Перегляд за Автор "Туріщева, Л. В."
Зараз показано 1 - 20 з 31
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументSoft skills: лідерські якості в моделях життєтворчості особистості(Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2024-02-14) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Стаття присвячена дослідженню лідерських якостей здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету дошкільної освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Для фахівців закладів дошкільної освіти розвиток soft skills має велике значення, що дозволяє успішно будувати кар’єру та професійно зростати. The article devoted to investigation of leadership qualities students of first (bachelor’s) degree of high education faculty of preschool education H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. For specialists of preschool education institutions development of soft skills have a great value what accept to successful building of career and professional gowning.
- ДокументSTREAM-ТЕХНОЛОГІЇ В ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Дорожко, І. І.; Довженко, О. О.; Туріщева, Л. В.У роботі авторами представлено інноваційну модульну програму «STREAM освіта дітей дошкільного віку», спрямовану на розвиток інтелектуальних здібностей у процесі пізнавальної діяльності особистості, формування її допитливості, самостійності, відповідальності, креативності. Це абсолютно нова конструкція освітнього процесу, складником якого є розвивальне предметнопросторове середовище. The authors have introduced the innovative module program “STREAM-education of preschool children”. It is aimed at the development of intellectual abilities in the process of person’s cognitive activity, formation of his curiosity, independence, responsibility, creativity. This is a completely new construction of educational process, and the developmental object-space environment is a part of it.
- ДокументВивчення проблем розвитку лідерських soft skills компетенцій сучасних здобувачів ЗВО(Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет», 2024) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Актуальність даної теми не викликає сумнівів, оскільки вона розкриває важливі аспекти забезпечення ефективності функціонування сучасної системи освіти, досліджує розвиток soft skills (м’яких навичок) учасників освітнього процесу, майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Сучасні виклики в освіті, такі як перехід до дистанційного навчання, вимагають гнучкості та високого рівня лідерських якостей від особистості. Оптимізація та вдосконалення управлінського процесу відбувається в контексті нової парадигми – лідерської, де акцент робиться на розвитку лідерів, здатних адаптуватися до змін та впроваджувати інноваційні підходи в освітню систему. Actuality of this theme is no doubt because it opens important aspects for providing effective functioning of modern educational system, research development of soft skills of participants of educational process, future educators of preschool education institutions. Modern challenges in education, such as transition to distance learning, demand flexibility and high level of leadership qualities from personality. Optimization and improvement of management process is taking place in context of new paradigm such as leadership, where accent on development of leaders who possible to adaptation to changes and improve innovation approach to educational system.
- ДокументВикористання Lego-технології при корекції мислення у молодших школярів із затримкою психічного розвитку(Харківський національний університет радіоелектроніки; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Дорожко, І. І,; Малихіна, О, Є.; Туріщева, Л. В.Наукова робота містить аналіз психологічних досліджень з проблеми мислення молодших школярів із затримкою психічного розвитку. Подано характеристику видів конструювання, дано теоретичне обґрунтування ефективності корекції мислення у молодших школярів у процесі LЕGО-технологій, розкрито вплив занять з конструктором на розвиток розумових процесів у молодших школярів із затримкою психічного розвитку. Розроблено та апробовано програму з корекції мислення для роботи з молодшими школярами із затримкою психічного розвитку. В научной работе представлен анализ психологических исследований по проблеме развития мышления младших школьников с задержкою психического развития. Рассмотрена характеристика видов конструирования, проанализирована эффективность коррекции мышления у младших школьников в процессе Lego-технологий, раскрыто влияние занятий с конструктором на развитие мыслительных процессов у младших школьников с задержкою психического развития. Разработана и апробирована программа по коррекции мышления для работы с младшими школьниками с задержкой психического развития. Scientific work contains an analysis of psychological research on the problem of thinking of younger schoolchildren with mental retardation. The characteristics of the types of construction are presented, a theoretical substantiation of the effectiveness of the correction of thinking in younger schoolchildren in the process of LEGO technologies is given, the influence of classes with a designer on the development of thought processes in younger students with mental retardation is revealed. A correction program for working with younger schoolchildren with mental retardation has been tested.
