Факультети
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Факультети за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 9544
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- Документ1-й ОКРЕМИЙ ЧЕХОСЛОВАЦЬКИЙ ПІХОТНИЙ БАТАЛЬЙОН ЯК ІНТЕРНАЦІОНАЛЬНЕ ФОРМУВАННЯ У СКЛАДІ РОБІТНИЧО-СЕЛЯНСЬКОЇ ЧЕРВОНОЇ АРМІЇ У 1942‒1943 РР.: ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ТА БОЙОВИЙ ШЛЯХ(Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс, Ін-т історії України НАН України, 2019-06-26) Ямпольська, Л. М.Проаналізовано історію створення та бойовий шлях інтернаціонального військового формування ‒ 1-го окремого Чехословацького піхотного батальйону під командуванням Людвіка Свободи, що діяв на території СРСР у складі Робітничо-селянської Червоної Армії в 1942‒1943 рр., його участь у Харківській оборонній операції 19 лютого ‒ 14 березня 1943 р. Уточнено кількісний та етнічний склад батальйону, чисельність загиблих добровольців у боях за с. Соколове 8‒13 березня 1943 р. Проанализировано историю создания и боевой путь интернационального военного формирования – 1-го отдельного Чехословацкого пехотного батальона под командованием Людвика Свободы, действовавшего на территории СССР в составе Рабоче-крестьянской Красной Армии в 1942–1943 гг., его участие в Харьковской оборонительной операции 19 февраля – 14 марта 1943 г. Уточнено количественный и этнический состав батальона, численность погибших добровольцев в боях за с. Соколово 8‒13 марта 1943 г. The history of international military formations, for example the Polish Army of General Vladislav Anders, the 1st Polish Infantry Division named after Tadeusz Kosciuszko, the 1st Separate Czechoslovak Infantry Battalion that were formed on the territory of the USSR during the World War II and fought in the Workers’ and Peasants’ Red Army isn’t a well-studied problem of military history. The article is devoted to the analysis of the military way of the international military formation, the 1st Separate Czechoslovak Infantry Battalion under the command of Ludvik Svobodа, which was operating on the territory of the USSR in the composition of the Workers’ and Peasants’ Red Army in 1942–1943, and its participation in the Kharkiv defensive operation on February 19th – March 14th, 1943. General scientific and special historical methods of research have been used by the author. After the signing of the Munich Agreement on September 29th, 1938 the group of Czechoslovak politicians, led by Edward Benes, formed in exile the overseas center of resistance to restore the statehood of the republic ‒ the Czechoslovak Provisional Government in exile. The 1st Separate Czechoslovak Battalion was formed in February 1942 in Buzuluk of Orenburg region on the basis of the Soviet-Czechoslovak Treaty on joint actions against Nazi Germany on the territory of the USSR. The battalion included troops of the former Czechoslovak Legion in Poland, Czechoslovak refugees who found refuge in the Soviet territory, as well as Soviet citizens, Czechs and Slovaks by ethnic origin. The battalion personnel was dressed in English uniform, had Czechoslovak military titles and was armed with Soviet small arms. The battalion obeyed the Czechoslovak government in emigration in organizational matters and the highest command of the Soviet military units in the operational matters. The colonel of Czechoslovak Army Ludvik Svoboda has led it. At the beginning of March in 1943 the Czechoslovak battalion was included in the 3rd Panzer Army of the Voronezh Front, transferred to the operational subordination of the 25th Guards Infantry Division and directed to one of the most important sections of the front in the southwestern approaches to Kharkiv. The battalion took up the defensive positions on the northern shore of the Mzha River between Merefa and Zmiyiv and received the task to prevent crossing the river by the forces of the Wehrmacht. The village Sokolovo on the southern riverbank became the key defense point for the battalion, which was defended by the 1st infantry company under the command of the supra officer Otakar Yarosh. Leading heroic defense on March 8th – 13th, 1943 the 1st Separate Czechoslovak Battalion held the occupied frontier, after it was taken to the reserve of the Voronezh Front. The conclusions about the battle and historical tragedy of the foreign, multicultural military formation the 1st Separate Czechoslovak Battalion was a component part of the tragic completion of the Kharkiv defense operation on February 19th ‒ March 14th, 1943 have been made by the author. The third battle for Kharkiv showed strategic and tactical faults of the Soviet command, high combat effectiveness of the Wehrmacht, which led to the defeat of the Soviet and Czechoslovak troops and the encirclement near Lozova, Kharkiv, Zmiyiv, Chuguyiv. However the well-coordinated military operations of the 1st Separate Czechoslovak Battalion together with the 25th and 62d Guards Infantry Divisions, the personal courage and heroism of the Czechoslovak volunteers helped the troops of the Voronezh Front to win time that the troops of the Central Front and the 60th Army could approach the Siversky Donets. The Czechoslovak volunteers together with the Red Army units fulfilled their combat mission. As a result of research the quantitative and ethnic composition of the battalion and the number of dead volunteers in the battles on March 8th – 13th, 1943 for the village Sokolovo have been clarified. The study of the history of international military formations which were created in the Soviet territory, the research of hostilities in March 1943 in the context of oral history, biography studies, daily history, ethnic history has further developed.
