Перегляд за Автор "Рябченко, О. Л."
Зараз показано 1 - 20 з 40
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЖитлові умови студентів радянської України у 1920–1930-ті роки(Запорізький національний університет, 2013) Рябченко, О. Л.У статті на основі широкого кола джерел розглянуто проблеми забезпечення житлом студентів українських вишів протягом 1920-1930-х років. Висвітлено роль гуртожитків у повсякденності студентів, особливості та умови проживання у них. Зазначено, що протягом указаного періоду більшість студентів стикалася зі справжньою житловою кризою та побутовою невлаштованістю, що викликало справедливі скарги і спонукало навіть на рішучі дії. Питання забезпечення молоді гуртожитками і нормалізація умов проживання в них так і не були вирішені, зрушення відбулися лише наприкінці 1930-х рр. The article is based on a wide range of sources, the problem of housing students of Ukrainian universities during the 1920-1930s is considered. The role of student hostels in everyday life, their particular features and living conditions are highlighted. It is stated that during the period under investigation most of the students faced a real housing crisis and had poor living conditions, which caused fair complaints and even encouraged to take decisive actions. The problems of providing young people with beds in hostels and the normalization of living conditions in them were not solved and the changes occurred only in the late 1930s.
- Документ«КОЛИШНІ»: СТРАТЕГІЇ І ПАРАДОКСИ ЗДОБУТТЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УСРР У 1920-ті роки(Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; ПП «Медобори-2006», 2013) Рябченко, О. Л.У статті аналізуються стратегії, які використовували «колишні» люди та їхні діти для здобуття вищої освіти в УСРР як необхідної умови інтеграції до раннього радянського суспільства; висвітлено політику радянської влади щодо цієї категорії молоді і методи виховання відданих їй громадян. Author of this article analyzes strategies used by former privileged people and their children for receiving high education like a necessary cause for the integration of early Soviet society. Author describes the policy of Soviet power related to this category of youth and the main methods of upbringing devoted to power citizens.
- ДокументКонструювання пролетарської ідентичності(Інститут історії України НАН України, 2010) Рябченко, О. Л.Єдино можливим студентом у радянській державі могла бути лише молода людина, яка походила із робітничо-селянського середовища чи із верств населення, які мали маргінальний статус при попередньому режимі і намагалися ототожнювати себе з "пролетаріатом". Цю категорію радянського дискурсу потрібно було пристосувати до своєї біографії, оскільки вона означала не реально існуючу статусну групу, що мала об’єктивні соціальні характеристики, а можливість представити себе в тій чи іншій якості. Вихідці із "соціально-ворожого" середовища, незважаючи на дискредитаційну політику у відношенні до них, вимушені були різними шляхами долати перешкоди на своєму шляху, у тому числі і для отримання вищої освіти. Розповсюдженим явищем стало приховування свого соціального походження шляхом отримання фальшивих документів. Тому у ВНЗ постійно залишалася значна частина цієї категорії молоді. Гарантіями успіху могли стати характерна зовнішність і стиль поведінки — мова, особливо майстерність оволодіння офіційним дискурсом, участь у громадському житті, різноманітних кампаніях тощо. Знакова сутність при цьому не завжди відповідала внутрішньому змісту, але вона повинна була постійно демонструвати оточенню саме революційну сутність нового студентства. Від майстерності маневрування часто залежали не лише успішність інтеграції в радянське суспільство, а й саме життя людини. She was the only possible student in the Soviet state to be only a young person who came from a worker-peasant background environment or from the population strata that had a marginal status at the previous regime and tried to identify themselves with the "proletariat". This category of Soviet discourse had to be adapted to his biography, since it did not mean a real status one a group that had objective social characteristics, and the opportunity to present oneself in one capacity or another. People from the "socially hostile" environment, despite the discrediting policy in relation to them, were forced to overcome obstacles on their way in different ways way, including for obtaining higher education. Widespread hiding one's social origin became a phenomenon obtaining false documents. That is why she always stayed at the university a large part of this category is young. They could become guarantees of success characteristic appearance and style of behavior — language, especially mastery of official discourse, participation in public life, various campaigns, etc. At the same time, the iconic essence is not always corresponded to the internal content, but it had to be constant to demonstrate to the environment the revolutionary essence of the new studentship. Not only success often depended on the skill of maneuvering integration into Soviet society, but also human life itself.
