Перегляд за Автор "Kozina, Zh."
Зараз показано 1 - 16 з 16
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументComparative characteristics of the functional state of future art teachers and other pedagogical specialties students(Health, sport, rehabilitation, 2022) Kozin, O.; Cretu, M.; Boychuk, Yu.; Kozina, Zh.; Korobeinik, V.; Sirenko, P.Purpose: to reveal the autonomic regulation peculiarities of the functional state based on indicators of the nervous and cardiovascular systems work of future fine arts and music teachers for the development of recommendations for the use of physical exercises. Material and methods: 812 students of pedagogical institutions of higher education of Ukraine took part in the study. During psychophysiological testing, the following indicators were determined for each test: reaction time, number of errors. The shorter the reaction time, the higher the mobility of nervous processes. The lower the number of errors in the reaction test of choosing two elements out of three, the higher the stability of nervous processes. Orthostatic reactions were determined by the results of heart rate in the lying position and in the standing position. Parametric processing methods (Student's method for comparing average values) and hierarchical cluster analysis were used. Results: Two groups of students - future teachers were identified: with a predominance of the sympathetic department of the autonomic nervous system and with a predominance of the parasympathetic department of the autonomic nervous system. The largest number of students with predominance of the parasympathetic department of the autonomic nervous system was found among students – future teachers of creative specialties (faculty of arts). Students of the Faculty of Arts have significantly longer latency time of visual-motor reaction compared to representatives of other faculties. This indicates a lower mobility of nervous processes of students of the Faculty of Arts in comparison with students of other faculties. Along with this, future art teachers have significantly fewer errors in the test for choosing 2 elements out of 3. This indicates greater stability of nervous processes in future teachers – representatives of art compared to other future teachers. Conclusions: Students – future teachers of creative specialties (faculty of arts) have the more stability and less mobility nervous system in combination with the autonomic nervous system parasympathetic department predominance. That is why endurance exercises that do not require frequent switching of attention are suitable for them. Such exercises include walking, slow running, swimming et. all. Exercises should be performed for at least one hour. They will also be suitable for exercises with the activation of visual perception. Мета: виявити особливості вегетативної регуляції функціонального стану на основі показників роботи нервової і серцево-судинної систем майбутніх викладачів з образотворчого мистецтва і музики для розробки рекомендацій щодо застосування фізичних вправ. Матеріал і методи: В дослідженні взяли участь 812 студентів педагогічних університетів України. При психофізіологічному тестуванні за кожним тестом визначались наступні показники: час реакції, кількість помилок. Чим менше час реакції, тим вища рухливість нервових процесів, Чим менша кількість помилок в тесті реакції вибору двох елементів з трьох, тим вища сила та стійкість нервових процесів, Ортостатичні реакції визначались за результатами ЧСС в положенні лежачі та в положенні стоячи. Застосовувались параметричні методи обробки (метод Стьюдента для порівняння середніх значень) та ієрархічний кластерний аналіз. Результати: Виявлено дві групи студентів – майбутніх педагогів: з переважанням симпатичного відділу вегетативної нервової системи та з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи. Найбільша кількість студентів з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи виявлена серед студентів – майбутніх педагогів творчих спеціальностей (факультет мистецтв). У студентів факультету мистецтв достовірно більший латентний час зорово-моторної реакції у порівнянні з представниками інших факультетів. Це свідчить про меншу рухливість нервових процесів студентів факультету мистецтв у порівнянні зі студентами інших факультетів. Разом з цим у майбутніх викладачів мистецтва достовірно менша кількість помилок в тесті на вибір 2-х елементів з 3-х. Це свідчить про більшу стійкість нервових процесів у майбутніх педагогів – представників мистецтва у порівнянні з іншими майбутніми педагогами. Висновки: У студентів – майбутніх педагогів творчих спеціальностей (факультет мистецтв) більше стійкість нервової системи та менша рухливість у поєднанні з переважанням парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи. Саме тому їм підходять вправи на витривалість, які не вимагають частого перемикання уваги. До таких вправ належить ходьба, повільний біг, плавання та інші. Вправи повинні виконуватись не менш, ніж одну годину. Також їм підійдуть вправи з активізацією образного сприйняття.
- ДокументComparative characteristics of the young football players of different game roles technical and physical fitness at the specialized basic training stage(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Protas, M.; Siryi, O.; Hresko, O.; Zavada, V.; Ovdiienko, P.; Semenov, O.Rationale and purpose: to reveal the peculiarities of the technical and physical fitness of young football players of 15 years of age in various playing roles. Material and Methods: 51 young football players were examined according to the level of physical and technical preparation, including 9 goalkeepers, 12 defenders, 15 midfielders and 15 attackers. The following indicators were measured: body length, body weight, running time for 15 m, 30 m, 60 m, shuttle running time 5X20 m, heart rate at rest, heart rate after shuttle running, ball juggling (number of kicks with the ball before losing it), time of the ball in a certain area of the goal. For the comparative analysis of the indicators of football players of different playing roles, the dispersion analysis of the comparison of several unrelated samples according to Duncan’s multiple comparisons criterion was used. Results: Based on the results of variance analysis using Duncan’s multiple comparisons criterion, it was established that goalkeepers have the smallest body length (p<0.05) and the highest indicator of technical readiness “Ball hit per range, m” (p<0.05). Defenders and midfielders showed the best indicators of speed endurance according to the indicators of the test “Time of execution of the shuttle run 5X20 m, s” (p<0.05). At the same time, their heart rate after performing this test is significantly lower than that of attackers (p<0.001). Also, attackers and defenders have significantly higher indicators of speed abilities compared to representatives of other playing roles according to the results of the “30 m, s” test (p<0.001). In addition, defenders and midfielders and forwards have significantly higher speed abilities according to the results of the “Run 15 m, s” and “Run 60 m, s” tests compared to goalkeepers (p<0.001). Defenders can keep the ball on their feet the longest (p<0.001) and forwards can perform the most kicks (juggling the ball) (p<0.01). Attackers and midfielders have the highest quality of shots on goal compared to goalkeepers and defenders (p<0.05). Conclusions: As a result of the cluster analysis, the functions of volleyball players were clarified and the players most similar to each other in terms of their preparation structure were identified, which sometimes causes some difficulties for coaches when working with athletes with implicitly expressed game functions. Individual profiles of players were compiled and individual recommendations for training volleyball players were developed based on the individual values of readiness factors and the results of cluster analysis. Обгрунтування і мета: виявити особливості технічної та фізичної підготовленості юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа. Матеріал і методи: 51 юних футболістів було обстежено за рівнем фізичної та технічної підготовленості, з них 9 воротарів, 12 захисників, 15 півзахисників та 15 нападників. Вимірювалися наступні показники: довжина тіла, маса тіла, час бігу на 15 м, 30 м, 60 м, час човникового бігу 5Х20 м, ЧСС в стані спокою, ЧСС після човникового бігу, жонглювання м’яча (кількість набивань ногою м’яча до втрати), час м’яча у певну ділянку воріт. Для порівняльного аналізу показників футболістів різного ігрового амплуа використовувався дисперсійний аналіз порівняння кількох незв’язаних вибірок за критерієм множинних порівнянь Дункан. Результати: За результатами дисперсійного аналізу за критерієм множинних порівнянь Дункана встановлено, що у воротарів достовірно найменша довжина тіла (p<0,05) і достовірно найвищий показник технічної підготовленості «Удар м’яча на дальність, м» (p<0,05). У захисників і напівзахисників виявлено найкращі показники швидкісної витривалості за показниками тесту «Час виконання човникового бігу 5Х20 м, с» (p<0,05). При цьому їхні показники ЧСС після виконання даного тесту достовірно нижчі, ніж у нападників (p<0,001). Також у нападників і захисників достовірно вищі показники швидкісних здібностей у порівнянні з представниками інших ігрових амплуа за результатами тесту «Біг на 30 м, с» (p<0,001). Крім того, у захисників і напівзахисників та у нападників достовірно вищі показники швидкісних здібностей за результатами тестів «Біг на 15 м, с» і «Біг на 60 м, с» у порівнянні з воротарями (p<0,001). Захисники найдовше можуть утримувати м’яч на стопі (p<0,001), а нападники можуть виконувати найбільшу кількість набивань м’яча ногою (жонглювання м’яча) (p<0,01). У нападників і напівзахисників найбільша якість ударів м’ячом по воротах у порівнянні з воротарями і захисниками (p<0,05). Висновки: На етапі спеціалізованої базової підготовки у футболістів 15 років вже спостерігаються достовірні розходження за результатами тестування за показниками спеціальної фізичної і технічної підготовленості. Це свідчить про необхідність диференційованого підходу до тренувального процесу юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа.
