Перегляд за Автор "Ткачова, Н. О."
Зараз показано 1 - 20 з 29
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАвторська модель організації самостійної навчальної діяльності здобувачів вищої педагогічної освіти на основі використання цифрових технологій(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Ткачов, А. С.; Ткачова, Н. О.; Щебликіна, Т. А.У статті визначено, що протягом останніх місяців в Україні та світі загалом виникли принципово нові освітні реалії, які значно підвищують значення самостійної навчальної діяльності в системі професійної підготовки майбутніх учителів на основі використання цифрових технологій. Мета статті – представлення авторської моделі організації самостійної навчальної діяльності майбутніх учителів на основі використання цифрових технологій та результатів експериментальної перевірки її ефективності. Зазначена модель включає такі блоки: концептуально-цільовий блок (мета, завдання), структурно-змістовий (змістове наповнення структурних складників системи цифрових технологій); технологічно-процесуальний (використання цифрових технологій на всіх етапах організації самостійної навчальної діяльності студентів); критеріально-результативний (критерії ефективності та рівні організації самостійної навчальної діяльності студентів на основі використання цифрових технологій; діагностичний інструментарій; очікуваний результат). На аналітико-підготовчому етапі організації самостійної навчальної діяльності студентів на основі використання цифрових технологій розроблялося відповідне інформаційно-методичне забезпечення, що включало навчальну програму з чітким відображенням змісту та обсягу цієї діяльності з кожної теми, опорний контекст лекцій в електронній формі, список рекомендованих джерел та інші матеріали. На мотиваційно-організаційному етапі організації самостійної навчальної діяльності проводилося ознайомлення студентів з указаним забезпеченням, відбувались індивідуальні та групові консультації, розроблявся індивідуальний освітній маршрут для кожного студента. На змістово-діяльнісному етапі майбутні педагоги безпосередньо реалізовували самостійну навчальну діяльність на основі використання цифрових технологій. На рефлексивнокоригувальному етапі забезпечувалися самоконтроль і самооцінка засвоєних студентами необхідних для самостійного навчання знань, умінь, компетентностей. Результати проведеного експерименту довели, що реалізація розробленої моделі дійсно забезпечує підвищення ефективності організації самостійної навчальної діяльності студентів. The article states that there have arisen principally new educational realities in Ukraine and in the world as well during recent months, what is significantly raising importance of selflearning based on digital technology application amongst the students of pedagogical specialties. The purpose of the article is to introduce an author's model of selfdirected learning activities for undergraduate students of higher pedagogical education based on the application of digital technologies as well as to provide the experimental verification results of its effectiveness. The model contains such blocks as a conceptual-purposeful block (a purpose, objectives), a structural-content block (content of structural components of digital technologies system), a technologicalprocedural block (digital technologies application at all the stages of students‟ selflearning); a criteria-result block (the criteria of effectiveness and levels students‟ self-learning management by means of digital technologies, diagnostic tools, expected outputs). At the analytical preparation stage of students‟ self-learning management by means of digital technologies it has been developed specific information and methodological provision, including the curriculum with a clear reflection of the content and scope of activity on each topic, reference lecture notes in electronic version, a list of recommended sources and other materials. At the motivational and organizational stage of the students‟ self-learning the students got familiar with the specified provision, personal and group tutorials were conducted, a personal educational path was designed for each student. At the content-activity stage future teachers directly carried out self-learning by means of digital technologies. At the reflexive-corrective stage, self-control and self-assessment of students' knowledge and skills necessary for self-learning were ensured. The outputs of the experiment have proved that the implementation of the developed system ensures the optimal management of students' self-learning activities.
- ДокументАКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ВИВЧЕННІ КООРДИНАТНОГО МЕТОДУ В ШКІЛЬНОМУ КУРСІ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Дейниченко, Г. В.; Жерновникова, О. А.; Ткачова, Н. О.У статті доведено, що підвищення ефективності процесу навчання в викладанні координатного методу представляє безперечний інтерес для вчителів-практиків, оскільки оволодіння математичними методами пізнання дійсності становить основу математичної грамотності, математичної компетентності і має аксіологічну складову, забезпечуючи оволодіння учнями цінностями загальнолюдської культури. В статье доказано, что повышение эффективности процесса обучения в преподавании координатного метода представляет несомненный интерес для учителей-практиков, поскольку овладение математическими методами познания действительности составляет основу математической грамотности, математической компетентности и имеет аксиологическую составляющую, обеспечивая овладение учащимися ценностями общечеловеческой культуры. The article proves that improving the effectiveness of the learning process in teaching the coordinate method is of great interest for teachers, because mastering mathematical methods of knowledge of reality is the basis of mathematical literacy, mathematical competence and has an axiological component, providing mastering students the values of human culture.
