Перегляд за Автор "Фомін, В. В."
Зараз показано 1 - 20 з 32
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктуалізація проблем індивідуального підходу в естетичному вихованні учнівської молоді(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2012) Фомін, В. В.У статті розглянуто проблему актуалізації творчого доробку видатних просвітників минулого з питань індивідуального підходу в естетичному вихованні учнівської молоді. Виокремлено і систематизовано практичні методи, форми і прийоми здійснення індивідуального підходу в естетичному вихованні учнівської молоді в історико-педагогічному аспекті та окреслено напрями їх творчого осмислення і використання у практиці сучасної школи. В статье рассматривается проблема актуализации творческой деятельности выдающихся просветителей прошлого по вопросам индивидуального подхода в эстетическом воспитании ученической молодежи. Выделены и систематизированы практические методы, формы и приемы реализации индивидуального подхода в эстетическом воспитании детей в историко-педагогическом аспекте, показаны направления их творческого осмысления и использования в практике современной школы In the article the problem of actualization of creative activity of prominent enlighteners of the past is examined on questions of individual approach in aesthetic education of student’s young people. Practical methods, forms and receptions of realization of individual approach, are distinguished and systematized in aesthetic education of children in the pedagogical aspect of the past and directions of their creative comprehension and use are shown in practice of modern school.
- ДокументДіяльність закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні: історія, теорія, досвід(ФОП Середняк Т. К/, 2017) Фомін, В. В.У монографії на основі широкої джерельної бази розглядаються питання організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні в історичній ретроспективі. Схарактеризовано особливості типів закладів суспільної опіки дітей та молоді в рамках широкого історичного періоду 1775-1917 рр., напрями їх роботи. Обґрунтовано етапи становлення й розвитку закладів суспільної опіки дітей та молоді з урахуванням суспільно-політичних та соціальних чинників розвитку суспільства. Визначено параметри змістової, освітньо-виховної, нормативно-правової, медико-реабілітаційної діяльності закладів суспільної опіки на кожному з визначених етапів. Систематизовано теоретичні положення та узагальнено практичний досвід організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні (кінець XVIII – початок ХХ століття), що можуть сприяти творчому використанню надбань минулого в умовах сьогодення. Матеріали монографії можуть бути корисними для практичного використання науковцями, викладачами, аспірантами, студентами, а також представляють інтерес для всіх, кого цікавить питання соціалізації дітей та молоді в закладах суспільної опіки. В монографии на основе широкой источниковой базы рассматриваются вопросы организации деятельности учреждений общественной опеки детей и молодежи в Украине в исторической ретроспективе. Охарактеризованы особенности типов учреждений общественной опеки детей и молодежи в рамках широкого исторического периода 1775-1917 гг., направления их работы. Обосновано этапы становления и развития учреждений общественной опеки детей и молодежи с учетом общественно-политических и социальных факторов развития общества. Определены параметры содержательной, образовательно-воспитательной, нормативно-правовой, медико-реабилитационной деятельности учреждений общественной опеки на каждом из определенных этапов. Систематизация теоретических положений и обобщенный практический опыт организации деятельности учреждений общественной опеки детей и молодежи в Украине (конец XVIII - начало ХХ века) может способствовать творческому использованию достижений прошлого в сегодняшних условиях. Материалы монографии могут быть полезными для практического использования учеными, преподавателями, аспирантами, студентами, а также представляют интерес для всех, кого интересует вопрос социализации детей и молодежи в учреждениях общественной опеки. The monograph, on the basis of a wide source base, examines the organization of the activities of public guardianship institutions for children and youth in Ukraine in historical retrospective. The features of the types of institutions of public guardianship of children and youth within the broad historical period of 1775-1917, their areas of work are characterized. The stages of the formation and development of institutions of public guardianship of children and youth are justified, taking into account socio-political and social factors of the development of society. The parameters of the substantive, educational, regulatory, medical, rehabilitation activities of public guardianship institutions at each of certain stages are determined. Systematization of theoretical principles and generalized practical experience in organizing the activities of institutions of public guardianship of children and youth in Ukraine (late XVIII - early XX centuries) can contribute to the creative use of the achievements of the past in today's conditions. The materials of the monograph can be useful for practical use by scientists, teachers, graduate students, students, and are of interest to everyone who is interested in the issue of socialization of children and youth in public care institutions.
