100 meter m run, shuttle run 4 × x9 meterm shuttle run, bending of the arms in a lying position, jumping rope, pulling up on the bar, forward bending of the body from a sitting position, long jump from a place) and, technical readiness (stuffing shuttlecocks by open and the closed side of the racket in 1 minutemin, mistakes when filling shuttlecocks, hitting shuttlecocks from the wall in 1 minutemin, and mistakes when hitting shuttlecocks from the wall). To determine the psychophysiological state of athletes, psychophysiological indexes were experimented withevaluated using the "Psychodiagnostics" computer program, which measured (the speed of a simple and complex reaction in various testing modes). The results of our cluster analysis of testing showed that athletes are were divided into three groups, with similar outcomes for both boys and girls. Clusters were determined according to the degree of "similarity" of athletes in terms of complex testing. Mixed discharges were formed using expert assessment methods. As a result of one-way analysis of variance, a significant difference (p < < 0.05) between the groups in terms of the level of physical fitness of boys was revealed in terms of the level of physical fitness of boys. In girls, the groups significantly (p < <0.05) differed among themselves in terms of physical fitness and psychophysiological capabilities. Our analysis has revealed two ways of forming doubles discharges. The first method, “similarity,” is based on the similarity of athletes in terms of the pace of play and, the level of development of physical and psychological qualities. This method is suitable for the formation of men and women doubles, where the athletes are equal and have the same tasks. The second method, “compensation”, is where a partner with pronounced leading physical qualities will be suitable for a partner who can compensate for his shortcomings. It is recommended to use rational means and methods of physical and technical training of badminton players at the stage of special basic training for the optimal construction of the training process of athletes. Метою даної роботи є експериментальне обгрунтування використання методів багатовимірного аналізу для створення парних і змішаних розрядів в бадмінтоні з урахуванням фізичних, технічних і психофізіологічних можливостей бадмінтоністів 14-15 років. Матеріали та методи. В даному експериментальному дослідженні брали участь бадмінтоністи спортивного клубу WBC у віці 14-15 років: дівчата (n = 10), хлопці (n = 10). Дослідження експерименту проводилося в підготовчий період у вересні 2019 року. Тестування спортсменів проводилося за показниками фізичної підготовленості (біг на 100 м, човниковий біг 4х9 м, згинання рук в положенні лежачи, стрибки зі скакалкою, підтягування на перекладині, нахил корпусу вперед з положення сидячи, стрибок в довжину з місця) і, технічна підготовленість (набивання воланів відкритою і закритою стороною ракетки за 1 хвилину, помилки при набиванні воланів, удари воланів від стіни за 1 хвилину і помилки при ударах воланів від стіни). Для визначення психофізіологічного стану спортсменів експериментували з психофізіологічними показниками, оцінюючи їх за допомогою комп'ютерної програми «Психодіагностика», яка вимірювала швидкість простої та складної реакції в різних режимах тестування. Результати нашого кластерного аналізу тестування показали, що спортсмени були розділені на три групи з однаковими результатами як для хлопців, так і для дівчат. Кластери визначалися за ступенем «схожості» спортсменів при комплексному тестуванні. Змішані розряди формувалися методами експертної оцінки. В результаті однофакторного дисперсійного аналізу виявлено достовірна різниця (p <0,05) між групами за рівнем фізичної підготовленості хлопців з У дівчат групи достовірно (p <0,05) розрізнялися між собою по фізичній підготовленості і психофізіологічних можливостей. Проведений аналіз виявив два способи формування подвійних розрядів. Перший метод, «подібність», заснований на схожості спортсменів за темпами гри і рівнем розвитку фізичних і психологічних якостей. Цей метод підходить для формування чоловічих і жіночих пар, де спортсмени рівні і мають однакові завдання. Другий метод, «компенсація», коли партнер з яскраво вираженими провідними фізичними якостями підійде партнеру, здатному компенсувати свої недоліки. Для оптимального побудови тренувального процесу спортсменів рекомендується використовувати раціональні засоби і методи фізичної і технічної підготовки бадмінтоністів на етапі спеціальної базової підготовки. Целью данной работы является экспериментальное обоснование использования методов многомерного анализа для создания парных и смешанных разрядов в бадминтоне с учетом физических, технических и психофизиологических возможностей бадминтонистов 14–15 лет. Материалы и методы. В данном экспериментальном исследовании участвовали бадминтонисты спортивного клуба WBC в возрасте 14–15 лет: девочки (n = 10), мальчики (n = 10). Исследование эксперимента проводилось в подготовительный период в сентябре 2019 года. Тестирование спортсменов проводилось по показателям физической подготовленности (бег на 100 м, челночный бег 4х9 м, сгибание рук в положении лежа, прыжки со скакалкой, подтягивание на перекладине, наклон корпуса вперед из положения сидя, прыжок в длину с места) и, техническая подготовленность (набивка воланов открытой и закрытой стороной ракетки за 1 минуту, ошибки при набивании воланов , удары воланов от стены за 1 минуту и ошибки при ударах воланов от стены). Для определения психофизиологического состояния спортсменов экспериментировали с психофизиологическими показателями, оценивая их с помощью компьютерной программы «Психодиагностика», которая измеряла скорость простой и сложной реакции в различных режимах тестирования. Результаты нашего кластерного анализа тестирования показали, что спортсмены были разделены на три группы с одинаковыми результатами как для мальчиков, так и для девочек. Кластеры определялись по степени «сходства» спортсменов при комплексном тестировании. Смешанные разряды формировались методами экспертной оценки. В результате однофакторного дисперсионного анализа выявлена достоверная разница (p <0,05) между группами по уровню физической подготовленности мальчиков по уровню физической подготовленности мальчиков. У девочек группы достоверно (p <0,05) различались между собой по физической подготовленности и психофизиологическим возможностям. Проведенный анализ выявил два способа формирования двойных разрядов. Первый метод, «подобие», основан на сходстве спортсменов по темпам игры и уровню развития физических и психологических качеств. Этот метод подходит для формирования мужских и женских пар, где спортсмены равны и имеют одинаковые задачи. Второй метод, «компенсация», когда партнер с ярко выраженными ведущими физическими качествами подойдет партнеру, способному компенсировать свои недостатки. Для оптимального построения тренировочного процесса спортсменов рекомендуется использовать рациональные средства и методы физической и технической подготовки бадминтонистов на этапе специальной базовой подготовки.
- ДокументFormation of Emotional-Volitional Culture of Future Policemen in the Course of Vocational Training(LUMEN Publishing House, 2018-06) Zelenskiy, R.; Popova, O.; Sokolovskyi, V.; Stashchak, M.The article is devoted to revision of a problem of formation of the emotional-volitional culture of future policemen in the course of vocational training. It is predetermined by the increase of intensity and force of stressful factors which influence negatively on their mentality, moral and physical state during performance of professional duties. At the stage of theoretical development of a problem was made a hypothesis that formation of emotional-volitional culture of future policemen will be effective if in the course of their vocational training provide the following issues: 1) development of resistant motivation in cadets to mastering emotional-volitional culture as professionally significant quality; 2) application of pedagogical tools in educational process (forms, methods, means) which requires demonstration of emotions and volitional qualities of the personality; 3) stimulation of cadets to self-improvement of emotional-volitional culture. For testing the made hypothesis were used the following methods: theoretical (philosophical, psychological and pedagogical analysis with the purpose of conceptual construct determination and grounds of pedagogical conditions of formation of emotional-volitional culture of future policemen); empirical (questioning, testing, conversations, polls, pedagogical experiment); mathematical statistics (arithmetic mean of, Pearson criterion χ?). 358 cadets from Kharkiv National University of Internal Affairs participated in a research. They formed the experimental group (180 persons) and the control group (178 persons). Results. The efficiency of pedagogical conditions implementation of formation of the emotional-volitional culture of future policemen in the course of vocational training was proved during the experimental work which included classes, extracurricular educational activities, in particular, the educational club «Fan of extreme» and also practical training of cadets. In a general number of cadets with the high level of formation of emotional-volitional culture in the experimental group increased by 30% whereas in a control group the appropriate increase was only 12%. At the same time, the number of cadets with the low level of formation of emotional-volitional culture decreased in the experimental group by 24%, in control group by 18%. Conclusions. Defined pedagogical conditions of formation of the emotional-volitional culture of future policemen were checked by scientific experiment and could be realized in the course of vocational training at the higher education establishments of Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Стаття