Факультет соціальних і поведінкових наук
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Факультет соціальних і поведінкових наук за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 1578
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументApproximation of the environmental law and environmental policy of ukraine with the eu legislation as a component of the globalization process(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2023) Kaliuzhna, Yu.The focus of this article is environmental law and environmental policy in the context of the globalization process. Ukraine was chosen as the object of study as one of the most active participants in the European integration process. This study considers the approximation of Ukrainian environmental law in accordance with the regulatory framework of the European Union. The emphasis in this study is on the consideration of environmental law and environmental policy as components of the globalization process in Europe. Today, the EU is a flagship in the implementation of environmental law and environmental policy. The current article analyzes the environmental law of Ukraine in the context of harmonization with the environmental policy of the European Union as a component of globalization. The article also examines the history of the formation of the European Union and the evolution of environmental law within this political and legal system. A comparative analysis of the legislative initiatives of the European Union and Ukraine made it possible to establish that the implementation mechanisms and the sequence of implementation of many elements of these initiatives are similar. The activities of the UN are considered, and the role of this organization in the activities of the European Union and Ukraine is considered. Additionally, the legislative activity of Ukraine is demonstrated, which is focused on the formation of new environmental policy standards in the context of globalization. The established facts made it possible to conclude about the level of integration of Ukrainian environmental legislation into the legal system of the European Union in the process of globalization. У центрі уваги цієї статті – екологічне право та екологічна політика в контексті процес глобалізації. Україну було обрано об’єктом дослідження як одного з найактивніших учасників процесу євроінтеграції. У цьому дослідженні розглядається питання адаптації українського екологічного права відповідно до нормативної бази Європейського Союзу. Акцент у цьому дослідженні робиться на розгляд екологічного права та екологічної політики як складових процесів глобалізації в Європа. Сьогодні ЄС є флагманом у впровадженні екологічного права та екологічної політики. У даній статті аналізується екологічне право України в контексті гармонізації з екологічна політика Європейського Союзу як складова глобалізації. У статті також розглядається історії становлення Європейського Союзу та еволюції екологічного права в рамках цієї політичної та правова система. Порівняльний аналіз законодавчих ініціатив Європейського Союзу та України дали змогу встановити, що механізми реалізації та послідовність реалізації багато елементів цих ініціатив схожі. Розглянуто діяльність ООН і роль цієї організації в діяльності Європейського Союзу та України. Крім того, продемонстровано законодавчу діяльність України, яка спрямована на формування нових екологічних стандарти політики в контексті глобалізації. Встановлені факти дали змогу зробити висновок про в рівень інтеграції українського екологічного законодавства в правову систему Європейського Союзу в процес глобалізації.
- ДокументChatGPT як персональний асистент науковця: комунікативний кейс prompt engineering(Народна українська академія, 2024-04-13) Калюжна, Ю. І.В статті наводиться правильне застосування комунікативного кейсу prompt engineering, що дозволяє перетворити GPT на ефективного персонального асистента, який виконує значну частину рутинної роботи із текстами, масивами даних та ін. Відповідальність за етичність використання ChatGPT і забезпечення академічної чесності лежить на користувачах. The article provides the correct application of the prompt engineering communicative case, which allows you to turn GPT into an effective personal assistant that performs a significant part of routine work with texts, data arrays, etc. Users are responsible for the ethical use of ChatGPT and ensuring academic integrity.
- ДокументChess therapy as a new trend in training of future social pedagogues(Pitesti University publishing house, 2018-10) Romanova, I.; Vasylieva, M.; Podberezskyi, M.Scientific research and practical social-pedagogical activity are exploring the possibilities of using chess as a means of rehabilitation. Study Aim: to determine the readiness of social pedagogues to use chess therapy and to propose a technology for the training of social pedagogues to use chess therapy in professional activities. Results: The low level of readiness of social pedagogues to use chess therapy in professional activity is revealed. We have proposed a technology for forming the readiness of future social pedagogues for the use of chess therapy in professional activities at the Pedagogical University. Conclusions: The studying of chess therapy shall be introduced into the system of training of social pedagogues. Науково-дослідна та практична соціально-педагогічна діяльність вивчає можливості використання шахів як засоби реабілітації. Мета дослідження: визначити готовність соціальних педагогів до застосування шахової терапії та запропонувати технологію підготовки соціальних педагогів до використання шахової терапії у професійній діяльності. Результати: Виявлено низький рівень готовності соціальних педагогів до використання шахової терапії у професійній діяльності. Нами запропоновано технологію формування готовності майбутніх соціальних педагогів до використання шахової терапії у професійній діяльності в педагогічному університеті. Висновки. Вивчення шахової терапії доцільно запровадити в систему підготовки соціальних педагогів.
