Перегляд за Автор "Якуба, Л. С."
Зараз показано 1 - 12 з 12
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументБар’єри для формування мовленнєвої компетентності дитини дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2022-05-10) Якуба, Л. С.В статті розглянуто бар’єри для формування мовленнєвої компетентності дитини дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Оволодіння дитиною певними мовленнєвими можливостями є базовими для забезпечення успішності у навчанні. Під мовленнєвою компетентністю розуміють вільне вираження своїх бажань, намірів, а також пояснення власних дій та їхнього змісту за допомогою мовних і "немовних" (жестових, мімічних, пантомімічних) засобів. The article deals with the barriers to the formation of speech competence of a preschool child with intellectual age with intellectual disabilities. Mastering of certain speech abilities by a child is basic for ensuring success in learning. Speech competence is understood as the free expression of their desires, intentions, as well as explaining one's own actions and their meaning through linguistic and "non-linguistic" (gestural, mimic, pantomimic) means.
- ДокументВизначення стану сформованості діалогічної компетентності дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку(Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2023-04-03) Якуба, Л. С.У публікації досліджено стан сформованості діалогічної компетентності дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку. Діалогічне мовлення складається з обміну репліками; на його зміст, структуру впливає безпосереднє сприйняття; учасники діалогу стимулюють активність один одного. Зазначено, що визначення стану сформованості діалогічної компетентності дошкільника з порушеннями інтелектуального розвитку вимагає всебічного вивчення як знань, навичок, наявних вмінь дитини, так і її особистісних, індивідуальних проявів, які відзначаються на формуванні діалогічної компетентності. The publication examines the state of formation of dialogical competence of preschoolers with intellectual disabilities. Dialogic speech consists of the exchange of cues; its content and structure are influenced by direct perception; dialogue participants stimulate each other's activity. It is noted that determining the state of formation of the dialogic competence of a preschooler with intellectual development disorders requires a comprehensive study of both the child's knowledge, skills, and available abilities, as well as his personal, individual manifestations, which are noted in the formation of dialogic competence.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ АНАЛІЗУ ВІДЕОЗАПИСІВ ПРИ ОБСТЕЖЕННІ ДІТЕЙ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-04-09) Якуба, Л. С.; Безрученко, Т. В.У статті проаналізовано теоретичні і практичні аспекти використання методу відеоаналізу у діагностичній та корекційній діяльності спеціального педагога. Психолого-педагогічне спостереження дозволяє виявити комунікативні, пізнавальні, навіть моторні можливості дитини, визначити рівень оволодіння мовленням при створенні таких обставин, у яких найширше розкривається потенціал розвитку. Метод відеоаналізу є удосконаленням методу спостереження. Він має практичне застосування у всіх сферах психології, практичної та спеціальної, і використовується як допоміжний метод, а також і як первинна методика корекції. В практиці спеціального педагога його застосування має неабиякий зиск, і потребує певної навченості в окресленні сфер, на які звертається увага при спостереженні та трактуванні результатів. The article analyzes the theoretical and practical aspects of using the video analysis method in the diagnostic and corrective activities of a special teacher. Psychological-pedagogical observation makes it possible to reveal the child's communicative, cognitive, and even motor capabilities, to determine the level of mastery of speech when creating such circumstances, in which the development potential is most fully revealed. The video analysis method is an improvement of the observation method. It has practical applications in all areas of psychology, practical and special, and is used as an auxiliary method, as well as as a primary method of correction. In the practice of a special pedagogue, its use is quite profitable, and it requires certain training in delineating the areas to which attention is drawn when observing and interpreting the results.
