Перегляд за Автор "Нестеренко, Н. П."
Зараз показано 1 - 20 з 21
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАВТОРСЬКА КОНЦЕПЦІЯ ІСТОРІЇ В РОМАНІСТИЦІ П. ЗАГРЕБЕЛЬНОГО В КОНТЕКСТІ «НОВОГО ІСТОРИЗМУ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-04-18) Нестеренко, Н. П.Ця студія присвячена прояву явища "нового історизму" в історичних романах Павла Загребельного, який мав унікальну авторську концепцію історії, що так чи інакше втілилася в "Я, Богдан (Сповідь у славі)", "Тисячолітній Миколай". Письменник прагне не стільки об'єктивно зобразити події чи факти певного історичного періоду, скільки запропонувати їм нову інтерпретацію. Художня версія "нового історизму" П. Загребельного характеризується оригінальністю, починаючи від методу, яким, за задумом письменника, має користуватися дослідник, що поставив собі за мету пізнання історії, логіки розуміння цієї історії, і закінчуючи постулюванням концептуального ядра "нової історії", яким є її розуміння як такої, що має початок і не має кінця. Адекватне знання історії, згідно з "неоісторичною" версією письменника, може бути досягнуте шляхом "слухання історії". Тому П. Загребельного можна віднести до лав "нової історичної" парадигми, оскільки він є енциклопедистом, який пропонує свою версію історії для знищеного українського народу. This studio is dedicated to the manifestation of the phenomenon of «new historicism» in the historical novels of Pavel Zagrebelny, who had a unique author’s concept of history, which was embodied in one way or another in ««I, Bohdan (Confession in glory)», «Thousand-year-old Mykolay». The writer aims not so much to objectively depict the events or facts of a certain historical period, but to offer them a new interpretation. The artistic version of P. Zagrebelny’s «new historicism» is characterized by originality, starting from the method that, according to the writer’s idea, should be used by a researcher who has set the goal of knowing history, the logic of understanding this history, and ending with the postulation of the conceptual core of «new history», which is its understanding as having a beginning and no end. Adequate knowledge of history, according to the writer’s «neo-historical» version, can be achieved by «listening to history». Therefore, P. Zagrebelny can be placed in the ranks of the «new historical» paradigm, since he is an encyclopedist who offers his version of history for the destroyed Ukrainian people.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ТЕКСТОЦЕНТРИЧНОГО ПІДХОДУ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ПРАВОПИСНОЇ ТА ГРАМАТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ УЧНІВ 6 КЛАСУ (НА ПРИКЛАДІ АНТРОПОНІМІКОНУ ТВОРІВ П. ЗАГРЕБЕЛЬНОГО)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Нестеренко, Н. П.У публікації досліджено використання тектоцентричного підходу для підвищення правописної та граматичної культури мовлення учнів 6 класу (на прикладі антропонімікону творів П. Загребельного). Наведено завдання, які дозволяють реалізувати текстоцентричний підхід навчання в їхньому комплексі. Визначено форми роботи з текстом, що допоможуть виконанню цих завдань. Зазначено, що підвищити культуру мовлення учнів на уроках української мови в 6 класі можна за допомогою комплексу вправ і завдань, орієнтованих на попередження порушень орфографічних та граматичних норм сучасної української літературної мови в усному та писемному мовленні школярів. Антропонімікон, представлений в історичних романах П. Загребельного «Диво», «Смерть у Києві», «Тисячолітній Миколай», є репрезентантом історичної, соціокультурної, етнографічної інформації й формує в учнів усвідомлення потреби збереження та примноження культурних цінностей народу, зміцнення національної самосвідомості й самоідентифікації. The publication examines the use of a tectocentric approach to improve the spelling and grammatical culture of speech of 6th grade students (using the anthroponymicon of P. Zagrebelny's works as an example). Tasks are presented that allow implementing a text-centric approach to learning in their complex. The forms of working with the text that will help to perform these tasks are defined. It is noted that it is possible to improve the speaking culture of students in Ukrainian language classes in the 6th grade with the help of a set of exercises and tasks aimed at preventing violations of the spelling and grammatical norms of the modern Ukrainian literary language in the oral and written speech of schoolchildren. The anthroponymicon, presented in P. Zagrebelny's historical novels "Miracle", "Death in Kyiv", "Millennium Nicholas", is a representative of historical, socio-cultural, ethnographic information and forms in students the awareness of the need to preserve and increase the cultural values of the people, to strengthen national self-awareness and self-identification.
