Перегляд за Автор "Москаленко, В. В."
Зараз показано 1 - 20 з 20
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ В МОДЕРНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ(Республиканское высшее учебное заведение "Крымский инженерно-педагогический университет" (КИПУ), ФЛП Кубердинова Д. А., 2014) Прокопенко, А. І.; Олійник, Т. О.; Москаленко, В. В.Підготовку фахівців у педагогічних ВНЗ характеризують сукупність цілеспрямованих педагогічних ідей, що передбачають формування гармонійно розвиненої особистості вчителя, здатної до організації інноваційного навчання у відповідності до швидких змін у суспільстві. З огляду на ідеологію сталого розвитку, що поступово за сприянням ЮНЕСКО набирає рис домінуючого світогляду у сучасному світі, освіта має ключове значення як базовий інструмент вдосконалення суспільних моделей. З метою пошуку плідних педагогічних ідей щодо розв’язання актуальних питань модернізації освіти доцільно використовувати відкриті освітні ресурси (ВОР), що створюють умови інтеграції освіти з наукою та виробництвом, поширення фундаментальної та науково-дослідної складових освіти Природничого профілю. Подготовку специалистов в педагогических вузах характеризуют совокупность целенаправленных педагогических идей, предусматривающих формирование гармонично развитой личности учителя, способного к организации инновационного обучения в соответствии с быстрыми изменениями в обществе. Учитывая идеологию устойчивого развития, постепенно при содействии ЮНЕСКО приобретает черты доминирующего мировоззрения в современном мире, образование имеет ключевое значение как базовый инструмент совершенствования общественных моделей. С целью поиска плодотворных педагогических идей по решению актуальных вопросов модернизации образования целесообразно использовать открытые образовательные ресурсы (ВОР), создающие условия интеграции образования с наукой и производством, распространение фундаментальной и научно-исследовательской составляющих образования Естественного профиля. The training of specialists in pedagogical universities is characterized by a set of focused pedagogical ideas that provide for the formation of a harmoniously developed personality of a teacher who is capable of organizing innovative training in accordance with rapid changes in society. Given the ideology of sustainable development, gradually, with the assistance of UNESCO, it acquires the features of a dominant worldview in the modern world, education is of key importance as a basic tool for improving social models. n order to search for fruitful pedagogical ideas to address topical issues of educational modernization, it is advisable to use open educational resources (VOR), creating the conditions for integrating education with science and production, and disseminating the fundamental and research components of education in the Natural profile.
- ДокументДистанційна освіта(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2016) Прокопенко, А. І.; Олійник, Т. О.; Доценко, С. О.; Лебедєва, В. В.; Москаленко, В. В.Методичні рекомендації містять тематичний план, тематику самостійних робіт, питання для обговорення, конструктивні, творчі завдання, глосарій та перелік літератури. Завдання для самопідготовки допоможуть здобувачам вищої освіти аналітично осмислити зміст лекційних занять, оптимізувати навчальну діяльність під час аудиторних занять, організувати самонавчання, раціонально здійснити самопідготовку до підсумкової атестації. Методические рекомендации содержат тематический план, тематику самостоятельных работ, вопросы для обсуждения, конструктивные, творческие задания, глоссарий и перечень литературы. Задания для самоподготовки помогут соискателям высшего образования аналитически осмыслить содержание лекционных занятий, оптимизировать учебную деятельность во время аудиторных занятий, организовать самообучение, рационально осуществить самоподготовку к итоговой аттестации. Methodical recommendations include a thematic plan, a topic of independent work, discussion questions, constructive, creative tasks, a glossary and a list of literature. Tasks for self-study will help the students of higher education to analytically understand the content of the lectures, to optimize the educational activity during the classroom, to organize self-study, to rationally carry out the self-preparation for the final attestation.
