Перегляд за Автор "Друганова, О. М."
Зараз показано 1 - 15 з 15
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктуальні зарубіжні та вітчизняні освітні концепції(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Друганова, О. М.; Штефан, Л. А.; Штефан, М. В.Методичні рекомендації з навчальної дисципліни «Актуальні зарубіжні та вітчизняні освітні концепції» розроблені відповідно до ОПП «Освітологія», що ліцензована у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. У змістовій частині методичних рекомендацій увагу приділено ресурсам і можливостям, необхідним здобувачам другого (магістерського) рівня вищої освіти для формування індивідуальної освітньої траєкторії. Відповідно до компетентнісного підходу розкрито тематичний план, очікувані результати вивчення кожної теми наавчальної дисципліни; надані методичні поради до самостійної роботи, до підготовки до семінарських занять і підсумкового контролю. Методичні рекомендації розраховані для використання здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти, галузь знань 01 Освіта, педагогіка, викладачами закладів вищої педагогічної освіти. Methodological recommendations for the academic discipline "Actual foreign and domestic educational concepts" were developed in accordance with the OPP "Education", licensed at the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. In the substantive part of the methodological recommendations, attention is paid to the resources and opportunities necessary for applicants of the second (master's) level of higher education to form an individual educational trajectory. In accordance with the competence approach, the thematic plan, the expected results of the study of each topic of the academic discipline are disclosed; methodical advice for independent work, preparation for seminar classes and final control is provided. Methodological recommendations are designed for use by applicants of the second (master's) level of higher education, field of knowledge 01 Education, pedagogy, teachers of institutions of higher pedagogical education.
- ДокументАктуальні питання організації науково-педагогічної практики у процесі підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Друганова, О. М.; Зеленська, Л. Д.; Білик, В. М.У статті представлено актуальні питання реалізації практичного складника підготовки здобувачів магістерського рівня вищої освіти в галузі 01 Освіта/Педагогіка, зокрема, за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. Метою статті є розкриття змісту, напрямів, форм організації науково-педагогічної практики за освітньою програмою «Освітологія» в Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди. З’ясовано, що науково-педагогічна практика, як важливий компонент цілісної системи підготовки викладача вищої школи, вимагає створення необхідного інструментарію для здійснення його особистісного і професійного розвитку. Доведено, що у процесі проходження науково-педагогічної практики відповідно до освітньої програми «Освітологія» Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди у здобувачів магістерського рівня спеціальності 011 мають бути сформовані такі компетентності, як: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність до адаптації та дії в новій ситуації з урахуванням соціального, гендерного та вікового розмаїття учасників освітнього процесу; здатність критично осмислювати проблеми у сфері освіти; здатність гармонізувати групову взаємодію учасників освітнього процесу; здатність проводити педагогічне дослідження, добирати відповідні методи, сучасні методики та інструменти обробки й інтерпретації даних; здатність розробляти і реалізовувати нові освітні інструменти, проєкти та інтегрувати їх в освітнє середовище закладу освіти, створювати індивідуалізоване навчальне і/або підтримуюче середовище, використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні та цифрові технології в освітній та дослідницькій діяльності тощо. У статті зазначено, що досягненню програмних результатів за освітньою програмою «Освітологія» відповідно до робочої навчальної програми «Науково-педагогічна практика» сприяють два модулі: «Організація науково-педагогічної практики здобувача вищої освіти» та «Науково-педагогічна діяльність здобувача вищої освіти» (охоплює такі змістові модулі: навчально-методична, виховна, науково-дослідна діяльність). Кожний з них передбачає свої завдання. Автори наголошують, що з метою формування професійного образу, власного іміджу, набуття педагогічної майстерності, реалізації життєвих і кар’єрних цілей здобувача програмою практики передбачено: відвідування навчальних занять керівників практики та професорів кафедри, самостійне проведення магістром-практикантом лекції, семінарського заняття з одного із освітніх компонент педагогічного циклу за предметною спеціалізацією. The article presents topical issues of implementation of the practical component of training learners for master's level of higher education in the field of 01 Education / Pedagogy, in particular for the specialty 011 Educational, Pedagogical sciences. The purpose of the article is to reveal the content, directions, forms of organization scientific and pedagogical practice under the educational program "Educology" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. In the research process it was defined that scientific and pedagogical practice, as an important component of a holistic system for training teachers of higher education, requires the creation of the necessary tools for teachers’ personal and professional development. It was proved that in the process of passing scientific and pedagogical practice, in accordance with the educational program "Educology" of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, the 011 master's level learners should have such competencies as: the ability to apply knowledge in practical situations; ability to adapt and to act in a new situation, taking into account the social, gender and age diversity of participants in the educational process; ability to