Перегляд за Автор "Чухно, О. А."
Зараз показано 1 - 20 з 22
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументTheoretical Phonetics(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-04) Чухно, О. А.Нотатки до лекцій та методичні рекомендації з курсу теоретичної фонетики англійської мови адресовано викладачам мовних факультетів ЗВО і здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 035.041 Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська). У курсі теоретичної фонетики англійської мови розглядаються основні поняття і явища фонетичного аспекту англійського мовлення, знання яких є невід’ємною частиною становлення філолога. Посібник включає нотатки до 9 лекцій, практичні завдання до 9 семінарських занять і питання до іспиту. лекціях розкрито особливості фонетичних одиниць англійської мови сегментного й супрасегментного рівнів. Здобувачам надано доступ до електронних презентацій за темами лекційних занять, що сприяє візуалізації й систематизації теоретичного матеріалу. Ретельна розробка завдань до семінарських занять уможливлює більш ефективне засвоєння теоретичного матеріалу. Методичні рекомендації призначено для викладачів, здобувачів вищої освіти, аспірантів і всіх, хто вивчає англійську мову. Lecture notes and methodological recommendations for the course of theoretical phonetics of English are addressed to teachers of language faculties of higher education institutions and students of the first (bachelor's) level of higher education in the speciality 035.041 Philology (Germanic languages and literatures (translation inclusive), first major - English). The course of theoretical phonetics of the English language deals with the basic concepts and phenomena of the phonetic aspect of English speech, the knowledge of which is an integral part of the formation of a philologist. The textbook includes notes for 9 lectures, practical exercises for 9 seminars and exam questions. The lectures reveal the peculiarities of the phonetic units of the English language at the segmental and supra-segmental levels. Students are given access to electronic presentations on the topics of lectures, which helps to visualise and systematise the theoretical material. Careful development of tasks for seminars enables more effective learning of theoretical material. The methodological recommendations are intended for teachers, higher education students, postgraduate students and all English language learners.
- ДокументTranscription Master(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Чухно, О. А.Методичний посібник адресовано викладачам і студентам мовних спеціальностей та призначено для підвищення ефективності процесу формування англомовної професійної фонетичної компетентності майбутніх учителів. Посібник складається з десяти уроків, кожен із яких містить комплекс вправ для формування знань фонетичної транскрипції англійської мови, а також вдосконалення навичок розпізнавати на слух і відтворювати особливості фонетичного оформлення англійського мовлення. З метою демонстрації студентам сучасних фонетичних норм англійської мови в якості мовленнєвого матеріалу використано виступи носіїв мови на конференціях у форматі TED і TEDx, відібрані відповідно до рівня підготовки майбутніх учителів у межах комунікативних тем, що опрацьовуються на першому етапі вивчення англійської мови як першої іноземної в педагогічних ЗВО, а саме: «Знайомство», «Зовнішність людини. Вік», «Основні риси характеру людини», «Розмаїття професій», «Дозвілля», «Сім’я та рідні», «Кохання», «Помешкання». На початку кожного уроку представлено посилання на Інтернет-джерела, що надають користувачам вільний доступ до перегляду відеозапису й тексту виступу. Наявність відповідей уможливлює здійснення самоконтролю виконання вправ та використання студентами посібника під час самостійної роботи. Методическое пособие адресовано преподавателям и студентам языковых специальностей и предназначено для повышения эффективности процесса формирования англоязычной профессиональной фонетической компетентности будущих учителей. Пособие состоит из десяти уроков, каждый из которых содержит комплекс упражнений для формирования знаний фонетической транскрипции английского языка, а также совершенствование навыков распознавать на слух и воспроизводить особенности фонетического оформления английской речи. С целью демонстрации студентам современных фонетических норм английского языка в качестве речевого материала использованы выступления носителей языка на конференциях в формате TED и TEDx, отобранные в соответствии с уровнем подготовки будущих учителей в рамках коммуникативных тем, что прорабатываются на первом этапе изучения английского языка как первого иностранного в педагогических ЗВО, а именно: «Знакомство», «Внешность человека. Возраст »,« Основные черты характера человека »,« Разнообразие профессий »,« Досуг »,« Семья и родные »,« Любовь »,« Помещения ». В начале каждого урока представлены ссылки на Интернет-источники, предоставляющие пользователям свободный доступ к просмотру видеозаписи и текста выступления.Наличие ответов делает возможным осуществление самоконтроля выполнения упражнений и использования студентами пособия при самостоятельной работы.
