Кафедра практики англійського усного і писемного мовлення
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра практики англійського усного і писемного мовлення за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 231
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументОсобливості потрактування образу Божої Матері в українській бароковій проповіді(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2003) Зосімова, О. В.У статті розглянуто особливості потрактування образу Божої Матері в українській бароковій проповіді. З’ясовано, що більшість казань будується на розгорнутій метафорі або алегорії. Чесноти Діви Марії, моделі поведінки в певній ситуації уподібнюються предметам матеріального світу, явищам природи тощо. Майстерність барокових проповідників полягає у вмінні знайти цікаву аналогію, провести оригінальну асоціативну паралель. Святе Письмо є головним джерелом сюжетів проповідей. Спираючись на принцип чотирисенсового тлумачення Біблії, барокові оратори знаходять богородичні мотиви та образи як у книгах Старого Заповіту, так і символіці Євангелій. В статье рассматриваются особенности трактовки образа Божьей Матери в украинской барочной проповеди. Установлено, что большинство проповедей строится на развернутой метафоре или аллегории. Добродетели Девы Марии, модели поведения в определенной ситуации сравниваются с предметами материального мира, явлениями природы и т. п. Мастерство барочных проповедников заключается в умении найти интересную аналогию, провести оригинальную ассоциативную параллель. Священное Писание является главным источником сюжетов проповедей. Следуя принципу четырехсмыслового толкования Библии, барочные ораторы находят богородичные мотивы и образы как в книгах Ветхого Завета, так и символике Евангелий. The article analyses special features of interpreting the image of the Mother of God in the Ukrainian Baroque sermon. It has been found that most of the sermons are based on an extended metaphor or allegory. The Virgin Mary’s virtues and her models of behaviour in particular situations are compared to objects of the material world, natural phenomena etc. The mastery of the authors of the Baroque sermons lies in their ability to make an interesting analogy or to draw an original associative parallel. The Holy Scriptures are the main sources of the sermon plots. Following the principle of the four-sense interpretation of the Bible, the Baroque orators find topics and images related to the Virgin Mary both in the Books of the Old Testament and the symbolism of the Gospels.
- ДокументОсновні топоси мотиву «марнота марнот» в українській бароковій поезії(Інститут літератури імені Т. Г. Шевченка НАН України, 2005) Зосімова, О. В.На матеріалі широкого кола віршованих пам’яток українського бароко автор статті аналізує особливості функціонування мотиву «марнота марнот» у творах вітчизняних поетів другої половини XVII – початку XVIII ст. у контексті загальних тенденцій розвитку європейського письменства цієї доби. У дослідженні детально розглянуто комплекс різноманітних топосів, що використовувалися для художнього втілення ідеї Vanitas (життя як мильна булька чи павутиння; земні блага як тінь; колесо Фортуни; традиційні образи й сюжети античної історії та міфології). На широком материале стихотворных памятников украинского барокко автор статьи анализирует особенности функционирования мотива «суета сует» в произведениях отечественных поэтов второй половины ХVІІ – начала ХVІІІ века в контексте общих тенденций развития европейской литературы этого периода. В исследовании детально рассмотрен комплекс разнообразных топосов, используемых для художественного воплощения идеи Vanitas (жизнь как мыльный пузырь или паутина; земные блага как тень; колесо Фортуны; традиционные образы и сюжеты античной истории и мифологии). On the rich material of Ukrainian baroque verse literature the author of the article analyzes special features of the national interpretation of the motif "vanitas vanitatum" in the context of the common tendencies of the development of the contemporary European poetry. The research presents a systematic survey of various commonplaces used to convey the idea of Vanity in the Ukrainian verse literature (life as a soap bubble or cobweb, worldly pleasures and material comforts as a shadow; a wheel of Fortune; traditional images and topics of Greco-Roman history and mythology).