- ДокументДистанційна підтримка викладання коротких курсів(ХТЕІ КНТЕУ, Харків, 2019-02-28) Москаленко, В. В.При викладанні навчальних курсів, на які виділяються 1-2 модулі, тобто 30-60 годин загального обсягу часу особливо потрібна дистанційна підтримка. Найбільш доцільним та оптимальним є використання так званих, дошок об’яв, зокрема, ресурс www.padlet.com. При преподавании учебных курсов, на которые выделяются 1-2 модуля, то есть 30-60 часов общего объема времени особенно нужна дистанционная поддержка. Наиболее целесообразным и оптимальным является использование так называемых досок объявлений, в частности, ресурс www.padlet.com. When teaching courses for which 1-2 modules are allocated, that is, 30-60 hours of the total amount of time, remote support is especially needed. The most appropriate and optimal is the use of so-called message boards, in particular, the resource www.padlet.com.
- ДокументДистанційна підтримка викладання коротких курсів(Харківський торговельно-економічний інститут КНТЕУ, 2019-03-20) Москаленко, В. В.При викладанні курсів з малим обсягом аудиторного часу доцільно використовувати відносно прості та швидкі в роботі ресурси – дошки об’яв. При преподавании курсов с малым объемом аудиторного времени целесообразно использовать относительно простые и быстрые в работе ресурсы - доски объявлений. When teaching courses with a small amount of audience time, it is advisable to use relatively simple and fast resources in the work - bulletin boards.
- ДокументДистанційні курси : методологія створення та супроводу(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-11) Москаленко, В. В.; Толяренко, Н. І.Традиційна система навчання більш чи менш задовольняла суспільні потреби, однак кінець ХХ – початок XXI століття ознаменувалися революційними соціально-економічними, інформаційними змінами, які вимагали кардинальних змін в освітньому середовищі. Характерною рисою інноваційних педагогічних і, зокрема, дидактичних технологій є особистісно-орієнтована освіта. До сучасних інноваційних форм, які все більше стають поширеними і традиційними та відповідають вимогам особистісно-орієнтованої освіти можна віднести і так зване «e-Learning» чи електронне навчання - систему навчання за допомогою інформаційних та електронних технологій. Традиционная система обучения более или менее удовлетворяла общественные потребности, однако конец ХХ - начало XXI века ознаменовались революционными социально-экономическими, информационными изменениями, которые требовали кардинальных изменений в образовательной среде. Характерной чертой инновационных педагогических и, в частности, дидактических технологий является личностно-ориентированное образование. К современных инновационных форм, которые все больше становятся распространенными и традиционными и соответствуют требованиям личностно-ориентированного образования можно отнести и так называемое «e-Learning» или электронное обучение - систему обучения с помощью информационных и электронных технологий. The traditional system of education more or less satisfied public needs, but the end of the XX - beginning of the XXI century was marked by revolutionary socio-economic, information changes that required dramatic changes in the educational environment. A characteristic feature of innovative pedagogical and, in particular, didactic technologies is a person-oriented education. To modern innovative forms that are becoming more widespread and traditional and meet the requirements of personal-oriented education, so-called "e-Learning" or e-learning - a system of teaching with the help of information and electronic technologies.
- ДокументЗабезпечення якості навчання у вищих навчальних закладах в умовах відкритої освіти(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Навчально-науковий інститут педагогіки та психології, Каф. соціальної педагогіки, 2012-11-22) Прокопенко, А. І.; Олійник, Т. О.; Москаленко, В. В.В статті порушена тема забезпечення якості навчання у вищих навчальних закладах в умовах відкритої освіти. В статье затронута тема обеспечения качества обучения в высших учебных заведениях в условиях открытого образования. The article touches upon the topic of ensuring the quality of education in higher educational institutions in the context of open education.