- ДокументTranscription Master 2(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Чухно, О. А.The manual is addressed to teachers and students of language specialties and is designed to improve the efficiency of the process of forming English professional phonetic competence of future teachers. The manual consists of ten lessons, each of which contains a set of exercises to form knowledge of phonetic transcription of English, as well as improving the skills of recognizing by ear and reproducing the features of of the phonetic design of English speech. In order to demonstrate to students the modern phonetic norms of the English language the video clips from the online resource BBC Reel, selected in accordance with the level of training of future teachers within the communicative topics that are worked out at the first stage of learning English as a as the first foreign language in pedagogical universities. At the beginning of each lesson there is a link to a video with the possibility of using subtitles, which enables successful completion of tasks by applicants with a lower level of English language communicative competence. The availability of answers and transcripts of videos provides an opportunity for applicants to exercise self-control of the exercises and use the manual during independent work. Методичний посібник адресовано викладачам і студентам мовних спеціальностей та призначено для підвищення ефективності процесу формування англомовної професійної фонетичної компетентності майбутніх учителів. Посібник складається з десяти уроків, кожен із яких містить комплекс вправ для формування знань фонетичної транскрипції англійської мови, а також вдосконалення навичок розпізнавати на слух і відтворювати особливості фонетичного оформлення англійського мовлення. З метою демонстрації студентам сучасних фонетичних норм англійської мови в якості мовленнєвого матеріалу використано відеосюжети он-лайн ресурсу BBC Reel, відібрані відповідно до рівня підготовки майбутніх учителів у межах комунікативних тем, що опрацьовуються на першому етапі вивчення англійської мови як першої іноземної в педагогічних ЗВО. На початку кожного уроку представлено посилання на відеосюжет із можливістю використання субтитрів, що уможливлює успішне виконання завдань здобувачами з нижчим рівнем англомовної комунікативної компетентності. Наявність відповідей і транскриптів відеосюжетів надає можливість здобувачам здійснювати самоконтроль виконання вправ і використовувати посібник під час самостійної роботи.
- ДокументВправи для формування професійних умінь у процесі навчання майбутніх учителів англійської вимови після німецької(Видавець ПП Лисенко М.М., 2019) Чухно, О. А.Метою розвідки є розробити види вправ для формування професійних фонетичних і фонетично-методичних умінь в англійській мові (АМ) після німецької мови (НМ) під час навчання майбутніх учителів. Целью разведки является разработать виды упражнений для формирования профессиональных фонетических и фонетически-методических умений в английском языке (АМ) после немецкого языка (НС) во время обучения будущих учителей. The purpose of intelligence is to develop types of exercises for the formation of professional phonetic and phonetic-methodological skills in English after German while teaching future teachers.
- ДокументЕкспериментальна перевірка ефективності методики навчання майбутніх учителів англійської вимови після німецької(ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017) Чухно, О. А.У статті надано опис процесу підготовки та проведення експериментального професійно орієнтованого навчання англійської вимови після німецької. Висуваючи гіпотезу про можливість підвищення ефективності формування професійної фонетичної компетентності в другій іноземній мові шляхом урахування досвіду студентів у вивченні не тільки рідної, а й німецької мови, автор пропонує майбутнім учителям два варіанти методики. Варіант А залучає їхні фонетичні знання та навички вимови як рідної, так і німецької мови. У Варіанті Б враховано досвід студентів у вивченні виключно рідної мови. Порівняння результатів перед- і післяекспериментального зрізів дозволяє підтвердити висунуту гіпотезу. В статье представлено описание процесса подготовки и проведения экспериментального профессионально ориентированного обучения произношению английского языка как второго иностранного после немецкого. Выдвигая гипотезу о возможности повышения эффективности формирования профессиональной фонетической компетентности во втором иностранном языке на основе учета опыта студентов в изучении не только родного, но и немецкого языка, автор предлагает будущим учителям два варианта методики. Вариант А основан на их фонетических знаниях и навыках произношения как в родном, так и в немецком языке. В Варианте Б учтен опыт студентов в изучении исключительно родного языка. Сравнение результатов до- и послеэкспериментального срезов позволяет подтвердить выдвинутую гипотезу. One of the main objectives of foreign languages departments of higher educational establishments is to form a sufficient level of future teachers’ communicative competence in both a first and a second foreign language. Its indispensable constituent is phonetic competence which should be paid special attention to in the process of professionally oriented teaching of a foreign language. The article aims to describe the process of preparing, organizing and conducting an experiment on forming future teachers’ phonetic competence in English as a second foreign language after German, as well as to present its results. The experimental teaching was preceded by a pre-experimental test serving to define the students’ interiorized level of those second foreign language professional phonetic competence components that are identical to the ones defined in the structure of future teachers’ first foreign language phonetic competence. The received results become clear evidence of the fact that the future teachers’ level of interiorized professional phonetic competence at the beginning of studying English at university is not sufficient, thus, it requires further systematic development. Considering the German language a possible means of enhancing students’ English pronunciation acquisition, the author uses two variants of methods. Variant A takes into account their phonetic knowledge and subskills in their native and first foreign languages, which becomes the base for forming and developing their professional phonetic competence in English. This presupposes the use of activities which along with English speech units include those of the native and German languages. The students identify the features which are identical to their English equivalents and are encouraged to transfer the subskills of their pronunciation from German or a native language into English. Variant В involves future teachers’ experience of acquiring only their native language. The experimental teaching is followed by a post-experimental test, whose results in contrast with the ones received at the beginning of the experiment show the effectiveness of the both variants of methods. However, the comparison of the average increase indices in the level of professional phonetic competence components proves the expediency of applying Variant A of methods in the process of teaching the pronunciation of English after German.