- ДокументConcept “humour” in the linguistic consciousness of the Russian-speaking population of Ukraine(Cracow Tertium Society for the Promotion of Language Studies, 2020) Kobzieva, Yu.; Gordiienko-Mytrofanova, І.; Udovenko, М.; Sauta, S.The purpose of this study was to define and to describe the semantic components of the stimulus word humour in the linguistic consciousness of young Russian-speaking people from Eastern Ukraine. The main method of the research was a рsycholinguistic experiment. The sample comprised 400 young people (aged 20-31), males and females being equally represented. The experiment proved that the concept humour in the linguistic consciousness of the Russian-speaking population of Ukraine is represented by four core semantic clusters: “laughter,” “joke,” “merry-making/joy” and “show.” Analysis of female and male associative fields shows that the semantic core of the word humour does not depend on the respondents’ gender identification. The results of frequency and cluster analysis have implied a number of the following conclusions. Firstly, humour and laughter form an inseparable unity of stimulus and reaction in the linguistic consciousness of respondents, although the psychological paradigm considers humour and laughter as two independent phenomena. Secondly, the cognitive component of humour was only reflected in the peripheral cluster “mind” of respondents’ associations. Thirdly, young Russian-speaking people from Ukraine do not have an ideal image of humour represented by a certain comedy show or relevant to any specific comedians. The generalised visualisation of humour is represented by reactions of the extreme periphery. Finally, comparative analysis of the verbalised concept humour in the linguistic consciousness of Russian-speaking population of Ukraine and people who live in Russia did not reveal any national-specific features in the perception of stimulus humour. Метою даного дослідження було визначити та описати семантичні компоненти слов-стимулів гумору у мовній свідомості молодих російськомовних жителів Східної України. Основним методом дослідження був психолінгвістичний експеримент. Вибірка становила 400 молодих людей (віком 20-31 рік), причому чоловіки та жінки були представлені порівну. Експеримент довів, що поняття гумор у мовній свідомості російськомовного населення України представлено чотирма основними семантичними кластерами: «сміх», «жарт», «весело/радість» та «шоу». Аналіз жіночого та чоловічого асоціативних полів показує, що семантичне ядро слова гумор не залежить від гендерної ідентифікації респондентів. Результати частотного та кластерного аналізу дозволили зробити ряд наступних висновків. По-перше, гумор і сміх утворюють нерозривну єдність стимулу і реакції в мовній свідомості респондентів, хоча психологічна парадигма розглядає гумор і сміх як два самостійних явища. По-друге, когнітивний компонент гумору відображався лише в периферійному кластері «розум» асоціацій респондентів. По-третє, молоді російськомовні люди з України не мають ідеального образу гумору, представленого певним комедійним шоу чи конкретним гумористом. Узагальнена візуалізація гумору представлена реакціями крайньої периферії. Нарешті, порівняльний аналіз вербалізованого поняття гумор у мовній свідомості російськомовного населення України та людей, які проживають в Росії, не виявив жодних національно-специфічних особливостей у сприйнятті гумору. Целью данного исследования было определить и описать семантические компоненты словесных стимулов юмора в языковом сознании молодых русскоязычных жителей Восточной Украины. Основным методом исследования был психолингвистический эксперимент. Выборку составили 400 молодых людей (20-31 год), мужчины и женщины представлены в равной степени. Эксперимент показал, что концепт юмор в языковом сознании русскоязычного населения Украины представлен четырьмя ядерными семантическими кластерами: «смех», «шутка», «веселье/радость» и «шоу». Анализ женских и мужских ассоциативных полей показывает, что семантическое ядро слова юмор не зависит от гендерной идентификации респондентов. Результаты частотного и кластерного анализа позволили сделать ряд следующих выводов. Во-первых, юмор и смех образуют неразрывное единство стимула и реакции в языковом сознании респондентов, хотя психологическая парадигма рассматривает юмор и смех как два самостоятельных явления. Во-вторых, когнитивный компонент юмора отражался только в периферическом кластере «разум» ассоциаций респондентов. В-третьих, у молодых русскоязычных жителей Украины нет идеального образа юмора, представленного определенным комедийным шоу или относящегося к каким-то конкретным юмористам. Обобщенная визуализация юмора представлена реакциями крайней периферии. Наконец, сравнительный анализ вербализованного концепта юмора в языковом сознании русскоязычного населения Украины и жителей России не выявил каких-либо национально-специфических особенностей в восприятии юмора.
- ДокументContent and functional parameters of business culters(Le Mans University, Faculty of Economics and Management, Lisbon, Portugal, 2017-12-22) Soliar, V. V.; Vasilyeva, M. P.The article highlights the conceptual framework for the formation of business culture. Also reviewed the integrity and integrative essence of the current level of business culture of the enterprise. В статті висвітлено концептуальні основи формування ділової культури. Також розглянуто цілісність та інтегративна сутність сформованого рівня ділової культури підприємства. В статье освещены концептуальные основы формирования деловой культуры. Также рассмотрены целостность и интегративная сущность сложившегося уровня деловой культуры предприятия.