- ДокументЕстетичний смак як складова творчого самовираження майбутніх фахівців мистецької галузі в закладах вищої освіти КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Фомін, В. В.; Ло, Юаньвень; Тянь, ФейфаньУ статті розкрито феномен творчого самовираження майбутніх фахівців у професійній підготовці в закладах вищої освіти. Заначено, що це мета і процес виявлення професійних здатностей особистості на творчому рівні. Творче самовираження майбутніх фахівців мистецької галузі є провідним у становленні їхнього професіоналізму, набутті популярності й визнання серед прихильників, організації власного кар’єрного зростання. Від сформованого естетичного смаку залежить індивідуальний стиль працівника мистецької сфери, його імідж й неповторне самовираження. На естетичний смак і творче самовираження впливає китайська музика, завдяки якій розкриваються творчі таланти майбутніх відомих співаків, музикантів, танцюристів. У китайській музичній культурі пов’язані спів, танцювальні рухи і музичний супровід. Зазначено, що твори з багатьма елементами китайської та західної музики досягли великого комерційного успіху в Китаї, відкрили особливості китайського звучання популярної музики, її мелодійність і красу. Мета – розкрити естетичний смак як одну з провідних компонент творчого самовираження майбутніх фахівців мистецької галузі в професійній підготовці, виявити роль інформаційно-комунікаційних технологій для підвищення рівня творчого самовираження особистості в обраному виді мистецтва. Методи дослідження – аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, систематизація інформації з китайського досвіду організації творчого самовираження майбутніх працівників мистецької галузі в закладах вищої освіти. У результаті доведено, що естетичний смак є невід’ємною складовою творчого самовираження майбутніх фахівців мистецької сфери в закладах вищої освіти. Під впливом кращих творів китайської музики формується естетичний смак працівників мистецької сфери. Інформаційно-комунікаційні технології розширюють межі творчого самовираження майбутніх фахівців мистецької галузі в професійній підготовці. The article reveals the phenomenon of creative selfexpression of future specialists in professional training in institutions of higher education. It is assumed that this is the goal and process of identifying the professional abilities of an individual at the creative level. Creative self-expression of future specialists in the art industry is the leading factor in the formation of their professionalism, gaining popularity and recognition among supporters, organizing their own career growth. The individual style of an artist, his image and unique self-expression depends on the formed aesthetic taste. Aesthetic taste and creative self-expression are influenced by Chinese music, thanks to which the creative talents of future famous singers, musicians, and dancers are revealed. In Chinese musical culture, singing, dance movements and musical accompaniment are connected. It is noted that compositions with many elements of Chinese and Western music achieved great commercial success in China, revealed the peculiarities of the Chinese sound of popular music, its melodiousness and beauty. The goal is to reveal aesthetic taste as one of the leading components of creative self-expression of future art specialists in professional training, to reveal the role of information and communication technologies for increasing the level of creative self-expression of the individual in the chosen art form. Research methods – analysis, synthesis, generalization, comparison, systematization of information from the Chinese experience of organizing creative self-expression of future workers in the art industry in institutions of higher education. As a result, it has been proven that aesthetic taste is an integral component of creative self-expression of future specialists in the art industry in institutions of higher education. Under the influence of the best works of Chinese music, the aesthetic taste of workers in the artistic field is formed. Information and communication technologies expand the limits of creative self-expression of future art specialists in professional training.
- ДокументЗаклади суспільної опіки дітей та молоді в Україні (ХІХ – початок ХХ століття)(ПП "Технологічний центр"; Державний заклад вищої освіти "Університет менеджменту освіти", 2017) Фомін, В. В.Розглядаються питання організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді у ХІХ – почат-ку ХХ століття, де дитячі притулки займали особливе місце. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури, енциклопедичних матеріалів, архівних документів виявлено роль держави, щодо поліпшення справи опіки та піклування підростаючого покоління, визначено значимість громадських об’єднань, бла-годійних організацій та приватних ініціатив стосовно вирішення проблем дитячої безпритульності, си-рітства, злочинності через організацію різних типів закладів суспільної опіки та оновлення змісту їх на-вчально-виховного процесу з акцентом на морально-духовний аспект і профорієнтацію. The issues of organization of activities of social welfare institutions for children and youth in the 19th and early 20th centuries, where children's shelters occupied a special place, are considered. On the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature, encyclopedic materials, archival documents, the role of the state in improving the guardianship and care of the younger generation was revealed, the importance of public associations, charitable organizations and private initiatives in solving the problems of child homelessness, orphanhood was determined. crime through the organization of various types of institutions of public care and updating the content of their educational process with an emphasis on the moral and spiritual aspect and career guidance.
- ДокументЗначення репертуару для сценічного втілення української народної пісні(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Ткаченко, Г. М.; Фомін, В. В.У статті викладені основні константи підбору репертуару для сценічного втілення української народної пісні. Розглянуто основні напрямки та умови вибору репертуару, виходячи з особливостей творчого колективу або окремого вокаліста-виконавця. До основних висновків роботи відносяться положення щодо підбору репертуару, який вимагає чіткого перспективного бачення педагогічного процесу, як цілісної і послідовної системи, яка забезпечує вирішення єдиних художньо-творчих і виховних завдань. В статье изложены основные константы подбора репертуара для сценического воплощения украинской народной песни. Рассмотрены основные направления и условия выбора репертуара, исходя из особенностей творческого коллектива или отдельного вокалиста-исполнителя. К основным выводам работы относятся положения по подбору репертуара, который требует четкого перспективного видения педагогического процесса, как целостной и последовательной системы, обеспечивающей решение единых художественно-творческих и воспитательных задач. The article deals with the choice of repertoire for the stage performance of Ukrainian folk songs. It is indicated that when choosing a repertoire, the peculiarities of the creative team or an individual soloist, performer should be taken into account. It is emphasized that the correct repertoire contributes to a better understanding, has an effective effect on the audience.
- ДокументКультурно-мистецькі концепції розвитку баянно-акордеонного інструментарію в Західній Європі ХХ століття(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Фомін, В. В.; Довидченкова, О. М.У статті розглядаються питання становлення та розвитку баянно-акордеонного інструментарію в західній Європі ХХ століття. Встановлено, що культурно-мистецька концепція західних країн спрямовувалась на розвиток народного інструментарію, де баяну та акордеону відводилось значне місце. В статье рассматриваются вопросы становления и развития баянно-аккордеонного инструментария в Западной Европе ХХ века. Установлено, что культурно-художественная концепция западных стран направлялась на развитие народного инструментария, где баяну и аккордеону отводилось значительное место.The article discusses the development of accordion art in Western Europe of the twentieth century. It was established that the cultural and art history concept was associated with the development of folk instruments, where an accordion and button accordion were given a significant place.