- ДокументКОМУНІКАТИВНЕ СУПЕРНИЦТВО В ТЕКСТАХ УКРАЇНСЬКИХ ВЕСІЛЬНИХ ПІСЕНЬ: ЛІНГВОПРАГМАТИЧНИЙ АСПЕКТ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство, 2020) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена дослідженню параметрів комунікативної взаємодії, аналізу жіночих та чоловічих типів комунікативного суперництва в українських весільних ритуалах як соціальних переходах традиційної культури на матеріалі української весільної пісні. Статья посвящена исследованию параметров коммуникативного взаимодействия, анализа женских и мужских типов коммуникативного соперничества в украинском свадебных ритуалах как социальных переходах традиционной культуры на материале украинской свадебной песни. The article is devoted to the study of the parameters of communicative interaction, analysis of female and male types of communicative rivalry in Ukrainian wedding rituals as social transitions of traditional culture on the material of Ukrainian wedding song.
- ДокументМоделювання національного характеру в українському художньому дискурсі (на матеріалі романів П. Загребельного)(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена дослідженню основ національного характеру і його відбиттю в образах героїв історичних романів П. Загребельного «Роксолана», «Я, Богдан», «Тисячолітній Миколай». В історичній прозі письменника 1980 – 90-х років простежуються три психологічних типи українців: смерд, козак, гайдамака. Статья посвящена исследованию основ национального характера и его отображения в образах героев исторических романов П. Загребельного «Роксолана», «Я, Богдан», «Тысячелетний Николай». В исторической прозе писателя прослеживается три психологических типа украинцев: смерд, козак, гайдамака. The problem of national character of the heroes of Pavlo Zagrebel’ny historical novels (“Roksolana”, “I am Bogdan”, “Thousand-years Mykholay”) in aspect of the phenomena of Ukrainian mentality is researched іn article. Pavlo Zagrebel’ny’s historical prose is connected with the phenomena of “shistdesyatnytstvo”, іn this time a new wave of historical prose had been produced, which ended in the 1990th.
- ДокументМоделювання стратегій увічливості в романі П. Загребельного «Роксолана»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2016) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена дослідженню провідних принципів комунікативного кодексу: принципу ввічливості, принципу кооперації та їхньої реалізації в стратегіях ввічливості на матеріалі роману П. Загребельного «Роксолана». Статья посвящена исследованию основных принципов коммуникативного кодекса: принципам вежливости и кооперации, их реализации в стратегиях вежливости на материале романа П. Загребельного «Роксолана».The article investigates the communicative Code guiding principles: the principle of politeness, the principle of cooperation and their implementation strategies of politeness in the material of the novel P. Zagrebelniy «Roksolana».
- ДокументНАЦІОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС У ТВОРЧОСТІ Т. ШЕВЧЕНКА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство, 2019) Нестеренко, Н. П.; Нестеренко, Л.Стаття присвячена дослідженню націологічного дискурсу у творчості Т. Шевченка, яка стала відгуком на розробку української ідеї на засадах свободи, рівності, братерства як теоретичної самосвідомості українського національного відродження, що було складовою всеєвропейського руху. Статья посвящена исследованию нациологического дискурса в творчестве Т. Шевченко, которая стала откликом на разработку украинской идеи на принципах свободы, равенства, братства как теоретического самосознания украинского национального возрождения, являющегося составной общеевропейского движения. Тhe article is devoted to the study of national discourse in the works of T. Shevchenko, which became a response to the development of the Ukrainian idea on the basis of freedom, equality, fraternity as a theoretical identity of the Ukrainian national revival, which was part of the European movement.