- Документ1-Й ОТДЕЛЬНЫЙ ЧЕХОСЛОВАЦКИЙ ПЕХОТНЫЙ БАТАЛЬОН В ХАРЬКОВСКОЙ ОБОРОНИТЕЛЬНОЙ ОПЕРАЦИИ 19 ФЕВРАЛЯ – 14 МАРТА 1943 Г.(Кузбасский государственный технический университет имени Т. Ф. Горбачева (КузГТУ), г. Белово, Россия ; Изд-во университета «Св. Кирилла и Св. Мефодия», Велико Тырново, Болгария, 2017-03) Ямпольская, Л. Н.Статья посвящена анализу боевого пути интернационального военного формирования – 1-го отдельного чехословацкого пехотного батальона под командованием Людвика Свободы, действовавшего на территории СССР в составе Рабоче-крестьянской Красной Армии в 1942–1943 гг., и его участия в Харьковской оборонительной операции 19 февраля – 14 марта 1943 г. Уточнены количественный и этнический состав батальона, а также численность погибших добровольцев в боях 8-13 марта 1943 г. за с. Соколово. Стаття присвячена аналізу бойового шляху інтернаціонального військового формування – 1-го окремого чехословацького піхотного батальйону під командуванням Людвіка Свободи, що діяв на території СРСР у складі Робітничо-селянської Червоної Армії в 1942–1943 рр., і його участі в Харківській оборонній операції 19 лютого – 14 березня 1943 р. Уточнено кількісний та етнічний склад батальйону, а також чисельність добровольців, які загинули в боях 8-13 березня 1943 р. за с. Соколове. The article is devoted to the analysis of the military way of the international military formation, the 1st separate Czechoslovak infantry battalion under the command of Ludvik Svobodа, which was operating in the territory of the USSR in the composition of the Worker-Peasant Red Army in 1942–1943, and its participation in the Kharkov defensive operation on February 19th – March 14th in 1943. The quantitative and ethnic composition of the battalion and the number of dead volunteers in the battles on March 8th – 13th in 1943 for the village Sokolovo have been clarified.
- Документ106-я КАЗАХСКАЯ КАВАЛЕРИЙСКАЯ (АКМОЛИНСКАЯ) ДИВИЗИЯ В ХАРЬКОВСКОЙ ОПЕРАЦИИ 12‒29 МАЯ 1942 г. : НЕИЗВЕСТНЫЕ СТРАНИЦЫ(Учреждение образования «Витебский государственный университет имени П. М. Машерова», 2020-04-23) Ямпольская, Л. Н.В статье рассмотрен один из малоизвестных и трагических эпизодов Харьковской операции 12‒29 мая 1942 г. ‒ судьба 106-й Акмолинской кавалерийской дивизии, завершившей свой боевой путь на Балаклейской земле и практически полностью уничтоженной силами вермахта в «котле» под с. Лозовенька. У статті розглянуто один із маловідомих і трагічних епізодів Харківської операції 12‒29 травня 1942 р. ‒ долю 106-й Акмолінської кавалерійської дивізії, що завершила свій бойовий шлях на Балаклійській землі і практично повністю була знищена силами вермахту в «котлі» під с. Лозовенька. One of the little-known and tragic episodes of the Kharkov operation on May 12-29, 1942, the fate of the 106th Akmolinsk Cavalry Division, which completed its combat path in the Balakleya land and was almost completely destroyed by the Wehrmacht forces in the «cauldron» under the village Lozovenka has been considered by the author in this article.
- Документ1918 рік у рецепціях Є. Х. Чикаленка(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2018-05-11) Мартинова, І. С.Таким чином, 1918 рік на думку Є. Х. Чикаленка був роком державницьких можливостей для українського народу. Але уряди, що створювалися в Україні, не мали такої програми національних і соціальних перетворень, яка б задовольняла більшість, несприятливими були і зовнішні обставини. Таким образом, в 1918 год по мнению Е. Х. Чикаленко был годом государственных возможностей для украинского народа. Но правительства, которые создавались в Украине, не имели такой программы национальных и социальных преобразований, которая бы удовлетворяла большинство, неблагоприятными были и внешние обстоятельства. Thus, in 1918, according to E. Kh. Chikalenko, it was a year of state opportunities for the Ukrainian people. But the governments that were created in Ukraine did not have such a program of national and social transformations that would satisfy the majority, and external circumstances were unfavorable.
