Перегляд за Автор "Беззубенко, А. В."
Зараз показано 1 - 16 з 16
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументБезпекова політика в АТР через призму діяльності регіонального форуму АСЕАН(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-03-19) Беззубенко, А. В.У статті проаналізовано створення Регіонального Форуму АСЕАН з безпеки, що є достатньо екстраординарною подією в історії міжнародних відносин в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні, де раніше були відсутні як традиції, так і досвід багатосторонньої дипломатії. Поява такого Форуму мала особливе значення, оскільки значно вплинула на зміну поглядів лідерів регіону, продемонструвала зростаюче усвідомлення необхідності налагодження широкої співпраці у сфері безпекової політики в регіоні. В статье проанализировано создание Регионального Форума АСЕАН по безопасности, что является достаточно экстраординарным событием в истории международных отношений в Азиатско-Тихоокеанском регионе, где ранее отсутствовали как традиции, так и опыт многосторонней дипломатии. Появление такого Форума имело особое значение, поскольку значительно повлияло на изменение взглядов лидеров региона, продемонстрировало растущее осознание необходимости налаживания широкого сотрудничества в сфере безопасности в регионе. The article analyzes that the establishment of the ASEAN Regional Security Forum is a rather extraordinary event in the history of international relations in the Asia-Pacific region, where both traditions and experience of multilateral diplomacy were previously lacking. The emergence of such a Forum was of particular importance, as it significantly influenced the change of views of the leaders of the region, demonstrated the growing awareness of the need for broad cooperation in the field of security policy in the region.
- ДокументДосвід впровадження дистанційного навчання в практику історичної освіти в українських ВНЗ(Fundacja “Instytut Artes Liberales”, Warszawa, 2017) Бережна, С. В.; Беззубенко, А. В.; Олійник, Т. А.В статті подається досвід Харківського національного педагогічного університету імені Григорія Сковороди у впровадженні у практику освітньої діяльності елементів дистанційного навчання. Окрему увагу приділено специфіці дистанційного викладання історичних курсів. В статье дается опыт Харьковского национального педагогического университета имени Григория Сковороды во внедрении в практику образовательной деятельности элементов дистанционного обучения. Особое внимание уделено специфике дистанционного преподавания исторических курсов. The article is devoted to the experience of the H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in introducing into the educational practice elements of distance learning. Attention is paid to the specifics of distance teaching of historical courses.
- ДокументЗАКОНИ ХАММУРАПІ ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Стукаленко, Д. Ю.; Беззубенко, А. В.У публікації розглянуто Закони Хаммурапі, які були створені бл. 1750 р. до н.е. за наказом вавилонського царя Хаммурапі (1792–1750 рр. до н.е.). Закони є одним із найважливіших джерел з політичної, соціально-економічної та культурної історії Стародавнього Вавилону та всієї історії Стародавнього Сходу. Зазначено, що «Закони Хаммурапі» свідчать про рівень розвитку держави. Аналізуючи вавилонський кодекс зроблено висновок, що Стародавній Вавилон уже в ті часи знаходився на досить високому щаблі суспільного розвитку, життя відзначалося складними соціальними відносинами. Аналіз Законів Хаммурапі дозволяє не тільки змалювати картину давньовавилонського суспільства, а й зрозуміти ґенезу держави, як особливого феномену. The publication examines the Laws of Hammurabi, which were created ca. 1750 BC by order of the Babylonian king Hammurabi (1792– 1750 BC). The Laws are one of the most important sources from the political, socio-economic and cultural history of Ancient Babylon and the entire history of the Ancient East. It is noted that the "Laws of Hammurabi" testify to the state's level of development. Analyzing the Babylonian code, it was concluded that ancient Babylon was already at a fairly high level of social development in those days, life was marked by complex social relations. Analysis of Hammurabi's Laws allows not only to paint a picture of the ancient Babylonian society, but also to understand the genesis of the state as a special phenomenon.