- ДокументКУЛЬТУРА РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Богданова, І. В.; Рябченко, О. Л.У публікації проаналізовано культуру Римської імперії, яка з її особливістю та досягненням увійшла до складу європейської спадщини. Римське право стало благодатною основою для розвитку правової системи у світі. Римляни підкорили багато народів, але в культурі зберігали свої традиції і збагачували культурне досягнення завойованих територій. Зазначено, що Римська імперія – це блискуча цивілізація, яка лишила величезний вклад у розвиток суспільства й культури світу зі своєю специфікою: могутність, сила, утилітарність, велич. Римське право продовжує своє життя й дотепер. The publication analyzes the culture of the Roman Empire, which with its peculiarities and achievements became part of the European heritage. Roman law became a fertile ground for development of the legal system in the world. The Romans conquered many peoples, but in culture they preserved their traditions and enriched the cultural achievements of the conquered territories. It is noted that the Roman Empire is a brilliant civilization that left a huge contribution to the development of society and culture of the world with its specifics: power, strength, utilitarianism, greatness. Roman law continues its life to this day.
- ДокументЛатиші в суспільно-політичному, соціально-економічному та культурно-освітньому житті Харківщини у 1920-ті – 1930-ті роки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Гончарова, О. С.; Рябченко, О. Л.Стаття присвячена висвітленню питання подолання неписьменності серед національних меншин Харківщини в 1920-ті – на початку 1930-х років. З’ясовано рівень письменності населення Харківщини на початку 1920-х років. Реконструйовано процес становлення та розвитку шкіл для неписьменних та малописьменних, що забезпечували навчання рідною мовою. Охарактеризовано стан матеріального та кадрового забезпечення лікнепів у визначений період. Акцентується увага, що з часом відбувається переорієнтація освіти з гуманістичного показника на ідеологічний. і лікнепкампанія починає використовуватись для політичного перевиховання громадськості. The article is devoted to the issue of overcoming illiteracy among the national minorities of Kharkiv region in the 1920s - early 1930s. The level of literacy of the population of Kharkiv region in the early 1920s was clarified. The process of formation and development of schools for illiterate and illiterate people, which provided education in the native language, was reconstructed. The state of material and personnel support of likneps in the certain period is characterized. Considerable attention is paid to the analysis of specific problems that arose during the campaign to eliminate illiteracy of national minorities. It is emphasized that over time there is a reorientation of education from the humanistic indicator to the ideological and liknep company begins to be used for political re-education of the public. It is concluded that, despite some difficulties in implementing measures to eliminate illiteracy, significant progress has been made in this regard. With the support of the state and various public organizations, a large number of points for the elimination of illiteracy and low literacy were created, which took into account the national moment. This was facilitated by the widespread use of illiterate methods in teaching, which did not require significant public expenditures: forced involvement of intellectuals and the entire literate population in the lyceum; receiving subsidies from public organizations for the maintenance of schools; further expansion of individual and group learning. An analysis of the national aspect of the activities of educational institutions engaged in overcoming the illiteracy and low literacy of national minorities in the Kharkiv region shows that, both nationally and culturally, the Soviet government's strategy for social transformation in their environment was aimed at achieving specific political goals. free national and cultural development. Its not surprising that since the late 1920s, general and national education tasks have been gradually supplanted by political ones.
- ДокументНа роздоріжжях долі: від офіцера Добровольчої армії до студента радянського ВНЗ (спроби інтеграції Олександра Шатілова в радянське суспільство у 1920-ті рр.)(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2009) Рябченко, О. Л.У статті досліджується життєвий шлях "невидатної" людини, який був типовим для багатьох молодих людей, які залишили студентські лави і стали добровольцями Білої армії. На прикладі А. П. Шатилова простежується доля "старого студентства" в еміграції і складний процес пристосування вихідця з дворянської сім'ї до життя в радянському суспільстві в умовах його динамічної трансформації в 1920-х рр. The course of life a "non-outstanding" person, typical of many young men that had gave up their student bench for taking part in the White Army's struggle is been investigated in the following paper. On the example of A. P. Shatylov the fate of "old students" during emigration period is been studied as well as the hard process of accommodation of a nobleman of the former empire to the new lifestyle of the rapidly transforming Soviet society of the 1920s.