critically comprehend problems in the field of education; ability to harmonize group interaction of participants in the educational process; ability to conduct pedagogical research, select appropriate methods, modern methods and tools for data processing and interpretation; ability to develop and implement new educational tools, projects and integrate them into the educational environment of the educational institution, create an individualized learning and/or supportive environment, use modern information, communication and digital technologies in educational and research activities, etc. The article states that the achievement of the program results in the educational program "Educology" in accordance with the working curriculum "Scientific and pedagogical practice" is facilitated by two modules: "Organization of scientific and pedagogical practice of higher education learners" and "Scientific and pedagogical activities of higher education learners" (it covers the following content modules: teaching, educational, research activities). Each of them provides its own tasks. The authors emphasize that in order to form a professional image, self-image, acquire pedagogical skills, achieve life and career goals of the applicant, the internship program includes: attending professors classes, conducting seminars and lectures by students in the field of pedagogical sciences.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ІДЕЇ К. УШИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Друганова, О. М.; Білик, В. М.У публікації проаналізовано педагогічну спадщину К. Ушинського в контексті підготовки сучасного вчителя. К. Ушинський був упевнений, що в педагогічному закладі найголовнішим завданням професійної підготовки вчителя має стати формування його характеру, педагогічних переконань, умінь і навичок, необхідних для виконання своїх професійних завдань. Видатний учений хотів бачити кожного вихователя рішучим, сміливим, із позитивною програмою дій. The publication analyses the pedagogical heritage of K. Ushynsky in the context of training a modern teacher. K. Ushynsky was convinced that the main task of teacher training in a pedagogical institution should be the formation of a teacher's character, pedagogical beliefs, skills and abilities necessary to perform their professional tasks. The prominent scientist wanted to see every educator as decisive, courageous, and with a positive programme of action.
- ДокументАктуальність поглядів В. О. Сухомлинського в умовах розбудови Нової української школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Друганова, О. М.; Білик, В. М.У статті аналізуються основні положення творчої спадщини В. О. Сухомлинського щодо організації початкової школи, як основи підготовки нового покоління. В світлі реформування сучасної школи, поради видатного вченого стануть творчим орієнтиром для організації освітнього процесу у Новій українській школі. Автори визначили найбільш актуальні для сьогодення поради науковця: організація начального процесу в початковій школі, спрямована на розвиток допитливості, творчості, мислення маленької дитини; створення позитивної атмосфери; застосування дослідницького підходу в роботі дітей; уважне ставлення вчителя до кожного учня. У статті проаналізовано зв’язок ідей В. О. Сухомлинського з концептуальними напрямами нової української школи: входження і адаптація дитини в шкільному житті, створення ситуації успіху в навчанні, виховання відповідальності, творчого мислення. На основі аналізу сучасних освітніх документів, відгуків учителів, батьків, науковців та вагомих праць В. О. Сухомлинського автори довели, що індивідуальні особливості дитини були пріоритетними в творчій спадщині видатного педагога і залишилися такими в українській школі нового типу. Проведене дослідження підтверджує актуальність поглядів відомого науковця для розбудови навчального процесу початкової школи України, формування нового вчителя та бачення розвиненої особистості учня. Sukhomlinsky's main principles of creative heritage concerning organization of elementary school as a basis for the preparation of a new generation are analyzed in the article. In the light of reforming the present-day school, the prominent scholar's advice will become a creative benchmark for organizing the educational process in the new Ukrainian school. The authors identified the scientist's most relevant advice for the present: the organization of the initial process in elementary school aimed at developing child's curiosity, creativity and thinking; creating a positive atmosphere; the application of a research approach in children's work; attentive teacher's attitude to each student. The article shows the connection of V. O. Sukhomlinsky's ideas with the conceptual directions of the new Ukrainian school: entering and adapting a child in school life, creating a situation of success in learning, fostering responsibility, creative thinking. Based on the analysis of modern educational documents, teachers', parents' and scholars' responses and significant V. Sukhomlinsky's works, the authors proved that the individual characteristics of the child were a priority in the creative heritage of an outstanding teacher, and remained so in the Ukrainian school of a new type. The scientific search revealed the peculiarities of V. Sukhomlinsky's view that the child is always a thinker, and whether she is proud of the consequences of her activity depends on her perception of herself and the world around her. The study confirms the relevance of the views of a well-known scientist for the development of the educational process of elementary school in Ukraine, the formation of a new teacher and the vision of the developed personality of the student. The article draws attention to such important approaches to human formation as self-mastering of knowledge, development of skills and abilities, awareness of oneself in public life. It is these views that are inherent to the educators of the past and are the basis of modern science.