- ДокументОСНОВИ МЕДІАКОМУНІКАЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Нестеренко, Н. П.У методичних рекомендаціях уміщено матеріали для аудиторної й домашньої роботи з додаткової вибіркової дисципліни «Основи медіакомунікації» для занять зі здобувачами ІІ курсу першого (бакалаврського) рівня Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Дібрані матеріли забезпечують можливість засвоєння студентами основних понять курсу й вироблення вмінь і навичок медійної комунікації в межах фахової діяльності. Методичні рекомендації містять усю необхідну інструктивно-технологічну й бібліографічно-тематичну інформацію про курс, що допоможе користувачам під час роботи з відповідними матеріалами. Призначені для роботи зі студентами ІІ курсу факультетів університету відповідно до програми курсу «Основи медіакомунікації» блоку дисциплін вільного вибору «Редагування й журналістика». The methodological recommendations contain materials for classroom and homework on the additional elective discipline "Fundamentals of Media Communication" for classes with second-year students of the first (bachelor's) level of Kharkiv National Pedagogical H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The selected materials provide an opportunity for students to master the basic concepts of the course and develop skills and abilities of media communication within the framework of professional activities. The methodological recommendations contain all the necessary instructional, technological, bibliographic and thematic information about the course, which will help users when working with the relevant materials. They are intended for work with second-year students of university faculties in accordance with the programme of the course "Fundamentals of Media Communication" of the free choice block of disciplines "Editing and Journalism".
- ДокументОсобливості відбиття етнокультурних уявлень в оповіданні Григорія Квітки-Основ’яненка «Мертвецький великдень»(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2018) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена дослідженню механізмів реалізації етнокодів: повір’я, міфологічного, етіологічного та демонологічно-антропоморфного в мові персонажів оповідання Г. Квітки-Основ’яненка «Мертвецький великдень» на прикладі фразеологічних одиниць і виявлення етнокультурних особливостей їхнього творення. Статья посвящена исследованию механизмов реализации етнокодив: поверья, мифологического, этиологического и демонологически-антропоморфного в речи персонажей рассказа Г. Квитки-Основьяненко «Мертвецкая пасха» на примере фразеологических единиц и выявления этнокультурных особенностей их создания. The article is devoted to the study of mechanisms for the implementation of ethnocods: false beliefs, mythological, etiological, demonological and anthropomorphic characters in the narrative of H. Kvitka-Osnovyanenko’s «Mertvetskyi velykden» on the example of phraseological units and the identification of ethnocultural features of their creation.
- ДокументРЕЦЕПЦІЯ ФІЛОСОФСЬКИХ ІДЕЙ Г. СКОВОРОДИ У ТВОРЧОСТІ П. ЗАГРЕБЕЛЬНОГО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена дослідженню реалізації філософії свободи, ідеї «сродної праці» Г. Сковороди в історичній романістиці П. Загребельного. Сковородинівська концепція свободи, поняття «сродної праці», пов᾽язані з ідеями реабілітації самоцінності людини, потребує нових досліджень і наукового осмислення з урахуванням контексту нинішньої доби, що й зумовлює актуальність порушеної в статті проблематики. Мета студії – простежити рецепцію філософських ідей (філософії свободи, учення «сродної праці») Г. Сковороди в історичних романах П. Загребельного «Диво», «Я, Богдан (Сповідь у славі)», «Тисячолітній Миколай». Завдання статті – проаналізувати проєкцію сковородинівської ідеї свободи в історичних романах П. Загребельного на образи Богдана Хмельницького («Я, Богдан (Сповідь у славі)»), Миколая Сміяна («Тисячолітній Миколай»); розкрити засадниче поняття про «сродну працю» оприявлене в образах Сивоока («Диво»), Миколая Сміяна, професора Черкаса, українського народу («Тисячолітній Миколай»). У роботі реалізовано поєднання істориколітературного й порівняльно-історичного методів, застосовано аналітично-описовий підхід, який полягає в підборі, систематизації й аналізі матеріалу. Характерна для козацької доби візія свободи, а також української історії як безугавної борні за свободу знаходить своє тлумачення в романі П. Загребельного. Роман «Я, Богдан (Сповідь у славі)» П. Загребельного – інтепретація постаті Богдана Хмельницького як виразника й засновника української