- ДокументБезперервна пропедевтична педагогічна практика(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, видавець ТОВ «Планета-Принт», 2019-05-12) Балацинова, А. Д.; Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Гуріна, В. О.; Дейниченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Кабанська, Г. А.; Калашнікова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Лупаренко, С. Є.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. М.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.; Цапко, А. М.У методичних рекомендаціях розкрито мету, завдання, зміст безперервної пропедевтичної педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти, подано вимоги до оформлення звітної документації, зразки виконання завдань, різні методичні матеріали, які стануть у нагоді студентам закладів вищої педагогічної освіти під час проходження ними практики. В методических рекомендациях раскрыты цели, задачи, содержание непрерывной пропедевтической педагогической практики в учреждениях общего среднего образования, представлены требования к оформлению отчетной документации, образцы выполнения задач, различные методические материалы, которые пригодятся студентам учреждений высшего педагогического образования во время прохождения ими практики. The methodological recommendations disclose the goals, objectives, content of continuous propaedeutic pedagogical practice in institutions of general secondary education, provide requirements for the preparation of reporting documents, examples of tasks, various teaching materials that will be useful to students of higher education institutions during their internship.
- ДокументВИЗНАЧЕННЯ СУТІ ПОНЯТТЯ «МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ПРОДУКТИВНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ЗВО»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Полєва, І. Л.; Ткачова, Н. О.У публікації досліджено, як поняття педагогічної діяльності викладача вищої школи трактується вченими. Визначено характерні ознаки педагогічної діяльності викладача вищої школи. Зазначено, що супровід у педагогічній діяльності – це взаємодія між людьми, спрямована на підвищення ефективності цієї діяльності шляхом надання дозованої допомоги її виконавцю, розвиток у нього самостійності, наполегливості, рефлексивності та інших професійно важливих якостей. Зроблено висновок про те, що продуктивна педагогічна діяльність викладача ЗВО являє собою різновид професійної діяльності, яка забезпечує отримання такого очікуваного результату – підготовка компетентних та конкурентоспроможних фахівців, які здатні успішно виконувати свої фахові обов’язки, здійснювати постійне професійно-особистісне самовдосконалення, які є гідними громадянами держави. The publication investigates how the concept of pedagogical activity of a higher education teacher is interpreted by scientists. The characteristic features of the pedagogical activity of a higher education teacher are determined. It is noted that support in pedagogical activity is an interaction between people aimed at improving the effectiveness of this activity by providing dosed assistance to its performer, developing independence, perseverance, reflexivity and other professionally important qualities. It is concluded that productive pedagogical activity of a HEI teacher is a type of professional activity that ensures the achievement of the expected result - training of competent and competitive specialists who are able to successfully perform their professional duties, carry out continuous professional and personal self-improvement, and who are worthy citizens of the State.
- ДокументЗАСТОСУВАННЯ AGILE-МЕТОДОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІ ОСВІТНІМИ ПРОЄКТАМИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Ткачов, С. І.; Ткачова, Н. О.; Ткачов, А. С.У публікації досліджено застосування agile-методології в управлінні освітніми проєктами. Під поняттям «agile» розуміють не єдиний, а ціле сімейство підходів до організації проєктної роботи суб’єктів навчання. Застосування agile-методології в управлінні освітніми проєктами майбутніх учителів дає змогу підвищити ефективність їхньої освітньої діяльності. The publication explores the application of agile methodology in the management of educational projects. The concept of "agile" is understood not as a single, but as a whole family of approaches to the organisation of project work of students. The application of agile methodology in the management of future teachers' educational projects allows to increase the effectiveness of their educational activities.
- ДокументКРЕАТИВНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ПЕДАГОГІЧНА КАТЕГОРІЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Думбур, О. А.; Ткачова, Н. О.У публікації розглянуто креативне мислення. Зазначено, що креативне мислення являє собою здатність особистості нестандартно сприймати об’єкти навколишнього світу, генерувати принципові нові ідеї та незвичайні рішення поставлених завдань. На підставі вивчення наукової літератури також з’ясовано, що основними ознаками креативного мислення є такі: швидкість, гнучкість, оригінальність, метафоричність. The publication discusses creative thinking. It is noted that creative thinking is the ability of an individual to perceive objects of the surrounding world in a non-standard way, to generate fundamental new ideas and unusual solutions to the tasks set. Based on the study of scientific literature, it is also found that the main features of creative thinking are the following: speed, flexibility, originality, metaphoricality.
- ДокументМетодичні рекомендації до проведення педагогічної практики для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня другого року навчання(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, видавець ТОВ «Планета-Принт», 2019-05-12) Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Головашкіна, Л. М.; Гуріна, В. О.; Дейниченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Кабанська, Г. А.; Калашнікова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Лупаренко, С. Є.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. В.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.; Цапко, А. М.Методичні рекомендації складено на основі багаторічної роботи викладачів кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи. Підготовлені матеріали призначено для супроводу проходження здобувачами вищої освіти другого (магістерського) рівня другого року навчання педагогічних університетів виробничої практики у закладах загальної і спеціалізованої середньої та вищої освіти. У методичних рекомендаціях наведено програми та розкрито особливості проходження магістрами педагогічної практики у середній та вищій школі, висвітлено вимоги до оформлення документації практики, представлено списки рекомендованих інформаційних джерел та зразки звітних документів та виконання запланованих завдань. Призначено для викладачів та магістрантів закладів вищої педагогічної освіти, учителів-практиків. Методические рекомендации составлены на основе многолетней работы преподавателей кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы. Подготовленные материалы предназначены для сопровождения прохождения соискателями высшего образования второго (магистерского) уровня второго года обучения педагогических университетов производственной практики в учреждениях общего и специализированного среднего и высшего образования. В методических рекомендациях приведены программы и раскрыты особенности прохождения магистрами педагогической практики в средней и высшей школе, освещены требования к оформлению документации практики, представлены списки рекомендованных информационных источников и образцы отчетных документов и выполнения запланированных задач. Предназначено для преподавателей и магистрантов учреждений высшего учебного педагогического образования, учителей-практиков. Methodical recommendations are based on the many years of work of teachers of the Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher Education. The prepared materials are intended to accompany the passage of applicants for higher education of the second (master) level of the second year of training of pedagogical universities of industrial practice in institutions of general and specialized secondary and higher education. The methodological recommendations include programs and the features of master's teaching practice in secondary and higher education, the requirements for the preparation of practice documentation are highlighted, lists of recommended information sources and samples of reporting documents and the fulfillment of planned tasks are presented. Designed for teachers and undergraduates of institutions of higher educational teacher education, practical teachers.
- ДокументМетодичні рекомендації до проведення педагогічної практики для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня 3 та 4 року навчання(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, видавець ТОВ «Планета-Принт», 2019-05-12) Балацинова, А. Д.; Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Гуріна, В. О.; Дейниченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Кабанська, Г. А.; Калашнікова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. М.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.; Цапко, А. М.Методичні рекомендації висвітлюють питання організації та проведення педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня 3 та 4 року навчання закладів вищої педагогічної освіти. У посібнику розкрито мету, основні завдання та зміст педагогічної практики, особливості її проходження в основній і старшій школі, уміщено перелік інформаційних джерел, на які можна спиратися в процесі виконання завдань практики, зразки оформлення документації практики та виконання завдань. Методические рекомендации освещают вопросы организации и проведения педагогической практики в учреждениях общего среднего образования соискателей высшего образования первого (бакалаврского) уровня 3 и 4 года обучения учреждений высшего педагогического образования. В пособии раскрыты цели, задачи и содержание педагогической практики, особенности ее прохождения в основной и старшей школе, помещен перечень информационных источников, на которые можно опираться в процессе выполнения заданий практики, образцы оформления документации практики и выполнения задач. Guidelines cover the organization and conduct of teaching practice in institutions of general secondary education of applicants for higher education of the first (bachelor's) level 3 and 4 years of study of higher education institutions. The manual reveals the goals, objectives and content of pedagogical practice, the features of its passage in primary and high school, contains a list of information sources that you can rely on in the process of fulfilling the tasks of practice, samples of documentation of practice and tasks.