- ДокументАКТУАЛЬНІСТЬ ІДЕЙ К. Д. УШИНСЬКОГО В ПАРАДИГМІ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Друганова, О. М.; Гусенко, К. В.У статті подано теоретичне обґрунтування актуальності науково-педагогічної спадщини видатного вітчизняного педагога К. Д. Ушинського в умовах розбудови сучасної української школи. Досліджено можливості використання таких педагогічно цінних ідей просвітника як-от: суть й значущість ідеї народності у громадському вихованні, рідна мова як першооснова національного виховання, розвиток критичного, логічного й творчого мислення учнів та багато інших. The article presents the theoretical justification of the relevance of the scientific and pedagogical heritage of the outstanding Ukrainian educator K. D. Ushynsky in the conditions of development of modern Ukrainian school. The possibilities of using the educator’s pedagogically valuable ideas are studied. These ideas are: the essence and significance of the idea of nationality in public education, the native language as the basis of national education, the development of students' critical, logical and creative thinking.
- ДокументГ. Сковорода про роль розумового виховання у формуванні особистості(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Друганова, О. М.; Білик, В. М.В статті особливу увагу приділено ролі розумового виховання у формуванні особистості. Проблема формування особистості, осмислення ролі розуму й розумового виховання у цьому процесі постає у творах видатного філософа-просвітителя Г. Сковороди як стрижнева, має прогностичний характер і спрямована на всебічний розвиток майбутнього покоління. В статье особое внимание уделено роли умственного воспитания в формировании личности. Проблема формирования личности, осмысление роли разума и умственного воспитания в этом процессе выступает в произведениях выдающегося философа-просветителя Г. Сковороды как стержневая, имеет прогностический характер и направлена на всестороннее развитие будущего поколения. The problem of personality formation, comprehension of the role of mind and mental upbringing in this process is presented in the works of The problem of the formation of the personality, understanding the role of reason and mental upbringing in this process is addressed in the works of the eminent philosopher-enlightener G. Skovoroda.
- ДокументДосвід формування вчителя-лідера в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Друганова, О. М.; Білик, В. М.; Денисенко, А. О.В умовах сучасних швидкоплинних процесів, що відбуваються у всіх сферах суспільного життя актуальності набуває підготовка вчителя-лідера, здатного брати відповідальність за майбутнє країн, генерувати ідеї, згуртовувати навколо себе, надихати й вести за собою нові покоління. У статті акцентовано увагу, що саме на підготовку здобувача нової формації, майбутнього вчителя-лідера, готового до постійного самовдосконалення, спрямовані дисципліни вільного вибору «Лідерство і соціальне партнерство в освіті», «Педагогіка успіху», а також розкрито важливість залучення майбутніх учителів до активної волонтерської діяльності, висвітлено досвід такої роботи в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Авторами проаналізовано програмні матеріали дисциплін вільного вибору для здобувачів першого і другого рівнів вищої освіти, узагальнено досвід волонтерського руху Сковородинівської родини, який виступає основою для формування лідерських якостей особистості, її громадської та соціальної активності в умовах сьогодення. Мета статті – висвітлити основні форми й напрями роботи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди у підготовці вчителя-лідера. У статті представлені результати застосування різних форм лекційної взаємодії викладача та здобувача, роботи студентів на семінарських заняття та виконання завдань самостійної роботи. Доведено, що такий підхід до організації освітнього процесу дозволяє не лише поглибити набуті знання, а й сформувати актуальні сьогодні soft skills (комунікативні навички, емоційний інтелект, гнучкість мислення, уміння приймати рішення, навички кризового менеджменту тощо). Саме такі умови навчального середовища сприяють розв’язанню сучасних проблем лідерства в освітньому просторі, допомагають розвинути лідерський потенціал особистості. Автори продемонстрували вагомість у процесі проведення аудиторних занять таких методів, як: проблемного викладу знань, кейс-аналізу, інтерактивних методів. Доведено, що перевірці набутих теоретичних знань, удосконаленню практичних умінь і навичок, сприяє й активне залучення сучасного здобувача до волонтерської роботи, що дозволить випускникам знайти своє місце в різних сферах діяльності: освіті, соціального захисту населення, охорони здоров’я, дозвіллєвій галузі тощо. We can observe rapid changes in all spheres of social life; therefore, training a teacher-leader capable of taking responsibility for the country's future, generating ideas, rallying around him, and inspiring and leading new generations is gaining relevance. The article emphasizes that the free-choice disciplines "Leadership and social partnership in education" and "Pedagogy of success" aim to train a specialist in the new formation. The importance of involving future teachers in active volunteering was also revealed, and the experience of such work at the Kharkiv National Pedagogical University was highlighted. The authors analyzed the program materials of subjects of free choice for firstand second-level higher education applicants and summarized the experience of the volunteer movement of the of the university family, which is the basis for the formation of leadership qualities of an individual, his public, and social activity. The article's purpose is to highlight the primary forms and directions of work of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in forming a teacherleader. The article presents the results of the application of various forms of interaction between the teacher and students at lectures, seminar classes, and performing independent work tasks. It has been proven that such an approach to the organization of the educational process allows you to deepen your knowledge and develop soft skills. Such conditions in the academic environment contribute to the solution of modern problems of leadership in education. The authors demonstrated the importance of such methods in the process of conducting classroom classes: problem-based presentation of knowledge, case analysis, and interactive techniques. It has been proven that the active involvement of a modern student in volunteer work contributes to the verification of acquired theoretical knowledge and the improvement of practical skills. This will allow graduates to find their place in various fields of activity: education, social protection of the population, health care, leisure industry, etc.
