Кваліфікаційні бакалаврські роботи
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Кваліфікаційні бакалаврські роботи за Дата випуску
Зараз показано 1 - 13 з 13
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладі загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Гончарова, А. О.Наукова робота присвячена актуальній проблемі підвищення ефективності соціально-педагогічної діяльності з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити програму соціально-педагогічної діяльності з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що теоретично обґрунтовано програму соціально-педагогічної діяльності з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти; уточнено сутність понять «профілактика девіантної поведінки підлітків», «соціально-педагогічна діяльність з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти»; подальшого розвитку набув інструментарій соціально-педагогічної діяльності з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Теоретичне значення дослідження полягає: в узагальненні досвіду соціально-педагогічної діяльності з профілактики девіантної поведінки підлітків в закладах загальної середньої освіти; у теоретичному обґрунтуванні програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Практичне значення дослідження полягає в тому, що розроблена й експериментально перевірена програма соціально-педагогічної діяльності може бути використана в практичній соціально-педагогічній діяльності з метою підвищення ефективності роботи з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. У першому розділі дослідження на підставі аналізу наукової літератури визначено суть основних понять дослідження: «девіантна поведінка», «профілактики девіантної поведінки підлітків», «соціально-педагогічна діяльність з профілактики девіантної поведінки підлітків у закладі загальної середньої освіти». На основі аналізу наукової літератури і досвіду реалізації профілактики девіантної поведінки учнів у закладах освіти визначено коло суб’єктів, що приймають участь у соціально-педагогічній діяльності за цим напрямом; охарактеризовано особливості, методи і форми роботи з підлітками, батьками. У другому розділі наукового дослідження описано реалізацію соціально-педагогічного експерименту на базі Харківського ліцею № 43 впродовж 2022-2024 н.р. по визначенню ефективності розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики девіантної поведінки підлітків, який проходив у три етапи: діагностичний, формувальний і контрольний. The research is devoted to the topical issue of increasing the effectiveness of social and pedagogical activities to prevent deviant behaviour of adolescents in general secondary education institutions. The purpose of the study: theoretically substantiate and experimentally test the programme of social and pedagogical activities for the prevention of deviant behaviour of adolescents in general secondary education institutions. The scientific novelty of the results is that the programme of social and pedagogical activities for the prevention of deviant behaviour of adolescents in general secondary education institutions is theoretically substantiated; the essence of the concepts of "prevention of deviant behaviour of adolescents", "social and pedagogical activities for the prevention of deviant behaviour of adolescents in general secondary education institutions" is clarified; the tools of social and pedagogical activities for the prevention of deviant behaviour of adolescents in general secondary education institutions are further developed.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Вазуля, К. С.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування, розробку та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Теоретичне значення дослідження: запропоновано програму соціально-педагогічної діяльності з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти, уточнено сутність понять «соціально-педагогічна діяльність з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти», зміст соціально-педагогічної діяльності з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти, зміст критеріїв і показників схильності підлітків до жорстокої поведінки у закладах загальної середньої освіти. Практичне значення результатів дослідження засвідчує цінність використання розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти в практичній діяльності соціальних працівників, соціальних педагогів, педагогічних працівників (зокрема, класних керівників) при організації соціально-виховної роботи з особами підліткового віку. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз поняття «жорстокість», «жорстока поведінка», «підлітковий вік», «профілактика жостокої поведінки». Узагальнюючи позиції науковців, під «протидією булінгу» в учнівському середовищі закладу професійно-технічної освіти розуміємо систему соціально-педагогічних заходів, які спрямовані на попередження булінгу, його перешкожденню, впливу на відповідних суб`єктів у процесі здійснення ними булінгу, а також у соціально-корекційних заходах усунення наслідків булінгу. Узагальнюючи позиції науковців, під соціальною профілактикою жорстокої поведінки підлітків розуміємо сукупність форм, методів, засобів, спрямованих на попередження формування у підлітків схильності до скоєння насильницьких дій, обмеження та локалізацію негативних явищ у підлітковому середовищі. Соціально-педагогічну діяльність з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладі загальної середньої освіти визначено як цілеспрямовану збалансовану діяльність усіх учасників профілактики, що має за мету зниження ризику агресивної поведінки серед підлітків через преветивну та корекційну роботу у напрямку протидії їхньої соціальної дезадаптації, соціальних відхилень у поведінці, створення умов для всебічного розвитку особистісного потенціалу учнів, стимулювання власної активностi у борьбі з негативними факторами мікросередовища. Особливостями соціально-педагогічної діяльності з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти середньої освіти виступають: комплексність, залучення та координація усіх суб’єктів (зовнішніх та внутрішніх) профілактичного впливу, ситематичність у роботі з батьками. З метою профілактики жорстокої поведінки підлітеків у закладі загальної середньої освіти розроблено програму соціально-педагогічної діяльності за трьома основними напрямами: з підлітками закладу загальної середньої освіти бесіда з елементами тренінгових вправна тему: «Як навчитися жити без бійки? » з представниками внутрішніх справ, інтерактивне заняття з елементами методики-малюнку на тему: «Безконфліктне спілкування», урок з елементами мозкового штурму на тему: «Доброта та жорстокість»; з педагогічним колективом: круглий стіл на тему: «Життя людини – найвища соціальна цінність»; науково-методичний семінар на тему: «Жорстокість як прояв агресії або конфлікти у шкільному середовищі», пам’ятка; з батьками підлітків: профілактична бесіда на тему: «Лінія здоровʼя», заняття з елементами тренінгу на тему: «Захист прав дітей». У другому розділі окреслено зміст проведеного експериментального дослідження. На констатувальному етапі експерименту було проведено діагностування вихідного рівня схильності підлітків до проявів жорстокої поведінки у закладах загальної середньої освіти ЕГ і КГ за уточненими в дослідженні критеріями й показниками, яке виявило відносно високий рівень такої