- ДокументМОВНІ ЗАСОБИ ВИРАЖЕННЯ АГРЕСІЇ У СУЧАСНОМУ АМЕРИКАНСЬКОМУ ПОЛІТИЧНОМУ ДИСКУРСІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Ткачова, Н. О.Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра включає 3 розділи, містить 7 ілюстрацій, 4 таблиці, 131 джерело в переліку посилань. Мета дослідження – виявити та схарактеризувати мовні засоби вираження агресії у сучасному американському політичному дискурсі. У розділі 1 визначено суть агресії й політичного дискурсу в лінгвістичних дослідженнях, виявлено агресивні комунікативні стратегії та мовні тактики, схарактеризовано маркери агресивних висловлювань в сучасному політичному дискурсі США. У розділі 2 проаналізовано особливості вираження мовної агресії в сучасному американському політичному дискурсі (на прикладі текстів промов та інтернет-публікацій Д. Трампа). У розділі 3 розділі 3 розкрито методичні аспекти використання засобів вираження агресії в політичному дискурсі (на прикладі висловлювань Д. Трампа). Graduation project for Master’s degree Master's qualification work includes 3 sections, contains illustrations, 4 tables, 131 sources in the list of references. The purpose of the research is to identify and characterize the language means of expressing aggression in modern American political discourse. In section 1 the essence of aggression and political discourse in linguistic research was defined, aggressive communication strategies and language tactics were revealed, the markers of aggressive statements in the modern political discourse of the USA are characterized. In section 2 the features of speech aggression expression in modern American political discourse were analyzes (using D. Trump’s speeches and online publications). In section 3 methodical aspects of the use of means of expression of aggression in political discourse are described (on the example D. Trump’s statements).
- ДокументНа скрижалях історії Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016) Балацинова, А. Д.; Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Гриньов, В. Й.; Дейніченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Калашникова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Лозова, В. І.; Лупаренко, С. Є.; Пасько, Л. Б.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. М.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.У документально-художньому виданні висвітлено віхи становлення й розвитку Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Подано біографії й світлини очільників одного з найстаріших педагогічних вишів України. Охарактеризовано адміністративний, науковий, викладацький, громадсько-просвітницький напрями діяльності ректорського корпусу Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди в різні історичні епохи, здобутки й напрацювання в царині розбудови вищої педагогічної освіти в Україні. Для науковців, викладачів, докторантів, аспірантів, студентів – усіх, кого цікавлять питання становлення й розвитку вищої педагогічної освіти в Україні. The documentary and artistic publication highlights the milestones of the formation and development of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The biographies and photographs of of the heads of one of the oldest pedagogical universities in Ukraine. The administrative, scientific, teaching, public and educational activities of the rector's corps are described. of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in different historical epochs, achievements and developments in the field of higher pedagogical education in Ukraine. For scientists, teachers, doctoral students, postgraduates, students – all those who are interested in formation and development of higher pedagogical education in Ukraine.
- ДокументОнтопедагогіка : суть і місце в системі наукових знань(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Мітра, 2021-03-31) Ткачова, Н. О.; Щебликіна, Т. А.У статті визначено доцільність широкого впровадження поняття «отнопедагогіка» в наукову літературу. Висвітлено суть онтопедагогіки як сучасної педагогічної науки, що вивчає закономірності виховання, навчання й розвитку особистості на засадах принципів гуманізму й екзистенціалізму. Розкрито взаємозв’язок цієї науки з іншими науками. В статье определена целесообразность широкого внедрения понятия «отнопедагогика» в научной литературе. Освещены суть онтопедагогики как современной педагогической науки, изучающая закономерности воспитания, обучения и развития личности на основе принципов гуманизма и экзистенциализма. Раскрыта взаимосвязь этой науки с другими науками. The article identifies the feasibility of widespread introduction of the concept of "otnopedagogika" in the scientific literature. The essence of ontopedagogy as a modern pedagogical science, studying the laws of education, training and development of personality on the basis of the principles of humanism and existentialism, is covered. The interrelation of this science with other sciences is revealed.