- Документ8 ЗАПИТАНЬ КИТАЙСЬКИМ ПЕДАГОГАМ-МУЗИКАНТАМ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Го, ІцзянНормативні освітянські документи КНР, ухвалені в нинішньому столітті, визначили основні напрями удосконалення роботи з естетичного виховання дітей і молоді. Одним з найважливіших визнано кадрове забезпечення мистецької освіти у всіх закладах освіти. Мета статті полягає у з’ясуванні на основі аналізу результатів анкетування думки педагогів-музикантів закладів освіти різних рівнів щодо сучасного стану підготовки музично-педагогічних кадрів у КНР. Методологія: анонімна анкета містила вісім відкритих питань. Респондентами стали педагоги-музиканти різних закладів освіти, переважно університетів та їх підрозділів, а також закладів дошкільної та загальної середньої освіти. Результати: респонденти позитивно оцінюють сучасну теоретичну базу професійної музично-педагогічної освіти та її матеріально-технічне забезпечення. Серед недоліків відзначають брак практичної спрямованості підготовки майбутніх учителів музики, зокрема, в професійному психолого-педагогічному аспекті. Для подолання недоліків пропонують вивчати найкращий педагогічний досвід безпосередньо у школах, ознайомлюватися з конкретними кейсами, а також запрошувати до студентських аудиторій гостьових лекторів – експертів галузі. Респонденти пропонують розширити зміст практичної підготовки, щоб він структурно відповідав переліку професійних функцій педагога-музиканта. Респонденти радять вивчати і широко використовувати зарубіжний досвід підготовки музично-педагогічних кадрів. Зпоміж іншого, – розширити перелік компетентностей, які мають бути сформовані в учителя музики, додавши актуальні для сьогодення інноваційність, підприємливість, ініціативність тощо. Перспективи подальших досліджень пов’язані з масштабуванням опитувань викладачів вишів і провідних фахівців-практиків, а також започаткуванням опитувань здобувачів музично-педагогічної освіти стосовно задоволення її якістю. Normative educational documents of the People's Republic of China, adopted in the current century, determined the main areas of improvement of work on the aesthetic education of children and youth. Personnel provision of art education in all educational institutions is recognized as one of the most important. The purpose of the article is to find out, based on the analysis of the results of a questionnaire, the opinions of music teachers of educational institutions of various levels regarding the current state of training of music and pedagogical staff in the People's Republic of China. Methodology: the anonymous questionnaire contained eight open questions. The respondents were music teachers of various educational institutions, mainly universities and their divisions, as well as preschool and general secondary education institutions. Results: respondents positively evaluate the modern theoretical base of professional music-pedagogical education and its material and technical support. Among the shortcomings, there is a lack of practical orientation in the training of future music teachers, in particular, in the professional psychological and pedagogical aspect. To overcome the shortcomings, it is suggested to study the best pedagogical experience directly in schools, to get acquainted with specific cases, and also to invite guest lecturers – experts – to the student classrooms. Respondents suggest expanding the content of practical training so that it structurally corresponds to the list of professional functions of a teacher-musician. The respondents advise to study and widely use the foreign experience of training music and pedagogical personnel. Among other things, to expand the list of competencies that must be formed in a music teacher, adding innovativeness, entrepreneurship, initiative, etc., which are relevant for today. Prospects for further research are related to the scaling of surveys of university teachers and leading practitioners, as well as the initiation of surveys of students of music-pedagogical education regarding satisfaction with its quality.
- ДокументA Foreign Language Teacher’s Competencies which are Needed for Working with a Multi-Aged Group of Learners(Міжнародний центр науки і досліджень, м. Київ, 2020-05-14) Vasylieva, M.The article highlights the topic of the competencies of a foreign language teacher, which are necessary to work in a group of students of different ages. У статті висвітлюється тема компетенцій вчителя іноземної мови, які необхідні для роботи в різновікової групи учнів. В статье освещается тема компетенций учителя иностранного языка, которые необходимы для работы в разновозрастной группы учащихся.
- ДокументA Manual of English Stylistics(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-10-31) Красовицька, Л. Є.; Борисов, В. А.Матеріали посібника призначені для студентів, які вивчають англійську мову як спеціальність. Посібник укладено відповідно до діючої програми зі стилістики англійської мови. Представлено глосарій основних термінів стилістики, плани лекцій та систему прикладів, які ілюструють теоретичні положення, що розкриваються в лекціях, завдання до семінарів і самостійної роботи, тест для самоконтролю. У посібнику запропоновано завдання творчого характеру, спрямовані на формування вмінь і навичок стилістичного аналізу. Материалы пособия предназначены для студентов, изучающих английский язык как специальность. Пособие составлено в соответствии с действующей программой по стилистике английского языка. Представлены глоссарий основных терминов стилистики, планы лекций и систему примеров, иллюстрирующих теоретические положения, которые раскрываются в лекциях, задания к семинарам и самостоятельной работе, тест для самоконтроля. В пособии предложены задания творческого характера, направленные на формирование умений и навыков стилистического анализа. The materials of the manual are intended for students studying English as a specialty. The manual is compiled in accordance with the current program on the style of the English language. A glossary of basic terms of stylistics, plans for lectures and a system of examples illustrating theoretical concepts that are disclosed in lectures, assignments for seminars and independent work, a test for self-control are presented. The manual proposed creative tasks aimed at the formation of skills and habits of stylistic analysis.
