Факультети
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Факультети за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 13898
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- Документ1-й ОКРЕМИЙ ЧЕХОСЛОВАЦЬКИЙ ПІХОТНИЙ БАТАЛЬЙОН ЯК ІНТЕРНАЦІОНАЛЬНЕ ФОРМУВАННЯ У СКЛАДІ РОБІТНИЧО-СЕЛЯНСЬКОЇ ЧЕРВОНОЇ АРМІЇ У 1942‒1943 РР.: ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ТА БОЙОВИЙ ШЛЯХ(Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс, Ін-т історії України НАН України, 2019-06-26) Ямпольська, Л. М.Проаналізовано історію створення та бойовий шлях інтернаціонального військового формування ‒ 1-го окремого Чехословацького піхотного батальйону під командуванням Людвіка Свободи, що діяв на території СРСР у складі Робітничо-селянської Червоної Армії в 1942‒1943 рр., його участь у Харківській оборонній операції 19 лютого ‒ 14 березня 1943 р. Уточнено кількісний та етнічний склад батальйону, чисельність загиблих добровольців у боях за с. Соколове 8‒13 березня 1943 р. Проанализировано историю создания и боевой путь интернационального военного формирования – 1-го отдельного Чехословацкого пехотного батальона под командованием Людвика Свободы, действовавшего на территории СССР в составе Рабоче-крестьянской Красной Армии в 1942–1943 гг., его участие в Харьковской оборонительной операции 19 февраля – 14 марта 1943 г. Уточнено количественный и этнический состав батальона, численность погибших добровольцев в боях за с. Соколово 8‒13 марта 1943 г. The history of international military formations, for example the Polish Army of General Vladislav Anders, the 1st Polish Infantry Division named after Tadeusz Kosciuszko, the 1st Separate Czechoslovak Infantry Battalion that were formed on the territory of the USSR during the World War II and fought in the Workers’ and Peasants’ Red Army isn’t a well-studied problem of military history. The article is devoted to the analysis of the military way of the international military formation, the 1st Separate Czechoslovak Infantry Battalion under the command of Ludvik Svobodа, which was operating on the territory of the USSR in the composition of the Workers’ and Peasants’ Red Army in 1942–1943, and its participation in the Kharkiv defensive operation on February 19th – March 14th, 1943. General scientific and special historical methods of research have been used by the author. After the signing of the Munich Agreement on September 29th, 1938 the group of Czechoslovak politicians, led by Edward Benes, formed in exile the overseas center of resistance to restore the statehood of the republic ‒ the Czechoslovak Provisional Government in exile. The 1st Separate Czechoslovak Battalion was formed in February 1942 in Buzuluk of Orenburg region on the basis of the Soviet-Czechoslovak Treaty on joint actions against Nazi Germany on the territory of the USSR. The battalion included troops of the former Czechoslovak Legion in Poland, Czechoslovak refugees who found refuge in the Soviet territory, as well as Soviet citizens, Czechs and Slovaks by ethnic origin. The battalion personnel was dressed in English uniform, had Czechoslovak military titles and was armed with Soviet small arms. The battalion obeyed the Czechoslovak government in emigration in organizational matters and the highest command of the Soviet military units in the operational matters. The colonel of Czechoslovak Army Ludvik Svoboda has led it. At the beginning of March in 1943 the Czechoslovak battalion was included in the 3rd Panzer Army of the Voronezh Front, transferred to the operational subordination of the 25th Guards Infantry Division and directed to one of the most important sections of the front in the southwestern approaches to Kharkiv. The battalion took up the defensive positions on the northern shore of the Mzha River between Merefa and Zmiyiv and received the task to prevent crossing the river by the forces of the Wehrmacht. The village Sokolovo on the southern riverbank became the key defense point for the battalion, which was defended by the 1st infantry company under the command of the supra officer Otakar Yarosh. Leading heroic defense on March 8th – 13th, 1943 the 1st Separate Czechoslovak Battalion held the occupied frontier, after it was taken to the reserve of the Voronezh Front. The conclusions about the battle and historical tragedy of the foreign, multicultural military formation the 1st Separate Czechoslovak Battalion was a component part of the tragic completion of the Kharkiv defense operation on February 19th ‒ March 14th, 1943 have been made by the author. The third battle for Kharkiv showed strategic and tactical faults of the Soviet command, high combat effectiveness of the Wehrmacht, which led to the defeat of the Soviet and Czechoslovak troops and the encirclement near Lozova, Kharkiv, Zmiyiv, Chuguyiv. However the well-coordinated military operations of the 1st Separate Czechoslovak Battalion together with the 25th and 62d Guards Infantry Divisions, the personal courage and heroism of the Czechoslovak volunteers helped the troops of the Voronezh Front to win time that the troops of the Central Front and the 60th Army could approach the Siversky Donets. The Czechoslovak volunteers together with the Red Army units fulfilled their combat mission. As a result of research the quantitative and ethnic composition of the battalion and the number of dead volunteers in the battles on March 8th – 13th, 1943 for the village Sokolovo have been clarified. The study of the history of international military formations which were created in the Soviet territory, the research of hostilities in March 1943 in the context of oral history, biography studies, daily history, ethnic history has further developed.