- ДокументНЕПАД – надії африканців на краще майбутнє(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-03-28) Беззубенко, А. В.Реалізація програми НЕПАД відбувається досить повільно, не зважаючи на багатомільярдні інвестиції в економіку Африки. Деякі спеціалісти вважають, що більше зусиль приділяється популяризації програми, а не реалізації реальних проектів. НЕПАД представляє собою альтернативу діяльності Африканського Союзу в економічній сфері, що впливає на малоефективність реалізації даної програми. Реализация программы НЕПАД происходит достаточно медленно, несмотря на многомиллиардные инвестиции в экономику Африки. Некоторые специалисты считают, что больше усилий уделяется популяризации программы, а не реализации реальных проектов. НЕПАД представляет собой альтернативу деятельности Африканского Союза в экономической сфере, что влияет на малоэффективность реализации данной программы. The implementation of the NEPAD program is quite slow, despite multibillion-dollar investments in the African economy. Some experts believe that more efforts are devoted to popularizing the program, rather than implementing real projects. NEPAD is an alternative to the activities of the African Union in the economic sphere, which affects the inefficiency of this program.
- ДокументНЕУРЯДОВІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛЬЩІ В СИСТЕМІ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ ТА МЕДИЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ (1989–2004 рр.)(Видавництво «Гілея», ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016) Беззубенко, А. В.Статтю присвячено вивченню досвіду діяльності неурядових організацій Республіки Польща у вирішенні проблем надання соціальної допомоги та медичного обслуговування у 1989 – 2004 рр. Зокрема, увага автора зосереджена на аналізі діяльності таких провідних організацій, як Польський Червоний Хрест, Польська Медична Місія, Польська Гуманітарна Акція, Фонд «Великий оркестр святкової допомоги», МОНАР. Визначено пріоритетні напрямки діяльності даних організацій, методи та засоби реалізації їхніх основних статутних цілей. Традиційною основою для діяльності вище перелічених НУО була функція представництва і захисту інтересів соціальних груп, які потребували медичної та гуманітарної допомоги. Констатується особлива користь участі організацій третього сектору у розробці і реалізації соціальних програм, адже саме вони мали прямий контакт із малозабезпеченими соціальними групами і можливість посилювати адресність соціальної допомоги. Статья посвящена изучению опыта деятельности неправительственных организаций Республики Польша в решении проблем предоставления социальной помощи и медицинского обслуживания в 1989 – 2004 гг. В частности, внимание автора сосредоточено на анализе деятельности таких ведущих организаций, как Польский Красный Крест, Польская Медицинская Миссия, Польская Гуманитарная Акция, Фонд «Большой оркестр праздничной помощи», МОНАР. Определены приоритетные направления деятельности данных организаций, методы и средства реализации основных уставных целей. Традиционной основой для деятельности выше перечисленных НПО была функция представительства и защиты интересов социальных групп, которые нуждались в медицинской и гуманитарной помощи. Констатируется особенная польза участия организаций третьего сектора в разработке и реализации социальных программ, ведь именно они имели прямой контакт с малообеспеченными социальными группами и возможность усиливать адресность социальной помощи. The article is devoted to the study of the experience of Polish Republic non-governmental organizations activity in dealing with the problems of social service and healthcare in 1989-2004. In particular, author paid attention on the analysis of activity of such leading organizations, as Polish Red Cross, Polish Medical Mission, Polish Humanitarian Action, The Great Orchestra of Christmas Charity Foundation and MONAR. Identifies priority spheres of activity, methods and means of implementation of the main statutory objectives. Traditional basis for activity of above enumerated NGO was a function of representative office and defense of interests of task forces that needed a medical and humanitarian help. The special benefit of participation of organizations of the third sector is established in development and realization of the social programs, in fact exactly they had a direct contact with of scanty means task forces and possibility to strengthen addresses of social help.