нації на шляхах визвольної війни за свободу, що вкладається в сковородинівську модель «батька вольності». Прагнення до свободи: особистої, релігійної, національної для головного героя роману П. Загребельного «Тисячолітній Миколай» є визначальною рисою характеру. Миколай є виразником тисячолітніх прагнень народу до незалежності на різних історичних етапах. Персонаж твору репрезентує авторську концепцію про типи національного характеру українців: смердів, козаків, гайдамаків. Ідея «сродної праці» виразно простежується в образі будівничого Сивоока в історичному романі «Диво» П. Загребельного, який розвинув свій хист, пройшовши довгий шлях у пошуках гармонії барв і праці на благо. Інтерпретація сковородинівської ідеї «сродної праці» в романі «Тисячолітній Миколай» полягає в тому, що це не просто природжене діло для окремої особистості (Микола Сміян, професор Черкас) трудитися на землі, але й дорога до щасливої долі українського народу. Отже, філософія свободи Г. Сковороди мала помітний вплив на історичну романістику П. Загребельного. Виразними втіленнями сковородинівської моделі «свободи як найвищої цінності» виступають герої: Богдан Хмельницький («Я, Богдан»), Миколай («Тисячолітній Миколай»). Ідея «сродної праці» оприявлена в образах Сивоока, будівничого з «Дива», Миколая, професора Черкаса із «Тисячолітнього Миколая». The article is devoted to the study of the realization of the philosophy of freedom, the idea of «kindred work» by H. Skovoroda in the historical novelism of P. Zagrebelny. Skovorodа᾽s concept of freedom, the concept of «kindred work», related to the ideas of rehabilitation of the self-worth of a person, needs new research and scientific understanding taking into account the context of the present age, which determines the relevance of the issues raised in the article. The purpose of the study is to trace the reception of philosophical ideas (philosophy of freedom, the doctrine of «kinship work») by H. Skovoroda in P. Zagrebelny᾽s historical novels «Miracle», «I. Bohdan (Confession in glory)», «Thousandyear-old Mykolay». The task of the article is to analyze the projection of the Skovoroda᾽s idea of freedom in the historical novels of P. Zagrebelny on the images of Bohdan Khmelnytskyi («I, Bohdan (Confession in Glory)»), Mykolay Smian («Thousand-year-old Mykolay»); to reveal the basic concept of «kindred work» manifested in the images of Syvook («Miracle»), Mykolay Smyan, professor Cherkas, the Ukrainian people («Thousand-year-old Mykolay»). The work implements a combination of historical-literary and comparative-historical methods, an analytical-descriptive approach is applied, which consists in the selection, systematization and analysis of material. The vision of freedom characteristic of the cossack era, as well as Ukrainian history as a relentless struggle for freedom, finds its interpretation in P. Zagrebelny᾽s novel. The novel «I Bohdan (Confession in Glory)» by P. Zagrebelny is an interpretation of the figure of Bohdan Khmelnytskyi as an exponent and founder of the Ukrainian nation on the path of the liberation war for freedom, which is included in the model of the «father of freedom» of the Skovoroda᾽s. The desire for freedom: personal, religious, national for the main character of P. Zagrebelny᾽s novel «Thousand-year-old Mykolay» is a defining character trait. Mykolay is an expression of the thousand-year-old aspirations of the people for independence at various historical stages. The character of the work represents the author᾽s concept of the types of national character of Ukrainians: smerdis, cossacks, haydamaks. The idea of «kindred work» can be clearly traced in the image of the construction worker Syvook in the historical novel «Miracle» by P. Zagrebelny, who developed his talent by going a long way in search of harmony of colors and work for the good. The interpretation of the idea of «kindred labor» in the novel «Thousand-year-old Mykolay» by the Skovoroda᾽s idea is that it is not just an innate task for an individual (Mykola Smiyan, professor Cherkas) to work on the land, but also the road to the happy destiny of the Ukrainian people. So, H. Skovoroda᾽s philosophy of freedom had a noticeable influence on the historical novelism of P. Zagrebelny. The heroes: Bohdan Khmelnytskyi («I, Bohdan») and Mykolay («Thousand-year-old Mykolay») are the clear embodiments of the Skovorodinov᾽s model of «freedom as the highest value». The idea of «kinship work» is manifested in the images of Sivook, the construction worker from «Miracle», Mykolay, professor Cherkas from «Thousand-year-old Mykolay».