- ДокументМотив "марнота марнот" у поетичних епітафіях Лазаря Барановича: особливості жанрового втілення("Перспектива", 2005) Зосімова, О. В.У статті розглянуто особливості інтерпретації мотиву "марнота марнот" у поетичних епітафіях Лазаря Барановича – одного з чільних представників українського літературного бароко. Специфіка художнього втілення в епітафіях ідеї марності земного життя людини зумовлена жанровою своєрідністю віршів: опрацьовуючи популярні топоси ванітативного мотиву (насамперед ідею рівності всіх перед смертю), поет досить часто застосовує прийоми словесної гри та протиставлення понять. Прикметною рисою досліджуваних епітафій є широке використання натуралістичних елементів та вражаючі монологи адресатів текстів як особлива форма поезій цього жанру. В статье рассматриваются особенности интерпретации мотива "суета сует" в поэтических эпитафиях Лазаря Барановича – одного из ведущих представителей украинского литературного барокко. Специфика художественного воплощения в эпитафиях идеи суетности земной жизни человека обусловлена жанровым своеобразием стихотворений: разрабатывая популярные топосы ванитативного мотива (прежде всего идею равенства всех перед лицом смерти), поэт достаточно часто использует приемы словесной игры и противопоставления понятий. Характерной чертой исследуемых эпитафий является широкое использование натуралистических элементов и эффектные монологи адресатов текстов как особенная форма поэзий этого жанра. The article deals with the interpretation of the motif "vanitas vanitatum" in poetic epitaphs by Lazar Baranovych, one of the chief exponents of Ukrainian literary Baroque. The special character of the artistic expression in the epitaphs of the idea of vanity of man’s earthly life is determined by the genre nature of the verses: elaborating on the popular commonplaces of the motif Vanitas (first of all the idea of equality before death), the poet quite often uses the techniques of wordplay and contrast. The characteristic feature of the epitaphs under discussion is a wide use of naturalistic elements and impressive monologues of the addressees of the texts as a special form of this poetic genre.
- ДокументІдея марності дочасного людського життя в повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся» (до питання про тяглість національної літературної традиції)(Майдан, 2005) Зосімова, О. В.У статті розглянуто проблему зв’язку творчості Григорія Квітки-Основ’яненка з традиціями української літератури XVII – XVIII ст. На матеріалі повісті «Маруся» автор дослідження аналізує деякі особливості потрактування письменником ідеї марності дочасного життя, що складає одну з основних рис барокового світобачення. В статье рассматривается проблема связи творчества Григория Квитки-Основьяненко с традициями украинской литературы XVII – XVIII вв. На материале повести «Маруся» автор исследования анализирует некоторые особенности интерпретации писателем идеи суетности земной жизни, являющейся одной из характерных черт барочного мировоззрения. The article deals with the problem of the connection of Hryhorii Kvitka-Osnovianenko’s works with the traditions of 17th- and 18th-century Ukrainian literature. On the material of the novella «Marusia» the author of the research analyzes the writer’s interpretation of the idea of vanity of one’s earthly life that is one of the characteristic features of the Baroque world view.
- ДокументМотив «марнота марнот» у поетичній спадщині Григорія Сковороди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Майдан, 2006) Зосімова, О. В.У статті розглянуто особливості потрактування ідеї марності дочасного людського життя в поетичних творах Григорія Сковороди. Насамперед окреслено деякі топоси ванітативного мотиву, спільні для поезії Сковороди та чільних представників українського літературного бароко. В статье рассматриваются особенности интерпретации идеи суетности земной жизни в поэтических произведениях Григория Сковороды. Прежде всего, описаны некоторые топосы ванитативного мотива, общие для поэзии Сковороды и ведущих представителей украинского литературного барокко. The article deals with special features of the interpretation of the idea of vanity of one’s earthly life in Hryhorii Skovoroda’s poetic works. The article focuses on the commonplaces related to the motif Vanitas that are characteristic both of Skovoroda’s poetry and the works by the main representatives of Ukrainian Baroque literature.