- ДокументEffective, accessible and easy-to-use technologies for the integral development of motor and cognitive abilities of young football players in the modern realities of Ukraine: a review article(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Vasyutin, O.; Ganin, V.; Martynenko, R.; Orobchenko, D.; Borodin, B.; Zhylin, M.Background and purpose: The current level of football development requires the combined development of physical fitness and various cognitive aspects. That is why the development and application of technologies that combine the development of motor skills and various aspects of cognition are needed. Purpose: on the basis of the analysis of modern scientific literature, to determine the most effective, accessible, easy-to-use technologies for the integral development of motor and cognitive abilities of young football players in the modern realities of Ukraine. Material and methods: Internet platforms Scopus, Web of Science, PubMed were used to select articles for analysis of the effectiveness of various technologies for the combined development of motor and cognitive abilities of young football players. The benefits were for issues of categories Q1-Q3 for 2020-2023. Also, preference was given to randomized control studies in which a reliable effect of the applied technologies on both motor and cognitive abilities was found at a significance level of less than 0.05. Based on the articles selected in this way, an analysis of the technologies of integral development of cognitive and motor skills of young football players was carried out. The technologies had to meet the following criteria: efficiency, integrality of impact, accessibility. Results: As a result of the search for literary sources on the topic of the integral influence on the motor and cognitive abilities of young football players, 4360 sources were selected using the keyword "football", from which, after clarification, the keywords "physical fitness", "motor abilities", "psychophysiological capabilities" were selected. "nervous system", "cognitive abilities", "intelligence" 143 sources were selected, from which 30 sources were identified for analysis. Of these sources, 6 reflect the relationship between psychophysiological and intellectual aspects of cognitive abilities and motor readiness, 4 sources reflect the development of the aspect of movement perception, and 20 articles are devoted to technologies and methods for the development of motor readiness with a combined effect on various aspects of cognitive abilities. Conclusions: The analysis of literary sources according to the parameters of effectiveness, accessibility and ease of application of technologies for the integral development of motor and cognitive abilities allowed us to highlight the following: 1 – the technology of using balls of different sizes to develop the accuracy of movements in combination with performing exercises with balls from various sports and by exercises with balls to develop attention, speed of mental processes, reaction and ability to concentrate; 2 – the technology of developing "feeling of the ball" to combine the impact on the aspect of perception in cognitive abilities and accuracy of movements; 3 - the technology of using plyometric exercises in water for the integral development of the ability to control the body in space and speed-power abilities. The use of football as a means of integral influence on the development of cognitive and motor abilities was also highlighted separately. Обґрунтування і мета: Сучасний рівень розвитку футболу передбачає необхідність поєднаного розвитку фізичної підготовленості і різних аспектів когнітивності. Саме тому потрібна розробка і застосування технологій, які поєднують в собі розвиток і рухових здібностей, і різних аспектів когнітивності. Мета: на основі аналізу сучасної наукової літератури визначити найбільш ефективні, доступні, прості у застосуванні технології інтегрального розвитку рухових і когнітивних здібностей юних футболістів в сучасних реаліях України. Матеріал і методи: Для відбору статей для проведення аналізу щодо ефективності різних технологій поєднаного розвитку рухових і когнітивних здібностей юних футболістів було застосовано інтернет – платформи Scopus, Web of Science, PubMed. Переваги були для видань категорій Q1-Q3 за 2020-2023 роки. Також переваги надавались рандомізованим контрольним дослідженням, в яких було виявлено достовірний вплив застосованих технологій і на рухові, і на когнітивні здібності, на рівні значимості менше 0,05. За відібраними таким чином статтями проводився аналіз технологій інтегрального розвитку когнітивних і рухових здібностей юних футболістів. Технології повинні були відповідати наступним критеріям: ефективність, інтегральність впливу, доступність. Результати: В результаті пошуку літературних джерел на тему інтегрального впливу на рухові і когнітивні здібності юних футболістів було відібрано за ключовим словом «футбол» 4360 джерел, з яких потім за уточненнями за ключовими словами «фізична підготовленість», «рухові здібності», «психофізіологічні можливості», «нервова система», «когнітивні можливості», «інтелект» було відібрано 143 джерела, з яких для аналізу було виявлено 30 джерел. З цих джерел 6 відображують взаємозв’язок між психофізіологічним та інтелектуальним аспектами когнітивних здібностей і руховою підготовленістю, 4 джерела відображують розвиток аспекту сприйняття рухів, і 20 статей присвячено технологіям та методикам розвитку рухової підготовленості з поєднаним впливом на різні аспекти когнітивних здібностей. Висновки: Аналіз літературних джерел за параметрами ефективності, доступності та простоти в застосуванні технологій інтегрального розвитку рухових і когнітивних можливостей дозволив виділити наступні: 1 – технологія застосування м’ячів різного розміру для розвитку точності рухів у поєднанні з виконанням вправ з м’ячами з різних видів спорту та за вправами з м’ячами на розвиток уваги, швидкості розумових процесів, реакції та здатності до концентрації; 2 – технологія розвитку «почуття м’яча» для поєднання впливу на аспект сприйняття в когнітивних здібностях і точності рухів; 3 – технологія застосування пліометричних вправ у воді для інтегрального розвитку вміння керувати тілом в просторі та швидкісно-силових здібностей. Також окремо було виділено застосування футболу як засобу інтегрального впливу на розвиток когнітивних і рухових здібностей.