- ДокументСлов’янський історичний роман у другій половині ХХ століття(Харківське історико-філологчне товариство, 2021-05-11) Нестеренко, Н. П.Автор статті стверджує, що однією із загальносвітових тенденцій розвитку літератури в другій половині ХХ століття був відхід історичної романістики від реального, історіографічного представлення дійсності до узагальнено-умовного, філософського, міфологічного. Творчість слов’янських белетристів стала одним із найяскравіших зразків відходу від принципу фактографії минулого до філософського його осмислення крізь призму сьогодення й особистісної свідомості. Автор статьи утверждает, что одной из общемировых тенденций развития литературы во второй половине ХХ века был уход исторической романистики от реального, историографического представления действительности к обобщенно-условному, философскому, мифологическому. Творчество славянских беллетристов стало одним из ярких образцов отхода от принципа фактографии прошлого к философскому его осмыслению сквозь призму настоящего и личностного осознания. The author of the article claims that one of the global trends in the development of literature in the second half of the twentieth century was the departure of historical novels, from the real, historiographical representation of reality to the generalized-conditional, philosophical, mythological. The work of Slavic fiction writers became one of them the brightest examples of departure from the principle of factography of the past to its philosophical comprehension through the prism of the present and personal consciousness.
- ДокументСТВОРЕННЯ МЕДІАКОНТЕНТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Нестеренко, Н. П.У методичних рекомендаціях уміщено матеріали для аудиторної й домашньої роботи з додаткової вибіркової дисципліни «Створення медіаконтенту» для занять зі здобувачами ІІІ курсу першого (бакалаврського) рівня Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Дібрані матеріли забезпечують можливість засвоєння студентами основних понять курсу й вироблення вмінь і навичок медійної комунікації в межах фахової діяльності. Методичні рекомендації містять усю необхідну інструктивно-технологічну й бібліографічно-тематичну інформацію про курс, що допоможе користувачам під час роботи з відповідними матеріалами. Призначені для роботи зі студентами ІІІ курсу факультетів університету відповідно до програми курсу «Створення медіаконтенту» блоку дисциплін вільного вибору «Редагування й журналістика». The methodical recommendations contain materials for classroom and homework from the additional optional discipline "Creation of media content" for classes with students of the III year of the first (bachelor's) level of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The selected materials provide an opportunity for students to learn the main concepts of the course and to develop media communication skills within the scope of professional activity. Methodical recommendations contain all the necessary instructional-technological and bibliographic-thematic information about the course, which will help users when working with the relevant materials. They are intended for work with students of the III year of the university faculties in accordance with the program of the course "Creating media content" of the block of free-choice disciplines "Editing and Journalism".
- ДокументСучасні музейні практики(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Марцин, С. О.; Нестеренко, Н. П.Методичні рекомендації до навчальної дисципліни «Сучасні музейні практики» для здобувачів вищої освіти другого «магістерського» рівня містять організаційно-методичні вказівки, перелік завдань залікових модулів, робочий тематичний план та тематику лекційних і практичних занять, завдання для самостійної роботи здобувачів освіти за модульною системою, питання для обговорення. Завдання для самопідготовки допоможуть здобувачам вищої освіти аналітично осмислити зміст лекційних занять, оптимізувати навчальну діяльність під час аудиторних занять, організувати самонавчання, раціонально здійснити самопідготовку до підсумкової атестації. Methodological recommendations for the discipline "Contemporary museum Practices" for applicants for higher education of the second "master's" level contain organisational and methodological instructions, a list of tasks for credit modules, a work thematic plan and topics of lectures and practical classes, tasks for for independent work of students in the modular system, questions for questions for discussion. The self-study tasks will help students to analytically comprehend the content of lectures, optimise learning activities during classroom classes, organise self-study, and rationally to rationally prepare for the final assessment.