- ДокументНавчальний процес: радянські інновації та особливості впровадження у вищих навчальних закладах України у 1920–30-ті роки(Державний вищий навчальний заклад “Запорізький національний університет”, 2014) Рябченко, О. Л.У статті на основі широкого кола джерел досліджуються питання організації навчального процесу у вищих навчальних закладах України протягом 1920-30-х рр. Охарактеризовано основні радянські інновації, спрямовані на перебудову навчально-методичної роботи, особливості впровадження у навчальний процес бригадно-лабораторного методу аж до його ліквідації, реакцію студентів і професорів на реформи, а також труднощі, які доводилося долати студентам на шляху до здобуття освіти. Зазначено, що революційні форми і методи викладання використовувалися перш за все для зменшення ролі професорів та обмеження їхнього впливу на молодь. In the article the issues of the academic process organization at the higher educational establishments of Ukraine in 1920-1930ss have been investigated using a wide variety of sources. The Soviet innovations are described as well as the particular features of their introduction into the academic process and the reaction of the students and professors on the challenges the students had to overcome on the way of getting a higher education. It is noted that the revolutionary forms and methods of teaching were used mostly for diminishing the role of the professors and restricting their influence on the students.
- Документ«Нам ніколи гратися в кохання…»: Дисонанси сексуальності і студенти радянської України 1920-х років(Інституту історії України НАН України, 2013) Рябченко, О. Л.У статті на основі широкого кола джерел і літератури, досліджуються особливості приватного життя студентів радянської України, їхнє ставлення до питання кохання, сім’ї та шлюбу, а також аналізуються практики студентської сексуальності на фоні радянської повсякденності 1920-х років. В статье на основе широкого круга источников и литературы исследуются особенности частной жизни студентов советской Украины, их отношение к вопросам любви, семьи и брака, а также анализируются практики студенческой сексуальности на фоне советской повседневности 1920-х годов.
- ДокументНапрями вдосконалення механізмів державного регулювання шлюбно-сімейних відносин в Україні в 1920 – 2010-хх рр.(Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України; вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2014) Сичова, В. В.; Рябченко, О. Л.Проаналізовано умови та характеристики, визначено напрями удосконалення механізмів державного регулювання шлюбно-сімейних відносин в Україні в 1920 – 2010-х рр. з переваженням: інформаційно-психологічного (пропагандистського) (1922–1941 рр.); адміністративного (1941 – кінець 1980-х рр.); економічного (2005 – 2014) механізмів державного регулювання шлюбно-сімейних відносин. The article analyzes the conditions and characteristics, determines the directions of improvement of the mechanisms for state regulation of matrimonial relations in Ukraine in the 1920-s – 2010-s. with prevalence of: information and psychological (propagandist) (1922–1941); administrative (1941–late 1980-s); economic (2005–2014) mechanisms for state regulation of matrimonial relations.
- ДокументНАЦІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОВЕДЕННЯ КАМПАНІЇ ЛІКВІДАЦІЇ НЕПИСЬМЕННОСТІ ТА МАЛОПИСЬМЕННОСТІ НА ХАРКІВЩИНІ В 1920-Х – НА ПОЧАТКУ 1930-Х РОКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Гончарова, О. С.; Рябченко, О. Л.Стаття присвячена висвітленню питання подолання неписьменності серед національних меншин Харківщини в 1920-ті – на початку 1930-х років. З’ясовано рівень письменності населення Харківщини на початку 1920-х років. Реконструйовано процес становлення та розвитку шкіл для неписьменних та малописьменних, що забезпечували навчання рідною мовою. Охарактеризовано стан матеріального та кадрового забезпечення лікнепів у визначений період. Акцентується увага, що з часом відбувається переорієнтація освіти з гуманістичного показника на ідеологічний. і лікнепкампанія починає використовуватись для політичного перевиховання громадськості. The article is devoted to the issue of overcoming illiteracy among the national minorities of Kharkiv region in the 1920s – early 1930s. The level of literacy of the population of Kharkiv region in the early 1920s was clarified. The process of formation and development of schools for illiterate and illiterate people, which provided education in the native language, was reconstructed. The state of material and personnel support of likneps in the certain period is characterized. Considerable attention is paid to the analysis of specific problems that arose during the campaign to eliminate illiteracy of national minorities. It is emphasized that over time there is a reorientation of education from the humanistic indicator to the ideological and liknep company begins to be used for political re-education of the public. It is concluded that, despite some difficulties in implementing measures to eliminate illiteracy, significant progress has been made in this regard. With the support of the state and various public organizations, a large number of points for the elimination of illiteracy and low literacy were created, which took into account the national moment. This was facilitated by the widespread use of illiterate methods in teaching, which did not require significant public expenditures: forced involvement of intellectuals and the entire literate population in the lyceum; receiving subsidies from public organizations for the maintenance of schools; further expansion of individual and group learning. An analysis of the national aspect of the activities of educational institutions engaged in overcoming the illiteracy and low literacy of national minorities in the Kharkiv region shows that, both nationally and culturally, the Soviet government's strategy for social transformation in their environment was aimed at achieving specific political goals. free national and cultural development. Its not surprising that since the late 1920s, general and national education tasks have been gradually supplanted by political ones.