- ДокументЕтапи формування слухо-вимовних навичок майбутніх учителів в умовах дистанційного навчання(Cognum Publishing House, 2020-11) Чухно, О. А.; Риженко, М. В.У статті розглянуто питання навчання майбутніх учителів-філологів англійської вимови в умовах переходу закладів вищої освіти на дистанційне навчання. Висвітлено особливості професійно орієнтованого навчання фонетичного аспекту мовлення й визначено етапи формування англомовних слухо-вимовних навичок майбутніх учителів у дистанційному форматі. В статье рассмотрены вопросы обучения будущих учителивфилологив английского произношения в условиях перехода учреждений высшего образования на дистанционное обучение. Освещены особенности профессионально ориентированного обучения фонетического аспекта речи и определены этапы формирования англоязычных слухо-произносительных навыков будущих учителей в дистанционном формате. The article aims to solve the problem of teaching future teachers English pronunciation in the context of distance learning. The author outlines the features of professionally oriented teaching of phonetics and defines the stages of developing future teachers' English pronunciation skills in distance learning.
- ДокументЗМІСТ ПРОФЕСІЙНОЇ ФОНЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ ПІСЛЯ НІМЕЦЬКОЇ(Запорізький національний університет, 2016) Чухно, О. А.У статті розглянуто змістове наповнення професійної фонетичної компетентності майбутніх учителів, які вивчають англійську мову після німецької. У її складі вирізнено фонетичні знання, професійно орієнтовані фонетичні навички, професійні фонетичні й фонетично-методичні вміння та професійну фонетичну усвідомленість у другій іноземній мові. Виявлені компоненти розподілено на дві групи: ідентичні до відповідних складників професійної фонетичної компетентності в англійській мові як першій іноземній і специфічні для фонетичної компетентності майбутніх учителів в англійській мові після німецької. В статье рассмотрено содержание профессиональной фонетической компетентности будущих учителей, изучающих английский после немецкого. В ее составе выделены фонетические знания, профессионально ориентированные фонетические навыки, профессиональные фонетические и фонетическо-методические умения и профессиональную фонетическую осознанность во втором иностранном языке. Выделенные компоненты подразделены на две группы: идентичные соответствующим компонентам профессиональной фонетической компетентности в английском языке как первом иностранном и специфические для фонетической компетентности будущих учителей в английском после немецкого. The acquisition of professional phonetic competence by future teachers is one of the main conditions that ensure the effectiveness of their future work on forming others’ phonetic sub-skills. So far scientists have revealed the contents of future teachers’ phonetic competence in English studied as the first foreign language whereas the components of that in English as the second foreign language still remain undetermined. Since German is one of the most widespread European languages chosen by those who enter philological departments the research aims at determining the contents of professional phonetic competence of students who study English after German. The study proceeds from specifying the notion of phonetic competence and analyzing both the conditions of forming students’ phonetic competence at pedagogical universities and the peculiarities of teaching English as the first or the second foreign language. This enables the author to maintain that future teachers' professional phonetic competence is based on phonetic knowledge, professionally oriented phonetic sub-skills, professional phonetic and phonetic methodological skills and professional phonetic awareness in the second foreign language. The components revealed are further subdivided into two groups: identical to the corresponding elements of future teachers’ phonetic competence in English as the first foreign language and ones that are specific for the professional phonetic competence in English after German. All the components are interdependent and interrelated; therefore, insufficient work on forming even one of them could make the process of professional phonetic competence formation on the whole far from being effective. The results of the research may be of use for working out techniques of forming future teachers’ phonetic competence in English after German.
- ДокументМетодика навчання англійської мови (Частина 1)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Тучина, Н. В.; Чухно, О. А.; Красовицька, Л. Є.; Каминін, І. М.Навчальний посібник розкриває теми модуля 1 «Розуміння учнів і процесу учіння» Типової програми «Методика навчання англійської мови» для освітнього ступеня бакалавра. Його метою є формування у майбутніх учителів англійської мови розуміння оптимальних умов вивчення мови, особливостей процесу оволодіння іноземною мовою, а також розвитку автономії учнів. Посібник засновано на принципах студентоцентрованого навчання, інтеграції теорії і практики, варіативності методів і прийомів, сприяння рефлексії й використання досвіду вивчення й навчання іноземних мов. Для здобувачів вищої освіти, учителів іноземних мов різних типів закладів загальної середньої освіти, фахівців у галузі методики навчання англійської мови, а також усіх, хто цікавиться проблемами навчання іноземних мов. The study guide covers the topics of module 1 "Understanding students and the learning process" of the model program "Methodology of teaching English" for the bachelor's degree. Its purpose is to form future English language teachers' understanding of the optimal conditions for language learning, the peculiarities of the process of mastering a foreign language, as well as the development of student autonomy. The manual is based on the principles of student-centered learning, integration of theory and practice, variability of methods and techniques, promotion of reflection and use of experience in learning and teaching foreign languages. For students of higher education, foreign language teachers of various types of general secondary education institutions, specialists in the field of English language teaching methods, as well as all those interested in the problems of foreign language learning.