- ДокументFunctional readiness and properties of the nervous system peculiarities of art specialties’ future teachers(Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2022) Kozin, O.; Kozina, Zh.; Korobeinik, V.Background and Study Aim: The future professional work of students of the Faculty of Arts is characterized by an insufficient level of physical activity of a dynamic nature in combination with a large static load and highly coordinated finger work. Representatives of these specialties have their own psychological characteristics. Purpose: to reveal the peculiarities of the properties of the nervous system and the functional potential of the cardiovascular system of students - future teachers of fine arts and music and, based on the obtained data, to develop recommendations for physical education and sports. Material and Methods: Students of Pedagogical University took part in the study. The total number of students was 812. 24 of them were students of the Faculty of Arts. Future specialists in physical education and sports took part in the number of 25 people. 763 students were representatives of other faculties. Properties of the nervous system were determined using psychophysiological testing. During psychophysiological testing, the reaction time and the number of errors were determined for each test. The indicators of the orthostatic test were used as indicators of functional readiness. In the orthostatic test, the heart rate was measured in the lying position and in the standing position and the difference between these indicators. Statistical analysis involved comparing students of the Faculty of Arts with students of other faculties using parametric methods, since all samples corresponded to a normal distribution. Results: Future teachers of creative specialties have reliably the least mobility in combination with the highest stability of nervous processes in comparison with representatives of other pedagogical specialties. Reliable differences were found between the indicators of orthostatic reactions of students of the Faculty of Arts and the faculty where future sports coaches are trained. Orthostatic regulation is significantly better in students of the Faculty of Physical Education and Sports. Conclusions: It is necessary to adjust the program of physical education of students of creative specialties to increase the interest of students and to match physical exercises to the features of the nervous system of students of the Faculty of Arts. Future teachers of creative specialties can be recommended to engage in any kind of sport or motor activity, but the most suitable for them are exercises that require the development of endurance in combination with the inclusion of cognitive processes and concentration: walks with observation of nature and the city, exercises performed to music, exercises with a concentration on various natural images, etc. Передумови та мета дослідження: Майбутня професійна діяльність студентів факультету мистецтв характеризується недостатнім рівнем фізичної активності динамічного характеру в поєднанні з великим статичним навантаженням та висококоординованою роботою пальців рук. Представники цих спеціальностей мають свої психологічні особливості. Мета: виявити особливості властивостей нервової системи та функціонального потенціалу серцево-судинної системи студентів - майбутніх учителів образотворчого мистецтва і музики та на основі отриманих даних розробити рекомендації з фізичного виховання і спорту. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь студенти педагогічного університету. Загальна кількість студентів склала 812 осіб. 24 з них - студенти факультету мистецтв. Майбутні фахівці з фізичного виховання та спорту взяли участь у кількості 25 осіб. 763 студенти були представниками інших факультетів. Властивості нервової системи визначалися за допомогою психофізіологічного тестування. Під час психофізіологічного тестування визначали час реакції та кількість помилок для кожного тесту. Як показники функціональної готовності використовували показники ортостатичної проби. В ортостатичній пробі вимірювали частоту серцевих скорочень в положенні лежачи і в положенні стоячи та різницю між цими показниками. Статистичний аналіз передбачав порівняння студентів факультету мистецтв зі студентами інших факультетів за допомогою параметричних методів, оскільки всі вибірки відповідали нормальному розподілу. Результати: Майбутні вчителі творчих спеціальностей мають достовірно найменшу рухливість у поєднанні з найвищою стійкістю нервових процесів порівняно з представниками інших педагогічних спеціальностей. Виявлено достовірні відмінності між показниками ортостатичних реакцій студентів факультету мистецтв та факультету, де готують майбутніх спортивних тренерів. Ортостатична регуляція достовірно краща у студентів факультету фізичного виховання та спорту. Висновки: Необхідно скоригувати програму фізичного виховання студентів творчих спеціальностей для підвищення зацікавленості студентів та підібрати фізичні вправи до особливостей нервової системи студентів факультету мистецтв. Майбутнім учителям творчих спеціальностей можна рекомендувати займатися будь-яким видом спорту або рухової активності, але найбільш придатними для них є вправи, що вимагають розвитку витривалості в поєднанні з включенням пізнавальних процесів і концентрації уваги: прогулянки зі спостереженням за природою і містом, вправи, що виконуються під музику, вправи з концентрацією уваги на різних природних образах тощо.
- ДокументHow Does Circuit Plank Exercise Affect Arm Muscle Strength and Archery Accuracy?(2023) Yachsie, B.; Pranata, D.; Hita, I.; Kozina, Zh.; Suhasto, S.Knowledge related to training programs that support archery accuracy improvement is vital. Circuit plank training is expected to improve archery accuracy supported by the dominant component in archery: arm muscle strength. This research used a one-group pretestposttest design that provided circuit plank training activities in as many as 18 meetings and was carried out three times a week. The study populations were 22 athletes in Yogyakarta, which were then filtered again to take 12 athletes as the study sample using purposive sampling techniques with the criteria of male athletes aged 16-18 years. The instrument of this study included the holding bow digit test and archery distance of 40 meters. The movements of each post involved (1) Basic Plank, (2) Elbow Plank, (3) Single Leg Plank, (4) Plank Arm Reach, (5) Side Plank, (6) Elevated Side Plank, and (7) Archer Plank. The analytical techniques used were normality, homogeneity, and hypothesis tests. The hypothesis testing used a T-test, a statistical analysis technique that can be used to determine whether there is a significant difference between the two mean samples. The analysis of the arm muscle strength data resulted in a t-count value of (41,894) > t-table (1.80) and a p-value of (0.000) < 0.05. Meanwhile, the archery accuracy analysis obtained a t-count value of (55,001) > t-table (1.80), and a p-value of (0.000) < 0.05. The results of the two t-tests showed that the t-count value > t-table increased after being given treatment. There was an increase in the strength and accuracy of archery athletes after having circuit plank training and increased endurance component of the arm muscles. Знання, пов'язані з тренувальними програмами, які сприяють підвищенню точності стрільби з лука, є життєво важливими. Очікується, що тренування на круговій дошці покращить точність стрільби з лука за рахунок домінуючого компоненту в стрільбі з лука - сили м'язів рук. У цьому дослідженні використовувався одногруповий дизайн претест-посттест, який передбачав тренування на кругових дошках протягом 18 зустрічей і проводився тричі на тиждень. У дослідженні взяли участь 22 спортсмени з Джакарти, які потім були знову відфільтровані, щоб відібрати 12 спортсменів в якості вибірки дослідження з використанням методів цілеспрямованої вибірки з критеріями спортсменів-чоловіків у віці 16-18 років. Інструментарій цього дослідження включав тест на утримання лука та стрільбу з лука на дистанцію 40 метрів. Рухи в кожній позиції включали (1) базову планку, (2) планку на ліктях, (3) планку на одній нозі, (4) планку на руках, (5) бічну планку, (6) підняту бічну планку та (7) планку для стрільби з лука. Аналітичні методи, що використовувалися, включали перевірку на нормальність, однорідність та гіпотези. Для перевірки гіпотези було використано T-тест - метод статистичного аналізу, який дозволяє визначити, чи існує значуща різниця між двома середніми вибірками. Аналіз даних про силу м'язів рук показав, що значення t-критерію (41 894) > t-табличного (1,80) і p-значення (0,000) < 0,05. Водночас, аналіз точності стрільби з лука показав, що t-критерій (55 001) > t-табл. (1,80), а p-значення (0,000) < 0,05. Результати двох t-тестів показали, що значення t-критерію > t-таблиці збільшилося після лікування. У спортсменів-стрільців з лука після тренувань на кругових дошках збільшилася сила і точність стрільби, а також підвищився компонент витривалості м'язів рук.