схильності. Формувальний експеримент був спрямований на реалізацію програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики жорстокої поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Результати контрольного етапу експерименту виявили позитивні зміни в експериментальній групі: зниження рівня схильності підлітків до проявів жорстокої поведінки у закладах загальної середньої освіти. Qualification work devoted to problem of develop program of social pedagogical activity for for the prevention of violent behavior of adolescents in institutions of general secondary education. The object of the research is socio-pedagogical activity for the prevention of violent behavior of teenagers in institutions of general secondary education The theoretical significance of the experimental work is manifested in the justification of the comprehensive program of socio-pedagogical activities for the prevention of violent behavior of adolescents in institutions of general secondary education, aimed at the holistic, harmonious development and self-development of the adolescent personality, which contributes to the effective social prevention of violent behavior of adolescents in institutions of general secondary education. The practical significance of the results of the experimental work is that the developed and verified comprehensive program of socio-pedagogical activities for the prevention of violent behavior of adolescents in institutions of general secondary education can be used in the practical activities of social pedagogues, pedagogical workers (in particular, class teachers) in the organization and implementation social and educational work with teenagers in this direction.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з соціалізації підлітків у будинках творчості(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Брітвіна, Є. С.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у будинках творчості. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування, розробку та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у будинках творчості. Наукова новизна отриманих результатів полягає в теоретичному обґрунтуванні програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у будинках творчості; уточненні суті понять «соціалізація підлітків у будинках творчості», «соціально-педагогічна діяльність з соціалізації підлітків у будинках творчості», критеріїв та показників ефективності роботи з соціалізації підлітків у будинках творчості. Практичне значення дослідження полягає у можливості застосування запропонованої програми гуртка «Соціально-психологічні студії» для організації культурно-дозвіллєвої діяльності підлітків в закладах позашкільної освіти. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз понять «соціалізація», «будинок творчості», «підлітки»; з’ясовано суть соціалізації підлітків у будинках творчості, уточнено суть поняття «соціально-педагогічна діяльність з соціалізації підлітків у будинках творчості», теоретично обґрунтовано й розкрито зміст програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків в будинках творчості, у вигляді програми роботи гуртка соціально-психологічного спрямування. У другому розділі наведено особливості проведення соціально-педагогічного експерименту з впровадження елементів розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків в будинках творчості. На констатувальному етапі експериментальної роботи на підставі визначених критеріїв та показників дослідження рівня особистісно-соціального розвитку підлітків було проведено діагностування наявного рівня особистісно-соціального розвитку учнів Харківського ліцею № 43, що підтверджує важливість впровадження заходів соціально-психологічної підтримки та розвитку підлітків. В позакласній роботі з учнями впроваджено елементи розробленої програми та оцінено їх ефективність. The purpose of the research involved theoretical substantiation, development and experimental verification of the program of socio-pedagogical activities for the socialization of teenagers in creative houses. The scientific novelty of the obtained results lies in the theoretical substantiation of the program of socio-pedagogical activities on the socialization of teenagers in the houses of creativity; clarification of the essence of the concepts "socialization of teenagers in houses of creativity ", "social-pedagogical activities for the socialization of teenagers in houses of creativity", criteria and indicators of the effectiveness of work for the socialization of teenagers in the houses of creativity. The practical significance of the study lies in the possibility of applying the proposed program of the "Social and Psychological Studies" group for the organization of cultural and leisure activities of teenagers in extracurricular educational institutions.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Долобовська, М. С.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки програми соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування, розробку та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що: уперше теоретично обґрунтовано комплексну програму соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти, засновану на створенні освітнього середовища, яке враховує психофізіологічні особливості означеної категорії дітей, орієнтована на забезпечення взаємодії педагогічного колективу, психолога та сім'ї, що сприяє розвитку комунікативних навичок дитини, тренує маніпуляції з предметами та організує робоче місце; уточнено сутність понять «соціальна адаптація», «соціальна адаптація молодших школярів з особливими освітніми потребами», «соціально-педагогічна діяльність з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами», критерії та показники рівня сформованості комунікативних умінь молодших школярів. Практична значущість результатів дослідження полягає в тому, що розроблена та апробована програма соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами може бути використана в практичній діяльності соціальних педагогів, педагогічних працівників (зокрема, класних керівників) закладів загальної середньої освіти при організації освітньо-виховної та комунікативно-творчої діяльності молодших школярів з особливими освітніми потребами. У першому розділі наукової роботи представлено аналіз понять «соціальна адаптація», «соціальна адаптація молодших школярів з особливими освітніми потребами», «соціально-педагогічна діяльність з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами»; з’ясовано сутність і особливості соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти; теоретично обґрунтовано й розкрито зміст програми соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти, засновану на створенні освітнього середовища, яке враховує психофізіологічні особливості означеної категорії дітей, орієнтована на забезпечення взаємодії педагогічного колективу, психолога та сім'ї, що сприяє розвитку комунікативних навичок дитини, тренує маніпуляції з предметами та організує робоче місце. У другому розділі розкрито організацію, етапи та результати соціально-педагогічного експерименту з перевірки розробленої програми соціальнопедагогічної діяльності У другому розділі розкрито організацію, етапи та результати соціально-педагогічного експерименту з перевірки розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти. На констатувальному етапі експериментальної