- ДокументЗагальна теорія здоров’я та здоров’язбереження(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, ФОП Петров В. В., вид. Рожко С. Г., 2017-10-18) Авдєєнко, І. М.; Бельорін-Еррера, О. М.; Бєляєв, І. С.; Бєляєва, О. М.; Бігуняк, К. О.; Бігуняк, Т. В.; Благий, О. С.; Бобак, Я. П.; Бойчук, Ю. Д.; Борщик, Л. М.; Бугаєвський, К. А.; Соловйова, А. В.; Солошенко, Е. М.; Стасик, О. В.; Стасик, О. Г.; Страшко, С. В.; Стрельников, Л. С.; Стрілець, О. П.; Сухіх, А. С.; Таймасов, Ю. С.; Терешкевич, Г. Т.; Бурсова, С. С.; Терів, П. С.; Титаренко, Л. В.; Товкун, Л. П.; Турчинов, А. В.; Фаласеніді, Т. М.; Федонюк, Л. Я.; Фундюр, Н. М.; Харченко, Н. А.; Холод, Д. А.; Христова, Т. Є.; Буц, М. А.; Циплюк, А. М.; Шаповалова, О. В.; Шийка, Ю. І.; Шкурупій, Д. А.; Шмиголь, І. В.; Яковенко, М. Я.; Вакуленко, О. В.; Варивода, К. С.; Ващенко, О. М.; Войтко, В. В.; Волик, Г. П.; Гмиря, Г. В.; Гнізділова, О. А.; Годорозя, М. Д.; Годун, Н. І.; Голованова, І. А.; Гончаренко, М. С.; Горденко, С. І.; Горобей, М. П.; Гриньова, М. В.; Гриценко, О. А.; Даниленко, Є. В.; Дронська, Х. А.; Духовний, Л. Ф.; Єфіменко, Н. В.; Жáра, Г. І.; Жамардій, В. О.; Завалишка, А. А.; Зуб, О. В.; Іванова, Т. С.; Івахненко, О. Л.; Іващук, Л. Ю.; Ісакова, О. І.; Іфтода, О. М.; Іщенко, А. А.; Казакова, С. М.; Калюжная, О. С.; Камінська, Т. М.; Кишкан, І. Г.; Кіт, Л. Я.; Климишин, Н. І.; Ковальчук, Г. Я.; Козубенко, Ю. Л.; Кононенко, А. Г.; Корженко, І. О.; Корман, М. В.; Костіна, В. В.; Коцур, Н. І.; Кравченко, І. П.; Крайнова, Т. І.; Кушнір, О. В.; Лазарєва, Т. А.; Лебедєва, В. В.; Люта, М. Я.; Ляхова, Н. О.; М’ясоєдов, В. В.; Малоштан, Л. М.; Матійців, Н. П.; Мегалінська, Г. П.; Мединський, С. В.; Мелега, К. П.; Мельник, О. А.; Мешко, Г. М.; Миздренко, О. М.; Мірошниченко, О. М.; Міхеєнко, О. І.; Могильний, Ф. В.; Молчко, О. Ю.; Москаленко, В. В.; Наливайко, Н. В.; Науменко, Н. В.; Олійник, Т. О.; Павленко, О. В.; Пастухова, Н. Л.; Пашинський, П. П.; Петрюк, С. Є.; Погорлецькі, А. Н.; Пріма, Р. М.; Прокопенко, А. І.; Пюрко, В. Є.; Романенко, К. А.; Романенко, Л. В.; Сабадашка, М. В.; Савіна, О. Г.; Савіцькі, С. К.; Садовниченко, Ю. О.; Саїнчук, М. М.; Сибірна, Н. О.; Сидорчук, Л. П.; Сінельнікова, Н. О.; Скоропадська, С. О.; Соколенко, В. Л.; Соколенко, С. В.У монографії розглянуто медико-біологічні механізми здоров’я, етико-правові та психолого-педагогічні засади практичного здоров’язбереження. Висвітлено теоретико-методологічні основи педагогіки здоров’я; сучасні підходи до створення здоров’язбережувального освітнього середовища; роль фізичного виховання у збереженні здоров’я; профілактика шкідливих звичок та соціально-небезпечних захворювань; здоров’язбережувальні освітні технології. Монографія розрахована на викладачів вищих навчальних закладів, студентів, аспірантів, учителів шкіл різного типу та широкого кола науковців, які цікавляться сучасними питаннями здоров’язбереження. В монографии рассмотрены медико-биологические механизмы здоровья, этико-правовые и психолого-педагогические основы практического здоровьесбережения. Освещены теоретико-методологические основы педагогики здоровья ; современные подходы к созданию здоровьесберегательной образовательной среды; роль физического воспитания в сохранении здоровья; профилактика вредных привычек и социально-опасных заболеваний; здоровьесберегательные образовательные технологии. Монография рассчитана на преподавателей высших учебных заведений, студентов, аспирантов, учителей школ разного типа и широкого круга ученых, интересующихся современными вопросами здоровьесбережения. The monograph examines the medical-biological mechanisms of health, ethical and psychological and pedagogical principles of practical health preservation. The theoretical and methodological foundations of pedagogy of health; modern approaches to the establishment of a healthy preserving educational environment; the role of physical education in health preserving; prevention of harmful habits and socially dangerous diseases; health-saving educational technologies are highlighted. The monograph is intended for teachers of higher educational establishments, students, graduate students, teachers of schools of different types and a wide range of scientists who are interested in modern issues of healthcare.