- ДокументA new look at the problem of motivational ensuring for students in the secondary school(Innovare Academics Sciences Pvt. Ltd, Bhopal, 2020) Mikhailychenko, O.; Baidala, V.; Smyrnova, T.; Vasylieva, L.; Tomashevska, A.; Danylovych, O.Motivating students to gain new knowledge is a task that secondary school teachers face daily. This occurs because of the fact that the child is not aware of his future professional choice and cannot independently determine the level of significance of studying new subjects, including another (non-native) language. In the framework of this study, the problem of motivational support in the study of a foreign language by secondary school students was studied. The importance and necessity of motivating students to increase interest in learning and gaining new knowledge is shown. The need to create a creative work environment in the classroom, which will allow students to feel more talented and resourceful, was taken into account. The role and place of folklore in stimulating the study of a foreign language is determined. Мотивувати учнів до отримання нових знань - завдання, з якою вчителі середніх шкіл стикаються щодня. Це відбувається через те, що дитина не усвідомлює свій майбутній професійний вибір і не може самостійно визначити рівень значимості вивчення нових предметів, в тому числі іншої (нерідної) мови. В рамках дослідження вивчалася проблема мотиваційної підтримки при вивченні іноземної мови учнями загальноосвітніх шкіл. Показана важливість і необхідність мотивації студентів до підвищення інтересу до навчання і отримання нових знань. Враховано необхідність створення творчого робочого середовища в класі, яке дозволить учням відчувати себе більш талановитими і винахідливими. Визначено роль і місце фольклору в стимулюванні вивчення іноземної мови. Мотивировать учеников к получению новых знаний - задача, с которой учителя средних школ сталкиваются ежедневно. Это происходит из-за того, что ребенок не осознает свой будущий профессиональный выбор и не может самостоятельно определить уровень значимости изучения новых предметов, в том числе другого (неродного) языка. В рамках исследования изучалась проблема мотивационной поддержки при изучении иностранного языка учащимися общеобразовательных школ. Показана важность и необходимость мотивации студентов к повышению интереса к обучению и получению новых знаний. Учтена необходимость создания творческой рабочей среды в классе, которая позволит учащимся чувствовать себя более талантливыми и находчивыми. Определены роль и место фольклора в стимулировании изучения иностранного языка.
- ДокументA research on transformation of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories and the demarcation line at relocated higher education institutions from the east of Ukraine(SHS Web Conf, 2021) Trubavina, I.; Karaman, O.; Dimitrina, K.; Stepanenko, V.; Yurkiv, Ya.We connect the urgency of the article with the preservation of the integrity of Ukraine in the conditions of military conflict. The article describes the research on transformation of the current state of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories of Ukraine under conditions of relocated higher education institutions. The goal: to study the transformation in social wellbeing and life attitudes in the mentioned strata of students under conditions of operation of a relocated state higher education institution. The methods: analysis, synthesis, generalization, specification, systematizing, comparison, documentation study, interviewing, mathematics statistics methods. Scientific novelty: theoretical foundations and the essence of reintegration of such students, as well as the measures are determined that facilitate it: information and explanatory work, socio-educational, psychological, pedagogical, socio-economic, and legal ones. It is proved that national-oriented upbringing is the priority in successful reintegration on condition of solving students’ problems. The results: the efficiency in the use of the mentioned measures is proved by transformational changes related to overcoming the imbalance between the social wellbeing indicators (the level of life satisfaction, interest in life, general mood) and life attitudes (focus on process, result, freedom) of such students. Актуальність статті пов'язана зі збереженням цілісності України в умовах військового конфлікту. У статті описано дослідження трансформації сучасного стану соціального самопочуття та життєвих орієнтацій студентів з окупованих територій України в умовах переміщених вищих навчальних закладів. Мета: дослідити трансформацію соціального самопочуття та життєвих установок у студентів з окупованих територій України в умовах функціонування переміщеного державного вищого навчального закладу. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, конкретизація, систематизація, порівняння, вивчення документації, інтерв'ювання, методи математичної статистики. Наукова новизна: визначено теоретичні засади та сутність реінтеграції таких студентів, а також визначено заходи, що їй сприяють: інформаційно-роз'яснювальна робота, соціально-виховні, психолого-педагогічні, соціально-економічні, правові. Доведено що національно-орієнтоване виховання є пріоритетним в успішній реінтеграції за умови розв'язання проблем студентів. Результати: ефективність застосування зазначених заходів підтверджується трансформаційними змінами, пов'язаними з подоланням дисбалансу між показниками соціального самопочуття (рівень задоволеності життям, інтерес до життя, загальний настрій) та життєвими установками (орієнтація на процес, результат, свободу) таких студентів.