- ДокументВикористання настільних ігор як умова соціалізації дітей з особливими освітніми потребами(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, видавництво "Мітра", 2019-12-12) Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Настільна гра формує типові навички соціальної поведінки, орієнтацію на групові або індивідуальні дії, розвиває комунікативні навички. У будь-якій грі дитина прагне реалізувати себе як особистість, тому для неї найбільш важливим є процес гри, а не результат. Гра дає змогу визначити можливі чи існуючі проблеми дитини і моделювати їх подолання. Тому можна вважати настільні ігри умовою соціалізації дітей. Настольная игра формирует типичные навыки социального поведения, ориентацию на групповые или индивидуальные действия, развивает коммуникативные навыки. В любой игре ребенок стремится реализовать себя как личность, поэтому для него наиболее важным является процесс игры, а не результат. Игра дает возможность определить возможные или существующие проблемы ребенка и моделировать их преодоление. Поэтому можно считать настольные игры условием социализации детей. The board game generates typical social behavior, orientation to group or individual actions, develops communicative skills. In any game, a child seeks to realize himself as a person, so the process of a game (not the result of it) is of great importance for him. The game enables to identify possible or existing problems of a child and simulate overcoming of them. Therefore, board games are considered to be a condition of children’s socialization.
- ДокументДослідження інтуїції як феномену творчої діяльності(International Science Group, 2021-10-19) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.У статті проаналізовано два підходи до дослідження інтуїції: філософський та психологічний. Визначено характерні риси прояву інтуїції у творчій діяльності та механізми, що лежать в її основі, виокремлено деякі шляхи її розвитку. The article analyzes two approaches to the study of intuition: philosophical and psychological ones. The characteristic features of the manifestation of intuition in creative activity and the mechanisms underlying it are determined, and some ways of its development are highlighted.
- ДокументКорекція мислення учнів із затримкою психічного розвитку у процесі конструювання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Туріщева, Л. В.У статті схарактеризовано психологічні особливості учнів із затримкою психічного розвитку. Основна увага приділяється методам конструювання, які спрямовані на корекцію мислення дітей із ЗПР. В статье охарактеризованы психологические особенности учащихся с задержкой психического развития. Основное внимание уделяется методам конструирования, направленные на коррекцию мышления детей с ЗПР. The article describes the psychological characteristics of students with mental retardation. The main attention is paid to design methods aimed at correcting the thinking of children with mental retardation.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЗМІСТУ, НАПИСАННЮ ТА ЗАХИСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ У ХНПУ ІМЕНІ Г.С. СКОВОРОДИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 014 СЕРЕДНЯ ОСВІТА (ФІЗИКА)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Туріщева, Л. В.У кваліфікаційній роботі розглянуто особливості вибору теми кваліфікаційної роботи, представлено рекомендації зі складання понятійно-категоріального апарату роботи, дано рекомендації з обробки наукової літературі та написання теоретичного огляду, здійснено аналіз особливостей проведення педагогічного експерименту та методів статистики. Розроблено рекомендації з підготовки роботи до захисту. У роботі були розглянуті організаційні питання, які виникають під час написання кваліфікаційної роботи. Метою цих методичних рекомендацій є аналіз особливості написання та підготовки до захисту кваліфікаційної роботи з дисципліни «Методика навчання фізики» у ХНПУ імені Г. С. Сковороди за спеціальністю 014 Середня освіта (Фізика). Для досягнення поставленої мети визначено такі завдання: проаналізувати проблему написання та підготовки до захисту кваліфікаційної роботи у методичній та психолого-педагогічній літературі; визначити структуру, зміст і вимоги до оформлення кваліфікаційної роботи; виявити особливості написання понятійно-категоріального апарату кваліфікаційної роботи; розробити рекомендації по роботі з науковою та методичною літературою та складання літературного огляду; проаналізувати особливості методів наукового та науково-методичного експерименту; розробити рекомендації щодо підготовки до захисту кваліфікаційної роботи. Практичне значення роботи полягає у тому, що розроблено методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня з написання та захисту кваліфікаційної роботи з