- ДокументCOVID – 19. БУТИ ЗАХИЩЕНИМ В СИТУАЦІЇ ПАНДЕМІЇ (ПСИХОСОМАТИЧНИЙ ПІДХІД)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Хомуленко, Т.У публікації надано колегам та здобувачам освіти університету ряд установок, які налаштовують на конструктивні стратегії світовідчуття в ситуації пандемії коронавірусу. Досвід психологічного переосмислення явищ реальності як експериментальний, так і концептуальний дає можливість окреслити вектори уваги, які зорієнтовують на дієві на лаштування. Психоімунологія як галузь знання про синхроністичність імунної системи і психіки дає можливість знайти нові відповіді на питання про те, що необхідно робити для своєї безпеки. І чим частіше ми звертаємося до цього питання, тим сильніше ми стаємо. The publication provides colleagues and students of the university with a number of attitudes that set them up for constructive strategies of worldview in the context of the coronavirus pandemic. The experience of psychological rethinking of the phenomena of reality, both experimental and conceptual, makes it possible to outline the vectors of attention that orientate to effective adjustments. Psychoimmunology as a branch of knowledge about the synchronicity of the immune system and the psyche makes it possible to find new answers to the question of what we need to do to stay safe. And the more often we address this issue, the stronger we become.
- ДокументCОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ З ВПЛИВУ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА СОЦІАЛЬНУ ПОВЕДІНКУ МОЛОДІ У ВНЗ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-04-21) Биков, Є. Г.Визначена cоціально-педагогічна діяльність з впливу сучасної музичної культури на соціальну поведінку молоді у ВНЗ. Определена социально-педагогическая деятельность по влиянию современной музыкальной культуры на социальное поведение молодежи в вузах.
- ДокументDeveloping the Instructions for the Controlled Association Experiment by Means of Semantic Features for the Stimulus “Flirting Person”(Kharkiv Regional Public Organization “Culture of Health” (KRPOCH), 2021) Gordienko-Mytrofanova, I.; Hohol, D.; Nesterenko, М.This article continues a series of studies devoted to ludic competence / playfulness and one of its components is flirting. The aim of the study: in the context of parametric concept of meaning, to identify on the basis of applied psycholinguistic research the semantic components of the stimulus “flirting person”, which are actualized in the speech acts of Russian-speaking inhabitants of Ukraine. Ця стаття продовжує серію досліджень, присвячених лудичній компетенції / грайливості та одному з її компонентів – флірту. Мета дослідження: у контексті параметричної концепції значення виявити на основі прикладного психолінгвістичного дослідження семантичні компоненти стимулу "фліртуюча людина", які актуалізуються у мовних актах російськомовних жителів України. Данная статья продолжает серию исследований, посвященных лудической компетенции / игривости и одному из ее компонентов – флирту. Цель исследования: в контексте параметрической концепции значения выявить на основе прикладного психолингвистического исследования семантические компоненты стимула "флиртующий человек", которые актуализируются в речевых актах русскоязычных жителей Украины.
- ДокументDigital services in scientific research(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Vlasenko, Ya.; Sobchenko, T.Методичні рекомендації містять опис вибіркової навчальної дисципліни «Цифрові сервіси в наукових дослідженнях», зміст завдань до самостійної, навчальної і науково-дослідної роботи здобувачів та її критерії оцінювання. У методичних рекомендаціях подано корисні джерела, посилання на інформаційні ресурси, зокрема на бібліотеки та інші наукові ресурси, глосарій. The methodological recommendations contain a description of the selective educational discipline "Digital services in scientific research", the content of tasks for independent, educational and research work of applicants and its evaluation criteria. The methodological recommendations provide useful sources, links to information resources, in particular to libraries and other scientific resources, and a glossary.
- ДокументEmpirical analysis of the content of the concept of "the value of own life" an empirical analysis of the content of the concept "the value of own life" (based on the results of a psycholinguistic experiment)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Diab, N.Relevance of the research. A sense of the value of one's own life and the peculiarities of its experience not sufficiently studied in domestic psychology. Understanding how this feeling arises and strengthens is necessary for the development of new technologies for psychological counselling and assistance to people facing various life problems. The aim of the study is to analyze the universal and unique features of the verbal behavior of subjects of different ages and sex in relation to the phenomenon of the value of their own life. Research methods. The subjects participated in a free associative experiment - writing five words that come to mind in connection with the phrase "The value of one's own life." Sample - 232 subjects (87 men and 145 women). The group of late adolescence consisted of 65 subjects aged 16 to 21 years. There were 81 subjects in the group of young people (22-30 years old). The mature group (61 people) was in the age range from 31 to 59 years. In the group of late maturity - 25 subjects. Results. Variants of semantic systems were identified, which are verbalizing in associations and involved in determining the direction of experiencing a sense of value of their own life among men and women, early age, young, mature and advanced age. These options broadly correspond to the six main sources of the value of one's own life. Conclusions. The value of one's own life is the willingness to experience the struggle for survival. This is the ability to deploy "techniques of being" when the subject responds to certain challenges of life. The identified male associates in the associative experiment have an external orientation and accentuate the idea of space / time. Women's associates are connected with the inner world, connected with personal and psycho-regulatory qualities. The types of age-related dynamics of associates were identified: “transversal”, “increasing”, “decreasing”, “bulging”. Актуальність дослідження. Почуття цінності власного життя і особливості його переживання у вітчизняній психології вивчені недостатньо. Розуміння того, як виникає і зміцнюється це почуття, необхідно для розвитку нових технологій психологічного консультування та допомоги людям, які зіткнулися з різними життєвими проблемами. Метою дослідження є аналіз універсальних і унікальних особливостей вербальної поведінки досліджуваних різного віку і статі щодо феномену цінності власного життя. Метод і вибірка дослідження. Досліджувані брали участь у вільному асоціативному експерименті - написанні п'яти слів, які приходять на розум у зв'язку зі словосполученням «Цінність власного життя». Вибірка - 232 випробовуваних (87 чоловіків і 145 жінок). До групи пізньої юності увійшли 65 осіб у віці від 16 до 21 років. У групі молодих (22 - 30 років) була 81 особа. Група зрілих - 61 особа, перебувала в віковому діапазоні від 31 до 59 років. У групі пізньої зрілості - 25 осіб. Результати. Виявлено варіанти смислових систем, які вербалізуються в асоціаціях і беруть участь у визначенні спрямованості переживання почуття цінності власного життя у чоловіків і жінок, у випробовуваних юного, молодого, зрілого та похилого віку. Ці варіанти в цілому відповідають шести основних джерел почуття цінності власного життя. Висновки. Цінність власного життя - це готовність до переживання досвіду боротьби за виживання. Це - здатність до озгортання «технік буття» при відгуку суб'єкта на ті, чи інші виклики життя. Виявлені в ассоціативному експерименті асоціати чоловіків мають зовнішню спрямованість і акцентують ідею простору / часу. Жіночі асоціати пов'язані з внутрішнім світом, пов'язані з особистісними і психорегулятивними якостями. Виявлено типи вікової динаміки асоціатів: «наскрізний», «зростаючий», «регресний», «випираючий».