- ДокументМетодика формування фонетичної компетентності майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької(СПД ФО Степанов В. В., 2019) Чухно, О. А.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія і методика навчання: германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет Міністерства освіти і науки України. – Київ, 2019. Дисертацію присвячено вирішенню проблеми формування професійної фонетичної компетентності майбутніх учителів під час навчання англійської мови після німецької. Розглянуто сучасний стан розвитку наукової думки з питання професійно орієнтованого навчання англійської вимови після німецької: визначено зміст і структуру професійної фонетичної компетентності в другій іноземній мові, психолінгвістичні особливості оволодіння майбутніми вчителями англійською вимовою в умовах субординативного мультилінгвізму, лінгвістичну основу формування професійної фонетичної компетентності під час навчання англійської мови після німецької. Узагальнено принципи формування професійної фонетичної компетентності в другій іноземній мові, запропоновано шляхи їх реалізації; установлено оптимальну послідовність уведення фонетичних одиниць в умовах професійно орієнтованого навчання англійської вимови після німецької; теоретично обґрунтовано й практично розроблено підсистему вправ і модель формування англомовної професійної фонетичної компетентності на базі німецькомовної. Експериментально доведено ефективність розробленої методики й визначено її оптимальний варіант. Укладено методичні рекомендації щодо формування професійної фонетичної компетентності майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької. Диссертация посвящена решению проблемы формирования профессиональной фонетической компетентности будущих учителей во время обучения английскому языку после немецкого. Рассмотрено современное состояние развития научной мысли по вопросу профессионально ориентированного обучения английскому произношению после немецкого: определены содержание и структура профессиональной фонетической компетентности во втором иностранном языке, психолингвистические особенности овладения будущими учителями английским произношением в условиях субординативного мультилингвизма, лингвистическая основа формирования профессиональной фонетической компетентности во время обучения английскому языку после немецкого. Обобщены принципы формирования профессиональной фонетической компетентности во втором иностранном языке, предложены пути их реализации; установлен оптимальный порядок введения фонетических единиц в условиях профессионально ориентированного обучения английскому произношению после немецкого; теоретически обоснованы и практически разработаны подсистема упражнений и модель формирования англоязычной профессиональной фонетической компетентности на базе немецкоязычной. Экспериментально доказана эффективность разработанной методики и определен ее оптимальный вариант. Сформулированы методические рекомендации для формирования профессиональной фонетической компетентности в английском языке после немецкого. The thesis is aimed at the solution of the problem of developing future teachers’ phonetic competence in English as the second foreign language after German. The first part of the study explores the theoretical grounds of developing professional phonetic competence in the second foreign language. Within the structure of the professional phonetic competence in English as the second foreign language after German the following components are distinguished: linguistic, methodological, pragmatic, and reflexive. These components are based on the professional phonetic competence in the first foreign language as well as the professional phonetic knowledge, professional phonetic skills, phonetic methodological skills and professional phonetic awareness which are specific for the professional phonetic competence in English after German. It is established that future teachers’ acquisition of English pronunciation takes place in a subordinate multilingualism environment. As a result, future teachers create their own interlanguage phonetic system. The major processes that influence the development of this system are language transfer from the native and the German language, intralanguage interference as well as students’ following universal pronunciation principles and overgeneralizing English pronunciation rules. Thus, it is suggested that taking into account future teachers’ phonetic knowledge and sub-skills acquired while learning the native and the first foreign language might contribute to amending the structure of their interlanguage phonetic system. Within the linguistic basis of the process of developing the professional phonetic competence in English after German the author distinguishes four components according to the nature of the constituents of language phonic structure: 1) the sound component; 2) the syllable component; 3) the accentuation component; 4) the intonation component. The second part of the thesis presents the methods of developing future teachers’ phonetic competence in English after German devised by the author. It commences with specifying the principles of teaching future teachers the second foreign language pronunciation. The principles are subdivided into three groups: 1) principles whose realization is identical in the process of developing professional phonetic competence in English as the first and the second foreign language; 2) principles whose realization is modified in the process of developing professional phonetic competence in English as the second foreign language; 3) principles specific for the process of developing the second foreign language professional phonetic competence. In order to define the optimal order of introducing phonetic units in the process of teaching future teachers English pronunciation after German English consonants and monophthongs are classified according to the criterion of the difference of their relevant features from the corresponding characteristics of the native and German sounds, which provides an opportunity to arrange them following the principle of increasing difficulties: from those whose relevant features coincide with the characteristics of the corresponding sounds of the other languages to the ones whose pronunciation can be affected by the negative transfer from both the native and the German language. The types of activities which can be used while teaching pronunciation to future teachers are systematized according to the general criteria. However, taking into consideration the requirements for the subsystem of activities for developing the second foreign language professional phonetic competence the author singles out additional types of activities according to the following specific criteria: the number of aims, professional orientation, reflection/self-analysis availability, the nature of language material. According to the stages of developing professional phonetic competence in the second foreign language the created subsystem includes four groups of activities: 1) for introducing the new phonetic units followed by analyzing their characteristics in comparison with German and the native language; 2) for developing phonetic sub-skills at the pre-text stage drawing on German and/or the native language; 3) for developing phonetic sub-skills at the mini-text/text stage drawing on German and/or the native language; 4) for developing professional skills taking into account German and/or the native language. The model of the professionally oriented development of future teachers’ phonetic competence in English after German suggested in the thesis consists of a theoretical-practical cycle aimed at introducing students to the main components of English phonic structure with their further use in speech and a practical cycle aimed at further development of the subskills of using separate phonetic units. To prove the effectiveness of the subsystem of activities and the model a pedagogical experiment has been conducted. Its conditions and results are presented in the third part of the thesis. The only variable factor of the experiment is variants of methods. Variant A, used in experimental groups 1 and 3, presupposes taking into consideration students’ experience in learning both the native and the first foreign language. Variant B, applied in groups 2 and 4, is different from Variant A in exclusive drawing on future teachers’ native language. Both variants of methods are based on the elaborated cyclic model. The results of the experiment prove the effectiveness of both variants of methods. However, the received data indicate that the average increase in the development of the professional phonetic competence in experimental groups 1 and 3 is 8% higher than the one in groups 2 and 4, which substantiates the necessity of drawing on students’ experience in learning German and the expediency of implementing Variant A of the methods in the teaching process. Methodological recommendations for using the model and the subsystem of activities by all teachers including those who do not speak German have been developed.