- Документ1-Й ОТДЕЛЬНЫЙ ЧЕХОСЛОВАЦКИЙ ПЕХОТНЫЙ БАТАЛЬОН В ХАРЬКОВСКОЙ ОБОРОНИТЕЛЬНОЙ ОПЕРАЦИИ 19 ФЕВРАЛЯ – 14 МАРТА 1943 Г.(Кузбасский государственный технический университет имени Т. Ф. Горбачева (КузГТУ), г. Белово, Россия ; Изд-во университета «Св. Кирилла и Св. Мефодия», Велико Тырново, Болгария, 2017-03) Ямпольская, Л. Н.Статья посвящена анализу боевого пути интернационального военного формирования – 1-го отдельного чехословацкого пехотного батальона под командованием Людвика Свободы, действовавшего на территории СССР в составе Рабоче-крестьянской Красной Армии в 1942–1943 гг., и его участия в Харьковской оборонительной операции 19 февраля – 14 марта 1943 г. Уточнены количественный и этнический состав батальона, а также численность погибших добровольцев в боях 8-13 марта 1943 г. за с. Соколово. Стаття присвячена аналізу бойового шляху інтернаціонального військового формування – 1-го окремого чехословацького піхотного батальйону під командуванням Людвіка Свободи, що діяв на території СРСР у складі Робітничо-селянської Червоної Армії в 1942–1943 рр., і його участі в Харківській оборонній операції 19 лютого – 14 березня 1943 р. Уточнено кількісний та етнічний склад батальйону, а також чисельність добровольців, які загинули в боях 8-13 березня 1943 р. за с. Соколове. The article is devoted to the analysis of the military way of the international military formation, the 1st separate Czechoslovak infantry battalion under the command of Ludvik Svobodа, which was operating in the territory of the USSR in the composition of the Worker-Peasant Red Army in 1942–1943, and its participation in the Kharkov defensive operation on February 19th – March 14th in 1943. The quantitative and ethnic composition of the battalion and the number of dead volunteers in the battles on March 8th – 13th in 1943 for the village Sokolovo have been clarified.
- Документ106-я КАЗАХСКАЯ КАВАЛЕРИЙСКАЯ (АКМОЛИНСКАЯ) ДИВИЗИЯ В ХАРЬКОВСКОЙ ОПЕРАЦИИ 12‒29 МАЯ 1942 г. : НЕИЗВЕСТНЫЕ СТРАНИЦЫ(Учреждение образования «Витебский государственный университет имени П. М. Машерова», 2020-04-23) Ямпольская, Л. Н.В статье рассмотрен один из малоизвестных и трагических эпизодов Харьковской операции 12‒29 мая 1942 г. ‒ судьба 106-й Акмолинской кавалерийской дивизии, завершившей свой боевой путь на Балаклейской земле и практически полностью уничтоженной силами вермахта в «котле» под с. Лозовенька. У статті розглянуто один із маловідомих і трагічних епізодів Харківської операції 12‒29 травня 1942 р. ‒ долю 106-й Акмолінської кавалерійської дивізії, що завершила свій бойовий шлях на Балаклійській землі і практично повністю була знищена силами вермахту в «котлі» під с. Лозовенька. One of the little-known and tragic episodes of the Kharkov operation on May 12-29, 1942, the fate of the 106th Akmolinsk Cavalry Division, which completed its combat path in the Balakleya land and was almost completely destroyed by the Wehrmacht forces in the «cauldron» under the village Lozovenka has been considered by the author in this article.
- Документ1918 рік у рецепціях Є. Х. Чикаленка(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2018-05-11) Мартинова, І. С.Таким чином, 1918 рік на думку Є. Х. Чикаленка був роком державницьких можливостей для українського народу. Але уряди, що створювалися в Україні, не мали такої програми національних і соціальних перетворень, яка б задовольняла більшість, несприятливими були і зовнішні обставини. Таким образом, в 1918 год по мнению Е. Х. Чикаленко был годом государственных возможностей для украинского народа. Но правительства, которые создавались в Украине, не имели такой программы национальных и социальных преобразований, которая бы удовлетворяла большинство, неблагоприятными были и внешние обстоятельства. Thus, in 1918, according to E. Kh. Chikalenko, it was a year of state opportunities for the Ukrainian people. But the governments that were created in Ukraine did not have such a program of national and social transformations that would satisfy the majority, and external circumstances were unfavorable.