- ДокументFactors and phase of ecjnjmic competitiveness – their manifectation in Ukraine(Іnternational Science Group, 2021) Soliar, V.Change the paradigm of macroeconomic development in the formation of the knowledge economy, the growth of openness of national economies under the influence of globalization creates an urgent need to rethink the foundations of economic competitiveness, taking into account the transformation of its factors. In modern society, the relative importance of natural resources and labour is decreasing; the role of new factors of economic activity is growing, which depend on investment in innovation and the development of knowledge infrastructure. Зміна парадигми макроекономічного розвитку при формуванні економіки знань, зростання відкритості національних економік під впливом глобалізації породжує нагальну потребу в переосмисленні основ економічної конкурентоспроможності з урахуванням трансформації її факторів. У сучасному суспільстві відносна важливість природних ресурсів та робочої сили зменшується; зростає роль нових факторів економічної діяльності, які залежать від інвестицій в інновації та розвитку інфраструктури знань. Изменение парадигмы макроэкономического развития при формировании экономики знаний, рост открытости национальных экономик под влиянием глобализации создает острую необходимость переосмысления основ экономической конкурентоспособности с учетом трансформации ее факторов. В современном обществе относительная важность природных ресурсов и рабочей силы снижается; возрастает роль новых факторов экономической активности, которые зависят от инвестиций в инновации и развитие инфраструктуры знаний.
- ДокументFormation of professional readiness of future specialists in social sphere for prevention of maladjustment among pupils(ANAGRAM Publishing House, Warsaw; KRPOCH, Kharkiv, 2017) Kostina, V.The article analyzes innovative ideas on formation of professional readiness of future specialists in social sphere for the prevention of maladjustment of pupils. Substantiated is the choice of methods and means in the course of their preparation within the framework of the designed educational, which ensures the development of professionally significant personal characteristics and qualities and the increase of their professional competence level in preventive work with maladjusted pupils. У статті проаналізовано інноваційні ідеї з формування професійної готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до профілактики дезадаптації учнів. Обґрунтовано вибір методів і засобів у процесі їхньої підготовки у межах спроектованого освітнього середовища, що забезпечує розвиток професійно-значущих особистісних характеристик та якостей і зростання рівня їхньої професійної компетентності в профілактичній роботі з дезадаптованими учнями.
- ДокументGlobal trends in the development of financial relations in "State - higher education" system(Державний вищий навчальний заклад "Ужгородський національний університет", Видавничий дім "Гельветика", 2018-12-07) Tkachenko, V.; Soliar, V. V.The article considers the conditions of cost effectiveness in support of the education system. Alternative measures of financial support of higher education institutions of foreign countries and Ukraine. В статті розглянуто умови ефективності витрат на підтримку системи освіти. Альтернативні заходи фінансової підтримки закладів вищої освіти зарубіжних країн та України. В статье рассмотрены условия эффективности затрат на поддержку системы образования. Альтернативные меры финансовой поддержки высших учебных заведений зарубежных стран и Украины.