- ДокументМотив "марнота марнот" в українській поезії другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ століття(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди (ХНПУ), 2007-05-15) Зосімова, О. В.На матеріалі широкого кола віршованих пам’яток українського бароко автор дисертації аналізує особливості функціонування мотиву "марнота марнот" у творах вітчизняних поетів другої половини XVII – початку XVIII ст. у контексті загальних тенденцій розвитку європейського письменства цієї доби. У дослідженні детально розглянуто комплекс сталих виражальних засобів ідеї Vanitas (світ як море, куля, театр; життя-мандрівка, традиційні сюжети античної історії та міфології тощо), окреслено місце та роль мотиву "марнота марнот" як чільного складника системи ідеологічних побудов віршованої літератури українського бароко. Особливу увагу в дисертаційній студії приділено аналізу жанрової своєрідності художнього втілення ідеї "світової марноти" в українській бароковій поезії, з’ясуванню індивідуальних особливостей інтерпретації мотиву Vanitas у творах вітчизняних письменників. На широком материале стихотворных памятников украинского барокко автор диссертации анализирует особенности функционирования мотива "суеты сует" в произведениях отечественных поэтов второй половины ХVІІ – начала ХVІІІ века в контексте общих тенденций развития европейской литературы этого периода. В исследовании детально рассмотрен комплекс устойчивых средств художественного воплощения идеи Vanitas (мир как море, театр, шар; жизнь-странствие, традиционные сюжеты античной истории и мифологии и др.), обозначено место и роль мотива "суеты сует" как основного компонента идеологической системы стихотворной литературы украинского барокко. Особое внимание в диссертации уделено анализу жанрового своеобразия художественного воплощения идеи "суеты сует" в украинской барочной поэзии, рассмотрению индивидуальных особенностей разработки мотива Vanitas в произведениях отечественных писателей. On the rich material of the Ukrainian baroque verse literature the author of the thesis analyzes special features of the national interpretation of the motif "vanitas vanitatum" in the context of the common tendencies of the development of the contemporary European poetry. The dissertation presents a systematic survey of various stylistic devices used to convey the idea of Vanity in the Ukrainian verse literature (world as a sea, a theatre, a globe; life as pilgrimage, popular images and topics of Greco-Roman history and mythology). The study gives convincing evidence that the motif "vanitas vanitatum" is one of the most important components of the ideological system of the Ukrainian poetry of the second half of the 17th and the early 18th century. The main emphasis in the research has been placed on the analysis of the specific traits of genre interpretation of the idea of Vanity and individual features of its artistic expression in the works of Ukrainian baroque authors.
- ДокументДеякі спільні топоси української й англійської поезії доби бароко(Астропринт, 2009) Зосімова, О. В.У статті розглянуто особливості інтерпретації мотиву «марнота марнот» в українській та англійській поезії доби бароко. Насамперед окреслено деякі спільні топоси, що використовувалися для художнього втілення ідеї Vanitas поетами обох країн, а саме: життя як мандрівка, квітка, (мильна) булька; світ-театр, світ-в’язниця тощо. Важливим чинником такої близькості образів є передусім спільні джерела риторичної «матерії», якою послуговувалися українські й англійські барокові автори, насамперед тексти Святого Письма, антична історія та література, тогочасні емблематичні збірки. В статье рассматриваются особенности интерпретации мотива «суета сует» в украинской и английской поэзии эпохи барокко. Прежде всего, описаны некоторые общие топосы, используемые для художественного воплощения идеи Vanitas поэтами обеих стран, а именно: жизнь как странствие, цветок, (мыльный) пузырь; мир-театр, мир-тюрьма и т.п. Важным фактором такой близости образов являются преимущественно общие источники риторической «материи», которую использовали украинские и английские барочные авторы, прежде всего тексты Священного Писания, античная история и литература, эмблематические сборники того времени. The article deals with special features of the interpretation of the motif "vanitas vanitatum" in Ukrainian and English Baroque poetry. The main emphasis has been placed on describing some commonplaces characteristic of the motif Vanitas, which were used by the poets of both countries, namely: life as a pilgrimage, a flower, a (soap) bubble; the world as a theatre, a prison, etc. The important factor determining the similarity of images is, first of all, the common sources for the rhetorical "matter" employed by the Ukrainian and English Baroque authors, chiefly the Scripture, Ancient Greek and Roman history and literature as well as contemporary emblem books.
- ДокументТЕАТРАЛЬНА ОБРАЗНІСТЬ В АНГЛІЙСЬКІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ ПОЕЗІЇ ДОБИ БАРОКО(ППВ “Нове слово”, 2012) Зосімова, О. В.У статті розглянуто особливості інтерпретації театральної образності в англійській та українській поезії ХVІІ – ХVІІI ст. З’ясовано джерела походження типового для бароко уявлення про світ як театр, визначено можливі причини досить стриманого використання театральної метафори вітчизняними поетами. Підкреслюється, що в європейській бароковій літературі модель theatrum mundi стає насамперед яскравим художнім утіленням ілюзорності та марності земного життя. Театр нагадував читачам про скороминущий та оманливий характер дочасного існування, суєтність людських прагнень, примхливість долі тощо. В статье проанализированы особенности интерпретации театральной образности в английской и украинской поэзии ХVІІ – ХVІІI вв. Указаны источники происхождения типичного для барокко представления о мире как театре, определены возможные причины достаточно сдержанного использования театральной метафоры отечественными поэтами. Подчеркивается, что в европейской барочной литературе модель theatrum mundi становится прежде всего ярким воплощением иллюзорности и суетности земной жизни. Театр напоминал читателям о скоротечном и обманчивом характере существования человека, тщетности его стремлений, изменчивости судьбы и т.п. The article deals with the theatrical imagery interpretation in English and Ukrainian Poetry of the 17–18th centuries. The sources of the typical baroque concept of the world as theatre have been identified, the possible reasons for rather limited and careful use of the ‘theatrical metaphor’ by our native poets have been uncovered. It is emphasized that in European baroque literature the model theatrum mundi primarily becomes a vivid embodiment of illusiveness and vanity of earthly life. The theatre reminded readers of fleeting, transient and deceptive nature of man’s existence under the sun, vanity of people’s aspirations, and capriciousness of fortune, etc.