- Документ250 завдань з граматики німецької мови для самостійної роботи студентів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2013-09-09) Скачкова, В. В.; Кутова, Н. Ю.; Іщенко, І. М.Посібник розрахований на студентів І та ІІ курсу факультету іноземної філології денної та заочної форми навчання, які вивчають німецьку мову як основну спеціальність, а також як другу іноземну мову. Метою збірника є забезпечення студентів додатковими матеріалами для самостійної роботи над граматикою німецької мови. У кожному розділі морфології та синтаксису завдання розташовані за принципом зростання труднощів і закінчуються вправами на переклад з української мови на німецьку. Посібник є добрим доповненням до всіх чинних підручників німецької мови. The textbook is intended for internal and external first and second-year students of Foreign Philology Departments who study German as a main and as a secondary subject. The purpose of the textbook is to provide students with additional materials for unsupervised work to master German grammar. Morphology and syntax units contain tasks which follow the principle of increasing complexity and end with exercises for translation from Ukrainian into German. The textbook may serve as a good complement to all certified German textbooks.
- Документ300 завдань з граматики німецької мови для самостійної роботи студентів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2015-09-21) Скачкова, В. В.; Кутова, Н. Ю.; Пантелєєва, С. В.Посібник розрахований на студентів І та ІІ курсу факультету іноземної філології денної та заочної форми навчання, які вивчають німецьку мову як основну спеціальність, а також як другу іноземну мову. Метою збірника є забезпечення студентів додатковими матеріалами для самостійної роботи над граматикою німецької мови. У кожному розділі морфології та синтаксису завдання розташовані за принципом зростання труднощів і закінчуються вправами на переклад з української мови на німецьку. Посібник є добрим доповненням до всіх чинних підручників німецької мови. The textbook is intended for internal and external first and second-year students of Foreign Philology Departments who study German as a main and as a secondary subject. The purpose of the textbook is to provide students with additional materials for unsupervised work to master German grammar. Morphology and syntax units contain tasks which follow the principle of increasing complexity and end with exercises for translation from Ukrainian into German. The textbook may serve as a good complement to all certified German textbooks.
- Документ3D-ДРУК – ТЕХНОЛОГІЇ НА ЗАХИСТ ЖИТТЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-16) Рудюк, В. В.У статті проаналізовано інноваційну технологію 3D-друк, яка надає нові можливості для медицини та сфери охорони здоров’я: 3D-друк дозволяє створювати точні моделі органів та тканин, які можуть бути використані для навчання молодих лікарів та планування складних хірургічних операцій. За допомогою 3D-друку можна виготовляти як пасивні, так і активні протези, які значно полегшують життя людей з ампутаціями або вродженими вадами. 3D-друк допомагає лікарям здійснювати більш точні та індивідуалізовані підходи до лікування. Водночас 3D-друк має усі переваги для зменшення технологічного тиску на довкілля. Насамперед, 3D-принтер дозволяє використовувати матеріали, які або переробляються, або виготовлені з органічних матеріалів рослинного походження. The article analyzes the innovative 3D printing technology, which provides new opportunities for medicine and the health care sector: 3D printing allows you to create accurate models of organs and tissues that can be used to train young doctors and plan complex surgical operations. With the help of 3D printing, it is possible to manufacture both passive and active prostheses, which greatly facilitate the life of people with amputations or congenital defects. 3D printing helps doctors implement more precise and individualized treatment approaches. At the same time, 3D printing has all the advantages for reducing technological pressure on the environment. First of all, the 3D printer allows you to use materials that are either recycled or made from organic materials of plant origin.
- Документ8 ЗАПИТАНЬ КИТАЙСЬКИМ ПЕДАГОГАМ-МУЗИКАНТАМ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Го, ІцзянНормативні освітянські документи КНР, ухвалені в нинішньому столітті, визначили основні напрями удосконалення роботи з естетичного виховання дітей і молоді. Одним з найважливіших визнано кадрове забезпечення мистецької освіти у всіх закладах освіти. Мета статті полягає у з’ясуванні на основі аналізу результатів анкетування думки педагогів-музикантів закладів освіти різних рівнів щодо сучасного стану підготовки музично-педагогічних кадрів у КНР. Методологія: анонімна анкета містила вісім відкритих питань. Респондентами стали педагоги-музиканти різних закладів освіти, переважно університетів та їх підрозділів, а також закладів дошкільної та загальної середньої освіти. Результати: респонденти позитивно оцінюють сучасну теоретичну базу професійної музично-педагогічної освіти та її матеріально-технічне забезпечення. Серед недоліків відзначають брак практичної спрямованості підготовки майбутніх учителів музики, зокрема, в професійному психолого-педагогічному аспекті. Для подолання недоліків пропонують вивчати найкращий педагогічний досвід безпосередньо у школах, ознайомлюватися з конкретними кейсами, а також запрошувати до студентських аудиторій гостьових лекторів – експертів галузі. Респонденти пропонують розширити зміст практичної підготовки, щоб він структурно відповідав переліку професійних функцій педагога-музиканта. Респонденти радять вивчати і широко використовувати зарубіжний досвід підготовки музично-педагогічних кадрів. Зпоміж іншого, – розширити перелік компетентностей, які мають бути сформовані в учителя музики, додавши актуальні для сьогодення інноваційність, підприємливість, ініціативність тощо. Перспективи подальших досліджень пов’язані з масштабуванням