- ДокументМетодика музичного виховання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Фомін, В. В.; Беземчук, Л. В.Автори методичних вказівок виходять з розуміння того, що музичне виховання у ЗЗСО є складовою частиною національного виховання як набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, формування у дітей і молоді розвиненої моральної і художньо-естетичної культури. Одним з основних завдань методичних вказівок «Методика музичного виховання» є підвищення ефективності процесу підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва для роботи у ЗЗСО. Виходячи з цього, викладено основний зміст практичних занять. Тематика занять надає можливості виявити рівень знань учнів стосовно засвоєння зрілості музичного мислення, емоційності її сприймання та відтворення, здатності до творчості в умовах ЗЗСО. Здобувачі вищої освіти першого рівня (бакалавр) можуть познайомитись з індивідуальними та колективними формами музикування, музично-ритмічними рухами, музичною грамотою як фактора компетентнісного підходу у музично-мистецькій освіті учнів, засобами та методами розвитку творчості учнів. Поряд з цим студенти та вчителі матимуть практику складання конспектів уроків з першого по восьмий клас, моделювання проблемних ситуацій, створення вікторин, нестандартних уроків тощо. Авторы методических указаний исходили из понимания того, что музыкальное воспитание в общеобразовательных школах является составной частью национального воспитания как приобретение молодым поколением социального опыта, наследование духовного достояния украинского народа, формирование у детей и молодежи развитой нравственной и художественно-эстетической культуры. Одной из основных задач методических указаний «Методика музыкального воспитания» является повышение эффективности процесса подготовки будущего учителя музыкального искусства для работы в общеобразовательных школах. Исходя из этого, изложено основное содержание практических занятий. Тематика занятий предоставляет возможности выявить уровень знаний учащихся касательно усвоения зрелости музыкального мышления, эмоциональности ее восприятия и воспроизведения, способности к творчеству. Соискатели высшего образования первого уровня (бакалавр) могут познакомиться с индивидуальными и коллективными формами музицирования, музыкально-ритмическими движениями, музыкальной грамотой как фактором компетентностного подхода в музыкально-художественном образовании учеников, средствами и методами развития творчества учащихся. Наряду с этим студенты и учителя приобретут практику составления конспектов уроков с первого по восьмой класс, моделирование проблемных ситуаций, создание викторин, нестандартных уроков и тому подобное. Musical education in general education schools is an integral part of national education. Musical education helps the young generation to gain social experience, get acquainted with the spiritual heritage of the Ukrainian people, form a developed moral, artistic and aesthetic culture. One of the main tasks of the methodological instructions "Methods of musical education" is to increase the efficiency of the process of preparing a future teacher of musical art for work in secondary schools. The subject of the lesson provides an opportunity to identify the level of knowledge of students, the assimilation of the maturity of musical thinking, the ability to create. Applicants for higher education of the first level (bachelor) can get acquainted with individual and collective forms of playing music, musical rhythmic movements, musical literacy, means and methods of developing students' creativity. Along with this, students and teachers will acquire the practice of drawing up notes of lessons from the first to eighth grade, modeling problem situations, creating quizzes, non-standard lessons, and the like.
- ДокументМетодика підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва (на прикладі матеріалів віртуальної екскурсії «Григорій Сковорода — митець, філософ, просвітитель»)(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2022) Беземчук, Л. В.; Фомін, В. В.Обрана тема набуває особливої актуальності в умовах впровадження воєнного стану на території України, оскільки деякі пам’ятки, що представлено на світлинах авторами в змісті віртуальної екскурсії, зберігають свій первинний вигляд, який може відрізнятися від сьогодення. Метою статті є обґрунтування практичного значення віртуальної екскурсії як ефективного методичного засобу викладання шкільних предметів мистецької освітньої галузі під час педагогічної практики майбутніми вчителями музичного мистецтва в процесі забезпечення дистанційної та змішаної форми навчання. Для добору практичного матеріалу автори використовують бібліографічний, історичний, системний, концентричний, проблемний методи. Структурування змісту віртуальної екскурсії, присвяченої постаті Г. Сковороди, є прикладом творчого проєкту для роботи з онлайн здобувачами спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), які зможуть реалізувати його на дисциплінах професійно-орієнтованого змісту. Цікавим є завдання для роботи в парах, групах, за індивідуальною формою навчання під час роботи із старшокласниками над творами відомого поета, музиканта, просвітителя. Наповнення дидактичного матеріалу віртуальної екскурсії здійснено на підставі системного аналізу творчої спадщини митця з використанням репродуктивних та продуктивних методів навчання учнів старших класів. Авторами враховано алгоритми для розробки такої форми роботи з учнями як: план, вибір місць для віртуальних зупинок, підготовка питань та завдань для обговорення та виконання їх самостійно або в групах. Онлайн формат уможливлює поєднання різних видів мистецької діяльності учнів, сприяє швидшому знаходженню та опрацюванню ними мистецького тезаурусу: де, ким, за яких обставин було створено пам’ятку, чи збереглася вона неушкодженою, чи реставрована, чи цілком відновлена; у чому історична та мистецька цінність пам’ятки. Виклад матеріалу дає можливість знайти відповіді на запитання, що піднімаються авторами в ході подорожі віртуальними