- ДокументМодернізація природничо-математичної освіти у контексті stem(Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», Тернопільський ОКІППО, 2018-04-25) Доценко, С. О.; Москаленко, В. В.; Щербакова, О.Стратегічним вектором модернізації національної освіти є перехід до STEM-освіти, що сприяє підвищенню якості підготовки висококваліфікованих спеціалістів, готових до діяльності у нових соціокультурних умовах, здатних приймати оригінальні та адекватні до ситуації рішення, бачити перспективи та планувати стратегії й тактики розвитку ефективної міжособистісної взаємодії. У цих умовах особливої актуальності набуває оновлення змісту природничо-математичної освіти. Стратегическим вектором модернизации национального образования является переход к STEM-образованию, что способствует повышению качества подготовки высококвалифицированных специалистов, готовых к деятельности в новых социокультурных условиях, способных принимать оригинальные и адекватные ситуации решения, видеть перспективы и планировать стратегию и тактику развития эффективного межличностного взаимодействия. В этих условиях особую актуальность приобретает обновление содержания естественно-математического образования. The strategic vector of modernization of national education is the transition to STEM education, which contributes to improving the quality of training highly qualified specialists who are ready to work in new socio-cultural conditions, are able to make original and adequate situation decisions, see prospects and plan strategies and tactics for developing effective interpersonal interaction. Under these conditions, updating the content of natural-mathematical education is of particular relevance.
- ДокументПЛАНУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ТЕХНОЛОГІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015) Москаленко, В. В.Загальні базові вміння економіста описані в освітньо-кваліфікаційній характеристиці економіста-бакалавра. З точки зору інформаційних технологій відповідні вміння та навички економіста-бакалавра можна поділити на три частини. Перша частина базових вмінь економістів задовольняються рівнем набутих інформаційно-аналітичних компетенцій випускника загальноосвітнього навчального закладу відповідно до Державного стандарту повної середньої освіти. Друга частина базових вмінь та навичок здобуваються в дисциплінах економіко-математичного циклу. Третя частина вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики до економіста-бакалавра може бути задовільнена сучасними інформаційними технологіями, які не входять до компетенцій випускника загальноосвітнього навчального закладу відповідно до Державного стандарту повної середньої освіти. Таким чином створено перелік блоків інформаційних моделей, що охоплюють третю частину базових вмінь економіста потрібних для професійної діяльності економіста-бакалавра. Общие базовые умения экономиста описаны в образовательно квалификационной характеристике экономиста-бакалавра. С точки зрения информационных технологий соответствующие умения и навыки экономиста-бакалавра можно разделить на три части. Первая часть базовых умений экономистов удовлетворяются уровнем приобретенных информационно аналитических компетенций выпускника общеобразовательного учебного заведения в соответствии с Государственным стандартом полного среднего образования. Вторая часть базовых умений и навыков приобретаются в дисциплинах экономико-математического цикла. Третья часть требований образовательно-квалификационной характеристики экономиста-бакалавра может быть удовлетворена современными информационными технологиями, которые не входят в компетенции выпускника общеобразовательного учебного заведения в соответствии с Государственным стандартом полного среднего образования. Таким образом, создан перечень блоков информационных моделей, охватывающих третью часть базовых умений экономиста нужных для профессиональной деятельности экономиста-бакалавра. General basic skills of economist had described in the educational qualification characteristics economist degree. In terms of information technology relevant skills economist bachelor is divided into three parts. The first part of the basic skills of economists met the level of acquired information and analytical competencies graduate educational institution under the State Standard of General Secondary Education. The second part of the basic skills acquired in the disciplines of economic and mathematical cycle. The third part of the requirements of educational qualification characteristics to economist bachelor may be satisfied by modern information technologies that are not part of the competencies of graduates of the institution in accordance with the State standard secondary education. Thus was created for blocks of information models, covering a third of the basic skills necessary economic competence economist bachelor degree.