- ДокументВПЛИВ СЕРЕДОВИЩА СПІЛКУВАННЯ НА ФОРМУВАННЯ ДІАЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ(Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2023) Якуба, Л. С.У статті представлений теоретико-практичний аналіз проблеми формування діалогічної компетентності дитини, а саме фактори впливу на цей процес батьків та фахівців. Приділено увагу причинам, які можуть перешкоджати формуванню діалогу у дошкільному віці при наявності у дитини порушення інтелектуального розвитку, проаналізовано структуру комунікативно-мовленнєвої діяльності у сфері діалогічного спілкування. Зроблено акцент на використанні методу аналізу відеозаписів для визначення можливостей та бар’єрів соціального середовища дитини фахівцем спільно з батьками. Перспективою подальшого дослідження визначено розробку системного індивідуально-орієнтованого підходу в аналізі та визначенні базових аспектів, на які треба звертати увагу при проведенні психолого-педагогічної діагностики щодо проблеми формування діалогічної компетентності дошкільника з порушенням інтелектуального розвитку. The article presents a theoretical and practical analysis of the problem of the formation of a child's dialogic competence, namely the factors influencing this process by parents and specialists. Special emphasis is put on the reasons that can prevent the formation of dialogue in preschool age when the child has a violation of intellectual development, the structure of communicative and speech activity in the field of dialogic communication is analyzed. Emphasis is placed on using the video analysis method to determine the opportunities and barriers of the child's social environment by a specialist together with parents. The prospect of further research is the development of a systematic individual-oriented approach in the analysis and definition of basic aspects that should be paid attention to when conducting psychological-pedagogical diagnostics regarding the problem of forming the dialogic competence of a preschooler with a violation of intellectual development.
- ДокументКОНСУЛЬТУВАННЯ БАТЬКІВ ЯК ЗАСІБ СТВОРЕННЯ УМОВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ДІАЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Якуба, Л. С.У статті проаналізовано вплив на формування діалогічної компетентності дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку особливостей комунікації та взаємодіі у родинному середовищі та визначено аспекти консультативної роботи спеціального педагога з батьками. Загальний принцип корекційно-абілітаційної роботи - індивідуальний та цільовий підхід, спрямований на розвиток конкретних потреб кожної дитини, що допомагає максимально розкрити її комунікативний потенціал. Зазначено, що робота з батьками забезпечує успіх у формуванні діалогічної компетентності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Родина має широкий арсенал засобів впливу на розвиток комунікації та мовлення, відмінний від того, яким користуються педагоги під час занять. Для забезпечення ефективного формування навичок діалогу необхідний постійний обмін з батьками знаннями про засоби і методи, які можна використовувати в кожному конкретному випадку. The article analyzes the impact on the formation of dialogical competence of preschoolers with intellectual development disorders of the peculiarities of communication and interaction in the family environment and identifies the aspects of the special teacher's consultative work with parents. The general principle of correctional and habilitation work is an individual and targeted approach aimed at developing the specific needs of each child, which helps to maximize their communicative potential. It is noted that working with parents ensures success in forming the dialogic competence of children with intellectual disabilities. The family has a wide arsenal of means of influencing the development of communication and speech, different from the one used by teachers during classes. To ensure the effective formation of dialogue skills, a constant exchange of knowledge with parents about the means and methods that can be used in each specific case is necessary.
- ДокументМКФ-ДП ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИЗНАЧЕННЯ ОСОБЛИВИХ ПОТРЕБ ДИТИНИ У РОБОТІ СПЕЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Якуба, Л. С.У публікації розглянуто застосування спеціальним педагогами у своїй професійній діяльності такого інструменту як Міжнародна класифікація функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків. МКФ охоплює всі аспекти здоров'я людини та деякі складові благополуччя, пов'язані із здоров'ям, та описує їх в термінах доменів. Класифікація, залишаючись в межах широкого контексту охорони здоров'я, не охоплює обставини, які не пов'язані зі здоров'ям, наприклад, ті, які викликані соціально-економічними факторами. The publication considers the use of such a tool as the International Classification of of functioning, disabilities and health of children and adolescents. The ICF covers all aspects of human health and some health-related components of well-being and describes them in terms of domains. The classification, while remaining within the broad context of health, does not cover circumstances that are not related to health, such as those caused by socioeconomic factors.