сходинками екскурсії, отримати зворотній зв’язок між майбутніми педагогами та учнями під час опрацювання зупинок, які стають своєрідним дидактичним компасом для аналізу текстів музично-поетичної спадщини Григорія Сковороди, ролі Харківщини в житті відомого на весь світ філософа та просвітителя. The chosen topic becomes especially relevant in terms of military situation in Ukraine, since some of the sights presented in the photos by the authors in the content of the virtual tour retain their original appearance, which may differ from today. The purpose of the article is to substantiate the practical value of a virtual excursion as an effective methodological aid for teaching the school subjects of the art education during pedagogical practice by potential music teachers in the process of providing distance and mixed forms of education. To select practical material, the authors use bibliographic, historical, systematic, concentric, and problem methods. The content structuring of the virtual excursion dedicated to the figure of H. Skovoroda is an example of a creative project for online work with students online made by the students of the specialty 014 Secondary Education (Musical Art), who will be able to implement it in the professionally oriented disciplines. It includes interesting tasks for high school students’ work upon the compositions of a famous poet, musician, and educator, organized in pair, group and individual forms. The didactic material of the virtual tour was filled based on a systematic analysis of the artist's creative heritage using reproductive and productive methods of high school students’ teaching. The authors took into account the algorithms for developing such a form of work with students as: a plan, choosing places for virtual stops, preparing questions and tasks for discussion and completing them independently or in groups. The online format makes it possible to combine various types of artistic activity of students, helps them find and process the artistic thesaurus faster: where, by whom, under what circumstances was the monument created, whether it was preserved intact, restored, or fully restored; what is the historical and artistic value of the monument. The presentation of the material enables to find answers to the questions raised by the authors during the journey through the virtual steps of the tour, to receive feedback between future teachers and students during the processing of the stops, which become a sort of didactic compass for the analysis of the texts of the musical and poetic heritage of Hryhoriy Skovoroda, the Kharkiv region role in the life and creativity of the world-famous philosopher and educator.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу «Постановка голосу» (для магістрів денної та заочної форми навчання вищих педагогічних навчальних закладів)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Фомін, В. В.; Кузьмічова, В. А.; Богачова-Білоус, Т. Ю.При підготовці фахівців музично-педагогічного профілю особлива увага приділяється дисципліні «Постановка голосу», оскільки основний робочий інструмент викладача музичного мистецтва – голос, і від того наскільки він якісно буде володіти ним, залежить його подальша професійна педагогічна діяльність. Принцип індивідуального підходу займає особливе місце на заняттях з постановки голосу, оскільки у кожного студента різні фізіологічні та психологічні задатки, а саме: темперамент, характер; розумові, співочі та музичні можливості – тембр, голосова витривалість, працездатність, музична та поетична пам’ять тощо. Саме від цих показників залежить стратегія і тактика індивідуальних занять в класі «Постановки голосу». Методичні рекомендації розкривають зміст та структуру навчальної дисциплни "Постановка голосу" за модулями та темами. Розроблено систему оцінювання навчальних досягнень здобувачів. Посібник містить орієнтований вокально-педагогічний репертуар, шкільний репертуар, завдання для самостійної роботи. При подготовке специалистов музыкально-педагогического профиля особое внимание уделяется дисциплине «Постановка голоса», поскольку основной рабочий инструмент преподавателя музыкального искусства – голос, и от того насколько он качественно будет владеть им, зависит его дальнейшая профессиональная педагогическая деятельность. Принцип индивидуального подхода занимает особое место на занятиях по постановке голоса, поскольку у каждого студента различные физиологические и психологические задатки, а именно: темперамент, характер; умственные, певческие и музыкальные возможности – тембр, голосовая выносливость, работоспособность, музыкальная и поэтическая память и тому подобное. Именно от этих показателей зависит стратегия и тактика индивидуальных занятий в классе «Постановки голоса». Методические рекомендации раскрывают содержание и структуру учебной дисциплны "Постановка голоса" за модулями и темами. Разработана система оценивания учебных достижений соискателей. Пособие содержит ориентирован вокально-педагогический репертуар, школьный репертуар, задания для самостоятельной работы. In the training of music-pedagogical specialists, special attention is paid to the discipline "Voice staging", as the main working tool of a music teacher is the voice, and his further professional pedagogical activity depends on how well he will master it. The principle of individual approach occupies a special place in classes on voice production, because each student has different physiological and psychological inclinations, namely: temperament, character; mental, singing and musical abilities - timbre, vocal endurance, ability to work, musical and poetic memory, etc. The strategy and tactics of individual lessons in the class "Voice staging" depend on these indicators. Methodical recommendations reveal the content and structure of the discipline "Voice staging" by modules and topics. A system for assessing the academic achievements of applicants has been developed. The manual contains a focused vocal and pedagogical repertoire, school repertoire, tasks for independent work.
- ДокументМОДЕЛЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНИХ ЗАВДАНЬ ЗАСОБАМИ ІННОВАЦІЙНИХ ФОРМ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Беземчук, Л. В.; Фомін, В. В.Метою статті є висвітлення впливу інноваційних форм на підготовку майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі навчання в магістратурі. В контексті дослідження були використані методи: теоретичного аналізу мистецтвознавчої, методичної та педагогічної літератури; моделювання змісту музичної освіти та інші. Аналіз типу педагогічного мислення є базовим для студентів-магістрантів й охоплює оперативне мислення через жваве сприйняття найкращих методичних рішень, відходження від звичних стереотипів професійної діяльності через гнучке мислення, творче експериментування та новаторство, урахування можливостей моделювання сучасного уроку та передбачуваних результатів тощо. У ході дослідження було теоретично обгрунтовано значущість професійно-орієнтованих завдань в контексті вирішення питань професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва в умовах здобуття другого освітнього рівня вищої освіти. Визначено, що проектування освітніх програм для студентів за спеціальністю 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) орієнтує здобувачів другого магістерського рівня на формування особливого типу поліфонічного мислення. Доведено, що такий тип мислення є пріоритетним для вирішення професійно-орієнтованих завдань на заняттях «Методика викладання дисциплін кваліфікації», «Практикум за кваліфікацією», «Методика викладання інтегрованого курсу мистетва в ЗОШ». Виділено етапність моделювання професійно-орієнтованих завдань: попередній етап впливає на хід наступного (метод перспективи та ретроспективи); вирішення складних ситуацій (метод емпатії, співпереживання); обов’язкова спільна діяльність учасників (метод комунікативного пошуку); опис психолого-педагогічної ситуації (метод конструювання змісту компонентів музичної освіти, кейс-метод) та об’єкта ігрового імітаційного моделювання (метод спостереження); контроль ігрового часу (метод фіксації); заздалегідь розроблена система аналізу та оцінок (метод рефлексії); особливості сприймання та аналізу мистецьких явищ (метод художньо-творчого аналізу); елементи художньо-творчого змагання (метод творчого діалогу). The purpose of the article is to determine the specifics of the professional training of the future music teacher in the conditions of the organization of distance education, where interactive forms and methods are given a significant importance. Methods & methodology. The research is based on the leading positions of scientists regarding the development of art education in today’s conditions – axiological, systemic, personal-activity and cultural based on the principle of integrity, mutual coherence, considering the integrative approach in the organization of the educational process. The scientific novelty of the article lies in the definition of interactive forms and methods of distance education, considering the specifics of training future music teachers for professional activity through the introduction of educational electronic courses, multimedia software and methodological support, the use of audio-video materials, television educational programs, etc. Results. The theoretical and practical aspects of the professional training of future music teachers in the conditions of distance learning on the Moodle platform are revealed. It has been proven that the specifics of the professional training of future music teachers in the process of organizing distance learning requires new development of program-pedagogical systems and software tools. Certain pedagogical conditions have been defined, including: the presence of clear goal-setting for teachers and students; computerization of the educational process in professional musical disciplines; mastering the technologies and means of distance learning, taking into account the specifics of music education; focusing on the selection of the content of educational and methodical material for distance learning and the creation of a favorable informational and methodical environment; the application of distance learning network technologies as an environment for the interaction of subjects of musical-pedagogical interaction. The advantages and disadvantages of organizing the educational process of future music teachers in the conditions of distance learning are presented. Recommendations regarding the use of effective technologies for the organization of distance education of future music teachers are provided.
- ДокументМУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО В ЗАКЛАДАХ СУСПІЛЬНОЇ ОПІКИ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018-03-22) Фомін, В. В.В статті розкрито зміст і форми музичної освіти дітей та молоді в закладах суспільної опіки (притулки, сирітські та виховні будинки, спеціалізовані училища та ін.) в ХІХ — на початку ХХ століття. Висвітлюється позитивний вплив на вихованців викладання музики і співу, залучення дітей та молоді до участі в урочистих заходах, концертах, святах. Підкреслено доцільність повернення такої традиції В статье раскрыто содержание и формы музыкального образования детей и молодежи в учреждениях общественной опеки (приюты, сиротские и воспитательные дома, специализированные училища и др.) В XIX - начале ХХ века. Освещается положительное влияние на воспитанников преподавания музыки и пения, привлечения детей и молодежи к участию в торжественных мероприятиях, концертах, праздниках. Подчеркнуто целесообразность возвращение такой традиции. The article reveals the content and forms of musical education of children and young people in institutions of public care (orphanages, orphanages and educational homes, specialized schools, etc.) in the XIX - early XX centuries. The positive influence on pupils of teaching music and singing, attracting children and young people to participate in solemn events, concerts, holidays is covered. The expediency of the return of such a tradition is emphasized.
- ДокументОСВІТНЬО-ВИХОВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ДИТЯЧИХ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ ЗАКЛАДІВ СУСПІЛЬНОЇ ОПІКИ ДЛЯ ДУШЕВНОХВОРИХ В УКРАЇНІ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ(ІScience; NGO the Institute for Social Transformation (IST), 2017-05-26) Фомін, В. В.У статті розглядаються питання організації діяльності спеціалізованих закладів суспільної опіки для душевнохворих, які протягом ХІХ – початку ХХ століття були призначені для дітей з метою надання їм не лише медико-реабілітаційних, але й освітньо-виховних послуг. Доведено, що тільки ближче до ХХ століття на вітчизняному просторі почали з‘являтись спеціальні медико-педагогічні заклади для дітей з психічними розладами, порушенням поведінки тощо, в яких, окрім фізіологічного зміцнення організму та оздоровлення нервової системи шляхом залучення дітей до сільськогосподарської праці, проводились групові заняття з ліплення, музики, гімнастики, ручної праці, виходячи з розумового розвитку, підготовленості учнів, ступеня стомлюваності та інших особливостей. Виявлено, що на початку ХХ століття були відкриті й так звані «допоміжні класи» та «допоміжні школи» для дітей з порушенням розумового розвитку, проте їх організація та діяльність не знайшли позитивного відгуку серед громадськості, педагогів та лікарів-психіатрів The article covers the problems organizational activity of specialized institutions for the mental patients, which were established for children during the XIX - beginning of the XX century in order to provide them with not only medical assistance, but also with necessary educational and upbringing services. On basis of historical and pedagogical literature, archival documents analysis it became known that such institutions for children with mental disorders began to open only at the end of the XIX century. In these institutions, in addition to physiological strengthening of the body and nervous system improvement through children‘s participation in agricultural work, teachers practiced group exercises in drawing, music, gymnastics and manual work taking into consideration individual mental development, students‘ preparedness, fatigue level and other characteristics. It has been proved that at the beginning of the 20th century, so-called "auxiliary classes" and "auxiliary schools" were opened for children with intellectual disabilities, but their organization and activity did not find a positive response among the public, teachers and psychiatrists.