- ДокументHigher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19, Outbreak: New Challenges vs New Opportunities(Published by Editura Lumen, Asociatia Lumen Lumen Publishing House, 2020) Prokopenko, I; Berezhna, S.In a matter of weeks the coronavirus (COVID-19) pandemic has changed students’ way of learning across the globe. These changes let us envisage how education can modify for better or otherwise for worse over the long term. COVID-19 2019/2020 has encouraged Higher Education Institutions in Ukraine to make innovative decisions in a relatively short period of time. To provide distance education in Ukrainian universities during the quarantine there have been introduced offline and online courses through various web servers, platforms, resources, and social media: Moodle, Zoom, Skype, Viber, Telegram, Messenger, Google-class etc. The summarized results of the questionnaire among Ukrainian students provided an opportunity to identify difficulties and benefits of introduced distance-learning. The sources to provide the information for this work included regulations issued by public authorities in Ukraine (Head of State, executive and legislative bodies) as well as directives to administrations of Ukrainian higher education institutions. За лічені тижні пандемія коронавірусу (COVID-19) змінила спосіб навчання студентів по всьому світу. Ці зміни дозволяють нам передбачити, як освіта може змінюватися на краще або в іншому випадку на гірше протягом довгого періоду. COVID-19 2019/2020 заохочував вищі навчальні заклади в Україні приймати інноваційні рішення за порівняно короткий проміжок часу. Для забезпечення дистанційної освіти в українських університетах під час карантину були запроваджені офлайн та онлайн-курси через різні веб-сервери, платформи, ресурси та соціальні медіа: Moodle, Zoom, Skype, Viber, Telegram, Messenger, Google-клас тощо. Результати анкетування серед українських студентів дали можливість виявити труднощі та переваги впровадженого дистанційного навчання. Джерелами надання інформації для цієї роботи були нормативні акти, видані органами державної влади в Україні (Главою держави, виконавчими та законодавчими органами), а також директивами адміністрацій українських вищих навчальних закладів. В течение нескольких недель пандемия коронавируса (COVID-19) изменила способ обучения студентов по всему миру. Эти изменения позволяют нам предвидеть, как образование может измениться к лучшему или иным образом к худшему в долгосрочной перспективе. COVID-19 2019/2020 призвал высшие учебные заведения в Украине принимать инновационные решения в относительно короткие сроки. Для обеспечения дистанционного обучения в украинских университетах во время карантина были введены офлайн и онлайн-курсы с использованием различных веб-серверов, платформ, ресурсов и социальных сетей: Moodle, Zoom, Skype, Viber, Telegram, Messenger, Google-класса и т. Д. Результаты анкетирования среди украинских студентов позволили выявить трудности и преимущества внедренного дистанционного обучения. Источниками для предоставления информации для этой работы являются нормативные акты, изданные органами государственной власти в Украине (глава государства, исполнительные и законодательные органы), а также директивы для администраций украинских вузов.
- ДокументHubristic motivation as a factor of the primary school’s pupils’ personal development(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Fomenko, K. I.; Nadyon, V.; Diomidova, N. Yu.; Shukalova, O. S.The motivation of superiority over others in younger students involves perceiving their current status as a leader in the classroom. The real and desirable student`s status corresponds to his/her hubristic degree, as well as to the dominant emotional states (aggression or anxiety), motives (affiliate needs that determine the motives of cooperation or needs for superiority, which determine the motives of competition) or personal characteristics. Typological profiles of hubristic motivation determine the awareness of one's own status in the class and the desire to change it, determine the manifestation of personal traits, needs, motives and dominant emotional states. Hubristic motivation in younger school age affects the ability to self-regulate behavior. В статті розглянуто губристичну мотивацію у молодшому шкільному віці. В результаті емпіричного дослідження губристичної мотивації особистості у молодшому шкільному віці виявлено її п’ять її типів: 1) помірне домінування губристичного мотиву досягнення переваги; 2) збалансованість губристичних мотивів досягнення переваги та досконалості; 3) виражене домінування губристичного мотиву досягнення переваги; 4) низький рівень губристичної мотивації; 5) домінування губристичного мотиву досягнення досконалості. Реальний та бажаний статус школяра відповідає мірі його губристичності, так само як і домінуючі емоційні стани (агресія чи тривога), мотиви (афіліативні потреби, які обумовлюють мотиви співпраці чи потреби у перевазі, які обумовлюють мотиви конкуренції) чи особистісні властивості. Молодші школярі з домінуванням прагнення до досконалості добре адаптовані у колективі, мають статус друга, прагнуть бути лідером, виявляють афіліативні потреби, високу моральність, самокритичність, рефлективність, характеризуються високою самооцінкою. Отже, типологічні профілі губристичної мотивації обумовлюють усвідомлення власного статусу у класі та прагнення змінити його, визначають прояв особистісних рис, потреб, мотивів та домінуючих емоційних станів. Губристична мотивація у молодшому шкільному віці позначається на здатності до саморегуляції поведінки. Лише за умови гармонійного розвитку обидвох губристичних мотивів стає можливим формування здатностей до саморегуляції поведінки молодшого школяра.