- ДокументAcademic council activity as the basis for university autonomy: historical aspect(Revista Amazonia Investiga, 2021-03) Zelenska, L.; Holubnycha, L; Lutaieva, T.; Matsapura, L.; Popova, N.The article describes functions and authorities of academic councils of Ukrainian universities as the basis of their autonomy in historical aspect. The purpose of the paper is to study academic council activity evolution in Ukrainian Universities of the XIX-th century through singling out and characterization its stages from the modern standpoint to strengthen university autonomy, develop the quality of university management and prevent mistakes and shortcomings of the previous period. The applied methods were: general scientific methods (analysis, synthesis, comparison, systematization, and generalization) and methods of historical research (chronological, logical-historical, historical-typological, and retrospective). The most important findings have become distinguishing and characterizing four stages of activity of academic councils in Ukrainian universities within the studied period: I stage (1804–1835), II stage (1835–1863), III stage (1863–1884), IV stage (1884–1906). Characterization of the stages of academic council functions and authority development from the modern position has demonstrated that in order to develop the quality of university management as well as educational service quality universities need real university autonomy, which should be strong enough to prevent mistakes and shortcomings of the previous periods. У статті описано функції та повноваження вчених рад українських університетів як основу їх автономії в історичному аспекті. Метою статті є вивчення еволюції діяльності вченої ради в українських університетах XIX століття шляхом виділення та характеристики її етапів з сучасних позицій для посилення автономії університетів, розвитку якості управління університетами та запобігання помилкам та недолікам попереднього періоду. Застосованими методами були: загальнонаукові методи (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення) та методи історичних досліджень (хронологічні, логіко-історичні, історико-типологічні та ретроспективні). Найважливішими висновками стали виділення та характеристика чотирьох етапів діяльності вчених рад в українських університетах протягом досліджуваного періоду: І етап (1804–1835), II етап (1835–1863), III етап (1863–1884), IV етап (1884–1906). Характеристика етапів розвитку функцій та повноважень вченої ради з сучасних позицій продемонструвала, що для розвитку якості управління університетом, а також якості освітніх послуг, університетам потрібна справжня університетська автономія, яка повинна бути настільки сильною, щоб запобігати помилкам та недолікам попередніх періодів. Автор статьиописывает функции и полномочия ученых советов украинских университетов как основу их автономии в историческом аспекте. Целью статьи является изучение эволюции деятельности ученого совета в украинских университетах XIX века путем выделения и характеристики ее этапов с современных позиций для усиления автономии университетов, развития качества управления университетами и предотвращения ошибок и недостатков предыдущего периода. Примененными методами были: общенаучные методы (анализ, синтез, сравнение, систематизация, обобщение) и методы исторических исследований (хронологические, логико-исторические, историко-типологические и ретроспективные). Важнейшими выводами стали выделение и характеристика четырех этапов деятельности ученых советов в украинских университетах в течение исследуемого периода: I этап (1804–1835), II этап (1835–1863), III этап (1863–1884), IV этап (1884–1906). Характеристика этапов развития функций и полномочий ученого совета с современных позиций продемонстрировала, что для развития качества управления университетом, а также качества образовательных услуг, университетам нужна настоящая университетская автономия, которая должна быть настолько сильной, чтобы предотвращать ошибки и недостаткам предыдущих периодов.
- ДокументActivities for working with children who have special needs (for teachers, special educators and parents)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Boychuk, Yu.; Kazachiner, O.The textbook is designed for teachers, specialists in special education, parents of children with special educational needs and contains an English selection of exercises, game tasks for articulation, finger, breathing exercises, for teaching children with Down syndrome, as well as an English selection of exercises. game tasks, books for children with diabetes. Навчально-методичний посібник призначений для вчителів, фахівців у галузі спеціальної освіти, батьків дітей з особливими освітніми потребами і містить англомовну добірку вправ, ігрових завдань для артикуляційної, пальчикової, дихальної видів гімнастики, для навчання дітей із синдромом Дауна, а також англомовну добірку вправ, ігрових завдань, книжок для дітей, хворих на цукровий діабет. Учебно-методическое пособие предназначено для учителей, специалистов в области специального образования, родителей детей с особыми образовательными потребностями и содержит англоязычную подборку упражнений, игровых заданий для артикуляционной, пальчиковой, дыхательной видов гимнастики, для обучения детей с синдромом Дауна, а также англоязычную. игровых заданий, книг для детей, больных сахарным диабетом.
- ДокументActual problems of special and inclusive education : tests, quizzes and questions (for teachers, teacher assistants and special educators)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Boychuk, Yu.; Kazachiner, O.The textbook is intended for teachers, specialists in the field of special education, teaching assistants and contains an English selection of tests and test tasks, open questions related to current issues of special and inclusive education. With the help of the textbook, specialists have the opportunity to check and establish the level of knowledge on this issue. Навчально-методичний посібник призначений для вчителів, фахівців у галузі спеціальної освіти, асистентів учителя і містить англомовну добірку тестів та тестових завдань, відкритих питань, пов’язаних із актуальними проблемами упровадження спеціального та інклюзивного навчання. За допомогою навчального посібника фахівці мають змогу перевірити та встановити рівень знань із цього питання. Учебно-методическое пособие предназначено для учителей, специалистов в области специального образования, ассистентов учителя и содержит англоязычную подборку тестов и тестовых заданий, открытых вопросов, связанных с актуальными проблемами внедрения специального и инклюзивного обучения. С помощью учебного пособия специалисты могут проверить и установить уровень знаний по этому вопросу.