- ДокументДосвід формування готовності до професійного кар’єрного зростання випускників аспірантури Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди(Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2021) Друганова, О. М.; Боярська-Хоменко, А. В.; Золотухіна, С. Т.Стаття присвячена аналізу накопиченого досвіду формування готовності до професійного самовдосконалення й кар’єрного зростання випускників аспірантури за спеціальністю 011 Освітні / Педагогічні науки. У статті визначено поняття готовності до професійного кар’єрного зростання випускників аспірантури за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки, розкрито принципи підготовки здобувача третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти: "гнучкості"; взаємозв’язку між трудовим і професійним навчанням; єдності професійних компетентностей, зацікавленості і практичної спрямованості; цілісності освіти. Представлено типову траєкторію кар’єрного зростання у трьох варіантах. У статті доведено, що аналіз мотивів професійного зростання починається ще на етапі вступу до аспірантури. Належне місце в змісті підготовки здобувачів відведено дисциплінам, що покликані забезпечити формування універсальних базових навичок (soft skills): "Академічно і професійно pорієнтоване спілкування (англійське / німецьке / французьке / українське / російське)", "Грантова та проєктна діяльність", "Розвиток світової та вітчизняної педагогічної думки". Формування універсальних навичок дослідника забезпечується навчальними дисциплінами за вільним вибором здобувачів ("Теоретичні основи дидактичних досліджень", "Актуальні питання компаративістських досліджень", "Історія педагогіки як наука і напрям педагогічних досліджень" тощо). Підготовка до подальшого кар’єрного зростання тісно пов’язана із упровадженням в освітній процес інноваційних технологій у цілому й активних та інтерактивних методів навчання (моделювання професійних ситуацій, ділова гра, сторітелінг, метод кейс-стаді, елементи кооперованого навчання (групове практичне завдання), дискусія, майстер-клас тощо). Належне місце в освітньому процесі відведено науково-викладацькій (педагогічній) практиці. В університеті проводиться робота щодо формування системи "зворотного зв’язку" із випускниками та провідними роботодавцями в галузі вищої освіти, зокрема створено Асоціацію випускників, мережу гуртків і творчих, спортивних колективів. Стимулом для кар’єрного зростання в науковій діяльності є членство в Раді молодих учених, що діє в університеті. Статья посвящена анализу накопленного опыта формирования готовности к профессиональному самосовершенствованию и карьерному росту выпускников аспирантуры по специальности 011 Образовательные / Педагогические науки. В статье определено понятие готовности к профессиональному карьерному росту выпускников аспирантуры по специальности 011 Образовательные, педагогические науки, раскрыты принципы подготовки соискателя третьего (образовательно-научного) уровня высшего образования: "гибкости"; взаимосвязи между трудовым и профессиональным обучением; единства профессиональных компетентностей, заинтересованности и практической направленности; целостности образования. Представлена типичная траектория карьерного роста в трех вариантах. В статье подтверждено, что анализ мотивов профессионального роста начинается еще на этапе поступления в аспирантуру. Должное место в содержании подготовки соискателей отведено дисциплинам, призванным обеспечить формирование универсальных базовых навыков (soft skills): "Академически и профессионально ориентированное общение (английское / немецкое / французское / украинское / русское)", "Грантовая и проектная деятельность", "Развитие мирового и отечественного педагогического мнения". Формирование универсальных навыков исследователя обеспечивается учебными дисциплинами по свободному выбору соискателей ("Теоретические основы дидактических исследований", "Актуальные вопросы компаративистских исследований", "История педагогики как наука и направление педагогических исследований"). Подготовка к дальнейшему карьерному росту тесно связана с внедрением в образовательный процесс инновационных технологий в целом и активных и интерактивных методов обучения (моделирование профессиональных ситуаций, деловая игра, сторителлинг, метод кейс-стади, элементы кооперированного обучения (групповая практическая задача), дискуссия, мастер-класс и