- ДокументПрофілактика тривожних станів у людей з порушеннями комунікативної функції засобами АДК (альтернативної і додаткової комунікації)(ДЕРЖАВНИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ МВС УКРАЇНИ, 2022-06-30) Чайка, М. С.; Якуба, Л. С.В статті розглянуто засоби АДК (альтернативної і додаткової комунікації), як невід’ємну частина комунікативного процесу осіб, які мають порушення комунікативного або мовленнєвого розвитку, що можуть виступати засобом пояснення, регуляції поведінки, алгоритмом дій у небезпечних ситуаціях та як засіб власної психологічної самодопомоги у скрутних ситуаціях. Цей інструмент може бути ефективним у профілактиці тривожних станів за умов слідування методичним рекомендаціям щодо використання засобів АДК з користувачами, які мають порушення мовленнєвого та комунікативного розвитку. The article considers the means of AAC (alternative and augmentative communication) as an integral part of the communication process of persons who have impaired communicative or speech development, which can act as a a means of explanation, regulation of behavior, algorithm of actions in dangerous situations and as a means of psychological self-help in difficult situations. This tool can be effective in the prevention of anxiety under the conditions of following the guidelines for the use of ADC tools with users who have speech and communication disorders.
- ДокументПсихолого-педагогічна підтримка дітей з інтелектуальними порушеннями та їх батьків під час війни(ДЕРЖАВНИЙ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ МВС УКРАЇНИ, 2022-05-24) Якуба, Л. С.В статті розглянуто психолого-педагогічну підтримку дітей з інтелектуальними порушеннями та їх батьків під час війни. Як і у мирні часи, основне завдання і психологічної, і педагогічної роботи з батьками дитини з порушеннями розвитку полягає у змінені бачення на її особливості, допомоги у подоланні емоційної напруги, подолання хронічної втоми тощо. До цього ще й додається підтримка рішень батьків, надання за вимогою консультативної допомоги як у сфері продовження навчання дитини, використання доступних засобів розвитку та виховання та подолання наслідків стресової ситуації. Компетентне батьківство і їх внутрішній стан є надзвичайно важливими факторами, що сприятимуть повноцінному розвитку дитини, попередять вторинні проблеми та покращать рівень функціонування дитини. The article deals with psychological and pedagogical support of children with intellectual disabilities and their parents during the war. As and in peacetime, the main task of both psychological and pedagogical work with parents of a child with developmental disabilities is to change the vision of their peculiarities, to help in overcoming emotional stress, overcoming chronic fatigue, etc. In addition to this support of parents' decisions, provision of advisory assistance upon request as in the field of continuing the child's education, using available means of development and education and overcoming the consequences of a stressful situation. Competent parenting and their internal state are extremely important factors that will contribute to the full development of the child, prevent secondary problems and improve the level of functioning of the child.
- ДокументРозвиток діалогічного мовлення при розладах аутистичного спектру(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Якуба, Л. С.В статті розглянуто розвиток мовлення дитини з розладами аутистичного спектру, яке є засобом комунікації та формування мовленнєвої компетентності, що надважливо саме з використанням комунікативного підходу між різними співбесідниками. Комунікативний підхід передбачає наближення навчального процесу до процесів оволодіння спонтанною практикою мовленнєвого спілкування, пристосування дитиною свого мовлення до мовлення дорослого, яке вона сприймає, та навчання дітей конкретних мовленнєвих способів досягнення комунікативних цілей у життєвих ситуаціях спілкування з дорослими й однолітками. The article deals with the development of speech of a child with autism spectrum disorders, which is a means of communication and the formation of speech competence, which is extremely important with the use of a communicative approach between different interlocutors. The communicative approach involves bringing the learning process closer to processes of mastering the spontaneous practice of speech communication, the child's adaptation of his speech to the speech of an adult, which he perceives, and teaching children specific speech ways to achieve communicative goals in life situations communication with adults and peers.