- ДокументAdaptation of Ukraine`s labor legislation to European Union legislation: problems and ways to overcome them(Publishsng House “Baltija Publishing”, Riga, Latvia, 2021) Kostyuchenko, O.; Hots-Yakovlieva, O.The harmonization of Ukraine’s labor legislation with EU legislation requires the embedding of its supranational system of law. To do this, it is necessary to review the role of the state, in particular its judiciary branch in the regulation of relations in the field of labor. It is important that EU legislation which regulates public and private aspects of hired labor gives EU member states the right to independently choose forms and methods of implementation of European standards in private spheres. The arrangement of labor and related relations depends on the ideas of the participants of labor law relations about freedom, justice, equality and humanism. Improvement of Ukraine’s labor legislation based on European basic principles and conditions of labor regulation is the main condition for joining the European Union. Simply transferring the norms of European legislation to the national one is impossible since EU legislation differs from the labor legislation of Ukraine regarding the system of its forms. It is also important that EU law is generally a supranational legal system. It is also worth to pay special attention to the fact, that the fundamental rights and socio-economic interests of employees are enshrined in EU regulations, thus they acquire legal certainty. Also, the process of their consolidation, guarantee, implementation, and protection is continuous. EU legislation is characterized by dynamism, as it evolves with the development of society and its ideas of “necessary” and “desirable”. Досліджено проблеми співвідношення форм трудового права ЄС та України, правові шляхи впровадження в Україні ґендерної рівності на основі прогресивних європейських підходів, розглянуто Європейську соціальну хартію (переглянуту) як базовий нормативний акт закріплення, гарантування, реалізації, охорони і захисту пріоритету фундаментальних соціально-трудових прав працівників. Исследованы проблемы соотношения форм трудового права ЕС и Украины, правовые пути внедрения в Украине гендерного равенства на основе прогрессивных европейских подходов, рассмотрена Европейская социальная хартия (пересмотренная) как базовый нормативный акт закрепления, обеспечения, реализации, охраны и защиты приоритета фундаментальных социально-трудовых прав работников.
- ДокументAdoption of Western Four-Sense Biblical Hermeneutics by Ukrainian Baroque Literature(Revista Amazonia Investiga, 2020-07) Levchenko, N.; Liamprekht, O.; Povar, M.; Chukhno, O.The study outlines general principles of biblical hermeneutics influence on the poetics of Ukrainian baroque prose. The Bible perceived by ancient writers as a collection of sacred books written by the Holy Spirit through the mediation of hagiographers is full of metaphors, comparisons, allegories and parables that needed clarification. Biblical hermeneutics developed rules for the Bible exegesis in order to avoid false variants of interpreting the Scripture. The four-sense method of biblical hermeneutics borrowed from Western Catholic tradition helped to avoid controversial interpretation of the Holy Scripture. The immersion of Ukrainian baroque literature into the biblical domain caused its paraphrasing nature and created conditions for the development of the four-sense hermeneutics as the structure of the poetics of Ukrainian baroque prose. Principles of biblical hermeneutics, having become a monolithic core of the form and content of authors’ texts, eventually began to go beyond the actual theological literature into the field of secular arts. Автори статті окреслили загальні принципи впливу біблійної герменевтики на поетику прози українського бароко. Біблія сприймалася давніми письменниками як збірка священних книг, написаних Духом Святим за посередництва агіографів, тому вона сповнена метафор, порівнянь, алегорій та притч, які потребували пояснення. Біблійна герменевтика розробила правила тлумачення Святого Письма, щоб уникнути хибних варіантів прочитання Слова Божого. Чотирисенсова метода біблійної герменевтики, запозичена із західної католицької традиції, допомогла уникнути контроверсійних варіантів тлумачення Святого Письма. Занурення української літератури бароко в біблійну матрицю спричинило її парафразний характер і створило умови для інтенсивного розвитку чотирисенсової біблійної герменевтики як структуранта поетики української барокової прози. Принципи біблійної герменевтики, посівши місце монолітного ядра форми та змісту авторських текстів, з часом почали виходити за межі власне богословської літератури, наприклад, у сферу світського мистецтва. Авторы статьи обозначили общие принципы влияния библейской герменевтики на поэтику прозы украинского барокко. Библия воспринималась древними писателями как сборник священных книг, написанных Духом Святым при посредничестве агиографа, поэтому она полна метафор, сравнений, аллегорий и притч, которые требовали объяснения. Библейская герменевтика разработала правила толкования Священного Писания, чтобы избежать ложных вариантов прочтения Слова Божьего. Четырехсмысловая методика библейской герменевтики, заимствованная из западной католической традиции, помогла избежать противоречивых вариантов толкования Священного Писания. Погружение украинской литературы барокко в библейскую матрицу привело ее парафразный характер и создало условия для интенсивного развития четырехсмысловой библейской герменевтики как структуранта поэтики украинской барочной прозы. Принципы библейской герменевтики, заняв место монолитного ядра формы и содержания авторских текстов, со временем начали выходить за пределы собственно богословской литературы, например, в сферу светского искусства.
- ДокументADULT EDUCATIONAL IN EUROPE AND UKRAINE(Publishing s.r.o., 2017-12) Boiarska-Khomenko, A. V.The article presents a comparative analysis of theoretical approaches to the concept of adult education, as well as the experience of implementing the concept of lifelong education in European countries and Ukraine. The prospects and suggestions concerning the development of adult education in Ukraine in the process of the integration into the European educational system are outlined. У статті здійснено порівняльний аналіз теоретичних підходів до поняття освіти дорослих, а також досвіду реалізації концепції безперервної освіти у європейських країнах та в Україні. Окреслено перспективи та пропозиції щодо розвитку освіти дорослих в Україні на шляху інтеграції до європейського освітнього простору. В статье осуществлен сравнительный анализ теоретических подходов к понятию образования взрослых, а также опыта реализации концепции непрерывного образования в европейских странах и в Украине. Определены перспективы и предложения по развитию образования взрослых в Украине на пути интеграции в европейское образовательное пространство.