- ДокументМОТИВ VANITAS В УКРАЇНСЬКІЙ ТА АНГЛІЙСЬКІЙ БАРОКОВІЙ ЕПІГРАМІ(ППВ “Нове слово”, 2013) Зосімова, О. В.У статті розглянуто особливості інтерпретації мотиву Vanitas в українській та англійській епіграмі ХVІІ ст. Специфіка художнього втілення в епіграмах ідеї марності земного життя людини зумовлена жанровою своєрідністю віршів: опрацьовуючи популярні топоси ванітативного мотиву, автори розглянутих нами текстів застосовують прийоми словесної гри (меншою мірою це спостерігається в англійській поезії), повторення й протиставлення різних понять та прагнуть дотепності викладу. Традиційні образи марнотного світу, швидкоплинного людського життя та невблаганної смерті постають в епіграмах поетів обох країн джерелом вишуканих, розгорнутих концептів, покликаних справити якнайсильніше враження на вибагливого барокового читача, а відтак – спонукати його до усвідомлення суєтності власного існування на землі та необхідності відмови від згубного прагнення оманливих дочасних благ. В статье проанализированы особенности интерпретации мотива Vanitas в украинской и английской эпиграмме ХVІІ в. Специфика художественного воплощения в эпиграммах идеи суетности земной жизни человека обусловлена жанровым своеобразием стихотворений: разрабатывая популярные топосы ванитативного мотива, авторы рассмотренных нами текстов используют приемы словесной игры (в меньшей мере это характерно для английской поэзии), повторения и противопоставления различных понятий, стремятся к остроумному изложению мысли. Традиционные образы суетного мира, скоротечной жизни и неумолимой смерти являются в эпиграммах поэтов обеих стран источником изысканных, развернутых концептов, призванных произвести как можно наиболее сильное впечатление на привередливого барочного читателя, и таким образом – заставить его осознать суетность собственного существования на земле и необходимость отказа от пагубного стремления к обманчивым бренным благам. The article deals with the interpretation of the motif Vanitas in the Ukrainian and English epigram of the 17th century. The special character of the artistic expression in the epigrams of the idea of vanity of man’s earthly life is determined by the genre nature of epigrammatic verse: elaborating on the popular commonplaces of the motif Vanitas, the authors of the texts under discussion use the techniques of wordplay (it is less characteristic of English poetry), repetition and contrasting of different notions, strive for witticism. The traditional images of the vain world, fleeting life and inexorable death become in the epigrams of both countries’ poets the source of exquisite, elaborate conceits aimed at exerting a most powerful influence on the fastidious baroque readers and therefore making them realize the vanity of their own existence under the sun and necessity of abandoning the fatal pursuit of deceptive earthly goods.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕКЛАДУ АНГЛІЙСЬКОЇ КІНОТЕРМІНОЛОГІЇ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ(ЛНУ ім. Т. Шевченка, 2013-07) Зосімова, О. В.У статті розглянуто особливості перекладу кінотермінології на матеріалі англійської та української мов, визначено основні способи відтворення значень цих мовних одиниць. Підкреслюється, що проблема перекладу англійської спеціальної лексики сфери кіно українською мовою безпосередньо пов’язана з упорядкуванням відповідної національної терміносистеми, яка досі перебуває на етапі становлення. В статье проанализированы особенности перевода кинотерминологии на материале английского и украинского языков, определены основные способы передачи значения этих языковых единиц. Подчеркивается, что проблема перевода английской специальной лексики сферы кино на украинский язык непосредственно связана с упорядочением соответствующей национальной терминосистемы, которая до сих пор находится на этапе формирования. The article deals with film terminology translation on the material of the English and Ukrainian languages, the main ways of conveying the meaning of these language units in particular. It is emphasized that the problem of the English film terms translation into Ukrainian is closely connected with streamlining the corresponding national terminological system that is still in the process of formation.