- ДокументHUMOR AS A COMPONENT OF LUDIC COMPETENCE(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-01-24) Gordienko-Mytrofanova, I. V.; Kobzeva, Yu. A.The article describes the sense of humor as one of the seven components of ludic competence according to the author’s original concept of ludic competence. Relying on the previous theoretical and empirical research works that dealt with the sense of humor to a varying degree, as well as on the results of their own psycholinguistic experiment, the authors define and describe the polar forms of humor, i.e. “tediousness” and “buffoonery” (poles of deficiency and excess), and the optimal form of its development, i.e. “philosophical humor”. “Real humorist” is determined as a ludic position that corresponds to “philosophical humor”. “A bore” and “a buffoon” are described as the polar forms of the “real humorist” ludic position. The polar forms of “philosophical humor” and those of the “real humorist” ludic position help to achieve a comprehensive and detailed description of the sense of humor as a component of ludic competence. У статті в рамках авторської концепції ігрової компетентності описаний один з семи її компонентів – почуття гумору. Спираючись на теоретичні та емпіричні дослідження вчених, предмет вивчення яких тією чи іншою мірою становило почуття гумору, а також на результати психолінгвістичного експерименту, проведеного автором, виділено й охарактеризовано полюсні форми почуття гумору – “занудство” й “блазенство” (полюсу недостатності й полюсу надмірності) та оптимальна форма його розвитку – “філософський гумор”. Відповідно “філософському гуморові» визначена ігрова позиція “справжній гуморист”. Виявлено та описано полюсні форми ігрової позиції “справжній гуморист” – “зануда” й “блазень гороховий”. Полюсні форми “філософського гумору” та ігрової позиції “справжній гуморист” дозволили отримати найбільш повне й змістовне уявлення щодо почуття гумору як компоненту ігрової компетентності. В статье в рамках авторской концепции игровой компетентности описан один из семи ее компонентов – чувство юмора. Опираясь на теоретические и эмпирические исследования ученых, чей предмет изучения в той или иной степени составляло чувство юмора, а также на результаты психолингвистического эксперимента, проведенного автором, выделены и охарактеризованы полюсные формы чувства юмора – «занудство» и «шутовство» (полюса недостаточности и полюса чрезмерности) и оптимальная форма его развития – «философский юмор». Соответственно «философскому юмору» определена игровая позиция «настоящий юморист». Выявлены и описаны полюсные формы игровой позиции «настоящий юморист» – «зануда» и «шут гороховый». Полюсные формы «философского юмора» и игровой позиции «настоящий юморист» позволили получить наиболее полное и содержательное представление о чувстве юмора как компоненте игровой компетентности.
- ДокументInclusive education in Ukrainian rural areas: problematic issues and solutions on the example of the territorial community in the village of Kurylivka(2022) Strelnikova, O.; Belotserkovskaya, N.; Sytnyk, M.; Kaliuzhna, Yu; Dibikova, Yu.; Savelyeva, T.The article proposes the definition of the essence of inclusive education and its compliance with the civilizational strategies of the XXI century. In the framework of the research project, the authors analyzed the European and world experience of implementing inclusion in the educational space. The main models and legal aspects of the implementation of inclusive education in Ukraine are considered. The authors of the article identified key issues that hinder the successful integration of inclusive education into the national education system (on the example of the village of Kurylivka) Mechanisms of effective implementation of the inclusive component of the national education system (for example, the village of Kurylivka) are proposed. General and special methods of cognition, namely institutional, systemic, structural-functional, statistical, analytical, comparative and descriptive, became the theoretical and methodological basis for the study of inclusive education in rural areas of Ukraine. У статті запропоновано визначення сутності інклюзивної освіти та її відповідності цивілізаційним стратегіям ХХІ ст. У рамках дослідницького проекту автори проаналізували європейський та світовий досвід впровадження інклюзії в освітній простір. Розглянуто основні моделі та правові аспекти впровадження інклюзивної освіти в Україні. Автори статті визначили ключові проблеми, які перешкоджають успішній інтеграції інклюзивної освіти в національну систему освіти (на прикладі с. Курилівка). Запропоновано механізми ефективної реалізації інклюзивної складової національної системи освіти (на прикладі с. Курилівка). Теоретико-методологічною основою дослідження інклюзивної освіти на сільських територіях України стали загальні та спеціальні методи пізнання, а саме, інституційний, системний, структурно-функціональний, статистичний, аналітичний, порівняльно-описовий.
- ДокументIndicators of the value ofeducational services for high economy education(Le Mans University, Faculty of Economics and Management, France, 2018-11-23) Sereda, O.; Soliar, V. V.The article is devoted to the consideration of indicators of the value of educational services of higher economic education. The criteria for the value of educational services and the most important elements of product policy are defined. Стаття присвячена розгляду індикаторів цінності освітніх послуг вищої економічної освіти. Визначено критерії цінності освітніх послуг та найважливіші елементи товарної політики. Статья посвящена рассмотрению индикаторам ценности образовательных услуг высшего экономического образования. Определены критерии ценности образовательных услуг и важнейшие элементы товарной политики.