опитувань викладачів вишів і провідних фахівців-практиків, а також започаткуванням опитувань здобувачів музично-педагогічної освіти стосовно задоволення її якістю. Normative educational documents of the People's Republic of China, adopted in the current century, determined the main areas of improvement of work on the aesthetic education of children and youth. Personnel provision of art education in all educational institutions is recognized as one of the most important. The purpose of the article is to find out, based on the analysis of the results of a questionnaire, the opinions of music teachers of educational institutions of various levels regarding the current state of training of music and pedagogical staff in the People's Republic of China. Methodology: the anonymous questionnaire contained eight open questions. The respondents were music teachers of various educational institutions, mainly universities and their divisions, as well as preschool and general secondary education institutions. Results: respondents positively evaluate the modern theoretical base of professional music-pedagogical education and its material and technical support. Among the shortcomings, there is a lack of practical orientation in the training of future music teachers, in particular, in the professional psychological and pedagogical aspect. To overcome the shortcomings, it is suggested to study the best pedagogical experience directly in schools, to get acquainted with specific cases, and also to invite guest lecturers – experts – to the student classrooms. Respondents suggest expanding the content of practical training so that it structurally corresponds to the list of professional functions of a teacher-musician. The respondents advise to study and widely use the foreign experience of training music and pedagogical personnel. Among other things, to expand the list of competencies that must be formed in a music teacher, adding innovativeness, entrepreneurship, initiative, etc., which are relevant for today. Prospects for further research are related to the scaling of surveys of university teachers and leading practitioners, as well as the initiation of surveys of students of music-pedagogical education regarding satisfaction with its quality.
- ДокументA Foreign Language Teacher’s Competencies which are Needed for Working with a Multi-Aged Group of Learners(Міжнародний центр науки і досліджень, м. Київ, 2020-05-14) Vasylieva, M.The article highlights the topic of the competencies of a foreign language teacher, which are necessary to work in a group of students of different ages. У статті висвітлюється тема компетенцій вчителя іноземної мови, які необхідні для роботи в різновікової групи учнів. В статье освещается тема компетенций учителя иностранного языка, которые необходимы для работы в разновозрастной группы учащихся.
- ДокументA imagem sonora do acordeão no espaço artístico nacional moderno(LAP LAMBERT Academic Publishing, 2024) Kalashnyk, M. P.; Loshkov, Yu. I.A monografia examina as especificidades da compreensão teórica (científica e pedagógico-metódica) e artística (criatividade apresentacional-representativa) no espaço artístico ucraniano moderno do som da música de autor, centrada nas possibilidades tímbrico-acústicas, técnicas e expressivas do acordeão. Os materiais que compõem o conteúdo da monografia revelam vários aspectos da criatividade musical centrada na imagem sonora do acordeão, do ponto de vista da compreensão musicológica, o que revela e enriquece significativamente o tema pesquisado. A monografia destina-se a musicólogos, músicos praticantes, professores e estudantes de instituições de ensino artístico. У монографії розглядаються особливості теоретичного (науково-педагогічно-методичного) та художнього (презентаційно-репрезентативного) осмислення звучання авторської музики в сучасному українському мистецькому просторі, акцентуючи увагу на тонально-акустичних, технічних та виражальних можливостях акордеона. Матеріали, що складають зміст монографії, розкривають різні аспекти музичної творчості, зосередженої на звучанні акордеона, з точки зору музикознавчого осмислення, що розкриває і суттєво збагачує досліджувану тему. Монографія розрахована на музикознавців, музикантів-практиків, викладачів і студентів мистецьких навчальних закладів.
- ДокументA Manual of English Stylistics(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-10-31) Красовицька, Л. Є.; Борисов, В. А.Матеріали посібника призначені для студентів, які вивчають англійську мову як спеціальність. Посібник укладено відповідно до діючої програми зі стилістики англійської мови. Представлено глосарій основних термінів стилістики, плани лекцій та систему прикладів, які ілюструють теоретичні положення, що розкриваються в лекціях, завдання до семінарів і самостійної роботи, тест для самоконтролю. У посібнику запропоновано завдання творчого характеру, спрямовані на формування вмінь і навичок стилістичного аналізу. Материалы пособия предназначены для студентов, изучающих английский язык как специальность. Пособие составлено в соответствии с действующей программой по стилистике английского языка. Представлены глоссарий основных терминов стилистики, планы лекций и систему примеров, иллюстрирующих теоретические положения, которые раскрываются в лекциях, задания к семинарам и самостоятельной работе, тест для самоконтроля. В пособии предложены задания творческого характера, направленные на формирование умений и навыков стилистического анализа. The materials of the manual are intended for students studying English as a specialty. The manual is compiled in accordance with the current program on the style of the English language. A glossary of basic terms of stylistics, plans for lectures and a system of examples illustrating theoretical concepts that are disclosed in lectures, assignments for seminars and independent work, a test for self-control are presented. The manual proposed creative tasks aimed at the formation of skills and habits of stylistic analysis.