методики навчання фізики у ХНПУ імені Г. С. Сковороди за спеціальністю 014 Середня освіта (Фізика). In the qualification work, the peculiarities of the selection of the topic of the qualification work were considered, recommendations were presented for the compilation of the conceptual and categorical apparatus of the work, recommendations were given for processing scientific literature and writing a theoretical review, an analysis of the features of conducting a pedagogical experiment and statistical methods was carried out. Recommendations for preparing work for defense have been developed. The paper considered organizational issues that arise during the writing of a qualification paper. The purpose of these methodological recommendations is to analyze the peculiarities of writing and preparing for the defense of a qualifying paper in the discipline "Methodology of teaching physics" at H. S. Skovoroda KhNPU pans 014 Secondary education (Physics). To achieve the goal, the following tasks are defined: to analyze the problem of writing and preparing for the defense of a qualification work in methodical and psychological-pedagogical literature; determine the structure, content and requirements for the preparation of the qualification work; to reveal the peculiarities of writing the conceptual and categorical apparatus qualification work; develop recommendations for working with scientific and methodical literature and compiling a literature review; to analyze the peculiarities of the methods of scientific and scientific-methodological experiments; to develop recommendations for preparing for the defense of a qualifying work. The practical significance of the work lies in the fact that methodological recommendations have been developed for students of the second (master's) level of higher education on writing and defending a qualifying thesis on the methodology of teaching physics at H. S. Skovoroda KhNPU pans in specialty 014 Secondary educations (Physics).
- ДокументМетодичні рекомендації до семінарських занять і завдання для самостійної роботи з дисципліни "Психологія реклами" для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Методичні рекомендації розроблені відповідно до навчальної програми дисципліни «Психологія реклами» та містять перелік основних теоретичних питань, питань для самостійного вивчення, практичних завдань, питань для самоконтролю знань студентів з тем дисципліни та рекомендовану літературу. Methodological recommendations are designed in accordance with the program of the discipline «Psychology of advertising» and contain a list of basic theoretical issues, questions for independent study, practical assignments, questions for self-monitoring of students' knowledge on the topics of the discipline and recommended literature.
- ДокументМетодичні рекомендації до семінарських занять і завдання для самостійної роботи з дисципліни "Психологія розвитку особистості" для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.; Ходикіна, Ю. Ю.Методичні рекомендації розроблені відповідно до навчальної програми дисципліни "Психологія розвитку особистості" та містять перелік основних теоретичних питань, питань для самостійного вивчення, практичних завдань, питань для самоконтролю знань студентів з тем дисципліни та рекомендовану літературу. Методические рекомендации разработаны в соответствии с программой дисциплины "Психология развития личности" и содержат перечень основных теоретических вопросов, вопросов для самостоятельного изучения, практических заданий, вопросов для самоконтроля знаний студентов по темам дисциплины и рекомендованную литературу. Methodological recommendations are designed in accordance with the program of the discipline "Psychology of Personality Development" and contain a list of basic theoretical issues, questions for independent study, practical assignments, questions for self-monitoring of students' knowledge on the topics of the discipline and recommended literature.
- ДокументМетодичні рекомендації до семінарських занять і завдання для самостійної роботи з дисципліни вільного вибору «Психолінгвістика»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.; Ходикіна, Ю. Ю.Методичні рекомендації розроблені відповідно до навчальної програми дисципліни «Психолінгвістика» та містять перелік основних теоретичних питань, питань для самостійного вивчення, практичних завдань, питань для самоконтролю знань студентів з тем дисципліни та рекомендовану літературу. Methodological recommendations are designed in accordance with the program of the discipline «Psycholinguistics» and contain a list of basic theoretical issues, questions for independent study, practical assignments, questions for self-monitoring of students' knowledge on the topics of the discipline and recommended literature.
