Перегляд за Автор "Білик, В. М."
Зараз показано 1 - 16 з 16
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктуальні питання організації науково-педагогічної практики у процесі підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Друганова, О. М.; Зеленська, Л. Д.; Білик, В. М.У статті представлено актуальні питання реалізації практичного складника підготовки здобувачів магістерського рівня вищої освіти в галузі 01 Освіта/Педагогіка, зокрема, за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. Метою статті є розкриття змісту, напрямів, форм організації науково-педагогічної практики за освітньою програмою «Освітологія» в Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди. З’ясовано, що науково-педагогічна практика, як важливий компонент цілісної системи підготовки викладача вищої школи, вимагає створення необхідного інструментарію для здійснення його особистісного і професійного розвитку. Доведено, що у процесі проходження науково-педагогічної практики відповідно до освітньої програми «Освітологія» Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди у здобувачів магістерського рівня спеціальності 011 мають бути сформовані такі компетентності, як: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність до адаптації та дії в новій ситуації з урахуванням соціального, гендерного та вікового розмаїття учасників освітнього процесу; здатність критично осмислювати проблеми у сфері освіти; здатність гармонізувати групову взаємодію учасників освітнього процесу; здатність проводити педагогічне дослідження, добирати відповідні методи, сучасні методики та інструменти обробки й інтерпретації даних; здатність розробляти і реалізовувати нові освітні інструменти, проєкти та інтегрувати їх в освітнє середовище закладу освіти, створювати індивідуалізоване навчальне і/або підтримуюче середовище, використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні та цифрові технології в освітній та дослідницькій діяльності тощо. У статті зазначено, що досягненню програмних результатів за освітньою програмою «Освітологія» відповідно до робочої навчальної програми «Науково-педагогічна практика» сприяють два модулі: «Організація науково-педагогічної практики здобувача вищої освіти» та «Науково-педагогічна діяльність здобувача вищої освіти» (охоплює такі змістові модулі: навчально-методична, виховна, науково-дослідна діяльність). Кожний з них передбачає свої завдання. Автори наголошують, що з метою формування професійного образу, власного іміджу, набуття педагогічної майстерності, реалізації життєвих і кар’єрних цілей здобувача програмою практики передбачено: відвідування навчальних занять керівників практики та професорів кафедри, самостійне проведення магістром-практикантом лекції, семінарського заняття з одного із освітніх компонент педагогічного циклу за предметною спеціалізацією. The article presents topical issues of implementation of the practical component of training learners for master's level of higher education in the field of 01 Education / Pedagogy, in particular for the specialty 011 Educational, Pedagogical sciences. The purpose of the article is to reveal the content, directions, forms of organization scientific and pedagogical practice under the educational program "Educology" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. In the research process it was defined that scientific and pedagogical practice, as an important component of a holistic system for training teachers of higher education, requires the creation of the necessary tools for teachers’ personal and professional development. It was proved that in the process of passing scientific and pedagogical practice, in accordance with the educational program "Educology" of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, the 011 master's level learners should have such competencies as: the ability to apply knowledge in practical situations; ability to adapt and to act in a new situation, taking into account the social, gender and age diversity of participants in the educational process; ability to critically comprehend problems in the field of education; ability to harmonize group interaction of participants in the educational process; ability to conduct pedagogical research, select appropriate methods, modern methods and tools for data processing and interpretation; ability to develop and implement new educational tools, projects and integrate them into the educational environment of the educational institution, create an individualized learning and/or supportive environment, use modern information, communication and digital technologies in educational and research activities, etc. The article states that the achievement of the program results in the educational program "Educology" in accordance with the working curriculum "Scientific and pedagogical practice" is facilitated by two modules: "Organization of scientific and pedagogical practice of higher education learners" and "Scientific and pedagogical activities of higher education learners" (it covers the following content modules: teaching, educational, research activities). Each of them provides its own tasks. The authors emphasize that in order to form a professional image, self-image, acquire pedagogical skills, achieve life and career goals of the applicant, the internship program includes: attending professors classes, conducting seminars and lectures by students in the field of pedagogical sciences.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ІДЕЇ К. УШИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Друганова, О. М.; Білик, В. М.У публікації проаналізовано педагогічну спадщину К. Ушинського в контексті підготовки сучасного вчителя. К. Ушинський був упевнений, що в педагогічному закладі найголовнішим завданням професійної підготовки вчителя має стати формування його характеру, педагогічних переконань, умінь і навичок, необхідних для виконання своїх професійних завдань. Видатний учений хотів бачити кожного вихователя рішучим, сміливим, із позитивною програмою дій. The publication analyses the pedagogical heritage of K. Ushynsky in the context of training a modern teacher. K. Ushynsky was convinced that the main task of teacher training in a pedagogical institution should be the formation of a teacher's character, pedagogical beliefs, skills and abilities necessary to perform their professional tasks. The prominent scientist wanted to see every educator as decisive, courageous, and with a positive programme of action.