роботи на підставі визначених критеріїв та показників рівня сформованості комунікативних умінь молодших школярів було проведено діагностику і здійснено оцінку рівня сформованості комунікативних умінь молодших школярів з особливими освітніми потребами, що підтвердило необхідність організації цілеспрямованої соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації означеної категорії дітей в закладах загальної середньої освіти. Формувальний експеримент передбачав впровадження заходів розробленої нами програми різними суб’єктами соціально-педагогічної діяльності. На контрольному етапі було проведено підсумкові зрізи й оцінено ефективність впровадження розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з соціальної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти. The scientific novelty of the obtained results is that: consists in the fact that: for the first time, a comprehensive program of socio-pedagogical activities for the social adaptation of younger schoolchildren with special educational needs in general secondary education institutions has been theoretically substantiated, based on the creation of an educational environment that takes into account the psychophysiological features of the specified category of children, focused on ensuring the interaction of the pedagogical team, psychologist and family, which promotes the development of the child's communication skills, trains the manipulation of objects and organizes the workplace; the essence of the concepts "social adaptation", "social adaptation of younger schoolchildren with special educational needs", "social-pedagogical activities for social adaptation of younger schoolchildren with special educational needs", criteria and indicators of the level of formation of communication skills of younger schoolchildren have been specified. The practical significance of the research results is that the developed and tested program of socio-pedagogical activity on the social adaptation of younger schoolchildren with special educational needs can be used in the practical activities of social pedagogues, pedagogical workers (in particular, class teachers) of general secondary education institutions in the organization of educational and communicative - creative activity of younger schoolchildren with special educational needs.
- ДокументСоціально-педагогічний супровід обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Зацепа, В. С.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі удосконалення змісту, форм і методів соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти. Мета дослідження передбачала розроблення, теоретичне обґрунтування та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що вперше теоретично обґрунтовано програму соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти; схарактеризовано особливості здійснення соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти; уточнено сутність понять «соціальний супровід», «соціально-педагогічний супровід», «соціально-педагогічний супровід обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти. Практичне значення результатів дослідження полягає в тому, що експериментально апробована програма соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах може бути використана в практиці роботи фахівців соціальної сфери для його особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти», «просоціальна самореалізація», «готовність дитини з особливими освітніми потребами до просоціальної самореалізації»; подальшого розвитку набули форми та методи соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей зорганізації та здійснення в зазначених соціальних інституціях, а також для розробки рекомендацій щодо його вдосконалення. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз понять «соціальний супровід», «соціально-педагогічний супровід», «просоціальна самореалізація», «готовність дитини з особливими освітніми потребами до просоціальної самореалізації». Соціально-педагогічний супровід обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти визначено як систему послідовних скоординованих дій різних фахівців у спеціальному закладі освіти, спрямованих на надання допомоги та підтримки в процесі розвитку готовності обдарованих дітей з особливими освітніми потребами до просоціальної самореалізації. Виокремлено особливості соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти; узагальнено форми і методи його здійснення. Задля удосконалення процесу соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти розроблено відповідну програму, спрямовану на підвищення рівня готовності обдарованих дітей з особливими освітніми потребами до просоціальної самореалізації. Розроблена програма складається з підготовчого, основного, підсумкового етапів та містить форми (індивідуальні, групові, масові) і методи (консультативні зустрічі, бесіди, гра, відеометод, мозковий штурм, вирішення ситуацій, сторітелінг та інші) роботи з педагогічним колективом спеціального закладу освіти, батьками обдарованих дітей з особливими освітніми потребами та обдарованими дітьми з особливими освітніми потребами – учнями спеціального закладу освіти. У другому розділі розкрито організацію, етапи та результати експериментальної перевірки програми соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти. На констатувальному етапі експерименту було проведено діагностування наявного рівня готовності обдарованих дітей з особливими освітніми потребами – учнів Комунального закладу «Харківський спеціальна школа № 2» Харківської обласної ради експериментальної та контрольної груп за уточненими в дослідженні критеріями (когнітивний, мотиваційно-ціннісний, діяльнісно-результативний) й відповідними показниками, яке виявило переважно низький та середній її рівні, що підтвердило необхідність організації що підтвердило необхідність організації спеціальної діяльності з соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти. Формувальний етап експерименту був спрямований на реалізацію програми соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти. На контрольному етапі було проведено підсумкові зрізи з метою виявлення ефективності впровадження зазначеної програми в практику роботи спеціальних закладів освіти. Аналіз результатів проведеної експериментальної перевірки підтвердив ефективність упровадження в експериментальній групі розробленої програми соціально-педагогічного супроводу обдарованих дітей з особливими освітніми потребами в спеціальних закладах освіти, про що свідчать кількісні та якісні зміни. The purpose of the research involved the development, theoretical justification and experimental verification of the program of social and pedagogical support of gifted children with special educational needs in special educational institutions. The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that for the first time the program of socio-pedagogical support of gifted children with special educational needs in special educational institutions has been theoretically substantiated; the peculiarities of social and pedagogical support of gifted children with special educational needs in special educational institutions are characterized; the essence of the concepts «social support», «social-pedagogical support», «social-pedagogical support of gifted children with special educational needs in special educational institutions», «prosocial self-realization», «readiness of a child with special educational needs for prosocial self-realization» has been clarified; forms and methods of socio-pedagogical support of gifted children with special educational needs in special educational institutions took on further development. The practical significance of the research results is that the experimentally tested program of socio-pedagogical support of gifted children with special educational needs in special institutions can be used in the practice of the work of social specialists for its organization and implementation in the specified social institutions, as well as for the development of recommendations for its improvement.