- ДокументМетодичні рекомендації з курсу "Психологія"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Дорожко, І. І.; Туріщева, Л. В.; Микитюк, С. О.; Абаньшина, С. Є.; Дзюбич, О. М.; Діомідова, Н. Ю.; Довженко, О. О.; Малихіна, О. Є.; Ходикіна, Ю. Ю.Методичні рекомендації розроблені відповідно до навчальної програми дисципліни «Психологія» та містять перелік основних теоретичних питань, питань для самостійного вивчення, практичних завдань, питань для самоконтролю знань студентів з тем дисципліни та рекомендовану літературу. Methodological recommendations are designed in accordance with the program of the discipline «Psychology» and contain a list of basic theoretical issues, questions for independent study, practical assignments, questions for self-monitoring of students' knowledge on the topics of the discipline and recommended literature.
- ДокументНастільні ігри як умова соціалізації школярів з порушенням мовлення(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-10-26) Туріщева, Л. В.; Ткаченко, І. В.У статті висвітлюється тема настільних ігор як умови соціалізації школярів з порушенням мовлення. Настільна гра не тільки допомагає формуванню та розвитку у дитини уваги, пам'яті, уяви, асоціативного та абстрактного мислення, але й допомагає йому легко, в ігровій мотивуючій формі адаптуватися до регламентування особистої діяльності певними правилами. В статье освещается тема настольных игр как условия социализации школьников с нарушением речи. Настольная игра не только помогает формированию и развитию у ребенка внимания, памяти, воображения, ассоциативного и абстрактного мышления, но и помогает ему легко, в игровой мотивирующей форме адаптироваться к регламентированию личной деятельности определенными правилами. The article highlights the topic of board games as conditions for the socialization of schoolchildren with speech impairments. A board game not only helps form and develop a child's attention, memory, imagination, associative and abstract thinking, but also helps him easily, in a game motivating form to adapt to the regulation of personal activity by certain rules.
- ДокументОсобливості мовної особистості майбутніх педагогів(Baltija Publishing, 2023) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Стаття присвячена дослідженню особливостей мовної особистості здобувачів педагогічного закладу вищої освіти. Встановлено відмінності у розвитку складових компонентів мовної особистості у студентів бакалаврського і магістерського рівнів вищої освіти. The article is devoted to the study of the peculiarities of the lingual personality of applicants for a pedagogical institution of higher education. The differences in the development of the components of the lingual personality among students of bachelor's and master's levels of higher education are established.
- ДокументОсобливості педагогічного мислення у вчителів хімії(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Стиль-Издат, 2017-04-11) Туріщева, Л. В.Тези містять короткий аналіз психологічних досліджень з теоретичних і практичних аспектів професійного мислення вчителя. Проаналізовані особливості мислення в діяльності викладача хімії. Тезисы содержат краткий анализ психологических исследований по теоретическим и практическим аспектам профессионального мышления учителя. Проанализированы особенности мышления в деятельности преподавателя химии. The article presents the short analysis of psychological researches on the theoretical and practical aspects of teacher’s professional thinking. The specific features of Chemistry teacher’s thinking in his professional activity have been characterized.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ В МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.У публікації проаналізовано особливості розвитку мовної особистості в майбутніх педагогів. Зміна освітньої парадигми зосереджує увагу науковців на проблемі вдосконалення змісту, методів і засобів формування особистості майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки, системи психолого-педагогічної підготовки, формування професійних якостей майбутніх фахівців, їх готовності до різних видів діяльності. У психології під мовною особистістю розуміють сукупність пізнавальних, емоційних і мотиваційних властивостей, що забезпечують мовну компетенцію людини. Зазначено, що мовна й мовленнєва складова особистості розглядається як одна з ключових для професії вчителя, вихідною педагогічною умовою розвитку мовної особистості студентів педагогічних університетів виступає запровадження міждисциплінарної інтеграції. Практична реалізація якої не лише відповідає вимогам сучасності, а й сприяє оптимальному засвоєнню системи знань з різних навчальних дисциплін як інтегрованої цілісності, дозволяє як набути фахових знань, умінь і навичок, так і отримати певний досвід. The publication analyzes the peculiarities of the development of language personality in future teachers. The change in the educational paradigm focuses the attention of scientists on the problem of improving