- ДокументA Model of Formation of Professional and Creative Competences for Engineers Based on Information and Digital Technologies(Springer Nature Switzerland AG, 2023-06-06) Nagayev, V.; Vertegel, V.; Nagayeva, G.; Kovalenko, O.; Smihunova, O.The article aims to design a model for forming professional and creative competencies of agricultural engineers based on information and digital technologies. Modern methodological approaches and theoretical and empirical methods (a generalization of scientific literature, observation, modeling, testing, pedagogical experiment, statistical analysis, and reference comparison) are used in this scientific paper. The model for forming a prospective agricultural engineer’s professional and creative competencies is proposed. The component structure of an agricultural engineer’s professional and creative competencies in their professional preparation is analyzed. The didactic means of information and digital technologies and the components of the educational SMART environment in the professional training of an agricultural engineer are studied. The technological stages of managing the process of forming an agricultural engineer’s professional and creative competencies in a digital educational space are substantiated. The model’s effectiveness for forming professional and creative competencies of a prospective agricultural engineer utilizing information and digital technologies is proved compared to the traditional education system. Метою статті є розробка моделі формування професійно-креативних компетентностей інженерів сільського господарства на основі інформаційно-цифрових технологій. У науковій роботі використано сучасні методологічні підходи та теоретико-емпіричні методи (узагальнення наукової літератури, спостереження, моделювання, тестування, педагогічний експеримент, статистичний аналіз, еталонне порівняння). Запропоновано модель формування професійно-творчих компетентностей майбутнього інженера-аграрника. Проаналізовано компонентну структуру професійно-творчих компетентностей інженера-аграрника в його професійній підготовці. Досліджено дидактичні засоби інформаційно-цифрових технологій та компоненти освітнього SMART-середовища у професійній підготовці інженера-аграрника. Обґрунтовано технологічні етапи управління процесом формування професійно-креативних компетентностей інженера-аграрника в цифровому освітньому просторі. Доведено ефективність моделі для формування професійно-креативних компетентностей майбутнього інженера-аграрника з використанням інформаційно-цифрових технологій порівняно з традиційною системою навчання.
- ДокументA new look at the problem of motivational ensuring for students in the secondary school(Innovare Academics Sciences Pvt. Ltd, Bhopal, 2020) Mikhailychenko, O.; Baidala, V.; Smyrnova, T.; Vasylieva, L.; Tomashevska, A.; Danylovych, O.Motivating students to gain new knowledge is a task that secondary school teachers face daily. This occurs because of the fact that the child is not aware of his future professional choice and cannot independently determine the level of significance of studying new subjects, including another (non-native) language. In the framework of this study, the problem of motivational support in the study of a foreign language by secondary school students was studied. The importance and necessity of motivating students to increase interest in learning and gaining new knowledge is shown. The need to create a creative work environment in the classroom, which will allow students to feel more talented and resourceful, was taken into account. The role and place of folklore in stimulating the study of a foreign language is determined. Мотивувати учнів до отримання нових знань - завдання, з якою вчителі середніх шкіл стикаються щодня. Це відбувається через те, що дитина не усвідомлює свій майбутній професійний вибір і не може самостійно визначити рівень значимості вивчення нових предметів, в тому числі іншої (нерідної) мови. В рамках дослідження вивчалася проблема мотиваційної підтримки при вивченні іноземної мови учнями загальноосвітніх шкіл. Показана важливість і необхідність мотивації студентів до підвищення інтересу до навчання і отримання нових знань. Враховано необхідність створення творчого робочого середовища в класі, яке дозволить учням відчувати себе більш талановитими і винахідливими. Визначено роль і місце фольклору в стимулюванні вивчення іноземної мови. Мотивировать учеников к получению новых знаний - задача, с которой учителя средних школ сталкиваются ежедневно. Это происходит из-за того, что ребенок не осознает свой будущий профессиональный выбор и не может самостоятельно определить уровень значимости изучения новых предметов, в том числе другого (неродного) языка. В рамках исследования изучалась проблема мотивационной поддержки при изучении иностранного языка учащимися общеобразовательных школ. Показана важность и необходимость мотивации студентов к повышению интереса к обучению и получению новых знаний. Учтена необходимость создания творческой рабочей среды в классе, которая позволит учащимся чувствовать себя более талантливыми и находчивыми. Определены роль и место фольклора в стимулировании изучения иностранного языка.