- ДокументНовітня історія країн Європи і Америки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Беззубенко, А. В.; Кучемко, М. М.У навчально-методичному посібнику розглядаються основні етапи історії країн Європи і Америки з 1918 р. до сьогодення. Посібник містить опис навчальної дисципліни, плани семінарських занять з методичними рекомендаціями до них, питання для самостійного опрацювання, тематику курсових робіт, тестові завдання, рекомендовану навчальну та спеціальну літературу. Розрахований на студентів ІV курсу історичного факультету.The educational and methodical manual examines the main stages of the history of the countries of Europe and America from 1918 to the present. The manual contains a description of the academic discipline, plans for seminar classes with methodical recommendations for them, questions for independent study, topics of coursework, test tasks, recommended educational and special literature. Designed for students of the 4th year of the Faculty of History.
- ДокументОСМАНСЬКА ІМПЕРІЯ У ПЕРІОД ТАНЗИМАТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Дадашева, О. О.; Беззубенко, А. В.У публікації проаналізовано Османську імперію у період Танзимату. Період 1839–1876 рр. в історії Османської імперії отримав назву «Танзимат», що в перекладі з турецької означає «упорядкування». Цей етап османської історії був позначений спробами модернізації економіки та державного устрою. Зазначено, що реформи періоду Танзимата ознаменували та зумовили найважливіші економічні, політичні, соціальні, культурні перетворення в житті османського суспільства. Вони стали вагомим результатом нехай повільного, але поступального соціально-економічного та політичного розвитку Туреччини на поворотному етапі її історії та одночасно активним джерелом протиборства «старого» і «нового». The publication analyzes the Ottoman Empire during the Tanzimat period. The period of 1839–1876 in the history of the Ottoman Empire was called "Tanzimat", which means "ordering" in Turkish. This stage of Ottoman history was marked by attempts to modernize the economy and the state system. It is noted that the reforms of the Tanzimat period marked and determined the most important economic, political, social, and cultural transformations in the life of Ottoman society. They became a significant result of albeit slow, but progressive socio-economic and political development of Turkey at a turning point in its history and at the same time an active source of confrontation between the "old" and the "new".
- ДокументПольські жінки в діяльності "Третього сектору"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Беззубенко, А. В.Стаття присвячена дослідженню становища і активності польських жінок у діяльності організацій «третього сектору». Визначено сфери, в яких жінки є найбільш залученими. Це – вирішення гендерних проблем, прав жінок та їх реалізації, соціально-економічний розвиток та інтеграція, соціальна допомога, охорона здоров'я, освіта, культура, громадянське суспільство тощо. Аналіз становища жінок у польських НУО здійснювався за наступними показниками: участь у правлінні організації, членство в організації, зайнятість в організації та волонтерство. Незважаючи на те, що у Польщі існує відносно невелика кількість жіночих організацій, необхідно визнати, що вони постійно розвиваються. Польські жінки представляють собою значну рушійну силу у формуванні правового демократичного суспільства. Беззаперечним є той факт, що сьогодні неурядові організації є дієвою платформою щодо захисту, розширення або просунення прав та можливостей жінок, їх суспільної діяльності. Відзначається зростаючий вплив польських жіночих НУО в суспільно-політичному житті країни. The article is devoted to the study of the position and activity of Polish women in the activities of third sector organizations. Areas in which women are most involved are identified. These are solutions to gender issues, women's rights and their implementation, socio-economic development and integration, social assistance, health care, education, culture, civil society and more. The analysis of the situation of women in Polish NGOs was carried out according to the following indicators: participation in the board of the organization, membership in the organization, employment in the organization and volunteering. Despite the fact that there are a relatively small number of women's organizations in Poland, it must be acknowledged that they are constantly evolving. Polish women represent a significant driving force in shaping a legal democratic society. It is an indisputable fact that today non-governmental organizations are an effective platform for protecting, expanding or promoting the rights and opportunities of women and their social activities. There is a growing influence of Polish women's NGOs in the social and political life of the country.