- ДокументТопосні характеристики моделей хронотопу в історичному романі П. Загребельного «Роксолана»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Видавничий дім Дмитра Бураго, 2019) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена проблемі визначення топосних характеристик моделей хронотопу історичного роману П. Загребельного «Роксолана». Мета статті – виділити й охарактеризувати в історичному романі П. Загребельного «Роксолана» ключові топоси, які через концептуалізацію символічного змісту допомагають простежити взаємозв’язки між зовнішнім та внутрішнім простором героїв. Одним із актуальних аспектів дослідження історичних творів митця стало вивчення їхньої хронотопної організації, що пояснюється оригінальністю багатьох романів письменника в плані їхніх часопросторових вимірів. Інтерпретація хронотопу через категорію події уможливила уведення поняття «модель хронотопу», під яким розуміється певна типова подія, яка змальовується в площині одного твору кілька разів у стосунку до різних героїв або того самого героя або в площині різних творів. Для зображення цієї події автор може обирати різні топосні й хроносні параметри, зберігаючи при цьому інваріантну сутність події. Концептуалізація символічного змісту ключових топосів роману поглиблена узагальненою, основоположною художньою реалізацією авторської концепції «час як вічність». Моделі хронотопів головних персонажів: боротьби, спокути, перемоги, поразки, втечі, прозріння реалізовуються П. Загребельним у романі «Роксолана» в таких топосах : моря, ріки, дзеркала, колодязя ; стовпа, колони, драбини, брами; острова, гарему, хамаму, палацу Топкапи, руїн; каменю, кола. Топос води в історичному романі П. Загребельного «Роксолана» має подвійне значення: 1) водна стихія виступає символом духовної смерті й переродження; 2) водна стихія виступає силою, яка здатна покарати за гріхи. Топоси стовпів, колони, драбини, брами в історичному романі П. Загребельного «Роксолана» пов’язані з символом Світового дерева, що характерний для світобачення багатьох народів і співвідноситься зі світовою віссю, виступаючи одним із варіантів поділу на Небо і Землю. Топоси гарему, хамаму, палацу Топкапи пов’язані з організацією особистого простору Роксолани, що відзначається замкненою структурою. Статья посвящена проблеме определения топосних характеристик моделей хронотопа исторического романа П. Загребельного «Роксолана». Цель статьи - выделить и охарактеризовать в историческом романе П. Загребельного «Роксолана» ключевые топосы, которые через концептуализацию символического содержания помогают проследить взаимосвязи между внешним и внутренним пространством героев. Одним из актуальных аспектов исследования исторических произведений художника стало изучение их хронотопного организации, что объясняется оригинальностью многих романов писателя в плане их пространственных измерений. Интерпретация хронотопа через категорию события сделала возможным введения понятия «модель хронотопа», под которым понимается определенное типичное событие, которое изображается в плоскости одного произведения несколько раз в отношения к различным героям или того же самого героя или в плоскости различных произведений. Для изображения этого события автор может выбирать различные топосные и хроносные параметры, сохраняя при этом инвариантную сущность события. Концептуализация символического содержания ключевых топосов романа углубленная обобщенной, основополагающей художественной реализацией авторской концепции «время как вечность». Модели хронотопов главных персонажей: борьбы, искупления, победы, поражения, побега, прозрение реализуются П. Загребельным в романе «Роксолана» в таких топосах: моря, реки, зеркала, колодца; столба, колонны, лестницы, ворота; острова, гарема, хамама, дворца Топкапы, руин; камня, круга. Топос воды в историческом романе П. Загребельного «Роксолана» имеет двоякое значение: 1) водная стихия выступает символом духовной смерти и перерождения; 2) водная стихия выступает силой, которая способна наказать за грихи. Топосы столбов, колонны, лестницы, ворота в историческом романе П. Загребельного «Роксолана» связаны с символом Мирового дерева, что характерно для мировоззрения многих народов и соотносится с мировой осью – одним из вариантов разделения на Небо и Землю. Топоси гарема, хамама, дворца Топкапы связанные с организацией личного пространства Роксоланы, который отмечается замкнутой структурой. The article is devoted to the problem of determining the topos characteristics of the models of the chronotope of P. Zagrebelny's historical novel "Roksolan". The purpose of the article is to highlight and characterize in the historical novel by P. Zagrebelny "Roksolan" key topos, which through the conceptualization of symbolic content help to trace the relationship between the external and internal space of the characters. One of the relevant aspects of the study of historical works of the artist was the study of their chronotopic organization, due to the originality of many novels of the writer in terms of their spatial dimensions. Interpretation of the chronotope through the category of event made the introduction of the concept of "chronotope model", which means a certain typical event, which is depicted in the plane of one work several times in relation to different characters or the same character or in the plane of different works. To