- ДокументAdvantages and Disadvantages of Using Authentic Materials in Teaching English(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Bila, E.Аuthentic materials can fulfill multiple roles in teaching. The proper and systematic use of these materials during the lessons gives students the understanding that they are learning the language which prepares them for the real-life communication. В статті розглянуто автентичні матеріали, які можуть виконувати кілька ролей у навчанні. Правильне та систематичне використання цих матеріалів під час уроків дає студентам розуміння того, що вони вивчають мову, яка готує їх до реального спілкування. В статье рассмотрены аутентичные материалы, которые могут выполнять несколько ролей в обучении. Правильное и систематическое использование этих материалов во время уроков дает студентам понимание того, что они изучают язык, который готовит их к реальному общению. This article deals with authentic materials that can fulfil several roles in learning. The correct and systematic use of these materials during lessons gives students the understanding that they are learning a language that prepares them for real communication.
- ДокументAdvisory management in the field of higher education: directions and models(PC Technology Center, 2020) Marchenko, O.; Radchenko, L.; Guzenko, H.; Kryvosheeva, N.; Shcheblykina, T.The Object of Research: management of higher improvements and advisory services, aimed at achieving the program outputs of the educational process by creating conditions for effective advisory support for applicants and staff of educational institutions. The issue to study: the introduction of measures and methods of advisory management in the quality of higher education management. The Main Scientific Results: the conceptual bases of advisory management as a system of principles, measures and methods of advisory management are revealed. Based on the subject approach, the models of the advisory process in higher education institutions are identified and characterized, the effectiveness of combining the models of internal and external counseling to ensure the quality of higher education is proved. The Area of Practical Application of Research Outputs: higher education institutions and institutions managing higher education. Innovative technological product: on the basis of the subject approach the technologies of advisory management are revealed. The introduction of these technologies into management of higher education improvements allows to use effectively the opportunities of advisory models of knowledge and information flow to achieve program outputs of educational process. The field of application of innovative technological product: practice of formation, implementation and development of management system of educational services improvements. Об'єкт дослідження: управління вищими вдосконаленнями та консультативні послуги, спрямовані на досягнення програмних результатів навчального процесу шляхом створення умов для ефективної консультативної підтримки заявників та працівників навчальних закладів. Питання для вивчення: запровадження заходів та методів дорадчого управління в якості управління вищою освітою. Основні наукові результати: розкрито концептуальні основи дорадчого управління як системи принципів, заходів та методів дорадчого управління. На основі предметного підходу визначено та охарактеризовано моделі консультативного процесу у вищих навчальних закладах, доведено ефективність поєднання моделей внутрішнього та зовнішнього консультування для забезпечення якості вищої освіти. Сфера практичного застосування результатів досліджень: вищі навчальні заклади та установи, що керують вищою освітою. Інноваційний технологічний продукт: на основі предметного підходу розкрито технології дорадчого управління. Впровадження цих технологій в управління удосконаленням вищої освіти дозволяє ефективно використовувати можливості консультативних моделей потоків знань та інформації для досягнення програмних результатів навчального процесу. Галузь застосування інноваційного технологічного продукту: практика формування, впровадження та розвитку системи управління удосконаленням освітніх послуг. Объект исследования: управление высшими усовершенствованиями и консультативные услуги, направленные на достижение программных результатов учебного процесса путем создания условий для эффективной консультативной поддержки заявителей и работников учебных заведений. Вопросы для изучения: введение мер и методов совещательного управления в качестве управления высшим образованием. Основные научные результаты: раскрыты концептуальные основы совещательного управления как системы принципов, мер и методов совещательного управления. На основе предметного подхода определены и охарактеризованы модели консультативного процесса в высших учебных заведениях, доказана эффективность сочетания моделей внутреннего и внешнего консультирования для обеспечения качества высшего образования. Сфера практического применения результатов исследований: высшие учебные заведения и учреждения, управляющие высшим образованием. Инновационный технологический продукт: на основе предметного подхода раскрыто технологии совещательного управления. Внедрение этих технологий в управление совершенствованием высшего образования позволяет эффективно использовать возможности консультативных моделей потоков знаний и информации для достижения программных результатов учебного процесса. Область применения инновационного технологического продукта: практика формирования, внедрения и развития системы управления совершенствованием образовательных услуг.
- ДокументAEGILOPS CYLINDRICA HOST. НА ТЕРИТОРІЇ МІСТА ХАРКОВА(Інститут екології Карпат НАН України, 2021-10-28) Меженська, В. В.; Сіняєва, М. І.Род Aegilops L. є обмеженою групою однорічних, переважно зимових видів. На території України росте 4 види Егілопсу: Ae.cylindrica, Ae.triuncialis, Ae.biuncialis, Ae.geniculata. У Харкові Ae.cylindrica зустрічається на супіщаних і порушених ґрунтах. Весняна стрижка газонів (у травні, до цвітіння рослин) значно обмежує подальше поширення циліндричного егілопсу в межах міста. Род Aegilops L. представляет собой ограниченную группу однолетних, преимущественно зимних видов. На территории Украины произрастает 4 вида Эгилопса: Ae.cylindrica, Ae.triuncialis, Ae.biuncialis, Ae.geniculata. В Харькове Ae.cylindrica встречается на супесчаных и порушенных почвах. Весенняя стрижка газонов (в мае, до цветения растений) значительно ограничивает дальнейшее распространение эгилопса цилиндрического в пределах города. The genus Aegilops L. is a limited group of annual mainly winter species. On the territory of Ukraine grows 4 species of Egilops: Ae.cylindrica, Ae.triuncialis, Ae.biuncialis, Ae.geniculata. In Kharkiv Ae.cylindrica occurs on sandy and disturbed soils. Spring mowing of lawns (in May, before flowering plants) significantly limits the further spread of cylindrical egylops within the city.