- ДокументПроблеми інформаційної безпеки освітнього середовища в сучасних умовах(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова ; Рівненський державний гуманітарний університет, 2020-11-18) Москаленко, В. В.; Доценко, С. О.; Лебедєва, В. В.У статті розглянуто проблеми інформаційної безпеки в освітній діяльності. Визначено шляхи забезпечення кібербезпеки в освітній діяльності: впровадження в освітній процес навчальних курсів, тренінгів, дистанційних курсів, підготовка навчальних посібників, методичних рекомендацій тощо. В статье рассмотрены проблемы информационной безопасности в образовательной деятельности. Определены пути обеспечения кибербезопасности в образовательной деятельности: внедрение в образовательный процесс учебных курсов, тренингов, дистанционных курсов, подготовка учебных пособий, методических рекомендаций и т. п. In the article, we discuss has a clear view of the problem of information security in the field of education. The ways of providing cybersecurity in the educational activity are defined: implementation of educational courses, workshops, distance courses, preparation of training manuals, methodological recommendations, etc. in the educational process.
- ДокументПроектування інформаційної системи в процесі виконання курсової роботи(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2010-05) Москаленко, В. В.; Толяренко, Н. І.В статті встановлюється подібність курсової роботи та інформаційної системи. Показана методика планування під час виконання курсової роботи на базі методики проектування інформаційної системи. Особливу увагу приділено етапам системного аналізу для визначення предметної області курсової роботи та побудові дерева цілей для створення плану дослідження. В статье устанавливается подобность курсового проекта и информационной системы. Показана методика планирования при выполнении курсовой работы на базе методики проектирования информационной системы. Особенное внимание уделено этапам системного анализа для определения предметной области курсового проекта и построению дерева целей для создания плана исследования. In this article the similarity term paper and information system is founded. The way of the planning of work with term paper based on the way of the planning of information system is described. Special attention is pointed to the system analysis stage for determining of the term paper’s subject domain and the forming of the tree of objectives for creation of research plan.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Москаленко, В. В.У кваліфікаційній роботі розглянуті поняття що застосовуються під час дистанційного навчання, зокрема поняття «дистанційне навчання», «асинхронне навчання» та «синхронне навчання». Проаналізовано вимоги законодавчої бази до вчителя закладу загальної середньої освіти, виокремлено компетентності вчителя закладу загальної середньої освіти та їх складові щодо використання технологій дистанційного навчання. Виокремлені компоненти професійних компетентостей вчителя закладу загальної середньої освіти та їх складових, що явним та опосередкованим чином стосуються організації і реалізації дистанційного навчання або його окремих технологій. Розкрито і схарактеризовано зміст змістовних модулів контент яких спрямовано на формування компетентностей майбутніх вчителів закладу загальної середньої освіти щодо організації, ефективної діяльності та створення освітніх матеріалів відповідно до чинників дистанційного навчання. Проведено експертну оцінку напрямів змістовних модулів із наступним узагальненням та аналізом статистичними інструментами. За результатами експертної оцінки підтверджено важливість виокремлених напрямів змістовних модулів та зроблено висновки щодо розподілу експертів. The qualification work examines the concepts used in distance learning, in particular the concepts of "distance learning", "asynchronous learning" and "synchronous learning". The requirements of the legislative framework for teachers of general secondary education institutions are analysed, the competences of teachers of general secondary education institutions and their components in terms of using distance learning technologies are highlighted. The components of the professional competences of a teacher of a general secondary education institution and their components, which are directly and indirectly related to the organisation and implementation of distance learning or its individual technologies, are highlighted. The content of the content modules is revealed and characterised, the content of which is aimed at forming the competences of future teachers of general secondary education institutions in the organisation, effective activity and creation of educational materials in accordance with the factors of distance learning. An expert evaluation of the content modules was carried out with subsequent generalisation and analysis using statistical tools. Based on the results of the expert evaluation, the importance of the selected areas of content modules was confirmed and conclusions were drawn on the distribution of experts.