- ДокументОснови освітньої інноватики(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2016) Попова, О. В.; Ткачова, Н. О.Методичні рекомендації до проведення лекційних, семінарських занять, організації позааудиторної самостійної роботи, підготовки до підсумкової атестації містять організаційно-методичні вказівки, перелік завдань залікових модулів, робочий тематичний план та тематику індивідуальної самостійної роботи здобувачів освіти за модульною системою, питання для обговорення, конструктивні, творчі завдання. Завдання для самопідготовки, питання для самоконтролю допоможуть здобувачам вищої освіти аналітично осмислити зміст лекційних занять, оптимізувати навчальну діяльність під час аудиторних занять, організувати самонавчання, раціонально здійснити самопідготовку до підсумкової атестації. Методические рекомендации к проведению лекционных, семинарских занятий, организации внеаудиторной самостоятельной работы, подготовки к итоговой аттестации содержат организационно-методические указания, перечень заданий зачетных модулей, рабочий тематический план и тематику индивидуальной самостоятельной работы соискателей образования по модульной системе, вопросы для обсуждения, конструктивные, творческие задания. Задания для самоподготовки, вопросы для самоконтроля помогут соискателям высшего образования аналитически осмыслить содержание лекционных занятий, оптимизировать учебную деятельность во время аудиторных занятий, организовать самообучение, рационально осуществить самоподготовку к итоговой аттестации. Methodical recommendations for conducting lectures, seminars, organization of extra-curricular independent work, preparation for final certification contain organizational and methodical instructions, list of tasks of credit modules, working thematic plan and topics of individual independent work of education seekers for module discussion , creative tasks. Self-training tasks, self-control questions will help the applicants higher education analytically comprehend the content of lectures, optimize learning activities during the classroom, organize self-study, rationally carry out self-preparation for final certification.
- ДокументОсобливості морально-духовного виховання студентської молоді в умовах глобалізаційних викликів часу(Всесвітнє наукове ноосферно-онтологічне товариство, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Ткачов, С. І.; Ткачова, Н. О.; Ткачов, А. С.У статті проаналізовано особливості морально-духовного виховання студентської молоді в умовах глобалізаційних викликів часу. В статье проанализированы особенности морально-духовного воспитания студенческой молодежи в условиях глобализационных вызовов времени. The article analyzes the features of the moral and spiritual education of student youth in the context of the globalization challenges of the time.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ ТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ З МАТЕМАТИКИ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ У ХІХ СТОЛІТТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Боярська-Хоменко, А. В.; Ткачова, Н. О.У статті розглянуто форми організації навчання математичним дисциплінам у ХІХ ст., які були досить різноманітними. З середини ХІХ ст. помітно зросла роль практичних занять, проводились семінари, лабораторні роботи, екскурсії тощо. Самостійній роботі студентів приділялась значна увага, практикувалось самостійне опрацювання студентами навчального матеріалу, написання науково-дослідних робіт, розв’язування математичних задач і прикладів тощо. У навчальному процесі університетів використовувались різні методи навчання: словесні, практичні, наочні, частково-пошукові й дослідницькі. Викладачі уміло поєднували різні методи, тим самим активізуючи навчально-пізнавальну діяльність студентів. The article deals with the forms of organization of mathematical training in the nineteenth century, which were quite varied. From the Wednesday of the 19th century. the role of practical classes increased significantly, seminars, laboratory works, excursions, etc. were held. Considerable attention was paid to the independent work of students, students practiced independent processing of educational material, writing research papers, solving mathematical problems and examples, etc. Various teaching methods were used in the educational process of universities: verbal, practical, visual, partially research-based and research-based. Teachers skilfully combined various methods, thereby activating the educational and cognitive activity of students.
- ДокументОсобливості формування політичної культури студентів у виховному середовищі сучасного вишу(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-22) Ткачова, Н. О.; Лун, ФенРозглянуті особливості формування політичної культури студентів у виховному середовищі сучасного вишу. Рассмотрены особенности формирования политической культуры студентов в воспитательной среде современного вуза.
- ДокументПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2019) Золотухіна, С. Т.; Кін, О. М.; Ткачова, Н. О.Мета навчальної дисципліни «Педагогічна майстерність викладача вищої школи» - формування здатності здобувачів розв'язувати комплексні проблеми в галузі професійної педагогічної діяльності в закладах вищої освіти. Цель учебной дисциплины «Педагогическое мастерство преподавателя высшей школы» - формирование способности соискателей решать комплексные проблемы в области профессиональной педагогической деятельности в учреждениях высшего образования. The purpose of the discipline "Pedagogical Mastery of a Higher School Teacher" is to develop the ability of applicants to solve complex problems in the field of professional pedagogical activity in institutions of higher education.
- ДокументПорівняльна характеристика поглядів китайських та українських учених щодо визначення суті, структури та змісту музичної культури особистості(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Ван, Янь; Ткачова, Н. О.У статті доведено, що в сучасному суспільстві значно підвищується роль музичної культури, сприяючи збагаченню внутрішнього духовного світу особистості, становленню її гуманних цінностей, розвитку вмінь сприймати й розуміти найтонші нюанси емоцій та почуттів. Тому проблема формування музичної культури особистості знаходиться в центрі уваги багатьох українських (О. Буров, Г. Падалка, О. Рудницька, Н. Чепіга) та китайських (Гао Цонжен, Дін Юнь, Лі Мін, Сюй Цзянь) науковців. Однак визначено, що не було проведено ґрунтовного порівняльного аналізу представлених у китайській та українській науковій думці авторських позицій щодо тлумачення феномену музичної культури особистості. Мета статті – на основі опрацювання наукових джерел представити порівняльну характеристику поглядів китайських та українських учених щодо визначення суті, структури та змісту музичної культури особистості, визначити авторську позицію з цього питання. У дослідженні використовувалися такі методи дослідження: порівняльний аналіз китайських та українських наукових джерел з порушеної проблеми, узагальнення результатів наукових пошуків провідних науковців КНР та України. У процесі наукового пошуку визначено, що українські вчені, як правило, під музичною культурою розуміють інтегровану характеристику індивіда, що комплексно об’єднує в собі сукупність музичних знань, смаків, почуттів, відповідних умінь та навичок, забезпечуючи високий рівень його обізнаності й вихованості в царині музики. У китайській науковій думці стверджується, що музична культура – це «чуття музики» людини, що забезпечує інтеграцію «серця і музики», виховує любов до людей, природи та взагалі до навколишнього світу, збагачує емоційний досвід, стимулює власний духовний розвиток особистості. Як з’ясовано, погляди китайських та українських учених принципово не суперечать між собою. З урахуванням різних точок зору науковців визначено, що музична культура – це цілісне особистісне утворення людини, яке інтегрує в собі сукупність музичних знань, умінь, навичок, смаків, емоційно-ціннісних ставлень до різних видів музичного мистецтва та забезпечує її здатність розуміти музику, розвиток емоційної сфери, формування моральної й національної свідомості. The article proves that the role of musical culture in the modern society significantly increases, contributing to the enrichment of the inner spiritual world of an individual, the formation of their humane values, the development of skills to perceive and understand the most subtle nuances of emotions and feelings. Therefore, the problem of forming a musical culture of an individual is in the center of attention of many Ukrainian (O. Burov, G. Padalka, O. Rudnytska, N. Chepiga) and Chinese (Gao Zongjeng, Ding Yun, Lee Min, Xu Jian) scientists. However, it is determined that there was not carried out a thorough comparative analysis of the authors’ positions presented in Chinese and Ukrainian scientific thought on the interpretation of the phenomenon of an individual’s musical culture. The purpose of the article is to present a comparative description of the views of Chinese and Ukrainian scientists on determining the essence, structure, and content of the musical culture of an individual based on the study of scientific sources, and to determine the author’s position on the issue. The study used the following research methods: comparative analysis of Chinese and Ukrainian scientific sources on the problem raised, generalization of the results of scientific searches of leading scientists of both the People’s Republic of China and Ukraine. In the process of scientific search, it is determined that Ukrainian scientists, as a rule, understand musical culture as an integrated characteristic of an individual which comprehensively combines a set of musical knowledge, tastes, feelings, corresponding skills, and abilities, ensuring a high level of their awareness and upbringing in the field of music. In the Chinese scientific thought, it is argued that musical culture is a person’s “sense of music” which ensures the integration of “heart and music”, fosters love for people, nature, and the world around us in general, enriches emotional experience, and stimulates one’s own spiritual development. As it turned out, the views of Chinese and Ukrainian scientists do not fundamentally contradict each other. Taking into account scientists’ various points of view, it is determined that musical culture is an integral personal education of a human which integrates a set of musical knowledge, skills, tastes, emotional and value attitudes to various types of musical art and ensures their ability to understand music, the development of emotional sphere, formation of moral and national consciousness.