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Аксакова, П. А.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі вдосконалення змісту, методів та форм соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження передбачала розробку, теоретичне обґрунтування та експериментальну перевірку ефективності програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше теоретично обґрунтовано програму соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти; схарактеризовано особливості соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти; уточнено сутність понять «соціальна суб’єктність», «соціальна суб’єктність дітей з прийомних сімей», «формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей», «соціально-педагогічна діяльність з дітьми з прийомних сімей», «соціально-педагогічна діяльність з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти»; подальшого розвитку набули форми та методи соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. Практичне значення полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані в практиці роботи фахівців соціальної сфери для організації ефективної соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти, а також для розробки рекомендацій щодо її оптимізації. У першому розділі кваліфікаційної роботи проаналізовано поняття «прийомна сім’я», «прийомні діти», «соціальна суб’єктність», «соціальна суб’єктність дітей з прийомних сімей», «формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей», «соціально-педагогічна діяльність». Соціально-педагогічну діяльність з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти визначено як систему соціально-педагогічної роботи щодо створення умов та забезпечення підтримки розвитку в дітей з прийомних сімей здатності до самостійного визначення власних цілей, готовності взяти відповідальність за власне життя та брати активну участь у суспільно-корисній діяльності. Виокремлено її особливості. Для удосконалення процесу формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти розроблено програму соціально-педагогічної діяльності, яка включає в себе підготовчий (діагностичний, координаційно-просвітницький підетапи), основний (мотиваційно-ціннісний, пізнавально-розвивальний, діяльнісний напрями) та підсумковий етапи. На підготовчому та основному етапах передбачена робота за трьома основними напрямами: з педагогічним колективом закладу загальної середньої освіти; з прийомними батьками учнів та з дітьми з прийомних сімей – учнями закладу загальної середньої освіти. Визначено найбільш ефективні форми й методи соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти (бесіда, заняття з елементами тренінгу, створення мультфільму, рольова гра, ігротерапія, конкурс). У другому розділі представлено організацію, основні етапи та результати експериментальної перевірки програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. На констатувальному етапі експериментальної роботи було здійснено діагностування наявного рівня сформованості соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей – учнів експериментальної та контрольної груп за визначеними в дослідженні критеріями («емоційне благополуччя та ціннісні орієнтації», «суб’єктивний контроль», «самоактуалізація та самореалізація») і відповідними показниками, яке виявило переважно низький та середній її рівні, що підтвердило необхідність організації соціально-педагогічної діяльності в цьому напрямі. Формувальний етап експерименту був спрямований на реалізацію програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей в закладах загальної середньої освіти. На контрольному етапі було проведено підсумкові зрізи задля виявлення ефективності впровадження зазначеної програми в практику соціально-педагогічної роботи закладів загальної середньої освіти. Аналіз результатів проведеної експериментальної перевірки підтвердив ефективність упровадження в експериментальній групі розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей в закладах загальної середньої освіти, про що свідчать кількісні та якісні зміни. The purpose of the research involved the development, theoretical justification and experimental verification of the program of socio-pedagogical activities on the formation of social subjectivity of children of foster families in general secondary education institutions. The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that, for the first time, a theoretical basis has been provided for the program of socio-pedagogical activities aimed at forming the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions. The characteristics of socio-pedagogical activities for shaping the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions have been outlined. The essence of the concepts of «social subjectivity», «social subjectivity of children from foster families», «formation of social subjectivity of children from foster families», «socio-pedagogical activities with children from foster families», and «socio-pedagogical activities for shaping the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions» has been clarified. Forms and methods of socio-pedagogical activities for shaping the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions have been further developed. The practical significance is that the results of the study can be used in the practice of the work of specialists in the social sphere for the organization of effective socio-pedagogical activities for the formation of the social subjectivity of children from foster families in institutions of general secondary education, as well as for the development of recommendations for its optimization.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з профілактики комп’ютерної залежності підлітків в закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Пихова, П. Б.Наукова робота присвячена актуальній проблемі підвищення ефективності соціально-педагогічної діяльності з профілактики комп’ютерної залежності підлітків у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити програму соціально-педагогічної діяльності з комп’ютерної залежності підлітків у закладах загальної середньої освіти. Теоретичне значення дослідження полягає у внеску в розвиток теорії та практики соціальної педагогіки, а також у запропонуванні заходів, що спрямовуються на профілактику комп’ютерної залежності серед підлітків. Розроблено нову програму соціально-педагогічної діяльності, яка враховує конкретні особливості та потреби підлітків у контексті комп’ютерної залежності. Практичне значення дослідження. Розроблена програма може бути використана в освітніх закладах для здійснення ефективної роботи з профілактики комп’ютерної залежності серед підлітків. Інформація, отримана в результаті дослідження, може бути корисною для педагогів, соціальних працівників та інших фахівців, які працюють з молоддю. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз теоретичних аспектів соціально-педагогічної діяльності з профілактики компʼютерної залежності підлітків. Встановлено, що комп'ютерна залежність представляє собою форму нехімічної залежності, коли людина проявляє патологічну пристрасть до проведення надмірного часу за комп'ютером, смартфоном, планшетом та іншими гаджетами. Основні аспекти соціальнопедагогічної діяльності з профілактики включають інформування, організацію освітніх ініціатив, створення безпечного онлайн середовища, розвиток навичок саморегуляції, співпрацю з сім'єю, моніторинг та психологічну підтримку. Запропонована програма соціально-педагогічної діяльності, яка має комплексний характер і базується на трьох ключових компонентах: формуванні позитивних цінностей та мотивації, розвитку навичок управління часом та самоконтролю, залученні учнів до проектів з профілактики комп'ютерної залежності. Програма забезпечується методичними матеріалами, які сприяють ефективній реалізації кожного її компонента. У другому розділі здійснена експериментальна перевірка програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики компʼютерної залежності підлітків. Підсумковий етап дослідження показав позитивний ефект програми: зменшення часу, відведеного на комп'ютер, покращення загального психоемоційного стану підлітків та переорієнтацію на альтернативні форми розваг і відпочинку. The research is devoted to the topical issue of increasing the effectiveness of social and pedagogical activities to prevent computer addiction of adolescents in general secondary education institutions. The purpose of the study: theoretically substantiate and experimentally test the programme of social and pedagogical activities for the prevention of computer addiction of adolescents in general secondary education institutions.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Коловоротна, Н. А.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки комплексної програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації дитини молодшого шкільного віку у прийомній сім’ї. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування, розробку та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Теоретичне значення дослідження: запропоновано комплексну програму соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї, уточнено сутність понять «дитина-сирота», «прийомна родина», «адаптація дітей-сиріт», «соціально-педагогічна діяльність з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї», зміст соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї, критерії та відповідні показники адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Практичне значення результатів дослідження засвідчує цінність використання розробленої комплексної програми соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї в практичній діяльності соціальних працівників, соціальних педагогів, педагогічних працівників (зокрема, класних керівників), прийомних батьків при організації соціально-виховної роботи з дітьми-сиротами. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз понять «дитина-сирота», «прийомна сім’я», «адаптація дітей-сиріт у прийомній сім’ї», «соціально-педагогічна діяльність з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї», «комплексна програма соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї». Узагальнюючи позиції науковців, соціальну адаптацію дітей-сиріт у прийомній сім’ї як різновид соціальної адаптації особистості, що являє собою складний процес пристосування дитини до умов сімейного життя, формування адекватної системи стосунків із прийомними батьками. Результатом процесу соціальної адаптації є адаптованість особистості дитини як ступінь її пристосування до умов сімейного життя та сформованість адекватної системи стосунків із прийомними батьками. Соціально-педагогічну діяльність з адаптації дитини-сироти до умов прийомної сім’ї як вид професійної діяльності, що спрямована на конкретну дитину-сироту з метою вирішення проблем, які виникають у процесі пристосування її до нових умов прийомної сім’ї. Виявлено особливості соціально-педагогічної діяльності з адаптації дитини-сироти до умов прийомної сім’ї: комплексність, систематичність такої роботи в прийомній родині на основі залучення зовнішніх соціально-виховних інституцій та координованості впливів різних суб’єктів соціально-виховного процесу; готовність фахівців соціальної галузі до роботи з соціалізації дитини молодшого шкільного віку у прийомній сім’ї; цілеспрямованість, систематичність роботи з батьками молодших школярів щодо формування педагогічної обізнаності та активності у питаннях формування соціалізованості їхніх дітей до умов прийомної родини. З метою адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї розроблено комплексну програму соціально-педагогічної діяльності за трьома основними напрямами: з дітьми-сиротами у прийомній сім’ї (соціально-виховний захід колективної форми на тему: Моя родина - моя гордість», аналіз різнорівневих соціально-педагогічних ситуацій, бесіда-дискусія на тему: «Безконфліктне життя»; з прийомними батьками (відеолекторій на тему: «Підвищення рівня батьківської відповідальності і загального рівня освіченості», індивідуальна бесіда на тему: «Дитина – майбутнє нащої країни», тренінгові заняття у Школі відповідального батьківства), з фахівцями соціальної галузі (лекційне заняття на тему: «Порівняльний аналіз соціально-педагогічної роботи з дітьми-сиротами в Україні та закордоном», групова бесіда на тему: «Вплив особистісних та професійних якостей соціального фахівця на ефективність процесу адаптації дітей-сиріт до умов прийомної сім’ї», тренінгове заняття на тему: «Інноваційні форми, методи та технології роботи з адаптації дітейсиріт до умов прийомної родини»). У другому розділі окреслено зміст проведеного експериментального дослідження. На констатувальному етапі експерименту було проведено діагностування вихідного рівня адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї за уточненими в дослідженні критеріями й показниками, яке виявило відносно низький рівень адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Формувальний експеримент був спрямований на реалізацію комплексної програми соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Результати контрольного етапу експерименту виявили позитивні зміни в експериментальній групі: підвищення рівня адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї. The object of the research is socio-pedagogical activity on the adaptation of orphans in a foster family. The subject of the research is a program of social and pedagogical activities for the adaptation of orphans in a foster family. The theoretical significance of the research is found in the justification of a comprehensive program of socio-pedagogical activities for the adaptation of orphans in a foster family, aimed at the integral development of the family-value, cognitive-worldview and activity-volitional spheres of orphans, which contributes to the effective adaptation of orphans in a foster family; characterized criteria and performance indicators for the adaptation of orphans in a foster family. The practical significance of the research results lies in the fact that the developed and verified program of socio-pedagogical activities for the adaptation of orphans in a foster family can be used in the practical activities of social specialists, namely teachers and workers; pedagogical workers (in particular, class teachers), foster parents in the organization of social and educational work with orphans.