- ДокументОСВІТНЬО-ВИХОВНА ДІЯЛЬНІСТЬ СИРІТСЬКИХ БУДИНКІВ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ(Одеський національний політехнічний університет, 2017) Фомін, В. В.У тезах розглядаються питання організації діяльності сирітських будинків як закладів суспільної опіки, що протягом ХІХ – початку ХХ століття були призначені для дітей-сиріт, дітей з бідних родин або тих, чиї батьки були позбавлені батьківських прав. На основі аналізу історико-педагогічної літератури виявлено загальну специфіку роботи тогочасних сирітських будинків та розкрито структуру функціонування таких закладів. The article deals with the problems of orphanages organization as institutions of public custody, which were founded during the nineteenth and early twentieth centuries for orphans, children from poor families or those whose parents were deprived of parental rights. On the basis of the analysis of historical and pedagogical literature, encyclopedic data, archival funds and reports general specifics of orphanages work has been revealed, the functioning structure of such institutions.
- ДокументОсвітньо-виховна діяльність Харківського виправного притулку для неповнолітніх(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016) Фомін, В. В.У статті розглядаються питання організації освітньо-виховної системи Харківського виправного притулку для неповнолітніх наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття. На основі аналізу історико-педагогічної літератури, періодичної преситдосліджуваного періоду, нормативної бази, звітів виявлено загальну специфіку роботи тогочасних виправних притулків для неповнолітніх, контингент дітей, що підлягали перевихованню у спеціалізованих закладах суспільної опіки, модель організації навчально-виховного процесу. З’ясовано, що в Харківському виправному притулку для неповнолітніх склалась ефективна освітньо-виховна система, практична цінність якої полягала у використанні цілісного комплексу методів впливу на особистість: вивчення характеру кожної дитини, формування її моральної поведінки, надання можливості отримати професійні навички завдяки врахуванню вікових, індивідуальних, фізичних та психологічних здібностей, здійснення педагогічного супроводу протягом усього перебування дитини в закладі та спостереження за діяльністю колишніх випускників, створення сімейної, святкової атмосфери. Підкреслено значущість вивчення історичного досвіду минулого, практики опіки дітей та молоді для вирішення сучасних соціально- педагогічних проблем. The article deals with some aspects of organization of educational and upbringing system in Kharkiv Correctional Shelter for Juveniles in the late 19th – early 20th century. On basis of the analysis of historical and pedagogical literature, periodical press, regulatory framework and reports general specifics of work of correctional shelters for juveniles of the period under investigation as well as contingent of children who were subject to re-education in specialized institutions of public custody and organizational model of educational process were revealed. It has been proved that a positive educational and upbringing system was developed in Kharkiv Correctional Shelter for Juveniles. Its practical value was to take into account a whole range of methods of influence on individuals, such as knowledge of child’s nature, formation of his moral behavior, provision of opportunity to gain professional skills through age consideration, his physical and psychological abilities. The educators implemented pedagogical support throughout child’s entire stay in the Shelter. They analyzed the activity of Shelter leavers as well and created family, festive atmosphere through the organization of theatre studios, group choirs, various entertainment activities (“reading vague pictures”, “a magic lamp”, carousel riding, arranging illuminations and fireworks), excursions, exhibitions, lectures, meetings with outstanding specialists in this or that field of science, etc. The article highlights the importance of study the historical experience of the past as well as practice of custody of children and the youth for solving modern social and pedagogical problems.
- ДокументОсобливості навчально-виховної роботи з художньо обдарованими молодшими школярами(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Шнейдер, О. С,; Віоліна, О. І.; Фомін, В. В.Стаття присвячена проблемі роботи з художньо обдарованими учнями початкових класів. Розкрито особливості психометричних та методичних аспектів роботи з обдарованими учнями початкових класів. Автором представлено форми роботи та шляхи використання сучасних методик, щодо роботи з обдарованими молодшими школярами. Статья посвящена проблеме работы с художественно одаренными учащимися начальных классов. Раскрыты особенности психометрических и методических аспектов работы с одаренными учащимися начальных классов. Автором представлены формы работы и пути использования современных методик по работе с одаренными младшими школьниками. The article deals with the problem of gifted of primary school students. The features psychometric and methodological aspects of working with gifted junior pupils. The authors presented forms and ways of using modern techniques for working with gifted junior pupils.