- ДокументНовомова і культура мовлення студентів радянської України 1920-х років(Інститут історії України НАН України, 2015) Рябченко, О. Л.У статті, на основі широкого кола джерел аналізується вплив комуністичного режиму на мову студентів радянської України 1920-х рр. З’ясовано деякі характерні риси цієї мови, зокрема її лексичні та стилістичні особливості. Зроблено висновок, що майстерність оволодіння офіційним дискур- сом та низькими соціолектами стала однією з основних ознак пролетарської ідентичності та індикатором лояльності до влади, слугувала важливою гаран- тією соціального успіху. Based n a wide variety of sources, the article analyzed the influence of totalitarian system on the students of Soviet Ukraine in 1920s. A number of characteristics of this language, such as its lexical and stylistic features have been defined. The author made conclusion that the ability to master the official discourse as well as low sociolects became the major indicator of the proletarian identity and loyalty to the power that guaranteed social success.
- ДокументОсновні вимоги та методичні поради до виконання, оформлення та захисту випускної кваліфікаційної роботи магістра з історії та правознавства(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Гончарова, О. С.; Мірошніченко, С. В.; Олійник, О. М.; Рябченко, О. Л.Видання містить основні вимоги та методичні поради до виконання, оформлення та захисту випускної кваліфікаційної роботи магістра з історії та правознавства. Надано зразки форм відгуку наукового керівника та рецензії на випускну кваліфікаційну роботу. Издание содержит основные требования и методические советы к выполнению, оформлению и защите выпускной квалификационной работы магистра по истории и правоведению. Предоставлено образцы форм отзывов научного руководителя и рецензии на выпускную квалификационную работу. The publication contains the basic requirements and methodological advice for the implementation, design and defense of the graduate qualification work of Master of Arts in History and Law. It provides samples of forms of supervisor's review and review of graduate qualification work.
- ДокументОСНОВНІ ВИМОГИ ТА МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ДО НАПИСАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Мірошніченко, С. В.; Гончарова, О. С.; Рябченко, О. Л.У методичних рекомендаціях викладені поради і вимоги до написання курсової роботи для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти історичного факультету Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Вони містять перелік основних вимог до структури, змісту і обсягу курсової роботи, дають рекомендації щодо порядку її виконання, оформлення та захисту. Знайомство з даними рекомендаціями дасть змогу здобувачам не тільки оволодіти технологією наукового дослідження, але і допоможе в подальшій роботі при написання магістерського дослідження. Методичні рекомендації адресовано як здобувачам, так і викладачам історичного факультету Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. В методических рекомендациях изложены советы и требования к написанию курсовой работы для соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования исторического факультета Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. Они содержат перечень основных требований к структуре, содержанию и объему курсовой работы, дают рекомендации о порядке ее выполнения, оформления и защиты. Знакомство с данными рекомендациями позволит соискателям не только овладеть технологией научного исследования, но и поможет в дальнейшей работе при написании магистерского исследования. Методические рекомендации адресованы как соискателям, так и преподавателям исторического факультета Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. The guidelines set out tips and requirements for writing a term paper for applicants of the first (bachelor's) level of higher education of the historical faculty Kharkiv National Pedagogical University named after GS Skovoroda. They contain a list of basic requirements for the structure, content and scope of course work, give recommendations on the procedure for its implementation, design and protection. Familiarity with the data recommendations will allow applicants not only to master the technology of science research, but also help in further work in writing a master's degree research. Methodical recommendations are addressed to both applicants and teachers Faculty of History, Kharkiv National Pedagogical University GS Frying pans.