- ДокументInfluence of the professional and motor skills integral development method application on physical fitness indicators of Arts Faculty students: a randomized control trial(JPES, 2023) Kozin, O.; Kozina, Zh.; Kozin, V.; Korobeinik, V.; Panyok, T.; Schepelenko, T.; Polishchuk, S.Purpose: to substantiate the effectiveness of the application of a special method of integral professional and motor development to increase the level of physical fitness of Arts Faculty students. Material and methods. 50 first-year students of the Faculty of Arts of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University took part in the study. Of them, 25 students made up the control group, 25 students entered the intervention (experimental) group. The experiment was conducted in November – December 2022 online. Students of the intervention group (experimental group) instead of the tasks from the subject "physical education" performed the tasks of the methodology specially developed for them. The students of the control group performed tasks on the subject "physical education". In terms of workload, the tasks for the students of the control group and the intervention group were the same: students of both groups had to walk 6-8 km every day and do special exercises 3 times a week for the development of physical qualities. But the nature of these tasks was different for students in the control group and the intervention group. Students in the control group just had to do exercises and walk. Students of the intervention group performed special complexes in poems about nature as exercises for the development of physical qualities. When performing the exercises, they imagined those pictures of nature that were discussed in the poetic lines (plants, birds, animals, etc.). They were also given the task of illustrating lines of poems that they liked the most. During the walks, experimental group students had to photograph objects and landscapes they liked from an artistic point of view. Results. The results of the study convincingly showed the effectiveness of the application of a special method of integral development of professional abilities and physical fitness of students of the Faculty of Arts. The biggest differences were found in indicators of the work of the cardiovascular system and in indicators of vegetative regulation of vascular tone (p<0.001). According to the results of the testing of students of the control and experimental groups, significant differences were also found in the indicators of strength endurance (tests "Push-ups, maximum number of times (p<0.05) and "Squats in 20 s, number of times" (p<0.001)). In students of the experimental group, these indicators are significantly higher than those of the control group. Conclusions. In the students of the experimental group, a significant increase in almost all test indicators was observed as a result of the experiment (p<0.05; p<0.001), while in the control group, significant changes in the direction of improving results were observed only in the indicator of the maximum number of trunk lifts from the lying position to the sitting position (p<0.05). According to all other indicators of physical fitness, the changes in test results of students of the control group are not reliable (p>0.05). Мета: обґрунтувати ефективність застосування спеціальної методики інтегрального професійно-рухового розвитку для підвищення рівня фізичної підготовленості студентів факультету мистецтв. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 50 студентів першого курсу факультету мистецтв Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. З них 25 студентів склали контрольну групу, 25 студентів увійшли до основної (експериментальної) групи. Експеримент проводився в листопаді - грудні 2022 року в онлайн-режимі. Студенти інтервенційної групи (експериментальної групи) замість завдань з предмету "фізичне виховання" виконували завдання спеціально розробленої для них методики. Студенти контрольної групи виконували завдання з предмету "фізичне виховання". За обсягом навантаження завдання для студентів контрольної та основної груп були однаковими: студенти обох груп повинні були щодня проходити 6-8 км пішки та 3 рази на тиждень виконувати спеціальні вправи для розвитку фізичних якостей. Але характер цих завдань відрізнявся для студентів контрольної та основної груп. Студенти контрольної групи повинні були просто робити зарядку і гуляти. Студенти основної групи виконували спеціальні комплекси у віршах про природу як вправи для розвитку фізичних якостей. Виконуючи вправи, вони уявляли ті картини природи, про які йшлося у поетичних рядках (рослини, птахи, тварини тощо). Вони також отримали завдання проілюструвати рядки віршів, які їм найбільше сподобалися. Під час прогулянок студенти експериментальної групи повинні були фотографувати об'єкти та пейзажі, які їм сподобалися з художньої точки зору. Результати. Результати дослідження переконливо засвідчили ефективність застосування спеціальної методики інтегрального розвитку професійних здібностей та фізичної підготовленості студентів факультету мистецтв. Найбільші відмінності виявлено в показниках роботи серцево-судинної системи та в показниках вегетативної регуляції судинного тонусу (р<0,001). За результатами тестування студентів контрольної та експериментальної груп достовірні відмінності виявлено також у показниках силової витривалості (тести "Віджимання, максимальна кількість разів (p<0,05) та "Присідання за 20 с, кількість разів" (p<0,001)). У студентів експериментальної групи ці показники достовірно вищі, ніж у студентів контрольної групи. Висновки. У студентів експериментальної групи в результаті експерименту спостерігається достовірний приріст майже всіх показників тесту (p<0,05; p<0,001), тоді як у контрольній групі достовірні зміни в бік покращення результатів спостерігаються лише в показнику максимальної кількості підйомів тулуба з положення лежачи в упор сидячи (p<0,05). За всіма іншими показниками фізичної підготовленості зміни в результатах тестування студентів контрольної групи не є достовірними (p>0,05).
- ДокументInfluence of typological features of the nervous system on individual performance in running for short distances in athletes with visual impairment on the example of an elite athlete(Projack, 2018) Kozina, Zh.; Chebanu, O.; Repko, O.; Kozin, S.; Osiptsov, A.The purpose of the work is to theoretically and experimentally substantiate the influence of psychophysiological factors on individual performance in athletics sprint in high-qualified athletes on the example of an elite athlete. Метою роботи є теоретичне та експериментальне обґрунтування впливу психофізіологічних чинників на індивідуальні показники в легкоатлетичному спринту у висококваліфікованих спортсменів на прикладі елітного спортсмена. Целью работы является теоретическое и экспериментальное обоснование влияния психофизиологических факторов на индивидуальные показатели в легкоатлетическом спринта у высококвалифицированных спортсменов на примере элитного спортсмена.
- ДокументIntegral method for improving precompetition training of athletes in Mixed Martial Arts(JPES, 2023) Manolachi, V.; Chernozub, A.; Tsos, A.; Potop, V.; Kozina, Zh.; Zoriy, Ya.; Shtefiuk, I.Background: Correction of the training system in various sports based on the previous competition results analysis is a common practice allowing to quickly increase the training level. However, such studies have not been conducted in MMA for athletes who primarily use a wrestling or striking style of fighting. The purpose of the study was the development and practical implementation of an integral methodology for improving the precompetition training of athletes, taking into account their fighting style, based on the analysis of the previous competitions results. Material and methods: 10 athletes of the Ukrainian national MMA junior team (16-17 years old) took part in the study. At the first stage of the study, the training process of the pre-competition mesocycle and the 2022 European MMA Championship results were analyzed. At the second stage, the methodology for correcting the training process was developed and implemented during 2 months of precompetition preparation for the 2022 MMA World Championship. At the third stage, there was a comparative analysis of the athletes’ performance results in both competitions. Results: The study showed that using the "classical" method of pre-competition preparation for the European Championship contributed to the fact that during the competition, 68.7% of the fights were won. The use of the experimental methodology for two months of training contributed to the development of maximal strength by 8.8% in athletes with wrestling style and by 20.6% in athletes with striking style of fighting. The practical implementation of increasing the adaptive body reserves during pre-competition training was carried out during the World Championship. 84.4% of the total number of fights were won. At the same time, the number of fights, which ended early by knockout, painful or choke hold, or with a clear advantage, increased by 19.0% compared to the results of the European Championship. Conclusions: The use of the integral training method allowed increasing the implementation of technical skills and functional capabilities of athletes, taking into account their style of fighting in competitive activities. Історія питання: Корекція системи підготовки в різних видах спорту на основі аналізу результатів попередніх змагань є поширеною практикою, що дозволяє швидко підвищити рівень підготовки. Однак у ММА для спортсменів, які переважно використовують борцівський або ударний стиль ведення бою, подібні дослідження не проводилися. Метою дослідження була розробка та практична реалізація комплексної методики вдосконалення передзмагальної підготовки спортсменів з урахуванням їх стилю ведення бою на основі аналізу результатів попередніх змагань. Матеріал і методи: у дослідженні взяли участь 10 спортсменів юніорської збірної команди України з ММА (16-17 років). На першому етапі дослідження було проаналізовано тренувальний процес передзмагального мезоциклу та результати чемпіонату Європи з ММА 2022 року. На другому етапі було розроблено та впроваджено методику корекції тренувального процесу протягом 2 місяців передзмагальної підготовки до чемпіонату світу з ММА 2022 року. На третьому етапі було проведено порівняльний аналіз результатів виступів спортсменів на обох змаганнях. Результати: Дослідження показало, що використання "класичної" методики передзмагальної підготовки до чемпіонату Європи сприяло тому, що під час змагань було виграно 68,7% боїв. Застосування експериментальної методики протягом двох місяців тренувань сприяло розвитку максимальної сили на 8,8% у спортсменів з борцівським стилем боротьби та на 20,6% у спортсменів з ударним стилем ведення бою. Практична реалізація підвищення адаптаційних резервів організму під час передзмагальної підготовки була здійснена під час чемпіонату світу. Було виграно 84,4% від загальної кількості боїв. При цьому кількість поєдинків, які закінчилися достроково нокаутом, больовим або задушливим прийомом, або з явною перевагою, збільшилася на 19,0% порівняно з результатами чемпіонату Європи. Висновки: Використання методу інтегральної підготовки дозволило підвищити реалізацію технічних навичок і функціональних можливостей спортсменів з урахуванням їх стилю ведення бою в змагальній діяльності.