the content, methods and means of forming the personality of the future teacher in the process of professional training, the system of psychological and pedagogical training, the formation of professional qualities of future specialists, their readiness for various types of activities. In psychology, a language personality is understood as a set of cognitive, emotional and motivational properties that ensure a person's language competence. It is noted that the language and speech component of the personality is considered as one of the key for the teaching profession, the initial pedagogical condition for the development of the linguistic personality of students of pedagogical universities is the introduction of interdisciplinary integration. The practical implementation of which not only meets the requirements of modern times, but also contributes to optimal assimilation system of knowledge from various educational disciplines as an integrated integrity, allows both to acquire professional knowledge, abilities and skills, and to gain certain experience.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТА МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ В ЗДОБУВАЧІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ(Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук з державного управління», Громадська організація «Асоціація науковців України», 2023-05) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.У статті проаналізовано стан розробленості проблеми розвитку мовної особистості студентів. Метою дослідження стало експериментальне вивчення особливостей сформованості мотиваційного компонента мовної особистості в здобувачів бакалаврського та магістерського рівнів вищої освіти педагогічного вишу. The article analyzes the state of development of the problem of the development of linguistic personality of students. The purpose of the study was an experimental study of the peculiarities of the formation of the motivational component of the linguistic personality in bachelor's and master's degree holders of higher education at a pedagogical university.
- ДокументПандемія COVID-19 та ризики в умовах POST-COVID-19: сучасні аспекти психології лідерства та управлінського менеджменту(International Science Group, 2022-02-15) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.Наукова стаття присвячена проблемі сучасних аспектів психології лідерства та управлінського менеджменту в умовах POST-COVID-19 як фактору підвищення конкурентноспроможності сучасного фахівця. Предаставлено результати емпіричного дослідження розвитку лідерських якостей у сучасних студентів. The scientific article is devoted to the problem of modern aspects of the psychology of leadership and administrative management in the context of POST-COVID-19 as a factor in increasing the competitiveness of a modern specialist. It presents the results of an empirical study of the development of leadership qualities in modern students.
- ДокументПрийоми з активізації пізнавальної активності старшокласників у груповій роботі(Харківський національний університет радіоелектроніки, 2020) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є.; Туріщева, Л. В.У статті представлено аналіз психолого-педагогічних досліджень за темою. Виявлено місце групової роботи серед інших форм організації навчальної діяльності. Проаналізовано один з прийомів («проходження лабіринту») групової роботи старшокласників на уроках хімії. В статье представлен анализ психолого-педагогических исследований по теме. Выявлено место групповой работы среди других форм организации учебной деятельности. Проанализирован один из приемов ("прохождение лабиринта") групповой работы старшеклассников на уроках химии. This scientific paper gives the analysis of psychological and pedagogical research data on the given topic. The ranking of team working was specified among other organizational forms of learning activities. One of the techniques “Passing through the Labyrinth” used for the organization of the team working of senior pupils at the chemistry lessons has been analyzed.
- ДокументПсихологічна готовність викладача до реалізації дистанційного навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-02) Дорожко, І. І.; Малихіна, О. Є; Туріщева, Л. В.У статті досліджено сутність поняття «психологічної готовності до дистанційного навчання». Визначено специфічні особливості дистанційного навчання, Виокремлено складові готовності викладача до впровадження дистанційного навчання у закладі вищої освіти .а також низку умов, що сприяють формуванню готовності викладача до реалізації дистанційного навчання. The article examines the essence of the concept of "psychological readiness for distance learning". The specific features of distance learning are identified, the components of the teacher's readiness to implement distance learning in a higher education institution are singled out, as well as a number of conditions that contribute to the formation of the teacher's readiness to implement distance learning.