- ДокументМетодичні рекомендації та завдання з курсу методики навчання англійської мови для студентів 3-ого курсу факультету іноземної філології(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Перлова, В. В.; Тучина, Н. В.; Чухно, О. А.У методичних рекомендаціях розглянуто низку підходів до викладання, включаючи навчання на основі завдань, використання тематичних досліджень, симуляцій, групових проектів та вирішення проблем. Всі ці підходи покликані сприяти високому рівню взаємодії та залучення студентів до процесу навчання. В методических рекомендациях рассмотрен ряд подходов к преподаванию, включая обучение на основе задач, использование тематических исследований, симуляций, групповых проектов и решение проблем. Все эти подходы призваны способствовать высокому уровню взаимодействия и вовлечения студентов в процесс обучения. The guidelines consider a range of teaching approaches, including task-based learning, the use of case studies, simulations, group projects, and problem solving. All of these approaches are designed to promote a high level of student interaction and engagement.
- ДокументНавчання майбутніх учителів англійської мови монологічного мовлення з використанням TED Talks(Вінницький державний педагогічний університеит імені М. Коцюбинського ; ТОВ «Друк плюс», 2021) Чухно, О. А.Однією з актуальних проблем методичної науки на сучасному етапі розвитку вищої освіти є пошук шляхів використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у процесі професійно орієнтованого навчання іноземної мови. В статті представлено методику формування монологічних умінь майбутніх учителів англійської мови на початковому етапі навчання у ЗВО з використанням матеріалів TED-конференцій. Автор окреслює основні вміння монологічного мовлення, котрими студенти мають оволодіти наприкінці першого року вивчення англійської мови в педагогічному ЗВО, пропонує шляхи реалізації основних принципів навчання в контексті формування вмінь монологічного мовлення майбутніх учителів за допомогою TED Talks та виокремлює критерії відбору доповідей учасників TED-конференцій, що можуть використовуватися як взірець монологічного висловлювання. Обґрунтовано доцільність використання підходу «зверху вниз» для навчання іншомовного монологічного мовлення в контексті мовної педагогічної освіти. В межах означеного підходу виокремлено 5 етапів формування монологічних умінь: підготовчий, рецептивний, рецептивно-репродуктивний, продуктивно- аналітичний, корективний. На кожному етапі запропоновано низку вправ, що можуть підвищити ефективність процесу оволодіння майбутніми вчителями здатністю до укладання власного монологічного висловлювання. З метою перевірки ефективності представленого комплексу вправ проведено методичний експеримент. Єдиним варійованим фактором експерименту обрано варіанти методики. Варіант А передбачав використання на продуктивно-аналітичному етапі вправ на рефлексію й аналіз майбутніми вчителями власної доповіді. Варіант Б методики полягав у виконанні студентами на цьому етапі вправ на аналіз і корекцію монологічних висловлювань інших учасників експерименту. Аналіз емпіричних даний та їх обробка методами математичної статистики дозволили дійти висновку, що обидва варіанти методики є ефективними. Проте середні показники сформованості монологічних умінь студентів, які аналізували доповіді інших учасників експерименту й надавали рекомендації щодо їх удосконалення, виявилися вищими, що обумовлює доцільність імплементації в освітній процес варіанту Б методики. Одной из актуальных проблем методической науки на современном этапе развития высшего образования есть поиск путей использования информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в процессе профессионально ориентированного обучения иностранному языку. В статье представлена методика формирования монологических умений будущих учителей английского языка на начальном этапе обучения в ЗВО с использованием материалов TED-конференций. Автор описывает основные умения монологического вещания, которыми студенты должны овладеть в конце первого года изучения английского языка в педагогическом ЗВО, предлагает пути реализации основных принципов обучения в контексте формирования умений монологической речи будущих учителей с помощью TED Talks и выделяет критерии отбора докладов участников TED-конференций, что могут использоваться как образец монологического выражения. Обоснована целесообразность использования подхода «сверху вниз» для обучения иноязычной монологической речи в контексте речевого педагогического образования. В пределах указанного подхода выделено 5 этапов формирования монологических умений: подготовительный, рецептивный, рецептивно-репродуктивный, продуктивно-аналитический, коррективный. На каждом этапе предложен ряд упражнений, которые могут повысить эффективность процесса овладения будущими учителями способностью к заключению собственного монологического выражения. С целью проверки эффективности представленного комплекса упражнений проведен методический эксперимент. Единственным варьируемым фактором эксперимента выбраны варианты методики. Вариант А предполагал использование на продуктивно-аналитическом этапе упражнений на рефлексию и анализ будущими учителями собственного доклада. Вариант Б методики заключался в выполнении студентами на этом