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ПУБЛІЦИСТИЧНОЇ ПРАЦІ ІВАНА БАГРЯНОГО «ЧОМУ Я НЕ ХОЧУ ВЕРТАТИСЬ В СРСР?»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Дубина, Л. І.; Рябченко, О. Л.У публікації проаналізовано публіцистичну працю Івана Багряного «Чому я не хочу вертатись в СРСР?». Іван Багряний – поет, прозаїк, драматург, художник, публіцист, видавець, журналіст і політичний діяч. Справжнє прізвище митця Лозов’яга. Під впливом творів Миколи Хвильового, який любив уживати епітет «багряний», обрав собі псевдонім – Багряний. Вступив у боротьбу із тоталітарною системою і вижив, довівши правоту своєї позиції й силу української людини. Зазначено, що памфлет «Чому я не хочу вертатись в СРСР?» перекладався багатьма мовами, мав велике поширення та визнання серед українських емігрантів у світі. Це – один із шедеврів багатогранної і темпераментної публіцистики Івана Багряного, яка стала частиною історії української політичної думки та визвольного руху українського народу. Памфлет був віддзеркаленням на декларативні заклики радянської пропаганди та на несправедливі дії західних урядів, щодо насильницької репатріації біженців до радянських концтаборів. Це була відповідь патріота України, який використав становище емігранта для боротьби за її свободу та справедливість. The publication analyzes the journalistic work of Ivan Bagryany "Why I don't want to return to the USSR?". Ivan Bagryany - poet, novelist, playwright, artist, publicist, publisher, journalist and political activist. The artist's real name is Lozovyag. Under the influence of the works of Mykola Khvylovy, who liked to use the epithet "crimson", he chose the pseudonym - Crimson. He joined the fight against the totalitarian system and survived, proving the rightness of his position and the strength of the Ukrainian people. It is noted that the pamphlet "Why I don't want to return to the USSR?" was translated into many languages, was widely distributed and recognized among Ukrainian emigrants in the world. This is one of the masterpieces of Ivan's multifaceted and temperamental journalism Bagryany, which became part of the history of Ukrainian political thought and the liberation movement of the Ukrainian people. The pamphlet was a reflection of the declarative calls of Soviet propaganda and the unjust actions of Western governments regarding the forcible repatriation of refugees to Soviet concentration camps. This was the answer of a patriot of Ukraine, who used the position of an emigrant to fight for its freedom and justice.
- ДокументПедагог-новатор, батько усіх сліпоглухонімих. Харківський період життя і діяльності професора І. П. Соколянського(Науково-дослідний інститут українознавства, 2008) Рябченко, О. Л.У статті досліджується життєвий шлях і науково-педагогічна діяльність Івана Панасовича Соколянського (1889 – 1960 рр.) – одного з найвидатніших діячів у галузі виховання і навчання аномальних дітей, засновника вітчизняної педагогіки сліпоглухонімих у роки його перебування в Харкові. The article examines the life path and scientific and pedagogical activity Ivan Panasovich Sokolyanskyi (1889 - 1960) – one of the most outstanding figures in the field of upbringing and education of abnormal children, the founder of the national of pedagogy for the deaf-blind during his stay in Kharkiv.
- ДокументПроблеми соціальної адаптації студентів з Наддніпрянщини в країнах Центрально-східної Європи у 1920-ті роки(Запорізький національний університет, 2013) Рябченко, О. Л.У статті на основі широкого кола джерел розглянуто проблеми адаптації українських студентів до складних умов перебування в еміграції протягом 1920-х років. Висвітлено роль Варшавської громади в легалізації, наданні матеріальної допомоги і подальшій еміграції українських студентів на Захід. Вперше розглянуто діяльність комуністичних агітаторів і прорадянських організацій та показано їхню роль в ідейному роз’єднанні українського студентства в країнах Центрально-Східної Європи. The article is based on a wide range of sources, the problem of adaptation of Ukrainian students to difficult conditions of staying in immigration during the 1920’s. The role of Warsaw community is highlighted in legalization, in giving pecuniary aid and further emigration of Ukrainian students to the west. For the first time the work of communist agitators and pro-Soviet organizations is examined and their role is shown in the ideological separation of Ukrainian students in Central and Eastern Europe.