- ДокументРеакція міжнародної спільноти на події 1917–1918 рр. в Україні(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2018-05-11) Беззубенко, А. В.Метою статті є аналіз міжнародної реакції на події 1917 – 1918 рр. в Україні. Оскільки ці події тривали на завершальному етапі Першої світової війни, то ми звернули увагу на політику щодо України провідних на той час держав світу, зокрема США, Франції, Великобританії, Німеччини та Австро-Угорщини. Целью статьи является анализ международной реакции на события 1917 - 1918 гг. В Украине. Поскольку эти события продолжались на завершающем этапе Первой мировой войны, то мы обратили внимание на политику в отношении Украины ведущих в то время государств мира, включая США, Франции, Великобритании, Германии и Австро-Венгрии. The purpose of the article is to analyze the international reaction to the events of 1917 - 1918. In Ukraine. Since these events continued at the final stage of World War I, we drew attention to the policy towards Ukraine of the leading countries of the world at that time, including the USA, France, Great Britain, Germany and Austria-Hungary.
- ДокументРЕГІОН БЛИЗЬКОГО СХОДУ У СВІТЛІ ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНИХ КОНЦЕПЦІЙ АМЕРИКАНСЬКИХ ПРЕЗИДЕНТІВ (1950-ті – 1990-ті рр.)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Беззубенко, А. В.У публікації проаналізувано регіон Близького Сходу, який став одним із важливих для реалізації стратегічних інтересів Сполучених Штатів Америки. Підтвердженням цьому стали доктрини американських президентів. Зазначено, Сполучені Штати Америки у досліджуваний період діяли в Близькосхідному регіоні найбільш активно та цілеспрямовано, послідовно здійснюючи плани реалізації американських політичних, економічних чи військово-стратегічних цілей. Першочергова увага приділялася при цьому забезпеченню гарантованого доступу до енергетичних ресурсів близькосхідних країн. Саме цей курс призвів Сполучені Штати до політичного протистояння з Іраком та Іраном. Протягом 1990-х рр. Вашингтон за основну мету визначив стримування цих двох країн. На думку Білого Дому, Ісламська Республіка Іран продовжувала підтримувати міжнародний тероризм, прагнула до експорту ісламської революції, нарощувала свій військово-технічний потенціал, включаючи розвиток ядерної програми, перешкоджала врегулюванню палестино-ізраїльського конфлікту. The publication analyses the Middle East region, which has become one of the most important for the realisation of the strategic interests of the United States of America. This is confirmed by the doctrines of American presidents. It is noted that during the study period, the United States of America acted in the Middle East region most actively and purposefully, consistently implementing plans to achieve American political, economic or military strategic goals. The primary focus was on ensuring guaranteed access to energy resources of the Middle Eastern countries. This course led the United States to a political confrontation with Iraq and Iran. During the 1990s, Washington's main goal was to contain these two countries. According to the White House, the Islamic Republic of Iran continued to support international terrorism, sought to export the Islamic revolution, and was building up its military and technical capabilities, including the development of a nuclear programme, obstructed the settlement of the Palestinian-Israeli conflict.
- ДокументРОСІЙСЬКО-ГРУЗИНСЬКА ВІЙНА 2008 р.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Мачарадзе, В. В.; Беззубенко, А. В.У публікації розглянуто російсько-грузинську війну 2008 р. Зазначено, що грузинсько-російський конфлікт похитнув упевненість країн Заходу в тому, що війни в Європі залишилися в минулому, а в сучасному світі їх не може бути. Саме тому Європа не помітила ознак наближення конфлікту. Причини останнього корінилися не стільки у міжнаціональних протиріччях грузинського, абхазького і осетинського народів і не в необхідності визначення статусу їх етнічних територій, а у тому, що Росії цей конфлікт був необхідний для вирішення власних проблем у відносинах із Заходом взагалі і США зокрема. The publication examines the Russian-Georgian war of 2008. It is noted that the Georgian-Russian conflict shook the confidence of Western countries that wars in Europe are a thing of the past, and they cannot be in the modern world. That is why Europe did not notice the signs of approaching conflict. The reasons for the latter were rooted not so much in the international contradictions of the Georgian, Abkhaz and Ossetian peoples and not in the need to determine the status of their ethnic territories, but in the fact that Russia needed this conflict to solve its own problems in relations with the West in general and the USA in particular.