т. п.). Должное место в образовательном процессе отведено научно-преподавательской (педагогической) практике. В университете проводится работа по формированию системы "обратной связи" с выпускниками и ведущими работодателями в области высшего образования, в частности, создана Ассоциация выпускников, сеть кружков и творческих, спортивных коллективов. Стимулом для карьерного роста в научной деятельности является членство в Совете молодых ученых, действующее в университете. In the article, the concept of readiness for professional career growth of postgraduate students majoring in 011 Educational, Pedagogical Sciences has been defined. The principles of training postgraduate students of the third (educational and scientific) level of higher education have been revealed. They are: "flexibility"; the relationship between labour and vocational training; the unity of professional competences, interest and practical orientation; the integrity of education. A typical career trajectory was presented in three variants. The article proved that the analysis of motives for professional growth begins at the stage of admission to postgraduate courses. An appropriate place in the content of postgraduates’ training is given to the disciplines ensuring the development of universal basic skills (soft skills): "Academically and professionally oriented communication (“English / German / French / Ukrainian / Russian)", "Grant and Project Activities", "World Development and Domestic Pedagogical Thought". The development of universal skills of the researcher is provided by disciplines of applicants’ free choice ("Theoretical Foundations of Didactic Research", "Current Issues of Comparative Research", "History of Pedagogy as a Science and Direction of Pedagogical Research", etc.). The training for further career growth is closely related to the introduction of innovative technologies within general, active and interactive teaching methods (modelling of professional situations, role-playing games, storytelling, case study method, elements of cooperative learning) (group practical tasks), discussion, master class, etc.). A proper place in the educational process is given to research and teaching (pedagogical) practice. The university is working to form a "feedback" system with graduates and leading employers in the field of higher education. In particular, the Association of Alumni, a network of clubs alongside creative and sports teams were created. The membership in the Council of Young Scientists, which operates at the university, is an incentive for career growth in scientific activity.
- ДокументЗабезпечення якості освітньої діяльності у вищій школі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Друганова, О. М.; Лупаренко, С. Є.Методичні рекомендації до самостійної роботи з навчальної дисципліни «Забезпечення якості освітньої діяльності у вищій школі» розраховані для використання здобувачами третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти (спеціальність 011 – Освітні, педагогічні науки). Метою викладання навчальної дисципліни «Забезпечення якості освітньої діяльності у вищій школі» є формування в здобувачів наукового ступеня доктора філософії здатності на основі концептуальних і методологічних знань в галузі теорії та методики управління освітою, менеджменту якості освіти здійснювати аналіз педагогічних явищ і процесів, розв’язувати комплексні проблеми забезпечення якості вищої освіти в дослідницько-інноваційній діяльності і професійній практиці. Methodological recommendations for independent work on the educational discipline "Ensuring the quality of educational activities in higher education" are designed for use by applicants of the third (educational and scientific) level of higher education (specialty 011 - Educational, pedagogical sciences). The purpose of teaching the educational discipline "Ensuring the quality of educational activities in higher education" is the formation in the holders of the scientific degree of Doctor of Philosophy of the ability, based on conceptual and methodological knowledge in the field of theory and methods of education management, management of the quality of education, to carry out an analysis of pedagogical phenomena and processes, to solve complex problems of ensuring the quality of higher education in research and innovation activities and professional practice.