- ДокументSTRUCTURAL AND DERIVATIONAL PECULIARITIES OF INFORMAL PLACE NAMES IN THE USA(ЛНУ ім. Т. Шевченка, 2014-03-28) Zosimova, O. V.У статті розглянуто особливості структури та творення неофіційних топонімів США, а саме прізвиськ американських міст. За кількістю складників (повнозначних слів) відповідні оніми поділяються на два основні структурні типи: однокомпонентні (без урахування артиклів) та полікомпонентні. До чільних способів творення однокомпонентних топонімів-прізвиськ можна віднести штучну деформацію офіційної назви та субституцію її окремих елементів. Великою мірою застосовуються різні види усічення, рідше – словоскладання. Більшість відповідних прізвиськ-композит утворено шляхом поєднання основи town із частиною назви міста. В статье рассмотрены особенности структуры и образования неофициальных топонимов США, а именно прозвищ американских городов. По количеству компонентов (знаменательных слов) соответствующие онимы делятся на два основных структурных типа: однокомпонентные (не учитывая артиклей) и поликомпонентные. К базовым способам образования однокомпонентных топонимов-прозвищ можно отнести искусственную деформацию официального названия и субституцию его отдельных элементов. Широко применяются различные виды усечения, реже – словосложение. Большинство прозвищ-композит образовано путем соединения основы town с частью названия города. The article deals with the structure and formation of informal place names in the USA, the nicknames of American cities and towns in particular. According to the number of components (notional words) the onyms in question are divided into two basic structural types: single-component (excluding the articles) and poly-component ones. The main ways of formation of single-component city and town nicknames include artificial deformation of the official name and substitution of its elements. Different types of clipping are widely used while compounding is employed less frequently. Most compounds in question are made by combining the stem town with some part of the official place name.
- ДокументSTRUCTURAL MODELS OF MULTI-COMPONENT NICKNAMES OF AMERICAN CITIES AND TOWNS(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015) Zosimova, O. V.У статті розглянуто особливості будови неофіційних топонімів США. До основних структурних моделей полікомпонентних прізвиськ американських міст можна віднести: ‘прикметник + іменник’, ‘іменник + іменник’ та ‘(означення) іменник + of + іменник’. Найбільш продуктивними складниками досліджуваних онімів є лексеми ‘city’ та ‘capital’. Сполучення цих слів із різними типами означень характеризують міста США як центри певної промисловості, бізнесу чи іншої діяльності, а також акцентують увагу на їхній історії, культурі, географії, кліматі, архітектурі тощо. В статье рассматриваются особенности строения неофициальных топонимов США. К основным структурным моделям поликомпонентных прозвищ американских городов можно отнести: ‘прилагательное + существительное’, ‘существительное + существительное’ и ‘(определение) существительное + of + существительное’. Наиболее продуктивными составляющими исследуемых онимов являются лексемы ‘city’ и ‘capital’. Сочетания этих слов с разными типами определений характеризуют города США как центры какой-либо промышленности, бизнеса или другой деятельности, а также акцентируют внимание на их культурных особенностях, истории, географии, климате, архитектуре и т. п. The article deals with the structure of informal place names in the USA. The main structural models of multi-component nicknames of American cities and towns include: ‘Adjective + Noun’, ‘Noun + Noun’ and ‘(Attribute) Noun + of + Noun’. The most productive constituent elements of the multi-component nicknames are the words ‘city’ and ‘capital’. Their combinations with different types of modifiers characterize the US cities and towns as centres of a particular industry, business or another activity as well as highlight their distinguishing cultural features, historical events, geography and climate, architecture, etc.
- ДокументWAYS OF FORMATION OF MODERN AMERICAN ACTORS’, MUSICIANS’ AND WRITERS’ PSEUDONYMS(ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2015) Kovalenko, O. A.; Zosimova, O. V.У статті розглянуто способи творення псевдонімів сучасних американських акторів, музикантів та письменників. Виокремлено два основних способи формування цього типу онімів, а саме: лексико-семантичний (онімізацію та трансонімізацію) і морфологічний (усічення й субституцію окремих елементів офіційних імен та прізвищ, а також афіксацію). В статье рассматриваются способы образования псевдонимов современных американских актеров, музыкантов и писателей. Выделено два основных способа формирования этого типа онимов, а именно: лексико-семантический (онимизацию и трансонимизацию) и морфологический (усечение и субституцию отдельных элементов официальных имен и фамилий, а также аффиксацию). The article deals with ways of formation of modern American actors’, musicians’ and writers’ pseudonyms. Two main ways of forming the onyms in question have been singled out. The lexico-semantic means are onymization transonymization. The morphological way includes clipping, modification of the official first and last names (substitution of their elements) as well as affixation.