присвячена перегляду проблеми формування емоційно-вольової культури майбутніх поліцейських у процесі професійної підготовки. Це зумовлено збільшенням інтенсивності та сили стресових факторів, які негативно впливають на їх ментальність, моральний та фізичний стан під час виконання професійних обов'язків. На етапі теоретичної розробки проблеми була висунута гіпотеза, що формування емоційно-вольової культури майбутніх міліціонерів буде ефективним, якщо в процесі їх професійної підготовки передбачити наступні питання: 1) розвиток стійкої мотивації у курсантів до оволодіння емоційними -вольова культура як професійно значуща якість; 2) застосування педагогічного інструментарію у навчальному процесі (форми, методи, засоби), що вимагає демонстрації емоцій та вольових якостей особистості; 3) стимулювання курсантів до самовдосконалення емоційно-вольової культури. Для перевірки зробленої гіпотези були використані такі методи: теоретичний (філософський, психолого-педагогічний аналіз з метою визначення концептуальної конструкції та підстав педагогічних умов формування емоційно-вольової культури майбутніх міліціонерів); емпіричні (опитування, тестування, бесіди, опитування, педагогічний експеримент); математична статистика (середнє арифметичне значення, критерій Пірсона χ?). У дослідженні взяли участь 358 курсантів Харківського національного університету внутрішніх справ. Вони сформували експериментальну групу (180 осіб) та контрольну групу (178 осіб). Результати. Ефективність реалізації педагогічних умов формування емоційно-вольової культури майбутніх міліціонерів у процесі професійної підготовки була доведена під час експериментальної роботи, яка включала заняття, позакласні навчальні заходи, зокрема, просвітницький клуб «Шанувальник екстремуму», а також практична підготовка курсантів. Загалом кількість курсантів з високим рівнем сформованості емоційно-вольової культури в експериментальній групі зросла на 30%, тоді як у контрольній групі відповідний приріст становив лише 12%. У той же час кількість курсантів із низьким рівнем сформованості емоційно-вольової культури зменшилась в експериментальній групі на 24%, у контрольній - на 18%. Висновки. Визначені педагогічні умови формування емоційно-вольової культури майбутніх міліціонерів перевірялися науковим експериментом і могли бути реалізовані в ході професійної підготовки у вищих навчальних закладах МВС України. Статья посвящена рассмотрению проблемы формирования эмоционально-волевой культуры будущих полицейских в процессе профессиональной подготовки. Это обусловлено увеличением интенсивности и силы стрессовых факторов, которые негативно влияют на их ментальность, моральный и физический состояние во время выполнения профессиональных обязанностей. На этапе теоретической разработки проблемы была выдвинута гипотеза, что формирование эмоционально-волевой культуры будущих милиционеров будет эффективным, если в процессе их профессиональной подготовки предусмотреть следующие вопросы: 1) развитие устойчивой мотивации у курсантов к овладению эмоциональными волевых культура как профессионально значимое качество; 2) применение педагогического инструментария в учебном процессе (формы, методы, средства), что требует демонстрации эмоций и волевых качеств личности; 3) стимулирование курсантов к самосовершенствованию эмоционально-волевой культуры. Для проверки сделанной гипотезы были использованы следующие методы: теоретический (философский, психолого-педагогический анализ с целью определения концептуальной конструкции и оснований педагогических условий формирования эмоционально-волевой культуры будущих милиционеров) эмпирические (опрос, тестирование, беседы, опросы, педагогический эксперимент); математическая статистика (среднее арифметическое значение, критерий Пирсона χ?). В исследовании приняли участие 358 курсантов Харьковского национального университета внутренних дел. Они сформировали экспериментальную группу (180 человек) и контрольную группу (178 человек). Результаты. Эффективность реализации педагогических условий формирования эмоционально-волевой культуры будущих милиционеров в процессе профессиональной подготовки была доказана в ходе экспериментальной работы, которая включала занятия, внеклассные учебные мероприятия, в частности, просветительский клуб «Поклонник экстремума», а также практическая подготовка курсантов. В целом количество курсантов с высоким уровнем сформированности эмоционально-волевой культуры в экспериментальной группе выросла на 30%, тогда как в контрольной группе соответствующий прирост составил всего 12%. В то же время количество курсантов с низким уровнем сформированности эмоционально-волевой культуры уменьшилась в экспериментальной группе на 24%, в контрольной - на 18%. Выводы. Определены педагогические условия формирования эмоционально-волевой культуры будущих милиционеров проверялись научным экспериментом и могли быть реализованы в ходе профессиональной подготовки в высших учебных заведениях МВД Украины.