- ДокументАктуальність поглядів В. О. Сухомлинського в умовах розбудови Нової української школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Друганова, О. М.; Білик, В. М.У статті аналізуються основні положення творчої спадщини В. О. Сухомлинського щодо організації початкової школи, як основи підготовки нового покоління. В світлі реформування сучасної школи, поради видатного вченого стануть творчим орієнтиром для організації освітнього процесу у Новій українській школі. Автори визначили найбільш актуальні для сьогодення поради науковця: організація начального процесу в початковій школі, спрямована на розвиток допитливості, творчості, мислення маленької дитини; створення позитивної атмосфери; застосування дослідницького підходу в роботі дітей; уважне ставлення вчителя до кожного учня. У статті проаналізовано зв’язок ідей В. О. Сухомлинського з концептуальними напрямами нової української школи: входження і адаптація дитини в шкільному житті, створення ситуації успіху в навчанні, виховання відповідальності, творчого мислення. На основі аналізу сучасних освітніх документів, відгуків учителів, батьків, науковців та вагомих праць В. О. Сухомлинського автори довели, що індивідуальні особливості дитини були пріоритетними в творчій спадщині видатного педагога і залишилися такими в українській школі нового типу. Проведене дослідження підтверджує актуальність поглядів відомого науковця для розбудови навчального процесу початкової школи України, формування нового вчителя та бачення розвиненої особистості учня. Sukhomlinsky's main principles of creative heritage concerning organization of elementary school as a basis for the preparation of a new generation are analyzed in the article. In the light of reforming the present-day school, the prominent scholar's advice will become a creative benchmark for organizing the educational process in the new Ukrainian school. The authors identified the scientist's most relevant advice for the present: the organization of the initial process in elementary school aimed at developing child's curiosity, creativity and thinking; creating a positive atmosphere; the application of a research approach in children's work; attentive teacher's attitude to each student. The article shows the connection of V. O. Sukhomlinsky's ideas with the conceptual directions of the new Ukrainian school: entering and adapting a child in school life, creating a situation of success in learning, fostering responsibility, creative thinking. Based on the analysis of modern educational documents, teachers', parents' and scholars' responses and significant V. Sukhomlinsky's works, the authors proved that the individual characteristics of the child were a priority in the creative heritage of an outstanding teacher, and remained so in the Ukrainian school of a new type. The scientific search revealed the peculiarities of V. Sukhomlinsky's view that the child is always a thinker, and whether she is proud of the consequences of her activity depends on her perception of herself and the world around her. The study confirms the relevance of the views of a well-known scientist for the development of the educational process of elementary school in Ukraine, the formation of a new teacher and the vision of the developed personality of the student. The article draws attention to such important approaches to human formation as self-mastering of knowledge, development of skills and abilities, awareness of oneself in public life. It is these views that are inherent to the educators of the past and are the basis of modern science.
- ДокументВ. Сухомлинський про формування творчої особистості майбутнього вчителя(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Стиль-Издат, 2017-04-11) Білик, В. М.У тезах розкрито погляди видатного педагога В. Сухомлинського на проблему формування творчої особистості вчителя як складової педагогічної майстерності, визначено основні компоненти та напрями морально-естетичної освіти вчителів. В тезисах раскрыты взгляды выдающегося педагога В. Сухомлинского на проблему формирования личности учителя как составляющей педагогического мастерства, определены основные компоненты и направления морально-эстетического образования учителей. The views of the outstanding teacher V. Sukhomlinsky on the problem of formation of the teacher's personality as a component of pedagogical mastery are revealed, the main components and directions of the moral aesthetic education of teachers are determined.
- ДокументВИКЛАДАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ОРГАНІЗАЦІЯ КОМАНДНОЇ РОБОТИ(Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України, 2024) Білик, В. М.; Цапко, А. М.; Ялліна, В. Л.Однією з компетенцій випускника, необхідність якої диктують сучасні освітні стандарти та вимоги ринку праці, є здатність виконувати свою роль у колективі. При організації командної роботи студентів в умовах дистанційного навчання виникають проблеми управління діяльністю членів команди, відстеження результатів їх роботи, оцінки внеску кожного учасника в загальний результат. У статті розглядається поняття «команди», командні ролі, фактори, що впливають на організацію командної роботи, командотворення в освітніх закладах. Обґрунтовано необхідність спеціального навчання навичкам командної роботи в процесі групових завдань. Представлено авторський досвід взаємодії зі студентськими колективами в рамках аудиторної та позааудиторної роботи через командну роботу. Командна робота розуміється як ефективна спільна діяльність для досягнення цілей. Як професійна компетентність включає певні вміння та навички, які формуються поступово. Проаналізовано досвід використання активних методів навчання для розвитку командної роботи. Методи навчання, модерації та ігрова діяльність описані як пріоритетні для підготовки студентів до роботи в команді. Охарактеризовано та досліджено такі методи організації командної роботи, як метод проєктів та «мозковий штурм». Ігрові методи є як діагностичним, так і корекційним засобом, дозволяють виявити вже наявні вміння, активізувати поведінку учнів у потрібному напрямку та закріпити результат. Зазначено, що тренінгові заняття проводяться в декілька етапів, на кожному з яких вирішуються певні завдання: оцінюється поточний рівень розвитку компетентності, спільне виконання завдань, обговорюються результати роботи, рефлексія. Після виконання завдань було виявлено зміну ставлення учасників до командної роботи та підвищення рівня згуртованості та довіри. Reforms taking place in the educational process of higher school impose new requirements on the quality of training students. One of the competencies of a graduate, the need for which is dictated by modern educational standards and labor market requirements, is the ability to fulfill his role in a team. During organization of the students’ teamwork in a distance learning environment, the problems of managing the activities of team members, tracking work results, assessing the contribution of each participant to the overall result arise. The article deals with the concept of the team, the team roles, the factors that influence teambuilding, teambuilding in educational institutions. The necessity of special training in teamwork skills in the process of group tasks is substantiated. The author’s experience of interaction with student teams in the framework of classroom and extracurricular activities on team building is presented. Teamwork is understood as an effective joint activity to achieve goals. Teamwork as a professional competence includes certain skills and abilities that are being formed gradually. The article analyses the experience of using active training methods for the development of the competence «teamwork». The methods of training, moderation, and play are described as priorities for preparing students for teamwork. Such methods of teamwork organization as the method of project and «brainstorming» are characterized and studied. Game-based methods are both a diagnostic and corrective tool, they allow to identify already existing skills, activate the behaviour of students in the desired direction and consolidate the result. It is noted that training classes are conducted in several stages, on each of them certain tasks are being solved: the current level of competence development is evaluated, tasks are performed together, results are discussed, and an exercise is given to reinforce the skills. After completing assignments, the changes in the participants’ attitude to teamwork and increase in the level of cohesion, trust, and involvement were revealed.