- ДокументКейс-технологія як ефективний спосіб підготовки сучасного викладача вищої школи(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2019) Друганова, О. М.; Мартиненко, І. І.У статті розглянуто роль кейс-технології у процесі підготовки сучасного викладача закладу вищої освіти, подано аналіз її сутності, складників й особливостей застосування. Доведено, що педагогічний потенціал технології надзвичайно великий. До переліку її переваг відносять: нову модель поведінки студента в навчальній діяльності – від пасивного засвоєння знань до активної, творчої, дослідницької самостійної й самоосвітньої діяльності, що підвищує пізнавальний інтерес, суттєво впливає на активізацію мислення й стимулює інтелектуальну діяльність, забезпечує кожному учасникові можливість побудувати власну траєкторію самоосвіти й взаємонавчання. Важливу роль у підвищенні ефективності формування професійної компетентності викладача вищої школи відіграє створення професійно-креативного середовища, яке максимально моделює професійну діяльність, надає можливість побути в реальній життєвій ситуації, «зануритися» й «прожити із нею певний час»; формує конкретні уявлення щодо складності педагогічної праці, стає ефективним засобом розвитку професійних якостей магістра. Виявлено, що упровадження кейс-технології результативне тільки у тісній співпраці професорсько-викладацького складу зі студентами й лише за умови їхньої мотиваційної готовності як до професійного саморозвитку, так і до участі у такому навчальному занятті. Важливого значення набувають уміння викладача створити професійно-педагогічну ситуацію, визначити той комплекс знань, який необхідний для її розв’язання; його комунікативні здібності й якості, вміння розв’язувати й попереджати конфлікти. Від слухачів курсу «Педагогіка вищої школи» робота над кейсом вимагає бажання вчитися по-новому, прагнення до самоосвіти. Важливого значення набувають також рівень сформованих у магістрів умінь проводити самостійну пошукову діяльність, навичок усного й письмового спілкування, вміння співпрацювати у команді тощо. В статье рассмотрена роль кейс-технологии в процессе подготовки современного преподавателя учреждения высшего образования, дан анализ его сущности, составляющих и особенностей применения. Доказано, что педагогический потенциал технологии чрезвычайно велик. Ее преимущества: новая модель поведения студента в учебной деятельности - от пассивного усвоения знаний к активной, творческой, исследовательской самостоятельной и самообразовательной деятельности; повышает познавательный интерес, существенно влияет на активизацию мышления и стимулирует интеллектуальную деятельность, обеспечивает каждому участнику возможность построить собственную траекторию самообразования и взаимообучения. Важную роль в повышении эффективности формирования профессиональной компетентности преподавателя высшей школы играет создание профессионально-креативной среды, которая максимально моделирует профессиональную деятельность, дает возможность побыть в реальной жизненной ситуации, «окунуться» и «прожить с ней определенное время»; формирует конкретные представления о сложности педагогического труда, становится эффективным средством развития профессиональных качеств магистра. Выявлено, что внедрение кейс-технологии результативно только в тесном сотрудничестве профессорско-преподавательского состава со студентами и только при условии их мотивационной готовности как к профессиональному саморазвитию, так и к участию в таком учебном занятии. Важное значение приобретают умение преподавателя создать профессионально-педагогическую ситуацию, определить тот комплекс знаний, который необходим для ее решения; его коммуникативные способности и качества, умение решать и предупреждать конфликты. От слушателей курса «Педагогика высшей школы» работа над кейсом требует желания учиться по-новому, стремление к самообразованию. Важное значение приобретают также уровень сложившихся у магистров умений проводить самостоятельную поисковую деятельность, навыков устного и письменного общения, умение сотрудничать в команде и тому подобное. The article considers the role of the case study technology in the process of developing of higher education teaching professionals and provides an analysis of its essence, components and peculiarities of its application. It is proved that the pedagogical potential of case study teaching is extremely high. The list of its advantages include a new model of students’ learning behavior – from passive knowledge acquisition to active, creative, research-oriented independent self-education activities that boost cognitive interest, significantly affect the activation of thinking, stimulate intellectual activity and provide each student with an opportunity to build his/her own trajectory of self-education and learn from each other. An important role in improving the efficiency of the development of professional competence of higher education teachers is given to a professional creative environment which maximally simulates professional activities, gives an opportunity to deal with a real-life situation, "get engrossed" and "live through it for a certain time", leads to a clearer understanding of the complexity of pedagogical work, and becomes an effective means of developing professionally relevant qualities of Master’s students. The introduction of the case study technology is found to be effective, provided that there is a close cooperation between the teaching staff and students and on condition that the latter are strongly motivated for both professional development and participation in classes which involve doing case studies. The article places considerable emphasis on the ability of higher education teachers to create a profession-related pedagogical situation, determine the complex of knowledge necessary for its solution; emphasizes the significance of their communication skills and qualities as well as their ability to solve and prevent conflicts. Case study teaching requires that students taking the course "Pedagogy of Higher School" are willing to learn in a brand-new way and study independently. We also attach great importance to the level of skills that Master’s students may find necessary to successfully conduct independent search activities, their oral and written communication skills, ability to work in a team, etc.