- ДокументMOTIVATION OF AMERICAN INFORMAL PLACE NAMES(Бердян. держ. пед. ун-т, 2016) Zosimova, O. V.Nicknames or informal names for geographical objects belong to particularly interesting phenomena in the sphere of proper names. The article deals with the motivation of the informal place names in the USA that often indicate a special feature of the architecture, cultural, educational and sports activities characteristic of a particular city or state. Also, the nicknames based on the names of the notable city inhabitants make up quite a numerous group of the onyms in question. A special type of informal place names is represented by the nicknames derived from official city, town or state names. Топоніми-прізвиська, або неофіційні назви географічних об’єктів, належать до особливо цікавих феноменів у сфері власних імен. У статті розглянуто мотивацію неофіційних топонімів США, які часто вказують на прикметні риси певного міста чи штату, зокрема особливості їхньої архітектури, культурно-освітньої та спортивної діяльності. Також досить велику групу досліджуваних онімів складають назви, пов’язані з іменами видатних мешканців певного населеного пункту чи місцевості. Особливий мотиваційний тип прізвиськ являють собою топоніми, утворені від офіційних назв міст та штатів. Топонимы-прозвища, или неофициальные названия географических объектов, принадлежат к особенно интересным феноменам в сфере имен собственных. В данной статье рассматривается мотивация неофициальных топонимов США, которые часто указывают на характерные черты города или штата, в частности особенности их архитектуры, культурно-образовательной и спортивной деятельности. Также достаточно большую группу исследуемых онимов составляют названия, связанные с именами выдающихся жителей определенного населенного пункта или местности. Особый мотивационный тип прозвищ представляют собой топонимы, образованные от официальных названий городов и штатов.
- ДокументИстория изучения индивидуального стиля писателя и современные направления в лингвистике(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016) Юрьева, Ж. А.В статье рассматриваются вопросы изучения индивидуального стиля писателя и современные направления в лингвистике. Предлагаются научные разработки с использованием новейших функционально-коммуникативных, лингво-прагматичных, когнитивных и других подходов к явлениям языка. У статті розглядаються питання вивчення індивідуального стилю письменника і сучасні напрямки в лінгвістиці. Пропонуються наукові розробки з використанням новітніх функціонально-комунікативних, лінгво-прагматичних, когнітивних та інших підходів до явищ мови. In the article problems of studying the writer individual style and modern directions in linguistics are considered. Scientific developments are proposed using the latest functional-communicative, linguistic-pragmatic, cognitive and other approaches to the phenomena of language.
- ДокументЯЗЫКОВЫЕ СИГНАЛЫ РАЗВИТИЯ КОНФЛИКТНОЙ СИТУАЦИИ В «ПОВЕСТИ О ТОМ, КАК ПОССОРИЛСЯ ИВАН ИВАНОВИЧ С ИВАНОМ НИКИФОРОВИЧЕМ» Н. В. ГОГОЛЯ(ХНПУ им. Г. С. Сковороды, 2016) Юрьева, Ж. А.Анализируются языковые средства в конфликтной ситуации в «Повести о том, как поссорился Иван Иванович с Иваном Никифоровичем» Н. В. Гоголя. В конфликтной ситуации выделяются языковые единицы, которые можно рассматривать как сигналы развития конфликта. К ним относятся слова, фразеологические единицы, фразеосхемы, сравнения – лексические сигналы; типы интонации – интонационные сигналы; средства логики – логические сигналы. Различаются сильные, слабые и сигналы средней интенсивности. Слабые сигналы свидетельствуют о намерении начать спор или о неприятии идеи оппонента. Сигналы средней интенсивности свидетельствуют о развитии ссоры, а сильные сигналы – о спаде конфликта. Логико-семантический анализ конфликтной ситуации позволяет установить его семантическую модель и динамику лексической структуры. На основе ссоры, анализируемой в данной работе, установлены: а) семантическая модель, динамику которой схематически можно представить «от вопроса с возражением до эмоционального восклицания с угрозами», б) динамика лексической структуры от номинативных единиц в первичном значении, стилистически нейтральных, до оскорбительной вторичной номинации. Аналізуються мовні засоби в конфліктній ситуації у «Повісті про те, як посварився Іван Іванович з Іваном Никифоровичем» М. В. Гоголя У конфліктній ситуації виділяються мовні одиниці, які можна розглядати як сигнали розвитку конфлікта. До них відносяться слова, фразеологічні одиниці, фразеосхеми, порівняння – лексичні сигнали; типи інтонації – інтонаційні сигнали; засоби логіки – логічні сигнали. Розрізняються сильні, слабкі і сигнали середньої інтенсивності. Слабкі сигнали свідчать про намір почати суперечку або про неприйняття ідеї опонента. Сигнали середньої інтенсивності свідчать про розвиток конфлікту, а сильні сигнали – про спад