depict this event, the author can select various topos and chronos parameters, while preserving the invariant essence of the event. The conceptualization of the symbolic content of the key topos of the novel is deepened by the generalized, fundamental artistic realization of the author's concept "time as eternity". Models of chronotopes of the main characters: struggle, redemption, victory, defeat, escape, insight realized by P. Zagrebelny in the novel "Roksolana" in the following topos: seas, rivers, mirrors, wells; pillars, columns, stairs, gates; islands, harems, hammams, Topkapi palaces, ruins; stone, circles. The topos of water in P. Zagrebelny's historical novel Roxolana has two meanings: 1) the water element is a symbol of spiritual death and rebirth; 2) the water element acts as a force that can punish sins. Topos of pillars, columns, stairs, gates in the historical novel by P. Zagrebelny "Roksolan" are associated with the symbol of the World Tree, which is characteristic of the worldview of many peoples and corresponds to the world axis, acting alone of the options for the division into Heaven and Earth. The topos of the harem, the hammam, the Topkapi Palace are connected with the organization of Roxolana's personal space, which is marked by a closed structure.
- ДокументУКРАЇНСЬКА МОВА ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Нестеренко, Н. П.У робочому зошиті вміщено матеріали для аудиторної й домашньої роботи з курсу «Українська мова за професійним спрямуванням» для занять зі студентами природничої, спеціальної і здоровʼязбережувальної освіти, та фізико-математичного факультетів. Дібрані матеріли забезпечують можливість засвоєння здобувачами освіти основних понять курсу й вироблення вмінь і навичок професійної комунікації в межах фахової діяльності відповідно до норм української літературної мови. Робочий зошит містить усю необхідну інструктивно-технологічну й бібліографічно-тематичну інформацію про курс, що допоможе користувачам під час роботи з відповідними матеріалами. Призначений для роботи зі студентами нефілологічних факультетів відповідно до програми курсу «Українська мова за професійним спрямуванням», затвердженої МОН України, а також стане в пригоді всім, хто бажає підвищити рівень професійної комунікативної компетенції. The workbook contains materials for classroom and homework from the course "Ukrainian language for professional direction" for classes with students of natural, special and health education, and physics and mathematics faculties. The selected materials provide an opportunity for students to learn the basic concepts of the course and to develop skills and professional communication skills within the scope of professional activity in accordance with the norms of the Ukrainian literary language. The workbook contains all the necessary instructional-technological and bibliographic-thematic information about the course, which will help users when working with the relevant materials. It is intended for work with students of non-philology faculties in accordance with the program of the course "Ukrainian language for professional direction", approved by the Ministry of Education and Culture of Ukraine, and will also be useful to everyone who wants to improve the level of professional communicative competence.
- ДокументУКРАЇНСЬКА МОВА ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Нестеренко, Н. П.У навчальному посібнику-практикумі вміщено матеріали для аудиторної й домашньої роботи з курсу «Українська мова за професійним спрямуванням» для занять зі студентами природничої, спеціальної і здоровʼязбережувальної освіти, та фізико-математичного факультетів. Дібрані матеріли забезпечують можливість засвоєння здобувачами освіти основних понять курсу й вироблення вмінь і навичок професійної комунікації в межах фахової діяльності відповідно до норм української літературної мови. Навчальний посібник-практикум містить усю необхідну інструктивно-технологічну й бібліографічно-тематичну інформацію про курс, що допоможе користувачам під час роботи з відповідними матеріалами. Призначений для роботи зі студентами нефілологічних факультетів відповідно до програми курсу «Українська мова за професійним спрямуванням», затвердженої МОН України, а також стане в пригоді всім, хто бажає підвищити рівень професійної комунікативної компетенції. The study guide contains materials for classroom and homework in the course ‘Ukrainian for Specific Purposes’ for classes with students of natural science, special and health education, and the Faculty of Physics and Mathematics. The selected materials provide an opportunity for students to master the basic concepts of the course and develop skills and abilities of professional communication within the framework of their professional activities in accordance with the norms of the Ukrainian literary language. The study guide contains all the necessary instructional, technological, bibliographic and thematic information about the course that will help users when working with the relevant materials. It is intended for work with students of non-philological faculties in accordance with the course syllabus ‘Ukrainian for Specific Purposes’ approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine, and will also be useful for anyone who wants to improve their professional communicative competence.