- ДокументМетодичні рекомендації до самостійної роботи з навчальної дисципліни "Історія педагогіки як наука і напрям наукових досліджень" для здобувачів освітнього ступеня "Доктор філософії"(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2016) Друганова, О. М.Основними завданнями вивчення дисципліни «Історія педагогіки як наука і напрям наукових досліджень» є опанування компетентностями: ЗКЗ 9.1 Концептуальні та методологічні знання в галузі історико-педагогічних досліджень ЗІК 9.3 Формування вмінь/навичок, необхідних для розв’язання актуальних проблем історико-педагогічної науки, аналізу й оцінки педагогічного знання як історично заданого, безперервно єволюціонізуючого й рефлексуючого феномену людської культури ЗК 9.8 Здатність вільно спілкуватися з колегами, широкою науковою спільнотою з питань, що стосуються знань у галузі історико-педагогічної науки ВА 9.18 Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення шляхом опанування вміннями планувати, добирати відповідні прийоми і засоби, удосконалювати систему самоорганізації наукової діяльності з дотриманням академічної доброчесності (висувати гіпотези, генерувати оригінальні ідеї, що відрізняються від відомих уявлень, штампів тощо). Основными задачами изучения дисциплины «История педагогики как наука и направление научных исследований» является овладение компетенциями: СКЗ 9.1 Концептуальные и методологические знания в области историко-педагогических исследований ЗИК 9.3 Формирование умений / навыков, необходимых для решения актуальных проблем историко-педагогической науки, анализа и оценки педагогического знания как исторически заданного, непрерывно еволюционизирующего и рефлексирующего феномена человеческой культуры ЗК 9.8 Способность свободно общаться с коллегами, широкой научной общественностью по вопросам, касающихся знаний в области историко-педагогической науки ВА 9.18 Способность к непрерывному саморазвитию и самосовершенствованию путем освоения умениями планировать, подбирать соответствующие приемы и средства, совершенствовать систему самоорганизации научной деятельности с соблюдением академической добродетели (выдвигать гипотезы, генерировать оригинальные идеи, отличающиеся от известных представлений, штампов и т.п.).
- ДокументОРГАНІЗАЦІЯ ШКІЛ ДЛЯ ДОРОСЛИХ ЯК ПРЕДМЕТ УВАГИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ГРОМАДСЬКОСТІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-08) Друганова, О. М.; Білик, В. М.У статті проаналізовано питання організації шкіл для дорослих, що були представлені педагогічною громадськістю ХІХ – початку ХХ століття на сторінках часописів, у процесі виступів на засіданнях різних секцій з’їздів, що проходили у межах обраного для дослідження часу. Проаналізовано особливості діяльності шкіл для дорослих, рекомендації діячів освіти стосовно організації процесу навчання, змісту, форм і методів, а також вимоги до педагогічної майстерності вчителів, що працювали у недільних школах. The article analyzes the issue of the organization of schools for adults, which was presented by the pedagogical community of the 19th - early 20th centuries on the pages of magazines, in the process of speeches at the meetings of various sections of the congresses held within the period chosen for the study. The peculiarities of schools for adults, the recommendations of education officials regarding the organization of the learning process, content, forms, and methods, as well as the requirements for the pedagogical skills of teachers who worked in Sunday schools were analyzed.
- ДокументОсновні напрями і нетрадиційні методи корекційної роботи логопеда із сім’єю дитини із знм в умовах військового стану(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-20) Друганова, О. М.В статті досліджено корекційну роботу з дітьми з мовленнєвими порушеннями. Важливу роль відіграє правильна організація сімейного виховання, ґрунтовна й різноманітна за напрямами робота логопеда з батьками та близьким оточенням дитини. Особливої значущості така робота набуває в умовах війни, коли родина дитини-логопата, або фахівці-логопеди були змушені покинути свої постійні місця проживання та роботи. Дистанційні інтернет технології корекційної спрямованості, що надають свободу вибору форм і засобів логопедичної допомоги, забезпечують доступ батьків до логопедичних матеріалів і засобів, різноманітних форм і методів корекційної роботи, сприяють підвищенню результативності корекційно-розвивальної роботи із дитиною в складних умовах воєнного часу. The article investigates the correctional work with children with speech disorders. An important role is played by the proper organization of family education, thorough and diverse work of a speech therapist with parents and close environment of the child. Such work is especially important in times of war, when the family of a of a child speech therapist, or speech therapists were forced to leave their permanent of residence and work. Remote Internet technologies of correctional orientation, providing freedom choice of forms and means of speech therapy, provide parents with access to speech therapy materials and tools, various forms and methods of correctional work, contribute to improving the effectiveness of correctional and developmental work with child in difficult wartime conditions.