- ДокументФАКТОРИ ПІДВИЩЕННЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(European Conference, 2023-09-04) Коваленко, В. Є.; Міщенко, О. А.; Якуба, Л. С.У публікації досліджено фактори підвищення резильєнтності здобувачів вищої освіти спеціальності 016 «Спеціальна освіта» ХНПУ імені Г. С. Сковороди. За для більш повного розуміння чинників, що сприяють резильєнтності здобувачів саме в умовах навчання, звернуто увагу до «чинників рівня робочого колективу, команди» та «суспільних чинників», виокремлених О. Кокун, Т. Мельничук. Проведене дослідження показало, що здобувачі I бакалаврського рівня вищої освіти спеціальності 016 «Спеціальна освіта» ХНПУ імені Г. С. Сковороди уособлюють підвищення власної резильєнтності під час повномаштабного вторгнення саме в неперервності та насиченості їхнього навчання, попри дистанційну форму, вони мають змогу долучатись до фахових практик, проводити наукові дослідження, здійснювати наукові подорожі в межах академічної мобільності. The publication examines the factors of increasing resilience students of higher education, specialty 016 "Special education" of H. S. Skovoroda KhNPU. For a more complete understanding of the factors contributing to the resilience of students in the conditions of training, attention was paid to "factors at the level of the work team, the team" and "social factors", highlighted by O. Kokun, T. Melnychuk. The conducted research showed that the applicants of the I bachelor's level of higher education, specialty 016 "Special education" of H. S. Skovoroda KhNPU embodies the increase of one's own resilience during a full-scale invasion precisely in the continuity and saturation of their studies, despite the distance form, they have the opportunity to join professional practices, conduct scientific research, make scientific trips within the limits of academic mobility .
- ДокументФОРМУВАННЯ УСВІДОМЛЕННЯ МОВЛЕННЯ ПІД ЧАС СПІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОРОСЛОГО ТА ДИТИНИ З РИЗИКОМ ВИНИКНЕННЯ АЛАЛІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-19) Якуба, Л. С.Пропонована праця розглядає проблеми раннього виявлення порушення у дітей з особливостями психомовленнєвого розвитку та надання їм допомоги. Підкреслено, що раннє втручання у формування усвідомлення мовлення у дитини запобігає виникненню вторинних порушень розвитку інтелектуальної функції. Зроблено висновок, що ситуативно-ділове спілкування дитини з дорослим є основою для здійснення абілітаційно-корекційного впливу на становлення розуміння мовлення. Дорослому потрібно використовувати ситуацію спілкування у різних контекстах, застосовуючи коментуюче мовлення, підкріплення його жестами, емоційною залученістю. The proposed work examines the problems of early detection of disorders in children with peculiarities of psycho-speech development and providing them with assistance. It is emphasized that early intervention in the formation of speech awareness in a child prevents the occurrence of secondary disorders in the development of intellectual function. It was concluded that the situational business communication of a child with an adult is the basis for the habilitation-corrective effect on the development of speech understanding. An adult needs to use the situation of communication in different contexts, using commenting speech, reinforcing it with gestures, emotional involvement.
- ДокументФормування усвідомлення мовлення під час спільної діяльності дорослого та дитини з ризиком виникнення алалії(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-19) Якуба, Л. С.В статті розглянуто порушення розвитку мовлення. Термін «алалія» використовується українськими логопедами та спеціальними педагогами для позначення специфічних форм мовного недорозвинення, які виникають через органічне ураження ураження або затриманого дозрівання сенсомоторної ділянки лівої півкулі мозку в ранньому домовленнєвому періоді. Дитина з порушенням рецептивного мовлення, як має особливі індивідуальні потреби та можливості, так і потребує застосування спеціальних методів психолого-педагогічної, абілітаційно-корекційної роботи, бо втручання відбувається під час становлення мовленнєвої функції, потребує врахування індивідуальних темпів формування не тільки мовлення, а й комунікації, емоційно-вольових процесів та мислення. The article deals with speech development disorders. The term "alalia" is used by Ukrainian speech therapists and special educators to refer to specific forms of speech underdevelopment that arise due to organic damage or delayed or delayed maturation of the sensorimotor area of the left hemisphere of the brain in the early period. A child with receptive speech impairment both has special individual needs and opportunities, and requires the use of special methods of psychological and pedagogical, habilitation and correctional work, because the intervention takes place during formation of speech function, requires consideration of individual pace formation of not only speech, but also communication, emotional and volitional processes and thinking.