- ДокументРеалізація освітнього процесу в сучасній вітчизняній малокомплектній школі: основні переваги та недоліки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Ткачова, Н. О.У статті визначено, що вітчизняні малокомплектні школи сьогодні знаходяться в стані інтенсивної реконструкції, причому рішення стосовно подальшої долі вітчизняних малокомплектних шкіл мають прийматися тільки на основі широкого публічного обговорення порушеної проблеми на основі врахування основних позитивних та негативних аспектів навчання учнів у цих школах. Мета статі: визначити й проаналізувати основні переваги й недоліки реалізації освітнього процесу у вітчизняній малокомплектній школі. У процесі наукового пошуку використано загальнонаукові (аналіз, порівняння, узагальнення) методи з метою опрацювання наукової літератури з порушеної проблеми; спостереження, бесіди, анкетування учителів та батьків учнів малокомплектних шкіл із метою уточнення основних переваг та проблем у роботі цих закладів. Як установлено в процесі наукового пошуку, основними перевагами роботи малокомплектних шкіл є такі: наявність сприятливих передумов для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії кожного учня; здійснення вчителем систематичного контролю навчальних досягнень школярів та внесення своєчасних коректив у їхню навчальну діяльність; можливість організувати конструктивну взаємодію між учнями різного віку, забезпечити їхній дієвий взаємовплив один на одного; створення доброзичливої «сімейної» атмосфери на заняттях, розбудова вчителем довірчих партнерських відносин зі школярами; організація інтенсивного спілкування педагога з кожним учнем; можливість своєчасної діагностики причин появи у школярів утруднень у навчанні та помилок під час виконання завдань. Серед основних недоліків реалізації освітнього процесу в зазначених школах слід відзначити: невисоку якість освіти, відсутність сучасного матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу, брак висококваліфікованих учителів тощо. It was defined in the article that domestic small-scale schools are in a state of intense reconstruction now, and the further fate decisions of domestic small-scale schools should be made only on the basis of a broad public discussion of the problem raised, based on the main positive and negative aspects of teaching students in these schools. The purpose of the article: to identify and analyze the main advantages and disadvantages of the implementation of the educational process in the domestic small school. The scientific methods as (analysis, comparison, generalization) were used in the process of scientific search in order to study the scientific literature of the marked problem; observations, interviews, questionnaires of teachers and parents of students in small schools to clarify the main benefits and problems of these institutions. As it was defined in the process of the scientific search, the main advantages of the work of small-scale schools are the following: the existence of favorable prerequisites for the implementation of an individual educational trajectory for each student; the implementation by the teacher of systematic control of students’ educational achievements and making timely adjustments to their educational activities; the ability to organize the constructive interaction between the students of all ages, to provide effective interaction on each other; creating a welcoming “family” atmosphere in the classroom, building teacher-friendly partnerships with students; organization of intensive communication of the teacher with each student; the possibility of timely diagnosis of the students’ causes with learning difficulties and mistakes during the tasks. The main typical shortcomings of the implementation of the educational process in these schools should be noted: the low quality of education, the absence of modern logistical support of the educational process, the shortage of highly qualified teachers, etc.
- ДокументРЕАЛІЗАЦІЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Ткачов, С. І.; Ткачова, Н. О.; Щебликіна, Т. А.У статті розкрито суть поняття цифрового освітнього середовища, визначено його характерні ознаки, провідні функції, основні педагогічні переваги, а також потенціал щодо забезпечення реалізації індивідуальної траєкторії навчання здобувачів закладу вищої освіти. Проаналізовано загальний алгоритм реалізації індивідуальної траєкторії навчання здобувачів вищої освіти у цифровому освітньому середовищі. The article reveals the concept of digital educational environment, characterizes its main features, leading functions, main pedagogical advantages, as well as the potential to ensure the implementation of the individual approach of higher education. The general procedure of individual approach implementation of applicants’ training in the digital educational environment is analyzed.