- ДокументInteraction between parents and adolescents in families with tobacco addiction(Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2018-01-30) Kramchenkova, V. О.; Khomulenko, T. B.The paper deals with the peculiarities of interaction between parents and adolescents within a family with tobacco addiction. Adolescence is a main period for the initiation of tobacco use and the formation of tobacco addiction. In psychology, the role of the family, in particular parent-child relationships, in the formation of addictive behavior is considered as a defect in socialization or a symptom of family relationships dysfunction. The perception of the impact of smoking on family functioning affects parent-child relationships and mediates the adolescent’s attitude to smoking as a social phenomenon. The study involved 134 two-parent families, which included at least one smoker. The respondents were mothers and fathers aged from 35 to 50 years (N = 268) and their children aged from 12 to 17 (N = 134). In the empirical study, The Effect of Smoking on Family Functioning Inventory by V.O. Kramchenkova and The Parent-Child Interaction Inventory by I. M. Markovskaya were used. The cluster analysis identified five typological profiles of the influence of smoking on the implementation of family functions, namely, violation of the educational function of the family (30.10%), general violation of family functions (24.63%), neutral influence on family functions (20.65%), violation of household, educational and primary control functions (15.17%), promoting the implementation of family functions (9.45%). Стаття присвячена дослідженню особливостей взаємодії батьків та підлітків за умов наявності тютюнової аддикції у сім’ї. Підлітковий вік є провідним періодом ініціації вживання тютюну та формування тютюнової аддиктивної поведінки. У психології роль сім’ї, зокрема батьківсько-дитячих стосунків, у формуванні аддиктивної поведінки досліджується як дефект соціалізації або як ознака дисфункції сімейних стосунків. Уявлення про вплив паління на сімейне функціонування має вплив на батьківсько-дитячі стосунки та опосередковує ставлення підлітка до паління як соціального феномену. Мета дослідження: визначити типологічні особливості батьківсько-дитячої взаємодії у сім’ях із різним впливом паління на реалізацію сімейних функцій. У дослідженні прийняли участь 134 повні сім’ї, до складу яких входив принаймні один курець. Респондентами виступали матері та батьки у віці від 35 до 50 років (N=268) та їх діти-підлітки від 12 до 17 років (N=134). В емпіричному дослідженні було використано методики «Вплив паління на сімейне функціонування» В. О. Крамченкової та «Взаємодія батько-дитина» І. М. Марковської. За результатами кластерного аналізу виділено п’ять типологічних профілів впливу паління на реалізацію сімейних функцій, а саме, «Порушення виховної функції сім’ї» – 30,10%, «Загальне порушення сімейних функцій» – 24,63%, «Нейтральний вплив на сімейні функції» – 20,65%, «Порушення побутово-господарчої, виховної та функції первинного контролю» – 15,17%, «Сприяння реалізації сімейних функцій» – 9,45% досліджуваних. Виявлено, що для профілю «Загальне порушення сімейних функцій» характерні риси авторитарного контролюючого стилю стосунків, для профілів «Порушення виховної функції» та «Порушення побутово-господарчої, виховної та функції первинного контролю» – непослідовність та суперечливість у взаємодії, а для профілів «Нейтральний вплив на сімейні функції» та «Сприяння реалізації сімейних функцій» – риси ліберального та потураючого стилю взаємодії. Встановлено, що мірою посилення переконання про негативний вплив паління на сімейні функції збільшується емоційна дистанція, підвищується вимогливість, суворість, контроль, знижується співпраця, згода, послідовність, авторитетність та задоволеність у стосунках. Порушення виховної функції окремо чи в структурі комплексних порушень сімейного функціонування є чинником зниження задоволення у батьківсько-дитячих стосунках та занепокоєння сімейною ситуацією. Статья посвящена исследованию особенностей взаимодействия родителей и подростков при наличии табачной аддикции в семье. Подростковый возраст является ведущим периодом инициации употребления табака и формирования табачной аддиктивного поведения. В психологии роль семьи, в частности родительско-детских отношений, в формировании аддиктивного поведения исследуется как дефект социализации или как признак дисфункции семейных отношений. Представление о влиянии курения на семейное функционирование влияет на родительско-детские отношения и опосредует отношение ребенка к курению как социального феномена. Цель исследования: определить типологические особенности родительско-детского взаимодействия в семьях с различным влиянием курения на реализацию семейных функций. В исследовании приняли участие 134 полные семьи, в состав которых входил хотя бы один курильщик. Респондентами выступали матери и отцы в возрасте от 35 до 50 лет (N = 268) и их дети-подростки от 12 до 17 лет (N = 134). В эмпирическом исследовании были использованы методики «Влияние курения на семейное функционирование» В. А. Крамченковои и «Взаимодействие родитель-ребенок» И. М. Марковской. По результатам кластерного анализа выделены пять типологических профилей влияния курения на реализацию семейных функций, а именно, «Нарушение воспитательной функции семьи» - 30,10%, «Общее нарушение семейных функций» - 24,63%, «Нейтральный влияние на семейные функции »- 20,65%,« Нарушение торгово-хозяйственной, воспитательной и функции первичного контроля »- 15,17%,« Содействие реализации семейных функций »- 9,45% испытуемых. Выявлено, что для профиля «Общее нарушение семейных функций» характерные черты авторитарного контролирующего стиля отношений, для профилей «Нарушение воспитательной функции» и «Нарушение торгово-хозяйственной, воспитательной и функции первичного контроля» - непоследовательность и противоречивость во взаимодействии, а для профилей «Нейтральный влияние на семейные функции »и« Содействие реализации семейных функций »- черты либерального и потакая стиля взаимодействия. Установлено, что по мере усиления убеждения о негативном влиянии курения на семейные функции увеличивается эмоциональная дистанция, повышается требовательность, строгость, контроль, снижается сотрудничество, согласие, последовательность, авторитетность и удовлетворенность в отношениях. Нарушение воспитательной функции отдельно или в структуре комплексных нарушений семейного функционирования является фактором снижения удовольствие в родительско-детских отношениях и беспокойство семейной ситуацией.