этапе упражнений на анализ и коррекцию монологических высказываний других участников эксперимента. Анализ эмпирических данных и их обработка методами математической статистики позволили дойти выводу, что оба варианта методики являются эффективными. Однако средние показатели сформированности монологических умений студентов, которые анализировали доклады других участников эксперимента и предоставляли рекомендации по их усовершенствованию, оказались выше, что обуславливает целесообразность имплементации в образовательный процесс варианта Б методики. One of the problems of current importance in modern higher education methodology is searching for the ways of using information and communication technology in professionally-oriented teaching of foreign languages. The article presents methods of developing trainee teachers’ English speech production skills at the initial stage of studying at university with the use of TED Talks. The author outlines the basic speech production skills which students are supposed to acquire by the end of the first year of studying English at a pedagogical university, suggests ways of implementing the main principles of teaching in the process of developing students’ speech production skills with the use of TED Talks and points out the criteria of selecting TED talks which can be used as a model of monologues.The study provides rationale for the use of “top-down” approach to teaching speech production to future teachers of English. In the context of this approach it is recommended to follow five steps in developing monologue skills: preparatory, receptive, receptive-reproductive, productive-analytical, corrective. At each step the researcher provides examples of activities which can increase the efficiency of future teachers’ acquisition of the ability to create one’s own monologue. In order to verify the effectiveness of the set of activities the author conducts a pedagogical experiment. The only variable factor is variants of methods. Variant A presupposes the use of activities for reflection and self-analysis of the produced monologues at the productive-analytical stage. Variant B consists in trainee teachers’ doing activities for analysis and correction of other students’ monologues. The findings of the experiment prove the efficiency of both variants of methods. However, the average indices of speech production skills of students who analyzed other participants’ monologues and gave recommendations for their improvement are higher which stipulates the necessity of implementing Variant B of methods in educational process.
- ДокументОсобливості процесу врахування першої іноземної мови у навчанні майбутніх учителів вимови другої іноземної(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2017) Чухно, О. А.Визначені особливості процесу врахування першої іноземної мови у навчанні майбутніх учителів вимови другої іноземної. Определены особенности процесса учета первого иностранного языка в обучении будущих учителей произношения второго иностранного. The features of the process of accounting for the first foreign language in teaching future teachers to pronounce the second foreign language are determined.
- ДокументПослідовність уведення звуків у процесі навчання майбутніх учителів англійської мови після німецької(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2017) Чухно, О. А.У статті визначено послідовність уведення звуків в умовах навчання майбутніх учителів англійської мови як другої іноземної після німецької. Представлено класифікацію приголосних і класифікацію монофтонгів англійської мови в порівнянні з німецькою та рідною мовою студентів що засновані на релевантних ознаках фонем. У кожній класифікації вирізнено чотири групи звуків які розташовані за принципом наростання труднощів під час їх засвоєння. Запропоновано порядок ознайомлення студентів з англійськими дифтонгами встановлений на основі їх співставлення з відповідними голосними першої іноземної мови. В статье определена последовательность введения звуков в условиях обучения будущих учителей английскому языку как второму иностранному после немецкого. Представлены классификация согласных и классификация монофтонгов английского языка в сравнении с немецким и родным языком студентов, которые основаны на релевантных признаках фонем. В каждой классификации выделено четыре группы звуков, которые расположены по принципу нарастания трудностей при их усвоении. Предложен порядок ознакомления студентов с английскими дифтонгами, установленный на основе их сопоставления с соответствующими гласными первого иностранного языка. The article defines the sequence of introducing sounds in the context of teaching future teachers English as a second foreign language after German. The classification of consonants and the classification of monophthongs of the English language are presented in comparison with the German and native languages of students, which are based on relevant signs of phonemes. In each classification, four groups of sounds are distinguished, which are located on the principle of increasing difficulties in their assimilation. The procedure for introducing students to English diphthongs, established on the basis of their comparison with the corresponding vowels of the first foreign language, is proposed.