- ДокументIntegral testing indicators individual features of various playing roles volleyball players at the specialized basic training stage(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Polishchuk, D.; Polishchuk, S.Rationale and purpose: Volleyball has a unique feature of combining both tall attackers and small, fast liberos in one team. The purpose of the study was to develop individual programs of the educational and training process of volleyball players at the stage of specialized basic training based on factor models of their readiness. Material and Methods: The women's volleyball team of the Children's League of Ukraine of sports boarding school No. 1 in the city of Kharkiv took part in the study, in the number of 12 players aged 15-16 years. The testing was carried out on 10 tests of physical fitness. From the methods of statistical analysis, the method of descriptive statistics, factor analysis by the method of principal components with the determination of the individual manifestation of each factor in female athletes, and cluster analysis were used. Results: On the basis of the factor analysis, the structure of the preparedness of volleyball players at the stage of specialized basic training was determined, in which four pronounced factors were revealed. The model of the existing or possible belonging of the players to the role according to the determined factor structure is determined: in the forwards of the first tempo, the factors "speed-power readiness" and "power endurance" come to the fore, in the attackers of the second pace - "speed-power readiness" and "speed endurance", in "communication" - "speed endurance" and "special (aerobic-anaerobic) endurance", in libero - "power endurance" and "special (aerobic-anaerobic) endurance". Using this scheme, you can determine the individual potential opportunities of different players to play in different roles. Conclusions: As a result of the cluster analysis, the functions of volleyball players were clarified and the players most similar to each other in terms of their preparation structure were identified, which sometimes causes some difficulties for coaches when working with athletes with implicitly expressed game functions. Individual profiles of players were compiled and individual recommendations for training volleyball players were developed based on the individual values of readiness factors and the results of cluster analysis. Обгрунтування і мета: Волейбол відрізняється унікальною особливістю поєднувати в одній команді як високорослих нападників, так і маленьких швидких ліберо. Мета дослідження полягала у розробці індивідуальних програм навчально-тренувального процесу волейболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки на основі факторних моделей їх підготовленості. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь жіноча волейбольна команда дитячої ліги України спортивного інтернату № 1 міста Харкова у кількості 12 гравців віком 15-16 років Тестування проводилося по 10 тестам з фізичної підготовленості. З методів статистичного аналізу застосовувались метод описової статистики, факторний аналіз методом головних компонет з визначенням індивідуального прояву кожного фактора у спортсменок та кластерний аналіз. Результати: На підставі факторного аналізу була визначена структура підготовленості волейболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки, у якій виявилося чотири виражених фактори. Визначено модель наявної чи можливої належності гравців до амплуа згідно до визначеної факторної структури: у нападників першого темпу на перший план виступають фактори «швидкісно-силова підготовленість» та «силова витривалість», у нападників другого темпу – «швидкісно-силова підготовленість» та «швидкісна витривалість», у «зв'язок» – «швидкісна витривалість» та «спеціальна (аеробно-анаеробна) витривалість», у ліберо – «силова витривалість» та «спеціальна (аеробно-анаеробна) витривалість». Користуючись даною схемою, можна визначити індивідуальні потенціальні можливості різних гравців до гри в різних амплуа. Висновки: У результаті кластерного аналізу уточнено функції волейболісток та виявлені найбільш схожі між собою гравці за своєю структурою підготовленості, що викликає іноді деякі труднощі в тренерів при роботі зі спортсменами з неявно вираженими ігровими функціями. Складено індивідуальні профілі гравців та розроблено індивідуальні рекомендації щодо тренування волейболісток на основі індивідуальних значень факторів підготовленості і результатів кластерного аналізу.
- ДокументNERVOUS SYSTEM FEATURES OF DIFFERENT AGE GROUPS PEOPLE WITH DIFFERENT PHYSICAL ACTIVITY LEVELS AND PATTERNS(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Independent Publisher Zhanneta Kozna, 2023) Kozina, Zh.; Cieślicka, M.The monograph presents the results of identifying the influence of various methods on the indicators of physical fitness and psycho-physiological functions of people of different age and social groups. Psychophysiology (from Greek ψῡχή, psȳkhē, "breath, life, soul"; φύσις, physis, "nature, origin"; and -λογία, -logia) is the branch of psychology that is concerned with the physiological bases of psychological processes. One of the methods of experimental psychophysiology is Mental chronometry. Mental chronometry is studied using measurements of reaction time (RT), which is the elapsed time between the presentation of a sensory stimulus and the subsequent behavioral response. The results of mental chronometry were used as psychophysiological functions and psychophysiological indicators in our studies. The book presents a study of the psycho-physiological functions of children of preschool and school age, studies of the psycho-physiological functions of athletes - representatives of various sports, as well as athletes with disabilities. The studies used the methods of multidimensional analysis indicators of integrated testing. The influence of integrated technologies (physical and intellectual impact) on psychophysiological functions and physical fitness is shown. The monograph is of interest to scientists and practical workers in the field of pedagogy, psychology, physical culture and sports; to understand the characteristics of an individual approach when working with people of different age groups and representatives of various sports. As a practical aspect, the monograph widely presents the author’s technologies of integral influence on the psychological and physical aspects of the development of people of different age and social groups. У монографії представлено результати визначення впливу різних методів на показники фізичної підготовленості та психофізіологічних функцій людей різних вікових і соціальних груп. Психофізіологія (від грец. ψῡχή, psȳkhē - "дихання, життя, душа"; φύσις, physis - "природа, походження"; і -λογία, -logia) - розділ психології, що займається фізіологічними основами психологічних процесів. Одним із методів експериментальної психофізіології є ментальна хронометрія. Психічну хронометрію вивчають за допомогою вимірювання часу реакції (ЧР), тобто часу, що пройшов між пред'явленням сенсорного стимулу і наступною поведінковою реакцією. Результати ментальної хронометрії були використані як психофізіологічні функції та психофізіологічні показники у наших дослідженнях. У книзі представлено дослідження психофізіологічних функцій дітей дошкільного та шкільного віку, дослідження психофізіологічних функцій спортсменів - представників різних видів спорту, а також а також спортсменів з обмеженими можливостями. У дослідженнях використовувалися методи багатовимірного аналізу показників комплексного тестування. Показано вплив інтегрованих технологій (фізичного та інтелектуального впливу) на психофізіологічні функції та фізичну підготовленість. Монографія становить інтерес для науковців і практичних працівників у галузі педагогіки, психології, фізичної культури і спорту; для розуміння особливостей індивідуального підходу при роботі з людьми різних вікових груп та представниками різних видів спорту. У практичному аспекті у монографії широко представлені авторські технології інтегрального впливу на психологічні та фізичні аспекти розвитку людей різних вікових і соціальних груп.