- ДокументСАЛАХ АД-ДІН – СУЛТАН ЄГИПТУ, ПЕРЕМОЖЕЦЬ ХРЕСТОНОСЦІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Калмикова, Я. К.; Беззубенко, А. В.У публікації розглянуто особу Салаха ад-Діна Юсуфа ібн Айюба, котру важко однозначно віднести чи до героя, чи до злочинця. Оскільки для мусульман він був визволителем Єрусалиму, а для християн – його загарбником. Саладіна характеризують як ідеального правителя, віруючого мусульманина, ідеалізують образ еміра. Фактом залишається те, що це була людина свого часу. Отримавши гарну освіту, Салах ад-Дін вирішив, що буде корисним для країни саме у ролі військового, а не поета. Незважаючи на свою непримиренну боротьбу з хрестоносцями, у пам'яті європейців Саладін залишився істинним лицарем. Він проявив милосердя до християн при захопленні Єрусалиму, а після Третього хрестового походу надав паломникам недоторканність і заступництво, щоб вони спокійно могли відвідувати Святу землю. При ньому Єрусалим став дійсно Священним містом, де не було місця насильству та жорстокості. The publication examines the personality of Salah al-Din Yusuf ibn Ayyub, who is difficult to unequivocally attribute either to a hero or to a criminal. Because for Muslims he was the liberator of Jerusalem, and for Christians - its invader. Saladin is characterized as an ideal ruler, a devout Muslim, and the image of an emir is idealized. The fact remains that he was a man of his time. Having received a good education, Salah al-Din decided that he would be useful to the country precisely in the role of a soldier, not a poet. Despite his implacable struggle with the Crusaders, Saladin remained a true knight in the memory of Europeans. He showed mercy to Christians during the capture of Jerusalem, and after the Third Crusade, he granted pilgrims immunity and patronage so that they could visit the Holy Land in peace. With him, Jerusalem became a truly Holy city, where there was no place for violence and cruelty.
- ДокументХатідже Турхан-султан – остання валіде доби «Жіночого султанату»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-06) Беззубенко, А. В.; Пушкаренко, О.Авторами статті розкрито вплив Хатідже Турхан-султан на політичний розвиток Османської імперії. The authors of the article reveal the influence of Hatice Turhan Sultan on the political development of the Ottoman Empire.
- ДокументІндія і США: шлях до стратегічного партнерства(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-03-20) Беззубенко, А. В.У статті проаналізовано динаміку розвитку відносин США та Індії. Кінець 1980-х – початок 1990-х рр. ознаменувався не тільки закінченням «холодної війни», а й формуванням нової структури міжнародних відносин. Однією із ключових тенденцій міжнародного життя після 1991 р. стало налагодження активної співпраці між Сполученими Штатами Америки та Індією. В статье проанализирована динамика развития отношений США и Индии. Конец 1980-х - начало 1990-х гг. Ознаменовался не только окончанием «холодной войны», но и формированием новой структуры международных отношений. Одной из ключевых тенденций международной жизни после 1991 г. стало налаживание активного сотрудничества между Соединенными Штатами Америки и Индией. The article analyzes the dynamics of relations between the United States and India. The late 1980s and early 1990s were marked not only by the end of the Cold War, but also by the formation of a new structure of international relations. One of the key trends in international life since 1991 has been the establishment of active cooperation between the United States and India.