- ДокументСистема ціннісних індикаторів поліпшення якості вищої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Ткачова, Н. О.; Ткачов, А. С.Статтю присвячено визначенню системи ціннісних індикаторів поліпшення якості вищої освіти. Доведено, що сьогодні вища освіта є важливим фактором реформування суспільства, тому визначення науково обґрунтованої системи ціннісних індикаторів поліпшення її якості є важливою передумовою успішної реалізації місії освіти. Установлено, що окремі аспекти досліджуваної проблеми розкрито в публікаціях І. Беха, О. Вишневського, А. Кірьякової та інших авторів, однак існує потреба в продовженні наукового пошуку в окресленому напрямі. Мета статті – визначити систему ціннісних індикаторів поліпшення якості вищої освіти. Завдання дослідження: розкрити суть поняття «ціннісний індикатор», висвітлити точки зору зарубіжних учених про визначення ціннісних пріоритетів сучасної вищої освіти, проаналізувати позиції вітчизняних українських дослідників щодо основних показників якості вищої освіти, запропонувати авторську систему ціннісних індикаторів поліпшення якості вищої освіти. У дослідженні використовувався комплекс таких методів: теоретичних (аналіз, зіставлення, узагальнення думок науковців щодо визначення основних показників (індикаторів) поліпшення якості вищої освіти); емпіричних (бесіди, анкетування, експертне оцінювання для систематизації висновків фахівців з порушеного питання). На основі аналізу наукової літератури визначено, що ціннісні індикатори в системі освіти являють собою певні аксіологічні імперативи, базові цінності, які, з одного боку, детермінуються наявною соціокультурною ситуацію на конкретному етапі розвитку суспільства, а з іншого боку, – значною мірою визначають подальші тенденції розвитку освіти зокрема та людства загалом. На основі врахування різних точок зору науковців та представленої в раніше опублікованих авторських наукових працях сукупності основних освітніх цінностей зроблено загальний висновок про те, що система ціннісних індикаторів поліпшення якості вищої освіти в Україні має включати такі складники: загальнолюдські цінності, демократичні цінності, академічні цінності, сімейні цінності й особистісні цінності. У публікації також визначено, що тільки системне використання зазначених ціннісних індикаторів поліпшення якості вищої освіти дозволить успішно виконати її місію. The article is devoted to defining a system of value indicators for the quality of higher education improvement. It is proved that modern higher education is an important factor in the process of society reformation. So, the definition of a scientifically grounded system of value indicators for its quality improvement is an important prerequisite for successful implementation of the education mission. It is established that some aspects of the issue are revealed in scientific works of I. Beсh, O. Vyshnevsky, A. Kiryakovа and other scholars. However, there is a need to continue the scientific research in the outlined issue. The purpose of the article is to determine the system of value indicators for the quality of higher education improvement. The research objectives are: to reveal the concept "value indicator" and to highlight the views of foreign scholars on determining the value priorities of modern higher education as well as to offer the author's system of value indicators of the quality of higher education improvement. A set of following methods has been used during the research: the theoretical method (analysis, comparison, generalization of scientists’ opinions to determine the main indicators (factors) for the quality of higher education improvement); the empirical method (interviews, questionnaires, expert evaluation) to systematize the experts’ conclusions on the issue. Based on the analysis of the scientific works, it has been determined that the value indicators in the education system are certain axiological imperatives and basic values. They, on the one hand, are revealed by the current socio-cultural situation at a particular stage of society, and, on the other hand, they largely determine further trends in education. Based on different points of scientists’ view and grounded on previously published author's scientific works concerning to a set of basic educational values, the general conclusion has been made. So, the system of value indicators for the quality of higher education improvement in Ukraine should include the following components: the mankind values, democratic values, academic values, family values and personal values. The publication also states that only the systematic application of these value indicators to improve the quality of higher education will successfully fulfil its mission.