- ДокументПрофесор Іван Панасович Соколянський: харківський період життя і діяльності(ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Чернігівський національний технологічний університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Прокопенко, І. Ф.; Рябченко, О. Л.; Бойчук, Ю. Д.; Мірошниченко, О. М.В статті розглянуто харківський період життя і діяльності І. П. Соколянського. Іван Панасович Соколянський – «геніальний новатор, що вмів навчити сліпого розпізнавати кольори, глухого – розпізнавати гаму, німого – передавати свої думки іншим». Це був час, коли відбувалося становлення української радянської системи освіти і багато уваги приділялося визначенню ключових завдань педагогіки в суспільстві, він почав розробляти теоретичні проблеми педагогічної системи. Його концепція, цілком відповідно до духу того часу, відрізнялась певною політизацією та прагматичністю. В статье рассмотрен харьковский период жизни и деятельности И. А. Соколянского. Иван Афанасьевич Соколянский – «гениальный новатор, умел научить слепого распознавать цвета, глухого – распознавать гамму, немого – передавать свои мысли другим». Это было время, когда происходило становление украинской советской системы образования и много внимания уделялось определению ключевых задач педагогики в обществе, он начал разрабатывать теоретические проблемы педагогической системы. Его концепция, в полном соответствии с духом того времени, отличалась определенной политизацией и прагматичностью. The article deals with the Kharkov period of I. Sokolyansky's life and activity. I. Sokolyansky was "a brilliant innovator, able to teach a blind man to recognize colours, a deaf man to recognize a scale, a dumb man to communicate his thoughts to others". At a time when the Ukrainian Soviet education system was being formed and much attention was given to defining key tasks for pedagogy in society, he began to develop theoretical problems of the pedagogical system. His concept, in full accordance with the spirit of the time, was characterised by a certain politicisation and pragmatism.
- Документ«ПРОШУ ВИКЛЮЧИТИ МЕНЕ З КОМСОМОЛУ І ДАТИ МОЖЛИВІСТЬ ВІЛЬНО МИСЛИТИ»: СТУДЕНТСЬКІ ВИКЛИКИ ПОЛІТИЦІ «ПРОЛЕТАРИЗАЦІЇ» ВИЩОЇ ШКОЛИ УКРАЇНИ В ПЕРШЕ РАДЯНСЬКЕ ДЕСЯТИЛІТТЯ(Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет», 2011) Рябченко, О. Л.У статті на основі широкого кола архівних джерел та різного роду ego-документів аналізуються форми та методи студентських протестів проти політики пролетаризації вищої школи, розглядаються методи впливу на безпартійне студентство. Робиться висновок, що студентство 1920-х рр. було далеко не таким монолітним і згуртованим, як це представлено в історіографії та розмежовувалося владою на «своїх» за духом та «чужих», які постійно переслідувалися. In the article the forms and methods of students’ protests against the proletarianization policy of higher school are analyzed on the basis of a wide variety of archives sources and ego-documents, the methods of influence on non-party students are examined. It is concluded that in 1920s the students were not so solid and united as it is represented in historiography and they were delimited as spiritually “close” people and “alien” people who were constantly persecuted.