- ДокументРозвиток творчої активності особистості за допомогою інтелект-карт(Донбаська державна машинобудівна академія, м. Краматорськ, 2017-11-22) Доценко, С. О.; Іващено, М. В.; Москаленко, В. В.У статті розглядаються шляхи розвитку творчої активності особистості за допомогою інтелект-карт. На підставі педагогічних та психологічних досліджень проаналізовано погляди вчених щодо використання інтелект-карт у навчальному процесі. Обгрунтовано ефективний метод розвитку творчої активності — це метод структурування інформації за допомогою інтелект-карт. Зазначено їх переваги : чіткість, структурованість, узгодженість, візуалізація інформації. Визначино чинники, що впливать на якість інтелект-карт: колір, малюнки, символи, закодовані вирази тощо. Експериментально підтверджено ефективність інтелект-карт під час використання їх в навчально-виховному процесі. В статье рассматриваются способы развития творческой деятельности учащихся с помощью карт разведки. На основе педагогических и психологических исследований анализируются взгляды ученых на использование карт интеллекта в учебном процессе. Обоснован эффективный метод развития творческой деятельности - метод структурирования информации с использованием карт интеллекта. Их преимущества выделяются: ясность, структурирование, согласованность, визуализация информации. Определены факторы, влияющие на качество смарт-карт: цвет, рисунки, символы, закодированные выражения и т. д. Эффективность проверочных карт была экспериментально подтверждена при использовании их в учебном процессе. The article deals with the ways of development of creative activity of students with the help of intelligence maps. On the basis of pedagogical and psychological researches, the views of scientists concerning the use o f intelligence maps in the educational process are analyzed. An effective method of developing creative activity is substantiated — a method of structuring information using intelligence maps. Their advantages are highlighted: clarity, structuring, consistency, visualization of information. The factors influencing the quality of smart cards are determined: color, drawings, stambles, encoded expressions, etc. The efficiency o f intelligence cards has been experimentally confirmed when using them in the educational process.
- ДокументСПЕЦИФІКА ПІДГОТОВКИ ВИКЛАДАЧІВ ДО РОЗРОБКИ ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Москаленко, В. В.В статті розкрито запровадження дистанційної форми навчання у ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Університетом була досягнута мета по активному вільному застосуванні ресурсів корпоративної системи дистанційної освіти MOODLE і, відповідно, більш ефективному впровадженню форм дистанційного навчання у освітній процес.The article describes the introduction of distance education at H.S. Skovoroda KhNPU. The university achieved the goal of active free use of the resources of the MOODLE corporate distance education system and, accordingly, more effective introduction of forms of distance learning into the educational process.