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Чернушенко, А. В.Наукова робота присвячена актуальній проблемі підвищення ефективності профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що: уперше теоретично обґрунтовано комплексну програму соціально-педагогічної діяльності з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти, спрямованої на цілісний розвиток емоційно-ціннісної, когнітивно-світоглядної та діяльнісно-вольової сфер підлітків, з урахуванням стандартів та рекомендацій міжнародно визнаних доказових профілактичних програм та інтервенцій, потенційних можливостей різних суб’єктів профілактичної роботи й координацією їхньої діяльності соціальним педагогом закладу освіти; уточнено сутність понять «профілактика наркотичної залежності старших підлітків», «соціально-педагогічна діяльність з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти»; критеріїв та показники ефективності роботи з профілактики наркотичної залежності в закладах освіти. Практична значущість результатів дослідження полягає можливості використання розробленої й експериментально перевіреної програми соціально-педагогічної діяльності соціальним педагогом, психологом, класними керівниками в роботі з підлітками, їхніми батьками з метою підвищення ефективності профілактики наркотичної залежності учнів у закладах освіти, а також у процесі підготовки й підвищення кваліфікації фахівців соціальної галузі. У першому розділі наукової роботи представлено аналіз понять «наркотичні речовини», «наркотична залежність», «наркотична залежність старших підлітків», досліджено ознаки й види, етапи та причини формування наркотичної залежності в підлітковому віці; з’ясовано суть профілактики наркотичної залежності старших підлітків, суть та особливості соціально-педагогічної діяльності з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти; теоретично обгрунтовано й розкрито зміст програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти, що передбачає узгоджену роботу різних суб’єктів на мотиваційно-ціннісному, пізнавальному та діяльнісно-творчому етапах й сприяє формуванню чіткої позиції відмови від спроб вживання наркотичних речовин старшими підлітками. У другому розділі розкрито організацію, етапи та результати соціальнопедагогічного експерименту з перевірки розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти. На констатувальному етапі експериментальної роботи на підставі визначених критеріїв та показників рівня схильності старших підлітків до залежності від ПАР було проведено діагностування наявного рівня досліджуваної схильності у здобувачів професійно-технічної освіти Харківського ліцею залізничного транспорту, що підтвердило необхідність організації цілеспрямованої профілактичної роботи. Формувальний експеримент передбачав впровадження заходів розробленої нами програми різними суб’єктами соціально-педагогічної діяльності. На контрольному етапі було проведено підсумкові зрізи й оцінено ефективність впровадження розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з профілактики наркотичної залежності старших підлітків у закладах освіти. The scientific work is devoted to the urgent problem of increasing the effectiveness of drug addiction prevention among older adolescents in educational institutions. The purpose of the study was to theoretically substantiate and experimentally test a program of socio-pedagogical activities for the prevention of drug addiction among older adolescents in educational institutions. The scientific novelty of the results obtained is that: for the first time, a comprehensive program of socio-pedagogical activities for the prevention of drug addiction of older adolescents in educational institutions aimed at the holistic development of the emotional and value, cognitive and worldview, and activity-volitional spheres of adolescents, taking into account the standards and recommendations of internationally recognized evidence-based prevention programs and interventions, the potential capabilities of various actors in prevention work and the coordination of their activities by social and coordination of their activities by a social pedagogue of an educational institution; the definition of the concepts of “prevention of drug addiction of older adolescents”, “social and pedagogical activities for the prevention of drug addiction of older adolescents in educational institutions”; criteria and indicators of the effectiveness of work on drug addiction prevention in educational institutions are clarified. The practical significance of the research results consists in the possibility of using the developed and experimentally proved program of social and pedagogical activities by social educators, psychologists, class teachers in working with teenagers and their parents in order to increase the effectiveness of drug addiction prevention in educational institutions, as well as in the process of preparing and improving the skills of social sector specialists.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з профілактики інтернет-залежності підлітків у закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Приходна, А. О.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі пошуку ефективних шляхів та засобів соціально-педагогічної діяльності з профілактики інтернет-залежності підлітків у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження передбачає теоретичне обґрунтування, розробка та експериментальна перевірка програми комплексної соціально-педагогічної діяльності з профілактики інтернет-залежності у підлітків в закладах загальної середньої освіти. Теоретичне значення дослідження полягає у розробці моделі комплексної діяльності та створенні відповідної програми соціально-педагогічної профілактики інтернет-залежності підлітків у закладі загальної середньої освіти. Практичне значення результатів полягає в розробці методичних матеріалів, що розроблено відповідно до створеної відповідної програми соціально-педагогічної профілактики інтернет-залежності підлітків у закладі загальної середньої освіти, що можуть бути корисними соціальним педагогам закладів загальної середньої освіти, а також фахівцям професійно-технічних закладів освіти, що здійснюють відповідну діяльність з підлітками. У першому розділі представлено аналіз понять «інтернетзалежність», «соціально-педагогічна діяльність з профілактики інтернетзалежності підлітків у закладах загальної середньої освіти», досліджено нормативну базу, наведено характеристику та виокремлено особливості діяльності соціального педагога щодо профілактики інтернет-залежності підлітків у закладах загальної середньої освіти. У другому розділі дослідження розроблено модель та відповідну програму комплексної соціально-педагогічної діяльності з профілактики інтернет-залежності підлітків у закладі загальної середньої освіти, представлено результати експериментального дослідження щодо впровадження елементів розробленого методичного забезпечення. The qualification work is devoted to the problem of finding effective ways and means of socio-pedagogical activities for the prevention of Internet