- ДокументA research on transformation of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories and the demarcation line at relocated higher education institutions from the east of Ukraine(SHS Web Conf, 2021) Trubavina, I.; Karaman, O.; Dimitrina, K.; Stepanenko, V.; Yurkiv, Ya.We connect the urgency of the article with the preservation of the integrity of Ukraine in the conditions of military conflict. The article describes the research on transformation of the current state of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories of Ukraine under conditions of relocated higher education institutions. The goal: to study the transformation in social wellbeing and life attitudes in the mentioned strata of students under conditions of operation of a relocated state higher education institution. The methods: analysis, synthesis, generalization, specification, systematizing, comparison, documentation study, interviewing, mathematics statistics methods. Scientific novelty: theoretical foundations and the essence of reintegration of such students, as well as the measures are determined that facilitate it: information and explanatory work, socio-educational, psychological, pedagogical, socio-economic, and legal ones. It is proved that national-oriented upbringing is the priority in successful reintegration on condition of solving students’ problems. The results: the efficiency in the use of the mentioned measures is proved by transformational changes related to overcoming the imbalance between the social wellbeing indicators (the level of life satisfaction, interest in life, general mood) and life attitudes (focus on process, result, freedom) of such students. Актуальність статті пов'язана зі збереженням цілісності України в умовах військового конфлікту. У статті описано дослідження трансформації сучасного стану соціального самопочуття та життєвих орієнтацій студентів з окупованих територій України в умовах переміщених вищих навчальних закладів. Мета: дослідити трансформацію соціального самопочуття та життєвих установок у студентів з окупованих територій України в умовах функціонування переміщеного державного вищого навчального закладу. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, конкретизація, систематизація, порівняння, вивчення документації, інтерв'ювання, методи математичної статистики. Наукова новизна: визначено теоретичні засади та сутність реінтеграції таких студентів, а також визначено заходи, що їй сприяють: інформаційно-роз'яснювальна робота, соціально-виховні, психолого-педагогічні, соціально-економічні, правові. Доведено що національно-орієнтоване виховання є пріоритетним в успішній реінтеграції за умови розв'язання проблем студентів. Результати: ефективність застосування зазначених заходів підтверджується трансформаційними змінами, пов'язаними з подоланням дисбалансу між показниками соціального самопочуття (рівень задоволеності життям, інтерес до життя, загальний настрій) та життєвими установками (орієнтація на процес, результат, свободу) таких студентів.
- ДокументAcademic council activity as the basis for university autonomy: historical aspect(Revista Amazonia Investiga, 2021-03) Zelenska, L.; Holubnycha, L; Lutaieva, T.; Matsapura, L.; Popova, N.The article describes functions and authorities of academic councils of Ukrainian universities as the basis of their autonomy in historical aspect. The purpose of the paper is to study academic council activity evolution in Ukrainian Universities of the XIX-th century through singling out and characterization its stages from the modern standpoint to strengthen university autonomy, develop the quality of university management and prevent mistakes and shortcomings of the previous period. The applied methods were: general scientific methods (analysis, synthesis, comparison, systematization, and generalization) and methods of historical research (chronological, logical-historical, historical-typological, and retrospective). The most important findings have become distinguishing and characterizing four stages of activity of academic councils in Ukrainian universities within the studied period: I stage (1804–1835), II stage (1835–1863), III stage (1863–1884), IV stage (1884–1906). Characterization of the stages of academic council functions and authority development from the modern position has demonstrated that in order to develop the quality of university management as well as educational service quality universities need real university autonomy, which should be strong enough to prevent mistakes and shortcomings of the previous periods. У статті описано функції та повноваження вчених рад українських університетів як основу їх автономії в історичному аспекті. Метою статті є вивчення еволюції діяльності вченої ради в українських університетах XIX століття шляхом виділення та характеристики її етапів з сучасних позицій для посилення автономії університетів, розвитку якості управління університетами та запобігання помилкам та недолікам попереднього періоду. Застосованими методами були: загальнонаукові методи (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення) та методи історичних досліджень (хронологічні, логіко-історичні, історико-типологічні та ретроспективні). Найважливішими висновками стали виділення та характеристика чотирьох етапів діяльності вчених рад в українських університетах протягом досліджуваного періоду: І етап (1804–1835), II етап (1835–1863), III етап (1863–1884), IV етап (1884–1906). Характеристика етапів розвитку функцій та повноважень вченої ради з сучасних позицій продемонструвала, що для розвитку якості управління університетом, а також якості освітніх послуг, університетам потрібна справжня університетська автономія, яка повинна бути настільки сильною, щоб запобігати помилкам та недолікам попередніх періодів. Автор статьиописывает функции и полномочия ученых советов украинских университетов как основу их автономии в историческом аспекте. Целью статьи является изучение эволюции деятельности ученого совета в украинских университетах XIX века путем выделения и характеристики ее этапов с современных позиций для усиления автономии университетов, развития качества управления университетами и предотвращения ошибок и недостатков предыдущего периода. Примененными методами были: общенаучные методы (анализ, синтез, сравнение, систематизация, обобщение) и методы исторических исследований (хронологические, логико-исторические, историко-типологические и ретроспективные). Важнейшими выводами стали выделение и характеристика четырех этапов деятельности ученых советов в украинских университетах в течение исследуемого периода: I этап (1804–1835), II этап (1835–1863), III этап (1863–1884), IV этап (1884–1906). Характеристика этапов развития функций и полномочий ученого совета с современных позиций продемонстрировала, что для развития качества управления университетом, а также качества образовательных услуг, университетам нужна настоящая университетская автономия, которая должна быть настолько сильной, чтобы предотвращать ошибки и недостаткам предыдущих периодов.