- ДокументГ. Сковорода про роль розумового виховання у формуванні особистості(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Друганова, О. М.; Білик, В. М.В статті особливу увагу приділено ролі розумового виховання у формуванні особистості. Проблема формування особистості, осмислення ролі розуму й розумового виховання у цьому процесі постає у творах видатного філософа-просвітителя Г. Сковороди як стрижнева, має прогностичний характер і спрямована на всебічний розвиток майбутнього покоління. В статье особое внимание уделено роли умственного воспитания в формировании личности. Проблема формирования личности, осмысление роли разума и умственного воспитания в этом процессе выступает в произведениях выдающегося философа-просветителя Г. Сковороды как стержневая, имеет прогностический характер и направлена на всестороннее развитие будущего поколения. The problem of personality formation, comprehension of the role of mind and mental upbringing in this process is presented in the works of The problem of the formation of the personality, understanding the role of reason and mental upbringing in this process is addressed in the works of the eminent philosopher-enlightener G. Skovoroda.
- ДокументДистанційне навчання. Проблеми та переваги(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Мітра, 2021-03-31) Білик, В. М.; Довгопола, М. О.; Мазур, Д. С.Публікацію присвячено актуальній, в контексті розвитку інформаційних технологій, проблеми мoдeрнiзaцiї системи освіти. З’ясовано, що суть мoдepнiзaцiї вiдбилaся в кoнцeпцiї диcтaнцiйнoї ocвіти, яка стає нaйважливiшим фaктoрoм її poзвиткy. У роботі представлено аналіз організації дистанційного навчання у ХНПУ імені Г. С. Сковороди і висвітлені результати даного дослідження, наведені пропозиції з його удосконалення. Публикацию посвящено актуальной в контексте развития информационных технологий, проблеме мoдeрнизaции системы образования. Выяснено, что суть мoдepнизaции отбилась в кoнцeпции диcтaнционнoго образования, которая становится самым важным фaктoрoм ее poзвития. В работе представлен анализ организации дистанционного обучения в ХНПУ имени Г. С. Сковороды и освещены результаты данного исследования, приведенные предложения по его усовершенствованию. The development of information technologies has made the modernization of the education system an urgent problem. The essence of modernization is reflected in the concept of remote education, which becomes the most important factor in its development. We have analyzed the organization of distance learning at KhNPU. G. S. Skovoroda and developed guidelines for its improvement .
- ДокументДосвід формування вчителя-лідера в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Друганова, О. М.; Білик, В. М.; Денисенко, А. О.В умовах сучасних швидкоплинних процесів, що відбуваються у всіх сферах суспільного життя актуальності набуває підготовка вчителя-лідера, здатного брати відповідальність за майбутнє країн, генерувати ідеї, згуртовувати навколо себе, надихати й вести за собою нові покоління. У статті акцентовано увагу, що саме на підготовку здобувача нової формації, майбутнього вчителя-лідера, готового до постійного самовдосконалення, спрямовані дисципліни вільного вибору «Лідерство і соціальне партнерство в освіті», «Педагогіка успіху», а також розкрито важливість залучення майбутніх учителів до активної волонтерської діяльності, висвітлено досвід такої роботи в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Авторами проаналізовано програмні матеріали дисциплін вільного вибору для здобувачів першого і другого рівнів вищої освіти, узагальнено досвід волонтерського руху Сковородинівської родини, який виступає основою для формування лідерських якостей особистості, її громадської та соціальної активності в умовах сьогодення. Мета статті – висвітлити основні форми й напрями роботи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди у підготовці вчителя-лідера. У статті представлені результати застосування різних форм лекційної взаємодії викладача та здобувача, роботи студентів на семінарських заняття та виконання завдань самостійної роботи. Доведено, що такий підхід до організації освітнього процесу дозволяє не лише поглибити набуті знання, а й сформувати актуальні сьогодні soft skills (комунікативні навички, емоційний інтелект, гнучкість мислення, уміння приймати рішення, навички кризового менеджменту тощо). Саме такі умови навчального середовища сприяють розв’язанню сучасних проблем лідерства в освітньому просторі, допомагають розвинути лідерський потенціал особистості. Автори продемонстрували вагомість у процесі проведення аудиторних занять таких методів, як: проблемного викладу знань, кейс-аналізу, інтерактивних методів. Доведено, що перевірці набутих теоретичних знань, удосконаленню практичних умінь і навичок, сприяє й активне залучення сучасного здобувача до волонтерської роботи, що дозволить випускникам знайти своє місце в різних сферах діяльності: освіті, соціального