- ДокументAgreement of the predicate with the subject(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-10-16) Смєлова, С. В.Посібник присвячено узгодженню присудка з підметом, що є суперечливим питанням англійської граматики. У студентів виникають певні труднощі при вивченні та засвоєнні цього граматичного матеріалу, причиною чого є невідповідність граматичних систем рідних мов і англійської мови. Метою посібника є систематизувати різні випадки узгодження присудка з підметом, систематизування виконано з урахуванням наявності двох типів узгодження присудка з підметом : Formal subject-predicate agreement, Notional subject-predicate agreement. Посібник складається із теоретичного матеріалу, в якому надаються узагальнені відомості щодо різних випадків узгодження присудка з підметом, і комплексу вправ. Посібник адресований викладачам і студентам факультетів іноземної філології, а також може бути використаний як довідковий матеріал для широкого кола читачів, які вивчають англійську мову або працюють із нею. Пособие посвящено согласованию сказуемого с подлежащим, что является спорным вопросом английской грамматики. У студентов возникают определенные трудности при изучении и освоении этого грамматического материала, причиной чего является несоответствие грамматических систем родных языков и английского языка. Целью пособия является систематизация различных случаев согласования сказуемого с подлежащим, систематизация выполнена с учетом наличия двух типов согласования сказуемого с подлежащим : Formal subject-predicate agreement, Notional subject-predicate agreement. Пособие состоит из теоретического материала, в котором предоставляются обобщенные сведения о различных случаях согласования сказуемого с подлежащим, и комплекса упражнений. Пособие адресовано преподавателям и студентам факультетов иностранной филологии, а также может быть использовано как справочный материал для широкого круга читателей, изучающих английский язык или работающих с ним. The manual is devoted to the agreement of the predicate with the subject, which is a controversial issue of English grammar. Students have certain difficulties in studying and mastering this grammatical material, the reason for which is the discrepancy between the grammatical systems of native languages and English. The purpose of the manual is to systematize various instances of the agreement of the predicate with the subject, the systematization is performed taking into account the presence of two types of agreement of the predicate with the subject: Formal subject-predicate agreement, Notional subject-predicate agreement. The manual consists of theoretical material, which provides a summary of the various cases of matching the predicate with the subject, and a set of exercises. The manual is addressed to teachers and students of the faculties of foreign philology, and can also be used as reference material for a wide range of readers learning English or working with it.
- ДокументAn examination of the state of development of future teachers' communicative competence as a prerequisite for providing high-quality general secondary education(Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 2022) Trubavina, I.; Vasylieva, S.; Martyniuk, A.The article's scientific novelty lies in the authors' disclosure of the third-year students' average degree of communicative competence (CC) development. Of all the CC components, the cognitive and emotional components are the most prevalent (it can be observed among students of the Faculty of Natural Sciences, Faculty of Arts). The students of the Faculty of Foreign Philology and the Faculty of Arts and Graphics are more prepared for the behavioral component of the CC. Both students at the Faculty of Arts and Graphics and the Faculty of Physical Education exhibit a high degree of communicative tolerance. Additionally, the two factors that affect CC were identified: the external factors (organization of students' subjectrelated leisure; professional-oriented educational work with students; content of education at institutions of higher pedagogical education: specialty of the chosen profession; increased cycle of humanities; active pedagogical practice of students; age of students to work with; different categories of children and adults to work with); and the internal factors (students’ attitude towards self-development, self-education, students’ life and social experience, motivation for acquiring a specialty and CC, humanistic orientation of future teacher’s personality, persona's orientation to “person to person” profession). Наукова новизна статті полягає у виявленні середнього рівня сформованості комунікативної компетентності (КК) у студентів третього курсу. Серед усіх компонентів КК, когнітивний та емоційний компоненти є найбільш поширеними (це спостерігається серед студентів факультету природничих наук, факультету мистецтв). Студенти факультету іноземної філології та художньо-графічного факультету більш підготовлені до поведінкового компоненту КК. Як студенти художньо-графічного факультету, так і студенти факультету фізичного виховання демонструють високий рівень комунікативної толерантності. Крім того, було виявлено два фактори, які впливають на КК: зовнішні фактори (організація предметно пов'язаного дозвілля студентів; професійно-орієнтована виховна робота зі студентами; зміст освіти у вищих педагогічних навчальних закладах); внутрішні фактори (організація у закладах вищої педагогічної освіти: спеціальність обраної професії; збільшений цикл гуманітарних дисциплін; активна педагогічна практика студентів; різні категорії дітей та дорослих, з якими доводиться працювати); та внутрішні чинники (ставлення студентів до саморозвитку, самоосвіти, життєвий та соціальний досвід студентів, мотивація до набуття спеціальності та КК, гуманістична спрямованість особистості майбутнього вчителя на професію "людина-людина").