- ДокументТехнології дистанційного навчання: діяльності та ресурси MOODLE(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Прокопенко, А. І.; Доценко, С. О.; Москаленко, В. В.; Лебедєва, В. В.; Толяренко, Н. І.; Алієв, Х. М.Посібник є продовженням (другою частиною) посібника «Технології дистанційного навчання: методологія створення та супроводу навчальних курсів» (автори: Прокопенко А. І., Підчасов Є. В., Москаленко В. В., Доценко С. О., Лебедєва В. В.). В даному посібнику продовжується опис методики та технології створення дистанційних курсів в умовах змішаної та дистанційної форм навчання. Опис має практичну спрямованість на створення теоретичних та практичних складових дистанційних курсів, акцентування на налаштування навчальних елементів системи дистанційного навчання MOODLE для створення сучасного ефективного освітнього середовища. Пособие является продолжением (второй частью) пособия «Технологии дистанционного обучения: методология создания и сопровождения учебных курсов» (авторы: Прокопенко А. И., Пидчасов Е. В., Москаленко В. В., Доценко С. А., Лебедева В. В.). В данном пособии продолжается описание методики и технологии создания дистанционных курсов в условиях смешанной и дистанционной форм обучения. Описание имеет практическую направленность на создание теоретических и практических составляющих дистанционных курсов, акцентирование на настройку учебных элементов системы дистанционного обучения MOODLE для создания современной эффективной образовательной среды.The manual is a continuation (second part) of the manual "Distance learning technologies: methodology for creating and supporting training courses" (authors: Prokopenko A., Pidchasov E., Moskalenko V., Dotsenko S., Lebedeva V.). This guide continues the description of the methodology and technology of creating distance learning courses in mixed and distance learning. The description has a practical focus on creating theoretical and practical components of distance learning courses, emphasizing the configuration of educational elements of the distance learning system MOODLE to create a modern effective educational environment.
- ДокументТехнології дистанційного навчання: методологія створення та супроводу навчальних курсів(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, вид. «Мітра», 2019-08-30) Прокопенко, А. І.; Підчасов, Є. В.; Москаленко, В. В.; Доценко, C. О.; Лебедєва, В. В.У посібнику відображено методологію та базові підходи до застосування інформаційно-комунікаційних електронних технологій в організації дистанційного навчання. Надаються ключові вимоги, принципи, елементи й технології розробки, побудови та супроводу дистанційного навчального курсу (на прикладі платформи Moodle).Посібник спрямовано на широке коло користувачів системи дистанційного навчання: від викладачів до студентів.В пособии отражено методологию и базовые подходы к применению информационно-коммуникационных электронных технологий в организации дистанционного обучения. Предоставляются ключевые требования, принципы, элементы и технологии разработки, построения и сопровождения дистанционного учебного курса (на примере платформы Moodle) .Пособие направлено на широкий круг пользователей системы дистанционного обучения: от преподавателей к студентам. The manual reflects the methodology and basic approaches to the use of information and communication electronic technologies in the organization of distance learning. Key requirements, principles, elements and technologies for developing, building and maintaining a distance learning course (using the Moodle platform as an example) are provided. The manual is aimed at a wide range of users of distance learning systems: from teachers to students.
- ДокументФормування цифрової грамотності майбутніх педагогів в умовах інклюзивної освіти(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, вид. Рожко С. Г., м. Харків, 2017-08-29) Прокопенко, А. І.; Олійник, Т. О.; Москаленко, В. В.; Лебедєва, В. В.У монографії висвітлено тему формування цифрової грамотності майбутніх педагогів в умовах інклюзивної освіти. В умовах розбудови сталого розвитку суспільства вкрай важливим є здатність молоді щодо здійснення соціальних проектів і цифрового підприємництва. Водночас, об’єкти цифрового світу здатні призвести й до протилежних наслідків, що спричинюють у молоді ознаки інертності, агресивності, консервативності тощо. Безперечно, що при певних умовах інтеграція технологічного сектору в освіту буде сприяти розв’язанню проблем здоров’я та благополуччя сучасного суспільства. В монографии отражена тема формирования цифровой грамотности будущих педагогов в условиях инклюзивного образования. В условиях устойчивого развития общества крайне важным является способность молодежи к осуществлению социальных проектов и цифрового предпринимательства. В то же время, объекты цифрового мира способны привести и к противоположным последствиям, которые вызывают у молодежи признаки инертности, агрессивности, консервативности и тому подобное. Бесспорно, что при определенных условиях интеграция технологического сектора в образовании будет способствовать решению проблем здоровья и благополучия современного общества. The monograph reflects the theme of the formation of digital literacy of future teachers in an inclusive education. In the conditions of sustainable development of society, the ability of young people to implement social projects and digital entrepreneurship is extremely important. At the same time, the objects of the digital world can lead to the opposite effects that cause signs of inertia, aggressiveness, conservatism and the like in young people. Undoubtedly, under certain conditions, the integration of the technology sector in education will contribute to solving the problems of the health and well-being of modern society.