- ДокументПРОЯВИ АНТИСЕМІТИЗМУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УСРР (1920–1930 рр.)(Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2020) Рябченко, О. Л.; Гончарова, О. С.Досліджено форми та найпоширеніші прояви антисемітизму у вищих навчальних закладах УСРР. Здійснено аналіз лексики, яка використовувалась для характеристики антисемітських настроїв та боротьби з ними. Дослідження проводиться в методологічних рамках історії повсякденності і побудовано на зведеннях і оглядах ОГПУ, протоколах партійних і комсомольських зборів, матеріалах періодики і его-документах. Зазначено, що перші десятиліття радянської влади в Україні характеризуються різким спалахом антисемітських настроїв. Цей феномен пов’язується із такою специфічною рисою антисемітизму як укоріненість його у глибинах масової свідомості. Тому і в перші радянські десятиліття, і сьогодні люди схильні обвинувачувати євреїв у економічних труднощах чи своїх невдачах. Виділяються дві форми антисемітизму: активно-свідомий і несвідомий. Аналізуються найпоширеніші його прояви: образливі вислови у повсякденному спілкуванні; звинувачення євреїв у труднощах, які переживали у ті часи усі громадяни; розповсюдження чуток про привілеї, які ніби існують для євреїв; питання про введення відсоткової норми для євреїв при вступі до інститутів; розповсюдження анекдотів, листівок та антисемітських віршів; побиття євреїв. Оскільки антисемітизм вважався одним із проявів контрреволюційної пропаганди та загострення класової боротьби у радянському суспільстві, то хуліганські вчинки за традицією кваліфікувалися як результат «засміченості» вищих навчальних закладів «класово-ворожими елементами». The forms and the most widespread manifestations of anti-Semitism in higher educational institutions of the USSR have been studied. The analysis of the vocabulary that was used for description of antisemitic moods and fight against them was carried out. The research is conducted within the methodological framework of the history of everyday life and it is based on reports and reviews of the Central Political Department, the protocols of the party and Comsomol meetings, periodicals and ego-documents (diaries, memoirs, letters of the students «to the power»). Analyzed sources allow to see the reality hidden in more formal reporting documents, to plunge into the everyday life, to get into the psychological atmosphere of that time, to better understand the roots of anti-Semitism. The first decades of Soviet power in Ukraine are marked by a sharp outbreak of anti-Semitism. It was extremely difficult for the huge masses of population to adapt to the new political and economic conditions and they frequently blamed the Jews in their failures. The researchers associate this phenomenon with such a specific feature of anti-Semitism as its rootedness in the depths of mass consciousness. That is why even today people think about the number of Jews in Ukrainian business and say absurd things about Jews. There are two forms of anti-Semitism: active-conscious and unconscious. The most widespread manifestations are analyzed, in particular, insulting expressions in everyday communication; accusations of Jews in the difficulties experienced by all citizens at that time; spread of rumors about the privileges that exist for the Jews; the issue of setting a rate for Jews to be admitted to the university; distribution of jokes, leaflets, and anti-Semitic poems; beating of Jews, etc. Since anti-Semitism was considered as one of manifestations of counter-revolutionary propaganda and intensification of the class struggle in the Soviet society, hooliganism was traditionally described as the result of «littering» of higher educational institutions with «class-hostile elements». In general, anti-Semitism was one of the manifestations of mass immorality in the Soviet society where the highest humanistic values were destroyed.
- ДокументРадянська влада і колективи вищої школи(Інститут історії України НАН України, 2015) Рябченко, О. Л.Розділ монографіі присвячений взаємодії радянської влади і колективу вищої школи років непу в Україні. Прикриваючись словесною риторикою і гаслами, влада переклала ефективне вирішення проблем організації навчального процесу на колективи вишів, яким вдалося ціною неймовірних зусиль підняти освітній рівень значної кількості пролетарської молоді. Професори разом із знаннями передавала студентам і свої світоглядні установки, норми моралі. Для обмеження такого впливу використовувалися революційні форми і методи викладання, що давали можливість зменшити роль професора до рівня простого консультанта. З утвердженням радянської влади розпочався процес революційної дискредитації старого лінгвістичного капіталу через проникнення в мову численних інновацій. Студентам довелося опановувати відповідну лексику, яка стала індикатором лояльності до влади. В українській дійсності новомова стала не просто засобом придушення духовності, індивідуальності, свободи думки, а й заважала формуванню національнокультурної ідентичності. The section of the monograph is devoted to the interaction between the Soviet authorities and the staff of the higher school of the NEP years in Ukraine. Covering themselves with verbal rhetoric and slogans, the authorities shifted the effective solution of the problems of organizing the educational process to the collectives of higher education institutions, which managed to raise the educational level of a significant number of proletarian youth at the cost of incredible efforts. Along with knowledge, professors also imparted their worldviews and moral standards to students. To limit such influence, revolutionary forms and methods of teaching were used, which made it possible to reduce the role of the professor to the level of a simple consultant. With the establishment of Soviet power, the process of revolutionary discrediting of the old linguistic capital began due to the penetration of numerous innovations into the language. Students had to master the appropriate vocabulary, which became an indicator of loyalty to the authorities. In the Ukrainian reality, the new language became not only a means of suppressing spirituality, individuality, freedom of thought, but also hindered the formation of national cultural identity.