- ДокументУкраїнська мова: тестові завдання(Основа, 2020-05) Полозова, О. O.; Марцин, С. О.; Нестеренко, Н. П.У тестових завданнях охоплено матеріал з усіх розділів української мови. В тестовых заданиях охвачено материал по всем разделам украинского языка. The test tasks cover material from all sections of the Ukrainian language.
- ДокументУкраїнська національна ідея в художньому баченні Тараса Шевченка(Видавнича група "Основа", Харків, 2020-03) Нестеренко, Н. П.В статті досліджено процеси українського національного відродження ХІХ століття в контексті аналогічних процесів у Європі, охарактеризовані ідеологічні положення Кирило-Мефодіївського братства, розкрито ознаки націологічної концепції у творчості Т. Шевченка. В статье исследованы процессы украинского национального возрождения XIX века в контексте аналогичных процессов в Европе, охарактеризованы идеологические положения Кирилло-Мефодиевского братства, раскрыты признаки нациологической концепции в творчестве Т. Шевченко. The article examines the processes of Ukrainian national revival of the XIX century in the context of similar processes in Europe. The ideological positions of the Cyril and Methodius Brotherhood are described. The signs of the national concept in the work of Taras Shevchenko are revealed.
- ДокументУкраїнський національний характер у художньому дискурсі: моделювання національних типів(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена дослідженню основних підходів до наукового розуміння національного характеру українського народу й аналізу національних типів на матеріалі творів І. Котляревського, Т. Шевченка, П. Куліша, П. Загребельного. Статья посвящена исследованию основных подходов к научному пониманию национального характера украинского народа и анализу национальных типов на материале произведений И. Котляревского, Т. Шевченка, П. Кулиша, П.Загребельного. The article investigates the main approaches to scientifi c understanding of national character of Ukrainian people and analysis of national types in the works of I. Kotliarevsky, T. Shevchenko, P. Kulish, P. Zagrebelnyi.
- ДокументУкраїнсько-болгарське культурне піднесення в ХІХ ст. у контексті «слов’янського відродження»(Харківське історико-філологічне товариство, 2022-05-18) Нестеренко, Н. П.Автором досліджено специфіку творчого обміну між болгарськими й українськими літераторами, громадськими й науковими діячами в ХІХ ст. для спільного пошуку оптимальних шляхів національного відродження, творчого вираження ідей національної свободи. The author investigated the specifics of the creative exchange between Bulgarian and Ukrainian writers, public and scientific figures in the 19th century. to jointly search for optimal ways national revival, creative expression of the ideas of national freedom.
- ДокументФольклор у світоглядній рецепції Миколи Костомарова(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2017) Нестеренко, Н. П.Стаття присвячена дослідженню специфіки поглядів М. Костомарова на фольклорну спадщину народу в контексті теорії ХІХ століття, зокрема проаналізовано вплив романтизму, міфологічної школи, культурно-історичної школи на формування концепції етнографа про роль і значення поезії в розкритті й пізнанні духу (характеру) етносу. Статья посвящена исследованию специфики взглядов Н. Костомарова на фольклорное наследие народа в контексте теории ХІХ ст., в частности проанализировано влияние романтизма, мифологической школы, культурно-исторической школы на формирование концепции этнографа о роли и значении поэзии в раскрытии и познании духа (характера) этноса.The article is devoted to the study of the specificity of M. Kostomarov’s views on folklore heritage of the people in the context of the 19th century theory, in particular the influence of romanticism, mythological school, cultural-historical school on the formation of the concept of an ethnographer on the role and significance of poetry in the disclosure and knowledge of the spirit (nature) of the ethnos.