- ДокументФормування цифрової грамотності майбутніх педагогів в умовах інклюзивної освіти(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, вид. Рожко С. Г., м. Харків, 2017-08-29) Прокопенко, А. І.; Олійник, Т. О.; Москаленко, В. В.; Лебедєва, В. В.У монографії висвітлено тему формування цифрової грамотності майбутніх педагогів в умовах інклюзивної освіти. В умовах розбудови сталого розвитку суспільства вкрай важливим є здатність молоді щодо здійснення соціальних проектів і цифрового підприємництва. Водночас, об’єкти цифрового світу здатні призвести й до протилежних наслідків, що спричинюють у молоді ознаки інертності, агресивності, консервативності тощо. Безперечно, що при певних умовах інтеграція технологічного сектору в освіту буде сприяти розв’язанню проблем здоров’я та благополуччя сучасного суспільства. В монографии отражена тема формирования цифровой грамотности будущих педагогов в условиях инклюзивного образования. В условиях устойчивого развития общества крайне важным является способность молодежи к осуществлению социальных проектов и цифрового предпринимательства. В то же время, объекты цифрового мира способны привести и к противоположным последствиям, которые вызывают у молодежи признаки инертности, агрессивности, консервативности и тому подобное. Бесспорно, что при определенных условиях интеграция технологического сектора в образовании будет способствовать решению проблем здоровья и благополучия современного общества. The monograph reflects the theme of the formation of digital literacy of future teachers in an inclusive education. In the conditions of sustainable development of society, the ability of young people to implement social projects and digital entrepreneurship is extremely important. At the same time, the objects of the digital world can lead to the opposite effects that cause signs of inertia, aggressiveness, conservatism and the like in young people. Undoubtedly, under certain conditions, the integration of the technology sector in education will contribute to solving the problems of the health and well-being of modern society.
- ДокументЦИФРОВА ОСВІТА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Доценко, С. О.; Лебедєва, В. В.; Москаленко, В. В.Методичні рекомендації містять інформаційно-дорадчі матеріали про використання цифрових технологій у процесі підготовки вчителів початкових класів. Методичні матеріали, запропоновані укладачами, будуть корисними в організації самостійної, навчальної, науководослідної роботи, опануванні циклу професійної (спеціальної) підготовки, вибіркових компонентів ОНП, практичній підготовці здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. Methodological recommendations contain informational and advisory materials on the use of digital technologies in the process of training primary school teachers. Methodical materials, proposed by the compilers, will be useful in organizing independent, educational, research work, mastering the cycle of professional (special) training, selective components of ONP, practical training of applicants of the second (master's) level of higher education.
- ДокументІнтерактивний ресурс H5P системи дистанційної освіти Moodle(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-02) Москаленко, В. В.Автором розглянуто один із спеціалізованих ресурсів системи дистанційної освіти MOODLE, призначених для створення інтерактивного контенту –діяльність «H5P Інтерактивний контент». Запропанована класифікація інтерактивних вправ за типом мультимедійного контенту та за їх використанням в освітньому процесі. The author considered one of the specialized resources of the MOODLE distance education system, intended for the creation of interactive content - the "H5P Interactive Content" activity. A proposed classification of interactive exercises according to the type of multimedia content and their use in the educational process.