- ДокументПитання опіки дітей та молоді в творчій спадщині В. Ф. Одоєвського(Класичний приватний університет (КПУ), м. Запоріжжя, 2015-11-02) Фомін, В. В.У статті розглядаються філософські та загальнопедагогічні погляди В. Ф. Одоєвського з питань опіки дітей та молоді, організації дитячих притулків і характер їх діяльності. Особливу увагу присвячено аналізу характеристики методики виховання і навчання дітей; вимогам до особистості доглядачок дитячих притулків, їх підготовці. Доведено, що заклавши основи дошкільної дидактики, розробивши цінні методичні рекомендації щодо організації закладів суспільної опіки дітей та молоді є актуальними і для сьогодення. В статье рассматриваются философские и общепедагогические взгляды В. Ф. Одоевского по вопросам опеки детей и молодежи, организации детских приютов и характер их деятельности. Особое внимание уделено анализу конкретных методических рекомендаций педагога по вопросам организации воспитания и обучения в детских приютах. Выявлены воспитательные ценности его произведений такие, как Познание, Человек, Культура, Семья, которые являлись целевым ориентиром в содержании воспитания детей в приютах. Рассмотрены ценные дидактические рекомендации по обучению детей чтению, письму, счету в условиях общественного образовательного учреждения, которые в целом соответствуют требованиям современной дошкольной дидактики. Актуальными сегодня звучат и разработанные В. Ф. Одоевским положения о системе подготовки смотрительниц детских приютов: утверждены принципы подготовки смотрительниц, определены размеры их жалования, условия и сроки обучения кандидаток на должность смотрительниц детских приютов, составлены учебные пособия и руководства. Таким образом, В. Ф. Одоевский внес значительный вклад в решение вопроса опеки детей и молодежи: дал научно-реалистическое направление в образовании, разработал конкретные методические рекомендации, которые легли в основу организации обучения и воспитания в детских приютах исследуемого периода и являются актуальными для теории и практики современного образования. The article gives the review of V. F. Odoevskii’s views on children and youth’s guardianship, organization of orphanages and peculiarities of their activity. Special attention is paid to the analyses of the teacher’s particular methodical recommendations about organization of child rearing and education at orphanages. The author of the article reveals educational value of such V.F. Odoevskii’s works as Cognition, Human, Culture and Family which are the core guideline in the process of child rearing at orphanages. Important didactic recommendations concerning teaching children to read, write and count at a public educational establishment are studied in the article. The recommendations in general meet the requirements of modern pre-school didactics. V. F. Odoevskii’s regulations about system of training of supervisors for orphanages sound topical even today : principles of supervisor training are proved, the amount of supervisors’ salary and terms of their preparation for the position are fixed, text-books and manuals are composed. Thus V. F. Odoevskii made a great contribution to the problem of children and youth’s guardianship. He is the author of realistic scientific trend in education; he worked out specific methodical recommendations which formed the basis of education and up-bringing at orphanages of the target period and are still topical for theory and practice of modern education.
- ДокументПитання опіки й піклування про дітей та молодь в Україні наприкінці ХІХ – початку ХХ століття (за матеріалами журналу «Тюремний вісник»)(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016) Фомін, В. В.У статті висвітлюються питання опіки й піклування дітей та молоді в Україні наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття та їх відображення в педагогічній і правознавчій літературі досліджуваного періоду, зокрема у відомчому журналі МВС і Міністерства юстиції «Тюремний вісник». Проаналізовано публікації щодо організації діяльності закладів суспільної опіки, подолання дитячої безпритульності, попередження злочинності серед неповнолітніх, освіти й виховання у виправних притулках, сприяння професійному становленню і розвитку вихованців. Цінними є опубліковані державні закони й постанови щодо надання допомоги дітям-сиротам, безпритульним, неповнолітнім злочинцям; статути, програми навчання, виховання та соціалізації дітей і молоді, що опинились у складних життєвих умовах, а також «перевиховання» неповнолітніх злочинців у виправних закладах суспільної опіки; звіти про діяльність благодійних товариств, громадських організацій та безпосередньо дитячих притулків. В статье освещаются вопросы опеки и попечительства детей и молодежи в Украине в конце ХIХ - начале ХХ века и их отражение в педагогической и правоведческой литературе изучаемого периода, в частности в ведомственном журнале МВД и Министерства юстиции «Тюремный вестник». Проанализированы публикации по организации деятельности учреждений общественной опеки, преодоление детской беспризорности, предупреждение преступности среди несовершеннолетних, образования и воспитания в исправительных приютах, содействие профессиональному становлению и развитию воспитанников. Опубликованы государственные законы и постановления о предоставлении помощи детям-сиротам, беспризорным, несовершеннолетним преступникам; уставы, программы обучения, воспитания и социализации детей и молодежи, оказавшихся в сложных жизненных условиях, а также «перевоспитания» несовершеннолетних преступников в исправительных учреждениях общественной опеки; отчеты о деятельности благотворительных обществ, общественных организаций и непосредственно детских приютов. The article highlights topical issues of guardianship and trusteeship of children and the youth in Ukraine at the end of the 19th and the beginning of the 20th century, which found a constructive solution in pedagogical, psychological and legal literature of the period under investigation on the pages of the Prison Herald Journal, established by the Ministry of Internal Affairs and the Ministry of Justice. Thorough analysis of the journal materials made it possible to reveal that the authors of publications sought to cover a wide range of social and pedagogical issues related to the organization of public guardianship institution activity, solution of children's homelessness problems, prevention of juvenile delinquency, provision of educational and upbringing services to pupils of correctional shelters and assistance in their professional development. The most valuable documents submitted by the journal are such as state laws and decrees on strategies of improving the conditions for rendering assistance to orphans, street children and juvenile offenders; statutes and educational programs that helped educate children and young people who found themselves in difficult situations and hard living conditions. The journal tells how juvenile offenders were “re-educatedˮ and socialized in correctional institutions of public custody. It contains many reports on the activity of charitable societies, public organizations and children's shelters. Their analysis has made it possible to study the effectiveness of the system of guardianship and trusteeship of children and the youth in the period under investigation, and to identify shortcomings and ways of their elimination. In addition, the author of the article has made a conclusion about practical significance of the obtained results. He has also proved topicality and necessity of creative use of the past achievements in modern conditions.