- ДокументПрийоми діагностики фонетичних труднощів майбутніх учителів англійської мови(Європейська наукова платформа, Вінниця, 2021-10-22) Таран, А. В.; Чухно, О. А.У дослідженні розглянуто проблему діагностики фонетичних труднощів майбутніх учителів англійської мови. Автор розробляє комплекс мультилінгвальних вправ для виявлення поширених фонетичних труднощів майбутніх учителів англійської мови, що спричинені міжмовною інтерференцією. В исследовании рассмотрена проблема диагностики фонетических трудностей будущих учителей английского языка. Автор разрабатывает комплекс мультилингвальных упражнений для выявления распространенных фонетических трудностей будущих учителей английского языка, вызванных межъязыковой интерференцией. The study considers the problem of diagnosing phonetic difficulties of future English teachers. The author develops a set of multilingual exercises to identify common phonetic difficulties of future English teachers caused by interlingual interference.
- ДокументПрийоми навчання майбутніх учителів англійської вимови у змішаних групах(Європейська наукова платформа, Вінниця, 2021-10-22) Латишева, А. В.; Чухно, О. А.У дослідженні розглянуто проблему навчання майбутніх учителів англійської вимови в умовах навчання у змішаній групі. Автор пропонує комплекс професійно орієнтованих рецептивних і репродуктивних вправ, які можуть полегшити процес оволодіння вимовою за означених умов. В исследовании рассмотрена проблема обучения будущих учителей английского произношения в условиях обучения в смешанной группе. Автор предлагает комплекс профессионально ориентированных рецептивных и репродуктивных упражнений, которые могут облегчить процесс овладения произношением в указанных условиях. The study considers the problem of teaching future teachers of English pronunciation in a mixed group learning environment. The author proposes a set of professionally oriented receptive and reproductive exercises that can facilitate the process of pronunciation acquisition in the mentioned conditions.
- ДокументПрийоми розвитку медіаграмотності учнів середньої школи в процесі навчання читання(Європейська наукова платформа, Вінниця, 2021-05-07) Прокопчук, К. С.; Чухно, О. А.У статті розглянуто проблему формування в учнів середньої школи медійної грамотності під час навчання читання. Автор наводить приклади різноманітних прийомів, які можна застосовувати з метою розвитку в учнів критичного мислення під час аналізу медіа джерел. В статье рассмотрена проблема формирования у учеников средней школы медийной грамотности во время обучения чтению. Автор приводит примеры различных приемов, которые можно применять для развития у учеников критического мышления при анализе медиа источников. The research deals with the issue of developing secondary school students’ media literacy while teaching reading. The author provides examples of various techniques which can be used in order to develop students’ critical thinking while analyzing media.
- ДокументПрийоми формування навичок поєднаної вимови у процесі навчання майбутніх учителів англійської мови після німецької(Видавництво «Міленіум», Київ, 2017) Чухно, О. А.У статті розглядається проблема формування суб-навичок вимови, що зв'язують слова з незв'язаної промовою під час навчання англійської мови як другої іноземної мови після німецької для майбутніх вчителів. Автор аналізує особливості вимови початкових голосних звуків в англійській мові в порівнянні з німецькими та рідними звуками учнів, а також роль, яку відіграє перша іноземна мова в процесі навчання другої іноземної мови. Беручи до уваги принципи формування в професійній фонетичної компетенції в іноземній мові автор пропонує вправи для формування подвиводов зв'язування слів на різних етапах навчання англійській вимові. В статье рассматривается проблема формирования суб-навыков произношения, связывающих слова с несвязанной речью при обучении английскому языку как второму иностранному языку после немецкого для будущих учителей. Автор анализирует особенности произношения начальных гласных звуков в английском языке по сравнению с немецкими и родными звуками учащихся, а также роль, которую играет первый иностранный язык в процессе обучения второму иностранному языку. Принимая во внимание принципы формирования в профессиональной фонетической компетенции на иностранном языке автор предлагает упражнения для формирования подвыводов связывания слов на разных этапах обучения английскому произношению. The article considers the problem of forming pronunciation sub-skills of linking words inconnected speech while teaching English as the second foreign language after German to futureteachers. The author analyses the peculiarities of pronouncing initial vowel sounds in English incomparison with the German ones and students’ native language sounds as well as the roleplayed by the first foreign language in the process of teaching the second foreign language.Taking into account the principles of forming professional phonetic competence in the secondforeign language the author offers exercises for forming the sub-skills of linking words atdifferent stages of teaching English pronunciation.