- ДокументПередумови запровадження компетентнісного підходу до підготовки фахівців у вітчизняній вищій школі (на матеріалах періодичних видань 80–90-х рр. ХХ ст.).(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Друганова, О. М.; Білик, В. М.; Ялліна, В. Л.Актуальність дослідження зумовлена недостатнім висвітленням передумов запровадження компетентнісного підходу в підготовку кваліфікованих спеціалістів у вітчизняній системі вищої освіти України. Метою публікації є аналіз теоретичних та практичних напрацювань вітчизняної науково-педагогічної громадськості щодо підготовки нової генерації компетентнісних фахівців, оприлюднених на сторінках періодичних видань 80 – 90-х рр. ХХ століття. Установлено, що процеси, що відбувалися у системі вищої та спеціальної професійної освіти в Україні в середині 80-х – на початку 90-х років ХХ ст., сприяли пожвавленню інтересу вітчизняної педагогічної громадськості до пошуку шляхів вдосконалення підготовки фахівців, здатних кваліфіковано виконувати свої обов’язки після закінчення навчання в закладах вищої та спеціальної професійної підготовки. Напрацювання науковців, викладачів були оприлюднені на сторінках часописів, що видавалися у ті часи, зокрема в журналі «Вестник высшей школы». Серед них: критика діючих і розробка нових методологічних підходів, наукових моделей підготовки кваліфікованих спеціалістів;удосконалення змісту навчальних програм; збільшення обсягу активних методів, наукової роботи, що посилюють пізнавальну активність й пошукову діяльність студентів тощо. Доведено, що передвісниками запровадження компетентнісного підходу всистему вищої освіти України, стали: незадоволення якістю підготовки майбутніх фахівців із різних галузей, що набуло особливої гостроти в середині 80-х – на початку 90-х рр. ХХ ст.; невтомний пошук та розробка нових методологічних спрямувань до вирішення проблеми підвищення якості вищої професійної освіти; ліквідація розриву між теоретичним та практичним аспектами підготовки фахівців; акцентування уваги на важливості зв’язку в освітній галузі та сфері праці. The relevance of the study is due to insufficient coverage of the background for the implementation of a competency-based approach into training of qualified specialists in the native system of higher education in Ukraine. The purpose of the publication is to analyze the theoretical and practical developments of the native scientific and pedagogical community on training a new generation of competent specialists, published in the periodicals of the 80's – 90's of the XXth century. It has been established that the processes that took place in the system of higher and special professional education in Ukraine in the middle of 80's – early 90's of the XXth century helped to revive the interest of the native pedagogical community in searching ways to improve the training professionals capable of performing their duties after graduation from institutions of higher and special professional training. The achievements of scholars and teachers were published on the pages of chronicles published at that time, in particular in the journal "Bulletin of Higher Education". Among them there is rewiev of existing methodological approaches and development of new ones, development of scientific models of training qualified specialists; improving the content of educational programs; increase in the volume of active methods, scientific work that enhances students’ cognitive activity and search activity, etc. It has been proved that the precursors of the implementation of the competency-based approach in the system of higher education of Ukraine were dissatisfaction with the quality of training future specialists in various fields, which became especially acute in the mid 80's - early 90's of the XXth century; tireless search and development of new methodological directions to solve the problem of improving the quality of higher professional education; bridging the gap between theoretical and practical aspects of training; emphasizing the importance of communication in education and work. We consider comparative analysis of the content, forms, methods of training specialists on the basis of a competency-based approach at different stages of development of the society as a promising topic of further research.
- ДокументПРОБЛЕМА УДОСКОНАЛЕННЯ ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Троцко, А. В.; Друганова, О. М.У статті проаналізовано проблему пошуків шляхів удосконалення лекційних занять в університетах України у творчій спадщині видатних вітчизняних просвітників середини ХІХ ст. Акцентовано увагу на значущості майстерності володіння живим словом й педагогічною технікою, особистісної взаємодії зі студентами, справжнього захоплення професорсько-викладацького складу своїм науковим предметом тощо. The article deals with the problem of finding ways to improve lectures at universities in Ukraine in the creative heritage of outstanding Ukrainian educators of the middle of the 19th century. The authors have focused on the significance of mastery of a living word and pedagogical technique, personal interaction with students, teaching staff's real enthusiasm for their scientific subject etc.