- ДокументACADEMIC INTEGRITY IN THE CONTEXT OF EUROPEAN EXPERIENCE AND UKRAINIAN PRACTICE(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2022) Dorozhko, A.The article analyses the experience of European countries in counteraction to academic dishonesty and plagiarism, as well as the attitude of Ukrainian students to the problem. The specific examples of the counteraction against academic fraud in universities abroad have been studied, in particular, in the United Kingdom at the University College London, in Sweden at the Karolinska Medical University, and in higher education institutions in Poland. The article examines the attitude of Ukrainian students to various issues of academic integrity by questionnaires for its development in higher education institutions to prevent plagiarism in Master's theses. The purpose of the research is to study the European experience in counteraction to the manifestations of academic dishonesty and plagiarism among students to apply the experience in Ukrainian higher education institutions. Methodology. A survey among Master students in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University was conducted, which revealed the level of students’ knowledge about such concepts as academic integrity, plagiarism, as well as its types and reasons that motivate students to academic dishonesty and plagiarism. Results. The results of the survey show that, unfortunately, most students do not consider plagiarism a fraud. According to them, posting a text on the Internet makes it common and accessible to all, “nobody's”, and academic dishonesty and plagiarism in the student environment by majority of students is still perceived as the norm. Conclusions. To develop the academic integrity for Ukrainian students, it is necessary to implement a set of various measures. Promoting academic integrity and counteraction to plagiarism should take place at the level of the national ministry, higher education institutions, University faculties, departments, teaching staff, and the students themselves. Such work must be systematic, have a strategy, technology, ways of implementation at all levels of the scientific and educational process. It is expedient to conduct mass, explanatory, preventive work in each university, instill in Ukrainian students the principles of academic integrity, conduct special lessons to prevent plagiarism, work with common electronic programs of text self-checking, and teach training modules. Стаття присвячена аналізу досвіду європейських країн у протидії академічної недоброчесності і плагіату, а також ставлення українських студентів до цієї проблеми. Досліджено конкретні приклади боротьби з академічним шахрайством в університетах за кордоном, зокрема, у Великобританії у Лондонському університетському коледжі, у Швеції у Каролінському медичному університеті та у закладах вищої освіти Польщі. Стаття досліджує відношення українських студентів до різних питань академічної доброчесності шляхом анкетування для її формування у закладах вищої освіти щодо запобігання плагіату у магістерських дипломних роботах. Мета дослідження полягає у вивченні європейського досвіду боротьби з проявами академічної не доброчесності і плагіатом серед студентської молоді з метою застосування даного досвіду в українських закладах вищої освіти. Методологія. Було проведено анкетування магістрантів Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, яке дозволило виявити рівень знань студентів про такі поняття, як академічна доброчесність, плагіат, а також його види та причини, що спонукають студентів до академічної недоброчесності, плагіату. Результати. Результати анкетування свідчать про те, що, на жаль, більшість студентів не вважають плагіат шахрайством. На їхню думку, розміщення тексту в Інтернеті робить його загальним і доступним для всіх, тобто «нічиїм», і академічна недоброчесність і плагіат у студентському середовищі більшістю студентів, на жаль, поки що і до сьогодні сприймається як норма. Висновки. Задля формування академічної доброчесності українських студентів необхідно впроваджувати комплекс різноманітних заходів. Сприяння академічній доброчесності й боротьба з плагіатом мають відбуватися на рівні міністерства, закладу вищої освіти, факультетів, кафедр, викладачів, самих студентів. Така робота повинна бути системною, мати стратегію, технологію, шляхи реалізації на всіх рівнях науково-освітнього процесу. Доцільним є ведення масової, роз’яснювальної, профілактичної роботи в кожному закладі вищої освіти, прищеплення українським студентам принципів академічної доброчесності, проведення спеціальних занять щодо запобігання плагіату, робота з поширеними електронними програмами самоперевірки текстів, організація навчальних модулів.