- ДокументFunctional readiness and properties of the nervous system peculiarities of art specialties’ future teachers(Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2022) Kozin, O.; Kozina, Zh.; Korobeinik, V.Background and Study Aim: The future professional work of students of the Faculty of Arts is characterized by an insufficient level of physical activity of a dynamic nature in combination with a large static load and highly coordinated finger work. Representatives of these specialties have their own psychological characteristics. Purpose: to reveal the peculiarities of the properties of the nervous system and the functional potential of the cardiovascular system of students - future teachers of fine arts and music and, based on the obtained data, to develop recommendations for physical education and sports. Material and Methods: Students of Pedagogical University took part in the study. The total number of students was 812. 24 of them were students of the Faculty of Arts. Future specialists in physical education and sports took part in the number of 25 people. 763 students were representatives of other faculties. Properties of the nervous system were determined using psychophysiological testing. During psychophysiological testing, the reaction time and the number of errors were determined for each test. The indicators of the orthostatic test were used as indicators of functional readiness. In the orthostatic test, the heart rate was measured in the lying position and in the standing position and the difference between these indicators. Statistical analysis involved comparing students of the Faculty of Arts with students of other faculties using parametric methods, since all samples corresponded to a normal distribution. Results: Future teachers of creative specialties have reliably the least mobility in combination with the highest stability of nervous processes in comparison with representatives of other pedagogical specialties. Reliable differences were found between the indicators of orthostatic reactions of students of the Faculty of Arts and the faculty where future sports coaches are trained. Orthostatic regulation is significantly better in students of the Faculty of Physical Education and Sports. Conclusions: It is necessary to adjust the program of physical education of students of creative specialties to increase the interest of students and to match physical exercises to the features of the nervous system of students of the Faculty of Arts. Future teachers of creative specialties can be recommended to engage in any kind of sport or motor activity, but the most suitable for them are exercises that require the development of endurance in combination with the inclusion of cognitive processes and concentration: walks with observation of nature and the city, exercises performed to music, exercises with a concentration on various natural images, etc. Передумови та мета дослідження: Майбутня професійна діяльність студентів факультету мистецтв характеризується недостатнім рівнем фізичної активності динамічного характеру в поєднанні з великим статичним навантаженням та висококоординованою роботою пальців рук. Представники цих спеціальностей мають свої психологічні особливості. Мета: виявити особливості властивостей нервової системи та функціонального потенціалу серцево-судинної системи студентів - майбутніх учителів образотворчого мистецтва і музики та на основі отриманих даних розробити рекомендації з фізичного виховання і спорту. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь студенти педагогічного університету. Загальна кількість студентів склала 812 осіб. 24 з них - студенти факультету мистецтв. Майбутні фахівці з фізичного виховання та спорту взяли участь у кількості 25 осіб. 763 студенти були представниками інших факультетів. Властивості нервової системи визначалися за допомогою психофізіологічного тестування. Під час психофізіологічного тестування визначали час реакції та кількість помилок для кожного тесту. Як показники функціональної готовності використовували показники ортостатичної проби. В ортостатичній пробі вимірювали частоту серцевих скорочень в положенні лежачи і в положенні стоячи та різницю між цими показниками. Статистичний аналіз передбачав порівняння студентів факультету мистецтв зі студентами інших факультетів за допомогою параметричних методів, оскільки всі вибірки відповідали нормальному розподілу. Результати: Майбутні вчителі творчих спеціальностей мають достовірно найменшу рухливість у поєднанні з найвищою стійкістю нервових процесів порівняно з представниками інших педагогічних спеціальностей. Виявлено достовірні відмінності між показниками ортостатичних реакцій студентів факультету мистецтв та факультету, де готують майбутніх спортивних тренерів. Ортостатична регуляція достовірно краща у студентів факультету фізичного виховання та спорту. Висновки: Необхідно скоригувати програму фізичного виховання студентів творчих спеціальностей для підвищення зацікавленості студентів та підібрати фізичні вправи до особливостей нервової системи студентів факультету мистецтв. Майбутнім учителям творчих спеціальностей можна рекомендувати займатися будь-яким видом спорту або рухової активності, але найбільш придатними для них є вправи, що вимагають розвитку витривалості в поєднанні з включенням пізнавальних процесів і концентрації уваги: прогулянки зі спостереженням за природою і містом, вправи, що виконуються під музику, вправи з концентрацією уваги на різних природних образах тощо.
- ДокументHealth, sport, rehabilitation(Health, sport, rehabilitation , 2018)The journal presents articles on topical issues of physical education and sport, as well as on the problems of the formation, restoration, strengthening and preservation of health of representatives of different groups of people, physical rehabilitation and recreation, medical and recreational physical culture. It also reflects materials on the theory and methodology of training of sportsmens ; the means of physical culture, its forms and methods, the basic principles of health-saving technologies and disease prevention. У журналі представлені статті з актуальних проблем фізичного виховання і спорту, а також з проблем формування, відновлення, зміцнення і збереження здоров'я представників різних груп населення, фізичної реабілітації та рекреації, лікувальної та оздоровчої фізичної культури. У ньому також відображені матеріали з теорії та методики підготовки спортсменів; засобифізичної культури, її форми та методи, основні принципи здоров'язберігаючих технологій та профілактики захворювань. В журнале представлены статьи по актуальным проблемамфизического воспитания и спорта, а также по проблемам формирования, восстановления, укрепления и сохранения здоровья представителей различных групп населения, физической реабилитации и рекреации, лечебной и оздоровительной физической культуры. В нем также отражены материалы по теории и методике подготовки спортсменов ; средства физической культуры, ее формы и методы, основные принципы здоровьесберегающих технологий и профилактики заболеваний.