конфлікту. Логіко-семантичний аналіз суперечки дозволяє встановити її семантичну модель і динаміку лексичної структури. На основі конфліктної ситуації, аналізованій у цій роботі, встановлені: а) семантична модель, динаміку якої схематично можна представити «від питання із запереченням до емоційного вигуку з погрозами», б) динаміка лексичної структури від номінативних одиниць в первинному значенні, стилістично нейтральних, до образливої вторинної номінації . Linguistic means in a conflict situation in "The Story of how Ivan Ivanovich quarreled with Ivan Nikiforovich" of N. V. Gogol are analysed in this article. Analyzing the concept of discourse, linguists raise issues about the theory of discourse, speech activity, dialogical exchange of information or understanding speech or the impact of scientific discussion. Consideration of the choice of linguistic means, depending on the communicative situation has led to the need for scientists to explore the factors that determine the specificity of the situation of communication, such as linguistic competence of participants to communicate more widely especially linguistic identity. In the works Y. N.Karaulov, A. E.Ivanova, E. V.Krasilnikova, L. N.Krysin, L. N. Sinelnikova are the following characteristics of the linguistic person: the link with age, link with time, link with gender, link with a social group, link with the profession, link with intelligence, link with linguistic competence. Analysis of these characteristics contributes to the understanding of the speech situation or text, namely, how the selection of language means in certain circumstances.In a conflict situation highlighted linguistic units, which can be regarded as signals of the conflict. These are the words, phraseological units, phraseoschemes, comparisons - lexical signals; types of intonation - intonation signals; means logic - logic signals. We differ strong, weak and average intensity signals. Weak signals indicate the intention to start a debate or opposition to the idea of an opponent. Average intensity signals indicate the development of an argument, and strong signals tell about the decline of the conflict. Logical-semantic analysis of the conflict situation allows to set its semantic model and the dynamics of lexical structure. On the basis of the quarrel, analyzed in this paper, we discover: a) semantic model, the dynamics of which schematically can be presented "from the question with the objection to emotional exclamation threats", b) the dynamics of the lexical structure from the nominative units in the primary meaning, stylistically neutral to offensive secondary nomination.
- ДокументUse of Blend Words in Computer- and Internet-communication(Горлівський ін-т інозем. мов ДВНЗ «Донбаський держ. пед. ун-т», 2016) Semerenska, О. V.У статті наведено приклади слів, утворених телескопією, у комп'ютерній та Інтернет-комунікації. Вказуються основні причини продуктивності зазначеного способу, такі як самовираження, словесна еквілібристика, заощадження часу і зусиль у контексті сатири, іронії та каламбуру. У дослідженні також доводиться, що найбільш поширеним способом телескопії є злиття першої частини першого слова і останньої частини другої слова. В статье приведены примеры блендов, используемых в Интернет-коммуникации. Указываются основные причины продуктивности данного способа, такие как самовыражение, словесная эквилибристика, экономия времени и сил в контексте сатиры, иронии, каламбура. В исследовании также доказывается, что наиболее распространенным способом словослияния является соединение первой части первого слова и последней части второго слова.
- ДокументМЕТАФОРИЗАЦІЯ ІНТЕНСИВНОСТІ БАЖАННЯ В СУЧАСНИХ АНГЛОМОВНИХ ХУДОЖНІХ ТВОРАХ: ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ(Бердян. держ. пед. ун-т, 2016) Подуфалова, Т. В.У статті здійснено аналіз когнітивних метафор, що є підґрунтям метафоричної вербалізації ІНТЕНСИВНОСТІ як компонента концепту БАЖАННЯ в сучасних англомовних художніх творах. Визначено метафоричні кореляції та когнітивні зв’язки між сферою-метою БАЖАННЯ та сферами-джерелами, у термінах яких концептуалізується інтенсивність бажання. В статье осуществлен анализ когнитивных метафор, которые лежат в основе метафорической вербализации ИНТЕНСИВНОСТИ как компонента концепта ЖЕЛАНИЕ в современных художественных произведениях. Установлены метафорические корреляции и когнитивные связи между сферой-целью ЖЕЛАНИЕ и сферами-источниками, в терминах которых концептуализируется интенсивность желания. The article presents the study of the cognitive metaphors that underlie metaphorical verbalization of INTENSITY as an element of the concept DESIRE in modern English and American fiction. It highlights the metaphorical correspondences and cognitive links between the target domain DESIRE and source domains in terms of which the intensity of desire is understood.