- ДокументActivities for working with children who have special needs (for teachers, special educators and parents)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Boychuk, Yu.; Kazachiner, O.The textbook is designed for teachers, specialists in special education, parents of children with special educational needs and contains an English selection of exercises, game tasks for articulation, finger, breathing exercises, for teaching children with Down syndrome, as well as an English selection of exercises. game tasks, books for children with diabetes. Навчально-методичний посібник призначений для вчителів, фахівців у галузі спеціальної освіти, батьків дітей з особливими освітніми потребами і містить англомовну добірку вправ, ігрових завдань для артикуляційної, пальчикової, дихальної видів гімнастики, для навчання дітей із синдромом Дауна, а також англомовну добірку вправ, ігрових завдань, книжок для дітей, хворих на цукровий діабет. Учебно-методическое пособие предназначено для учителей, специалистов в области специального образования, родителей детей с особыми образовательными потребностями и содержит англоязычную подборку упражнений, игровых заданий для артикуляционной, пальчиковой, дыхательной видов гимнастики, для обучения детей с синдромом Дауна, а также англоязычную. игровых заданий, книг для детей, больных сахарным диабетом.
- ДокументActual problems of special and inclusive education : tests, quizzes and questions (for teachers, teacher assistants and special educators)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Boychuk, Yu.; Kazachiner, O.The textbook is intended for teachers, specialists in the field of special education, teaching assistants and contains an English selection of tests and test tasks, open questions related to current issues of special and inclusive education. With the help of the textbook, specialists have the opportunity to check and establish the level of knowledge on this issue. Навчально-методичний посібник призначений для вчителів, фахівців у галузі спеціальної освіти, асистентів учителя і містить англомовну добірку тестів та тестових завдань, відкритих питань, пов’язаних із актуальними проблемами упровадження спеціального та інклюзивного навчання. За допомогою навчального посібника фахівці мають змогу перевірити та встановити рівень знань із цього питання. Учебно-методическое пособие предназначено для учителей, специалистов в области специального образования, ассистентов учителя и содержит англоязычную подборку тестов и тестовых заданий, открытых вопросов, связанных с актуальными проблемами внедрения специального и инклюзивного обучения. С помощью учебного пособия специалисты могут проверить и установить уровень знаний по этому вопросу.
- ДокументAdaptation of Ukraine`s labor legislation to European Union legislation: problems and ways to overcome them(Publishsng House “Baltija Publishing”, Riga, Latvia, 2021) Kostyuchenko, O.; Hots-Yakovlieva, O.The harmonization of Ukraine’s labor legislation with EU legislation requires the embedding of its supranational system of law. To do this, it is necessary to review the role of the state, in particular its judiciary branch in the regulation of relations in the field of labor. It is important that EU legislation which regulates public and private aspects of hired labor gives EU member states the right to independently choose forms and methods of implementation of European standards in private spheres. The arrangement of labor and related relations depends on the ideas of the participants of labor law relations about freedom, justice, equality and humanism. Improvement of Ukraine’s labor legislation based on European basic principles and conditions of labor regulation is the main condition for joining the European Union. Simply transferring the norms of European legislation to the national one is impossible since EU legislation differs from the labor legislation of Ukraine regarding the system of its forms. It is also important that EU law is generally a supranational legal system. It is also worth to pay special attention to the fact, that the fundamental rights and socio-economic interests of employees are enshrined in EU regulations, thus they acquire legal certainty. Also, the process of their consolidation, guarantee, implementation, and protection is continuous. EU legislation is characterized by dynamism, as it evolves with the development of society and its ideas of “necessary” and “desirable”. Досліджено проблеми співвідношення форм трудового права ЄС та України, правові шляхи впровадження в Україні ґендерної рівності на основі прогресивних європейських підходів, розглянуто Європейську соціальну хартію (переглянуту) як базовий нормативний акт закріплення, гарантування, реалізації, охорони і захисту пріоритету фундаментальних соціально-трудових прав працівників. Исследованы проблемы соотношения форм трудового права ЕС и Украины, правовые пути внедрения в Украине гендерного равенства на основе прогрессивных европейских подходов, рассмотрена Европейская социальная хартия (пересмотренная) как базовый нормативный акт закрепления, обеспечения, реализации, охраны и защиты приоритета фундаментальных социально-трудовых прав работников.
- ДокументADAPTING ELT MATERIALS TO THE NEEDS OF DYSLEXIC STUDENTS(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Chukhno, O.The article deals with the issue of adapting English language teaching materials to the needs of students with special educational needs, namely dyslexic learners. The author outlines and categorizes the adaptation techniques by putting them into three groups: the techniques used for modifying reading materials, those which may be helpful in adapting writing tasks, and the ones which can be used to adapt listening and speaking activities. У статті розглянуто питання адаптації матеріалів із навчання англійської мови до потреб учнів з особливими освітніми потребами, а саме з дислексією. Автор описує та класифікує прийоми адаптації, поділяючи їх на три групи: прийоми, що використовуються для модифікації матеріалів для читання; прийоми, які можуть бути корисними для адаптування завдань на розвиток вмінь письма; прийоми адаптації навчальних матеріалів для формування вмінь аудіювання й говоріння.