- ДокументПідсистема вправ для формування професійної фонетичної компетентності в англійській мові після німецької(Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2017) Чухно, О. А.У статті представлено підсистему вправ для формування фонетичної компетентності майбутніх учителів в англійській мові після німецької. Ураховуючи зміст і шляхи реалізації принципів навчання майбутніх учителів англійської мови після німецької, автор висуває вимоги до вправ і вирізняє їхні типи за спеціальними критеріями, обумовленими особливостями навчання майбутніх учителів вимови другої іноземної мови. Відповідно до етапів формування професійної фонетичної компетентності в англійській мові після німецької видокремлено групи та підгрупи вправ. Для кожної підгрупи запропоновано види вправ, які проілюстровано прикладами. В статье представлена подсистема упражнений для формирования фонетической компетентности будущих учителей в английском языке после немецкого. Принимая во внимание содержание и пути реализации принципов обучения будущих учителей английскому языку после немецкого, автор выдвигает требования к упражнениям и выделяет их типы по специальным критериям, обусловленным особенностями обучения будущих учителей произношению второго иностранного языка. В соответствии с этапами формирования профессиональной фонетической компетентности в английском языке после немецкого автор выделяет группы и подгруппы упражнений. Для каждой подгруппы предложены виды упражнений, которые проиллюстрированы примерами. Effective formation of future teachers' phonetic competence is predetermined by rational organization of their learning. The foundation for this is provided by a subsystem of exercises that serves to define and regulate the teacher's and students' actions in the process of foreign language pronunciation teaching and acquisition correspondingly. So far there have been developed exercises for forming future teachers' phonetic competence in the first foreign language. However, the problem of working out exercises for teaching the pronunciation of English after German still remains unsolved. The study is conducted on the basis of analyzing and generalizing the results of theoretical and practical experience of teaching the pronunciation of English as the first and the second foreign language to future teachers. Having taken into account the contents and the ways of implementing the principles of forming professional phonetic competence in English after German the author determines the requirements for the subsystem of exercises and defines the types of exercises according to specific criteria outlined owing to the peculiarities of teaching the second foreign language pronunciation to future teachers. In accordance with the stages of forming professional phonetic competence in English after German it is proposed to differentiatebetween four groups of exercises which are further subdivided into several subgroups. For every subgroup the authorsuggests kinds of exercises and illustrates them with examples. The developed subsystem of exercises may considerably facilitate the process of teaching the pronunciation of English after German to future teachers. Hence, proving its effectiveness experimentally can be considered the next step to be taken in the further elaboration of the research.
- ДокументРеалізація принципів навчання англійської вимови майбутніх учителів у змішаних групах(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-13) Чухно, О. А.; Латишева, А. В.У дослідженні проаналізовано особливості формування англомовної фонетичної компетентності майбутніх учителів із різним рівнем володіння англійською мовою. Запропоновано шляхи реалізації принципів навчання студентів педагогічних закладів вищої освіти англійської вимови в умовах змішаної групи. В исследовании проанализированы особенности формирования англоязычной фонетической компетентности будущих учителей с разным уровнем владения английским языком. Предложены пути реализации принципов обучения студентов педагогических учреждений высшего образования английскому произношению в условиях смешанной группы. The study analyzes the peculiarities of formation of English phonetic competence of future teachers with different levels of English proficiency. Ways of implementing the principles of teaching English pronunciation to students of pedagogical institutions of higher education in a mixed group environment are proposed.
- ДокументРеалізація принципів формування фонетичної компетентності у майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької(Київський національний лінгвістичний університет, 2016) Чухно, О. А.У статті розглянуто принципи формування професійної педагогічної фонетичної компетентності в другій іноземній мові: запропоновано класифікацію зазначених принципів за критерієм схожості /розбіжності з принципами навчання вимови першої іноземної мови, а також визначено шляхи реалізації виділених за цим критерієм ідентичних, модифікованих і специфічних принципів, що рекомендується враховувати в умовах навчання майбутніх учителів вимови англійської мови після німецької. В статье рассмотрены принципы формирования профессионально педагогической фонетической компетентности во втором иностранном языке: предложена классификация данных принципов по критерию схожести/различия с принципами обучения произношению первого иностранного языка, а также определены пути реализации выделенных согласно этому критерию идентичных, модифицированных и специфичных принципов, которые рекомендуется учитывать в условиях обучения будущих учителей произношению английского языка после немецкого. Foreign language teachers’ correct pronunciation is one of the main indicators of their professionalism. Modern higher philological education in Ukraine provides students with an opportunity to specialize in at least two foreign languages, therefore, making it essential to form future teachers’ phonetic competence not only in the first but also in the second foreign language. The requirements for this process are determined by teaching principles which reflect the regularities of successful cognitive activity and skills/sub-skills formation. Scientists hav e minutely studied the principles of teaching the pronunciation of the first foreign language but the ones to be followed in the process of forming future teachers’ phonetic competence in English after German have been paid little attention to. Purpose.To analyze the realization of teaching principles while forming professional pedagogical phonetic competence in English as the second foreign language after German. Methods. Reviewing the studies on methodology of teaching the first and the second foreign language with the view to determining the main ways of realizing the principles of teaching the pronunciation of English after German to future teachers. Results. Having considered the existing scientific resources on forming communicative competence in a foreign language and taking into account the psycholinguistic peculiarities of future teachers’ pronunciation acquisition while studying English after German, the author suggests classifying all the principles according to the criterion of similarity/difference with those used in teaching the first foreign language pronunciation. On the basis of it they are subdivided into three groups – identical, modified andspecific. The research then proceeds to determining the ways of realizing the principles of each group while teaching the second foreign language pronunciation to future teachers. Conclusion. Every principle plays a significant role in forming professional pedagogical phonetic competence in English after German but their realization in combination makes the organizing of teaching process more effective. The prospects of the further elaboration of the study may involve working out the activities for forming future teachers’ phonetic sub-skills in English as the second foreign language after German.