- ДокументMAIN TYPES OF INFORMAL PLACE NAMES IN THE USA: A MOTIVATIONAL PERSPECTIVE(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Zosimova, O. V.The article deals with the main motivational types of informal place names in the USA, namely: American state, city and town nicknames related to the history, geography, economy and demographic situation. The origin of many of them is quite evident due to their components denoting particular objects like animals, plants and natural phenomena, etc. in geographical monikers or manufactured goods in economic nicknames. On the other hand, there are a large number of alternative place names whose etymology needs in-depth research into the mechanisms of their formation.У статті розглянуто основні мотиваційні типи неофіційних топонімів США, а саме: прізвиська американських штатів та міст, пов’язані з історією, географією, економікою та особливостями демографічної ситуації. Кожен із чотирьох окреслених типів можна розподілити на певні підгрупи. Так, підґрунтям для створення «географічних» прізвиськ є площа, специфіка розташування певного міста чи штату, їхній рельєф, клімат, річки, озера та інші водойми, флора й фауна тощо. Мотивами номінації у сфері «демографічних» неофіційних топонімів передусім є етнічна, релігійна належність та соціальний статус мешканців певних населених пунктів чи інших адміністративних одиниць. Походження багатьох досліджуваних онімів є цілком очевидним через наявність у їхньому складі безпосередніх компонентів-ідентифікаторів, зокрема назв тварин, рослин, природних явищ у «географічних» топонімах-прізвиськах або назв промислових товарів – в «економічних». Разом із тим, існує досить велика кількість неофіційних топонімів США, мотивація яких є не такою прозорою й потребує детального аналізу механізмів їхнього формування. Перспективним видається виокремлення та опис інших мотиваційних типів неофіційних топонімів США, зокрема прізвиськ, пов’язаних з архітектурою, історичними пам’ятками, культурою, освітою, а також видатними мешканцями певного штату чи міста. В данной статье рассматриваются основные мотивационные типы неофициальных топонимов США, а именно: прозвища американских штатов и городов, связанные с историей, географией, экономикой и особенностями демографической ситуации. Происхождение многих исследуемых онимов является вполне очевидным благодаря наличию в их составе непосредственных компонентов-идентификаторов, в частности названий животных, растений, природных явлений в «географических» топонимах-прозвищах или названий промышленных товаров – в «экономических». Вместе с тем, существует достаточно большое количество неофициальных топонимов США, мотивация которых не настолько прозрачна и требует детального анализа механизмов их формирования.
- ДокументЭволюция образа Тезея в трагедии М. И. Цветаевой «Ариадна»(Киев. нац. ун-т им. Т. Г. Шевченко, 2016) Князь, А. А.В статье рассматривается образ Тезея в трагедии М.И. Цветаевой «Ариадна» с целью выявления его эволюции в драме – от дерзновенного героя он возвышается до уровня земного божества. Отмечается взаимосвязь Тезея с Миносом и Минотавром. В первых трёх картинах Тезей предстает как вполне земной герой, которому не чужды качества бренного мира – мужество, решительность, смелость и даже тщеславие. Со вступлением Тезея в спор с Вакхом в четвертой картине трагедии начинается восхождение героя на пути осмысления высшего бытия. У статті розглядається образ Тезея в трагедії М. І. Цвєтаєвої «Аріадна» з метою розкриття його еволюції в драмі – від відважного героя він возвеличується до рівня земного божества. Відмічається взаємозв’язок Тезея з Міносом та Мінотавром. В перших трьох картинах Тезей представлений як земний герой, якому близькі якості тлінного світу – мужність, рішучість, сміливість та навіть марнославство. Вступаючи в суперечку з Вакхом, Тезей починає сходження на шляху осмислення вищого буття. The article deals with the main protagonist Theseus of the tragedy “Ariadne” with the view to reveal his ability to develop and change in the course of the events – from a daring earthly hero to the divinity. The interrelation between Theseus, Minos and Minotaur is specified. In the first three Acts Theseus is fully rooted in the earthly, physical world and displays traditionally heroic images – courage, resolution, daring and even vanity. The dialogue between Theseus and Bacchus manifests the first traits of change in hero’s understanding, and his realization of the spiritual development.