- ДокументPsychophysiological Factors Of Special Working Capacity In Contact Command Game Kinds Of Sports (Rugby On An Example)(2018) Kozina, Zh.; Kalinichenko, V.; Cretu, M.; Boichuk, Yu.; Prokopenko, I.; Ahmetov, R.; Tararak, N.; Kutek, T.; Osiptsov, A.; Kostiukevych, V.; Guba, A.; Trubchaninov, M.; Polianskyi, A.; Rostovska, V.; Drachuk, A.; Stasiuk, I.The purpose of the work consisted in determining the factor structure of psychophysiological properties and physical preparedness of young rugby players 16-17 years and determining the influence of psycho-physiological properties on the special ability of players.Rugby players of the junior team of the sports club KhTZ (16-17 years old) took part in the study (n=20). The experiment was conducted in September 2017 in the preparatory period at the stage of specialized basic training.To determine the psychophysiological state of athletes in the first and last week of the experiment, psychophysiological indices were recorded using the computer program "Psychodiagnostics".There are 4 factors in the structure of athletes' preparedness -representatives of team contact game sports (on the example of rugby) : "The ability to quickly become involved in work", "Special performance", "Mental stability," The ability to adapt". The models of multiple linear regression between results in running at 400 m for athletes -representatives of contact command game sports are drawn up. The most influential indicators for the special (anaerobic-glycolytic) performance of athletes were determined based on the results in running at 400 m: running at 3 km, running at 30 m, time of a simple visual-motor reaction, working time on the second table in the Schulte test. It is shown that the special working capacity of athletes in team game contact sports is determined not only by physical fitness data, but also by psychophysiological functions. Мета роботи полягала у визначенні факторної структури психофізіологічних властивостей та фізичної підготовленості юних регбістів 16-17 років та визначенні впливу психофізіологічних властивостей на особливі здібності гравців. Регбі гравці юнацької команди спорту клуб ХТЗ (16-17 років) взяли участь у дослідженні (n = 20). Експеримент проводився у вересні 2017 року в підготовчий період на етапі спеціалізованої базової підготовки. Для визначення психофізіологічного стану спортсменів на першому та останньому тижні експерименту психофізіологічні показники фіксувались за допомогою комп’ютерної програми «Психодіагностика». 4 фактори в структурі підготовленості спортсменів - представники командних контактних ігрових видів спорту (на прикладі регбі): "Здатність швидко включатись у роботу", "Спеціальна ефективність", "Психічна стійкість," Здатність до адаптації " .Сроблено моделі множинної лінійної регресії між результатами в бігу на 400 м для спортсменів - представників контактних командних ігрових видів спорту. Найбільш впливові показники особливої (анаеробно-гліколітичної) працездатності спортсменів були визначені за результатами бігу на 400 м: біг на 3 км, біг на 30 м, час простої зорово-рухової реакції, ш час на другому столі в тесті Шульте. Показано, що особлива працездатність спортсменів у командно-ігрових контактних видах спорту визначається не лише даними фізичної підготовленості, а й психофізіологічними функціями. Цель работы заключалась в определении факторной структуры психофизиологических свойств и физической подготовленности юных игроков в регби 16-17 лет и определении влияния психофизиологических свойств на особые способности игроков. Игроки регби юношеской спортивной команды Клуб ХТЗ (16-17 лет) принимали участие в исследовании (n = 20). Эксперимент проводился в сентябре 2017 года в подготовительном периоде на этапе специализированной базовой подготовки. Для определения психофизиологического состояния спортсменов на первой и последней неделе эксперимента психофизиологические показатели регистрировали с помощью компьютерной программы «Психодиагностика». 4 фактора в структуре подготовленности спортсменов - представители командного контактного игрового спорта (на примере регби): «способность быстро вовлекаться в работу», «специальные показатели», «психическая устойчивость», «способность к адаптации» Составлены модели множественной линейной регрессии между результатами бега на 400 м для спортсменов-представителей контактных командных видов спорта. Наиболее влиятельные показатели для особых (анаэробно-гликолитических) характеристик спортсменов были определены на основе результатов в беге. на 400 м: бег на 3 км, бег на 30 м, время простой зрительно-моторной реакции, ш время работы на втором столе в тесте Шульте. Показано, что особая работоспособность спортсменов в командно-игровых контактных видах спорта определяется не только данными о физической подготовленности, но и психофизиологическими функциями.
- ДокументTechnology of combination of physical exercises and poems about nature for integral development physical fitness and cognitive possibilities children of preschool age(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Kozin, O.; Grygorieva, S.; Khvorost, V.; Kaparchuk, P.Purpose: of this work is to highlight the features of the author's systems of integral development of preschool children. Material and Methods: The formative experiment was conducted on the basis of a kindergarten in Kharkov, Ukraine. Children from one of the older groups (n=20) were the experimental group; children of the other older group (n=21) were the control group. Before and after the formative experiment, testing was carried out, which was a control experiment. Before the formative experiment, the groups were identical in terms of physical fitness. Physical culture classes were combined with watching specially prepared drawings (Fig. 2) on the theme of poems accompanying the exercises.A system of lessons with newborns and infants with the help of dynamic exercises has been developed, as well as an author's system of lessons with children from 1 to 7 years old. The exercises are performed with verses about nature. Results: The use of dynamic gymnastics for newborns and infants "Nature Miracle" helps to strengthen the musculoskeletal system and all body systems; development of strength, flexibility, agility, endurance, and later - speed; prevention or reduction of child injuries during the subsequent development of walking, running, jumping, etc.; increasing resistance to adverse environmental influences; formation of a base for the tolerance of intellectual workloads associated with studies; creating a solid foundation for subsequent practice of any sport. Conclusions: It is shown that performing exercises not counting, but under poetic images, which is most acceptable for children from 1 year old, promotes integral development, reduces the feeling of fatigue, saturates emotionally classes, making gymnastics very attractive for children and adults. Мета: освітити особливості авторських систем інтегрального розвитку дітей дошкільного віку. Матеріал і методи: Формуючий експеримент проводився на базі дитячого садка м. Харкова, Україна. Експериментальною групою були діти однієї зі старших груп (n=20); контрольною групою були діти іншої старшої групи (n=21). До і після формувального експерименту проводилося тестування, яке було контрольним. До формувального експерименту групи були ідентичними за рівнем фізичної підготовленості. Заняття з фізичної культури поєднувалися з переглядом спеціально підготовлених малюнків (рис. 2) на тему віршів, що супроводжують вправи. Розроблено систему занять з новонародженими та грудними дітьми за допомогою динамічних вправ, а також авторську систему занять з дітьми від 1 до 7 років. Вправи виконуються з віршами про природу. Результати: Застосування динамічної гімнастики для новонароджених і грудних дітей «Чудо природи» сприяє зміцненню опорно-рухового апарату і усіх систем організму; розвиток сили. Гнучкості, спритності, витривалості, а пізніше – швидкості; відвертанню або зменшенню дитячого травматизму при подальшому освоєнні ходьби, бігу, стрибків і так далі; підвищення стійкості до несприятливих дій довкілля; формуванню бази для переносимості інтелектуальних навантажень, пов´язаних з навчанням; створенню надійної основи для подальшого зайняття будь-якими видами спорту. Висновки: Показано, що виконання вправ не під рахунок, а під віршовані образи, що найприйнятніше для дітей від 1 року, сприяє інтегральному розвитку, знижує почуття втоми, насичує емоційно зайняття, роблячи гімнастику дуже привабливою для дітей і дорослих.