- ДокументІсторія середніх віків (V– XV ст.)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Беззубенко, А. В.Посібник розроблений з метою сприяння більш ефективній організації навчальної роботи здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня другого року навчання історичного факультету на семінарських заняттях з історії середніх віків. Теми практичних занять підібрані таким чином, щоб дати здобувачам максимально повне уявлення про ключові проблеми історії Середньовіччя протягом V–XV ст. Матеріали посібника забезпечують засвоєння здобувачами у повній мірі системи знань про закономірності та особливості розвитку європейської цивілізації у добу Раннього і Класичного Середньовіччя. Зокрема хронологію, періодизацію, еволюцію суспільно-політичного, соціально-економічного та культурного розвитку країн Європи у V–XV ст. У ході вивчення даного курсу студенти познайомляться з основними історичними джерелами та відомими працями медієвістів. У посібнику зазначається мета, предмет, завдання, зміст навчальної дисципліни «Історія середніх віків». Матеріали даного посібника згруповано у відповідні теми. До кожної теми пропонується перелік проблем для обговорення, методичні рекомендації, інформаційне забезпечення, практичні завдання. Також до посібника включено глосарій, до якого увійшли основні поняття доби Середньовіччя, та тестові завдання. Дане видання має сприяти оволодінню студентами загальнопрофесійними компетенціями відповідно до освітньої програми підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 014.03 Середня освіта. Пособие разработано с целью содействия более эффективному организации учебной работы соискателей высшего образования первого (бакалаврского) уровня второго года обучения исторического факультета на семинарских занятиях по истории средних веков. Темы практических занятий подобраны таким образом, чтобы дать соискателям максимально полное представление о ключевых проблемах истории Средневековья в течение V–XV вв. Материалы пособия обеспечивают усвоение соискателями в полной мере системы знаний о закономерностях и особенностях развития европейской цивилизации во время Раннего и Классического Средневековья. В частности, хронологию, периодизацию, эволюцию общественно-политического, социально-экономического и культурного развития стран Европы в V–XV вв. В ходе изучения данного курса студенты познакомятся с основными историческими источниками и известными трудами медиевистов. В пособии указывается цель, предмет, задачи, содержание учебной дисциплины «История средних веков». Материалы данного пособия сгруппировано в соответствующие темы. К каждой теме предлагается перечень проблем для обсуждения, методические рекомендации, информационное обеспечение, практические задачи Также в пособие включен глоссарий, в который вошли основные понятия эпохи Средневековья, и тестовые задания. Это издание должно способствовать овладению студентами общепрофессиональными компетенциями в соответствии с образовательной программой подготовки соискателей высшего образования первого (бакалаврского) уровня по специальности 014.03 Среднее образование. The manual has been developed with the aim of facilitating a more effective organization of educational work for applicants for higher education of the first (bachelor's) level of the second year of study at the Faculty of History at seminars on the history of the Middle Ages. The topics of the practical lessons are selected in such a way as to give applicants the fullest possible understanding of the key problems of the history of the Middle Ages during the V–XV centuries. The materials of the manual ensure that applicants fully assimilate the system of knowledge about the patterns and features of the development of European civilization during the Early and Classical Middle Ages. In particular, the chronology, periodization, evolution of the socio-political, socio-economic and cultural development of European countries in the V–XV centuries. In the course of studying this course, students will get acquainted with the main historical sources and famous works of medievalists. The manual indicates the purpose, subject, objectives, content of the discipline "History of the Middle Ages". The materials in this manual are grouped into relevant topics. For each topic, a list of problems for discussion, methodological recommendations, information support, practical tasks is offered. Also, the manual includes a glossary, which includes the basic concepts of the Middle Ages, and test tasks. This publication should contribute to the mastery by students of general professional competencies in accordance with the educational program for the preparation of applicants for higher education of the first (bachelor's) level in the specialty 014.03 Secondary education.
- ДокументІсторія стародавнього світу. Схід, Греція, Рим(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Беззубенко, А. В.; Мірошніченко, С. В.У навчально-методичному посібнику розглядаються основні етапи становлення та розвитку людського суспільства з моменту його виникнення до створення стратифікованих суспільств, розвиток цивілізацій Сходу, античних Греції і Риму. Посібник містить опис навчальної дисципліни, тексти лекцій, плани семінарських занять з методичними рекомендаціями, питання для самостійного опрацювання, рекомендовану навчальну та спеціальну літературу. Розрахований для студентів І курсу історичного факультету. The educational and methodical manual examines the main stages of the formation and development of human society from the moment of its emergence to the creation of stratified societies, the development of the civilizations of the East, ancient Greece and Rome. The manual contains a description of the academic discipline, lecture texts, seminar lesson plans with methodical recommendations, questions for self-study, recommended educational and special literature. Designed for first-year students of the Faculty of History.