захисту населення, охорони здоров’я, дозвіллєвій галузі тощо. We can observe rapid changes in all spheres of social life; therefore, training a teacher-leader capable of taking responsibility for the country's future, generating ideas, rallying around him, and inspiring and leading new generations is gaining relevance. The article emphasizes that the free-choice disciplines "Leadership and social partnership in education" and "Pedagogy of success" aim to train a specialist in the new formation. The importance of involving future teachers in active volunteering was also revealed, and the experience of such work at the Kharkiv National Pedagogical University was highlighted. The authors analyzed the program materials of subjects of free choice for firstand second-level higher education applicants and summarized the experience of the volunteer movement of the of the university family, which is the basis for the formation of leadership qualities of an individual, his public, and social activity. The article's purpose is to highlight the primary forms and directions of work of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in forming a teacherleader. The article presents the results of the application of various forms of interaction between the teacher and students at lectures, seminar classes, and performing independent work tasks. It has been proven that such an approach to the organization of the educational process allows you to deepen your knowledge and develop soft skills. Such conditions in the academic environment contribute to the solution of modern problems of leadership in education. The authors demonstrated the importance of such methods in the process of conducting classroom classes: problem-based presentation of knowledge, case analysis, and interactive techniques. It has been proven that the active involvement of a modern student in volunteer work contributes to the verification of acquired theoretical knowledge and the improvement of practical skills. This will allow graduates to find their place in various fields of activity: education, social protection of the population, health care, leisure industry, etc.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПІДГОТОВКИ ДО КВАЛІФІКАЦІЙНОГО ІСПИТУ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Білик, В. М.; Ялліна, В. Л.У методичних рекомендаціях подано роз’яснення щодо складання кваліфікаційного іспиту з «Історії педагогіки» відповідно до вимог професійної підготовки спеціаліста першого (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальностями 014 «Середня освіта» ХНПУ імені Г. С. Сковороди». Методичні рекомендації містять: опис курсу, програму курсу, рекомендації щодо підготовки до іспиту, список рекомендованої літератури, а також схеми і таблиці, глосарій. The methodological recommendations provide explanations for writing a qualification exam of "Hystory of pedagogy" in accordance with the requirements of professional training of a specialist of the first (educational and scientific) level of higher education in the specialties 014 "Secondary Education" of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Methodical recommendations include: a description of the course, the program of the course, recommendations for preparing for the exam, a list of recommended literature, schemes and tables, glossary.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА. МОДУЛЬ ОСВІТА І ВИХОВАННЯ В МУЛЬТИКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Білик, В. М.; Ялліна, В. Л.У методичних рекомендаціях розроблені та викладені матеріали до курсу лекцій модуля «Освіта і виховання в мультикультурному середовищі» (1 кредит) дисципліни «Загальна педагогіка», яка вивчається здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 «Середня освіта» в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Методичні рекомендації складаються з викладення змісту семи лекцій у вигляді схем та таблиць. Рекомендовано для використання здобувачами освіти та викладачами під час вивчення дисциплін з загальної педагогіки, при написанні наукових робіт, кваліфікаційних робіт на здобуття ступеня бакалавра, під час проходження педагогічної практики в закладах середньої освіти. In the methodical the materials for the course of lectures of the module "Education and upbringing in a multicultural environment" (1 credit) of the discipline "General pedagogy" which are studied by students of the first (bachelor's) level of higher education in the first year of study in the speciality 014 "Secondary education" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The synopsis of the lectures is a presentation of the content of seven theme with schemes and tables, recommended literature. Recommended for use by students and teachers during the study of pedagogic disciplines, when writing scientific papers, qualifying papers for obtaining a bachelor's degree, during the course of pedagogical practice in institutions of education.