- ДокументПитання суспільної опіки дітей та молоді у вітчизняній періодичній пресі другої половини ХІХ – початку ХХ століття(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015) Фомін, В. В.У статті здійснено огляд питань суспільної опіки дітей та молоді, які висвітлювались на сторінках вітчизняної періодичної преси другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Виявлено, що на своїх шпальтах тогочасні ЗМІ висвітлювали проблему дитячої безпритульності, жебракування, запобігання виникнення злочинів серед дітей та молоді, патронату неповнолітніх дітей-сиріт, роль державних, релігійних інституцій та приватних ініціатив у справі опіки й піклування, приділяючи значну увагу таким суттєвим напрямам як: різнобічний розвиток особистості дитини в навчально-виховному процесі (розвиток розумових, моральних, естетичних і фізичних здібностей дітей, елементарне навчання, трудове виховання та інші); здійснення медико-реабілітаційних та профілактичних заходів (допомога хворим, божевільним, інвалідам, незрячим, глухонімим, турбота про здоров’я завдяки дотриманню гігієнічних норм); забезпечення елементарних життєвих потреб (надання житла, одягу, їжі) і сприяння розвиткові особистості (надання необхідних інструментів, іграшок тощо), а також благодійності як засобу вирішення найважливіших завдань соціального захисту дітей та молоді. В статье сделан обзор вопросов общественной опеки детей и молодежи, которые освещались в отечественной периодической печати второй половины XIX – начала ХХ века. Установлено, что на своих страницах тогдашние СМИ освещали проблему детской беспризорности, бродяжничества, предотвращения возникновения преступлений среди детей и молодежи, патроната несовершеннолетних детей-сирот, роль государственных, религиозных учреждений и частных инициатив в деле опеки и попечительства, уделяя значительное внимание таким существенным направлениям как: разностороннее развитие личности ребенка в образовательно-воспитательном процессе (развитие умственных, нравственных, эстетических и физических способностей детей, элементарное обучение, трудовое воспитание и др.); осуществления медико-реабилитационных и профилактических мероприятий (помощь больным, сумасшедшим, инвалидам, слепым, глухонемым, забота о здоровье благодаря соблюдению гигиенических норм) обеспечение элементарных жизненных потребностей (предоставление жилья, одежды, пищи) и содействие развитию личности (предоставление необходимых инструментов, игрушек и т. п.), а также благотворительности как средства решения важнейших задач социальной защиты детей и молодежи. The article provides an overview of the issues of social guardianship of children and young people that were covered in the national periodicals of the second half of XIX – the early XX century. It was found out that the media of that time covered the problems of child homelessness, vagrancy, prevention of crime among children and young people, patronage of minor orphaned children, the role of government religious institutions and private initiatives in the care and patronage, paying considerable attention to such essential areas as: all-round development of the child’s personality in the educational process (the development of mental, moral, aesthetic and physical abilities of children, elementary education, labor education and others); realization of medical rehabilitation and preventive measures (assistance for the sick, the insane, the disabled, the blind, the deaf and the dumb, the health care by complying with hygiene standards) the ensuring of basic necessities of life (housing, clothing, food) and the promotion of personal development (providing the necessary tools, toys and etc.), as well as the charity as the means of solving the major problems of social protection of children and young people.
- ДокументПитання суспільної опіки дітей і молоді у творчому доробку І. І. Бецького(Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського, 2018) Фомін, В. В.Розглядаються питання суспільної опіки дітей та молоді, що були актуальні наприкінці ХVIII століття. Аналіз історико-педагогічної літератури засвідчив, що І. І. Бецькой один із перших в історіографії висвітлив ідею виховання «нової породи» людей із числа не лише дітей-сиріт, безпритульних, підкидьків, але й серед закононароджених дворянського походження. Визначено, що новаторські ідеї педагога щодо всебічного виховання підростаючого покоління (підкинутих дітей, немовлят, сиріт, а також дітей із зубожілих сімей) стали теоретичною основою при організації мережі навчально-виховних закладів, зокрема Санкт-Петербурзького та Московського виховних будинків. The article deals with some issues of public care for children and youth which were relevant at the end of the 18th century. The analysis of historical and pedagogical literature showed that I. I. Betskoy was one of pioneers in historiography who highlighted the idea of education of a «new breed» of people from among not only orphans, homeless but also among legitimate children of the nobility. It has been proved that the innovative ideas of the teacher about comprehensive education of younger generation (foundlings, infants, orphans as well as children from impoverished families) became a theoretical basis for the organization of a network of educational institutions, such as St. Petersburg and Moscow Educational Houses.
- ДокументПитання суспільної опіки й піклування в епоху Середньовіччя(Громадська організація "Інститут соціальної трансформації", 2017-06-28) Фомін, В. В.У статті розглядаються питання державної та громадської опіки й піклування, що були актуальні для епохи Середньовіччя. Доведено, що в цей період розвитку українського суспільства основна соціальна допомога нужденним (престарілі, хворі, каліки, діти-сироти тощо) вирішувалась через діяльність громадських та церковних організацій. З’ясовано, що пріоритетними напрямами у вирішенні питання суспільної опіки й піклування вважались створення значної кількості богоугодних установ (притулки, лікарні, богадільні), а також боротьба зі злидарством та професійним жебракуванням. В статье рассматриваются вопросы государственной и общественной опеки и попечительства, которые были актуальными для эпохи Средневековья. Доказано, что в этот период развития украинского общества основная социальная помощь нуждающимся (престарелые, больные, калеки, дети-сироты и т.д.) совершалась через деятельность общественных и религиозных организаций. Выяснено, что приоритетными направлениями в решении вопроса общественной опеки и попечительства считались создания значительного количества богоугодных учреждений (приюты, больницы, богадельни), а также борьба с нищетой и профессиональным попрошайничеством. The article deals with the issues of state and public trusteeship and guardianship, which were topical for the Middle Ages. It has been proved that during this period of Ukrainian society development the basic social assistance to those in need (elderly, sick, disabled people, orphans, etc.) was carried out through the activities of public and religious organizations. It has become known that establishing of a significant number of charitable institutions (shelters, hospitals, almshouses), as well as fight against poverty and professional begging, were considered to be the priority areas in the solution of public guardianship and trusteeship issues.