addiction among teenagers in institutions of general secondary education. The purpose of the research involves theoretical justification, development and experimental verification of the program of complex socio-pedagogical activities for the prevention of Internet addiction among teenagers in institutions of general secondary education. The theoretical significance of the research lies in the development of a model of complex activity and the creation of a corresponding program of socio-pedagogical prevention of Internet addiction among teenagers in a general secondary education institution. The practical significance of the results lies in the development of methodical materials developed in accordance with the created appropriate program of socio-pedagogical prevention of Internet addiction among teenagers in general secondary education institutions, which can be useful to social pedagogues of general secondary education institutions, as well as specialists of vocational and technical education institutions that carry out relevant activities with teenagers. The first chapter presented an analysis of the concepts of "Internet addiction", "social-pedagogical activities for the prevention of Internet addiction among adolescents in institutions of general secondary education", researched the normative framework, provided a description and highlighted the peculiarities of the activity of a social pedagogue in the prevention of Internet addiction among adolescents in institutions general secondary education. In the second section of the study, a model and a corresponding program of complex socio-pedagogical activities for the prevention of Internet addiction among teenagers in a general secondary education institution were developed, the results of an experimental study on the implementation of the elements of the developed methodical support were presented.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з соціального виховання молодших підлітків засобами інтелектуальних ігор у закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Лейба, А. Р.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання молодших підлітків засобами інтелектуальних ігор у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження – розробити й експериментально перевірити програму соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання молодших підлітків засобами інтелектуальних ігор у закладах загальної середньої освіти. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що теоретично обґрунтовано програму соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання молодших підлітків засобами інтелектуальних ігор; уточнено сутність понять «соціально-педагогічна діяльність з соціального виховання молодших підлітків», «інтелектуальна гра»; охарактеризовано особливості впливу інтелектуальних ігор на соціальний розвиток молодших підлітків; подальшого розвитку набув інструментарій соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання молодших підлітків у закладах загальної середньої освіти. Практичне значення результатів дослідження полягає в тому, що розроблена й апробована програма соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання молодших підлітків засобами інтелектуальних ігор може бути використана у навчально-виховному процесі у закладах загальної середньої освіти, позашкільних закладах з метою підвищення рівня соціальної компетентності підлітків. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз понять «соціальне виховання», «соціально-педагогічна діяльність з соціального виховання молодших підлітків». Здійснено аналіз досвіду соціального виховання молодших підлітків у закладах загальної середньої освіти, особливості використання інтелектуальних ігор у роботі з підлітками. У другому розділі окреслено зміст проведеного експериментального дослідження. На підготовчому етапі експерименту було проведено діагностування рівня сформованості соціального виховання підлітків ЕГ та КГ Харківського педагогічного ліцею № 4, за уточненими в дослідженні критеріями й показниками, яке виявило переважання низького та середнього рівнів сформованості соціальних та комунікативних навичок у підлітків. Формувальний етап експерименту був спрямований на реалізацію програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання молодших підлітків засобами інтелектуальних ігор у ЗЗСО. Результати підсумкового етапу експерименту виявили позитивні зміни в експериментальній групі, які свідчать про успішність соціального виховання молодших підлітків з використанням інтелектуальних ігор. Результати експериментальної діяльності підтвердили висунуту гіпотезу. Було зроблено висновок про доцільність упровадження розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання молодших підлітків засобами інтелектуальних ігор у ЗЗСО. The research is devoted to the topical issue of developing a programme of social and pedagogical activities for the social education of younger adolescents through intellectual games in general secondary education institutions. The purpose of the study: theoretically substantiate and experimentally test the programme of social and pedagogical activities for the social education of younger adolescents through intellectual games in general secondary education institutions. The scientific novelty of the results obtained is that the programme of socio-pedagogical activities for the social education of younger adolescents by means of intellectual games is theoretically substantiated; the essence of the concepts of "socio-pedagogical activities for the social education of younger adolescents", "intellectual game" is clarified; the peculiarities of the influence of intellectual games on the social development of younger adolescents are characterized; the tools of social and pedagogical activities for social education of younger adolescents in general secondary education institutions are further developed.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з соціалізації підлітків у клубах за інтересами(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Чеховська, Г. В.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування, розробку та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що: уперше теоретично обґрунтовано комплексну програму соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами, спрямованої на цілісний розвиток мотиваційно-ціннісної, пізнавально-розвивальної та діяльнісно-творчої сфер підлітків; уточнено сутність понять «соціалізація підлітків у клубах за інтересами», «соціально-педагогічна діяльність з соціалізації підлітків у клубах за інтересами», критерії та показники ефективності соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами. Практична значущість результатів дослідження полягає у можливості використання розробленої й експериментально перевіреної програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами соціальним педагогом, психологом в роботі з підлітками, з метою підвищення ефективності соціалізації підлітків в клубах за інтересами, а також під час організації гурткової роботи в закладах освіти. У першому розділі наукової роботи представлено аналіз понять «підлітковий вік», «соціалізація», «клуб за інтересами»; з’ясовано суть соціалізації підлітків у клубах за інтересами, суть та особливості соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами; теоретично обґрунтовано й розкрито зміст програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами, що передбачає узгоджену роботу різних суб’єктів на мотиваційно-ціннісному, пізнавально-розвивальному та діяльнісному етапах й сприяє підвищенню рівня соціалізованості старших підлітків. У другому розділі розкрито організацію, етапи та результати соціально-педагогічного експерименту з перевірки розробленої програми соціальнопедагогічної діяльності соціалізації підлітків у клубах за інтересами. На констатувальному етапі експериментальної роботи на підставі визначених критеріїв та показників було визначено рівень соціалізованості підлітків до впровадження обґрунтованої програми. Формувальний експеримент передбачав впровадження заходів розробленої нами програми різними суб’єктами соціально-педагогічної діяльності. На контрольному етапі було проведено підсумкові зрізи й оцінено ефективність впровадження розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків в клубах за інтересами. Результати експериментальної діяльності підтвердили висунуту гіпотезу. Було зроблено висновок про доцільність упровадження розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації підлітків у клубах за інтересами. The scientific novelty of the obtained results is that: for the first time, a program of socio-pedagogical activities for the socialization of teenagers in interest-based clubs, aimed at the holistic development of the motivational-value, cognitive-developmental and activity-creative spheres of teenagers, has been substantiated; the essence of the concepts "socialization of teenagers in interest-based clubs", "social-pedagogical activity for the socialization of teenagers in interest-based clubs", as well as criteria and indicators of effectiveness of social-pedagogical activities for the socialization of teenagers in interest-based clubs have been clarified. The practical significance of the research results lies in the possibility of using the developed and experimentally tested program of socio-pedagogical activities for the socialization of teenagers in interest clubs by a social pedagogue, a psychologist working with teenagers, in order to increase the effectiveness of the socialization of teenagers in interest clubs, as well as during the organization of a group work in educational institutions.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії у закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Щетина, В. О.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування, розробку та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії у закладах загальної середньої освіти. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що: уперше теоретично обґрунтовано комплексну програму соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії у закладах загальної середньої освіти, до якої включено такі форми роботи, як: ізотерапія, танцювальна терапія, бібліо-, драма- та казкотерапія, фото і відео терапія і особливістю якої є використання на заняттях спеціальних методів та прийомів навчання з урахуванням індивідуальних особливостей особистості підлітків, які допоможуть їм подолати труднощі у навчанні та спілкуванні при засвоєнні певних знань та умінь у образотворчому мистецтві; уточнено сутність понять «соціальне виховання», «соціальне виховання підлітків засобами арт-терапії», «соціально-педагогічна діяльність з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії», критерії та показники ефективності соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії у закладах загальної середньої освіти. Практична значущість результатів дослідження полягає у можливості використання розробленої й експериментально перевіреної програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії соціальним педагогом, психологом в роботі з підлітками, з метою підвищення ефективності соціально-виховної роботи з підлітками у закладах загальної середньої освіти. У першому розділі кваліфікаційної роботи Щетиною Вікторією здійснено аналіз понять «соціальне виховання», «соціальне виховання підлітків засобами арт-терапії», «соціально-педагогічна діяльність з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії»; сутності і особливостей соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії у закладах загальної середньої освіти; теоретично обґрунтовано й розкрито зміст програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами арт-терапії у закладах загальної середньої освіти, до якої включено такі форми роботи, як: ізотерапія, танцювальна терапія, бібліо-, драма- та казкотерапія, фото і відео терапія і особливістю якої є використання на заняттях спеціальних методів та прийомів навчання (використання нетрадиційної техніки малювання, виконання робіт у змішаній техніці, велика увага приділяється виконанню робіт кульковими та гелієвими ручками) з урахуванням індивідуальних особливостей особистості підлітків, які допоможуть їм подолати труднощі у навчанні та спілкуванні при засвоєнні певних знань та умінь у образотворчому мистецтві. У другому розділі роботи для здійснення діагностики рівня вихованості підлітків нами розроблено систему критеріїв та показників дослідження (рівень прояву тривожності; щирість у відносинах з іншими людьми; визначення ступеня конфліктності і виявлення комунікативних здібностей )та підібрано відповідні діагностичні методики (Методика на виявлення рівня тривожності Ч. Спілберга, Тест Т. Кілмена «Оцінка рівня конфліктності особистості», Авторська анкета «Щирість»). Експериментальне дослідження з обраними методиками проводилося під час практики серед здобувачів закладу загальної середньої освіти КЗ «ХСШ № 2» Харківської обласної ради, а також ХЛ № 4. У ньому взяли участь діти підліткового віку від 12 до 15 років. Мета дослідження полягала у визначенні особистісних особливостей підлітків, які мають проблеми, пов’язані з негативними станами, труднощами у навчанні та спілкуванні. The scientific novelty of the obtained results is that: for the first time, a comprehensive program of socio-pedagogical activities for the social education of adolescents by means of art therapy in general secondary education institutions is theoretically substantiated, which includes such forms of work as: isotherapy, dance therapy, biblio-, drama- and fairy-tale therapy, photo and video therapy and a feature of which is the use of special methods and techniques of learning in classes, taking into account the individual characteristics of the personality of teenagers, which will help them overcome difficulties in learning and communication while learning certain knowledge and skills in fine arts; the essence of the concepts "social education", "social education of teenagers by means of art therapy", "social-pedagogical activity of social education of teenagers by means of art therapy", criteria and indicators of effectiveness of social-pedagogical activity of social education of teenagers by means of art therapy in institutions of general secondary education. The practical significance of the research results the research consists in the possibility of using the developed and experimentally tested program of socio-pedagogical activity on the social education of adolescents by means of art therapy by a social pedagogue, a psychologist in work with adolescents, in order to increase the effectiveness of social-educational work with adolescents in institutions of general secondary education.