- ДокументThe influence of results in various types of climbing on the result in the Olympic Climbing Combined at the 2018 World Cup (men)(University of Pitesti, Romania - (EUP), 2020) Kozina, Zh.; Uvarova, N.; Kniaz, H.; Kabanska, O.; Kochina, M.; Chernozub, A.; Kochin, O.; Prokopenko, I.; Shkrebtii, Yu.; Zdanyuk, V.; Altukhov, V.Climbing will be presented at the 2020 Olympic Games as an independent competitive discipline in the "Climbing Combined" format, which will include all competitive disciplines. The aim of the study: identifying the relationship between the ranking in certain types of sports climbing and the ranking in the Olympic discipline of climbing "Climbing Combined" in men according to the results of the 2018 World Cup. Material and methods. The study involved 87 climbers (men) who took part in the 2018 World Cup. The data presented in the competition protocols on lead, speed, bouldering and Climbing Combined were summarized (places occupied by the athlete, points were awarded to him to summarize the results). Pearson's correlation analysis was performed to identify the relationship between rating in various climbing disciplines and Climbing Combined rating. Using the analysis of variance, the effect of the results in various disciplines on the result in Climbing Combined was determined. Сходження буде представлено на Олімпійських іграх 2020 року як самостійна змагальна дисципліна у форматі "Комбіноване сходження", що включатиме всі змагальні дисципліни. Мета дослідження: виявлення взаємозв'язок між рейтингом у певних видах спортивного скелелазіння та рейтингом в олімпійській дисципліні скелелазіння "Комбінування підйому" у чоловіків за результатами Кубка світу 2018 року. Матеріал і методи. У дослідженні брали участь 87 альпіністів (чоловіків), які брали участь у Кубку світу 2018 року. Дані, представлені в протоколах змагань щодо свинцю, швидкості, боулдермінгу та альпінізму, були узагальнені (місця, які займав спортсмен, йому нараховувались бали для підведення результатів). Кореляційний аналіз Пірсона був проведений для виявлення взаємозв'язку між рейтингом у різних дисциплінах скелелазіння та комбінованим рейтингом скелелазіння. За допомогою дисперсійного аналізу було визначено вплив результатів з різних дисциплін на результат у комбінованому підйомі. Скалолазание будет представлено на Олимпийских играх 2020 года как самостоятельная соревновательная дисциплина в формате «Скалолазание комбинированное», в которое войдут все соревновательные дисциплины. Цель исследования: выявление взаимосвязь между рейтингом в отдельных видах спортивного скалолазания и рейтингом в олимпийской дисциплине скалолазания «Комбинированное восхождение» у мужчин по результатам ЧМ-2018. Материал и методы. В исследовании приняли участие 87 альпинистов (мужчин), принявших участие в ЧМ-2018. Данные, представленные в протоколах соревнований по отрыву, скорости, боулдерингу и комбинированному лазанию, были суммированы (места, занятые спортсменом, ему начислялись баллы для подведения итогов). Корреляционный анализ Пирсона был проведен для выявления взаимосвязи между рейтингом в различных дисциплинах скалолазания и рейтингом комбинированного скалолазания. С помощью дисперсионного анализа было определено влияние результатов в различных дисциплинах на результат в комбинированном лазании.
- ДокументThe relationship of recovery performance indicators after exercise with indicators of body weight and length of fitness sessions for 24-28-year-old women(Publisher University of Piteşti, Romania, 2018) Kozina, Zh.; Nikolaeva, V.; Safronov, D.; Goncharenko, M.; Razumenko, I.; Tishchenko, T.The purpose of the study: to reveal the effectiveness of the impact of fitness activities on the restoration of the working capacity of women aged 24-28 with different body mass. Material and methods. The study was attended by 62 women aged 24-28 years, whose body weight was in the range of 55-90 kg. Body length was 165-168 cm. The experience of taking sports fitness of the subjects - women ranged from 1 to 2 years. The subjects were tested for endurance and rehabilitation. The heart rate is measured before the test, then the running is carried out in place for 3 minutes, measured by heart rate at the first to fifth minutes of recovery. The impact of body mass and occupational activity on the performance indicators of the subjects was determined. Results. It was showed a significant impact of body mass in combination with the experience of fitness exercises on heart rate when recovering after 3 minutes of running in place on the first and fifth minutes of recovery, as well as on heart rate indicators in a state of rest, No fitness experience during year, or body weight, taken separately, do not affect the performance indicators. But if consider the effect of these factors together, one can observe their significant impact on the rate of recovery of disability. Conclusion. The best indicators of the effect of fitness experience on work restoration are observed in women with lower body weight. This indicates that the optimal body weight contributes to optimizing the training effect in women during fitness classes. Ціль дослідження: виявити ефективність впливу занять фітнесом на відновлення працездатності жінок у віці 24-28 років з різною масою тіла. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 62 жінки у віці 24-28 років, чия маса тіла перебувала в діапазоні 55-90 кг. Довжина тіла була 165-168 см. Досвід занять спортивною підготовкою жінок становив від 1 до 2 років. Випробовувані були перевірені на витривалість і реабілітацію. Частота серцевих скорочень вимірюється перед тестом, потім виконується біг на місці протягом 3 хвилин, виміряний по частоті серцевих скорочень від першої до п'ятої хвилини відновлення. Встановлено вплив маси тіла і професійної діяльності на показники діяльності випробовуваних. Результати. Було показано значний вплив маси тіла в поєднанні з досвідом фітнес-вправ на частоту серцевих скорочень при відновленні після 3 хвилин бігу на місці на першій і п'ятій хвилинах відновлення, а також на показники серцевого ритму в стані спокою. Відсутність фітнесу протягом року, або маса тіла, взята окремо, не впливають на показники продуктивності. Але якщо розглянути вплив цих факторів разом, можна спостерігати їх значний вплив на швидкість відновлення інвалідності. Висновок. Найкращі показники впливу фітнес-досвіду на відновлення роботи спостерігаються у жінок з меншою масою тіла. Це вказує на те, що оптимальна вага тіла сприяє оптимізації тренувального ефекту у жінок під час занять фітнесом. Цель исследования: выявить эффективность влияния занятий фитнесом на восстановление работоспособности женщин в возрасте 24-28 лет с различной массой тела. Материал и методы. В исследовании приняли участие 62 женщины в возрасте 24-28 лет, чья масса тела находилась в диапазоне 55-90 кг. Длина тела была 165-168 см. Опыт занятий спортивной подготовкой женщин составлял от 1 до 2 лет. Испытуемые были проверены на выносливость и реабилитацию. Частота сердечных сокращений измеряется перед тестом, затем выполняется бег на месте в течение 3 минут, измеренный по частоте сердечных сокращений от первой до пятой минуты восстановления. Установлено влияние массы тела и профессиональной деятельности на показатели деятельности испытуемых. Результаты. Было показано значительное влияние массы тела в сочетании с опытом фитнес-упражнений на частоту сердечных сокращений при восстановлении после 3 минут бега на месте на первой и пятой минутах восстановления, а также на показатели сердечного ритма в состоянии покоя. Отсутствие фитнеса в течение года, или масса тела, взятая отдельно, не влияют на показатели производительности. Но если рассмотреть влияние этих факторов вместе, можно наблюдать их значительное влияние на скорость восстановления инвалидности. Заключение. Наилучшие показатели влияния фитнес-опыта на восстановление работы наблюдаются у женщин с меньшей массой тела. Это указывает на то, что оптимальный вес тела способствует оптимизации тренировочного эффекта у женщин во время занятий фитнесом.