- ДокументInvestigating the concept of “lightness” as reflected In the russian-speaking ukrainians’ linguistic consciousness(Lesya Ukrainka Volyn (Eastern European) National University (EENU), 2020) Gordienko-Mytrofanova, I.; Kobzieva, Yu.; Borokh, K.The purpose of this study is to define and describe the semantic components of the verbalised concept “lightness” as a component of ludic competence in the linguistic consciousness of the Russian-speaking people from Eastern Ukraine. The main method of the research was a psycholinguistic experiment. The sample comprised 426 young people (aged 18–35), males and females being equally represented. Cluster analysis showed that the core of the concept “lightness” is represented by three semantic groups: “the quality being light and insignificant in weight and size…”, “the feeling of happiness and joyful ease”, “the feeling of freedom …, cheerfulness, excitement”. The last two clusters reveal the ambivalent nature of the concept “lightness”. The concept “lightness” is characterized by a large variety of peripheral clusters. The ones that are especially noteworthy are “insight” and “duality”. The former reflects the cognitive component of lightness, which accounts for 3 per cent. The latter reflects the concept’s ambivalent nature. Basically, the semantic content of the core of the word “lightness” does not depend on gender. The comparative analysis of the concept “lightness” in the linguistic consciousness of Ukrainian citizens and people living in Russia reveals its nationally-specific perception in the linguistic consciousness of Ukrainian people, which was reflected in the most frequent reaction “freedom”. Taken together, both samples share a number of common features: wide semantic scope; strong synonymic and weak antonymic connections between stimulus and reactions; positive emotional response to the stimulus. Finally, the results of the free word association test with the stimulus word “lightness” were successfully used to define more precisely and expand our understanding of “lightness” as a component of ludic competence taking into account both core and peripheral clusters. В статті виявлено та описано семантичні компоненти вербалізованого концепту «легкість», як компонента ігрової компетентності, в мовній свідомості російськомовних жителів Східної України. Основним методом дослідження був психолінгвістичний експеримент. Вибірку склало 426 респондентів молодого віку (18–35) у рівному співвідношенні чоловіків і жінок. Результати кластерного аналізу показали, що ядро концепту «легкість» представлено трьома семантичними групами: «властивість чогось легкого, незначного за вагою й розміром...», «почуття щастя й радісного спокою», «почуття свободи..., бадьорості, підйому». Два останніх кластери відображають амбівалентний характер концепту «легкість». Концепт «легкість» характеризується великою різноманітністю периферійних кластерів. Серед них заслуговують на увагу два кластери – «інсайт» і «дуальність». У першому відображена когнітивна складова легкості, яка склала 3%. У другому – амбівалентний характер концепту. Семантичне наповнення ядра слова «легкість» загалом не залежить від статевої належності. Порівняльний аналіз концепту «легкість» у мовній свідомості жителів України й жителів Росії дає змогу твердити про його національно-типологічне сприйняття в мовній свідомості жителів України, що знайшло своє втілення в найбільш високочастотній реакції «свобода». Загалом обидві вибірки характеризуються: широким семантичним спектром; сильними синонімічними та слабкими антонімічними зв'язками стимулу й реакцій; позитивними емоціями на стимул. Нарешті, результати вільного асоціативного експерименту зі стимулом «легкість» було успішно використано з метою смислового уточнення й розширення поняття «легкість» як компонента ігрової компетентності. В статье выявлено и описано семантические компоненты вербализованного концепта «легкость» как компонента игровой компетентности в языковом сознании русскоязычных жителей Восточной Украины. Основным методом исследования являлся психолингвистический эксперимент. Выборку составило 426 респондентов молодого возраста (18–35) в равном соотношении мужчин и женщин. Результаты кластерного анализа показали, что ядро концепта «легкость» представлено тремя семантическими группами: «свойство чего-то легкого, незначительного по весу и размеру…», «чувство счастья и радостного покоя», «чувство свободы…, бодрости, подъема» . Два последних кластера отражают амбивалентный характер концепта «легкость». Концепт "легкость" характеризуется большим разнообразием периферийных кластеров. Среди них заслуживают внимания два кластера – «инсайт» и «дуальность». В первом запечатлена когнитивная составляющая легкости, которая составила 3%. Во втором – амбивалентный характер концепта. Семантическое наполнение ядра слова «легкость» в целом не зависит от половой принадлежности. Сравнительный анализ концепта «легкость» в языковом сознании жителей Украины и жителей России позволяет утверждать его национально-типологическое восприятие в языковом сознании жителей Украины, что нашло свое воплощение в наиболее высокочастотной реакции «свобода». В общем обе выборки характеризуются: широким семантическим спектром; сильными синонимическими и слабыми антонимическими связями стимула и реакций; положительными эмоциями в стимул. Наконец, результаты свободного ассоциативного опыта со стимулом «легкость» были удачно использованы в целях смыслового уточнения и расширения понятия «легкость» как компонента игровой компетентности.