- ДокументОРГАНІЗАЦІЯ ШКІЛ ДЛЯ ДОРОСЛИХ ЯК ПРЕДМЕТ УВАГИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ГРОМАДСЬКОСТІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-08) Друганова, О. М.; Білик, В. М.У статті проаналізовано питання організації шкіл для дорослих, що були представлені педагогічною громадськістю ХІХ – початку ХХ століття на сторінках часописів, у процесі виступів на засіданнях різних секцій з’їздів, що проходили у межах обраного для дослідження часу. Проаналізовано особливості діяльності шкіл для дорослих, рекомендації діячів освіти стосовно організації процесу навчання, змісту, форм і методів, а також вимоги до педагогічної майстерності вчителів, що працювали у недільних школах. The article analyzes the issue of the organization of schools for adults, which was presented by the pedagogical community of the 19th - early 20th centuries on the pages of magazines, in the process of speeches at the meetings of various sections of the congresses held within the period chosen for the study. The peculiarities of schools for adults, the recommendations of education officials regarding the organization of the learning process, content, forms, and methods, as well as the requirements for the pedagogical skills of teachers who worked in Sunday schools were analyzed.
- ДокументПередумови запровадження компетентнісного підходу до підготовки фахівців у вітчизняній вищій школі (на матеріалах періодичних видань 80–90-х рр. ХХ ст.).(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Друганова, О. М.; Білик, В. М.; Ялліна, В. Л.Актуальність дослідження зумовлена недостатнім висвітленням передумов запровадження компетентнісного підходу в підготовку кваліфікованих спеціалістів у вітчизняній системі вищої освіти України. Метою публікації є аналіз теоретичних та практичних напрацювань вітчизняної науково-педагогічної громадськості щодо підготовки нової генерації компетентнісних фахівців, оприлюднених на сторінках періодичних видань 80 – 90-х рр. ХХ століття. Установлено, що процеси, що відбувалися у системі вищої та спеціальної професійної освіти в Україні в середині 80-х – на початку 90-х років ХХ ст., сприяли пожвавленню інтересу вітчизняної педагогічної громадськості до пошуку шляхів вдосконалення підготовки фахівців, здатних кваліфіковано виконувати свої обов’язки після закінчення навчання в закладах вищої та спеціальної професійної підготовки. Напрацювання науковців, викладачів були оприлюднені на сторінках часописів, що видавалися у ті часи, зокрема в журналі «Вестник высшей школы». Серед них: критика діючих і розробка нових методологічних підходів, наукових моделей підготовки кваліфікованих спеціалістів;удосконалення змісту навчальних програм; збільшення обсягу активних методів, наукової роботи, що посилюють пізнавальну активність й пошукову діяльність студентів тощо. Доведено, що передвісниками запровадження компетентнісного підходу всистему вищої освіти України, стали: незадоволення якістю підготовки майбутніх фахівців із різних галузей, що набуло особливої гостроти в середині 80-х – на початку 90-х рр. ХХ ст.; невтомний пошук та розробка нових методологічних спрямувань до вирішення проблеми підвищення якості вищої професійної освіти; ліквідація розриву між теоретичним та практичним аспектами підготовки фахівців; акцентування уваги на важливості зв’язку в освітній галузі та сфері праці. The relevance of the study is due to insufficient coverage of the background for the implementation of a competency-based approach into training of qualified specialists in the native system of higher education in Ukraine. The purpose of the publication is to analyze the theoretical and practical developments of the native scientific and pedagogical community on training a new generation of competent specialists, published in the periodicals of the 80's – 90's of the XXth century. It has been established that the processes that took place in the system of higher and special professional education in Ukraine in the middle of 80's – early 90's of the XXth century helped to revive the interest of the native pedagogical community in searching ways to improve the training professionals capable of performing their duties after graduation from institutions of higher and special professional training. The achievements of scholars and teachers were published on the pages of chronicles published at that time, in particular in the journal "Bulletin of Higher Education". Among them there is rewiev of existing methodological approaches and development of new ones, development of scientific models of training qualified specialists; improving the content of educational programs; increase in the volume of active methods, scientific work that enhances students’ cognitive activity and search activity, etc. It has been proved that the precursors of the implementation of the competency-based approach in the system of higher education of Ukraine were dissatisfaction with the quality of training future specialists in various fields, which became especially acute in the mid 80's - early 90's of the XXth century; tireless search and development of new methodological directions to solve the problem of improving the quality of higher professional education; bridging the gap between theoretical and practical aspects of training; emphasizing the importance of communication in education and work. We consider comparative analysis of the content, forms, methods of training specialists on the basis of a competency-based approach at different stages of development of the society as a promising topic of further research.
- ДокументРОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ УЧНІВ 5–7 КЛАСІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Білик, В. М.; Макущенко, А. О.У статті розглянуто стан емоційного інтелекту учнів п’ятого, шостого та сьомого класів школи. Зокрема розкрито важливість розвитку емоційного інтелекту, фази його історичного розвитку. Проведено тестування за Н. Холлом учнів 5–7 класів певного навчального закладу. Визначено мінімальні та максимальні результати і спільні показники розвитку емоційного інтелекту. The article considers the state of emotional quotient of fifth, sixth and seventh grade students. In particular, the importance of the development of emotional quotient, the phase of its historical development. N. Hall method was used for testing students of 5-7 grades. The minimum and maximum results and common indicators of EQ are also determined.
- ДокументТЕХНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ МОДУЛЯ «ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ В МУЛЬТИКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ» ЩОДО РОЗВИТКУ У СТУДЕНТІВ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Білик, В. М.; Ялліна, В. Л.У публікації досліджено викладання модуля «Формування особистості в мультикультурному середовищі». Зазначено, що насичення вивчення цього модуля інтерактивними, ігровими, рефлексивними технологіями, створення умов для творчого пошуку під час роботи з історико-педагогічними джерелами, спонукання здобувачів до евристичної, дослідницької, групової та самостійної роботи, дають можливість не лише більш ефективно застосовувати освітній та виховний потенціал модуля, а й вирішувати завдання підвищення рівня професійної компетентності майбутніх учителів, розвитку в них лідерських якостей під час проходження педагогічної практики у процесі здобуття ними вищої освіти. The publication examines the teaching of the module "Personality Formation in a Multicultural Environment". It is noted that saturation of the module with interactive, game, reflective technologies, creation of conditions for creative search when working with historical and pedagogical sources, encouragement of applicants to heuristic, research, group and independent work, make it possible not only to more effectively use the educational and educational potential of the module, but also to solve the problem of improving the level of professional competence of future teachers, developing their leadership skills during the pedagogical practice in the process of obtaining a degree.
- ДокументФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Якушин, Д. В.; Білик, В. М.У публікації проаналізовано наукові дослідження з питань формування в процесі вивчення педагогічних дисциплін у здобувачів прагнення до лідерства, як одного із чинників їх конкурентоспроможності на ринку праці. Зазначено, що проведений аналіз наукових досліджень дає підстави стверджувати, що вивчення дисциплін педагогічного спрямування сприяє опануванню здобувачами суті феномену лідерства, розвитку в них лідерських якостей (цілеспрямованість, ініціативність, відповідальність та ін.). The publication analyses scientific research on the formation of students' aspirations for leadership as one of the factors of their competitiveness in the labour market in the process of studying pedagogical disciplines. It is noted that the analysis of scientific research gives grounds to assert that the study of pedagogical disciplines contributes to the mastery of the essence of the phenomenon of leadership by students, the development of their leadership qualities (dedication, initiative, responsibility, etc.).
- ДокументФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-08) Білик, В. М.; Якушин, Д. В.У статті розкрито досвід формування лідерської компетентності майбутнього вчителя за кордоном. Проаналізовано складові лідерства педагогічних працівників. Особливу увагу приділено характеристиці програм в різних країнах, спрямованих на розвиток лідерських здібностей у майбутніх вчителів у рамках їхньої фахової підготовки. Визначено, що професійна підготовка майбутніх вчителів здійснюється у навчально-виховному процесі, позааудиторній роботі ЗВО, школах професійного розвитку. The article reveals the experience of forming the leadership competence of a future teacher abroad. The components of the leadership of pedagogical workers are analyzed. Particular attention is paid to the characteristics of programs in different countries aimed at developing the leadership abilities of future teachers as a part of their professional training. It was determined that the professional training of future teachers is carried out in the educational process, extracurricular work of higher education institutions, and schools of professional development.