- ДокументTraining program in the lowlands for amateur mountaineers for climbing to the peaks(Health, sport, rehabilitation, 2023) Ryepko, O.; Skaliy, A.; Tymko, Ye.; Kozin, S.; Kozina, Zh.; Feshchenko, A.Purpose: We develop and experimentally substantiate the use of a method of training amateur mountaineers in conditions of flat terrain to high altitude and ascent to the top. Material and methods: The study involved 12 men (age 20-25 years old) who have 1 year experience in mountaineering. The participants were divided into two groups, control and experimental, 6 people each. The study was conducted from March to August 2021. The intervention program lasted 9 weeks. All participants gave their consent to participate in the experiment. Methods: Physical fitness was measured by the 20 squat test. The resting heart rate was measured while standing. Psychophysiological condition was determined with the "International Reaction Test", the test shows the reaction time to a stimulus. Altitude was chosen as an influence factor on reaction time and HR in different test modes: initial testing (plain), testing at an altitude of 1900 m and at an altitude of 3200 m. Results: The altitude factor had no significant effect on preload reaction time in both control and experimental groups (p>0.05). However, a significant influence of altitude on post-load reaction time was found in both control and experimental groups (p<0,05). HR was significantly influenced by altitude in both control and experimental groups. However, the effect is stronger in the control group than in the experimental group. Conclusions. The method increasing tolerance in hypoxia has a positive effect on the organism recovery after the stress in conditions of natural hypoxia, observed during climbing in the mountains. Мета: розробити та експериментально обґрунтувати використання авторської методики підготовки альпіністіваматорів в умовах рівнинної місцевості до високогір'я і сходження на вершину Матеріал і методи: у дослідженні взяли участь 12 чоловіків (вік 20-25 років), які мають досвід занять альпінізмом 1 рік. Учасники були поділені на дві групи: контрольну та експериментальну по 6 осіб. Дослідження проводилося з березня по серпень 2021 року. Програма втручання тривала 9 тижнів. Усі учасники дали свою згоду на участь в експерименті. Методи: Фізичну підготовленість визначали за допомогою тесту "20 присідань". Вимірюється ЧСС у стані спокою стоячи. Психофізіологічний стан визначали за допомогою тесту "Тест на реакцію міжнародний", тестування показує час реакції на подразник. Як фактор впливу на показники час реакції та ЧСС у різних режимах тестування було обрано висоту над рівнем моря: початкове тестування (рівнина), тестування на висоті 1900 м і на висоті 3200 м. Результати: було виявлено, що фактор висоти над рівнем моря впливає не достовірно на час реакції до навантаження і в контрольній, і в експериментальній групах (p>0,05). Однак виявлено достовірний вплив висоти над рівнем моря на час реакції і в контрольній, і в експериментальній групах після навантаження (p<0,05). На показники ЧСС висота над рівнем моря впливає достовірно в обох групах, і в контрольній, і в експериментальній. Однак у контрольній групі цей вплив виражений сильніше порівняно з експериментальною групою. Висновки: методика, що підвищує стійкість у гіпоксії, позитивно впливає на відновлення організму після навантаження в умовах природної гіпоксії, що спостерігається під час підйому в гори.
- ДокументVegetative regulation of vascular tone and features of the nervous system of pedagogical universities students. Is there a relationship with professional specialization?(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozin, O.; Kozina, Zh.; Cretu, M.; Boychuk, Yu.; Ratko, P.; Garmash, I.; Berezhna, Ya.Purpose. To select recommendations on the use of physical culture means for students of future teachers, it is necessary to identify their functional features and genetically determined properties of the nervous system. Purpose: to reveal the relationship between the performance of the nervous system, orthostatic test and professional specialization of students of pedagogical universities. Material and methods. Students from 9 different faculties of Ukraine's leading pedagogical institute took part in the study. The total number of subjects was 841 people. Soon the reactions were determined by the program "Psychodiagnostics". Vegetative regulation of vascular tone were determined by the results of heart rate different between in the in the standing position and supine position. An analysis of variance (ANOVA) using the Duncan method was then conducted to determine the influence of the faculty of education on the testing indicators.. A correlation analysis of testing indicators and ranks of faculties was carried out using the Tau-b Kendall method. Results. Students of all experimental faculties were divided into 4 groups according to the number of errors in the choice reaction test based on the results of variance analysis (Duncan method). Faculties were divided into ranks from the first to the fourth. A significant negative correlation of the rank of the faculty according to the indicator of the strength and speed of nervous processes with the heart rate in the standing position (p<0.05) and the difference between the heart rate in the standing and lying positions (p<0.01) was revealed. Conclusions. The results obtained are new in identifying differences in psychophysiological functions and orthostatic reactions among students of pedagogical universities of different faculties; also on the fact of the presence of a correlation between the rank of the faculty in terms of stability and strength of the nervous system of students and the features of their psychophysiological functions and orthostatic reactions. The new facts obtained in this study are the distribution of students into 4 groups according to the stability and strength of the nervous system (from the lowest values to the highest): group 1 - students of the faculties of primary and preschool education, group 2 - students of humanitarian faculties, group 3 - students of the faculty Arts, group 4 - students of the Faculty of Physical Culture and Sports. Also new is the fact of revealing a significant negative correlation between indicators of mobility (reaction rate) and the stability of the nervous system (the number of errors when performing a reaction rate test) in students of pedagogical universities. It is expedient to use physical exercises in accordance with the professional characteristics and personal inclinations of students, who were divided into 4 groups according to the indicators of reaction speed and orthostatic test. Мета. Для підбору рекомендацій щодо застосування засобів фізичної культури для студентів - майбутніх вчителів необхідно виявити їх функціональні особливості та генетично обумовлені властивості нервової системи. Мета: виявити взаємозв'язок між показниками роботи нервової системи, показниками ортостатичної проби та професійною спеціалізацією студентів педагогічних університетів. Матеріал і методи. Студенти 9 різних факультетів провідного педагогічного університету України взяли участь у дослідженні. Загальна кількість випробуваних становила 841 людина. Швидкість реакції визначалася за програмою «Психодіагностика». Ортостатичні реакції визначалися за результатами ЧСС у положенні лежачи та в положенні стоячи. Проведено дисперсійний аналіз (ANOVA) з використанням методу Дункан для визначення впливу факультету навчання на показники тестування. Проведено кореляційний аналіз показників тестування та рангів факультетів за методом Тау-b Кендалла. Результати. Студенти всіх піддослідних факультетів за показником кількості помилок в тесті на реакцію вибору розподілилися на 4 групи за результатами дисперсійного аналізу (метод Дункан). Факультети були розподілені на ранги від першого до четвертого. Виявлено достовірний негативний взаємозв’язок рангу факультету за показником сили і швидкості нервових процесів зі значенням ЧСС в положенні стоячи (p<0,05) та різницею між ЧСС в положеннях стоячи і лежачи) (p<0,01). Висновки. Отримані результати є новими щодо виявлення відмінностей психофізіологічних функцій та ортостатичних реакцій у студентів педагогічних вузів різних факультетів; також за фактом наявності кореляційного зв'язку між рангом факультету зі стійкості та сили нервової системи студентів та особливості їх психофізіологічних функцій та ортостатичних реакцій. Новими фактами, отриманими у цьому дослідженні, є розподіл студентів на 4 групи за стійкістю та силою нервової системи (від нижчих значень до вищих): 1 група – студенти факультетів початкової та дошкільної освіти, 2 група – студенти гуманітарних факультетів, 3 група – студенти факультету мистецтв, 4 група – студенти факультету фізичної культури та спорту. Новим також є факт виявлення значущого негативного кореляційного зв'язку між показниками рухливості (швидкість реакції) та стійкістю нервової системи (кількість помилок при виконанні тесту швидкості реакції) у студентів педагогічних вузів. Фізичні вправи доцільно застосовувати відповідно до професійних особливостей та особистісних задатків студентів, які були поділені на 4 групи за показниками швидкості реакції та ортостатичної проби.